Ik heb twee climarads 2.0 met RF over inclusief radiator en muurdoorvoer.
Mocht er interesse zijn, stuur even een PB.
Mocht er interesse zijn, stuur even een PB.
![]() | ![]() |
Hoi Franciesco,Franciesco schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:43:
@DriesLec welk debiet heeft die unit op stand 1? Uit de documentatie begrijp ik 15m3/h maar misschien heb ik dat verkeerd gezien. Niet vervelend bedoeld, maar met 15m3/h ventilatiedebiet is het onmogelijk om met 2 volwassenen + kind en een flinke hond in een afgesloten ruimte onder de 1000ppm CO2 te blijven.
Wellicht betreft het geen afgesloten ruimte? Of is er nog extra ventilatie aanwezig?
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Hoi @DaWizzaDaWizza schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:53:
Tof dat het gelukt is @DriesLec
Zo te lezen is het geluid wel een ding op hogere toeren, bij ons had dat niet gewerkt.
Hier uiteindelijk voor de fresh-r gegaan.met 53 tot 76m3/uur hoor je het bijna niet.
@Franciesco legt het al goed uit: kijk naar het aantal personen ipv naar de oppervlakte.jurjen13 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:13:
[...]
Hoi @DaWizza
Ik ben ook aan het kijken naar een decentrale WTW unit voor mijn woonkamer. Ik zie dat je de Fresh-R hebt, tot welk oppervlakte kan deze werken? Ik kan dat namelijk niet op hun website terug vinden (maar misschien zoek ik niet goed).
Zou zo'n Fresh-R (of een ander merk/type) die een woonkamer van ongeveer 55m2 kunnen ventileren en ook stil zijn?
Wat informatie:
Wij wonen in een beschermd stadsgezicht uit de 30-er jaren met z'n 4-en. Afgelopen jaren flink verduurzaamd maar de ventilatie is een beetje achtergebleven. We hebben vooral in de winter last van vochtige lucht in de woonkamer dat ondervangen we nu met een luchtontvochtiger die in de nacht draait. Buiten de woonkamer wordt er niet heel veel verwarmd, wel overdag maar iedereen slaapt met een raam open.
Ik wil dus de woonkamer ventileren (zoals vermeld 55m2) en dan het liefst met 1 unit aan de achtergevel want die is niet vergunningsplichtig. Enige nadeel is dat daar ook de bank en tv staan dus daar wordt redelijk wat tijd door gebracht, het moet dus ook stil zijn...
Als het niet anders kan, dan wil ik ook best 2 units ophangen aan de voorgevel en achtergevel, als dat stiller is, maar dan moet ik dus een vergunningstraject in, wil ik liever niet. En als ik alle informatie hier zo lees, heb ik niet het idee dat die kleinere units stiller zijn?
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
@DaWizza heb jij 1 unit in de woonkamer? Wij hebben, zo ver ik kan zien, geen CO2 probleem, die wordt nooit te hoog eigenlijk, maar vooral teveel vocht in huis in het najaar en de winter.DaWizza schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:49:
[...]
@Franciesco legt het al goed uit: kijk naar het aantal personen ipv naar de oppervlakte.
Boven de 1100ppm komt het hier bijna nooit met 2 volwassenen en een baby. Voor ons prima met het geluid die eraf komt.
@FranciescoFranciesco schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:33:
@jurjen13 ventilatie debiet op basis van oppervlakte is weinig zinvol. Al neemt de CO2 waarde wel langzamer toe in een grote dan kleine ruimte. Mede afhankelijk van hoe luchtdicht de woning is en/of er ruime doorgangen naar andere ruimtes zijn (aangrenzende open keuken/ trap naar boven etc)
Je kunt mijn inziens beter kijken naar het aantal personen wat doorgaans tegelijkertijd in een ruimte verblijft. De algemene stelregel is ca 30m3/h ventlatie per persoon. Nou is dat met een decentrale unit vaak niet haalbaar bij meer dan 3 personen als je het geluidsniveau acceptabel (= persoonlijk) wilt houden. Tenzij je meerdere units hebt.
Ter vergelijk: toen ik nog decentrale units had en deze oa in mijn dichte woonkamer van ook 55m2 hing, moest deze unit op ca 80m3/h draaien om bij 2 volwassen personen en 2 hondjes van 14,5kg de CO2 waarde (net) onder of rond de 1000ppm te houden.
Yup, 1 unit is voor ons meer dan genoeg.jurjen13 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:04:
[...]
@DaWizza heb jij 1 unit in de woonkamer? Wij hebben, zo ver ik kan zien, geen CO2 probleem, die wordt nooit te hoog eigenlijk, maar vooral teveel vocht in huis in het najaar en de winter.
toilet lijkt me onzin om wtw op te doen. ik zou daar als je een verbinding naar buiten hebt gewoon een ventilator met timertje op het lichtpunt aansluiten. Je bent daar paar keer per dag een paar min en verder niet, best dan gewoon die lucht(jes) naar buiten gooien en de rest van de tijd lekker warmteterugwinnen uit lucht in je leefruimtes.DigitalDutch schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:14:
Ik ben ook aan het kijken naar een decentrale WTW-unit als afzuiging voor het toilet, maar heb daar mijn twijfels bij. Bij de types met een keramisch “spons”-element (die om en om lucht af- en aanzuigen) vraag ik me vooral af of je niet geurtjes terug het huis in blaast als de stroming omkeert. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de continue tegenstroom-units; tenzij je de schone lucht via een aparte leiding direct de gang in stuurt (als dat kan?), vraag ik me af of je hiermee geurterugslag echt voorkomt.
Daarnaast zoek ik ook een oplossing voor de woonkamer, maar ik maak me daar juist zorgen over het geluidsniveau van die WTW-units.
Heeft iemand praktijkervaring met zulke units voor toilet of woonkamer?
Tips voor specifieke modellen (liefst met Home Assistant integratie, maar mag ook zonder) zijn zeer welkom!
Dank allemaal voor het meedenken. Dankzij alle uitgebreide informatie en ervaringen zijn beneden twee Ventura V1X opgehangen (woonkamer is 80m2), op de slaapkamers een S-Fan en voor de afzuiging een Maxibox. Dankzij subsidie van de gemeente voor zowel CO2 gestuurde ventilatie als een subsidie voor WTW krijg ik nog een mooi bedrag terug.Franciesco schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:04:
@jwhengeveld1989 Ben het eens met wat hier al genoemd is: in de keuken een tweede Ventura plaatsen lijkt me niet nodig. En dan vooral omdat dat geen leefruimte is. Tenminste: op de plattegrond staat daar geen tafel ingetekend (want "aparte" eetkamer).
Als je geluid belangrijk vindt, dan zou ik de Ventura duidelijk verkiezen boven de Sensa. De Ventura is een stuk stiller. De Sensa is ook op de laagste stand hoorbaar, de Ventura niet of heel beperkt. En ook op een wat hogere stand is deze stiller. Daarnaast is het extra debiet van de Ventura in jouw gezinssituatie welkom.
Ook kun je kijken naar b.v. de Air2You DWQ150CO2 unit die hier pas besproken is. Die is een stuk goedkoper en heeft een enthalpiewisselaar. Met 150m3/h wel een iets lager maximaal debiet dan een Ventura. Wellicht kun je tzt een tweede ophangen: een in de woonkamer en een in de eetkamer?
Voor zover ik weet zijn er tot nu toe nog geen ervaringen gedeeld met de Air2You.
In dit topic zijn verder ook vaker diverse andere units zoals die van Blauberg, Vents Micra en Freshbox voorbij gekomen. Al dan niet twee units nemen wat op zich mooi kan zijn voor een lagere geluidsproduktie en betere verse luchtverdeling bij een grote ruimte.
Voor een centraal wtw systeem heb je twee buitenaanslutingen nodig: eentje voor de aanvoer van verse/schone lucht en de andere voor de afvoer. Voor de woning zelf ook minimaal 1 toevoer en 1 afvoer. Normaal gesproken wordt er bij een centraal wtw systeem toegevoerd in alle verblijfsruimtes en afgevoerd in alle vochtige ruimtes (keuken, badkamer, toilet, bijkeuken etc).
Houdt er wel rekening mee dat een centraal systeem goed gedempt moet worden: zowel de omkasting als minimaal het toevoerkanaal/kanalen naar de verblijfsruimte(s). Dit kost dus extra ruimte. In een decentraal systeem zit de "demping" voor zover mogelijk ingebouwd.
En mocht je een centraal systeem voor alleen beneden zonder enthalpiewisselaar overwegen: een condensafvoer is dan ook nodig. Ik weet niet of er een rioolaansluting mogelijk is op een eventueel beoogde plek?
Hoe bevallen ze in de slaapkamers qua geluid?rikkkurd schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:02:
[...]
Als het mogelijk is, dan is centraal wtw ventileren altijd de beste optie, goedkoper te vervangen als het op den duur stuk gaat ipv 6 losse apparaten, en qua hardware goedkoper in de aanschaf.
Maar kan het bij jou, ga je genoeg vloeren/plafonds open trekken en is daar tussen genoeg ruimte om de lucht aan en afvoerbuizen te plaatsen naar elke kamer en dan een mooi rooster in het plafond te plaatsen?
Zo niet, dan is decentraal ventileren de enige optie.
Wij hebben 2 siegenia aeroplus wrg met co2 sensor modellen, beneden, eentje in de keuken en eentje in de woonkamer/eetkamer. Deze houden de hele beneden verdieping goed onder de 1000ppm op automatische stand.
Boven hebben we er eentje op de ouder slaapkamer en eentje op de grootste kinderslaapkamer. De kleine kamer blijft met de deuren op een kier ook netjes onder de 1000 als onze jongste daar slaapt.
Op de badkamer hebben we geen afzuiging, maar de luchtvochtigheid blijft met de 2 wtw's boven gelijk na het douchen of een lang bad, al laten we wel altijd de deuren van de badkamer en slaapkamer open na gebruik voor ventilatie.
De wtw hangt bij ons beneden op 10cm boven de grond, dat is misschien een oplossing voor je schuine dak, als er wel de eerste halve meter-1 meter nog een rechte muur is.
Met deze zomernachten heb ik het raam er bij ook open. Dan hoor je ze niet. Voor het slapen gaan zet ik hem even maximaal om alle koele lucht binnen te krijgen, bij het slapen weer op auto dan gaat hij op minimaal.Dza schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 04:24:
[...]
Hoe bevallen ze in de slaapkamers qua geluid?
[ Voor 35% gewijzigd door GijsVee op 15-08-2025 17:34 ]
Kan zijn dat de koppeling met de s-fan b-fan is en niet gevonden kon worden. (Dit was bij mij het geval bij een 2e hands unit. Rood kruis knipperde 5x)jwhengeveld1989 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 00:26:
[...]
Dank allemaal voor het meedenken. Dankzij alle uitgebreide informatie en ervaringen zijn beneden twee Ventura V1X opgehangen (woonkamer is 80m2), op de slaapkamers een S-Fan en voor de afzuiging een Maxibox. Dankzij subsidie van de gemeente voor zowel CO2 gestuurde ventilatie als een subsidie voor WTW krijg ik nog een mooi bedrag terug.
In elke kamer ook een Netatmo Home Coach gezet om CO2 in elke kamer te monitoren. Ervaringen tot nu toe zijn dat het mooi onder de 1.000 PPM blijft. Jammer alleen dat er geen airco stand op zit met dit weer
Nu nog een ramses-esp adapter besteld om daarmee te kijken of ik de Ventura en de S-Fans met Home Assistant kan uitlezen / aansturen / bijsturen via RF.
Nog twee vragen:
- Beide Ventura's draaien naar het lijkt goed, maar hebben allebei het kruis-icoontje wat na een tijd begint te knipperen. Weten jullie wat veel voorkomende oorzaken kunnen zijn?
- Hoe kan ik beide Ventura's aan elkaar koppelen dat ze samenwerken? Of kan ik beter een CO2 sensor middenin de woonkamer doen en beiden aan die sensor koppelen zodat ze elkaar ondersteunen op basis van de centraal gementen CO2 waarde.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Helemaal perfect, we slapen regelmatig met 3 man op de slaapkamer en dan is het geluid heel beperkt en constant, hij meet ook de co2 dus staat automatisch op de laagste stand die mogelijk is. we hebben ook een airco hangen in de slaapkamer, die is in de quiet modus luidruchtiger dan de ventilatie.Dza schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 04:24:
[...]
Hoe bevallen ze in de slaapkamers qua geluid?
Dankjewel! Is er wellicht een commando om hem te resetten naar fabrieksinstellingen dat je weet? Dat alle oude koppelingen en instellingen weggaan en daarmee wellicht het rode kruis weg isVadecium schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 07:23:
[...]
Kan zijn dat de koppeling met de s-fan b-fan is en niet gevonden kon worden. (Dit was bij mij het geval bij een 2e hands unit. Rood kruis knipperde 5x)
Climarad denkt ook prima mee. In dit topic staat ook nog de nodige info voor het aanpassen van de instellingen.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Ik zie overigens dat Climarad nu ook de Modbus-registers op hun website heeft gepubliceerd. . Je kunt blijkbaar via modbus een heleboel zelf instellen, waaronder de CO₂-offset, de gewenste luchtvochtigheid en meer.bastichelaar schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:02:
Het is inmiddels gelukt! Het probleem bleek uiteindelijk simpel te zijn: de documentatie van de + en - aansluiting bleek niet correct. Na dit omgedraaid te hebben kreeg ik ineens een reactie op slave ID 10. Dus toen kon ik verder!
Ik kan middels een simpele python/pymodbus applicatie nu de Climarad volledig uitlezen en bedienen. Screenshot is hieronder te zien. Volgende stap is om dit er een ESP tussen te zetten zodat ik dit remote vanuit Home Assistant kan doen en mooie grafiekjes kan genereren. To be continued!
[Afbeelding]
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Weet niet hoeveel capaciteit je nodig hebt, ik ga waarschijnlijk voor dezeArthurMorgan schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:20:
Ik ben me aan het oriënteren op een WTW unit op de werkkamer. de enige plek is direct naast het raam en een kleine meter verder het raam van de buren. Moet ik met de keuze nog echt rekening houden met het geluid aan de buitenkant, of is er buiten per definitie weinig te horen.
Ik las in een van de posts hierboven 45dB op 3 meter afstand, dus daar schrok ik even van.
Let op dat deze elke 70s van richting veranderd, het starten en stoppen van de ventilator is merkbaar, andere modellen hebben een continue draaiende ventilator waardoor het achtergrondruis wordt.Ragnar9999 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:32:
[...]
Weet niet hoeveel capaciteit je nodig hebt, ik ga waarschijnlijk voor deze
https://www.ventilatiesho...-wifi-driestanden-50m3-h/
Thnx, had eigenlijk deze in gedachten vanwegerikkkurd schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:56:
[...]
Let op dat deze elke 70s van richting veranderd, het starten en stoppen van de ventilator is merkbaar, andere modellen hebben een continue draaiende ventilator waardoor het achtergrondruis wordt.
Laat je niet in de luren leggen door dit soort ‘mooie’ waardes. Die 11dB waar je naar refereert is geluidsdruk niveau op 3 meter afstand op de laagste stand. Waarschijnlijk gemeten in open veld en is daardoor veel gunstiger dan binnenshuis met reflectie door wanden etc.Ragnar9999 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:06:
[...]
Thnx, had eigenlijk deze in gedachten vanwege
"Zeer geluidsarm! Geluidsniveau: 11 dB lage stand - 21 dB hoge stand"
Blijven moeilijke dingen; etiket van de Blauberg geeft aan 38dB, die van de Siegenia Aeroplus WRG 39dBFranciesco schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:39:
[...]
Laat je niet in de luren leggen door dit soort ‘mooie’ waardes. Die 11dB waar je naar refereert is geluidsdruk niveau op 3 meter afstand op de laagste stand. Waarschijnlijk gemeten in open veld en is daardoor veel gunstiger dan binnenshuis met reflectie door wanden etc.
Het geluidsvermogen wat op het etiket vermeld staat (38dB) zegt mijn inziens meer over hoeveel geluid het apparaat (maximaal) maakt. Maar het blijft ook persoonlijk: wat de een als acceptabel geluidsniveau beschouwd kan voor de ander onacceptabel zijn.
Mijn O.ERROR Ghost 160 heeft een lichtsensor en zodra het donker wordt gaat hij in de nachtstand. Dan hoor ik hem helemaal niet meer.Ragnar9999 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:25:
[...]
Starten en stoppen van de ventilator op je slaapkamer elke 70 seconden lijkt me ook vervelend
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Lijkt er idd op, wel lage geluidswaardenFranciesco schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:18:
Op die nachtstand draait de unit toch op een super laag debiet van 10m3/h?
Een nachtstand klinkt dan leuk, maar het lijkt me dat je die unit in de slaapkamer met name hebt voor tijdens de nacht als je de slaapkamer gebruikt. En dan dus een goede werking wilt met voldoende debiet voor het aantal personen dat er slaapt.
kun je aangeven hoe groot de ruimte is waar het hier om gaat en met hoeveel personen?RichieB schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:03:
@Franciesco De nachtstand is bij ons voldoende om de luchtkwaliteit acceptabel te houden tot de ochtend. Overdag kan dan indien nodig de kwaliteit op hogere stand verder worden verhoord.
[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 28-08-2025 18:38 ]
Hoe meet je de CO2? 401 klinkt namelijk erg laag, gezien de buitenlucht zelf vaak al hoger zit.RichieB schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:37:
@Franciesco Vannacht, in onze slaapkamer met 2 personen en een raampje van 40x20cm open steeg de CO2 naar 1080 ppm om 5:39 uur. Na het openen van de gordijnen om 7:30 uur (en dus het deactiveren van de nachtstand) daalde dit naar 558 ppm om 8:51 uur. Momenteel is het daar 401 ppm.
Dat is gemeten met een Netatmo additionele indoor module.gjcvro schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:50:
[...]
Hoe meet je de CO2? 401 klinkt namelijk erg laag, gezien de buitenlucht zelf vaak al hoger zit.
Nou, in de huiskamer is een nachtstand heel logisch, scheelt energie omdat er geen CO2 bronnen aanwezig zijn 😉RichieB schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:39:
@Franciesco. Het feit dat er een nachtstand op zit geeft al aan dat dit kennelijk vaker het geval is.
Natuurlijk heb je gelijk dat het zonde is een WTW te installeren en dan structureel natuurljk ventileren.Franciesco schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:13:
Eerlijk gezegd denk ik niet dat je in de kamers links veel effect van de wtw units in de kamers rechts kan verwachten. De luchtstroom zal als het ware de hoek om moeten. En zal dat alleen doen als hij gedwongen wordt. En dat zie ik niet snel gebeuren met ramen op een kier. Dat zal eerder ‘druk’ de andere kant opnemen.
Misschien dat kruislings wtws en ramen op een kier het beste effect gaat hebben? Ik blijf het echter wel zonde vinden als ramen nog steeds structureel open moeten icm wtw units. Door die open ramen verlies je dan toch wel veel effect van de wtw.
Is twee units met extra afvoerbuis geen optie? Dan zou je per unit twee kamers kunnen ventileren (de 2 bovenste samen en de 2 onderste samen). Wel alleen toe te passen als maar 1 van die twee kamers tegelijk gebruikt wordt.
Die 30m3/h is voor een persoon in rust. Dus b.v. zittend op de bank. Tijdens slapen zou het misschien iets minder kunnen zijn, maar heel veel minder niet.rikkkurd schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 00:00:
De stelregel 30m3 per persoon gaat om overdag, je bent dan veel actiever en ademt sneller, als je slaapt adem je rustiger en stoot je dus ook minder co2 uit, onze wtw heeft een co2 sensor ingebouwd en bepaald dus zelf hoe hard hij moet werken, maar met 3 personen op een kamer van 16m2 met de deur dicht houd hij de co2 rond de 800 max met een debiet van 38m3, als we de kamer verlaten is het snel weer rond de 400.
Zeker, zelf slaap ik in de zomer bv ook vaak met de ramen open. Gewoon omdat ik/wij dat lekker vinden. Maar juist tijdens het seizoen dat de verwarming aan staat en ik de warmte zoveel mogelijk wil binnen houden, houd ik de ramen dicht en ventileer ik alleen met de (centrale) wtw unit. De debieten per vertrek zijn dan ook berekend op alleen die mechanische ventilatie. Zie mijn voorgaande bericht.Ragnar9999 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:37:
[...]
Natuurlijk heb je gelijk dat het zonde is een WTW te installeren en dan structureel natuurljk ventileren.
Aan de andere kant is een situatie ook niet statisch, grofweg in de zomer natuurljk ventileren en in de winter met een WTW kan ook
Volgens mij zeggen we hetzelfdeFranciesco schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:21:
[...]
Zeker, zelf slaap ik in de zomer bv ook vaak met de ramen open. Gewoon omdat ik/wij dat lekker vinden. Maar juist tijdens het seizoen dat de verwarming aan staat en ik de warmte zoveel mogelijk wil binnen houden, houd ik de ramen dicht en ventileer ik alleen met de (centrale) wtw unit. De debieten per vertrek zijn dan ook berekend op alleen die mechanische ventilatie. Zie mijn voorgaande bericht.
Hoi, ik heb privé ook een aardig setje Climarad hangen. Bij ons over verschillende verdiepingen. De S fans hangen op de slaapkamers op de eerste en zijn allemaal verbonden met de B fan op de badkamer. Dat kan dus gewoon. Ik denk ook dat je het beste elke verdieping als aparte eenheid kan zien.Mr. Jinx schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:19:
Maar dan de S-Fan. Volgens de handleiding moet die gekoppeld worden aan de 'Climarad Fan'.
Daarmee bedoelen ze de B- of T-Fan. Moet je dan één S-Fan koppelen aan de B-Fan, en de andere S-Fan aan de T-Fan? Ik had eigenlijk verwacht dat je gewoon alles aan de Ventura kon koppelen, als centraal punt.
Iemand die hier meer van weet?
Ja dit klinkt als een prima setup en in lijn met de inzichten die ik heb opgedaan! Succes ermeeMr. Jinx schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:41:
Klopt ja, ik heb inmiddels ook contact gehad met Climarad.
Het verschilt heel erg per situatie. In mijn geval met een Ventura WTW en verder geen ventilatieroosters is het de bedoeling om de S-Fan te koppelen aan de B- of T-Fan en de Ventura WTW standalone. Ik dacht dus dat alles aan de Venture gekoppeld moest worden, maar dat was niet de bedoeling.
Bij mij is het nu dus zo:Eventueel zou ik de S-Fans dus ook aan de B- en T-Fan tegelijk kunnen koppelen maar volgens mij is het perfect zo.
- Ventura V1X -> standalone
- S-Fan slaapkamer -> B-Fan (zelfde verdieping)
- S-Fan kantoor -> T-Fan (zelfde verdieping)
Dat document heb ik inderdaad gebruikt. De installatie is vrij eenvoudig, je krijgt een printplaat met een flat cable die je direct aan de ingebouwde printplaat aansluit. Ik heb overigens een Climarad 2.0. Vervolgens is deze middels een RJ45 kabel bevestigt met een female RJ45 socket, waar je je modbus kabeltje op kunt aansluiten. Ik heb deze aangesloten op een ESP32 (Atom Mstack lite met rs485 module) en die stuur ik vervolgens weer met Home Assistant aan via ESPHome. Maar je kunt ook gewoon een RS485 naar USB kabel gebruiken.Djvdb schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:00:
[...]
Ik zie overigens dat Climarad nu ook de Modbus-registers op hun website heeft gepubliceerd. . Je kunt blijkbaar via modbus een heleboel zelf instellen, waaronder de CO₂-offset, de gewenste luchtvochtigheid en meer.
Kun je iets meer delen over de installatie, ook voor toekomstige gebruikers? Ik heb vandaag even een foto gemaakt van de PCB van mijn Sensa V2X, en daar lijkt inderdaad Modbus ingebouwd te zijn. Er zit namelijk een RJ45- en een MSTB 2,5-connector op en ik ga ervan uit dat die worden gebruikt voor Modbus. Zie ook de foto hieronder.
[Afbeelding]
Hier helaas hetzelfde met een S-Fan. Er zit een ventilatieklep in. Als die 's nachts open of dicht gaat hoor je inderdaad een irritant klikkend geluid. Het gaat stapsgewijs, dus je hoort meerde klikjes en kraakjes achter elkaar. De fan zelf is redelijk stil maar dit is ronduit irritant.leejoow schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 06:36:
Wij hebben sinds deze week een S-Fan en een B-Fan hangen. Gedurende de nacht horen wij meerdere keren een klik of klep geluid uit de S-Fan komen. Genoeg geluid om van wakker te worden (we slapen nogal licht).
Heeft iemand deze ervaring ook en wat kunnen we daar aan doen?
Wij hebben hetzelfde inderdaad met onze S-Fans. Inmiddels gewend aan het geluid en we worden er niet wakker van, maar irritant is het wel. Ik heb nog geprobeerd om het tikken en kraken te verminderen door met een bus wd40 in de weer te gaan op de klepgeleiders, of hoe je die rails wil noemen waar de klep overheen glijdt, maar dat heeft helaas niks geholpen. Gezien het geluid vermoed ik dat het wel met die rails te maken heeft, maar je kunt onmogelijk met eigen ogen zien / voelen wat er gebeurt.Mr. Jinx schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:44:
[...]
Hier helaas hetzelfde met een S-Fan. Er zit een ventilatieklep in. Als die 's nachts open of dicht gaat hoor je inderdaad een irritant klikkend geluid. Het gaat stapsgewijs, dus je hoort meerde klikjes en kraakjes achter elkaar. De fan zelf is redelijk stil maar dit is ronduit irritant.
In een andere kamer hangt ook een S-Fan. Ik dacht 'goh deze is wel lekker stil'. Maar daar gaat de ventilatieklep gewoon helemaal nooit open. Blijft altijd dicht zitten.
Toch maar eens naar laten kijken.
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Inderdaad, de maatvoering en positionering is verschillend voor de diverse merken en types. Met name bij de types met aparte toe- en afvoerbuis.henri_brink schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:29:
Ik ben ook aan het overwegen decentrale ventilatie te plaatsen. Nu alleen kiepraampjes en hopen dat het waait. Opzich geen probleem om wat gaten in de muur te boren, maar klopt het dat al die apparaten een eigen maatvoering voor de locatie en diameter van de buizen aanhouden? Mocht ik bijv voor een holtop gaan en die zou sneuvelen over bijv 10 jaar. Dan heb je kans dat hij niet meer verkrijgbaar is en ik nieuwe gaten voor een ander merk moet boren?
Als dat zo is is het niet handiger een kleine centrale unit in een omkasting te plaatsen? dan kan je zelf met slang de locatie van de gaten kiezen?
ok ik was daar al een beetje bang voor. Ik bedoelde niet de decentrale unit in een omkasting plaatsen, maar een kleine unit bedoeld voor centrale balansventilatie...Franciesco schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:35:
[...]
Inderdaad, de maatvoering en positionering is verschillend voor de diverse merken en types. Met name bij de types met aparte toe- en afvoerbuis.
De unit in een omkasting plaatsen zou betekenen dat deze veel groter wordt. Ook moet je rekening houden met sensoren die dan wellicht niet meer (goed) werken. De weerstand zal ook toenemen bij het verlengen van de kanalen wat meer geluid en een hoger stroomverbruik kan geven.
Het beste wat je mijn inziens kan doen is het materiaal wat uit de boorgaten komt bewaren voor een mogelijk latere situatie waarbij de boel weer dicht gemaakt moet worden. Ik heb dat zelf ook gedaan en inmiddels ook weer gebruikt. Wat bijvoegen en iets bijkleuren en je ziet er gelukkig weinig meer van.
Dit gedrag herken ik inderdaad ook. Ik heb daar contact over gezocht en dat is zoals het hoort te werken.Mr. Jinx schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:55:
Nog een ervaringsvraag ...
S-Fan is gekoppeld met een B-fan.
Als de S-Fan aanslaat wegens hoge CO2/ppm dan blijft de B-fan uitstaan?
Zet ik de S-Fan handmatig op stand 3, dan gaat de B-fan wel mee draaien.
Klopt dit gedrag? Zou de B-fan niet ook mee moeten draaien als de S-dan aanslaat wegens CO2?
Om dit te testen heb ik het ronde kapje van de B-fan gehaald en de bewegingssensor afgeplakt.
Je ziet dan precies wanneer deze gaat draaien.
ah okMr. Jinx schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:00:
Ik dacht om het systeem in balans te houden? Als je geen luchtroosters hebt dan wordt er met de S-Fan frisse lucht naar binnen geblazen. Ik zou dan verwachten dat de B-fan aan gaat om lucht uit te blazen zodat er net zoveel lucht naar binnen gaat als eruit.
En hoe kijk je naar alleen een unit bij rood of geel, voor het geluid in de zitkamer natuurlijk erg prettig, maar is de luchtverversing in het zitgedeelte dan nog ok?rikkkurd schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:52:
Ik heb hem ook onderop de grond op 2 locaties, werkt prima. wellicht meer stof in je filter? Dat komt typisch minder hoog met langslopen.
Ik zou het aantal units minimaliseren en zeker niet een model nemen dat elke minuut van richting veranderd, ik zelf heb een kruislingse kleine unit van Siegenia de Aeroplus WRG, hij doet wat het moet doen. heb er hiervan 2 beneden hangen en 2 boven (in 2 aparte slaapkamers).
Ik twijfel zelf om een Siegenia Aeropac IE (iemand ervaring hiermee?) te gaan gebruiken op een slaapkamer. Die wordt toch niet verwarmd en heeft een wtw model minder nut.Ragnar9999 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:20:
Niet helemaal on-topic, maar bij gebrek aan beter
Een Brink Sonair of een andere decentrale ventilatie zonder WTW in de woonkamer
Ja, geen probleem
of
Nee, definitieve afrader
?
WTW is helemaal geen must, het kan in verwarmde ruimtes energie besparen, en comfort brengen (geen koude luchtstroom) maar frisse lucht is frisse lucht.Ragnar9999 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:20:
Niet helemaal on-topic, maar bij gebrek aan beter
Een Brink Sonair of een andere decentrale ventilatie zonder WTW in de woonkamer
Ja, geen probleem
of
Nee, definitieve afrader
?
[ Voor 50% gewijzigd door rikkkurd op 02-10-2025 17:23 ]
co2 verplaatst zich vrij goed in een open ruimte van hoge naar lage concentraties. Ik heb ook de luchtverversing alleen aan de achterkant van het huis, en het zitgedeelte is vooraan, de luchtkwaliteit blijft dan gewoon goed ook in de woonkamer.hfolkers schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:54:
[...]
En hoe kijk je naar alleen een unit bij rood of geel, voor het geluid in de zitkamer natuurlijk erg prettig, maar is de luchtverversing in het zitgedeelte dan nog ok?
Lijkt me helemaal prima, ik vind ze zelf minder mooi door het klokje bovenop daarom heb ik boven ook de aeroplus WRG geplaatst omdat deze strakker zijn vormgegeven.raven22 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:23:
[...]
Ik twijfel zelf om een Siegenia Aeropac IE (iemand ervaring hiermee?) te gaan gebruiken op een slaapkamer. Die wordt toch niet verwarmd en heeft een wtw model minder nut.
In de woonkamer echter is het wel verwarmd en kan het ook gauw tot minder comfort (tocht?) leiden.
Snap ik, maar is alleen slaapkamer en het prijsverschil is door ontbreken wtw behoorlijk.rikkkurd schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:22:
[...]
Lijkt me helemaal prima, ik vind ze zelf minder mooi door het klokje bovenop daarom heb ik boven ook de aeroplus WRG geplaatst omdat deze strakker zijn vormgegeven.
Dank, dat zou betekenen dat voor 2 personen hij harder moet draaien en dus hoorbaar wordt. Daar zal mijn vrouw niet blij mee zijn helaas.PGMO schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:08:
Wij hebben de aeropack nd (basisuitvoering zonder CO2 sturing, qua uiterlijk blijkbaar nog hetzelfde als de varianten die nu verkocht worden)) al een aantal jaren in gebruik op de slaapkamer van mijn vrouw. Installatie, bediening en onderhoud zijn eenvoudig. Wat betreft geluid zo goed als niet te horen op stand "60 m3/u". Luchtstroming is ook nauwelijks merkbaar. Maar als je een redelijke luchtkwaliteit (CO2 niveau lager dan 800 ppm) wilt bereiken dan is onze ervaring dat je voor 1 persoon de "60 m3/u" stand al nodig hebt.
[ Voor 28% gewijzigd door GijsVee op 06-10-2025 21:50 ]
Nee, het bericht was inderdaad niet helemaal volledig (mannen kunnen toch geen 2 dingen tegelijk...Franciesco schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:30:
@GijsVee begrijp ik het goed dat de CO2 meting van 600-800ppm met 3 personen in de woonkamer gedaan is met alle 3 de Icons op stand 1? Dus m.a.w.: met een debiet van 3x40=120m3/h totaal debiet?
[ Voor 14% gewijzigd door GijsVee op 09-10-2025 10:41 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq