Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ben benieuwd!gitaarwerk schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:10:
[...]
Ik kan vanavond een fototje maken hoe het er nu uit ziet. Nog niet in de "final foto state" nog
12U past niet onder de vensterbank, maar 9U wel. De NAS kan er evt bovenop als er echt geen plek is. En die ziggo router kan ook ergens achter liggen
Mooie van die link die jij plaatste, is dat hij wat smaller is (geen 600mm).
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Voor

Na

[ Voor 22% gewijzigd door BCC op 17-06-2019 19:03 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Netjes hoor! Vanwaar de keus voor platte utp kabels?BCC schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:01:
Eindelijk “het kantoor” afgemonteerd. Materiaal voornamelijk van AliExpress
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 17-06-2019 19:08 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Ik zeg helemaal niet dat je twee apparaten niet op twee verschillende groepen aan mag sluiten. Ik zei dat het in de electrotechniek not done is om twee groepen in één stekkerdoos (of inbouwdoos, of wcd in het algemeen) aan te sluiten.anboni schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:48:
[...]
Het is alleen geen "stekkerdoos" maar een "Automatic Transfer Switch", waarbij de tweede input alleen wordt gebruikt als de eerste input wegvalt. Het is in datacenters heel normaal om apparaten op twee verschillende groepen aan te sluiten, dus waarom zou dat hier volgens jou niet mogen?
Het is namelijk voor een andere gebruiker zonder het de boel te demonteren helemaal niet duidelijk op welk gedeelte wel en niet spanning staat en dat kan gevaarlijke situaties opleveren.
Excuses, maar je ziet dit steeds meer; voornamelijk in grote gebouwen en datacenters waarbij ze een ABB 3640 en een ABB 3640W4 op 2 groepen aansluiten. Dit wordt dan wel gelabeld door middel van een markeerstift.Ethiron schreef op maandag 17 juni 2019 @ 20:25:
[...]
Ik zeg helemaal niet dat je twee apparaten niet op twee verschillende groepen aan mag sluiten. Ik zei dat het in de electrotechniek not done is om twee groepen in één stekkerdoos (of inbouwdoos, of wcd in het algemeen) aan te sluiten.
Het is namelijk voor een andere gebruiker zonder het de boel te demonteren helemaal niet duidelijk op welk gedeelte wel en niet spanning staat en dat kan gevaarlijke situaties opleveren.
Er zijn zelfs speciale deksels, waarbij doormiddel van 2 kleuren de verschillende groepen worden beschreven.
Edit; ik zeg daarbij niet dat de manier zoals dit is gedaan de manier zou zijn hoe ik het zou doen. Ik zal in zo'n geval ook kiezen voor een ABB3640 oplossing.
[ Voor 7% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 17-06-2019 21:47 ]
In deze context ging het mij meer om de wijze waarop (niet duidelijk gelabeld) én de nonchalante houding van de maker erbij, die enerzijds bijzonder veel moeite stopt in het voorkomen van allerlei problemen, en anderzijds een houding aanneemt van 'ach, ik vind het wel prima zo'. Dat vond ik niet matchen met elkaar en afbreuk doen aan het geheel.
[ Voor 4% gewijzigd door Ethiron op 18-06-2019 09:40 ]
Zijn die platte kabels wel twisted? Het zal over zo'n korte afstand niet zoveel uitmaken, maar dit is dan toch geen UTP meer?BCC schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:07:
Die waren erg goedkoop bij AliExpress , koper en ik dacht misschien staat het wel netjesnu nog een ombouw om de “meterkast”

[ Voor 43% gewijzigd door BCC op 18-06-2019 12:02 ]
My-life schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 10:15:
Zijn die platte kabels wel twisted? Het zal over zo'n korte afstand niet zoveel uitmaken, maar dit is dan toch geen UTP meer?
Bekende discussie : josvane in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"BCC schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 11:56:
Daar had ik nog niet over nagedacht. Volgens de beschrijving wel: https://www.aliexpress.com/item/32989810973.html maar aangezien ze 0.62 cent kostenDe sleave vertoont wel duidelijk bobbels in het plastic.. misschien maar eentje opensnijden
Je zou ze anders eens gewoon in Europa kunnen bestellen : Oystein in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Maar we weten allemaal waar ze uiteindelijk vandaan komen...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Gisteren de bodem gemaakt waar de patchkast opkomt (anders valt het erdoor).

Aangezien spullen gisteren laat zijn besteld pas morgen in huis. Zojuist alvast AP beugel opgehangen.

Spullen waar ik met smart op wacht
https://www.serverkast.co...anelen-600x600x770mm.html
https://www.serverkast.co...rdoos-met-schakelaar.html
https://www.serverkast.co...oren-voor-wandkasten.html
https://www.serverkast.co...iepe-serverkasten-1u.html
Hopelijk (ondanks het warme weer) eind deze week mooie plaatjes te kunnen tonen dat alles klaar is.
Update komt later

[ Voor 6% gewijzigd door RobbyTown op 23-06-2019 22:14 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
[ Voor 5% gewijzigd door Freeaqingme op 18-06-2019 17:58 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Freeaqingme schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:58:
Zit dat vlak onder de nok van het dak? Hoe warm wordt het daar met dit weer en hoe verwacht je je koeling te gaan doen?

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
zolang er geen harddisken of heftige poe switches zal dat allemaal niet zoooveel uitmakenFreeaqingme schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:58:
Zit dat vlak onder de nok van het dak? Hoe warm wordt het daar met dit weer en hoe verwacht je je koeling te gaan doen?
dr zal wat jaartjes van zn MTBF afgaan,maar dan is het nog vaak eerder verouderd dan kaput
misschien kan ie inderdaad beter kijken naar een smart-fans-switch ipv passief.....
Oude huis zit ik verder tegen de nok en is er helemaal geen ventilatie op zolder. Ruim 30 graden. Nieuwe locatie verwacht ik in elk geval kouder is.Freeaqingme schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:58:
30 graden maakt weinig uit, daar moet het prima tegen kunnen. Hier in de meterkast word het ook 25, 30 graden maar ik ben er niet bang voor dat de levensduur van de apparatuur dusdanig in het gedrang komt dat het vervelend word. (Al ben ik wel van plan een keer koeling aan te brengen. Lucht uit de kruipruimte omhoog zuigen, de meterkast in blazen en al dan niet geforceerd de kast weer uit via een rooster.)WeaZuL schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:17:
[...]
Ik had mijn 19" rack in eerste instantie ook op de vliering geplaatst, totdat het een dag +25 graden celcius was. De temperatuur in de nok was serieus hoog, scheelde bijna 10 graden met de temp achter de schotten. Dus het rack weer van de vliering af, gelukkig op tijd achter gekomen
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Letterlijk deze oplossing heb ik toegepast werkt prima, nooit de temps gemeten, omdat ik de interne hardware temperaturen na die tijd controleerde om te zien of het verbeterd was. Ik zal dit weekend eens doen. Met name POE switch werd bij mij voorheen mega warm en dat zat mij niet lekker.unezra schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 19:26:
[...]
30 graden maakt weinig uit, daar moet het prima tegen kunnen. Hier in de meterkast word het ook 25, 30 graden maar ik ben er niet bang voor dat de levensduur van de apparatuur dusdanig in het gedrang komt dat het vervelend word. (Al ben ik wel van plan een keer koeling aan te brengen. Lucht uit de kruipruimte omhoog zuigen, de meterkast in blazen en al dan niet geforceerd de kast weer uit via een rooster.)
Niet alle kruipruimtes hebben een vochtgehalte die bevordelijk kan worden gezien voor de staat van electronika.unezra schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 19:26:
[...]
30 graden maakt weinig uit, daar moet het prima tegen kunnen. Hier in de meterkast word het ook 25, 30 graden maar ik ben er niet bang voor dat de levensduur van de apparatuur dusdanig in het gedrang komt dat het vervelend word. (Al ben ik wel van plan een keer koeling aan te brengen. Lucht uit de kruipruimte omhoog zuigen, de meterkast in blazen en al dan niet geforceerd de kast weer uit via een rooster.)
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

(de paal zelf is met 10mm2 geaard en de utp is een ubiquiti toughcable carrier , er ligt nog een 2e kabel in die paal voor moest ik ooit er een ap op willen schroeven , verder zijn het 2 aparte groepen voor electra en dat grote ding is mn niko home control bewegingssensor)
ach.. omdat het kan.. ^^
edit: hij is intern nog niet aangesloten/gepatched ... als hij wel gepatched gaat worden zal het een trunk worden naar een ap.. (geen untagged verkeer offcourse)
maar ik denk dat ik alleen em ga patchen als ik hem nodig heb
geen connectie is de enige veilige
[ Voor 44% gewijzigd door ijske op 27-06-2019 20:13 ]
Ik neem aan wel in een apart vlan? Anders kom je wel heel makkelijk in je netwerk.ijske schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:04:
onder het motto "omdat het kan" ... heb ik een ethernetjack in de voortuin bij de brievenbus :-)
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Wonderbaarlijk hoe snel hier altijd oplossingen in de grond getrapt worden. Er is altijd een middenweg, zoals jezelf ook al aangeeft (niet altijd). Ja je hebt een punt en nee dit is geen aanval. De meeste 'nieuwere' woningen eigenlijk al startend vanaf eind jaren 80 hebben een goed geventileerde kruipruimte (directe verbinding met de buitenlucht), waarbij de meterkast betreft airflow vaak direct in verbinding staat met de kruipruimte, omdat hier diverse zaken binnenkomen vanuit de kruipruimte (coax, gas, water etc). Kortom die 'vieze lucht' zoals jij beschrijft trekt al standaard door je woning.My-life schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:06:
Een kruipruimte is niet altijd even fris. Die lucht zou ik niet graag een huis inblazen.
In mijn geval is dit dus ook zo het blijft natuurlijk altijd een kwestie van op serveren, oordelen en beslissing maken (ik heb een vocht opvangbakje gedurende 2 maand neergezet en deze was nog kurk droog). En betreft de eventuele 'vochtigheid' er komt meer condens van je waterleiding/watermeter af in met name de koudere tijden. Al helemaal als deze dus direct in je MK aanwezig is. Ook iets om in gedachte te houden
Ik ben eigenlijk al een hele tijd opzoek naar een mogelijkheid als deze, mag ik vragen waar je die contactdoos en aansluit materiaal vandaan hebt?ijske schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:04:
onder het motto "omdat het kan" ... heb ik een ethernetjack in de voortuin bij de brievenbus :-)
Er is weinig "buiten" materiaal te vinden wat betreft netwerken, of ik zoek gewoon verkeerd
[ Voor 12% gewijzigd door ytterx op 28-06-2019 09:52 ]
Als ik zoek op "RJ45 buiten opbouwdoos of contactdoos" krijg ik diverse resultaten welke overeenkomen met de hier geïnstalleerde oplossing.ytterx schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:51:
[...]
Ik ben eigenlijk al een hele tijd opzoek naar een mogelijkheid als deze, mag ik vragen waar je die contactdoos en aansluit materiaal vandaan hebt?
Er is weinig "buiten" materiaal te vinden wat betreft netwerken, of ik zoek gewoon verkeerd
Ik ben nu met name benieuwd waarvoor je het gaat inzetten, wie weet brengt het mij ook nog op ideeën

Condens is vocht wat in de lucht zat en dus gecondenseerd is tegen bijvoorbeeld de koude waterleiding. Het is dus niet zo dat door condens de lucht vochtiger wordt.
Ik heb o.a. deze gevonden : https://www.netwerkproduc...aal-1u-19-inch-zwart.html Maar die is net iets teveel aan de prijs.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Hier wat goedkoper: https://azerty.nl/product...ugel-monteerbaar-aan-muur deze is 48,- Misschien deze?OMX2000 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:46:
Ik ben op zoek naar een betaalbare (max 30 euro) 1U wandbeugel voor mijn USG Pro. Ding mag maximaal 30 cm diep zijn.
Ik heb o.a. deze gevonden : https://www.netwerkproduc...aal-1u-19-inch-zwart.html Maar die is net iets teveel aan de prijs.
https://www.bol.com/nl/p/...panelen/9200000008275609/
Die scharnierende was nice geweest, maar is te ondiep voor usg. Die 48 euro is na wat zoeken het goedkoopste wat ik kon vinden.Lizard schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:16:
[...]
Hier wat goedkoper: https://azerty.nl/product...ugel-monteerbaar-aan-muur deze is 48,- Misschien deze?
https://www.bol.com/nl/p/...panelen/9200000008275609/
Of 2e hands via amazon.de: https://www.amazon.de/gp/...ed?ie=UTF8&condition=used voor iets meer dan 35,-OMX2000 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:18:
[...]
Die scharnierende was nice geweest, maar is te ondiep voor usg. Die 48 euro is na wat zoeken het goedkoopste wat ik kon vinden.
[ Voor 12% gewijzigd door Lizard op 28-06-2019 14:46 ]
Goede tip! Besteld.Lizard schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:28:
[...]
Of 2e hands via amazon.de: https://www.amazon.de/gp/...ed?ie=UTF8&condition=used voor iets meer dan 35,-
Ik kan ook wel wat vinden, maar niet bijvoorbeeld zoals het er bij jou uitziet, 1 doos, en dan modulair wat je er instopt, stroom of netwerk (of wat anders).ScoTech schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:04:
[...]
Als ik zoek op "RJ45 buiten opbouwdoos of contactdoos" krijg ik diverse resultaten welke overeenkomen met de hier geïnstalleerde oplossing.
Ik ben nu met name benieuwd waarvoor je het gaat inzetten, wie weet brengt het mij ook nog op ideeën.
Elk jaar bij een evenement (scouting) zetten we een aantal monitoren en pc buiten onder een zelfgebouwd afdak, nou is het niet handig om dat afdak te laten staan, maar stroom en netwerk zou op die plek best vast mogen komen te liggen. Wordt dan ook eens tijd om het overige netwerk gedeelte maar eens daar op te knappen
Je weet dat je de 19 inch beugels ook 90 graden kan roteren en zo aan de muur kan vastmakenOMX2000 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:46:
Ik ben op zoek naar een betaalbare (max 30 euro) 1U wandbeugel voor mijn USG Pro. Ding mag maximaal 30 cm diep zijn.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
https://www.legrandservic...oduct/069556?translate=en
ook in niko hydro heb je die combinaties.. moet je gewoon een doos kopen schijnbaar, dan kadertje 7**-85000 met daarin bv 2x niko rj45 cat5e connector (650-45055)
Ondanks de hitte toch verder gebouwd. Het is (eindelijk) zo goed als klaar.
Switch: 2530 PoE+
AP's IAP 207

[ Voor 4% gewijzigd door RobbyTown op 29-06-2019 22:02 ]
Ziet er netjes uit! Mijn ikea rack moet ik nog verder afmaken helaas #geentijdFrankie20 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:39:
2 Ikea tafeltjes.hieronder het eind resultaat
![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Cloud ☁️
Ziet er strak uit.RobbyTown schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:57:
@Frankie20 Die tafels heb je toch wel aan elkaar vast gemaakt of niet? Of worden ze enorm stabiel als je er 19" spul erin hangt?
AP's IAP 207
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie labels voor de aansluitingen, wat is het systeem daarvan?
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Dymo RHINO 5200 (label writer voor gevorderde / meer opties) en dan 6 mm dik/hoog label.T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:14:
[...]
Ziet er strak uit.![]()
Mooie labels voor de aansluitingen, wat is het systeem daarvan?
[ Voor 7% gewijzigd door RobbyTown op 29-06-2019 22:16 ]
Zit je in het topic voor de huis tuin en keuken oplossingen, gaan we de boel zowaar professioneel labelen. Het moet niet gekker worden...RobbyTown schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:57:
Wat voor systeem zit er in die labels?
Edit: min of meer hetzelfde als hierboven dus. Maar ben vooral benieuwd naar de conventie in wat je op de labels zet.
[ Voor 13% gewijzigd door Freeaqingme op 29-06-2019 22:16 ]
Ik doelde meer op de betekenis van de tekst erop.RobbyTown schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:15:
[...]
Dymo RHINO 5200 en dan 6 mm dik/hoog label.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Ow zoT.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:16:
[...]
Ik doelde meer op de betekenis van de tekst erop.

PK1 - 1 - 01/02
PK1 = Is patchkast 1 (denk dat het wel bij 1 blijft voor thuis)
1 = rail 1 of rail 2, ik heb nog ruimte op 2 duis denk dat nummer 3 lang weg blijft
01/02 poort 1 of 2 van de muur connectie.
Over nagedacht dus. Ach ja, pachtkast 2, je weet maar nooit. Netjes.RobbyTown schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:19:
[...]
Ow zoen @Freeaqingme
PK1 - 1 - 01/02
PK1 = Is patchkast 1 (denk dat het wel bij 1 blijft voor thuis)
1 = rail 1 of rail 2, ik heb nog ruimte op 2 duis denk dat nummer 3 lang weg blijft
01/02 poort 1 of 2 van de muur connectie.
Aruba, weer eens wat andersRobbyTown schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:57:
@Frankie20 Die tafels heb je toch wel aan elkaar vast gemaakt of niet? Of worden ze enorm stabiel als je er 19" spul erin hangt?
AP's IAP 207
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee ze staan los op elkaar. Het wordt wel iets stabieler als je 19" spul erin schroeft.
Zeer netjes!RobbyTown schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:57:
AP's IAP 207
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier ook een J9773A als main switch!
Wil je nog een rangeerpaneel btw? Heb er hier nog wel een x aantal liggen, kan ik tegen verzendkosten wel naar je opsturen zodat je de finishing touch kan aanbrengen
Moet alles wel 1 HE naar beneden (vanaf de switch) en zo te zien heb je langere patchkabeltjes nodig maar dan hangen je patches ten minste niet meer voor de poorten van patchpaneel 2.. /zeikmodus
[ Voor 6% gewijzigd door MisteRMeesteR op 30-06-2019 09:01 ]
www.google.nl
Thanks voor het aanbod maar daar is helaas geen plek voor. Moet nog 1 ding inbouwen dus geen enkele U vrijMisteRMeesteR schreef op zondag 30 juni 2019 @ 08:58:
[...]
Zeer netjes!
Hier ook een J9773A als main switch!Alleen heb ik de grijze HP ProCurve ‘uitvoering’
![]()
Wil je nog een rangeerpaneel btw? Heb er hier nog wel een x aantal liggen, kan ik tegen verzendkosten wel naar je opsturen zodat je de finishing touch kan aanbrengen.
Moet alles wel 1 HE naar beneden (vanaf de switch) en zo te zien heb je langere patchkabeltjes nodig maar dan hangen je patches ten minste niet meer voor de poorten van patchpaneel 2.. /zeikmodus

Trouwens heb je switch al voorzien van de nieuwe firmware? Krijg je ook de Aruba look op je http
[ Voor 3% gewijzigd door RobbyTown op 30-06-2019 09:05 ]
Ah, zal naast de oppernerds ook niemand over vallen gok ikRobbyTown schreef op zondag 30 juni 2019 @ 09:03:
[...]
Thanks voor het aanbod maar daar is helaas geen plek voor. Moet nog 1 ding inbouwen dus geen enkele U vrij.
Neu, Uptime ftw!Trouwens heb je switch al voorzien van de nieuwe firmware? Krijg je ook de Aruba look op je http
De switch doet verder ook geen spannende dingen anders dan 230v vertalen naar 48v en pakketjes switchen, nooit omkijken naar verder
www.google.nl
Even een vraag; Wat doe je thuis met zo'n zware server?Frankie20 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:39:
2 Ikea tafeltjes.hieronder het eind resultaat
![]()
[Afbeelding]
DIY NAS?Oortjes schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:31:
[...]
Even een vraag; Wat doe je thuis met zo'n zware server?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Hier de JL261A (2930F), maar die moet ik nog in gebruik gaan nemen.MisteRMeesteR schreef op zondag 30 juni 2019 @ 08:58:
[...]
Hier ook een J9773A als main switch!Alleen heb ik de grijze HP ProCurve ‘uitvoering’
Laatst gemeten, dacht dat 'ie de helft gebruikte van de J9727A (2929-24G). Best een interessant verschil en functioneel gezien zullen ze niet veel verschillen. De JL261A is een "echte" Aruba, stukje nieuwer dan de J9773A.
Had ze zelf niet gekocht, te duur, maar op kantoor waren ze met de verhuizing over dus heb ik ze meegenomen met het oog op de toekomst waar ik mijn Zyxel niet-PoE switch wil vervangen door een mét PoE over alle poorten zodat ik maar 1 switch nodig heb.
Het is wachten tot ik ergens dit jaar een nieuwe server heb gebouwd zodat ik ruim genoeg heb aan 24 poorten. Met de huidige 3 Microservers is het dacht ik net te krap. Server wacht ik eigenlijk op de nieuwe Ryzen series, either in de hoop dat de oude Ryzen genoeg daalt of dat de nieuwe dusdanig interessant is dat het het extra geld waard is.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ik zoek eigenlijk een kleine ondiepe patchkast (19") die max 50-52 cm breed is en max 30-33cm diep. Op dit moment heb ik met wat hout geknutseld zodat eea. ophangt, maar ik zou het toch wat netter willen afwerken.
Daar zijn er wel wat van langsgekomen in dit topic als het goed is!rGz schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:51:
Ik heb een beetje teruggelezen en gezocht in dit topic, maar wellicht kan iemand me in de juiste richting sturen..
Ik zoek eigenlijk een kleine ondiepe patchkast (19") die max 50-52 cm breed is en max 30-33cm diep. Op dit moment heb ik met wat hout geknutseld zodat eea. ophangt, maar ik zou het toch wat netter willen afwerken.
Al gekeken op https://www.patchkast.com/
Of doorzoek anders eens dit topic :
1
| https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1656249/2?data[filter_keywords]=patchkast&data[boolean]= |
Of click op de pinned posts :
1
| https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1656249?data[filter_pins]=1 |
Succes met zoeken!
De diepte is een beetje problematisch denk ik. Doorgaans zijn ze minimaal 40cm diep.rGz schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:51:
Ik heb een beetje teruggelezen en gezocht in dit topic, maar wellicht kan iemand me in de juiste richting sturen..
Voor 30cm diep kom je denk ik uit bij 10" ipv 19".
Ik heb deze opgehangen: https://www.patchkast.nl/...unt-bracket-300-diep.htmlrGz schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:51:
Ook in hout kun je een nette kast op maat maken (tenzij je een deurtje ervoor wiltrGz schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:51:

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
Als het echt een af te sluiten kast moet zijn gaat het lastig worden, maar patchbeugels zijn er volop te vinden. Er zijn zelfs beugels die je tevens in de diepte aan kunt passen, zodat je zelf de balans kunt vinden tussen diepte voor je hardware, en ruimte aan de voorkant. Wellicht is dat iets waar je iets mee kunt.rGz schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:51:
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Ja inderdaad leuk om zelf te bouwen.gitaarwerk schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:14:
Moet zeggen dat ik die multiplex kasten eigenlijk altijd wel mooi vind. Heeft wel wat, en ze zijn ook niet duur
Met een beetje mazzel krijg ik volgende week de sleutel van mijn nieuwbouwappartement en kan ik ook daar eindelijk aan de slag. Op de plattegrond van het huis staan een tweetal patchpunten ingetekend. Ben benieuwd welke kwaliteit kabel de aannemer heeft geïnstalleerd. Hopen dat het een beetje door de beugel kan.
En anders heb je een mooie bestaande trekkabelBen benieuwd welke kwaliteit kabel de aannemer heeft geïnstalleerd. Hopen dat het een beetje door de beugel kan.

Netjes! Hout lijkt me niet ideaal, maar zal vast geen issue zijn met deze apparatuur.Oystein schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:29:
[...]
Ook in hout kun je een nette kast op maat maken (tenzij je een deurtje ervoor wilt)
Aan wat, voor de registratie, heb je het apparatuur vastgeschroefd?
Waarschijnlijk iets van draka cat5e dat kom ik in nieuwbouw de laatste tijd veel tegen. Helaas wel veel voorbedrade flex buizen..... had vorige week weer 1tje waar de utp dermate geplet was dat ik hem moest vervangen ivm sluiting van diverse aders.FrankHe schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 06:40:
[...]
Ja inderdaad leuk om zelf te bouwen.
Met een beetje mazzel krijg ik volgende week de sleutel van mijn nieuwbouwappartement en kan ik ook daar eindelijk aan de slag. Op de plattegrond van het huis staan een tweetal patchpunten ingetekend. Ben benieuwd welke kwaliteit kabel de aannemer heeft geïnstalleerd. Hopen dat het een beetje door de beugel kan.
Eigenlijk bizar dat ze er nu nog steeds cat5e ingooien. Je zou onderhand toch wel cat6 als standaard mogen verwachten?Jan-man schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:55:
[...]
Waarschijnlijk iets van draka cat5e dat kom ik in nieuwbouw de laatste tijd veel tegen. Helaas wel veel voorbedrade flex buizen..... had vorige week weer 1tje waar de utp dermate geplet was dat ik hem moest vervangen ivm sluiting van diverse aders.
Ja en nee. Als IT'er stop je er natuurlijk iets van cat 6 of beter in. Ik moest laatst echter wat klussen in een prefab rijtjeshuis voor een 'starter'. Daarbij gaat men gewoon voor alles in bulk, en daarmee een zo 'kosteneffectieve' oplossing die nog net goed genoeg is dat men niet ging klagen. Dat was in dit geval niet helemaal gelukt, maar als dat je motivatie is dan snap ik wel dat je voor cat 5e gaat. Daarnaast gaat over de kabel van meterkast naar tv echt niet meer dan een stream van 8 Mbit. Al zou dat verdubbelen komende jaren kan cat-5e die max 10 meter prima aan.FrankHe schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:10:
[...]
Eigenlijk bizar dat ze er nu nog steeds cat5e ingooien. Je zou onderhand toch wel cat6 als standaard mogen verwachten?
Zolang je Cat5e CU kabels hebt, ram je daar makkelijk 10Gbit doorheen zolang de kabel niet te lang is (officieel tot 45 meter). Heb je een langere kabel nodig (tot 100 meter) dan heeft het een meerwaarde.Freeaqingme schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:28:
[...]
Al zou dat verdubbelen komende jaren kan cat-5e die max 10 meter prima aan.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Mits het inderdaad zuiver koper is, de aderparen netjes zijn getwist en de keystones goed contact maken. Ook daar wil het nog wel eens mis gaan.Ballebek schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:20:
[...]
Zolang je Cat5e CU kabels hebt, ram je daar makkelijk 10Gbit doorheen zolang de kabel niet te lang is (officieel tot 45 meter). Heb je een langere kabel nodig (tot 100 meter) dan heeft het een meerwaarde.
Dat is niet anders met Cat6/Cat7FrankHe schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:04:
[...]
Mits het inderdaad zuiver koper is, de aderparen netjes zijn getwist en de keystones goed contact maken. Ook daar wil het nog wel eens mis gaan.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Hoeveel keren moet ik hier nog zeggen dat cat 7 niet erkent wordt. En cat 7 is niet compatibel met rj 45 connectoren. Als je ergens patch kabels met rj 45 connectoren op ziet staan kan dit maximum cat 6A zijn. Want de frequenties van cat 7 kunnen niet door een rj 45 connector.
Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn
Weet je zeker dat de POE+ variant ook fanless is? Ik ben zeer geïnteresseerd mits hij idd fanless is.ijske schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:46:
@A4-tje J9983A mijn vriend...
geen goedkope jongen maar doet alles wat jij vraagt (en heeft geen! fan .... wat zeer bijzonder is voor een 24poort gigabit POE+ switch)
Bij HPE zelf lees ik in de datasheet:
wat zou impliceren dat de PoE+ versie dus wél een fan heeft. Heb je deze switch zelf?8-, 24- and 48-port non-PoE+ models are fanless for quiet operation
Hmm je hebt m dus idd zelf, je plaatjes lijken dood, Kun je me idd bevestigen dat deze switch fanless is?
[ Voor 11% gewijzigd door Tomba op 12-07-2019 10:05 ]
Ook HPE spreekt zichzelf tegen, uit de datasheet:Tomba schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:59:
[...]
Weet je zeker dat de POE+ variant ook fanless is? Ik ben zeer geïnteresseerd mits hij idd fanless is.
Bij HPE zelf lees ik in de datasheet:
[...]
wat zou impliceren dat de PoE+ versie dus wél een fan heeft. Heb je deze switch zelf?
Hmm je hebt m dus idd zelf, je plaatjes lijken dood, Kun je me idd bevestigen dat deze switch fanless is?

36dB, no fan
www.google.nl
Sowieso; Power 36dB? Das normaal in Watt tochMisteRMeesteR schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:22:
[...]
Ook HPE spreekt zichzelf tegen, uit de datasheet:
[Afbeelding]
36dB, no fan
Hij staat wel onder 'acoustic'.
Ik vermoed dat de PSU zelf een fan heeft want die moet toch 185W kunnen leveren en zal ongetwijfeld wat warm kunnen worden zonder airflow.
Ook op Amazon vind ik wat reviews (al wat ouder dus een oudere generatie/revisie?) die je zou kunnen helpen:
https://www.amazon.com/HP...roduct-reviews/B00UBMR2C6
www.google.nl
Kijk, super bedankt voor je reactie. Dat is hem inderdaad.anboni schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:59:
Ik heb deze (volgens mij precies dezelfde als hierboven genoemd) sinds een paar weken draaien, en hij maakt wel degelijk enig fan-geluid. Zeker niet de lawaaiigste switch die ik ooit heb gehoord, maar echt niet helemaal stil.
Tegelijkertijd bijzonder teleurstellend
[ Voor 7% gewijzigd door Tomba op 12-07-2019 11:09 ]
Je noemt geen maten, maar in al mijn patchkasten (heb er 3 in huis) heb ik Noctua fans geplaatst voor het binnen blazen van de verse lucht. Ik heb dus vierkanten moeten flexxen om een gat te creëren. Ik heb bij de plaatselijk bouwmarkt koolfiler en normale filters gekocht (goedkoop) wat normaal in afzuigkappen van keukens zit. Deze kan je in diverse maten kopen. Ik heb zelf een houder ontworpen en 3d geprint, maar je kan dit erg simpel oplossen (t-rips, velcro etc.). De filters hangen dus aan de buitenzijde van de kast en zuig ik eens in de zoveel tijd af met een stofzuiger of vervang ze. Mijn stof in de kast is dik verminderd denk wel met 90%.Psvtje10 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:04:
Heeft iemand ervaring met het aanbrengen van stoffilters in zijn patchkast of bij zijn netwerkapparatuur? Ik woon in een relatieve stofrijke omgeving en elke maand zit m'n kast vol stof. Ik heb een geperforeerde patchkast en een rol stoffilter zou een mooie oplossing kunnen zijn om in ieder geval de grote gaten mee af te dichten.
Edit.
Schiet me net te binnen zoek eens bij aquarium artikelen, in het verre verleden ook een hobby geweest meende dat je pomp filter materiaal voor vijfer en de grotere aquaria toen ook op rol kon kopen. Klikt dom maar filter materiaal laat lucht prima door en houd het meeste stof wel tegen, verder zit er ook geen troep in.
[ Voor 35% gewijzigd door ScoTech op 12-07-2019 14:33 ]
Daar heb ik dan te weinig onderzoek naar gedaan.

Mijn kast is 12U hoog.
[ Voor 53% gewijzigd door TheNameIsBart op 12-07-2019 14:33 ]
Dat soort "problemen" los ik altijd op door lekker in China te shoppen :Psvtje10 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:04:
Heeft iemand ervaring met het aanbrengen van stoffilters in zijn patchkast of bij zijn netwerkapparatuur? Ik woon in een relatieve stofrijke omgeving en elke maand zit m'n kast vol stof. Ik heb een geperforeerde patchkast en een rol stoffilter zou een mooie oplossing kunnen zijn om in ieder geval de grote gaten mee af te dichten.
https://www.ebay.com/itm/...ter-Cover-td/293103391360

ik denk dat het eerder een "voedingsbrom" is wat je hoort...anboni schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:59:
Ik heb deze (volgens mij precies dezelfde als hierboven genoemd) sinds een paar weken draaien, en hij maakt wel degelijk enig fan-geluid. Zeker niet de lawaaiigste switch die ik ooit heb gehoord, maar echt niet helemaal stil.
hij is niet "dead" silent... dan kan je beter voor 1 of 2 ubiquiti us8-150's gaan..
volgens mij zitten er toch geen fans in hoor (maar ik ga hem er niet uitschroeven om te checken)
Beetje later reactie van mij terug maar heb hiervoor originele 19 inch rails voor gebruikt.mgizmo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:46:
[...]
Netjes! Hout lijkt me niet ideaal, maar zal vast geen issue zijn met deze apparatuur.
Aan wat, voor de registratie, heb je het apparatuur vastgeschroefd?
De eerste kast was MDF maar omdat de diepte niet lekker uit kwam heb ik versie 2 in multiplex gemaakt.

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
Thanks, dat ziet er er goed uit en lijkt mij wat makkelijker verwerken. Ik ga zoiets en afzuigkap filter eens bestellen en vergelijken!nero355 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:27:
[...]
Dat soort "problemen" los ik altijd op door lekker in China te shoppen :
https://www.ebay.com/itm/...ter-Cover-td/293103391360
![]()
![]()
Ik heb deze gebruikt:Psvtje10 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:04:
https://www.cmstore.eu/pa...ers/filter-sheet/?src=prn
Prima spul. Ik heb er mijn hele serverkast mee afgedicht. Die hangt in de garage, waar ook nog wel eens iets geschuurd wordt. Komt niets door. Behalve frisse lucht dan..
Ik loop overigens nu tegen het het volgende probleem aan. Ik heb heel mijn patchkast opgeruimd en schoongemaakt en na installatie behalen veel devices maar een snelheid van 100 mbps i.p.v. 1000 mbps. Dit terwijl zij hiervoor altijd een snelheid van 1000 mbps behaalde en de kabel in orde is volgens mijn kabeltester (zo een). Het enige verschil is nieuwe kabels (waar ik altijd goede ervaringen mee heb gehad) en dat ik de bekabeling anders weg heb gewerkt:
Voorheen:

Nu:

Het behalen van maar 100 mbps lijkt soms willekeurig te zijn dus mijn enige verklaring is dat dit komt doordat ik geen F/UTP kabel heb gebruikt maar ik was in de veronderstelling dat dit pas bij een groter aantal kabels nodig is. Daarnaast behaald apparatuur wel een snelheid van 1000 mbps wanneer ik de kabel direct, niet tussen de andere kabels, op m'n switch aansluit. Heeft iemand hier ervaring mee of meningen over?
Is EUR 10,00 per m2 niet wat duur?
Misschien ook niet: https://www.vijverwinkel....riaal-vijverfilter-vijver
[ Voor 15% gewijzigd door PcDealer op 13-07-2019 22:59 ]
Inderdaad. Zoals ik echter schrijf zijn alle aders correct verbonden volgens mijn kabeltester en wordt er wel 1000 mbps behaald wanneer ik de kabel direct, dus buiten de kabelbundel om, aansluit.
GioStyle schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:59:
Met de utpkabel zal weinig mis zijn. Dan vermoed ik toch je stekkers.
Ik heb de aders op de volgende volgorde gemonteerd:Out.of.Control schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 23:01:
@Psvtje10 In welke (kleuren)volgorde heb je de aders in de stekkers geknepen?

Dit doe ik altijd zo en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Maar zoals ik beschreven heb werkt de kabel wel op 1000 mbps als deze buiten de kabelbundel om aansluit. Dus ik gebruik precies dezelfde kabel maar leidt deze niet langs de andere kabels. Hierdoor heb ik problemen met de connector uitgesloten en is voor mij storing tussen de kabels de enige verklaring die ik kan bedenken.
Doe eens wat alufolie om de kabels danPsvtje10 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 23:07:
[...]
Hierdoor heb ik problemen met de connector uitgesloten en is voor mij storing tussen de kabels de enige verklaring die ik kan bedenken.
De laatse firmware van Ubiquiti kan dit ook veroorzaken. Reboot de switch eens, of reboot de devices die op 100 mbps geconnected zijn, die normaal op 1000 mbps draaien.Psvtje10 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:39:
Ik loop overigens nu tegen het het volgende probleem aan. Ik heb heel mijn patchkast opgeruimd en schoongemaakt en na installatie behalen veel devices maar een snelheid van 100 mbps i.p.v. 1000 mbps. Dit terwijl zij hiervoor altijd een snelheid van 1000 mbps behaalde en de kabel in orde is volgens mijn kabeltester (zo een). Het enige verschil is nieuwe kabels (waar ik altijd goede ervaringen mee heb gehad) en dat ik de bekabeling anders weg heb gewerkt.
Het behalen van maar 100 mbps lijkt soms willekeurig te zijn dus mijn enige verklaring is dat dit komt doordat ik geen F/UTP kabel heb gebruikt maar ik was in de veronderstelling dat dit pas bij een groter aantal kabels nodig is. Daarnaast behaald apparatuur wel een snelheid van 1000 mbps wanneer ik de kabel direct, niet tussen de andere kabels, op m'n switch aansluit. Heeft iemand hier ervaring mee of meningen over?
Hoezo maak je al je kabels als cross kabel en niet gewoon straight?Psvtje10 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 23:07:
[...]
[...]
Ik heb de aders op de volgende volgorde gemonteerd:
[Afbeelding]
Dit doe ik altijd zo en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Maar zoals ik beschreven heb werkt de kabel wel op 1000 mbps als deze buiten de kabelbundel om aansluit. Dus ik gebruik precies dezelfde kabel maar leidt deze niet langs de andere kabels. Hierdoor heb ik problemen met de connector uitgesloten en is voor mij storing tussen de kabels de enige verklaring die ik kan bedenken.
Ik houd zelf altijd de B aansluiting aan aan beide kanten (dus beide kanten zoals de rechtse).
Probeer dat evt eens.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Hier ga je geen gbit door halen in jouw situatie. Beide kanten moeten dezelfde volgorde hebben, volgens de B standaard.Psvtje10 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 23:07:
[...]
[...]
[Afbeelding]
Zie ook de NT FAQ.
Ik ben het met Annuk eens. Je hebt allemaal cross cables gemaakt.Psvtje10 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 23:07:
[...]
[...]
[Afbeelding]
En hoewel vrijwel alle switches tegenwoordig auto mdi/mdx hebben, is het niet aan te raden om cross cables te gebruiken.
Pas je cables aan naar de rechterverseie (oranje wit / oranje/groen wit / blauw / blauw wit / groen /bruin wit / bruin
Overigens is dat GEEN netwerk tester.
Voor mijn werk gebruik ik deze. Ja, deze is erg duur voor een paar prive patchkabels, maar weet je wel zeker mee dat je kabels goed zijn. (Worden tegenwoordig door NetSchout gemaakt)
http://www.deyterra.com
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2