Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 123 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:34
ocf81 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 20:29:
@nero355 Ja idd, stukken goedkoper dan een echt 19"rack, hoewel ik daar nu wel steeds meer naar begin te verlangen.
Ik had ook een LackRack als tijdelijke oplossing, maar een 8u rack voor € 88,- is toch echt wel een verademing:
https://www.bax-shop.nl/1...erseel-rack-met-wielen-8u

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@CurlyMo Die muziekracks van Bax zijn voor mij niet diep genoeg.
Ik denk dat ik eens ga kijken of ik niet zo'n startech rack kan gebruiken en daar dan wat toeters en bellen op kan monteren om een stil rack in elkaar te draaien. Een alternatief voor die oplossing is het kopen van rack posts en zelf een kast te bouwen. Ik ben er nog niet uit.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ocf81 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:13:
@CurlyMo Die muziekracks van Bax zijn voor mij niet diep genoeg.
Ik denk dat ik eens ga kijken of ik niet zo'n startech rack kan gebruiken en daar dan wat toeters en bellen op kan monteren om een stil rack in elkaar te draaien. Een alternatief voor die oplossing is het kopen van rack posts en zelf een kast te bouwen. Ik ben er nog niet uit.
Ze zijn open aan de achterkant, dus oneindig doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

CurlyMo schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:13:
[...]

Voor de switches en de korte kastjes van mijn netwerkbeheermachines (de middelste stapel in het plaatje) zou een kort rack nog een oplossing kunnen zijn, maar voor de servers is dit geen oplossing voor mij.
Als ik een rack heb wil ik graag ook de rails kunnen gebruiken. Dat is eigenlijk de meest voorname reden. Dat je, als het écht nodig is, een kast makkelijk uit het rack kan halen zonder de bovenburen van die server mee te hoeven trekken.
Die onderste kast is 70cm. De bovenste ook zoiets. (steken een aardig eind uit aan de achterkant) In een ondiep rack wordt dat toch lastiger monteren.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-08 12:26
CurlyMo schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:13:
[...]

Maar dan moet je rails er wel in passen. Die hebben vaak een minimum diepte. Zou je een server/rails hebben met een diepte van 100cm, dan zal die rails het niet leuk vinden als de achterste steun / het rack maar 30cm diep is (ondanks dat 'ie open aan de achterkant is).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Freeaqingme schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:24:
[...]

Maar dan moet je rails er wel inpassen.
Klopt, ik gebruik geen rails, omdat ik de keren dat ik mijn server los moet halen te weinig is om een duur rack te rechtvaardigen. HDD's zijn hot swap, dus daar hoef ik het ook niet voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hoewel deze zijweg over kasten ook zeker wel mijn interesse heeft, heb ik ook een vraag gesteld ;)
Any tips?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

ocf81 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 22:48:
Hoewel deze zijweg over kasten ook zeker wel mijn interesse heeft, heb ik ook een vraag gesteld ;)
Any tips?
ocf81 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Begin met ook echt weg te werken bij
Afbeeldingslocatie: http://rotjes.bangblog.eu/tweakers/GoT/1656249/Rack_achter.jpg
Als je een meter te veel hebt, een boog maken.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

PcDealer schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 22:56:
[...]

ocf81 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Begin met ook echt weg te werken bij
[Afbeelding]
Als je een meter te veel hebt, een boog maken.
Hoewel er nu een hoop los hangt is die loop die met klitteband aan de zijkant vast zit ook geen daverend succes. Misschien moet ik eens een soort haken cheffen zodat ik dat wat ordentelijker op kan hangen. Zeker iets om aan te denken. Thnx :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

ocf81 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 19:32:
Ik heb een stapeltje servers. Voor het aansluiten van de servers heb ik kabels met ca. een meter extra dan wat strikt noodzakelijk is.

[Afbeelding] [Afbeelding]
(plaatjes worden door tweakers op zijn kant gezet, links verwijzen naar originelen)

Heeft iemand nog tips om die netter weg te werken?
Patch panel? En ik hoop dat je snel de servers aan gaat sluiten op de 16XG, beetje zonde zo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ocf81 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 19:32:
(plaatjes worden door tweakers op zijn kant gezet, links verwijzen naar originelen)
offtopic:
Is een bekend probleem, ik los het zelf op door exif-data voor het uploaden te verwijderen, specifiek deze data is een probleemgeval: Orientation Rotate 90

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Jeroen V schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 08:53:
[...]

Patch panel? En ik hoop dat je snel de servers aan gaat sluiten op de 16XG, beetje zonde zo :)
Ja dat komt omdat ik vorige week mijn Ryzen servers van een X470D4U heb voorzien. Daarvoor moest er een moederbord worden geswapt tussen een van de zwarte 4U cases en de 2U case op de bodem en moesten de zwarte 4U cases natuurlijk ook worden voorzien van de bordjes. Hiervoor zijn bijna alle servers dus wel uit het rack geweest. Ik heb nog niet de tijd gehad om alles opnieuw aan te sluiten. Ik moet dit weekeinde wat andere dingen doen. Misschien doe ik het morgenavond, maar het is waarschijnlijker dat ik dit in de loop van volgende week ga fixen.
@Raven Thnx! Ik haal ze binnenkort een keer door een exif scrubber.

[ Voor 1% gewijzigd door ocf81 op 18-05-2019 12:06 . Reden: krom lopende zinnen ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ocf81 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 11:15:
@Raven Thnx! Ik haal ze binnenkort een keer door een exif scrubber.
offtopic:
Dit probleem is trouwens al jaren bekend hier, zie o.a. Fotoalbum rotatie, Foto's kantelen in fotoalbum en Foto's uploaden gaat volgens mij niet helemaal lekker, de laatste zou je nog even kunnen kicken ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Krijg over n paar weken de sleutel van m'n nieuwbouwwoning en kan natuurlijk niet wachten om aan de slag te gaan met t netwerk, ik zie door de bomen t bos niet meer dus ik hoop dat iemand kan bevestigen dat dit allemaal op elkaar past:

Patch panel: https://www.netwerkproduc...s-rack-mount-1u-afge.html
Keystones: https://www.netwerkproducten.com/keystone-jack-cat6.html
Afdekplaatje (incl draagring): https://www.elektroshop.n...t-zuiverwit-glanzend.html

Als kabel wil ik de bekende Belden 7965E gaan gebruiken na de vele aanbevelingen hier in t topic. Ik heb vooral wat twijfels bij de keystones; daar lijken verschillende soorten te zijn en kan slecht vinden of dit nu echt verschil maakt en of deze zomaar passen in elk patch panel. Ik heb overigens al een LSA punch down tool.

Ben van plan om een 19" rack te kopen en daar een Unifi USG Pro, Unifi 24 port PoE switch, TBD 19" Synology NAS en een TBD 19" UPS. Overkill? Absoluut maar ieder mag z'n hobby hebben toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Cartman! schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 22:35:
Ben van plan om een 19" rack te kopen en daar een Unifi USG Pro, Unifi 24 port PoE switch, TBD 19" Synology NAS en een TBD 19" UPS. Overkill? Absoluut maar ieder mag z'n hobby hebben toch :)
Heb je echt zoveel poorten nodig of veel PoE devices thuis :?

De 16 poorts met PoE+ is veel stiller! Net als de 24 poorts non-PoE+ ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 23:43:
[...]

Heb je echt zoveel poorten nodig of veel PoE devices thuis :?

De 16 poorts met PoE+ is veel stiller! Net als de 24 poorts non-PoE+ ;)
Iets van 5 PoE cams en 3 Unifi APs. De 16 port is misschien voldoende ja, moet ik nog even berekenen. Bij de 24 port kan ik de fans vervangen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-08 11:35
Cartman! schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 23:47:
[...]

Iets van 5 PoE cams en 3 Unifi APs. De 16 port is misschien voldoende ja, moet ik nog even berekenen. Bij de 24 port kan ik de fans vervangen ook.
Mijn setup is ook niet zo heel groot: Paar APs, paar vaste PCs, IPTV. Maar toch kwam ik bij de 16 buiten mn comfortzone qua aantal poorten. Ik wil in de toekomst nog cameras toevoegen, en die ruimte had ik eigenlijk al niet meer, dus snel geüpgraded naar 24 poorten.

want:
2 poorten voor de NAS
2 poorten voor USG
SFP voor internetverbinding (kan niet via USG, dus moet m even doorlussen)
poortje voor de UPS
wat poortjes voor domotica
en dan nog een paar poorten vrij omdat je niet op je nieuwe switch meteen een bezetting van 100% wil.

Ik dacht serieus genoeg te hebben aan de 16, maar ik heb lieven een paar patchpunten door het huis extra gepatched die ik niet altijd gebruik, dan dat ik ze eerst moet patchen als ik het een keer wil gebruiken.

De 24 poorts PoE switch bevalt trouwens uitstekend met 2 nieuwe fans. Hangt in de meterkast, en op een stil moment hoor ik wel iets als ik er op let, maar dat kan evengoed mijn NAS zijn (is ook actief gekoeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Wafeltje schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:58:
Ik dacht serieus genoeg te hebben aan de 16, maar ik heb lieven een paar patchpunten door het huis extra gepatched die ik niet altijd gebruik, dan dat ik ze eerst moet patchen als ik het een keer wil gebruiken.
Maar hoeveel PoE+ apparaten heb je in totaal en hoeveel normale UTP aansluitingen ?

Zoiets kan trouwens ook nog om de boel stil te houden :
- pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+)
&
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 24-poorts

Scheelt weer een kleine € 100 :)

Daarnaast was er geloof ik een of andere HP switch die passief gekoeld was en een hele zooi PoE poorten had voor rond de € 300 geloof ik.
Dus als je geen probleem hebt met non-Ubiquiti apparatuur zou je daar nog eens naar kunnen kijken!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
nero355 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 13:19:
[...]

Maar hoeveel PoE+ apparaten heb je in totaal en hoeveel normale UTP aansluitingen ?

Zoiets kan trouwens ook nog om de boel stil te houden :
- pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+)
&
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 24-poorts

Scheelt weer een kleine € 100 :)

Daarnaast was er geloof ik een of andere HP switch die passief gekoeld was en een hele zooi PoE poorten had voor rond de € 300 geloof ik.
Dus als je geen probleem hebt met non-Ubiquiti apparatuur zou je daar nog eens naar kunnen kijken!
3 APs en toekomst 2 tot 5 cameras, niet zo heel veel dus. Ik heb overwogen om na mn 16 poort PoE een kleine 8 poorts er bij te doen, maar het was goedkoper om oude te verkopen en nieuwe te kopen. Ook heb ik niet echt ruimte over voor een 2de switch.

En als je voor de prijs gaat, moet je sowieso naar ubiquity kijken. Voor mij was het doorslaggevend dat ik unifi APs wilde, en de rest vanuit zelfde controller was me die paar euro wel waard.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-08 21:22
Een beetje late reactie terug van mij - ik zit nu midden in de verbouwing thuis waar dit patch paneel voor bedoeld is dus erg weinig online geweest.
Stanley22_7 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:54:
Ziet er netjes uit. Word het niet warm?
Ik had eerst houten schappen waar de apparaten tussen stonden (Pax Meterkast :p) en daar kon maar moeizaam lucht doorheen stromen.
De meterkast zit in de garage waar het eigenlijk zelden boven de 15 graden komt.
Alles blijft lekker koel zo.
Aesculapius schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:57:
[...]
Keurige oplossing zo. Welke patchkabels heb je gebruikt als ik vragen mag? Zoek nog wat flexibelere bescheiden kabels en dit ziet er lekker clean uit!
Deze korte platte patchkabels komen bij Reichelt vandaan:

https://www.reichelt.nl/P...55ece44364d2f1b453b0a62cd

Tevens is het onderste deel van de kast achter de blinde panelen mijn NAS.
Vandaar ook de power knop, power en HDD LED's, USB en HDMI in de Keystone strip.

Het is een open frame PC met losse HDD's en de voeding blaast de lucht via de zijkant naar buien ... vandaar ook het rechthoekige gat in de zijkant.
Zo is er ook een goede luchtstroom over de PC hardware.

De metalen platen waar het Mini ITX bord en de voeding aan gemonteerd zitten heb ik uit een oude Desktop kast geslepen ( 5 Euro van Marktplaats :) )

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/LYUijEp7Fb7C/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/8kxPJX6DJT4z/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/DmYD3CFoMXdo/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/T1635JjFpdQq/1k0.jpg

En de patchkabel kleuren hebben allemaal een eigen betekenis:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/EqNfUgQjUfsv/1k0.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Oystein op 20-05-2019 10:49 ]

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-08 21:22
boomer21 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:20:
[...]
Hoe heten die opvulplaatjes van de derde foto de bovenste (en waar die TP link in zit L beugel 10 naar 19 inch ) en onderste twee, en waar kun je zoiets kopen??

Ps ben al een tijdje aan het zoeken voor de juiste benaming.
De beugels waar de TP-Link VPN-router in hangt zitten standaard bij de router ... de blindplaten en rails komen bij Bax Shop vandaan.

Voor de kosten hoef je het niet te laten *O*

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/JIeL3EKM7oHt/1k0.jpg

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Cartman! schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 22:35:
Krijg over n paar weken de sleutel van m'n nieuwbouwwoning en kan natuurlijk niet wachten om aan de slag te gaan met t netwerk, ik zie door de bomen t bos niet meer dus ik hoop dat iemand kan bevestigen dat dit allemaal op elkaar past:

Patch panel: https://www.netwerkproduc...s-rack-mount-1u-afge.html
Keystones: https://www.netwerkproducten.com/keystone-jack-cat6.html
Afdekplaatje (incl draagring): https://www.elektroshop.n...t-zuiverwit-glanzend.html

Als kabel wil ik de bekende Belden 7965E gaan gebruiken na de vele aanbevelingen hier in t topic. Ik heb vooral wat twijfels bij de keystones; daar lijken verschillende soorten te zijn en kan slecht vinden of dit nu echt verschil maakt en of deze zomaar passen in elk patch panel. Ik heb overigens al een LSA punch down tool.
Iemand die de combinatie patch panel / keystones nog kan bevestigen? Tevens had iemand t over de Belden kabel in t blauw zodat t makkelijker uit elkaar te houden is maar die vind ik nergens meer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-08 18:07
Cartman! schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:23:
[...]

Iemand die de combinatie patch panel / keystones nog kan bevestigen? Tevens had iemand t over de Belden kabel in t blauw zodat t makkelijker uit elkaar te houden is maar die vind ik nergens meer :?
Patchpaneel en keystones passen wel, vraag me alleen af of de keystones wel in de draagring past die je linkt.
Volgens de website van netwerkproducten vermoedelijk niet (draagring is de MJ-03 en staat niet in het lijstje daar).

Hmm neem ff contact op met de leverancier die je linkt.
Zowel de artikelnummers van de MJ-02 als de MJ-03 worden genoemd op die pagina.

Maar waarom gebruik je de bekende Rutenbeck doosjes niet?

[ Voor 21% gewijzigd door Annuk op 21-05-2019 03:59 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Annuk schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 03:53:
[...]

Patchpaneel en keystones passen wel, vraag me alleen af of de keystones wel in de draagring past die je linkt.
Volgens de website van netwerkproducten vermoedelijk niet (draagring is de MJ-03 en staat niet in het lijstje daar).

Hmm neem ff contact op met de leverancier die je linkt.
Zowel de artikelnummers van de MJ-02 als de MJ-03 worden genoemd op die pagina.
Volgens de website passen die keystones in de MJ-02, ik vroeg het me vooral af voor het patch panel.
Maar waarom gebruik je de bekende Rutenbeck doosjes niet?
Past dat zomaar overal op dan? Van de Gira weet ik 100% zeker dat dit de goede is en dan is t consistent met de rest van t schakelmateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 07:20
ocf81 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:24:
[...]

Voor de switches en de korte kastjes van mijn netwerkbeheermachines (de middelste stapel in het plaatje) zou een kort rack nog een oplossing kunnen zijn, maar voor de servers is dit geen oplossing voor mij.
Als ik een rack heb wil ik graag ook de rails kunnen gebruiken. Dat is eigenlijk de meest voorname reden. Dat je, als het écht nodig is, een kast makkelijk uit het rack kan halen zonder de bovenburen van die server mee te hoeven trekken.
Die onderste kast is 70cm. De bovenste ook zoiets. (steken een aardig eind uit aan de achterkant) In een ondiep rack wordt dat toch lastiger monteren.
Ik zag je startech noemen. Ik heb deze gekocht voor de technische ruimte wasr ik de NAS units in gezet heb:
https://www.startech.com/...et-4-stijlen~4POSTRACK25U

Het was even slikken vanwege de prijs (€279) maar de Norco en Rivier 20 en 24 disk chassis hangen er netjes in.
Hij is in te stellen op de maat van je rails en dat was wel fijn, even uitvogelen wat de beste maat is en monteren maar, een van de grote voordelen was wel dat het een rack uit onderdelen is die je makkelijk op de meeste plekken kunt krijgen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:10

JoeZuCK

_Fonz > all.

Cartman! schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 07:47:
[...]

Volgens de website passen die keystones in de MJ-02, ik vroeg het me vooral af voor het patch panel.

[...]

Past dat zomaar overal op dan? Van de Gira weet ik 100% zeker dat dit de goede is en dan is t consistent met de rest van t schakelmateriaal.
@Annuk heeft samen met mij de keystones e.d. geïnstalleerd. Ik heb nog wel ergens de bestellijst. Maar! Wat ik ook heb zijn 2 Gira 55 zuiverwit complete draagframes met afdekplaten met elk 2 openingen voor keystones (heb 2 cat 6 kunnen vinden en een voor coax, maar moet nog wel iets meer hebben denk ik). Als je er belang bij hebt, hoor ik het graag (tegen een vergoeding offcourse). Ik zal ze ook eens openen. MJ-.. staat aan de binnenkant.

Op het plaatje links zie je ook nog 2 stofpluggen in de gaten gedrukt (perfect op maat). Zie trouwens dat ik afdekplaat voor electra nog wel even wat netter (horizontaal) kan bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/whKXXqL/IMG-20190521-WA0000-4946.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/X42hG74/IMG-20190521-WA0001-4947.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door JoeZuCK op 21-05-2019 21:48 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

JoeZuCK schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:14:
Wat ik ook heb zijn 2 Gira 55 zuiverwit complete draagframes met afdekplaten met elk 2 openingen voor keystones (heb 2 cat 6 kunnen vinden en een voor coax, maar moet nog wel iets meer hebben denk ik).

Wat ziet dat er lelijk uit zeg! :X

Dat stopcontact is echt 10 keer mooier! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
JoeZuCK schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:14:
[...]

@Annuk heeft samen met mij de keystones e.d. geïnstalleerd. Ik heb nog wel ergens de bestellijst. Maar! Wat ik ook heb zijn 2 Gira 55 zuiverwit complete draagframes met afdekplaten met elk 2 openingen voor keystones (heb 2 cat 6 kunnen vinden en een voor coax, maar moet nog wel iets meer hebben denk ik). Als je er belang bij hebt, hoor ik het graag (tegen een vergoeding offcourse). Ik zal ze ook eens openen. MJ-.. staat aan de binnenkant.

Op het plaatje links zie je ook nog 2 stofpluggen in de gaten gedrukt (perfect op maat). Zie trouwens dat ik afdekplaat voor electra nog wel even wat netter (horizontaal) kan bevestigen.

Ik moet een stuk of 10 van die dingen hebben en iets van 50 keystones dus dan bestel ik t liever in 1 keer nieuw maar bedankt voor t aanbod.

Blijkbaar zit t verschil voor de keystones dus in de breedte/lengte ervan en zijn ze bija Gira heel specifiek hierin. Ik ga maar voor deze keystones icm de MJ-02. Wat ik vreemd vind is dat er bij de keystone "tool free" bij staat terwijl ik wel een LSA strip zie; dan heb je toch nog die punch down tool nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

nero355 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:49:
[...]

Wat ziet dat er lelijk uit zeg! :X

Dat stopcontact is echt 10 keer mooier! :o
Moet ik dit nou serieus nemen :? .. Die dingen zien er toch allemaal zo uit (eventueel met iets ander afdekplaatje en raam)?

Wat is in jouw ogen mooi?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nortepe85
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-07 10:02
Hoe bundelen jullie netwerkkabels die samen komen in de meterkast?

Ik ben aan het verbouwen en heb diverse leidingen die vanuit de vloer en die vanuit het plafond in de meterkast komen.

Zelf zat ik aan zo’n soort kabelgoot te denken om deze vervolgens verticaal in een hoek in de meterkast te zetten:

https://www.conrad.nl/p/o...91-4035-b6a9-089a3391552c

...en dan halverwege op een fatsoenlijke hoogte een 19” muurbeugel met plaats voor een patchpaneel en een switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Cartman! schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:13:
[...]

Ik moet een stuk of 10 van die dingen hebben en iets van 50 keystones dus dan bestel ik t liever in 1 keer nieuw maar bedankt voor t aanbod.

Blijkbaar zit t verschil voor de keystones dus in de breedte/lengte ervan en zijn ze bija Gira heel specifiek hierin. Ik ga maar voor deze keystones icm de MJ-02. Wat ik vreemd vind is dat er bij de keystone "tool free" bij staat terwijl ik wel een LSA strip zie; dan heb je toch nog die punch down tool nodig?
Er zit een plastic afdekkapje bij waarmee je tegelijk de aders in de keystone vast drukt. Hiermee punch je dus als het ware alle aders tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
nielsn schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:59:
[...]
Er zit een plastic afdekkapje bij waarmee je tegelijk de aders in de keystone vast drukt. Hiermee punch je dus als het ware alle aders tegelijk.
Ah, vandaar :) Is het gebruik van n tool nog makkelijker dan? Die tang heb ik al namelijk.

edit: kun je zo'n keystone ook weer loshalen om elders te gebruiken eigenlijk?

[ Voor 10% gewijzigd door Cartman! op 21-05-2019 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:10
Oystein schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:17:
[...]

De beugels waar de TP-Link VPN-router in hangt zitten standaard bij de router ... de blindplaten en rails komen bij Bax Shop vandaan.

Voor de kosten hoef je het niet te laten *O*

[Afbeelding]
Dank je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wafeltje
Nortepe85 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:29:
Hoe bundelen jullie netwerkkabels die samen komen in de meterkast?

Ik ben aan het verbouwen en heb diverse leidingen die vanuit de vloer en die vanuit het plafond in de meterkast komen.

Zelf zat ik aan zo’n soort kabelgoot te denken om deze vervolgens verticaal in een hoek in de meterkast te zetten:

https://www.conrad.nl/p/o...91-4035-b6a9-089a3391552c

...en dan halverwege op een fatsoenlijke hoogte een 19” muurbeugel met plaats voor een patchpaneel en een switch.
Bij mij komen ze bovenin binnen, en daar heb ik 1 lus gemaakt. Bovenin de meterkast zat een plank om alles uit het zicht te houden, daar ligt die lus bovenop. Gezien die plank bovenop mijn patchrack ligt, zie je die kabels niet. Kabels naar router/nas/domotica-apparatuur gaat inderdaad via een koker zoals je die al gelinkt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Cartman! schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 07:47:
[...]

Ik doelde erop dat de pagina die je linkt voor het draagraam + afdek raam zowel de artikelnummers op de pagina noemt van de 02 als de 03 versie dus vraag even bij hun na welke je daadwerkelijk geleverd krijgt.

Knap lullig als je uitgaat van de 02 versie maar alles wat geleverd wordt is de 03 versie (en de 02 kunnen ze niet leveren bv.).
[...]

Ja zo goed als.
Je moet alleen een ander afdekraam hebben dan wat je nu hebt uitgezocht.
Maar die levert bv sandervunderink ook gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

JoeZuCK schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:23:
Moet ik dit nou serieus nemen :? .. Die dingen zien er toch allemaal zo uit (eventueel met iets ander afdekplaatje en raam)?

Wat is in jouw ogen mooi?
Mja, ik weet dat er veel mensen zoiets hebben van "Ja, maar als ik wat anders koop dan matcht het niet meer met de rest van mijn spullen in huis!" maar dit type is IMHO veel netter om aan de muur te hebben :
https://www.netwerkkabel....003-verticale-invoer.html

En gelijk ook het enige ontwerp dat ik kon vinden tijdens mijn zoektocht naar een model dat niet het zoveelste Rütenbeck kloontje was met zo'n lelijke zichtbare schroef...

Maar goed... als jij ermee kan leven dan is dat ook prima! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Kwestie van smaak. Ik zou de kriebels krijgen als ik schakelmateriaal zou gebruiken van verschillende merken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

nero355 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 22:51:
[...]

Mja, ik weet dat er veel mensen zoiets hebben van "Ja, maar als ik wat anders koop dan matcht het niet meer met de rest van mijn spullen in huis!" maar dit type is IMHO veel netter om aan de muur te hebben :
https://www.netwerkkabel....003-verticale-invoer.html

En gelijk ook het enige ontwerp dat ik kon vinden tijdens mijn zoektocht naar een model dat niet het zoveelste Rütenbeck kloontje was met zo'n lelijke zichtbare schroef...

Maar goed... als jij ermee kan leven dan is dat ook prima! :)
Ik moest een horizontale invoer en natuurlijk iets dat matchte. Dat schroefje deert me niet. Die stofklepjes bij jou zijn wel nice, maar als de kabel er eenmaal inzit, maakt dat ook niets meer uit. Maar goed, 2 van de 4 zijn inmiddels vervangen door Ubiquiti AC In-Wall. Dus weg zijn de vervelende schroefjes! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

JoeZuCK schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 23:02:
Ik moest een verticale invoer en natuurlijk iets dat matchte. Dat schroefje deert me niet. Die stofklepjes bij jou zijn wel nice, maar als de kabel er eenmaal inzit, maakt dat ook niets meer uit.
De label boven de poorten vond ik wel leuk :)
Maar goed, 2 van de 4 zijn inmiddels vervangen door Ubiquiti AC In-Wall. Dus weg zijn de vervelende schroefjes! :+
Dat is nog beter! d:)b Heb er ook drie hier! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Annuk schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 22:25:
[...]

Ik doelde erop dat de pagina die je linkt voor het draagraam + afdek raam zowel de artikelnummers op de pagina noemt van de 02 als de 03 versie dus vraag even bij hun na welke je daadwerkelijk geleverd krijgt.

Knap lullig als je uitgaat van de 02 versie maar alles wat geleverd wordt is de 03 versie (en de 02 kunnen ze niet leveren bv.).
Heb dit even gecontroleerd en het was een fout in de beschrijving van het typenummer; ze leveren inderdaad de 02 bij deze dus dat is goed :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:34

Pazo

Mroaw?

Ik heb onlangs alle apparaten in mijn meterkast ook eens opnieuw geordend. Vond het toch wel beetje een rommeltje, ook qua kabels.

Nu heb ik een plank opgehangen die kan scharnieren, waar alle apparaten aan hangen. Dus alle kabels aan de achterkant zijn vrij eenvoudig benaderbaar.

Hoe het was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VsgjWiNNuUIhiHiPypDnS40y/medium.jpg

En hoe het nu is geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7He8WHdwZkSoIo2MWq6dqi28/medium.jpg

Wat je ziet, van boven naar beneden:
  • Router; Asus AC88U (met Merlin firmware)
  • Klein Silverstone kastje met daarin een RPi3 met daarop Pi-hole en VPN
  • Patchkastje met 12 poorten
  • Twee externe hardeschijven (USB) voor backups
  • 24 poorts switch; Netgear Prosafe Gigabit Plus JGS524E
Daarnaast zie je dan nog een beeldscherm, welke aangesloten zit op de server (die zie je niet, staat op de grond). Ja ik was Windows aan het upgraden :P
Verder zit er nog een Youless op de energiemeter, om live meterstanden / het verbruik mee uit te lezen.

Ben aardig tevreden, kan er voorlopig wel weer mee door. :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Pazo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 15:02:
Daarnaast zie je dan nog een beeldscherm, welke aangesloten zit op de server (die zie je niet, staat op de grond). Ja ik was Windows aan het upgraden :P
Jij durft! Lefgozer! _O- O-) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ja hoor, Windows 10 Pro als server kan prima voor file opslag, downloadbak en daarnaast 2x Hyper-V met Nextcloud op Ubuntu en BlueIris ip Windows voor mijn beveiligingscamera's.
Er loopt hier ook een topic over Windows 10 als server OS. Voor eenvoudige thuis doeleinden kan dat prima naar mijn mening :)

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Vooral in het NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 08:18

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Pazo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:17:
[...]

Ja hoor, Windows 10 Pro als server kan prima voor file opslag, downloadbak en daarnaast 2x Hyper-V met Nextcloud op Ubuntu en BlueIris ip Windows voor mijn beveiligingscamera's.
Er loopt hier ook een topic over Windows 10 als server OS. Voor eenvoudige thuis doeleinden kan dat prima naar mijn mening :)
Het is alleen een beetje duur. :)
pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro EN 32/64bit, USB

Vanaf ~€215,-

Doe mij dan maar een Proxmox doos met daarop eventueel een enkele Windows 10 Home als ik écht Windows nodig heb als guest OS.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:31
unezra schreef op maandag 27 mei 2019 @ 07:02:
[...]

Het is alleen een beetje duur. :)
pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro EN 32/64bit, USB

Vanaf ~€215,-

Doe mij dan maar een Proxmox doos met daarop eventueel een enkele Windows 10 Home als ik écht Windows nodig heb als guest OS.
Windows is prima kosteloos zonder licentie te gebruiken, als je kan leven met een nag-screen op het bureaublad ;-)

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 08:18

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Aesculapius schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:48:
[...]
Windows is prima kosteloos zonder licentie te gebruiken, als je kan leven met een nag-screen op het bureaublad ;-)
Kunnen en mogen zijn 2 verschillende dingen. :)
Proxmox, dát mag je kostenloos gebruiken en dat nagscreen mag je negeren.

Windows gebruiken met een nag-screen, voor langer dan de wat is het, toegestane 90 dagen, is op zijn minst onethisch. Het is niet veel beter dan een €20,- licentie uit discutabele bron halen. (Wel iets, want die discutabele bronnen financier je mogelijk minder frisse bedrijven mee, nagscreen negeren niet, dan betaal je zuiver en alleen niet voor de software terwijl je dat wel zou moeten doen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Pazo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:17:
Ik bedoelde meer dat die grote updates meer kapot maken dan je lief is als je een beetje pech hebt en het nieuws volgt sinds de release van Windows 10 ;)

Maar goed... ieder zijn ding!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Windows 10 als server of niet (ik gebruik het al jaren zonder noemenswaardige problemen), dat is iets voor een ander topic zoals Windows 10 pro als server OS Ervaringen
Laten we hier maar weer verder bij de indeling / afwerking houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:16:
[...]

Ik bedoelde meer dat die grote updates meer kapot maken dan je lief is als je een beetje pech hebt en het nieuws volgt sinds de release van Windows 10 ;)

Maar goed... ieder zijn ding!
offtopic:
Simpel, maandelijkse updates altijd even mee wachten tot de ervaringen bekend zijn en voor de halfjaarlijkse functieupdates kun je een Windows 10 editie nemen die maar een keer per 2 a 3 jaar zo'n update krijgt en die dan niet eens verplicht geïnstalleerd hoeft te worden ;) . Mits je legaal toegang hebt tot dergelijke licenties bedoel ik dan O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 28-05-2019 10:06 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GtaDomii
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-07 16:48

GtaDomii

---

Zo, de afgelopen dagen bezig geweest om alles Unifi te maken. Een paar jaar terug begonnen met een stand-alone AP-PRO.
Het draait allemaal. Alleen ben ik nog aan het experimenteren met IPv4/IPv6.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/W6DwBTb/Whats-App-Image-2019-06-05-at-19-58-12-1.jpg

Wat is er allemaal te zien:
  • Ziggo Compal modem (IPv6)
  • Ziggo TechnicolorTC7200 (IPv4)
  • Ubiquiti USG
  • Ubiquiti cloudkey gen 2 plus
  • Ubiquiti switch 24P PoE (wat maakt dat ding een herrie zeg. Binnenkort ga ik kijken naar andere fans)
  • Synology DS213
  • Philips Hue bridge
  • Simpel cat5e patch panel
Wat is er niet te zien:
  • -woonkamer- Sitecom 8p giga switch (binnenkort vervangen voor een Unifi switch)
  • -woonkamer- Ubiquiti UAP-AC-PRO
  • -buiten- Ubiquiti G3 DOME
Over het algemeen dik tevreden. Binnenkort wil ik zoals gezegd kijken voor andere fans voor de switch. Deze hoor ik af en toe zelfs in de woonkamer brullen. Daarnaast staat me de temperatuur in de meterkast ook niet aan. Het is best warm. Ook kun je de Cloudkey gewoon niet vasthouden omdat hij heet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@GtaDomii En het verbruik van dat alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik gok <100W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GtaDomii

GtaDomii

---

Dat ga ik binnenkort nog meten. Als ik alleen de Unifi apparatuur reken gok rond de 50 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
150W 24/7 is toch alleen al 1314kWh per jaar. Dat komt er bij mij niet in, hoe tof het spul ook allemaal mag zijn. Mijn eigen doel is om met het complete netwerkspul onder de 500kWh te blijven p/j.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GtaDomii

GtaDomii

---

Ach, na de zomer komen er zonnepanelen op het dak. Zal mij een zorg zijn hoeveel het dan verbruikt :)

Update: de hele Unifi setup verbruikt 51w. Valt dus allemaal reuze mee :)

[ Voor 27% gewijzigd door GtaDomii op 06-06-2019 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 08:14
GtaDomii schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:16:
Over het algemeen dik tevreden. Binnenkort wil ik zoals gezegd kijken voor andere fans voor de switch. Deze hoor ik af en toe zelfs in de woonkamer brullen. Daarnaast staat me de temperatuur in de meterkast ook niet aan. Het is best warm. Ook kun je de Cloudkey gewoon niet vasthouden omdat hij heet is.
Mooie setup. Creatief zo met die plankjes. Ik zou er persoonlijk nog een kabelgoot achter hebben gemaakt, zodat het minder rommelig met al die kabels oogt. Qua warmte herken ik het wel. Sinds ik hier Unifi spul heb hangen in de meterkast is het ook een stuk warmer dan daarvoor. En dan heb ik nota bene nog een Raspberry Pi in gebruik ipv een Cloudkey.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
De energieverbruik discussie heeft niet zoveel te maken met nette afwerkingen, laten we dus vanaf nu weer mooie plaatjes posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ubiquiti switch 24P PoE (wat maakt dat ding een herrie zeg. Binnenkort ga ik kijken naar andere fans)

Binnenkort wil ik zoals gezegd kijken voor andere fans voor de switch. Deze hoor ik af en toe zelfs in de woonkamer brullen. Daarnaast staat me de temperatuur in de meterkast ook niet aan. Het is best warm. Ook kun je de Cloudkey gewoon niet vasthouden omdat hij heet is.
Daarom heb ik gewoon de 16 poorts PoE+ gekocht : Die zal over het algemeen met de fans uit draaien! :)
captain007 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 08:31:
Qua warmte herken ik het wel. Sinds ik hier Unifi spul heb hangen in de meterkast is het ook een stuk warmer dan daarvoor. En dan heb ik nota bene nog een Raspberry Pi in gebruik ipv een Cloudkey.
Beiden maken gebruik van een ARM SoC dus daar zal het niet aan liggen ;)

Toen mijn Raspberry Pi op een router stond in de hoek van de woonkamer werd deze ongeveer net zo warm als nu in de meterkast in de buurt van de UniFi spullen dus ik vind het allemaal wel meevallen!

Ik denk dat je het ook wel erg bont moet maken wil je een meterkast echt goed warm krijgen : Heb je toevallig nog een NAS of iets dergelijks op dezelfde plek staan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 17:12
In ons nieuwe huis wil ik camera's op de gevel monteren. Daarvoor heb ik al UTP kabel (deze) naar nabij de vier hoeken laten trekken, die komen in een flexibele buis door de voeg naar buiten. Nu zit ik me alleen af te vragen hoe ik deze het beste verder kan afmonteren. Zet ik er RJ45 connectors op om direct in de camera te steken? Of kan ik beter een RJ45 keystone erop zetten, met de gedachte dat het laatste stukje kabel makkelijker te vervangen is dan de hele kabel? Hebben jullie tips/ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-08 12:26
Wat voor camera's ga je er op aansluiten? Binnen sluit ik in principe alles via een contactdoos aan, maar als de camera zelf faciliteit heeft om de connector min of meer droog aan te sluiten zou ik dat doen.

Anders zou je nog kunnen zoeken op IP68 RJ45 connectors.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Freeaqingme schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 18:26:
Wat voor camera's ga je er op aansluiten? Binnen sluit ik in principe alles via een contactdoos aan, maar als de camera zelf faciliteit heeft om de connector min of meer droog aan te sluiten zou ik dat doen.
Weet ik nog niet, dus dit kan dan gewoon een requirement worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeby
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-04-2023
Een vraagje aan de ervaren specialisten.

Nog enkele weken, dan kan ik naar mijn nieuwe huis verhuizen.
Momenteel is het netwerk niet slecht, maar kan een stapje beter. En wil het nieuwe huis daar als startpunt van maken.

Diverse onderdelen zijn al aangeschaft.
Maar moet nog de switch vervangen. Veelal zie ik de ubiquiti unifi switch 8-150W gebruikt worden.
Omdat ik al een ubiquiti AP gebruik, zou dit mogelijk een logische keuze kunnen zijn.
Maar hoe zit het met de warmte ontwikkeling van deze switch?

De apparatuur komt in een patchkast, in de meterkast.
Ventilatoren wil ik graag vermijden. Maar een switch van 150W in een kastje bouwen, is dat dan wel wijs?
Zag ook de netgear gs310tp, niet zoveel vermogen, stopt bij 55W. Maar warmte ontwikkeling zal lager zijn.

Momenteel heb ik 4 PoE devices in gebruik, maar op losse PoE injectors waar ik vanaf wil.
Met 1 switch kom ik niet weg, moeten sowieso 2 switches worden, wil het ook nog in een 10 inch kast passen.

2x 150W ubiquiti of 1x 150W + 1x 60W ubiquiti of 2x 55W netgear.
Het ubiquiti spul ziet er wel mooi uit, maar wil geen oven creëren van mijn meterkast.

Iemand tips en/of ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@hoeby dat word een praktijk test. Mijn patchkast staat op zolder (met de zomer al standaard 36 graden).

Wat ik heb gedaan alleen de metalen plaatjes weggehaald waar de fans horen te komen. Temp blijft bij mij redelijk (zyxel, HP 24 poorts)

Mocht het dan toch te warm worden dan worden het toch fans erin. Waarom wil eigenlijk liever niet? Het is in de meterkast...

Tip voor je meterkast maak bovenin een luchtrooster (dat kan fanless) dat de warmte uit de meterkast kan (goed zoeken staan in dit topic)

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeby
Een praktijk test wil ik eigenlijk voorkomen.
2x ubiquiti is niet bepaald goedkoop. En dan pas na een praktijk test erachter te komen dat het niet gaat werken en ik andere switches zou moeten regelen. Dan wordt het een extra dure aangelegenheid.

Ik wil geen ventilatoren, dan krijg ik ruzie met de vrouw als er hele tijd dat geluid van draaiende ventilatoren te horen is.

De deur van de meterkast heeft standard al openingen. 1 boven en 1 onderin, het kan dus makkelijk circuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentinel1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-07 14:33
@hoeby
Ik heb de 150w in de meterkast hangen. Het was de bedoeling om deze in een patchkast te zetten samen met mij RaspBerry Pi, Zylex router en USG.
De totale warmte productie heeft mij doen besloten om het "open en bloot" te laten staan op plankjes. Ik ben bang dat als je het gaat opsluiten het passief niet goed gekoeld wordt.

Kun je niet een 16P 150w of 250w aanschaffen? Scheelt volgens mij geld en je hebt maar één switch nodig. (je moet het uiteraard wel kwijt kunnen in de meterkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
hoeby schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 00:04:

Momenteel is het netwerk niet slecht, maar kan een stapje beter. En wil het nieuwe huis daar als startpunt van maken.

Maar moet nog de switch vervangen. Veelal zie ik de ubiquiti unifi switch 8-150W gebruikt worden.
Omdat ik al een ubiquiti AP gebruik, zou dit mogelijk een logische keuze kunnen zijn.

Ventilatoren wil ik graag vermijden. Maar een switch van 150W in een kastje bouwen, is dat dan wel wijs?
Zag ook de netgear gs310tp, niet zoveel vermogen, stopt bij 55W. Maar warmte ontwikkeling zal lager zijn.

Momenteel heb ik 4 PoE devices in gebruik, maar op losse PoE injectors waar ik vanaf wil.
Met 1 switch kom ik niet weg, moeten sowieso 2 switches worden, wil het ook nog in een 10 inch kast passen.

Het ubiquiti spul ziet er wel mooi uit, maar wil geen oven creëren van mijn meterkast.

150W is het maximum wat de switch aan kan. Zo'n Unifi AP gebruikt maar iets van 3-5W, afhankelijk van zijn load. Dat verschil merk je niet qua temperatuur op je switch.

Zelf heb ik de 24p250W, en nog een NAS in mijn meterkast. Als ik de deur open maak, voel ik geen verschil in temperatuur. Ook de hardware geeft normale temperaturen aan. De passieve airflow is voldoende om dat beetje warmte af te voeren.

Foto's staan een paar paginas terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Deze kastjes voelen warm aan omdat ze het kastje gebruiken als heatsink. Maar omdat het stroom gebruik niet veel afwijkt van andere merken maakt het allemaal heel weinig uit. 99.8% van het gebruik van een netwerkgebruik vergaat tot warmte, het verbruik is dus het enige wat een factor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-08 16:22
  • Ubiquiti switch 24P PoE (wat maakt dat ding een herrie zeg. Binnenkort ga ik kijken naar andere fans)
Over het algemeen dik tevreden. Binnenkort wil ik zoals gezegd kijken voor andere fans voor de switch. Ook kun je de Cloudkey gewoon niet vasthouden omdat hij heet is.
Nocturnal fans. Of je wacht even op de nieuwe 24 Poorts switch. Die is volledig passief. (staat nu in early access).

[ Voor 16% gewijzigd door m3gA op 13-06-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeby
@ Wafeltje,
Heb je foto bekeken. Maar jouw frame is open in de meterkast, warmte kan dan makkelijker weg
Ik wil met een gesloten 10 inch patchkast gaan werken in de meterkast.
De deur van de meterkast heeft boven en onder een rooster om te ventileren. Als ik de patchkast open houd aan de bovenkant (een rooster erin) dan kan de opstijgende warmte wel weg. Maar is dit voldoende om geen issues te krijgen.

Het is logisch dat passieve koeling de behuizing gebruikt om de warmte kwijt te kunnen. Maar daarvoor moet de lucht in de omgeving wel koeler zijn dan de behuizing.
Sentinal1984 geeft aan dat ze warm worden en daarom op plankjes laat liggen. Maar wat is warm? Verbrand je je handen eraan, of zijn ze gewoon lekker handwarm. Als dat laatste het geval is, dan voorzie ik geen problemen.

Een 16P switch, dat gaat volgens mij niet passen in een 10 inch patchkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• captain007
  • Laatst online: 25-07 08:14
hoeby schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:21:
Ik wil met een gesloten 10 inch patchkast gaan werken in de meterkast.
De deur van de meterkast heeft boven en onder een rooster om te ventileren. Als ik de patchkast open houd aan de bovenkant (een rooster erin) dan kan de opstijgende warmte wel weg. Maar is dit voldoende om geen issues te krijgen.
Ik heb zelf een 8 poorts POE switch (waarvan 4 poorten met POE poorten) en deze past in een legplank van een 10 inch patchkast. De warmte kan er bij mij uit via de zijkanten waar openingen in de patchkast zitten. Als je meer dan 4 POE poorten nodig hebt, moet je in het geval van een 10 inch patchkast inderdaad naar 2 switches toe. Deze POE switches worden wel warm, maar het levert bij mij momenteel geen problemen op.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:24

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Zo, ook weer een stukje verder;

Ik heb vorig weekden het elektra verbouwd in m'n kelder. In plaats van een losse 19" shucko stekkerbalk op $random stopcontact aangesloten, 2 groepen apart naar de kelder gemaakt. Dat was redelijk makkelijk te doen; meeste groepen gaan de kelder door vanuit de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://got.pc-mania.nl/lanproject/IMG_0688s.jpg

Twee aparte groepen, beide op hun eigen fase. Aangezien ik gewoon een 3-fase aansluiting heb, ideaal.

Afbeeldingslocatie: https://got.pc-mania.nl/lanproject/IMG_0691s.jpg

Nu ook met een APC AP7723 "ATS", deze schakelt ruim binnen 10ms om naar de andere source. En dat werkt feilloos :*)

Dus als er een aardlekschakelaar nu uitklapt (of getest word) dan blijft alles draaien.

Afbeeldingslocatie: https://got.pc-mania.nl/lanproject/IMG_0692s.jpg

Tevens ook maar een kabelgoot geplaatst om de bundel met CAT6 even netjes weg te werken. Nu nog even die gele tijdelijke permanente kabel nog omleggen en netjes afwerken.

Totaal plaatje even:

Afbeeldingslocatie: https://got.pc-mania.nl/lanproject/IMG_0689s.jpg

Ondertussen heb ik het kabel modem van Ziggo ook maar verplaatst naar de patchkast, zodat die ook aanblijft als er een groep of fase uit gaat.

me happy :)

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk

Je kunt afhankelijk van je wensen ook kijken voor de door jezelf genoemde 150w + pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts
Deze 2e kan je voeden op poort 1 met de POE van de 150w versie.
Scheelt je een adapter maar maakt kwa prijs niet super veel uit met de 60w versie.

Maar je kunt ook nog overwegen om b.v. de 16 poorts 150w versie te halen en die op z'n kant naast je patchkast te monteren. Misschien iets minder mooi als alles strak in de kast maar imho wel het overwegen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-07 16:23
@Barreljan Leuk idee, maar ik denk niet dat het ooit zal (of kan) voorvallen dat er 1 van de 3 fases uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:35
Barreljan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:22:
Zo, ook weer een stukje verder;

Ik heb vorig weekden het elektra verbouwd in m'n kelder. In plaats van een losse 19" shucko stekkerbalk op $random stopcontact aangesloten, 2 groepen apart naar de kelder gemaakt. Dat was redelijk makkelijk te doen; meeste groepen gaan de kelder door vanuit de meterkast.

[Afbeelding]

Twee aparte groepen, beide op hun eigen fase. Aangezien ik gewoon een 3-fase aansluiting heb, ideaal.

[Afbeelding]

Nu ook met een APC AP7723 "ATS", deze schakelt ruim binnen 10ms om naar de andere source. En dat werkt feilloos :*)

Dus als er een aardlekschakelaar nu uitklapt (of getest word) dan blijft alles draaien.

[Afbeelding]

Tevens ook maar een kabelgoot geplaatst om de bundel met CAT6 even netjes weg te werken. Nu nog even die gele tijdelijke permanente kabel nog omleggen en netjes afwerken.

Totaal plaatje even:

[Afbeelding]

Ondertussen heb ik het kabel modem van Ziggo ook maar verplaatst naar de patchkast, zodat die ook aanblijft als er een groep of fase uit gaat.

me happy :)
Nu alleen nog beide fases een eigen stekkerdoos geven om aan het nen te voldoen. Tenzij het intern is gescheiden ?.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48
@Barreljan Handig :) Heb zelf ook een aparte groep voor de IT-hardware gemaakt. Deze hangt achter een aardlekautomaat. Op die manier kunnen de aardlekschakelaars van andere groepen eruit knallen en blijft dit gewoon draaien.

Ideaal en scheelt de aanschaf van een UPS (en elke 3-4j een nieuwe accu voor het ding). Meestal als de stroom eraf gaat dan ben je toch zelf de veroorzaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoeby
Annuk schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:27:
[...]

Je kunt afhankelijk van je wensen ook kijken voor de door jezelf genoemde 150w + pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts
Dank je voor de optie. Maar heb gisterenavond de 8-150w + 8-60w bestelt. Een extra stopcontact maken is geen probleem.

Een switch ernaast plaatsen lukt helaas niet. De 10 inch kast past precies. De rest van de meterkast is gevuld met cai en domotica componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:57
@GtaDomii Is dat een speciale constructie dat je 2 modems hebt draaien van Ziggo ?
Je kan toch maar 1 actief hebben op je aansluiting ?
Of heb je een van de 2 als switch hangen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GtaDomii

GtaDomii

---

@MdO82 je kan het instellen op de USG, maar ik schakel ze fysiek over. Het witte modem heeft 600mb en de ander 250mb. Dus wat dat aangaat is het wel leuk om wat dingen te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41
Hoi allen,

Onlangs heb ik blikseminslag gehad in mijn huis en is een groot deel van mijn apparaten overleden. No worries, de verzekering heeft alles vergoed :).

Maar, dit is voor mezelf een mooi excuus voor een netwerk upgrade/schoonmaak en ik ben op zoek naar wat hulp/feedback.

De target-state die ik in gedachten heb is als volgt:
Netwerk design

Echter, waar de uitdaging zit is het stukje 'Netwerkkast'.
Het internet komt niet in de meterkast binnen, maar in de hoek van de woonkamer. Op dit moment ziet dat er zo uit:
internetpunt

Kijken naar mijn target-state moeten hier dus 6 apparaten komen en ik voel er weinig voor om het allemaal zo neer te plempen :).

De ruimte die ik daarvoor beschikbaar heb is 50x50x40 (breed x hoog x diep), zodat het nog enigszins weggewerkt is onder de vensterbank en in de hoek.

De kabels die daar de vloer (kruipruimte) in gaan, gaan naar de 'TV Area'. In theorie zou ik daar 4 kabels door kunnen trekken en aan 1 switch voldoende hebben, maar dan zit wel meteen de hele switch vol. Om een beetje future proof te zijn prefereer ik dan 2 switches. Overigens ligt daar nu een unmanaged netgear switch die in principe niet vervangen hoeft te worden, maar als je dan toch bezig bent 8) .

Anyway, om die hoek in te vullen zat ik aan zoiets te denken:
https://www.allekabels.nl...k-mini-serverkast-9u.html

De vragen die ik heb:
- Wat is de beste manier om hier de voeding in te verwerken?. Ik neig toch gewoon naar een 'gewone' stekkerdoos (of 2) en die op de bodem leggen met een plank erboven.
- Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
- Ik sta volledig open voor andere elegantere oplossingen, de enige eis is dat het toch echt in deze hoek verwerkt moet worden.

Edit: voor nu is alleen de Unifi AC Pro in bezit, de router/switches heb ik nog niet. Het is niet dat ik vast zit aan Ubiquiti-spullen ofzo, maar ben erg gecharmeerd van de controller en hoor eigenlijk alleen positieve verhalen. Dat gezegd hebbende sta ik volledig open voor andere suggesties qua hardware.

[ Voor 7% gewijzigd door RobbieB op 15-06-2019 14:02 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@RobbieB : Ik zou voor Ziggo gewoon een USG 3P pakken i.p.v. die EdgeRouter, omdat Ziggo over het algemeen gewoon een "DHCP aanzetten en kabel inprikken verhaal" is :)

Voor de rest kan je misschien wat leuks laten 3D printen en de router en switch bovenop elkaar stapelen met wat ruimte ertussen :?

Dit idee zeg maar : https://www.thingiverse.com/thing:3550487
Er staan daar nog veel meer dingen dus blader lekker rond op die website ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:33

BCC

@RobbieB het mooiste is natuurlijk een rackmounted stopcontact https://www.patchkast.nl/...res/19-inch-stekkerdozen/

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Zeker, alleen heb ik net geen plek voor een 19” kast..., en voor 10” kasten heb ik alleen maar modellen met 4 stopcontacten kunnen vinden, dus dat kost me al 2U.

Edit: toch nog maar eens wat beter gemeten en heb 603mm tussen de muur en verwarming. Dus misschien toch maar gewoon een 19” kast bestellen en kijken of het past...

[ Voor 17% gewijzigd door RobbieB op 15-06-2019 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:45
RobbieB schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 13:50:

Het internet komt niet in de meterkast binnen, maar in de hoek van de woonkamer. Op dit moment ziet dat er zo uit:
ik zou eerst en vooral een stekkerdoos zoeken die je tegen de muur kan vastboren
brennenstuhl heeft vaak mooie verdeeldozen
die zou ik dan zo hoog mogelijk vastboren zodat je ze niet ziet als je rechtstaat..
maak je stroomkabel ook mooi vast met een kabelgoot (liefst gootje ook vastboren , vaak is stroomkabel eigenlijk te zwaar voor die tape)

als dat gebeurt is zou ik 2x utp cat6 van je modempunt naar je meterkast door de kruipruimte trekken..
1x aanvoer naar je USG, en 1x retour

de modem monteer je net onder je stekkerblok, en zou ik laten vergezellen door een 8poort gigabit switch naar je eigen zin, deze dient dus voor je binnenhuis netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

RobbieB schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:11:
[...]

Zeker, alleen heb ik net geen plek voor een 19” kast..., en voor 10” kasten heb ik alleen maar modellen met 4 stopcontacten kunnen vinden, dus dat kost me al 2U.

Edit: toch nog maar eens wat beter gemeten en heb 603mm tussen de muur en verwarming. Dus misschien toch maar gewoon een 19” kast bestellen en kijken of het past...
Ah ik dacht 19” :) ik ben zelf zon unit onderin gelegd https://www.gadgetgear.nl...backup-batterij-be400-gr/ en toen ik nog coax had een utp zekering tussen de modem en de rest van mijn eigen installatie. Coax is nogal gevoelig voor blikseminslag en de omgeving.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
BCC schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 18:43:
[...]
Coax is nogal gevoelig voor blikseminslag en de omgeving.
Dat heb ik inderdaad zelf ondervonden... Omdat mijn apparaten niet op dezelfde groepen zaten (NAS, PS4, AppleTV, Ziggo Modem, Airport Extreme) had ik al gededuceerd dat het de netwerkverbinding moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Het verhaal dat mij door de ziggo monteur ooit is verteld is dat bij een inslag de coaxkabels de stroom opvangen als een soort antenne. Bij was toen de modem nog heel maar de Nics van de pc’s waren doorgebrand. Gelukkig nu glas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:54

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ook in huize Kreeftmeijer is een deel van het netwerk (toen ook de Senseo en Inductie kookplaat) gesloopt door de Ziggo Coax door blikseminslag. We zullen het nooit weten.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Kunnen jullie me ff op weg helpen? Ik heb 'n stuk of 15 flexibele buizen van 25mm op zolder, die komen achter het knieshot uit waar ik m'n patchkast voor ga zetten. Nu wil ik die buizen achter het knieschot op een of andere manier vastzetten, maar ik twijfel over het juiste product. Bij Gamma kan ik alleen 3/4e beugels vinden, dus ben ik online gaan zoeken en kwam ik deze tegen: https://www.elektroschake...-18-30-zak-25-stuks-84129
Zijn die inderdaad geschikt om die 25mm flexibele buizen mee vast te zetten, of is er een betere oplossing?

Plan is om die buizen netjes op 'n rijtje achter het knieschot te doen en een sleuf (of waarschijnlijker: meerdere ronde gaten) te zagen waar de kabels doorheen komen (stukje verwarmingsisolatie op de onderzijde van de sleuf om de kabels te beschermen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Hipska schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 17:08:
@Barreljan Leuk idee, maar ik denk niet dat het ooit zal (of kan) voorvallen dat er 1 van de 3 fases uitvalt.
Hoe vaak test jij je aardlek schakelaar? Moet eens in de x-tijd een keer gebeuren. Nú kan dat bij mij zonder eerst alles netjes af te sluiten :) En een keer sluiting zal mogelijk kunnen zijn. De ene groep zit op een fase waar ook de buitenverlichting en stekkerdozen op zitten. Met de heggenschaar of grasmaaier door je snoer gaan geeft wel een flip van de zekering, of de aardlek.
Jan-man schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 17:52:
[...]

Nu alleen nog beide fases een eigen stekkerdoos geven om aan het nen te voldoen. Tenzij het intern is gescheiden ?.
Intern gescheiden, sort of, daarom ook 2 leidingen. Hoe de normen er voor zijn tja. Het kan natuurlijk echt apart maar ik vind het zo prima. Het komt apart binnen in de doos, de 2 groepen (draden) liggen bijna 5cm uit elkaar in deze doos.

[ Voor 33% gewijzigd door Barreljan op 17-06-2019 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:18
anboni schreef op maandag 17 juni 2019 @ 00:16:
Kunnen jullie me ff op weg helpen? Ik heb 'n stuk of 15 flexibele buizen van 25mm op zolder, die komen achter het knieshot uit waar ik m'n patchkast voor ga zetten. Nu wil ik die buizen achter het knieschot op een of andere manier vastzetten, maar ik twijfel over het juiste product. Bij Gamma kan ik alleen 3/4e beugels vinden, dus ben ik online gaan zoeken en kwam ik deze tegen: https://www.elektroschake...-18-30-zak-25-stuks-84129
Zijn die inderdaad geschikt om die 25mm flexibele buizen mee vast te zetten, of is er een betere oplossing?

Plan is om die buizen netjes op 'n rijtje achter het knieschot te doen en een sleuf (of waarschijnlijker: meerdere ronde gaten) te zagen waar de kabels doorheen komen (stukje verwarmingsisolatie op de onderzijde van de sleuf om de kabels te beschermen)
Volgens mij gaan die prima werken. Flexbuis is ook weer niet zo flexibel dat je ze met een drukzadel platduwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

RobbieB schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 13:50:
Hoi allen,

Onlangs heb ik blikseminslag gehad in mijn huis en is een groot deel van mijn apparaten overleden. No worries, de verzekering heeft alles vergoed :).

Maar, dit is voor mezelf een mooi excuus voor een netwerk upgrade/schoonmaak en ik ben op zoek naar wat hulp/feedback.

De target-state die ik in gedachten heb is als volgt:
[Afbeelding: Netwerk design]

[Afbeelding: internetpunt]

Kijken naar mijn target-state moeten hier dus 6 apparaten komen en ik voel er weinig voor om het allemaal zo neer te plempen :).

De ruimte die ik daarvoor beschikbaar heb is 50x50x40 (breed x hoog x diep), zodat het nog enigszins weggewerkt is onder de vensterbank en in de hoek.

De kabels die daar de vloer (kruipruimte) in gaan, gaan naar de 'TV Area'. In theorie zou ik daar 4 kabels door kunnen trekken en aan 1 switch voldoende hebben, maar dan zit wel meteen de hele switch vol. Om een beetje future proof te zijn prefereer ik dan 2 switches. Overigens ligt daar nu een unmanaged netgear switch die in principe niet vervangen hoeft te worden, maar als je dan toch bezig bent 8) .

Anyway, om die hoek in te vullen zat ik aan zoiets te denken:
https://www.allekabels.nl...k-mini-serverkast-9u.html

De vragen die ik heb:
- Wat is de beste manier om hier de voeding in te verwerken?. Ik neig toch gewoon naar een 'gewone' stekkerdoos (of 2) en die op de bodem leggen met een plank erboven.
- Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
- Ik sta volledig open voor andere elegantere oplossingen, de enige eis is dat het toch echt in deze hoek verwerkt moet worden.

Edit: voor nu is alleen de Unifi AC Pro in bezit, de router/switches heb ik nog niet. Het is niet dat ik vast zit aan Ubiquiti-spullen ofzo, maar ben erg gecharmeerd van de controller en hoor eigenlijk alleen positieve verhalen. Dat gezegd hebbende sta ik volledig open voor andere suggesties qua hardware.
Dit is de mooiste van allen hier :+, kidding.

Ik heb zo een zelfde setup nu, echter een paar kastjes en kabeltjes verder. Ik had mijn coax uit de vloer komen ook onder de woonkamer, en niet in de meterkast. Ik heb 'm afgeknipt en daar een nette splitter opgezet en een goede kabel getrokken naar waar ik 'm wilde hebben. De serverkast hangt dan wel onder de woonkamer (soort kelder).

1) Betreft je serverkast, wil je daar je ziggo modem ook in hebben? Ik heb een 12U, en met een beetje netjes afwerken is dat al eigenlijk een tikkeltje krap aan. Ook de diepte zou je kunnen gebruiken. Ik weet niet hoeveel riuimte je hebt, maar ik ben wel erg blij met de diepte nu. Aangezien 12U wat krap was, moest de ziggo router achter de keystone-rack, dus die diepte is dan wel lekker.

2) Je kan ook een stekkerblok kopen die past in je serverkast. Ik kan vanavond een fototje maken hoe het er nu uit ziet. Nog niet in de "final foto state" nog :Y) Ik had eerst een "filter" (wat weinig voorstelde), maar die units zijn met C14 pluggen (mannelijke versie van je computer-PSU einde van kabel). Dat werkt in veel gevallen goed, maar je ziggo modem bijvoorbeeld (net als je hue bridge enzo) zijn allemaal euro-stekkers.

3) Denk na eens over keystones. Want... je hebt nu een hue bridge, maar als je andere apparaten wilt (sensoren) van bijvoorbeeld Xiaomi, wil je een andere gateway misschien hebben. Nu ga ik dit doen met een zigbee universal stick, en die komt in mijn kast te hangen aan een keystone met USB.

4) Je zou ipv de raspberry ook de controller via docker op de synology nas kunnen draaien (het is gebaseerd op java, dus een beetje extra geheugen kan dan geen kwaad).

Alles natuurlijk ter wens,...

Ik zal zometeen eens kijken voor een link naar mijn kast. edit, deze, hij is best fors nog hoor: https://www.megekko.nl/pr...ndrek-12U-80kg-Zwart-rack

edit2: sorry, heb de rest van de opmerkingen eronder gemist in mijn enthousiasme 8)7 }:O

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-07 16:23
Barreljan schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:02:
[...]

Hoe vaak test jij je aardlek schakelaar? Moet eens in de x-tijd een keer gebeuren. Nú kan dat bij mij zonder eerst alles netjes af te sluiten :) En een keer sluiting zal mogelijk kunnen zijn. De ene groep zit op een fase waar ook de buitenverlichting en stekkerdozen op zitten. Met de heggenschaar of grasmaaier door je snoer gaan geeft wel een flip van de zekering, of de aardlek.
Aha, je hebt dus niet alleen 2 groepen, maar ook 2 aparte aardlek schakelaars. In dat geval is het inderdaad nuttiger.

Bij ons is iets dergelijks alvast niet toegestaan, alles moet door 1 hoofd aardlekschakelaar van 300mA passeren. Mag het bij jullie wel na de hoofdzekering gesplitst worden naar 2 aparte aardlekschakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Hipska schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:54:
[...]

Aha, je hebt dus niet alleen 2 groepen, maar ook 2 aparte aardlek schakelaars. In dat geval is het inderdaad nuttiger.

Bij ons is iets dergelijks alvast niet toegestaan, alles moet door 1 hoofd aardlekschakelaar van 300mA passeren. Mag het bij jullie wel na de hoofdzekering gesplitst worden naar 2 aparte aardlekschakelaars?
Jup inderdaad, ik heb 1 aardlek per fase waar ik er 3 van heb, dus totaal 3 stuks aardlekschakelaars. Ook 9 groepen, elke fase heeft 3 groepen.

Next thing is een kleine UPS voor de Qnap NAS. Als de stroom compleet wegvalt kan die netjes een poweroff krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Twee groepen in één stekkerdoos aansluiten is echt absoluut not done. Het verbaast me dat je überhaupt nog de moeite hebt genomen om twee aparte buizen aan te leggen. Je had immers toch net zo goed alles door 1 buis kunnen frotten? Dan neem je zoveel moeite om een 'veilige' installatie aan te leggen en dan doe je zoiets. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Ethiron schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:40:
Twee groepen in één stekkerdoos aansluiten is echt absoluut not done. Het verbaast me dat je überhaupt nog de moeite hebt genomen om twee aparte buizen aan te leggen. Je had immers toch net zo goed alles door 1 buis kunnen frotten? Dan neem je zoveel moeite om een 'veilige' installatie aan te leggen en dan doe je zoiets. 8)7
Het is alleen geen "stekkerdoos" maar een "Automatic Transfer Switch", waarbij de tweede input alleen wordt gebruikt als de eerste input wegvalt. Het is in datacenters heel normaal om apparaten op twee verschillende groepen aan te sluiten, dus waarom zou dat hier volgens jou niet mogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Hier zit mijn NAS + netwerk (via POE) gewoon geheel op een aparte groep. Dan heb je sowieso geen gezeur met stoppen die door externe factoren springen of wanneer een groep uit moet met klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
CurlyMo schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:50:
Hier zit mijn NAS + netwerk (via POE) gewoon geheel op een aparte groep. Dan heb je sowieso geen gezeur met stoppen die door externe factoren springen of wanneer een groep uit moet met klussen.
Ja, hier ook (in het nieuwe huis dan). Alleen zit die groep nog met 3 anderen achter de ALS. Misschien in de toekomst nog 'ns vervangen door 'n alamat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

anboni schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:48:
[...]

Het is alleen geen "stekkerdoos" maar een "Automatic Transfer Switch", waarbij de tweede input alleen wordt gebruikt als de eerste input wegvalt. Het is in datacenters heel normaal om apparaten op twee verschillende groepen aan te sluiten, dus waarom zou dat hier volgens jou niet mogen?
In een DC hebben ze wel 2 stekkers en gescheiden voedingen.

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1 ... 46 ... 123 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2