Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Allereerst zullen er mensen zijn die vinden dat Windows 10 niet als server OS gebruikt kan worden. Daarnaast zijn er genoeg die vinden dat dat wel kan.
Ikzelf wil het graag proberen. We hebben het dan wel over Windows 10 pro (of Education, maar bij die laatste twijfel ik of die zonder connectie met mijn huidige werk blijft werken), want home mist een aantal cruciale functies waaronder Hyper-V als mogelijkheid om docker te kunnen draaien.

Ikzelf kom van WHS 2011 (server 2008 als basis) en daarvoor van WHS v1 (server 2003 als basis). Beide zijn ondertussen niet meer ondersteund en nu ik eindelijk mijn pc aan het upgraden ben gegaan, was het tijd voor wat anders. Heb nog getwijfeld over Server 2019 Essentials, maar de prijs houdt me tegen en om nu het grijze gebied te betreden, gaat toch net een brug te ver. Nu draai ik W10 pro op dit moment als test, dus nog geen licentie, maar het is uiteindelijk wel de bedoeling de licentie te activeren, maar zou zonde zijn als het op niets uit loopt.

Er zijn binnen W10 wel een aantal dingen die aangepast moeten worden. De standaard geïnstalleerde programma's waaronder uiteraard de welbekende Candy crush enzovoorts, maar ook programma's die niet gebruikt worden (het kan zijn dat deze weer gepusht worden met grote updates, maar dan is het wel weer zo te verwijderen).
Daarnaast het instellen van een verlate update cyclus zodat je niet voor verrassingen komt te staan (ja oktober update 2018, ik kijk naar jou!).
Dan het instellen van shares en de rechten hiervoor. Wat bij WHS heel simpel was via een portaal, moet dit bij Windows 10 handmatig (of, iemand heeft hier mooie software voor/kom het zelf tegen).

Te zijne tijd wil ik de TS uit gaan breiden met allerlei bevindingen. Op dit moment ben ik zelf net begonnen met de installatie (wat natuurlijk heel snel gaat en vrij simpel is). Daarnaast zijn alle updates ondertussen geïnstalleerd en de ongewenste software is verwijderd uit het systeem.

Begin eerst met gewoon verwijderen middels rechtermuisknop. Bij programma's waarbij die optie er niet is, kan het middels onderstaande.
Verwijderen ongewenste software via Powershell (admin):
Zoek Powershell middels het Startmenu en open deze als administrator.

Software en code om te kopiëren en plakken:
3D ViewerGet-AppxPackage *3dviewer* | Remove-AppxPackage
Alarms and ClockGet-AppxPackage *windowsalarms* | Remove-AppxPackage
Calendar and MailGet-AppxPackage *windowscommunicationsapps* | Remove-AppxPackage
CameraGet-AppxPackage *windowscamera* | Remove-AppxPackage
Get OfficeGet-AppxPackage *officehub* | Remove-AppxPackage
Get SkypeGet-AppxPackage *skypeapp* | Remove-AppxPackage
Get StartedGet-AppxPackage *getstarted* | Remove-AppxPackage
Groove MusicGet-AppxPackage *zunemusic* | Remove-AppxPackage
MapsGet-AppxPackage *windowsmaps* | Remove-AppxPackage
MS Solitaire CollectionGet-AppxPackage *solitairecollection* | Remove-AppxPackage
MoneyGet-AppxPackage *bingfinance* | Remove-AppxPackage
Movies & TVGet-AppxPackage *zunevideo* | Remove-AppxPackage
NewsGet-AppxPackage *bingnews* | Remove-AppxPackage
OneNoteGet-AppxPackage *onenote* | Remove-AppxPackage
PeopleGet-AppxPackage *people* | Remove-AppxPackage
Phone CompanionGet-AppxPackage *windowsphone* | Remove-AppxPackage
PhotosGet-AppxPackage *photos* | Remove-AppxPackage
SportsGet-AppxPackage *bingsports* | Remove-AppxPackage
Voice RecorderGet-AppxPackage *soundrecorder* | Remove-AppxPackage
WeatherGet-AppxPackage *bingweather* | Remove-AppxPackage
XboxGet-AppxPackage *xboxapp* | Remove-AppxPackage

Er zijn nog wat meer apps die niet in bovenstaande lijst staan. Mocht je die tegen komen, laat het me even weten. De messaging app is ook te verwijderen, maar heb even niet meer voor me hoe die heette. Daarbij zit er een verschil in namen tussen de Engelse en Nederlandse Windows apps.

Voor een lijst met alle programma's (wat handig kan zijn om andere apps te kunnen verwijderen:
Get-AppxPackage | Select Name, PackageFullName

Voor het volledig verwijderen van alle apps kun je ook dit gebruiken:
Get-AppxProvisionedPackage

Qua drivepool maak ik gebruik als sinds WHS 2011 van Stablebit Drivepool van Covecube. Werkt erg goed. Daarnaast heb ik ook een licentie voor Stablebit Scanner om controle te houden op sectoren en de SMART waardes.
Qua VM wil ik gebruik gaan maken van Docker, maar zowel Stablebit als Docker ga ik hier niet perse bespreken. (behalve als er interesse in is.) Docker wil ik nog wel een ander topic over maken omdat dat nog niet echt in een eigen topic besproken wordt op GoT en het toch veel gebruikt wordt.

De TS wil ik langzaam verder gaan uitbreiden met ervaringen.
Ik hoop dat andere mensen er ook wat aan gaan hebben en dat we zodoende elkaar kunnen helpen om van W10 pro toch een soort goedkopere server OS te maken.

Arunia wijzigde deze reactie 12-04-2019 14:23 (6%)

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ThomVis
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 08:47

ThomVis

Detected rambling:

Ik neem aan dat dit voor hobby- of thuisgebruik is. Binnen een bedrijf gaat de BSA er wat van vinden.
Plus je zit met een maximum aantal connecties (2-D-iii in de EULA). Die limiet kan je er in de registry uithalen volgens mij (EnableConnectionRateLimiting).
Ook even kijken of je dingen op de desktop of als service gaat draaien, en daar de Processor Scheduling op aanpassen. Op servers staat die standaard op Background Services, desktop is standaard Programs.

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12:36

HKLM_

www.cloud23.nl

Hoe ga je de update ondersteuning doen op je w10 server? Als je de grote updates niet installeerd krijg je op den duur geen updates meer.

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 8 ports 60w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23-04 16:28
HKLM_ schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:33:
Hoe ga je de update ondersteuning doen op je w10 server? Als je de grote updates niet installeerd krijg je op den duur geen updates meer.
Ik denk niet dat @Arunia helemaal geen grote updates wil.
Maar wel voorkomen dat hij geen early adopter is van automatisch uitgerolde grote updates.

edit: Ik vind dit wel interresant om te volgen. Ben zelf destijds van WHS naar SRV2012 R2 gegaan via mijn MSDN subscription. (die ik nu niet meer heb, maar hey het werkt nog steeds d:)b )

Meekoh wijzigde deze reactie 12-04-2019 13:38 (19%)

Computer says no

• Kaalus
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
D.m.v. Get-AppxProvisionedPackage kun je alle applicaties helemaal verwijderen van alle gebruikers accounts. Dan verdwijnen de apps die je vanuit de interface niet kunt deinstalleren ook.

Verder kun je met gpedit de Windows Upgrades op de Semi-Annual branch zetten en dan nog een half jaar o.i.d. vertragen, dan heb je die ook aardig zelf in de hand. Als je dat wegscript voor na een upgrade kom je een heel eind!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23-04 11:39

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Mits je genoeg geheugen en opslag ruimte hebt zou je evt ook kunnen testen met Windows Server 2016 en dat vergelijken met Windows 10?

GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 12:07
Interessant hobbyprojectje. Wat ga je zoal op je server doen?

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Interessant topic maar ik mis welke "services" je gaat aanbieden anders dan file sharing?

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• powerboat
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:17
Nu ga ik de knuppel in het hoenderhok gooien :z en ben ik benieuwd waarom je niet bijv. voor een linux oplossing kiest ;) ? (Gewoon interresse)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:44

Brahiewahiewa

boelkloedig

powerboat schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:51:
Nu ga ik de knuppel in het hoenderhok gooien :z en ben ik benieuwd waarom je niet bijv. voor een linux oplossing kiest ;) ? (Gewoon interresse)
Nou, afgezien van het feit dat een Linux of BSD distributie beter geschikt is als server, is de werkwijze van de TS ook een beetje twijfelachtig vwb de benadering van windows. Ik bedoel: waarom moet je die Appx packages verwijderen? Het enige voordeel wat ik kan zien is dat je beschikbare schijfruimte met maximaal 2 GB toeneemt. Op de tegenwoordige standaard 1 TB schijf is dat verwaarloosbaar.
En als je hyperV belangrijk vindt, zou ik beginnen met de gratis versie als basis te installeren en dan te bekijken of je überhaupt nog een ander OS als client wilt installeren voor file sharing

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Allereerst had ik het globaal gehouden zodat andere mensen ook aan kunnen haken. Dus niet als doel dat het over mijn server specifiek zou gaan. ;)

@ThomVis Dit is uiteraard voor huis-, tuin- en keukengebruik. Ben zelf de hoofdgebruiker wbt fileserver. Mijn vrouw maakt er soms gebruik van voor haar hobby bestanden en zo voorts. Dus veel gelijktijdige connectie op dit moment zullen er niet zijn. Uiteindelijk moet er van alles en nog wat op gaan draaien. Kom ik zo op terug als ik MAX3400 ga beantwoorden. ;)

@HKLM_ Wat @Meekoh inderdaad correct aan geeft, is dat ik wel degelijk updates en grote updates wil gaan doen, maar niet zonder eerst even af te wachten of ze problemen gaan geven. Dus een vertraging van een maand oid. Draai op mijn eigen pc de snellere cirkel zeg maar, dus daar loop ik voor.

@Kaalus Dus daarmee wil je zeggen dat je dan alles in één keer kwijt bent? Er zijn wel onderdelen die ik wel wil gebruiken. Alhoewel het dan om de calculator gaat oid. Maar goed om te weten. Zal die ook in de TS zetten.
Wbt gpedit is wel interessant. Voor nu heb ik daar nog niets aan ingesteld, maar dat komt zeker nog wel. Eerst maar even opstarten.

@crzyhiphopazn Ik heb op dit moment 8GB ram op 1 dimm in het systeem zitten (ben ook in het zuinige server topic zo nu en dan te vinden) en zou kunnen upgraden naar 2 dimm van 8GB ram p/s. Volgens mij is 8 wel genoeg voor WS 2016, maar qua prijs is het net even te duur voor thuis gebruik. Zeker ook als ik middels W10 af kan.

@hmmmmmmmmmpffff en @MAX3400 De vorige server die nu down is gebracht draaide de volgende dingen al en er zijn wat dingen bij gekomen. De server gaat als filesharing server gebruikt worden. Daarnaast ga ik er Domoticz op draaien met een Aeon stick om Zwave te besturen. Plex komt erop zodat ik films op 4k in huis kan streamen/transcoden als het nodig is (I5 8400 cpu) en ook muziek en foto's. Die laatste twee wil ik ook buitenshuis doen (muziek luister ik al via plex in de auto), maar wellicht is video's afspelen bij mijn ouders bijvoorbeeld ook wel mogelijk. Who knows. Valt altijd te testen. Dan draait er Sonarr, Radarr, Lidarr enzovoorts op met de bijbehorende Torrent en sabnzbd applicatie. Ik heb Crashplan straks weer geinstalleerd voor de backups. Zet zelf eigenlijk alle bestanden al op de server waardoor mijn pc zelf redelijk schoon blijft. Tzt misschien een receptenboek met boodschappenlijst waar ik van buitenaf bij zou kunnen. Maar dat is een onderzoek voor later.
Heb Data crow lokaal staan, maar ook die gaat naar de server toe zodat ik alle Dvd's, BD's etc bij kan houden welke we in het bezit hebben. Waarschijnlijk ook alle spellen voor consoles die we fysiek hebben enzovoorts. Dan iig nog de Unifi controller die nog als service ingesteld moet gaan worden of als docker container.
Langzaamaan komt er steeds meer op te draaien iig.
Bovenstaande waar mogelijk wil ik zoveel mogelijk in Docker draaien. Waar dat niet mogelijk is ga ik ze als service draaien. En als dat niet mogelijk is (maar dan heb ik er eigenlijk niets meer aan) dan maar gewoon als programma.

@powerboat Die knuppel mag je best gooien. Heb er heel lang over nagedacht (dat doe ik eigenlijk altijd) over 3 OSen om te gaan gebruiken. Ben goed bekend met Windows. Daarnaast ook met WHS ofwel 2003 en 2008. Maar vind Server 2016/2019 Essentials echt te duur. Die kan ik grijs wel krijgen, maar dat zie ik dan toch niet zitten. 30 dollar lijkt me niet legaal iig tegenover 350 ongeveer.
Linux ken ik wel en heb er wat mee zitten klooien op de Raspberry en daar met allerlei verschillende uitleg aan elkaar geknoopt een mini servertje voor in de auto mee gemaakt.
Maar qua gemak voor thuis zit ik dan toch eerder in de Windows sfeer. Kan nog een licentie van W8.1 aanschaffen voor weinig en activeren op de server. Even van uitgaande dat dat nog steeds legaal is.

@Brahiewahiewa Twijfelachtig? Heeft niets met schijfruimte te maken. OS schijf is een M.2 SSD van 250GB en over de 10TB aan data ruimte. Het gaat me er eerder om dat ik er niet tegenaan hoef te kijken als ik in de lijst met apps kijk. Maar wellicht zijn er betere opties voor. Dat kan, ik ben ook maar net begonnen met deze optie/oplossing. Al doende leer ik er iedere keer weer wat bij.
Voor Docker is HyperV onder Windows nodig, dus vandaar dat dat in de TS staat.
Daarnaast is Windows 10 makkelijker zuinig te krijgen dan Linux naar wat ik begrijp uit het zuinige server topic. Alhoewel dat ondertussen ook al weer anders kan zijn.

• Endpoint
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 08:15
Dan zou ik als ik jouw was eens kijken naar bijvoorbeeld unraid.

Hier zit de docker engine standaard al in, en je kan er gewoon vm's op hosten.

Iedereen kan dit installeren en onderhouden...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Arunia schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:20:
Allereerst had ik het globaal gehouden zodat andere mensen ook aan kunnen haken. Dus niet als doel dat het over mijn server specifiek zou gaan. ;)

@Kaalus Dus daarmee wil je zeggen dat je dan alles in één keer kwijt bent? Er zijn wel onderdelen die ik wel wil gebruiken. Alhoewel het dan om de calculator gaat oid. Maar goed om te weten. Zal die ook in de TS zetten.
Wbt gpedit is wel interessant. Voor nu heb ik daar nog niets aan ingesteld, maar dat komt zeker nog wel. Eerst maar even opstarten.
Correct, als je elk pakket doorpaast aan Remove-AppxProvisionedPackage dan gaan ze er allemaal uit. Je kunt natuurlijk filteren welke wel en welke niet, zo laat ik standaard de rekenmachine, weer app en store zitten in m'n Windows 10 image.
Voordeel hiermee is wel dat ze echt weg zijn en niet meer terug komen tijdens profiel wijzigingen of updates.

• Arunia
  • Nu online
@Endpoint Als ik het even zo lees is het een eigen OS waar docker onder draait. Zag dat Crashplan er als docker image is. Moet me er even in gaan verdiepen wat het precies in houd, maar heb nog wel wat Windows only dingen ook. Verwacht hoe goed het er ook uit ziet dat ik toch op Windows blijf. Kan best zijn dat ik toch over ga naar 2016 Essentials of 2019 Essentials. Maar kan me haast niet voorstellen dat W10 niet goed gaat komen. ;)

@Kaalus Dan ga ik dat eens uitproberen binnenkort.

Verder weet ik dat er nog een aantal mensen hier op het forum zijn die ook W10 gebruiken als server OS. Maar wellicht kan ik andere mensen enthousiast maken of is het uiteindelijk gewoon de slechtste keuze geweest die er bestaat. :D

• WeHoDo
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 12:58
Windows 10 Pro als server OS is perfect te doen.
Hebben wij ook voor een aantal klanten. (al jaren stabiel)

Ja, je mist DHCP, DNS , ActiveDirectory en nog meer server functies, maar dat is bij onze klanten niet aan de orde.

Je zou ook Hyper-V kunnen installeren als host (is gratis) en daarop je servers draaien.

Ik heb ook nog geen goede reden gezien om Win10 Pro niet als server OS te gebruiken.
Wellicht dat echte high-end server hardware Win10 Pro niet slikt als drivers etc, maar de low-ends gaat prima.

PSN: plexforce (ps4)

• GreNade
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

GreNade

Zeg maar Wouter

Kijk voor een thuisservertje eens naar UnRAID, erg leuk spul. Stuk geschikter dan W10, en een stuk goedkoper dan Server 2016. Heb je gelijk redundantie op je schijven (als je dat wil) en qua gebruiksgemak en beheersbaarheid is het lekker makkelijk.

It's easier to try, than to prove it can't be done

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 12:07
WeHoDo schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:04:

Ja, je mist DHCP, DNS , ActiveDirectory en nog meer server functies, maar dat is bij onze klanten niet aan de orde.

Je zou ook Hyper-V kunnen installeren als host (is gratis) en daarop je servers draaien.

Ik heb ook nog geen goede reden gezien om Win10 Pro niet als server OS te gebruiken.
Wellicht dat echte high-end server hardware Win10 Pro niet slikt als drivers etc, maar de low-ends gaat prima.
Ben wel benieuwd naar die setup. Aangezien je licentie technisch W10 niet zomaar als server oplossing kunt inzetten (eigenlijk helemaal niet want het is geen server OS). Zijn het gewoon virtuele machines waar men per persoon op inlocht of zo? Da's in mijn ogen geen server namelijk.

• WeHoDo
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 12:58
hmmmmmmmmmpffff schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:14:
[...]
Ben wel benieuwd naar die setup. Aangezien je licentie technisch W10 niet zomaar als server oplossing kunt inzetten (eigenlijk helemaal niet want het is geen server OS). Zijn het gewoon virtuele machines waar men per persoon op inlocht of zo? Da's in mijn ogen geen server namelijk.
Gewoon een HP low-end server met SSD's met daarop Win10 Pro met data / printer sharing en backup software. Email gaat via de cloud.

PSN: plexforce (ps4)

• Rieverst
  • Laatst online: 19-04 14:15
[...]
Aangezien je licentie technisch W10 niet zomaar als server oplossing kunt inzetten (eigenlijk helemaal niet want het is geen server OS). [...]
Waarom zou dat niet mogen. Als je legale licenties gebruikt dan mag je het zeker als server inzetten. Tenzij je daarvoor weer hacks gaat toepassen.

Er zit zelfs sinds jaar en dag een instelling in speciaal hiervoor, namelijk CPU-verbruik kun je instellen voor programma's of voor Achtergrondservices.

Rieverst wijzigde deze reactie 12-04-2019 15:22 (19%)

• Arunia
  • Nu online
@WeHoDo Het hoeft niet zo uitgebreid dat er een HyperV host onder draait. Docker is dan een stuk lichter voor dezelfde taken en dan onder Windows.
DHCP, AD e.d. heb ik verder niet nodig. DHCP doet mijn Unifi USG 3P router.
Qua machine is het gewoon een Asrock met standaard i5 CPU enzovoorts. Dus verder niet speciaal server gericht.

@GreNade Was hierboven ook geopperd, maar ga voorlopig toch sleutelen aan W10. Heb al Drivepool en Scanner draaien. Redundantie. Tja, heb belangrijke data in de cloud staan bij Crashplan. Dus dat is eigenlijk al prima.

@hmmmmmmmmmpffff Windows 10 is in de basis uiteraard geen Server OS, maar voor thuis gebruik zie ik niet in waarom het niet prima zou kunnen werken.

Oh ja, waarschijnlijk ga ik de printerserver ook weer instellen. Dan kan ik het al op afdrukken zetten en later de printer aan gooien om het af te drukken. Die staat boven op zolder in de computerkamer. Maar de laptops ga je niet eerst de printer aan zetten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TeGek
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 20:05

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Rieverst schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:20:
[...]

Waarom zou dat niet mogen. Als je legale licenties gebruikt dan mag je het zeker als server inzetten. Tenzij je daarvoor weer hacks gaat toepassen.
Omdat dat in de EULA staat, bedrijven mogen Windows 10 niet als server inzetten, doe je dat wel, dan ben je op inbreuk van de licentie voorwaarden.
(v) de software te gebruiken als serversoftware ten behoeve van commerciële hosting, waardoor de software beschikbaar wordt gemaakt voor gelijktijdig gebruik door meerdere gebruikers via een netwerk, de software te installeren op een server en gebruikers toe te staan zich hiertoe op afstand toegang te verschaffen, of de software te installeren op een apparaat voor exclusief gebruik door gebruikers op afstand;
Om dat te verduidelijken; commercieel gebruik moet je zogenaamde 'client access licenses' kopen, of CALs. Deze CAL's schaf je per gebruiker aan en is een gebruiker of device licentie. Microsoft is erg streng op CAL controles en zal je tijdens een audit ook zeker hierop aanspreken en berekenen wat voor "verlies" deze hebben geleden. Voor thuisgebruik, of gewoon "particulier gebruik" is het echter geen probleem.

TeGek wijzigde deze reactie 12-04-2019 15:28 (19%)

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

• Trommelrem
  • Laatst online: 07:27
Azure? Ik heb voor thuisgebruik een aantal B VM's in gebruik. Ik denk dat de VPN de duurste component is.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
@TeGek Je zal helemaal gelijk hebben maar eerst zullen ze een reden moeten hebben voor een controle, het gaat dan om vaak echt kleine bedrijven. Risico nul, verder wil ik het graag aan een rechter voorleggen, je kan niet verwachten dat je een specialist moet inhuren om te controleren wat je doet wel of niet mag in deze. Het is een beetje buitenproportioneel geworden. Maar staat verder los van dit topic.
@TS Zou ook eens kijken naar Clearos kan heel veel zaken die je wil en is standaard linux (centos 7) maar met een goede integratie en gemakkelijk te gebruiken apps.
Ook zitten er risico's aan als een W10 machine vanaf het internet benaderbaar is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Arunia
  • Nu online
Ik denk dat ik de discussie toch wil houden over Windows 10 pro als server OS en niet andere opties. Uiteraard ben ik daar bekend mee. Hoewel ik Linux ken, ga ik toch die kant niet op. Mocht het niet bevallen, is die optie er uiteindelijk toch wel om te bewandelen.

Qua benaderen vanaf het internet, tja. Wat zijn de risico's? Die zijn er met alles eigenlijk wel lijkt me zo. En zo open staat hij verder niet buiten een beperkt aantal poorten voor specifieke programma's en die zitten dan ook nog eens niet op hun standaard poorten.

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

Arunia schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:24:
Ik denk dat ik de discussie toch wil houden over Windows 10 pro als server OS en niet andere opties. Uiteraard ben ik daar bekend mee. Hoewel ik Linux ken, ga ik toch die kant niet op. Mocht het niet bevallen, is die optie er uiteindelijk toch wel om te bewandelen.

Qua benaderen vanaf het internet, tja. Wat zijn de risico's? Die zijn er met alles eigenlijk wel lijkt me zo. En zo open staat hij verder niet buiten een beperkt aantal poorten voor specifieke programma's en die zitten dan ook nog eens niet op hun standaard poorten.
Zet er als je hem vanaf buiten wil benaderen zonder VPN zet er dan i.i.g een RDS SSL certificaat op en pas met IIScrypto de security settings aan.

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 8 ports 60w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• Arunia
  • Nu online
@HKLM_ Ah, RDS heb ik met WHS 2011 al problemen mee gehad. Die stond in de router open voor een keer en gewoon vergeten dat dat open stond. Daar heb ik wel van geleerd iig.
Maar zal je uitleg zeker ter harte nemen.

Ik heb er nu teamviewer even op draaien, maar ook dat gaat binnenkort uit. Voorheen na de hack gebruikte ik teamviewer op mijn pc en daar vandaan met een groot wachtwoord middels rdp naar de server. Maar moet uiteindelijk gewoon naar VPN kijken. Is hoe dan ook wel handig.

Arunia wijzigde deze reactie 17-04-2019 15:45 (38%)

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

Arunia schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:43:
@HKLM_ Ah, RDS heb ik met WHS 2011 al problemen mee gehad. Die stond in de router open voor een keer en gewoon vergeten dat dat open stond. Daar heb ik wel van geleerd iig.
Maar zal je uitleg zeker ter harte nemen.
Ik heb hem open staan maar wel met een regel in de USG dat alleen een aantal IP adressen dit mogen. (Vanaf mijn ouders en vanaf mijn werk) Maar eigenlijk doe ik dit voor alle porten die ik open zet naar mijn server of ubnt devices.

Je zou ook nog naar RdpGuard kunnen kijken: (soort fail2ban voor windows :) )
RdpGuard is a host-based intrusion prevention system (HIPS) that protects your Windows Server from brute-force attacks on various protocols and services (RDP, FTP, IMAP, POP3, SMTP, MySQL, MS-SQL, IIS Web Login, ASP.NET Web Forms, MS Exchange, RD Web Access, VoIP/SIP, etc).

It monitors the logs on your server and detects failed logon attempts. If the number of failed logon attempts from a single IP address reaches a set limit, the attacker's IP address will be blocked for a specified period of time.

HKLM_ wijzigde deze reactie 17-04-2019 15:51 (37%)

• Arunia
  • Nu online
@HKLM_ Is ook wel een idee inderdaad. Het is eigenlijk zo dat het meestal niet nodig is om er bij te kunnen. Heb ook een USG, dus kan daar dan ook naar kijken. Maar ben toen voldoende geschrokken om voorlopig van buitenaf iig geen RDP te gebruiken.

Eerst maar eens zorgen dat ik weer de data van de faulty HDD uit het image kan halen. Blijft een gebed zonder einde. Maar als mijn huidige test niet werkt, ga ik gewoon de oude server nog maar even aanslingeren en het op die manier proberen. :P

Arunia wijzigde deze reactie 17-04-2019 15:47 (10%)

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08:26

heuveltje

KoelkastFilosoof

TeGek schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:23:
[...]

Omdat dat in de EULA staat, bedrijven mogen Windows 10 niet als server inzetten, doe je dat wel, dan ben je op inbreuk van de licentie voorwaarden.
Vind het maar vaag, en kan er niet echt uit opmaken wat er nu wel of niet onder server valt

Apparaatverbindingen. U mag maximaal 20 andere apparaten toegang geven tot de software die op het gelicentieerde apparaat is geïnstalleerd met als doel het gebruiken van de volgende softwarefuncties: bestandsservices, afdrukservices, Internet Information Services (IIS) en services voor het delen van internetverbindingen (ICS) en telefonieservices op het gelicentieerde apparaat. U mag een onbeperkt aantal apparaten toegang geven tot de software op het gelicentieerde apparaat voor het synchroniseren van gegevens tussen apparaten. Dit artikel houdt echter niet in dat u het recht hebt om de software te installeren, of om de primaire functie van de software (anders dan de functies die in dit artikel zijn opgenomen) te gebruiken, op een van deze andere apparaten.

Tell me where is gandalf? for i much desire to speak with him!

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

Arunia schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:47:
@HKLM_ Is ook wel een idee inderdaad. Het is eigenlijk zo dat het meestal niet nodig is om er bij te kunnen. Heb ook een USG, dus kan daar dan ook naar kijken. Maar ben toen voldoende geschrokken om voorlopig van buitenaf iig geen RDP te gebruiken.

Eerst maar eens zorgen dat ik weer de data van de faulty HDD uit het image kan halen. Blijft een gebed zonder einde. Maar als mijn huidige test niet werkt, ga ik gewoon de oude server nog maar even aanslingeren en het op die manier proberen. :P
Als ik niet thuis,bij mijn ouders,of niet op werk ben dan gebruik ik eigenlijk altijd de VPN naar mijn USG om vanuit daar in te loggen.

• Arunia
  • Nu online
@HKLM_ Echt genoeg om even in te duiken zodra hij goed draait.

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

Arunia schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:54:
@HKLM_ Echt genoeg om even in te duiken zodra hij goed draait.
Is het te veel :P jij wilde toch een ervaringen / leuke opties topic :P

• Arunia
  • Nu online
@HKLM_ Haha, nee. Dat bedoelde ik niet. ;)
Eerder dat ik nog steeds tegen oud zeer zeg maar aan loop met de oude server en ik dus eigenlijk nog niet lekker bij de data kom van de stervende schijf kwam. Heb een ddrescue img gemaakt. Echter blijkbaar gaat er daar iets niet goed omtrent de MBR. Dus niet testdisk aan het draaien en kijken of ik die kan fixen. Ook van het image uiteraard een kopie gemaakt om te voorkomen dat de stervende schijf weer aan moet.
Binnen Linux kwam ik wel bij zichtbare data en middels windows met een programma kon ik het image wel read only lezen, maar, rechten. Dus kon de data niet kopieren. Write enabled lukt iig voor geen meter.
Dat is eigenlijk het enige wat het nog tegen houd om verder te gaan met alles. :)

• Pazo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12:15

Pazo

Miauw?

Ik gebruik zelf ook al jaren Windows 10 Pro als server OS. Simpel systeempje met Core i5 en 16GB geheugen, en daarnaast iets van 16TB aan HDD's voor de data.

Sinds kort heb ik wel Hyper-V's draaien, zodat je op die manier wat beter het geheugen en de CPU-cores kan verdelen. Ik heb bijvoorbeeld 24-7 BlueIris erop draaien, maar die vreet enorm veel geheugen en CPU. Dus nu in Hyper-V draaien met een maximaal ingesteld geheugen en CPU-cores.

Waar ik het voor de gebruik:
* alle data staat erop, waar de andere computers in het netwerk gebruik van maken (file server zeg maar);
* Stream ook mijn films / muziek daar vandaan naar de HTPC;
* 1e Hyper-V met Windows 10 Pro, met BlueIris voor beveiligingscamera's;
* 2e Hyper-V met Ubuntu, en daar Nextcloud op geïnstalleerd;
* Downloaden *kuch*

Ik heb wel eens een Windows Server OS geprobeerd, maar vond ik toch niet fijn. Liep toch al snel vast op drivers en software die niet werkte. Win10Pro werkt prima voor thuis-server-gebruik :)

Pazo wijzigde deze reactie 17-04-2019 16:50 (3%)

To the windooooow!

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 10:14
WeHoDo schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:17:
[...]

Gewoon een HP low-end server met SSD's met daarop Win10 Pro met data / printer sharing en backup software. Email gaat via de cloud.
Voor zover mij bekend mag dit echter licentie technisch niet, ik snap eigenlijk ook niet waarom je voor een paar honderd euro dat risico zakelijk zou gaan lopen.

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

Dennism schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:48:
[...]

Voor zover mij bekend mag dit echter licentie technisch niet, ik snap eigenlijk ook niet waarom je voor een paar honderd euro dat risico zakelijk zou gaan lopen.
Zakelijk niet nee maar dat is toch ook niet de insteek van dit topic? :P

• Arunia
  • Nu online
@Dennism Inderdaad wat @HKLM_ zegt. Dit is gewoon thuis prive met 1 vaste pc en een laptop en een hand vol draagbare apparatuur. En wellicht met Plex streamen naar buiten toe voor onszelf.

Er is iemand die het had over zakelijk gebruik van pro als server. Maar dat is NIET de insteek van dit topic.

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 10:14
HKLM_ schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:16:
[...]

Zakelijk niet nee maar dat is toch ook niet de insteek van dit topic? :P
Daarom reageer ik ook op gebruiker Wehodo die onderstaande neergezet heeft in een eerdere post in dit topic ;)

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True