WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik heb nu passieve ventilatie roosters in de slaapkamers.
Verder niets. Zelfs geen afzuiging in de keuken. (in een matig geisoleerd huis uit eind 1800)
Met dit koude weer wordt het 14 graden in de woonkamer en 12 graden in de slaapkamers (waarbij de CV dan maar aanslaat).

Er is nu wel budget voor verbeteringen. Maar er zijn zoveel opties!
Binnenkort worden de enkele ramen worden vervangen naar HR, dat zal veel helpen maar maakt ventilatie natuurlijk ook nog meer noodzakelijk.
En wil het liefst in één keer goed doen - en heb daar ook wel zo'n 2000 euro budget voor centrale WTW of decentrale WTW + MV, als jullie denken dat zo'n oplossing echt helpt.
We verstookten vorig jaar 1600 m3 gas.
Nu we erop letten maar 350m3 sinds julli 2022. Dus max. 1000m3 op jaarbasis.
Maar alleen omdat de houtkachel overuren maakt in de woonkamer.
Maar dan is wel de rest van het huis oncomfortabel koud, in de 3 wintermaanden. Kindjes worden ouder en gaan vanaf nu vaker boven op hun kamer spelen. Dat is onprettig en worden dan electrisch bijverwarmd.
Ik vrees dat veel meer geld uitgeven aan ventilatie- of WTW niet echt functioneel is - omdat het altijd een oud huis zal blijven zonder vloerisolatie bijvoorbeeld.
Je ziet de houtkachel in de woonkamer op de plattegrond, meteen daarboven zit een passief afzuigventiel.
Die kan evt. omgelusd worden naar de overloop boven (met een buisventilator). Zodat de overtollige warmte uit de woonkamer op verzoek boven uitkomt (of is dat meer een grappig idee dan echt functioneel?).
Extra voordeel is wel dat dat ventiel ook gebruikt kan worden voor andere vormen van warmte verplaatsing of ventilatie naar buiten in de zomer, of een WTW koppelen.
Daarbij is er dus *geen* kook afzuiging in de open keuken (die altijd veel kouder dan de aangrenzende woonkamer). Daar moet ik sowieso wat mee, maar wil niet het huis onnodig koud maken.
Ik las dat iemand een Brink A70 WTW had opgehangen die ook de kook-lucht afzuigt. Ik weet niet of dat echt aan te raden is gezien verstopt raken van vette kooklucht? En dat ding kost 600 euro..
Hieronder de plattegrond van de begane grond (links).
En 1e verdieping (rechts).
/f/image/Mf3RyJLip6k3DXG57RJDhgRq.png?f=fotoalbum_large)
Mijn opties, of als je een beter idee, hebt hoor ik het graag!
1* Een stille decentrale WTW in de meest warme ruimte (woonkamer 40m2).
Zoals de Mitsubitsi VL 50 of 100 ?
En (liefst) mechanisch ventileren met nieuw te plaatsen ventielen in slaapkamers (want dat is ook lekker afkoelen in de zomer). En de huidige passieve rooster dan open of dicht draaien afhankelijk van de warmte buiten. Of moet ik mechanisch afzuigen juist niet willen combineren met decentrale WTW?
2* Of een grote centrale WTW boven plaatsen en buizen en extra ventielen gaan aanleggen door een matig geisoleerd huis (en alle passieve roosters dicht zetten, maar warmte lekken zal ik houden).
Verdien ik dat wel terug?
Ongeacht 1 of 2;
En wat doe ik volgens jou dan in de (koude) keuken qua ventilatie tijdens koken?
Een kleine WTW of is dat af te raden die op een koude plek te zetten en gezien de vette lucht?
Voorheen zetten we een raampje open maar daar willen we vanaf
Je hebt het b.v. over het ontbreken van vloerisolatie en dat dit er nooit zal komen. Waarom niet als ik vragen mag? En HR glas in je kozijnen zal HR++ glas zijn hoop ik? Dat is tegenwoordig toch wel het minste als je glas gaat vervangen.
Over de Mitsubishi: de VL100 heeft een maximaal debiet van 105m/h. Voor een gezin van 4 of meer is dat erg weinig. Bedenk dat je eigenlijk 30-35m3/h per persoon moet ventileren. Dus dan zou je er al minstens 2 moeten ophangen die beide op ca 60% van de capaciteit zullen draaien. Ik heb geen ervaring met het geluidsniveau van deze units, maar ze zullen op deze stand zeker hoorbaar zijn. Of dat storend voor jullie zal zijn is persoonlijk. Misschien kun je ze ergens beluisteren?
De VL100 heeft trouwens voor zover ik weet geen bypass functie en is dus minder geschikt voor zomerventilatie dan modellen die dat wel hebben.
Overigens zou ik me niet al te rijk rekenen met het wtw rendement van een decentrale unit op normaal debiet: vanaf een buitentemperatuur van rond de 0 graden en kouder bestaat de kans op bevriezing van de wtw en heb je een vorstklep (die warme binnenlucht bijmengt) of een elektrische voorverwarmer nodig. Lang niet alle modellen hebben dergelijke oplossingen waardoor de capaciteit en/of rendement zal afnemen.
Ik weet alleen van de Climarad Ventura dat deze een vorstklep heeft, maar er zijn hopelijk nog wat meer modellen. Iemand? Edit: de Ventura lijkt toch geen vorstklep te hebben
Maar goed, ook al is het wtw rendement bij temperaturen duidelijk onder nul misschien maar 50% (ik heb hier geen officiële cijfers van), dan nog is het beter dan 0% rendement met een rooster.
Voor afzuiging in de keuken zou ik, als het kan, een afzuigkap met afvoer naar buiten maken. Dat werkt gewoon het beste om van de kookdampen, geproduceerde fijnstof etc af te komen. Alternatief is een recirculatiekap met goede filtering. Afzuiging van het koken via een wtw wordt over het algemeen afgeraden ivm de vette dampen die de warmtewisselaar kunnen verstoppen etc. Bovendien is voor koken een hoge (afzuig)capaciteit van minimaal rond de 300m3/h nodig die geen enkel decentraal systeem kan leveren.
De afzuiging vlakbij de houtkachel actief maken lijkt mij geen goed idee: de kans is groot dat je daarmee rooklucht uit de kachel het huis in trekt. Voor een schone binnenlucht helpt een houtkachel sowieso niet…
Als het kan zou ik voor een centraal wtw systeem gaan, maar daarvoor zal je woning op zijn minst wel redelijk kierdicht moeten zijn. Dit speelt wat minder bij een decentraal systeem. Maar mijn advies zou zijn om dan wel voor één of meerdere units te gaan die totaal toch minstens 200m3/h kunnen doen (als je met 3/4 personen of meer bent).
Hopelijk heb je iets aan bovenstaande.
We kunnen nog wel de ventilatie voor een paar uur activeren, maar dit is voor nu een lapmiddel. Maandag maar bellen naar het bedrijf dat het geinstalleerd heeft en hopen dat het snel wordt opgelost.
Ik neem aan dat je de stekker er al eens uitgetrokken hebt om te kijken of een herstart helpt?
Ja. En het apparaat werkt uitstekend, hij slaat alleen niet meer aan bij hogere co2. We hebben de meter, die stond te gillen, naast de climarad gezet. Het was inmiddels rond de 1400 a 1500. Normaal komt het hier eigenlijk nooit boven de 800 a 900. Dus we hebben raamroosters weer opengezet, en hebben de sensa handmatig aangeslingerdFranciesco schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:43:
Dat is balen @Sjamo !
Ik neem aan dat je de stekker er al eens uitgetrokken hebt om te kijken of een herstart helpt?
Ze mogen het mooi uitzoeken. Ik ga er zomaar vanuit dat dit onder garantie valt.
Het voornemen is om het ouderwetse dubbelglas van de begane grond te laten vervangen voor een beter isolerende variant. De huidige ruiten hebben ventilatieroosters en die wil ik dan ook meteen laten verwijderen. De woning heeft geen centrale ventilatie (kanalen). Dus mijn voornemen is om bij het vervangen van het glas ook meteen decentrale ventilatie te laten installeren.
Hoe bereken ik hoeveel vermogen aan ventilatie ik nodig heb?
Daarbij wil je het liefst niet dat je unit/de units altijd op 100% moeten draaien, dus overcapaciteit is vanwege de geluidsproductie van de unit(s) maar ook vanwege visite e.d. goed om te hebben.
De eerste stap is een zoekmachine.Noxa schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:01:
Ik ben me aan het inlezen in de mogelijkheden mbt decentrale ventilatie.
Het voornemen is om het ouderwetse dubbelglas van de begane grond te laten vervangen voor een beter isolerende variant. De huidige ruiten hebben ventilatieroosters en die wil ik dan ook meteen laten verwijderen. De woning heeft geen centrale ventilatie (kanalen). Dus mijn voornemen is om bij het vervangen van het glas ook meteen decentrale ventilatie te laten installeren.
Hoe bereken ik hoeveel vermogen aan ventilatie ik nodig heb?
https://www.ventilatieland.nl/ventilatieberekeningen
Aha. Daar kan ik wel mee op zoek. Dus de inhoud woning/woonlaag doet er niet eens zo veel toe. Meer het aantal personen in een woning.Franciesco schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:35:
@Noxa Meestal wordt de regel gehanteerd dat je minimaal 30-35m3/h debiet luchtverversing moet hebben per persoon. Deze hoeveelheid is nodig om de CO2 waarde, die over het algemeen als indicatie voor de luchtkwaliteit binnenshuis gezien wordt, niet te hoog te laten oplopen. Beter niet boven de 1200ppm, maar liever nog <1000ppm.
Daarbij wil je het liefst niet dat je unit/de units altijd op 100% moeten draaien, dus overcapaciteit is vanwege de geluidsproductie van de unit(s) maar ook vanwege visite e.d. goed om te hebben.
Wij zijn met 5 man thuis (3 ukkies, maar die worden natuurlijk ook groot). Dan zou de unit een van 150 tot 175 kuub/h moeten hebben in een normale situatie. Is het niet voor die paar keer per jaar met ruime visite niet net zo handig om dan wel even een raam of deur open te zetten?
Het woord ventilatieberekening was niet in me opgekomen. Dank voor je input.FitTiv schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:50:
[...]
De eerste stap is een zoekmachine.
https://www.ventilatieland.nl/ventilatieberekeningen
Het is slim om in de documentatie te kijken en de unit bij een normale gezinssituatie af te stellen op "stand 2". Stand 1 is afwezigheidsstand en stand 3 is douchen/koken/bezoek.Noxa schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:55:
[...]
Aha. Daar kan ik wel mee op zoek. Dus de inhoud woning/woonlaag doet er niet eens zo veel toe. Meer het aantal personen in een woning.
Wij zijn met 5 man thuis (3 ukkies, maar die worden natuurlijk ook groot). Dan zou de unit een van 150 tot 175 kuub/h moeten hebben in een normale situatie. Is het niet voor die paar keer per jaar met ruime visite niet net zo handig om dan wel even een raam of deur open te zetten?
[...]
Het woord ventilatieberekening was niet in me opgekomen. Dank voor je input.
Een unit is vaak wat luidruchtiger op stand 3. Design dus niet te krap, stel je berekent 150m3/h en de unit levert dat maximaal, draait die altijd max herrie en max stroomverbruik (al zal dat ansich wel meevallen). En je hebt geen extra vermogen bij douchen oid.
Koop bijv een unit met 225 of 250 m3/h capaciteit, kan je altijd in de winter stand 3 inschakelen.
Technisch gezien heb je gelijk, maar bijv afgelopen week met de vrieskou en gasten over de vloer, wie zet er dan reeel een klapraampje open?
Dat klinkt wel als te mooi om waar te zijn, de meeste bekende fabrikanten geven allemaal aan dat beneden -3 de voorverwarmer in werking kan treden zowel centraal als decentraal, doe je dat niet dan bevriest dat ding en keldert het rendement enorm en is het niets meer dan een veredelde ventilatie C unit geworden waardoor er onderdruk in de woning kan ontstaan.Andrehj schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:05:
[...]
Het gedrag bij vriesweer is een groot voordeel van centrale WTW: Daar zit meestal een elektrisch verwarmingselement in. Dat kun je dan modulerend aansturen, zodat het stroomverbruik meevalt.
Soms kun je ook een enthalpiewisselaar monteren. Als de software daar dan rekening mee houdt, hoeft de voorverwarmer helemaal nauwelijks meer aan.
Hier (met enthalpiewisselaar) was het deze week tot -8.5 's nachts, en de voorverwarmer is helemaal niet meer aan geweest, terwijl de WTW toch continu 220 m³/h aan verse lucht (van 17 à 18 °C) de woning in blies.
Of ze gaan flink terug in ventilatiecapaciteit.
Een decentraal wtw kan ook een voorverwarmer hebben daar zit geen verschil in met een centrale wtw.
Ook zijn er al decentraal wtw,s op de markt die tot 200 m3/h kunnen.
Een enthalpiewisselaar doet alleen aan vochtterugwinning wat ik tot dusver heb begrepen en ja iets minder kans op bevriezen.
Wat ik veel in Nederland te koop zie zijn allemaal verouderde modellen, maken veel lawaai en ventileren maar matig, in Duitsland zijn er veel betere te koop.
[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 21-12-2022 22:57 ]
Heb je voorbeelden van "veel betere"?mr_evil08 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:44:toon volledige bericht
[...]
Dat klinkt wel als te mooi om waar te zijn, de meeste bekende fabrikanten geven allemaal aan dat beneden -3 de voorverwarmer in werking kan treden zowel centraal als decentraal, doe je dat niet dan bevriest dat ding en keldert het rendement enorm en is het niets meer dan een veredelde ventilatie C unit geworden waardoor er onderdruk in de woning kan ontstaan.
Een decentraal wtw kan ook een voorverwarmer hebben daar zit geen verschil in met een centrale wtw.
Ook zijn er al decentraal wtw,s op de markt die tot 200 m3/h kunnen.
Een enthalpiewisselaar doet alleen aan vochtterugwinning wat ik tot dusver heb begrepen en ja iets minder kans op bevriezen.
Wat ik veel in Nederland te koop zie zijn allemaal verouderde modellen, maken veel lawaai en ventileren maar matig, in Duitsland zijn er veel betere te koop.
Blijkbaar niet dus. Ik meet elke Watt die in mijn WTW gaat (zit op eigen groep, met eigen kWh meter) en zou echt wel hebben gezien als de WTW veel meer (door het verwarmingselement) of iets minder (door aftoeren) was gaan verbruiken. Dat was niet het geval, terwijl de temperatuur hier vorige week dus tot -8.6 was gezakt.mr_evil08 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:44:
Dat klinkt wel als te mooi om waar te zijn, de meeste bekende fabrikanten geven allemaal aan dat beneden -3 de voorverwarmer in werking kan treden zowel centraal als decentraal,doe je dat niet dan bevriest dat ding en keldert het rendement enorm en is het niets meer dan een veredelde ventilatie C unit geworden waardoor er onderdruk in de woning kan ontstaan.
Geen idee waar deze opmerking op slaat. Vooral ook omdat die zonder enige onderbouwing wordt geponeerd. Kun je dit onderbouwen?Een enthalpiewisselaar doet alleen aan vochtterugwinning wat ik tot dusver heb begrepen en ja iets minder kans op bevriezen.
Van Zehnder (het merk wat hier hangt) weet ik in ieder geval dat ze in NL en Duitsland precies dezelfde units met of zonder enthalpiewisselaar verkopen. Daar zit echt geen verschil tussen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik lees de documentatie/handleidingen van de fabrikanten waar dat in staat, meeste producten slaat bij -3 de voorverwarmer aan als die erop zit, dan kijk ik bij merken Zehnder en Brink.Andrehj schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:51:
[...]
Blijkbaar niet dus. Ik meet elke Watt die in mijn WTW gaat (zit op eigen groep, met eigen kWh meter) en zou echt wel hebben gezien als de WTW veel meer (door het verwarmingselement) of iets minder (door aftoeren) was gaan verbruiken. Dat was niet het geval, terwijl de temperatuur hier vorige week dus tot -8.6 was gezakt.
Dat aftoeren staat letterlijk in de installatiehandleiding als de voorverwarmer afwezig is als vorst protectie.
Ik merk al dat je de informatie een beetje met een korrel zout moet nemen, zo kan mijn Daikin warmtepomp ook niet lager dan 180 watt volgens de documentatie terwijl praktijk 120 watt is, en random website,s geven nog 240 watt aan(exact dezelfde versie/type)...
[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 22-12-2022 18:27 ]
Ik denk dat 30-35m3/h een aardige richtlijn is. Met 4 personen zou ik dan wel 120-140m3 uitkomen, terwijl het bij mij met 80 m3/h (Climarad op autostand) met 4 personen ook netjes onder de 1200 PPM blijft de afgelopen maanden.Franciesco schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:35:
@Noxa Meestal wordt de regel gehanteerd dat je minimaal 30-35m3/h debiet luchtverversing moet hebben per persoon. Deze hoeveelheid is nodig om de CO2 waarde, die over het algemeen als indicatie voor de luchtkwaliteit binnenshuis gezien wordt, niet te hoog te laten oplopen. Beter niet boven de 1200ppm, maar liever nog <1000ppm.
Ik denk dat er wat extra variabelen een rol spelen hierin:
- Zit je met 4 personen daadwerkelijk vaak uren lang in de betreffende ruimte?
- Hoe groot is de ruimte?
- Kierdichtheid / natuurlijke ventilatie
- Etc.
Natuurlijk, als er nog twee volwassenen op bezoek zijn en we zijn allemaal uren in de woonkamer is het niet genoeg. Dan gaat de meter ook naar de 1600 PPM. Op de maximaal stand met moeite tussen de 1200 - 1400 PPM dan.
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Ik zou eerst eens wat CO2 meters kopen en een paar weken gaan kijken hoe de ventilatie nu is. Misschien zelfs een keer met beneden de roosters dicht als het niet heel slecht blijkt.snowwy77 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:31:
Hoop dat jullie eens mee kunnen denken hoe ik ons oude huis warm kan houden met WTW.
Verder niets. Zelfs geen afzuiging in de keuken. (in een matig geisoleerd huis uit eind 1800)
[...]
Grote kans dat een huis uit 1800 veel natuurlijke ventilatie heeft wat lastig dicht te krijgen is? Dan zonde van je investeringen in ventilatie systemen.
Bij ons jaren 70 huis hebben we bijvoorbeeld op de slaapkamers helemaal geen ventilatie. Ook geen roosters. Met wat wind buiten kan ik met een raam dicht slapen en dan loopt de CO2 amper op. Waarschijnlijk komen dit soort dingen door super lucht lekkend dak (wel flink geïsoleerd). Als het wind stil is wel raam open, anders loopt de CO2 wel op.
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Maar het mooie van een mechanisch ventilatiesysteem is juist dat je voor de verse luchttoevoer niet meer afhankelijk bent van m.n. de wind. En je met een wtw nog een stukje warmte terugwint waar anders alleen koude buitenlucht naar binnen komt.
Zelf woon ik ook in een oud (jaren 30) huis en daar is al flink aan vertimmerd om de isolatie en kierdichtheid te verbeteren. Maar ook bij mij valt daar nog de nodige winst te behalen (al zal het nooit nieuwbouw niveau worden). En daar houd ik me dan ook regelmatig mee bezig. En dat zou ik anderen ook aanraden: zeker als je door natuurlijke ventilatie via kieren veel luchtverversing hebt lijkt me dat de moeite waard. Ook vanwege het warmteverlies en bijkomende stookkosten (gas/stroom).
Als je zonder enige ventilatie met wat wind nauwelijks CO2 verhoging in je slaapkamer hebt, dan lijkt het goed om toch nog eens op kierenjacht te gaan. Want ook isolatie heeft een sterk verminderd effect als daar wind door heen/langs komt. Eigenlijk off topic, maar daarom wordt bij b.v. dakisolatie doorgaans ook aangeraden eerst het dak zo goed mogelijk kierdicht te maken, en dan pas te isoleren.
Mocht dit nog niet voorbij zijn gekomen, leuk leesvoer voor de kerst.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7672340/
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
snowwy77 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:31:toon volledige bericht
Hoop dat jullie eens mee kunnen denken hoe ik ons oude huis warm kan houden met WTW.
Met dit koude weer wordt het 14 graden in de woonkamer en 12 graden in de slaapkamers (waarbij de CV dan maar aanslaat).![]()
Er is nu wel budget voor verbeteringen. Maar er zijn zoveel opties!
Binnenkort worden de enkele ramen worden vervangen naar HR, dat zal veel helpen maar maakt ventilatie natuurlijk ook nog meer noodzakelijk.
En wil het liefst in één keer goed doen - en heb daar ook wel zo'n 2000 euro budget voor centrale WTW of decentrale WTW + MV, als jullie denken dat zo'n oplossing echt helpt.
We verstookten vorig jaar 1600 m3 gas.
Nu we erop letten maar 350m3 sinds julli 2022. Dus max. 1000m3 op jaarbasis.
Maar alleen omdat de houtkachel overuren maakt in de woonkamer.
Maar dan is wel de rest van het huis oncomfortabel koud, in de 3 wintermaanden. Kindjes worden ouder en gaan vanaf nu vaker boven op hun kamer spelen. Dat is onprettig en worden dan electrisch bijverwarmd.
Ik vrees dat veel meer geld uitgeven aan ventilatie- of WTW niet echt functioneel is - omdat het altijd een oud huis zal blijven zonder vloerisolatie bijvoorbeeld.
Je ziet de houtkachel in de woonkamer op de plattegrond, meteen daarboven zit een passief afzuigventiel.
Die kan evt. omgelusd worden naar de overloop boven (met een buisventilator). Zodat de overtollige warmte uit de woonkamer op verzoek boven uitkomt (of is dat meer een grappig idee dan echt functioneel?).
Extra voordeel is wel dat dat ventiel ook gebruikt kan worden voor andere vormen van warmte verplaatsing of ventilatie naar buiten in de zomer, of een WTW koppelen.
Daarbij is er dus *geen* kook afzuiging in de open keuken (die altijd veel kouder dan de aangrenzende woonkamer). Daar moet ik sowieso wat mee, maar wil niet het huis onnodig koud maken.
Ik las dat iemand een Brink A70 WTW had opgehangen die ook de kook-lucht afzuigt. Ik weet niet of dat echt aan te raden is gezien verstopt raken van vette kooklucht? En dat ding kost 600 euro..
Hieronder de plattegrond van de begane grond (links).
En 1e verdieping (rechts).
[Afbeelding]
Mijn opties, of als je een beter idee, hebt hoor ik het graag!
1* Een stille decentrale WTW in de meest warme ruimte (woonkamer 40m2).
Zoals de Mitsubitsi VL 50 of 100 ?
En (liefst) mechanisch ventileren met nieuw te plaatsen ventielen in slaapkamers (want dat is ook lekker afkoelen in de zomer). En de huidige passieve rooster dan open of dicht draaien afhankelijk van de warmte buiten. Of moet ik mechanisch afzuigen juist niet willen combineren met decentrale WTW?
2* Of een grote centrale WTW boven plaatsen en buizen en extra ventielen gaan aanleggen door een matig geisoleerd huis (en alle passieve roosters dicht zetten, maar warmte lekken zal ik houden).
Verdien ik dat wel terug?
Ongeacht 1 of 2;
En wat doe ik volgens jou dan in de (koude) keuken qua ventilatie tijdens koken?
Een kleine WTW of is dat af te raden die op een koude plek te zetten en gezien de vette lucht?
Voorheen zetten we een raampje open maar daar willen we vanaf
Als je CO2 meters gaat kopen, denk er dan meteen over na dat je meters koopt die je kan koppelen aan bijvoorbeeld Home Assistant. Dan kan je nadat je een ventilatiesysteem hebt aangelegd die meters weer gebruiken om dat systeem vervolgens CO2-gestuurd te gaan maken (tenzij je een unit koopt die dat zelf al kan; en mits je een unit koopt die op de een of andere manier aan te sturen is natuurlijk).Gerbenvl schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:45:
[...]
Ik zou eerst eens wat CO2 meters kopen en een paar weken gaan kijken hoe de ventilatie nu is. Misschien zelfs een keer met beneden de roosters dicht als het niet heel slecht blijkt.
Grote kans dat een huis uit 1800 veel natuurlijke ventilatie heeft wat lastig dicht te krijgen is? Dan zonde van je investeringen in ventilatie systemen.
Bij ons jaren 70 huis hebben we bijvoorbeeld op de slaapkamers helemaal geen ventilatie. Ook geen roosters. Met wat wind buiten kan ik met een raam dicht slapen en dan loopt de CO2 amper op. Waarschijnlijk komen dit soort dingen door super lucht lekkend dak (wel flink geïsoleerd). Als het wind stil is wel raam open, anders loopt de CO2 wel op.
Ik ga daar nu zelf ook mee bezig nu ons centrale WTW-systeem (op details na) af is. Wil de Netatmo-sensoren die ik voorafgaand aan het hele project al in woon- en slaapkamer heb geplaatst om de ventilatie-behoefte te meten nu gaan gebruiken om de Itho HRU 350 (een "domme" unit die ik "slim" heb gemaakt met de wifi add-on module die een mede-tweaker heeft ontwikkeld) nu CO2-vraaggestuurd te gaan maken. Heb enige tijd terug een tweedehands HP T620 (soort mini-pc, passief gekoeld, laag energieverbruik) aangeschaft, Home Assistant er op gezet, en de komende weken hoop ik er aan toe te komen de ventilatie (en andere dingen in huis) "slim" te maken, en in de toekomst kan ik het wellicht nog uitbreiden met een slimme thermostaat etc.
Catch a smile out there!
Een tijdje niet actief geweest op dit topic, maar bij ons natuurlijk druk bezig geweest. In principe is 'alles' nu klaar: We wonen sinds een paar dagen in onze woonkamer, wat een luxeFoccodeJ schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 05:13:
Wat een ontzettend informatief topic, precies wat ik zocht. Ik haak graag aan![]()
Wij hebben een woning zonder ventilatie uit 1979. We zijn plannen aan het maken voor een renovatie met een isolatie, een uitbouw, kunststof kozijnen met triple glas (zonder roosters, wel met ventilatiestand) en vloerverwarming.
Nu hebben we toch vaak de ramen dicht in de koude maanden vanwege de tocht. Eigenlijk niet top natuurlijk, dus ik zat te denken om meteen maar decentrale wtw ventilatie mee te nemen, bij voorkeur in het plafond van de uitbouw. Ik zal tzt het topic nog eens preciezer doorlezen en als we een keuze hebben gemaakt het hier delen om ook weer anderen te helpen. Eerste informatie die ik al heb opgehaald: CO2 meter kopen, haha
Wat betreft ventilatie hebben we uiteindelijk besloten voor een Climarad Ventura te gaan. Iets meer budget dan we eigenlijk bedacht hadden, maar wel de enige goede decentrale optie qua debiet en rendement in ons geval.
Het apparaat heeft zelf echter een hele lange levertijd (zitten nu op 12 weken sinds bestellen). Geluk bij een ongeluk is dat ik nu kan meten en kan vergelijken
Is het gefixt?Sjamo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:23:
[...]
Ze mogen het mooi uitzoeken. Ik ga er zomaar vanuit dat dit onder garantie valt.
We waren sloom met het melden bij de installateur door verschillende omstandigheden, en na een week sloeg hij uit zichzelf weer aan. We kijken het nu aan. Als het alarm van de co2-meter hier weer afgaat, gaan we direct bellen.
Het is toch jammer dat de ingebouwde CO2 meter niet uit te lezen is op de Climarads (of weet iemand daar een truc voor?).Sjamo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:23:
[...]
Ja. En het apparaat werkt uitstekend, hij slaat alleen niet meer aan bij hogere co2. We hebben de meter, die stond te gillen, naast de climarad gezet. Het was inmiddels rond de 1400 a 1500. Normaal komt het hier eigenlijk nooit boven de 800 a 900. Dus we hebben raamroosters weer opengezet, en hebben de sensa handmatig aangeslingerd
Bij de gemiddelde klant zonder losse meter zal een dergelijke storing onopgemerkt blijven. Ik heb zelf geen ventilatieroosters meer boven mijn ramen omdat de Climarad dat nu verzorgt, dan is dat toch vervelend.
Ik had een andere storing, ik ben uiteindelijk goed geholpen, maar het is vervelend dat ze alles in eerste instantie via de installateur willen regelen.
Er hangt al een aparte CO2 sensor in Home Assistant, ik ben op zoek naar mogelijkheden om de WTW met HA aan te sturen.
Bij centrale opties vind ik mogelijkheden zat, de decentrale apparaten geven weinig info.
Heeft iemand een decentrale WTW in HA hangen en hoe heb je dat geregeld?
Een simpele Shelly met uit/aan zou al werken, dan mis ik wel de optie om snelheden te regelen.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Top, helemaal niet gezien. *gaat lezenProton_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:57:
@DaWizza de installatiehandleiding geeft aan dat je met een setje relais zoals de Shelly een heel eind moet komen, bladzijde 8 rechts (Ned-7).
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
Deze kende ik nog niet, heb je er al ervaring mee? Ik zie hem sporadisch genoemd worden in dit topic en hier, maar verder weinig ervaringen gedeeld.DaWizza schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:21:
Ik ben aan het orienteren en vind de Mitsubishi 100VL wel een mooi apparaat voor een leuk bedrag.
Hier ben ik ook nog naar op zoek. Welke heb je?Er hangt al een aparte CO2 sensor in Home Assistant, ik ben op zoek naar mogelijkheden om de WTW met HA aan te sturen.
Dit vraagstuk is wat mij ook nog tegenhoudt om een WTW aan te schaffen, ik zou zoiets graag aan HA koppelen (en sowieso zonder cloud-afhankelijkheid). Verdiept in Climarad en Fresh-R, beiden ondersteunen het niet. Fresh-R heeft wel wifi maar dit is enkel om data te uploaden naar hun website t.b.v. statistieken, niet t.b.v. aansturing.Heeft iemand een decentrale WTW in HA hangen en hoe heb je dat geregeld?
Een simpele Shelly met uit/aan zou al werken, dan mis ik wel de optie om snelheden te regelen.
Juist vanwege de houtkachel van m'n buren (fijn... maar wel op voorspelbare tijden en dus valt daarop te automatiseren) wil ik een HA-koppeling hebben om de ventilatie op specifieke momenten even te laten stoppen.
Ik heb er geen ervaring mee. Op papier heeft ie een fijn formaat, maakt weinig herrie en is hier in huis makkelijk uit te breiden met een 2e aan de andere kant vd woonkamer indien nodig.DeadMetal schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:03:
[...]
Deze kende ik nog niet, heb je er al ervaring mee? Ik zie hem sporadisch genoemd worden in dit topic en hier, maar verder weinig ervaringen gedeeld.
Deze had ik vorige maand gekocht met 50 euro korting.Hier ben ik ook nog naar op zoek. Welke heb je?
Voor meer info over CO2 meters op tweakers: hier
Proton_ had boven mijn bericht als een voorzet gegeven: met bijv. een Shelly kun je 'm aansturen als je weet hoe je 'm aan moet sluiten.Dit vraagstuk is wat mij ook nog tegenhoudt om een WTW aan te schaffen, ik zou zoiets graag aan HA koppelen (en sowieso zonder cloud-afhankelijkheid). Verdiept in Climarad en Fresh-R, beiden ondersteunen het niet. Fresh-R heeft wel wifi maar dit is enkel om data te uploaden naar hun website t.b.v. statistieken, niet t.b.v. aansturing.
Juist vanwege de houtkachel van m'n buren (fijn... maar wel op voorspelbare tijden en dus valt daarop te automatiseren) wil ik een HA-koppeling hebben om de ventilatie op specifieke momenten even te laten stoppen.
Ik denk dat ik de oorzaak ook heb gevonden: was vandaag even de Koof van de afzuigunit aan het afwerken en voelde daar toch wat natuurlijke tocht. Ik denk dat ik gewoon geïdentificeerd heb waar het weg komt en vrees dat er niks aan te doen isFoccodeJ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:34:
Ik heb inmiddels een week een meter (400-5000 ppm) in huis. Nu hebben we redelijk wat planten in huis en een beetje tocht, maar zelfs dan vind ik de waardes laag. 's Ochtends als we beneden komen, is het structureel onder de 450ppm en hij loopt nooit echt op. Met houtkachel aan en ramen dicht en samen een paar uren gewoon binnen zijn zat ie op een gegeven moment zo rond de 610, hoger niet structureel geweest. Tijdens het aanzetten van de houtkachel ving ie wat startersrook op en toen schoot ie boven de 3000ppm en gaf ie alarm. Op zich kan hij dus wel hoger aangeven.
Ik heb het metertje op meerdere plekken in huis gehad, maar er zijn niet echt verschillen. De meter die ik heb koste 2 tientjes op bol.com. Nu zit ik dus wat te dubben of ik de waardes kan vertouwen. In dat geval voldoet een relatief klein systeem namelijk wel. Het zou ook kunnen dat ik een te goedkope en onbetrouwbare meter heb.
Heeft iemand een idee of zulke waardes überhaupt mogelijk zijn? Het is natuurlijk nog maar een weekje en ik ga ook nog een keer meten als er wat meer mensen in huis zijn, maar toch.
Maakt mijn metingen wat onnauwkeuriger dan gewenst, maar hopelijk nog wel een verschil te zien. Dinsdag komen er 6 mensen, benieuwd hoe dat zal gaanFoccodeJ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:03:
[...]
Een tijdje niet actief geweest op dit topic, maar bij ons natuurlijk druk bezig geweest. In principe is 'alles' nu klaar: We wonen sinds een paar dagen in onze woonkamer, wat een luxe![]()
Wat betreft ventilatie hebben we uiteindelijk besloten voor een Climarad Ventura te gaan. Iets meer budget dan we eigenlijk bedacht hadden, maar wel de enige goede decentrale optie qua debiet en rendement in ons geval.
Het apparaat heeft zelf echter een hele lange levertijd (zitten nu op 12 weken sinds bestellen). Geluk bij een ongeluk is dat ik nu kan meten en kan vergelijkenVandaag met z'n tweeën liep het rustig op van 580 naar ongeveer 700ppm. Je merkt hierbij dat het zichbaar daalt als even de deur naar de gang of bijkeuken open gaat. Dinsdag komen er overdag vrienden, dus dan zijn we met 4. Heel benieuwd hoe dat zal zijn. Ik zal nog wel eens een update sturen
Zijn de terugslagklep vergeten dat gebeurd vaker(of de klep is kapot en blijft open staan), deze klep kan er alsnog achteraf in, dit is wel een behoorlijke isolatielek.FoccodeJ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 00:10:
[...]
Ik denk dat ik de oorzaak ook heb gevonden: was vandaag even de Koof van de afzuigunit aan het afwerken en voelde daar toch wat natuurlijke tocht. Ik denk dat ik gewoon geïdentificeerd heb waar het weg komt en vrees dat er niks aan te doen isVerklaart wel mijn lage waardes, incl onderstaande:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2023 09:40 ]
Dat zou wel fijn zijn geweest, maar is helaas niet zo. Het is een filterunit, zonder buiten afvoer. Die zit precies onder de aansluiting tussen de aanbouw en het originele huis en daar zit nog een stukje toch, waar we niet bij kunnenmr_evil08 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:39:
[...]
Zijn de terugslagklep vergeten dat gebeurd vaker(of de klep is kapot en blijft open staan), deze klep kan er alsnog achteraf in, dit is wel een behoorlijke isolatielek.
Een recirculatie afzuigkap is dat.FoccodeJ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:23:
[...]
Dat zou wel fijn zijn geweest, maar is helaas niet zo. Het is een filterunit, zonder buiten afvoer. Die zit precies onder de aansluiting tussen de aanbouw en het originele huis en daar zit nog een stukje toch, waar we niet bij kunnen
Kap eraf, kitspuit erbij en klaar.
Zijn het echt grote gaten dan pur.
Klinkt wel heel ongewoon maar goed.
En nog een kleine toevoeging gezien iedereen maar uitgaat van de theorie ipv praktijk.Franciesco schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:20:toon volledige bericht
@snowwy77 Persoonlijk lijkt het me het beste om een algeheel plan te maken met isolatie en ventilatie. Niet dat je alles in één keer moet doen, maar dat het wel duidelijk is waar je heen wilt. En dan zal het wellicht ook duidelijk worden waar je het beschikbare budget het beste als eerste aan kunt besteden.
Je hebt het b.v. over het ontbreken van vloerisolatie en dat dit er nooit zal komen. Waarom niet als ik vragen mag? En HR glas in je kozijnen zal HR++ glas zijn hoop ik? Dat is tegenwoordig toch wel het minste als je glas gaat vervangen.
Over de Mitsubishi: de VL100 heeft een maximaal debiet van 105m/h. Voor een gezin van 4 of meer is dat erg weinig. Bedenk dat je eigenlijk 30-35m3/h per persoon moet ventileren. Dus dan zou je er al minstens 2 moeten ophangen die beide op ca 60% van de capaciteit zullen draaien. Ik heb geen ervaring met het geluidsniveau van deze units, maar ze zullen op deze stand zeker hoorbaar zijn. Of dat storend voor jullie zal zijn is persoonlijk. Misschien kun je ze ergens beluisteren?
De VL100 heeft trouwens voor zover ik weet geen bypass functie en is dus minder geschikt voor zomerventilatie dan modellen die dat wel hebben.
Overigens zou ik me niet al te rijk rekenen met het wtw rendement van een decentrale unit op normaal debiet: vanaf een buitentemperatuur van rond de 0 graden en kouder bestaat de kans op bevriezing van de wtw en heb je een vorstklep (die warme binnenlucht bijmengt) of een elektrische voorverwarmer nodig. Lang niet alle modellen hebben dergelijke oplossingen waardoor de capaciteit en/of rendement zal afnemen.
Ik weet alleen van de Climarad Ventura dat deze een vorstklep heeft, maar er zijn hopelijk nog wat meer modellen. Iemand? Edit: de Ventura lijkt toch geen vorstklep te hebben
Maar goed, ook al is het wtw rendement bij temperaturen duidelijk onder nul misschien maar 50% (ik heb hier geen officiële cijfers van), dan nog is het beter dan 0% rendement met een rooster.
Voor afzuiging in de keuken zou ik, als het kan, een afzuigkap met afvoer naar buiten maken. Dat werkt gewoon het beste om van de kookdampen, geproduceerde fijnstof etc af te komen. Alternatief is een recirculatiekap met goede filtering. Afzuiging van het koken via een wtw wordt over het algemeen afgeraden ivm de vette dampen die de warmtewisselaar kunnen verstoppen etc. Bovendien is voor koken een hoge (afzuig)capaciteit van minimaal rond de 300m3/h nodig die geen enkel decentraal systeem kan leveren.
De afzuiging vlakbij de houtkachel actief maken lijkt mij geen goed idee: de kans is groot dat je daarmee rooklucht uit de kachel het huis in trekt. Voor een schone binnenlucht helpt een houtkachel sowieso niet…
Als het kan zou ik voor een centraal wtw systeem gaan, maar daarvoor zal je woning op zijn minst wel redelijk kierdicht moeten zijn. Dit speelt wat minder bij een decentraal systeem. Maar mijn advies zou zijn om dan wel voor één of meerdere units te gaan die totaal toch minstens 200m3/h kunnen doen (als je met 3/4 personen of meer bent).
Hopelijk heb je iets aan bovenstaande.
Voor 90% van de tijd zijn er nooit 4 personen gelijktijdig aanwezig in betreffende ruimte maar bivakeren ze elders dus die 200m3/h zal heel vaak niet nodig zijn, ik heb nog nooit meegemaakt dat kids de hele avond op de bank bij de ouders zitten...
Daarnaast drukken mensen ook ventilatieroosters dicht in de winter tijdens vorst vanwege vervelende "tocht" het verschil tussen wel of geen WTW is dan sowieso minder.
Mensen vallen niet meteen om als er even 1200ppm is, klachten komen pas boven 2000ppm en langdurig erin zitten.
Het blijft dus een afweging die je maakt, overcapaciteit nemen voor 2 personen in een ruimte is handig maar niet voor 4 personen.
Ik heb een vraag. Mijn huis is gebouwd in 1964. Er is geen ventilatie in huis en de luchtvochtigheid is hoog (60% - 80%). Ik denk erover om in elke kamer een gedecentraliseerde ventilator toe te voegen. Is er een decentrale ventilator die automatisch draait op basis van het vochtigheidsinstelpunt?
Bedankt, heb deze gekocht en was makkelijk met HA te integreren.
@Proton_ heb je iets meer informatie m.b.t. aansluiten van zo'n Mitsubishi?Proton_ had boven mijn bericht als een voorzet gegeven: met bijv. een Shelly kun je 'm aansturen als je weet hoe je 'm aan moet sluiten.
Shelly maakt immers tal van apparaten, waar doel je precies op? Het aansluitschema is in eerste instantie voor mij helaas (nog) te complex om te lezen.
Over het algemeen ben ik trouwens ook nog wel benieuwd naar in hoeverre geluid van buiten binnenshuis (extra) te horen valt via een ventilatiesysteem. Mijn buren hebben nog wel eens een tuinfeestje helaas.
[ Voor 10% gewijzigd door DeadMetal op 13-01-2023 10:30 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/WKxRCtV7fSlyZiiytYv6EGOk.png?f=user_large)
Prik op Com en Hi = snel, prik op Com en Lo = langzaam.
Voor hulp met een Shelly kun je beter elders zoeken, want ik heb daar niet echt verstand van (behalve dat ik weet dat hij bij veel tweakers populair is als inbouw wifi-schakelaar).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Een ventilatie C box met vochtsensor is wat je zoekt, deze gaan harder draaien als de luchtvochtigheid te hoog wordt, ventielen in badkamer/toilet en de rest wordt via onderdruk wel meegenomenhainv201 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:40:
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag. Mijn huis is gebouwd in 1964. Er is geen ventilatie in huis en de luchtvochtigheid is hoog (60% - 80%). Ik denk erover om in elke kamer een gedecentraliseerde ventilator toe te voegen. Is er een decentrale ventilator die automatisch draait op basis van het vochtigheidsinstelpunt?
Anders optie (niet aan te raden) is dit:
https://restantoutlet.nl/...vochtsensor-wit-o-125-mm/
D-WTW met vochtsensor kan nog een optie zijn in het stookgedeelte als je dat voldoende luchtdicht kan krijgen.
Kijk anders even rond in het ventilatie topic want dit heeft weinig met een WTW te maken.
[ Voor 117% gewijzigd door mr_evil08 op 13-01-2023 11:28 ]
Dank. En wat om uit te zetten? Als je spanning op Com mag houden, maar zowel Hi als Low afschakelt, dan zou je met een Shelly 2 te werk kunnen gaan, die heeft 2 schakelbare relais, die zet je dan op Hi en Low (en dan even goed ervoor zorgen niet tegelijktijdig spanning op beiden te zetten, neem ik aan).Proton_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:40:
@DeadMetal het is inderdaad een wat onduidelijk schema, maar het gaat om dit stukje:
[Afbeelding]
Voor hulp met een Shelly kun je beter elders zoeken, want ik heb daar niet echt verstand van (behalve dat ik weet dat hij bij veel tweakers populair is als inbouw wifi-schakelaar).
Echter, als het apparaat om uit te gaan, ook perse geen spanning meer op Com moet hebben, dan heb je dus een apparaat met 3 relais nodig.Wellicht zoiets: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZB-SW03.html
[ Voor 10% gewijzigd door DeadMetal op 13-01-2023 13:01 ]
Volgens dit schema kan het geen kwaad om hi en low ook beide aan te zetten, dan staat hij op hi, maar het schema is voor een AC fan en er zit een DC fan in dus het zal vanbinnen een beetje anders zijn.
Bedankt voor uw informatie. Ik ben alleen op zoek naar decentrale ventilatie omdat ik geen leidingen in mijn huis kan laten lopen, anders moet ik sommige delen van mijn huis doorbreken.mr_evil08 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:04:
[...]
Een ventilatie C box met vochtsensor is wat je zoekt, deze gaan harder draaien als de luchtvochtigheid te hoog wordt, ventielen in badkamer/toilet en de rest wordt via onderdruk wel meegenomen
Anders optie (niet aan te raden) is dit:
https://restantoutlet.nl/...vochtsensor-wit-o-125-mm/
D-WTW met vochtsensor kan nog een optie zijn in het stookgedeelte als je dat voldoende luchtdicht kan krijgen.
Kijk anders even rond in het ventilatie topic want dit heeft weinig met een WTW te maken.
Eventueel kun je eens contact met hen opnemen.
Begreep van de servicemonteur wel dat hij alleen op RV gaat lopen. Standaard is dit ingesteld als de RV wat langere tijd boven de 75% is. Gok dat dit daarom niet zo snel in werking zal treden. Bij mij in huis is het iig nooit zo vochtig. Plus als het wel wat vochtiger is (> 60%) zoals soms in de herfst, dan is het dat vaak buiten ook. De Climarad kan dat dan ook niet oplossen met lucht van buiten.Franciesco schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:45:
@hainv201 de Climarad modellen zouden ook op basis van relatieve vochtigheid moeten regelen. Dat staat tenminste in hun brochure. Al weet ik niet of dat ook alleen op RV is (ik heb dat nog niet gemerkt) of juist op de combinatie van CO2 en RV.
Eventueel kun je eens contact met hen opnemen.
De rest van het huis heeft nog oude kozijnen maar die wil ik op niet al te lange termijn ook gaan vervangen. Eventueel met wat voorzetwandjes voor betere binnenisolatie. Zou 1 WTW unit in de nieuwe uitbouw voldoende moeten kunnen zijn voor een juiste flow? Ik zoek eigenlijk een systeem wat ik uit kan breiden in die zin dat het in andere ruimtes gaat samenwerken voor flow door het hele huis, zoals boven in de slaapkamers. De toiletten en badkamers hebben nu mechanische ventilatie, zou mooi zijn als dat ook gekoppeld kon zijn. Climarad lijkt wat dat betreft een goed idee.
Of kan ik beter kijken naar oplossingen met meerdere kleine decentrale WTW's, ook in de slaapkamers?
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Zeker als je de algemeen gehanteerde regel van 30-35m3/h luchtverversing per persoon wilt hanteren.
Een prachtig apparaat, wel lomp maar goed dat wist ik voordat ging bestellen.
WiFi, Vochtterugwinning en naverwarmer aanwezig(de voorverwarmer optie niet genomen).
Nadeel: Lomp maar het voordeel is weer stiller dan de gemiddelde (D)WTW.
De frequentie van het gezoem van de motors vind ik minder prettig, hoofdzakelijk bij stand 1 aanwezig maar gelukkig wel heel zacht, bij stand 2 is het vrijwel afwezig.
Gezien het apparaat nog niet aan de wand hangt en aan testen ben maakt die sowieso meer lawaai doordat de buitenafvoer/aanvoer ook aanwezig zijn in dezelfde ruimte.
Wanneer er omgevingsgeluid aanwezig is hoor ik hem niet zoals TV/radio aan.
Stand 2 is vergelijkbaar met mijn mechanische ventilatie die dan ook op stand 2 staat kwa geluid.
Even een vergelijking kwa apparaten.
Blauwberg/Vents
Stand Capaciteit Geluid* Maximale vermogen Efficiëntie
Stand 1 30 m³ 13 dBa 20 W 98 %
Stand 2 44 m³ 20 dBa 23 W 95 %
Stand 3 60 m³ 27 dBa 29 W 92 %
Stand 4 75 m³ 33 dBa 37 W 90 %
Stand 5 100 m³ 39 dBa 53 W 89 %
Zhender comfoAir 70
15 m3/h 90% 10,6 dba
25 m3/h 83% 23,1 dba
40 m3/h 76% 29,0 dba
60 m3/h 71% 35,9 dba (20 Watt?)
Climarad sensa v2x (specs wordt erg terughoudend over gedaan).
* Stand 1> 27m3/h à >20 dB op een afstand van 1,5m.
* Tot 125 m3/h stroomverbruik 65W, geluid geen idee?
Climarad is een vreemde eend?, alles moet via installateur, de werkelijke specs vrijgeven wordt erg lastig om gedaan.
Edit: @Franciesco thx.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2023 11:08 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/KFvpdm02IVY5KdATHeMwUNbG.png?f=user_large)
Wij hebben in onze badkamer onder het dak geen ventilatie maar wel een velux die we nu openen en op ventilatiestand staat. Echter zou het handig zijn om hier een decentrale wtw te plaatsen die comfortabeler is dan het huidige systeem maar ik kan enkel wtws vinden met rechte doorvoer naar buiten en niet met dakdoorvoer voor een schuin dak.
In een badkamer zou ik sowieso geen WTW box plaatsen vanwege de hoeveelheid vocht aanwezig, in de handleiding van mijn box staat duidelijk dat het apparaat niet in ruimte,s mag met een vochtpercentage hoger dan 70%.Cecemel schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:23:
Bestaat er decentrale wtw voor in een schuin dak?
Wij hebben in onze badkamer onder het dak geen ventilatie maar wel een velux die we nu openen en op ventilatiestand staat. Echter zou het handig zijn om hier een decentrale wtw te plaatsen die comfortabeler is dan het huidige systeem maar ik kan enkel wtws vinden met rechte doorvoer naar buiten en niet met dakdoorvoer voor een schuin dak.
Producten als de blauwberg/vents, Zhender comfoair 70(mogelijk nog meer merken) hebben een badkamer aansluiting, apparaat staat dan in andere ruimte en je legt buizen aan richting de badkamer.
Inblazen bij een badkamer is heel ongewoon, wordt vrijwel altijd alleen afgezogen.
[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2023 12:01 ]
Yes, sinds eind september zit deze bij mij in de woonkamer :-) Plaatjes hier. Was één van de eerste Climarad Vita units die ik had.
Convector werkt goed. Ook in de koude periode kwam mijn woonkamer redelijk vlot warm op 45 graden aanvoer temp. Heb verder alleen 2 alu radiatoren hangen zonder ventilatoren en een Kickspace. Was bang dat ik meer moest vervangen om op lage temperatuur te gaan verwarmen, maar blijkt vooralsnog niet nodig.
Ben wel blij met deze alles in één oplossing. Ventilatie roosters weg, bestaande houten vloer kan blijven liggen (geen vloerverwarming nodig) en klaar voor lage temperatuur verwarming met warmtepomp. Flinke sprong voor in een oud (jaren 70) huis.
"Jaga heeft al langer de Oxygen2 op de markt die eveneens decentrale ventilatie combineert met de eigen LowH2O-convectoren met ventilatoren. Hier wordt de warmte uit de afgezogen lucht alleen niet door hetzelfde apparaat overgedragen aan de inkomende lucht (warmteterugwinning)."
Ah, hier toch ook wel de bevestiging dat de Oxygen2 geen WTW heeft. Was wat onduidelijk voor me zoals al in een eerdere post besproken.
Nice. Wist niet dat die ook met een convector bestond. Ben bij de Vita wel voor 4 fan cassettes gegaan trouwens om dan vanuit 1 unit genoeg vermogen te krijgen op 45 graden aanvoer.Swatfireglide schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:54:
Ik meld mij hier ook. Na lang meelezen hier ook de beslissing genomen tot decentrale ventilatie. Hier wordt begin mei een Climarad Ventura V1C-S geïnstalleerd. Dit is ook een versie met ingebouwde convector. Eigenlijk met zelfde motivatie als Gerbenvl. Ventilatierooster eruit en meteen meer afgifte vermogen als we richting warmtepomp gaan. Ik zal tegen die tijd ook mijn ervaringen hier delen.
Bij de Ventura heeft de convector denk ik een vaste setup omdat hij verticaal is?
1e nacht, raam op de kiepstand: eerste helft van de nacht licht dalend van grofweg 750 naar 650, daarna weer oplopend tot zo'n 750 bij wekkertijd. Dus de hele nacht min of meer stabiel.
2e nacht, raam gekiept op de ventilatiestand (stuk kleinere opening): vanaf moment van naar bed gaan snel stijgend van zo'n 750 naar een piek van 1550 rond 02:00u 's nachts, daarna dalend tot 1200 rond wekkertijd (waarom? wellicht toegenomen wind). Bij opstaan het raam gekiept en daarna in een uur tijd gedaald tot 750.
Qua ventilatiesysteem voor de slaapkamer overweeg ik de Mitsubishi VL-50, maar ik zoek nog wat meer ervaringen van mensen en dit topic is helaas ook erg stilletjes: Ervaringen VL-50 & VL100 ventilatie units van Mitsubishi?
Situatie is als volgt: we hebben een woning uit 1910 en we zijn van plan de houten balklaag op de begane grond te vervangen door een geisoleerde droogbouw renovatievloer en daar droogbouw vloerverwarming op aan te laten brengen. De steensmuur onder de kozijnen (HR++) willen ook gaan isoleren. Het idee is dat de radiatoren daar dan weg kunnen. De 1e verdieping heeft overigens nauwelijks isolatie, buiten het HR++ glas in de kozijnen.
Qua comfort ervaren we met name aan de achterzijde last van de roosters in de kozijnen. Nu denken we dat mechanische ventilatie in de woonkamer een uitkomst zou zijn, ook met het oog op besparen. Is decentrale ventilatie met wtw dan the way to go of mis ik iets? En dan is het een kwestie van gat in de muur en gaan? De ruimte onder de kozijnen aan de voorzijde komt vrij dus daar zou het mooi kunnen.
https://ventilation-system.com/series/micra-110
Maar vergelijken is niet altijd eenvoudig omdat er vaak niet bijstaat waar gemeten wordt.
Deze doet bij 30m3/hr (laagste stand) op 3 meter 10db en bij het apparaat zelf 31db.
Op hoogste stand van 100m3/hr 31db en 51db.
Nog even andere vraag. Hoeveel m3/hr ververst een luchtrooster eigenlijk. Is windafhankelijk natuurlijk, maar stel gemiddelde wind en slechts 1 rooster in de kamer, dus geen extra trek.
Ik heb de iets oudere model in huis de blauwberg/vents/micra 100, ik zie dat ze de ventilator van de toevoer hebben aangepast naar voor de platenwisselaar dat geeft inderdaad een iets betere demping.raven22 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:15:
Zijn er ervaringeen met de Micra Vents 110, is nieuw model en lijkt het qua geluid specs goed te doen.
https://ventilation-system.com/series/micra-110
Maar vergelijken is niet altijd eenvoudig omdat er vaak niet bijstaat waar gemeten wordt.
Deze doet bij 30m3/hr (laagste stand) op 3 meter 10db en bij het apparaat zelf 31db.
Op hoogste stand van 100m3/hr 31db en 51db.
Nog even andere vraag. Hoeveel m3/hr ververst een luchtrooster eigenlijk. Is windafhankelijk natuurlijk, maar stel gemiddelde wind en slechts 1 rooster in de kamer, dus geen extra trek.
Het nieuwere model lijkt stiller op lagere standen maar hogere standen weer meer geluid.
De aanvoer ventilator van mijn model geeft iets meer geluid dan de afvoer vanwege de positie dat hebben ze opgelost bij het nieuwe model.
(via installateursmenu kon ik de afvoer en aanvoer fan snelheid aanpassen en zodoende kwam ik erachter).
Een ventilatierooster doet zo goed als niks als aan de andere kant ook geen rooster open staat, die dingen werken alleen goed wanneer in huis gestookt wordt en via convectiewarmte alsware geventileerd wordt.
Ik moet het apparaat nog ophangen en werkelijk in bedrijf stellen, om die reden kan ik nog weinig zeggen over hoe stil het apparaat werkelijk is, hij is wel stiller dan andere merken/apparaten als je puur naar specs kijkt.
In jouw geval een co2 meter neerzetten en kijken wat het doet bij gesloten en open rooster.
Ik kan je wel vertellen op stand 1 is het apparaat in iedergeval stiller dan mijn ventilatie C box op laagste stand en stand 2 lijkt het ook niet te overtreffen, stand 5 is vergelijkbaar met een afzuigkap.
Alles valt en staat waar je hem ophangt, hier hangt straks nog een gordijn voor wat het geluid ook dempt(airflow is aan gedacht).
[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 01-02-2023 13:48 ]
Ja wind kan enorme verschillen veroorzaken. Zeker bij een raam op een kier. Windstil kan een kier niet voldoende zijn, met een beetje wind al snel wel.DeadMetal schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:27:
Ik heb voor de aardigheid/bewustwording mijn co2-meter eens twee nachten in de slaapkamer (2 volwassenen) geplaatst.
1e nacht, raam op de kiepstand: eerste helft van de nacht licht dalend van grofweg 750 naar 650, daarna weer oplopend tot zo'n 750 bij wekkertijd. Dus de hele nacht min of meer stabiel.
2e nacht, raam gekiept op de ventilatiestand (stuk kleinere opening): vanaf moment van naar bed gaan snel stijgend van zo'n 750 naar een piek van 1550 rond 02:00u 's nachts, daarna dalend tot 1200 rond wekkertijd (waarom? wellicht toegenomen wind). Bij opstaan het raam gekiept en daarna in een uur tijd gedaald tot 750.
sjurres schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:28:
Maar even... Op wtw zit toch ook subsidie?
Dan moet het toch door een erkend installateur gedaan worden?
Franciesco schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:56:
Helaas geen subsidie op wtw…
Op dit moment zelf midden in een verbouwing en ook besloten voor een WTW.Rveld schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:00:
was er maar een subsidie. Ik vind het nog steeds een grote faal dat een belangrijk gezondheidsaspect niet mee wordt genomen.
Door levertijden etc ga ik met een systeem van de aannemer werken (Daalderop ws).
Dacht dat ik subsidies had gezien voor een WTW. Had dit rond kerst uitgezocht maar nu blijkt dat dat alleen voor VVE's is. Blijf het heet raar vinden dat dit zo is geregeld.
WTWs kun je toch juist per huishouden installeren én daarnaast is de subsidie regeling zelfs per huishouden opgedeeld, waarom deze dan niet doortrekken naar particulieren?
Een WTW maakt geen warmte maar zorgt er alleen voor dat een "klein" percentage binnen blijft, het is vooral om gezondheid en comfort redenen dat je zo ding aanschaft.
Nooit begrepen waarom ventilatiewarmtepompen wel subsidie hebben gezien die exact hetzelfde werken als een mobiele airco ofwel een slecht rendement, overventileren door koude lucht naar binnen trekken en vervolgens weer in de verwarming duwen(is berekend op bepaalt luchtdebiet, mensen ventileren helemaal niet zo veel in praktijk als moet bij een ventilatiewarmtepomp).
[ Voor 126% gewijzigd door mr_evil08 op 06-02-2023 19:40 ]
Gek dat er zo weinig subsidieopties zijn voor balansventilatieoplossingen, Terwijl er wel argumenten voor zijn:remmuz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:09:
[...]
Dat weet ik wel zeker. Balansventilatie met WTW heeft een hoog rendement. Soms tot wel 98%.
Bovendien werkt een warmtepomp natuurlijk niet 24x7. Als de warmtepomp niet draait dan gaat je ventilatielucht alsnog ongebruikt naar buiten.
Wtw is natuurlijk wel een stuk duurder en vaak lastig te installeren in bestaande bouw.
- Zeer duurzaam, want ondanks gasbesparing (~250m3) nauwelijks extra stroomverbruik.
- In bestaande bouw zonder LTV op piekmomenten veel energie-efficiënter om 1kW extra te besparen met WTW dan met COP van 2.5 of zelfs 1 als electrisch bijgestookt moet worden.
- Daarmee ook minder belastend voor het stroomnet.
- Verdeeld de verduurzamingsnoodzaak over meerdere type apparaten/productiecapaciteit
- Verdeeld de verduurzamingsnoodzaak over meerdere type technici.
- Brengt meer huizen dichter bij een duurzame gasloze eindoplossing.
Als de overheid hier ook 30% subsidie op zou geven, zou er waarschijnlijk veel meer beweging in komen.
Ik ben er nu toch naar aan het kijken. Misschien zo'n Brink-achtig systeem en dan een groot deel zelf doen.
YouTube: Multi Air Supply - WTW zonder toevoerkanalen - Brink Climate Systems...
Ervaringen met Brink Multi Air Supply WTW
[ Voor 3% gewijzigd door Taxi645 op 09-02-2023 09:02 ]
Heb er even naar gekeken en op zich een leuk idee. Vond het toch niet je van het.Taxi645 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:01:
[...]
Ik ben er nu toch naar aan het kijken. Misschien zo'n Brink-achtig systeem en dan een groot deel zelf doen.
YouTube: Multi Air Supply - WTW zonder toevoerkanalen - Brink Climate Systems...
Ervaringen met Brink Multi Air Supply WTW
- de units komen boven de deur waar nu een raampje zit. Dat maakt de ruimtes zelf donkerder en de overloop is dan helemaal donker.
- ben bang dat de ventilator te veel geluid gaat maken. (Zou je een keer kunnen testen door alleen zon mixfan te kopen en even aan te sluiten. Dat terugdraaien is zo gebeurd
- vind het idee van mixen van verse en oude lucht op de overloop een minder goed plan. Voelt niet helemaal lekker. Ook al heeft TNO hier wel een rapport over gemaakt. En aangeeft dat het als vervanging gezien kan worden.
Ik ben zelf aan het denken om extra afvoeren te maken via het knieschot. Maar eens maar eens meer in verdiepen.pieterhi schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:00:
[...]
Heb er even naar gekeken en op zich een leuk idee. Vond het toch niet je van het.
- de units komen boven de deur waar nu een raampje zit. Dat maakt de ruimtes zelf donkerder en de overloop is dan helemaal donker.
- ben bang dat de ventilator te veel geluid gaat maken. (Zou je een keer kunnen testen door alleen zon mixfan te kopen en even aan te sluiten. Dat terugdraaien is zo gebeurd
- vind het idee van mixen van verse en oude lucht op de overloop een minder goed plan. Voelt niet helemaal lekker. Ook al heeft TNO hier wel een rapport over gemaakt. En aangeeft dat het als vervanging gezien kan worden.
Daarmee heb je toch het risico tot statisch elektriciteit?.
Voordat ik mijn D-WTW ga plaatsen wil ik nog een Armaflex 12mm om de kunstof buizen heen doen zodat geluid tot het minimum wordt beperkt ondanks het weinig zou uitmaken gezien we maar praten over een klein stukje buis, helaas is de (binnenspouw van gipsplaten hier dat sowieso verstevigd moet worden).
Dat je een WTW moet aarden snap ik, dat wordt hier straks doormiddel van een aardepen direct op buiten gedaan gezien hier geen geaard stopcontact zit.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 12-02-2023 13:21 ]
Dank voor jullie introductie in de cowboy-wereld; ik ben begonnen dit topic uitvoerig te lezen nadat ik nietsvermoedend en zonder kennis een betaald 'adviesgesprek' met offerte liet opstellen voor decentrale WTW voor woonkamer/keuken (42m2) door een landelijk ventilatiebedrijf. Uitkomst: offerte voor 1x ClimaRad Ventura V1X. Kosten: €5200,- all-in.
Dat is voor mij een absurde offerte, maar heeft als voordeel dat het 'adviesgesprek-korting' op de offerte me niet meer schuldig doet voelen. Ik moet er helaas zelf weer diep in moet duiken. En nog moeilijker: precies bepalen wat ik eigenlijk wil.
Enige achtergrond van thuis-toestand: bij het handmatig ventileren (5 minuten deuren open) zie je de CO2 met 1000 dalen, maar ook de PM2.5 tegelijk stijgen, dit allemaal op een relatief schone dag. De bestaande air-purifier heeft daarna een uur nodig het fijnstof weer weg te werken:
/f/image/VP34jgbDDx6ee7FoUDXDIVEC.png?f=fotoalbum_large)
Mijn lijstje eisen (in volgorde van prioriteit):
- Minstens 100m3/uur zodat het 'fris' ruikt binnen; het is nu te muf met de daulufts
- Luchtvochtigheid binnen van 70% naar 60%: gezonder en zuiniger
- Met PM2.5 fijnstof filter: hier in Noord-Brabamt is de lucht bij tijd en wijlen zeer smerig buiten, en ben banger voor fijnstijf (dat permanent in de longen blijft) dan voor een tijdelijk hoge CO2.
- Veel instelmogelijkheden (tijdklok, thresholds, ...)
- Niet 'te' luid
- Kwaliteit moet voldoende zijn om ~20 jaar mee te gaan
- Het mag best wat kosten als het aan alle eisen voldoet
- Filter-vervangkosten minder dan €100,-/jaar
- Onderdeel te maken van Home Automation. Mag ook met aan/uit relais. Ik meet CO2, RH, PM2.5 binnen/buiten, dus zou graag automatisch stoppen met ventileren als de houtkachel van de overburen aangaat
- CO2 waardes wat lager
- We willen ooit nog van gas af, dus combinatie met lucht-lucht warmtepomp / airco zou helemaal ideaal zijn
- Zomernacht ventilatie / koeling dmv WTW-bypass
- Door kunnen werken onder vriespunt
- Mitsubishi VL-100: €720,-/100m3/h; Simplicity. Goedkoop, met filter, simpele aan/uit, geen pre-heater, geen bypass, lagere efficientie, weinig reviews van te vinden. Enige in deze lijst zonder Wifi. Werkt niet onder vriespunt.
- Vents Micra 100 E1/E2: €1450,-/100m3/h: Vele filters. Geen bypass.
- Innova 2.0 Rinnova Vertical 30: €2650/320m3/h; Met vele filters. Geintegreerd met airco. Echter wel luidruchtig?
- Blauberg Freshbox E2-200 ERV WiFi: €2700,-/200m3/h. Krachtig. Met vele filters. Geen link te vinden naar Nederlandse verkoopsite?
- Fresh-R: €3300,-/120m3/h: Veel filters. Ziet er goed uit. Meerdere mensen op dit forum tevreden. Website doet wat simplistisch aan
- ClimaRad Ventura: €3300,-/250m3/h; Kwalitatief goed, maar duur. Hoge capaciteit. Geen fijnstoffilters. 'Gesloten' systeem: niet bedoeld om te automatiseren, handleiding benoemd lang niet alle mogelijkheden. Lastig om aan redelijke installateur te komen.
- Vantubo Flow M 150: €3800,-/150m3/h; PM2.5-sensor gestuurd. Van origine uit Belgie; weinig reviews? Website noemt als feature 'installatiekosten vanaf €250,-', wat ik niet herken...
- Zijn er tevreden of ontevreden gebruikers van bovenstaande apparaten? Bv. geluid is moeilijk te vergelijken.
- De combinatie met airco heb ik nog niet onderzocht (enige op lijst hier is de Innova), is dat de moeite waard?
[ Voor 5% gewijzigd door eludias op 12-02-2023 14:05 . Reden: Verwijderen naar links naar externe sites ]
WTW bypass lijkt marketing als ik dat vergelijk met mijn heteluchtverwarming die 100% buitenlucht kan aanzuigen(ventilatiestand), huis werd niet koeler ondanks pas ging koelen wanneer het buiten kouder dan binnen was, het zal ongetwijfeld iets doen, hier was het niet meetbaar.
Ik kan je wel wat vertellen over de Blauberg Freshbox
De ERV= vochtterugwinning (heeft ook niet elk merk).
E0= Met voorverwarmer.
E1= met naverwarmer (puur voor comfort in huis en kun je zelf aanzetten indien nodig).
E2= Met voor & naverwarmer. (die voorverwarmer is dus om tijdens strenge vorst door te kunnen draaien).
Ik heb zonder voorverwarmer gekozen gezien 700 watt erg veel vond, product zonder voorverwarmer kan tot rond -5 functioneren, wat de software dan doet is steeds tijdelijk de aanvoer stoppen en de platenwisselaar opwarmen en dan weer verder gaan (wat een warmtepomp ook doet en daar heet het een de-frost).
Ik kan je wel vertellen dat ik de motors van de Blauberg Freshbox aan de luidruchtige kant vind (de frequentie wat je hoort) puur kijkend naar db,s zijn het super stille apparaten(alleen in testopstelling geprobeerd en moet hem nog aan de muur maken).
Ik heb voor dit product gekozen vanwege vochtterugwinning, stilte, en het apparaat is open, met open bedoel ik je kan zaken aanpassen in de software net als een externe vocht of co2 meter aan hangen.
Nadeel de kast is nogal lomp en heeft een industrieel design(kan met WAF een dingetje zijn).
[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 12-02-2023 13:53 ]
Tevens streep ik bypass weg.
Vraagje: heb je de Blauberg Freshbox 200, of de 100?
Indien de 200, is deze in Nederland verkrijgbaar?
Helpt 'vochtterugwinning' ook als het te vochtig is binnen, of werkt dat dan juist naar buiten toe?
De decentrale wtw’s hebben normaal gesproken de aan/afvoer door de gevel. Ik denk dat de meeste fabrikanten hierbij uitgaan van een geisoleerde gevel en dat daarom geen isolatie toegepast wordt op de buizen. Bij een centraal systeem doe je immers doorgaans hetzelfde: de isolerende buizen starten nadat de dak- of gevelisolatie gepasseerd is. Al is dit bij de aanvoerbuis vanaf buiten vooral bedoeld tegen condensatie.mr_evil08 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:18:
Weet iemand waarom vrijwel alle decentraal WTW,s kunstof buizen hebben(en weinig met isolatie omheen)?
Daarmee heb je toch het risico tot statisch elektriciteit?.
Voordat ik mijn D-WTW ga plaatsen wil ik nog een Armaflex 12mm om de kunstof buizen heen doen zodat geluid tot het minimum wordt beperkt ondanks het weinig zou uitmaken gezien we maar praten over een klein stukje buis, helaas is de (binnenspouw van gipsplaten hier dat sowieso verstevigd moet worden).
Dat je een WTW moet aarden snap ik, dat wordt hier straks doormiddel van een aardepen direct op buiten gedaan gezien hier geen geaard stopcontact zit.
Kunststof buizen kunnen ook zonder isolatie behandeld zijn tegen statische elektriciteit. Ik weet niet of dat het geval is bij alle decentrale wtw’s. Eigenlijk zie ik de link niet tussen isolatie (in de zin van steenwol, eps etc) en statische elektriciteit, tenzij je elektrische isolatie bedoeld.
Niet alle wtw’s hebben trouwens een geaarde aansluiting. Van de Climarad Sensa weet ik bijvoorbeeld dat de stekker niet geaard is. De Ventura heeft dan weer wel een geaarde stekker.
Persoonlijk verwacht ik weinig van de geluidsreductie wanneer je de buizen isoleert. In mijn beleving komt het meeste geluid namelijk van de luchtuitstroming in de woonruimte en dan als tweede van de ventilatoren zelf. Beide zaken gebeuren na de aan/afvoerbuizen dus isolatie om die buizen zal niet of nauwelijks effect hebben.
Buisisolatie om geluidsdemping van buitengeluiden te krijgen zal misschien wel iets doen. Al denk ik dat het apparaat met al zijn interne dempeingsmaterialen zelf meer invloed heeft dan de eventuele buisisolatie.
Over de levensduur: van Climarad weet ik dat de verwachte levensduur ongeveer 18 jaar is. Dit heb ik destijds nagevraagd. Of een dergelijke termijn ook voor de andere merken geldt weet ik niet.
Aan de Ventura kun je een externe (Climarad) CO2 sensor hangen, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.
Ik heb de 100 variant bij ventilatieshop weg, betreft kleine ruimte met weinig personen.eludias schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:19:
@mr_evil08 Dank! Ja, die WAF-factor doet zeker mee: niemand staat hier niet te springen om én een luchtververser, én radiotor-ventilatoren, én WTW-installatie én airco-module allemaal in de woonkamer te hebben, dus idealitair een unit (die best buiten mag staan) die alles doet. Maar dat bestaat vast niet.
Tevens streep ik bypass weg.
Vraagje: heb je de Blauberg Freshbox 200, of de 100?
Indien de 200, is deze in Nederland verkrijgbaar?
Helpt 'vochtterugwinning' ook als het te vochtig is binnen, of werkt dat dan juist naar buiten toe?
Ze hebben niet alle modellen op de website staan, alleen het basis model maar bij navraag konden ze alles wel leveren van de 100 variant dus ik vermoed de 200 ook wel.
Vochtterugwinning schijnt 3 tot 5% te doen in verhoging in de woning.
Je kan het niet uitzetten dan moet je de wisselaar vervangen.
Functie is bedoelt om jouw woning vochtiger te houden, de niet ERV variant is er ook.
Je hebt ook WTW,s met warmtepomp erin dan kun je ook verwarmen en koelen en ventileren, ze zijn weliswaar meer "alles in 1" maar die dingen maken een herrie in huis, climarad had er 1.
De Brink air 70 bijvoorbeeld is gedeeltelijk aan de buitengevel, 200 m3/h met D-WTW zijn joekels.
Systemen die op buiten staan zijn er genoeg, dan kom je op systemen uit in het bedrijfsleven/kantoorpanden.
[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 12-02-2023 17:59 ]
De meeste apparaten kan je niet 'slim' aansturen, en al helemaal niet de snelheid/stand beinvloeden. De Innova, Fresh-R en Climarad sowieso niet. De Mitsubishi (die ik overweeg voor de slaapkamer, de VL-50 overigens) kan wel via een relais worden aangestuurd, ook qua laag/hoog (2 pagina's terug besproken, maar ik snap nog niet hoe, ik ga hier later deze week nog een post hier in dit topic over plaatsen).eludias schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:23:
Mijn lijstje eisen (in volgorde van prioriteit):
- Minstens 100m3/uur zodat het 'fris' ruikt binnen; het is nu te muf met de daulufts
- Luchtvochtigheid binnen van 70% naar 60%: gezonder en zuiniger
- Met PM2.5 fijnstof filter: hier in Noord-Brabamt is de lucht bij tijd en wijlen zeer smerig buiten, en ben banger voor fijnstijf (dat permanent in de longen blijft) dan voor een tijdelijk hoge CO2.
- Veel instelmogelijkheden (tijdklok, thresholds, ...)
- Niet 'te' luid
- Kwaliteit moet voldoende zijn om ~20 jaar mee te gaan
- Het mag best wat kosten als het aan alle eisen voldoet
Van de Fresh-R is mij wel bevestigd dat het toegestaan is om de stroom van het appraat af te schakelen (bijv. slimme stekker) en dat hij dan niet zijn wifi-gegevens verliest (die enkel bedoeld zijn om data/statistieken te uploaden, niet voor slimme aansturing, en het wordt tevens gebruikt zodat het apparaat weet hoe laat het is, bijv. t.b.v. nachtventilatie). Fresh-R heeft ook geen instelmogelijkheden/schema's. Gaat automatisch op basis van binnen/buitentemp, co2 en r.l.v.. Evt. kan je voor 90 minuten de snelheid overrulen totdat hij terugschiet naar auto-modus.
De Innova maakt inderdaad een pokkeherrie al op de laagste stand. 10 seconden naar dat apparaat luisteren en het was me al duidelijk dat dat hem niet ging worden voor mij.
https://www.lueftungsmarkt.de/meltem-m-wrg-ii
Die is met/zonder enthalpiewisselaar en zelfs met modbus/rs485 te krijgen.
Wel € en ik heb nog geen NL shop gevonden.
Misschien ook iets voor @eludias ?
Blauwberg freshbox WiFi modellen zijn "smart" te bedienen via App op mobiel / op afstand.
Heeft ook een firealarm poort, daarmee zou je een signaal kunnen sturen(weet niet hoe het werkt).
"help alarm houtkachel van buren gaat aan" dat de WTW stopt.
https://www.blaubergbenel...roduct/freshbox-100-wifi/
Kan ook een schema instellen op welk tijdstip welke stand moet functioneren, apparaat is best wel uitgebreid kwa aansturing.
Apparaten fysiek van stroom gooien met een smart stekker zou ik niet aan beginnen, ondanks niet bevestigd kan apparatuur bij inschakelen een opdonder krijgen, producten zijn daar niet voor bedoelt.
[ Voor 58% gewijzigd door mr_evil08 op 14-02-2023 14:41 ]
Proton_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:40:
@DeadMetal het is inderdaad een wat onduidelijk schema, maar het gaat om dit stukje:
[Afbeelding]
Ik heb nog eens verder zitten kjken naar het aansluiten van de Mitsubishi ML-50, maar het blijft voor mij onduidelijk. Wie kan me helpen het te begrijpen?Proton_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:10:
@DeadMetal Geen hi en geen low = uit.
Volgens dit schema kan het geen kwaad om hi en low ook beide aan te zetten, dan staat hij op hi, maar het schema is voor een AC fan en er zit een DC fan in dus het zal vanbinnen een beetje anders zijn.
Om te beginnen zien we een 4-aderige kabel, wat voor kabel is dat?
:fill(white):strip_exif()/f/image/zJcFw85h3G3RZZ25TY2TiJbx.png?f=user_large)
Daarvan moet er 1 op com, 1 op high en 1 op low. De laatste is de aardedraad
:fill(white):strip_exif()/f/image/1pV97LkJdvQlYh0XwKAVeEnT.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/hbNNq4zKFzGyj67DEOUDeC8k.png?f=user_large)
Maar waarop zet je nou spanning (com?), en wat is de nul (hi/lo)? Of juist andersom?
Wat is het stroomschema? Pas daarna kan ik onderzoeken wat voor (slimme) switch / relais er nodig is.
Ik vermoed dat de vier aderige kabel is voor tussen de aansluiting op het apparaat en de bedieningsschakelaar. Want daar heb je vier adres nodig. 1 keer fase, twee keer een optionele nul en een aarde.
Maar de crux zit hem als ik het goed begrijp dus in de nuldraad schakelen. Dus een (liefst iets met ESPHome t.b.v. aansturing door Home Assistant) relais die simpelweg een schakelaartje omzet van 1 ingang naar 2 uitgangen (of andersom eigenlijk), in plaats van zelf wel/geen spanning op een poort te zetten.
Ik ben daar niet bekend mee, iemand een suggestie?
[ Voor 8% gewijzigd door DeadMetal op 17-02-2023 18:05 ]
[ Voor 96% gewijzigd door Knowbody op 17-02-2023 21:13 ]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2046242
Ah....🫣 Danku!Franciesco schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:08:
@Knowbody voor centrale wtw kun je beter in het onderstaande topic posten.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2046242
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Draait de fan dan niet de verkeerde kant op, of zeg ik nu iets heel doms? #durftevragenProton_ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:23:
@DeadMetal als COM kan je ook een nul nemen en hi/lo dan een fase. Dan kan je de fase schakelen.
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0002_switch_module.html
dus bijv. deze.
En de nul op com. Zigbee, compatibel met Zigbee2Mqtt en dus Home Assistant.
En als het toch niet de bedoeling dat zowel Hi als Lo tegelijk van spanning worden voorzien (eerder schreef je dat het niet uitmaakt), maak ik in HA 2 virtuele toggles voor aan/uit en hoog/laag die er zorg voor dragen dat beide switches nooit tegelijk aan staan:
Icm via Zigbee2mqtt een 'power_on_behavior' van 'off' instellen (als de switch opstart, standaard geen spanning op een van de uitgangen zetten)
Mocht iemand dit een verkeerd idee vinden, let me know
https://blomkvistitk.no/p...ABc1hlkzwxhOUMi59uoM2pvy4
Daar verkopen ze een MQTT licentie voor de Freshbox, iemand ervaring mee hoe dat werkt?
De freshbox module mbt co2 is de cd-1 of cd-2, het zit inderdaad niet binnen de App en je kan het niet uitlezen wat ik tot dusver kan zien, ik heb geen externe modules erbij genomen en doe het handmatig.Apartja schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:49:
@mr_evil08 Stuur je de Freshbox alleen aan met de bijgeleverde app? Daar zit geen CO2 sturing in toch? Ik kwam deze site tegen van Blomkvist;
https://blomkvistitk.no/p...ABc1hlkzwxhOUMi59uoM2pvy4
Daar verkopen ze een MQTT licentie voor de Freshbox, iemand ervaring mee hoe dat werkt?
https://blaubergventilato...load/cd_1_user_manual.pdf
Met jumpers kan je het bijstellen naar gewenste waarde.
Bedenk goed of je werkelijk iets wil doen met deze zaken.
MQTT heb ik ook niet (vroeger homeautomation met de Daikin WP gespeelt, leuk allemaal, metertjes en logboeken maar na 1 maand deed ik er niets meer mee en de "server" uitgezet).
Op gegeven moment draait alles automatisch en dat kunnen de apparaten prima zelf lokaal.
Tijdklok en afstand aan/uit zetten is de enige wat ik binnen de App doe(bij de Daikin WP), de WTW zal niet veel anders zijn, bij afwezigheid zal toch altijd op stand 1 draaien.
Ik wacht nog op betonboor bedrijf want hij is nog niet geinstalleerd, apparatuur huren/aanschaffen is bijna net zo duur als een bedrijf laten komen dan ga ik niet lopen martelen en heb ik het precies.
[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 23-02-2023 13:27 ]
Ik heb nu Home Assistant draaien met een esp32 en SCD40, dan zou ik daar een 0..10V output op kunnen zetten en daarmee de Freshbox aansturen. Of inderdaad 'stand alone' al denk ik dat ik hem vaak vergeet op te toeren naar gelang hoeveel mensen er zijn.
Ik ben benieuwd hoe hij bevalt als je hem hebt hangen.
Bedankt voor alle informatie. Het betreft bij ons een jaren-30 woning met 4 personen. Alles aardig geisoleerd, maar nu dus wel last met wat hogere CO2-waardes. De ventilatie openingen van het raam zijn in de winter toch wel minder aangenaam.
Ben mij aan het orienteren op Climarad Ventura V1X, vanwege de hoge capaciteit. Niet op 100% capaciteit draaien lijkt mij qua geluidsbelasting wel pretiig.
Heb nu gelezen dat je in Oldenzaal alles kan bekijken en beluisteren. Maar graag zou ik een keer bij iemand in een thuis situatie willen luisteren.
Wij wonen in Arnhem. Bij wie zou ik een keer mogen komen kijke en luisteren?
Alles boven 30 dbA wordt storend, maar aan de andere kant een koelkast maakt al 35-40 dbA dus ik zal wel een zeur zijn, een WTW op 100% draaien wil je zeker niet inderdaad, vanwege rendement daling en wat je al aangeeft geluid.
Bij iemand in een thuissituatie luisteren is ontzettend lastig, heeft die persoon gordijnen en een vloerkleedje bijvoorbeeld of alleen een rolgordijntje met PVC/plavuizen/laminaat ofwel een holle klankkast, dat maakt behoorlijk uit hoe de WTW zal klinken.
https://community.eigenhu...-715?postid=5556#post5556
Lees dat eerst. Mss kun je daar nog meer vragen of heb je aan dit antwoord al genoeg?
Ik heb beide: zowel de Sensa als de Ventura. De Ventura is duidelijk stiller. Zie ook mijn eerdere berichten in dit topic. @Lars13
En @Lars13 leek me met een nieuwe vraag te komen en ik nam aan .... dat als er wat stond hij dat zelf al gelezen zou hebben..... soms doe je verkeerde aannames..... maar ga niet zijn huiswerk hier doen....Bedankt Anne en Rakker voor jullie reacties.
Het gaat idd om een Climarad Ventura of 2.0 of vergelijkbaar.
Ik ben nog op zoek naar gebruikerservaringen. Met name het geluid wil ik weten.
Jij droeg daar zelf al eerder bij, dat wist je vast nog wel.....

[ Voor 34% gewijzigd door route99 op 26-02-2023 18:48 ]
Uit de zin “Climarad Ventura of 2.0 of vergelijkbaar” zou je kunnen concluderen dat deze 3 units heel vergelijkbaar zijn, maar dat zijn ze dus niet.
Overigens kan ik me de strekking van de review over de Climarad 2.0 best voorstellen: het debiet (zeker van de standaard max-Auto) is te laag om met meerdere personen in een ruimte goede CO2 waardes te halen/houden. Daarbij maakt hij behoorlijk wat geluid.
Persoonlijk kan ik de Sensa niet echt aanraden als je een stille unit zoekt met genoeg capaciteit voor meerdere personen. Bij mij hangt hij in de keuken waar vooral gekookt en gegeten wordt en vind ik het daarom acceptabel. In de woonkamer zou ik de Sensa niet willen.
De Ventura vind ik dan veel geschikter voor echte leefruimtes. Maar ook die is op een debiet wat nodig is voor 2á3 personen (zeg rond de 70-90m3/h) hoorbaar maar voor mij nog acceptabel: bij normaal tv volume en tijdens gesprekken valt het vrijwel weg.
Zou je langere tijd in een ruimte verblijven met 4, 5 of meer volwassen personen dan is de standaard max-Auto van de Ventura veelal ook niet voldoende om de CO2 waardes onder de 1200ppm te houden. Dan zal hij echt manueel harder gezet moeten worden met extra geluid tot gevolg.
Climarad doet er heel wazig over.
[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 26-02-2023 20:22 ]