SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
Door welk bedrijf heb je dit laten uitvoeren? Ik vind alleen Alpha installatie als bedrijf die dit aanbied maar de reviews zijn behoorlijk wisselend.DaWizza schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:27:
[...]
Ze wilden 'm ook lager hangen, dat vond ik niks.
Voor het zicht is het doorgetrokken met de lijn van het raam en nu kan er tenminste nog iets onder.
Alles incl was €3300.
Ik heb het forum doorgenomen maar vind het toch lastig om een goede inschatting en keuze te maken. Wij gaan onze woonkamer verbouwen, nieuwe vloer incl. vloerverwarming, kunststof kozijnen en nieuwe keuken. De keuken wordt verplaatst naar het blauw gearceerde punt op de plattegrond. Als afzuiging is gekozen voor recirculatie (geen andere optie). De plek van de nieuwe keuken betreft een uitbouw geplaatst in 2001 en voorzien van houten kozijnen met ventilatieroosters in de ramen. Deze kozijnen worden niet vervangen en de roosters blijven en kunnen zorgen voor wat ventilatie.
Ik vraag me af of er voldoende ventilatie aanwezig is om het vocht en andere stoffen af te voeren?
Ik overweeg de aanschaf van een decentrale WTW installatie maar vind het zoals gezegd lastig om te bepalen of dit wel echt nodig is en zo ja, welk merk/type etc.
Op de plattegrond heb ik met rood gearceerd wat de meeste ideale plek zou zijn om dit te plaatsen.
Mocht iemand een goed advies hebben dan hoor ik dat graag! Vast dank.
/f/image/SfTjgtb1mZ4PFeQSx8qFC1JS.png?f=fotoalbum_large)
Een lokaal bedrijf. Als je via Fresh-r zelf mailt kunnen zij een lokale optie doorgeven. Dat scheelde ook nog een een paar 100 euro tov Alpha.OkiNi schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 06:29:
[...]
Door welk bedrijf heb je dit laten uitvoeren? Ik vind alleen Alpha installatie als bedrijf die dit aanbied maar de reviews zijn behoorlijk wisselend.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
Qua kosten zou ik wellicht eerst de vochtigheid in huis gaan meten en de co2 waardes met je huidige ventilatie, Wellicht is het helemaal niet nodig.OkiNi schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 06:29:
[...]
Door welk bedrijf heb je dit laten uitvoeren? Ik vind alleen Alpha installatie als bedrijf die dit aanbied maar de reviews zijn behoorlijk wisselend.
In het geval je voor geluid of comfort je natuurlijke ventilatie roosters dicht wilt zetten. Dan moet je inderdaad naar een actieve ventilatie optie gaan kijken. Of als de huidige ventilatie ontoereikend is voor het gebruik.
Ik heb zelf de Siegenia Aeroplus WRG smart geplaatst, een mooi klein apparaat dat co2 gestuurd ventileert met wtw en geluidsdemping van buitengeluid. Deze is altijd later te plaatsen, bij ons zijn ze ook pas na de hele verbouwing geplaatst en ja er wordt een gat geboord, maar dat is even stofzuigen, voor de rest heb je nergens last van, niet opnieuw schilderen oid.
Succes met je keuze!
Bijzonder interessant forum en dank voor alle informatie!
Ik overweeg een Fresh-R on the wall of Climarad Ventura V1X aan te schaffen, maar zou ze graag in de praktijk willen zien en horen.
Iemand in de omgeving Zeist, Amersfoort die daar wellicht toe bereid is?
Ik hoor het graag via een PM.
Alvast hartelijk dank!
Je kunt het eventueel in Apeldoorn proberen?sklopper schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:13:
Goedemiddag,
Ik overweeg een Fresh-R on the wall of Climarad Ventura V1X aan te schaffen, maar zou ze graag in de praktijk willen zien en horen.
Alvast hartelijk dank!
Rikri schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:10:
Recent in Apeldoorn geweest en toen ook Energiek Apeldoorn op de Plaslaan 1 bezocht. Hier geven ze verduurzamingsadvies, maar hebben ze ook diverse apparatuur die je kunt zien/ervaren. Reden voor mij was dat ze hier ook de Fresh-R zouden hebben. Wilde ik toch een keer gezien/ervaren hebben.
Fresh-R hebben ze inderdaad, maar ook Climarad en vele andere merken/types (de)centrale ventilatie (Zehnder, Duco, Itho Daalderop, etc.). Ook isolatie, verwarming (warmtepomp, infraroodpaneel), glas (HR++, triple), etc. etc. Alles staat (zover ik heb gezien) aangesloten en je kan dus bijv. het geluid van een Climarad 2.0 of S-Fan ervaren of de warmte van een infraroodpaneel (ze hebben 3 verschillende types).
Ik was best wel onder de indruk omdat je hier op 1 adres eigenlijk alles bij elkaar hebt. De adviseur van dienst was ook een prima gast die enthousiast adviseerde. Had wel meteen aangegeven dat ik niet in de gemeente Apeldoorn woonde, maar dat was geen enkel probleem. Ze hebben ook informatie avonden (bijv. over warmtepomp) waar ik welkom ben.
Kortom: Energiek Apeldoorn vind ik een echte aanrader. Top!
https://energiekapeldoorn.nl/
Van waar je keuze voor deze twee? Schelen namelijk behoorlijk in het debiet tov elkaar.sklopper schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:13:
Goedemiddag,
Alvast hartelijk dank!
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
Goede tip, dank je wel. Ik ga eens kijken daar!Sibrand schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:26:
[...]
Je kunt het eventueel in Apeldoorn proberen?
[...]
Terecht vraag. Het eerlijke antwoord is dat ik nog niet precies weet hoeveel capaciteit (debiet?) ik nodig heb.Djvdb schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:57:
[...]
Van waar je keuze voor deze twee? Schelen namelijk behoorlijk in het debiet tov elkaar.
Momenteel denk ik dat ik beter de Climarad kan nemen met de hogere capaciteit. Met de verwachting dat die dan op een minder hoge stand kan draaien en dus minder geluid maakt.
Maar wat ik ook lastig vind, is of 1 unit wel de gehele ruimte kan verversen. Ik heb namelijk een U-vormige kamer (ca 65m2). Ook de locatie is de vraag. Aan de tuin/wind kant, of aan de weg kant? Zie onderstaande plaatje.
Kan iemand hierin meedenken?
/f/image/Hli65GbgLb98gWiYKZTq7Yt6.png?f=fotoalbum_large)
Voor het debiet kan je zelf CO2 waardes gaan meten of je houdt de algemenere stelregel van 30 m³/volwassene aan. Ik heb nog wat kieren en huis en red het makkelijk met 120 m³ debiet voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Als er bezoek is loopt hij wat harder dan stand 2-3 maar dat is prima. Luchtverversing gaat vaak prima door de kamer heen mits er geen dichte deuren tussen zitten.sklopper schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:02:
[...]
Terecht vraag. Het eerlijke antwoord is dat ik nog niet precies weet hoeveel capaciteit (debiet?) ik nodig heb.
Momenteel denk ik dat ik beter de Climarad kan nemen met de hogere capaciteit. Met de verwachting dat die dan op een minder hoge stand kan draaien en dus minder geluid maakt.
Maar wat ik ook lastig vind, is of 1 unit wel de gehele ruimte kan verversen. Ik heb namelijk een U-vormige kamer (ca 65m2). Ook de locatie is de vraag. Aan de tuin/wind kant, of aan de weg kant? Zie onderstaande plaatje.
Kan iemand hierin meedenken?
[Afbeelding]
Locatie is lastiger obv het plaatje. Zelf heb ik vooral 'last' van de unit als ik er binnen 2 meter vanaf zit. In jouw geval zou dat pleiten voor locatie 2. Echter hangt die van mij aan de tuinkant dus ik weet niet hoeveel geluid er doorheen komt en hoe druk je straat is.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Dank voor je reactie. De weg is niet heel druk, maar zeker ook niet rustig. Een voordeel van nieuwe kozijnen en triple glas is dat we de weg dan minder horen. Maar als het geluid dan via de nieuwe gaten voor de climarad naar binnen komt, is dat natuurlijk een beetje jammer...wheli schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:58:
[...]
Voor het debiet kan je zelf CO2 waardes gaan meten of je houdt de algemenere stelregel van 30 m³/volwassene aan. Ik heb nog wat kieren en huis en red het makkelijk met 120 m³ debiet voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Als er bezoek is loopt hij wat harder dan stand 2-3 maar dat is prima. Luchtverversing gaat vaak prima door de kamer heen mits er geen dichte deuren tussen zitten.
Locatie is lastiger obv het plaatje. Zelf heb ik vooral 'last' van de unit als ik er binnen 2 meter vanaf zit. In jouw geval zou dat pleiten voor locatie 2. Echter hangt die van mij aan de tuinkant dus ik weet niet hoeveel geluid er doorheen komt en hoe druk je straat is.
Heb jij, of heeft iemand anders, ervaring met zo'n apparaat aan de wind kant? Komt er dan veel wind naar binnen langs de buis? Of komt er dan (te) veel lucht de Climarad in? Maw: kan hij wel aan een wind kant hangen?
Als je geluidsreductie wilt van geluid van buiten dan is de Siegenia Aeroplus WRG de enige die dat doet, het claimt een geluidsreductie van 51db uit mn hoofd ten opzichte van buiten.sklopper schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:21:
[...]
Dank voor je reactie. De weg is niet heel druk, maar zeker ook niet rustig. Een voordeel van nieuwe kozijnen en triple glas is dat we de weg dan minder horen. Maar als het geluid dan via de nieuwe gaten voor de climarad naar binnen komt, is dat natuurlijk een beetje jammer...
Heb jij, of heeft iemand anders, ervaring met zo'n apparaat aan de wind kant? Komt er dan veel wind naar binnen langs de buis? Of komt er dan (te) veel lucht de Climarad in? Maw: kan hij wel aan een wind kant hangen?
Wij wonen aan een drukke weg en ze bevallen heel goed, hoor eigenlijk geen verschil sinds we ze geplaatst hebben, en vooraf waren de roosters al een aantal weken verwijderd en nieuw HR++ geluidsreducerend glas geplaatst.
Die van mij hangt aan de straatkant en er komt geen geluid doorheen. Onze warmtepomp staat er ook vlakbij en die hoor ik er ook niet doorheen. Als het mogelijk is dan de zou ik de unit uit de wint hangen maar als de unit dan in de zithoek komt zou ik het weer niet doen.sklopper schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:21:
[...]
Dank voor je reactie. De weg is niet heel druk, maar zeker ook niet rustig. Een voordeel van nieuwe kozijnen en triple glas is dat we de weg dan minder horen. Maar als het geluid dan via de nieuwe gaten voor de climarad naar binnen komt, is dat natuurlijk een beetje jammer...
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
er bestaat ook een smart versie, wat kan je meer met deze app? kan je bv tijdschemas maken?
[ Voor 16% gewijzigd door NoFate op 10-02-2025 09:20 ]
https://shop.siegenia.com...S-WRG/c/shop_aeroplus-wrgNoFate schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:16:
ah , ben even nieuw in dit, bij bij mijn schoonouders zijn ze langs geweest (oud huis) en een aeroplus wrg voorgesteld voor 2 x kamers, maar uiteindelijk kan je dat perfect zelf installeren... is er een shop waar je deze goedkoop(er) kan krijgen?
er bestaat ook een smart versie, wat kan je meer met deze app? kan je bv tijdschemas maken?
gewoon op de website van de leverancier
een installateur krijgt wel korting op de website prijs. dus aankopen via een installateur kan nog steeds interessant zijn mocht je niet zelf gaten gaan boren.
ik had ze nu op amazon gezien 1024€ voor de gewone, 1200€ voor de smartrikkkurd schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:35:
[...]
https://shop.siegenia.com...S-WRG/c/shop_aeroplus-wrg
gewoon op de website van de leverancier
een installateur krijgt wel korting op de website prijs. dus aankopen via een installateur kan nog steeds interessant zijn mocht je niet zelf gaten gaan boren.
is er effectief een meerwaarde aan de smart? want op amazon lees ik een review dat de app waardeloos is? :-)
Dat schuin boren komt niet erg precies. Een paar graden uit het lood is voldoende. Zie de installatiehandleiding van het model dat je op het oog hebt. Als je zelf boort, dan iemand vanaf de zijkant laten meekijken of je inderdaad net iets (de goede kant) schuin boort.
Als het slaapkamer zijn kan ik me voorstellen dat het maximaal ventilatie volume niet zoveel uit maakt, maar ook qua prijs scheelt het wel een stukje.
Er was een vertegenwoordiger langs gegaan en dat voorgesteld :-) , is alleen maar voor de slaapkamers , omwille van vocht... Ik heb er nu 1 gekocht, om tebt eten, Amazon, 1200€, ik heb de smart versie genomenocramk schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:06:
Ik ben aan het oriënteren wat de kosten zijn om mijn woonkamer te voorzien van triple glas en decentrale WTW. Nu had ik eigenlijk, mede n.a.v. dit topic, de Oerre Icon 200 op mijn boodschappenlijstje staan. Deze is goedkoper en heeft een hoger maximaal ventilatie volume. @NoFate , wat is de reden dat jouw schoonouders voor de Aeroplus WRG gaan? Heeft deze andere voordelen?
Als het slaapkamer zijn kan ik me voorstellen dat het maximaal ventilatie volume niet zoveel uit maakt, maar ook qua prijs scheelt het wel een stukje.
Wist ik de verschillen maar. Ondanks dat er hier pagina's vol over decentrale ventilatie met WTW is geschreven is de informatie/ervaringen die ik op internet over specifieke modellen kan vinden vrij beperkt. Wellicht dat een andere meelezer hier nog iets zinnigs over kan vertellen.NoFate schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:11:
Ik heb ook eerlijk gezegd geen idee wat de voor en nadelen zijn tov de oerre icon, ik heb dit draadje van 105 pagina's niet doorlopen) , gewoon gekocht wat er voorgesteld hebben... Maar nu lees ik wel dat die oerre 200 de helft van de prijs is?? Misschien mijn bestelling toch maar annuleren? Weet jij de verschillen @ocramk ?
ja, moet wel iets verschil zijn, 600€ vs 1200€ :-)ocramk schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:48:
[...]
Wist ik de verschillen maar. Ondanks dat er hier pagina's vol over decentrale ventilatie met WTW is geschreven is de informatie/ervaringen die ik op internet over specifieke modellen kan vinden vrij beperkt. Wellicht dat een andere meelezer hier nog iets zinnigs over kan vertellen.
Zo ja, in de technische data sheets zijn wel wat verschillen te ontdekken:
https://www.oerre.eu/medi...prodotto%20ICON%20200.pdf
https://www.siegenia.com/nl/service/doc/H40.WANS020
voor bijvoorbeeld de siegenia aeroplus WRG juist niet, en moet het boorgat loodrecht zijn, en mag je 1 graad afwijken daarvan, zie ook hun boormal: https://www.siegenia.com/.../downloads/file/353448_nnNoFate schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:31:
Ik lees ook in de montage dat je het boorgat een beetje schuin moet boren, wellicht voor regen/condens... Iemand dat al gedaan? Lijkt me precies niet gemakkelijk)
Dit soort grote gaten boren is sowieso niet heel makkelijk, dus een gatenboor bedrijf, quick google: https://www.drillpro.nl/gaten-boren-door-drillpro-nederland met dit soort materieel zou ik zelf wel aanraden.
een aannemer heeft het bij ons met een houten boormal gedaan, dat is ze niet gelukt om in alle 4 de gevallen recht te boren, 2 zitten iets scheef, al is dat ook wel weer op te lossen, maar toch.
Ah, morgen idd eens de montage instructies bekijken , blijkbaar toch 1gr helling zie ik... ??rikkkurd schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:22:
[...]
voor bijvoorbeeld de siegenia aeroplus WRG juist niet, en moet het boorgat loodrecht zijn, en mag je 1 graad afwijken daarvan, zie ook hun boormal: https://www.siegenia.com/.../downloads/file/353448_nn
Dit soort grote gaten boren is sowieso niet heel makkelijk, dus een gatenboor bedrijf, quick google: https://www.drillpro.nl/gaten-boren-door-drillpro-nederland met dit soort materieel zou ik zelf wel aanraden.
een aannemer heeft het bij ons met een houten boormal gedaan, dat is ze niet gelukt om in alle 4 de gevallen recht te boren, 2 zitten iets scheef, al is dat ook wel weer op te lossen, maar toch.
Ik zie daar ook 2 draden naar buiten? Waarom dienen die ? De unit zit toch aan de binnenkant?
Edit: nm, die mal is voor de binnenkant, je kan precies de stroomtoevoer voorzien als je een verzonken montage wil...
[ Voor 6% gewijzigd door NoFate op 10-02-2025 18:04 ]
0 graden is ook goed he, maar maximaal 1 graad helling naar beneden.NoFate schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:42:
[...]
Ah, morgen idd eens de montage instructies bekijken , blijkbaar toch 1gr helling zie ik... ??
Ik zie daar ook 2 draden naar buiten? Waarom dienen die ? De unit zit toch aan de binnenkant?
Edit: nm, die mal is voor de binnenkant, je kan precies de stroomtoevoer voorzien als je een verzonken montage wil...
En inderdaad, boormal vanaf binnen.
De smart heeft co2 sturing, dus de automatische modus kan herkennen dat je in de kamer bent omdat de co2 waarde omhoog gaat, en gaat dus automatisch naar 8 of 14m3 per uur als er niemand is, dus dat bespaard een beetje stroom, en een beetje warmte, of je de 175 euro terugverdient, geen idee,NoFate schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:37:
[...]
ik had ze nu op amazon gezien 1024€ voor de gewone, 1200€ voor de smart
is er effectief een meerwaarde aan de smart? want op amazon lees ik een review dat de app waardeloos is? :-)
de app is niet heel stabiel inderdaad, maar de sensor sturing vond ik belangrijk, het zorgt ervoor dat hij altijd het minste geluid maakt voor wat je op dat moment nodig hebt.
koppeling met home assistant hoop ik dat op termijn mogelijk wordt, dev team is ermee bezig. maar beloofde features zijn nooit een goede reden om iets te kopen.
PS: ik zie in montage filmpje, dat de stroomtoevoer uit de muur dient te komen en zo de mal in ... maar ik vermoed toch dat je ook gewoon langs de zijkant/onderkant van het toestel stroom kan voorzien door bv een stukje plastiek weg te halen? Hoe hoog heb jij hem hangen van de grond?
Ik heb ze zowel op 10cm van het plafond, 30cm van de grond onder een vensterbank, op 90cm hoog en de laatste weer op 10cm van het plafond.
De handleiding geeft wel minimale afstanden aan tot muren en plafonds, maar in de praktijk werkt dit helemaal prima, maar wellicht grotere afstanden tot muren en wanden maakt het net wat efficienter, e.g. minder kans dat de uitgeblazen lucht meteen weer aangezogen wordt.
layout + plaatsing rode cirkel:
/f/image/MyMDJ2Qfeg6yhSLeZdBZlIT3.png?f=fotoalbum_large)
Ik dacht hierbij deze unit te gebruiken reden:
- Deftig debiet van 170M3/h om hopelijk een groot deel van de beneden ruimte te verversen
- WTW
- automatisch ventilate + aangestuurd op CO2 en lucht vochtigheid
- zou relatief stil zijn in vergelijking met andere
De mensen die climarad units hebben en vooral de V1X , zijn jullie tevreden? kwaliteit is voldoende van het toestel ? ik woon in Belgie en service zal wat moeilijker zijn verwacht ik.
Maar bij onderzoek lijkt mij dit model nog steeds beter dan alternatieve (de ronde units met ventilator en keramische kern in het midden en uit en in blazen afwisselend)
Bedankt voor feedback.
De enige die dus niet afwisselend in en uitblaast en wel een klein model is, is de siegenia aeroplus WRG, deze gebruikt 1 buis, die van binnen in 2 is gedeeld voor in en uitgaande lucht. Dus de ventilator draait continue.Vortexmerc schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:28:
via dit topic op de climarad V1X gekomen, ik heb een oudere woning die ik wil verluchten met een grotere living/eetkamer ruimte. (55m2+)
[Afbeelding]
- Deftig debiet van 170M3/h om hopelijk een groot deel van de beneden ruimte te verversen
- WTW
De mensen die climarad units hebben en vooral de V1X , zijn jullie tevreden? kwaliteit is voldoende van het toestel ? ik woon in Belgie en service zal wat moeilijker zijn verwacht ik.
Maar bij onderzoek lijkt mij dit model nog steeds beter dan alternatieve (de ronde units met ventilator en keramische kern in het midden en uit en in blazen afwisselend)
Bedankt voor feedback.
Wel is het debiet max 60m3, dus wij hebben er eentje in de keuken en eentje in de woonkamer. en 2 boven, 1 op elke slaapkamer. in de praktijk draaien ze bij ons op basis van de co2 sensor zelden boven de 30m3 en soms op 48m3 met visite.
Is die unit stil genoeg voor de slaapkamer?rikkkurd schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:55:
[...]
De enige die dus niet afwisselend in en uitblaast en wel een klein model is, is de siegenia aeroplus WRG, deze gebruikt 1 buis, die van binnen in 2 is gedeeld voor in en uitgaande lucht. Dus de ventilator draait continue.
Wel is het debiet max 60m3, dus wij hebben er eentje in de keuken en eentje in de woonkamer. en 2 boven, 1 op elke slaapkamer. in de praktijk draaien ze bij ons op basis van de co2 sensor zelden boven de 30m3 en soms op 48m3 met visite.
Ja wat mij betreft zeker, hij hangt bij ons op de slaapkamer en ik hoor hem niet meer, het is altijd gevaarlijk om dit soort dingen te zeggen, want als je nu verwacht dat er geen geluid uit komt dan valt het tegen. Maar als ik de slaapkamer in kom en de airco staat zachtjes aan, dan merk ik dat meteen, je hoort het.MarkBark schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:44:
[...]
Is die unit stil genoeg voor de slaapkamer?
Echter met de balans ventilatie als hij gewoon op 20-40m3 stand staat en niet maximaal, dan merk ik hem niet op bij binnen lopen, of terwijl ik in bed lig.
omdat hij ook continue draait, is zelfs de maximale stand een prettig (zacht) geluid.
De enige die ik tot nu toe heb gevonden is de südwind ambientika, deze is tot 2,5m te verlengen.
Nadeel van deze unit is de continue omkerende luchtstroom.
Ik zoek meer iets als de vents micra 100/ blauberg freshbox 100. Hier zit de wisselaar in de binnenunit. 2 gaten door de muur en klaar. Echter is nergens re vinden of je deze buis dan ook mag verlengen.
In mijn geval wil ik dus door een kast en dan door de buitenmuur. Totale buislengte komt dan op max 1m inclusief 90gr bocht.
Is er iemand die dit al eens toegepast heeft?
12 x 330WP | Oost/west
Woon ook in België en wij gaan ook binnenkort onze gevel laten isoleren.Vortexmerc schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:28:
via dit topic op de climarad V1X gekomen, ik heb een oudere woning die ik wil verluchten met een grotere living/eetkamer ruimte. (55m2+)
[Afbeelding]
- WTW
Bedankt voor feedback.
Mogelijks gaan we dan ook een decentrale WTW laten installeren. Al een installateur gevonden die de Climarad in België installeert? Hoor het graag wat het bij jou geworden is
Dus mogelijk zal het maximale debiet niet meer gehaald worden en/of zal de unit meer geluid produceren.
Zouden beide buizen (toevoer en afvoer) wel even lang worden met allebei die 90 graden bocht?
Daarnaast kan het ook zo zijn dat eventuele condensatie in de buizen lastiger af te voeren is naar buiten. Dit kan in theorie schimmelvorming en geurtjes geven. Al verwacht ik dat eigenlijk niet.
Al met al kleven er mijn inziens dus wat risico’s aan, maar wellicht zijn die aanvaardbaar?
Hallo,Sunz schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:47:
[...]
Woon ook in België en wij gaan ook binnenkort onze gevel laten isoleren.
Mogelijks gaan we dan ook een decentrale WTW laten installeren. Al een installateur gevonden die de Climarad in België installeert? Hoor het graag wat het bij jou geworden is
Climarad werkt in Belgie met EXCECON als leverancier. heb via die weg contact opgenomen en wat informatie verzameld.
Ik ga ook airco's laten plaatsen en ga deze installateur ook de climarad laten installaren (uiteindelijk eenvoudig, gewoon 2 gaten en plug en play)
Offerte en detail bespreking is wel pas op 20maart en dus installatie ergens april.
Voor ervaringen is het daarna
Veel succes ermee! Hoor graag de verdere details danVortexmerc schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:19:
[...]
Hallo,
Climarad werkt in Belgie met EXCECON als leverancier. heb via die weg contact opgenomen en wat informatie verzameld.
Ik ga ook airco's laten plaatsen en ga deze installateur ook de climarad laten installaren (uiteindelijk eenvoudig, gewoon 2 gaten en plug en play)
Offerte en detail bespreking is wel pas op 20maart en dus installatie ergens april.
Voor ervaringen is het daarna
Een aan de voorkant en een aan de achterkant voor onze verbouwing ben ik nu aan het overwegen. Een kleine centrale oplossing lijkt stiekem toch erg complex en niet goedkoop...
[ Voor 10% gewijzigd door Dzine op 26-02-2025 10:01 ]
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Die ziet er interessant uit. Dat Home Assistant logo triggert mij ook wel gelijk, mooi dat ze dat doen.Dzine schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:00:
Iemand toevallig ervaring met de Sudwind Ambience Office versie? Lijkt simpelweg meer capaciteit te hebben (100m3/h) door een grotere pijp van 200mmm.
Een aan de voorkant en een aan de achterkant voor onze verbouwing ben ik nu aan het overwegen. Een kleine centrale oplossing lijkt stiekem toch erg complex en niet goedkoop...
Stel dat je dat doet, 1 voor en 1 achter, kunnen ze dan ook met elkaar samenwerken?
Ah dat staat op de site:
The device can be wirelessly connected to other devices. These then communicate via your router. Ventilation zones can be created for initial commissioning using Bluetooth (e.g. day and night area, each device is given a name). An internet connection is mandatory.
[ Voor 16% gewijzigd door Beekforel op 26-02-2025 12:39 ]
Hmz nu lees ik dit; The higher air volume causes slightly higher flow noise, which is why this model should not be used in living spaces.Beekforel schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:48:
[...]
Die ziet er interessant uit. Dat Home Assistant logo triggert mij ook wel gelijk, mooi dat ze dat doen.
Stel dat je dat doet, 1 voor en 1 achter, kunnen ze dan ook met elkaar samenwerken?
Ah dat staat op de site:
[...]
Helaas
Ik had dat ook gelezen, in de datasheet staat 32 dB op stand 3 wat mij wel meeviel?Dzine schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:01:
[...]
Hmz nu lees ik dit; The higher air volume causes slightly higher flow noise, which is why this model should not be used in living spaces.
Helaas
Eens hoor en dan zijn er ook nog eens dempers; https://www.luftbude.de/z...fice-sw10007.2-lb10372.2/Beekforel schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:04:
[...]
Ik had dat ook gelezen, in de datasheet staat 32 dB op stand 3 wat mij wel meeviel?
Sinds 2 weken hangt bij ons een Vents Micra 200 aan de muur en die bevalt prima. Ik verwacht dat het verlengen helemaal niets uitmaakt de grootste restrictor is de kap aan de buitenkant.Elahkneh schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:37:
Ik zoek meer iets als de vents micra 100/ blauberg freshbox 100. Hier zit de wisselaar in de binnenunit. 2 gaten door de muur en klaar. Echter is nergens re vinden of je deze buis dan ook mag verlengen.
In mijn geval wil ik dus door een kast en dan door de buitenmuur. Totale buislengte komt dan op max 1m inclusief 90gr bocht.
Is er iemand die dit al eens toegepast heeft?
Ik raad wel aan om goed geïsoleerde buizen te gebruiken, want anders druipt de condens van de buitenkant van je buizen af.
In de app heb ik de aan- en afvoertemperaturen van en naar de buitenlucht tot nu toe regelmatig bekeken en die schommelden qua aanvoer tussen mee met de buitenlucht en qua afvoer tussen de 6,5 en 14°C. Zo koud wordt de buitenzijde van de buis dus ook in je kast.
Hoe bevalt de unit nu?lilootje schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:27:
Ha iedereen,
Dank voor alle adviezen en recensies hier op het forum. Dit heeft mij geholpen met het kiezen van een decentrale wtw, het is uiteindelijk de Oerre Icon 200 geworden
Voor de meelezers: voor onze woonkamer van 40m2, waar we wonen met 2 personen, hebben we behoefte aan meer ventilatie.
Volgens de adviezen hier op Tweakers wilde ik een wtw die minimaal 100m3 kan verschuiven. Er zijn ook wtws die tot 60m3 gaan en voor 2 personen zou dat voldoende zijn, maar dan zou het apparaat continue op de maximale stand moeten blazen.
Alhoewel er nog geen reviews zijn van de Oerre, zie ik meerderen onbekende wtws proberen met succes, dus ik heb wel vertrouwen.
Qua budget was de Oerre het meest aantrekkelijk, in totaal nu €630 kwijt, incl de geluidsdemper die werkt als het apparaat niet aan staat en de benodigde ventilatie buis. Heb gekozen voor de app versie.
Wij laten tegelijkertijd een nieuwe keuken plaatsen, dus de loodgieter kon ook direct een gat boren voor de Oerre.
We gaan proberen 'm zelf te installeren.
Zal een recensie toevoegen zodra dat het geval is!
Wij hebben sinds een half jaar ook een V1X, ben er best tevreden over. Hij staat ingesteld op 60% van de maximale capaciteit, zodat hij wat minder geluid produceert. Hij houdt de CO2 prima op orde als we met z'n vieren thuis zijn. Bij meer mensen heeft hij wat moeite.De mensen die climarad units hebben en vooral de V1X , zijn jullie tevreden? kwaliteit is voldoende van het toestel ? ik woon in Belgie en service zal wat moeilijker zijn verwacht ik.
Bedankt voor feedback.
Ik verbaas me soms wel over de reactiesnelheid van het apparaat. Ik heb er een Awair Element luchtkwaliteitsmonitor naast staan en de Climarad zit op een slimme stekker. Dan krijg je grafiekjes zoals dit:
/f/image/R7CGedVnRU41IeJ4FCh3xCmm.png?f=fotoalbum_large)
Geel = CO2-niveau, blauw = stroomverbruik. Soms reageert hij heel snel op een kleine CO2-verhoging. Op andere momenten tikt de CO2 de 1000 ppm aan en slaat de Climarad nog steeds niet aan. Hij heeft ook wel eens een hele nacht staan blazen, terwijl de CO2 onder de 600 zat. Ik kan er nog niet echt lijn in ontdekken.
De Climarad heeft wel wat instellingen om mee te spelen: maximale capaciteit, gewenste CO2 niveau (400/600/800/1000/1200 uit mijn hoofd), er is een 'basisventilatie' waardoor hij altijd op een minimaal niveau blijft blazen. Hoe je dit instelt moet je wel zelf bij elkaar sprokkelen in dit topic, het staat niet in de handleiding.
Nu, voor de werkplaats, waar ik wel echt vochtproblemen heb, zit ik te kijken naar decentrale WTW voor permanente ventilatie. Het is een steensmuur met voorzetwanden, op een betonplaat maar dat is nooit écht lekker opgebouwd. Op deze natte Zaanse poldergrond is het makkelijk >70% vochtig in dat hok. Zodra ik de deur opendoe of een ontvochtiger aanzet zie ik het dalen, maar zelfs na dagen draaien zie je het moment van uitzetten direct terug in de grafiek en zit je zo weer op het oude.
Het hok is zo'n 20-25m2, heeft deels een vliering en wordt niet dagelijks gebruikt. Verwarming dmv airco die er hangt, waarmee ik hoopte te ontvochtigen maar dat gaat niet altijd helaas.
Vantube (Ecocomfort?), Europlast oid liggen qua budget natuurlijk wel voor de hand maar vraag me af of dit inderdaad een goede keuze is. Iemand die zo'n prijsklasse/unit nu al een jaar of 2 in gebruik heeft en wat wil delen erover?
Als alternatief staan er een aantal handelaren op Marktplaats die gereviseerde centrale WTW units aanbieden, zoals bijvoorbeeld deze kerel met Storck WHR90 modules.
Als het even kan wil ik het wel aan mijn home assistant knopen, eventueel via een ESPHome of een slim relais oid.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
waarom wil je daar wtw? want lijkt me ook een prima geval voor een simpele afzuiging naar buiten die je instelt op relatieve luchtvochtigheid regelen. Roostertje in de deur maken en je bent klaar voor <200 euro.stevenP schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:43:
Interessant topic dit! in de verbouwing (huis uit 1906, flink verbouwd afgelopen paar jaar) erg gekeken naar centrale WTW, maar door ruimtegebrek is dat 'm nooit geworden.
Nu, voor de werkplaats, waar ik wel echt vochtproblemen heb, zit ik te kijken naar decentrale WTW voor permanente ventilatie. Het is een steensmuur met voorzetwanden, op een betonplaat maar dat is nooit écht lekker opgebouwd. Op deze natte Zaanse poldergrond is het makkelijk >70% vochtig in dat hok. Zodra ik de deur opendoe of een ontvochtiger aanzet zie ik het dalen, maar zelfs na dagen draaien zie je het moment van uitzetten direct terug in de grafiek en zit je zo weer op het oude.
Het hok is zo'n 20-25m2, heeft deels een vliering en wordt niet dagelijks gebruikt. Verwarming dmv airco die er hangt, waarmee ik hoopte te ontvochtigen maar dat gaat niet altijd helaas.
Vantube (Ecocomfort?), Europlast oid liggen qua budget natuurlijk wel voor de hand maar vraag me af of dit inderdaad een goede keuze is. Iemand die zo'n prijsklasse/unit nu al een jaar of 2 in gebruik heeft en wat wil delen erover?
Als alternatief staan er een aantal handelaren op Marktplaats die gereviseerde centrale WTW units aanbieden, zoals bijvoorbeeld deze kerel met Storck WHR90 modules.
Als het even kan wil ik het wel aan mijn home assistant knopen, eventueel via een ESPHome of een slim relais oid.
en dat ontvochtigen met de airco zou als een idioot moeten werken, enig idee waarom dat niet het gewenste effect heeft?
ontvochtigen met airco werkt als een jekko, maar dan moet je ruimte wel >16C zijnFr33z schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:45:
[...]
waarom wil je daar wtw? want lijkt me ook een prima geval voor een simpele afzuiging naar buiten die je instelt op relatieve luchtvochtigheid regelen. Roostertje in de deur maken en je bent klaar voor <200 euro.
en dat ontvochtigen met de airco zou als een idioot moeten werken, enig idee waarom dat niet het gewenste effect heeft?
Afzuiging type "badkamer" kan wel inderdaad, maar nu is het altijd boven nul in de ruimte, ook als het buiten vriest. Ik ben / was bang dat als ik continue buitenlucht naar binnen ga trekken ik vaak heb dat het vriespunt aangetikt wordt binnen en daarmee condens op gereedschap, schade aan chemische producten (lak, lijm etc)..
..of ben ik aan het doorslaan?
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Dit hele topic staat vol met goede tips waar ik uiteraard wat mee kan.
Voor de slaapkamer denk ik dat de keuze valt op Ambientika Sudwind als decentrale wtw.
Waar ik echter minder over kan vinden is de installatie. Kennen jullie partijen die een totaal pakket aan verkoop + installatie aanbieden voor wtw's?
Er zijn er een aantal maar die bieden dan weer alleen minder bekende (en hier besproken) merken aan.
Thanks!
AfriKees schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:16:
[...]
Sinds 2 weken hangt bij ons een Vents Micra 200 aan de muur en die bevalt prima. Ik verwacht dat het verlengen helemaal niets uitmaakt de grootste restrictor is de kap aan de buitenkant.
Ik raad wel aan om goed geïsoleerde buizen te gebruiken, want anders druipt de condens van de buitenkant van je buizen af.
In de app heb ik de aan- en afvoertemperaturen van en naar de buitenlucht tot nu toe regelmatig bekeken en die schommelden qua aanvoer tussen mee met de buitenlucht en qua afvoer tussen de 6,5 en 14°C. Zo koud wordt de buitenzijde van de buis dus ook in je kast.
Android store : siegenia comfort app gedownload... Maar hoe koppel je de WRG? Als ik in de app op add device klik, dan vraagt die naar een IP en port... Maar dat kan toch niet... Ik moet hem toch Lauren met wifi... Maar hoe doe je dat?
EDIT: ondertussen gelukt, je moet eerst idd de hotspot connectie maken...
@rikkkurd jij weet er het meeste van denk ik? :-)
[ Voor 16% gewijzigd door NoFate op 14-03-2025 17:33 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Klopt, we hadden alleen maar voor van 180, heb zo paasstukjes gezet, en idd nu nog putten, komt goed :-)RichieB schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:46:
@NoFate Vergeet niet om de ruimte tussen de buis en je bakstenen dicht te purren. Ik heb er kit tussen gedaan want het paste precies. Bij jou lijkt er met een te grote maat te zijn geboord?
Enig idee of die doekjes afval zijn? Of moet ik die nog plaatsen ergens? Misschien zijn dat stoffiltertjes?RichieB schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:46:
@NoFate Vergeet niet om de ruimte tussen de buis en je bakstenen dicht te purren. Ik heb er kit tussen gedaan want het paste precies. Bij jou lijkt er met een te grote maat te zijn geboord?
Ik heb er 2 rechthoekige, en 1 half maantje... En dan heb ik nog de filter zelf, die moet aan de bovenkant zeker? Ik moet dat zwart plaatje nog op maat zagen...
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Hierbij wat foto's van de installatie:Ali_van_G schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:53:
Zou je wat foto's van de vents micra 200 willen plaatsen. Ben erg benieuwd hoe die er in het echt uit ziet.
[...]
:strip_exif()/f/image/WdHzttztiBmP02RF96jtxgIi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6svgDkzBi30VLYKhxcozfUO5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8aowd5bF6QckFa5uhljkjQHX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VFPw1G5XG66wkDsNQNFa0Oc9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sZBkrLXzEmFUaimM0OQeX9My.jpg?f=fotoalbum_large)
Idealiter zou ik de locatie anders hebben gekozen, maar dat had een te lage WAF.
De unit zuigt rechtsboven aan en blaast aan de bovenzijde uit. Dat is hier suboptimaal. Ik heb nu een kartonnen uitblaasbox gemaakt, om de efficiëntie te verbeteren. Wanneer dit effectief is, dan komt hier nog een definitieve versie van.
Zo ziet het er nu uit...
:strip_exif()/f/image/FUs0Gs5k7cxy2VHcGQDHVRTe.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is wel een beetje een industrieel apparaat.
En heb je een aparte CO2 sensor die de unit aanstuurt? Een ingebouwde sensor zal niet goed werken als er een gordijn voor hangt.
AfriKees schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:04:
[...]
Hierbij wat foto's van de installatie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Idealiter zou ik de locatie anders hebben gekozen, maar dat had een te lage WAF.![]()
De unit zuigt rechtsboven aan en blaast aan de bovenzijde uit. Dat is hier suboptimaal. Ik heb nu een kartonnen uitblaasbox gemaakt, om de efficiëntie te verbeteren. Wanneer dit effectief is, dan komt hier nog een definitieve versie van.
Zo ziet het er nu uit...
[Afbeelding]
Qua uitblaas zijde (nu verlegt d.m.v. de box) heb ik een split in het gordijn gemaakt. Wanneer het gordijn wordt dicht getrokken ontstaat er een kier van 20 cm, waardoor de unit vrij de kamer in kan blazen.
Op dit moment draait de ventilatieunit nog niet CO2 gestuurd. Omdat de unit in de hoek van de kamer hangt heb ik er bewust voor gekozen om niet voor de geïntegreerde sensor te gaan. In plaats daarvan gaan we voor een centraal geplaatste sensor. Op die manier wordt het CO2 gehalte gemeten op de locatie waar we het meest verblijven.
Uiteindelijk is het de bedoeling om de unit via Home assistant te gaan sturen.
Daarvoor zal er nog wel communicatie met de unit gerealiseerd moeten worden. Er is bij mijn weten nog geen HA-integratie voor deze unit beschikbaar.
De rechthoekige moet je wel gebruiken die zitten aan de binnenkant van het apparaat.NoFate schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:54:
Alsook deze plushkes, ik vermoed dat dit afval is?
[Afbeelding]
In de buis moet ik wel nog dat zwart ding op maat afslijpen, en ik neem aan dat die witte filter dan aan de bovenkant moet? Want dat staat nergens in de manual...
[Afbeelding]
De halfronde heb je inderdaad vervangen door hoogwaardigere filters, dus die kan je op de plank leggen en gebruiken als je andere filters vol zitten, of weggooien en gewoon hoogwaardigere filters kopen wanneer ze vervangen moeten worden. Hieronder zie je de rechthoekige filters
:strip_exif()/f/image/f1UBcUOSSQsaL0QdNPHWybS9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door rikkkurd op 17-03-2025 10:58 ]
bedankt, dan gaan we ze idd terug plaatsen, dat halfrond filtertje zat in de doos ... dus dan gaan we die gebruiken ind e buis aan de bovenkant, bedankt voor de info!rikkkurd schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:40:
[...]
De rechthoekige moet je wel gebruiken die zitten aan de binnenkant van het apparaat.
De halfronde heb je inderdaad vervangen door hoogwaardigere filters, dus die kan je op de plank leggen en gebruiken als je andere filters vol zitten, of weggooien en gewoon hoogwaardigere filters kopen wanneer ze vervangen moeten worden. Hieronder zie je de rechthoekige filters
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door NoFate op 17-03-2025 11:41 ]
Ik heb in de woonkamer al een bestaand mechanisch ventilatiekanaal en in de badkamer met afzuiging via een box naar het dak (niet vochtgestuurd). Deze zitten nu op twee aparte boxen. Ik wil ook tegelijk de eerste verdieping aanpakken door o.a. S-fans in de slaapkamers te zetten.
Nu heb ik een Climarad Maxibox overgenomen. Kan ik het badkamerkanaal en het mechanisch kanaal in de woonkamer beiden op dezelfde box zetten (is dat wenselijk dat de woonkamer ook gaat afzuigen als de badkamer vochtig is), is het beter om het mechanisch afvoerkanaal in de woonkamer weg te halen (omdat de Ventura dat overneemt) of is het beter om twee aparte Climarad Maxiboxen te plaatsen, 1 voor de woonkamer (gekoppeld aan Ventura) en 1 voor de eerste verdieping (gekoppeld aan S-fans slaapkamers)
Dankjewel, dus die Maxibox kan zich volledig op de eerste verdieping richten en het kanaal in de woonkamer kan dichtrover12345 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 06:34:
Ventura neemt het over. Woonkamer mag verder potdicht.
Ik heb wat later de knoop doorgehakt en bij Alibaba besteld voor €452 (taks en verzending inbegrepen). Hij zit nog in de doos maar volgens het typenummer zou het moeten kloppen met wat ik besteld heb.Horla schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:02:
Ik heb trouwens een offerte voor $460 van alibaba inclusief verzending en taksen voor zo'n Holtop. Dan wordt het wel een groot prijsverschil en ga ik de gok misschien wel wagen om hem van daar te krijgen. Iemand ervaring met Alibaba van valkuilen waar ik kan invallen?
Tracking:
- Op 15/01 eerste activiteit in tracking (direct aangemaakt bij goedkeuring offerte)
- Op 21/01 bevestiging dat betaling is ontvangen
- Op 24/01 op de boot
- Op 31/01 boot vertrokken uit de haven
- Op 11/03 toegekomen in Rotterdam
- Vervolgens eerst naar Duitsland om uiteindelijk op 20/03 toe te komen bij mijn thuis in België
Ben benieuwd naar je ervaring. Hou ons op de hoogte!Horla schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:30:
[...]
Ik heb wat later de knoop doorgehakt en bij Alibaba besteld voor €452 (taks en verzending inbegrepen). Hij zit nog in de doos maar volgens het typenummer zou het moeten kloppen met wat ik besteld heb.
Tracking:
- Op 15/01 eerste activiteit in tracking (direct aangemaakt bij goedkeuring offerte)
- Op 21/01 bevestiging dat betaling is ontvangen
- Op 24/01 op de boot
- Op 31/01 boot vertrokken uit de haven
- Op 11/03 toegekomen in Rotterdam
- Vervolgens eerst naar Duitsland om uiteindelijk op 20/03 toe te komen bij mijn thuis in België
WAF bestaat uit:
- geen verlaagd plafond
- niks in het zicht
Mijn oplossing is Blauberg 110 die je in muur bouwt (achter gordijn) met buizen die keuken stuk inlopen. Verre van perfect, maar is dit slechter dan Climarad/Fresh-r decentrale WTw tegen de muur?
Is het slim om via plafond af te zuigen en aan onderkant net boven de grond eventueel in te blazen?
:strip_exif()/f/image/Wp2SeHuYFkDmSQ6I9OpPgpBg.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/vs2jNiUq2G2pGnGoXvMwIGhd.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door rover12345 op 02-04-2025 10:08 ]
En als je toch een uitbouw maakt, kun je dan niet beter een unit in het plafond inbouwen zodat je in het woonkamer gedeelte kan inblazen en in de keuken kunt afzuigen? Dus ventielen in het plafond. Dan heb je een soort mini centraal systeem voor het grootste gedeelte van de beneden verdieping.
Als je hier tijdens de bouw al rekening mee houdt, dan hoeft het niet perse een verlaagd plafond te worden maar wordt het alleen een iets hogere uitbouw. Of is dat technisch niet haalbaar?
Sowieso: max 110m3/h is niet veel voor een gezin. En een gordijn voor zo'n unit helpt ook niet mee. Meer capaciteit (min. 200m3/h) is wenselijk.
Zelf zou ik serieus kijken of het niet beter kan dan wat je voorstelt. Doe het meteen goed zou ik zeggen.
Woonkamer zit links van de tekening (staat niet op afbeelding). Mijn begrip is dat de buizen niet door de vloerbalken kunnen en je dus niet van achterkant naar voorkant van het huis komt zonder verlaagd plafond. Hoe zie jij dat?Franciesco schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:01:
@rover12345 als je die Blauberg inbouwt: hoeveel gevelisolatie hou je dan daar nog over? Of ga je de gevels extra dik maken zodat dat geen issue is?
En als je toch een uitbouw maakt, kun je dan niet beter een unit in het plafond inbouwen zodat je in het woonkamer gedeelte kan inblazen en in de keuken kunt afzuigen? Dus ventielen in het plafond. Dan heb je een soort mini centraal systeem voor het grootste gedeelte van de beneden verdieping.
Als je hier tijdens de bouw al rekening mee houdt, dan hoeft het niet perse een verlaagd plafond te worden maar wordt het alleen een iets hogere uitbouw. Of is dat technisch niet haalbaar?
Sowieso: max 110m3/h is niet veel voor een gezin. En een gordijn voor zo'n unit helpt ook niet mee. Meer capaciteit (min. 200m3/h) is wenselijk.
Zelf zou ik serieus kijken of het niet beter kan dan wat je voorstelt. Doe het meteen goed zou ik zeggen.
Mijn idee was om een vals plafond te maken onder de balken van de uitbouw. In dat valse plafond kunnen dan de slangen en de wtw unit ondergebracht worden. Dan zou je kunnen inblazen in het eetgedeelte en afvoeren in de buurt van de spoelbak. Extra voordeel daarvan is dat je dan vanwege de open verbinding naar de woonkamer (voor zover ik kan zien) ook de bestaande woonkamer (gedeeltelijk) mee kunt ventileren.
Als de uitbouw hoog genoeg gemaakt wordt, dan kan de plafondhoogte van de uitbouw wellicht gelijk blijven aan de plafondhoogte in de niet afgebeelde woonkamer/originele woonruimte.
Het is natuurlijk een idee zonder de situatie gezien te hebben. Maar wellicht kun je hier wat mee.
Uitbouw dakbalken komen te liggen in stalen balk. Die stalen balk kan niet verder omhoog. Dus volgens mij werkt het niet met valse plafonds zonder dat dat verlaagd wordt. Maar ben geen expert - hoor graag als ik iets verkeerd zie en dank voor je reactie!Franciesco schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:31:
@rover12345 sorry, ik zei woonkamer, maar bedoelde eigenlijk het zit-/eetgedeelte onderin de tekening.
Mijn idee was om een vals plafond te maken onder de balken van de uitbouw. In dat valse plafond kunnen dan de slangen en de wtw unit ondergebracht worden. Dan zou je kunnen inblazen in het eetgedeelte en afvoeren in de buurt van de spoelbak. Extra voordeel daarvan is dat je dan vanwege de open verbinding naar de woonkamer (voor zover ik kan zien) ook de bestaande woonkamer (gedeeltelijk) mee kunt ventileren.
Als de uitbouw hoog genoeg gemaakt wordt, dan kan de plafondhoogte van de uitbouw wellicht gelijk blijven aan de plafondhoogte in de niet afgebeelde woonkamer/originele woonruimte.
Het is natuurlijk een idee zonder de situatie gezien te hebben. Maar wellicht kun je hier wat mee.
Besteed je het maken van de uitbouw uit? Zo ja, vraag dan de aannemer eens of er toch iets mogelijk is om ruimte te creëren voor de genoemde slangen en wtw unit in het plafond. C.q.: leg de wens van wtw ventilatie voor en kijk wat zijn ideeën zijn.
Bij deze een review van de Holtop:
Schoon toestel maar nooit of the never is de laagste stand 22.6 decibel is. Mijn Amerikaanse koelkast maakt veel minder lawaai. Van op 12m afstand kan ik hem namelijk nog horen zelfs met de tv aan (op de laagste stand). Moeder de vrouw is niet tevreden

Installatiehandleiding is typisch chinees engels maar met behulp van het online installatiefilmpje ging het al bij al nog vlot.
:strip_exif()/f/image/KvVFyMhSn5eOQ2PBPoTe626h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LAXj9U3qFhaIWIOPPjXmSJE9.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: ik heb hem kunnen toevoegen aan home assistant via de Tuya integration maar hij zegt dat het toestel niet ondersteund is dus ik kan er niets mee doen

edit2: via https://github.com/azerty9971/xtend_tuya krijg je hem in Home Assistant. Ik denk dat ik een automatisatie ga maken om hem aan te zetten boven 1000 ppm co2. Je hebt wel een aparte co2 sensor nodig want die van de Holtop komt op 0 als hij uit staat.
[ Voor 13% gewijzigd door Horla op 03-04-2025 21:16 ]
22,5dB (mocht het kloppen) lijkt niet veel inderdaad. Maar als ik het vergelijk met de 25dB (A) voor geluid LpA op 1 m afstand bij 100m3/h die opgegeven wordt voor de Climarad Ventura, dan kan ik bevestigen dat dat goed hoorbaar is. Of het storend is, is uiteraard persoonlijk en zal ook van de situatie afhangen.
Ik heb in mijn tuinhuis een single buis ventilatie die dus regelmatig wisselt van richting en die is fluisterstil in vergelijking met de Holtop. Dus ofwel is het een manco van de Holtop ofwel een probleem met mijn unit. Ik neig ondertussen naar die tweede mogelijkheid want op reddit kom ik o.a. de Pioneer ECOasis 150 in de VS tegen (die gewoon een rebrand is van de Holtop) en daar zijn ze zeer tevreden.
[ Voor 49% gewijzigd door Horla op 04-04-2025 11:15 ]
50m3 op laagste stand tot 150m3 op hoogste.Franciesco schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:14:
Hmm, dat klinkt niet normaal nee. Ter referentie: wat zou het debiet moeten zijn op de laagste stand?
Wellicht kun je met een app op je telefoon de geluidsproductie nameten om te kijken of het binnen de specificaties valt.
Interpolis, glashelder!
Ik heb contact opgenomen met Holtop en deze morgen antwoord gekregen. Via een toetsencombinatie zou ik in een engineering mode moeten kunnen gaan en kan ik zelf voltage instellen van de ventilatoren van 0.7V-4.5V. Standaard begint de toevoer in mode 1 op 2.1V en afvoer aan 1.6V tot in mode 8 op 4.5V en 3.6V.
Vanavond heb ik geen tijd maar morgenavond zal ik daar eens mee spelen. Als bovenstaande werkt, ga ik tevreden zijn want bv qua design is mijn vrouw wel tevreden, hij maakt alleen te veel lawaai. Mogelijk heeft bv Pioneer deze instellingen aangepast op de toestellen die zij verkopen.
Overigens moet ik zeggen dat hij op stand 1 na verloop van tijd wel naar de achtergrond verdwijnt. Ik was met de Ronde van Vlaanderen alleen thuis en heb hem dus een paar uur aan gehad en na verloop van tijd viel het lawaai niet meer op. Zijn Co2 waarden zijn trouwens consequent 40-50 ppm hoger dan mijn zelfgemaakte meter met Senseair S8 LP sensor die 4m er van staat. Mogelijk heeft het te maken met het feit dat de Holtop zijn sensor uiteraard veel meer airflow heeft dan mijn eigen sensor.
edit: @TheIbex getagd
edit 2: Dat werkt perfect. Happy wife, happy life
Adjustable range of voltage of each gear in engineering mode:
0.7V-4.5V.
1. In the power-on state, press and hold the Power button to startEngineering mode (for 5 seconds).
2. After entering the engineering mode, the gear position is displayed at the gear position, the voltage is displayed at the PM2.5 value, the "1" at the gear position represents the first gear, and the "21" at the PM2.5 value represents the voltage 2.1V.
3. Press the Gear key to add and the Mode key to subtract. Click the "Power button" to switch gears. First set supply air 1-8, then exhaust air 1-8. Click the "Power button" to exit
[ Voor 25% gewijzigd door Horla op 07-04-2025 21:14 ]
Ik heb overal blauberg Vento v2's en die hoor je op gezonde stand ook, maar iedereen in het huishouden is het gaan waarderen als white noise, en je merkt alieen nog bij echte stilte, en dus eerder juist als comforting dan als ergernis.[b]Horla in "Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning"
Vanavond heb ik geen tijd maar
Overigens moet ik zeggen dat hij op stand 1 na verloop van tijd wel naar de achtergrond verdwijnt. Ik was met de Ronde van Vlaanderen alleen thuis en heb hem dus een paar uur aan gehad en na verloop van tijd viel het lawaai niet meer op.
Met Local Tuya i.c.m. een developer account bij Tuya (en wat spelen met de developer opties in Chrome zelf voor de ID's, krijg je meer entities in Home Assistant en kan je hem effectief volledig beheren binnen HA:
:strip_exif()/f/image/ofpracvWT62Qr3WiukmZsFAr.png?f=user_large)
Unit werkt goed, geluiid in de laagste stand is nauwelijkshoorbaar en paar hogere niveau's niet storend. De hoogste standen zijn echter wel behoorlijk aanwezig. Met 2 personen staat hij nog best vaak in deze hoogste standen te blazen. De stuur instellingen hiervoor moet ik nog aanpassen.
Hoe heb je de plek in huis bepaald? Ik twijfel zelf aan welke muur; aan de ene kant staan mijn buren te roken, komt er dan rook geur naar binnen. Aan de andere kant staan de buren af en toe te kletsen, komen er dan stemmen naar binnen… liever stemmen dan rook uiteraard.
https://www.alibaba.com/p...flow-ERV_62007482444.htmlOid schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:51:
@Horla zou je de Alibaba link willen delen? Ben ook wel geïnteresseerd.
Hoe heb je de plek in huis bepaald? Ik twijfel zelf aan welke muur; aan de ene kant staan mijn buren te roken, komt er dan rook geur naar binnen. Aan de andere kant staan de buren af en toe te kletsen, komen er dan stemmen naar binnen… liever stemmen dan rook uiteraard.
Dit is de pm2.5 versie maar heb via de chat gevraagd voor de co2 versie te krijgen.
Wij wilden hem op de muur die op het terras uitkomt (linkerzijde houden we vrij voor in de toekomst airco), rechterzijde zou ik in de living van de buurman uitkomen
Vergelijkbare zoektocht hier! Ik ben al een heel eind met dit topic doorlezen maar dump mijn situatie hier toch even, wie weet heeft iemand een geniaal idee :-)
Situatie, tussenwoning eind jaren 70. HR++ glas en ventilatieroosters en houten kozijnen nu, worden straks vervangen voor kunststof. Puien zijn van hout, dus geen metselwerk. Schroten gaan eraf, komt nieuwe isolatie en keralit voor.
Nu heb ik reeds gezien dat triple glas 0,6 goedkoper is dan HR++ glas 1,1 vanwege de hogere subsidie. Eigenlijk neig ik ernaar om geen ventilatieroosters te nemen, vanwege de koudeval en omdat ze ook vaak dicht staan vanwege houtrook van buren. Echter slaapkamers helemaal niet ventileren is niet ideaal, ik ga ervanuit dat de nieuwe kunststof kozijnen ook beter kier dicht zijn dan de oude houten.
Het liefst installeer ik iets van centrale WTW gefilterd, maar ruimte is te beperkt om een grote centrale unit te plaatsen en de leidingen leggen is ook wel een dingetje. Decentrale WTW per kamer is misschien wel mogelijk, maar is dat ook gefilterd en op afstand te bedienen? En de ruimte is beperkt, ik zou ze alleen onder de vensterbank ergens kunnen plaatsen, dus laag.
Kan je decentraal WTW door de (houten/keralit) gevel ook roosters geven die in een RAL kleur gespoten zijn? Omdat we voor een donkere kleur gaan is wit of RVS niet mooi en heeft dus 0 WAF.
Ook het liefst zet ik alles op afstand (app of schakelaar) uit als er houtrook hangt. Ik zit al even te lezen hier in allerlei topics maar het ei van columbus nog niet gevonden.
Kan uiteraard gewoon gaan voor tripel glas incl ventilatie roosters, dan heb ik de huidige situatie maar beter, maar het voelt niet als dé top keuze.
Als jullie mij interesse topics kunnen geven of reacties waar ik in mijn zoektocht mee verder kan, graag!
heeft dat ding een ingebouwde co2-meter (of andere manier om luchtkwaliteit te benaderen?) ik vind het een leuke oplossing om eens te proberen, voor het geld best geinig. Hier nu type A ventilatie (Dus gewoon hopen dat het waait....) dus elke stap die ik zet is al een enorme verbeteringHorla schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:20:
Update van de Holtop:
Met Local Tuya i.c.m. een developer account bij Tuya (en wat spelen met de developer opties in Chrome zelf voor de ID's, krijg je meer entities in Home Assistant en kan je hem effectief volledig beheren binnen HA:
[Afbeelding]
Ja, er zijn twee versies. Eén met een co2 meter en één met pm2.5. Geen idee welke co2 sensor er in zit maar hij geeft vergelijkbare waarden als mijn zelfgemaakte meter met senseair s8 sensor.Fr33z schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:14:
[...]
heeft dat ding een ingebouwde co2-meter (of andere manier om luchtkwaliteit te benaderen?) ik vind het een leuke oplossing om eens te proberen, voor het geld best geinig. Hier nu type A ventilatie (Dus gewoon hopen dat het waait....) dus elke stap die ik zet is al een enorme verbeteringcentrale WTW gaat er niet komen vanwege kanalen/beton etc. dus ben sterk aan het nadenken over DWTW.
En, ik lees veel over boren in steen, maar is er ook ervaring met boren door houten puien die geisoleerd zijn met glas/steelwol en dampdichte folie? Boren is het probleem natuurlijk niet, maar is er risico op condens water op de buizen die de houten constructie kunnen aantasten?
En hij moet ook stil zijn, en liefst zoveel mogelijk lucht verplaatsen lol maar als het al meer is dan 1 ventilatierooster van een metertje breed dan heb ik al winst.
[ Voor 11% gewijzigd door marklinfan op 18-05-2025 21:48 ]