Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:07
Binnenkort krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis en ik ben daar van plan om vanaf het begin een goed netwerk aan te leggen (bedraad + wifi). Ik ben al een aantal weken informatie aan het verzamelen en lijstjes aan het maken. Ook in ons huidige huis een kabel getrokken en aangesloten als oefening :D
Naar elke kamer ligt een loze leiding (19mm), inclusief trapkast en gang 1e verdieping.

Ik zoek een?
Goede componenten voor een thuisnetwerk

Wat is je budget?
Zo max. 1000 euro, iets meer of minder is prima

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal geen voorkeur, maar op basis van wat ik kon vinden is TP-link een goede prijs/kwaliteit

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
- 2-1 kap woning, drie verdiepingen met plat dak. Ongeveer 65m2 per verdieping
- 3 punten buiten voor aansluiten camera (toekomst)
- 3 punten voor AP, waarbij ik wil beginnen met 2 AP's om te kijken of dat genoeg is. Uitbreiding is makkelijk mogelijk
- Ik heb op dit moment weinig verstand van netwerken, maar in de toekomst wil ik dit wel verbeteren en gaan werken met VLAN, guest netwerk, etc. Vandaar mijn keus voor managed switch
- Overal komen dubbele LAN-poorten, alleen bij de TV en mogelijk kantoor verwacht ik een extra kleine switch nodig te hebben. Totaal aantal vaste LAN-poorten in huis is ongeveer 16 + drie camera's

Ik heb de volgende componenten uitgezocht, graag jullie commentaar of dit gaat werken en/of hoe het beter kan. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link JetStream TL-SG3428MP€ 282,14€ 282,14
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)€ 19,01€ 19,01
1Access pointsTP-Link EAP225-Outdoor€ 72,48€ 72,48
2Access pointsTP-Link EAP620 HD€ 133,85€ 267,70
1NetwerkaccessoiresTP-Link Omada Cloud Controller OC200€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 701,28

En hier de producten die niet in de price-watch staan:

Digitus 24p Keystone Patch paneel
Keystone CAT6
UTP Kabel Belden CAT6 grijs 7965e
Rutenbeck Basiselement dubbel-cat-6-standaard

Beste antwoord (via kepler op 25-07-2021 19:12)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Ja, eigenlijk wel : Niet zomaar alles en iedereen klakkeloos een Ubiquiti UniFi setup aanraden, want IMHO zijn een heleboel mensen beter af met iets dat puur op consumenten is gericht : ASUS/Netgear/non-Omada TP-Link/AVM Fritz meuk/enz... :)

En ik heb liever niet dat men mij tagt in topics waar ik niet actief ben ;)
:D NICE! _O_
Toppe schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:55:
Het UniFi topic is groot en actief. Ik weet niet of TP-Link ook een forum heeft, maar kan me voorstellen dat dit was minder actief is.
Er is gewoon een topic van hier op GoT : [TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie :)

En TP-Link heeft ook een eigen forum dat net zo onoverzichtelijk is als die van Ubiquiti :+
Cheezus schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:59:
Waarschijnlijk te laat als je 'binnenkort' al de sleutel krijgt maar laat een loze leiding op elke verdieping uit het plafond komen ongeveer in het midden van de verdieping. Zo kun je de 'rookmelder-achtige' access points mooi centraal ophangen, dit geeft een optimaal bereik per verdieping.
IMHO kan je dat beter niet doen sinds zowel TP-Link als Ubiquiti de In Wall modellen hebben : Sloop overal de telefoonaansluitingen en zet op die plekken de In Wall's = KLAAR!!! :Y)

Vaak zit er namelijk gewoon CAT5e/CAT6 achter die aansluitingen!
unezra schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:59:
Daar win je niet heel veel mee.
Daar win je heel veel mee, want de CloudKey Gen1 zuigt qua betrouwbaarheid en als ik heel eerlijk ben de CK2+ ook :/
Een beetje opgetuigde pi kost ook snel €60. De CloudKey €80.
Doe mij maar gewoon de Raspberry Pi 3B i.c.m. de originele voeding en een fatsoenlijk microSDXC kaartje :)
Als je de realtime functionaliteit niet nodig hebt, kun je beter de software op je PC installeren en daarmee de configs wijzigen.
Dat dan weer wel...

Maar let er wel op dat het IP van die PC of Laptop altijd hetzelfde moet zijn! :)
Nadeel van Unifi is dat je het met die software *moet* managen. De integratie is mooi, het is makkelijk, maar je moet wel nadenken of je wel wil dat je switch, firewall en router niet met console cable en/of ssh en/of een webinterface te managen is.

Om die reden heb ik privé een pfSense router/firewall, een Aruba switch en Unifi AP's.
Zoiets zou ik waarschijnlijk ook doen de volgende keer : De webGUI van zowel de Omada als de UniFi reeks is gewoon niet fijn voor het Switch en Router gedeelte als je wat meer opties nodig hebt dan de meesten nodig zullen hebben :/

Echter hebben zowel mijn switch als router wel een Serial Console aansluiting dus dat geldt niet voor elk product ;)
ijske schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:01:
de TP link switch gaat met zo'n stevig POE budget volgens mij best wat cooling nodig hebt , wat vermoedelijk ook gaat resulteren in heftige fans (=lawaai)

quasi alle 24 poort POE+ switches hebben fans..

wat denk je van bv een Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE ? niet 100% zeker of ie voldoende POE budget gaat geven tho
Dit model heeft fans die je nooit hoort en kan zowel PoE+ als PoE op elke poort leveren : pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)

Maar er zijn vast wel switches van HP die hetzelfde kunnen en dan misschien zelfs volledig passief om maar wat te noemen...
Nee, deze : pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall :)

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 26-06-2021 17:42 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

kepler schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:27:
Binnenkort krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis en ik ben daar van plan om vanaf het begin een goed netwerk aan te leggen (bedraad + wifi). Ik ben al een aantal weken informatie aan het verzamelen en lijstjes aan het maken. Ook in ons huidige huis een kabel getrokken en aangesloten als oefening :D
Naar elke kamer ligt een loze leiding (19mm), inclusief trapkast en gang 1e verdieping.

Ik zoek een?
Goede componenten voor een thuisnetwerk

Wat is je budget?
Zo max. 1000 euro, iets meer of minder is prima

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal geen voorkeur, maar op basis van wat ik kon vinden is TP-link een goede prijs/kwaliteit

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
- 2-1 kap woning, drie verdiepingen met plat dak. Ongeveer 65m2 per verdieping
- 3 punten buiten voor aansluiten camera (toekomst)
- 3 punten voor AP, waarbij ik wil beginnen met 2 AP's om te kijken of dat genoeg is. Uitbreiding is makkelijk mogelijk
- Ik heb op dit moment weinig verstand van netwerken, maar in de toekomst wil ik dit wel verbeteren en gaan werken met VLAN, guest netwerk, etc. Vandaar mijn keus voor managed switch
- Overal komen dubbele LAN-poorten, alleen bij de TV en mogelijk kantoor verwacht ik een extra kleine switch nodig te hebben. Totaal aantal vaste LAN-poorten in huis is ongeveer 16 + drie camera's

Ik heb de volgende componenten uitgezocht, graag jullie commentaar of dit gaat werken en/of hoe het beter kan. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien?

1Netwerk switchesTP-Link JetStream TL-SG3428MP€ 282,14€ 282,14
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)€ 19,01€ 19,01
1Access pointsTP-Link EAP225-Outdoor€ 72,48€ 72,48
2Access pointsTP-Link EAP620 HD€ 133,85€ 267,70
1NetwerkaccessoiresTP-Link Omada Cloud Controller OC200€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 701,28

En hier de producten die niet in de price-watch staan:

Digitus 24p Keystone Patch paneel
Keystone CAT6
UTP Kabel Belden CAT6 grijs 7965e
Rutenbeck Basiselement dubbel-cat-6-standaard
Die Omada Cloud Controller zou ik vervangen door een RPi 4B (4 of 8 GB), kun je dan meteen ook Pi-Hole op draaien.
Voor switches zou ik je aan willen raden ook even naar de TP-Link TL-SG108PE te kijken.
Voor AP's kun je ook nog even naar TP-Link EAP235-Wall kijken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:11

Toppe

Oké ✅

UniFi maakt mooi spul. Heb even de cloud controller niet mee gerekend omdat dat prima op een Pi kan.

Leuk detail: Die flex mini voedt je vanaf je 24 poort switch :)

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Flex Mini (per stuk)€ 29,35€ 29,35
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)€ 384,78€ 384,78
2Access pointsUbiquiti UniFi 6 Lite€ 112,53€ 225,06
1Access pointsUbiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 723,19

@nero355 nog een nuttige toevoeging?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Maar vereist wel iets meer kennis en is duurder
Heb even de cloud controller niet mee gerekend omdat dat prima op een Pi kan.
Volkomen mee eens, had ik ook al opgemerkt.
PoE is altijd leuk en scheelt veel in de kabeltroep.
Goed punt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Freee!! schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:53:
[...]

Maar vereist wel iets meer kennis en is duurder

[...]

Volkomen mee eens, had ik ook al opgemerkt.

[...]

PoE is altijd leuk en scheelt veel in de kabeltroep.

[...]

Goed punt.
Is wel wat duurder maar blijft ruim onder @kepler zijn budget dus verwacht niet dat dit echt een groot probleem is.

Het UniFi topic is groot en actief. Ik weet niet of TP-Link ook een forum heeft, maar kan me voorstellen dat dit was minder actief is.

De switch mini is echt een perfecte oplossing voor simpel gebruik. Ik verwacht er ook wel een stuk of 4 nodig te hebben.

En je kan een Cloud Key prima voor €60 vinden, dan zit je op €23 na op de zelfde prijs.

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 26-06-2021 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Waarschijnlijk te laat als je 'binnenkort' al de sleutel krijgt maar laat een loze leiding op elke verdieping uit het plafond komen ongeveer in het midden van de verdieping. Zo kun je de 'rookmelder-achtige' access points mooi centraal ophangen, dit geeft een optimaal bereik per verdieping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Toppe schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:44:
UniFi maakt mooi spul. Heb even de cloud controller niet mee gerekend omdat dat prima op een Pi kan.
Daar win je niet heel veel mee. Een beetje opgetuigde pi kost ook snel €60. De CloudKey €80.
Als je de realtime functionaliteit niet nodig hebt, kun je beter de software op je PC installeren en daarmee de configs wijzigen.

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)€ 384,78€ 384,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 723,19

Nadeel van Unifi is dat je het met die software *moet* managen. De integratie is mooi, het is makkelijk, maar je moet wel nadenken of je wel wil dat je switch, firewall en router niet met console cable en/of ssh en/of een webinterface te managen is.

Om die reden heb ik privé een pfSense router/firewall, een Aruba switch en Unifi AP's.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
de TP link switch gaat met zo'n stevig POE budget volgens mij best wat cooling nodig hebt , wat vermoedelijk ook gaat resulteren in heftige fans (=lawaai)

wat denk je van bv een Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE ? niet 100% zeker of ie voldoende POE budget gaat geven tho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Er zijn wel relatief stille PoE 19" switches.
Ik had deze in huis:

pricewatch: Netgear GS728TPv2
Qua herrie viel me dat heel erg mee. Je hoort ze, maar ik vond het niet storend. (Die dingen zijn overiegns niet met console cable en/of ssh te managen, enkel via een webinterface.)

EDIT: Eerder per ongeluk de verkeerde gelinked. Die zonder PoE.

[ Voor 17% gewijzigd door unezra op 26-06-2021 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
unezra schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:05:
[...]

Er zijn wel relatief stillen PoE 19" switches.
Ik had deze 2 in huis:
pricewatch: TP-Link JetStream T2600G-28TS (TL-SG3424)
pricewatch: TP-Link JetStream T2600G-52TS (TL-SG3452)

Qua herrie viel me dat heel erg mee. Je hoort ze, maar ik vond het niet storend. (Die dingen zijn overiegns niet met console cable en/of ssh te managen, enkel via een webinterface.)
opmerking was vooral "hey, hou je daar ook rekening mee?" :-)

ik twijfel op mijn "stille" switch toch te vervangen naar compleet fanloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@unezra het is ook maar de vraag hoe uitgebreid iemand het wilt hebben.

Als je een systeembeheerder bent weet je wat je doet en heb je dus de kennis en kunde in huis.

UniFi en TP-Link voldoen prima voor een huis tuin en keuken gebruiker die niet die kennis en kunde heeft… het is dan maar de vraag wat de toegevoegde waarde is om er via een directe web interface of console kabel bij te kunnen.

Overigens zijn mijn UniFi spulletjes prima via SSH te benaderen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ijske schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:10:
[...]

opmerking was vooral "hey, hou je daar ook rekening mee?" :-)

ik twijfel op mijn "stille" switch toch te vervangen naar compleet fanloos :)
Of de fans vervangen. :)
Zo heb ik mijn Aruba switch stil genoeg gekregen.

Zitten nu een van de onderstaande fans in. (Ik weet uit mijn hoofd niet meer welke, het andere type zit in mijn pfSense firewall.) Kost je wel je garantie... Geheel op eigen risico dus.

pricewatch: Noctua NF-A4x20 5V, 40mm
pricewatch: Noctua NF-A4x20-PWM, 40mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 15:46
Misschien kan je nog kijken naar de in wall hd access point, mooi weg te werken en goede ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

rorie schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:25:
Misschien kan je nog kijken naar de in wall hd access point, mooi weg te werken en goede ontvangst.
Zie:
Freee!! schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:16:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Ja, eigenlijk wel : Niet zomaar alles en iedereen klakkeloos een Ubiquiti UniFi setup aanraden, want IMHO zijn een heleboel mensen beter af met iets dat puur op consumenten is gericht : ASUS/Netgear/non-Omada TP-Link/AVM Fritz meuk/enz... :)

En ik heb liever niet dat men mij tagt in topics waar ik niet actief ben ;)
:D NICE! _O_
Toppe schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:55:
Er is gewoon een topic van hier op GoT : [TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie :)

En TP-Link heeft ook een eigen forum dat net zo onoverzichtelijk is als die van Ubiquiti :+
IMHO kan je dat beter niet doen sinds zowel TP-Link als Ubiquiti de In Wall modellen hebben : Sloop overal de telefoonaansluitingen en zet op die plekken de In Wall's = KLAAR!!! :Y)

Daar win je niet heel veel mee.
Daar win je heel veel mee, want de CloudKey Gen1 zuigt qua betrouwbaarheid en als ik heel eerlijk ben de CK2+ ook :/
Een beetje opgetuigde pi kost ook snel €60. De CloudKey €80.
Doe mij maar gewoon de Raspberry Pi 3B i.c.m. de originele voeding en een fatsoenlijk microSDXC kaartje :)
Dat dan weer wel...

Maar let er wel op dat het IP van die PC of Laptop altijd hetzelfde moet zijn! :)

Zoiets zou ik waarschijnlijk ook doen de volgende keer : De webGUI van zowel de Omada als de UniFi reeks is gewoon niet fijn voor het Switch en Router gedeelte als je wat meer opties nodig hebt dan de meesten nodig zullen hebben :/

Echter hebben zowel mijn switch als router wel een Serial Console aansluiting dus dat geldt niet voor elk product ;)

Dit model heeft fans die je nooit hoort en kan zowel PoE+ als PoE op elke poort leveren : pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)

Maar er zijn vast wel switches van HP die hetzelfde kunnen en dan misschien zelfs volledig passief om maar wat te noemen...

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 26-06-2021 17:42 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:30

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hangt sterk af of het projectbouw is of niet. In projectbouw wil men vaak niet meewerken aan loze leidingen uit het plafond te laten komen helaas. Spreek uit ervaring. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

nero355 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:41:
[..]

Alleen zitten die vaak niet op een centrale plaats én zijn de antennes in plafondmodellen vaak deels gericht (alleen naar beneden rondom stralend) en daarmee effectiever. Als je vrije keus hebt zou ik dus niet weten waarom je dat niet zou willen..
_Dune_ schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:46:
[...]

Hangt sterk af of het projectbouw is of niet. In projectbouw wil men vaak niet meewerken aan loze leidingen uit het plafond te laten komen helaas. Spreek uit ervaring. :)
Gelukkig was dat bij mij geen probleem, net als een loze leiding van de ene kant van de woonkamer naar de andere kant: handig voor de surround kabels enzo :)
Verkoopbegeleider was wel nieuwsgierig wat ik met de loze leidingen uit het plafond van plan was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Thanks allemaal voor alle antwoorden! Een aantal algemene antwoorden:

Geen opmerkingen op de rest van de hardware? Want dan ga ik die alvast bestellen, kan ik komende weken de kabels gaan trekken :)

Het maakt mij niet zoveel uit of het TP-link of Ubiquity is. Wat eigenlijk wel een vereiste is dat het wel (soort van) plug&play moet werken voor nu. Ik heb nu te weinig tijd/kennis om alles heel gedetailleerd in te moeten gaan stellen. Hier wil ik me wel ooit in gaan verdiepen, vandaar dat ik wel graag de managed versies wil hebben van switches ed. (Als we verhuisd zijn heb ik weer heel veel tijd :P)

Wat betreft de AP. Het is zelfbouw, dus ik heb al in elke ruimte loze leidingen laten leggen. Echter express niet op het plafond, want dat wil ik zo leeg mogelijk houden. Wel komt er een AP in de trapkast op de Begane grond (en mogelijkheid tot Inwall in de woonkamer als dat nodig) en een AP in de berging op de 2e verdieping (in het midden van de verdieping). Er komt ook een netwerk aansluiting op de gang op de 1e (voor inwall of een echte AP onder een kastje als dat nodig is).

Voor de switches, ik kom qua vaste LAN-aansluitingen nu al op iets van 15-16 uit. Vandaar dat ik direct voor een 24P wil gaan, dat zou in principe ook genoeg voor de toekomst moeten zijn. Daaraan komt dus minimaal 2-3 AP's en 3 camera's op de POE, en mogelijk dus wat kleine switches. Vandaar mijn keus voor een flink POE budget (geluid is geen groot issue, alles komt in de meterkast in de gang).
Freee!! schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:16:
[...]

Die Omada Cloud Controller zou ik vervangen door een RPi 4B (4 of 8 GB), kun je dan meteen ook Pi-Hole op draaien.
Voor switches zou ik je aan willen raden ook even naar de TP-Link TL-SG108PE te kijken.
De Pi is wel een goed idee. Ik draai nu ook Home Assistant, ik weet dat daar iig voor Ubiquity een add-on is voor de controller. Die switch is niet managed of wel?
Toppe schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:44:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 723,19

Dit zou ook zeker kunnen, is alleen het POE vermogen genoeg? Drie camera's plus 3 AP en mogelijk wat switches, wat ik kan vinden zit je makkelijk aan 10-15W per apparataat. Kom je dus al redelijk snel richting die 90W?

Begrijp ik hieruit dat Unifi wel wat werk vereist om in te stellen? (Alsin meer dan een Wifi-punt instellen)

Mooie Switch, maar met te weinig poorten voor wat ik wil. Alle LAN-poorten die ik nu aanleg wil ik wel gelijk in de switch prikken. (Ik kom dus nu al rond de 16 uit, in de toekomst dus zeker meer)
nero355 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:41:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Die switch heeft net te weinig poorten, vandaar mijn keus voor de 24P van TP-link.

Ik heb wel begrepen dat Inwall eigenlijk ontworpen is voor ontvangst in die kamer? Ik heb wat LAN-punten die ik eventueel kan inzetten als de AP's niet voor genoeg bereik zorgen.

[ Voor 62% gewijzigd door kepler op 26-06-2021 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

kepler schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:50:
Thanks allemaal voor alle antwoorden! Een aantal algemene antwoorden:
[...]
De Pi is wel een goed idee. Ik draai nu ook Home Assistant, ik weet dat daar iig voor Ubiquity een add-on is voor de controller.
Ik draai de Omada Controller in een Docker container.
Die switch is niet managed of wel?
Die switch heeft een management interface voor als je het wil (ik heb er twee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Cheezus schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:52:
Alleen zitten die vaak niet op een centrale plaats én zijn de antennes in plafondmodellen vaak deels gericht (alleen naar beneden rondom stralend) en daarmee effectiever. Als je vrije keus hebt zou ik dus niet weten waarom je dat niet zou willen.
Simpel : Stealth WiFi 8) :*)

Je ziet ze niet, je ruikt ze niet, maar toch heb je overal gewoon een goed signaal in de kamer! ;)

Zoek anders maar eens de straalpatronen op van die modellen : Ideaal voor thuisgebruik! d:)b
Wat eigenlijk wel een vereiste is dat het wel (soort van) plug&play moet werken voor nu. Ik heb nu te weinig tijd/kennis om alles heel gedetailleerd in te moeten gaan stellen. Hier wil ik me wel ooit in gaan verdiepen, vandaar dat ik wel graag de managed versies wil hebben van switches ed. (Als we verhuisd zijn heb ik weer heel veel tijd :P)

Begrijp ik hieruit dat Unifi wel wat werk vereist om in te stellen? (Alsin meer dan een Wifi-punt instellen)
Er bestaat geen magische oplossing hé! :P

Je zal altijd de boel moeten instellen qua channels en het aantal dBi en zo... B)
(geluid is geen groot issue, alles komt in de meterkast in de gang).
Wat vervolgens door het hele huis heen te horen is :? Niet handig! :P
Ik heb wel begrepen dat Inwall eigenlijk ontworpen is voor ontvangst in die kamer?
Een hele grote kamer inderdaad! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
nero355 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:52:
[...]

Simpel : Stealth WiFi 8) :*)

Je ziet ze niet, je ruikt ze niet, maar toch heb je overal gewoon een goed signaal in de kamer! ;)

Zoek anders maar eens de straalpatronen op van die modellen : Ideaal voor thuisgebruik! d:)b
Er bestaat geen magische oplossing hé! :P

Je zal altijd de boel moeten instellen qua channels en het aantal dBi en zo... B)
Nee dat snap ik, maar veel meer dan dat wil/kan ik (nog) niet doen
Wat vervolgens door het hele huis heen te horen is :? Niet handig! :P
Dat zal toch niet? Ik ga het eens testen met een ventilator van de week :D
Een hele grote kamer inderdaad! :)
Haha, maar bv de 1e zijn meerdere kamers ;) Maar ik kan gewoon prima 2x een AP kwijt zonder dat die in het zicht hangt. Ik ga er vanuit dat een AP in de basis wel beter is dan inwall? Of klopt dat niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 08:57

Croga

The Unreasonable Man

Dat begrijp je goed alleen.....

De hele filosofie achter Unifi is anders dan bij de meeste apparaten.
In de meeste gevallen zul je ieder apparaat apart in moeten gaan stellen.
Unifi stel je in als netwerk. De controller zorgt er dan voor dat de apparaten zich houden aan wat jij met je netwerk wilt bereiken.

Persoonlijk geniet ik van de eenvoud van het instellen van mijn Unifi netwerk. Op één plaats stel ik mijn firewall, router en 3 access points in. Voorheen waren dat 5 verschillende plaatsen en moest ik, vooral bij de access points, heel goed opletten dat alles op elkaar aansloot. Bij Unifi doen de apparaten dat voor mij.

Bottom line; het werkt net even iets anders maar wel makkelijker/beter naar mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
kepler schreef op zondag 27 juni 2021 @ 06:53:
Dat zal toch niet? Ik ga het eens testen met een ventilator van de week :D
Neem dan wel een luide : 140 mm. @ 2500+ rpm of zo :P
Haha, maar bv de 1e zijn meerdere kamers ;) Maar ik kan gewoon prima 2x een AP kwijt zonder dat die in het zicht hangt. Ik ga er vanuit dat een AP in de basis wel beter is dan inwall? Of klopt dat niet?
TIP van Flip : Hang één accesspoint aan de voorkant van het huis op de eene verdieping en één accesspoint aan de achterkant van het huis op de andere verdieping voor volledige dekking van de eerste verdieping en je zolder! :*)

Daarbij nog een accesspoint ergens in het midden van je woonkamer voor de begane grond en klaar is @kepler :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 11:42
Dit is wel heel lelijk en naar mijn ervaring niet nodig.

Ik heb 2 AP's voor een tussenwoning uit 2019 in de hoek van de verdieping, en ik heb prima bereik door het hele huis. Grootste killers voor bereik zijn de ramen en het gewapende beton in de vloeren. Op elke verdieping waar je goed bereik wilt een bekabelde AP is in de basis voldoende. Welke apparatuur je neemt maakt eigenlijk niks uit, zolang het maar bekabeld aangesloten zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik heb lichtelijk overdreven i heb 5 omada's eap245

4 in huis
zolder, 1e, bg (meterkast), bg (achter/woonkamer)

1 in de schuur.
nooit never ergens geen last van

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

MarcoC schreef op maandag 28 juni 2021 @ 00:35:
[...]

Dit is wel heel lelijk en naar mijn ervaring niet nodig.

Ik heb 2 AP's voor een tussenwoning uit 2019 in de hoek van de verdieping, en ik heb prima bereik door het hele huis. Grootste killers voor bereik zijn de ramen en het gewapende beton in de vloeren. Op elke verdieping waar je goed bereik wilt een bekabelde AP is in de basis voldoende. Welke apparatuur je neemt maakt eigenlijk niks uit, zolang het maar bekabeld aangesloten zit.
Heel lelijk? Heb ik dan zo'n aparte smaak dat ik een wit schijfje aan het plafond in de gang uberhaupt niet eens zie, laat staan dat ik dit lelijk vind? 8)7

Prima dat een AP in de hoek ook voldoende werkt maar voor een optimaal bereik is een centrale AP ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Cheezus schreef op maandag 28 juni 2021 @ 07:38:
[...]

Heel lelijk? Heb ik dan zo'n aparte smaak dat ik een wit schijfje aan het plafond in de gang uberhaupt niet eens zie, laat staan dat ik dit lelijk vind? 8)7

Prima dat een AP in de hoek ook voldoende werkt maar voor een optimaal bereik is een centrale AP ideaal.
Plus rookmelders als de Google Nest Protect zijn ook wit en hang je ook aan het plafond. :)
Na een tijdje vallen ze niet meer op. (Behalve 's nachts, want lightpath en stiekem is dat best fijn.)

Een AP in de woonkamer of keuken zie je denk ik na een tijdje ook niet meer, mits je de bedrading fatsoenlijk weg kunt werken. (Da's de reden waarom mijn AP's hier wel in de meterkast en bij de CV ketel hangen, niet vanwege de AP's, maar omdat de Nest draadloos is en de AP's niet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 11:42
[...]

Dat is subjectief, maar kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die het niet mooi vinden. En het is niet zo belangrijk als jij stelt voor een gemiddelde tussenwoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

Ik had vroeger deze : pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm
Gewoon aan de muur, maar stiekem vond ik dat niet eens half zo gaaf als de huidige pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall die alle drie toevallig achter een houten kastje zitten en dus eigenlijk nooit te zien zijn! :Y) 8) :*)
unezra schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:15:
Plus rookmelders als de Google Nest Protect zijn ook wit en hang je ook aan het plafond. :)
Na een tijdje vallen ze niet meer op. (Behalve 's nachts, want lightpath en stiekem is dat best fijn.)
Hé bah! Google spyware troep die je sowieso niet in huis wil hebben! :P Weg ermee! >:) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Ok, beetje late reactie maar sinds we de sleutel hebben druk met klussen (en zieke kinderen...). Na de antwoorden hier, stille switch en goede ervaringen die ik her en der lees ga ik toch voor Ubiquity:

Ook omdat ze een kleine goedkope POE-switch hebben, heb ik geen 24P switch meer nodig. Op een aantal plekken ga ik van 2 LAN-poorten naar 1 LAN met (in de toekomst) een mini switch erachter. Bv achter de TV en op kantoor heb ik toch >2 LAN poorten nodig. Mocht ik ooit naar >16 LAN-poorten moeten/gaan dan kan er een switch zonder POE bij komen.

Dank voor de hulp!

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)€ 284,-€ 284,-
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Flex Mini (per stuk)€ 29,04€ 58,08
1Access pointsUbiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)€ 88,-€ 88,-
Totaal€ 655,14
Pagina: 1