Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 19:59
EAJ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:01:
Bedankt voor de reacties. Dat wordt dus gewoon de dunste kabel uitzoeken en dan kom ik uit op Eca. Helemaal prima.

2x 7mm coax is me eerder gelukt zonder kabelglijmiddel, maar dat ging wel met de nodige moeite... ik bestel wel een flesje mee 🫣
Het kan ook wel maar er moet iemand heel netjes invoeren zodat ze niet kruizen endat is bijzonder moeilijk :)
Zo'n flesje is dan wel een soort wondermiddel.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

EAJ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:01:
Bedankt voor de reacties. Dat wordt dus gewoon de dunste kabel uitzoeken en dan kom ik uit op Eca. Helemaal prima.

2x 7mm coax is me eerder gelukt zonder kabelglijmiddel, maar dat ging wel met de nodige moeite... ik bestel wel een flesje mee 🫣
Heb destijds zelf ook gezocht naar kabel voor twee stuks in een 19mm buis met een paar bochten en ben uiteindelijk op de Draka UChome ss26 uitgekomen, deze heeft een diameter van 6.1mm (zie specsheet) en dat ging prima.

Reden dat deze zo dun is is omdat er hier AWG26 aders in gebruikt worden en niet AWG23 zoals bij de bekende Draka UC900. Betekent wel dat je hiermee de 100m niet gaat halen maar max 60m:
“Fulfills the minimum requirements of Class EA with a conductor diameter of AWG26 at a max. Transmission distance of 60m instead of 90m for the permanent link.”
“Power over Ethernet (PoE) / Type 1-4”

Die kortere afstand was bij mij thuis geen probleem en waarschijnlijk in de meeste huizen niet vandaar dat deze versie ook UChome heet. ;)
edit:
En is brandklasse Cca aangezien je daar eerder naar vroeg; “Flame resistance: EN 50399: Class Cca s1a d1 a1”

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 21-03-2026 22:49 ]

• EAJ
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-03 08:26

EAJ

Vliegvlug schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:42:
[...]

Heb destijds zelf ook gezocht naar kabel voor twee stuks in een 19mm buis met een paar bochten en ben uiteindelijk op de Draka UChome ss26 uitgekomen, deze heeft een diameter van 6.1mm (zie specsheet) en dat ging prima.

Reden dat deze zo dun is is omdat er hier AWG26 aders in gebruikt worden en niet AWG23 zoals bij de bekende Draka UC900. Betekent wel dat je hiermee de 100m niet gaat halen maar max 60m:
“Fulfills the minimum requirements of Class EA with a conductor diameter of AWG26 at a max. Transmission distance of 60m instead of 90m for the permanent link.”
“Power over Ethernet (PoE) / Type 1-4”

Die kortere afstand was bij mij thuis geen probleem en waarschijnlijk in de meeste huizen niet vandaar dat deze versie ook UChome heet. ;)
edit:
En is brandklasse Cca aangezien je daar eerder naar vroeg; “Flame resistance: EN 50399: Class Cca s1a d1 a1”
Goed om te weten. Ik las dat AWG 24toch wel de aangeraden minimale dikte is, maar mocht het echt niet lukken dan heb ik een alternatief. Ik zat ook naar de twin cable te kijken (https://www.sandervunderi...twin-utp-kabel-cat-6.html), maar de dubbele kabels worden niet in dezelfde wcd aangesloten dus dat leek me dan weer meer gedoe met zo'n soort kabel t.o.v. 2 aparte rollen.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

EAJ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:25:
[...]

Goed om te weten. Ik las dat AWG 24toch wel de aangeraden minimale dikte is, maar mocht het echt niet lukken dan heb ik een alternatief. Ik zat ook naar de twin cable te kijken (https://www.sandervunderi...twin-utp-kabel-cat-6.html),
Die cat 6 niet-shielded kabels zijn sowieso al dunner dus dat gaat nog makkelijker, ik was destijds juist op zoek naar S/FTP kabels en daar is die UChome versie een dunne uitvoering van.
maar de dubbele kabels worden niet in dezelfde wcd aangesloten dus dat leek me dan weer meer gedoe met zo'n soort kabel t.o.v. 2 aparte rollen.
Is me niet duidelijk wat je bedoelt, er gaat toch één pvc buis heen, of tak je waar die uitkomt één van de kabels af om de andere nog verder door te zetten in een andere pvc buis? In dat geval is het wel onhandig ja want dan ben je die extra lengte van de kortere kabel gewoon kwijt omdat je die moet afknippen.

Het splitsen van zo’n twin kabel is trouwens wel heel makkelijk, gewoon van elkaar af scheuren met een soort ‘schaar beweging’. :)

• EAJ

EAJ

Vliegvlug schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:47:
[...]

Is me niet duidelijk wat je bedoelt, er gaat toch één pvc buis heen, of tak je waar die uitkomt één van de kabels af om de andere nog verder door te zetten in een andere pvc buis? In dat geval is het wel onhandig ja want dan ben je die extra lengte van de kortere kabel gewoon kwijt omdat je die moet afknippen.
Ik tak inderdaad één van de kabels af voor in een andere pvc buis. Dus vandaar dat 2 aparte rollen me beter leek.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 19:59
Dit is natuurlijk volledig off topic maar ik zou van te voren kijken hoeveel extra lengte er voor die ene kabel nodig is en dan de andere kabels na die lengte aan de 1e tapen. Als je daar 3M tape voor gebruikt gaat dat prima.

Voor wat betreft kabel voorzien van dunnere draden zou ik er zeker rekening mee houden dat de die dan niet voor POE gebruikt.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

jbhc schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:04:
Dit is natuurlijk volledig off topic maar ik zou van te voren kijken hoeveel extra lengte er voor die ene kabel nodig is en dan de andere kabels na die lengte aan de 1e tapen. Als je daar 3M tape voor gebruikt gaat dat prima.
@EAJ Dat zou ik juist niet doen want kans dat het los gaat, zeker bij meerdere bochten. Juist vanaf het verste punt met die ene kanel beginnen en dan op de plek waar je naar de buis overstapt met twee kabels die extra kabel toevoegen.
Voor wat betreft kabel voorzien van dunnere draden zou ik er zeker rekening mee houden dat de die dan niet voor POE gebruikt.
Ik wist al dat dit vooroordeel naar boven zou komen daarom had ik in mijn eerdere post bewust ook “Power over Ethernet (PoE) / Type 1-4” vermeld. 8)

Zie: Wikipedia: Power over Ethernet - Standard implementation
Snippet uit de tabel daar:
Official name
in IEEE 802.3
Type 1Type 2Type 3Type 4
Common name(s)PoEPoE+PoE++ / 4PPoE
Defining IEEE document802.3af802.3at802.3bt

• EAJ

EAJ

@jbhc en @Vliegvlug beiden bedankt voor jullie input. Ik ga vooral met de trekveer even kijken hoeveel ("gekke") bochten er zijn in de verschillende leidingen en dan bepalen wat de beste optie is.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

EAJ schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:42:
@jbhc en @Vliegvlug beiden bedankt voor jullie input. Ik ga vooral met de trekveer even kijken hoeveel ("gekke") bochten er zijn in de verschillende leidingen en dan bepalen wat de beste optie is.
Ik kan je aanraden een vlieter, ook wel trekkous genoemd, te gebruiken:Vlieters / trekkousen in verschillende maten
Van links naar rechts: 19-25mm | 11-15mm | 6-10mm

Ik heb de meest rechtse gebruikt bij één ethernetkabel en de middelste bij twee stuks.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08:16
Vliegvlug schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:29:
[...]

Ik kan je aanraden een vlieter, ook wel trekkous genoemd, te gebruiken:[Afbeelding: Vlieters / trekkousen in verschillende maten]
Van links naar rechts: 19-25mm | 11-15mm | 6-10mm

Ik heb de meest rechtse gebruikt bij één ethernetkabel en de middelste bij twee stuks.
Heeft ook als voordeel dat je geen kracht zet op (afzonderlijke) aders maar vooral op de buitenkant.

Op Ali express btw heel voordelig te krijgen

• EAJ

EAJ

Dat is inderdaad handig, meteen besteld.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vandaag nog 2 CAT5E kabeltjes getrokken, Belden. Nou gebruik ik dat spul niet veel meer, meeste is CAT6 tegenwoordig, maar had nog een flinke doos liggen en tijd om CAT6 te bestellen was er niet meer. Geeft niks, prima spul en meer dan gigabit zal mijn broer toch niet gebruiken bij de televisie...

Gisteren nieuwe batterijen in de netwerktester gedaan en wilde even met de tracer kijken welke kabel links/rechts was. Ik ving op beide kabels het signaal op in de meterkast. Kan ook niet anders, de kabels lopen over 5 meter naastelkaar door de kruipruimte en gaan door hetzelfde gat door de vloer naar boven. Had dit met CAT6 alleen nog nooit eerder meegemaakt, ook niet als ze gebundeld zijn.

Overigens ging de tracer af op 30cm vanaf de netwerktester, dus niet heel vreemd dat het signaal overspringt op andere kabels dan. Zal aan de nieuwe batterijen gelegen hebben.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:36
_JGC_ schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:17:
Gisteren nieuwe batterijen in de netwerktester gedaan en wilde even met de tracer kijken welke kabel links/rechts was. Ik ving op beide kabels het signaal op in de meterkast. Kan ook niet anders, de kabels lopen over 5 meter naastelkaar door de kruipruimte en gaan door hetzelfde gat door de vloer naar boven. Had dit met CAT6 alleen nog nooit eerder meegemaakt, ook niet als ze gebundeld zijn.
Nog niet meegemaakt met de CAT5e kabels die ik hier in huis heb. Bij mij lopen sommige kabels wel 20 meter naast elkaar als het niet meer is. Onder andere door de buis met twee of drie kabels en door de kruipruimte gebundeld. Mogelijk ligt het toch deels aan de kabel wat je gebruikt hebt. Als de verbinding maar goed is bij alle kabels haal ik nog 1 Gb/s aan snelheid.

• _JGC_
  • Nu online
RonnieKo schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:24:
[...]

Nog niet meegemaakt met de CAT5e kabels die ik hier in huis heb. Bij mij lopen sommige kabels wel 20 meter naast elkaar als het niet meer is. Onder andere door de buis met twee of drie kabels en door de kruipruimte gebundeld. Mogelijk ligt het toch deels aan de kabel wat je gebruikt hebt. Als de verbinding maar goed is bij alle kabels haal ik nog 1 Gb/s aan snelheid.
CAT5e heeft niet een super strakke twist, dus is makkelijker te beïnvloeden. Het signaal van die tracer was met nieuwe batterijen zo sterk dat ik op 30cm vanaf de zender het signaal door de lucht oppakte zonder dat ding bij een kabel te houden.
Verbinding is verder goed. Verwacht overigens niet eens dat ze gebruikt gaan worden, maar ik was nu toch aan het klussen en dan liever in 1x door de drek met 3 kabels dan over een paar jaar nog een keer moeten omdat de kabelboer dan alsnog DVB-C uitfaseert.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:36
_JGC_ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:02:
[...]
Verbinding is verder goed. Verwacht overigens niet eens dat ze gebruikt gaan worden, maar ik was nu toch aan het klussen en dan liever in 1x door de drek met 3 kabels dan over een paar jaar nog een keer moeten omdat de kabelboer dan alsnog DVB-C uitfaseert.
Als de verbinding maar goed is. De kans is erg groot dat DVB-C eruit gaat. Inderdaad zelf gehad: Kreeg glasvezel. Kon bij de opstelling van de TV een WCD vervangen door een UTP-aansluiting. Recht naar beneden de kruipruimte in. Goed, eerst één kabel getrokken. maar nog niet aangesloten. Toen bedacht ik mij (en mijn ega zei het) is het niet makkelijker om een tweede naast te leggen? Genoeg kabel. Weer de kruipruimte in. Goed, dat foutje maak je maar één keer :) Later met de aanbouw: Meteen maar drie kabels getrokken door de kruipruimte.

• _JGC_
  • Nu online
RonnieKo schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:10:
[...]

Als de verbinding maar goed is. De kans is erg groot dat DVB-C eruit gaat. Inderdaad zelf gehad: Kreeg glasvezel. Kon bij de opstelling van de TV een WCD vervangen door een UTP-aansluiting. Recht naar beneden de kruipruimte in. Goed, eerst één kabel getrokken. maar nog niet aangesloten. Toen bedacht ik mij (en mijn ega zei het) is het niet makkelijker om een tweede naast te leggen? Genoeg kabel. Weer de kruipruimte in. Goed, dat foutje maak je maar één keer :) Later met de aanbouw: Meteen maar drie kabels getrokken door de kruipruimte.
Ik zie het niet verdwijnen bij deze kabelboer. Ze waren heel vooruitstrevend 12 jaar terug toen ze al hun coax uit de straten geropt hebben. Om de overgang voor klanten zo makkelijk mogelijk te maken hebben ze in de meterkast de oude coax installatie gewoon weer verbonden met een CAI connector op het glasvezelpunt. Die monteren ze nu overigens nog steeds zo, zowel in het oorpsronkelijke gebied als het "buitengebied Fryslan" project. Ze hebben inmiddels een interactieve ontvanger die je kunt huren, maar die kijkt live televisie nog steeds via coax.

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:47

ViezeVis

Sample Text

Ik heb een domme vraag misschien maar ik heb ca. 15 meter aan CAT6 FTP kabel getrokken van Danicom. Na het knijpen van stekkertjes merk ik dat zo'n simpele UTP tester aan het einde niet gaat branden (heel licht, ver weg). Ik heb 2 van dit soort testers en beiden hebben hetzelfde probleem. De kabel zelf overigens werkt volgens mij wel goed. Met een speedtest trek ik gewoon 1Gbps over de kabel heen.

Met voorgeknepen kabels heb ik dit probleem niet. Zou dit aan de tester kunnen liggen of aan de kabel?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• _JGC_
  • Nu online
ViezeVis schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:40:
Ik heb een domme vraag misschien maar ik heb ca. 15 meter aan CAT6 FTP kabel getrokken van Danicom. Na het knijpen van stekkertjes merk ik dat zo'n simpele UTP tester aan het einde niet gaat branden (heel licht, ver weg). Ik heb 2 van dit soort testers en beiden hebben hetzelfde probleem. De kabel zelf overigens werkt volgens mij wel goed. Met een speedtest trek ik gewoon 1Gbps over de kabel heen.

Met voorgeknepen kabels heb ik dit probleem niet. Zou dit aan de tester kunnen liggen of aan de kabel?
Uit de reviews:
AWG 26 is extreem dun en maakt met de aanbevolen connectoren zeer slecht contact. Een tweede maal knijpen maakt het vaak zelfs slechten omdat de koperdraden erg dun zijn. Ik moest 'ouderwetse' connectoren gebruiken om een werkende verbinding te maken.
Misschien ook probleem bij jou?

Die goedkope testertjes kan je niet veel mee zeggen, je test of er een stroompje wil lopen naar de andere kant en weer terug, de kwaliteit van het signaal kan je niet meten daarmee.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
@ViezeVis meest logische verklaring is een bijna lege batterij in je tester.

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:47

ViezeVis

Sample Text

_JGC_ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Uit de reviews:

[...]

Misschien ook probleem bij jou?

Die goedkope testertjes kan je niet veel mee zeggen, je test of er een stroompje wil lopen naar de andere kant en weer terug, de kwaliteit van het signaal kan je niet meten daarmee.
Ik zag dit idd. Ik begreep alleen niet wat er bedoeld werd met 'ouderwetse connectoren'. Ik heb volgens mij 2 versies: de versie waarbij je de RJ45 aders door de connector heendrukt. De tool knipt dan de aders kort én knijpt de isolatie vast. Een andere is dat ik zelf de hele handel in die connector moet drukken.

Ik meende me vaag te herinneren dat het te maken had met de manier waarop een RJ45 poort zichzelf vastduwt in de losse aders? :S

[ Voor 9% gewijzigd door ViezeVis op 30-03-2026 13:21 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste