Na wat wikken en wegen voor de ventilatie van de woonkamer in mijn hoekwoning uit 1959 (spouwmuur gevuld met EPS-parels) heb ik gekozen voor de
Vents Micra 100 E2 ERV WiFi, besteld bij Pairdirect via cp Arthur.
Ik meet al een tijd via mqtt in
homeassistent en moresense sensoren oa de co2, vocht, iaq etc. Wanneer de co² oploopt en een bepaalde drempelwaarde bereikt, wordt via homeassistent een bericht gestuurd naar onze toestellen, en onvangen we additioneel via Telegram een waarschuwingsbericht.
:strip_exif()/f/image/2Io1Y9gOvsYs5NMLGav4vIm2.png?f=user_large)
Ik was klaar met t handmatig openen van ramen en deuren om bv de co2 in balans te krijgen etc. Zodoende deze decentrale oplossing.
Mbt Pairdirect / Arthur verliep de communicatie zeer prettig, men reageert snel op vragen / mails, vriendelijk / behulpzaam. (Ook de ingehuurde koerier was behulpzaam en vriendelijk.) levering verliep vlot, helaas was t pakket niet compleet doordat de boortemplate ontbrak van de binnenunit (deze was niet meegeleverd door de fabriek). Die kon bij navraag niet nageleverd worden helaas. Verder geen probleem omdat de mal van de buiten unit ook gebruikt kon worden. Al was t lastig om de boorpunten te prikken voor de binnenunit.
Qua installatie, De handleiding schrijft Ø120mm voor als kernboorgat (voor de Ø100mm luchtkanalen), met minimaal 3mm afschot naar buiten voor condensafvoer. Binnen dit forum zie je sommige ook met 110mm werken, dat past net (5mm speling rondom), maar geeft weinig marge voor een niet perfect haakse boring en montagefoam. Ik heb bewust voor 120mm gekozen. Achter blij mee ivm wat speling om eea netjes recht te hangen. Unit hangt op t oosten gericht en 20cm onder het plafond
De gaten waren in nog geen 30min geboord. En het ophangen heb ik samen met een vriend gedaan in 2 uurtjes tijd.
De unit heeft Enthalpie-wisselaar (ERV): herwint zowel warmte als vocht, met voor- én naverwarmer (E2) tegen bevriezing
Ik had gevraagd voor een F8-filter aan Arthur en ook gekregen maar dit is niet voor mijn model geschikt. Volgens de technische tabel in de handleiding hebben alleen de kale Freshbox/Freshbox E-modellen plaats aan de toevoerzijde; bij E1/E2 zit die ruimte in beslag genomen door de reheater/preheater, dus daar is alleen G4 mogelijk. Ook hier bood pairdirect netjes een oplossing nadat ik dit had gemeld vandaag en er ligt een vraag naar mij om hem te ruilen voor 2x G4 filters.
Ik had de condensslang die reeds was gekoppeld en in de buis lag (fabriekaf) naar buiten geleid. Dit bleek niet nodig want de enthalpie-wisselaar van dit model wordt in de praktijk nauwelijks condens gevormd, omdat het vocht al via het membraan tussen de luchtstromen wordt uitgewisseld. Dus vochtregulering in het WTW blok wordt afgehandeld "Het kan uiteraard geen kwaad dat hij is aangesloten" aldus Arthur.
Heb binnen Home Assistant-integratie de Vento Eco Vent v2.1-integratie gekoppeld Belangrijkste instellingen via wifi Connection type: bgcp_udp (het lokale Blauberg/Vents UDP-protocol, poort 4000 — hetzelfde dat de Blauberg Home-app gebruikt).
IP-adres: haal je op via je router/DHCP-lease, nadat de unit al aan je eigen wifi gekoppeld is (niet in access point-modus).
Bij een evtentuele Wachtwoord-mismatch bv wanneer de app meldt dat het opgeslagen wachtwoord niet overeenkomt met het apparaat, reset je via de Setup Mode: WiFi-knop op het bedieningspaneel 5 seconden ingedrukt houden tot het lampje knippert. In die modus is het wachtwoord altijd 11111111, drie minuten lang actief.
Stand 1 heb ik op 20% gezet geleidelijk oplopend in 5 stappen naar 100%. T geluid op stand 1 en 2 is prima alles daarboven is niet te doen qua geluidsproductie. Tzt maar eens zien.
De unit hangt 1 dag dus qua gebruikerservaring kan ik niet veel meer melden op dit moment. (De meegeleverde afstandsbediening werkt direct out of the box.)
[
Voor 20% gewijzigd door
pielle007 op 16-09-2026 05:25
]