Geïnspireerd door @
bastichelaar in dit topic heb ik dit weekend mijn ClimaRad 2.0 aan Home Assistant geknoopt, via de officiële Modbus-module en een M5Stack Atom Lite met RS485-base op ESPHome. Wat werkt: temperatuur, luchtvochtigheid, toerentallen en status komen binnen, en sturen vanuit HA werkt ook gewoon.
Openstaande issue: de CO2-waarde blijft bij mij op ongeldig staan (32767). ClimaRad heeft ooit mijn interne CO2-sensor vervangen door een externe bedrade, en die meting komt kennelijk via een ander pad binnen. Mocht iemand suggesties hebben dan hoor ik het graag.
Ik moest zelf nog behoorlijk wat uitpuzzelen: welke RJ45 wél Modbus spreekt (spoiler: die op het hoofdbord niet), de exacte pinout, de v3- vs v5-registerlijst, en waar de module fysiek past. Om jullie dat gepuzzel te besparen heb ik alles op GitHub gezet, met foto's, doorgemeten bedrading en een werkende ESPHome-config:
https://github.com/rodenboog/climarad-2.0-modbus
Goed om te weten als je dit ook wilt: de module (art. S3516112) krijg je alleen via een erkend installateur, de meegeleverde flatcable heeft drie stekkers zodat de fabrieks-RF-print er gewoon naast kan blijven hangen, en de unit meldt zich op slave ID 10 met 9600/8E1. Zie je iets dat beter kan of heb je een nettere kabelroute gevonden? Issues en PR's zijn welkom.