Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:36
Allereerst zullen er mensen zijn die vinden dat Windows 10 niet als server OS gebruikt kan worden. Daarnaast zijn er genoeg die vinden dat dat wel kan.
Ikzelf wil het graag proberen. We hebben het dan wel over Windows 10 pro (of Education, maar bij die laatste twijfel ik of die zonder connectie met mijn huidige werk blijft werken), want home mist een aantal cruciale functies waaronder Hyper-V als mogelijkheid om docker te kunnen draaien.

Ikzelf kom van WHS 2011 (server 2008 als basis) en daarvoor van WHS v1 (server 2003 als basis). Beide zijn ondertussen niet meer ondersteund en nu ik eindelijk mijn pc aan het upgraden ben gegaan, was het tijd voor wat anders. Heb nog getwijfeld over Server 2019 Essentials, maar de prijs houdt me tegen en om nu het grijze gebied te betreden, gaat toch net een brug te ver. Nu draai ik W10 pro op dit moment als test, dus nog geen licentie, maar het is uiteindelijk wel de bedoeling de licentie te activeren, maar zou zonde zijn als het op niets uit loopt.

Er zijn binnen W10 wel een aantal dingen die aangepast moeten worden. De standaard geïnstalleerde programma's waaronder uiteraard de welbekende Candy crush enzovoorts, maar ook programma's die niet gebruikt worden (het kan zijn dat deze weer gepusht worden met grote updates, maar dan is het wel weer zo te verwijderen).
Daarnaast het instellen van een verlate update cyclus zodat je niet voor verrassingen komt te staan (ja oktober update 2018, ik kijk naar jou!).
Dan het instellen van shares en de rechten hiervoor. Wat bij WHS heel simpel was via een portaal, moet dit bij Windows 10 handmatig (of, iemand heeft hier mooie software voor/kom het zelf tegen).

Te zijne tijd wil ik de TS uit gaan breiden met allerlei bevindingen. Op dit moment ben ik zelf net begonnen met de installatie (wat natuurlijk heel snel gaat en vrij simpel is). Daarnaast zijn alle updates ondertussen geïnstalleerd en de ongewenste software is verwijderd uit het systeem.

Begin eerst met gewoon verwijderen middels rechtermuisknop. Bij programma's waarbij die optie er niet is, kan het middels onderstaande.
Verwijderen ongewenste software via Powershell (admin):
Zoek Powershell middels het Startmenu en open deze als administrator.

Software en code om te kopiëren en plakken:
3D ViewerGet-AppxPackage *3dviewer* | Remove-AppxPackage
Alarms and ClockGet-AppxPackage *windowsalarms* | Remove-AppxPackage
Calendar and MailGet-AppxPackage *windowscommunicationsapps* | Remove-AppxPackage
CameraGet-AppxPackage *windowscamera* | Remove-AppxPackage
Get OfficeGet-AppxPackage *officehub* | Remove-AppxPackage
Get SkypeGet-AppxPackage *skypeapp* | Remove-AppxPackage
Get StartedGet-AppxPackage *getstarted* | Remove-AppxPackage
Groove MusicGet-AppxPackage *zunemusic* | Remove-AppxPackage
MapsGet-AppxPackage *windowsmaps* | Remove-AppxPackage
MS Solitaire CollectionGet-AppxPackage *solitairecollection* | Remove-AppxPackage
MoneyGet-AppxPackage *bingfinance* | Remove-AppxPackage
Movies & TVGet-AppxPackage *zunevideo* | Remove-AppxPackage
NewsGet-AppxPackage *bingnews* | Remove-AppxPackage
OneNoteGet-AppxPackage *onenote* | Remove-AppxPackage
PeopleGet-AppxPackage *people* | Remove-AppxPackage
Phone CompanionGet-AppxPackage *windowsphone* | Remove-AppxPackage
PhotosGet-AppxPackage *photos* | Remove-AppxPackage
SportsGet-AppxPackage *bingsports* | Remove-AppxPackage
Voice RecorderGet-AppxPackage *soundrecorder* | Remove-AppxPackage
WeatherGet-AppxPackage *bingweather* | Remove-AppxPackage
XboxGet-AppxPackage *xboxapp* | Remove-AppxPackage

Er zijn nog wat meer apps die niet in bovenstaande lijst staan. Mocht je die tegen komen, laat het me even weten. De messaging app is ook te verwijderen, maar heb even niet meer voor me hoe die heette. Daarbij zit er een verschil in namen tussen de Engelse en Nederlandse Windows apps.

Voor een lijst met alle programma's (wat handig kan zijn om andere apps te kunnen verwijderen:
Get-AppxPackage | Select Name, PackageFullName

Voor het volledig verwijderen van alle apps kun je ook dit gebruiken:
Get-AppxProvisionedPackage

Qua drivepool maak ik gebruik als sinds WHS 2011 van Stablebit Drivepool van Covecube. Werkt erg goed. Daarnaast heb ik ook een licentie voor Stablebit Scanner om controle te houden op sectoren en de SMART waardes.
Qua VM wil ik gebruik gaan maken van Docker, maar zowel Stablebit als Docker ga ik hier niet perse bespreken. (behalve als er interesse in is.) Docker wil ik nog wel een ander topic over maken omdat dat nog niet echt in een eigen topic besproken wordt op GoT en het toch veel gebruikt wordt.

Om de beveiligingsvragen tijdens het aanmaken van lokale accounts uit te schakelen in Windows 10, kun je deze route volgen:
https://windowsloop.com/e...ity-questions-windows-10/
Scheelt weer. Dit werkt alleen vanaf v1903.

De TS wil ik langzaam verder gaan uitbreiden met ervaringen.
Ik hoop dat andere mensen er ook wat aan gaan hebben en dat we zodoende elkaar kunnen helpen om van W10 pro toch een soort goedkopere server OS te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 30-04-2019 09:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-01 16:13

ThomVis

Detected rambling:

Ik neem aan dat dit voor hobby- of thuisgebruik is. Binnen een bedrijf gaat de BSA er wat van vinden.
Plus je zit met een maximum aantal connecties (2-D-iii in de EULA). Die limiet kan je er in de registry uithalen volgens mij (EnableConnectionRateLimiting).
Ook even kijken of je dingen op de desktop of als service gaat draaien, en daar de Processor Scheduling op aanpassen. Op servers staat die standaard op Background Services, desktop is standaard Programs.

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:10
Hoe ga je de update ondersteuning doen op je w10 server? Als je de grote updates niet installeerd krijg je op den duur geen updates meer.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:44
HKLM_ schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:33:
Hoe ga je de update ondersteuning doen op je w10 server? Als je de grote updates niet installeerd krijg je op den duur geen updates meer.
Ik denk niet dat @Arunia helemaal geen grote updates wil.
Maar wel voorkomen dat hij geen early adopter is van automatisch uitgerolde grote updates.

edit: Ik vind dit wel interresant om te volgen. Ben zelf destijds van WHS naar SRV2012 R2 gegaan via mijn MSDN subscription. (die ik nu niet meer heb, maar hey het werkt nog steeds d:)b )

[ Voor 19% gewijzigd door Meekoh op 12-04-2019 13:38 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
D.m.v. Get-AppxProvisionedPackage kun je alle applicaties helemaal verwijderen van alle gebruikers accounts. Dan verdwijnen de apps die je vanuit de interface niet kunt deinstalleren ook.

Verder kun je met gpedit de Windows Upgrades op de Semi-Annual branch zetten en dan nog een half jaar o.i.d. vertragen, dan heb je die ook aardig zelf in de hand. Als je dat wegscript voor na een upgrade kom je een heel eind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 23:25

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Mits je genoeg geheugen en opslag ruimte hebt zou je evt ook kunnen testen met Windows Server 2016 en dat vergelijken met Windows 10?

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Interessant hobbyprojectje. Wat ga je zoal op je server doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Interessant topic maar ik mis welke "services" je gaat aanbieden anders dan file sharing?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:22
Nu ga ik de knuppel in het hoenderhok gooien :z en ben ik benieuwd waarom je niet bijv. voor een linux oplossing kiest ;) ? (Gewoon interresse)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

powerboat schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:51:
Nu ga ik de knuppel in het hoenderhok gooien :z en ben ik benieuwd waarom je niet bijv. voor een linux oplossing kiest ;) ? (Gewoon interresse)
Nou, afgezien van het feit dat een Linux of BSD distributie beter geschikt is als server, is de werkwijze van de TS ook een beetje twijfelachtig vwb de benadering van windows. Ik bedoel: waarom moet je die Appx packages verwijderen? Het enige voordeel wat ik kan zien is dat je beschikbare schijfruimte met maximaal 2 GB toeneemt. Op de tegenwoordige standaard 1 TB schijf is dat verwaarloosbaar.
En als je hyperV belangrijk vindt, zou ik beginnen met de gratis versie als basis te installeren en dan te bekijken of je überhaupt nog een ander OS als client wilt installeren voor file sharing

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
Allereerst had ik het globaal gehouden zodat andere mensen ook aan kunnen haken. Dus niet als doel dat het over mijn server specifiek zou gaan. ;)

@ThomVis Dit is uiteraard voor huis-, tuin- en keukengebruik. Ben zelf de hoofdgebruiker wbt fileserver. Mijn vrouw maakt er soms gebruik van voor haar hobby bestanden en zo voorts. Dus veel gelijktijdige connectie op dit moment zullen er niet zijn. Uiteindelijk moet er van alles en nog wat op gaan draaien. Kom ik zo op terug als ik MAX3400 ga beantwoorden. ;)

@HKLM_ Wat @Meekoh inderdaad correct aan geeft, is dat ik wel degelijk updates en grote updates wil gaan doen, maar niet zonder eerst even af te wachten of ze problemen gaan geven. Dus een vertraging van een maand oid. Draai op mijn eigen pc de snellere cirkel zeg maar, dus daar loop ik voor.

@Kaalus Dus daarmee wil je zeggen dat je dan alles in één keer kwijt bent? Er zijn wel onderdelen die ik wel wil gebruiken. Alhoewel het dan om de calculator gaat oid. Maar goed om te weten. Zal die ook in de TS zetten.
Wbt gpedit is wel interessant. Voor nu heb ik daar nog niets aan ingesteld, maar dat komt zeker nog wel. Eerst maar even opstarten.

@crzyhiphopazn Ik heb op dit moment 8GB ram op 1 dimm in het systeem zitten (ben ook in het zuinige server topic zo nu en dan te vinden) en zou kunnen upgraden naar 2 dimm van 8GB ram p/s. Volgens mij is 8 wel genoeg voor WS 2016, maar qua prijs is het net even te duur voor thuis gebruik. Zeker ook als ik middels W10 af kan.

@Anoniem: 316512 en @MAX3400 De vorige server die nu down is gebracht draaide de volgende dingen al en er zijn wat dingen bij gekomen. De server gaat als filesharing server gebruikt worden. Daarnaast ga ik er Domoticz op draaien met een Aeon stick om Zwave te besturen. Plex komt erop zodat ik films op 4k in huis kan streamen/transcoden als het nodig is (I5 8400 cpu) en ook muziek en foto's. Die laatste twee wil ik ook buitenshuis doen (muziek luister ik al via plex in de auto), maar wellicht is video's afspelen bij mijn ouders bijvoorbeeld ook wel mogelijk. Who knows. Valt altijd te testen. Dan draait er Sonarr, Radarr, Lidarr enzovoorts op met de bijbehorende Torrent en sabnzbd applicatie. Ik heb Crashplan straks weer geinstalleerd voor de backups. Zet zelf eigenlijk alle bestanden al op de server waardoor mijn pc zelf redelijk schoon blijft. Tzt misschien een receptenboek met boodschappenlijst waar ik van buitenaf bij zou kunnen. Maar dat is een onderzoek voor later.
Heb Data crow lokaal staan, maar ook die gaat naar de server toe zodat ik alle Dvd's, BD's etc bij kan houden welke we in het bezit hebben. Waarschijnlijk ook alle spellen voor consoles die we fysiek hebben enzovoorts. Dan iig nog de Unifi controller die nog als service ingesteld moet gaan worden of als docker container.
Langzaamaan komt er steeds meer op te draaien iig.
Bovenstaande waar mogelijk wil ik zoveel mogelijk in Docker draaien. Waar dat niet mogelijk is ga ik ze als service draaien. En als dat niet mogelijk is (maar dan heb ik er eigenlijk niets meer aan) dan maar gewoon als programma.

@powerboat Die knuppel mag je best gooien. Heb er heel lang over nagedacht (dat doe ik eigenlijk altijd) over 3 OSen om te gaan gebruiken. Ben goed bekend met Windows. Daarnaast ook met WHS ofwel 2003 en 2008. Maar vind Server 2016/2019 Essentials echt te duur. Die kan ik grijs wel krijgen, maar dat zie ik dan toch niet zitten. 30 dollar lijkt me niet legaal iig tegenover 350 ongeveer.
Linux ken ik wel en heb er wat mee zitten klooien op de Raspberry en daar met allerlei verschillende uitleg aan elkaar geknoopt een mini servertje voor in de auto mee gemaakt.
Maar qua gemak voor thuis zit ik dan toch eerder in de Windows sfeer. Kan nog een licentie van W8.1 aanschaffen voor weinig en activeren op de server. Even van uitgaande dat dat nog steeds legaal is.

@Brahiewahiewa Twijfelachtig? Heeft niets met schijfruimte te maken. OS schijf is een M.2 SSD van 250GB en over de 10TB aan data ruimte. Het gaat me er eerder om dat ik er niet tegenaan hoef te kijken als ik in de lijst met apps kijk. Maar wellicht zijn er betere opties voor. Dat kan, ik ben ook maar net begonnen met deze optie/oplossing. Al doende leer ik er iedere keer weer wat bij.
Voor Docker is HyperV onder Windows nodig, dus vandaar dat dat in de TS staat.
Daarnaast is Windows 10 makkelijker zuinig te krijgen dan Linux naar wat ik begrijp uit het zuinige server topic. Alhoewel dat ondertussen ook al weer anders kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:40
Dan zou ik als ik jouw was eens kijken naar bijvoorbeeld unraid.

Hier zit de docker engine standaard al in, en je kan er gewoon vm's op hosten.

Iedereen kan dit installeren en onderhouden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Arunia schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:20:
Allereerst had ik het globaal gehouden zodat andere mensen ook aan kunnen haken. Dus niet als doel dat het over mijn server specifiek zou gaan. ;)

@Kaalus Dus daarmee wil je zeggen dat je dan alles in één keer kwijt bent? Er zijn wel onderdelen die ik wel wil gebruiken. Alhoewel het dan om de calculator gaat oid. Maar goed om te weten. Zal die ook in de TS zetten.
Wbt gpedit is wel interessant. Voor nu heb ik daar nog niets aan ingesteld, maar dat komt zeker nog wel. Eerst maar even opstarten.
Correct, als je elk pakket doorpaast aan Remove-AppxProvisionedPackage dan gaan ze er allemaal uit. Je kunt natuurlijk filteren welke wel en welke niet, zo laat ik standaard de rekenmachine, weer app en store zitten in m'n Windows 10 image.
Voordeel hiermee is wel dat ze echt weg zijn en niet meer terug komen tijdens profiel wijzigingen of updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Endpoint Als ik het even zo lees is het een eigen OS waar docker onder draait. Zag dat Crashplan er als docker image is. Moet me er even in gaan verdiepen wat het precies in houd, maar heb nog wel wat Windows only dingen ook. Verwacht hoe goed het er ook uit ziet dat ik toch op Windows blijf. Kan best zijn dat ik toch over ga naar 2016 Essentials of 2019 Essentials. Maar kan me haast niet voorstellen dat W10 niet goed gaat komen. ;)

@Kaalus Dan ga ik dat eens uitproberen binnenkort.

Verder weet ik dat er nog een aantal mensen hier op het forum zijn die ook W10 gebruiken als server OS. Maar wellicht kan ik andere mensen enthousiast maken of is het uiteindelijk gewoon de slechtste keuze geweest die er bestaat. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Windows 10 Pro als server OS is perfect te doen.
Hebben wij ook voor een aantal klanten. (al jaren stabiel)

Ja, je mist DHCP, DNS , ActiveDirectory en nog meer server functies, maar dat is bij onze klanten niet aan de orde.

Je zou ook Hyper-V kunnen installeren als host (is gratis) en daarop je servers draaien.

Ik heb ook nog geen goede reden gezien om Win10 Pro niet als server OS te gebruiken.
Wellicht dat echte high-end server hardware Win10 Pro niet slikt als drivers etc, maar de low-ends gaat prima.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:17

WCA

Kijk voor een thuisservertje eens naar UnRAID, erg leuk spul. Stuk geschikter dan W10, en een stuk goedkoper dan Server 2016. Heb je gelijk redundantie op je schijven (als je dat wil) en qua gebruiksgemak en beheersbaarheid is het lekker makkelijk.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

WeHoDo schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:04:

Ja, je mist DHCP, DNS , ActiveDirectory en nog meer server functies, maar dat is bij onze klanten niet aan de orde.

Je zou ook Hyper-V kunnen installeren als host (is gratis) en daarop je servers draaien.

Ik heb ook nog geen goede reden gezien om Win10 Pro niet als server OS te gebruiken.
Wellicht dat echte high-end server hardware Win10 Pro niet slikt als drivers etc, maar de low-ends gaat prima.
Ben wel benieuwd naar die setup. Aangezien je licentie technisch W10 niet zomaar als server oplossing kunt inzetten (eigenlijk helemaal niet want het is geen server OS). Zijn het gewoon virtuele machines waar men per persoon op inlocht of zo? Da's in mijn ogen geen server namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Anoniem: 316512 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:14:
[...]
Ben wel benieuwd naar die setup. Aangezien je licentie technisch W10 niet zomaar als server oplossing kunt inzetten (eigenlijk helemaal niet want het is geen server OS). Zijn het gewoon virtuele machines waar men per persoon op inlocht of zo? Da's in mijn ogen geen server namelijk.
Gewoon een HP low-end server met SSD's met daarop Win10 Pro met data / printer sharing en backup software. Email gaat via de cloud.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Laatst online: 16:27
[...]
Aangezien je licentie technisch W10 niet zomaar als server oplossing kunt inzetten (eigenlijk helemaal niet want het is geen server OS). [...]
Waarom zou dat niet mogen. Als je legale licenties gebruikt dan mag je het zeker als server inzetten. Tenzij je daarvoor weer hacks gaat toepassen.

Er zit zelfs sinds jaar en dag een instelling in speciaal hiervoor, namelijk CPU-verbruik kun je instellen voor programma's of voor Achtergrondservices.

[ Voor 19% gewijzigd door Rieverst op 12-04-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@WeHoDo Het hoeft niet zo uitgebreid dat er een HyperV host onder draait. Docker is dan een stuk lichter voor dezelfde taken en dan onder Windows.
DHCP, AD e.d. heb ik verder niet nodig. DHCP doet mijn Unifi USG 3P router.
Qua machine is het gewoon een Asrock met standaard i5 CPU enzovoorts. Dus verder niet speciaal server gericht.

@GreNade Was hierboven ook geopperd, maar ga voorlopig toch sleutelen aan W10. Heb al Drivepool en Scanner draaien. Redundantie. Tja, heb belangrijke data in de cloud staan bij Crashplan. Dus dat is eigenlijk al prima.

@Anoniem: 316512 Windows 10 is in de basis uiteraard geen Server OS, maar voor thuis gebruik zie ik niet in waarom het niet prima zou kunnen werken.

Oh ja, waarschijnlijk ga ik de printerserver ook weer instellen. Dan kan ik het al op afdrukken zetten en later de printer aan gooien om het af te drukken. Die staat boven op zolder in de computerkamer. Maar de laptops ga je niet eerst de printer aan zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-05 21:02

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Rieverst schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:20:
[...]

Waarom zou dat niet mogen. Als je legale licenties gebruikt dan mag je het zeker als server inzetten. Tenzij je daarvoor weer hacks gaat toepassen.
Omdat dat in de EULA staat, bedrijven mogen Windows 10 niet als server inzetten, doe je dat wel, dan ben je op inbreuk van de licentie voorwaarden.
(v) de software te gebruiken als serversoftware ten behoeve van commerciële hosting, waardoor de software beschikbaar wordt gemaakt voor gelijktijdig gebruik door meerdere gebruikers via een netwerk, de software te installeren op een server en gebruikers toe te staan zich hiertoe op afstand toegang te verschaffen, of de software te installeren op een apparaat voor exclusief gebruik door gebruikers op afstand;
Om dat te verduidelijken; commercieel gebruik moet je zogenaamde 'client access licenses' kopen, of CALs. Deze CAL's schaf je per gebruiker aan en is een gebruiker of device licentie. Microsoft is erg streng op CAL controles en zal je tijdens een audit ook zeker hierop aanspreken en berekenen wat voor "verlies" deze hebben geleden. Voor thuisgebruik, of gewoon "particulier gebruik" is het echter geen probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door TeGek op 12-04-2019 15:28 ]

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Azure? Ik heb voor thuisgebruik een aantal B VM's in gebruik. Ik denk dat de VPN de duurste component is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@TeGek Je zal helemaal gelijk hebben maar eerst zullen ze een reden moeten hebben voor een controle, het gaat dan om vaak echt kleine bedrijven. Risico nul, verder wil ik het graag aan een rechter voorleggen, je kan niet verwachten dat je een specialist moet inhuren om te controleren wat je doet wel of niet mag in deze. Het is een beetje buitenproportioneel geworden. Maar staat verder los van dit topic.
@TS Zou ook eens kijken naar Clearos kan heel veel zaken die je wil en is standaard linux (centos 7) maar met een goede integratie en gemakkelijk te gebruiken apps.
Ook zitten er risico's aan als een W10 machine vanaf het internet benaderbaar is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik denk dat ik de discussie toch wil houden over Windows 10 pro als server OS en niet andere opties. Uiteraard ben ik daar bekend mee. Hoewel ik Linux ken, ga ik toch die kant niet op. Mocht het niet bevallen, is die optie er uiteindelijk toch wel om te bewandelen.

Qua benaderen vanaf het internet, tja. Wat zijn de risico's? Die zijn er met alles eigenlijk wel lijkt me zo. En zo open staat hij verder niet buiten een beperkt aantal poorten voor specifieke programma's en die zitten dan ook nog eens niet op hun standaard poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Arunia schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:24:
Ik denk dat ik de discussie toch wil houden over Windows 10 pro als server OS en niet andere opties. Uiteraard ben ik daar bekend mee. Hoewel ik Linux ken, ga ik toch die kant niet op. Mocht het niet bevallen, is die optie er uiteindelijk toch wel om te bewandelen.

Qua benaderen vanaf het internet, tja. Wat zijn de risico's? Die zijn er met alles eigenlijk wel lijkt me zo. En zo open staat hij verder niet buiten een beperkt aantal poorten voor specifieke programma's en die zitten dan ook nog eens niet op hun standaard poorten.
Zet er als je hem vanaf buiten wil benaderen zonder VPN zet er dan i.i.g een RDS SSL certificaat op en pas met IIScrypto de security settings aan.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@HKLM_ Ah, RDS heb ik met WHS 2011 al problemen mee gehad. Die stond in de router open voor een keer en gewoon vergeten dat dat open stond. Daar heb ik wel van geleerd iig.
Maar zal je uitleg zeker ter harte nemen.

Ik heb er nu teamviewer even op draaien, maar ook dat gaat binnenkort uit. Voorheen na de hack gebruikte ik teamviewer op mijn pc en daar vandaan met een groot wachtwoord middels rdp naar de server. Maar moet uiteindelijk gewoon naar VPN kijken. Is hoe dan ook wel handig.

[ Voor 38% gewijzigd door Arunia op 17-04-2019 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Arunia schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:43:
@HKLM_ Ah, RDS heb ik met WHS 2011 al problemen mee gehad. Die stond in de router open voor een keer en gewoon vergeten dat dat open stond. Daar heb ik wel van geleerd iig.
Maar zal je uitleg zeker ter harte nemen.
Ik heb hem open staan maar wel met een regel in de USG dat alleen een aantal IP adressen dit mogen. (Vanaf mijn ouders en vanaf mijn werk) Maar eigenlijk doe ik dit voor alle porten die ik open zet naar mijn server of ubnt devices.

Je zou ook nog naar RdpGuard kunnen kijken: (soort fail2ban voor windows :) )
RdpGuard is a host-based intrusion prevention system (HIPS) that protects your Windows Server from brute-force attacks on various protocols and services (RDP, FTP, IMAP, POP3, SMTP, MySQL, MS-SQL, IIS Web Login, ASP.NET Web Forms, MS Exchange, RD Web Access, VoIP/SIP, etc).

It monitors the logs on your server and detects failed logon attempts. If the number of failed logon attempts from a single IP address reaches a set limit, the attacker's IP address will be blocked for a specified period of time.

[ Voor 37% gewijzigd door HKLM_ op 17-04-2019 15:51 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@HKLM_ Is ook wel een idee inderdaad. Het is eigenlijk zo dat het meestal niet nodig is om er bij te kunnen. Heb ook een USG, dus kan daar dan ook naar kijken. Maar ben toen voldoende geschrokken om voorlopig van buitenaf iig geen RDP te gebruiken.

Eerst maar eens zorgen dat ik weer de data van de faulty HDD uit het image kan halen. Blijft een gebed zonder einde. Maar als mijn huidige test niet werkt, ga ik gewoon de oude server nog maar even aanslingeren en het op die manier proberen. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 17-04-2019 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

TeGek schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:23:
[...]

Omdat dat in de EULA staat, bedrijven mogen Windows 10 niet als server inzetten, doe je dat wel, dan ben je op inbreuk van de licentie voorwaarden.
Vind het maar vaag, en kan er niet echt uit opmaken wat er nu wel of niet onder server valt

Apparaatverbindingen. U mag maximaal 20 andere apparaten toegang geven tot de software die op het gelicentieerde apparaat is geïnstalleerd met als doel het gebruiken van de volgende softwarefuncties: bestandsservices, afdrukservices, Internet Information Services (IIS) en services voor het delen van internetverbindingen (ICS) en telefonieservices op het gelicentieerde apparaat. U mag een onbeperkt aantal apparaten toegang geven tot de software op het gelicentieerde apparaat voor het synchroniseren van gegevens tussen apparaten. Dit artikel houdt echter niet in dat u het recht hebt om de software te installeren, of om de primaire functie van de software (anders dan de functies die in dit artikel zijn opgenomen) te gebruiken, op een van deze andere apparaten.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Arunia schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:47:
@HKLM_ Is ook wel een idee inderdaad. Het is eigenlijk zo dat het meestal niet nodig is om er bij te kunnen. Heb ook een USG, dus kan daar dan ook naar kijken. Maar ben toen voldoende geschrokken om voorlopig van buitenaf iig geen RDP te gebruiken.

Eerst maar eens zorgen dat ik weer de data van de faulty HDD uit het image kan halen. Blijft een gebed zonder einde. Maar als mijn huidige test niet werkt, ga ik gewoon de oude server nog maar even aanslingeren en het op die manier proberen. :P
Als ik niet thuis,bij mijn ouders,of niet op werk ben dan gebruik ik eigenlijk altijd de VPN naar mijn USG om vanuit daar in te loggen.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@HKLM_ Echt genoeg om even in te duiken zodra hij goed draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Arunia schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:54:
@HKLM_ Echt genoeg om even in te duiken zodra hij goed draait.
Is het te veel :P jij wilde toch een ervaringen / leuke opties topic :P

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@HKLM_ Haha, nee. Dat bedoelde ik niet. ;)
Eerder dat ik nog steeds tegen oud zeer zeg maar aan loop met de oude server en ik dus eigenlijk nog niet lekker bij de data kom van de stervende schijf kwam. Heb een ddrescue img gemaakt. Echter blijkbaar gaat er daar iets niet goed omtrent de MBR. Dus niet testdisk aan het draaien en kijken of ik die kan fixen. Ook van het image uiteraard een kopie gemaakt om te voorkomen dat de stervende schijf weer aan moet.
Binnen Linux kwam ik wel bij zichtbare data en middels windows met een programma kon ik het image wel read only lezen, maar, rechten. Dus kon de data niet kopieren. Write enabled lukt iig voor geen meter.
Dat is eigenlijk het enige wat het nog tegen houd om verder te gaan met alles. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Ik gebruik zelf ook al jaren Windows 10 Pro als server OS. Simpel systeempje met Core i5 en 16GB geheugen, en daarnaast iets van 16TB aan HDD's voor de data.

Sinds kort heb ik wel Hyper-V's draaien, zodat je op die manier wat beter het geheugen en de CPU-cores kan verdelen. Ik heb bijvoorbeeld 24-7 BlueIris erop draaien, maar die vreet enorm veel geheugen en CPU. Dus nu in Hyper-V draaien met een maximaal ingesteld geheugen en CPU-cores.

Waar ik het voor de gebruik:
* alle data staat erop, waar de andere computers in het netwerk gebruik van maken (file server zeg maar);
* Stream ook mijn films / muziek daar vandaan naar de HTPC;
* 1e Hyper-V met Windows 10 Pro, met BlueIris voor beveiligingscamera's;
* 2e Hyper-V met Ubuntu, en daar Nextcloud op geïnstalleerd;
* Downloaden *kuch*

Ik heb wel eens een Windows Server OS geprobeerd, maar vond ik toch niet fijn. Liep toch al snel vast op drivers en software die niet werkte. Win10Pro werkt prima voor thuis-server-gebruik :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 17-04-2019 16:50 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:54
WeHoDo schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:17:
[...]

Gewoon een HP low-end server met SSD's met daarop Win10 Pro met data / printer sharing en backup software. Email gaat via de cloud.
Voor zover mij bekend mag dit echter licentie technisch niet, ik snap eigenlijk ook niet waarom je voor een paar honderd euro dat risico zakelijk zou gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Dennism schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:48:
[...]

Voor zover mij bekend mag dit echter licentie technisch niet, ik snap eigenlijk ook niet waarom je voor een paar honderd euro dat risico zakelijk zou gaan lopen.
Zakelijk niet nee maar dat is toch ook niet de insteek van dit topic? :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Dennism Inderdaad wat @HKLM_ zegt. Dit is gewoon thuis prive met 1 vaste pc en een laptop en een hand vol draagbare apparatuur. En wellicht met Plex streamen naar buiten toe voor onszelf.

Er is iemand die het had over zakelijk gebruik van pro als server. Maar dat is NIET de insteek van dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:54
HKLM_ schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:16:
[...]

Zakelijk niet nee maar dat is toch ook niet de insteek van dit topic? :P
Daarom reageer ik ook op gebruiker Wehodo die onderstaande neergezet heeft in een eerdere post in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Enige waar ik nu tegenaan loop, eerder irritatie, is dat een lokaal account je meteen weer die 3 veiligheidsvragen in moet vullen. Dat wil ik helemaal niet!
Wat alleen werkt vanaf v1903. Geen idee waarom ik nog op v1809 zit.

Een account invoeren met MS gegevens gaat ook niet lekker. Iig, dat accepteert hij niet vanaf de andere pc om er mee op de server te komen via netwerk vanuit bestandsverkenner.

Daar maar eens rustig in duiken.
De rest gaat iig wel prima alleen de optie Docker maar naast me neergelegd. Nee, ik ga niet naar Linux (wat in alle andere topics al meteen geroepen wordt). :P

Ik zoek eigenlijk alleen nog een programma om makkelijk rechten uit te delen op de shares en de folders. Zoiets als wat er in WHS 2011 ook zat. De map aanklikken en makkelijk in de accounts rechten aan geven.

[ Voor 25% gewijzigd door Arunia op 30-04-2019 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Arunia schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:35:
Enige waar ik nu tegenaan loop, eerder irritatie, is dat een lokaal account je meteen weer die 3 veiligheidsvragen in moet vullen. Dat wil ik helemaal niet!
Wat alleen werkt vanaf v1903. Geen idee waarom ik nog op v1809 zit.
Omdat 1903 nog niet uitgerold wordt

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@GreNade Bedankt. Ik zie al wat er was. Nu zit mijn eigen pc in de insider program. Maar omdat er ergens een usb SD hub in zit, start de installatie niet. De server zou ik eigenlijk ook in de Insider Program moeten zetten voor die update. Hmm, twijfel even of ik dat doe. Staat nog niet veel op om er voor deze update op tegen te zijn.

De vraag is natuurlijk hoe lang het gaat duren voor die update beschikbaar komt voor de commoners. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Arunia schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:52:
@GreNade Bedankt. Ik zie al wat er was. Nu zit mijn eigen pc in de insider program. Maar omdat er ergens een usb SD hub in zit, start de installatie niet. De server zou ik eigenlijk ook in de Insider Program moeten zetten voor die update. Hmm, twijfel even of ik dat doe. Staat nog niet veel op om er voor deze update op tegen te zijn.

De vraag is natuurlijk hoe lang het gaat duren voor die update beschikbaar komt voor de commoners. ;)
Het heet de May 2019 update, dus ik verwacht ergens in mei :p

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@GreNade -_- haha, inderdaad. Maar die van vorig jaar kwam uiteindelijk ook een stuk later! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06 23:27
Hey mooi topic, zelf sinds een paar maanden ook Windows 10 (edu) draaien op mijn nieuwe server.
Hiervoor gebruikte ik OSX als server en daarvoor een Synology NAS.

Windows 10 is wel een zuinige optie. Ik heb een idle verbruik van 19 watt met niet extreem zuinige hardware (i3-8100, 16GB, goedkoop moederbord en goedkope Be Quiet voeding).

Vooralsnog niet echt aan toe gekomen om hem goed in te richten. Ik gebruik het voor:
- fileserver
- Plex server
- Nieuwsgroepen download bak

Daarnaast hangen er gewoon 2 schermen aan zodat ik ook op de server kan werken met Office als dat nodig is.

Wat nog in te richten:
- Radarr, Sonarr etc
- webserver (voor ontwikkel doeleinden)
- domoticz of Homeassistent
- ubiquiti controller

Verder wil ik nog wel buiten mijn eigen netwerk toegang hebben tot mijn bestanden. Ik schat zo in dat owncloud of nextcloud dan de beste oplossing is. Daar moet ik ook nog even in duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 10:00
@Brahiewahiewa heeft het al genoemd maar ik geloof niet dat iedereen begreep waar het over ging (je leest immers snel over het verschil tussen hyper-v en hyper-v server heen), maar: heb je al naar hyper-v server gekeken? Dat is dus een gratis variant van windows server die zo goed als compleet uitgekleed is met uitzondering van hyper-v.

De server-2019 variant is nu nog als 180-dagen eval te downloaden, de 2016 variant is gewoon werkzaam/compleet.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ook ik gebruik Windows 10 als server OS voor mijn home server.

Dit is een systeem met 1 SSD waar alle veel gebruikte data op staat en 5 HDD's die ik met de combinatie Stablebit (DrivePool, Scanner en CloudDrive) samen met snapraid voor redundancy wil inrichten. Ik heb daarvoor eerst wat gespeeld op een andere PC met deze producten en vind die combinatie geweldig werken.

Helaas loop ik bij mijn server nu tegen het probleem aan dat de HDD's eigenlijk nauwelijks in slaap komen. Ik heb die nu nog op de standaard Windows instelling van 20 minuten staan. Zelf al wat gegoogled en dingen geprobeerd:
- geschedule-de defragmentatie uitgeschakeld
- de schijven in Windows defender aan de uitzonderingen lijst toegevoegd
- Windows defender in zijn geheel uitgezet

Toch zie ik aan de verbruiksmeter al dat de schijven nauwelijks aan slapen toe komen, de server zit meestal tussen de 25 en 30W, terwijl als ik de 5 HDD's fysiek afkoppel dan draait de server idle rond de 10W.

Via SysInternal Process Explorer heb ik met een filter eens een dag laten draaien en alle processen die in dit geval mijn eerste HDD benaderden (D:) laten zien: ik zie daar heel regelmatig (zeker 1x per uur, soms 2x per uur) Explorer voorbij komen die dus aan mijn schijf zit. Ik heb op de PC zelf dan niets open staan. Qua software heb ik nu nog alleen Stablebit Scanner erop en SABNZB, maar ook voor Stablebit Scanner zag ik al dat bij lang gebruik het verbruik nooit onder de 25W komt, dus de schijven gaan niet in slaapstand.

De prullenbak en systeemherstel zijn op alle 5 HDD's uitgeschakeld en op dit moment zijn de HDD's ook helemaal leeg. Ik kom nu niet verder waarom Explorer zo regelmatig de schijven blijft benaderen dat ze niet langdurig in slaap gaan.

Iemand enig idee? Ik zou graag willen dat de schijven alleen aangaan als ik ze nodig heb (en dus benader), of als bijv. straks de geschedulde backup scripts en/of het snapraid scrip gaat lopen, wat ik waarschijnlijk op 1x per week in een nacht ga laten doen, gezien de data nauwelijks veranderd op deze schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06 23:27
Dreamer-1982 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:52:
Ook ik gebruik Windows 10 als server OS voor mijn home server.

Dit is een systeem met 1 SSD waar alle veel gebruikte data op staat en 5 HDD's die ik met de combinatie Stablebit (DrivePool, Scanner en CloudDrive) samen met snapraid voor redundancy wil inrichten. Ik heb daarvoor eerst wat gespeeld op een andere PC met deze producten en vind die combinatie geweldig werken.

Helaas loop ik bij mijn server nu tegen het probleem aan dat de HDD's eigenlijk nauwelijks in slaap komen. Ik heb die nu nog op de standaard Windows instelling van 20 minuten staan. Zelf al wat gegoogled en dingen geprobeerd:
- geschedule-de defragmentatie uitgeschakeld
- de schijven in Windows defender aan de uitzonderingen lijst toegevoegd
- Windows defender in zijn geheel uitgezet

Toch zie ik aan de verbruiksmeter al dat de schijven nauwelijks aan slapen toe komen, de server zit meestal tussen de 25 en 30W, terwijl als ik de 5 HDD's fysiek afkoppel dan draait de server idle rond de 10W.

Via SysInternal Process Explorer heb ik met een filter eens een dag laten draaien en alle processen die in dit geval mijn eerste HDD benaderden (D:) laten zien: ik zie daar heel regelmatig (zeker 1x per uur, soms 2x per uur) Explorer voorbij komen die dus aan mijn schijf zit. Ik heb op de PC zelf dan niets open staan. Qua software heb ik nu nog alleen Stablebit Scanner erop en SABNZB, maar ook voor Stablebit Scanner zag ik al dat bij lang gebruik het verbruik nooit onder de 25W komt, dus de schijven gaan niet in slaapstand.

De prullenbak en systeemherstel zijn op alle 5 HDD's uitgeschakeld en op dit moment zijn de HDD's ook helemaal leeg. Ik kom nu niet verder waarom Explorer zo regelmatig de schijven blijft benaderen dat ze niet langdurig in slaap gaan.

Iemand enig idee? Ik zou graag willen dat de schijven alleen aangaan als ik ze nodig heb (en dus benader), of als bijv. straks de geschedulde backup scripts en/of het snapraid scrip gaat lopen, wat ik waarschijnlijk op 1x per week in een nacht ga laten doen, gezien de data nauwelijks veranderd op deze schijven.
Ik ben benieuwd naar je oplossing, als je die vindt. Wel de moeite waard om eens te checken of die van mij wel uit gaan.
Hoewel ik alleen maar gebruik maak van 2,5” schijven, die zijn al een stuk zuiniger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Dreamer-1982 Op dit moment ben ik nog niet bezig met zuinig. Wel al Docker in gebruik omdat ik daar Firefly III het beste in kan draaien (de andere opties gingen gewoon voor geen meter).

De rest van de software zoals Plex, Sonarr, Lidarr, Radarr, Unifi etc draaien allemaal wel zonder problemen.
Finetunen moet ik daarna nog eens rustig naar kijken. Geen idee wat het huidige gebruik is eigenlijk. Maar tegen die tijd ga ik nog eens kijken naar de instellingen.

@NaliXL Dat is inderdaad een stuk duidelijker. Ga daar ook eens in duiken. Misschien is dat wel wat inderdaad. Maar voorlopig nog maar even zo. Kijken kan iig geen kwaad.

Enige waar ik nog tegenaan loop zijn de dockerfile bestanden. Wil ook een recipemanager in Docker gaan draaien, maar met een dockerfile (er achter gekomen dat ik docker build moet gebruiken), hangt dit dan op Linux paden. Iig krijg ik een melding dat die paden niet bestaan. firefly iii ging na instellen zonder problemen, maar dat was met een compose file. Geen idee of ik die dockerfile aan kan passen. Docker draait wel met Linux containers en dus niet windows containers.

Misschien toch maar een "het grote docker topic" maken?

[ Voor 44% gewijzigd door Arunia op 21-05-2019 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
En ik heb een Docker topic gemaakt voor de geïnteresseerden:
Arunia in "[Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Frogmen schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:42:
@TeGek Je zal helemaal gelijk hebben maar eerst zullen ze een reden moeten hebben voor een controle, het gaat dan om vaak echt kleine bedrijven. Risico nul, verder wil ik het graag aan een rechter voorleggen, je kan niet verwachten dat je een specialist moet inhuren om te controleren wat je doet wel of niet mag in deze.
Onzin! Ik heb vaak genoeg te maken gehad met de SAM afdeling van Microsoft en die maken echt geen onderscheid. Zeker niet als een ontevreden medewerker een melding maakt bij Microsoft of via een omweg naar de BSA.

Verder @Arunia
Welke versie van Windows 10 hebben we het precies?
• Windows 10 Education (Per Device)
• Windows 10 Education E3 (SL)
• Windows 10 Education A3 (SL)
• Windows 10 Education E5 (Per User)
• Windows 10 Pro (Per Device) OEM
• Windows 10 Pro (Per Device) Retail (FPP)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@PcDealer De server is voor prive gebruik. Het gaat om Windows 10 pro nl. Uiteindelijk is het mijn bedoeling binnenkort na het testen deze om te zetten met een gewone 10 pro licentie. De server heb ik in onderdelen gekocht, dus OEM lijkt me dan prima.
Verder verbinden er wat losse apparaten mee zoals telefoons en tablets en vooral mijn Pc en de laptop van mijn vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
PcDealer schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 01:33:
[...]

Onzin! Ik heb vaak genoeg te maken gehad met de SAM afdeling van Microsoft en die maken echt geen onderscheid. Zeker niet als een ontevreden medewerker een melding maakt bij Microsoft of via een omweg naar de BSA.

Verder @Arunia
Welke versie van Windows 10 hebben we het precies?
• Windows 10 Education (Per Device)
• Windows 10 Education E3 (SL)
• Windows 10 Education A3 (SL)
• Windows 10 Education E5 (Per User)
• Windows 10 Pro (Per Device) OEM
• Windows 10 Pro (Per Device) Retail (FPP)
Het punt hierbij is vooral dat er niemand tot nu toe het geld voor over heeft om het voor de rechter te brengen. Of het gaat simpelweg om te kleine bedragen waarbij de proceskosten te hoog oplopen of het schikkingsvoorstel is schappelijk. En particulieren als ze ervan horen zullen ze misschien een standaard brief sturen maar verder niet, ook microsoft kijkt naar kosten baten. Verder is er ook veel openbaar aanbod van legitieme bedrijven waarvan hier altijd geroepen wordt dat het illegaal moet zijn, maar waar ze niets aan kunnen of willen doen, waarbij je op basis van te goeder trouw prima een goedkope licentie kan kopen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Frogmen schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:56:
[...]

Het punt hierbij is vooral dat er niemand tot nu toe het geld voor over heeft om het voor de rechter te brengen. Of het gaat simpelweg om te kleine bedragen waarbij de proceskosten te hoog oplopen of het schikkingsvoorstel is schappelijk. En particulieren als ze ervan horen zullen ze misschien een standaard brief sturen maar verder niet, ook microsoft kijkt naar kosten baten. Verder is er ook veel openbaar aanbod van legitieme bedrijven waarvan hier altijd geroepen wordt dat het illegaal moet zijn, maar waar ze niets aan kunnen of willen doen, waarbij je op basis van te goeder trouw prima een goedkope licentie kan kopen.
De stelling was de kleine bedrijven geen risico lopen op een controle. Die heb ik onderuit gehaald. Ik weet niet wat je wil met "naar de rechter brengen".
Arunia schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:56:
@PcDealer De server is voor prive gebruik. Het gaat om Windows 10 pro nl. Uiteindelijk is het mijn bedoeling binnenkort na het testen deze om te zetten met een gewone 10 pro licentie. De server heb ik in onderdelen gekocht, dus OEM lijkt me dan prima.
Verder verbinden er wat losse apparaten mee zoals telefoons en tablets en vooral mijn Pc en de laptop van mijn vrouw.
OEM is dan prima.

Inderdaad 20 connecties:
(iii) Device connections. You may allow up to 20 other devices to access the software installed on the licensed device for the purpose of using the following software features: file services, print services, Internet information services, and Internet connection sharing and telephony services on the licensed device. You may allow any number of devices to access the software on the licensed device to synchronize data between devices. This section does not mean, however, that you have the right to install the software, or use the primary function of the software (other than the features listed in this section), on any of these other devices.
https://www.microsoft.com...EM_Windows_10_English.htm
Virtualiseren mag, maar in tegenstelling tot andere licentievormen 1 toegestaan en niet 2:
(iv) Use in a virtualized environment. This license allows you to install only one instance of the software for use on one device, whether that device is physical or virtual. If you want to use the software on more than one virtual device, you must obtain a separate license for each instance.

[ Voor 49% gewijzigd door PcDealer op 28-05-2019 15:52 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acosta135
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-02 19:57
Deze command geprobeerd Get-AppxProvisionedPackage
maar werkte niet bij mij of doe ik iets fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@acosta135 heel eerlijk had iemand die gepost. Ik heb hem zelf iig nooit geprobeerd. Je zou de losse kunnen gebruiken uit de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

acosta135 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:09:
Deze command geprobeerd Get-AppxProvisionedPackage
maar werkte niet bij mij of doe ik iets fout
Psst: [Windows 10] Ervaringen & Discussie - Deel 2 ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbodewes
  • Laatst online: 21-07-2024
Ik heb ook Windows 10 Pro op mijn home server draaien, een HP Proliant Microserver Gen7 met 8GB RAM, 53TB aan opslag - Windows draait vanaf een 128GB SSDtje.

De 53TB heb ik opgedeeld in een aantal Storage Pools, sommige gemirrored, en sommige zonder redundancy (bewust).

Ik ben begonnen op Win7Pro, en via Win8, Win8.1 naar Win10Pro geupgraded. Als beveiliging draait Norton Security erop, om van extern te benaderen TeamViewer en/of VPN via mijn Draytek router. Om belangrijke bestanden dubbel te beveiligen gebruik ik OneDrive met een Office365 Home subscription (nu dus op een aantal accounts 2TB opslag) en OneDrive for Business 1TB, waardoor op de PCs via OneDrive en op de server dus alle bestanden altijd synchroon zijn, en beveiligd in de Microsoft cloud. (Ik heb dus alleen plm 4TB aan belangrijke bestanden op de OneDrive, niet de volle 50+ TB.)

Ik heb in de afgelopen 6 jaar 2 keer een schijf verloren, maar door Storage Pools en OneDrive nooit bestanden kwijtgeraakt.

Dit draait nu 6 jaar als fileserver, ik heb er een tijd DVBLink op gedraaid maar dat werkt niet meer met mijn KPN Glasvezel abonnement (tenminste, ik heb het niet meer werkend gekregen), en met name als backup voor mijn vrouw, die fotografe is, en grote CR2 bestanden opslaat en bewerkt.

De afgelopen weken begon hij wat kuren te krijgen - vreemd want er was niet veel veranderd qua software, enkel Windows en Norton updates, en helemaal niets veranderd qua hardware. BSODs, niet meer benaderbaar via het netwerk, of complete systeem freezes. Ik heb hem daarom nu voor het eerst opnieuw geïnstalleerd: schone Win10Pro, Norton Security, TeamServer. En OneDrive weer geconfigureerd om alles ook lokaal op te slaan, en niet alleen een ghost-bestandje met verwijzing naar de cloud. Alles op dezelfde hardware, en het draait weer als een zonnetje.

Ik heb er even over gedacht om iets anders dan Windows te gebruiken, maar omdat ik OneDrive als integraal onderdeel gebruik is dat eigenlijk geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@Arunia
Mag ik vragen wat voor behuizing je voor je Windows 10 server hebt gebruikt? Zelf heb ik er eentje op basis van een J3455 bordje in een oude HTPC-kast maar voor het wisselen van schijven is dat niet echt handig dus ik vrees eigenlijk de dag dat ik er plots eens eentje moet wisselen.

(het zou voor mij ook een reden kunnen zijn dan gelijk maar een NAS te overwegen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@D-e-n Ikzelf heb een Lian Li pricewatch: Lian Li PC-Q25B.
Deze wordt niet meer verkocht en de backplate voor de hdd's is per generatie anders. Die van mij heeft een aantal gewone en sata voedings aansluitingen. Niet geheel handig. Heb ik niet gevonden of de volledig sata variant te vinden is.

Wat ik eigenlijk ooit nog eens zou willen is van Lian Li de kast in de vorm van een bureau voor 2 pc's en genoeg ruimte. Maar die is weer best duur ook en een los plankje voor toetsenbord en muis. Weet niet of ik daar aan zou kunnen wennen.

Maar mijn huidige behuizing past in de meterkast, maar staat nu bij mijn pc voor het gemak.
Qua kast is het het handigste om te gaan voor eentje waar je makkelijk de schijven kunt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

hbodewes schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:42:
Ik heb ook Windows 10 Pro op mijn home server draaien, een HP Proliant Microserver Gen7 met 8GB RAM, 53TB aan opslag - Windows draait vanaf een 128GB SSDtje.

De 53TB heb ik opgedeeld in een aantal Storage Pools, sommige gemirrored, en sommige zonder redundancy (bewust).

Ik ben begonnen op Win7Pro, en via Win8, Win8.1 naar Win10Pro geupgraded. Als beveiliging draait Norton Security erop, om van extern te benaderen TeamViewer en/of VPN via mijn Draytek router. Om belangrijke bestanden dubbel te beveiligen gebruik ik OneDrive met een Office365 Home subscription (nu dus op een aantal accounts 2TB opslag) en OneDrive for Business 1TB, waardoor op de PCs via OneDrive en op de server dus alle bestanden altijd synchroon zijn, en beveiligd in de Microsoft cloud. (Ik heb dus alleen plm 4TB aan belangrijke bestanden op de OneDrive, niet de volle 50+ TB.)

Ik heb in de afgelopen 6 jaar 2 keer een schijf verloren, maar door Storage Pools en OneDrive nooit bestanden kwijtgeraakt.

Dit draait nu 6 jaar als fileserver, ik heb er een tijd DVBLink op gedraaid maar dat werkt niet meer met mijn KPN Glasvezel abonnement (tenminste, ik heb het niet meer werkend gekregen), en met name als backup voor mijn vrouw, die fotografe is, en grote CR2 bestanden opslaat en bewerkt.

De afgelopen weken begon hij wat kuren te krijgen - vreemd want er was niet veel veranderd qua software, enkel Windows en Norton updates, en helemaal niets veranderd qua hardware. BSODs, niet meer benaderbaar via het netwerk, of complete systeem freezes. Ik heb hem daarom nu voor het eerst opnieuw geïnstalleerd: schone Win10Pro, Norton Security, TeamServer. En OneDrive weer geconfigureerd om alles ook lokaal op te slaan, en niet alleen een ghost-bestandje met verwijzing naar de cloud. Alles op dezelfde hardware, en het draait weer als een zonnetje.

Ik heb er even over gedacht om iets anders dan Windows te gebruiken, maar omdat ik OneDrive als integraal onderdeel gebruik is dat eigenlijk geen optie.
53GB met 4 bays? Wat zit daar dan in 4x14? Want is niet meer plaats dacht in in een microserver

Hier debian en google storage (Allegaartje van schijven gaande van 2TB tot 10TB dooreen)

Mergerfs + snapraid + rlcone :) done.

Geen Raid nodig, want availability wordt door rclone verzorgd icm snapraid.
Beveiliging tegen dataverlies snapraid + rclone :)

Nadeel, max snelheid is de doorvoer van 1 schijf maar meer heb ik toch niet nodig.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbodewes
Sorry, ik weet niet hoe ik een post moet verwijderen. Ik had per ongeluk iets twee keer geplaatst...

[ Voor 82% gewijzigd door hbodewes op 15-10-2019 07:37 . Reden: Twee keer geplaatst. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbodewes
SadisticPanda schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:48:
[...]

53GB met 4 bays? Wat zit daar dan in 4x14? Want is niet meer plaats dacht in in een microserver

Hier debian en google storage (Allegaartje van schijven gaande van 2TB tot 10TB dooreen)

Mergerfs + snapraid + rlcone :) done.

Geen Raid nodig, want availability wordt door rclone verzorgd icm snapraid.
Beveiliging tegen dataverlies snapraid + rclone :)

Nadeel, max snelheid is de doorvoer van 1 schijf maar meer heb ik toch niet nodig.
Ik heb 3 externe Icybox HDD-behuizingen, waar elk 4 HDDs in kunnen, aangesloten via USB3. Er zit een allegaartje aan drives in, van 2TB tot 8TB schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

hbodewes schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 07:35:
[...]

Ik heb 3 externe Icybox HDD-behuizingen, waar elk 4 HDDs in kunnen, aangesloten via USB3. Er zit een allegaartje aan drives in, van 2TB tot 8TB schijven.
Ah, vandaar. Ik dacht al. 4bay. Daar zit voor klein fortuin aan schijven in voor aan die TB.

Mja liever rechtstreeks hier. Als ik sync moet draaien van meerdere schijven via usb 3, dan is het niet vooruit te branden.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Laatst online: 20:46
Hallo allemaal,

In mijn zoektocht voor vervanging van WSE2012-R2 kwam ik hier terecht, Dank voor de vele berichten, ik steek er veel van op. Heb eigenlijk één vraag, de TS gebruikt Stablebit omdat hij/zij daar al een licentie voor heeft. Maar wat is er op tegen om Storage Spaces in Windows 10 te gebruiken? Kan iemand me uitleggen waarom ik beter beter Stablebit t.o.v. Storage Spaces kan gebruiken.
bijvoorbaat dank.

Mijn huidige systeem:
Intel Pentium G3220
MSI moederbord
Kingston 8GB geheugen
16TB opslag
WES2012-R2

[ Voor 11% gewijzigd door ManS-H op 03-11-2019 11:29 . Reden: Toevoeging systeem ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
@ManS-H
Ik heb met mijn Windows 10 server ook met dat dillema gespeeld. Op het internet lopen er ook wel wat discussies over maar die zijn vaak al wat ouder.

Zelf heb ik er voorlopig voor gekozen om gewoon één keer per dag te mirroren met Robocopy. Niet een echte mirror maar voor hier voldoende. Excelsheets, Word bestanden etc worden namelijk ook nog eens in de cloud opgeslagen. En voordeel is dan weer dat je die gespiegelde schijf gewoon aan een andere pc kunt hangen.

Weet niet wat de motivatie van TS @Arunia was verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@D-e-n ik kan @ManS-H niet helpen met de keuze. Ik had inderdaad drivepool en scanner al uit de tijd van whs 2011 omdat toen de drivepool van MS kwam te vervallen. Daarbij scanner aangeschaft en zodoende die meegenomen naar Win 10 pro.

Het is denk ik maar wat je gewend bent. Het werkt goed voor mij en kan het makkelijk overzetten naar een nieuwe server of iets. Wordt meteen opgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
@Arunia
Die scanner wilde ik sowieso nog wel eens proberen. Lijkt me erg handig.

Even tussendoor: welk type/merk schijven heb jij er in zitten?

[ Voor 28% gewijzigd door D-e-n op 03-11-2019 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@D-e-n ik heb zelf 3 en 4 TB wd red schijven.
Volgens mij de efrx reeks.
Had wel uiteindelijk problemen met dode sectoren, maar heb ze lang gehad. Jammer dat ze buiten de garantie stuk gingen. De lange termijn is overigens wel fijn en je kunt met een credit card rechtstreeks via WD zelf regelen dat je eerst een vervangende krijgt en binnen een maand de oude terug kan sturen zodat je je data eerst over kunt zetten.

[ Voor 79% gewijzigd door Arunia op 03-11-2019 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManS-H
  • Laatst online: 20:46
@D-e-n en @Arunia, ik kies voor Storage Spaces, hier werkt WWSE2012-R2 ook mee en ik heb hier geen slechte ervaringen mee.

@D-e-n, Ik gebruik SyncBackProV7 om de belangrijkste documenten naar een NAS te verplaatsen.

Ik ga op basis van de TS maar eens een systeemtje opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:46
Leuk topic - Bookmarked :).

Ik ben begin december begonnen met het neerzetten van mijn eigen thuisserver. Waarom? Mijn Synology NAS moet langzaam vervangen gaan worden om betrouwbaar te blijven, ik had een VPSje voor de UniFi/UNMS controller software van Ubiquiti en had meerdere websites draaien bij TransIP.

Bij wijze van experimenteren heb ik nu een eigen servertje neergezet;
- Intel Core i7 6700 (overkill, maarja, had ik nog liggen)
- 32GB DDR4
- 2 x 1TB Samsung schijven :X :X (draaien nu in RAID1)
- Windows 10 Pro

Middels Hyper-V heb ik nu een aantal VM's gemaakt:
- Ubuntu 18.04LTS met daarop de UNMS en UniFi controller
- Ubuntu 18.04LTS met daarop Runcloud om makkelijk WordPress sites uit te rollen
- Xpenology DSM5.2 met daarbij een VHDX image van ~95% van de capaciteit van die Samsung array

Draait tot nu toe super stabiel, erg tevreden mee. Qua tweaks om het energieniveau binnen de perken te houden, heb ik de tips gevolgd uit Het grote zuinige server topic - deel 2

Wel vind ik het lastig om als leek op dit gebied de boel beveiligd te houden. Wat ik tot nu toe heb gedaan:
- De boel draait op Windows 10 Pro met ESET Internet Security - Firewall daarbij met alles blokkeren, tenzij gewhitelist.
- RDP is mogelijk, echter alleen van het lokale netwerk - naar buiten toe staat deze dicht
- Eens per week handmatige scan met HitmanPro
- UNMS en UniFi hangen wel aan het internet, echter niet op standaard porten. 2FA staat aan, SSH naar buiten staat uit
- Runcloud zegt zelf beveiliging te regelen

Hoe zorgen jullie ervoor dat je 'hypervisor' goed beveiligd blijft?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@Hammetje

Qua security heb ik op dit moment eigenlijk alleen Windows firewall en virusscanner.
De poorten zijn verder dicht behalve wat ik open heb gezet voor specifieke applicaties.
Enige waar ik tegenaan loop is dat ik mijn kookboek binnen Docker niet kan laten communiceren meer met de docker database container, maar daar kom ik nog wel achter hoe dat zit.... ooit. :P

RDP heb ik uit en gebruik Anydesk om op de server wat te vogelen wanneer nodig.
UniFi gebruik ik volgens mij alleen lokaal.
Dus zoveel mogelijk lokaal en anders via opgegeven niet standaard poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erijk999
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-11-2024
Hallo ik ben nieuw hier en ik vraag mij af of iemand ervaring heeft met de fujitsu d3243-s moederbord .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@erijk999 Welkom, echter vraag ik me af waarom je dit vraagt? Zie niet echt wat het met Windows 10 pro als server OS te maken heeft namelijk.
Welke ervaringen zoek je? We hebben een topic over zuinige servers. Maar dat ligt helemaal aan je specifieke vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erijk999
ohw sorry, ik wil deze in gaan zetten als windows 10 server, en vroeg me af of er iemand al ervaring mee heeft.
maar ik ga dit elders vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@erijk999 Het lijkt me sterk dat het niet gaat werken. Als er drivers zijn voor Windows 10, dan moet dat gewoon werken.
Zie wel dat het een ddr3 bordje is, dus vrij aan de leeftijd. Maar zou even kijken bij de drivers voor dit bord.

[ Voor 32% gewijzigd door Arunia op 22-01-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erijk999
Hoi Arunia,
bedankt voor jou reactie , mocht heg wat worden dan hoor je het van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
Is windows server 2016/2019 in de basis niet een aangepaste versie van windows 10??? Uiteraard een op maat gemaakt software set en hier en daar wat technische aanpassingen.

Het lijkt me niet volledig seperaat gebouwd te zijn.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Meestervisser als ik zo naar die versies kijk, dan zou dat best kunnen.
Maar dat maakt verder ook niet zoveel uit.

Moet zeggen dat de server nog steeds goed draait. Dus daar ben ik wel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion-Pax
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-01 15:17
Leuk topic, ga ik volgen!

Ik had al een tijdje een PC op windows 10 pro als "homeserver" draaien en ga die nu verder opzetten.
Als hardware ben ik erg fan van de HP Prodesk 600 G1 lijn. Die zijn zuinig, low-form-factor en superstabiel.
Ik heb er al één om,gebouwd naar een "game pc"voor de kids met een LP GTX 1650 en de tweedebouw ik nu dus om naar een homeserver door er een paar extra schijven aan toe te voegen.

Op MP zijn ze voor een appel en een ei al te krijgen.

Iemand tips voor VPN oplossing zodat ik mijn bestanden buiten mijn netwerk kan gebruiken want ik gebruik liever niet Google Drive zoals ik nu doe?

Mijn Output!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hotsoup
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-05 00:04
Ik heb zelf Windows 10 Pro als Server OS nu al meer dan een jaar draaien en het werkt als een zonnetje.
Hij wordt gebruikt als Plex server, Hassio, Game server, Next Cloud en een hoop docker containers voor allemaal kleine projectjes.

Verder draait er nog in een Hyper-V een Ubuntu 20.04 LTS en Openvpn Access server (Voor bijv. RDP).

Kort samengevat werkt het gewoon goed. In het verleden heb ik Ubuntu en OMV gebruikt als server OS maar niks voelt zo knus en thuis als Windows.

Specs:
Ryzen 5 2600
A320M-K
32 GB DDR4 Ram
1TB Curcial M.2 NVME als OS schijf
500GB SSD als download buffer voor deluge
2x 10tb stripped WD HDD
1x 4tb Iron Wolf HDD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:12
Bij toeval kwam ik dit topic tegen en ik gebruik nog steeds WHS2011. Ik zou het ook best willen proberen om W10 in te zetten maar ik mis in deze setup de mogelijkheid om backup's van de clients te maken zoals WHS dat doet. Voor zover ik heb gelezen zit dat er niet in en moet je terugvallen op software van derden die niet gratis zijn.

Maar goed, ik blijf dit (oude) topic toch volgen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Ferret Welkom!
Ik heb zelf geen backup van clients nodig gehad, maar denk ook inderdaad dat je richting derden moet kijken.
Ikzelf draai crashplan naar de cloud toe en dat gaat eigenlijk zonder omkijken. Alles wat ik belangrijk vind zet ik zelf op de server.
Foto's bewerken e.d., doe ik rechtstreeks op de server zeg maar. Voor zover that is.
De rest van de meuk staat ook gewoon op de server.
Het draait hier nog zonder problemen en eigenlijk weinig omkijken naar. Sterker nog, bedenk me nu dat ik geen licentie nog heb aangeschaft.

Lijkt me sterk dat er geen open source client backup opties beschikbaar zijn. Maar zit daar te weinig in om daar iets functioneels over te zeggen.

WHS2011 ondanks alle top functies werd toch te oud.
Heb zelf wel Drivepool en Drivescanner meegenomen naar deze installatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Arunia op 01-10-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1992xD
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 21:56
Inmiddels is dit topic een jaar oud.

Ik gebruik nu sinds kort Windows (jaja) en als ik er niet op game blijft ie aanstaan als server.

Built in dlna server.
Fileserver.
Torrent app.
Boinc client.
More to come.

DLNA, torrent en interne fileserver komt uit in een OneDrive map en die map is altijd fysiek aanwezig op de desktop. Geen gezever met sync dus, ook al voeg ik in Jamaica iets toe, dan nog download mijn desktop dat en houdt het fysiek aanwezig.

Linux is echt nice maar op gebied van cloud nog niet helemaal wat ik wil. Toch altijd leuk gehad met Linux :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:19
Leuk topic, ga ik ook volgen.

Ik heb naast een NAS met een 5tal dockers, 2 Ubuntu LXC images als servers en 2 Rpi's ook sinds jaar en dag een Windows 10 bakje draaien als servertje (was eerst Windows 7, etc).
Sinds deze week maar eens een hardware upgrade gegeven naar een Nuc8i3.

Ik gebruik de windows server voornamelijk als NVR backup voor mijn camera's; Hikvision Storage Server. Deze gebruikt een whopping max 1.5% cpu... (geen BlueIris dus)
Ruimte genoeg dus voor mijn andere hobby projecten (Windows WCF/REST icm SQLserver)

Ik gebruik een WD green m.2 SSD van 120GB, dus ik kan alle ruimte goed gebruiken. Daarom heb ik de scriptjes uit de TS gedraaid, waarvoor dank.

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 22:27
Zijn er nog tweakers anno 2022 die Windows 10 pro nog steeds als server hebben draaien of is men ondertussen overgestapt naar wat anders? :)

• Arunia
@toro ja hoor, draait nog steeds goed hier. En zal voorlopig ook wel blijven draaien. Vind het zonde om het geld voor Essentials neer te leggen en pro bied genoeg functies.
Windows 11 zal misschien de opvolger gaan worden, maar zolang het draait gaan we daar niet eens over nadenken.

Wellicht dat als je nu begint, je beter meteen W11 kunt kiezen, maar zit daar buiten mijn Surface Book 3 nog niet voldoende in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotsoup
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-05 00:04
toro schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:27:
Zijn er nog tweakers anno 2022 die Windows 10 pro nog steeds als server hebben draaien of is men ondertussen overgestapt naar wat anders? :)
@toro Ondertussen ben ik van WIN10 naar Unraid, naar Proxmox gegaan.
Ik moet eerlijk zijn dat Proxmox een veel betere ervaring biedt als je ervaring hebt met Linux (al is het een beetje).

WIN10 was en is voor basis zaken prima als server OS maar wil je lower overhead en meer functionaliteit, dan is iets als Proxmox of Unraid een betere keuze.

[ Voor 16% gewijzigd door Hotsoup op 20-03-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Vandaag kwam de melding voorbij dat oktober 2025 gratis beveiligingsupdates komen te vervallen. Ergens logisch. Nu is mijn hardware toereikend om Windows 11 te draaien. Denk dat een druk op de knop (na aanpassing in het bios/uefi) het gewoon prima om laat zetten. Maar blijft altijd spannend zoiets en wellicht is schoon installeren ook wel gewoon beter.
Mijn schijven hangen allen aan Drivepool. Dus dat zou ook vrij simpel terug te zetten zijn, alleen Docker blijf ik altijd een dingetje vinden. Er draaien tegen applicaties zoals mijn kookboek en financiën in. Dus daar backuppen is me nog niet goed gelukt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Arunia schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:05:
Nu is mijn hardware toereikend om Windows 11 te draaien.
Dan heb je mazzel :) Mijn J3455 dus niet dus ik ben stiekem al naar een kant-en-klare NAS aan het kijken als vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@D-e-n Of het mazzel is of niet, dat weet ik nog niet. Zit wel aardig wat werk en backup taken aan vast. Ergens wil ik gewoon op de knop drukken en zeggen, fuck it. Maar er staat best wel wat belangrijks op.

Vorige keer was het mijn Atom server die aan vervanging toe was waardoor ik die er naast kon houden en het zo over kon zetten, maar live dit soort dingen is toch altijd spannend. Qua backup mogelijkheden heb ik toch best wel wat HDD's liggen om die erbij te gebruiken, maar Docker blijft wat ik al aan gaf een dingetje.

Overigens zijn de NASsen tegenwoordig ook echt wel goed qua keuzes en mogelijkheden. Dus dat is zeker geen verkeerde richting. Liggende ook vaak aan wat je er mee wilt en uitbreidbaarheid.

Wellicht stap ik uiteindelijk wel een keer over naar een Synology met tig drive bays erin en genoeg kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
een en ander hangt natuurlijk wel weer af van wat je met die bak doet,

om enkel en alleen maar opslag te faciliteren en backups te maken heb je een stuk minder nodig dan wanneer je tal van services wilt draaien.

in dat opzicht vind ik synology ook niet zo'n heel geweldig platform. ja de software doet het goed en er is vannalles op mogelijk maar het zo pas écht geweldig zijn als er eens een synology-barebone kwam waar je zelf een cpu en ram in mocht prikken.

een ryzen 5900x met 32gb ram zou de perfecte hardware zijn voor eenn volledig uitgedoste synology met
een paar vm's wat docker spul en des ondanks de performance die je van een hightend nas verwacht.

in plaats daarvan zitten er vaak 2 (of op zijn best 4)core celerons in met vastgesolderd ram van hooguit 2gb. misschien net genoeg voor een torrent client en home-asistant (als je het bescheiden houdt) maar verder gaat er niets meer op draaien. zelfs survailance station draait er vaak al niet lekker op als je een paar extra camera's hebt.

dus ondanks het veranderde prijsbeleid zie ik nog steeds wel wat in unraid, ware het niet dan hun storagepool-deamon volgens heel veel tweakers nog steeds niet altijd lekker loopt (al heb ik die ervaring zelf niet zo heel erg).

[ Voor 10% gewijzigd door i-chat op 26-11-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:46

Coach4All

I'm a Coach 4 All

i-chat schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:01:

in dat opzicht vind ik synology ook niet zo'n heel geweldig platform. ja de software doet het goed en er is vannalles op mogelijk maar het zo pas écht geweldig zijn als er eens een synology-barebone kwam waar je zelf een cpu en ram in mocht prikken.

een ryzen 5900x met 32gb ram zou de perfecte hardware zijn voor eenn volledig uitgedoste synology met
een paar vm's wat docker spul en des ondanks de performance die je van een hightend nas verwacht.

in plaats daarvan zitten er vaak 2 (of op zijn best 4)core celerons in met vastgesolderd ram van hooguit 2gb. misschien net genoeg voor een torrent client en home-asistant (als je het bescheiden houdt) maar verder gaat er niets meer op draaien. zelfs survailance station draait er vaak al niet lekker op als je een paar extra camera's hebt.
Al eens gekeken naar Het Grote XPenology Topic

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
warez draaien zie ik niet zo zitten

<<< knip >>>

Modbreak:Als je moeite hebt met de moderatie, of inhoudelijk een gesprek wilt voeren over wat wel en niet toegestaan is dan kan dat via DM, of nog beter: Oneens met acties van een softe goederen-mod? Post het hier

Op deze manier reageren is totaal niet constructief

[ Voor 73% gewijzigd door Question Mark op 26-11-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Modbreak:Lezen blijft lastig... Die discussie gaan we niet hier voeren...

[ Voor 95% gewijzigd door Question Mark op 26-11-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Zelf afgelopen week Windows 10 pro een upgrade gegeven naar Windows 11 pro. Gewoon vanuit Windows zelf en dat verliep verder prima. Enige is een melding van een .sys bestand wat niet opgestart kan worden, maar het lijkt wel gewoon te werken verder. Gaat om de intel driver voor het netwerk.

Alles is na de upgrade ook weer opgekomen, dus we kunnen voorlopig weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 17:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Op verzoek van de topicstarter een titelaanpassing doorgevoerd, zodat dit topic óók voor Windows 11 kan gelden. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1