Ja precies daar heb je het al op een lage stand dan is het rendement hoger.Stef87 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:39:
[...]
Onze 5x Suedwind geen last van koude tocht. Staan gewoon 24/7 aan op lage stand
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ja precies daar heb je het al op een lage stand dan is het rendement hoger.Stef87 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:39:
[...]
Onze 5x Suedwind geen last van koude tocht. Staan gewoon 24/7 aan op lage stand
Ja. En het apparaat werkt uitstekend, hij slaat alleen niet meer aan bij hogere co2. We hebben de meter, die stond te gillen, naast de climarad gezet. Het was inmiddels rond de 1400 a 1500. Normaal komt het hier eigenlijk nooit boven de 800 a 900. Dus we hebben raamroosters weer opengezet, en hebben de sensa handmatig aangeslingerdFranciesco schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:43:
Dat is balen @Sjamo !
Ik neem aan dat je de stekker er al eens uitgetrokken hebt om te kijken of een herstart helpt?
De eerste stap is een zoekmachine.Noxa schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:01:
Ik ben me aan het inlezen in de mogelijkheden mbt decentrale ventilatie.
Het voornemen is om het ouderwetse dubbelglas van de begane grond te laten vervangen voor een beter isolerende variant. De huidige ruiten hebben ventilatieroosters en die wil ik dan ook meteen laten verwijderen. De woning heeft geen centrale ventilatie (kanalen). Dus mijn voornemen is om bij het vervangen van het glas ook meteen decentrale ventilatie te laten installeren.
Hoe bereken ik hoeveel vermogen aan ventilatie ik nodig heb?
Aha. Daar kan ik wel mee op zoek. Dus de inhoud woning/woonlaag doet er niet eens zo veel toe. Meer het aantal personen in een woning.Franciesco schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:35:
@Noxa Meestal wordt de regel gehanteerd dat je minimaal 30-35m3/h debiet luchtverversing moet hebben per persoon. Deze hoeveelheid is nodig om de CO2 waarde, die over het algemeen als indicatie voor de luchtkwaliteit binnenshuis gezien wordt, niet te hoog te laten oplopen. Beter niet boven de 1200ppm, maar liever nog <1000ppm.
Daarbij wil je het liefst niet dat je unit/de units altijd op 100% moeten draaien, dus overcapaciteit is vanwege de geluidsproductie van de unit(s) maar ook vanwege visite e.d. goed om te hebben.
Het woord ventilatieberekening was niet in me opgekomen. Dank voor je input.FitTiv schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:50:
[...]
De eerste stap is een zoekmachine.
https://www.ventilatieland.nl/ventilatieberekeningen
Het is slim om in de documentatie te kijken en de unit bij een normale gezinssituatie af te stellen op "stand 2". Stand 1 is afwezigheidsstand en stand 3 is douchen/koken/bezoek.Noxa schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:55:
[...]
Aha. Daar kan ik wel mee op zoek. Dus de inhoud woning/woonlaag doet er niet eens zo veel toe. Meer het aantal personen in een woning.
Wij zijn met 5 man thuis (3 ukkies, maar die worden natuurlijk ook groot). Dan zou de unit een van 150 tot 175 kuub/h moeten hebben in een normale situatie. Is het niet voor die paar keer per jaar met ruime visite niet net zo handig om dan wel even een raam of deur open te zetten?
[...]
Het woord ventilatieberekening was niet in me opgekomen. Dank voor je input.
Dat klinkt wel als te mooi om waar te zijn, de meeste bekende fabrikanten geven allemaal aan dat beneden -3 de voorverwarmer in werking kan treden zowel centraal als decentraal, doe je dat niet dan bevriest dat ding en keldert het rendement enorm en is het niets meer dan een veredelde ventilatie C unit geworden waardoor er onderdruk in de woning kan ontstaan.Andrehj schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:05:
[...]
Het gedrag bij vriesweer is een groot voordeel van centrale WTW: Daar zit meestal een elektrisch verwarmingselement in. Dat kun je dan modulerend aansturen, zodat het stroomverbruik meevalt.
Soms kun je ook een enthalpiewisselaar monteren. Als de software daar dan rekening mee houdt, hoeft de voorverwarmer helemaal nauwelijks meer aan.
Hier (met enthalpiewisselaar) was het deze week tot -8.5 's nachts, en de voorverwarmer is helemaal niet meer aan geweest, terwijl de WTW toch continu 220 m³/h aan verse lucht (van 17 à 18 °C) de woning in blies.
[Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 21-12-2022 22:57]
Heb je voorbeelden van "veel betere"?mr_evil08 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:44:
[...]
Dat klinkt wel als te mooi om waar te zijn, de meeste bekende fabrikanten geven allemaal aan dat beneden -3 de voorverwarmer in werking kan treden zowel centraal als decentraal, doe je dat niet dan bevriest dat ding en keldert het rendement enorm en is het niets meer dan een veredelde ventilatie C unit geworden waardoor er onderdruk in de woning kan ontstaan.
Of ze gaan flink terug in ventilatiecapaciteit.
Een decentraal wtw kan ook een voorverwarmer hebben daar zit geen verschil in met een centrale wtw.
Ook zijn er al decentraal wtw,s op de markt die tot 200 m3/h kunnen.
Een enthalpiewisselaar doet alleen aan vochtterugwinning wat ik tot dusver heb begrepen en ja iets minder kans op bevriezen.
Wat ik veel in Nederland te koop zie zijn allemaal verouderde modellen, maken veel lawaai en ventileren maar matig, in Duitsland zijn er veel betere te koop.
Blijkbaar niet dus. Ik meet elke Watt die in mijn WTW gaat (zit op eigen groep, met eigen kWh meter) en zou echt wel hebben gezien als de WTW veel meer (door het verwarmingselement) of iets minder (door aftoeren) was gaan verbruiken. Dat was niet het geval, terwijl de temperatuur hier vorige week dus tot -8.6 was gezakt.mr_evil08 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:44:
Dat klinkt wel als te mooi om waar te zijn, de meeste bekende fabrikanten geven allemaal aan dat beneden -3 de voorverwarmer in werking kan treden zowel centraal als decentraal,doe je dat niet dan bevriest dat ding en keldert het rendement enorm en is het niets meer dan een veredelde ventilatie C unit geworden waardoor er onderdruk in de woning kan ontstaan.
Of ze gaan flink terug in ventilatiecapaciteit.
Geen idee waar deze opmerking op slaat. Vooral ook omdat die zonder enige onderbouwing wordt geponeerd. Kun je dit onderbouwen?Een enthalpiewisselaar doet alleen aan vochtterugwinning wat ik tot dusver heb begrepen en ja iets minder kans op bevriezen.
Wat ik veel in Nederland te koop zie zijn allemaal verouderde modellen, maken veel lawaai en ventileren maar matig, in Duitsland zijn er veel betere te koop.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Ik lees de documentatie/handleidingen van de fabrikanten waar dat in staat, meeste producten slaat bij -3 de voorverwarmer aan als die erop zit, dan kijk ik bij merken Zehnder en Brink.Andrehj schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:51:
[...]
Blijkbaar niet dus. Ik meet elke Watt die in mijn WTW gaat (zit op eigen groep, met eigen kWh meter) en zou echt wel hebben gezien als de WTW veel meer (door het verwarmingselement) of iets minder (door aftoeren) was gaan verbruiken. Dat was niet het geval, terwijl de temperatuur hier vorige week dus tot -8.6 was gezakt.
[Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 22-12-2022 18:27]
Ik denk dat 30-35m3/h een aardige richtlijn is. Met 4 personen zou ik dan wel 120-140m3 uitkomen, terwijl het bij mij met 80 m3/h (Climarad op autostand) met 4 personen ook netjes onder de 1200 PPM blijft de afgelopen maanden.Franciesco schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:35:
@Noxa Meestal wordt de regel gehanteerd dat je minimaal 30-35m3/h debiet luchtverversing moet hebben per persoon. Deze hoeveelheid is nodig om de CO2 waarde, die over het algemeen als indicatie voor de luchtkwaliteit binnenshuis gezien wordt, niet te hoog te laten oplopen. Beter niet boven de 1200ppm, maar liever nog <1000ppm.
Daarbij wil je het liefst niet dat je unit/de units altijd op 100% moeten draaien, dus overcapaciteit is vanwege de geluidsproductie van de unit(s) maar ook vanwege visite e.d. goed om te hebben.
Ik zou eerst eens wat CO2 meters kopen en een paar weken gaan kijken hoe de ventilatie nu is. Misschien zelfs een keer met beneden de roosters dicht als het niet heel slecht blijkt.snowwy77 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:31:
Hoop dat jullie eens mee kunnen denken hoe ik ons oude huis warm kan houden met WTW.
Ik heb nu passieve ventilatie roosters in de slaapkamers.
Verder niets. Zelfs geen afzuiging in de keuken. (in een matig geisoleerd huis uit eind 1800)
[...]
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model 3 SR+
snowwy77 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:31:
Hoop dat jullie eens mee kunnen denken hoe ik ons oude huis warm kan houden met WTW.
Ik heb nu passieve ventilatie roosters in de slaapkamers.
Verder niets. Zelfs geen afzuiging in de keuken. (in een matig geisoleerd huis uit eind 1800)
Met dit koude weer wordt het 14 graden in de woonkamer en 12 graden in de slaapkamers (waarbij de CV dan maar aanslaat).![]()
Er is nu wel budget voor verbeteringen. Maar er zijn zoveel opties!
Binnenkort worden de enkele ramen worden vervangen naar HR, dat zal veel helpen maar maakt ventilatie natuurlijk ook nog meer noodzakelijk.
En wil het liefst in één keer goed doen - en heb daar ook wel zo'n 2000 euro budget voor centrale WTW of decentrale WTW + MV, als jullie denken dat zo'n oplossing echt helpt.
We verstookten vorig jaar 1600 m3 gas.
Nu we erop letten maar 350m3 sinds julli 2022. Dus max. 1000m3 op jaarbasis.
Maar alleen omdat de houtkachel overuren maakt in de woonkamer.
Maar dan is wel de rest van het huis oncomfortabel koud, in de 3 wintermaanden. Kindjes worden ouder en gaan vanaf nu vaker boven op hun kamer spelen. Dat is onprettig en worden dan electrisch bijverwarmd.
Ik vrees dat veel meer geld uitgeven aan ventilatie- of WTW niet echt functioneel is - omdat het altijd een oud huis zal blijven zonder vloerisolatie bijvoorbeeld.
Je ziet de houtkachel in de woonkamer op de plattegrond, meteen daarboven zit een passief afzuigventiel.
Die kan evt. omgelusd worden naar de overloop boven (met een buisventilator). Zodat de overtollige warmte uit de woonkamer op verzoek boven uitkomt (of is dat meer een grappig idee dan echt functioneel?).
Extra voordeel is wel dat dat ventiel ook gebruikt kan worden voor andere vormen van warmte verplaatsing of ventilatie naar buiten in de zomer, of een WTW koppelen.
Daarbij is er dus *geen* kook afzuiging in de open keuken (die altijd veel kouder dan de aangrenzende woonkamer). Daar moet ik sowieso wat mee, maar wil niet het huis onnodig koud maken.
Ik las dat iemand een Brink A70 WTW had opgehangen die ook de kook-lucht afzuigt. Ik weet niet of dat echt aan te raden is gezien verstopt raken van vette kooklucht? En dat ding kost 600 euro..
Hieronder de plattegrond van de begane grond (links).
En 1e verdieping (rechts).
[Afbeelding]
Mijn opties, of als je een beter idee, hebt hoor ik het graag!
1* Een stille decentrale WTW in de meest warme ruimte (woonkamer 40m2).
Zoals de Mitsubitsi VL 50 of 100 ?
En (liefst) mechanisch ventileren met nieuw te plaatsen ventielen in slaapkamers (want dat is ook lekker afkoelen in de zomer). En de huidige passieve rooster dan open of dicht draaien afhankelijk van de warmte buiten. Of moet ik mechanisch afzuigen juist niet willen combineren met decentrale WTW?
2* Of een grote centrale WTW boven plaatsen en buizen en extra ventielen gaan aanleggen door een matig geisoleerd huis (en alle passieve roosters dicht zetten, maar warmte lekken zal ik houden).
Verdien ik dat wel terug?
Ongeacht 1 of 2;
En wat doe ik volgens jou dan in de (koude) keuken qua ventilatie tijdens koken?
Een kleine WTW of is dat af te raden die op een koude plek te zetten en gezien de vette lucht?
Voorheen zetten we een raampje open maar daar willen we vanaf
Als je CO2 meters gaat kopen, denk er dan meteen over na dat je meters koopt die je kan koppelen aan bijvoorbeeld Home Assistant. Dan kan je nadat je een ventilatiesysteem hebt aangelegd die meters weer gebruiken om dat systeem vervolgens CO2-gestuurd te gaan maken (tenzij je een unit koopt die dat zelf al kan; en mits je een unit koopt die op de een of andere manier aan te sturen is natuurlijk).Gerbenvl schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:45:
[...]
Ik zou eerst eens wat CO2 meters kopen en een paar weken gaan kijken hoe de ventilatie nu is. Misschien zelfs een keer met beneden de roosters dicht als het niet heel slecht blijkt.
Grote kans dat een huis uit 1800 veel natuurlijke ventilatie heeft wat lastig dicht te krijgen is? Dan zonde van je investeringen in ventilatie systemen.
Bij ons jaren 70 huis hebben we bijvoorbeeld op de slaapkamers helemaal geen ventilatie. Ook geen roosters. Met wat wind buiten kan ik met een raam dicht slapen en dan loopt de CO2 amper op. Waarschijnlijk komen dit soort dingen door super lucht lekkend dak (wel flink geïsoleerd). Als het wind stil is wel raam open, anders loopt de CO2 wel op.
Mooi fout is niet lelijk
Een tijdje niet actief geweest op dit topic, maar bij ons natuurlijk druk bezig geweest. In principe is 'alles' nu klaar: We wonen sinds een paar dagen in onze woonkamer, wat een luxeFoccodeJ schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 05:13:
Wat een ontzettend informatief topic, precies wat ik zocht. Ik haak graag aan![]()
Wij hebben een woning zonder ventilatie uit 1979. We zijn plannen aan het maken voor een renovatie met een isolatie, een uitbouw, kunststof kozijnen met triple glas (zonder roosters, wel met ventilatiestand) en vloerverwarming.
Nu hebben we toch vaak de ramen dicht in de koude maanden vanwege de tocht. Eigenlijk niet top natuurlijk, dus ik zat te denken om meteen maar decentrale wtw ventilatie mee te nemen, bij voorkeur in het plafond van de uitbouw. Ik zal tzt het topic nog eens preciezer doorlezen en als we een keuze hebben gemaakt het hier delen om ook weer anderen te helpen. Eerste informatie die ik al heb opgehaald: CO2 meter kopen, haha
Is het gefixt?Sjamo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:23:
[...]
Ze mogen het mooi uitzoeken. Ik ga er zomaar vanuit dat dit onder garantie valt.
We waren sloom met het melden bij de installateur door verschillende omstandigheden, en na een week sloeg hij uit zichzelf weer aan. We kijken het nu aan. Als het alarm van de co2-meter hier weer afgaat, gaan we direct bellen.
Het is toch jammer dat de ingebouwde CO2 meter niet uit te lezen is op de Climarads (of weet iemand daar een truc voor?).Sjamo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:23:
[...]
Ja. En het apparaat werkt uitstekend, hij slaat alleen niet meer aan bij hogere co2. We hebben de meter, die stond te gillen, naast de climarad gezet. Het was inmiddels rond de 1400 a 1500. Normaal komt het hier eigenlijk nooit boven de 800 a 900. Dus we hebben raamroosters weer opengezet, en hebben de sensa handmatig aangeslingerd
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Top, helemaal niet gezien. *gaat lezenProton_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:57:
@DaWizza de installatiehandleiding geeft aan dat je met een setje relais zoals de Shelly een heel eind moet komen, bladzijde 8 rechts (Ned-7).
Deze kende ik nog niet, heb je er al ervaring mee? Ik zie hem sporadisch genoemd worden in dit topic en hier, maar verder weinig ervaringen gedeeld.DaWizza schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:21:
Ik ben aan het orienteren en vind de Mitsubishi 100VL wel een mooi apparaat voor een leuk bedrag.
Hier ben ik ook nog naar op zoek. Welke heb je?Er hangt al een aparte CO2 sensor in Home Assistant, ik ben op zoek naar mogelijkheden om de WTW met HA aan te sturen.
Dit vraagstuk is wat mij ook nog tegenhoudt om een WTW aan te schaffen, ik zou zoiets graag aan HA koppelen (en sowieso zonder cloud-afhankelijkheid). Verdiept in Climarad en Fresh-R, beiden ondersteunen het niet. Fresh-R heeft wel wifi maar dit is enkel om data te uploaden naar hun website t.b.v. statistieken, niet t.b.v. aansturing.Heeft iemand een decentrale WTW in HA hangen en hoe heb je dat geregeld?
Een simpele Shelly met uit/aan zou al werken, dan mis ik wel de optie om snelheden te regelen.
Ik heb er geen ervaring mee. Op papier heeft ie een fijn formaat, maakt weinig herrie en is hier in huis makkelijk uit te breiden met een 2e aan de andere kant vd woonkamer indien nodig.DeadMetal schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:03:
[...]
Deze kende ik nog niet, heb je er al ervaring mee? Ik zie hem sporadisch genoemd worden in dit topic en hier, maar verder weinig ervaringen gedeeld.
Deze had ik vorige maand gekocht met 50 euro korting.Hier ben ik ook nog naar op zoek. Welke heb je?
Proton_ had boven mijn bericht als een voorzet gegeven: met bijv. een Shelly kun je 'm aansturen als je weet hoe je 'm aan moet sluiten.Dit vraagstuk is wat mij ook nog tegenhoudt om een WTW aan te schaffen, ik zou zoiets graag aan HA koppelen (en sowieso zonder cloud-afhankelijkheid). Verdiept in Climarad en Fresh-R, beiden ondersteunen het niet. Fresh-R heeft wel wifi maar dit is enkel om data te uploaden naar hun website t.b.v. statistieken, niet t.b.v. aansturing.
Juist vanwege de houtkachel van m'n buren (fijn... maar wel op voorspelbare tijden en dus valt daarop te automatiseren) wil ik een HA-koppeling hebben om de ventilatie op specifieke momenten even te laten stoppen.
Ik denk dat ik de oorzaak ook heb gevonden: was vandaag even de Koof van de afzuigunit aan het afwerken en voelde daar toch wat natuurlijke tocht. Ik denk dat ik gewoon geïdentificeerd heb waar het weg komt en vrees dat er niks aan te doen isFoccodeJ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:34:
Ik heb inmiddels een week een meter (400-5000 ppm) in huis. Nu hebben we redelijk wat planten in huis en een beetje tocht, maar zelfs dan vind ik de waardes laag. 's Ochtends als we beneden komen, is het structureel onder de 450ppm en hij loopt nooit echt op. Met houtkachel aan en ramen dicht en samen een paar uren gewoon binnen zijn zat ie op een gegeven moment zo rond de 610, hoger niet structureel geweest. Tijdens het aanzetten van de houtkachel ving ie wat startersrook op en toen schoot ie boven de 3000ppm en gaf ie alarm. Op zich kan hij dus wel hoger aangeven.
Ik heb het metertje op meerdere plekken in huis gehad, maar er zijn niet echt verschillen. De meter die ik heb koste 2 tientjes op bol.com. Nu zit ik dus wat te dubben of ik de waardes kan vertouwen. In dat geval voldoet een relatief klein systeem namelijk wel. Het zou ook kunnen dat ik een te goedkope en onbetrouwbare meter heb.
Heeft iemand een idee of zulke waardes überhaupt mogelijk zijn? Het is natuurlijk nog maar een weekje en ik ga ook nog een keer meten als er wat meer mensen in huis zijn, maar toch.
Maakt mijn metingen wat onnauwkeuriger dan gewenst, maar hopelijk nog wel een verschil te zien. Dinsdag komen er 6 mensen, benieuwd hoe dat zal gaanFoccodeJ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:03:
[...]
Een tijdje niet actief geweest op dit topic, maar bij ons natuurlijk druk bezig geweest. In principe is 'alles' nu klaar: We wonen sinds een paar dagen in onze woonkamer, wat een luxe![]()
Wat betreft ventilatie hebben we uiteindelijk besloten voor een Climarad Ventura te gaan. Iets meer budget dan we eigenlijk bedacht hadden, maar wel de enige goede decentrale optie qua debiet en rendement in ons geval.
Het apparaat heeft zelf echter een hele lange levertijd (zitten nu op 12 weken sinds bestellen). Geluk bij een ongeluk is dat ik nu kan meten en kan vergelijkenVandaag met z'n tweeën liep het rustig op van 580 naar ongeveer 700ppm. Je merkt hierbij dat het zichbaar daalt als even de deur naar de gang of bijkeuken open gaat. Dinsdag komen er overdag vrienden, dus dan zijn we met 4. Heel benieuwd hoe dat zal zijn. Ik zal nog wel eens een update sturen
Zijn de terugslagklep vergeten dat gebeurd vaker(of de klep is kapot en blijft open staan), deze klep kan er alsnog achteraf in, dit is wel een behoorlijke isolatielek.FoccodeJ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 00:10:
[...]
Ik denk dat ik de oorzaak ook heb gevonden: was vandaag even de Koof van de afzuigunit aan het afwerken en voelde daar toch wat natuurlijke tocht. Ik denk dat ik gewoon geïdentificeerd heb waar het weg komt en vrees dat er niks aan te doen isVerklaart wel mijn lage waardes, incl onderstaande:
[...]
[Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2023 09:40]
Dat zou wel fijn zijn geweest, maar is helaas niet zo. Het is een filterunit, zonder buiten afvoer. Die zit precies onder de aansluiting tussen de aanbouw en het originele huis en daar zit nog een stukje toch, waar we niet bij kunnenmr_evil08 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:39:
[...]
Zijn de terugslagklep vergeten dat gebeurd vaker(of de klep is kapot en blijft open staan), deze klep kan er alsnog achteraf in, dit is wel een behoorlijke isolatielek.
Een recirculatie afzuigkap is dat.FoccodeJ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:23:
[...]
Dat zou wel fijn zijn geweest, maar is helaas niet zo. Het is een filterunit, zonder buiten afvoer. Die zit precies onder de aansluiting tussen de aanbouw en het originele huis en daar zit nog een stukje toch, waar we niet bij kunnen
En nog een kleine toevoeging gezien iedereen maar uitgaat van de theorie ipv praktijk.Franciesco schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:20:
@snowwy77 Persoonlijk lijkt het me het beste om een algeheel plan te maken met isolatie en ventilatie. Niet dat je alles in één keer moet doen, maar dat het wel duidelijk is waar je heen wilt. En dan zal het wellicht ook duidelijk worden waar je het beschikbare budget het beste als eerste aan kunt besteden.
Je hebt het b.v. over het ontbreken van vloerisolatie en dat dit er nooit zal komen. Waarom niet als ik vragen mag? En HR glas in je kozijnen zal HR++ glas zijn hoop ik? Dat is tegenwoordig toch wel het minste als je glas gaat vervangen.
Over de Mitsubishi: de VL100 heeft een maximaal debiet van 105m/h. Voor een gezin van 4 of meer is dat erg weinig. Bedenk dat je eigenlijk 30-35m3/h per persoon moet ventileren. Dus dan zou je er al minstens 2 moeten ophangen die beide op ca 60% van de capaciteit zullen draaien. Ik heb geen ervaring met het geluidsniveau van deze units, maar ze zullen op deze stand zeker hoorbaar zijn. Of dat storend voor jullie zal zijn is persoonlijk. Misschien kun je ze ergens beluisteren?
De VL100 heeft trouwens voor zover ik weet geen bypass functie en is dus minder geschikt voor zomerventilatie dan modellen die dat wel hebben.
Overigens zou ik me niet al te rijk rekenen met het wtw rendement van een decentrale unit op normaal debiet: vanaf een buitentemperatuur van rond de 0 graden en kouder bestaat de kans op bevriezing van de wtw en heb je een vorstklep (die warme binnenlucht bijmengt) of een elektrische voorverwarmer nodig. Lang niet alle modellen hebben dergelijke oplossingen waardoor de capaciteit en/of rendement zal afnemen.
Ik weet alleen van de Climarad Ventura dat deze een vorstklep heeft, maar er zijn hopelijk nog wat meer modellen. Iemand? Edit: de Ventura lijkt toch geen vorstklep te hebben
Maar goed, ook al is het wtw rendement bij temperaturen duidelijk onder nul misschien maar 50% (ik heb hier geen officiële cijfers van), dan nog is het beter dan 0% rendement met een rooster.
Voor afzuiging in de keuken zou ik, als het kan, een afzuigkap met afvoer naar buiten maken. Dat werkt gewoon het beste om van de kookdampen, geproduceerde fijnstof etc af te komen. Alternatief is een recirculatiekap met goede filtering. Afzuiging van het koken via een wtw wordt over het algemeen afgeraden ivm de vette dampen die de warmtewisselaar kunnen verstoppen etc. Bovendien is voor koken een hoge (afzuig)capaciteit van minimaal rond de 300m3/h nodig die geen enkel decentraal systeem kan leveren.
De afzuiging vlakbij de houtkachel actief maken lijkt mij geen goed idee: de kans is groot dat je daarmee rooklucht uit de kachel het huis in trekt. Voor een schone binnenlucht helpt een houtkachel sowieso niet…
Als het kan zou ik voor een centraal wtw systeem gaan, maar daarvoor zal je woning op zijn minst wel redelijk kierdicht moeten zijn. Dit speelt wat minder bij een decentraal systeem. Maar mijn advies zou zijn om dan wel voor één of meerdere units te gaan die totaal toch minstens 200m3/h kunnen doen (als je met 3/4 personen of meer bent).
Hopelijk heb je iets aan bovenstaande.
Bedankt, heb deze gekocht en was makkelijk met HA te integreren.
@Proton_ heb je iets meer informatie m.b.t. aansluiten van zo'n Mitsubishi?Proton_ had boven mijn bericht als een voorzet gegeven: met bijv. een Shelly kun je 'm aansturen als je weet hoe je 'm aan moet sluiten.
[Voor 10% gewijzigd door DeadMetal op 13-01-2023 10:30]
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Een ventilatie C box met vochtsensor is wat je zoekt, deze gaan harder draaien als de luchtvochtigheid te hoog wordt, ventielen in badkamer/toilet en de rest wordt via onderdruk wel meegenomenhainv201 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:40:
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag. Mijn huis is gebouwd in 1964. Er is geen ventilatie in huis en de luchtvochtigheid is hoog (60% - 80%). Ik denk erover om in elke kamer een gedecentraliseerde ventilator toe te voegen. Is er een decentrale ventilator die automatisch draait op basis van het vochtigheidsinstelpunt?
[Voor 117% gewijzigd door mr_evil08 op 13-01-2023 11:28]
Dank. En wat om uit te zetten? Als je spanning op Com mag houden, maar zowel Hi als Low afschakelt, dan zou je met een Shelly 2 te werk kunnen gaan, die heeft 2 schakelbare relais, die zet je dan op Hi en Low (en dan even goed ervoor zorgen niet tegelijktijdig spanning op beiden te zetten, neem ik aan).Proton_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:40:
@DeadMetal het is inderdaad een wat onduidelijk schema, maar het gaat om dit stukje:
[Afbeelding]
Prik op Com en Hi = snel, prik op Com en Lo = langzaam.
Voor hulp met een Shelly kun je beter elders zoeken, want ik heb daar niet echt verstand van (behalve dat ik weet dat hij bij veel tweakers populair is als inbouw wifi-schakelaar).
[Voor 10% gewijzigd door DeadMetal op 13-01-2023 13:01]
Bedankt voor uw informatie. Ik ben alleen op zoek naar decentrale ventilatie omdat ik geen leidingen in mijn huis kan laten lopen, anders moet ik sommige delen van mijn huis doorbreken.mr_evil08 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:04:
[...]
Een ventilatie C box met vochtsensor is wat je zoekt, deze gaan harder draaien als de luchtvochtigheid te hoog wordt, ventielen in badkamer/toilet en de rest wordt via onderdruk wel meegenomen
Anders optie (niet aan te raden) is dit:
https://restantoutlet.nl/...vochtsensor-wit-o-125-mm/
D-WTW met vochtsensor kan nog een optie zijn in het stookgedeelte als je dat voldoende luchtdicht kan krijgen.
Kijk anders even rond in het ventilatie topic want dit heeft weinig met een WTW te maken.
Begreep van de servicemonteur wel dat hij alleen op RV gaat lopen. Standaard is dit ingesteld als de RV wat langere tijd boven de 75% is. Gok dat dit daarom niet zo snel in werking zal treden. Bij mij in huis is het iig nooit zo vochtig. Plus als het wel wat vochtiger is (> 60%) zoals soms in de herfst, dan is het dat vaak buiten ook. De Climarad kan dat dan ook niet oplossen met lucht van buiten.Franciesco schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:45:
@hainv201 de Climarad modellen zouden ook op basis van relatieve vochtigheid moeten regelen. Dat staat tenminste in hun brochure. Al weet ik niet of dat ook alleen op RV is (ik heb dat nog niet gemerkt) of juist op de combinatie van CO2 en RV.
Eventueel kun je eens contact met hen opnemen.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
[Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2023 11:08]
In een badkamer zou ik sowieso geen WTW box plaatsen vanwege de hoeveelheid vocht aanwezig, in de handleiding van mijn box staat duidelijk dat het apparaat niet in ruimte,s mag met een vochtpercentage hoger dan 70%.Cecemel schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:23:
Bestaat er decentrale wtw voor in een schuin dak?
Wij hebben in onze badkamer onder het dak geen ventilatie maar wel een velux die we nu openen en op ventilatiestand staat. Echter zou het handig zijn om hier een decentrale wtw te plaatsen die comfortabeler is dan het huidige systeem maar ik kan enkel wtws vinden met rechte doorvoer naar buiten en niet met dakdoorvoer voor een schuin dak.
[Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2023 12:01]
Yes, sinds eind september zit deze bij mij in de woonkamer :-) Plaatjes hier. Was één van de eerste Climarad Vita units die ik had.
Nice. Wist niet dat die ook met een convector bestond. Ben bij de Vita wel voor 4 fan cassettes gegaan trouwens om dan vanuit 1 unit genoeg vermogen te krijgen op 45 graden aanvoer.Swatfireglide schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:54:
Ik meld mij hier ook. Na lang meelezen hier ook de beslissing genomen tot decentrale ventilatie. Hier wordt begin mei een Climarad Ventura V1C-S geïnstalleerd. Dit is ook een versie met ingebouwde convector. Eigenlijk met zelfde motivatie als Gerbenvl. Ventilatierooster eruit en meteen meer afgifte vermogen als we richting warmtepomp gaan. Ik zal tegen die tijd ook mijn ervaringen hier delen.
Ik heb de iets oudere model in huis de blauwberg/vents/micra 100, ik zie dat ze de ventilator van de toevoer hebben aangepast naar voor de platenwisselaar dat geeft inderdaad een iets betere demping.raven22 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:15:
Zijn er ervaringeen met de Micra Vents 110, is nieuw model en lijkt het qua geluid specs goed te doen.
https://ventilation-system.com/series/micra-110
Maar vergelijken is niet altijd eenvoudig omdat er vaak niet bijstaat waar gemeten wordt.
Deze doet bij 30m3/hr (laagste stand) op 3 meter 10db en bij het apparaat zelf 31db.
Op hoogste stand van 100m3/hr 31db en 51db.
Nog even andere vraag. Hoeveel m3/hr ververst een luchtrooster eigenlijk. Is windafhankelijk natuurlijk, maar stel gemiddelde wind en slechts 1 rooster in de kamer, dus geen extra trek.
[Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 01-02-2023 13:48]
Ja wind kan enorme verschillen veroorzaken. Zeker bij een raam op een kier. Windstil kan een kier niet voldoende zijn, met een beetje wind al snel wel.DeadMetal schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:27:
Ik heb voor de aardigheid/bewustwording mijn co2-meter eens twee nachten in de slaapkamer (2 volwassenen) geplaatst.
1e nacht, raam op de kiepstand: eerste helft van de nacht licht dalend van grofweg 750 naar 650, daarna weer oplopend tot zo'n 750 bij wekkertijd. Dus de hele nacht min of meer stabiel.
2e nacht, raam gekiept op de ventilatiestand (stuk kleinere opening): vanaf moment van naar bed gaan snel stijgend van zo'n 750 naar een piek van 1550 rond 02:00u 's nachts, daarna dalend tot 1200 rond wekkertijd (waarom? wellicht toegenomen wind). Bij opstaan het raam gekiept en daarna in een uur tijd gedaald tot 750.
sjurres schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:28:
Maar even... Op wtw zit toch ook subsidie?
Dan moet het toch door een erkend installateur gedaan worden?
Franciesco schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:56:
Helaas geen subsidie op wtw…
Op dit moment zelf midden in een verbouwing en ook besloten voor een WTW.Rveld schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:00:
was er maar een subsidie. Ik vind het nog steeds een grote faal dat een belangrijk gezondheidsaspect niet mee wordt genomen.
[Voor 126% gewijzigd door mr_evil08 op 06-02-2023 19:40]
Gek dat er zo weinig subsidieopties zijn voor balansventilatieoplossingen, Terwijl er wel argumenten voor zijn:remmuz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:09:
[...]
Dat weet ik wel zeker. Balansventilatie met WTW heeft een hoog rendement. Soms tot wel 98%.
Bovendien werkt een warmtepomp natuurlijk niet 24x7. Als de warmtepomp niet draait dan gaat je ventilatielucht alsnog ongebruikt naar buiten.
Wtw is natuurlijk wel een stuk duurder en vaak lastig te installeren in bestaande bouw.
[Voor 3% gewijzigd door Taxi645 op 09-02-2023 09:02]
Heb er even naar gekeken en op zich een leuk idee. Vond het toch niet je van het.Taxi645 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:01:
[...]
Ik ben er nu toch naar aan het kijken. Misschien zo'n Brink-achtig systeem en dan een groot deel zelf doen.
YouTube: Multi Air Supply - WTW zonder toevoerkanalen - Brink Climate Systems...
Ervaringen met Brink Multi Air Supply WTW
Ik ben zelf aan het denken om extra afvoeren te maken via het knieschot. Maar eens maar eens meer in verdiepen.pieterhi schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:00:
[...]
Heb er even naar gekeken en op zich een leuk idee. Vond het toch niet je van het.
- de units komen boven de deur waar nu een raampje zit. Dat maakt de ruimtes zelf donkerder en de overloop is dan helemaal donker.
- ben bang dat de ventilator te veel geluid gaat maken. (Zou je een keer kunnen testen door alleen zon mixfan te kopen en even aan te sluiten. Dat terugdraaien is zo gebeurd
- vind het idee van mixen van verse en oude lucht op de overloop een minder goed plan. Voelt niet helemaal lekker. Ook al heeft TNO hier wel een rapport over gemaakt. En aangeeft dat het als vervanging gezien kan worden.
[Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 12-02-2023 13:21]
[Voor 5% gewijzigd door eludias op 12-02-2023 14:05. Reden: Verwijderen naar links naar externe sites]
[Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 12-02-2023 13:53]
De decentrale wtw’s hebben normaal gesproken de aan/afvoer door de gevel. Ik denk dat de meeste fabrikanten hierbij uitgaan van een geisoleerde gevel en dat daarom geen isolatie toegepast wordt op de buizen. Bij een centraal systeem doe je immers doorgaans hetzelfde: de isolerende buizen starten nadat de dak- of gevelisolatie gepasseerd is. Al is dit bij de aanvoerbuis vanaf buiten vooral bedoeld tegen condensatie.mr_evil08 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:18:
Weet iemand waarom vrijwel alle decentraal WTW,s kunstof buizen hebben(en weinig met isolatie omheen)?
Daarmee heb je toch het risico tot statisch elektriciteit?.
Voordat ik mijn D-WTW ga plaatsen wil ik nog een Armaflex 12mm om de kunstof buizen heen doen zodat geluid tot het minimum wordt beperkt ondanks het weinig zou uitmaken gezien we maar praten over een klein stukje buis, helaas is de (binnenspouw van gipsplaten hier dat sowieso verstevigd moet worden).
Dat je een WTW moet aarden snap ik, dat wordt hier straks doormiddel van een aardepen direct op buiten gedaan gezien hier geen geaard stopcontact zit.
Ik heb de 100 variant bij ventilatieshop weg, betreft kleine ruimte met weinig personen.eludias schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:19:
@mr_evil08 Dank! Ja, die WAF-factor doet zeker mee: niemand staat hier niet te springen om én een luchtververser, én radiotor-ventilatoren, én WTW-installatie én airco-module allemaal in de woonkamer te hebben, dus idealitair een unit (die best buiten mag staan) die alles doet. Maar dat bestaat vast niet.
Tevens streep ik bypass weg.
Vraagje: heb je de Blauberg Freshbox 200, of de 100?
Indien de 200, is deze in Nederland verkrijgbaar?
Helpt 'vochtterugwinning' ook als het te vochtig is binnen, of werkt dat dan juist naar buiten toe?
[Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 12-02-2023 17:59]
De meeste apparaten kan je niet 'slim' aansturen, en al helemaal niet de snelheid/stand beinvloeden. De Innova, Fresh-R en Climarad sowieso niet. De Mitsubishi (die ik overweeg voor de slaapkamer, de VL-50 overigens) kan wel via een relais worden aangestuurd, ook qua laag/hoog (2 pagina's terug besproken, maar ik snap nog niet hoe, ik ga hier later deze week nog een post hier in dit topic over plaatsen).eludias schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:23:
Mijn lijstje eisen (in volgorde van prioriteit):
- Minstens 100m3/uur zodat het 'fris' ruikt binnen; het is nu te muf met de daulufts
- Luchtvochtigheid binnen van 70% naar 60%: gezonder en zuiniger
- Met PM2.5 fijnstof filter: hier in Noord-Brabamt is de lucht bij tijd en wijlen zeer smerig buiten, en ben banger voor fijnstijf (dat permanent in de longen blijft) dan voor een tijdelijk hoge CO2.
- Veel instelmogelijkheden (tijdklok, thresholds, ...)
- Niet 'te' luid
- Kwaliteit moet voldoende zijn om ~20 jaar mee te gaan
- Het mag best wat kosten als het aan alle eisen voldoet
[Voor 58% gewijzigd door mr_evil08 op 14-02-2023 14:41]
Proton_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:40:
@DeadMetal het is inderdaad een wat onduidelijk schema, maar het gaat om dit stukje:
[Afbeelding]
Prik op Com en Hi = snel, prik op Com en Lo = langzaam.
Voor hulp met een Shelly kun je beter elders zoeken, want ik heb daar niet echt verstand van (behalve dat ik weet dat hij bij veel tweakers populair is als inbouw wifi-schakelaar).
Ik heb nog eens verder zitten kjken naar het aansluiten van de Mitsubishi ML-50, maar het blijft voor mij onduidelijk. Wie kan me helpen het te begrijpen?Proton_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:10:
@DeadMetal Geen hi en geen low = uit.
Volgens dit schema kan het geen kwaad om hi en low ook beide aan te zetten, dan staat hij op hi, maar het schema is voor een AC fan en er zit een DC fan in dus het zal vanbinnen een beetje anders zijn.
[Voor 8% gewijzigd door DeadMetal op 17-02-2023 18:05]
[Voor 96% gewijzigd door Knowbody op 17-02-2023 21:13]
Niemand zijn setup: Nibe AMS 10-12, HBS05-12, SMO S40, SWW vat 9040-2FE, EPC < 0.4
Ah....🫣 Danku!Franciesco schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:08:
@Knowbody voor centrale wtw kun je beter in het onderstaande topic posten.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2046242
Niemand zijn setup: Nibe AMS 10-12, HBS05-12, SMO S40, SWW vat 9040-2FE, EPC < 0.4
Draait de fan dan niet de verkeerde kant op, of zeg ik nu iets heel doms? #durftevragenProton_ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:23:
@DeadMetal als COM kan je ook een nul nemen en hi/lo dan een fase. Dan kan je de fase schakelen.
De freshbox module mbt co2 is de cd-1 of cd-2, het zit inderdaad niet binnen de App en je kan het niet uitlezen wat ik tot dusver kan zien, ik heb geen externe modules erbij genomen en doe het handmatig.Apartja schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:49:
@mr_evil08 Stuur je de Freshbox alleen aan met de bijgeleverde app? Daar zit geen CO2 sturing in toch? Ik kwam deze site tegen van Blomkvist;
https://blomkvistitk.no/p...ABc1hlkzwxhOUMi59uoM2pvy4
Daar verkopen ze een MQTT licentie voor de Freshbox, iemand ervaring mee hoe dat werkt?
[Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 23-02-2023 13:27]
Je eigen geluk bepaal je zelf!
En @Lars13 leek me met een nieuwe vraag te komen en ik nam aan .... dat als er wat stond hij dat zelf al gelezen zou hebben..... soms doe je verkeerde aannames..... maar ga niet zijn huiswerk hier doen....Bedankt Anne en Rakker voor jullie reacties.
Het gaat idd om een Climarad Ventura of 2.0 of vergelijkbaar.
Ik ben nog op zoek naar gebruikerservaringen. Met name het geluid wil ik weten.
[Voor 34% gewijzigd door route99 op 26-02-2023 18:48]
Je eigen geluk bepaal je zelf!
[Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 26-02-2023 20:22]
Google Pixel 7 Macbook Pro 2023 16" Apple iPhone 14 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 LG G2 OLED evo Gallery Edition Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details