Hallo!
Ik krijg volgende week de sleutel van een mooi jaren 30 klushuis waar zo'n beetje alles in moet gebeuren, we willen flink gaan verduurzamen en het huis klaar maken om er nog vele jaren comfortabel in te kunnen vertoeven. Een gedeelte van de puzzel waar ik nog sterk over twijfel is het goed ventileren van de woning.
Op dit moment wonen we met z'n 2'en (+ hond) in een nieuwbouw-woning, luchtdicht gebouwd met een centrale WTW. Mijn wederhelft is erg enthousiast over het idee om een centrale WTW te plaatsen in het nieuwe huis, maar gezien we verhuizen naar een plek met een verdieping minder (geen zolder) en ook flink wat minder binnenruimte vraag ik me sterk af waar we die centrale WTW dan neer gaan zetten, en hoe we vervolgens ook nog al die luchtschachten netjes weg gaan werken op een manier dat we geen geluidsoverlast krijgen.
Volgens mij is decentrale WTW daarom juist geschikt voor onze situatie, wat details:
- 2 Verdiepingen, 65 m2 begane grond (keuken/eetkamer aan de voorkant van de woning, woonkamer aan de achterkant) 27 m2 1e verdieping (slaapkamer, badkamer + inloopkast)
- 2 onder één kap, schuin dak aan de voor/achterkant op de 1e verdieping met dakkapel zowel voor als achter.
Voor zover ik tot nu toe heb gelezen wordt zo'n beetje voor elke Decentrale wtw verplicht dat deze waterpas moet hangen (uitdagend op een wand van een schuin dak dus) en dat er rondom ook genoeg ruimte vrij moet zijn, potentieel lastig onder een dakkapel.
Plattegronden voor een idee:
Op de 1e verdieping loopt het schuine dak dus aan de "bovenkant" (badkamer en trapgat) en de "onderkant" (slaapkamer en inloopkast), aan de rechterkant (aan de kant van de slaapkamer dus) zitten we niet vast aan onze directe buren.
Ik ben nog vrij vroeg in het proces, dus ik weet nog niet heel goed waar ik rekening mee moet houden. Wat ik nu in ieder geval als spelregels aanhoud:
- Badkamer is een vochtige ruimte, dus die ruimte moet een eigen afzuig/WTW hebben.
- Een WTW is een apparaat met (als het goed is) 2 ventilators, en die maken geluid, dus plaatsing in de slaapkamer is wellicht niet iets wat we moeten willen. Er is wel een afsluitbare kast aanwezig naast de slaapkamer, deze zou technisch gezien groot genoeg moeten zijn om bijvoorbeeld een Sensa H/V2X te plaatsen met voldoende marge aan alle kanten. Echter, hoe zorgen we er vervolgens voor dat deze ook goed kan ventileren? Ventilatieroosters richting de gang/slaapkamer? Is dit sowieso een goed plan, of vragen we dan te veel van zo'n apparaat?
- De begane grond is relatief gezien een stuk groter dan de 1e, dus ik zou verwachten dat we hier 2 decentrale WTW's nodig hebben, één voor de woonkamer en één voor de eetkamer/keuken.
Ik sta erg open voor advies/correcties op verkeerde aannames, dit is allemaal gebaseerd op een aantal dagen dagdromen/onderzoek en ik schat niet dat dat voldoende is om alle scenario's goed af te dekken..