RJ11 telefoon kabel aansluiten op rj45

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tempen
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-04-2024
Beste tweakers,

Graag zou ik advies vragen omtrent het aansluiten van een telefoon kabel op een rj45 inbouwdoos. Ik zou graag willen beginnen te benadrukken dat ik echt een nitwit ben op dit gebied (zoals mijn vraag misschien wel verraadt) en je mag mij dus gerust advies geven op het niveautje wat je je oma ook zou geven.

Ik heb een KPN abbonement voor internet & TV. Op dit moment is de RJ11-telefoonkabel die naar mijn KPN Experiabox loopt niet mooi ingebouwd in mijn wandcontactdoos. Dat wil ik dus graag aanpakken.

Op dit moment looper er een kabel vanuit mijn meterkast naar de volgende inbouwdoos die is aangesloten op een plaatje met RJ11 plug. Hier in zit vervolgens de telefoonkabel die naar mijn KPN Experiabox loopt. Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpYjYNb5SAguA8WhM_JNG-pmzqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJQwr0x920jatyTSaGQ8V1KL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KgzC4dLB68pBLhqFm4Yy-eVphc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aW5ZsGS1OenBKIiKCy3KlokD.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn concrete vraag:
Hoe sluit ik deze 4 kabels (rood, wit, blauw, oranje) aan op een rj45 inbouw-contactdoos (nog niet op foto)?

Wat ik zelf heb gedaan om het antwoord te zoeken:
Verschillende zoektermen gebruikt, maar vaak komen de kleuren van de kabels niet overeen. Bijvoorbeeld dit schema : https://www.sat4all.com/f...3700-1479297970_thumb.png.

Echter komt hier bijvoorbeeld de kleurvolgorde van de RJ11 niet overeen zoals die in mijn thuissituatie is aangesloten om een voorbeeld te noemen.

In ieder geval alle bedankt voor hulp en tijd voor iedereen die bereidt is even mee te denken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-07 15:31
Orannje draad op pen 3 , rood op pen 4 , blauw op pen 5 en wit op pen 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-07 19:02
In principe moet je niet persé naar de kleuren kijken, je moet gewoon zien dat je dezelfde volgorde/kleuren gebruikt aan beide kanten..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
@Tha Render_2 dat is niet correct , je moet de aderparen bij elkaar houden.

@Tempen Hoe zit het in de meterkast? Heb je daar het officiële ISRA punt?
Overweeg ook de kabel te vervangen door een CAT6 of CAT5E netwerk kabel (als past liever nog 2 ) !
Afwerking in de meterkast met een netwerk opbouw doosje en in de kamer een netwerk inbouw systeem !
Pas op dat je kabel met 100% koper (solid kern) neemt (geen CCA of CCS rommel ) en vergeet de lsa tang niet mee te bestellen.

Als je de kabel niet wilt vervangen Rood en Blauw is een aderpaar en horen dan op pen 4 en 5 (middelste pinnen) oranje wit is het 2e aderpaar voor ISDN zat dat op pin 3 en 6 en voor telefonie was dat 7 en 8 , dat mag je dus zelf kiezen (1 en 2 is ook nog mogelijk ).
Je moet natuurlijk wel zorgen dat de goede aders bij je modem uitkomen dus zorgen voor een verloop van RJ45 naar RJ11 , als je geen pairbonding hebt is 4 en 5 (rj45) naar 3 en 4 (rj11 middelste heeft 6 pin mogelijkheden) .
Gebruik goede ronde kabels geen platte rommel!

P.S op de lsa strook is pen 4 en 5 blauw en blauw wit (3 en 6 groen en groen wit).

[ Voor 4% gewijzigd door theuser op 08-12-2020 18:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-07 14:13
Rood en blauw op de middelste twee pinnetjes van je RJ-45 inbouwdoos zetten. Deze zijn gemarkeerd met blauw/blauwwit.