Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 75 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
rens-br schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:12:
[...]

Ik heb die van mij destijds gekocht bij Conrad, koste destijds 18 euro. Inmiddels is hij wat duurder.
Vooral vanwege de lengte vragen ze doorgaans hoge bezorgkosten.

Conrad heeft over het algemeen veel, lang niet alles maar wel veel. Sommige producten zijn goed geprijsd maar het komt ook voor dat een product echt aanmerkelijke duurder is dan elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
FrankHe schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:36:
[...]

Conrad heeft over het algemeen veel, lang niet alles maar wel veel. Sommige producten zijn goed geprijsd maar het komt ook voor dat een product echt aanmerkelijke duurder is dan elders.
Ik zie nu ook dat er inderdaad 25 euro vrachttoeslag op zit, maar dat heb ik destijds niet betaald. Ik kwam geloof ik met mijn totaal bestelling boven de 50 euro uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56
[...]

Klopt. Ik betaalde ook 20 euro verzendkosten. Ik had eigenlijk ook nog wat pvc-buizen nodig dus die maar meteen meebesteld. Dat maakt 't weer dragelijk :)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 14:12
[...]

Heel veel installateurs hebben dat spul ook gewoon liggen even bellen en gaan afhalen. Zelf heb ik het van de schakelkastenbouwers op mijn werk. (Die jagen er per maand 2 tot 3 km van dat spul door heen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Aangezien de kabels ook nog getrokken moeten worden door de loze leidingen lijkt Cat6a de beste keuze toch? Gaat om een nieuwbouwwoning met Glasvezel dus max snelheid zou wel fijn zijn.

Net even teruggelezen en zie dat Cat6a wel iets dikker is.

Ik zit nu even te kijken naar een 19" patchpaneel maar zie dat er ook Keystone patch panelen zijn. Zie er zelf geen meerwaarde in om voor een Keystone patchpaneel te gaan, iemand nog een goed argument?

Gaat om de meterkast in een Rackmount.

[ Voor 29% gewijzigd door Greatsword op 28-04-2021 19:05 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:37
Greatsword schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:38:
Aangezien de kabels ook nog getrokken moeten worden door de loze leidingen lijkt Cat6a de beste keuze toch? Gaat om een nieuwbouwwoning met Glasvezel dus max snelheid zou wel fijn zijn.

Ik zit nu even te kijken naar een 19" patchpaneel maar zie dat er ook Keystone patch panelen zijn. Zie er zelf geen meerwaarde in om voor een Keystone patchpaneel te gaan, iemand nog een goed argument?

Voordelen keystones
  • Je hoeft niet het hele paneel los te halen als er een kabel bij moet
  • Er kan ook iets anders in als RJ-45
Nadeel : Het is meestal duurder.

Als je meteen alle 24 aansluitingen in gebruik neemt zijn dit natuurlijk geen plus punten :)
Ik heb zelf GEEN keystones en moet nog enkele UTP kabels aansluiten maar dan moeten alle patchkabels eruit en het paneel los anders kan ik er niet bij. :-(
Had ik wel voor een paneel met keystones gekozen: Keystone aan kabel maken - Klik en klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dronium schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:13:
[...]

Voordelen keystones
  • Je hoeft niet het hele paneel los te halen als er een kabel bij moet
  • Er kan ook iets anders in als RJ-45
Nadeel : Het is meestal duurder.

Als je meteen alle 24 aansluitingen in gebruik neemt zijn dit natuurlijk geen plus punten :)
Ik heb zelf GEEN keystones en moet nog enkele UTP kabels aansluiten maar dan moeten alle patchkabels eruit en het paneel los anders kan ik er niet bij. :-(
Had ik wel voor een paneel met keystones gekozen: Keystone aan kabel maken - Klik en klaar!
Uhmm, mocht ik verhuizen dan is een patchpaneel met keystones ook wel makkelijker los te koppelen toch.
anders zitten die aders vast in het patchpaneel.

Denk dat keystones dan inderdaad toch handiger is.

Dus Cat6a kabel > Keystone patchpaneel > en dan die korte patch kabels naar de Switch

pricewatch: Ubiquiti UC-Patch-3M-RJ45 Wit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRBJ6DaxBZxmhocLcsgiLnB5TlI=/i/2003765040.jpeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
[b]Greatsword in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Cat6a is niet alleen iets dikker maar ook stugger, zeker bij 2 kabels door een buis kan dat behoorlijk tegen werken. Cat5e in de belden versie (ben het nr even kwijt) krijg je er dan wel doorheen waar cat6a van belden echt vast loopt. Daardoor heb ik nu op de benedenverdieping bij mij cat6a erin liggen, dubbel in een buis en op de 1e of 1 cat6a of 2 cat5e's. Zeker bij 3-4 bochten in een leiding is dit een 'dingetje' om rekening mee te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door BMW_Gizzmo op 28-04-2021 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:16
@Greatsword Je kunt wellicht beter cat6 cu kabel gebruiken, daar kun je in de toekomst wellicht nog tot 10gbit/s mee bereiken (als je daarvoor de juiste apparatuur hebt). Let wel op dat het cu is (volledig koper en niet met een aluminium kern)
Een cat 6 kabel is een netwerkkabel die geschikt voor een netwerksnelheid van 10 gigabit per seconde (Gb/s). Deze categorie netwerkkabel wordt veel gebruikt in situaties waar een hoge verbindingssnelheid nodig is. Denk hierbij aan een backboneverbinding tussen twee switches waar computers op aangesloten zijn die met 1Gb/s kunnen communiceren. Op deze manier kunnen meerdere computers op hetzelfde netwerk met een snelheid van 1Gb/s met elkaar communiceren. Naast cat 6 is er ook cat 6a kabel verkrijgbaar. Een cat 6 kabel kan data met een snelheid van 10 Gb/s over 55 meter transporteren. Cat 6a kan dit over een afstand van 100 meter.
Ik neem aan dat je nergens een langere kabel dan 55 meter gaat gebruiken? ;)

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Greatsword schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:30:
[...]

Uhmm, mocht ik verhuizen dan is een patchpaneel met keystones ook wel makkelijker los te koppelen toch.

Dus Cat6a kabel > Keystone patchpaneel > en dan die korte patch kabels naar de Switch

[Afbeelding]
Het lijken net AirPods. Even de kabel afknippen en je hebt draadloos ethernet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Als je lengtes niet langer zijn dan 55 meter, zou ik lekker Cat6 gebruiken. Keystones, patchpaneel en kabels zijn iets goedkoper en de kabels zijn minder dik, waardoor het eenvoudiger is
Makkelijker met extra kabels toevoegen of kabels + keystones achter laten als je gaat verhuizen en de rest van de kast / paneel meenemen. Tevens is het met een keystone paneel eenvoudiger om verschillende dingen te combineren. Bijvoorbeeld USB.

Zelf heb ik vanwege de kosten een 'gewoon' patchpaneel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:00

Ik heb vorig jaar alles door 6a vervangen maar dat doe ik nooit weer haha. 6a is echt een drama zelfs met 19mm buizen. Zoiezo als je er 2 per buis wilt kun je 6a wel links laten liggen.

En met de lengtes die je nodig hebt is 6a ook niet perse nodig. Als ik het nu zou doen had ik 6 gepakt.

Als je in 1 keer 24 kabels trekt zou ik een patch panel pakken. Heb je minder aansluitingen of wil je ook glas/coax/USB enz erin hebben dan keystones.

Zelf heb ik alles keystones omdat het veel makkelijker aansluiten is. Nadeel het is 2x zo duur als een patch panel.
[...]

[Afbeelding]
Weghalen met verhuizen zou ik zoiezo niet doen. In beide gevallen moet je de kabels doorknippen. Daarbij voor die 6/7 tientjes wil je het gezeik van de nieuwe eigenaar niet hebben 😁

[ Voor 19% gewijzigd door Jan-man op 28-04-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Jan-man schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:22:
Weghalen met verhuizen zou ik zoiezo niet doen. In beide gevallen moet je de kabels doorknippen. Daarbij voor die 6/7 tientjes wil je het gezeik van de nieuwe eigenaar niet hebben 😁
Mijn hele patchkast is wel een heel stuk duurder dan 6/70 tientjes hoor. Alleen de kast zelf was geloof ik al 140 euro.

Mijn kabels gaan door een gat in de kast en zonder alle kabels los te maken / af te knippen kan de patchkast niet los gemaakt worden. Achteraf had ik dus liever keystone gehad. Dan was het een stuk simpeler geweest.

Neemt niet weg dat ik dus bij verhuizen alles losmaak, patchkast e.d. meeneem en het patchpaneel weer vastmaak, zodat de nieuwe eigenaar alle kabels wel gewoon kan gebruiken. Niet dat ik hier voorlopig wegga, dus we zien het tegen die tijd wel weer.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 05-09-2022 09:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HalfVol
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-11-2023

HalfVol

Lekker belangrijk

rens-br schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:10:
[...]

Mijn hele patchkast is wel een heel stuk duurder dan 6/70 tientjes hoor. Alleen de kast zelf was geloof ik al 140 euro.

Mijn kabels gaan door een gat in de kast en zonder alle kabels los te maken / af te knippen kan de patchkast niet los gemaakt worden. Achteraf had ik dus liever keystone gehad. Dan was het een stuk simpeler geweest.

Neemt niet weg dat ik dus bij verhuizen alles losmaak, patchkast e.d. meeneem en het pstchpaneel weer vastmaak, zodat de nieuwe eigenaar alle kabels wel gewoon kan gebruiken. Neemt niet weg dat ik hier voorlopig niet wegga, dus we zien het tegen die tijd wel weer.
Op de prijs van een huis is dat toch niks? Je bent dan toch aan het kopen/verkopen. Bij een huis vind ik alles dat afgemonteerd laat je zitten. Je haalt je centraaldozen toch ook niet weg als je gaat verhuizen omdat je design units had gekocht? Ik zal die van mij lekker laten zitten.

Dat gezegd, het is ieders goed recht om het mee te nemen natuurlijk. Ik heb een paar jaar in Duitsland gewoond, en zelfs met huur woningen nam iedereen zijn/haar eigen keuken mee. 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door HalfVol op 29-04-2021 07:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
HalfVol schreef op donderdag 29 april 2021 @ 07:34:
Dat gezegd, het is ieders goed recht om het mee te nemen natuurlijk. Ik heb een paar jaar in Duitsland gewoond, en zelfs met huur woningen nam iedereen zijn/haar eigen keuken mee. 8)7
Dat is in Nederland ook op veel plaatsen. Als je in een huurwoning bv zelf een vaatwasser of kookplaat aanschaft dan wordt die vaak ook weer meegenomen.

Ik laat hier ook alles zitten, inclusief de domotica verlichtingsschakelaars. Al ben ik niet van plan hier ooit nog weg te gaan, dit huis is helemaal naar onze smaak en wensen ingericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

DutchKel schreef op donderdag 29 april 2021 @ 07:45:
[...]

Dat is in Nederland ook op veel plaatsen. Als je in een huurwoning bv zelf een vaatwasser of kookplaat aanschaft dan wordt die vaak ook weer meegenomen.
Dat snap ik nog wel. Maar de keukenkastjes en het aanrecht en alles? Kom op, dat gaat in een andere woning toch nooit goed passen? Zit je met je mooie hoek keuken in je nieuwe huis met een kookeiland.
Ik laat hier ook alles zitten, inclusief de domotica verlichtingsschakelaars. Al ben ik niet van plan hier ooit nog weg te gaan, dit huis is helemaal naar onze smaak en wensen ingericht.
Ja, precies. In je nieuwe huis heb je toch een andere serie schakelmateriaal en niet dezelfde hoeveelheid knoppen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Ik heb ook een keystone patch paneel. Aan de achterkant van de patchkast zit een redelijk groot gat waar ik het patchpaneel doorheen moet kunnen halen. Tegen de tijd dat ik ga verhuizen haal ik het patchpaneel uit de patchkast en laat die los liggen (of eventueel vastmaken met een beugeltje), neem ik de rest van de kast mee.

Ik kan natuurlijk ook alle kabels losknippen, maar dat vind ik zonde van mijn werk :+

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

Freeaqingme schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:44:
Ik heb ook een keystone patch paneel. Aan de achterkant van de patchkast zit een redelijk groot gat waar ik het patchpaneel doorheen moet kunnen halen. Tegen de tijd dat ik ga verhuizen haal ik het patchpaneel uit de patchkasten laat die los liggen (of eventueel vastmaken met een beugeltje), neem ik de rest van de kast mee.

Ik kan natuurlijk ook alle kabels losknippen, maar dat vind ik zonde van mijn werk :+
zo zit ik er ook in, ik laat dan de patchpanelen zitten, De rest rip ik er uit. Ach tegen die tijd ;)

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TJR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 14:24

TJR

Freeaqingme schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:44:Ik kan natuurlijk ook alle kabels losknippen, maar dat vind ik zonde van mijn werk :+
Losknippen klinkt een beetje over het randje, alles wat "Aard- En Nagelvast" zit aan jouw huis moet je in beginsel immers laten zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door TJR op 29-04-2021 08:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

TJR schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:56:
[...]

Losknippen klinkt een beetje over het randje, alles wat "Aard- En Nagelvast" zit aan jouw huis moet je in beginsel immers laten zitten.
Daar heb je gelijk in. Ik vraag mij wel af of de koper/huurder een mooie af gewerkte LAN installaite kan waarderen. De koper van ons vorige huis von het maar vreemd en ik had destijds maar 10 aansluitngen. Straks na de aanbouw heb ik alle 48 poorten vol :)

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
TJR schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:56:
[...]

Zeker waar. Tegelijkertijd is dat slechts het basis uitgangspunt. Als je een huis verkoopt heb je een hele lijst van dingen die je meeneemt/weghaalt of laat staan. Als je op die lijst zet "Ik neem m'n met goud beklede toiletpot mee" kan je dat prima doen ondanks dat die vastgenageld zit. Zoals wel vaker gaat het uiteindelijk allemaal om communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
ranzige pad schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:02:
[...]

Daar heb je gelijk in. Ik vraag mij wel af of de koper/huurder een mooie af gewerkte LAN installaite kan waarderen. De koper van ons vorige huis von het maar vreemd en ik had destijds maar 10 aansluitngen. Straks na de aanbouw heb ik alle 48 poorten vol :)
Dat inderdaad, het is voor vele raar dat er zoveel patches in het huis beschikbaar zijn, wij hebben er ook 22 en ik ben er blij mee, mochten we ooit gaan verhuizen (ga ik niet zo 123 vanuit of ik moet ergens een grote zak geld winnen) dan zal ik enkel het patchpaneel boven in de meterkast laten zitten (met een kleine beschrijving waar welke poortje na toe loopt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
LightStar schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:26:
met een kleine beschrijving waar welke poortje na toe loopt
Heb je dat nog niet gedaan dan? Over 10 jaar weet je het zelf denk ik ook niet meer.

Bij mijn vorige woning had ik alle netwerkbekabeling laten zitten. De nieuwe bewoner was er heel blij mee (het was ook een ITer). Het enige wat ik had meegenomen wat mogelijk een beetje vreemd was dat was de nest hello deurbel.

[ Voor 30% gewijzigd door DutchKel op 29-04-2021 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
DutchKel schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:28:
[...]

Heb je dat nog niet gedaan dan? Over 10 jaar weet je het zelf denk ik ook niet meer.

Bij mijn vorige woning had ik alle netwerkbekabeling laten zitten. De nieuwe bewoner was er heel blij mee (het was ook een ITer). Het enige wat ik had meegenomen wat mogelijk een beetje vreemd was dat was de nest hello deurbel.
Dat heb ik zelf in een excel sheet (met een switch overzicht qua poort)

Ik zelf zou ook een smart deurbel meenemen en de default weer terughangen, als je dat netjes aangeeft in de papieren wat meegaat in de verhuizing zou dat geen issue mogen zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:09

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ik heb in mijn vorige woning het patchpaneel en WCD’s laten zitten, volgens mij ging de volgende bewoner van mijn oude ‘kantoor’ een slaapkamer maken en het dus ws. weghalen, ondanks dat ik alles netjes op papier had gezet voor hem, waar welke aansluiting naartoe ging, waar het IS/RA en AOP verstopt zaten (jaren ‘30 woning) en welke UTP’s hier bijv. naartoe gingen.

Maargoed, na de overdracht niet meer mijn probleem :+

Het zorgde er ook voor dat ik in mijn nieuwe woning vanaf 0 kon beginnen met het bekabelen ervan. Ik heb dus gekozen voor keystone omdat het zoveel fijner werkt om per aansluiting te kunnen werken in vergelijking met het moeten loshalen van een aangesloten 24 poorts paneel. Ook zijn de toolless keystones een zegen vergeleken met LSA. O+

Ik heb hier in huis nu 28 aansluitingen waarbij er ongeveer 500 meter Cat6a in is gegaan. Inmiddels hangen er dus 2 keystone patchpanelen in de patchkast, ruimte zat met 42HE :+

Zie hier voor een uitgebreider verslag van net na de verhuizing, inmiddels is volgens mij een groot deel alweer aangepast, andere server/switchstack, 2e patchpaneel erbij, heeft de patchkast zijn eigen dedicated groep en aardlek, enfin, we blijven lekker bezig >:) : MisteRMeesteR in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4".

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:33
Hoe goed kun je bij je kabels? Bij mij komen ze ongelooflijk onhandig uit: 2 meter boven de keldertrap, dus lekker wiebelen als je wat moet doen. Waarom? Onder de trap was wat loze ruime, en lag mooi centraal. En we hebben sowieso geen meterkast.

Dacht eerst ook met een patchpanel aan de slag te gaan, maar daar ga ik volgens mij niet gelukkig van worden. Met los keystones aan de kabels heb je werkruimte, en zit je alleen te even kloo*en met ze allemaal vastklikken op het panel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:00
rens-br schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:10:
[...]

Neemt niet weg dat ik dus bij verhuizen alles losmaak, patchkast e.d. meeneem en het pstchpaneel weer vastmaak, zodat de nieuwe eigenaar alle kabels wel gewoon kan gebruiken. Neemt niet weg dat ik hier voorlopig niet wegga, dus we zien het tegen die tijd wel weer.
Heb het ook alleen over het patch panel de rest zou ik ook wss meenemen.

Maar aan de andere kant. Mijn 19 inch kast heb ik voor een tientje van MP en mijn 10 inch kast voor 25 euro van MP (voordeel als je weet wat je wilt en geen tijdsdruk hebt dan haal je het super goedkoop van MP als er iets langs komt hobbelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vraagje, in de nieuwe woning heb ik straks reeds 1 afgemonteerde UTP aansluiting in de woonkamer op 30cm van de vloer.

Nu wilde ik eigenlijk een UniFi 6 Lite in het plafond hangen, dus wat is handig?
Toch maar voor een In Wall model gaan?

Ik las namelijk dat het word afgeraden om zo'n AC Lite verticaal aan de muur te bevestigen en het ziet er volgens mij ook niet echt uit als ik hem daar hang.

Als het echt niet anders kan laat ik de muur open breken/frezen om hem als nog in het plafond te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/9848_DSCN7121_1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Greatsword schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:35:
Vraagje, in de nieuwe woning heb ik straks reeds 1 afgemonteerde UTP aansluiting in de woonkamer op 30cm van de vloer.

Nu wilde ik eigenlijk een UniFi 6 Lite in het plafond hangen, dus wat is handig?

Ik las namelijk dat het word afgeraden om zo'n AC Lite verticaal aan de muur te bevestigen en het ziet er volgens mij ook niet echt uit als ik hem daar hang.

Als het echt niet anders kan laat ik de muur open breken/frezen om hem als nog in het plafond te krijgen.

[Afbeelding]
Het is "best-practise" dat een Unifi aan het plafond gehangen wordt maar dat maakt hem zeker ook geschikt voor aan de wand. Sterker nog, ik heb vooralsnog geen enkele video-review gezien van iemand die daadwerkelijk het verschil kan opmerken in beide gevallen. In alle gevallen vindt je in de reviews alleen maar theoretische aannames dat het stralingspatroon vanuit (het midden van) het plafond beter zou functioneren echter voor in een normale eensgezinswoning hoef je je echt geen zorgen te maken en zal je in alle gevallen in mijn optiek hetzelfde resultaat ervaren.

In mijn geval hangt er ook gewoon een Unifi aan de wand laag bij de grond achter het gordijn en ervaar geen enkel probleem met snelheid of kwaliteit van het signaal.

-edit-
TIP: Je kan de afgemonteerde aansluiting er ook gewoon afhalen en daar de Unifi overheen plaatsen, de houder van de Unifi 6 past daar denk ik volgens mij wel op (in ieder geval bij de AC Lites die ik heb past het wel).

[ Voor 7% gewijzigd door Enforcer op 29-04-2021 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

[Afbeelding]
"When in doubt : C4 In Wall" 8) :*)

Die dingen zijn geweldig en niemand zou ooit nog voor thuisgebruik die gekke UFO schotels moeten kopen naar mijn mening! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

nero355 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:19:
[...]

Die dingen zijn geweldig en niemand zou ooit nog voor thuisgebruik die gekke UFO schotels moeten kopen naar mijn mening! :Y)
C4 _O-

Enige nadeel is nog geen In Wall met WiFi 6, vandaar dat ik de UniFi 6 Lite's heb gehaald.
Ze waren er vorig jaar wel even in de Early Acces store, maar las dat ze daarna toch uit productie zijn gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:49
[...]

Waarom dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 08:17
Op zich, als je nieuwbouw hebt en gewoon loze leidingen uit het plafond kan laten komen dan oogt het niet anders dan een rookmelder (en je hebt nog lompere dingen zoals uitblaasopeningen van een WTW aan plafonds enzo). Ik denk dat voor beide producten gewoon goede use-cases zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ik heb hier twee van de 3 AP's lites aan de muur hangen in plaats van aan het plafond en dat werkt als een tierelier. En ze hangen hier allemaal boven de deur. Dus misstaat ook echt niks.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 29-04-2021 21:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:17
captain007 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:50:
[...]

Op zich, als je nieuwbouw hebt en gewoon loze leidingen uit het plafond kan laten komen dan oogt het niet anders dan een rookmelder (en je hebt nog lompere dingen zoals uitblaasopeningen van een WTW aan plafonds enzo). Ik denk dat voor beide producten gewoon goede use-cases zijn.
Inderdaad, mensen zien ze vaak wel hangen, maar iedereen hier vroeg of het een rookmelder was. :Y

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

rens-br schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:00:
[...]

Ik heb hier twee van de 3 AP's lites aan de muur hangen in plaats van aan het plafond en dat werkt als een tierelier.
Oké gelukkig, heb ook een paar van die Skins besteld om het wat beter in het interieur te laten blenden ;)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0019/7518/9613/products/nHD-Cover_Marble_Front_Angle_1024x1024_c31b16d2-d57c-4477-b05a-882762e11404_grande.png?v=1593607063

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Greatsword schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:05:
[...]

Oké gelukkig, heb ook een paar van die Skins besteld om het wat beter in het interieur te laten blenden ;)

[Afbeelding]
Hangt natuurlijk volledig van het interieur af. Mijn muren zijn ral 9010. De AP's ook (tenminste komt aardig in de buurt) dus hier blenden ze al erg goed in het interieur.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:09

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Greatsword schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:05:
[...]

[Afbeelding]
Jij hebt marmer in je huis? Heb je ook Griekse zuilen bij de ingang staan? :+

On-topic;
Ook op de veranda kunnen we dit EK gewoon met de STB van KPN kijken, heb er vandaag een outlet gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qK6fV2zHezZbkffW4fQWPRpYedM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17vVaMUjkHF2YJS4jrjHNsRu.jpg?f=fotoalbum_small

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cootje79
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-03 19:33
Beste Tweakers,

Volgende week vrijdag wordt ons nieuwbouwhuis eindelijk opgeleverd. Waar we twaalf jaar geleden, bij de aankoop van ons eerste nieuwbouwhuis nog bespaard hebben op loze leidingen (..spijt achteraf want we hebben nu power-line adapters in de stopcontacten 8)7 ), hebben we nu het hele huis voorzien van extra leidingen. Het gaat in totaal om 12 leidingen die ik allemaal wil bekabelen.

Nou heb ik me proberen te verdiepen in de voor mij deels nieuwe materie en de nodige tips en adviezen op een rijtje gezet.

Het idee 'nu' is kort samengevat als volgt...

- 2 CAT6 (cu) kabels trekken door elke loze leiding (met 3M kabel glijmiddel of alternatief) > geen CAT6A i.v.m. stugheid(?)
- LSA afmonteren op inbouwdozen
- 24 poorts LSA patchpaneel in meterkast
- 24 poorts switch in meterkast (met minimaal 2 POE uitgangen voor camera's)

Nou heb ik alleen nog geen idee welke materialen/merken hiervoor te gebruiken. Ik moet alles nog aanschaffen inclusief trekveer / LSA tang etc...Ik hoop dat jullie wat tips/ervaringen willen delen.

Overige tips/adviezen zijn uiteraard ook van harte welkom!

P.S. Mijn budget is niet onbeperkt maar ik ben wel van kwaliteit spul....het mag dus best wel wat kosten....

Benieuwd naar jullie reacties....alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Ik las namelijk dat het word afgeraden om zo'n AC Lite verticaal aan de muur te bevestigen
Even heel specifiek reagerend, sorry.

Het (AC Lite of ander AP) is een zender. Dus zolang de antenne's het signaal sturen waar jij het wil hebben/ nodig hebt, zal het geen klap uitmaken of dat horizontaal / verticaal / diagonaal is.

Als het herentoilet kapot is (in de kroeg oid), maar het damestoilet beschikbaar, denk je dat de pot het verschil gaat merken? 8)7
[...]

Het stuk van de bekabeling wat je tot de gebouw infrastructuur gaat rekenen ga je toch niet mee verhuizen?
Dan vervalt dat mogelijke voordeel van je keystones toch?
Tenminste, _ik_ zou de patchstrook / laten hangen.

[ Voor 32% gewijzigd door aZuL2001 op 30-04-2021 13:20 . Reden: aanvulling, andere quote erbij ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:20
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 00:53:
[...]

On-topic;
Ook op de veranda kunnen we dit EK gewoon met de STB van KPN kijken, heb er vandaag een outlet gemaakt:

[Afbeelding]
Mooi, die outlet op je veranda. Ook rekening gehouden met luchtvochtigheid ivm corrosie? of is het een outlet voor buiten, zo te zien namelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Oud Mythbusters geintje ;)
Enige nadeel is nog geen In Wall met WiFi 6, vandaar dat ik de UniFi 6 Lite's heb gehaald.
Ze waren er vorig jaar wel even in de Early Acces store, maar las dat ze daarna toch uit productie zijn gehaald.
Mja, dat is wel een minpunt op het moment inderdaad en de concurrentie (TP-Link) schiet ook niet echt op... :-(
captain007 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:50:
Uiteraard, maar een In Wall kan je zo plaatsen dat niemand hem ooit zal zien en je WiFi gewoon prima werkt! :)

Daarnaast kan je ze gebruiken voor mijn favoriete trucje : Alle telefoonaansluitingen vervangen door een In Wall :*)
Nou... daarom dus... :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Cootje79 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:07:

P.S. Mijn budget is niet onbeperkt maar ik ben wel van kwaliteit spul....het mag dus best wel wat kosten....

Koop twee dozen kabels, dat is makkelijker met de kabels in het buisje frutten. Als je geen 600 meter nodig hebt bied dan de restanten aan de buren aan. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 22:41

Nou heb ik alleen nog geen idee welke materialen/merken hiervoor te gebruiken.
Ik hoop dat jullie wat tips/ervaringen willen delen.

zolang je bij de betere merken blijft maakt het allemaal weinig uit, ik heb thuis Draka , Ubiquiti, Siemon , Nexans, Belden... ik heb vanalles liggen, werkt allemaal prima

de connectoren van Nexans werken wel veel fijner als mn Brand-Rex versies ...

Maar concreet voorbeeldje , ik heb voor mn outdoor accespoints Belden 7965EPE getrokken ,omdat dat cat6 is waar je nog gewoon een stekkertje op kon knijpen, ook prima kabel om bv 4x naar je tuinhuissie te trekken ;)

voor het interwebz zou ik 2 doosjes Draka UC400 aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:05
Een vraag aan de kenners van de ubiquity ap lire.

In de beschrijving lees ik dat je aansluit op de ap en deze dan op een muurplaat kunt zetten.

Ik las ook in dit topic dat iemand een walloutlet vervangt door een in-wall hd app.

In de beschrijving las ik daar ook dat je de ethernet kabel in de in-wall hd stopt.

Echter als je werkt met een walloutlet dan heb je stugge kabel in gebruik en kan je hier geen connector op zetten of je moet er een hebben voor stugge kabel.

Weet iemand hoe dit zit.
1 ap kan ik bij de meterkast kwijt dus daar kan ik een netwerkkabel realiseren maar was benieuwd hoe zit dus dit als je een walloutlet hebt zitten

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:55
Beste Tweakers,

Volgende week vrijdag wordt ons nieuwbouwhuis eindelijk opgeleverd. Waar we twaalf jaar geleden, bij de aankoop van ons eerste nieuwbouwhuis nog bespaard hebben op loze leidingen (..spijt achteraf want we hebben nu power-line adapters in de stopcontacten 8)7 ), hebben we nu het hele huis voorzien van extra leidingen. Het gaat in totaal om 12 leidingen die ik allemaal wil bekabelen.

Nou heb ik me proberen te verdiepen in de voor mij deels nieuwe materie en de nodige tips en adviezen op een rijtje gezet.

Het idee 'nu' is kort samengevat als volgt...

- 2 CAT6 (cu) kabels trekken door elke loze leiding (met 3M kabel glijmiddel of alternatief) > geen CAT6A i.v.m. stugheid(?)
Daar zou ik 2x Belden Cat6 > 7965E voor halen, bestel 2 doosjes van 100m of evt 305m, je bent erdoorheen voor je het weet.
Tip van Flip: zorg dat je uit de muur tenminste een halve meter laat hangen, is makkelijker met afmonteren, en in de meterkast probeer je te zorgen dat je (afhankelijk vanwaar je je patchkast/paneel plaatst) tenminste een volledige hoogte van je MK over, beter nu iets te lang wat je weg moet werken dan dat je straks eigenlijk net te krap hebt.
- LSA afmonteren op inbouwdozen
Daar zou ik voor de Rutenbeck doosjes gaan, daarop past één ieder merk schakelmateriaal als afwerking.
Rutenbeck is de hofleverancier van alle gangbare merken schakelmateriaal voor dergelijke doosjes, worden alleen dan ook onder eigen merk (Busch Jaeger/Gira/Jung) verkocht voor dubbele prijzen zo ongeveer.
- 24 poorts LSA patchpaneel in meterkast
Daarvoor zou ik gewoon een simpel paneeltje pakken als deze: https://www.netwerkproduc...orts-lsa-met-kabelor.html
- 24 poorts switch in meterkast (met minimaal 2 POE uitgangen voor camera's)

Nou heb ik alleen nog geen idee welke materialen/merken hiervoor te gebruiken. Ik moet alles nog aanschaffen inclusief trekveer / LSA tang etc...Ik hoop dat jullie wat tips/ervaringen willen delen.

Kwa tools en 3M-lube kan ik je ook beide bovenstaande webshops aanbevelen, ff zelf uitzoeken, maar koop in ieder geval een goede stalen trekveer van tenminste 20m, die ga je wel nodig hebben over het algemeen. 10m is mijn ervaring vaak te kort.

Edit:
Wat ik persoonlijk wel een hele fijne kabelstripper vind (die eigenlijk lekker universeel is) is de Knipex Ergostrip, ideaal voor o.a. coax en utp en ook voor gewone installatie bedrading (gewone VD-draad).

[ Voor 7% gewijzigd door Annuk op 30-04-2021 21:20 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
MdO82 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:56:
Een vraag aan de kenners van de ubiquity ap lire.

In de beschrijving lees ik dat je aansluit op de ap en deze dan op een muurplaat kunt zetten.

Ik las ook in dit topic dat iemand een walloutlet vervangt door een in-wall hd app.

In de beschrijving las ik daar ook dat je de ethernet kabel in de in-wall hd stopt.

Echter als je werkt met een walloutlet dan heb je stugge kabel in gebruik en kan je hier geen connector op zetten of je moet er een hebben voor stugge kabel.

Weet iemand hoe dit zit.
1 ap kan ik bij de meterkast kwijt dus daar kan ik een netwerkkabel realiseren maar was benieuwd hoe zit dus dit als je een walloutlet hebt zitten
Je hebt 2 opties, waarvan je er 1 al noemt, namelijk een RJ45 stekker op stugge kabel zetten, en dat kan prima achter een AP, die wordt normaliter geen tig keren los gehaald.

Optie 2: Als je erachter een inbouwdoosje hebt kan je ook overwegen om een keystone te plaatsen en met een 10cm patchkabeltje te werken.
Let op dit werkt dus alleen als je een inbouwdoosje erachter hebt zitten waardoor je dus ruimte hebt, als je een loze leiding uit je plafond hebt komen (alleen stukje buis) dan gaat dit niet passen en kan je vrijwel niets anders dan een RJ45 stekker op een stugge kabel zetten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:31
Al enige tijd volg ik dit topic met veel belangstelling!

Het begon allemaal met een oude patchkast die ik op de kop heb weten te tikken via Marktplaats. Na de kast geheel stof- en vetvrij te hebben gemaakt heb ik hem mat zwart gespoten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWqqt1fn8wIEsjEXiZMsmqFj5YY=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/EJLvRFQ8GRIWLQSrBENgHuBG.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLubWcNOjQ3RRNCFDMb4YeNn550=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/dzLBHZo6v4nh5kolEPbJuZ2u.gif?f=fotoalbum_tile

Daarna was het een kwestie van een geschikte plek uitkiezen. Al snel kwam het idee om hem in de kelder te plaatsen. Onze kelder is goed geventileerd en niet extreem vochtig, dus prima voor een patchkast met wat apparatuur. Bijkomend voordeel is dat de keldermuur grenst aan de kruipruimte en alle kabel daar door gevoerd konden worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYaeZuv_SV8S4FPOzLcrDm0LLy0=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/lP9h9PWT82vc0i6XghDIQWXo.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lue6QuCkq2BjB4HDqNmlRXT28mI=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/OV6DI1oqzbOV2q8vmqLsyvv1.gif?f=fotoalbum_tile

Inmiddels is alle apparatuur geinstalleerd en ben ik tot dusver redelijk tevreden over het eindresultaat. In de kast vind je:
  • Unifi UDM Pro
  • Unifi US-16-150W PoE switch
  • 24 poort patchpaneel, waarvan 15 in gebruik
  • Simpele Synology NAS t.b.v. backups
  • Intel NUC i3 t.b.v. Home Assistant
Wat je niet ziet:
  • 4x Unifi UAP-AC-Pro (binnen)
  • 1x Unifi UAP-AC-M (buiten)
  • 1x Unifi US-8 switch bij het televisiemeubel. Helaas te weinig kabels getrokken naar het meubel, dit wil ik t.z.t. nog aanpakken
  • 3x Unifi Protect G3 camera's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35oIusf4AgqfOy5jQvYAFgyKzaY=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/mg2GvdbDU9RAjEoFcQCDwDRv.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fobAlm9zCoH1vyOaCPLCUaF2CqM=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/1mnVIlEtJbnknk34maNy30tV.gif?f=fotoalbum_tile

Alle nieuw getrokken kabels zijn CAT7, helaas heb ik in het verleden al wat CAT5e kabels naar de meterkast getrokken en heb ik die moeten "verlengen" met een koppelstukje richting de patchkast. Het volgende project word het vervangen van al die oude kabels door CAT7 kabels. Genoeg te doen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 00:53:
[...]

On-topic;

[Afbeelding]
Wat @vincedd ook al noemt.. daar geen last van vocht etc? Of heb je een afgesloten veranda o.i.d.?
Anders zou ik toch zeker overwegen om dergelijke wcd's uit te voeren in spatwaterdichte uitvoeringen.
B.v. te krijgen in o.a. de Niko Hydro serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cootje79
ijske schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:48:
[...]

zolang je bij de betere merken blijft maakt het allemaal weinig uit, ik heb thuis Draka , Ubiquiti, Siemon , Nexans, Belden... ik heb vanalles liggen, werkt allemaal prima

de connectoren van Nexans werken wel veel fijner als mn Brand-Rex versies ...

Maar concreet voorbeeldje , ik heb voor mn outdoor accespoints Belden 7965EPE getrokken ,omdat dat cat6 is waar je nog gewoon een stekkertje op kon knijpen, ook prima kabel om bv 4x naar je tuinhuissie te trekken ;)

voor het interwebz zou ik 2 doosjes Draka UC400 aanraden
Merci voor de adviezen/tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cootje79
Annuk schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:05:
[...]

Daar zou ik 2x Belden Cat6 > 7965E voor halen, bestel 2 doosjes van 100m of evt 305m, je bent erdoorheen voor je het weet.
Tip van Flip: zorg dat je uit de muur tenminste een halve meter laat hangen, is makkelijker met afmonteren, en in de meterkast probeer je te zorgen dat je (afhankelijk vanwaar je je patchkast/paneel plaatst) tenminste een volledige hoogte van je MK over, beter nu iets te lang wat je weg moet werken dan dat je straks eigenlijk net te krap hebt.

[...]

Daar zou ik voor de Rutenbeck doosjes gaan, daarop past één ieder merk schakelmateriaal als afwerking.
Rutenbeck is de hofleverancier van alle gangbare merken schakelmateriaal voor dergelijke doosjes, worden alleen dan ook onder eigen merk (Busch Jaeger/Gira/Jung) verkocht voor dubbele prijzen zo ongeveer.

[...]

Daarvoor zou ik gewoon een simpel paneeltje pakken als deze: https://www.netwerkproduc...orts-lsa-met-kabelor.html

[...]

Kwa tools en 3M-lube kan ik je ook beide bovenstaande webshops aanbevelen, ff zelf uitzoeken, maar koop in ieder geval een goede stalen trekveer van tenminste 20m, die ga je wel nodig hebben over het algemeen. 10m is mijn ervaring vaak te kort.

Edit:
Wat ik persoonlijk wel een hele fijne kabelstripper vind (die eigenlijk lekker universeel is) is de Knipex Ergostrip, ideaal voor o.a. coax en utp en ook voor gewone installatie bedrading (gewone VD-draad).
Dank voor de uitgebreide tips en adviezen! Daar kunnen we wat mee. Ik ga een boodschappenlijstje maken ;) ...nog adviezen/tips voor een switch?

Beetje off-topic > zouden jullie voor kabel (Ziggo) of glas (KPN) gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-09 20:41
Cootje79 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:29:
[...]

Dank voor de uitgebreide tips en adviezen! Daar kunnen we wat mee. Ik ga een boodschappenlijstje maken ;) ...nog adviezen/tips voor een switch?

GLAS!!! Voor een fatsoenlijke upload en download snelheid. :)

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:05
Annuk schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:08:
[...]

Je hebt 2 opties, waarvan je er 1 al noemt, namelijk een RJ45 stekker op stugge kabel zetten, en dat kan prima achter een AP, die wordt normaliter geen tig keren los gehaald.

Optie 2: Als je erachter een inbouwdoosje hebt kan je ook overwegen om een keystone te plaatsen en met een 10cm patchkabeltje te werken.
Let op dit werkt dus alleen als je een inbouwdoosje erachter hebt zitten waardoor je dus ruimte hebt, als je een loze leiding uit je plafond hebt komen (alleen stukje buis) dan gaat dit niet passen en kan je vrijwel niets anders dan een RJ45 stekker op een stugge kabel zetten.
Merci aan die keystone had ik nog niet gedacht :)
En inderdaad een stugge kabel met een utp stekker wissel je natuurlijk minder vaak dan een flexibele ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Cootje79 Ik zou zeggen glas maar heb je een DM gestuurd met zeer uitgebreide uitleg waarom misschien toch geen glas ;).

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Modbreak:Het spammen van je V&A is niet de bedoeling

[ Voor 98% gewijzigd door Equator op 03-05-2021 14:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cootje79 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:29:
"When in doubt : C4 KPN!!!" 8) >:) :P :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

Toppe

Oké ✅

RobbyTown schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:39:
@Cootje79 Ik zou zeggen glas maar heb je een DM gestuurd met zeer uitgebreide uitleg waarom misschien toch geen glas ;).
Nou ben ik benieuwd waarom je misschien toch geen glas zou adviseren. Misschien hier delen zodat we het allemaal kunnen lezen? :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMaster_II
Toppe schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:45:
[...]

Nou ben ik benieuwd waarom je misschien toch geen glas zou adviseren. Misschien hier delen zodat we het allemaal kunnen lezen? :+
Hij werkt bij Vodafone/Ziggo :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

HMaster_II schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:57:
[...]

Hij werkt bij Vodafone/Ziggo :+
Dan ben ik nog steeds benieuwd waarom je voor coax zou kiezen ipv glas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Naast DVB-C kan ik me ook geen reden bedenken..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Toppe @HMaster_II haha nee werk niet voor Ziggo. Maar dat gaat totaal offtopic. Zal het kort houden. Zit hem vooral in het zender aanbod en wat heb je in huis, overal coax of utp ;). Zie Tweak topic daar hebben ze Canal Digitaal echter last van blokjes (glas) en mist wat zenders (Discovery). Sommige hebben daarom Glas voor internet en TV van Ziggo (beste van de 2 werelden samen ;).

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
RobbyTown schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:11:
@Toppe @HMaster_II haha nee werk niet voor Ziggo. Maar dat gaat totaal offtopic. Zal het kort houden. Zit hem vooral in het zender aanbod en wat heb je in huis, overal coax of utp ;). Zie Tweak topic daar hebben ze Canal Digitaal echter last van blokjes (glas) en mist wat zenders (Discovery). Sommige hebben daarom Glas voor internet en TV van Ziggo (beste van de 2 werelden samen ;).
:X Daar ben ik het mee eens, maar Canal Diital heeft nog nooit goed beeld gegeven (CanalDigital via Schotel)

Eind offtopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

RobbyTown schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:11:
Ah, ik betaal me gewoon schil aan alle streamingsdiensten en heb alleen internet via glas :+

Ik zou nooit meer coax door m’n woning leggen, UTP is veel universeler. Zou tijd worden dat ook de coax boeren dit gaan inzien :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

HMaster_II schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:35:
:X Daar ben ik het mee eens, maar Canal Diital heeft nog nooit goed beeld gegeven (CanalDigital via Schotel)
Dat is een hele rare ervaring die waarschijnlijk aan je apparatuur ligt! :)

Maar sowieso : Wat moet je nog met Reclame TV anno 2021 :?

De dingen die interessant zijn kan ik op één hand tellen en zijn ook vaak via een of andere streamingdienst te zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:17:
[...]

Ah, ik betaal me gewoon schil aan alle streamingsdiensten en heb alleen internet via glas :+

Ik zou nooit meer coax door m’n woning leggen, UTP is veel universeler. Zou tijd worden dat ook de coax boeren dit gaan inzien :)
Ik ken genoeg mensen die na een verhuizing hun aanbieder kiezen op basis van reeds aanwezige bekabeling. Ergens is Ziggo er dus ook wel bijj gebaat om coax er nog even in te houden.

Wij zijn zelf net verhuisd en hebben nu alleen nog glas (via Freedom) en abo's op NLZiet, Netflix en Disney+. Die laatste 2 delen we met familie waardoor we netto goedkoper uit zijn dan een los tv abo via Freedom. Ik hoorde teveel slechte verhalen over Canal Digital. En aangezien we sowieso al bijna standaard alleen maar dingen terug keken is NLziet wel net zo handig, zeker omdat je daar ook bij steeds meer programma's zonder reclame terug kan kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 03-05-2021 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Farmerwood schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:29:
[...]

Ik ken genoeg mensen die na een verhuizing hun aanbieder kiezen op basis van reeds aanwezige bekabeling. Ergens is Ziggo er dus ook wel bijj gebaat om coax er nog even in te houden.

Wij zijn zelf net verhuisd en hebben nu alleen nog glas (via Freedom) en abo's op NLZiet, Netflix en Disney+. Die laatste 2 delen we met familie waardoor we netto goedkoper uit zijn dan een los tv abo via Freedom. Ik hoorde teveel slechte verhalen over Canal Digital. En aangezien we sowieso al bijna standaard alleen maar dingen terug keken is NLziet wel net zo handig, zeker omdat je daar ook bij steeds meer programma's zonder reclame terug kan kijken.
Als ze je een alternatief zouden bieden voor UTP ipv coax dan is je bereik toch veel groter?

Dat ze coax in huis brengen prima, maar daarna zou wat mij betreft UTP de standaard (moeten) zijn.

Wij streamen met: Netflix, NLZIET, Apple TV+, Amazon Prime, Disney+ en missen geen live TV, belangrijke zaken kunnen prima via de NOS live streams

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:27

rally

Deyterra Consultancy

Toppe schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:49:
[...]

Dan ben ik nog steeds benieuwd waarom je voor coax zou kiezen ipv glas.
Omdat ik dan bijv. geen los kastje nodig heb voor de TV omdat ik dan met een CI+ module kan werken.

Als er een KPN app is voor de AppleTV (en niet via AirPlay) dan wil ik mijn Coax abonnement wel opzeggen.
Bovendien zit Formule 1 standaard in het Ziggo abonnement en dat vind ik wel zo prettig.

Nu heb ik in iedere kamer zowel coax als UTP, dus ik kan hier heel flexibel mee zijn.

Echter als ik TV wil kijken met KPN moet ik allerlei truuks uithalen in de configuratie van mijn router (omdat ik geen Experiabox wil gebruiken) en daar heb ik ook geen zin in.

Ik gebruik glasvezel van KPN omdat ik hiermee de snelste internetoplossing heb en TV van Ziggo omdat ik hiermee de beste TV ervaring heb.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Toppe schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:35:
[...]

Als ze je een alternatief zouden bieden voor UTP ipv coax dan is je bereik toch veel groter?
Soort "Vendor-lock-in". Als er overal in huis coax ligt zodat je overal een TV kunt inpluggen dan heeft dat voor sommige mensen misschien meerwaarde. En dan moet je idd bij de kabelaar blijven. Als je alles via UTP doet, kun je te gemakkelijk overstappen.

Ik vraag me overigens af hoe lang dit nog blijft: hier in huis zoekt iedereen op z'n laptop/tablet z'n persoonlijke vertier op de kamer. Een "klassieke TV" is nog leuk voor in de woonkamer. Ook een TV op de slaapkamer lijkt minder relevant dan vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rally schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:19:
[...]

Omdat ik dan bijv. geen los kastje nodig heb voor de TV omdat ik dan met een CI+ module kan werken.

Als er een KPN app is voor de AppleTV (en niet via AirPlay) dan wil ik mijn Coax abonnement wel opzeggen.
Bovendien zit Formule 1 standaard in het Ziggo abonnement en dat vind ik wel zo prettig.

Nu heb ik in iedere kamer zowel coax als UTP, dus ik kan hier heel flexibel mee zijn.

Echter als ik TV wil kijken met KPN moet ik allerlei truuks uithalen in de configuratie van mijn router (omdat ik geen Experiabox wil gebruiken) en daar heb ik ook geen zin in.

Ik gebruik glasvezel van KPN omdat ik hiermee de snelste internetoplossing heb en TV van Ziggo omdat ik hiermee de beste TV ervaring heb.
Er zijn oplossingen waarbij je coax over de UTP stuurt, dat is toch een prima oplossing? Alleen zou wat mij betreft een provider zelf hiervoor wat creatief in moeten zijn.

Als ik in het nieuwe huis Ziggo zou willen en ik laat de monteur komen om het aan te sluiten dan trekt hij de kabels gewoon zichtbaar naar de ruimtes toe terwijl ik wel 30 UTP aansluitingen heb.

Hoe mooi zou het zijn als je gewoon een ‘omvormer’ hebt met coax in en UTP uit?

En zoals @Zwartoog ook al zegt: in hoe verre doet een vaste TV er nog toe? KPN ondersteunt smart TV’s vanaf bepaalde series. Ziggo heeft een Apple TV app. Enige wat ik nog mis is een F1 app voor de Apple TV maar die komt er aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 03-05-2021 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
@Toppe Ja, dat is allemaal heel leuk, maar 9/10 mensen kijken gewoon naar de aansluiting in de kamers: "Hey hier kan makkelijk een TV". Al die omvormers e.d. is duurder en gedoe.

Anderzijds, even een TV aansluiten gaat ook al lang niet meer makkelijk met al die kastjes die erbij komen, dus dat is ook einde verhaal. Tenminste, ik vond het gedoe :P TV hebben we trouwens sowieso niet meer inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Toppe schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:35:
Er zijn oplossingen waarbij je coax over de UTP stuurt, dat is toch een prima oplossing? Alleen zou wat mij betreft een provider zelf hiervoor wat creatief in moeten zijn.

Hoe mooi zou het zijn als je gewoon een ‘omvormer’ hebt met coax in en UTP uit?
Daar zijn toch van die kastjes voor i.c.m. wat software om zodoende het volgende te krijgen :

- Coax aangesloten op het kastje.
- LAN aangesloten op het kastje.
- Meerdere IPTV Clients door het huis heen op basis van Multicast.
- Op het moment dat de Client zapt naar een bepaald kanaal dan zet het kastje dat om in een Multicast stream.

Weet het exacte merk en zo niet meer, maar er zijn enkele GoT members die zoiets al jaren geleden hadden draaien! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:44
Klinkt interessant. Ben wel benieuwd of iemand hier daar nog wat details van heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:03:
[...]
Weet het exacte merk en zo niet meer, maar er zijn enkele GoT members die zoiets al jaren geleden hadden draaien! :)
Ik ken er eentje, de Anysee N7. Alleen is die bijna nergens meer te krijgen. Er zijn vast wel alternatieven voor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik vind Ziggo fijner te bedienen dan KPN
Ik haat KPN
Coax ligt er ook naar de master bedroom (evenals een glasvezel kast en utp).
Ik haat KPN.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

nero355 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:03:
[...]

Daar zijn toch van die kastjes voor i.c.m. wat software om zodoende het volgende te krijgen :

- Coax aangesloten op het kastje.
- LAN aangesloten op het kastje.
- Meerdere IPTV Clients door het huis heen op basis van Multicast.
- Op het moment dat de Client zapt naar een bepaald kanaal dan zet het kastje dat om in een Multicast stream.

Heb zo nog even zitten denken om HDMI over UTP te sturen zodat we straks in de woonkamer en in de woonkeuken het zelfde beeld hebben.

Idem voor m’n NVR, lekker weg zetten en overal een UTP naar HDMI converter zodat ik m’n beelden kan bekijken waar z’n unit zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

PcDealer schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:04:
[...]

Ik vind Ziggo fijner te bedienen dan KPN
Ik haat KPN
Coax ligt er ook naar de master bedroom (evenals een glasvezel kast en utp.
Ik haat KPN.
Dit is beetje kort door de bocht vindt je niet, waarom “haat” je KPN dan? Vanwege een afstandsbediening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Toppe schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:05:
[...]

Dit is beetje kort door de bocht vindt je niet, waarom “haat” je KPN dan?
Nee, dit is mijn mening. De gehele cultuur binnen die toko. Kijk naar hoe ze met XS4ALL om zijn gegaan of dat ze na het kopen van Reggefiber de glasvezel uitrol eigenhandig jaren de nek om hebben gedraaid. Niet te vergeten de vele, vele malen dat ze vanwege machtsmisbruik zijn beboet.

Ziggo is overigens ook niet heilig met hun duopolie met KPN en de acm die dat netwerk niet open stelt.

[ Voor 8% gewijzigd door PcDealer op 04-05-2021 20:24 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

PcDealer schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:27:
[...]

Nee, dit is mijn mening. De gehele cultuur binnen die toko. Kijk naar hoe ze met XS4ALL om zijn gegaan of dat ze na het kopen van Reggefiber de glasvezel uitrol eigenhandig jaren de nek om hebben gedraaid. Niet te vergeten de vele, vele malen dat ze vanwege machtsmisbruik zijn beboet.

Ziggo is ook niet heilig net hun duopolie met KPN en de acm die dat netwerk niet open stelt.
los van dat de internet provider off toppic is ;)

Zelf heb ik in het hele huis een dual stack, in inedere kamer/ruimte/slaapkamer zowel Coax als UTP liggen en aangesloten.

Gezien ik achter ons eigen product sta heb ik dan dus ook Ziggo in huis.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 14:39
Ik volg al tijden dit topic, omdat mijn nieuwbouwhuis binnenkort wordt opgeleverd..

Nu heb ik een redelijk beeld van wat ik wil, maar heb ik nog 1 grote vraag:

Wordt het cat 6(a) of cat 5e wat ik door mijn loze leidingen wil trekken? In eerste instantie denk ik doe maar gelijk 6A, zijn we gelijk klaar voor de toekomst. De aannemer waarschuwde me echter dat CAT6A door zo'n loze leiding trekken echt geen grapje is en je voor het gemak maar beter 5E kan nemen. Ik heb in principe aan de 1gbit van CAT5e meer dan genoeg.

Wat denken jullie?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Neem CAT6 zonder A, dat is nog net zo handelbaar als 5E.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
jadjong schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:09:
Neem CAT6 zonder A, dat is nog net zo handelbaar als 5E.
Precies.... Maar 1 6A draad moet gewoon makkelijk door een leiding kunnen. Alleen je schiet er zo weinig mee op, Cat6 is voor normaal thuisgebruik meer dan voldoende. De extra afscherming heb je helemaal niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 07:43

[Afbeelding]
Geen ervaring met de lite's, maar heb 2 Pro's die ik niet aan het plafond heb hangen. 1 ligt plat op de grond naast m'n bureau in een slaapkamer en 1 ligt plat op een stoel in de woonkamer omdat op die plek nog een kastje moet komen. Zijn net verhuisd dus moet voor beide AP's nog een geschikte plek vinden. Vooralsnog wel prima snelheden. Zonder obstakels er tussen volle snelheid op m'n internet verbinding. Zodra er iets tussen mij en de access point komt te staan merk je wel dipjes in snelheid, maar dat is te verwachten. Dat is ook de reden waarom je die dingen eigenlijk graag aan het plafond wilt hebben, gewoonweg minder obstakels.

M'n internetverbinding is 400mbit, ongeveer 50 mb/s. Met een cellenbeton muur (standaard slaapkamer muurtje) en 2 dikke kledingkasten er tussen hou ik nog zo'n 6 mb/s over in de andere slaapkamer. Best wel dramatisch, maar werkbaar genoeg voor mij. 30 mb/s over in de andere slaapkamer. (Wifi zit nu op t juiste kanaal).

In de woonkamer waar de access point nu op een stoel ligt hebben wij overal ongeveer 40-50 mb/s. Je hebt eigenlijk overal wel zicht op de access point.

Dus ja, overall zal de performance minder zijn dan aan het plafond. Denk handig om even te kijken met je access points waar je over het algemeen vaak in een kamer zit en zorgt dat je dan vrij zicht hebt op de access point.

Ik heb mij laatst even verdiept in die in-walls. Voor mijn toepassing wellicht logischer, maar al die reviews laten niet echt grote noemenswaardige verschillen zien. Met de non-inwall's heb je zelfs wat meer vrijheid waar je m aan je muur bevestigd, omdat ie er vlak tegenaan kan. Die in-wall's hebben een uitsteeksel waardoor ie eigenlijk alleen netjes in een inbouwdoos past en dat is toch vaak laag aan de grond, met al snel meer obstakels er tussen.

[ Voor 3% gewijzigd door JorzoR op 07-05-2021 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Roenie op 21-05-2021 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

jessy100 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:06:
Ik volg al tijden dit topic, omdat mijn nieuwbouwhuis binnenkort wordt opgeleverd..

Wordt het cat 6(a) of cat 5e wat ik door mijn loze leidingen wil trekken? In eerste instantie denk ik doe maar gelijk 6A, zijn we gelijk klaar voor de toekomst. De aannemer waarschuwde me echter dat CAT6A door zo'n loze leiding trekken echt geen grapje is en je voor het gemak maar beter 5E kan nemen. Ik heb in principe aan de 1gbit van CAT5e meer dan genoeg.

Wat denken jullie?
Dat je de Search moet gebruiken : Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 ;)

Is echt al zoooo vaaaaak besproken dat het IMHO niet meer nodig is om daar echt tijd in te steken...
JorzoR schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:54:
Ik heb mij laatst even verdiept in die in-walls. Voor mijn toepassing wellicht logischer, maar al die reviews laten niet echt grote noemenswaardige verschillen zien. Met de non-inwall's heb je zelfs wat meer vrijheid waar je m aan je muur bevestigd, omdat ie er vlak tegenaan kan. Die in-wall's hebben een uitsteeksel waardoor ie eigenlijk alleen netjes in een inbouwdoos past en dat is toch vaak laag aan de grond, met al snel meer obstakels er tussen.
Dat is juist zo mooi aan die dingen : Stealth WiFi >:) 8) :*)

Plaats ze op de plek waar je telefoonaansluitingen vroeger zaten en zet er een leuk houten kastje voor en je ziet dat ding nooit meer terwijl je ondertussen gewoon overal een goed WiFi signaal hebt! :o :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
jessy100 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:06:

Wat denken jullie?
Ik mag hopen dat je stijve 19 mm buizen hebt laten aanlegen, daar lukt zelfs 2x Cat7. Maar 16 mm flex is een ramp ja. Kabelglijmiddel en trekkous gebruiken, en de kabels glibberen vlot door de buis.

En ja, ga voor Cat6 of 6A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Zwartoog schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:42:
Ik mag hopen dat je stijve 19 mm buizen hebt laten aanlegen, daar lukt zelfs 2x Cat7.
Dat betwijfel ik ten zeerste. Wij hebben hier in huis overal 19mm stijve buizen als loze leiding gebruikt echter had ik de grootste moeite om door sommige buizen 2xcat6 kabels te trekken omdat de bochten zowat onmogelijk waren gemaakt. Van 2 loze leidingen hebben we helaas het geld van terug gekregen omdat de elektricien van de bouw zelf er al geen kabel door kreeg.

Die 2x Cat7 of 3x Cat6 krijg je uiteraard wel door mooie rechte stukken. Maar ik moet het eerste huis nog tegenkomen waarbij je alleen maar mooie rechte buizen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
DutchKel schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:59:
[...]

Dat betwijfel ik ten zeerste. Wij hebben hier in huis overal 19mm stijve buizen als loze leiding gebruikt echter had ik de grootste moeite om door sommige buizen 2xcat6 kabels te trekken omdat de bochten zowat onmogelijk waren gemaakt. Van 2 loze leidingen hebben we helaas het geld van terug gekregen omdat de elektricien van de bouw zelf er al geen kabel door kreeg.

Die 2x Cat7 of 3x Cat6 krijg je uiteraard wel door mooie rechte stukken. Maar ik moet het eerste huis nog tegenkomen waarbij je alleen maar mooie rechte buizen hebt.
Zelf leggen :P En 2x 45 graden bochten maken ipv nauwe 90 graden, en dan ook alleen als het echt moet.

Mijn grootste fout was om te overdadig moffen met PVC lijmgel vast te maken waardoor ze dichtslibten |:( Nou ja, ik kon er gelukkig nog bij om de mof ertussenuit te zagen en opnieuw te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Zwartoog waarom zou je die lijmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Bang dat ze los zouden schieten. Niet overal de mogelijkheid om netjes aan beide kanten te beugelen.

Maar moffen zitten wel aardig vast uit zichzelf. Hoekjes daarentegen :( Moet je eigenlijk niet gebruiken, maar soms is het wel makkelijk als je geen werkruimte hebt. Maar die wel lijmen dus. Van het weekend weer een uur door een gaatje boven het plafond zitten vissen toen ik een nieuwe thermostaatkabel wilde trekken, en de buis los schoot |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Laatst online: 19-08 10:53
Zwartoog schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:30:
[...]

Bang dat ze los zouden schieten. Niet overal de mogelijkheid om netjes aan beide kanten te beugelen.

Maar moffen zitten wel aardig vast uit zichzelf. Hoekjes daarentegen :( Moet je eigenlijk niet gebruiken, maar soms is het wel makkelijk als je geen werkruimte hebt. Maar die wel lijmen dus. Van het weekend weer een uur door een gaatje boven het plafond zitten vissen toen ik een nieuwe thermostaatkabel wilde trekken, en de buis los schoot |:(
Stukje grijze isolatietape doet ook wonderen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQla76AYcq1lQvg1OquwD2bfMz8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5iFj6REvXP0rqGPGq54Dpz2E.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 23:18
Zodat het vast blijft zitten? Niet iedere PVC leiding zit vast ingesmeerd in de muur of ingestort in beton. Hier zit alles in holle wanden en plafonds ook netjes verlijmd.
LinkinTED schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:20:
[...]

Stukje grijze isolatietape doet ook wonderen :)
[Afbeelding]
Hadden ze nou maar speciale lijm hiervoor.... ;)
Zwartoog schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:17:
Mijn grootste fout was om te overdadig moffen met PVC lijmgel vast te maken waardoor ze dichtslibten |:( Nou ja, ik kon er gelukkig nog bij om de mof ertussenuit te zagen en opnieuw te doen.
Smeer je dan lijm in de mof, ofzo? Mij is dit nog nooit gelukt. Ik smeer de lijm dan ook aan de buitenkant van de buis, als er dan te veel lijm zit duw je dit naar de buitenkant toe eruit. Heb nog nooit lijm in de buis teruggevonden.

Wel een keer een low-friction buis met een productiefout gehad, die was van binnen verstopt met roze low-friction coating. |:(

[ Voor 30% gewijzigd door Xander op 05-05-2021 07:46 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Xander schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:41:

Smeer je dan lijm in de mof, ofzo? Mij is dit nog nooit gelukt. Ik smeer de lijm dan ook aan de buitenkant van de buis, als er dan te veel lijm zit duw je dit naar de buitenkant toe eruit. Heb nog nooit lijm in de buis teruggevonden.
Ja, ik smeerde zowel de mof als de buis in (als het kon). Net als bij rioolafvoer, weet ik veel :9 Maar ik had dus een pot PVC-Gel, en die blijft er (als je niet goed oplet) veel dikker opzitten dan de normale lijm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 23:18
Zwartoog schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:25:
[...]

Ja, ik smeerde zowel de mof als de buis in (als het kon). Net als bij rioolafvoer, weet ik veel :9 Maar ik had dus een pot PVC-Gel, en die blijft er (als je niet goed oplet) veel dikker opzitten dan de normale lijm.
Sowieso niet in de mof smeren. Alles wat daar zit druk je natuurlijk naar binnen toe als je het in elkaar schuift...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• James25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 13:10
Ons huis moet nog worden opgeleverd.. maar kon het toch niet laten om alvast het rack in elkaar te zetten. Maar omdat de keystone, kabeldoorvoer en de legplank niet dezelfde kleur was.. deze ondertussen maar overgespoten. Resultaat is best oké.. helaas een paar borsteltjes geraakt. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1q2S6XjplW8ddJwQ3UTUiqwOgbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqKeBmeG7AGIUSh4wmgup7Qx.jpg?f=fotoalbum_large
Greatsword schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:41:
[...]

Als je dan toch bezig bent ben ik ook wel benieuwd naar de rest van je setup ;)

Welk patchpaneel, legplank etc.
Edit, toegevoegd alle producten:
  • DIGITUS Patch-Panel Modular - 24 poorten - 1HE - afgeschermd - voor Keystone-modules - 19 inch rack - grijs
  • StarTech 6U 30cm diep Serverrack Wandmontage Beugel
  • Digitus 19 inch 1U legplank 300 mm. diep
  • Digitus DN-97660 1u kabeldoorvoer
  • Equip Stekkerdoos 48, 3 cm (19 inch) 1HE (8-voudig, schuko, 1, 8 m)
  • UniFi Dream Machine Pro
  • UniFi Switch 16-150W

[ Voor 34% gewijzigd door James25 op 06-05-2021 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:31
James25 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:02:
Ons huis moet nog worden opgeleverd.. maar kon het toch niet laten om alvast het rack in elkaar te zetten. Maar omdat de keystone, kabeldoorvoer en de legplank niet dezelfde kleur was.. deze ondertussen maar overgespoten. Resultaat is best oké.. helaas een paar borsteltjes geraakt. 8)7

[Afbeelding]
Gaaf! Mag ik vragen met welk product je dit hebt gespoten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• James25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 13:10
Ad4NL schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:23:
[...]

Gaaf! Mag ik vragen met welk product je dit hebt gespoten?
Ik heb het gekocht via Amazon.de. Alleen even opgeschuurd met grit 400, schoon gemaakt en 2/3 laagjes. That’s it. Ziet er voldoende uit voor in een meterkast >:)

Dupli-Color 376047 Aluminium Spray 400 ml https://www.amazon.de/dp/...TVB1?_encoding=UTF8&psc=1

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29LrzRQVwMqWwJphuIOmQg_RwrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TaJY7QowvwlqatRNTgR51nHz.png?f=fotoalbum_large
Nu even zien dat Ziggo (en mijn glasverbinding binnenkort) gaat werken @ nieuwbouw huis :D

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Aggregation

Heb de poorten op het 2e patchpanel bewust niet aangesloten. Dat zijn de grondkabels die nog aangesloten moeten worden etc. Ga straks overigens wel een paar poorten tekort komen. Maybe dat ik toch mijn oude pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) in ga zetten voor het netwerk buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

James25 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:17:
[...]

Ik heb het gekocht via Amazon.de. Alleen even opgeschuurd met grit 400, schoon gemaakt en 2/3 laagjes. That’s it. Ziet er voldoende uit voor in een meterkast >:)

Dupli-Color 376047 Aluminium Spray 400 ml https://www.amazon.de/dp/...TVB1?_encoding=UTF8&psc=1
Als je dan toch bezig bent ben ik ook wel benieuwd naar de rest van je setup ;)

Welk patchpaneel, legplank etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Tortelli schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:29:

...

Heb de poorten op het 2e patchpanel bewust niet aangesloten. Dat zijn de grondkabels die nog aangesloten moeten worden etc. Ga straks overigens wel een paar poorten tekort komen. Maybe dat ik toch mijn oude pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) in ga zetten voor het netwerk buiten.
Wat is er speciaal aan dat onderste witte stekkerblok? Die lijkt wel 1.5U hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

HalfVol schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:42:
[...]

Wat is er speciaal aan dat onderste witte stekkerblok? Die lijkt wel 1.5U hoog
Heeft overspanning beveiliging geloof ik. Twijfel of ik sowieso dat extra stekkerblok nodig zal hebben... anders gaat die achter de TV kast.

[ Voor 16% gewijzigd door Tortelli op 06-05-2021 13:31 ]

Pagina: 1 ... 75 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2