Ik vraag me serieus af waarom je niet gewoon de kant-en-klare patchkabels gebruikt. Scheelt tijd, geld en moeite en je weet zeker dat de kabels goed zijn.
Annuk schreef op zondag 14 juli 2019 @ 00:37:
[...]
Hoezo maak je al je kabels als cross kabel en niet gewoon straight?
Ik houd zelf altijd de B aansluiting aan aan beide kanten (dus beide kanten zoals de rechtse).
Probeer dat evt eens.
Beekforel schreef op zondag 14 juli 2019 @ 08:15:
[...]
Hier ga je geen gbit door halen in jouw situatie. Beide kanten moeten dezelfde volgorde hebben, volgens de B standaard.
Zie ook de NT FAQ.
Domme fout van mij!rally schreef op zondag 14 juli 2019 @ 08:17:
[...]
Ik ben het met Annuk eens. Je hebt allemaal cross cables gemaakt.
En hoewel vrijwel alle switches tegenwoordig auto mdi/mdx hebben, is het niet aan te raden om cross cables te gebruiken.
Pas je cables aan naar de rechterverseie (oranje wit / oranje/groen wit / blauw / blauw wit / groen /bruin wit / bruin
Overigens is dat GEEN netwerk tester.
Voor mijn werk gebruik ik deze. Ja, deze is erg duur voor een paar prive patchkabels, maar weet je wel zeker mee dat je kabels goed zijn. (Worden tegenwoordig door NetSchout gemaakt)

Ik ga eens wat devices en de switch herstarten, hopelijk is de oplossing zo simpel.ardvark99 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 00:14:
[...]
De laatse firmware van Ubiquiti kan dit ook veroorzaken. Reboot de switch eens, of reboot de devices die op 100 mbps geconnected zijn, die normaal op 1000 mbps draaien.
Welke firmware draai je nu op de switchesPsvtje10 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:35:
[...]
Ik ga eens wat devices en de switch herstarten, hopelijk is de oplossing zo simpel.
http://www.deyterra.com
@rally Ik draai nu firmware 4.0.42.10433. Ik heb net de switch opnieuw gestart en bijna alle apparaten (welke 1000 mbps ondersteunen) lijken nu op volledige snelheid te kunnen draaien, uitgezonderd m'n PS4. Ik kijk even aan of het behalen van volledige snelheid toeval is gezien dit gisteren bijna willekeurig leek te zijn. Anders wordt het denk ik downgraden van de firmware.
De firmware van de switch was het laatste waar ik aan heb gedacht maar achteraf gezien sta ik niet versteld gezien de 'stabiele' versies van Ubiquiti's firmware.
De firmware van de switch was het laatste waar ik aan heb gedacht maar achteraf gezien sta ik niet versteld gezien de 'stabiele' versies van Ubiquiti's firmware.
Ik heb de 4.0.49 nu draaien (is een unstable), maar dat lijkt nu prima te werken.
Is ook een optie om mee te testen...
De PS4 kan gigabit inderdaad. Vanochtend nog 2 games met 350Mbit gedownload,, dus daar moet je even naar kijken
Is ook een optie om mee te testen...
De PS4 kan gigabit inderdaad. Vanochtend nog 2 games met 350Mbit gedownload,, dus daar moet je even naar kijken
Iemand toevallig in Midden Limburg met een Rittal kast, waar ik eventueel een sleutel van kan lenen/proberen voordat ik het slot ga uitboren?
Is dat niet gewoon een standaard sleutel als deze?NeutraleTeun schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:58:
Iemand toevallig in Midden Limburg met een Rittal kast, waar ik eventueel een sleutel van kan lenen/proberen voordat ik het slot ga uitboren?
https://www.conrad.nl/p/r...aard-staal-1-stuks-530539
En die sloten kun je ook makkelijk openen met een platbektang / leatherman etc.
Maar er zijn ook specifieke waar dat niet bij werkt, dus geen idee om welke Rittal kast het gaat in deze
Maar er zijn ook specifieke waar dat niet bij werkt, dus geen idee om welke Rittal kast het gaat in deze
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Type niet bij de hand, maar het is echt zo'n huisdeur-look-slot.
Zoiets
https://image3.marktplatz...gespeed.ic.FWGJSGlK5d.jpg
Patchkast dus
Zoiets
Patchkast dus
[ Voor 5% gewijzigd door NeutraleTeun op 15-07-2019 20:08 ]
Vraag het op V&A.NeutraleTeun schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:58:
Ah zo een, die zijn ook wel te krijgen, maar je hebt ook unieke sloten dus,, hoop dat je er een vind anders wordt het toch boren!NeutraleTeun schreef op maandag 15 juli 2019 @ 20:07:
Type niet bij de hand, maar het is echt zo'n huisdeur-look-slot.
Zoiets
Patchkast dus

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Sleutel ek 333 opend 90% van de patchkasten. Zet eens een foto online van het slot ?NeutraleTeun schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:58:
wauw hier moet ik je even corrigeren...Dyckie schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 18:32:
[...]
Hoeveel keren moet ik hier nog zeggen dat cat 7 niet erkent wordt. En cat 7 is niet compatibel met rj 45 connectoren. Als je ergens patch kabels met rj 45 connectoren op ziet staan kan dit maximum cat 6A zijn. Want de frequenties van cat 7 kunnen niet door een rj 45 connector.
1. cat7 is absoluut erkend in de ISO/IEC 11801 onder klasse F ... het niet erkennen van een type kabel wat ongeveer elke netwerk producent ter wereld maakt is beyond me...
het stelt wel enkele zeer ernstige eisen aan je bekabeling zoals bv dat hij minima 600mhz moet halen , zodat 10gbit over 100m mogelijk is, en dat het bepaalde normen moet halen qua shielding
2. cat7 is wel BACKWARDS compatible met rj45... rj45 connectoren passen prima op cat7 kabel .. heb een huis vol hierzo
3. er bestaan wel degelijk cat7 s/ftp patchkabels, vermoedelijk schrijven ze dat erop omdat ze de shielding normen halen van cat7...
4. frequenties van cat7 ... euh whut ? qua materialen/constructie zijn alle netwerkkabels identiek, sommige wat dikker koper of wat beter geshield ? ze werken echter allemaal op dezelfde electriciteitspulsen ...
wat ik je wel geef....
als je volledig op utp werkt ,dan heb je maar beperkt meerwaarde van cat7, die enkelingen die echt supershielded kabels nodig hebben zijn maar zeldzaam
eenmaal je voorbij die 10gbit/500mhz grens gaat heb je inderdaad andere connectoren nodig ,maar maakt dat die kabel niet minder cat7 heur ...
Van Wikipedia:
Cat7:
Cat7:
Cat 7a:However, in 2008 Category 6A was ratified and allows 10 Gbit/s Ethernet while still using the traditional 8P8C connector. Therefore, all manufacturers of active equipment and network cards have chosen to support the 8P8C for their 10 Gigabit Ethernet products on [2] copper and not the GG45, ARJ45, or TERA. These products therefore require a Class EA channel (Cat 6A).
As of 2019 there is some equipment that has connectors supporting the Class F (Category 7) channel.
Category 7 is not recognized by the TIA/EIA.
Wellicht dat hier de verwarring vandaan komt? Wel erkend door ISO, niet door de TIA/EIA.However, in 2016, the IEEE 802.3bq working group ratified the amendment 3 which defines 25Gbase-T and 40gbase-T on Category 8 cabling specified to 2000 MHz. The Class FA therefore does not support 40G Ethernet.
As of 2017 there is no equipment that has connectors supporting the Class FA (Category 7A) channel.
Category 7A is not recognized in TIA/EIA.
[ Voor 0% gewijzigd door Freeaqingme op 16-07-2019 18:30 . Reden: s/wikipedia/Wikipedia/ ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Gewoon even met Rittal in Zevenaar bellen. Die weten vast wel een oplossing. Als je een goede reden geeft, zijn ze wel behulpzaam denk ik.NeutraleTeun schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voordeur en zijpaneel.
Achterdeur is wel open, maar daar heb ik niet veel aan.
The S in IOT stands for security.
Standaard en veel gebruikt is de 1333 of 333 sleutel. je kan de 2524 proberen. die word ook vaak bij rittal gebruikt.NeutraleTeun schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voordeur en zijpaneel.
Ik heb 3524 nodig voor mijn Rittal TE7000 rack.vincedd schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:41:
[...]
Standaard en veel gebruikt is de 1333 of 333 sleutel. je kan de 2524 proberen. die word ook vaak bij rittal gebruikt.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Hier kun je die kopen: https://benl.rs-online.co...aWqXet0Pz2bEaAsgjEALw_wcBMewBie schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:06:
[...]
Ik heb 3524 nodig voor mijn Rittal TE7000 rack.
Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn
Zo beter?Ethiron schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:40:
Twee groepen in één stekkerdoos aansluiten is echt absoluut not done. Het verbaast me dat je überhaupt nog de moeite hebt genomen om twee aparte buizen aan te leggen. Je had immers toch net zo goed alles door 1 buis kunnen frotten? Dan neem je zoveel moeite om een 'veilige' installatie aan te leggen en dan doe je zoiets.

Iedereen weer happy hoop ik

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output
Even een terugkoppeling op mijn post van ruim een half jaar terug. Ik ben 1,5 week geleden bezig geweest de boel goed te reinigen, opnieuw in te delen en de kabels wat mooier weg te werken. Daarnaast heb ik een (energievretendePsvtje10 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 17:13:
Ik lees hier al een hele tijd mee en kom ook even opscheppen over mijn grote trots.![]()
Ik heb vorig jaar februari het hele netwerk een grote update gegeven. Het netwerk bestond allerlei lapmiddelen, was niet meer toekomstbestendig en de WiFi was niet stabiel.
[Afbeelding]
Mijn doel was om alles compact in een patchkast te plaatsen en weg te werken zodat ik vanaf daar alles kan beheren. Deze kast ging niet in de meterkast passen dus alles werd naar de eerste verdieping verhuist. Na wat onderzoek kwam ik op het volgende ontwerp uit:
[Afbeelding]
Een jaar later zijn hier nog wat dingen aan veranderd:Het resultaat:
- De Unifi Lites zijn vervangen door Pro's
- Er is een IP-Camera bijgekomen
- Er is een UPS bijgekomen.
[Afbeelding]
Van boven naar beneden:Het grootste gedeelte van de spullen heb ik tweedehands aangeschaft vandaar de soms wat overkill onderdelen (500 watt switch voor twee access points en drie IP-camera's
- 24-poorts patchpaneel
- Rangeerpaneel
- Ubiquiti UniFi USG PRO
- Ubiquiti UniFi Cloud Key
- Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 500W PoE+)
- Synology DiskStation DS916+ (8GB)
- Synology DiskStation DS214+ (dient als NVR)
- APC Smart-UPS 750VA
).
Ik wil nog een aantal punten aanpakken:Ik ga dit topic niet volspammen met foto's dus voor degenen die geïnteresseerd zijn in de aanleg en resultaat, klik op de links.
- De patchkabels wat netter wegwerken
- Rack varianten van de NAS'en en de UPS
- De tweede generatie Cloud Key aanschaffen
- Een simpele server aanschaffen zodat Plex daar op kan draaien i.p.v. m'n desktop

- Plex
- Unifi controller zowel voor mijn eigen netwerk als de netwerken bij een aantal familieleden en vrienden.
- Home assistant
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 104,90 | € 104,90 |
1 | Moederborden | ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac | € 106,05 | € 106,05 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce GT 710 1GD3H LP | € 34,90 | € 34,90 |
1 | Behuizingen | Inter-Tech 1.5U-1528L | € 63,- | € 63,- |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9a-AM4 | € 39,25 | € 39,25 |
2 | Ventilatoren | Noctua NF-A6x25 PWM, 60mm | € 14,15 | € 28,30 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT8G4DFS824A | € 31,13 | € 31,13 |
1 | Voedingen | Inter-Tech 88882139 | € 47,- | € 47,- |
1 | Solid state drives | Crucial MX300 m.2 275GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 454,53 |
Hieronder het resultaat, ben er best tevreden mee.

To do:
- Stoffilters plaatsen. Op dit moment maak ik de kast om de vier weken stofvrij. Filters (deze, en filters bedoelt voor de afzuigkap) zijn besteld.
- Fans van de Unifi USG en switch vervangen door stillere varianten.
- Onderzoeken of extra koeling nodig is. Er wordt nu, naast de ventilatoren van de apparatuur zelf, niet actief gekoeld. Met dit warme weer wil ik gaan meten wat de temperaturen van zowel de hardware als de kast is om te bepalen of koeling nodig is.
- Op het verlanglijstje staan nog steeds de rack varianten van de NAS'en en de UPS.
@Psvtje10 : Die GT 710 had je nog liggen neem ik aan 
De GT 1030 is er namelijk alweer een tijdje!
De GT 1030 is er namelijk alweer een tijdje!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
@nero355 Nee, die heb ik voor €15,- van Marktplaats gehaald omdat ik niet bij na had gedacht dat veel AMD CPU’s geen integrated graphics hebben.
Was dus enkel nodig voor de initiële installatie van Ubuntu en loopt nu stof te vangen.
Ik heb nog een vraag over fiber. Heeft er iemand wel eens een fiber kabel door een 16mm installatiebuis getrokken? Ik wil 25 meter overbruggen, ik vraag me af of ik fiber inc. connectoren a. door de bochten krijg en b. of ik aan een fiberkabel kan "trekken". Iemand daar ervaring mee?
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Al geprobeerd in kleine test situaties? Dus gewoon een kant en klare bocht kopen en het daarmee proberen en een bocht maken met een buigveer en het nogmaals proberen. Dan kan je in ieder geval nagaan hoe soepel dat gaat. Overigens heb je glasvezel vele diktes en mantelmaterialen. Als je een voldoende stevige dikke mantel koopt, dan moet je er best wel een beetje aan kunnen trekken denk ik.WeaZuL schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:58:
Ik heb nog een vraag over fiber. Heeft er iemand wel eens een fiber kabel door een 16mm installatiebuis getrokken? Ik wil 25 meter overbruggen, ik vraag me af of ik fiber inc. connectoren a. door de bochten krijg en b. of ik aan een fiberkabel kan "trekken". Iemand daar ervaring mee?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Lijkt mij geen probleem, zolang de bocht niet te scherp is. Daarnaast zou ik je willen aanraden de weerstand in de 16mm zo laag mogelijk proberen te maken. Wellicht met Kabelglijmiddel LUBI02, al werkt een beetje afwasmiddel ook....WeaZuL schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:58:

Mij is op deze manier 2 stugge Cat6 kabels door één 16mm buis gelukt. Niet de flexibele pijp, dat lukte helaas niet.
Ik heb de fiber kabel nog niet (besteld), leek mij handig om vooraf dit soort vragen te stellen ipv achteraf en dan tot een (niet werkende) situatie aan te lopen.CurlyMo schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:04:
[...]
Al geprobeerd in kleine test situaties? Dus gewoon een kant en klare bocht kopen en het daarmee proberen en een bocht maken met een buigveer en het nogmaals proberen. Dan kan je in ieder geval nagaan hoe soepel dat gaat.
hmm wellicht een sales representitive aanspreken en vragen naar de opties hierin.Overigens heb je glasvezel vele diktes en mantelmaterialen. Als je een voldoende stevige dikke mantel koopt, dan moet je er best wel een beetje aan kunnen trekken denk ik.
Ik heb op een plek 4 Belden CAT6 door een buis getrokkenelroy910 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:15:
[...]
Mij is op deze manier 2 stugge Cat6 kabels door één 16mm buis gelukt. Niet de flexibele pijp, dat lukte helaas niet.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Is het geen optie om de kabel zonder stekker te trekken en daarna een stekkertje eraan te lassen?WeaZuL schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:16:
[...]
Ik heb de fiber kabel nog niet (besteld), leek mij handig om vooraf dit soort vragen te stellen ipv achteraf en dan tot een (niet werkende) situatie aan te lopen.
[...]
hmm wellicht een sales representitive aanspreken en vragen naar de opties hierin.
Kan ik dat ook zelf vandaag de dag bijv. met een setje van Aliexpress oid? De laatste keer dat ik dat iemand heb zien doen was dat niet echt een easy job of was dat een las leggen ipv connector monteren hmm nou ga ik aan mijzelf twijfelen. ...MeltedForest schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:25:
[...]
Is het geen optie om de kabel zonder stekker te trekken en daarna een stekkertje eraan te lassen?
Dit lassen bestond ook uit het testen/meten van de las op kwaliteit met een dure Fluke meter etc.

[ Voor 20% gewijzigd door WeaZuL op 23-07-2019 10:53 ]
Om welke functionele redenen zou ik voor een 600 mm diepe kast moeten kiezen?
Ik wil een patchkast gaan opbouwen met ubuquiti spul, voldoet een 450 mm diepe kast daarvoor? Is puur een kostenoverweging, ik heb de ruimte voor een 600 mm diepe wandkast.
Ik wil een patchkast gaan opbouwen met ubuquiti spul, voldoet een 450 mm diepe kast daarvoor? Is puur een kostenoverweging, ik heb de ruimte voor een 600 mm diepe wandkast.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik zou ruilen als ik een 600mm diepe MTK had kunnen krijgen, maar strikt noodzakelijk zal het niet zijn. Met de extra ruimte had ik een mooie kast als even hierboven kunnen plaatsen, nu moet ik met een lelijke beugel werken.Joris748 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:11:
Om welke functionele redenen zou ik voor een 600 mm diepe kast moeten kiezen?
@WeaZuL ik zou dit laten doen... "naakte" glasvezel trekken is niet risicoloos...
glas kan namelijk breken in zeeer kleine stukjes en dat breekt niet af in je lichaam want glas...
dus als je toevallig zo'n stukje glas door je lijf hebt kan dat ernstige gevolgen hebben
ik zou gewoon kijken naar single of dual cat6... tegen de tijd dat dat onvoldoende is ben je misschien alweer verhuisd
glas kan namelijk breken in zeeer kleine stukjes en dat breekt niet af in je lichaam want glas...
dus als je toevallig zo'n stukje glas door je lijf hebt kan dat ernstige gevolgen hebben
ik zou gewoon kijken naar single of dual cat6... tegen de tijd dat dat onvoldoende is ben je misschien alweer verhuisd
Wat voor beugel bedoel je? Heb je daar foto's van?Loekie schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:36:
[...]
Ik zou ruilen als ik een 600mm diepe MTK had kunnen krijgen, maar strikt noodzakelijk zal het niet zijn. Met de extra ruimte had ik een mooie kast als even hierboven kunnen plaatsen, nu moet ik met een lelijke beugel werken.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Je hebt er wel wat apparatuur voor nodig, lassen gebeurd op microscopisch niveau en het moet heel precies gebeuren. Je kan het niet zomaar even met een simpel setje doen.WeaZuL schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:41:
[...]
Kan ik dat ook zelf vandaag de dag bijv. met een setje van Aliexpress oid? De laatste keer dat ik dat iemand heb zien doen was dat niet echt een easy job of was dat een las leggen ipv connector monteren hmm nou ga ik aan mijzelf twijfelen. ...
Dit lassen bestond ook uit het testen/meten van de las op kwaliteit met een dure Fluke meter etc.en was toen nog niet echt weggelegd als een activiteit die "jan met de pet" uit kan/kon voeren.
[ Voor 65% gewijzigd door alexwel op 24-07-2019 13:48 ]
Dat ajb. nooit weer adviseren!
Die troep droogt in en koekt aan, zowel aan de buis als aan de kabels.
Dar krijg je er een x aantal jaar niet weer uit als die troep aangekoekt is been there done that.
Gebruik in zo'n geval altijd gewoon kabel glijmiddel, is inderdaad een paar cent duurder maar is gewoon op waterbasis en koekt niet aan en tast in geen geval je kabels (of kabelmantel) aan.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Om op Annuk in te haken: Inderdaad NOOIT afwasmiddel gebruiken. Na enkele dagen is het vaak al "gemuteerd" naar lijm. En als je de kabels dan moet afmonteren en een klein beetje extra lengte nodig hebt is dat onmogelijk.
Kabelgrijmiddel (ik heb de voorkeur voor die van 3M) is eigenlijk de enige oplossing.
Kabelgrijmiddel (ik heb de voorkeur voor die van 3M) is eigenlijk de enige oplossing.
Of als je het hebt liggen werkt standaard siliconen spray ook goed. Is bedoelt om rubber/kunstof lagers te smeren en blijft ook goed na het trekken in de buis. Doordat het in een spray bus zit kun je het zonder kliederen naast de utp kabel in de buis spuiten tijdens het trekken van de kabel.
Nu ik bovenstaande lees over wasmiddel vraag ik mij af of groene zeep ook af te raden is.
Nu onze verbouwing ten einde loopt en alle kabels opnieuw getrokken moest worden heb ik op 2 plaatsen groene zeep gebruikt waar zoals op de foto een LAN en een CAI kabel door een 19 mm buis moest en een andere plek met 2x LAN.
Droog liep het snel vast en groene zeep (je kijkt dan toch thuis wat je beschikbaar hebt
) was wel mijn redding.

Nu onze verbouwing ten einde loopt en alle kabels opnieuw getrokken moest worden heb ik op 2 plaatsen groene zeep gebruikt waar zoals op de foto een LAN en een CAI kabel door een 19 mm buis moest en een andere plek met 2x LAN.
Droog liep het snel vast en groene zeep (je kijkt dan toch thuis wat je beschikbaar hebt

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
In jouw geval maakt het niet meer uit, maar het antwoord op je vraag is: ja.Oystein schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:04:
Nu ik bovenstaande lees over wasmiddel vraag ik mij af of groene zeep ook af te raden is.
Maar voor wie op een later moment hier iets leest is het wellicht nog nuttig.
Als je iets wilt gebruiken bij het trekken van kabels, neem gewoon kabelglijmiddel. Voeg gewoon een tube van 3M toe aan je bestelling van x meter kabel en y stuks inbouwdoosjes. Dat zijn de kosten niet.
Gewoon zo'n tube erbij pakken en kliederen maar:

Punctuality is the politeness of kings
Omdat alles nieuw aangelegd is hoop ik er > 30 jaar niets aan te hoeven veranderen.dreamscape schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:48:
In jouw geval maakt het niet meer uit, maar het antwoord op je vraag is: ja.
Tegen die tijd zit ik al aardig aan de gemiddelde levensverwachting van de man dus zal dan ook mijn probleem niet meer zijn

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
Goedendag,
Er worden drie nieuwe kamers in ons huis bijgebouwd en ik wil deze netjes bekabelen.
Twee kamers op de begane grond en een kamer op de tweede verdieping. Op dit moment komt het internet via glasvezel binnen op een Ziggo modem.
Het idee is om een switch te plaatsen tussen de modem en het huidige netwerk en de kabels naar de drie nieuwe kamers hierop aan te sluiten. Vervolgens worden hierop ook twee wifi routers aangesloten.
Zie schema hieronder:

Is dit de juiste manier om dit probleem aan te pakken?
Ik heb op dit moment een 16poorts 100mbit 3COM "Baseline switch 2016" die ik wil gebruiken. Wordt dit de bottleneck? Is het beter om toch voor alles gigabit te kiezen?
Hoe zouden jullie dit aanpakken om stabiel internet te garanderen voor de nieuwe kamers en voor het oude netwerk?
De buizen zijn overigens geplaatst, de UTP kabels kunnen getrokken worden
Er worden drie nieuwe kamers in ons huis bijgebouwd en ik wil deze netjes bekabelen.
Twee kamers op de begane grond en een kamer op de tweede verdieping. Op dit moment komt het internet via glasvezel binnen op een Ziggo modem.
Het idee is om een switch te plaatsen tussen de modem en het huidige netwerk en de kabels naar de drie nieuwe kamers hierop aan te sluiten. Vervolgens worden hierop ook twee wifi routers aangesloten.
Zie schema hieronder:

Is dit de juiste manier om dit probleem aan te pakken?
Ik heb op dit moment een 16poorts 100mbit 3COM "Baseline switch 2016" die ik wil gebruiken. Wordt dit de bottleneck? Is het beter om toch voor alles gigabit te kiezen?
Hoe zouden jullie dit aanpakken om stabiel internet te garanderen voor de nieuwe kamers en voor het oude netwerk?
Zou eerder naar een gigabit switch kijken. Hiermee ga je de maximale snelheid van Ziggo niet halen...staten schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:28:
Kan je beter naar zoiets kijken:
https://tweakers.net/pric...s-(gs316-100pes)/reviews/
Ben je nog goedkoper uit ook
[ Voor 4% gewijzigd door DJMickB op 25-07-2019 14:00 ]
Wellicht is het een onbedoelde foutieve term die gebruikt wordt maar bedoel je hiermee niet "Access Points" ??staten schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:28:
Een wf-fi router is veel meer dan een wi-fi punt ... ik neem aan dat de Ziggo modem ook je DHCP server bevat ?
Volgens mij trek jij daar in 1x 3 kabeldiktes. De trekveer, CAI en LAN. Als je de LAN of CAI een eind terug had gezet. Dan had je maar de dikte van maximaal 2 kabels. Daar wordt het trekken een heeeeel stuk makkelijker van en had je waarschijnlijk geen zeep nodig gehadOystein schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:04:
Droog liep het snel vast en groene zeep (je kijkt dan toch thuis wat je beschikbaar hebt) was wel mijn redding.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is effectief maar 2 kabel diktes, de tape loopt mooi conisch naar de beide kabels toe.
Binnen de duct-tape zijn de mantels gestript en alleen wat losse draden door het oogje van de trekveer.
Probleem komt doordat beide kabels ca. 7 mm dik zijn en behoorlijk stug ... coax is dat zo al en screened solid core UTP geeft ook niet echt mee ... je voelde de weerstand per bocht flink toenemen omdat die daar dan klem loopt.
Binnen de duct-tape zijn de mantels gestript en alleen wat losse draden door het oogje van de trekveer.
Probleem komt doordat beide kabels ca. 7 mm dik zijn en behoorlijk stug ... coax is dat zo al en screened solid core UTP geeft ook niet echt mee ... je voelde de weerstand per bocht flink toenemen omdat die daar dan klem loopt.
[ Voor 6% gewijzigd door Oystein op 25-07-2019 15:26 ]
dan gebruik je te weinig glijmiddel.... daar mag je best mee overdrijvenOystein schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:25:
je voelde de weerstand per bocht flink toenemen omdat die daar dan klem loopt.
je mag gerust weerstand voelen maar als je harder moet trekken dan bv een emmer van 10l water tillen ,dan moet je meer glijmiddel gebruiken ...
niet gewoon een paar druppeltjes, gewoon 50cm voor koppeling tot 50cm na koppeling invetten ..
als je echt over lange afstanden spreekt (10m+) dan stop je per x aantal m nog is om opnieuw in te vetten..
laat het maar n boeltje worden, dat 3M spul lost toch van zichzelf op
Ik heb nog een rolletje cat7 s/ftp kabel liggen. Ik wil nog een extra camera hangen op mn uitbouw achter, enige mogelijke weg die ik kan bewandelen voor mn data kabel is vanuit mijn slaapkamer, over het dak. Is die cat7 kabel goed genoeg om hem open en bloot te leggen op mn dak of is het beter om hem in een pijpje te leggen?
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Beter in een pijpje. De zon tast het pvc waarschijnlijk aan. En het vocht kan inwerken. Beter is om gelijk een outdoor kabel te nemen.flexje schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:55:
Ik heb nog een rolletje cat7 s/ftp kabel liggen. Ik wil nog een extra camera hangen op mn uitbouw achter, enige mogelijke weg die ik kan bewandelen voor mn data kabel is vanuit mijn slaapkamer, over het dak. Is die cat7 kabel goed genoeg om hem open en bloot te leggen op mn dak of is het beter om hem in een pijpje te leggen?
Hoelang moet die kabel tenminste meegaan? Als je die kabel echt over hebt, daar voorlopig geen toepassing voor hebt, en de kabel niet meer dan 5 jaar mee hoeft te gaan zou ik die kabel er wel voor durven inzetten.flexje schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:55:
Kan je die cat 7 kabel binnenkort nog ergens anders voor gebruiken of moet dit echt 20+ jaar blijven werken, dan zou ik 't gewoon 'echt goed' doen ipv een oplossing die er eigenlijk niet voor bedoeld is.
Edit: For the record: die periode van 5 jaar is absoluut geen exact getal. Leg je die cat5 kabel een halfuur buiten dan zal er niet zo veel aan de hand zijn. Op lange termijn zal blijken dat die kabel daar niet op gemaakt is en gaat kuren vertonen. Als je het uitprobeert kan het ook zijn dat het na 6 maanden al stuk is, of dat je me over 10 jaar vertelt dat 'ie het nog steeds prima doet. As such, is die periode van '5 jaar' een getal uit de losse pols.
Als iemand dat een andere periode weet en dat kan onderbouwen met empirische data houd ik me aanbevolen.
[ Voor 25% gewijzigd door Freeaqingme op 25-07-2019 22:47 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Hij moet wel minimaal 5 jaar meegaan idd. Dus gewoon in pijp leggen...of buitenkabel nemenFreeaqingme schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:38:
[...]
Hoelang moet die kabel tenminste meegaan? Als je die kabel echt over hebt, daar voorlopig geen toepassing voor hebt, en de kabel niet meer dan 5 jaar mee hoeft te gaan zou ik die kabel er wel voor durven inzetten.
Kan je die cat 7 kabel binnenkort nog ergens anders voor gebruiken of moet dit echt 20+ jaar blijven werken, dan zou ik 't gewoon 'echt goed' doen ipv een oplossing die er eigenlijk niet voor bedoeld is.
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Dat vastlopen was voordat ik glijmiddel gebruikte ... met de groene zeep ging het prima ... alhoewel nu achteraf blijkt dat (groene) zeep op termijn ook weer nadelen heeftijske schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:35:
[...]
dan gebruik je te weinig glijmiddel.... daar mag je best mee overdrijven
je mag gerust weerstand voelen maar als je harder moet trekken dan bv een emmer van 10l water tillen ,dan moet je meer glijmiddel gebruiken ...
Het trekken was met de groene zeep wel een flinke klus omdat ik het in mijn eentje deed.
Kabels insmeren aan ingaande kant, handen wassen (anders geen grip op de trekveer), 100-150cm trekken ... weer kabels insmeren, handen wassen enz.
Zo ca. 12 meter gedaan om de inbouwdoos te bereiken maar verder ging het prima ...
Kabels trekken doe je ook beter met z'n tweeënOystein schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:34:
[...]
Dat vastlopen was voordat ik glijmiddel gebruikte ... met de groene zeep ging het prima ... alhoewel nu achteraf blijkt dat (groene) zeep op termijn ook weer nadelen heeft![]()
Het trekken was met de groene zeep wel een flinke klus omdat ik het in mijn eentje deed.
Kabels insmeren aan ingaande kant, handen wassen (anders geen grip op de trekveer), 100-150cm trekken ... weer kabels insmeren, handen wassen enz.
Zo ca. 12 meter gedaan om de inbouwdoos te bereiken maar verder ging het prima ...
1. nooit OP het dak... sowieso niet... ik ga er dan even vanuit dat je een plat dak hebt en je die daarover wil knikkeren ? niet doen... binnen enkele flinke buien istie stukgewaaid en je wil geen buisklemmen vastgaanboren in je roofing oidflexje schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:55:
persoonlijk zou ik kijken voor de kabel VOLLEDIG in een 16mm flexibel te steken ... en die dan nog is in pijp steken voor het fatsoenlijk vast te kunnen boren
dus

edit : grijze pijp.... (wij kennen die gele niet echt in bels land)
[ Voor 17% gewijzigd door ijske op 26-07-2019 20:26 ]
Buiten gebruik je NOOIT gele PVC, altijd grijze, slagvaste PVC buis.ijske schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:17:
en die dan nog is in pijp steken voor het fatsoenlijk vast te kunnen boren
Bels land == België?ijske schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:17:
edit : grijze pijp.... (wij kennen die gele niet echt in bels land)
Wat voor pijpjes zitten er dan bij jullie in de muur om spanningskabels van punt A naar punt B te krijgen (if any)?
als je huis ouder is dan pakweg 2000, gele of grijze pijpFreeaqingme schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:46:
[...]
Bels land == België?
Wat voor pijpjes zitten er dan bij jullie in de muur om spanningskabels van punt A naar punt B te krijgen (if any)?
na 2000 zijn quasi alle electriciens overgegaan op preflex (die flexibele kabels waar de draad al inzit)
Een goede elektricien in Nederland legt naar mijn mening nog altijd vaste buis en legt daarna de bekabeling erin.ijske schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:43:
[...]
als je huis ouder is dan pakweg 2000, gele of grijze pijp
na 2000 zijn quasi alle electriciens overgegaan op preflex (die flexibele kabels waar de draad al inzit)
Ik zie flex alleen veel gebruikt worden in de Randstad, bij installaties in het oosten van het land gewoon nog vaste buis, zoals het hoort naar mijn idee.
Flex is leuk bij de initiele installatie, maar achteraf draden er doorheen trekken maakt het toch wel een stukje lastiger, vergeleken met gewone PVC buizen.ijske schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:43:
[...]
als je huis ouder is dan pakweg 2000, gele of grijze pijp
Nieuwere ontwikkelingen zijn rollen flexbuis met de gewenste kabel er al ingetrokken. Stilstand is achteruitgangTotaalgeflipt schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:37:
[...]
Een goeie elektricien in Nederland legt naar mijn mening nog altijd vaste buis en legt daarna de bekabeling erin.
Ik zie flex alleen veel gebruikt worden in de Randstad, bij installaties in het oosten van het land gewoon nog vaste buis, zoals het hoort naar mijn idee.
Bij ons is grotendeels vaste buis gebruikt. Enkele buisjes (die van de thermostaat bijvoorbeeld) zijn flex. Sommige daarvan wel 19 mm met extra low friction binnenlaag. Dat zijn niet de standaard voorbedrade buizen.Totaalgeflipt schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:37:
[...]
Een goeie elektricien in Nederland legt naar mijn mening nog altijd vaste buis en legt daarna de bekabeling erin.
[ Voor 3% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-07-2019 06:58 ]
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Die zijn er al en x aantal jaren maar het is drama spul. Leuk en 'snel' bij de initiële installatie maar daarna is het huilen met de pet op.Erwin schreef op zondag 28 juli 2019 @ 01:15:
[...]
Nieuwere ontwikkelingen zijn rollen flexbuis met de gewenste kabel er al ingetrokken. Stilstand is achteruitgang.
Hier in de buurt bij de bij mij bekende installateurs gebruiken ze hooguit de laatste 30 a 40 cm flex in de meterkast vanaf de buizen in het plafond tot aan de groepenkast. Verder geen flex, alles nette vaste buis, en ook op maat buigen ipv kant en klare bochtjes.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
"Use The Search Luke!"WeaZuL schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:58:
nero355 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Persoonlijk denk ik dat je daar niet aan moet beginnen, tenzij je iemand kent die de apparatuur heeft, want zijn/haar beroep en zo
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik blader het topic net door, en je zult het inmiddels al wel (anders) opgelost hebben, maar in die eerste foto zit je sleutel volgens mij gewoon (afgebroken) in het slot. Veel voorkomend iets bij deze kasten. Deze kun je met een schroevendraaier of iets dergelijks wel openen door de cilinder te draaien.NeutraleTeun schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voordeur en zijpaneel.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
In ons vorig jaar afgebouwd huis is ook geen flex gebruikt gelukkig, volgens installateur was dat ook geen standaard. Volgens hem was de factor tijd en resource besparing ook beperkt, werk zit met name in afwerking van de eindpunten.Erwin schreef op zondag 28 juli 2019 @ 01:15:
[...]
Nieuwere ontwikkelingen zijn rollen flexbuis met de gewenste kabel er al ingetrokken. Stilstand is achteruitgang.
Hoi Tweakers,
Dit weekend zou ik willen beginnen aan het afmonteren van mijn UTP verbindingen in de meterkast van onze 'nieuwbouw' woning (zitten er reeds een jaar in).
Ik heb overal dubbele kabels getrokken naar de keystones in de wanddozen. (Dmv utpkabel dubbelvouwen en erdoor trekken.) wie heeft er een tip om te bepalen welke kabel de linkse en welke de rechtse keystone is?
Dit om alles (lekker autistische) op volgorde in de patchpanelen aan te kunnen sluiten, of had ik hiervoor de kabels vooraf moeten merken?
Tevens wilde ik onderstaande pachpanelen aanschaffen (10" want 19" past niet horizontaal in de meterkast)
2 maal cat 6 - 12 poorts in de meterkast (33,32€ Per stuk)
https://www.netwerkkabel....atch-panel-12-poorts.html
1 maal cat 6 - 8 poorts in de garage, (24,19€)
https://www.netwerkkabel.eu/nl/detail/index/sArticle/4508
2 maal cat 6 junctionbox (ivm oplassen 2 kabels welke de aannemer al getrokken had)
https://www.netwerkkabel....volledig-afgeschermd.html
Zijn de prijzen voor deze paneeltjes een beetje OK of zijn er nog andere aanbieders met een gunstigere prijs, of beter product?
Daarnaast de vraag hoe je het beste de lengte van de patchkabel bepaald?
Ik wil deze graag direct mee bestellen ivm verzendkosten maar wil er straks natuurlijk niet allemaal te korte of te lange hebben.
In een later stadium zal er nog een managed switch en ubunti accespoint komen om het ziggo modem in bridge mode te kunnen zetten.
Dit weekend zou ik willen beginnen aan het afmonteren van mijn UTP verbindingen in de meterkast van onze 'nieuwbouw' woning (zitten er reeds een jaar in).
Ik heb overal dubbele kabels getrokken naar de keystones in de wanddozen. (Dmv utpkabel dubbelvouwen en erdoor trekken.) wie heeft er een tip om te bepalen welke kabel de linkse en welke de rechtse keystone is?
Dit om alles (lekker autistische) op volgorde in de patchpanelen aan te kunnen sluiten, of had ik hiervoor de kabels vooraf moeten merken?
Tevens wilde ik onderstaande pachpanelen aanschaffen (10" want 19" past niet horizontaal in de meterkast)
2 maal cat 6 junctionbox (ivm oplassen 2 kabels welke de aannemer al getrokken had)
Zijn de prijzen voor deze paneeltjes een beetje OK of zijn er nog andere aanbieders met een gunstigere prijs, of beter product?
Ik wil deze graag direct mee bestellen ivm verzendkosten maar wil er straks natuurlijk niet allemaal te korte of te lange hebben.
In een later stadium zal er nog een managed switch en ubunti accespoint komen om het ziggo modem in bridge mode te kunnen zetten.
[ Voor 0% gewijzigd door Tieske op 30-07-2019 21:29 . Reden: Typos ]
Als ze al afgemonteerd zijn in de wanddozen: een utp-kabel maken, met langs 1 kant een RJ45 stekker. andere kant kabels strippen, en koper met elkaar verbinden zodat je een kortsluiting hebt.mlormans schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:22:
Hoi Tweakers,
Die kabel in 1 van de keystones in de wanddoos steken, en dan kan je aan de kant van de patchkast eenvoudig meten waar er kortsluiting is. (na afmonteren dan wel die kabel met kortsluiting terug weghalen)
Voor de volgende keer : Neem gewoon wat isolatietape in 2 kleurtjes en markeer daarmee de kabel!mlormans schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:22:
wie heeft er een tip om te bepalen welke kabel de linkse en welke de rechtse keystone is?
Ik heb hier altijd zwart, rood, wit in gebruik dus dat was zo gedaan.
Vergeet je niet een Router te kopen ?!In een later stadium zal er nog een managed switch en ubunti accespoint komen om het ziggo modem in bridge mode te kunnen zetten.
Zoals we op het werk zeggen jein...
Dacht/hoopte ergens deze niet nodig te hebben met een managed switch, mij daar toch op verkeken.
Nu in eerste instantie word het, nog even aanklooien met het ziggo modem, echter met de nieuwe next box merken we dat het toch wel bijna noodzakelijk is dat deze bedraad aangesloten word. Vandaar nu dan maar (alvast) alles afwerken in de patch panelen.
Word dan wel nog iets langer doorsparen voor een router & switch, of dan misschien toch maar een unmanaged, want is dit echt nodig voor het volgende)
Komt uiteindelijk een nas, ip camera, raspberry pi met domoticz, desktop en kabel naar de tv voor een unmanaged switch voor kodi en de next box, wii en steam link (altijd maar 1 actief) en 1 of 2 acces points. Voor een paar telefoons, paar tablets en een laptop
Voor de patch panelen in elk geval in de pricewatch goedkopere gevonden (amazon.de), welke er ‘t zelfde uitzien enkel met een logeetje erop geplakt.
Dacht/hoopte ergens deze niet nodig te hebben met een managed switch, mij daar toch op verkeken.
Nu in eerste instantie word het, nog even aanklooien met het ziggo modem, echter met de nieuwe next box merken we dat het toch wel bijna noodzakelijk is dat deze bedraad aangesloten word. Vandaar nu dan maar (alvast) alles afwerken in de patch panelen.
Word dan wel nog iets langer doorsparen voor een router & switch, of dan misschien toch maar een unmanaged, want is dit echt nodig voor het volgende)
Komt uiteindelijk een nas, ip camera, raspberry pi met domoticz, desktop en kabel naar de tv voor een unmanaged switch voor kodi en de next box, wii en steam link (altijd maar 1 actief) en 1 of 2 acces points. Voor een paar telefoons, paar tablets en een laptop
Voor de patch panelen in elk geval in de pricewatch goedkopere gevonden (amazon.de), welke er ‘t zelfde uitzien enkel met een logeetje erop geplakt.
Even een vraagje tussendoor. Welke punch downtool tool kan je het beste gebruiken?
Heb je daar meerdere varianten in? Ik heb gewoon zoiets maar dan in 't grijs. Overigens vind ik 'm hier wel aan de prijs, moet je ook voor minder kunnen krijgen lijkt me (zeg, 7.50 EUR).mark28179 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:50:
Even een vraagje tussendoor. Welke punch downtool tool kan je het beste gebruiken?
Deze is prima. Gebruik ik al jaren (25+ jaar hetzelfde model en 15+ jaar deze)mark28179 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:50:
Ik heb ook een dure Fluke, maar de simpele heeft mijn voorkeur. Sterker nog... het vervangende mesje hiervoor is duurder dan mijn voorkeurs punchdown tool
Ik had hetzelfde enkele weken geleden (hele benedenverdieping gerenoveerd)mlormans schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:22:
Hoi Tweakers,
Gelukkig had ik al een kabel tester (kost nog geen tientje) dus dan merk je snel genoeg welke kabel waar aan gekoppeld zit.
Aan de kant van het patch-panel had ik gelukkig keystones dus dan is het makkelijk even 2 poorten wisselen

Een permanent marker kost nog geen €2.-Oystein schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:08:
[...]
Ik had hetzelfde enkele weken geleden (hele benedenverdieping gerenoveerd)
Gelukkig had ik al een kabel tester (kost nog geen tientje) dus dan merk je snel genoeg welke kabel waar aan gekoppeld zit.
Aan de kant van het patch-panel had ik gelukkig keystones dus dan is het makkelijk even 2 poorten wisselen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mag ik je trouwens vragen welke UPS je hebt? Ik kan het namelijk net niet zien op de foto.
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Dat is sinds lange tijd dat ik WCD's zie waarvan ik denk : "Dit kan er ook wel mee door!"
Dus... welk merk is dat ?
Het ziet er uit als Nikonero355 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:49:
[...]
Dat is sinds lange tijd dat ik WCD's zie waarvan ik denk : "Dit kan er ook wel mee door!"
Zie hier:chickpoint schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:49:
[...]
Mag ik je trouwens vragen welke UPS je hebt? Ik kan het namelijk net niet zien op de foto.

pricewatch: Eaton Ellipse PRO 650 DIN
www.google.nl
Ah had dus wat verder moeten kijken dan m'n neus lang was. Thanks! Is wel een leuke aanvulling. Deze gaat erbij op het verlanglijstje!
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
chickpoint schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:49:
[...]
De antwoorden zijn hierboven al gegeven maar inderdaad de Eaton Ellipse PRO 650 en voor iets minder geld heb je de ECO versie ipv PRO en deze is dan zonder display.nero355 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:49:
[...]
Ik gebruik van Niko de "Pure" afdekplaten ... duur maar wel erg mooi en strak ... dit is de kleur "White Steel" voor het afdekplaten en de daarbij horende afwerkset "White coated"
Het is best moeilijk om het uit de folder te kiezen maar vorig jaar op de Woonbeurs in Utrecht stond Niko er ook dus dan maakt het een stuk makkelijker als je het in het echt kunt zien.
Ik heb ook een stukje domotica ingebouwd (nog niet klaar) met Siemens Logo PLC's en ook daarin heb ik met Niko de juiste schakelaars kunnen vinden.
Zomaar een paar WCD's + licht:

Zonnescherm bediening (tip/pulstoetsen waarbij de Logo PLC het verder afhandelt):

Master switches voor als we van huis zijn of gaan slapen:

Wel jammer dat de stucadoor dat soort klodders achterlaat. Bij mij thuis is het schakelmateriaal ook strakker dan het stucwerk...
(al is het inmiddels wel dubbel offtopic...)
[ Voor 6% gewijzigd door dreamscape op 01-08-2019 09:02 ]
Punctuality is the politeness of kings
[off-topic]dreamscape schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:01:
[...]
Wel jammer dat de stucadoor dat soort klodders achterlaat. Bij mij thuis is het schakelmateriaal ook strakker dan het stucwerk...
(al is het inmiddels wel dubbel offtopic...)
De muur was wel glad maar met het stucen van het plafond (en het glad afwerken daarvan) vliegen wel wat spetters in het rond die ook op de nette muur eindigen.
Wij hebben dergelijke spetters wel weggewerkt voor het sauzen maar blijkbaar enkele over het hoofd gezien ... maar ondertussen staat het koffiezet apparaat ervoor

[/off-topic]
Iemand een suggestie voor 10" 1U of 2U wandbeugels, 180/200mm diep?
Een 10" patch/serverkastje is wat overbodig en neemt iets teveel ruimte in, dus zat te denken om m'n switch en patchpaneel gewoon in een losse wandbeugel te hangen.
Nou zie ik er legio voor 19"(voorbeelden: https://www.techniekwebsh...nch-1-ho-eenheden-he.html & https://www.utp-kabel.nl/...harnieren-180mm-diep.html) ... maar 10" is nog niet zo makkelijk....
Een 10" patch/serverkastje is wat overbodig en neemt iets teveel ruimte in, dus zat te denken om m'n switch en patchpaneel gewoon in een losse wandbeugel te hangen.
Nou zie ik er legio voor 19"(voorbeelden: https://www.techniekwebsh...nch-1-ho-eenheden-he.html & https://www.utp-kabel.nl/...harnieren-180mm-diep.html) ... maar 10" is nog niet zo makkelijk....
Je kunt ook van die losse rails kopen en deze tussen 2 verticale planken schroeven, ben je ook flexibel in je hoogte en diepte om het perfect passend te maken:
https://www.bax-shop.nl/1...er-28410-single-rack-rail
Setje moeren erbij en je bent compleet:
https://www.bax-shop.nl/m...-set-met-rack-accessoires
https://www.bax-shop.nl/1...er-28410-single-rack-rail
Setje moeren erbij en je bent compleet:
https://www.bax-shop.nl/m...-set-met-rack-accessoires
Zo'n soort oplossing heb ik inderdaad ook aan zitten denken, het kan natuurlijk ook gewoon heel simpel en toch flexibel allemaal...
Rail:
https://www.gamma.nl/asso...-100-cm-2-stuks/p/B522609
Drager:
https://www.gamma.nl/asso...eem-zwart-20-cm/p/B522631
En dan gewoon of een plank er op of rechtstreeks de switch, patchpaneel (en evt NAS en modem).
Jouw rack ziet er wel iets sjieker uit
Rail:
https://www.gamma.nl/asso...-100-cm-2-stuks/p/B522609
Drager:
https://www.gamma.nl/asso...eem-zwart-20-cm/p/B522631
En dan gewoon of een plank er op of rechtstreeks de switch, patchpaneel (en evt NAS en modem).
Jouw rack ziet er wel iets sjieker uit
En toch amper duurder en ook nog flexibeler met de inbouwdiepte
[ Voor 48% gewijzigd door Oystein op 02-08-2019 15:54 ]
Afgelopen week de diverse onderdelen besteld om van het weekend aan de slag te gaan.
De patch panelen 10"(amazon) komen morgen binnen. en vanavond de rack rails via Bax.
Hout voor een mooi kistje is nog aanwezig, hooguit nog even een spuitbusje zwart bij de action halen.
Gisteren de LSA tool bij schoonvaders opgehaald dus dat moet helemaal goed gaan komen.
Zodra het 'klaar' is zal ik wel even voor/na foto's plaatsen.
De patch panelen 10"(amazon) komen morgen binnen. en vanavond de rack rails via Bax.
Hout voor een mooi kistje is nog aanwezig, hooguit nog even een spuitbusje zwart bij de action halen.
Gisteren de LSA tool bij schoonvaders opgehaald dus dat moet helemaal goed gaan komen.
Zodra het 'klaar' is zal ik wel even voor/na foto's plaatsen.
Hallo, ik kwam dit topic via de frontpage tegen. Dit is mijn lack rack, nog steeds in gebruik.

Van boven naar onder:
1. Microserver N40L router
2. Download server met 8 x 2 TB, 14 TB usable
3. Was oude 18TB server, nu niet meer in gebruik
4. 73 TB NAS
Je ziet 4 x gigabit uit de servers komen, die bondde ik voor een 400+ MB/s koppeling. Nu gebruik ik infiniband wat goedkoop is en meer bandbreedte geeft.
Kabel management is niet super strak / netjes maar voor mij goed genoeg gegeven de middelen.

Van boven naar onder:
1. Microserver N40L router
2. Download server met 8 x 2 TB, 14 TB usable
3. Was oude 18TB server, nu niet meer in gebruik
4. 73 TB NAS
Je ziet 4 x gigabit uit de servers komen, die bondde ik voor een 400+ MB/s koppeling. Nu gebruik ik infiniband wat goedkoop is en meer bandbreedte geeft.
Kabel management is niet super strak / netjes maar voor mij goed genoeg gegeven de middelen.
Ziet er echt top uit, ik ben met hetzelfde bezig op het moment.Frankie20 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:39:
2 Ikea tafeltjes.hieronder het eind resultaat
![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb wel een vraagje hoe je de schroeven hebt bevestigd aan de poten. Heb je gewoon erin geschroefd of eerst gaatjes geboord? Is het daarnaast nodig om de poten extra op te vullen met hout? Ik ga er vanuit dat de binnenkant van de poten hol zijn.
De afwerking aan de achterkant ziet er ook super netjes uit, dit ga ik ook zeker gebruiken in mijn ontwerp
De eerste 5/6cm zit hout binnen in de poot en daarna is het idd hol. Ik heb alle gaten voorgeboord en ik heb bouten gebruikt i.p.v. schroeven. Zo kan je het apparatuur beter bevestigen. Zelf heb ik de poten niet opgevuld met hout.watista schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 17:37:
[...]
Ziet er echt top uit, ik ben met hetzelfde bezig op het moment.
Ik heb wel een vraagje hoe je de schroeven hebt bevestigd aan de poten. Heb je gewoon erin geschroefd of eerst gaatjes geboord? Is het daarnaast nodig om de poten extra op te vullen met hout? Ik ga er vanuit dat de binnenkant van de poten hol zijn.
De afwerking aan de achterkant ziet er ook super netjes uit, dit ga ik ook zeker gebruiken in mijn ontwerp
Denken jullie dat ik 2x Belden F/UTP Cat6A (⌀7.2mm) in een 16mm buis kan krijgen?
Nopewouter.N schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:55:
Denken jullie dat ik 2x Belden F/UTP Cat6A (⌀7.2mm) in een 16mm buis kan krijgen?
Bochten zijn dunner dan 16mm en de kabels zijn al 14,4 dus je zal in de meest ideale wereld minder dan 1 mm speling hebben. Misschien met 1 bocht gaat je nog wel lukken met flink wat trek gewicht.
Maar is het in een woonhuis? Pak dan gewoon cat6.
Ja, gaat om een woonhuis. 2x Belden CAT6 (⌀6,20mm) gaat wel passen denk je?Jan-man schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:11:
[...]
Nope
Bochten zijn dunner dan 16mm en de kabels zijn al 14,4 dus je zal in de meest ideale wereld minder dan 1 mm speling hebben. Misschien met 1 bocht gaat je nog wel lukken met flink wat trek gewicht.
Maar is het in een woonhuis? Pak dan gewoon cat6.
Daar zou ik mijn geld op inzetten en dan 1 aanvoeren en 1 trekken moet helemaal goed komen. Eventueel waneer nodig speciaal glijmiddel voor kabels gebruike .wouter.N schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:14:
[...]
Ja, gaat om een woonhuis. 2x Belden CAT6 (⌀6,20mm) gaat wel passen denk je?
Mijn Belden CAT6 UTP kabel is 5,8 mm. dikwouter.N schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:14:
Ja, gaat om een woonhuis. 2x Belden CAT6 (⌀6,20mm) gaat wel passen denk je?
Daar heb ik ook gewoon 74,50 gulden voor betaald in 1999 dus zo budget was die niet toendertijd.rally schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:11:
[...]
Deze is prima. Gebruik ik al jaren (25+ jaar hetzelfde model en 15+ jaar deze)
Ik heb ook meerdere tools maar gebruik alleen deze.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Ja klopt, was indertijd wel een hele dure tool. Heb ook iets in die richting betaald.Ballebek schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 23:12:
[...]
Daar heb ik ook gewoon 74,50 gulden voor betaald in 1999 dus zo budget was die niet toendertijd.
Ik heb ook meerdere tools maar gebruik alleen deze.
De fluke heb ik "pas" 7-8 jaar en in verhouding tot de kosten is de grijze gewoon onverslaanbaar.
Kleine update, heb via V&A de pricewatch: HP Procurve 1820-24G-PoE+ voor een mooi prijsje over kunnen nemen en er zit inderdaad 100% een fan in, die ook goed hoorbaar is. Toch jammerTomba schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:08:
[...]
Kijk, super bedankt voor je reactie. Dat is hem inderdaad.
Tegelijkertijd bijzonder teleurstellendDan hou ik het (helaas) toch maar bij de 2 8poort switches die ik nu heb hangen, fanless is echt een harde voorwaarde. (heb 12 poorten nodig waarvan 5 PoE, totaal 15Watt verbruik dus stelt echt niks voor...)

Hmmm...Tomba schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:06:
[...]
Kleine update, heb via V&A de pricewatch: HP Procurve 1820-24G-PoE+ voor een mooi prijsje over kunnen nemen en er zit inderdaad 100% een fan in, die ook goed hoorbaar is. Toch jammer
Zeer stille switch.
V&A aangeboden: HP Procurve 1820-24G-PoE+
Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2