“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
PssssT...Greatsword schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:41:
Als je dan toch bezig bent ben ik ook wel benieuwd naar de rest van je setup
Welk patchpaneel, legplank etc.
Wist je dat dit topic ondertussen al 7501 posts lang is en daarin een flinke lading posts staan met heel veel plaatjes waarin heel veel van dat soort lijstjes staan die je prima kan gebruiken voor je eigen toekomstige setup ??
Gewoon effe op die "Reacties met afbeeldingen knop" bovenaan het topic clicken!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Er zit ook een 400mm legbord in, ik denk dat dit rack niet strak tegen de muur gaat. Het rack wacht sowieso nog om geplaatst te worden.Greatsword schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:26:
[...]
Thanks, dus een 30cm rack gaat gewoon met een UDM Pro? Dacht dat het te krap zou worden met de stekker achterin of heb je een andere stekker gebruikt?
UDM Pro afmetingen:
Width x Height x Depth:
442.4 x 43.7 x 285.6 mm
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Is volgens mij Idd een Brennenstuhl spanningsbeveiligerTortelli schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:20:
[...]
Heeft overspanning beveiliging geloof ik. Twijfel of ik sowieso dat extra stekkerblok nodig zal hebben... anders gaat die achter de TV kast.
Maar ik vroeg mij af hoe andere hiermee omgaan (loop al een tijdje de afbeeldingen te bekijken maar het is niet altijd zichtbaar). Gebruiken jullie een normale stekkerdoos of een stekkerdoos met spanningsbeveiliger (of iets anders)?
Ik zet in de meterkast een UPS neer. Daar hang ik 1 groep aan dedicated voor de apparatuur in de meterkast, mijn server, en m'n desktop. Voor overspanning ben ik niet zo bang, maar spanningsdipjes van een paar minuten zijn wel irritant. En daarvan verwacht ik dat dat vaker gaat gebeuren nu Tennet toestemming gekregen heeft om z'n redundantie op te geven tbv het aansluiten van zonneparken.Togi schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:14:
[...]
Maar ik vroeg mij af hoe andere hiermee omgaan (loop al een tijdje de afbeeldingen te bekijken maar het is niet altijd zichtbaar). Gebruiken jullie een normale stekkerdoos of een stekkerdoos met spanningsbeveiliger (of iets anders)?
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ondanks dat het wellicht lang niet altijd gebeurt, lijkt het me duidelijk dat je aan goede netwerkbeveiliging moet doen. Maar wat als iemand zo'n LAN kabel met PoE erop kortsluit, met een accuutje verbindt (bijv. 18V van de accuboor), of zelfs er 230V op weet te zetten? Wat gebeurt er dan met je switch?
Hoeveel kan een netwerkpoort hebben zonder schade? Wanneer gaat alleen deze ene poort kapot en wanneer je hele switch? En is er (bij de 230V) nog brandgevaar ook wellicht? Maakt het merk / type switch nog veel uit, of is de meuk van de provider tot en met de (low end) Cisco op dit punt vrijwel gelijk?
Iemand enig idee?
[Hoop dat het hier op z'n plek is. Onderliggende vraag is nl. natuurlijk hoe met het risico netjes om te gaan in je LAN.]
[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 07-05-2021 12:05 ]
In de huiskamer lag een buis (vanaf de meterkast) met daarin een 4 aderige ouderwetse telefoonkabel. Ik heb er een UTP kabel bij getrokken. De telefoonverbinding willen we (ahum, de partner...) houden. Dus er 'moet' in de huiskamer een DECT telefoon aangesloten worden. Ik heb een UTP dual inbouw WCD. De UTP kabel snap ik, die gaat er met z'n 8 aders gewoon op de wanddoos zoals ik ook in de andere ruimtes heb gedaan. Maar de 4 aderige kabel die er lag... hoe gaat die op de UTP wandoos? Dwz, welke kleuren corresponderen met de 8 kleuren van de WCD doos (blauw/blauwwit, etc). Uiteindelijk gaat de telefoon weer met een verloopkabel RJ11 naar RJ45 op de UTP wanddoos, die snap ik...
Misschien heb je hier wat aan: https://www.sat4all.com/f...rj45-icm-rj11-aansluiten/mrvanbommel schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:11:
Na het opnieuw inrichten van de meterkast en trekken van UTP kabels naar diverse kamers, een vraag....
In de huiskamer lag een buis (vanaf de meterkast) met daarin een 4 aderige ouderwetse telefoonkabel. Ik heb er een UTP kabel bij getrokken. De telefoonverbinding willen we (ahum, de partner...) houden. Dus er 'moet' in de huiskamer een DECT telefoon aangesloten worden. Ik heb een UTP dual inbouw WCD. De UTP kabel snap ik, die gaat er met z'n 8 aders gewoon op de wanddoos zoals ik ook in de andere ruimtes heb gedaan. Maar de 4 aderige kabel die er lag... hoe gaat die op de UTP wandoos? Dwz, welke kleuren corresponderen met de 8 kleuren van de WCD doos (blauw/blauwwit, etc). Uiteindelijk gaat de telefoon weer met een verloopkabel RJ11 naar RJ45 op de UTP wanddoos, die snap ik...
Mijn accesspoint die buiten aan de muur hangt wordt door een 24V Passive PoE Injector gevoed dus iets anders aansluiten is geen optie en als men daarmee gaat rommelen dan vangt hopelijk die PoE Injector ook alle klappen op!Gwaihir schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:04:
Vraagje: we trekken steeds vaker de LAN kabels door naar buiten, voor een WiFi access point, IP-camera, en / of intercom. In hoeverre zitten daar ook elektrische veiligheidsrisico's aan? Ik vraag me dan met name af in hoeverre al dat moois inbraak juist vergemakkelijkt, omdat een inbreker wellicht huis-breed eenvoudig de mogelijkheid om zeep helpt dat jij iets ziet / dat er enig signaal over hem de deur uit gaat?
Ondanks dat het wellicht lang niet altijd gebeurt, lijkt het me duidelijk dat je aan goede netwerkbeveiliging moet doen.
Opzich wel interessante vragen!Maar wat als iemand zo'n LAN kabel met PoE erop kortsluit, met een accuutje verbindt (bijv. 18V van de accuboor), of zelfs er 230V op weet te zetten? Wat gebeurt er dan met je switch?
Hoeveel kan een netwerkpoort hebben zonder schade? Wanneer gaat alleen deze ene poort kapot en wanneer je hele switch? En is er (bij de 230V) nog brandgevaar ook wellicht? Maakt het merk / type switch nog veel uit, of is de meuk van de provider tot en met de (low end) Cisco op dit punt vrijwel gelijk?
Iemand enig idee?
[Hoop dat het hier op z'n plek is. Onderliggende vraag is nl. natuurlijk hoe met het risico netjes om te gaan in je LAN.]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik geloof dat het in het Ubiquity topic was (maar kan ook hier zijn geweest) maar daar werd deze protector gebruikt.Gwaihir schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:04:
Vraagje: we trekken steeds vaker de LAN kabels door naar buiten, voor een WiFi access point, IP-camera, en / of intercom. In hoeverre zitten daar ook elektrische veiligheidsrisico's aan? Ik vraag me dan met name af in hoeverre al dat moois inbraak juist vergemakkelijkt, omdat een inbreker wellicht huis-breed eenvoudig de mogelijkheid om zeep helpt dat jij iets ziet / dat er enig signaal over hem de deur uit gaat?
Ondanks dat het wellicht lang niet altijd gebeurt, lijkt het me duidelijk dat je aan goede netwerkbeveiliging moet doen. Maar wat als iemand zo'n LAN kabel met PoE erop kortsluit, met een accuutje verbindt (bijv. 18V van de accuboor), of zelfs er 230V op weet te zetten? Wat gebeurt er dan met je switch?
Iemand enig idee?
https://www.ui.com/accessories/ethernet-surge-protector/
Ah, kijk aan! Klinkt alsof dat over het effect van bliksem in de omgeving gaat. Lees dat hij tot 700V z'n werk zou moeten doen, dus ruim hoger dan de 230V uit het stopcontact. Kost ook niet veel, zo'n ding.Togi schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:39:
[...]
Ik geloof dat het in het Ubiquity topic was (maar kan ook hier zijn geweest) maar daar werd deze protector gebruikt.
Tegen sabotage (inbraak) wel binnen plaatsen, natuurlijk..
En de term waarop de zinnige info uit Google komt is dus overspanningsbeveiliging. Zo logisch 'achteraf' gezien. Heb er notabene eentje op m'n bureau liggen waar nog 'n telefoonlijn in zou kunnen..
Via Google lees ik dan over WAN poorten die naar de bliksem gaan, waarna de router vervangen moet worden - maar ja, daar heeft zo'n ding er ook maar eentje van, dus zo nog geen info of 't bij één poort zou blijven. Ook zijn er nog wel 'n paar van dat soort apparaatjes te vinden
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OddFlxOTaR5yxrH4E9ExOmXw.jpg?f=user_large)
Wat zie je,
Philips Hue
Raspberry Pi 3 met P1Mon
Unifi UDM-Pro
Unifi 16p PoE switch Gen2
Op de plank een Thin client met Pihole (en voorheen stond er de Unifi Controller op)
Synology DS118 8TB (opname voor de Hikvision Camera)
De deur kan maar net dicht, de patchkabels zitten tegen de deur aan, dus heb ze nu vast getywrapt en wat omgebogen. Zijn cat6 kabels en erg stug...
Mocht iemand nog een idee hebben voor platte of soepele cat6 kabels, laat het maar weten.
De zwarte hangende powerkabel is overigens al weggewerkt.
[ Voor 3% gewijzigd door rikadoo op 07-05-2021 19:59 ]
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
https://eu.store.ui.com/c...nifi-ethernet-patch-cable
Zie ook mijn post stukje terug: Tortelli in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
je kunt ze ook 90 graden buigen (wat ik nog niet gedaan / nodig heb)
Tsja, camera's en inbraak(preventie). Blijft lastig als je het als punt op zichzelf bekijkt.Gwaihir schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:04:
Iemand enig idee?
Een dief staat pontificaal op de camera, breekt in, en pakt je NAS mee. Video-opnamen weg.
Of haalt de hoofdschakelaar over zodra deze binnen is, en kan daarna rustig rondlopen (indien je remote video vastlegt).
En bijna altijd zie je achteraf na een inbraak niets identificeerbaars op een video-opname, dief is ook niet gek
Inbraakpreventie is een totaalplaatje: licht, beveiliging, sloten, ramen ook dicht doen als je weg bent, etc.
Een belangrijk aspect is om jouw woning minder aantrekkelijk voor inbraak te laten lijken dan die van de buren. Camera's helpen daarin.
En verder: de beste inbraakpreventie is een waakhond. En een ophaalbrug boven een krokodillenkuil.
Alleen is het eigenlijk de bedoeling dat je deze dingen :Gwaihir schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:06:
Ah, kijk aan! Klinkt alsof dat over het effect van bliksem in de omgeving gaat. Lees dat hij tot 700V z'n werk zou moeten doen, dus ruim hoger dan de 230V uit het stopcontact. Kost ook niet veel, zo'n ding.
Tegen sabotage (inbraak) wel binnen plaatsen, natuurlijk...
Zowel binnen als buiten plaatst!Togi schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:39:
Ik geloof dat het in het Ubiquity topic was (maar kan ook hier zijn geweest) maar daar werd deze protector gebruikt.
Check de manual maar eens
Daarnaast geloof ik niet in dat soort apparaten eerlijk gezegd : De bliksem heeft zoveel kracht dat die gehakt maakt van je apparatuur bij direkte inslag!
Je zou ze voor de formaliteit kunnen plaatsen, maar het lijkt me veel beter om je apparatuur en bekabeling zo te regelen dat de kans op inslag gewoon heel klein of zelfs niet (Glasvezel!) aanwezig is
Je kan tot enkele kV beschermen met een overspanningsbeveiliging zoals bijv dit:Gwaihir schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:04:
Iemand enig idee?
https://www.reichelt.nl/n...delock-62620-p154791.html
De beste manier is een galvanische scheiding. Twee mediaconverters back-2-back met glasvezel ertussen en een PoE injector na de 2e mediaconverter.
Je moet de tweede media converter en PoE injector dan wel op een aparte groep (en eigen aardlek) zetten. Want anders kan de aanvaller de groepen en ALS er alsnog uit laten slaan door de DC naar PE te lekken.
Overigens moet je ook alle stopcontacten, lichtpunten, deurbel e.d. isoleren. Allemaal attack vectors.
Zoiets dus:
/f/image/DwjXGGOSoPPMS8s2JKCnZtJJ.png?f=fotoalbum_large)
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Minder "far out" dan ik eerlijk gezegd dacht! Eén media converter hoeft slechts zo'n 25 euro te kosten en veel switches hebben wel een optische poort of twee. Een losse aardlekautomaat in de meterkast voor buitenstopcontacten en tuinverlichting is denk ik ook wel redelijk gebruikelijk - hebben we hier in elk geval wel - en daar kan dat stukje buiten-LAN dan gewoon ook op.JackBol schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:25:
Je moet de tweede media converter en PoE injector dan wel op een aparte groep (en eigen aardlek) zetten. Want anders kan de aanvaller de groepen en ALS er alsnog uit laten slaan door de DC naar PE te lekken.
Overigens moet je ook alle stopcontacten, lichtpunten, deurbel e.d. isoleren. Allemaal attack vectors.
Zoiets dus:
[Afbeelding]
Via die andere zaken, zoals buitenlampen, zou je inderdaad ook een aardlekschakelaar eruit kunnen gooien. Maar daarmee heeft een inbreker nooit garantie dat hij ook het netwerk eruit heeft gegooid. Eigenlijk pleit dat er vooral voor om dergelijke kern apparatuur als router en switch ook op een onafhankelijke aardlekautomaat te hebben en dat is om allerlei redenen fijn
De datasheet bedoel je? Die noemt dat inderdaad, om aan 'code requirements' in bepaalde jurisdicties te voldoen.nero355 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 00:21:
Alleen is het eigenlijk de bedoeling dat je deze dingen :
[...]
Zowel binnen als buiten plaatst!![]()
Check de manual maar eens
Maar wat is je punt? Ik wil niet zozeer het access point beschermen tegen ESD opgedaan door de lange kabel, maar de installatie in huis tegen van buitenaf komend onheil.
Klopt, maar directe inslag is erg zeldzaam (en onlogisch op ondergrondse kabels gezien hoe bliksem zich gedraagt). De meeste effecten zijn indirect. Ik heb persoonlijk een set harde schijven naar de bliksem gehad. Door wat het met de netspanning deed, gewoon midden in de stad. (Geen goede overspanningsbeveiliging, want daar geen aarde bij de hand.) Bij mijn ouders vloog jarenlang bijna elk onweer er wel een aardlek uit. Dat duurde voort tot de laatste bovengrondse elektriciteitskabels in de (wijde) omgeving de grond in waren gewerkt.Daarnaast geloof ik niet in dat soort apparaten eerlijk gezegd : De bliksem heeft zoveel kracht dat die gehakt maakt van je apparatuur bij direkte inslag!
Je zou ze voor de formaliteit kunnen plaatsen, maar het lijkt me veel beter om je apparatuur en bekabeling zo te regelen dat de kans op inslag gewoon heel klein of zelfs niet (Glasvezel!) aanwezig is
Hoe dan ook: mijn (primaire) doel hier was sabotage voorkomen en dat komt niet met de kracht van een directe blikseminslag. Klinkt als mooi meegenomen gelijk redelijkerwijs tegen onweer te beschermen.
Hier kan je ook even kijken.mrvanbommel schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:11:
Na het opnieuw inrichten van de meterkast en trekken van UTP kabels naar diverse kamers, een vraag....
RJ11 telefoon kabel aansluiten op rj45
[ Voor 3% gewijzigd door Tempen op 08-05-2021 11:31 ]
Telefonie (Behalve ISDN) gebruikt de middelste 2 aders. Dus het blauwe aderpaar. Ik zou de 4 aderige kabel gewoon vervangen voor UTP. Dat maakt niets uit. Dan dus blauw/blauwwit gebruiken om af te werken.mrvanbommel schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:11:
Is een N510 in je meterkast geen optie? Gebruiken wij bij veel klanten die wat meer heen en weer willen wandelen met hun DECT toestellen. Dan meld je je toestel daar op aan en hoef je geen bedrade aansluiting naar je woonkamer meer te hebben. Plus de extra’s van de N510 erbij 😉mrvanbommel schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:11:
Als je het analoog wil houden (denk Ziggo, of ander oplossingen met modem van de provider) heb je een N300 nodig een N510 heeft geen analoge aansluiting. Als je een provider met SIP hebt, heb je voor thuis waarschijnlijk nog steeds genoeg aan een N300. De N510 kan 4 gesprekken tegelijk, tegen de N300 2 (op SIP dan uiteraard). Voor thuis is dat meestal wel genoeg.FreddyV schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:54:
[...]
Is een N510 in je meterkast geen optie? Gebruiken wij bij veel klanten die wat meer heen en weer willen wandelen met hun DECT toestellen. Dan meld je je toestel daar op aan en hoef je geen bedrade aansluiting naar je woonkamer meer te hebben. Plus de extra’s van de N510 erbij 😉
Kun je deze ok op een cat6 kabel zetten?MisteRMeesteR schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:09:
@ppeterr
ff mijn eigen post quoten
Om de stugge kabel af te werken t.b.v. de AP's heb ik gebruik gemaakt van zgn. field-assembly-connectoren.
[Afbeelding]
Passen zonder de 'staart van de connector' (rechts op de foto) precies in/onder het AP als deze strak tegen het plafond hangt. In alle drie de gevallen was de connectie in één keer goed, dit in tegenstelling tot RJ45 plugjes voor solid kabel, wat een drama.
Deze heb ik gekocht: (link)
Yupmaaikederksen schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:47:
[...]
Kun je deze ok op een cat6 kabel zetten?
www.google.nl
@mrvanbommel Ik heb 't basisstation simpelweg in de meterkast gehangen. Kom daarmee één laadschaal tekort. Daarom rouleren er twee toestellen. Gaat ook prima.wvanommen schreef op maandag 10 mei 2021 @ 23:43:
Als je het analoog wil houden (denk Ziggo, of ander oplossingen met modem van de provider) heb je een N300 nodig een N510 heeft geen analoge aansluiting. Als je een provider met SIP hebt, heb je voor thuis waarschijnlijk nog steeds genoeg aan een N300. De N510 kan 4 gesprekken tegelijk, tegen de N300 2 (op SIP dan uiteraard). Voor thuis is dat meestal wel genoeg.
Vervang die gewone telefoonlijn dan altijd voor een UTP kabel, oftewel 2 UTP-kabels door dat buisje heen..mrvanbommel schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:11:
Aan beide kanten met een (opbouw)doosje en/of keystone afwerken.
Dan maak je van een standaard telefoonkabeltje een "omvorm" snoertje.
Je knipt bovenstaande kabeltje doormidden (of hoe het je het beste uitkomt, persoonlijk zou ik zeggen plm 1m voor in de meterkast, rest bij/voor de huistelefoon), zet aan beide uiteinden (het geknipte stuk dus) netjes een RJ45 en je bent klaar.
Kan je de UTP voor telefonie gebruiken met je eigen gemaakte kabeltje, ben je dat niet meer nodig kan je deze gewoon gebruiken voor internet/netwerk.
Of je doet zo ongeveer zoals @Gwaihir zegt, dat heb ik bij m'n ouders ook gedaan.
Simpel trio-setje gekocht, basisstation in de meterkast bij de modem, 1 dect station + lader in de woonkamer, 1 dect-station + lader in hun slaapkamer, en de 3e handset aan de kant gelegd als reserve (of voor de reserve batterijen). Dan ben je ook klaar.
edit:
:strip_exif()/f/image/NQYgT4zGKwN2WAUWaiW8ETfb.jpg?f=fotoalbum_medium)
Volg hier even dat zwarte kabeltje vanaf rechts... daar heb ik hetzelfde gedaan wat ik hierboven heb beschreven bij een collega van me.
Die heeft meerdere UTP aansluitingen door de woning heen, zodoende kan hij (of nouja de vrouw) als ze de inrichting schuiven o.i.d. zo de telefoon aansluiting mee verhuizen
[ Voor 14% gewijzigd door Annuk op 11-05-2021 19:53 ]
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Nice, is dat toevallig dit PatchPanel? https://www.amazon.nl/DIG...one-modules/dp/B0042HLK92 en welke Rackmount gebruik je?rikadoo schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:59:
Zo mijn meterkast ook maar eens aangepakt.
Klopt dat is het patchpanel wat ik gebruikt heb.Greatsword schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:45:
[...]
Nice, is dat toevallig dit PatchPanel? https://www.amazon.nl/DIG...one-modules/dp/B0042HLK92 en welke Rackmount gebruik je?
Rackmount beugel is die van Netwerkproducten:
https://www.netwerkproduc...x400mm-bxhxdgrijs-di.html
En de keystones die ik gebruikt heb zijn ook van Amazon:
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Ik las dat je Cat6 kabels gebruikte maar die werken dus gewoon met Cat6A keystones?rikadoo schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:06:
En de keystones die ik gebruikt heb zijn ook van Amazon:
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
Ja is gewoon backwards compatible.Greatsword schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:18:
[...]
Ik las dat je Cat6 kabels gebruikte maar die werken dus gewoon met Cat6A keystones?
Uiteindelijk prima gelukt met link eerder genoemd en de 4 aders uit de telefoon draad in de utp WCD aangesloten. Vanaf de UTP WCD een Rj45 naar rj11 snoer laten lopen naar het basisstation vd DECT. Tel draad loopt dus vanaf WCD door de buis naar meterkast waar hij al in de tel ingang vd modem zat.Annuk schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:46:
[...]
Vervang die gewone telefoonlijn dan altijd voor een UTP kabel, oftewel 2 UTP-kabels door dat buisje heen..
Aan beide kanten met een (opbouw)doosje en/of keystone afwerken.
Dan maak je van een standaard telefoonkabeltje een "omvorm" snoertje.
Je knipt bovenstaande kabeltje doormidden (of hoe het je het beste uitkomt, persoonlijk zou ik zeggen plm 1m voor in de meterkast, rest bij/voor de huistelefoon), zet aan beide uiteinden (het geknipte stuk dus) netjes een RJ45 en je bent klaar.
Kan je de UTP voor telefonie gebruiken met je eigen gemaakte kabeltje, ben je dat niet meer nodig kan je deze gewoon gebruiken voor internet/netwerk.
Of je doet zo ongeveer zoals @Gwaihir zegt, dat heb ik bij m'n ouders ook gedaan.
Simpel trio-setje gekocht, basisstation in de meterkast bij de modem, 1 dect station + lader in de woonkamer, 1 dect-station + lader in hun slaapkamer, en de 3e handset aan de kant gelegd als reserve (of voor de reserve batterijen). Dan ben je ook klaar.
edit:
[Afbeelding]
Volg hier even dat zwarte kabeltje vanaf rechts... daar heb ik hetzelfde gedaan wat ik hierboven heb beschreven bij een collega van me.
Die heeft meerdere UTP aansluitingen door de woning heen, zodoende kan hij (of nouja de vrouw) als ze de inrichting schuiven o.i.d. zo de telefoon aansluiting mee verhuizen
Dank voor de tips!!
Voor het analoge signaal heb je maar 2 adres nodig, de middelste 2 bij RJ11. De buitenste 2 aders naar het dect station heb je niet nodig, kan je wel mee knijpen zodat het snoer goed in de RJ11 zit. Bij de Rj45 zijn dat de middelste 2 aders, 4 en 5. Zo wordt zakelijk UTP voor analoog gebruikt. Vroeger werd zakelijk daar nog aparte bekabeling en outlets voor gebruikt. Ik had dat 20 jaar geleden thuis ook gedaan, maar al jaren geleden telefoniebekabeling vervangen door utp. Binnenkort naar voip, dus niets meer analoog.mrvanbommel schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:10:
[...]
Uiteindelijk prima gelukt met link eerder genoemd en de 4 aders uit de telefoon draad in de utp WCD aangesloten. Vanaf de UTP WCD een Rj45 naar rj11 snoer laten lopen naar het basisstation vd DECT. Tel draad loopt dus vanaf WCD door de buis naar meterkast waar hij al in de tel ingang vd modem zat.
Dank voor de tips!!
Wat je ziet:
- zyxel VMG8825-T50 (t-mobile vdsl)
- unifi usbusg
- unifi us-16-150w
- Synology Rackstation rs812+
- unifi cloudkey gen2+
:strip_exif()/f/image/c9ozwbkAoV5PfE4b9Rm8WRYA.jpg?f=fotoalbum_large)
Windhoos Ryzen 7800x3d | rtx 5060 8 gb | 32gb & Macbook Air m3 8gb
Legbord? Zo heb ik het opgelost.BassieB schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:01:
Het wordt bij mij ook tijd om de afwerking netjes te maken. Heb in de loop van tijd van alles verzameld en nu ook een kast via marktplaats gevonden waar mijn 58cm lange rackstation in kan. Iemand nog goede tips om de modem in de kast te verwerken?.
Wat je ziet:
- zyxel VMG8825-T50 (t-mobile vdsl)
- unifi usb
- unifi us-16-150w
- Synology Rackstation rs812+
- unifi cloudkey gen2+
[Afbeelding]
Dat probleem heb ik ook met niet 19" inch spul denk aan OC200, prodesk, NVR.
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Ik heb ook T-Mobile vDSL.BassieB schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:01:
Het wordt bij mij ook tijd om de afwerking netjes te maken. Heb in de loop van tijd van alles verzameld en nu ook een kast via marktplaats gevonden waar mijn 58cm lange rackstation in kan. Iemand nog goede tips om de modem in de kast te verwerken?.
Die T50 van T-Mobile heeft van die pootjes die je er niet af kan halen, echt irritant. En die modem moet je terug inleveren, dus die mag je er niet afzagen. Ik heb gewoon een simpele bridge modem gekocht (Zyxel VMG4005-B50A, or Dreytek Vigor 165 zijn aan te raden) en die op mijn Unifi Security Gateway aangesloten. Die passen er wel bij. Of eentje met router, als je geen USG hebt.
3D printen is een andere optie. Op Etsy zijn veel 3d geprinte rack mounts voor all deze dingen te vinden, zoals deze. Je kunt ook om custom jobs vragen aan die sellers, veel vinden dat leuk om te doen. Of zelf printen met een eigen design, of natuurlijk eentje downloaden van thingyverse. Een beetje tweaker moet dat wel leuk vinden
Andere modem die wel in bridge mode kan had ik ook al bedacht. Alleen wordt glasvezel hier nu aangelegd en krijg ik dus binnenkort weer een nieuwe modem. Dan maar eens opnieuw bekijken. Maar zal wel geen model voor 19” zijnHalfVol schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:27:
[...]
Ik heb ook T-Mobile vDSL.
Die T50 van T-Mobile heeft van die pootjes die je er niet af kan halen, echt irritant. En die modem moet je terug inleveren, dus die mag je er niet afzagen. Ik heb gewoon een simpele bridge modem gekocht (Zyxel VMG4005-B50A, or Dreytek Vigor 165 zijn aan te raden) en die op mijn Unifi Security Gateway aangesloten. Die passen er wel bij. Of eentje met router, als je geen USG hebt.
3D printen is een andere optie. Op Etsy zijn veel 3d geprinte rack mounts voor all deze dingen te vinden, zoals deze. Je kunt ook om custom jobs vragen aan die sellers, veel vinden dat leuk om te doen. Of zelf printen met een eigen design, of natuurlijk eentje downloaden van thingyverse. Een beetje tweaker moet dat wel leuk vinden
Voor Fiber heb je geen modem nodig. Dus iedere goede router sorry Firewall voldoet. En die zijn er genoeg in 19" uitvoering. . . Checkpoint, Cisco, SonicWall, Fortigate om er maar een paar te noemen. Maar die zijn wel behoorlijk aan de prijs
Maar ook van Unifi hebben ze daar vast wel passend USG modelletje voor. ( En voor de kleiner modellen een rackmount op Thingyverse. )
Volgens mij heeft @BassieB een USG, gezien die foto. Die stond gewoon als 'usb' in zijn beschrijving (typo?). Dus de glasvezel zou dan direct van de mediaconverter die ze ergens in de meterkast gaan ophangen naar de WAN poort van de USG gaan. Die hele T50 modem kan dan dus er tussenuit.Dronium schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:28:
@BassieB
Voor Fiber heb je geen modem nodig. Dus iedere goede router sorry Firewall voldoet. En die zijn er genoeg in 19" uitvoering. . . Checkpoint, Cisco, SonicWall, Fortigate om er maar een paar te noemen. Maar die zijn wel behoorlijk aan de prijs
Maar ook van Unifi hebben ze daar vast wel passend USG modelletje voor. ( En voor de kleiner modellen een rackmount op Thingyverse. )
Ik zou een 19inch rack mount zoeken voor zowel de USG als de cloud key, zoals deze. Ziet er dan super netjes uit!
Is inderdaad een usg. Lees inderdaad dat de hele modem er tussenuit kan. In het kader van een nette afwerking wel super fijn. Ik lees alleen dat delta/caiway sfp met rj11 gebruiken tussen de modem en het aansluitpunt. Moet nog een converter tussen dan.HalfVol schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:32:
[...]
Volgens mij heeft @BassieB een USG, gezien die foto. Die stond gewoon als 'usb' in zijn beschrijving (typo?). Dus de glasvezel zou dan direct van de mediaconverter die ze ergens in de meterkast gaan ophangen naar de WAN poort van de USG gaan. Die hele T50 modem kan dan dus er tussenuit.
Ik zou een 19inch rack mount zoeken voor zowel de USG als de cloud key, zoals deze. Ziet er dan super netjes uit!
Nee, de modem kan er alleen tussenuit als je glasvezel hebt. Alleen dan kan de USG direct op de mediaconverter. Een RJ11 aansluiting moet aangesloten worden op een DSL modem. Als je DSL hebt dan heb je een modem nodig, daar kun je niet omheen.BassieB schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:10:
[...]
Is inderdaad een usg. Lees inderdaad dat de hele modem er tussenuit kan. In het kader van een nette afwerking wel super fijn. Ik lees alleen dat delta/caiway sfp met rj11 gebruiken tussen de modem en het aansluitpunt. Moet nog een converter tussen dan.
Ik heb zelf DSL (hopelijk binnekort ook glas), en ik heb in plaats van de T50 van T-Mobile een Zyxel VMG4005-B50A bridge modem op mijn Unifi USG aangesloten, maar de T50 van T-Mobile werkt ook gewoon. Dan heb je alleen een dubbel-NAT situatie, want die T50 kan niet in bridge modus helaas.
Ik laat nog wel even zien hoe de kast er straks bij staat als ik alles netjes heb afgewerkt. #zinin!
Krijg de indruk dat je niet echt een miskoop kan doen qua 24voudig patchpaneel met minimaal cat6?
Deze lijkt in de pricewatch de goedkoopste te zijn, maar of de kwaliteit dan in orde is?
[ Voor 48% gewijzigd door Niek_ op 21-05-2021 06:52 ]
Klopt van die aparte dingen (niet voor de massa weggelegd / gekocht) staan niet echt in de pw. Ligt ook nog aan product vaak geen EAN codes bekend.Niek_ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 06:48:
Ik heb wat moeite om een patchpanel met LSA stroken aan te kopen. Zie namelijk vrij weinig informatie over de kwaliteit van deze dingen, niet in de pricewatch maar ook in de diverse topics niet.
Krijg de indruk dat je niet echt een miskoop kan doen qua 24voudig patchpaneel met minimaal cat6?
Deze lijkt in de pricewatch de goedkoopste te zijn, maar of de kwaliteit dan in orde is?
Toen UK nog in de EU zat heb ik brand-rex (merk) cat6 gekocht (2 stuks) dacht iets van 80 euro per paneel NL prijzen zijn +200 euro per paneel. (Beetje het zelfde als airco verhaal Italië VS Nederland).
Maar goed ben ooit begonnen met model wat jij aangeeft. Als je in stappen er 24 monteert en naar rechts weg werkt zitten ze in de weg voor de oplopende poorten. Montage is wat minder handig.
Dit model is handiger (vind ik)
https://nl.rs-online.com/web/p/rj-patch-panels/0166787/
YouTube: Brand-Rex Cat6Plus 24 Port UTP Patch Panel (C6CPNLU24012M) Installation
Betaalbare variant: https://www.netwerkwinkel...iek-37583SW-1-p_7622.html
Brand-rex ondanks het merk is zegt niets over betrouwbaarheid van de +50 panelen (op het werk niet thuis haha) hadden we 1 paneel dat poort 24 kapot was maar daar kom je pas jaren later achter als je daar een aansluiting op afmonteerd.
Blijft toch apart dat er tussen de 2 genoemde producten 200 euro verschil zit. Vraag me dan toch af waar je dat wel/niet in gaat merken. Voor nu, dank voor de tip, ik ga de betaalbare variant bestellen.RobbyTown schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:14:
[...]
Klopt van die aparte dingen (niet voor de massa weggelegd / gekocht) staan niet echt in de pw. Ligt ook nog aan product vaak geen EAN codes bekend.
Toen UK nog in de EU zat heb ik brand-rex (merk) cat6 gekocht (2 stuks) dacht iets van 80 euro per paneel NL prijzen zijn +200 euro per paneel. (Beetje het zelfde als airco verhaal Italië VS Nederland).
Maar goed ben ooit begonnen met model wat jij aangeeft. Als je in stappen er 24 monteert en naar rechts weg werkt zitten ze in de weg voor de oplopende poorten. Montage is wat minder handig.
Dit model is handiger (vind ik)
https://nl.rs-online.com/web/p/rj-patch-panels/0166787/
YouTube: Brand-Rex Cat6Plus 24 Port UTP Patch Panel (C6CPNLU24012M) Installation
Betaalbare variant: https://www.netwerkwinkel...iek-37583SW-1-p_7622.html
Brand-rex ondanks het merk is zegt niets over betrouwbaarheid van de +50 panelen (op het werk niet thuis haha) hadden we 1 paneel dat poort 24 kapot was maar daar kom je pas jaren later achter als je daar een aansluiting op afmonteerd.
Misschien gekke vraag hoor, maar waarom wil je dit? Wat is het voordeel van de lsa stroken?Niek_ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:06:
[...]
Blijft toch apart dat er tussen de 2 genoemde producten 200 euro verschil zit. Vraag me dan toch af waar je dat wel/niet in gaat merken. Voor nu, dank voor de tip, ik ga de betaalbare variant bestellen.

Hier de linker muur waar de kern van mijn huisnetwerk op zit.

Van boven naar onder:
- Mac mini met debian, draait onder andere dhcp en dns (pihole), webserver voor ontwikkel- en testwerk
- 8-poorts gigabit switch
- 8 poorts cat 6 patchpaneel
- Synology NAS
- Elro Connects K1 Connector (koppeling rookmelders)
- Hue bridge
- Ziggo router
- (niet op de tweede foto, wel op de eerste) UPS die de Mac mini, NAS en router van stroom voorziet
- verder op diverse plekken bedradingskoker om de draden zoveel mogelijk weg te werken
Zoals op de foto al wel blijkt is het nog niet helemaal af. Op dit moment heb ik enkel bij de tv netjes aangelegd bedraad netwerk (2 poorten). De vrij hangende netwerkkabel gaat naar zolder. Deze ga ik nog vervangen door een nette kabel tegen de tijd dat de nieuwe muren (MetalStud) op zolder staan (die ene alamat die uit staat is ook voor de zolder).
Voor wifi heb ik 2 keer de Deco M5, de ene bij de tv (tussen netwerkpoort en tv aangesloten) en een op zolder (via die nog niet nette kabel). Door de bedrade backhaul heb ik hiermee door het hele huis en in de tuin uitstekende wifi.
Helaas willen de Elro connector en de Toon niet goed functioneren hiermee, daarom heb ik op de ziggo router nog een extra netwerk aan moeten maken voor deze apparaten.
Omdat je op LSA stroken stugge kabels afmonteert op een nette manier. Er zijn andere opties. Stekkertjes voor stugge kabels en dan female-female keystones. Er zijn ook toolless varianten voor de stugge kabels. Idee is een beetje dat je het 1x doet, en daarna jaren lang laat zitten.BassieB schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:12:
[...]
Misschien gekke vraag hoor, maar waarom wil je dit? Wat is het voordeel van de lsa stroken?
Doe je dat met keystones niet dan? Ik dacht dat die ook (bij uitstek) voor stugge kabels bedoeld zouden zijn?HalfVol schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:42:
Omdat je op LSA stroken stugge kabels afmonteert op een nette manier.
Ik kocht ze met stroken omdat het een stuk voordeliger uitpakte dan met losse keystones.
Ja, precies. Keystones zijn handiger in gevallen waar je niet goed bij de achterzijde van het patchpaneel kan bijvoorbeeld. Keystone eruit klikken is makkelijker dan het hele paneel eraf halen.Gwaihir schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:14:
@Niek_ @BassieB
[...]
Doe je dat met keystones niet dan? Ik dacht dat die ook (bij uitstek) voor stugge kabels bedoeld zouden zijn?
Ik kocht ze met stroken omdat het een stuk voordeliger uitpakte dan met losse keystones.

Meterkast raakt steeds voller. Onderin een 4ch en 2ch DVB-C tuner en wat coax spul. Werkt toch fijner dan iptv vind ik, gewoon 'native' op de TV en lekker snel zappen. Ook ideaal i.c.m. tvheadend. Uit het zicht zitten een paar zelfbouw doosjes met RS232-to-IP printjes om de P1 meter uit te lezen, en een OpenTherm gateway en Evohome HGI80 te benaderen.
Qua ethernet spul ben ik aardig fan van Mikrotik. We zien hier een RB4011 omsloten door 2x CRS309 (10G) switches. Opstelling oogt wellicht wat onhandig maar is zo gegroeid..
De RB4011 is een beest van een router en ben ik erg tevreden mee. Zelfs goed versleuteld VPN verkeer handelt ie prima af met hoge throughput, en de T-Mobile gigabit WAN uplink verwerkt ie met 2 vingers in de neus.
Alle switches in huis zijn met multimode duplex vezels aangesloten vanaf de CRS309's. Ook een aantal werkstations en servers zit lekker 10GBe.
De vreemde eend hier is een Cisco RV345p. Deze zeer tegenvallende router heeft z'n hoofdtaak afgestaan aan de RB4011, en is nu derhalve een glorified PoE+ injector geworden. En ook dat doet ie niet erg goed, gezien de 3 inmiddels overleden poorten.. De Cisco voedt de IP cameras en UniFi access points maar gebruik ik verder zo min mogelijk vanwege de ontzettend trage interface.
Bovenop de Cisco zit nog een CRS125, welke ingesteld is als vrij simpele switch om de meeste outlets in huis te bedienen.
HEERLIJK, Eindelijk weer eens foto's van iemand die Mikrotik als core in zijn netwerk heeft. Heb je ooit overwogen om jouw access points ook te vervangen voor Microtik gear?zzattack schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 23:05:
.... en UniFi access points maar gebruik ik verder zo min mogelijk vanwege de ontzettend trage interface.
Bovenop de Cisco zit nog een CRS125, welke ingesteld is als vrij simpele switch om de meeste outlets in huis te bedienen.
Jawel, maar eigenlijk enkel om maar 'alles' van mt te hebben. Maar dat is momenteel niet reden genoeg, want ik ben ook hardstikke tevreden met hoe het Unifi spul draait. Heb 1 AP per verdieping en dan nog 1 outdoor hangen, en een stuk of 30 lichte clients (shelly's) voor domotica. Zodra ik wifi6 of nieuwer spul aan ga schaffen zal het waarschijnlijk wel mikrotik worden.Oortjes schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:42:
Heb je ooit overwogen om jouw access points ook te vervangen voor Microtik gear?
Ja, snagless ultra thin van FS inderdaad. Voorheen had ik korte maar relatief dikke CAT6A patch kabels, maar met deze korte lengtes en krappe bochten kwam er veel spanning op te staan en was de benodigde twist vaak tegennatuurlijk. Deze snagless dingen zijn lekker flexibel en hebben hier geen last van.RobbyTown schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:26:
@zzattack Nice netwerkkabels van fs.com toch? Zit er nog een logica/gedachte in voor de kleuren van de kabels?
Kleuren zijn ongeveer ingedeeld zodat ze uniek per ruimte zijn. Staat wel vrolijk zo
Signature van nature
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Klinkt alsof je de volgorde van de aders niet goed hebt.timovd schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:48:
Vandaag heb ik bij een vriend toolless connectors gebruikt op cat6 buitenkabels. Mijn kabeltester gaf netjes lampjes op iedere ader, maar de (simpele) modem.router geeft helaas geen apparaat aan en de LEDs branden ook niet bij het aansluiten van de kabel. Thuis gebruik ik patchpanelen, maar dit is wat 'ie had liggen. Iemand bekend met deze connectors?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik volg altijd B en nu ook. De lampjes branden ook in de juiste volorde, dus van 1 t/m 8.Freee!! schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:01:
[...]
Klinkt alsof je de volgorde van de aders niet goed hebt.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik zou het nog een keer goed nakijken.
Dat vertelt alleen maar, dat de afzonderlijke aders op dezelfde manier geplaatst zijn, niet dat de goede volgorde is aangehouden.De lampjes branden ook in de juiste volorde, dus van 1 t/m 8.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Inderdaad, ik ben vrij liberaal geweest in het overhouden van wat extra kabel, maar alles bij elkaar blijkt dat toch wel wat gewicht met zich mee te brengen. Had vanochtend even een wat dikkere plaat gezaagdSircuri schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:03:
Nu alleen nog iets aan je plafondplaat doenDie zakt goed door. Verder ziet het er stoer uit.

Niet helemaal 'LAN' maar de groenige kabel linksboven is een 30m optische HDMI 2.1 kabel die van de game pc op zolder naar de TV in de woonkamer loopt. Gamen via de Nvidia shield leek leuk, maar de bijkomende lag was me teveel. Wel is de shield ideaal als USB-over-LAN server terug naar boven. Lassen van de vezeltjes was nog wel een uitdaging, maar het werkte meteen perfect en is met 2.1 voorlopig ruimschoots toekomstbestendig.

[ Voor 6% gewijzigd door zzattack op 22-05-2021 20:13 ]
Het is maar net wat je handig vindt, het is een extra apparaat met extra verbindingen. Ik geef toe, dat het vaak wat netter oogt, maar het zijn ook extra kosten en je moet er maar net ruimte voor hebben. Om die laatste twee redenen heb ik in de zaak van mijn vrouw ook alle netwerkkabels (cat 6a) rechtstreeks (en zonder problemen) in de switch gestoken.timovd schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:09:
@Freee!! thank. Over een paar weken nog maar eens kijken. Maar er moeten meer buitenkabels aangesloten worden, dus ik heb gezegd dat 'ie patchpanelen moet kopen. Lijkt mij ook veel handiger.
Als de volgorde correct is (dwz de lampjes netjes van 1 naar 8 aan gaan) dan kun je nog eens proberen om de energiebesparende mode van de poort uit te schakelen aan beide kanten als dat kan. Het kan zijn dat er wel stroom aan komt maar dat de kabels net te slecht zijn om een verbinding tot stand te laten komen.timovd schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:48:
Vandaag heb ik bij een vriend toolless connectors gebruikt op cat6 buitenkabels. Mijn kabeltester gaf netjes lampjes op iedere ader, maar de (simpele) modem.router geeft helaas geen apparaat aan en de LEDs branden ook niet bij het aansluiten van de kabel. Thuis gebruik ik patchpanelen, maar dit is wat 'ie had liggen. Iemand bekend met deze connectors?
Zijn het wel 100% koperen kabels?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
@timovd En dan vooral of de koperen kabelpuntjes/oogjes netjes te zien zijn in de connector!Freee!! schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:04:
Ik zou het nog een keer goed nakijken.
Volgens mij doet een beetje kabeltester dat wel, want die van mij kan zien of het een cross-cable is of nietDat vertelt alleen maar, dat de afzonderlijke aders op dezelfde manier geplaatst zijn, niet dat de goede volgorde is aangehouden.
En voordat iemand naar het model vraagt : Geen idee!
Langer dan 10 jaar in mijn bezit en ooit gekocht bij een groothandel via een collega die een eigen bedrijf had...
/EDIT :
Ik weet prima hoe het werkt hoorGwaihir schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:28:
Nee, dat kan hij zien omdat dan de volgorde verandert tussen de beide uiteinden, i.p.v. 1 -- 1, 2 -- 2, etc. heb je ineens 1 -- 3, 2 -- 6, etc.
https://www.computercable...ges/Topics/Crossover1.jpg
[ Voor 23% gewijzigd door nero355 op 25-05-2021 16:52 ]
Dan heb je een duurder model dan ik, ik kan alleen aan de lichtjes zien, of de aders goed en in dezelfde volgorde zijn aangesloten.nero355 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:44:
[...]
@timovd En dan vooral of de koperen kabelpuntjes/oogjes netjes te zien zijn in de connector!
[...]
Volgens mij doet een beetje kabeltester dat wel, want die van mij kan zien of het een cross-cable is of niet
Na tien jaar kun je wel stellen, dat het goed spul is.En voordat iemand naar het model vraagt : Geen idee!
Langer dan 10 jaar in mijn bezit en ooit gekocht bij een groothandel via een collega die een eigen bedrijf had...
https://www.bol.com/nl/p/...k-kabel/9200000058967163/Freee!! schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:49:
[...]
Dan heb je een duurder model dan ik, ik kan alleen aan de lichtjes zien, of de aders goed en in dezelfde volgorde zijn aangesloten.
[...]
Na tien jaar kun je wel stellen, dat het goed spul is.
De techniek is niet heel spannend zeker niet voor kleinere afstanden. Dingen kosten geen drol. En ze kunnen idd checken of je twist cat6 of cat5 is.
En leeftijd zegt natuurlijk ook niet alles. Hij toont een paar lampjes wat ik zeg techniek voor het testen stelt niet voor wil je meer testen om de kabel te certificeren. Dan komen de professionele testers van 2000 om de hoek zetten.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Huh?To_Tall schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:10:
[...]
https://www.bol.com/nl/p/...k-kabel/9200000058967163/
De techniek is niet heel spannend zeker niet voor kleinere afstanden. Dingen kosten geen drol. En ze kunnen idd checken of je twist cat6 of cat5 is.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Eens mijn fout, de duurdere varianten kunnen dat wel net als POE check kabel lengte en weerstand checks.
Die dingen starten bij zo’n 100a 200 euro.
De tester in m’n voorbeeld checken alleen op sluiting, en juiste ader volgorde. Basale test.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Ik ken geen enkele tester die het verschil tussen cat5 en cat6 herkent.To_Tall schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:29:
[...]
Eens mijn fout, de duurdere varianten kunnen dat wel net als POE check kabel lengte en weerstand checks.
Die dingen starten bij zo’n 100a 200 euro.
Ook de echt dure testers (enkele duizenden euro's) niet. Als je die instelt op cat6 zal de tester controleren of de kabel aan cat6 specs voldoet (bandbreedte etc.) maar je hebt best kans dat cat5 daar ook doorheen komt, bijvoorbeeld als het een goede kabel of beperkte lengte is.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
10” rack gekocht en van het een kwam het ander. Inmiddel draait alles op Unifi. Mijn telfort fiber komt direct binnen op de USG en vanuit daar naar de Unifi Lite switches PoE.
Ik wacht nog op een aantal dingen om de rack af te maken (stroom). Ik zal dan het eind resultaat plaatsen. 😜
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 0% gewijzigd door Soribaj op 24-05-2021 22:39 . Reden: typos ]
Nee, dat kan hij zien omdat dan de volgorde verandert tussen de beide uiteinden, i.p.v. 1 -- 1, 2 -- 2, etc. heb je ineens 1 -- 3, 2 -- 6, etc.nero355 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:44:
Volgens mij doet een beetje kabeltester dat wel, want die van mij kan zien of het een cross-cable is of niet
https://www.computercable...ges/Topics/Crossover1.jpg
[ Voor 94% gewijzigd door GeleFles op 25-05-2021 10:11 ]
Mijn tester is een eenvoudig ding van <€10,-. Er zitten aan beide kanten 8 LED's en aan de powered (9V) zit een extra LED die knippert om aan te geven dat ie aan staat. Aan beide kanten zie ik de LED's van 1 naar 8 gaan in de juiste volgorde.Xander schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:39:
[...]
Ik ken geen enkele tester die het verschil tussen cat5 en cat6 herkent.
Ook de echt dure testers (enkele duizenden euro's) niet. Als je die instelt op cat6 zal de tester controleren of de kabel aan cat6 specs voldoet (bandbreedte etc.) maar je hebt best kans dat cat5 daar ook doorheen komt, bijvoorbeeld als het een goede kabel of beperkte lengte is.
Leuk om af en toe ook een foto zien en toelichting te lezen van een niet-rack setup. Sluit beter aan op m'n eigen setup. Hoewel een rack setup natuurlijk prachtig is, is het niet voor iedereen haalbaar.Eupeodes schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:13:
Maar even beginnen met een plaatje van de hele meterkast:
[Afbeelding]
Hier de linker muur waar de kern van mijn huisnetwerk op zit.
[Afbeelding]
Van boven naar onder:
- Mac mini met debian, draait onder andere dhcp en dns (pihole), webserver voor ontwikkel- en testwerk
- 8-poorts gigabit switch
- 8 poorts cat 6 patchpaneel
- Synology NAS
- Elro Connects K1 Connector (koppeling rookmelders)
- Hue bridge
- Ziggo router
- (niet op de tweede foto, wel op de eerste) UPS die de Mac mini, NAS en router van stroom voorziet
- verder op diverse plekken bedradingskoker om de draden zoveel mogelijk weg te werken
Ik had een rack setup ook prachtig gevonden, maar de meterkast is gewoon niet groter dan ie is (~ 40x80 cm, 34 cm tussen deurkozijn en achterwand). En ik sluit ook niet uit dat de groepenkast uiteindelijk toch nog groter moet worden, dus ik wil links naast de huidige groepenkast ook niet teveel op die achterwand hangen.tMb schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:17:
[...]
Leuk om af en toe ook een foto zien en toelichting te lezen van een niet-rack setup. Sluit beter aan op m'n eigen setup. Hoewel een rack setup natuurlijk prachtig is, is het niet voor iedereen haalbaar.
Dus ben ik gaan kijken wat ik zonder rack kon en ik ben zeer tevreden over het resultaat. Alles hangt nu bereikbaar, patchpaneel hangt zo dat mijn vrouw comfortabel staand kabels kan monteren (ik kom er zelf door mijn kleurenblindheid nooit goed uit, en zij vind het nog leuk ook).
![]() | ![]() |
:strip_exif()/f/image/xZvPWQFuS1CfPpBq7PY2ILKG.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij liggen mijn prioriteiten als tweaker wel beetje anders dan bij de normale mens.. wat is het eerste dat in je nieuwbouw huis klaar is? Netwerk

[ Voor 23% gewijzigd door aGraPusher op 25-05-2021 11:33 ]
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Ik reageerde te snel!
Al met al, veel plezier. Ik heb mijn G4 Doorbell paar weken geleden geinstalleerd, helemaal verliefd op!
[ Voor 10% gewijzigd door Soribaj op 25-05-2021 11:33 ]
Lijkt me niet nodig, hij heeft een UDM Pro liggen!, mooi spul. Ik heb ook van die kabeltjes besteld voor mijn setup (zie paar posts terug), ben benieuwd!Jabiros schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:31:
Ik zie de CloudKey niet! Of had je die al? Al met al, veel plezier. Ik heb mijn G4 Doorbell paar weken geleden geinstalleerd, helemaal verliefd op!
Dat wordt toch allemaal geregeld door de UDM Pro? Tenminste dat denk ik en hoop het nuJabiros schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:31:
Ik zie de CloudKey niet! Of had je die al? Al met al, veel plezier. Ik heb mijn G4 Doorbell paar weken geleden geinstalleerd, helemaal verliefd op!
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
De juiste volgorde hoor. Achteraf doen kost geld/moeite/werk meer i.v.m. afplakken, knoeien, boren, trekken, verven, etc.aGraPusher schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:17:
Volgens mij liggen mijn prioriteiten als tweaker wel beetje anders dan bij de normale mens.. wat is het eerste dat in je nieuwbouw huis klaar is? Netwerk
Bij mij draait de G4 doorbell al reeds maanden via de UDMP, werkt uitstekend hoor.aGraPusher schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:32:
[...]
Dat wordt toch allemaal geregeld door de UDM Pro? Tenminste dat denk ik en hoop het nu
:strip_exif()/f/image/x6fre3TLKg1a5TvRyRydmjum.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Bruzski op 25-05-2021 13:01 ]
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Als alle (loze) leidingen er gewoon liggen maakt het toch niet uit? Kan je ook eerst behangen / vloer / keuken doen.PcDealer schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:09:
[...]
De juiste volgorde hoor. Achteraf doen is kost geld/moeite/werk meer i.v.m. afplakken, knoeien, boren, trekken, verven, etc.
Leuk spul, heb sinds vorige week ok de G3 instant en SSD in de UDM Pro voor opnames, maar heb de disk er weer uitgehaald. Het ding laat de ventilatoren met disk gemonteerd op 50% draaien en dan is van stilte niet zoveel meer over. Dit doet ie pas na reboot trouwens.aGraPusher schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:17:
Het wordt spelen vandaag
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelfde probleem hier. Gelukkig zit die in een kast. maar alsnog blijf je hem horen. Ik snap niet dat we de fan speed niet kunnen aanpassen. Totaal onnodig dat dat ding op 50% staat.Loekie schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:15:
[...]
Leuk spul, heb sinds vorige week ok de G3 instant en SSD in de UDM Pro voor opnames, maar heb de disk er weer uitgehaald. Het ding laat de ventilatoren met disk gemonteerd op 50% draaien en dan is van stilte niet zoveel meer over. Dit doet ie pas na reboot trouwens.
Bij mij staat ie ook op 50%, dit is inderdaad niet aan te passen, gemiddeld 38-40 graden met 8TB schijf, geluid is enigsinds aanwezig maar niet hinderlijk.SteinGames schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:30:
[...]
Zelfde probleem hier. Gelukkig zit die in een kast. maar alsnog blijf je hem horen. Ik snap niet dat we de fan speed niet kunnen aanpassen. Totaal onnodig dat dat ding op 50% staat.
Kijk voor de gein eens hier naar: https://github.com/renedis/ubnt-auto-fan-speedBruzski schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:58:
[...]
Bij mij staat ie ook op 50%, dit is inderdaad niet aan te passen, gemiddeld 38-40 graden met 8TB schijf, geluid is enigsinds aanwezig maar niet hinderlijk.
Ik heb die op mijn UDMP draaien incl. seagate disk en scheelt echt dag en nacht, temperatuur 40 graden ipv 36 met loeiende fans.
[ Voor 5% gewijzigd door bluewalk op 25-05-2021 17:15 ]
Nou dan mag je mij uitleggen hoe je aan die lampjes ziet dat de draden in de correcte volgorde gemonteerd zijn (volgens 't schemaatje A of B ). Want dat stelde je en daar reageerde ik op. Net als @Freee!! lukt mij dat nl. niet!
(Ben zelf ooit begonnen ze gewoon 'hetzelfde' te doen aan beide einden. Dat werd wel een 10MBit kabel, helaas, meer viel er niet uit te persen. Bleek later wel praktische kennis toen mijn nieuwe baas niet snapte waarom z'n netwerk niet boven de 10MBit uit wilde. Even wat nieuwe stekkertjes en ik was al zo'n beetje door m'n proefperiode (als programmeur
[ Voor 32% gewijzigd door Gwaihir op 25-05-2021 17:25 ]
Het ging mij meer erom dat ik prima weet hoe dit :Gwaihir schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:22:
Nou dan mag je mij uitleggen hoe je aan die lampjes ziet dat de draden in de correcte volgorde gemonteerd zijn (volgens 't schemaatje A of B ). Want dat stelde je en daar reageerde ik op. Net als @Freee!! lukt mij dat nl. niet!
WEL moet op de JUISTE manier!(Ben zelf ooit begonnen ze gewoon 'hetzelfde' te doen aan beide einden. Dat werd wel een 10MBit kabel, helaas, meer viel er niet uit te persen. Bleek later wel praktische kennis toen mijn nieuwe baas niet snapte waarom z'n netwerk niet boven de 10MBit uit wilde. Even wat nieuwe stekkertjes en ik was al zo'n beetje door m'n proefperiode (als programmeur).)
Wat/Hoe die kabeltester het verder allemaal doet of hoe die werkt mag je aan de fabrikanten vragen...
* knip* vraag dat even via de DM of in het G3 topic.Loekie schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:15:
[...]
Leuk spul, heb sinds vorige week ok de G3 instant
[ Voor 20% gewijzigd door rens-br op 25-05-2021 22:36 ]
Is dat hetzelfde als glasvezel voor netwerk? Ik bedoel ben je er in geslaagd om dat te kunnen lassen zoals je dat ook zou doen voor glasvezel netwerk? Heb je mss een linkje waar je daar je mosterd voor gehaald hebt?zzattack schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:13:
[...]
Niet helemaal 'LAN' maar de groenige kabel linksboven is een 30m optische HDMI 2.1 kabel die van de game pc op zolder naar de TV in de woonkamer loopt. Gamen via de Nvidia shield leek leuk, maar de bijkomende lag was me teveel. Wel is de shield ideaal als USB-over-LAN server terug naar boven. Lassen van de vezeltjes was nog wel een uitdaging, maar het werkte meteen perfect en is met 2.1 voorlopig ruimschoots toekomstbestendig.
[Afbeelding]
Ok mijn verjaardagslijstje aanvullen! Wel knap om dat aan te gaan... Respectzzattack schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:28:
Ik had vooraf met de fabrikant van de kabel (Ruipro) contact gehad om het type vezel te achterhalen. Dit was simpele multimode glas, dus erg gebruikelijk spul. De splicer die ik gebruik komt van aliexpress (signal fire). Werkt hartstikke simpel en goed, prima machines die vooralsnog betrouwbaar werken. Zeer tevreden mee.

Toch nog 1 vraagje, ik ben hier is snel gaan kijken maar ik vind enkel splicers >800USD... is dat ook zo voor uw "signal fire"?zzattack schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:28:
Ik had vooraf met de fabrikant van de kabel (Ruipro) contact gehad om het type vezel te achterhalen. Dit was simpele multimode glas, dus erg gebruikelijk spul. De splicer die ik gebruik komt van aliexpress (signal fire). Werkt hartstikke simpel en goed, prima machines die vooralsnog betrouwbaar werken. Zeer tevreden mee.
Helaas moest alles in de meterkast weer op de schop omdat ik er even geen rekening mee had gehouden dat de groepenkast naar de zijkant moest worden uitgebreid voor een 3-fase aansluiting
Dit was het eerst:
:strip_exif()/f/image/vUU1PE9knuHG6puxC0TDsbSn.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus, alles eruit, losgehaald. Godzijdank keystones gebruikt!
:strip_exif()/f/image/layU1yo1lxm8krje1neYWTSB.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een halve dag werk weer alles op zijn plek en uiteindelijk de groepenkast uitgebreid:
:strip_exif()/f/image/yn78Nl3Hg1mq8hkpoXipNIKi.jpg?f=fotoalbum_large)
En direct van de gelegenheid gebruikt gemaakt om de patchkast op een aparte groep te zetten, wel handig aangezien alle domotica daar ook op draait naast de netwerk spullen
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Geen eigen ALAMAT? Ofwel, als er een aardlek vanwege een andere groep uitklapt, zit je alsnog zonder spanning?Peutpeut schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:25:
En direct van de gelegenheid gebruikt gemaakt om de patchkast op een aparte groep te zetten, wel handig aangezien alle domotica daar ook op draait naast de netwerk spullen
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Aargh, dat was vrij recent! Veel extra werk. Hebben ze nu ook het terugleveren van de zonnepanelen via 3 fasen laten gaan, ipv over een?Peutpeut schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:25:
Helaas moest alles in de meterkast weer op de schop omdat ik er even geen rekening mee had gehouden dat de groepenkast naar de zijkant moest worden uitgebreid voor een 3-fase aansluiting
En.. wat heb je daar tegen die bovenplank hangen? Dat is nou het enige wat me niet zo handig lijkt, verder ziet het er echt strak uit, ook van die vorige post.
Ik heb dit ook gedaan, en ik vraag me nou ook af of een aparte alamat handiger is.En direct van de gelegenheid gebruikt gemaakt om de patchkast op een aparte groep te zetten, wel handig aangezien alle domotica daar ook op draait naast de netwerk spullen
Nee, dat niet. Dat had ook gekund en was beter geweest maar het is een keer goedAiolos schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:37:
[...]
Geen eigen ALAMAT? Ofwel, als er een aardlek vanwege een andere groep uitklapt, zit je alsnog zonder spanning?
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2