Ik bedoel actieve ventilatie, dus met ventilatoren, in plaats van passieve ventilatie die alleen roosters gebruikt. De dichte rooster houden niet alles tegen, maar wel het meeste.Cath18 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:59:
[...]
Dank, maar wat betekent geforceerde ventilatie, bedoel je daarmee wtw?
En heb je met dichte roosters geen last van tocht/kou en geluid? Want bij mij komt dat er nog steeds doorheen.
Roosters dichten zou ik enigszins netjes doen met bijvoorbeeld vilt.
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Ik ben van plan om de twee ventilatie roosters (zie fotos) in de woonkamer te vervangen door een decentrale WTW. Na aankoop van een CO2 meter bleek dat we met twee personen makkelijk de 1500 ppm halen, terwijl de roosters volledig open staan.
Nu heb ik dit topic gezocht en is mijn oog gevallen op de volgende units:
- O.ERRE Icon 200
- O.ERRE Ghost 160
- Blauberg Vento A50-1
Nu kon ik het verschil tussen de Icon en Ghost serie niet zo snel vinden, maar met het idee groter=minder geluid, neig ik het meest naar de Icon. Nu kwam ik weinig reviews tegen voor deze producten, dus was benieuwd of iemand hier nog ervaring kon delen m.b.t. deze units of een alternatief wat ik wellicht gemist heb.
:strip_exif()/f/image/EEF1o2juoSa9UC9uGoU1tjSU.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik dit topic gezocht en is mijn oog gevallen op de volgende units:
- O.ERRE Icon 200
- O.ERRE Ghost 160
- Blauberg Vento A50-1
Nu kon ik het verschil tussen de Icon en Ghost serie niet zo snel vinden, maar met het idee groter=minder geluid, neig ik het meest naar de Icon. Nu kwam ik weinig reviews tegen voor deze producten, dus was benieuwd of iemand hier nog ervaring kon delen m.b.t. deze units of een alternatief wat ik wellicht gemist heb.
:strip_exif()/f/image/EEF1o2juoSa9UC9uGoU1tjSU.jpg?f=fotoalbum_large)
Dag allen, ik heb een vraag, waar ik het antwoord nig niet op gevonden heb. heeft iemand ervaring met het AirExchange wtw systeem?
mijn huis (1976) is grondig nageisoleerd incl nieuwe ramen en kozijnen. daardoor is de natuurlijke ventilatie beneden zo goed als weg. boven slapen we eigenlijk altijd met de ramen open. Maar met het vooruitzicht van fluisterstille decentrale ventilatie met wtw, heb ik in de woonkamer met open keuken (benedenverdieping ) de ramen zonder ventilatieroosters laten maken.
Nu is vandaag bij mij de AirExchange https://www.airexchange.nl/product/airexchange-150-wtw/ geïnstalleerd. zou 28 db, volgens fabrikant 'zo goed als geruisloos' moeten zijn. maar het ding maakt me toch een pokkeherrie!
iemand ervaring hiermee if suggesties/ ideeen? ik word hier totaal gestresst van 😭
mijn huis (1976) is grondig nageisoleerd incl nieuwe ramen en kozijnen. daardoor is de natuurlijke ventilatie beneden zo goed als weg. boven slapen we eigenlijk altijd met de ramen open. Maar met het vooruitzicht van fluisterstille decentrale ventilatie met wtw, heb ik in de woonkamer met open keuken (benedenverdieping ) de ramen zonder ventilatieroosters laten maken.
Nu is vandaag bij mij de AirExchange https://www.airexchange.nl/product/airexchange-150-wtw/ geïnstalleerd. zou 28 db, volgens fabrikant 'zo goed als geruisloos' moeten zijn. maar het ding maakt me toch een pokkeherrie!
iemand ervaring hiermee if suggesties/ ideeen? ik word hier totaal gestresst van 😭
@janssendie ik heb dan weliswaar geen ervaring met de AirExchange, maar heb in dit topic al vaker gewaarschuwd dat men zich niet moet blind staren op ogenschijnlijk lage geluidswaardes.
Zie oa:
Franciesco in "Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning"
Zie oa:
Die airexchange is eerder in t forum voorbij gekomen, het is een white label product uit china. Nu simpelweg onder een andere naam.
Vanaf volgend jaar is het ook mogelijk om ISDE subsidie aan te vragen voor decentrale WTW.
Ik kan echter nergens vinden voor welke apparaten dit gaat gelden. Is hier misschien iemand die er meer van weet?
Ik kan echter nergens vinden voor welke apparaten dit gaat gelden. Is hier misschien iemand die er meer van weet?
Meen dat Holtop de maker is - zoek in dit forum daar even op, heb er wat prijzen van gedeeld.janssendie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:25:
Dag allen, ik heb een vraag, waar ik het antwoord nig niet op gevonden heb. heeft iemand ervaring met het AirExchange wtw systeem?
https://www.alibaba.com/p...l-Forced_60787721863.html
Grrr, elke keer dat ik zo iets doe, komt daarna toch isde subsidie beschikbaar... Kan zeker weer niet met terugwerkende kracht.Owios schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:02:
Vanaf volgend jaar is het ook mogelijk om ISDE subsidie aan te vragen voor decentrale WTW.
Die subsidie in 2026 zal ongetwijfeld alleen uitgekeerd worden als de plaatsing door een installateur gedaan is. Met bijhorend bewijs.
Mocht dat gedaan zijn, dan is het de vraag of die “binnen 24 maanden” ook geldt als het systeem in 2024 of 2025 geplaatst is, dat heb ik nog niet gelezen.
Mocht dat gedaan zijn, dan is het de vraag of die “binnen 24 maanden” ook geldt als het systeem in 2024 of 2025 geplaatst is, dat heb ik nog niet gelezen.
Bedankt voor het delen van zeer veel info in dit topic, heb het idee dat ik nu weet waar ik aan begin. Ik wil een decentrale unit gaan aanschaffen (Blauberg VENTO Expert A50-1 WTW). Prijzen in NL liggen allemaal rond de 650 euro - op Luftbude.nl (erg Duits aandoende webwinkel) heeft 'm voor onder de 500:
Zijn er mensen die daar al gekocht hebben: is het betrouwbaar?
https://www.luftbude.nl/d.../?affiliateCode=Google-NL
@Lnde Ik heb bij ludtbude.nl een paar Ambientika accessoires gekocht. Het is inderdaad een Duitse webshop, maar met prima service en levering. Ik heb een aantal dingen teruggestuurd en dat ging vlekkeloos.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ze zijn bij mij geplaatst door een erkende installateur dus check. Maar inderdaad in 2024...Franciesco schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:19:
Die subsidie in 2026 zal ongetwijfeld alleen uitgekeerd worden als de plaatsing door een installateur gedaan is. Met bijhorend bewijs.
Zo te zien wel OK,Lnde schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:52:
Bedankt voor het delen van zeer veel info in dit topic, heb het idee dat ik nu weet waar ik aan begin. Ik wil een decentrale unit gaan aanschaffen (Blauberg VENTO Expert A50-1 WTW). Prijzen in NL liggen allemaal rond de 650 euro - op Luftbude.nl (erg Duits aandoende webwinkel) heeft 'm voor onder de 500:
https://nl.trustpilot.com/review/luftbude.de
Is het mogelijk om een decentrale WTW-unit via Home Assistant zó aan te sturen dat deze, afhankelijk van de situatie, bijvoorbeeld alleen lucht afzuigt, dus zonder periodiek te wisselen tussen afzuigen en toevoeren?
Geen garantie op elk model, maar de mijne kunnen dat zeker een lijkt me een logische om voor elke unit te verwachten. Zo heb ik ze gekoppeld aan mijn centrale afzuiging dat als die echt gaat zuigen dat op elke verdieping één dwtw op supply gaat om onbalans te voorkomen.DigitalDutch schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:01:
Is het mogelijk om een decentrale WTW-unit via Home Assistant zó aan te sturen dat deze, afhankelijk van de situatie, bijvoorbeeld alleen lucht afzuigt, dus zonder periodiek te wisselen tussen afzuigen en toevoeren?
hoe krijg je dat zó dat dat synchroon draait en blijft draaien dan?LemonC200 schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:36:
Wat betreft probleem 1 daarom installeer je er liefst twee tegen over elkaar 1 uitblazen de ander inblazen.
De units van de meeste fabrikanten kunnen met elkaar communiceren, via RF of wifi. Je kunt ze dan zo instellen dat wanneer de ene zuigt, de andere blaast.Jan VLD schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:10:
[...]
hoe krijg je dat zó dat dat synchroon draait en blijft draaien dan?
Zoals foggy aangeeft bijna alles units ondersteunen de mogelijkheid voor een masterslave configuratie. En daarnaast geef je aan of de default inblazen is of afzuigen.Jan VLD schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:10:
[...]
hoe krijg je dat zó dat dat synchroon draait en blijft draaien dan?
Hoop dat dit gezien wordt als het juiste topic (geen wtw)
ben toe aan mijn volgende projectje
Heb een buis van een vroegere afzuigkap en wil hier mechanische ventilatie aanbrengen, enkel afvoer
Inmiddels zit er een schot voor, dus er zal een ventiel in het schot moeten komen
Gaat om een gang richting een slaapkamer, dus zo weinig mogelijk geluid is een must
Stroom zit er inmiddels
Tips zijn welkom
:strip_exif()/f/image/Ecdav8jyMwlUjp9mZI4wuDwr.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb een buis van een vroegere afzuigkap en wil hier mechanische ventilatie aanbrengen, enkel afvoer
Inmiddels zit er een schot voor, dus er zal een ventiel in het schot moeten komen
Gaat om een gang richting een slaapkamer, dus zo weinig mogelijk geluid is een must
Stroom zit er inmiddels
Tips zijn welkom
:strip_exif()/f/image/Ecdav8jyMwlUjp9mZI4wuDwr.jpg?f=fotoalbum_large)
Inderdaad verkeerde topic,
Kijk even op ventilatieland.nl daar is een heel assortiment van dit soort afzuigventilators te koop die hier zo aankunnen. Evt met een co2 sensor in de woonkamer om slim af te zuigen wanneer er mensen thuis zijn.
Kijk even op ventilatieland.nl daar is een heel assortiment van dit soort afzuigventilators te koop die hier zo aankunnen. Evt met een co2 sensor in de woonkamer om slim af te zuigen wanneer er mensen thuis zijn.
Ragnar9999 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:05:
Hoop dat dit gezien wordt als het juiste topic (geen wtw)
Stroom zit er inmiddels
Tips zijn welkom
[Afbeelding]
[Afbeelding]