Netwerk ombouwen om gebruik te maken van een router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:36
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Router en Accesspoint

Wat is je budget?
Rond de €200 tot max €250.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Thuis :P

We hebben op dit moment het netwerk als volgt opgebouwd.

In de meterkast komt het internet binnen via een Connectbox van Ziggo.
Deze staat nu nog niet in Bridge, maar dat zal in de toekomst wel zo zijn.

Vanaf het modem heb ik diverse kabels lopen.

1. Van het modem naar mijn bureau met pc
2. Van het modem in de meterkast naar de tv
3. Van het modem naar een switch in de meterkast
4. Van het modem naar zolder

1. is simpel hier heb ik 8 jaar geleden vanuit de meterkast onder de trap door naar de woonkamer een kabel getrokken. Verder niet spannend

2. Voor de tv-hoek heb ik de kpn (Cat3) kabel verwijderd en hier heb ik een netwerkkabel doorgetrokken.
Deze wordt in de tv-kast gesplitst dmv een switch naar de tv en mediaspeler

3. Simpel in de meterkast door gelust naar een 5 poorts switch voor 2 netwerkaansluitingen voor de kamer direct boven de meterkast, 1 kabel hiervan naar de Experiabox voor een Voipbuster en nog een kabel loopt naar mijn raspberry in de meterkast voor de slimme meter

4. Loopt via de trapgoot naar zolder, hierboven heb ik een oude Linksys 54G modem staan die dienst doet als Accesspoint hangt verder niks aan deze dient als extra ondersteuning voor de WiFi van de omvormer zodat de opbrengst doorgestuurd kan worden naar PVOutput
Verder doet deze dienst voor de WiFi voor de bovenverdieping zodat we daar ook WiFi hebben.

Het is zoals jullie kunnen lezen wat hout en touw werk in het verleden geweest, maar goed het werkt.

Nu is het echter zo dat we binnenkort overgaan op glasvezel en mijn apparatuur heeft of een vast ip-adres of heeft een reservering op MAC-adres in het modem.

Om er nu voor te zorgen dat ik niet alles telkens hoef om te bouwen als we overstappen van aanbieder.

Nu dacht ik zelf ik zet een Ubiquiti EdgeRouter X in de meterkast en ga van daaruit opbouwen.

Ik had voor deze gekozen omdat ik geen WiFi hoef in de meterkast (al moet ik wel zeggen dat de Connectbox toch een prima WiFi heeft in de meterkast).

Echter daarbij wil ik mijn oude Linksys op zolder ook gelijk omruilen voor nieuwer spul zodat ik daar ook gebruik kan maken van 5G.

Wat voor tips en adviezen hebben jullie betrekking de accesspoints die ik nodig heb ?
Ik heb helaas geen ruimte om kabels te trekken.

Ik heb gekeken naar een Mesh oplossing, maar die zijn mij te prijzig

Bedankt voor jullie tips en adviezen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:51
Als je binnen de Ubiquiti oplossing wilt kijken dan is de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP misschien een aardige in combinatie met een of twee product: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE.

De SFP variant is in de basis gelijk aan de X variant welke je op het oog hebt, maar deze heeft ook een SFP slot wat wellicht de mogelijkheid biedt om de glasvezel aansluiting rechstreeks in je eigen router te steken. Het hangt af van de provider en het soort abonnement of dit ook echt kan in jouw geval.

Verder heeft de X-SFP variant de optie om met passive PoE netwerk devices te voeden. Dat scheelt weer stroompunten vinden op de plek waar je de access points plaatst en in de meterkast scheelt het weer adapters. De gelinkte access points ondersteunen passive PoE. Het zit wel aan de bovenkant van je budget als je deze router en meteen twee van die access points neemt.

Zelf heb ik deze combinatie ook serieus overwogen en ben uitgekomen bij de pricewatch: MikroTik hEX PoE - RB960PGS. Deze is vrijwel net zo duur als de Edgerouter X-SFP, maar zou iets sneller moeten zijn (afgaande op papieren specs) en doet ook 802.3af/at naast passive PoE waarmee ik het meer waarde vond hebben. Eerlijkheid dient wel te vermelden dat je voor 802.3af/at wel een 48V DC voeding moet kopen (om de bijgeleverde 24V mee te vervangen), dus het is niet helemaal voor hetzelfde geld. De Mikrotik routers zijn alleen wel erg kieskeurig qua SFP ondersteuning en er zijn zoveel configuratie opties, dat het niet de meest intiutieve is om mee te werken.

Qua access points wil ik kijken of ik het red met twee (bestaande) TP-Link access points met daarop OpenWRT of dat ik later ook Ubiquiti access points ga kopen.

Deze week krijg ik als het goed is deze adapter binnen:

https://www.bol.com/nl/p/...-802-3af/9200000087794650

Waarmee ik de access points als PoE device kan voeden (wel max 100Mbit qua lan aansluiting ipv Gbit :( ). Mijn Raspberry Pi zal ik tzt denk ik ook aansluiten op de router. Verder hoop ik deze week de SFP module te krijgen zodat ik de router op de glasvezel aan kan sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door tsjoender op 16-05-2019 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

MdO82 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:30:
Ik heb gekeken naar een Mesh oplossing, maar die zijn mij te prijzig
Dit is IMHO voor iedereen best goed te doen als je een dergelijke oplossing goed genoeg vindt : https://nl.hardware.info/...de-m4-kwam-zag-en-overwon

Vaak voor € 149 in de aanbieding en zelfs ook op dit moment zo te zien! :)

Sinds je verder geen spannende eisen hebt zou ik gewoon zoiets serieus overwegen, want je kan altijd alle 3 units bedraad aansluiten en gebruiken als accesspoints als het goed is!

Men grijpt vaak naar Ubiquiti tegenwoordig zonder echt te weten waar ze mee bezig zijn en bij 9 van de 10 gebruikers hadden een leuke simpele router i.c.m. een paar losse accesspoints ook prima volstaan :Y)

Om je een idee te geven wat ook prima werkt al jarenlang bij een vriend :
- Netgear WiFi Router.
- Twee goedkope unmanaged switches van Netgear.
- Nog twee goedkope accesspoints van TP-Link en dan niet die nieuwe meuk, maar een oudere revisie van een simpel 802.11n 3x3 accesspoint. (Dat eventueel ook via PoE gevoed kan worden!)

Succes met kiezen! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Nu ik jullie reacties zo lees en verder zit te denken kwam ik nog op een ander puntje wat mogelijk het verhaal iets anders maakt.

Zoals ik in de OP al aangaf wil ik mijn eigen router neer gaan zetten zodat ik daarom de configuratie van mijn netwerk kan zetten en dat het dan niet uitmaakt of ik via Ziggo / (V)DSL of Glas ga werken.
Het interne netwerk blijft hetzelfde en ik moet er dan alleen voor zorgen dat de aanbieder het modem in bridge gaat zetten.

Nu heb ik geen ervaring verder met TV over glas, maar ik weet dat (V)DSL gebruik maakt van VLAN om het tv signaal door te sturen.
Daar zal ik bij de overstap nog geen last van hebben omdat het TV gedeelte voorlopig nog bij Ziggo blijft en alleen het internet en telefonie overgaat naar de nieuwe aanbieder.

Nu weet ik even niet of indien je een eigen router gebruikt bij DSL of Glas of je dan ook iets moet regelen voor je IPTV signaal.
Volgens mij moet je dit wel regelen als je een 2de of 3de ontvanger in huis heb bijvoorbeeld boven zodat het TV-signaal daar ook naartoe gaat.
Overigens kom je dan ook weer een stapje verder want dan heb je een router nodig die VLAN ondersteund en je hebt dan ook een Switch nodig die het signaal daarna weer verder verdeelt.

Het is voorlopig allemaal nog even denken hoe ik dit het beste aan kan pakken want we moeten nog afwachten of het aanbieden van glas hier doorgaat ivm genoeg aanmeldingen.

Ik heb nog wel even ;)

Maar alvast bedankt voor jullie reacties daar kan ik verder op brainstormen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

MdO82 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:40:
Nu heb ik geen ervaring verder met TV over glas, maar ik weet dat (V)DSL gebruik maakt van VLAN om het tv signaal door te sturen.
Daar zal ik bij de overstap nog geen last van hebben omdat het TV gedeelte voorlopig nog bij Ziggo blijft en alleen het internet en telefonie overgaat naar de nieuwe aanbieder.

Nu weet ik even niet of indien je een eigen router gebruikt bij DSL of Glas of je dan ook iets moet regelen voor je IPTV signaal.
Volgens mij moet je dit wel regelen als je een 2de of 3de ontvanger in huis heb bijvoorbeeld boven zodat het TV-signaal daar ook naartoe gaat.
Overigens kom je dan ook weer een stapje verder want dan heb je een router nodig die VLAN ondersteund en je hebt dan ook een Switch nodig die het signaal daarna weer verder verdeelt.
Als je nou eens vertelt welke ISP je krijgt voor de glasvezel dan is dat allemaal makkelijk te achterhalen! :)

Caiway : Alleen een switch nodig. Het liefst managed, want anders moet je teveel kabels trekken.
Zou ik ook geen router voor kopen, want die krijg je helaas erbij...
En NEE... de oude NTU kastjes zijn niet meer beschikbaar! :/

KPN/T-Mobile/enz. : PPPoE verbindingen en IGMP Proxy feestje samen met VLANs aan de WAN kant!
Je krijgt wel heel mooi een apart NTU kastje en en een aparte router dus mocht je de Experiabox van KPN of de DrayTek van T-Mobile niks vinden dan zijn die makkelijk te vervangen!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:19

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Toevallig afgelopen zaterdag bij een vriend de Netgear Orbi RBK20 aangesloten. Dat is een (mesh) router met 1 satellite. Kabeltje getrokken naar de zolder en de RJ45 stekkers erop geknepen. Daarna de boel aangesloten. App op telefoon gedownload en de QR code in de handleiding gescand. Daarna de wizard van de app gevolgd en binnen 20(!) minuten was alles up and running en overal in huis 250Mb/sec als download op de Wi-Fi met een ping van ~13. Achter in de tuin nog 90Mbit over. Ziggo Go app opgezet en door hele huis gelopen maar het switchen van router naar satellite gaat echt compleet naadloos. Prachtig spul dus.

En dat voor een bedrag van 220euro en zo weinig eigen-tijd investering. Je hoeft niet een aparte kabel te trekken tussen de router en de satellite. De Orbi's hebben echte tri-band waarbij 1 band (5GHz) is gereserveerd voor de communicatie tussen de router en de satellite. Zonder die kabel moeten ze natuurlijk wel wat dichterbij elkaar staan.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
nero355 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:29:
[...]

Als je nou eens vertelt welke ISP je krijgt voor de glasvezel dan is dat allemaal makkelijk te achterhalen! :)
We zitten hier nog in de inschrijfperiode.
Maar ik heb gekozen voor Delta.

We kunnen kiezen uit Caiway of Delta, maar volgens mij is dat een en dezelfde.
Dus ik kan dan als ik het zo van jouw lees geen eigen router gebruiken.

Dus simpel gezegd ontkom ik er dus niet aan om mijn netwerk opnieuw te configureren bij de overstap.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

MdO82 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 18:01:
We zitten hier nog in de inschrijfperiode.
Maar ik heb gekozen voor Delta.

We kunnen kiezen uit Caiway of Delta, maar volgens mij is dat een en dezelfde.
Dus ik kan dan als ik het zo van jouw lees geen eigen router gebruiken.
Er wordt gewerkt aan een Bridge Mode, maar hou je adem niet in zeg maar... :/ ;)
Dus simpel gezegd ontkom ik er dus niet aan om mijn netwerk opnieuw te configureren bij de overstap.
Ik zou het inderdaad effe aankijken tot op het punt dat alles is aangesloten en een tijdje goed werkt!

Pas daarna kan je eens naar een eigen router en dergelijke gaan kijken :)

Pagina: 1