Nu ik de foto's van l3p bekijk, weet ik niet of mijn project nog veel toevoegt. Helaas heb ik dit topic pas gevonden nadat ik de meeste kabels al had getrokken. Ik heb dus wel cat5e getrokken.
Factor was toch wel de prijs, met name ook van de wandcontactdozen. En ik las op veel plekken dat 2 cat6(a) kabels niet door een 16 mm buis zou gaan lukken. Ik heb zelfs met de kabels naar de zolder, die door een loze leiding van ongeveer 25 - 30 meter lengte lopen, erg veel moeite gehad om twee cat5e kabels te krijgen.
Bovendien gebruik ik de kabels met name om internet naar alle kamers te krijgen en ik denk niet dat onze aansluiting snel boven de 1 Gbit verbinding gaat komen. Ik kopieer verder weinig grote bestanden over het netwerk, behalve ultra HD films, maar die bitrate komt bij lange na niet aan de 1 Gbit. En 10 Gbit apparatuur is nu nog erg duur. Als ik opnieuw zou kunnen beginnen, koos ik voor Cat6, maar voor nu ben ik erg tevreden met de snelheden.
Hier eerst een paar foto's:
Ik heb gekozen voor een 10 inch patch kast met daarin twee 10 inch patchpanelen met elk 12 poorten. Er staat een Gbit switch in van Netgear met 24 poorten. Deze staat los op de bodem van de patch kast. Van het Ziggo modem in bridge modus loopt een kabel via het patch paneel naar mijn woonkamer. Daar staat mijn Asus Onhub router. Die wilde ik graag in de woonkamer hebben. Achteraf had die in de meterkast kunnen blijven. Het eerste punt in je Google Wifi netwerk moet direct aan het modem verbonden worden.
Vanaf de Onhub loopt weer een kabel terug naar de meterkast die via het patchpaneel de switch ingaat. Vanaf de switch loopt dan weer een kabel naar de woonkamer om daar internet naar toe te brengen. Ik had twee loze leidingen, dus inclusief de coaxkabel genoeg ruimte voor een dergelijke constructie.
Verder heb ik op de eerste verdieping en de zolder een Google wifi punt, die netjes opgeruimd in een steun hangt die ik op Amazon heb besteld.
Ik ben erg tevreden met het resultaat. Het was de eerste keer dat ik zoiets zelf heb gedaan. Eigenlijk idioot dat je elke kabel aan beide kanten met 8 dunne draadjes moet verbinden. Dat moet makkelijker kunnen, maar alle poorten doen het. Bedankt voor de tips die ik hier heb kunnen krijgen. Mocht iemand nog informatie willen over de specifieke producten, dan hoor ik het graag.
[
Voor 42% gewijzigd door
AgeOfPanic op 30-03-2019 16:42
]