Zeker, zelf slaap ik in de zomer bv ook vaak met de ramen open. Gewoon omdat ik/wij dat lekker vinden. Maar juist tijdens het seizoen dat de verwarming aan staat en ik de warmte zoveel mogelijk wil binnen houden, houd ik de ramen dicht en ventileer ik alleen met de (centrale) wtw unit. De debieten per vertrek zijn dan ook berekend op alleen die mechanische ventilatie. Zie mijn voorgaande bericht.Ragnar9999 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:37:
[...]
Natuurlijk heb je gelijk dat het zonde is een WTW te installeren en dan structureel natuurljk ventileren.
Aan de andere kant is een situatie ook niet statisch, grofweg in de zomer natuurljk ventileren en in de winter met een WTW kan ook
Volgens mij zeggen we hetzelfdeFranciesco schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:21:
[...]
Zeker, zelf slaap ik in de zomer bv ook vaak met de ramen open. Gewoon omdat ik/wij dat lekker vinden. Maar juist tijdens het seizoen dat de verwarming aan staat en ik de warmte zoveel mogelijk wil binnen houden, houd ik de ramen dicht en ventileer ik alleen met de (centrale) wtw unit. De debieten per vertrek zijn dan ook berekend op alleen die mechanische ventilatie. Zie mijn voorgaande bericht.
Ik heb onlangs ook een decentraal ventilatie systeem van Climarad maar snap het koppelen van de verschillende componenten niet helemaal.
Situatie:
1x Ventura V1X (Woonkamer)
1x B-Fan (Badkamer)
1x T-Fan (WC)
2x S-Fan+ (Slaapkamer en kantoor)
Alles op dezelfde verdieping.
In de handleiding staat dat je de B- of T-Fan alleen draadloos mag koppelen aan de Ventura.
Ik neem aan dat je ze wel beiden mag koppelen aan de Ventura?
Maar dan de S-Fan. Volgens de handleiding moet die gekoppeld worden aan de 'Climarad Fan'.
Daarmee bedoelen ze de B- of T-Fan. Moet je dan één S-Fan koppelen aan de B-Fan, en de andere S-Fan aan de T-Fan? Ik had eigenlijk verwacht dat je gewoon alles aan de Ventura kon koppelen, als centraal punt.
Iemand die hier meer van weet?
Situatie:
1x Ventura V1X (Woonkamer)
1x B-Fan (Badkamer)
1x T-Fan (WC)
2x S-Fan+ (Slaapkamer en kantoor)
Alles op dezelfde verdieping.
In de handleiding staat dat je de B- of T-Fan alleen draadloos mag koppelen aan de Ventura.
Ik neem aan dat je ze wel beiden mag koppelen aan de Ventura?
Maar dan de S-Fan. Volgens de handleiding moet die gekoppeld worden aan de 'Climarad Fan'.
Daarmee bedoelen ze de B- of T-Fan. Moet je dan één S-Fan koppelen aan de B-Fan, en de andere S-Fan aan de T-Fan? Ik had eigenlijk verwacht dat je gewoon alles aan de Ventura kon koppelen, als centraal punt.
Hoi, ik heb privé ook een aardig setje Climarad hangen. Bij ons over verschillende verdiepingen. De S fans hangen op de slaapkamers op de eerste en zijn allemaal verbonden met de B fan op de badkamer. Dat kan dus gewoon. Ik denk ook dat je het beste elke verdieping als aparte eenheid kan zien.Mr. Jinx schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:19:
Klopt ja, ik heb inmiddels ook contact gehad met Climarad.
Het verschilt heel erg per situatie. In mijn geval met een Ventura WTW en verder geen ventilatieroosters is het de bedoeling om de S-Fan te koppelen aan de B- of T-Fan en de Ventura WTW standalone. Ik dacht dus dat alles aan de Venture gekoppeld moest worden, maar dat was niet de bedoeling.
Bij mij is het nu dus zo:
Het verschilt heel erg per situatie. In mijn geval met een Ventura WTW en verder geen ventilatieroosters is het de bedoeling om de S-Fan te koppelen aan de B- of T-Fan en de Ventura WTW standalone. Ik dacht dus dat alles aan de Venture gekoppeld moest worden, maar dat was niet de bedoeling.
Bij mij is het nu dus zo:
- Ventura V1X -> standalone
- S-Fan slaapkamer -> B-Fan (zelfde verdieping)
- S-Fan kantoor -> T-Fan (zelfde verdieping)