mrvanbommel schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:11:
Na het opnieuw inrichten van de meterkast en trekken van UTP kabels naar diverse kamers, een vraag....
In de huiskamer lag een buis (vanaf de meterkast) met daarin een 4 aderige ouderwetse telefoonkabel. Ik heb er een UTP kabel bij getrokken. De telefoonverbinding willen we (ahum, de partner...) houden. Dus er 'moet' in de huiskamer een DECT telefoon aangesloten worden. Ik heb een UTP dual inbouw WCD. De UTP kabel snap ik, die gaat er met z'n 8 aders gewoon op de wanddoos zoals ik ook in de andere ruimtes heb gedaan. Maar de 4 aderige kabel die er lag... hoe gaat die op de UTP wandoos? Dwz, welke kleuren corresponderen met de 8 kleuren van de WCD doos (blauw/blauwwit, etc). Uiteindelijk gaat de telefoon weer met een verloopkabel RJ11 naar RJ45 op de UTP wanddoos, die snap ik...
Vervang die gewone telefoonlijn dan altijd voor een UTP kabel, oftewel 2 UTP-kabels door dat buisje heen..
Aan beide kanten met een (opbouw)doosje en/of keystone afwerken.
Dan maak je van een standaard
telefoonkabeltje een "omvorm" snoertje.
Je knipt bovenstaande kabeltje doormidden (of hoe het je het beste uitkomt, persoonlijk zou ik zeggen plm 1m voor in de meterkast, rest bij/voor de huistelefoon), zet aan beide uiteinden (het geknipte stuk dus) netjes een RJ45 en je bent klaar.
Kan je de UTP voor telefonie gebruiken met je eigen gemaakte kabeltje, ben je dat niet meer nodig kan je deze gewoon gebruiken voor internet/netwerk.
Of je doet zo ongeveer zoals @
Gwaihir zegt, dat heb ik bij m'n ouders ook gedaan.
Simpel trio-setje gekocht, basisstation in de meterkast bij de modem, 1 dect station + lader in de woonkamer, 1 dect-station + lader in hun slaapkamer, en de 3e handset aan de kant gelegd als reserve (of voor de reserve batterijen). Dan ben je ook klaar.
edit:
:strip_exif()/f/image/NQYgT4zGKwN2WAUWaiW8ETfb.jpg?f=fotoalbum_medium)
Volg hier even dat zwarte kabeltje vanaf rechts... daar heb ik hetzelfde gedaan wat ik hierboven heb beschreven bij een collega van me.
Die heeft meerdere UTP aansluitingen door de woning heen, zodoende kan hij (of nouja de vrouw) als ze de inrichting schuiven o.i.d. zo de telefoon aansluiting mee verhuizen
[
Voor 14% gewijzigd door
Annuk op 11-05-2021 19:53
]