Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:02
Ai, dat is best wel een hoop geld. Mijn USG ligt nu ergens weggemoffeld op een switch.
boomer21 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:41:
[...]

Met beugels heb je een voorbeeld? en hangt ie dan stevig ook achterkant want met beugels zit ie alleen voor
Vast maar dan zit wel netjes (heb totaal geen ervaring ermee, ben aan het inlezen.)
Ik heb hier thuis nog een HP 1410-16G switch liggen. Deze switch past netjes op een plankje in een 10" patchkast. Echter was er destijds ook 'oortjes' meegeleverd, zodat je hem in een 19" rack kan ophangen. Hangen doet het niet, want die beugels zijn stevig en de switch weegt amper wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 08:26
Oystein schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:34:
Met een paar planken en losse rails kun je ook een custom diepte maken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe heten die opvulplaatjes van de derde foto de bovenste (en waar die TP link in zit L beugel 10 naar 19 inch ) en onderste twee, en waar kun je zoiets kopen??

Ps ben al een tijdje aan het zoeken voor de juiste benaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:20
boomer21 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:20:
[...]

Hoe heten die opvulplaatjes van de derde foto de bovenste (en waar die TP link in zit L beugel 10 naar 19 inch ) en onderste twee, en waar kun je zoiets kopen??

Ik denk dat je rackmount en blindplaat bedoelt? Voor die TPLink switch lijkt mij een op maat iets/wat bij de switch hoort (als in: rackmount voor die switch). Blindplaat is uiteraard gewoon standaard, 19" en in een X aantal U

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Datasheet-
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-12-2022
boomer21 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:20:
[...]

Je bedoeld een afdekpaneel? Ze zijn te verkrijgen in verschillende U's (hoogte). Zie hier! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
-Datasheet- schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:05:
[...]

Je bedoeld een afdekpaneel? Ze zijn te verkrijgen in verschillende U's (hoogte). Zie hier! :)
Ja dat bedoel ik allemaal onderdelen voor de 19 inch kast
Maar zijn er ook nog onderdelen ( inlegbord, L steun , blindplaat aan beide kanten) dat je een switch van 10 inch in patchkast van 19 inch mooi afwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
chickpoint schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:14:
Aangezien dit weekend het weer toch niet echt iets was om over naar huis te schrijven, gebruiken we dat weer eens als mooi excuus om binnen wat te klussen. Over laatste setup was ik nog niet super tevreden, er hingen her en der nog wat losse kabels en de patchbeugel die ik gebruikte was ook niet moeders mooiste!

Dus tijd voor verandering!

Patchkast
VoorNa
[Afbeelding: Rack][Afbeelding: Patchkast open]
Meterkast
VoorNa
[Afbeelding: Meterkast voor][Afbeelding: Meterkast na]
Overzicht
[Afbeelding: Overzicht]

Wat je in de nieuwe situatie ziet:

Patchkast
Rackmount USG
pricewatch: TP-Link JetStream 16-Port Gigabit L2 Managed Switch with 2 SFP Sl...
pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
pricewatch: Synology DiskStation DS116

Wat je niet ziet zijn de powerline adapters en de andere Synology DS111 die beneden in de schuur staat t.b.v. de backup.

De volgende stap wordt een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) aanschaffen ter vervanging van de TP-link die er nu in zit. Dan kan ik ook de patchkabels op maat bestellen en dan moet alles weer zo goed als nieuw zijn!
Rechter bovenste foto en dan de bovenste usg en het afdekplaatje eromheen of Inlegplaat die moeten toch met verschillende gaten te krijgen zijn? Kan ze alleen niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
boomer21 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:41:
[...]

Rechter bovenste foto en dan de bovenste usg en het afdekplaatje eromheen of Inlegplaat die moeten toch met verschillende gaten te krijgen zijn? Kan ze alleen niet vinden.
Voorheen had ik een EdgeRouter Lite. Daar was deze beugel voor bedoeld. Met wat buig en zaagwerk heb ik ervoor gezorgd dat mijn USG erin paste. Deze mount kwam van ISP supplies af. https://www.ispsupplies.com/KAM-Fab-UB-RM1

Dit zou ook een hele mooie optie kunnen zijn, mits de USG gaatjes voor oortjes had aan de zijkant...
Of je moet zelf gaan boren :D
https://www.ispsupplies.com/Ubiquiti-ER-RMKIT

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
chickpoint schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:56:
[...]

Voorheen had ik een EdgeRouter Lite. Daar was deze beugel voor bedoeld. Met wat buig en zaagwerk heb ik ervoor gezorgd dat mijn USG erin paste. Deze mount kwam van ISP supplies af. https://www.ispsupplies.com/KAM-Fab-UB-RM1

Dit zou ook een hele mooie optie kunnen zijn, mits de USG gaatjes voor oortjes had aan de zijkant...
Of je moet zelf gaan boren :D
https://www.ispsupplies.com/Ubiquiti-ER-RMKIT
Dank je ga er mee aan de gang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
boomer21 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:41:
[...]

Met beugels heb je een voorbeeld? en hangt ie dan stevig ook achterkant want met beugels zit ie alleen voor
Vast maar dan zit wel netjes (heb totaal geen ervaring ermee, ben aan het inlezen.)
19" switches worden sowieso alleen aan de voorkant vastgeschroefd. En dat zijn dan ook switches van ruim 50cm diep en zo'n 10Kg. Dat moet voor een 10" switch dus wel kunnen lukken :)

En als er geen oortjes op kunnen, kun je altijd nog een legplank gebruiken, en daar evt op de juiste plek schroefgaatjes in maken om je switch vast te leggen. Zelf heb ik mijn USG3p met een stukje klittenband op de legplank bevestigd, gaat ook geen kant meer op. Voordeel hiervan is ook dat je meerdere kleinere apparaten op 1U kwijt kunt.

[ Voor 25% gewijzigd door Wafeltje op 06-05-2019 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb hier een 3U router die heel wat meer weegt en ook alleen aan de voorkant beugels heeft :) @Wafeltje

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Dank jullie allen weet wat me doen staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

HKLM_ schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 09:54:
Vraag is alleen voor hoelang aangezien de vrouw over kinderen is begonnen en mijn kamer dan weg moet :X -O-
Gelukkig heeft je vrouw jou daarbij nodig... dus wat is het probleem? :+

Signature van nature

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Max-Imus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-09 16:57
Bijna klaar, alleen de time-capsules en de dect-basisstation nog!

Patchkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

Max-Imus schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:17:

[Afbeelding: Patchkast]
Erg netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21

Cool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Max-Imus
Heb mn best gedaan, zo ook de panelen in unifi-zilver gespoten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Max-Imus schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:33:
[...]

Heb mn best gedaan, zo ook de panelen in unifi-zilver gespoten
Waar zijn de 4 losse utp kabeltjes links onderin voor gereserveerd, als ik vragen mag?

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max-Imus
chickpoint schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:52:
[...]

Waar zijn de 4 losse utp kabeltjes links onderin voor gereserveerd, als ik vragen mag?
2x time capsule
Voip basis
En eentje extra, want ik ben vast iets vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

Max-Imus schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:00:
[...]

2x time capsule
Voip basis
En eentje extra, want ik ben vast iets vergeten
Maar zijn de overige 20 poorten dan in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Balen, was bijna klaar met aanleggen netwerk, maar ik krijg mn netwerksnelheid van mn cat7 kabels niet hoger dan 10/100 :-( Ik heb dure cat6A aansluitingen genomen, en de kabeltester geeft ook aan dat alle verbindingen OK zijn (alle lichtjes branden). Dus ik kan nog niet afmonteren/knippen en geleiden. Dus nu hebben mijn accesspoints 10/100 verbindingen. De NanoHDs zijn erg fijn overigens.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:10
gitaarwerk schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:23:
Balen, was bijna klaar met aanleggen netwerk, maar ik krijg mn netwerksnelheid van mn cat7 kabels niet hoger dan 10/100 :-( Ik heb dure cat6A aansluitingen genomen, en de kabeltester geeft ook aan dat alle verbindingen OK zijn (alle lichtjes branden). Dus ik kan nog niet afmonteren/knippen en geleiden. Dus nu hebben mijn accesspoints 10/100 verbindingen. De NanoHDs zijn erg fijn overigens.
Heb je al geprobeerd om die NanoHD rechtstreeks aan de switch te hangen, om te kijken of je dan wel 1Gb verbinding krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ardvark99 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:32:
[...]

Heb je al geprobeerd om die NanoHD rechtstreeks aan de switch te hangen, om te kijken of je dan wel 1Gb verbinding krijgt?
Jup, ik heb cat6a kleine patchkabels, die werkt wel op 1 gigabit. De cat7 kabel heeft een enorm dikke huls om de individuele aders, en heb het vermoeden dat daar wat mis mee gaat. Maar heb al 2x nieuwe pluggen gekocht, en weet niet welke ik dan ook moet hebben, en zeker weten dat ze wel werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 16:48
gitaarwerk schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:35:
[...]

Jup, ik heb cat6a kleine patchkabels, die werkt wel op 1 gigabit. De cat7 kabel heeft een enorm dikke huls om de individuele aders, en heb het vermoeden dat daar wat mis mee gaat. Maar heb al 2x nieuwe pluggen gekocht, en weet niet welke ik dan ook moet hebben, en zeker weten dat ze wel werken.
Cat7 en connectoren is dan ook vragen om problemen met de meeste kabels. :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 23:53
Waarom gebruik je geen patchpaneel? Dat werkt best prettig en is waarschijnlijk 100x makkelijker dan losse connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik heb een patch paneel, maar ik gebruik hiervoor keystones ipv direct met aders prikken. Boven waar de AP staat, gaat die wel direct met plug het apparaat in. Hebben jullie tips om te kijken waar dit fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Grote kans dat je je plug niet goed op je stugge kabel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max-Imus
Jeroen V schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:20:
[...]

Maar zijn de overige 20 poorten dan in gebruik?
Er is er volgens mij eentje die niets doet, maar heb alsnog een kabeltje ertussen gedaan voor de looks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Heel erg netjes. Is het ook mogelijk om in een 10 inch rack een server te plaatsen? Kan niks online vinden over servers in een 10 inch rack. Wel in 19 inch racks.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max-Imus
kevinl schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:26:
[...]

Heel erg netjes. Is het ook mogelijk om in een 10 inch rack een server te plaatsen? Kan niks online vinden over servers in een 10 inch rack. Wel in 19 inch racks.
Servers passen niet in een 10" rack, vaak zijn die kleine rackjes ook erg ondiep, dus het past zowel in de breedte en in de diepte niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

En als je 10 inch en 19 inch omrekent naar 25,4 cm. en 48,3 cm. dan snap je ook wel waarom een server nooit zo smal kan zijn! :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

kevinl schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:26:
[...]
Voor zover ik weet niet, dat is geen standaard maat voor servers, switches, etc.

Wat je zou kunnen doen is kijken of iets van een miditower d'r in past op een plankje, zodat het wel in een 10" rack gelegd kan worden. Lijkt mij een minder handige oplossing.

Wil je flexibel zijn: 19"

Dat is dé standaard maat voor dit soort spullen.
nero355 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:32:
En als je 10 inch en 19 inch omrekent naar 25,4 cm. en 48,3 cm. dan snap je ook wel waarom een server nooit zo smal kan zijn! :*)
Kan prima. HP Microserver is 23cm breed. :)
pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421)

Maar het is niet gebruikelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door unezra op 07-05-2019 14:37 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

unezra schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:35:

Dat is een model wat vroeger bij HP in de ML serie zou zitten en dat zijn gewoon tower modellen die je ergens neerzet en over het algemeen niet in een rack kan mounten, tenzij er ondertussen iets veranderd is...

Wij hadden ze in ieder geval vroeger op een rack mountable "legplank" staan :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

unezra schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:35:
[...]

Voor zover ik weet niet, dat is geen standaard maat voor servers, switches, etc.

Wat je zou kunnen doen is kijken of iets van een miditower d'r in past op een plankje, zodat het wel in een 10" rack gelegd kan worden. Lijkt mij een minder handige oplossing.

Wil je flexibel zijn: 19"

Dat is dé standaard maat voor dit soort spullen.

[...]

Dan kan ik beter voor deze gaan: Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61w5XkA1WbL._SL1500_.jpg

En dan een mac mini middels tierips aan vastmaken. De economische oplossing.

Mijn 3 U verticale rack heeft nog 1 plek over om een mac daar tegen aan te hangen. Ben alleen bang voor de warmte ontwikkeling van de USG en de switch

Afbeeldingslocatie: https://sgcdn.startech.com/005329/media/products/gallery_large/RK319WALLV.D.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wafeltje
nero355 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:54:
[...]

Dat is een model wat vroeger bij HP in de ML serie zou zitten en dat zijn gewoon tower modellen die je ergens neerzet en over het algemeen niet in een rack kan mounten, tenzij er ondertussen iets veranderd is...

Hier op het werk hadden we vroegah ook een desktop op een 19" legplank liggen. De hoogte van die kast was precies 19". Liggend nam dat dan nog 4u ofzo in, maar dat deden meer servers in dat rack.

In een 10" rack kun je wel een microserver kwijt, of een zelfbouw mITX kastje ofzo, maar dan staat wel meteen je kast vol. Dan heb je een patchkast extra nodig, en zou ik de nas er los bij zetten op een plankje.
Dan krijg je zoiets:
Meterkast

Let er ook op dat je een 19" rackmounted server niet kwijt kan in een beugel zoals in de afbeelding hierboven, in verband met de diepte/bevestiging aan de achterkant/het gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

nero355 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:54:
[...]

Nee, de ML series bestaat nog steeds. Dat zijn échte miditowers.
De Microserver is veel lager en compacter dan een ML.

Juist de ML kon je voor zover ik weet vaak wél rackmounten met een kit, de Microserver juist helemaal niet.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Datasheet-
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-12-2022

Ziet er erg netjes uit, complimenten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09 18:54

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

unezra schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:06:
[...]

Juist de ML kon je voor zover ik weet vaak wél rackmounten met een kit, de Microserver juist helemaal niet.
Correct.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

unezra schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:06:
Weet ik, maar dan nog : Geen racked server type! :)
Ik kan me herinneren dat die kit veeel te duur was en alleen bij de topmodellen toepasbaar was dus niet alles in de ML serie :
- ML3xx : 19 inch kit leverbaar!
- ML1xx : Vergeet het maar! :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

nero355 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 00:00:
[...]

Ik kan me herinneren dat die kit veeel te duur was en alleen bij de topmodellen toepasbaar was dus niet alles in de ML serie :
- ML3xx : 19 inch kit leverbaar!
- ML1xx : Vergeet het maar! :P :+
Gen 10 ->

ML11x:
HPE ML Gen10 Tower to Rack Conversion Kit with Sliding Rail Rack Shelf and Cable Management Arm
874578-B21
https://www.hpe.com/in/en...sion-kits.1010289830.html
ML3x:
HPE ML Gen10 Tower to Rack Conversion Kit with Sliding Rail Rack Shelf and Cable Management Arm
874578-B21
https://www.hpe.com/in/en...sion-kits.1010289830.html

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 08-05-2019 00:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 23-09 14:07
Een kabeltester met een paar lampjes kan niet zien wat er met de kabel zelf is.
Niet iemand in je omgeving met een cable verifier?

Ik begrijp dat dit Tweakers is maar de obsessie van Cat7 kabels door je huis trekken begrijp ik nog steeds niet. Ik zit met Cat5e (tot 45m volgens de Cat5e spec geschikt voor 10GBase-T) en dat haal ik ook met de goedkoopste Belden Cat5e kabel.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 23-09 09:09

iMars

Full time prutser

Ik ben al een tijdje aan het puzzelen hoe ik mijn netwerk in mijn meterkast kan krijgen. Er zijn geen loze leidingen. Via/langs de waterleiding door het plafond past ook niet. Kan de grond in, maar nergens anders heb ik een verbinding naar boven. Heb er over na zitten denken om een kabel via een gootje langs het plafond naar boven te brengen, maar dat is mijn last resort.

Nu heb ik van Hirschmann een set gezien van Gbit over coax:
Afbeeldingslocatie: https://www.hirschmann-multimedia.nl/Portals/0/Productdatabase/695020579/Images/A_695020579_INCA_1G_white_SET_v18.1.png

Nou zit mijn AOP in de woonkamer. Maar de groene kabel loopt wel door de meterkast (zonder een aansluiting, komt uit de grond en gaat gelijk de plafond in). Nu kan ik natuurlijk de AOP laten afmonteren in de meterkast. Maar kan deze Hirschmann ook een trunk aan? Ik wil namelijk met verschillende vlans werken.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 00:58
Ik ben aan het overwegen om coax-combi kabels (coax + cat 5e) te gaan gebruiken in huis: http://www.utptang.nl/coa...erschillende-lengtes.html

Heeft iemand daar toevallig ervaring mee, dan wel zijn er eventuele nadelen die ik ogenschouw moet nemen? (vooralsnog zie ik er alleen maar voordelen in)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Het is CAT5E van onbekende kwaliteit en coax van onbekende kwaliteit. Twee losse kabels tegelijk trekken kost echt niet zoveel meer moeite en dan heb je voor hetzelfde geld een goede CAT6-kabel en een goede coax-kabel van bijvoorbeeld Belden.

Goed, de verkoper noemt het wel "Zeer goed alternatief voor de Koka799 van Hirschmann!", dus wellicht valt het mee. Maar ik zou nu niet meer gaan investeren in CAT5E...

[ Voor 26% gewijzigd door dreamscape op 08-05-2019 13:55 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
iMars schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:15:
Nu heb ik van Hirschmann een set gezien van Gbit over coax:
[Afbeelding]
Ik kan nergens de MTU size vinden van die dingen maar het lijkt mij dat het domme media converters zijn?
Shadow_Zero schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:12:
Ik ben aan het overwegen om coax-combi kabels (coax + cat 5e) te gaan gebruiken in huis: http://www.utptang.nl/coa...erschillende-lengtes.html

Heeft iemand daar toevallig ervaring mee, dan wel zijn er eventuele nadelen die ik ogenschouw moet nemen? (vooralsnog zie ik er alleen maar voordelen in)
Ik heb het flauwe vermoeden dat de Coax kabel die daarbij zit geen extra afscherming heeft tegen 4G.
Liever een Hirschmann Koka 9 (kan tot 3Ghz aan ipv t/m 1Ghz en heeft wel extra afscherming) met een losse UTP kabel.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Maar kan deze Hirschmann ook een trunk aan? Ik wil namelijk met verschillende vlans werken.
Dat zijn gewoon ethernet naar coax converters en ze doen zo te zien verder niks met de inhoud van de data die eroverheen gaat. Volgens mij kan je deze prima als trunk gebruiken met meerdere vlans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

@Satch Wel zowel aan het begin als het eind een managed switch plaatsen als je vlan wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
dreamscape schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:54:
Het is CAT5E van onbekende kwaliteit en coax van onbekende kwaliteit. Twee losse kabels tegelijk trekken kost echt niet zoveel meer moeite en dan heb je voor hetzelfde geld een goede CAT6-kabel en een goede coax-kabel van bijvoorbeeld Belden.

Goed, de verkoper noemt het wel "Zeer goed alternatief voor de Koka799 van Hirschmann!", dus wellicht valt het mee. Maar ik zou nu niet meer gaan investeren in CAT5E...
Mijn situatie is dat ik 3 kabels door een kleine buis wil trekken. Ben bang dat dat niet gaat lukken met 2x CAT 5E + 1x COAX (of verdomd lastig wordt in ieder geval).

CAT5E heb ik vrede mee. COAX is voor als ik ooit besluit naar kabel over te stappen (nu KPN Compleet). Kan hem nog wel op de CRT tv in de logeerkamer met analoog aansluiten :)

[ Voor 68% gewijzigd door Shadow_Zero op 08-05-2019 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Shadow_Zero schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:04:
Mijn situatie is dat ik 3 kabels door een kleine buis wil trekken. Ben bang dat dat niet gaat lukken met 2x CAT 5e + 1x COAX (of verdomd lastig wordt in ieder geval).
Ligt aan de buis. Hier ook erin gekregen met voldoende van dit
En een goede trekveer (heb een Runpo 5)

[ Voor 3% gewijzigd door Uberprutser op 08-05-2019 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Shadow_Zero schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:04:
Mijn situatie is dat ik 3 kabels door een kleine buis wil trekken. Ben bang dat dat niet gaat lukken met 2x CAT 5e + 1x COAX (of verdomd lastig wordt in ieder geval).
Vraag jezelf af of je wel echt nog COAX nodig hebt : Alles is IPTV tegenwoordig en zo niet dan kan je zo'n signaal naar IPTV omzetten! :)

Wat mij betreft is COAX dan ook gewoon EOL en zou ik daar nooit meer geld aan uitgeven! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

@Shadow_Zero 1 x cat 5e niet voldoende? als je een twee switches gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
kevinl schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:07:
@Shadow_Zero 1 x cat 5e niet voldoende? als je een twee switches gebruikt.
1 kabel is voor mijn interne LAN en de andere voor KPN Interactive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
kevinl schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:03:
@Satch Wel zowel aan het begin als het eind een managed switch plaatsen als je vlan wilt.
Dat leek me vrij logisch en ik neem aan dat de TS dat ook wel weet als hij meerdere vlans wilt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScoTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-09 16:28
Nou zit mijn AOP in de woonkamer. Maar de groene kabel loopt wel door de meterkast (zonder een aansluiting, komt uit de grond en gaat gelijk de plafond in). Nu kan ik natuurlijk de AOP laten afmonteren in de meterkast. Maar kan deze Hirschmann ook een trunk aan? Ik wil namelijk met verschillende vlans werken.
Waarom verplaats je het AOP zelf niet? Nu ga ik ongetwijfeld opmerkingen krijgen van gebruikers hier dat dit niet mag dit en dat... maar ik heb dit zelf ook gedaan (naast het feit dat het geen fluit voorstelt) en als je degelijk AOP afwerkings- spul als Hirschman gebruikt is er niks aan de hand. Haal momenteel Ziggo max prima binnen. En heb je alles mooi in de meterkast zoals je het liefst wilt. Uiteraard kan je ook een officiële aanvraag neerleggen en ben je iets meer kwijt voor het verplaatsen. Ik was totaal voor het afwerking materiaal een kleine 60 euro kwijt en een zaterdagochtend, omdat ik de kruipruimte even door moest. Geen moment spijt van gehad. Direct 2 lan kabels en coax meegetrokken voor andere doeleinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:48
nero355 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:06:
[...]

Vraag jezelf af of je wel echt nog COAX nodig hebt : Alles is IPTV tegenwoordig en zo niet dan kan je zo'n signaal naar IPTV omzetten! :)

Wat mij betreft is COAX dan ook gewoon EOL en zou ik daar nooit meer geld aan uitgeven! :Y)
Hier bij m'n vriendin thuis is KPN of éénieder welk xDSL variant/leverancier totaal kut in vergelijking met Ziggo, en voor ziggo voor het tv kijken (ja soms doen we dat nog) ben je toch echt Coax nodig.

Ruim jaartje geleden wel eens een test gedaan bij een bekende, 3 tv's naast elkaar, ieder op een eigen type aansluiting (i.c.m. buren) IPTV over een glas verbinding, IPTV over xDSL en een Coax verbinding.
Het typerende was dat bij iedere zender de coax zo'n 2 a 3 seconden eerder was met beeld en geluid dan de IPTV varianten. Zelfs met de dramabox (horizonbox) van ziggo.

Natuurlijk als je zo'n test echt goed wilt doen moet je ook 3 exact dezelfde tv's hebben om b.v. latency verschillen van de tv zelf te elimineren maar dat was niet aan de orde toen.
Wel alle kabels (UTP en Coax) over hetzelfde aantal meters gebruikt vanaf AOP (in geval van ziggo)/Modem-router (in geval van xDSL/Glas).

Je merkt het in de stad ook nog wel eens met o.a. voetbal wedstrijden, daar waar men nog ziggo heeft juichen de mensen vaak ietsje eerder dan waar men andere verbinding heeft.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Annuk schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:16:
[...]

Hier bij m'n vriendin thuis is KPN of éénieder welk xDSL variant/leverancier totaal kut in vergelijking met Ziggo, en voor ziggo voor het tv kijken (ja soms doen we dat nog) ben je toch echt Coax nodig.

Ruim jaartje geleden wel eens een test gedaan bij een bekende, 3 tv's naast elkaar, ieder op een eigen type aansluiting (i.c.m. buren) IPTV over een glas verbinding, IPTV over xDSL en een Coax verbinding.
Het typerende was dat bij iedere zender de coax zo'n 2 a 3 seconden eerder was met beeld en geluid dan de IPTV varianten. Zelfs met de dramabox (horizonbox) van ziggo.

Natuurlijk als je zo'n test echt goed wilt doen moet je ook 3 exact dezelfde tv's hebben om b.v. latency verschillen van de tv zelf te elimineren maar dat was niet aan de orde toen.
Wel alle kabels (UTP en Coax) over hetzelfde aantal meters gebruikt vanaf AOP (in geval van ziggo)/Modem-router (in geval van xDSL/Glas).

Je merkt het in de stad ook nog wel eens met o.a. voetbal wedstrijden, daar waar men nog ziggo heeft juichen de mensen vaak ietsje eerder dan waar men andere verbinding heeft.
Volgens mij bedoeld @nero355 juist om in het geval van COAX/Ziggo weer een apart kastje te plaatsen wat je coax omzet naar IPTV (bv met een HDHomerun). Maar waarom je dat zou doen is mij eerlijk gezegd een raadsel. Ja, het scheelt kabels trekken, maar vervolgens heb je wel "een extra kastje" nodig om gewoon TV te kijken omdat de TV zelf natuurlijk geen IPTV kan afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Prima, maar als je in het juiste gebied zit dan kan dit dus een optie zijn :
RobertMe schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:21:
Volgens mij bedoeld @nero355 juist om in het geval van COAX/Ziggo weer een apart kastje te plaatsen wat je coax omzet naar IPTV (bv met een HDHomerun). Maar waarom je dat zou doen is mij eerlijk gezegd een raadsel. Ja, het scheelt kabels trekken, maar vervolgens heb je wel "een extra kastje" nodig om gewoon TV te kijken omdat de TV zelf natuurlijk geen IPTV kan afspelen.
En er zijn dus TV's met ingebouwde IPTV Client en anders heb je Kodi nog i.c.m. Android TV bijvoorbeeld :)

Bekend verhaal, maar dan nog : In heel veel huizen staan er heel wat meters aan coax die beter vervangen kan worden door UTP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:48
nero355 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:03:
[...]

Prima, maar als je in het juiste gebied zit dan kan dit dus een optie zijn :

[...]

En er zijn dus TV's met ingebouwde IPTV Client en anders heb je Kodi nog i.c.m. Android TV bijvoorbeeld :)
Hmmm die ben ik nog niet tegen gekomen, in ieder geval de tv's met ingebouwde IPTV cliënt waardoor je je standaard ISP IPTV ontvanger buitenspel kan zetten.
[...]

Bekend verhaal, maar dan nog : In heel veel huizen staan er heel wat meters aan coax die beter vervangen kan worden door UTP :)
Dat is dus de kwestie van hoe en wat het in die regio wordt aangeboden.
Bij m'n ouders is momenteel in het dorp ook bezig met de aanleg van glasvezel, maar alleen het deel waar geen Ziggo mogelijkheden waren konden mee doen met het glasvezel initiatief. De dorpskern waar gewoon Ziggo mogelijk is kregen/krijgen voorlopig geen optie tot glasvezel.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-09 22:21
Afgelopen weekend wat cat6 kabel (en beetje coax) getrokken in mijn nieuwbouwwoning, zie hier het resultaat in de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HXuuVxiisftNPNRu2g4UWXfc/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zcQC9OhJ2Ruy0J3UCCsH9FGS/thumb.jpg

Op het plankje onder de hoofdzekering staat inmiddels een routertje (APU2 met OpenBSD) en er komt nog een POE-switch bij voor een paar acces points.

Kan vast nog wel mooier, maar ik ben er blij mee :)

[ Voor 19% gewijzigd door Out.of.Control op 10-05-2019 11:10 . Reden: meternummer verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Out.of.Control schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:55:
Afgelopen weekend wat cat6 kabel (en beetje coax) getrokken in mijn nieuwbouwwoning, zie hier het resultaat in de meterkast:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Op het plankje onder de hoofdzekering staat inmiddels een routertje (APU2 met OpenBSD) en er komt nog een POE-switch bij voor een paar acces points.

Kan vast nog wel mooier, maar ik ben er blij mee :)
Ziet er anders erg strak uit hoor. (Zeker zonder patchkabels), maar wat is het verschil tussen de blauwe en de grijze kabels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
Functioneel is er geen verschil. Ik had twee dozen gekocht met een verschillende kleur, zodat ik bij het afwerken weet welke kabel er op welk poortje komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Wat was je afweging om het verticaal te plaatsen? Ik zie dat je genoeg ruimte hebt boven je groepenkast om de boel horizontaal te plaatsen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
Had ook gekund, maar dit leek me makkelijker. Het aansluiten van de kabels op het patchpaneel gaat via de bovenzijde, daar kun je slecht bij als het boven de groepenkast hangt.
Ook wil ik nog een paar groepen bijplaatsen en dan is het wel handig dat de ruimte boven de groepenkast vrij is.
Verder zat er links toch niets en kan de switch nu vrij ver naar achteren zodat er aan de voorkant nog ruimte overblijft voor patchkabels.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:11
Zo, hier inmiddels ook ah upgraden van thuisnetwerk geslagen. Veel ideeën opgedaan alhier, dank daarvoor medetweakers!
Zojuist de kabelgoten gemonteerd. Moet nog 3x dubbel CAT6 trekken en dan afpatchen op patchpaneel

U ziet:
Alfaco 9U patchkast grijs via bol.com
Digitus CAT6 24-port patchpaneel
Synology DS218+ 2x 2Tb WD Red en 6Gb RAM -> in docker container draait unifi controller (aanrader!)
Netgear 8 ports gigabit switch GS serie (tijdelijk)
Ubiquiti Poe-injector voor UAC-AC-Pro
Een gedeelte van de Alpha Innotec water/water warmtepomp die ook aan het netwerk hangt ivm de Alpha home thermostaten en onderhouds/monitorcontract met Nathan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d0yD9LUbtKcB6iOtfUcLYlSb/thumb.jpg

Wishlist:
Ubiquiti USG (evt de pro of anders de prosumerversie met een 19” rackmount)
Ubiquiti 24-port switch 19”
RGB ledstrips in patchkast >:)

[ Voor 10% gewijzigd door austin_77 op 11-05-2019 11:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09 21:57
Mijn zwager vroeg of ik kon zorgen dat er op zolder ook een werkend wifi-signaal kon komen. De buren gebruikten daarvoor gewoon een repeater, maar dat is mij te onvoorspelbaar. Daarom vandaag 2 kabels door de schacht naar beneden getrokken, en vervolgens door een 16mm pvc pijp over de wc naar de meterkast (superhandig dat de schacht niet gewoon boven de meterkast zit) .

In de meterkast een klein 6 poort cat6a-patchpaneeltje van Telegartner die op kleinspul.nl in de uitverkoop was voor 34 euro. Dan 2x cat 6a kabel naar boven, en op zolder een stopcontact gemonteerd met daarop een FRITZ!WLAN Repeater 1750E (in AP-mode).

wlanZolderZwager2

wlanZolderZwager1

wlanZolderZwager3

Handen jeukten al om de rest van de meterkast ook maar onder handen te nemen. Maargoed, scope & budget waren beperkt, en dit kostte ook al zo'n 6 uur om gedaan te krijgen...

Wel ook nog even de aansluiting naar de woonkamer aan 't patchpaneel gehangen. Aan de andere kant zit een wandcontactdoos, dus dan is 't niet meer dan netjes om aan de kant van de meterkast ook gewoon een patch panel te gebruiken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wafeltje
austin_77 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 11:02:
[Afbeelding]

Wishlist:
Ubiquiti USG (evt de pro of anders de prosumerversie met een 19” rackmount)
Ubiquiti 24-port switch 19”
RGB ledstrips in patchkast >:)
Pro versie van de USG is over het algemeen niet de moeite waard. Je krijgt extra: iets hogere IPS throughput (die meestal gewoon uit blijft), en SFP poorten, maar ook: hogere kosten/meer herrie. Herrie kun je wel weer verhelpen door de fans te vervangen. Ik ken jouw situatie natuurlijk niet, maar soms is afstappen van een rackmounted model toch de betere keuze, en die legplank heb je toch al ;)

En wat betreft die switch:"Als je voor die 24p PoE switch gaat: Zoek even de bekende casefans op internet op om ze meteen te vervangen. 2 stuks is voldoende (kunnen er 4 in, standaard zijn het er 2). Deze switch maakt default ook wat herrie, maar met deze tweak is het een hele fijne switch!

PS: De poorten op de USG zijn niet als LAG in te stellen, waardoor 2 poorten doorgaans genoeg zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Laatst online: 09:03

ST10©DE

Dus.............

[...]

Hmm, het is natuurlijk wel belangrijk dat je GTST op de juiste tijd kijkt, en niet drie seconden later....

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 21-09 03:36

job

Tijdens voetbalwedstrijden is het wel vervelend om bij buren gejuich te horen terwijl de bal op jouw tv net de middenlijn passeert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 19:53
job schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 23:31:
Tijdens voetbalwedstrijden is het wel vervelend om bij buren gejuich te horen terwijl de bal op jouw tv net de middenlijn passeert.
Ligt eraan voor wie de buren zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 12:32
l3p schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:03:
...

Deurtje open (Unifi camera staat er tijdelijk)

[Afbeelding]

...
Wauw - netjes hoor! Ik zal bij mij iets minder heftig uitpakken vermoed ik (zeg ik nu nog heel twijfelachtig).

@l3p vraagje: zijn die 10" kabeldoorvoeren ook gelijk de planken voor de apparatuur op staat?
Heb je wellicht een linkje naar het product?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 17:03

l3p

www.^.nl

Het begon bij mij een paar maanden geleden ook met alleen een upgrade naar UniFi Nano HD's 8)7
In verband met meerdere vragen heb ik in mijn originele post alle linkjes toegevoegd naar de 10" producten en diverse inventarissen.

Inmiddels 2 x UniFi switch, UniFi camera, Hue lamp en TV op zolder toegevoegd aan netwerk

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Freeaqingme schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 16:45:
Mijn zwager vroeg of ik kon zorgen dat er op zolder ook een werkend wifi-signaal kon komen. De buren gebruikten daarvoor gewoon een repeater, maar dat is mij te onvoorspelbaar.
My people! d:)b
In de meterkast een klein 6 poort cat6a-patchpaneeltje van Telegartner die op kleinspul.nl in de uitverkoop was voor 34 euro.
Voor dat geld heb je ook een 12 poorts model! :D

Zie nero355 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" voor de hele waslijst die hier hangt...
Wafeltje schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 20:06:
Pro versie van de USG is over het algemeen niet de moeite waard. Je krijgt extra: iets hogere IPS throughput (die meestal gewoon uit blijft), en SFP poorten, maar ook: hogere kosten/meer herrie. Herrie kun je wel weer verhelpen door de fans te vervangen. Ik ken jouw situatie natuurlijk niet, maar soms is afstappen van een rackmounted model toch de betere keuze, en die legplank heb je toch al ;)
Helemaal mee eens!

Daarnaast vind ik de vooruitgang van de development van de UniFi Controller bagger traag gaan : Ik mis nog steeds features voor de USG die mijn oude DrayTek routers al jarenlang hebben! :/
En wat betreft die switch:"Als je voor die 24p PoE switch gaat: Zoek even de bekende casefans op internet op om ze meteen te vervangen. 2 stuks is voldoende (kunnen er 4 in, standaard zijn het er 2). Deze switch maakt default ook wat herrie, maar met deze tweak is het een hele fijne switch!
Ik zou sowieso lekker hooguit de 16 poorts pakken voor de PoE+/PoE meuk en dan de normale 24 poorts voor al het andere als je echt zoveel poorten nodig hebt, want die is wel stil net als de 16 poorts PoE als het goed is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09 21:57
nero355 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:58:
[...]

Voor dat geld heb je ook een 12 poorts model! :D

Zie nero355 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" voor de hele waslijst die hier hangt...
Nice! Vroeger*, toen ik nog veel vaker dit soort meuk aansloot was het simpel, en was alles gewoon cat5e. Hoefde je alleen nog te kiezen tussen UTP en FTP. In het geval van de patchpanel die je linkt wordt alleen cat6 genoemd. Wordt daar ook automatisch cat6a mee bedoeld? Patchpanels waarbij specifiek cat6a genoemd wordt lijken doorgaans een slag duurder te zijn.

Niet dat m'n zwager voorlopig (anywhere near) 10Gbit zal doen, maar ik dacht het alvast future-proof aan te sluiten.

offtopic:
* Opa vertelt...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Freeaqingme schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:11:
Nice! Vroeger*, toen ik nog veel vaker dit soort meuk aansloot was het simpel, en was alles gewoon cat5e. Hoefde je alleen nog te kiezen tussen UTP en FTP. In het geval van de patchpanel die je linkt wordt alleen cat6 genoemd. Wordt daar ook automatisch cat6a mee bedoeld? Patchpanels waarbij specifiek cat6a genoemd wordt lijken doorgaans een slag duurder te zijn.
Dan koop je toch lekker deze : https://www.netwerkkabel....s-wit.html?number=1162067 :P :+
Niet dat m'n zwager voorlopig (anywhere near) 10Gbit zal doen, maar ik dacht het alvast future-proof aan te sluiten.
CAT6 is dan ook voldoende in de meeste huizen en tot 55 meter geschikt voor 10 Gbps :)
offtopic:
* Opa vertelt...
* nero355 voelt zich soms ook oud, terwijl hij helemaal niet zo oud is! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:36
.

[ Voor 99% gewijzigd door MdO82 op 12-05-2019 13:43 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

MdO82 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:27:Nu had ik een apart topic aangemaakt om dit topic niet te vervuilen.
Doe je nu toch.
Ik ga binnenkort mijn netwerk ombouwen omdat we hopelijk glas krijgen.

Wie kan mij daar tips en adviezen geven ?

Netwerk ombouwen om gebruik te maken van een router
Je meldt niet welke snelheid je wenst binnen je netwerk en welke snelheid de dan gaat krijgen. Hoe moeten wij je dan helpen?

Kortom: ik zie geen relevantie tussen glasvezel en je netwerk. Je kunt net zo goed blijven bij wat je al hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 12-05-2019 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07 11:41
Wafeltje schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 20:06:
[...]

Heb je een linkje naar die fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:36
PcDealer schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:30:

Kortom: ik zie geen relevantie tussen glasvezel en je netwerk. Je kunt net zo goed blijven bij wat je al hebt.
Ik heb mijn bericht maar verwijderd.
En al zie jij de relevantie ervan niet gelukkig hoef jij de keuze niet te maken ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:11
[b]nero355 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"nero355 schreef op zondag 12 mei 2019

[...]

Ik zou sowieso lekker hooguit de 16 poorts pakken voor de PoE+/PoE meuk en dan de normale 24 poorts voor al het andere als je echt zoveel poorten nodig hebt, want die is wel stil net als de 16 poorts PoE als het goed is! :)
Ik zou dan voor de 24 poorts gaan want nu 3x PoE blokje van ubiquiti zelf bij de Uap-ac-pro’s.

Ik ga niet uitbreiden met poe-camera’s of iets dergelijks dus de stilheid van de 24 poorts lijkt me prima 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ik heb deze aansluiting in mijn muur zitten die nooit heeft gewerkt (er zat ook een draad los, dat kan natuurlijk niet werken). Er zit een stugge utp kabel in, werkt dat wel samen? Ik krijg er namelijk geen fatsoenlijk signaal door, hoe ik de draden ook monteer.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gibafbnl5.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:39
thejoker80 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:00:
Ik heb deze aansluiting in mijn muur zitten die nooit heeft gewerkt (er zat ook een draad los, dat kan natuurlijk niet werken). Er zit een stugge utp kabel in, werkt dat wel samen? Ik krijg er namelijk geen fatsoenlijk signaal door, hoe ik de draden ook monteer.

[Afbeelding]
Weet je zeker, dat de andere kant van de lijn ook op B is afgemonteerd? Heb je ook een kabeltester bij de hand om te kijken of de kabel niet ergens gebroken is?

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

HMaster_II schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:38:
[...]

Weet je zeker, dat de andere kant van de lijn ook op B is afgemonteerd? Heb je ook een kabeltester bij de hand om te kijken of de kabel niet ergens gebroken is?
De andere kant is gewoon een rj45 stekker dus ook op die manier afgemonteerd (andere kleuren volgorde is dat toch).

Ik test de verbinding met een kabeltester. Ik krijg echt maar twee lichtjes van de acht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
thejoker80 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:53:
[...]

De andere kant is gewoon een rj45 stekker dus ook op die manier afgemonteerd (andere kleuren volgorde is dat toch).

Ik test de verbinding met een kabeltester. Ik krijg echt maar twee lichtjes van de acht.
2 lichtjes van de 8 betekend dat er 6 draadjes dus geen connectie maken. Dan is er echt iets defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

HMaster_II schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:57:
[...]

2 lichtjes van de 8 betekend dat er 6 draadjes dus geen connectie maken. Dan is er echt iets defect.
Dan kan ik beter een nieuwe kabel trekken denk ik. Maakt het nog uit of ik vaste of flexibele kern neem? Dan neem ik namelijk een kant en klare die ik aan 1 kant afknip zodat ik hem door de buis kan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@thejoker80 heb je nog een paar nieuwe/andere connectors? Zou mijn eerste stap zijn aangezien een connector ook een defect kan hebben (zelf meegemaakt met een installatie van 60 aansluitpunten). Liefst geen connector hergebruiken aangezien deze zijn gemaakt voor een eenmalige installatie.

Edit: Flexibel of massieve kern hangt van je connector af. Meestal zijn deze (wand/patch panel connector) gemaakt voor een massieve kern. Een massieve kern wordt gebruikt in de muren, dus welke op hun plek blijven liggen. En een flexibele om apparatuur mee aan te sluiten.

[ Voor 31% gewijzigd door MdBruin op 15-05-2019 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Connectors staan in bestelling.

Just to be sure: Kan je aan de ene kant de muur aansluiting op B afmonteren en de andere kant als gewone rj45? Dat de aan beide kanten de kleuren dus op een andere manier zitten? Maar wel volgens de instructies per connector

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
thejoker80 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:41:
Connectors staan in bestelling.

Just to be sure: Kan je aan de ene kant de muur aansluiting op B afmonteren en de andere kant als gewone rj45? Dat de aan beide kanten de kleuren dus op een andere manier zitten? Maar wel volgens de instructies per connector
Als je de muur aansluiting via de B standaard afmonteerd moet je de RJ45 stekker ook volgens de B standaard af monteren. (Of beide volgens de A standaard afmonteren).

Er vanuit gaande dat je hier een stugge kabel gebruikt kun je overigens niet elke RJ45 eraan zetten. Een "normale" RJ45 stekker is namelijk bedoeld voor stranded kabel. Dit komt erop neer dat elke ader weer is opgebouwd uit hele kleine "draadjes". De RJ45 stekker bevat vervolgens tandjes die hun weg tussen deze "draadjes" zoeken en zo wordt de verbinding gemaakt. Bij solid kabel is de ader echter massief/"maar een draad". Een normale RJ45 stekker kun je dan dus niet in dat draadje duwen en dus maakt die geen of slecht contact. Zie bv ook deze pagina met wat informatieve plaatjes: http://www.l-com.com/cont...icle.aspx?Type=N&ID=10592

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

RobertMe schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:46:
[...]

Als je de muur aansluiting via de B standaard afmonteerd moet je de RJ45 stekker ook volgens de B standaard af monteren. (Of beide volgens de A standaard afmonteren).
Aha, dat zat sowieso niet goed. De Rj45 zit gewoon op de Rj45 manier, wat sowieso anders is dan de A- of B manier van de muur connector.

[ Voor 7% gewijzigd door thejoker80 op 15-05-2019 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
thejoker80 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:37:
[...]

Aha, dat zat sowieso niet goed. De Rj45 zit gewoon op de Rj45 manier, wat sowieso anders is dan de A- of B manier van de muur connector.
Op de wall socket moet je uiteraard wel aansluiten volgens de kleuren die daarop staan. Als je dus de RJ45 aansluit volgens de B standaard moet je op de muur aansluiting die volgorde aanhouden die daarop staat als zijnde B. Vervolgens kan het best dat die volgorde afwijkt van hoe je B op een RJ45 connector aansluit, maar dat maakt verder niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

RobertMe schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:48:
[...]

Op de wall socket moet je uiteraard wel aansluiten volgens de kleuren die daarop staan. Als je dus de RJ45 aansluit volgens de B standaard moet je op de muur aansluiting die volgorde aanhouden die daarop staat als zijnde B. Vervolgens kan het best dat die volgorde afwijkt van hoe je B op een RJ45 connector aansluit, maar dat maakt verder niet uit.
Maar de Rj45 manier (het plaatje dat ik linkte) is sowieso anders dan de A- of B manier van de wall connector toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@thejoker80 Vreemd, ook een kant en klare netwerkkabel zou het B principe behoren te volgen mits het een Europese kabel is. De draden moeten op dezelfde volgorde aangesloten zijn, anders zal de kabel niet correct functioneren (cross kabel even daarbuiten gelaten). Het maakt niet uit of je de A of B manier hanteert, maar je moet alles daarna op die manier aansluiten. Aangezien we hier de B standaard gebruiken zou ik deze hanteren.

Zoals RobertMe al aangaf, je moet een speciale connector hebben om een vaste kern te kunnen afmonteren in een rj45 stekker. De meest verkochte rj45 zijn voor soepele aders.

Edit: het lijkt of het een andere volgorde is, maar in de connector worden de draden aangesloten op de correcte manier. Dat de kleur volgorde naast elkaar zit is gedaan om de kabel makkelijker af te monteren. Hierdoor kan de draaiing in de draden tot bijna bij de connector erin laten zitten, wat de signaal overdracht ten goede komt.

[ Voor 21% gewijzigd door MdBruin op 15-05-2019 12:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Op de connector lijkt de volgorde vaak anders, omdat die per aderpaar gaat. Het groene aderpaar zit op pin 3 en 6 (rondom blauw op 4 en 5) en op die connectors sluit je de kabel vaak per aderpaar aan. Dus kijg je dan 1 2 3 6 4 5 7 8.

De 'volgorde' van aansluiten is dan anders, maar uiteindelijk zitten de aansluitingen in de connector gewoon op dezelfde manier als in je stekker.

(ah, dat zegt MdBruin dus ook in zijn edit - had ik niet gezien omdat er een lunchpauze tussen zat :) )

[ Voor 12% gewijzigd door dreamscape op 15-05-2019 13:09 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

dreamscape schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:08:
Op de connector lijkt de volgorde vaak anders, omdat die per aderpaar gaat. Het groene aderpaar zit op pin 3 en 6 (rondom blauw op 4 en 5) en op die connectors sluit je de kabel vaak per aderpaar aan. Dus kijg je dan 1 2 3 6 4 5 7 8.

De 'volgorde' van aansluiten is dan anders, maar uiteindelijk zitten de aansluitingen in de connector gewoon op dezelfde manier als in je stekker.

(ah, dat zegt MdBruin dus ook in zijn edit - had ik niet gezien omdat er een lunchpauze tussen zat :) )
Aha! Ik ga het nog eens proberen als de connectoren binnen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HMaster_II
thejoker80 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:38:
[...]

Aha! Ik ga het nog eens proberen als de connectoren binnen zijn.
Kijk ook even op deze pagina. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Op zijn heb ik wel eerder een kabel gemaakt maar raakte in de war omdat de volgorde anders is op de wall connector.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wafeltje
thejoker80 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:36:
[...]

Op zijn heb ik wel eerder een kabel gemaakt maar raakte in de war omdat de volgorde anders is op de wall connector.
Hierbij geldt gewoon: Niet denken, maar doen. Als er bij de connector/socket een ander aansluitschema staat, die aanhouden. Intern wordt dat wel weer rechtgebreid, en komen de pinnetjes uit zoals zou moeten. Ga je zelf nadenken en er van af wijken, loop je het risico dat het niet gaat werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Gelukt! Dank voor alle hulp! Nieuwe connector en aan de andere kant ook een stuk kabel afgeknipt en een 'vers' stukje kabel gebruikt.

[ Voor 65% gewijzigd door thejoker80 op 16-05-2019 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb een stapeltje servers. Voor het aansluiten van de servers heb ik kabels met ca. een meter extra dan wat strikt noodzakelijk is.

Afbeeldingslocatie: http://rotjes.bangblog.eu/tweakers/GoT/1656249/Rack_voor.jpg Afbeeldingslocatie: http://rotjes.bangblog.eu/tweakers/GoT/1656249/Rack_achter.jpg
(plaatjes worden door tweakers op zijn kant gezet, links verwijzen naar originelen)

Heeft iemand nog tips om die netter weg te werken?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@ocf81 : Lackrack!!! YEAH!!! :D d:)b _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@nero355 Ja idd, stukken goedkoper dan een echt 19"rack, hoewel ik daar nu wel steeds meer naar begin te verlangen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Pagina: 1 ... 45 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2