100 m3/h doorheen blazen met 30 db(A) klinkt haast onmogelijk.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Al met al tevreden over het ding :d
ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Persoonlijk denk ik dat het in de praktijk wel wat hoger ligt.
Ook het vermelde verbruik van 13,7W bij 100m3/h lijkt te rooskleurig. D.w.z.: op de standaard max-Auto stand 3, wat 33,3% van maximaal debiet dus zo'n beetje 85m3/h zou zijn is mij verteld, verbruikt mijn Ventura ongeveer 15W (wat ik nog steeds netjes vind).
Het is Japans en de website ziet er veel belovend uit. Is dit "to good to be true" of echt mogelijk. Qua rendement en dergelijke.
Bij een rij nullen staat één vooraan.

https://www.inventer.eu/k...-recovery-in-ventilation/
https://www.ventilatiesho...en-50-m3-h-slechts-36-db/
https://www.ventilatiesho...-wifi-driestanden-50m3-h/
https://www.isolatiemater...et-60-m-h-hru-wall-150-60
Waar twijfel je aan?
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Onder andere dat het ook als air conditioning gebruikt kan worden. En dat tot wel 93% terug gewonnen kan worden. Heb mij eerlijk gezegd nog niet zo verdiept in dit soort decentrale systemen. Kende wel een suskast en gewone (afzuig)ventilatie. Maar nog niet gebaseerd op dit principe, vandaar.Proton_ schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:39:
@pentode ziet er uit als een standaard keramische regeneratieve decentrale wtw
https://www.inventer.eu/k...-recovery-in-ventilation/
https://www.ventilatiesho...en-50-m3-h-slechts-36-db/
https://www.ventilatiesho...-wifi-driestanden-50m3-h/
https://www.isolatiemater...et-60-m-h-hru-wall-150-60
Waar twijfel je aan?
Hier in huis al dik tien jaar een Inventum Ecolution combi 50 vwp. Maar daar kan je niet mee koelen.
Kwam toevallig een artikel over de Seseragi tegen. Was nieuwsgierig, dus ook zoeken op Tweakers, ductless( pijp/buis/kanaal loos ja hoe vertaal je dat?) het leidde tot decentraal. En... er was (al) een forum topic hierover gestart, mooi

[Voor 0% gewijzigd door pentode op 28-02-2023 21:22. Reden: aanvulling]
Ik heb vlug je link gelezen maar lees nergens dat je het als een airco kan inzetten? Je kunt in de zomer de koele buitenlucht 's nachts naar binnen halen net als je doet met een raam openzetten. Voordeel is dat je geen geluid/muggen naar binnen haalt maar meer nietpentode schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:13:
[...]
Onder andere dat het ook als air conditioning gebruikt kan worden.

De woordkeuze op de website is vreemd. Kijk maar naar onderstaande plaatje. In 'cool' mode verwarm je alsnog je woning. Deze is namelijk 27 graden en je brengt 28,5 graden lucht naar binnen = opwarming.
[Voor 27% gewijzigd door Bo0bz op 28-02-2023 14:28]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Ja, thanx daar ben ik een beetje door op het verkeerde been gezet. En ook 'air conditioning'. Maar dat wordt inderdeed in een heel andere context gebruikt. Niet wat we er in NL ermee bedoelen. De airco.Bo0bz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:25:
[...]
Ik heb vlug je link gelezen maar lees nergens dat je het als een airco kan inzetten? Je kunt in de zomer de koele buitenlucht 's nachts naar binnen halen net als je doet met een raam openzetten. Voordeel is dat je geen geluid/muggen naar binnen haalt maar meer niet. Wil je koelen dan moet je een andere oplossing zoeken
De woordkeuze op de website is vreemd. Kijk maar naar onderstaande plaatje. In 'cool' mode verwarm je alsnog je woning. Deze is namelijk 27 graden en je brengt 28,5 graden lucht naar binnen = opwarming.
[Afbeelding]
Dat is geen WTW maar een warmtepomp die koude lucht door je woning trekt vanuit buiten, een klein percentage kan werkelijk terug gewonnen worden, de rest is allemaal buitenlucht.pentode schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:13:
[...]
Hier in huis al dik tien jaar een Inventum Ecolution combi 50 wtw. Maar daar kan je niet mee koelen.
Kwam toevallig een artikel over de Seseragi tegen. Was nieuwsgierig, dus ook zoeken op Tweakers, ductless( pijp/buis/kanaal loos ja hoe vertaal je dat?) het leidde tot decentraal. En... er was (al) een forum topic hierover gestart, mooi
[Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 28-02-2023 17:23]
ziet er goed uit, ik lees alleen nergens iets over geluidsnivopentode schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:58:
Zijn er al ervaringen opgedaan met het Seseragi ductless heat recovery ventilation system. Info VMPX [Ventilation Manager Power eXtended] controllers for the "Seseragi®" Had ergens gelezen of kan me vergissen dat het ook in Europa/Worldwide verkrijgbaar zou komen. Maar kan er nog niets over vinden.
Het is Japans en de website ziet er veel belovend uit. Is dit "to good to be true" of echt mogelijk. Qua rendement en dergelijke.
[Afbeelding]
Installatie viel best mee, gaten boren ging prima in en kwartier klaar
De bevindingen tot nu toe zijn zeer positief, ingesteld dat hij ook standaard ventileert
Geluid valt enorm mee, valt niet op als je praat of als de tv aan staat
@Franciesco bedankt voor alle goede tips en bevindingen
Hallo , ik heb nu net een drietal vergelijkbare recovery Decentrale ventilatie van Südwind/Ambientka advanced geïnstaleerd, de ventilator zit buiten en de aansturing is zeer makelijk en flexibel ook kan deze afgesloten worden, wat voor ons een vereiste is. https://www.ambientika.eu...ka-advanced/4893273177373pentode schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:58:
Zijn er al ervaringen opgedaan met het Seseragi ductless heat recovery ventilation system. Info VMPX [Ventilation Manager Power eXtended] controllers for the "Seseragi®" Had ergens gelezen of kan me vergissen dat het ook in Europa/Worldwide verkrijgbaar zou komen. Maar kan er nog niets over vinden.
[Afbeelding]
Is dit zo'n apparaat dat elke 60 seconden de richting van de luchtstroom verandert?Anticky schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:05:
[...]
Hallo , ik heb nu net een drietal vergelijkbare recovery Decentrale ventilatie van Südwind/Ambientka advanced geïnstaleerd, de ventilator zit buiten en de aansturing is zeer makelijk en flexibel ook kan deze afgesloten worden, wat voor ons een vereiste is. https://www.ambientika.eu...ka-advanced/4893273177373
Thanx voor the link.Anticky schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:05:
[...]
Hallo , ik heb nu net een drietal vergelijkbare recovery Decentrale ventilatie van Südwind/Ambientka advanced geïnstaleerd, de ventilator zit buiten en de aansturing is zeer makelijk en flexibel ook kan deze afgesloten worden, wat voor ons een vereiste is. https://www.ambientika.eu...ka-advanced/4893273177373
Ben benieuwd naar je ervaringen. Heb je ze ook op de slaapkamers?Anticky schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:05:
[...]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Hoe zijn je ervaringen in gebruik? en dan met name geluidsnivo?Anticky schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:05:
[...]
Je hebt in de nachtstand wel minder ventilatie maar id de zomer met raam open heb je ook meer geluid, en we hopen dan de warmte goed af te voeren door voor slapen gaan op vol vermogen te zetten.
Hier nog een Nederlandse handleiding vd Ambientika https://carebrick.nl/handleiding-ventilatie-unit/
[Voor 13% gewijzigd door Anticky op 02-03-2023 09:40]
Zoooooo... het heeft even geduurd (door levertijden Climarad), maar de klus is hier gisteren geklaard! Door de firma Welvaarts uit Liempde (Noord Brabant) is de installatie in bijna 1 dag afgerond. Zoals eerder aangegeven kon dit alles pas na afronding van de zolder isolatie. Dit heeft ook even geduurd (probeer eens vakmensen te vinden ...Rikri schreef op donderdag 10 november 2022 @ 00:34:
Heb langere tijd de verhalen hier gevolgd, waarvoor mijn dank! Veel van geleerd. Doordat het moeilijk is om aan vakmensen te komen, had ik uiteindelijk veel tijd om een afgewogen keuze te maken. Dit soort zaken doe je niet dagelijks en het allerbelangrijkste is een oplossing die voor mij echt werkt: CO2 onder controle houden, acceptabel stil, voldoende wtw. Het merk Climarad is hier regelmatig genoemd.
Vandaag op afspraak zelf in Oldenzaal bij Climarad geweest. Mooi pand, prima ontvangst en advies door Michel. Climarad producten in het echt kunnen zien en horen. Was rit vanuit Veghel van 1,5 uur enkele reis, maar ben toch blij de moeite te hebben genomen. Heb alle beoogde Climarad producten in actie gezien en voor mij duidelijk waar de hoge prijs voor Climarad in zit: kwaliteit! Ondanks dit vond mijn vrouw ze echt niet mooi 😅
Michel bevestigde de Ventura voor woonkamer/keuken maar een separate Keuken-Fan voor de naastgelegen berging/wasruimte i.p.v. de Ventura V1D (extra Ventura ventilatie unit in 2e ruimte)
Slaapkamer/werkkamer zolder met CO2 pieken tot 2.000 ppm gaan we voorzien van toevoer via een S-Fan. We hebben een centrale afzuiging op de zolder die badkamer en toilet afzuigt. Deze Itho Daalderop (2 jaar oud 😡) gaan we vervangen met de Climarad maxi box. Hiermee is er balans tussen toevoer S-Fan en afvoer Maxibox mogelijk.
Eerst zolder isoleren voordat we de ventilatie willen laten doen. Sowieso even de offerte van installateur afwachten. Heb er al 1 liggen, maar die maakt m.i. op alle onderdelen iets teveel marge (installatie, boren en materiaal). Ik heb offertes van deze installateur hier eerder voorbij zien komen (€ 220 per boorgat 😉). Om die reden heb ik via Climarad om een (andere) installateur in mijn regio gevraagd. Dit is een klein bedrijf, waarbij ik een beter gevoel heb. Contact is prima: lekker korte lijnen. Ik heb niet het gevoel alles tot in alle details van te voren vast te moeten leggen. Bij groot bedrijf doen de installateurs alleen wat op papier staat.
Nu eerst maar eens op de offerte wachten en kijken of ik zo optimistisch blijf ….

Wat hebben we nu:
- Benedenverdieping (hoek woonkamer): Climarad Ventura V1X
- Benedenverdieping (bijkeuken/wasruimte): Climarad K(euken)-Fan
(Buiten aanzicht van de ventilatie roosters Ventura en K-Fan)
- Zolderkamer (slaap- en werkkamer): Climarad S-Fan
(Buiten aanzicht van het ventilatie rooster S-Fan)
- Voorzolder (afzuiging badkamer, toilet en voorzolder): Climarad Maxi-Box
Conclusies trekken is na 1 dag een beetje voorbarig, maar wat merk ik tot dit moment:
- CO2 heeft nergens de 1100 PPM aangeraakt. Terwijl voorheen woonkamer 1.400 en zolderkamer 1.800 normale waardes waren. Ik had alles nog op standaard waardes en automatische werking staan. Heb alleen zojuist op de Ventura de basis ventilatie aangezet (knop '>' 5 seconde ingedrukt houden)
- Door de installateur zijn de afzuigpunten van de maxi-box ingeregeld (was nog nooit gedaan). Staan nu op de reguliere waardes en dat is de HELFT van de eerdere waardes. Oftewel: we waren wel heel goed aan het ventileren of anders gezegd: de warmte naar buiten aan het blazen

- Na het douchen duurt het nu iets langer voordat de badkamer 'droog' is, maar nog steeds zeker acceptabel
- We proberen meteen wat nieuwe routines aan te leren. O.a. slaapkamer raam na kwartier ventileren (spuien) dicht, zodat niet alle kou van buiten naar binnen komt
- S-Fan en Maxi-Box zijn aan elkaar gekoppeld, maar ik merk geen op toeren van de Maxi-Box als ik de S-fan handmatig op een hogere stand zet. Waar is dat koppelen dan voor bedoeld?
- Geluid Ventura is verwaarloosbaar. We waren veel 'herrie' van onze vorige mechanische ventilatie gewend (die dus veel te hoog ingeteld stond

Dat was het voor dit moment. Als er vragen / opmerkingen zijn, dan hoor ik het graag. Zonder jullie hulp was ik zelf niet zo ver gekomen. Dank daarvoor!
[Voor 3% gewijzigd door Rikri op 03-03-2023 11:52]
Goedendag,eludias schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:23:
Hallo mede WTWers,
Dank voor jullie introductie in de cowboy-wereld; ik ben begonnen dit topic uitvoerig te lezen nadat ik nietsvermoedend en zonder kennis een betaald 'adviesgesprek' met offerte liet opstellen voor decentrale WTW voor woonkamer/keuken (42m2) door een landelijk ventilatiebedrijf. Uitkomst: offerte voor 1x ClimaRad Ventura V1X. Kosten: €5200,- all-in.
Dat is voor mij een absurde offerte, maar heeft als voordeel dat het 'adviesgesprek-korting' op de offerte me niet meer schuldig doet voelen. Ik moet er helaas zelf weer diep in moet duiken. En nog moeilijker: precies bepalen wat ik eigenlijk wil.
Enige achtergrond van thuis-toestand: bij het handmatig ventileren (5 minuten deuren open) zie je de CO2 met 1000 dalen, maar ook de PM2.5 tegelijk stijgen, dit allemaal op een relatief schone dag. De bestaande air-purifier heeft daarna een uur nodig het fijnstof weer weg te werken:
[Afbeelding]
Mijn lijstje eisen (in volgorde van prioriteit):...en lijstje met wensen:
- Minstens 100m3/uur zodat het 'fris' ruikt binnen; het is nu te muf met de daulufts
- Luchtvochtigheid binnen van 70% naar 60%: gezonder en zuiniger
- Met PM2.5 fijnstof filter: hier in Noord-Brabamt is de lucht bij tijd en wijlen zeer smerig buiten, en ben banger voor fijnstijf (dat permanent in de longen blijft) dan voor een tijdelijk hoge CO2.
- Veel instelmogelijkheden (tijdklok, thresholds, ...)
- Niet 'te' luid
- Kwaliteit moet voldoende zijn om ~20 jaar mee te gaan
- Het mag best wat kosten als het aan alle eisen voldoet
Aan de hand van de laatste 500 berichten in dit forum kom ik tot de volgende samenvatting (ik hoop dat ik iemand hier tijd mee bespaar), gesorteerd op prijs van kale unit inclusief BTW, van goedkoop tot duur:
- Filter-vervangkosten minder dan €100,-/jaar
- Onderdeel te maken van Home Automation. Mag ook met aan/uit relais. Ik meet CO2, RH, PM2.5 binnen/buiten, dus zou graag automatisch stoppen met ventileren als de houtkachel van de overburen aangaat
- CO2 waardes wat lager
- We willen ooit nog van gas af, dus combinatie met lucht-lucht warmtepomp / airco zou helemaal ideaal zijn
- Zomernacht ventilatie / koeling dmv WTW-bypass
- Door kunnen werken onder vriespunt
Gegeven dit lijstje:
- Mitsubishi VL-100: €720,-/100m3/h; Simplicity. Goedkoop, met filter, simpele aan/uit, geen pre-heater, geen bypass, lagere efficientie, weinig reviews van te vinden. Enige in deze lijst zonder Wifi. Werkt niet onder vriespunt.
- Vents Micra 100 E1/E2: €1450,-/100m3/h: Vele filters. Geen bypass.
- Innova 2.0 Rinnova Vertical 30: €2650/320m3/h; Met vele filters. Geintegreerd met airco. Echter wel luidruchtig?
- Blauberg Freshbox E2-200 ERV WiFi: €2700,-/200m3/h. Krachtig. Met vele filters. Geen link te vinden naar Nederlandse verkoopsite?
- Fresh-R: €3300,-/120m3/h: Veel filters. Ziet er goed uit. Meerdere mensen op dit forum tevreden. Website doet wat simplistisch aan
- ClimaRad Ventura: €3300,-/250m3/h; Kwalitatief goed, maar duur. Hoge capaciteit. Geen fijnstoffilters. 'Gesloten' systeem: niet bedoeld om te automatiseren, handleiding benoemd lang niet alle mogelijkheden. Lastig om aan redelijke installateur te komen.
- Vantubo Flow M 150: €3800,-/150m3/h; PM2.5-sensor gestuurd. Van origine uit Belgie; weinig reviews? Website noemt als feature 'installatiekosten vanaf €250,-', wat ik niet herken...
- Zijn er tevreden of ontevreden gebruikers van bovenstaande apparaten? Bv. geluid is moeilijk te vergelijken.
- De combinatie met airco heb ik nog niet onderzocht (enige op lijst hier is de Innova), is dat de moeite waard?
Ik ken zeer waarschijnlijk het bedrijf van de 'absurde' offerte. Rekenen o.a. 220 Euro per boorgat? Hierom heb ik aan Climarad zelf wat installateurs gevraagd. Ik kreeg er 2 'in de buurt'. Woon zelf in Veghel en installateurs waren:
- Badkamerzaak Gemert (die zelf meteen afhaakte ivm geen tijd)
- Firma Welvaart uit Liempde. Ad is hier keurig geweest. Samen alles doorgesproken en een normale offerte gekregen. Gisteren alles netjes geïnstalleerd en nu een tevreden gebruiker (zie mijn andere post van vandaag)
Naast de verschillende Climarad ventilatie units, hebben wij bijna een jaar een airco in de woonkamer (Mutsubishi Heavy Industry 3,5 Kw). Ook voor (bij)verwarmen en dat bevalt ons prima. Gasverbuik is behoorlijk gekelderd (1700 -> 1300 m3). We hebben nog wel vloerverwarming, etc. die we gebruiken.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Ik begrijp dat je voor boven dus geen wtw hebt, alleen afzuiging? En is die dan co2 gestuurd?Rikri schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:29:
[...]
Zoooooo... het heeft even geduurd (door levertijden Climarad), maar de klus is hier gisteren geklaard! Door de firma Welvaarts uit Liempde (Noord Brabant) is de installatie in bijna 1 dag afgerond. Zoals eerder aangegeven kon dit alles pas na afronding van de zolder isolatie. Dit heeft ook even geduurd (probeer eens vakmensen te vinden ...), maar was begin februari gereed.
Wat hebben we nu:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Conclusies trekken is na 1 dag een beetje voorbarig, maar wat merk ik tot dit moment:
- CO2 heeft nergens de 1100 PPM aangeraakt. Terwijl voorheen woonkamer 1.400 en zolderkamer 1.800 normale waardes waren. Ik had alles nog op standaard waardes en automatische werking staan. Heb alleen zojuist op de Ventura de basis ventilatie aangezet (knop '>' 5 seconde ingedrukt houden)
- Door de installateur zijn de afzuigpunten van de maxi-box ingeregeld (was nog nooit gedaan). Staan nu op de reguliere waardes en dat is de HELFT van de eerdere waardes. Oftewel: we waren wel heel goed aan het ventileren of anders gezegd: de warmte naar buiten aan het blazen![]()
- Na het douchen duurt het nu iets langer voordat de badkamer 'droog' is, maar nog steeds zeker acceptabel
- We proberen meteen wat nieuwe routines aan te leren. O.a. slaapkamer raam na kwartier ventileren (spuien) dicht, zodat niet alle kou van buiten naar binnen komt
- S-Fan en Maxi-Box zijn aan elkaar gekoppeld, maar ik merk geen op toeren van de Maxi-Box als ik de S-fan handmatig op een hogere stand zet. Waar is dat koppelen dan voor bedoeld?
- Geluid Ventura is verwaarloosbaar. We waren veel 'herrie' van onze vorige mechanische ventilatie gewend (die dus veel te hoog ingeteld stond). Ik heb nu eerder dat ik me afvraag of dat ding wel aan staat
. Zelfde voor de maxi-box en S-Fan. De K-Fan hoor je ook normaal niet. Ik verwacht wel de K-Fan iets hoger te moeten instellen, omdat de wasruimte iets wat mufjes rook vanochtend. Even de K-Fan 30 minuten op hoge toeren en hoppa weer opgelost
Dat was het voor dit moment. Als er vragen / opmerkingen zijn, dan hoor ik het graag. Zonder jullie hulp was ik zelf niet zo ver gekomen. Dank daarvoor!
Wat vind je van het geluidsnivo van de climarad in de woonkamer?
Boven hebben we inderdaad afzuiging via de maxi-box. Aanvoer boven via de S-Fan. Is inderdaad geen WTW. S-Fan is wel co2 gestuurd, maxi box niet. Die heeft alleen een vocht sensor.raven22 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:43:
[...]
Ik begrijp dat je voor boven dus geen wtw hebt, alleen afzuiging? En is die dan co2 gestuurd?
Wat vind je van het geluidsnivo van de climarad in de woonkamer?
Geluidsniveau Ventura in de woonkamer is onhoorbaar. We hebben bijv. ook een AEG luchtreiniger en die is hoorbaarder (maar ook voor ons niet super storend).
Positief:
- Smartphone te bedienen(ook op afstand, kan gekoppeld worden aan huis automatisering).
- Vochtterugwinning.
- Geluid > stand 3 is nog acceptabel, daarna te luid.
- Naverwarmer> Inblaastemperatuur regelbaar van 15 tot 30 graden, heerlijk comfort op koude dagen.
- Tijdklok geheel naar wens instelbaar/welke ventilatiestand etc.
- Een open apparaat> Je kan settings aanpassen zoals welk debiet op welk ventilatiestand of de ledjes dimmen.
- Op afstand te bedienen.
- Uitstekend aanvulling op de lucht/lucht warmtepomp (eindelijk geen tocht meer over de vloer).
Negatief:
- Op hogere standen luidruchtig.
- Regelen op co2 kan maar prijzig module, achterwege gelaten.
Co2 meter geeft hier 666ppm, waar voorheen bij ventilatie C 900ppm was.
* Bediening met smartphone.
Binnen en buitentemperaturen kunnen zien, fans zowel aan/afvoer zijn aan te passen(percentage).
* Vochtterugwinning module.
Doet rond 3-5 % in verhoging in praktijk, wanneer actief gaat bevochtigen merk je pas de kracht ervan.
Moeiteloos de woning naar 50% relatieve luchtvochtigheid brengen, waar voorheen de luchtbevochtiger de hele dag vol gas moest draaien kan het nu makkelijk op stand 1 en zelfs dan slaat regelmatig af(zitten mensen met deuren te gooien springt die even aan of de afzuigkap aan in de keuken).
* Geluid
Blijft een dingetje bij decentraal WTW,s, prima voor kleine woningen met 1 tot 2 personen.
Geluid is afkomstig van de aanvoerfan, afvoer blijft stil zelfs op 100% amper iets horen binnen terwijl het buiten vervolgens gaat "bulderen".
Geluid zit hem in dat decentraal WTW,s amper dempers hebben die een centraal WTW wel heeft, ik heb al een demper besteld die er nog aan moet, hier hangt de WTW achter een gordijn dus je ziet hem niet.
* Ventilatie
Ze er open en eerlijk over, Het apparaat maakt waar wat op papier staat.
Geen "schoemelsoftware" aanwezig zoals bepaalde fabrikanten doen door toch te begrenzen om het apparaat stiller te laten lijken.
* Energieverbruik
Is minder dan op papier staat, ongeveer 8 watt op stand 1, de fabrikant heeft het piekverbruik opgegeven maar dat is alleen tijdens het starten daarna zakt het terug, was een ruwe/snelle meting.
Edit foto toevoeging:
[Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 04-03-2023 12:50]
Is er een reden dat je deze hebt gekozen? Want er is ook de Blauberg Vento. Die hebben wij op het oog voor een woonkamer van ca. 27m2 (huishouden van twee personen en twee katten) maar die zie ik hier weinig voorbij komen.mr_evil08 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:14:
Hier hangt de Blauwberg Freshbox 100-E1 ERV ook.
Ja bewuste keuze geweest, vochtterugwinning, naverwarmer, voldoende ventilatiecapaciteit.D-e-n schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:20:
[...]
Is er een reden dat je deze hebt gekozen? Want er is ook de Blauberg Vento. Die hebben wij op het oog voor een woonkamer van ca. 27m2 (huishouden van twee personen en twee katten) maar die zie ik hier weinig voorbij komen.
De Blauberg Vento is een mooi stille apparaat maar zie ik meer voor een slaapkamer aan.
Hier een schema om een indruk te geven, 800 ppm is de streefwaarde.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
21,6 m3/h per persoon voor het bereiken van ca. 1200 ppm CO2
30,6 m3/h per persoon voor het bereiken van ca. 950 ppm CO2
43,2 m3/h per persoon voor het bereiken van ca. 800 ppm CO2
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 04-03-2023 12:40]
Vreemd dat u zegt dat ClimaRad hier wazig over doet.
Wij hebben voor alle toestellen geluidrapportages.
Vaak blijkt echter dat er al heel wat achtergrond geluid is en dan is meten van geluid een dingetje.
Woensdag mag ik bij een klant op bezoek en die meld dat hij het geluid van zijn Sensa toestel te hard vind. Maar wat is hard?
Om even wat cijfers te geven:
Sensa 2.0:
Geluidsgegevens
2.0 / Sensa V2X / Sensa H2X / Care H1C / Vita H1C
M3/h op 1 meter op 2 meter op 3 meter
27 <20 dBa <20 dBa <20 dBa
41 25 dBa 21,5 dBa <20 dBa
64 37,5 dBa 34 dBa 28 dBa
84 45 dBa 41,5 dBa 35,5 dBa
125 54,5 dBa 51 dBa 45 dBa
Ventura V1X en V1D
M3/h op 1 meter op 2 meter op 3 meter
28 <20 <20 <20
42 <20 <20 <20
81 25,5 22 <20
110 30,5 27 21
151 35 31,5 25,5
295 48 44,5 38,5
Klaas Geugjes
projectmanager ClimaRad bv
de ClimaRad meet constant de binnentemperatuur, buitentemperatuur en de luchtvochtigheid binnen.
Mocht er kans zijn op condens in de ClimaRad dan zal de unit tijdelijk even uit balans gaan en meer uit de woning gaan afzuigen om zo de wisselaar "op te warmen".
De ClimaRad gaat pas actief ventileren op vocht bij een percentage van 75% of hoger.
Klaas Geugjes
projectmanager ClimaRad bv
Omdat we hier op Tweakers over het algemeen tutoyeren doe ik dat in onderstaande tekst ook. Hopelijk is dat geen probleem.
Wellicht bekend, maar ik heb zowel een Sensa V2X als een Ventura V1X. En zelf vind ik de Sensa ook relatief veel geluid maken: zelfs op de allerlaagste stand (wat volgens opgave <20dB(A) zou moeten zijn) is hij hoorbaar op meerdere meters afstand. Volgens Climarad (een collega van jou is hier een paar keer geweest) is dit normaal voor deze unit.
Al ken ik de situatie van de klant waar je op bezoek gaat niet, ik kan me dus wel wat voorstellen bij zijn klacht. Maar het klopt waar je op hint: geluidservaring is erg persoonlijk.
De Ventura is duidelijk stiller dan de Sensa, en dat wordt onderschreven door de opgegeven cijfers.
Toch is deze unit ook goed hoorbaar als hij wat harder moet draaien. Ik heb eerder begrepen dat de standaard max-Auto stand (3de lampje) ca 33,3% van het maximum debiet zou moeten zijn. Klopt dat inderdaad?
Zo ja, dan zou dat 250(het door mij aangenomen max debiet)*33%= ca 83m3/h moeten zijn waar op 3 meter afstand <20dB(A) bij hoort. Die waarde lijkt heel laag maar is toch duidelijk hoorbaar.
Ziet er goed uitRikri schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:29:
[...]
Zoooooo... het heeft even geduurd (door levertijden Climarad), maar de klus is hier gisteren geklaard! Door de firma Welvaarts uit Liempde (Noord Brabant) is de installatie in bijna 1 dag afgerond. Zoals eerder aangegeven kon dit alles pas na afronding van de zolder isolatie. Dit heeft ook even geduurd (probeer eens vakmensen te vinden ...), maar was begin februari gereed.
Wat hebben we nu:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Door de installateur zijn de afzuigpunten van de maxi-box ingeregeld (was nog nooit gedaan). Staan nu op de reguliere waardes en dat is de HELFT van de eerdere waardes. Oftewel: we waren wel heel goed aan het ventileren of anders gezegd: de warmte naar buiten aan het blazen![]()
- Geluid Ventura is verwaarloosbaar. We waren veel 'herrie' van onze vorige mechanische ventilatie gewend (die dus veel te hoog ingeteld stond). Ik heb nu eerder dat ik me afvraag of dat ding wel aan staat
. Zelfde voor de maxi-box en S-Fan. De K-Fan hoor je ook normaal niet. Ik verwacht wel de K-Fan iets hoger te moeten instellen, omdat de wasruimte iets wat mufjes rook vanochtend. Even de K-Fan 30 minuten op hoge toeren en hoppa weer opgelost

Verder ben ik ook wel benieuwd wat jouw ervaringen zijn met de S-fans. Wij hebben ze ook in de slaapkamers hangen en we hebben nog wel het een en ander laten tweaken door een Climarad-monteur. Out-of-the-box bleek het apparaat niet ver genoeg op te schalen 's nachts bij 2 personen en ging de CO2 concentratie richting de 1200 a 1300 PPM. Ik weet niet meer precies welke parameters ze hebben gewijzigd, maar als ik het mij goed herinner hebben ze de PPM-setpoint omlaag geschroefd, zodat het apparaat al eerder wat harder gaat draaien. Volgens mij gaven ze ook aan dat het apparaat uit zich zelf harder gaat draaien als het verschil tussen ingestelde setpoint en gemeten waarde groter wordt. Sindsdien is het een stuk beter en meet ik waarden tot maximaal 1000 PPM, terwijl ik het apparaat nauwelijks hoor.
Ik was wel benieuwd of er bij jou ook nog getweakt is en wat voor waarden je meet.
Wat betreft de geluidsproductie van de Sensa en Ventura: ik denk dat niet alleen het aantal decibellen iets zegt over de geluidservaring van de apparaten, maar ook wat voor geluid de apparaten produceren en dan met name toonhoogte. Toonhoogte doet namelijk iets met geluidsperceptie, waarbij verschillende toonhoogtes met dezelfde gemeten decibellen qua luidheid anders kunnen wordt ervaren. (Zie verschil tussen dB en Phon: Wikipedia: Phon)
Wij hebben hier in de woonkamer een Sensa gehad die uiteindelijk vanwege te lage capaciteit voor onze situatie is vervangen door een Ventura en daarbij viel op dat de Sensa een wat hoger, 'mechanisch' geluid produceert, terwijl je bij de ventura eigenlijk alleen luchtverplaatsing hoort en qua toonhoogte lager is. Onze ervaring is dat de luidheid van het geluid van de Ventura een stuk lager is en nauwelijks opvalt t.o.v. de Sensa.
[edit] Oh, ik zie nu dat Climarad de waarden niet in dB maar in dBa opgeeft (Wikipedia: dB(A)), wat de geluidssterktes voor de gevoeligheid van het menselijk oor al corrigeert. Dus hiermee zou je in principe de waarden van de twee apparaten objectief moeten kunnen vergelijken. Voor mijn gevoel liggen de waarden volgens de specs dan toch dichter bij elkaar dan hoe wij het thuis hebben ervaren.

[Voor 17% gewijzigd door JeroenTheStig op 06-03-2023 20:11]
Vond ik ook een beetje vreemd, cijfers zijn lastig te vinden, staan niet in de productfolders op de website voor de modellen waar ik naar zocht.geugjesclimarad schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:57:
Goedemiddag mr_evil08,
Vreemd dat u zegt dat ClimaRad hier wazig over doet.
Vaak blijkt echter dat er al heel wat achtergrond geluid is en dan is meten van geluid een dingetje.
Woensdag mag ik bij een klant op bezoek en die meld dat hij het geluid van zijn Sensa toestel te hard vind. Maar wat is hard?
Ik heb daar wel een mail over gestuurd maar kwam minimaal antwoord op, 1 zinnetje waar 1 waarde in stond...
mbt reactie van de installateurs was ook niet heel positief "wij doen alleen aan utiliteitsbouw".
1 installateur wou maar 1 specifiek model aanbevelen, de rest maakt teveel lawaai, ik vermoed dat kennis ontbreekt en niet wist dat de verticale modellen er ook zijn die stil zijn.
Dan ben ik er al snel klaar mee, gekeken naar een ander merk waar het heel makkelijk en snel ging, de specssheet met hoe, wat, waar etc stond ook netjes uitgebreid op de website.
Andere mensen zullen vast goede ervaringen met Climarad hebben, er is altijd een klein percentage waar iets mis kan gaan dit heeft elk bedrijf.
Ik kan verder niks over geluid van Climarad vertellen maar wel Blauberg.
mbt geluid 20 dBa is al "luid" in een absoluut stille woonkamer.
Komt door de frequentietoon dat de kleine motors maken wat de mens ervaart als luid, dit is nog bij alle apparaten geweest waar kleine ventilatoren in zitten.
TV of Radio zacht aan en je hoort het al niet meer net als zacht praten.
centraal WTW of ventilatie C box is ook wel geluid aanwezig in een stille woonkamer.
Ik heb ook een lucht/lucht warmtepomp en die maakt op 20 dBa veel minder geluid gezien daar een grote ventilator in zit op laag toerental, de frequentietoon is anders.
[Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 08-03-2023 15:53]
Mbt schuin plaatsen van de luchtroosters: credits aan installatiebedrijf! Ik wist dit dit Nav een eerder discussie hier, maar had er niets over gezegd.JeroenTheStig schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:59:
[...]
Ziet er goed uitOok leuk om sommige details terug te zien in de foto's die hier besproken waren, zoals het schuin plaatsen van de luchtroosters. Of was dat een idee van je installatiebedrijf?
Verder ben ik ook wel benieuwd wat jouw ervaringen zijn met de S-fans. Wij hebben ze ook in de slaapkamers hangen en we hebben nog wel het een en ander laten tweaken door een Climarad-monteur. Out-of-the-box bleek het apparaat niet ver genoeg op te schalen 's nachts bij 2 personen en ging de CO2 concentratie richting de 1200 a 1300 PPM. Ik weet niet meer precies welke parameters ze hebben gewijzigd, maar als ik het mij goed herinner hebben ze de PPM-setpoint omlaag geschroefd, zodat het apparaat al eerder wat harder gaat draaien. Volgens mij gaven ze ook aan dat het apparaat uit zich zelf harder gaat draaien als het verschil tussen ingestelde setpoint en gemeten waarde groter wordt. Sindsdien is het een stuk beter en meet ik waarden tot maximaal 1000 PPM, terwijl ik het apparaat nauwelijks hoor.
Ik was wel benieuwd of er bij jou ook nog getweakt is en wat voor waarden je meet.
Ik heb zelf wat aanpassingen gedaan ondertussen:
- Ventura: basis ventilatie aangezet + CO2 van 1.000 naar 800 verlaagd -> CO2 loopt stuk minder op dan bij de waarde van 1.000
- K-Fan: basis ventilatie aangezet. De ventilatie deed standaard niets, want zo vochtig is de was ook weer niet (vocht sensor) 😉. Of ik moest zelf handmatig stand op 3 zetten -> opgelost!
- S-Fan nog een keer aan maxi box gekoppeld. Als ik nu de S-Fan handmatig verhoog dan gaat de maxi box ook harder afzuigen -> opgelost
- S-Fan: zou inderdaad iets harder mogen inblazen. In nacht (slaapkamer) gaat co2 naar 1200-1300. Overdag (werkkamer) wel onder de 1.000
Wat kan ik hier zelf aan doen? Bepaalde instellingen of moet Climarad hier voor langs komen (en moet je die dan zelf benaderen of gaat dat via de installateur?).
Ben nog steeds tevreden over de installatie door de installateur, maar instellingen is toch een ander verhaal. Ben gelukkig zelf in staat om iets te doen. 😁
Ik heb dit met veel interesse gelezen. Ik ben het ermee eens, het is niet noodzakelijk het volume, maar ook het soort geluid.mr_evil08 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:22:
[...]
Vond ik ook een beetje vreemd, cijfers zijn lastig te vinden, staan niet in de productfolders op de website voor de modellen waar ik naar zocht.
Ik heb daar wel een mail over gestuurd maar kwam minimaal antwoord op, 1 zinnetje waar 1 waarde in stond...
mbt reactie van de installateurs was ook niet heel positief "wij doen alleen aan utiliteitsbouw".
1 installateur wou maar 1 specifiek model aanbevelen, de rest maakt teveel lawaai, ik vermoed dat kennis ontbreekt en niet wist dat de verticale modellen er ook zijn die stil zijn.
Dan ben ik er al snel klaar mee, gekeken naar een ander merk waar het heel makkelijk en snel ging, de specssheet met hoe, wat, waar etc stond ook netjes uitgebreid op de website.
Andere mensen zullen vast goede ervaringen met Climarad hebben, er is altijd een klein percentage waar iets mis kan gaan dit heeft elk bedrijf.
Ik kan verder niks over geluid van Climarad vertellen maar wel Blauberg.
mbt geluid 20 dBa is al "luid" in een absoluut stille woonkamer.
Komt door de frequentietoon dat de kleine motors maken wat de mens ervaart als luid, dit is nog bij alle apparaten geweest waar kleine ventilatoren in zitten.
TV of Radio zacht aan en je hoort het al niet meer net als zacht praten.
centraal WTW of ventilatie C box is ook wel geluid aanwezig in een stille woonkamer.
Ik heb ook een lucht/lucht warmtepomp en die maakt op 20 dBa veel minder geluid gezien daar een grote ventilator in zit op laag toerental, de frequentietoon is anders.
Een reden waarom ik deze thread volg: ik zou graag een klein gedecentraliseerd Wtw-ventilatiesysteem in mijn slaapkamer willen plaatsen.
In een vorig bouwproject heb ik deze geprobeerd: ALNOR HRU-WALL-150-60. Op de laagste stand is het echt super stil. Het verandert echter elke 70 seconden zijn richting, zoals vele van deze doen. Voor mij was het pattern "ventilator spins down, stilte, ventilator draait" irritanter dan het daadwerkelijke ventilatorgeluid. Het daadwerkelijke ventilatorgeluid zou gemakkelijk te negeren zijn geweest, denk ik.
Ik ben dus nog op zoek naar de juiste keuze voor de kleine slaapkamer in mijn rijtjeshuis.
Ah oke, het ligt dus niet aan onze installatie dat we ook waarden van 1300 PPM maten, fijn om te weten. Wel gek eigenlijk, want in de documentatie staat dat het apparaat op 800 PPM staat ingesteld, waarbij je zou verwachten dat de S-fan de waarde ook om en nabij de 800 PPM blijft houden in de autostand. Wellicht dat een externe climarad CO2-sensor betere resultaten geeft, maar die dingen zijn behoorlijk aan de prijs.Rikri schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:33:
[...]
Mbt schuin plaatsen van de luchtroosters: credits aan installatiebedrijf! Ik wist dit dit Nav een eerder discussie hier, maar had er niets over gezegd.
Ik heb zelf wat aanpassingen gedaan ondertussen:
- Ventura: basis ventilatie aangezet + CO2 van 1.000 naar 800 verlaagd -> CO2 loopt stuk minder op dan bij de waarde van 1.000
- K-Fan: basis ventilatie aangezet. De ventilatie deed standaard niets, want zo vochtig is de was ook weer niet (vocht sensor) 😉. Of ik moest zelf handmatig stand op 3 zetten -> opgelost!
- S-Fan nog een keer aan maxi box gekoppeld. Als ik nu de S-Fan handmatig verhoog dan gaat de maxi box ook harder afzuigen -> opgelost
- S-Fan: zou inderdaad iets harder mogen inblazen. In nacht (slaapkamer) gaat co2 naar 1200-1300. Overdag (werkkamer) wel onder de 1.000
Wat kan ik hier zelf aan doen? Bepaalde instellingen of moet Climarad hier voor langs komen (en moet je die dan zelf benaderen of gaat dat via de installateur?).
Ben nog steeds tevreden over de installatie door de installateur, maar instellingen is toch een ander verhaal. Ben gelukkig zelf in staat om iets te doen. 😁
Uiteindelijk is bij ons een monteur van Climarad geweest om enkele parameters in de S-fans te wijzigen. Wat ik heb begrepen is dat er een aantal setpoints ingesteld kunnen worden, namelijk bij welke PPM-waarde schakelt het apparaat in en bij welke PPM-waarde gaat het apparaat nog een tandje harder blazen. Ik kan me niet meer precies herinneren wat voor waarden ze exact hebben ingesteld, maar i.p.v. bij 800 PPM schakelt het apparaat nu op 600 PPM al in. Sindsdien meten we ongeveer 900 a 1000 PPM met twee personen in de slaapkamer i.p.v. 1300 a 1400, dus dat is een flinke verbetering. Voorheen zagen we het ledje ook nooit voorbij stand 2 gaan in de autostand, nu licht ledlampje 3 ook regelmatig op.
Helaas kan je zelf niet zo veel veranderen aan de instellingen, enige wat je zou kunnen doen zonder monteur is het maximaal debiet omlaag schroeven (`>` + `||` tegelijkertijd inhouden, opschalen met `+` of terugschroeven met `-`) en dan voordat je gaat slapen het apparaat handmatig op stand 3 zetten. Deze stand 3 wordt namelijk t.o.v. het maximale debiet bepaald, waardoor je kunt finetunen om het apparaat niet te lawaaiig te maken in stand 3. Overigens blijft deze handmatige stand ook maar 4 uur draaien, want na 4 uur schakelt hij automatisch weer om naar de auto-stand. Ook deze periode kun je helaas niet wijzigen, dat kan alleen een monteur doen.
Hier staat hij recht naast de bank, dus we zitten er naast. Kon helaas niet anders. Tuurlijk hoor je hem, zeker als hij er net nieuw staat, maar niemand thuis vindt het storend.wheli schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:55:
Wij hebben de Sensa in de woonkamer. We twijfelden tussen een plek naast de bank in de voorkamer of bij de tuindeuren in de achterkamer.[...]
Misschien even een link posten waar deze rapportages op de Climarad site te vinden zijn?geugjesclimarad schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:57:
[...]
In mijn situatie is het voldoende, denk dat eea afhangt van de situatie. Maar daar hadden we het hier in het topic ook al over. Natuurlijk is een Ventura een veiligere keuze omdat er meer capaciteit is, maar bij mij paste dat sowieso niet.Franciesco schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:58:
Uit de zin “Climarad Ventura of 2.0 of vergelijkbaar” zou je kunnen concluderen dat deze 3 units heel vergelijkbaar zijn, maar dat zijn ze dus niet.
Overigens kan ik me de strekking van de review over de Climarad 2.0 best voorstellen: het debiet (zeker van de standaard max-Auto) is te laag om met meerdere personen in een ruimte goede CO2 waardes te halen/houden. Daarbij maakt hij behoorlijk wat geluid.
De genoemde review op Eigenhuis heeft ook wel een hele negatieve insteek en de mensen hebben zo te zien idd wel een hele forse prijs betaald. Men schrijft:
- Ventileert beroerd
- Maakt herrie
- Is buitensporig duur
- Ventileert voldoende, verwacht geen altijd 800PPM wonderen
- Maakt geluid, niet hinderlijk
- Is vrij duur, maar dat is de concurrentie (Fresh-R) ook wel

Hoe doen ze dat? We zitten hier wel op Tweakers natuurlijk, ik verwacht toch wel dat iemand bijv. een ESP8266 aan de UART pins op de printplaat aansluit, het protocol uitpluist en dit voortaan zelf via een webpagina kan aanpassenJeroenTheStig schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:56:
[...]
Uiteindelijk is bij ons een monteur van Climarad geweest om enkele parameters in de S-fans te wijzigen.
[...]

[Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 09-03-2023 15:20]
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
Wij hebben onze Sensa in de zithoek geplaatst. Dat kwam hier goed uit, en bovendien leek het ons logisch het apparaat daar te plaatsen waar het nodig is, waar wij zijn.wheli schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:55:
Wij hebben de Sensa in de woonkamer. We twijfelden tussen een plek naast de bank in de voorkamer of bij de tuindeuren in de achterkamer. Uiteindelijk heel blij met de keuze voor de achterkamer: op stand 1 vind ik hem echt zacht, stand 2 duidelijk hoorbaar en alles daarboven slaat bij ons alleen aan als er bezoek is en dan is dat vele malen luider dan de Sensa.
Al met al tevreden over het ding :d
Onze woonkamer is zo'n 50m3 ongeveer, en voor ons (2 mensen, 2 honden en een kat) is het prima. Co2 liep eerder vlot op naar 1200 en meer, maar hangt nu vaak tussen 500 en 800.
Wij zijn er erg tevreden over.
Het geluid dat het maakt is ongeveer hetzelfde als de airco. De normale stand (bijna hele dag) horen we niet, volgende stand is bijna verwaarloosbaar. De stand daarna hoor je erg goed, zeker vergelijkbaar met wanneer onze airco stevig blaast (soms moeten we goed luisteren welke het is), maar dat duurt nooit lang. Ik weet het niet precies, maar denk aan tussen 5 en 30 minuten.
Het verbruik is hier extreem laag.
Ja, goeie vraagThinkPad schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:19:
[...]
Hoe doen ze dat? We zitten hier wel op Tweakers natuurlijk, ik verwacht toch wel dat iemand bijv. een ESP8266 aan de UART pins op de printplaat aansluit, het protocol uitpluist en dit voortaan zelf via een webpagina kan aanpassen![]()

Vaak zit er een RS232 poort op en met software lezen ze het uit.ThinkPad schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:19:
[...]
Hoe doen ze dat? We zitten hier wel op Tweakers natuurlijk, ik verwacht toch wel dat iemand bijv. een ESP8266 aan de UART pins op de printplaat aansluit, het protocol uitpluist en dit voortaan zelf via een webpagina kan aanpassen![]()
Alle apparaten hebben een installateursmenu/geheime code,s die afhankelijk van fabrikant wel of niet vrijgegeven worden aan consumenten.
Het is een keuze die je maakt om voor een mooi D-WTW te gaan zoals Climarad en tot de grond dichtgetimmert voor de consument of voor een ander merk kiezen waarbij ze meer open zijn.
Bij Blauberg heb je meer vrijheid en is Tweakers vriendelijk waarbij een heleboel aan te passen is.
Temperaturen zijn te zien en zelfs op afstand te bedienen net als eenvoudig een tijdklok instellen, koppelen aan smarthome.
Climarad heeft wel mooie apparaten kwa design terwijl Blauberg meer voor "industrieel" gaat en functioneel.

Als de WAF mee speelt is het vrijwel altijd al Climarad.
[Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2023 16:30]
Foto voor duidelijkheid: https://imgur.com/a/CqNEC4
De laagste "schouw" was dampkap dus die willen we afbreken tot aan het gemetselde deel, een "kap" op om de regen buiten te houden en dan op die schouw een decentrale ventilatie. Voor ik zoek naar installateurs etc. wil ik hier even advies vragen of dat überhaupt een mogelijkheid is.
Tips voor installateurs/verdelers in het Waasland (België) mogen; is Climarad bijvoorbeeld ook in België actief?
@mr_evil08 Dankjewel, daar kan ik alvast mee verder!
[Voor 3% gewijzigd door kamustra op 10-03-2023 13:18]
Een D-WTW met wel 2 pijpen intern maar met 1 buis zijn minimaal 200 doorsnee als je praat over de serieuze type,s.
en de 2 pijp systemen minimaal 2x 80 of 100 maar nooit naast elkaar.
Bij WTW,s gaat de pijp in algemeen direct horizontaal naar buiten, bochten kost rendement/lawaai en ziet er lelijk uit
Je hebt wel van die rammelbakken waarmee het technisch kan zoals deze modellen.
https://www.ventilatielan...trekkoord-en-stekker.html
https://www.ventilatielan...50-mm-met-schakelaar.html
Hou er rekening mee de modellen wat jij zoekt waarmee het kan draaien wel om de X seconden het geluid, voor woonkamer of slaapkamer niet aan te raden, je hebt liever constant geluid dan steeds wegvalt.
Hoe dan ook je zal 9 van de 10x altijd een gat moeten boren.
Dat grapje heeft mij 140 euro gekost voor 2x 100mm maar het bedrijf heeft wel professioneel gedaan en me dampscherm en luchtdichte scherm mooi heel gelaten en ook de gipsplaat, bij mij was alles in diggelen gegaan en lang niet zo precies.
Kosten zaten hem vooral in de voorrijkosten.
[Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2023 19:46]
Climarad kan via een laptop draadloos connecteren met de units via RF. Als je een USB RF ontvanger hebt, dan zou je dus kunnen kijken of je contact kan maken.JeroenTheStig schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:11:
[...]
Ja, goeie vraagWat ik heb gezien is dat ze alle apparaten draadloos uit kunnen lezen op een windows-laptop. Dat is alles wat ik weet helaas.
Zonder iets stuk te maken/verkeerd in te stellen uiteraard

Heb jij dit al eens geprobeerd? Ik mag toch aannemen dat hier wel iets van beveiliging op zit, anders kan iedere joker vanaf de straat deze apparaten saboteren.Franciesco schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:28:
[...]
Climarad kan via een laptop draadloos connecteren met de units via RF. Als je een USB RF ontvanger hebt, dan zou je dus kunnen kijken of je contact kan maken.
Zonder iets stuk te maken/verkeerd in te stellen uiteraard
[Voor 128% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2023 22:55]
Geen idee of er een bepaalde beveiliging op zit: dat heb ik iig niet gezien.
Ik kom hier op Tweakers toevallig dit topic tegen over het uitlezen van de Orcon MVS: FanX RF USB Dongle. Deze unit lijkt ook wel verdacht veel op de Maxi box. Zoek de verschillen:Franciesco schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:34:
@JeroenTheStig nee, heb het zelf niet geprobeerd. Ik heb ook geen USB RF dongle om het te proberen.
Geen idee of er een bepaalde beveiliging op zit: dat heb ik iig niet gezien.
Orcon MVS: https://orcon.nl/mvs/
Climarad Maxibox: https://www.climarad.nl/producten/climarad-maxibox/
Behuizing is exact gelijk, wellicht de elektronica ook?

Dus de kans is er dat het lukt om te verbinden met die dongle.
Ik heb sinds een week een Ventura V1X hangen. Ik merkte dit weekeinde dat hij bij windstil weer de boel niet onder de 1200ppm kan krijgen zelfs met 2 personen in de kamer (150 m3). Dus ik heb eens een experiment gedaan: CO2-meter *op* de Ventura om de aanvoer te meten, andere CO2-meter op ongeveer 80cm hoogte voor de Ventura. De twee meters zitten meestal binnen 20-30 van elkaar als ik ze naast elkaar neerzet, dus de getallen zijn vergelijkbaar.Hubobo schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:26:
[...]
Ik sprak vandaag iemand van Climarad over een andere vraag. De overweging van Climarad voor de huidige afstand is op 3 punten:
1. Het mag volgens het bouwbesluit (minimaal 300 mm afstand tussen aan- en afvoer)
2. Dit past vaak onder de hoogte van een borstwering en kan daarom in meer gevallen gebruikt worden.
3. Op 2 meter hoogte een uitvoer is lastiger schoon maken van een afvoer buis (hij gaf t voorbeeld van uitzuigen met een stofzuiger).
Bij windkracht 4 buiten, twee personen in de kamer, stand 1 / basisventilatie (verbruik 7 W) en de CO2 in de kamer 1150 ppm is de aanvoer iets van 430-440. Keurig.
Bij een hogere stand (verbruik 17 W) is de retour... 690 ppm. Aangezien het buiten 400 ppm is, betekent dat dat (690-400)/(1150-400) = 39% minder verse lucht binnenkomt, d.w.z. 39% eigen lucht! En dat is bij windkracht 4! Dus hij staat op 17W te draaien, maar daarvan is 39% verspild. Als je dat vergelijkt met de effectiviteit van 7W ventilatie die dus wel volledig effectief is, dan krijg je voor die 17W (2.5x zo veel) slechts 1.4x zo veel effectieve verse lucht (17W min 39% verspilling is 10W, en dat is 7W * 1.4).
Ik heb toen gisteravond nog eens gekeken naar het effect van de verschillende standen. Bij twee personen in de kamer maakt het dus niet uit of ik hem op stand 1 of 3 zet. Stand 1 betekent 1175 ppm, stand 3 is 1140 ppm. Geen wonder dat hij op automatische stand steeds heel hoog gaat, want het is totaal niet effectief...
Andere vraag: wat was de buitentemperatuur ten tijde van de meting. Als die vrij laag was, kan het zijn dat de Ventura (tijdelijk) uit balans draait om bevriezing van de wtw unit te voorkomen.
Als je geen/nauwelijks verschil meet tussen stand 1 en stand 3 denk ik toch dat er wat mis is met jouw Ventura. Voor de zekerheid: zijn de openingen aan de zijkant goed afgedicht met de (bijgeleverde) zwarte doppen? Even aangenomen dat de toevoer en afvoer via de achterkant gaat bij jou.
Ter vergelijk: met ook 2 personen (en 2 hondjes) in onze woonkamer die vergelijkbaar qua inhoud is als de jouwe houdt de Ventura de CO2 rond de 900ppm bij de maximale standaard Auto-stand (lampje 3). Die 900ppm wordt wel pas na een tijdje bereikt: het loopt eerst op tot vaak wat boven de 1000ppm en daarna zakt het dan weer wat af doordat de Ventura opgetoert is.
Ja, toevoer 690 ppm. Temperatuur van gisteravond, 9 graden buiten. Ik heb de doppen gecontroleerd, die zitten er goed op. Nu bij windkracht 6 zie ik overigens geen menging meer, ook bij hoge toeren zit het goed.Franciesco schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:52:
@samba123 Bedoel je dat de toevoer (niet "retour") 690ppm was bij de hogere stand?
Andere vraag: wat was de buitentemperatuur ten tijde van de meting. Als die vrij laag was, kan het zijn dat de Ventura (tijdelijk) uit balans draait om bevriezing van de wtw unit te voorkomen.
Als je geen/nauwelijks verschil meet tussen stand 1 en stand 3 denk ik toch dat er wat mis is met jouw Ventura. Voor de zekerheid: zijn de openingen aan de zijkant goed afgedicht met de (bijgeleverde) zwarte doppen? Even aangenomen dat de toevoer en afvoer via de achterkant gaat bij jou.
Ter vergelijk: met ook 2 personen (en 2 hondjes) in onze woonkamer die vergelijkbaar qua inhoud is als de jouwe houdt de Ventura de CO2 rond de 900ppm bij de maximale standaard Auto-stand (lampje 3). Die 900ppm wordt wel pas na een tijdje bereikt: het loopt eerst op tot vaak wat boven de 1000ppm en daarna zakt het dan weer wat af doordat de Ventura opgetoert is.
Ik heb de situatie doorgerekend met de itho calculator voor verdunningsfactor (situatie 3, gevel, 0.7 m afstand, 44 dm3/s) en daar kom ik op een factor van net onder de 0.01. Dat is conform het Bouwbesluit, dus ik snap niet hoe ik zo veel meer menging zie. Zou er warme lucht direct mengen met de aanvoer zodat mijn meting verstoord wordt? Lijkt me sterk dat het dan afhankelijk van de windkracht buiten is, dus dat lijkt me niet.

Ik heb eens een keer buiten gevoeld. De lamellen van het bovenste rooster sturen de afvoerlucht direct naar beneden met veel kracht. Ik voel bij het onderste rooster nog steeds sterke luchtstroom van boven, zelfs nu bij windkracht 6. Ik zie nu ook bij ventilatie op stand 4 nog steeds menging, 515 ppm terwijl het binnen 990 is. Lijkt me dat die roosters niet zo gericht moeten worden...samba123 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:32:
[...]
Ja, toevoer 690 ppm. Temperatuur van gisteravond, 9 graden buiten. Ik heb de doppen gecontroleerd, die zitten er goed op. Nu bij windkracht 6 zie ik overigens geen menging meer, ook bij hoge toeren zit het goed.
Ik heb de situatie doorgerekend met de itho calculator voor verdunningsfactor (situatie 3, gevel, 0.7 m afstand, 44 dm3/s) en daar kom ik op een factor van net onder de 0.01. Dat is conform het Bouwbesluit, dus ik snap niet hoe ik zo veel meer menging zie. Zou er warme lucht direct mengen met de aanvoer zodat mijn meting verstoord wordt? Lijkt me sterk dat het dan afhankelijk van de windkracht buiten is, dus dat lijkt me niet.
Bij mij zitten de roosters ongeveer op Noord. Daar heb ik bijna nooit wind direct op staan.
Maar ik heb met windstil en mistig weer ook wel eens gehad dat er minder verversing was (dwz CO2 bleef hoger dan anders met de Ventura actief).
Eventueel zou je kunnen proberen om een rooster te vervangen door een bolrooster. Als ik me niet vergis heeft @JeroenTheStig dat ook gedaan.
Zoiets:
https://rvsland.nl/bolrooster-125mm-sv-rvs
Het "uit elkaar" draaien van de normale roosters heeft (iig bij mijn testen en die van @JeroenTheStig) geen significant verschil opgeleverd.
Wij hebben de uitgang van de sensa in een tuinkamer (glas, aluminium en glazen schuifdeuren), maar hier werkt de Sensa snel en goed. Dat zou toch dezelfde omstandigheid moeten zijn als windstil voor jullie die het in de open lucht hebben?Franciesco schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:24:
@samba123 menging kan (afhankelijk van de windrichting en windkracht) best een rol spelen ja.
Bij mij zitten de roosters ongeveer op Noord. Daar heb ik bijna nooit wind direct op staan.
Maar ik heb met windstil en mistig weer ook wel eens gehad dat er minder verversing was (dwz CO2 bleef hoger dan anders met de Ventura actief).
Eventueel zou je kunnen proberen om een rooster te vervangen door een bolrooster. Als ik me niet vergis heeft @JeroenTheStig dat ook gedaan.
Zoiets:
Het "uit elkaar" draaien van de normale roosters heeft (iig bij mijn testen en die van @JeroenTheStig) geen significant verschil opgeleverd.
Bij de Sensa V2X is de afstand 110cm. Bij de Ventura V1X is het 51cm. Dat is een flink verschil?Sjamo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:49:
[...]
Wij hebben de uitgang van de sensa in een tuinkamer (glas, aluminium en glazen schuifdeuren), maar hier werkt de Sensa snel en goed. Dat zou toch dezelfde omstandigheid moeten zijn als windstil voor jullie die het in de open lucht hebben?
Ah ok, dat klinkt logisch.samba123 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:53:
[...]
Bij de Sensa V2X is de afstand 110cm. Bij de Ventura V1X is het 51cm. Dat is een flink verschil?
Klopt inderdaad, ik heb de door jou gelinkte bolrooster geplaatst. Ik heb geen significante verschillen gemeten, maar ik moet zeggen dat ik het niet zo nauwkeurig heb gemeten zoals @samba123 heeft gedaan. Ik heb op dit moment ook maar de beschikking over 1 CO2-meter.Franciesco schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:24:
@samba123 menging kan (afhankelijk van de windrichting en windkracht) best een rol spelen ja.
Zoiets:
Ik zit dan te denken aan een rooster dat niet naar beneden blaast, bijvoorbeeld deze:JeroenTheStig schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:03:
[...]
Klopt inderdaad, ik heb de door jou gelinkte bolrooster geplaatst. Ik heb geen significante verschillen gemeten, maar ik moet zeggen dat ik het niet zo nauwkeurig heb gemeten zoals @samba123 heeft gedaan. Ik heb op dit moment ook maar de beschikking over 1 CO2-meter.
https://www.ventilatiesho...25mm-terugslagklep-zwart/
Ik heb zoiets al bij mijn afzuigkap hangen. De terugslagklep zal voor iets meer weerstand zorgen maar verder zou het moeten werken...
Voor afzuigkappen is dat een ander verhaal doordat ze niet 24/7 aan staan.
Ik vind slopen een prima optie als het werkt.mr_evil08 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:32:
@samba123 Geen kapjes nemen met terugslagklep dat creeert onnodig weerstand, of je zou die klep eruit moeten slopen.
Voor afzuigkappen is dat een ander verhaal doordat ze niet 24/7 aan staan.

De heren die hem geplaatst hebben zouden moeten weten dat je buizen met afschot aanlegt, ook vanwege condensafvoer als je geen enthalpiewisselaar hebt.
Een bolrooster zou meer geschikt zijn, die met terugslagklep gaat ook niet werken als je ook 1 plaatst bij de aanzuiging.
In principe staat een (D)WTW nooit uit(zou niet mogen anders mag je schamen als fabrikant als dit standaard opgeleverd wordt), naast co2 heb je te maken met andere stoffen als formaldehyde etc, bij uitschakelen kan dit ophopen.
Zijn RIVM rapporten van.
En weet niet of dat bij jouw WTW het geval is maar hier sluiten er kleppen als de WTW uit staat ofwel hij heeft zelf al een terugslagklep (gebeurd electrisch).
[Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 14-03-2023 16:26]
Is dat een warmtewisselaar met gevoelens ?mr_evil08 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:34:
@samba123
De heren die hem geplaatst hebben zouden moeten weten dat je buizen met afschot aanlegt, ook vanwege condensafvoer als je geen empathiewisselaar hebt.
Neem aan dat je enthalpiewisselaar bedoeld

Heb twee ambientika advance geinstaleerd, en ben er wel tervreden over, alleen kon ik nergens info vinden wat voor draad je mag gebruiken om ze te synchroniseren, heb geen wifi model.Ja, dat kan ik zeker. Systeem werkt goed, ideaal met WiFi. Goed in te regelen, alleen ben ik toch teleurgesteld in het geluid. Op halve kracht (staat hij vaak op) en zeker op volle kracht is het geluid toch (erg) duidelijk aanwezig. Absoluut niet te vergelijken met een goed aangelegd centraal systeem.
Als ik het over moest doen zou ik toch op zoek gaan naar een ander systeem. Inmiddels zijn we er aan gewend en hebben we het geaccepteerd, maar gewoon niet ideaal. Ik begrijp in ieder geval je weg op zoek naar een goed systeem. Erg moeilijk om goede reviews te vinden (ook op Duitse sites) waardoor je moet afgaan op de fabrikant zijn gegevens.

Standaard staat de basisventilatie namelijk uit en als je hem aan zet op de Sensa V2X, dan draait hij nog steeds niet continu maar elk uur ca een kwartiertje. Op de Ventura draait hij dan wel continu.
Zonder gekheid: ik ben het met je eens dat er eigenlijk altijd (minimaal op een laag pitje) geventileerd moet worden. Daarom heb ik de basisventilatie ook aangezet zodra ik van die functie hoorde.
Natuurlijk alleen bij de uitblaas. Mijn probleem is dat de uitblaas richting de andere opening blaast, dus dan hoef ik alleen die aan te passen.mr_evil08 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:34:
Een bolrooster zou meer geschikt zijn, die met terugslagklep gaat ook niet werken als je ook 1 plaatst bij de aanzuiging.
In principe staat een (D)WTW nooit uit(zou niet mogen anders mag je schamen als fabrikant als dit standaard opgeleverd wordt), naast co2 heb je te maken met andere stoffen als formaldehyde etc, bij uitschakelen kan dit ophopen.
Zijn RIVM rapporten van.
En weet niet of dat bij jouw WTW het geval is maar hier sluiten er kleppen als de WTW uit staat ofwel hij heeft zelf al een terugslagklep (gebeurd electrisch).

De Ventura heeft inderdaad kleppen. En ik heb basisventilatie aan staan. Bij 90% rendement is 25 m3/h ventilatie of zoiets bijna gratis en het zorgt ervoor dat je later minder op hoog debiet (met minder rendement) hoeft te ventileren, dus dat win je volgens mij grotendeels terug.
In t slechtste geval moet ik een plaat pir-gips (of deel ervan) eruit slopen en er hout achter zetten.
Zit er een stenen muur achter?Hubobo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:31:
Iemand nog tips voor de ophanging van de Ventura V1X aan pir-gips wand? Hij zit er al in en heeft een maximale draagkracht van 25 kg, Ventura is 40 kg.
In t slechtste geval moet ik een plaat pir-gips (of deel ervan) eruit slopen en er hout achter zetten.
Heb je de platen gemonteerd op regels of verlijmd zoals dat een aantal jaar geleden veel gebeurde? Verlijmd zou ik het zelf niet aandurven. Word inmiddels ook afgeraden door fabrikanten van de platen.Hubobo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:31:
Iemand nog tips voor de ophanging van de Ventura V1X aan pir-gips wand? Hij zit er al in en heeft een maximale draagkracht van 25 kg, Ventura is 40 kg.
Beste is een hollewand anker maar dat zul je een stukje van de pir moeten wegpeuteren achter de gipsplaat. https://www.toggler.nl/hollewandanker zie hier de werking:
Anders is dit een optie https://www.toggler.nl/gipsplaatplug. Kun je 80Kg aan ophangen. Neem aan dat de Ventura met meer schroeven wordt vastgezet dus verdeel je de lasten over de montage punten.
[Voor 9% gewijzigd door Bo0bz op 16-03-2023 09:58]
Het mooiste lijkt mij de huidige gipskartonplaat(?) weghalen en er een gipsvezelplaat voor in de plaats te monteren. Deze platen hebben een veel hogere draagkracht dan gipskarton. Er vanuit gaande dat de constructie waar de plaat aan vast komt ook die draagkracht heeft.
Als voorbeeld: Fermacell gipsvezelplaat van 12,5mm zou:
- Min. 50 kg per holle-wandplug
- Min. 30 kg per schroef
Hier houtskeletbouw, 30kg aan een gipswand met daarachter glaswol.Hubobo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:31:
ik ben voor zekerheid gegaan door een multiplexplaat ervoor van 18mm en die aan de balken van de wand schroeven.
Holle gipswanden kunnen al 80kg aan bij de 12mm variant ipv 9mm, 12mm wordt voor wanden gebruikt en 9mm voor plafond.
pir platen heeft echter het nadeel dat het akoestisch amper dempt als je daar apparaten aan hangt die kunnen trillen.
Heb je geen kans om minstens 1 of 2 schroeven in de balken zetten tijdens montage van de WTW?
Dan zou je ermee weg komen.
Een draagkracht van 25kg klinkt wel onwaarschijnlijk, weet je zeker of dat wel klopt?
[Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 16-03-2023 10:12]
Gaat om 90mm pir + 12,5 mm gips platen.
Zou ik met holle wand ankers er dan mee uit de voeten kunnen komen?
[Voor 12% gewijzigd door Hubobo op 16-03-2023 10:09]
Gaat om deze platen: https://www.isolatiemater...600x90-125mm-rd409-156-m2
[Voor 69% gewijzigd door Hubobo op 16-03-2023 10:19]
Maar misschien verkijk ik me daar op en/of zijn er andere verstevigingsmogelijkheden waar ik geen weet van heb.
Is het wellicht mogelijk om een soort frame te maken die je aan de vloer en plafond vastmaakt en direct voor de wand staat? En aan dat frame vervolgens de Ventura hangen?
Komt de klusser over 10 jaar ook terug als die er alsnog af dondert?Hubobo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:40:
De klusser had speciale pluggen in gedachten en voorzag geen problemen. We gaan t meemaken, woensdag wordt ie opgehangen.
Een WTW kan zeker fibreren na verloop van tijd (ouderdom/lagers slijtage etc).
Alles op papier gaat er vanuit dat het object stil hangt aan de muur zonder trillingen.
12.5mm gipsplaat kan tot 80kg aan, ik zie ook wel eens pluggen die tot 200kg gaat en ben verbaast.
[Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 16-03-2023 16:46]
Zelf willen we een Blauberg Vento A50 laten plaatsen in een kleine woonkamer van 7,8x3,4m (zie afbeelding). We ervaren namelijk erg veel last van de natuurlijke ventilatieroosters in de kozijnen, met name achter. En nu we de vloer en de borstweringen onder kozijnen gaan renoveren en isoleren willen we dat probleem gelijk aanpakken.
De enige locatie hoog aan de muur zou aan de voorgevel zijn op het penant tussen de twee kozijnen of eventueel in de hoek naast kozijnen. Bij een lage positie zouden we wat flexibeler zijn. Maar dat lijkt me minder verstandig?
/f/image/j9Ypnxg7YJNiFqYhCVxKhKA4.png?f=fotoalbum_small)
Hier hangt de WTW juist laag aan de grond ik zie geen reden waarom je dat zou doen, wanneer je de WTW hoog hangt zou je in theorie wel warmere lucht de woonkamer in kunnen blazen gezien er meer warmte terug te winnen valt.
Ik heb bewust voor laag aan de grond gekozen, ziet er beter uit maar merk in praktijk geen nadelige effecten, dit product heeft dan ook een naverwarmer die ik aan kan zetten als ik vind dat de lucht te koud is.
Voor onderhoud is het ook nadeliger om hoog te hangen maargoed daarvoor bestaat een trap.
Bedenk wel dat 50 m3/h krap aan is voor 2 personen ofwel dat ding staat altijd op stand 3, een 2e erbij zou dat probleem kunnen oplossen.
Welk overlast ervaren jullie? geluid of tocht?
[Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 17-03-2023 14:58]
En dan dus onder het kozijn, eentje voor en achter ofzo. Of de Freshbox die volgens mij het dubbele doet.mr_evil08 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:50:
@D-e-n
een 2e erbij zou dat probleem kunnen oplossen.
Tocht, met name mijn partner als ze achter (bij het grote raam) op de bank zit hartje winter. En het lijkt me dat je ook warmte wegooit?Welk overlast ervaren jullie? geluid of tocht?
Als ik in mijn woonkamer van ca 55m2 de CO2 meet op diverse plekken, dan zitten daar ook maar beperkte verschillen in.
https://www.docdroid.net/SAItXQJ/12-tm-pluijm-pdf#page=4
Voor het rendement van de wtw zou het ook niet moeten uitmaken: dat is immers een percentage.
Even mezelf corrigeren. Als ik naar de specs kijk past die Blauberg Freshbox niet goed onder de vensterbank en anders zitten de gaten in de muur wel erg laag.D-e-n schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:23:
[...]
En dan dus onder het kozijn, eentje voor en achter ofzo. Of de Freshbox die volgens mij het dubbele doet.
Hou rekening dat boven 25 dBa onacceptabel wordt kwa geluid, hier heb ik rekening mee gehouden, hier draait die nooit hoger dan stand 2, stand 3 en hoger alleen handig bij verjaardag/feest etc maar zou daar niet de hele dag in willen zitten.
Ik heb hem in de hoek hangen, niet de idiale plek voor een D-WTW maar hierdoor kan ik makkelijk een koof maken met demper eraan voor de aanvoer(lucht wat de kamer in blaast), geluid is afkomstig van de aanvoer ventilator, afvoer kan gerust op 100% die hoor je niet(kun je allemaal aanpassen in de APP, je kan hem als ware ook als afzuigbox gebruiken).
Freshbox heeft extra functie,s, als je dat niet nodig bent is de Vento A50 beter.
WiFi op WTW is leuk overgens maar net als bij de lucht/lucht warmtepomp speel je daar in begin mee en kijkt er daarna nooit meer naar om en staat het standaard op programmering.
Stroomverbruik klopt niet overgens dat is minder in praktijk en alleen van toepassing wanneer het apparaat start (piekverbruik).
[Voor 82% gewijzigd door mr_evil08 op 18-03-2023 12:01]
Deze snap ik niet helemaal. De Freshbox heeft een rooster aan de zijkant: daar heb je dus iets op gezet?mr_evil08 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:48:
@D-e-n
maar hierdoor kan ik makkelijk een koof maken met demper eraan voor de aanvoer(lucht wat de kamer in blaast), geluid is afkomstig van de aanvoer ventilator, afvoer kan gerust op 100% die hoor je niet(kun je allemaal aanpassen in de APP, je kan hem als ware ook als afzuigbox gebruiken).
Tnx overigens. Twee keer een Vento lijkt me dan handiger in onze situatie, naast elkaar aan de voorkant van het huis. Je kunt ze ook koppelen begrijp ik zodat de ene aanvoert en de andere afvoert.
[Voor 16% gewijzigd door D-e-n op 18-03-2023 12:26]
Wanneer 1 aanvoert en de ander afvoert heb je geen warmteterugwinning ofwel dan is het een veredelde ventilatie C box en krijg je alsnog koude lucht naar binnen, beide moeten zowel aan als afvoer doen.D-e-n schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:25:
[...]
Deze snap ik niet helemaal. De Freshbox heeft een rooster aan de zijkant: daar heb je dus iets op gezet?
Tnx overigens. Twee keer een Vento lijkt me dan handiger in onze situatie, naast elkaar aan de voorkant van het huis. Je kunt ze ook koppelen begrijp ik zodat de ene aanvoert en de andere afvoert.
mbt koppelen van de Vento is mij niets van bekend.
Ik zou 1 bij de voorgevel en de ander bij de achtergevel doen als je toch 2 plaatst dan kan je nog spelen ermee.
mbt freshbox Is een rooster inderdaad, je moet dan zelf een koof maken.
[Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 18-03-2023 18:53]
Waarschijnlijk bedoel je hier het Coanda Effect. Doordat je hem bijna tegen het plafond hangt 'plakt' de koude lucht aan het plafond en krijg je geen koudeval.D-e-n schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:33:
Even een algemene vraag: het klopt toch dat je een decentrale unit altijd het beste wat hoger kan hangen? Ik meen het eens ergens te hebben gelezen maar ik kan het nergens terugvinden als echte "must" en er zijn ook juist legio oplossingen voor onder een kozijn.
Zelf willen we een Blauberg Vento A50 laten plaatsen in een kleine woonkamer van 7,8x3,4m (zie afbeelding). We ervaren namelijk erg veel last van de natuurlijke ventilatieroosters in de kozijnen, met name achter. En nu we de vloer en de borstweringen onder kozijnen gaan renoveren en isoleren willen we dat probleem gelijk aanpakken.
De enige locatie hoog aan de muur zou aan de voorgevel zijn op het penant tussen de twee kozijnen of eventueel in de hoek naast kozijnen. Bij een lage positie zouden we wat flexibeler zijn. Maar dat lijkt me minder verstandig?
[Afbeelding]