Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 74 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 22:41
ik zie ook wat zwarte utp's...; internet in de garage/schuur/buiten ? zoja bonuspunten voor goed voorzien !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

(jarig!)
ijske schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:34:
[...]

ik zie ook wat zwarte utp's...; internet in de garage/schuur/buiten ? zoja bonuspunten voor goed voorzien !
Grondnetwerkkabel voor tuinhuis / veranda inderdaad!
Wifi, TV, Camera en een spare.
Had 150 meter gehaald en had de hoop er 4 kabels heen te kunnen trekken. Kwam uiteindelijk net uit met 3. Nummer 4 is geen formele grondkabel.

In de garage heb ik ook loze leidingen laten voorbereiden. Om dat er vloerverwarming in is aangelegd geen zin zelf gaten te moeten boren.... Bereik in garage zal zeer matig zijn door de pakken isolatie tussen woning en garage (ofschoon hij aan de woning vast zit). Kortom heb ook kabels daar naartoe gelegd.

Ook een 3 fase grondkabel naar tuinhuis gelegd (4mm²) voor toekomstige panelen (en ooit accu opslag?). Vooral met dit laatste is het handig dat mijn vader goed thuis is op dit gebied ;).

[ Voor 19% gewijzigd door Tortelli op 11-04-2021 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreddyV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09-2023
Tortelli schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:27:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat zie je allemaal:
  • Digitus Ecoline 8U 19 inch wand kast patch beugel
  • Digitus base palte 1HE zwart
  • 2x 24 Keystone patchpaneel
  • 2 stekkerdozen (waarvan 1 met overspanningsbeveiliging)
  • Netwerkkabels: Belden 10GXE00D grijs/LSNH(en wat andere kabels van de installateur)
  • Kabelgoot die door de installateur geplaatst is _/-\o_
Baseplate is formeel niet bedoeld als bovenkant (kon niets fatsoenlijks vinden) dus heb de baseplate wat aangepast. Stukje ertussen uit gezaagd en daarna paste hij perfect op het patchpaneel 8).

Wat zie je nog niet:Meeste kabels zelf getrokken. Kreeg er een paar in de zolder echt niet doorheen, installateur gevraagd die te trekken (wat gelukt is). Zat aardig wat beton in de leidingen volgens mij, trekveer was ook te kort en had geen zin zelf wat te slopen in het proces.
Patchpanel onderop is vooral bedoeld voor de buiten aansluitingen. Heb wat meer aansluitingen aangelegd dan ik werkelijk nodig ga hebben waarschijnlijk :D.

Overigens is Belden 10GXE00D grijs/LSNH (CAT6a) trekken in 19mm best een uitdaging. Het lukt met voldoende glijmiddel maar eenvoudig is anders.
Die schilderstape is ter bescherming tegen stof?
Kan me voorstellen dat je niet alle patches gaat gebruiken, Aliexpress heeft nette rubberen RJ45 covers voor een prikkie. Gebruik ik zelf ook in switch en patchpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

(jarig!)
FreddyV schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:54:
[...]

Die schilderstape is ter bescherming tegen stof?
Kan me voorstellen dat je niet alle patches gaat gebruiken, Aliexpress heeft nette rubberen RJ45 covers voor een prikkie. Gebruik ik zelf ook in switch en patchpaneel.
Inderdaad tegen stof. Grootste ellende is wat dat betreft al voorbij maar ik heb later de rest ook afgeplakt.
Zal eens kijken bij Aliexpress voor covers :).

Edit: zie ze niet zo 123, heb je zo een link?

[ Voor 4% gewijzigd door Tortelli op 11-04-2021 14:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:04
Tortelli schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:24:
[...]

Inderdaad tegen stof. Grootste ellende is wat dat betreft al voorbij maar ik heb later de rest ook afgeplakt.

https://m.nl.aliexpress.c....jpg_640x640Q90.jpg_.webp

Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Tortelli Is dat wel veilig zo met al die leidingen/buizen achter je patchkast?

Ook ben ik benieuwd of het niet tegen bepaalde veiligheidsvoorschriften e.d. zijn, denk aan brandgevaar/verzekering etc.

Ben van plan om binnenkort ook zoiets te gaan doen in het nieuwe huis, maar jou setup met die houten balkjes zo achter de patchkast had ik helemaal nog niet overwogen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

(jarig!)
@Greatsword wat zou er onveilig aan moeten zijn? Alles zit in buizen.
Enige waar je wat van zou kunnen vinden zijn de waterleidingen eronder. Als die zouden knappen is al mijn netwerk apparatuur nat.... Loop met het idee daar wel een keer iets overheen te maken oid maar het risico lijkt me acceptabel.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:50

Pazo

Mroaw?

Ik heb vandaag ook weer aan het hobbyen geweest. Heb een nieuwe switch en router gekocht, die hadden wat andere afmetingen, dus ik moest een nieuwe plaat / indeling maken. De hele plaat zit vast aan 2 scharnieren zodat je er makkelijk achter kan komen (bij de kabels/ stekkers / contactdozen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/KNX5ULu0bTqZuQ4sBGsT0E29.jpg

Wat je ziet, van boven naar beneden

pricewatch: DrayTek Vigor 2135FVac
Silverstone behuizing met daarin 2x RPi (P1 monitor en Pi-Hole / VPN)
Links 2x eHDD voor offline backup
Patch panel (12 poorts)
Links nog een RPi met HomeAssistant
pricewatch: DrayTek VigorSwitch G2280x

Met de beperkte ruimte die ik heb in de meterkast ben ik best tevreden over deze opzet :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreddyV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09-2023
Tortelli schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:24:
[...]

Deze heb ik:
https://a.aliexpress.com/_u6rUbh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:16
Pazo schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:48:
Heb een nieuwe switch en router gekocht, die hadden wat andere afmetingen, dus ik moest een nieuwe plaat / indeling maken.
Ondanks dat het er heel strak uit ziet lijkt dit me een hele onpraktische oplossing. Je hebt zelf al aangegeven waarom ik dat vind.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:50

Pazo

Mroaw?

DutchKel schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:13:
[...]

Ondanks dat het er heel strak uit ziet lijkt dit me een hele onpraktische oplossing. Je hebt zelf al aangegeven waarom ik dat vind.
Klopt, maar ik heb geen andere keus. Ik zie hier vaak jaloersmakende serverkasten / rekken etc wat ik ook best graag zou willen, maar mijn meterkast is daar gewoon te klein voor, past er niet in. Dan is dit toch de beste oplossing om het enigszins netjes weg te werken. Er hoogstwaarschijnlijk gaat dit toch wel weer een aantal jaartjes mee, net als de vorige opstelling.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:23
Hallo mede-tweakers,

Ben voor ons nieuwbouwhuis aan het kijken voor een nette LAN afwerking. Hierbij wil ik een serverkast naast de meterkast ophangen, hangend tegen het plafond aan. De uiteindelijke opstelling die ik voor ogen had is als volgt:

- Serverkast 6u (b.v. https://www.serverkast.co...n-deur-600x450x368mm.html)

- verlengkabel ingebouwd

- 19inch patchpanel

- NETGEAR GS324P of de Netgear GS324TP (Héllup, ik twijfel nog)

Nu is mijn vraag tevens, past er onder die drie onderdelen nog een staande NAS van synology, de ds214? Of wordt dat qua hoogte te krap. Het liefst prop ik die er nog bij om het af te maken namelijk.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-11-2023

HalfVol

Lekker belangrijk

PHPResource schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:27:

Nu is mijn vraag tevens, past er onder die drie onderdelen nog een staande NAS van synology, de ds214? Of wordt dat qua hoogte te krap. Het liefst prop ik die er nog bij om het af te maken namelijk.

Alvast bedankt!
Als je nog 3U overhebt, dan zou die ds214 op zijn kant moeten passen. 1U is namelijk 4,445cm ( 1,75 inch). De ds214 is namelijk 10,8 cm breed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier hangt van diezelfde kast het 9HE model. Die ziet er zo uit met een DS420+, kun je zelf even tellen of het jou utikomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUe45ry54VI5APAbConAmRz8skI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mWFU5vlNHwWJahCqGqTbAoPl.jpg?f=user_large

EDIT: DS type aangepast, het is een 420+ en geen 920+.

[ Voor 8% gewijzigd door sypie op 12-04-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
HalfVol schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:07:
[...]

Als je nog 3U overhebt, dan zou die ds214 op zijn kant moeten passen. 1U is namelijk 4,445cm ( 1,75 inch). De ds214 is namelijk 10,8 cm breed.
Dank. En dan 1U x 3 = 13.33 cm
Ds214 is 16cm hoog, dus daar heb ik helaas m'n antwoord al :(

Liggende nas is geen probleem denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

PHPResource schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:23:
[...]

Liggende NAS ziet er toch niet uit, zou ik persoonlijk echt nooit doen.

@sypie Zorgt de NAS in zo'n serverkast niet voor extra lawaai door de eventuele trillingen van de HDD's of staat die nog op iets van een viltje of zo?

Verder open model of met glazen deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:44
Ik zit een beetje te zoeken naar een switch voor in de meterkast van mijn nieuwe huis. Niet al te duur, met POE (minimaal 8 poorten POE en nog 8 niet POE) maar vooral eentje die een beetje stil is.

En dat laatste kan ik niet echt vinden. Ik zag bv de TP-Link TL-SG1016PE maar die maakt blijkbaar herrie..

Heeft iemang nog tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:37
PHPResource schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:27:

- NETGEAR GS324P of de Netgear GS324TP (Héllup, ik twijfel nog)
Als het budgetair geen probleem is zou ik altijd voor de smart versie gaan, misschien is een volledig plat netwerk nu nog prima, maar wie weet wat de toekomst brengt . . . guest netwerk, domotica, IP-TV, er zijn genoeg redenen te bedenken om je netwerk-verkeer te scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45

breinonline

Are you afraid to be known?

vortexnl1982 schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:36:
Ik zit een beetje te zoeken naar een switch voor in de meterkast van mijn nieuwe huis. Niet al te duur, met POE (minimaal 8 poorten POE en nog 8 niet POE) maar vooral eentje die een beetje stil is.

En dat laatste kan ik niet echt vinden. Ik zag bv de TP-Link TL-SG1016PE maar die maakt blijkbaar herrie..

Heeft iemang nog tips ?
Je kan de fans wellicht vervangen voor Noctua's. Heb ik bij mijn Unifi US 24-150W ook gedaan. Scheelt heel veel geluid en warmte.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Greatsword schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:29:
[...]

Liggende NAS ziet er toch niet uit, zou ik persoonlijk echt nooit doen.

@sypie Zorgt de NAS in zo'n serverkast niet voor extra lawaai door de eventuele trillingen van de HDD's of staat die nog op iets van een viltje of zo?

Tsja... als je gaat voor schoonheid dan zou ik uberhaupt geen nas in een rack doen. Totaal andere form factor. Daar kan je prima een plankje, of een bracket voor nemen. Of print er eentje uit, indien je toegang heb tot een 3D printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Dronium schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:47:
[...]

Als het budgetair geen probleem is zou ik altijd voor de smart versie gaan, misschien is een volledig plat netwerk nu nog prima, maar wie weet wat de toekomst brengt . . . guest netwerk, domotica, IP-TV, er zijn genoeg redenen te bedenken om je netwerk-verkeer te scheiden.
Dank voor alle reacties! Het gaat een 9u kast worden.
Opstelling wordt:
- stekkerdoos in rack
- patchpanel
- switch
- staande nas

@Dronium Thanks, prijs is hetzelfde dus dan ga ik voor de managed switch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Heeft iemang nog tips ?
Heb toevallig sinds vrijdag de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)

Staat nu ook even tijdelijk in de slaapkamer en hij is muisstil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:44
Greatsword schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:13:
[...]

Heb toevallig sinds vrijdag de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)

Staat nu ook even tijdelijk in de slaapkamer en hij is muisstil.
Ja ook wel 300 euro :)

Heb je ook AC-Inwall units en de secure gateway ? Ik ben een beetje aan het kijken wat ik voor setup nodig heb voor een T-Mobile glasvezel pijpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

vortexnl1982 schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:14:
[...]

Ja ook wel 300 euro :)

Heb je ook AC-Inwall units en de secure gateway ? Ik ben een beetje aan het kijken wat ik voor setup nodig heb voor een T-Mobile glasvezel pijpje.
Yep, USG, AC-Inwall en een paar Unify 6 Lite's.

Ook allemaal op voorbereiding van het nieuwbouwhuis met glasvezel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PHPResource schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:23:
[...]

Het mooie aan deze kast is dat, in mijn geval, er 9HE beschikbaar is maar er een rail in zit van 11HE. Dat betekent dat wanneer je recht van voren kijkt de bovenste en onderste HE achter de dorpel zitten. Kortom: de monteerbare HE is minder dan de daadwerkelijke hoogte die je beschikbaar hebt.

Tekeningetje?

Binnen |— buiten
________|
Greatsword schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:29:
[...]

Ik heb het model met een glazen deur en dichte zijkanten. En nee, de NAS met 4 HDD's zorgt niet voor extra lawaai. Het rack hangt tussen mijn mechanische ventilatie en de CV-ketel in. Het valt niet op dat mijn rack wat lawaai maakt. Bovendien hangt het in het trapgat naar zolder en heb ik er geen last van, een aanslaande of pompende CV maakt meer lawaai. De USG heb ik voorzien van Noctua fans, daardoor is die in ieder geval stiller. Dat scheelt wel wat lawaai. De overige componenten heb ik nog niet naar gekeken om de fans stiller te maken.
HalfVol schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:00:
Tsja... als je gaat voor schoonheid dan zou ik uberhaupt geen nas in een rack doen.
In mijn geval heb ik daar naar gekeken. Er zijn maar een beperkt aantal rackmounted NAS-systemen die binnen de gestelde diepte vallen, anders zou het een grotere kast worden. Daar niet voor gekozen en toch maar een standaard Synology in de kast gezet. Is het de mooiste oplossing? Nee. Functioneert het? Yep, uitstekend.
Waarom moet die aan de voorkant? Die van mij zit aan de achterkant bovenin. Ik wil helemaal geen dikke stekkers aan de voorkant zien. Bovendien hebben de Ubiquiti apparaten én de NAS de voedingen aan de achterkant zitten. Daar ga ik geen HE aan verspillen om die aan de voorkant te krijgen.

Wat je wel moet doen: zorg dat je kooimoeren en schroeven hebt. Wat bij de kast geleverd wordt is niet voldoende om het ding vol te hangen.

[ Voor 67% gewijzigd door sypie op 12-04-2021 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Dronium schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:47:
[...]

Een managed switch is daarvoor de juiste benaming :)

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:14
In het kader van de nette afwerking vandaag een doos ontvangen van FS.com met een stapel korte kabels (er zit meer in de doos dan nodig maar heb wat extra besteld mocht er wat wijzigen in de toekomst)

Kleur codes:
Rood:PoE
Blauw: Productie
Groen: IoT
Geel: WAN trunk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCVacUYPtrOY55rG-brmqMYBggI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zx4dysdzAabzgw8GQBthN7EJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pg53KuMl0aiqcuXV64xhs9sKzKk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/HU2iX1Yd5p0bcdEz5sVoik1w.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MaTK0XN0o1oaEycayjDhcyL50w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OL1OltZKk7grvyjXTvLXzW0M.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yKWLY-1w14FcVPRcmfZ9O3O3fM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8akYhl26r2s6YJV5TyrdfbOT.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejpFGxwHAVAkXPmsULE_tytQO-I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUJD3V5WEWvSvgv0aTtPAtRr.jpg?f=fotoalbum_medium

Edit: What to see:
-UDM Pro
-USW Aggregation
-USW Pro
-USP-RPS
-UNVR-4
-UAS-XG
-Supermicro server
-Synology RS820+

[ Voor 3% gewijzigd door LightStar op 14-04-2021 11:08 . Reden: spullen toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:37
RadiQal schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:55:
[...]

Een managed switch is daarvoor de juiste benaming :)
Die classificatie komt niet van mij maar van Netgear.
Die kennen meer smaken als alleen managed of unmanaged :
  • Fully Managed
  • Plus
  • Smart
  • Smart with optional Cloud
  • Unmanaged

[ Voor 6% gewijzigd door Dronium op 13-04-2021 17:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

Toppe

Oké ✅

@LightStar dat is gewoon porno :9~

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Laatst online: 20:12
LightStar schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:36:
In het kader van de nette afwerking vandaag een doos ontvangen van FS.com met een stapel korte kabels (er zit meer in de doos dan nodig maar heb wat extra besteld mocht er wat wijzigen in de toekomst)

Kleur codes:
Rood:PoE
Blauw: Productie
Groen: IoT
Geel: WAN trunk

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welk apparaat zien wij per U in jouw rack?
Een aantal kan ik niet zo snel plaatsen. Ben wel benieuwd naar dit pracht en praal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Aramiss schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:48:
[...]

Welk apparaat zien wij per U in jouw rack?
Een aantal kan ik niet zo snel plaatsen. Ben wel benieuwd naar dit pracht en praal.
Staat er onder. :)

(Ik dacht wat vreemd, leer lezen.. maar zag pas later dat het een edit was na jou bericht en voor mijn bericht. Ik moet dus leren lezen..

[ Voor 22% gewijzigd door jack zomer op 14-04-2021 11:36 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:15
Zo, vandaag even aan de slag geweest om het netwerk in ons nieuwe huis aan te leggen. Grootste probleem is complete gebrek aan loze leidingen en alleen een netwerk kabel naar de TV hoek, dus wat in de meterkast kan, gaat in de meterkast.. Probleem daar is dat deze helaas niet zo groot/diep is.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zL4Iq9yXCU6QOvvL6dRV4pTdZc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DKgDhBJvtFd8rad68QuCpUnd.jpg?f=user_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDoYI_hPy_sKKEUJsq-CyLhlZJU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QZY9pP8CGRkMN6btVRFCjf7E.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8e8Y7_a2ZOh1944edoIMZTu6MV8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KKkIFEhLglUxAwTqDCHJ7JcP.jpg?f=user_large

En ja, de deur gaat nog dicht met al die schoenen. Hoefde alleen de bovenste rij te verwijderen :)

Wat zit er allemaal in:

- Unifi Dream Machine Pro
- Unifi 8-port 60W PoE switch
- Philips Hue Bridge
- Raspberry Pi (voor PiHole)

Verder in huis:

- Unifi In-Wall HD bij de TV die doorlust naar een 8-poort switch voor Tv, AppleTV, TV-box, PS4, Receiver
- Unifi AC Pro in het trappen gat (zie onder)
- Unifi Flex Switch (5 port) op zolder voor werkplek, PC en NAS
- Unifi Flex HD (moet nog ergens een plekje krijgen, waarschijnlijk buiten de meterkast
- Unifi Deurbel (moet nog geplaatst worden)

Mogelijk wordt de switch ooit nog vervangen voor een 19" 16-poort PoE versie. Compleet overkill, maar heb nu geen PoE AT waardoor de switch bij de TV een aparte voeding nodig heeft.

Het Kabelmanagement in de meterkast kan verder ook nog wel wat werk gebruiken. En verder loopt er dus geen loze leiding naar boven (zucht) dus ligt er nu provisorisch een lan kabel door het grappengat (want bereik op zolder is kut):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTS9bGUaqukNKeKw780wO29iKxM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BeogTJ759wLNrl90bj5O0QWm.jpg?f=user_large

Leiding via servicekanaal is niet mogelijk want is allemaal dichtgemetseld/gepurt. Er komt nog wel een aparte lan kabel van boven in de meterkast, maar deze is nergens op aangesloten. Dus de bouwtekeningen er maar even op naslaan waar deze mogelijk uitkomt. De vorige bewoner wist van niks...
En als dat allemaal geen soelaas biedt wordt het een kabel via het trappengat met kabelgootjes.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

RobbieB schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:53:
Leiding via servicekanaal is niet mogelijk want is allemaal dichtgemetseld/gepurt. Er komt nog wel een aparte lan kabel van boven in de meterkast, maar deze is nergens op aangesloten. Dus de bouwtekeningen er maar even op naslaan waar deze mogelijk uitkomt. De vorige bewoner wist van niks...
En als dat allemaal geen soelaas biedt wordt het een kabel via het trappengat met kabelgootjes.
Is het koop of huur? Kan me niet indenken dat je anders nooit meer zult gaan schilderen e.d. Dus je kan altijd later nog die koof openen en daarna weer mooi dichtsmeren.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Sircuri schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:24:
[...]

Is het koop of huur? Kan me niet indenken dat je anders nooit meer zult gaan schilderen e.d. Dus je kan altijd later nog die koof openen en daarna weer mooi dichtsmeren.
Koop, dus koof open gooien is inderdaad nog een optie ja. Weet alleen niet of ik zo’n grote ingreep wil doen. Ben een beetje handig, maar dit is iets te ver buiten mijn comfort zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 22:56
Zo, vandaag even aan de slag geweest om het netwerk in ons nieuwe huis aan te leggen. Grootste probleem is complete gebrek aan loze leidingen en alleen een netwerk kabel naar de TV hoek, dus wat in de meterkast kan, gaat in de meterkast.. Probleem daar is dat deze helaas niet zo groot/diep is.

...
Ter referentie, hoe diep is die meterkast?

Groet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
thomasv schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:49:
[...]

Ter referentie, hoe diep is die meterkast?
Met de ruimte van het kozijn meegenomen (want opzet deur) iets van 40cm vanaf de houten achterwand.

Daar gaat 33 MM vanaf vanwege de vurenhouten balken die als spacers zijn gebruikt.

Het patch frame dat ik heb gebruikt is deze: https://www.netwerkproduc...nd-kast-patch-beugel.html

Die is ingested op 32 cm zodat de UDM Pro er met een haakse stekker precies in past. Een kast van 300mm was net te klein geweest. Dan houd ik nog ongeveer 5cm vrij aan de voorkant voor de uitstekende kabels, wat meer dan genoeg is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Booten moet wel lukken zo te zien! ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSamson
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:49
Edit:
-knip- Ik zal een apart topic maken

[ Voor 98% gewijzigd door GSamson op 16-04-2021 09:34 . Reden: Apart topic ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10
@GSamson Gezien topic warning denk ik dat het een aparte post zou moeten zijn. Ik ben geen netwerk expert maar als ik mijn nieuwbouw woning opnieuw zou mogen indelen zou ik unifi wall ins nemen ipv een APs op een centrale plek.
Hierdoor heb je netwerkaansluitingen waar je ze nodig hebt (zoals bij TV) en wifi. Dan wat meer stuks nemen ipv gokken dat wifi het wel haalt. Je kunt zendsterkte instellen. Meeste nieuwe apparaten zorgen er voor dat ze vanzelf schakelen naar sterkte wifi punt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 18-09 15:49
Aangezien mijn meterkast te weinig ruimte bied en het er nu ontzettend warm wordt met de apparatuur die er staat, zit ik eraan te denken om een 19" rack in de kelder eronder te maken.

Twijfel alleen tussen een 19" beugel (dus alles open) of een 19" kast zodat alles ingebouwd wordt.
De kelder is op zich niet vies of vochtig (warmtepompboiler draait hier iedere dag en zuigt lucht aan uit de kelder).

Met de beugel zal de warmte niet oplopen, zoals in een kast wel gebeurd! Ik neig dus naar de beugel.

Wat zouden de experts hier adviseren?

[ Voor 7% gewijzigd door loyske op 16-04-2021 13:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Step
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

loyske schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:43:
Aangezien mijn meterkast te weinig ruimte bied en het er nu ontzettend warm wordt met de apparatuur die er staat, zit ik eraan te denken om een 19" rack in de kelder eronder te maken.

Twijfel alleen tussen een 19" beugel (dus alles open) of een 19" kast zodat alles ingebouwd wordt.
De kelder is op zich niet vies of vochtig (warmtepompboiler draait hier iedere dag en zuigt lucht aan uit de kelder).

Met de beugel zal de warmte niet oplopen, zoals in een kast wel gebeurd! Ik neig dus naar de beugel.

Wat zouden de experts hier adviseren?
Hoeveel stof wordt er verzameld in je kelder? Indien veel, misschien beter voor een afgesloten kast gaan.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Step schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:04:
[...]

Hoeveel stof wordt er verzameld in je kelder? Indien veel, misschien beter voor een afgesloten kast gaan.
Hij komt sowieso aan de muur net onder het lage plafond.
Stof in de kelder valt op zich mee. De warmtepompboiler zuigt aan via een filter, en die wordt een beetje grijs na 1 jaar draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Heeft iemang nog tips ?
Bij HP shoppen en als dat niks wordt dan maar deze : pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
Heeft fans, maar die hoor je over het algemeen niet, tenzij je de switch voor een heel druk bedrijf gebruikt! :)

Verder in huis:

- Unifi In-Wall HD bij de TV die doorlust naar een 8-poort switch voor Tv, AppleTV, TV-box, PS4, Receiver

Mogelijk wordt de switch ooit nog vervangen voor een 19" 16-poort PoE versie. Compleet overkill, maar heb nu geen PoE AT waardoor de switch bij de TV een aparte voeding nodig heeft.

Het Kabelmanagement in de meterkast kan verder ook nog wel wat werk gebruiken. En verder loopt er dus geen loze leiding naar boven (zucht) dus ligt er nu provisorisch een lan kabel door het grappengat (want bereik op zolder is kut)

Hoe zit het met je telefoonaansluitingen door het huis heen :?

Ik heb ze allemaal misbruikt om een In Wall te plaatsen, want voor alle aansluitingen was fatsoenlijke CAT5e gebruikt! :*)

Succes alvast verder!
Het lijkt erop dat je met aardig wat uitdagingen zit ;(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51

timovd

Voorsprong door techniek

nero355 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:47:
[...]

Bij HP shoppen en als dat niks wordt dan maar deze : pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
Heeft fans, maar die hoor je over het algemeen niet, tenzij je de switch voor een heel druk bedrijf gebruikt! :)

[...]

...
@vortexnl1982 Best prijzig deze Gen2, maar heeft geen fans. 24p variant:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
PoE budget is ook wat beperkter.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:17
Tijd om hier ook maar weer eens wat te plaatsen. In maart sleutels van nieuw huis gekregen dus meteen begonnen met het trekken van kabels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiFrrFv3B2aXEijgREMqWgueeAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zN8NAUyCyK8of3cXLrUyyf6r.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna draadkokers aangebracht, nog extra wcd's bijgeplaatst voor de elektra en een patchbeugel opgehangen met 24 poorts patchpanel en een Unifi Switch Gen 2 - 24 poorts met PoE+:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aWOp0_IbaG3NV3UFEPWHvcS6bA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lW9kLIwmKp0GoRTUeVYwq7OT.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna in de loop van de weken maar eens alles afgemonteerd. Had nog een probleem met een loze leiding op de 1e etage waar oorspronkelijk een plafondpunt was gemaakt. Alleen had de installateur prutswerk geleverd om die bedrading maar gewoon dwars door de groepenkast heen te trekken (was al verkeerd gemaakt als lichtpunt dus aannemer gaf al aan dat ze die maar zelf gingen bedraden....). Dat was niet fatsoenlijk te fixen zonder de halve badkamer eruit te breken dus toen was de consensus een loze leiding in het trapgat in de lepe hoek en zodoende toch voldoende dekking op de 1e etage (en nu dus ook 2e etage) te kunnen krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUTY7HjwQgVxawnoBUB7qDLuD30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JquGJJeYDB3GziuyVXqYwe5x.jpg?f=fotoalbum_large

In woonkamer was het plafondpunt gelukkig wel goed en kon de AC-Pro zonder problemen worden opgehangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1hbL8l-NasPQTwc1EzmyMpih-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aSPWSDhvmBSWjjsyNhForFj.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels ook glasvezel van T-Mobile erin laten aansluiten en een Cloudkey Gen2+ opgehangen, omdat er ook nog camera's buiten komen te hangen. Momenteel ziet het zaakje er nog zo uit en moet er nog wat opgeruimd en gepatched worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bpbgsHbzqGaTdGViIj3U79zkV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33e3KJE5zX8373DKBai0GBGa.jpg?f=fotoalbum_large

Moet nu vooral buiten in de tuin nog aan de slag. Daar moeten nog kabels ingegraven worden tbv camera's en aansluiting op een nog te bouwen veranda/schuur. Ook moet nog een extra outdoor AP worden opgehangen. Dat ligt nu nog allemaal in de doos te wachten op montage :)
Zyxel modem wil ik ook nog vervangen door USG die ik nog in huidige woning heb hangen en de Synology NAS die ik nu nog in de oude woning heb staan moet nog onder op het schapje worden geplaatst waar nu nog zooi ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door captain007 op 16-04-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
nero355 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:47:
[...]

[...]

Hoe zit het met je telefoonaansluitingen door het huis heen :?

Ik heb ze allemaal misbruikt om een In Wall te plaatsen, want voor alle aansluitingen was fatsoenlijke CAT5e gebruikt! :*)

Succes alvast verder!
Het lijkt erop dat je met aardig wat uitdagingen zit ;(
Geen telefoonaansluitingen.. :(.
Huis uit 2017. Geen telefoon, maar ook geen loze leidingen. Huis voldoet voor de rest aan alle eisen die we hadden, dus ging het niet laten lopen op het gebrek aan loze leidingen haha. Maar goed, leuke uitdaging verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En ja, de deur gaat nog dicht met al die schoenen. Hoefde alleen de bovenste rij te verwijderen :)

Wat zit er allemaal in:

- Unifi Dream Machine Pro
- Unifi 8-port 60W PoE switch
- Philips Hue Bridge
- Raspberry Pi (voor PiHole)

Verder in huis:

- Unifi AC Pro in het trappen gat (zie onder)
- Unifi Flex Switch (5 port) op zolder voor werkplek, PC en NAS
- Unifi Flex HD (moet nog ergens een plekje krijgen, waarschijnlijk buiten de meterkast
- Unifi Deurbel (moet nog geplaatst worden)

Het Kabelmanagement in de meterkast kan verder ook nog wel wat werk gebruiken. En verder loopt er dus geen loze leiding naar boven (zucht) dus ligt er nu provisorisch een lan kabel door het grappengat (want bereik op zolder is kut):

[Afbeelding]

Waar heb je het 19” rack vandaan?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Erhnam schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:05:
[...]

Waar heb je het 19” rack vandaan?
https://www.netwerkproduc...nd-kast-patch-beugel.html

Ook in 4U verkrijgbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Sinds twee weken een nieuwe woning. Appartement van minder dan 5 jaar oud met van die lekkere 30 cm dikke betonmuren. Draadloos netwerken is daarom een beetje een uitdaging.

Ik ben aan het overwegen om de glasvezelkabel een stukje te verlengen en het modem iets naar binnen het appartement te verplaatsen. Dan moet er wel wat extra geboord gaan worden en dergelijke dingen.

Van Freedom.nl in de meterkast een mooie FRITZ!Box 5490 te huur. Ik moet m'n weg er nog een beetje in vinden binnen het FRITZ!Box systeem maar het went redelijk snel.

Gisteren heb ik in de woonkamer 'bedraad' een FRITZ!Repeater 2400 opgesteld. Zelf gekocht.

Nu zit ik alleen met de casus dat mij werkkamer precies halverwege zit. Dikke betonmuur richting de meterkast en een dikke betonmuur richting woonkamer. Het signaal is op zich goed, geen packet drop en voldoende bandbreedte. Maar toch wel jammer dat het 5 GHz signaal te veel wordt geabsorbeerd door de constructie en mijn laptop daarom via 2.4 GHz moet verbinden. Een luxeprobleem uiteraard maar als tweaker wil je natuurlijk het maximale uit je opstelling halen.

Morgen maar eens online op zoek naar de juiste koppeling om de single mode fiber die in de FRITZ!Box gaat enkele meters te verlengen zodat ik de boel uit de meterkast kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
fijn dat je dingen goed wil aanpakken, maar zou je niet gemakkelijker een switch kopen in de woonkamer en met utp verderdoorgaan in huis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@FrankHe ik heb niet het idee dat het dikke beton muren zijn die tussen de werkkamer en de access points staan. De binnenmuren van een appartement zijn normaal gesproken dunne wanden, gips of iets dergelijks. Ik denk dat met beton je vrijwel geen bereik hebt terwijl je zegt dat je wel goed bereik hebt. Ik vermoed dat de afstand voor 5GHz te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@DutchKel dat verschilt echt, ook ik heb in mijn appartement twee betonnen binnenmuren (nota bene gebouwd in de jaren ‘70).

Ik zou ook gaan voor een switch en dan verder met utp in je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

timovd schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:50:
[...]

@vortexnl1982 Best prijzig deze Gen2, maar heeft geen fans. 24p variant:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
PoE budget is ook wat beperkter.
klopt, maar draai er hier ook mee, 3AP's , 2Switches en 1 camera, totaal POE verbruik = 22watt.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
ijske schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 06:57:
[...]

fijn dat je dingen goed wil aanpakken, maar zou je niet gemakkelijker een switch kopen in de woonkamer en met utp verderdoorgaan in huis ?
De twee wireless access points (modem en repeater) zijn onderling bedraad verbonden met 1Gbit ethernet. Alle devices zijn draadloos.

Er zijn enkele UTP muurpoorten en daarnaast zijn er de nodige loze leidingen die ik zou kunnen bedraden indien nodig. Maar zoals gezegd, alle devices hebben geen draad. De 30 cm betonmuren absorberen nu eenmaal een hoop signaal. De 2.4 GHz komt er nog wel doorheen maar 5 GHz haalt het beduidend minder. Dat is geheel verklaarbaar.

Het modem staat relatief ver weg, appartementsgebouw met meterkast aan de buitenkant naast de voordeur richting het algemene trappenhuis. De ruimte met de wasmachine en droger grenst aan de meterkast en ik ben er dus naar aan het kijken om een gaatje door de wand te boren en het modem bij de wasmachine op te hangen. Dan breng ik het modem, die dus ook tegelijk access point is, iets dichter bij de devices.

Het ding is alleen om de single mode fiber een stukje te verlengen met de juiste connectoren en koppeling. En drie UTP-kabels moeten ook mee die kant op maar dat is niet zo spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
DutchKel schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 12:17:
@FrankHe ik heb niet het idee dat het dikke beton muren zijn die tussen de werkkamer en de access points staan. De binnenmuren van een appartement zijn normaal gesproken dunne wanden, gips of iets dergelijks. Ik denk dat met beton je vrijwel geen bereik hebt terwijl je zegt dat je wel goed bereik hebt. Ik vermoed dat de afstand voor 5GHz te groot is.
De wanden tussen de slaapkamers zijn inderdaad 7 cm gips. De onderlinge afstand tussen mijn laptop en het access point is letterlijk drie meter, waarbij 10% van die afstand uit gewapend beton bestaat. Het is echt een luxeprobleem van een tweaker die graag een hogere 'theoretische' bandbreedte zou willen zien. Geen wereldprobleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18
@FrankHe Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om de router gewoon in de meterkast te laten, maar nog een extra accesspoint in die ruimte bij je wasmachine/droger of zelfs in de werkkamer zelf te plaatsen. Wellicht kun je daar één van die UTP aansluitingen of een loze leiding voor gebruiken. WiFi op de router kun je dan gewoon uitschakelen als je het niet meer nodig hebt.

Dan hoef je de fiber niet te verlengen, hoef je niet door die betonnen wand te boren (is dat gezien de situatie geen doorgang die je eigenlijk brandwerend zou moeten afwerken?) en kun je misschien nog wel een betere plek kiezen voor het accesspoint (op de werkkamer i.p.v. in het washok).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45

breinonline

Are you afraid to be known?

Niet zo mooi als die van sommigen maar ik was niet blij met mijn switch op een plank liggend. Na het weghalen van de gasmeter wilde ik de switch anders ophangen. De meterkast is iets te ondiep voor de switch, vandaar dat ik met met een haakse stekker voor de switch moest werken. Echter, dat lukte niet op een andere positie omdat er dan altijd elktrapijpen in de weg zaten. Daarom de switch uiteindelijk opgehangen op zijn kop op een houten plank die dwars in de kast hangt. Makkelijk bij te komen en alle kabels uit het zicht.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOI7mZ6GxgTp9jWxWZOncvPsguo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V045XjlnRjOPIsYYFiFH3BFI.jpg?f=user_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfhb-h0TmaOuz2cdcAbI1mgrI6o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qITKJSf73PrwpEjC65OxI6n1.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f86U_XlYVV0hTjcoj5mjFZ-Ydyo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yakpc6mfEmK7QKNoxjn4Bzrt.jpg?f=user_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

(jarig!)
Misschien niet helemaal ontopic maar aangezien de meeste goed op de hoogte zijn van zaken: wat is de beste manier om een netwerkkabel te verlengen? De kabels die ik naar mijn tuinhuis / veranda heb gelegd zullen wat te kort zijn om ze direct naar de inbouw keystones te leggen. Kortom zal 2 van de 4 kabels een meter of 5-6 moeten verlengen.

Gaat om een harde CAT6 kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Tortelli schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:51:
Misschien niet helemaal ontopic maar aangezien de meeste goed op de hoogte zijn van zaken: wat is de beste manier om een netwerkkabel te verlengen? De kabels die ik naar mijn tuinhuis / veranda heb gelegd zullen wat te kort zijn om ze direct naar de inbouw keystones te leggen. Kortom zal 2 van de 4 kabels een meter of 5-6 moeten verlengen.

https://www.amazon.de/-/e...Electronics/dp/B005O0AOUM
https://www.netwerkproduc...afgeschermd-83925365.html

Oftewel, een LSA koppel doos.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 17-04-2021 16:00 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:13
Tortelli schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:51:

Netwerkproducten.com heeft verschillende "koppelboxen": https://www.netwerkproduc...en-8074223/koppelstukken/
Zelf heb ik er daarvan laatste eentje bij iemand anders moeten gebruiken nadat die "per ongeluk" de kabel had doorgeknipt en ben toen voor deze gegaan: https://www.netwerkproduc...afgeschermd-83925365.html
Maar zoals je kunt zien hebben ze ook toolless oplossingen, mocht je geen punchdown-tool hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

(jarig!)
@CurlyMo en @RobertMe bedankt! ga er een paar bestellen :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Oke, dit is een WIP, maar ik kan wel wat ideeen gebruiken.

Net een huis gekocht, en de bekabeling in het hele huis is een rommeltje. Flink saneren dus. Verder cat6a overal aanleggen. Meterkast is niet ruim en heeft vervelende (water)leidingen in de weg. Kant en klare patchkastjes passen niet. Maar, met veel passen en meten past er dus wel een zelfgemaakte 10-inch kast. Eigenlijk is de ruimte minder dan 10-inch, maar de 'bruikbare' ruimte van een 10-inch kast is stiekem ook minder 8). Mijn patchkast zit dus net een paar mm voor mijn groepenkast. Gewoon losse rails kopen, plankjes zagen, beugels erin. Ik ben zelf best tevreden met deze oplossing :) .

Ik moet ook de kabels in het patchpaneel nog her-rangschikken, zodat de PoE outputs bij de Unifi PoE poorten uitkomen. Verder gaat die zeiksnel modem nog weg (komt een Draytek Vigor, op een tray), en wordt er nog veel gekuist.

Mijn probleem is nu dat ik al die patchkabeltjes nog een beetje rommelig aan vind doen. Wat zijn de 'common practices'? Als je een kabel die meer dan 1U moet overbruggen, gaan die dan via de zijkant, door een gootje ofzo? Wat is de beste manier om dit er netjes uit te laten zien?

Fotootje voor, tijdens patchkast bouwen, en huidige status:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOd_2tBKD9AS8hn8ax3z8DsXtgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTtc1b17BsNLZG5zDiQSd8Zp.jpg?f=fotoalbum_large

Wat je ziet:
- Zyxel T-50
- Unifi 16 ports 60W Lite (8 PoE ports)
- Digitus 10inch cat6 patch paneel
- Unifi Cloud Key Plus 2
- Unifi Security Gateway
- Raspberry pi (voor de slimme meter en DSC security system readouts)

[ Voor 0% gewijzigd door HalfVol op 17-05-2021 09:40 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHPResource
Over inflexibiliteit gesproken.. Bij serverkast.com een mooie wandkast gekocht en bijhorende CAT6 kabels van 0,25m. Blijkt voor de NAS die in de kast komt te staan de LAN kabel net te kort om vanaf de switch daarheen te kunnen. Als ik op die website een kabel van 0,5m wil hebben kost me dat 4,95 aan verzendkosten.. Dus ik mail of het niet per brievenbuspost kan, je raadt het al, dat kan niet volgens hen.....

Enfin, voor alle loze leidingen heb ik toch nog kabel op rol nodig dus die orders combineer ik dan wel maar ben wel teleurgesteld in ze om eerlijk te zijn.

Andere vraag, hoeveel M heb je ongeveer nodig om alle loze leidingen in een nieuwbouwhuis van kabel te voorzien. Het zijn in totaal 13 loze leidingen. Waarvan 6 op de 1e verdieping, 1 op de 2e verdieping en 4 op de begane grond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
PHPResource schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:22:
Andere vraag, hoeveel M heb je ongeveer nodig om alle loze leidingen in een nieuwbouwhuis van kabel te voorzien. Het zijn in totaal 13 loze leidingen. Waarvan 6 op de 1e verdieping, 1 op de 2e verdieping en 4 op de begane grond.
Dat is heel erg afhankelijk van hoe de leidingen lopen, maar ik kan je aanraden om 2 dozen van 305m te bestellen.

Waarom? Omdat je vaak 2 kabels wilt trekken (tenminste ik wil dat). 100 meter red je het waarschijnlijk niet mee, de volgende lengte is dan 305m.

Uit 1 doos 2 kabels trekken gaat je heel veel moeite kosten (je moet dan de hele kabel uitleggen), maar wellicht heb je aan 1 doos van 305m wel voldoende.

Ik heb hier nu 3 dozen (2x cat6 utp cu en 1 keer cat 6a sftp ik weet niet of deze cu is, die laatste heb ik in dit huis niet gebruikt) staan met wat kabel erin nog. Die gaat vast wel een keer op als ik ergens een kabel moet verleggen ofzo maar voor nu staan ze hier op zolder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Over inflexibiliteit gesproken.. Bij serverkast.com een mooie wandkast gekocht en bijhorende CAT6 kabels van 0,25m. Blijkt voor de NAS die in de kast komt te staan de LAN kabel net te kort om vanaf de switch daarheen te kunnen. Als ik op die website een kabel van 0,5m wil hebben kost me dat 4,95 aan verzendkosten.. Dus ik mail of het niet per brievenbuspost kan, je raadt het al, dat kan niet volgens hen.....

Enfin, voor alle loze leidingen heb ik toch nog kabel op rol nodig dus die orders combineer ik dan wel maar ben wel teleurgesteld in ze om eerlijk te zijn.

2x 305 meter klinkt veel maar dan kun je vooruit, ik zou het ook doen als ik zoveel leidingen had. Om je een indruk te geven, een tijdje geleden 2x 100 meter gebruikt voor:
2 kabels keuken
4 kabels woonkamer
2 kabels 1e etage
2 kabels zolder
2 kabels garage

Er moeten nog twee kabels naar de tuin volgend jaar, ik moet daarvoor wel even nieuw bestellen want het is zo goed als op :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:14
DutchKel schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:32:
[...]

Waarom? Omdat je vaak 2 kabels wilt trekken (tenminste ik wil dat). 100 meter red je het waarschijnlijk niet mee, de volgende lengte is dan 305m.

Uit 1 doos 2 kabels trekken gaat je heel veel moeite kosten (je moet dan de hele kabel uitleggen), maar wellicht heb je aan 1 doos van 305m wel voldoende.
Om die reden had ik destijds 4 dozen van 100 meter besteld 2 van 305 was iets te veel van het goede.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

LightStar schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:47:
[...]

Om die reden had ik destijds 4 dozen van 100 meter besteld 2 van 305 was iets te veel van het goede.
Tjah dat herken ik

in eerste instantie 2 dozen UTP 100m en 1utp+1coax (beide 100), maar met een lengte van 10 tot 13 meter per buis trek je die dozen zo weg.

Later nog 2 dozen bijgekocht.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Het is even bekijken of 2x 100 meter goedkoper is dan 1 keer 305m. Ik ken de prijzen niet zo uit mijn hoofd. Ik weet wel dat ik in beide dozen van 305m geen 100 meter meer over heb. Ze zijn toch behoorlijk leeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aramiss
  • Laatst online: 20:12
DutchKel schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:07:
Het is even bekijken of 2x 100 meter goedkoper is dan 1 keer 305m. Ik ken de prijzen niet zo uit mijn hoofd. Ik weet wel dat ik in beide dozen van 305m geen 100 meter meer over heb. Ze zijn toch behoorlijk leeg.
Al zou het prijsverschil 20 euro of 30 euro zijn. Als jij een zaterdagmiddag aan kabels hebt lopen trekken en het heeft wat tegen gezeten. Er is wat frustratie bij komen kijken en uiteindelijk blijk je wat te kort te hebben.
Nou elke euro meer had je er dan zo aan uitgegeven.

Veel plezier met trekken want de ervaringen zijn wisselend. Vooral goed om te investeren in wat kabel glijmiddel van 3M dat heeft mij erg geholpen met het trekken van 2x cat6a kabels naar zolder. Neem er de tijd voor en begin met in jouw ogen de moeilijkste kabels. Als je dat achter de rug hebt dan schiet de rest vanzelf wel op.

[ Voor 39% gewijzigd door Aramiss op 21-04-2021 15:04 . Reden: quote vergeten. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Aramiss schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:03:
[...]

Al zou het prijsverschil 20 euro of 30 euro zijn. Als jij een zaterdagmiddag aan kabels hebt lopen trekken en het heeft wat tegen gezeten. Er is wat frustratie bij komen kijken en uiteindelijk blijk je wat te kort te hebben.
Nou elke euro meer had je er dan zo aan uitgegeven.

[...]

Veel plezier met trekken want de ervaringen zijn wisselend. Vooral goed om te investeren in wat kabel glijmiddel van 3M dat heeft mij erg geholpen met het trekken van 2x cat6a kabels naar zolder. Neem er de tijd voor en begin met in jouw ogen de moeilijkste kabels. Als je dat achter de rug hebt dan schiet de rest vanzelf wel op.
Ik denk dat je de verkeerde hebt gequote.

Ik heb 3x305m rollen gehaald wat voor mij meer dan voldoende was. Ik gaf ook aan dat ik het niet redde met 2x100m omdat ik op de 2 rollen van 305m welke ik heb gebruikt minder dan 100m over heb.

Degene boven mij zei dat hij voldoende had aan 2x100m (voor een enkele kabel, dus 4x100m voor een dubbele kabel).

Ik denk alleen dat 2x100m ongeveer net zo duur is dan 1x305m dus dat je dan beter direct voor 305m kunt gaan waarbij je dan zeker genoeg hebt.
Nog een tip: vraag er een ervaren electricien bij of iemand die veel ervaring heeft met kabels trekken. Ik heb ongeveer net zoveel loze leidingen maar kreeg door een aantal loze leidingen zelf niet 2 kabels. Een electricien kreeg dat wel voor elkaar. Die hebben toch weer een bepaalde techniek ervoor, ook hebben ze vaak betere materialen. En M3 glijmiddel is inderdaad ook een aanradertje (al vond de electricien die ik had dreft ook prima, alleen ik vond dat niet prima).

[ Voor 24% gewijzigd door DutchKel op 21-04-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
DutchKel schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:32:
[...]

Dat is heel erg afhankelijk van hoe de leidingen lopen, maar ik kan je aanraden om 2 dozen van 305m te bestellen.
ik beaam dit even ... 2x305m of single 500m haspeltje , en dan kom je al is ergens ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PHPResource
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTgdsu7vFlFzdrse0JnXh6DLY1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5Li0ZhgCHh1yNe3pm3oCJFR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEt61AgHCaDYmEK77wqeXxplUI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pr8ZRp8os7Og0ffJxF6uP4Ib.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kfH8AuJySs6tmf3_Gp4PFaOLMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMxvgpqEGRZ4dpK1WXRc1Mio.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor alle reacties guys, appreciate it!
Ik ga denk ik voor 3x100m rol van cat6 kabel (met name omdat cat6a iets dikker is, dus word lastiger om 2 in leiding te krijgen en snelheidsverschil is niet heel groot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
PHPResource schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:19:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt voor alle reacties guys, appreciate it!
Ik ga denk ik voor 3x100m rol van cat6 kabel (met name omdat cat6a iets dikker is, dus word lastiger om 2 in leiding te krijgen en snelheidsverschil is niet heel groot)
Welke kast is dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PHPResource
Klopt! @loyske
Maar goed, ben dus niet echt te spreken over serverkast.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
PHPResource schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:40:
Klopt! @loyske
Maar goed, ben dus niet echt te spreken over serverkast.com
Volgende keer bij netwerkproducten.com bestellen. Volgens mij hebben ze hem daar ook: https://www.netwerkproduc...0mm-bxdxh-glazen-voo.html

Ga de boel van meterkast naar kelder verhuizen, dus zit ook aan deze kast te denken.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
ro3lie schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:10:
[...]

Vandaag heb ik ze ontvangen!
De dakleidinghouders zijn van te voren al gevuld (gewicht). Met bijbestelde clip kan ik er een buishouder opschroeven en heb ik zo een mooie, eenvoudige en betaalbare oplossing voor een kabel over een platdak.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-e4JNyn6Wp_2oCWIt_83lZ6IoIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqqfihE0Y0kER8oVTi8rQZ7o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0cqZMPSO_GBAWR2ieL8H3sPg5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnVt5KbL3bvbH5qyuN994Van.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ci9RgHf9iE1klV0M6T5JpczcFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfKoRvwoKbZkn7gQ7HVhIr8e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWp3Jk_k1LN33GV0Wsq_cbJxpw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAHWdHnbnD8eh6RFgHBbl4dN.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stap is de buis naar de airco doorvoer en dan kabeltrekken!
AP met klem aan de regenpijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Afgelopen weekend voor het eerst in het nieuwbouwhuis kunnen kijken ;)

Helaas is de meterkast maar 36cm diep dus een rackmount gaat hem niet worden. (suggesties zijn welkom)

Nu is er in de gang nog wel een andere optie, namelijk boven de leidingen van de vloerverwarming.
De afmeting is 75x50cm, dus dacht er aan om daar dan bijvoorbeeld een 9u een wandkast te plaatsen van 600x450x500mm. Wordt natuurlijk dan wel weer een uitdaging om daar alle loze leidingen uit te laten komen)

Heeft iemand ervaring met een UDM Pro van 442.4 x 43.7 x 285.6 mm in een server/wandkast van 45cm diep? Is dat een beetje te doen of raden jullie dat af?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHcvcnbYvrvbhG_dmW_Y9QQsLuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJyeyTM6kwMiqLXv8YQR6msX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbqzJVfjrsRPIFvG7dzMaFSmpKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVPzMfp3zDHAEIpci2YKOwC8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:48

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Greatsword schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:17:

Helaas is de meterkast maar 36cm diep dus een rackmount gaat hem niet worden. (suggesties zijn welkom)

Nu is er in de gang nog wel een andere optie, namelijk boven de leidingen van de vloerverwarming.
De afmeting is 75x50cm, dus dacht er aan om daar dan bijvoorbeeld een 9u een wandkast te plaatsen van 600x450x500mm. Wordt natuurlijk dan wel weer een uitdaging om daar alle loze leidingen uit te laten komen)

Heeft iemand ervaring met een UDM Pro van 442.4 x 43.7 x 285.6 mm in een server/wandkast van 45cm diep? Is dat een beetje te doen of raden jullie dat af?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je hebt geen gasmeter, dus je kan hem gekanteld ophangen, je zou even gemakkelijk door het topic kunnen zoeken met het filter op plaajtes, dan krijg je een idee wat er allemaal mogelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door xleeuwx op 26-04-2021 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:56
Krijg je boven je vloerverwarmingsunit geen problemen met warmte? Ubiquiti spullen zijn al redelijke heethoofden, als je het dan ook nog eens boven een partij leidingen die vaak warm zijn hangt...

/post

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:17
xleeuwx schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:19:
[...]

je hebt geen gasmeter, dus je kan hem gekanteld ophangen, je zou even gemakkelijk door het topic kunnen zoeken met het filter op plaajtes, dan krijg je een idee wat er allemaal mogelijk is.
Met een UDM Pro is dat nog steeds een no-go vanwege de vereiste diepte. En je hebt tevens ook ruimte nodig voor de voedingskabel aan de achterzijde wat ook nog wel eens vergeten wordt. Die kan je wel haaks aanschaffen om wat ruimte te winnen, maar dan nog moet je wel de ruimte hebben. Een verstelbaar patchbeugel zou wel moeten passen. Heb die in een vergelijkbare meterkast kunnen plaatsen op houten plaatjes (om leidingen te overbruggen) en dan nog wel zonder te kantelen.

Die nis voor je vloerverdeler is wel mooi om een kast te plaatsen, maar zit je wel met hoe je leidingwerk daar gaat komen als dat niet zo gepland is. Als die naast de meterkast zit is dat niet zo'n issue door wat te gaan boren, maar anders wordt dat een zo goed als onmogelijke zaak als je dat niet in de bouw al hebt laten doen. Ook even checken of er geen leidingen door die muur lopen voordat je daar wat gaat boren om een kast te monteren. Vergeet daarnaast ook niet de factor lawaai. Geen idee wat je er allemaal in gaat hangen, maar in een gesloten meterkast is een zoemend geluid minder een issue dan in een hal waar het open en bloot hangt in een kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Sand0rf schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:22:
Krijg je boven je vloerverwarmingsunit geen problemen met warmte? Ubiquiti spullen zijn al redelijke heethoofden, als je het dan ook nog eens boven een partij leidingen die vaak warm zijn hangt...
Kan in principe ook boven tegen het plafond op een plank mocht dat een issue zijn.
captain007 schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:03:
[...]

Die nis voor je vloerverdeler is wel mooi om een kast te plaatsen, maar zit je wel met hoe je leidingwerk daar gaat komen als dat niet zo gepland is.

Als die naast de meterkast zit is dat niet zo'n issue door wat te gaan boren, maar anders wordt dat een zo goed als onmogelijke zaak als je dat niet in de bouw al hebt laten doen. Ook even checken of er geen leidingen door die muur lopen voordat je daar wat gaat boren om een kast te monteren. Vergeet daarnaast ook niet de factor lawaai. Geen idee wat je er allemaal in gaat hangen, maar in een gesloten meterkast is een zoemend geluid minder een issue dan in een hal waar het open en bloot hangt in een kast.
Er moet sowieso nog het een en ander aan elektra gedaan worden, dus zal eens even met de elektricien gaan praten. De meterkast bevind zich schuin tegenover de vloerverwarming leidingen. Ongeveer 1,5 afstand en dan nog een halve meter naar rechts).

Het idee was onderstaande opstelling, geen idee of die serverkast ook nog een beetje geluiddempend is.
Enige waar ik me af en toe aan stoor is de NAS maar dat komt meer door de pricewatch: WD Red (256MB cache, 210MB/s), 10TB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchKel
captain007 schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:03:
[...]
Met een UDM Pro is dat nog steeds een no-go vanwege de vereiste diepte.
Mij is het ook gelukt, zelfs met een 48 poorts 750W unifi switch (welke nog een stuk hoger is dan de UDM Pro).

Wel nog een tip voor @Greatsword, hang alles aan de bovenkant van de meter, niet onderin. Je kunt vast aan de zijkant 2 balken vastschroeven of een houten plaat voor de leidingen maken en die via hoekprofielen aan de zijkant vast maken zodat je alles wat naar voren hebt.

Dan haal je een 4U muurbevestiging en hang je het geheel eventueel op de kop op (dan heb je alles direct netjes afgedekt voor de loze leidingen).

Zo heb ik het gedaan en het ziet er heel strak uit.

Onderin kon bij ons niet omdat we daar nog een waterontharder hebben staan. Als je die nu of in de toekomst ook wilt dan kun je beter de onderkant zoveel mogelijk vrij houden.

En hier de plaatjes erbij, dan hoef je niet te zoeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-UR8RzaKLJxtyie7EedOXbtl0A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtIwa7GOYoSjgw6WEHK4tSaw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3T6FJNyAzlh3oPvuMzVq5k5_90=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VysTe3mOE2vGLgcx38vE2Ewc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCbPs3X-IHc7lXVx2LyEhEuby2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGcn8AqgZu30LwxEVNPXj4js.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 40% gewijzigd door DutchKel op 26-04-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@DutchKel Bedankt!

Helemaal niet gedacht dat dat ook een optie zou kunnen zijn.

Boven en zijkant zien er nu zo uit (kabels moeten nog getrokken worden) gaat dat dan lukken denk je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hvd5Tzfzam8ysjRhXiHyqkMoMmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDGeAOTkYk13VO70vEIHnMsB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1B7WG7rdzSXNuxJnTv7AdJL_Ih0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/faaRHt3GkFWVqQVlgazQv2GQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:48

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Greatsword schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:27:
@DutchKel Bedankt!

Boven en zijkant zien er nu zo uit (kabels moeten nog getrokken worden) gaat dat dan lukken denk je?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is inderdaad ook wat ik bedoelde, je kan hem onder je meterkast hangen en dan kan je het ook op ze kant draaien (ivm stof wat anders in je poorten kan komen, of deze afdichten met stof kapjes).

Als je het topic doorbladert van nieuwste post naar ouder en dan filtert op plaatjes dan zie je meerdere voorbeelden voorbij komen.
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BassieB
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:59
Zojuist m’n 60cm diepe serverkast besteld vóór in de kelder. Mijn synology rs812+ bleek iets te lang voor en standaard patchkast. Na wat mooie afwerking zal ik even plaatjes delen. #trotsopwatikhiergeleerdheb

Windhoos Ryzen 7800x3d | rtx 5060 8 gb | 32gb & Macbook Air m3 8gb

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 15:42
Greatsword schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:17:

[...]
Hier is de meterkast 34 cm diep, gemeten vanaf de deur post, past prima, let wel dat ik de ruimte van de deurpost nodig heb voor kabels, maar jij hebt nog 2cm extra.

WIP, dus nog niet helemaal "nette lan afwerking", maar die UDM-P (een-na-onderste) gaat prima passen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tN62bS2l.jpg

De stroomkabel was wel passen-meten met houten spacers.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ud65SC2l.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Cardinal op 26-04-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Cardinal schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:08:
[...]

Hier is de meterkast 34 cm diep, gemeten vanaf de deur post, past prima, let wel dat ik de ruimte van de deurpost nodig heb voor kabels, maar jij hebt nog 2cm extra.

WIP, dus nog niet helemaal "nette lan afwerking", maar die UDM-P (een-na-onderste) gaat prima passen.

[Afbeelding]

De stroomkabel was wel passen-meten met houten spacers.

[Afbeelding]
Welke kast/rek/mount heb jij? Toevallig een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Greatsword schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:27:
@DutchKel Bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien heb je daar wel voldoende ruimte voor. Hij komt bij jou wel iets verder naar voren omdat je een lasdoos ertussen hebt zitten, tenzij je daar in de houten plaat een uitsparing voor zaagt. Maar je houd verder wel voldoende afstand over.

De oplossing die erna is gepost is wat netter (als dat mogelijk is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 15:42
Sand0rf schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:22:
De oudere hardware wordt goed warm, de UDM-Pro en Gen2 Switches blijven lekker koel. En daarnaast getrapt in je rek hangen (langste onderaan, korste boven)
Greatsword schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:12:
[...]
Welke kast/rek/mount heb jij? Toevallig een linkje?
Sure. Via Networkcabs. Checkout is wat omslachtig ivm verzendkosten en je zal ze moeten bellen, maar ze zijn erg vriendelijk en behulpzaam. Let op, je zal een spacer moeten maken/gebruiken, want deze is exact 30cm lang en de UDM-P met stroom aansluiting is net wat langer.

[ Voor 6% gewijzigd door Cardinal op 26-04-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
xleeuwx schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:34:
[...]

Dat is inderdaad ook wat ik bedoelde, je kan hem onder je meterkast hangen en dan kan je het ook op ze kant draaien (ivm stof wat anders in je poorten kan komen, of deze afdichten met stof kapjes).
Ik heb deze RJ45-stofkapjes ooit bij Ali besteld, doen het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

LanTao schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:20:
Ik heb deze RJ45-stofkapjes ooit bij Ali besteld, doen het prima.
Ik heb die van mij gewoon bij een Nederlandse webshop gekocht samen met andere zooi en die steken ook nog een klein beetje uit zodat je ze makkelijker kan verwijderen of juist erin prikken/terugzetten! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56
Volgens mij ga ik gelukkig worden van ook zo'n kabelgootje die hier rechts van de kast ligt. Weet je nog wat voor goot dat is en waar je dat bestelt?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rally
  • Laatst online: 18:27

rally

Deyterra Consultancy

Freeaqingme schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:55:
[...]

Volgens mij ga ik gelukkig worden van ook zo'n kabelgootje die hier rechts van de kast ligt. Weet je nog wat voor goot dat is en waar je dat bestelt?
Dat is een Attema leidinglijst. Ruim beschikbaar bij de Bouwmaat en verschrikkelijk prettig in gebruik.
Wel moet je voorzichtig zijn met de "vingers", want die breken wel snel af.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56
rally schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:00:
[...]

Dat is een Attema leidinglijst. Ruim beschikbaar bij de Bouwmaat en verschrikkelijk prettig in gebruik.
Wel moet je voorzichtig zijn met de "vingers", want die breken wel snel af.
Dank. Als je eenmaal de naam hebt is het een stuk makkelijker vinden. Bij Elektrobode kwam ik 'm ook tegen en daar meteen besteld.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
[...]

Ik heb die van mij gekocht bij Conrad, koste destijds 18 euro. Inmiddels is hij wat duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
[...]

Ik heb de mijne gekocht via Amazon bij Conrad, scheelde in de verzendkosten en netto dus goedkoper :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Pagina: 1 ... 74 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2