• samba123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:56
samba123 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:01:
[...]

Ah, past dat bij de Ventura de auto modus aan? Bij de S-fan zit ook een optie om het debiet in te stellen, maar die past juist de sterkte van de handmatige instelling aan, en hij doet niets met de auto modus. Ik ga het nog eens proberen!
@Franciesco Dat werkt bij mij dus anders. Ik had de Ventura vanavond ingesteld op 800 ppm (stand 3 met de >> knop lang indrukken) en debiet op stand 3 (met >> en > lang ingedrukt houden). Maar de ventilatie ging alsnog naar auto stand 4 (16 W). Hij stopt dan dus niet bij stand 3. Daarmee hield hij de kamer op ruim 1000 ppm. Ik vind dat te veel herrie dus ik wil graag 13W maximaal. Ik heb het debiet toen veranderd naar stand 2. Toen bleef de ventilatie draaien op auto stand 4, maar dat was toen opeens nog maar 10W. Wellicht dat hij dan omhoog gaat naar stand 5 omdat hij het niet bijhoudt, en dat dat dan ongeveer 13W is? Ik ga het eens proberen.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:09
@samba123 Als de Ventura op de Auto stand draait, dan geven de lampjes het relatieve debiet aan. D.w.z.: als de max-Auto stand op lampje 3 ingesteld staat, dan kan tijdens het ventileren op die Auto stand één van de 5 lampjes gaan branden. Brand b.v. lampje 3, dan draait hij dus ongeveer op de helft van het ingestelde max-Auto debiet. Brand lampje 5, dan draait hij op dat moment op het maximale debiet van de ingestelde Auto stand.

Bij jou zou dat ook zo moeten werken lijkt mij.

• samba123
Franciesco schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:25:
@samba123 Als de Ventura op de Auto stand draait, dan geven de lampjes het relatieve debiet aan. D.w.z.: als de max-Auto stand op lampje 3 ingesteld staat, dan kan tijdens het ventileren op die Auto stand één van de 5 lampjes gaan branden. Brand b.v. lampje 3, dan draait hij dus ongeveer op de helft van het ingestelde max-Auto debiet. Brand lampje 5, dan draait hij op dat moment op het maximale debiet van de ingestelde Auto stand.

Bij jou zou dat ook zo moeten werken lijkt mij.
Dat lijkt inderdaad te kloppen. Daarmee kan ik het ding nu aardig onder controle krijgen. Bedankt voor de uitleg!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-05 14:54

mattijssch

Model 3 LR

Bij ons is de Climarad 2.0 eindelijk geplaatst...
Maar toch niet helemaal.

De installateur heeft de boormal zo hoog tegen de muur geplaats dat de Climarad op 30cm boven de vloer hangt. Met het raamkozijn op 70cm hoog komt de radiator met het rooster nu dus zover boven de vensterbank uit dat het raam niet meer open kan... |:(

Daar kwamen ze uiteraard pas achter toen de gaten al geboord waren en de ventilatie-unit al hing. Dus nu zijn ze op zoek naar een oplossing.

De radiator hebben ze dus maar weer even mee retour genomen om te kijken of ze eventueel ook een 30cm hoog exemplaar kunnen bestellen dat dan voor de Climarad komt. Qua radiatorcapaciteit zou dat geen probleem moeten zijn, maar ik vraag me af of de zijpanelen dan nog wel gaan passen,

Gelukkig is het niet meer zo koud, dus kunnen we voorlopig wel zonder radiator. Maar dit is geen categorie "fijn dat ie eindelijk hangt"... :F

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35
mattijssch schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:05:
Maar toch niet helemaal.

De installateur heeft de boormal zo hoog tegen de muur geplaats dat de Climarad op 30cm boven de vloer hangt. Met het raamkozijn op 70cm hoog komt de radiator met het rooster nu dus zover boven de vensterbank uit dat het raam niet meer open kan... |:(

Daar kwamen ze uiteraard pas achter toen de gaten al geboord waren en de ventilatie-unit al hing. Dus nu zijn ze op zoek naar een oplossing.[Afbeelding]

De radiator hebben ze dus maar weer even mee retour genomen om te kijken of ze eventueel ook een 30cm hoog exemplaar kunnen bestellen dat dan voor de Climarad komt. Qua radiatorcapaciteit zou dat geen probleem moeten zijn, maar ik vraag me af of de zijpanelen dan nog wel gaan passen,

Gelukkig is het niet meer zo koud, dus kunnen we voorlopig wel zonder radiator. Maar dit is geen categorie "fijn dat ie eindelijk hangt"... :F
Balen zeg, maar ervoor is ook zonde van de ruimte voor de climarad lijkt me?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Franciesco
Vervelend @mattijssch. En eigenlijk best wel een blunder van de installateur.
Hopelijk kan het naar jouw tevredenheid opgelost worden.

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-06 00:38
mattijssch schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:05:
Maar toch niet helemaal.

Daar kwamen ze uiteraard pas achter toen de gaten al geboord waren en de ventilatie-unit al hing. Dus nu zijn ze op zoek naar een oplossing.[Afbeelding]

Wat zie ik dan nu op de foto? Alles hangt toch onder het raam?

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35
Kaaschef schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:27:
[...]

Omdat de radiator er nu niet bovenop zit.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:32
Kaaschef schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:27:
[...]

Ik moest ook even zoeken maar kijk eens op deze foto

Er moet dus nog een deel van de radiator voor geplaatst worden en je ziet dat dit nog een stuk boven de climarad zit. Past dus niet onder de vensterbank. Bovendien vraag ik me af of @mattijssch uberhaupt wel een goede werking zult hebben want ook als het geheel lager wordt geplaatst lijkt me dat het redelijk 'strak' onder de vensterbank zit?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:38
Climarad geeft per unit de minimale borstweringshoogte aan toch? 520 mm volgens de website voor de 2.0

[Voor 22% gewijzigd door wheli op 31-03-2023 09:36]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• mattijssch

mattijssch

Model 3 LR

[b]
Er moet dus nog een deel van de radiator voor geplaatst worden en je ziet dat dit nog een stuk boven de climarad zit. Past dus niet onder de vensterbank. Bovendien vraag ik me af of @mattijssch uberhaupt wel een goede werking zult hebben want ook als het geheel lager wordt geplaatst lijkt me dat het redelijk 'strak' onder de vensterbank zit?
De uitblaasroosters zitten gelukkig niet onder de vensterbank, die is kort genoeg. Maar inderdaad een behoorlijke blunder van de installateur. Ik ben ook benieuwd hoe ze het denken te gaan oplossen.

De enige echte oplossing is (denk ik) de gaten opnieuw boren, de huidige gaten repareren en het apparaat lager ophangen. Maar ik laat me maar verrassen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Franciesco
@mattijssch hopelijk heb je de "boorgaten" van de muur bewaard?
Dat zou ik sowieso iedereen aanraden te doen onder het motto "beter mee verlegen dan om verlegen".

• Vlekje666
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 13:08
Heeft iemand ervaring met decentrale ventilatie door extra dikke muren (600mm) alle units die ik kan vinden gaan tot 500 mm muurdikte ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Franciesco
@Vlekje666 Afhankelijk van het model én type muurrooster kun je bij Climarad tot 650mm terecht.

Artikelnr.3611100
ClimaRad muurdoorvoer waalformaat exclusief muurrooster t.b.v. muurdikte 300-650 mm (Ø110).
Per ClimaRad ventilatie-unit zijn 2 stuks benodigd, per ClimaRad S-Fan 1 stuk.

Artikelnr 3611200
ClimaRad muurdoorvoer opbouw exclusief muurrooster t.b.v. muurdikte 250-600 mm (Ø110). Per ClimaRad ventilatie-unit zijn 2 stuks benodigd, per ClimaRad S-Fan 1 stuk.

https://www.climarad.nl/m...-prijslijst-producten.pdf

Van de overige merken weet ik dat niet.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:21
Vreemd hoe dit zo mis kan gaan, bij blauwberg krijg je een kartonnen mal erbij van zowel buitenkant als binnenkant, dit kun je onmogelijk fout boren, doen ze dat bij Climarad niet dan ?

Je ziet dan precies hoe de unit zou komen te hangen.
Mja betonboorbedrijven zijn ook lompe jongens en roppen zo een gat in de gevel als je het overlaat aan hun, dit moet je aftekenen of gewoon de kartonnen mal op de gevel plakken met tape wat ik gedaan heb.

[Voor 55% gewijzigd door mr_evil08 op 31-03-2023 12:14]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Vlekje666
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 13:08
Franciesco schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:53:
@Vlekje666 Afhankelijk van het model én type muurrooster kun je bij Climarad tot 650mm terecht.

Artikelnr.3611100
ClimaRad muurdoorvoer waalformaat exclusief muurrooster t.b.v. muurdikte 300-650 mm (Ø110).
Per ClimaRad ventilatie-unit zijn 2 stuks benodigd, per ClimaRad S-Fan 1 stuk.

Artikelnr 3611200
ClimaRad muurdoorvoer opbouw exclusief muurrooster t.b.v. muurdikte 250-600 mm (Ø110). Per ClimaRad ventilatie-unit zijn 2 stuks benodigd, per ClimaRad S-Fan 1 stuk.

https://www.climarad.nl/m...-prijslijst-producten.pdf

Van de overige merken weet ik dat niet.
dank :) heb me mottig gezocht maar deze kwam bij mijn google zoeken niet boven

• mattijssch

mattijssch

Model 3 LR

mr_evil08 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:11:
Vreemd hoe dit zo mis kan gaan, bij blauwberg krijg je een kartonnen mal erbij van zowel buitenkant als binnenkant, dit kun je onmogelijk fout boren, doen ze dat bij Climarad niet dan ?

Je ziet dan precies hoe de unit zou komen te hangen.
Mja betonboorbedrijven zijn ook lompe jongens en roppen zo een gat in de gevel als je het overlaat aan hun, dit moet je aftekenen of gewoon de kartonnen mal op de gevel plakken met tape wat ik gedaan heb.
Ze kwamen zelfs met een metalen boormal met verstelbare pootjes eronder waarmee je de hoogte kan instellen. Die pootjes hadden ze alleen op de maximale hoogte ingesteld... En dat werd dus per saldo te hoog...

De installateur heeft zelf de gaten afgetekend en de betonboorder heeft zich daar netjes aan gehouden... Dus die treft in dit geval geen blaam.

[Voor 8% gewijzigd door mattijssch op 31-03-2023 13:16]

• mattijssch

mattijssch

Model 3 LR

Franciesco schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:25:
@mattijssch hopelijk heb je de "boorgaten" van de muur bewaard?
Dat zou ik sowieso iedereen aanraden te doen onder het motto "beter mee verlegen dan om verlegen".
Nee, helaas niet... Het wordt nog moeilijker herstellen ook. Buitenkant is een waalsteenformaat doorvoer, dus ze moeten ofwel heel voorzichtig de volgende keer (bij nieuwe boring) de waalsteen in zijn geheel uit de muur proberen te peuteren, ofwel er moeten nieuwe bakstenen in...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:36
mattijssch schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:19:
[...]

Nee, helaas niet... Het wordt nog moeilijker herstellen ook. Buitenkant is een waalsteenformaat doorvoer, dus ze moeten ofwel heel voorzichtig de volgende keer (bij nieuwe boring) de waalsteen in zijn geheel uit de muur proberen te peuteren, ofwel er moeten nieuwe bakstenen in...
Waarom zou dit een probleem zijn? Daar gaat toch gewoon de slijptol in de voegen?

Binnenkant idem, boren en deels dichtmaken.

Geen standaardwerk voor de installateur maar een vakman moet daar geen moeite mee hebben.

Dit is geen kwestie van hoe moeilijk maar hoeveel het mag kosten.

[Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 01-04-2023 08:39]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Franciesco
@mattijssch als er geen overlap is met de oude gaten, dan zou hetgeen uit de binnenmuur komt voor de nieuwe gaten gebruikt kunnen worden om de oude gaten weer op te vullen (met wat afdichting etc uiteraard).
Met zo’n waalsteenrooster zal dat voor de buitenmuur inderdaad waarschijnlijk niet gelden (want is er vast niet uit 1 stuk uitgekomen).

[Voor 10% gewijzigd door Franciesco op 01-04-2023 08:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:52
Ik vraag me af als je bijvoorbeeld een woonkamer/keuken in 1 ruimte hebt die ongeveer 13,5 m lang is of je dan voldoende hebt aan 1 decentrale ventilatie unit.

[Voor 36% gewijzigd door BadEendTerror op 02-04-2023 14:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Franciesco
@BadEendTerror de verse lucht mengt zich vanzelf met de vieze lucht. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook in mijn ca 9,5m lange woonkamer: de CO2-waarde is niet heel anders op diverse plekken waar ik gemeten heb.

Toch zou ik als het kan in een lange ruimte proberen om de ventilatie unit enigszins centraal te plaatsen.

• Jubbo
  • Laatst online: 03-06 16:52
Bij onze verbouwing van de benedenverdieping ben ik aan het kijken hoe ik wtw balansventilatie kan krijgen. De huidige mechanische ventilatie naar de keuken is niet geschikt, of er moet een heel kanaal bij komen van zolder (niet echt op te wachten).
In de huidige situatie (ventilatieroosters + mv) komt de co2 met z'n vieren (twee kinderen) al gauw boven de 1200 ppm.
Wel aan het kijken naar decentrale wtw.
De uitdaging zit hem erin dat er maar weinig buitenmuur zit bij onze tussenwoning (veel glas). De breedste strook muur is 49 cm, in een hoek.
Daarbij eerst uitgekomen op kleine units zoals de Blauberg vento expert a50-1. Erg leuk om hem met home assistant te kunnen aansturen (heb al een Awair Co2 meter). Maar ik twijfel is dat wel voldoende ventileert, zou er voor en achter 1 kwijt kunnen.

De blauberg freshbox 100 is dan beter en stiller, maar lijkt echt niet te passen (heeft ook nog ruimte aan de zijkant nodig)

Climarad Ventura past dan wel mooi in de hoek, omdat die met de zijkant naar buiten gaat. Maar is wel heel veel duurder (wel ook veel meer debiet: max 250m3/h), gaat ex montage naar 3350 euro. En een dichtgetimmerd systeem.

Ik twijfel of je dan (voor minder geld) ook kleine (centrale) boxen hebt die je dan bijvoorbeeld in het klompenhok kan monteren en een buis naar het dak heeft oid? En dan twee ventielen naar de kamer. Heeft iemand daar ervaring mee of een tip voor? Liefst ook aan te sturen met Home assistant.

Of een andere tip voor een decentrale unit die op zo'n smalle plek zou passen, maar wel genoeg debiet heeft? Ik denk dat 100-150 m3/h zeker nodig is.

[Voor 6% gewijzigd door Jubbo op 03-04-2023 20:50]

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:22
Jubbo schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:42:

Ik twijfel of je dan (voor minder geld) ook kleine (centrale) boxen hebt die je dan bijvoorbeeld in het klompenhok kan monteren en een buis naar het dak heeft oid? En dan twee ventielen naar de kamer. Heeft iemand daar ervaring mee of een tip voor? Liefst ook aan te sturen met Home assistant.
Wij hebben een beetje dezelfde problematiek qua gebrek aan muur ruimte (zie ook mijn bijdrage van een paar weken terug) en dachten ook aan bovenstaande, alleen zouden wij die centrale unit dan boven het toilet hangen.
Maar je hebt volgens mij dan twee uitgangen nodig naar buiten en ook nog op voldoende afstand van elkaar. En daar houdt het voor ons op Ik weet niet hoe dat bij jou zit.

Wij denken nu aan decentrale wtw onder de vensterbank en zouden die Freshbox ook graag willen maar de buizen naar buiten hangen dan waarschijnlijk te laag.

• Franciesco
@Jubbo als je nu met mv en roosters waardes van >1200ppm meet, dan zou ik zeker geen 2x Blauberg vento expert a50-1 nemen: dat gaat gewoon niet voldoende zijn met 4 personen. Zelfs niet met beide op de maximale stand verwacht ik.

Kleinere centrale systemen zijn vaak (niet altijd) de modellen die geschikt zijn om in een plafond te monteren.
https://www.ventilatieland.nl/wtw-keuzehulp?ft68652=Plafond

Maar wat @D-e-n al zegt: je hebt 4 buizen totaal die je kwijt moet kunnen:
Toevoer verse lucht van buiten naar de wtw unit
Toevoer verse lucht van de wtw unit naar de ruimte(s)
Afvoer vervuilde lucht van de ruimte(s) naar de wtw unit
Afvoer vervuilde lucht van de wtw unit naar buiten

Dus daar moet je dan wel de mogelijkheden voor hebben… Maar als je dat hebt, dan heeft een centraal systeem zeker voordelen.

PS: voor een centraal systeem heb je nog behoorlijk wat extra zaken nodig die de totaalprijs van zo’n systeem behoorlijk opdrijven: dempers, buizen/slangen, roosters etc.

• mr_evil08
Jubbo schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:42:
Bij onze verbouwing van de benedenverdieping ben ik aan het kijken hoe ik wtw balansventilatie kan krijgen. De huidige mechanische ventilatie naar de keuken is niet geschikt, of er moet een heel kanaal bij komen van zolder (niet echt op te wachten).
In de huidige situatie (ventilatieroosters + mv) komt de co2 met z'n vieren (twee kinderen) al gauw boven de 1200 ppm.
Wel aan het kijken naar decentrale wtw.
De uitdaging zit hem erin dat er maar weinig buitenmuur zit bij onze tussenwoning (veel glas). De breedste strook muur is 49 cm, in een hoek.
Daarbij eerst uitgekomen op kleine units zoals de Blauberg vento expert a50-1. Erg leuk om hem met home assistant te kunnen aansturen (heb al een Awair Co2 meter). Maar ik twijfel is dat wel voldoende ventileert, zou er voor en achter 1 kwijt kunnen.

De blauberg freshbox 100 is dan beter en stiller, maar lijkt echt niet te passen (heeft ook nog ruimte aan de zijkant nodig)

Climarad Ventura past dan wel mooi in de hoek, omdat die met de zijkant naar buiten gaat. Maar is wel heel veel duurder (wel ook veel meer debiet: max 250m3/h), gaat ex montage naar 3350 euro. En een dichtgetimmerd systeem.

Of een andere tip voor een decentrale unit die op zo'n smalle plek zou passen, maar wel genoeg debiet heeft? Ik denk dat 100-150 m3/h zeker nodig is.
De freshbox 100 is niet geschikt voor een gezin, deze boxen wil je niet harder dan 50% laten draaien, bij een verjaardag waardoor genoeg omgevingsgeluid kom je er wel mee weg op 100%.

De freshbox 200 is dan beter geschikt.
De freshbox is leuk als je de extra functies wil gebruiken als naverwarmer of vochtterugwinning anders zou ik verder kijken.

[Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 03-04-2023 21:18]

• Jubbo
mr_evil08 schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:14:
[...]

De freshbox 100 is niet geschikt voor een gezin, deze boxen wil je niet harder dan 50% laten draaien, bij een verjaardag waardoor genoeg omgevingsgeluid kom je er wel mee weg op 100%.

De freshbox 200 is dan beter geschikt.
De freshbox is leuk als je de extra functies wil gebruiken als naverwarmer of vochtterugwinning anders zou ik verder kijken.
Freshbox 200 klinkt heel goed inderdaad, maar die is 55cm breed en heeft dan nog ruimte aan beide zijden nodig, dus past nooit (als ik hem al zou kunnen krijgen, waar koop je die?)

• Jubbo
Franciesco schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:08:
@Jubbo als je nu met mv en roosters waardes van >1200ppm meet, dan zou ik zeker geen 2x Blauberg vento expert a50-1 nemen: dat gaat gewoon niet voldoende zijn met 4 personen. Zelfs niet met beide op de maximale stand verwacht ik.

Kleinere centrale systemen zijn vaak (niet altijd) de modellen die geschikt zijn om in een plafond te monteren.
https://www.ventilatieland.nl/wtw-keuzehulp?ft68652=Plafond

Maar wat @D-e-n al zegt: je hebt 4 buizen totaal die je kwijt moet kunnen:
Toevoer verse lucht van buiten naar de wtw unit
Toevoer verse lucht van de wtw unit naar de ruimte(s)
Afvoer vervuilde lucht van de ruimte(s) naar de wtw unit
Afvoer vervuilde lucht van de wtw unit naar buiten

Dus daar moet je dan wel de mogelijkheden voor hebben… Maar als je dat hebt, dan heeft een centraal systeem zeker voordelen.

PS: voor een centraal systeem heb je nog behoorlijk wat extra zaken nodig die de totaalprijs van zo’n systeem behoorlijk opdrijven: dempers, buizen/slangen, roosters etc.
Bedankt voor je suggesties! De uitbouw met klompenhok wordt nu gebouwd, dus kan nu nog vanalles mee doen, dat is het probleem niet. Ik ga zo'n unit even verkennen. Ik zie wel grote prijsverschillen, vraag me af waar dat in zit.
Anders wordt het toch de Ventura.

• wheli
Kan je in de klompen gok geen centrale unit ophangen en alleen de woonkamer er op aansluiten? Ene kant aanzuig en de andere kant uitblaas?

En de Fresh-R, heeft die niet precies 49 het cm breedte nodig? Misschien nog een optie

• mr_evil08
Jubbo schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:29:
[...]

Freshbox 200 klinkt heel goed inderdaad, maar die is 55cm breed en heeft dan nog ruimte aan beide zijden nodig, dus past nooit (als ik hem al zou kunnen krijgen, waar koop je die?)
Moet je om vragen bij de webshops of ze jouw gewenste model ook willen leveren, niet alles staat op de website.

Ik merk dat de Duitsers verder gevorderd zijn met Decentraal WTW dan hier in Nederland, hier is het allemaal nog vrij onbekend.

Mijn model hadden ze ook niet op de website, ik wilde vochtterugwinning erbij, levering was prima mogelijk, de vochtterugwinning werkt goed, je moet wel vocht in je woning hebben wil je dat kunnen terugwinnen en dat begrijpen veel mensen niet, dus regelmatig met de deuren gooien dan werkt het inderdaad niet...

Climarad heeft wel modellen die je op de andere wand kan monteren en via een buis naar buiten loopt(zijkant invoer ipv achter), speciaal bedoelt voor tussenwoningen zoals jouw geval.

[Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 04-04-2023 11:47]

• mr_evil08
Jubbo schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:10:
[...]

Bedankt voor je suggesties! De uitbouw met klompenhok wordt nu gebouwd, dus kan nu nog vanalles mee doen, dat is het probleem niet. Ik ga zo'n unit even verkennen. Ik zie wel grote prijsverschillen, vraag me af waar dat in zit.
Anders wordt het toch de Ventura.
Geluidproductie en de extra,s.

• Jubbo
De aannemer opperde nog om een mooie airco te doen ipv een duur wtw systeem. Zou dat ook een optie zijn? Kan je die ook continue laag laten draaien en doen functioneren als een (temperatuurgereguleerd) ventilatierooster ? Geen wtw meer natuurlijk, maar ik doe het meer voor het comfort/gezondheid dan energiebesparing.
Ik denk dan wel icm mechanische ventilatie type c dus, maar zonder ventilatieroosters (die heb ik nu niet meer).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:49
Jubbo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:06:
De aannemer opperde nog om een mooie airco te doen ipv een duur wtw systeem. Zou dat ook een optie zijn? Kan je die ook continue laag laten draaien en doen functioneren als een (temperatuurgereguleerd) ventilatierooster ? Geen wtw meer natuurlijk, maar ik doe het meer voor het comfort/gezondheid dan energiebesparing.
Hoe kan een airco ooit een alternatief zijn voor een ventilatiesysteem? 8)7 :?
Hint: Vraag je even af waar die airco zijn lucht vandaan aanzuigt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:01
Andrehj schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:15:
[...]

Hoe kan een airco ooit een alternatief zijn voor een ventilatiesysteem? 8)7 :?
Hint: Vraag je even af waar die airco zijn lucht vandaan aanzuigt...
Misschien bedoelde de aannemer de Daikin Ururu Sarara: die heeft namelijk gewoon een ventilatie functie. (30m3 /uur uit mn hoofd)

Model Y -P, Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Jubbo
Hmm, tja aannemer heeft er gewoon geen verstand van, maar denk dat hij voor dat geld liever een airco heeft. Gevoelsmatig snap ik het wel (het is belachelijk veel geld) en ik begin nu ook weer te twijfelen aan het plan van de wtw. Heb echter nu al wel alle kozijnen beneden vervangen door ramen zonder ventilatieroosters.
Twee opties voor mijn idee
- toch nog ventilatieroosters in de muur maken, mechanische ventilatie in de open keuken laten zitten (bespaart vast wel veel geld, ondanks wat meer verbruik). Ik kan alleen niet echt een goede oplossing vinden voor (zelfregelende) muurroosters :(. Voelt ook wel beetje stom nu.
- gewoon mijn plan van de wtw en de mechanische ventilatie afdoppen. Dan maar 3300 euro verder.

• wheli
Ik snap je gevoel bij dat geld wel, is gewoon echt duur. Maar als je kijkt wat de waarde is van je huis en de waarde van gezonde binnenlucht dan valt het wel mee. 2 weken een huisje op Terschelling in het hoogseizoen kost hetzelfde maar is gewoon leuker uitgeven.

• Stef87
Zie hier ook de reden waarom het in NL commercieel niet een interessante business is (WTW ventilatie os vnl decentrale)

Men zit misschien we 50% of meer van de tijd thuis in die lucht :)

Model Y -P, Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Hilles
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-04 14:46
We hebben een huis uit 1967 waar we alleen klepramen kunnen openzetten voor ventilatie. Dat is in de winter wel koud.
Dubbelglas , sinds dec spouwmuur isolatie aanwezig. Tot een paar jaar geleden stookten we nog houtkachel maar die hebben we weggedaan en sindsdien hebben we vocht en schimmel in huis. We hadden deze winter al luchtontvochtiger gekocht omdat deze 70/80% was. Onlangs ook een CO2 meter gekocht en deze loopt op tot 2600. Veel te hoog!

Nu willen we decentrale WTW aan gaan schaffen. We wonen met 4 personen en 4 honden.
We vragen ons af of we meer m3 aan capaciteit nodig hebben om die CO2 waarde normaal te krijgen.

We denken erover om aan te voor en achterkant een geschakelde unit te installeren. Misschien ook nog 1 in de keuken, deze zit naast de woonkamer met alleen een deuropening open.

Nu heb ik af en toe een nestje pups, deze zouden onder de unit liggen. Ik zou deze wel hoog in de woonkamer willen, vraag me af of dat voor tocht/koude zorgt…

Aan de voorkant zitten we aan een drukke weg. (Tractoren) dus dat geluid willen we liever niet binnen.
We willen graag een zo stil mogelijke.

Hebben jullie tips over wat aan te schaffen? Het zo fijn zijn als dat budget vriendelijk kan..

• Andrehj
Hilles schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:04:
We hebben een huis uit 1967 waar we alleen klepramen kunnen openzetten voor ventilatie. Dat is in de winter wel koud.
Dubbelglas , sinds dec spouwmuur isolatie aanwezig. Tot een paar jaar geleden stookten we nog houtkachel maar die hebben we weggedaan en sindsdien hebben we vocht en schimmel in huis. We hadden deze winter al luchtontvochtiger gekocht omdat deze 70/80% was. Onlangs ook een CO2 meter gekocht en deze loopt op tot 2600. Veel te hoog!

Nu willen we decentrale WTW aan gaan schaffen. We wonen met 4 personen en 4 honden.
We vragen ons af of we meer m3 aan capaciteit nodig hebben om die CO2 waarde normaal te krijgen.

We denken erover om aan te voor en achterkant een geschakelde unit te installeren. Misschien ook nog 1 in de keuken, deze zit naast de woonkamer met alleen een deuropening open.

Nu heb ik af en toe een nestje pups, deze zouden onder de unit liggen. Ik zou deze wel hoog in de woonkamer willen, vraag me af of dat voor tocht/koude zorgt…

Aan de voorkant zitten we aan een drukke weg. (Tractoren) dus dat geluid willen we liever niet binnen.

Hebben jullie tips over wat aan te schaffen? Het zo fijn zijn als dat budget vriendelijk kan..
Met vier honden en vier personen ga je veel capaciteit nodig hebben.
Dan is centrale WTW goedkoper en bovendien stiller. Ik zou dat dus aanleggen.
En tot die tijd meer ventileren! Dat raampje (liefst meerdere) moet echt open.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Hilles
We hebben een tijd het keukenkraan en in de zitkamer een raam open gehad. Dan zakt het naar normaal. Maar qua temperatuur is dat niet te doen in huis! Sinds gisteren een nestje pups in huis en deze moeten echt nog warm en tochtvrij liggen.
En super ongezond dus hier.

Maar vraag.. centrale WTW kun je dat alleen in de benedenverdieping aanleggen?
Moet de af en aanvoer vanaf het dak komen? Krijgen we een enorme luchtverplaatsing in huis bij min 150 m3 in de woonkamer?

• Andrehj
Hilles schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:19:
We hebben een tijd het keukenkraan en in de zitkamer een raam open gehad. Dan zakt het naar normaal. Maar qua temperatuur is dat niet te doen in huis! Sinds gisteren een nestje pups in huis en deze moeten echt nog warm en tochtvrij liggen.
En super ongezond dus hier.

Maar vraag.. centrale WTW kun je dat alleen in de benedenverdieping aanleggen?
Moet de af en aanvoer vanaf het dak komen? Krijgen we een enorme luchtverplaatsing in huis bij min 150 m3 in de woonkamer?
Deze vragen kun je beter stellen in het juiste topic: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Of, beter nog, gewoon het topic even lezen, want dan ze zijn daar al vaak aan de orde geweest. Voordeel van je goed inlezen is dat je ook veel andere kennis opdoet die je voor het succesvol aanleggen van een WTW-systeem nodig hebt.

• Hilles
Dank je wel, dat ga ik doen!

• Stef87
Hilles schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:04:

Wat is “budget vriendelijk?”

Want goede ventilatie (4 honden, nestjes en 4 personen) is niet goedkoop.

Luchtvochtigheid is zo hoog door zeer slechte ventilatie lijkt het in dit geval.. Nu is dit slecht voor je huis maar nog slechter voor jullie zelf.

Een paar duizend euro ben je minimaal kwijt. (Ik kan het weten, installeerde deze af en toe in regio Eindhoven, nu voorlopig even niet meer)

*edit* tussenwoning met 5 decentrale WTW’s waarvan 3 stuks tbv beneden verdieping:

Gemiddelde afgelopen week:

Luchtvochtigheid gemiddeld 51%,
temperatuur. 23.6c
Co2: 736ppm co2 (korte piekjes 1200)

[Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 07-04-2023 00:23]

• Hilles
Budget vriendelijk bedoel ik mee, je hebt verschillende prijsklassen. We willen geen prul maar een Rolls-Royce past ook niet zo in ons budget…. Goed is goed…

Ik snap dat het geld gaat kosten en ik wil voor onze gezondheid en behoud van het huis graag een goedwerkende systeem.

Het voorbeeld wat je noemt is dat je eigen woning? Welk merk/type heb je?
Denk je dat het haalbaar is bij ons? We kunnen natuurlijk ook nog raampjes open zetten. En luchten ook regelmatig goed door met de buitendeuren open te zetten.

Wij hebben een hoekwoning, we kunnen 3 kanten gebruiken.

• Franciesco
@Hilles in jullie situatie ontkom je denk ik niet aan meerdere kleine (1-buis) units (en dan bedoel ik afhankelijk van het maximale debiet minimaal 3 in dezelfde ruimte) of een grote unit zoals de Climarad Ventura V1X (die doet max 250m3/h). Een alternatief is misschien nog 2 middelgrote systemen (Climarad Sensa als voorbeeld).
Goedkoop/weinig geld is dat allemaal niet, maar een halve goedkope oplossing levert denk ik te weinig op. Al zou je in theorie, zeker als je het zelf kunt, eerst met b.v. 2 kleine of 1 middelgroot systeem kunnen beginnen en die uitbreiden met extra unit(s) als het goed bevalt/je het gewenste effect ziet maar nog verder wilt verbeteren.

Een buitendeur openzetten help vooral om snel grote hoeveelheden vocht af te voeren (spuien door een raam open te zetten zoals in badkamers na het douchen ook wel gebeurt). Als er continu veel vocht geproduceerd wordt dan is dat geen verstandige optie omdat je dan elke keer veel warmte verliest. Want je zult dat dan een aantal keren op een dag moeten doen (wat je bij een badkamer misschien maar 1 keer per dag na het douchen doet). En voor jullie en de honden ook niet echt comfortabel lijkt me.

Als je een centraal systeem kwijt kunt incl de buizen en ventielen die daarvoor nodig zijn, dan is dat naar mijn idee zeker het mooiste. Want meestal meer capaciteit en stiller. Decentrale units die op een (redelijk) hoog debiet moeten werken maken nu eenmaal best wat geluid, al is het natuurlijk persoonlijk hoe erg je dat vindt.
Maar ook een klein centraal systeem is best kostbaar. Want een aantal dingen moet je daarbij aanschaffen die ook voor een groot systeem gelden. Denk aan de toevoer an afvoer van de wtw van en naar buiten, maar ook de dempers. De kosten die je daarvoor moet maken bij een klein centraal systeem zijn nauwelijks anders dan voor een groot/uitgebreid systeem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• underdoggy
  • Laatst online: 17-04 13:24
Afgelopen maanden alle ramen, deuren en beglazing vervangen, wat een enorm verschil! Geen tochtende kieren meer en ook geen kleine klapraampjes meer. Daarom hoog tijd voor ventilatie. Nieuwe ramen zijn zonder ventilatie, maar CO2 en vochtmetingen vallen echt mee. PPM blijft goed onder de 1000, allicht door de ruimte.

Gezien rest van het huis niet regelmatig verwarmd wordt, ventilatie in de ramen heeft, overwegen we decentrale WTW in de woonkamer.

Het gaat echt alleen om de woonkamer van +-60m2 - wel door “doorgeefraam” verbonden met keuken - met dito afzuigkap en raamventilatie - die overigens dicht kan.

Ik overweeg een ClimaRad Sensa V2X maar twijfel over het debiet van 150m3/h - alternatief is een ClimaRad Ventura V1X met 250m3 maar dat is wel echt enorme unit. Internetadvies is uiteraard weer tegenstrijdig waar sommige bronnen stellen dat 150m3 altijd genoeg is voor een woonkamer - anderen komen met berekeningen waar 250m3 zelfs te weinig is.

2 vragen -
1) wat is jullie mening over een benodigd debiet en mijn denkrichting hier?
2) heeft iemand toevallig recent iets gelijks laten installeren? Waar moet ik grofweg op rekenen qua all-in kosten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Franciesco
@underdoggy Mooi om te lezen dat je nieuwe beglazing etc goed bevalt.

De Climarad Sensa V2X doet maximaal 125m3/h (niet 150). Op zich is dat voor 2 personen voldoende: een veel toegepaste vuistregel is dat je ca 30m3/h per persoon moet ventileren om de luchtkwaliteit goed te houden. Voor meer dan dat zou ik een grotere unit nemen, vooral ook omdat het qua geluidsproductie niet fijn is om de unit vaak op hoog debiet te moeten laten werken.

Zelf heb ik zowel de Sensa (in de keuken) als de Ventura (in de woonkamer) met 2 personen en 2 honden. Ik geef duidelijk de voorkeur aan de Ventura omdat deze stiller is en dubbel zoveel debiet kan leveren wat fijn is als er een keer wat meer mensen aanwezig zijn.

Als prijsindicatie: voor de Sensa V2X rond de €3000 en de Ventura V1X €4000 incl installatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stef87
@Hilles 4000€ voor de begane grond ben je wel
Kwijt.

Bijvoorbeeld 4x kleine decentrale WTW’s.

• underdoggy
  • Laatst online: 17-04 13:24
Franciesco schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:52:
@underdoggy Mooi om te lezen dat je nieuwe beglazing etc goed bevalt.

De Climarad Sensa V2X doet maximaal 125m3/h (niet 150). Op zich is dat voor 2 personen voldoende: een veel toegepaste vuistregel is dat je ca 30m3/h per persoon moet ventileren om de luchtkwaliteit goed te houden. Voor meer dan dat zou ik een grotere unit nemen, vooral ook omdat het qua geluidsproductie niet fijn is om de unit vaak op hoog debiet te moeten laten werken.

Zelf heb ik zowel de Sensa (in de keuken) als de Ventura (in de woonkamer) met 2 personen en 2 honden. Ik geef duidelijk de voorkeur aan de Ventura omdat deze stiller is en dubbel zoveel debiet kan leveren wat fijn is als er een keer wat meer mensen aanwezig zijn.

Als prijsindicatie: voor de Sensa V2X rond de €3000 en de Ventura V1X €4000 incl installatie.
Thanks! Dit is erg nuttig! Ik heb een mooie plek waar de Sensa precies past - daarom twijfel ik met name. We zijn met z’n 5en en de Ventura past qua debiet beter dus.

Maakt de plek van de unit nog veel uit? De Ventura zou wat meer in een zijkamer komen, in vrije verbinding met de rest met en-suite deur maar iets meer in hoekje van de kamer daardoor.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• samba123
underdoggy schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:05:
[...]

Thanks! Dit is erg nuttig! Ik heb een mooie plek waar de Sensa precies past - daarom twijfel ik met name. We zijn met z’n 5en en de Ventura past qua debiet beter dus.

Maakt de plek van de unit nog veel uit? De Ventura zou wat meer in een zijkamer komen, in vrije verbinding met de rest met en-suite deur maar iets meer in hoekje van de kamer daardoor.
De plaats maakt niet echt uit, maar let op het geluid. Ik zou hem niet binnen drie meter doen van je zithoek waar je met 5 man TV zit te kijken, want met een debiet van 5x30 m3 (oftewel 150 m3/u) is het toch wat minder film kijken. Ik vind het zelf storend worden boven de 70 m3 en ik zit er op een paar meter vanaf. Hij kan iets harder als er meer mensen in de kamer zijn want dan is er ook meer rumoer. :)

Ik heb daarvoor overigens zelf intussen andere instellingen. Ik zet het maximum automatisch debiet laag (10W stroom, dat is ongeveer 50 m3) maar het CO2-doel op 600. Dan bouwt hij een "buffertje" op als je even met minder mensen bent, zodat we een film beginnen bij 700 en eindigen bij 1200 met het apparaat op handmatige stand 3 (12W oftewel 60 m3). Werkt meestal goed en dan heb ik er geen last van tijdens de film. Beetje schipperen.

• Franciesco
@underdoggy eens met @samba123: enige afstand van de unit is wel zo prettig vanwege het (uitblaas)geluid op hogere standen.
Voor de luchtverversing zelf maakt de plek niet zo heel veel uit. Al is het altijd mooi als de unit enigszins centraal in de ruimte geplaatst kan worden. Maar noodzakelijk is dat zeker niet.

Voor 5 personen vind ik de Sensa inderdaad te klein, of je moet meerdere (al dan niet verschillende merken/type) units gaan plaatsen.

• samba123
Vraagje voor mensen met climarad S-fans in de slaapkamers: als ze in de nacht aan gaan, gaat de maxibox bij jullie dan harder draaien om de afvoer te regelen? Bij mij namelijk niet. Ik vraag me af of dat een foute instelling is of dat het zo hoort.

Ik zag ook dat de Ventura aan de maxibox gekoppeld kan worden. Ik vraag me af waar dat goed voor is. Ik dacht dat de Ventura een op zichzelf staand systeem is in de woonkamer, die dus niks met de centrale afzuiging hoeft te doen. Iemand enig idee?

• mr_evil08
mbt de decentraal WTW box zover mogelijk weg zetten in de ruimte vanwege geluid moet je niet teveel van verwachten, er is een zeer kleine geluidsreductie aanwezig maar ook op 11 meter afstand hoor je hem net zo goed, met 5 personen langdurig in de ruimte op 800ppm is niet te doen zonder herrie, 1200ppm is dan realitisch.

Met een film kijken valt het mee gezien de TV het geluid overstemd, een film heb je doorgaans niet op fluistervolume.

[Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 11-04-2023 10:31]

• Franciesco
@samba123 Waar heb je gezien dat de Ventura aan de Maxibox te koppelen is? Dat is mij namelijk niet bekend.
Ik weet wel dat er eventueel een losse CO2 sensor aan de Ventura gekoppeld kan worden.

• samba123
Franciesco schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:55:
@samba123 Waar heb je gezien dat de Ventura aan de Maxibox te koppelen is? Dat is mij namelijk niet bekend.
Ik weet wel dat er eventueel een losse CO2 sensor aan de Ventura gekoppeld kan worden.
In de installatiehandleiding van de maxibox onder "4. Koppeling ClimaRad MaxiBox met ClimaRad ventilatie-unit". Daar staat ook de Ventura bij. Maar er staat niet waar de koppeling nuttig voor is!

• Franciesco
Kennenlijk kan de Ventura (of andere Climarad wtw unit) de aansturing van de Maxibox verzorgen op basis van de in de Ventura ingebouwde CO2 + luchtvochtigheid sensor.

Van de Climarad website:
Werking ClimaRad MaxiBox
De ClimaRad MaxiBox heeft een hoge capaciteit en zorgt voor de afzuiging in de zogenaamde “natte“ ruimtes zoals badkamer, WC, wasplaats, bergruimte en keuken en stuurt automatisch op basis van luchtvochtigheid. De verse lucht komt binnen via luchtroosters boven de ramen in het “koude” vertrek, bijvoorbeeld een slaapkamer.

De ClimaRad warmteterugwinning (WTW) unit in de woonkamer en de ClimaRad MaxiBox werken draadloos samen. De sensoren in de ClimaRad WTW-unit meten constant de kwaliteit (CO₂-gehalte en luchtvochtigheid) van de lucht en bepalen automatisch de benodigde hoeveelheid ventilatie. De ClimaRad MaxiBox verzorgt de ventilatie en afvoer van vochtige of vieze lucht in de overige ruimtes
https://www.climarad.nl/producten/climarad-maxibox/

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:31
Wat onze installateur wist te vertellen over het evt. koppelen van de Climarad Sensa met de Maxibox, is dat je hiermee de capaciteit van de zomernachtstand kunt verdubbelen. De in- en uitvoer van de Sensa dienen dan beide als invoer, waarbij de Maxibox als uitvoer gaat dienen. Uiteraard heb je daar wel een ruime kier onder de kamerdeur voor nodig :)

Hoe het met de Ventura zit weet ik niet, daar zit niet een aparte zomernachtstand op zoals de Sensa wel heeft.

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-05 09:36
Ik ben van plan om decentrale ventilatie in mijn slaapkamer te installeren. Mijn huis is gebouwd in 1964, dus er is geen ventilatiesysteem in het huis (alleen door ramen te openen). Ik kreeg het advies van een bedrijf om Climarad S-fan in mijn slaapkamer te krijgen. Ik heb echter gemerkt dat veel mensen in dit topic Ambientika advanced+ hebben aanbevolen. Welke is beter voor mij? Ik heb 4 slaapkamers (2 rond 12m2, 1 rond 20 m2, 1 rond 8m2)

• Franciesco
@JeroenTheStig Interessant!

De Ventura heeft weliswaar geen aparte knop voor de zomerventilatie/bypass functie, maar dit zou wel hetzelfde moeten werken maar dan automatisch heb ik begrepen. Het enige wat je zou moeten doen is de snelheid handmatig hoog zetten. Maar dat is met de Sensa ook het geval.
In de a.s. zomer ga ik dit vast eens uitproberen. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
@hainv201 de Climarad S-fan heeft geen warmte terug winning. Dus als je dat wel graag wilt voor de slaapkamer, dan zou je een andere unit (zoals de door jou genoemde Ambientika) kunnen nemen.

• mr_evil08
Heeft iemand ook cijfers van de bypass/zomerstand bij decentraal WTW,s?
Ik heb het eens geprobeerd met heteluchtverwarming die 700 m3/h naar binnen kan blazen maar de woning koelde 0 af, alleen door de tocht voelde het kouder aan.

Wanneer je de "koeling" wil gebruiken is het snachts sowieso vaak warm waardoor het weinig effect heeft.
Huizen zonder open ramen voegt het zeker wat toe.

[Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 11-04-2023 19:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:08
mr_evil08 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:12:
Heeft iemand ook cijfers van de bypass/zomerstand bij decentraal WTW,s?
Ik heb het eens geprobeerd met heteluchtverwarming die 700 m3/h naar binnen kan blazen maar de woning koelde 0 af, alleen door de tocht voelde het kouder aan.

Wanneer je de "koeling" wil gebruiken is het snachts sowieso vaak warm waardoor het weinig effect heeft.
Huizen zonder open ramen voegt het zeker wat toe.
Hier erg blij met de zeer goed functionerende nacht/zomerstand op de Sensa. Het helpt hier om in de meeste gevallen tegen een fractie van het verbruik van onze airco in de nacht onze woning te koelen.

Niet te vergelijken met een open raam naar mijn mening.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
Sjamo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:33:
[...]

Hier erg blij met de zeer goed functionerende nacht/zomerstand op de Sensa. Het helpt hier om in de meeste gevallen tegen een fractie van het verbruik van onze airco in de nacht onze woning te koelen.

Niet te vergelijken met een open raam naar mijn mening.
Met een airco kan je onmogelijk vergelijken want die ontvochtigt ook erbij wat een bypass niet kan.
Het zal per huis verschillen maar als het hier 25 graden in huis is en buiten is het nog 20+ graden zal het weinig afkoelen... en warme nachten zijn niet uitzonderlijk tijdens een hittegolf.

• Sjamo
mr_evil08 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:39:
[...]

Met een airco kan je onmogelijk vergelijken want die ontvochtigt ook erbij wat een bypass niet kan.
Het zal per huis verschillen maar als het hier 25 graden in huis is en buiten is het nog 20+ graden zal het weinig afkoelen... en warme nachten zijn niet uitzonderlijk tijdens een hittegolf.
Ik geef aan wat onze ervaringen hier zijn.
Ik begrijp niet goed hoe jij kan zeggen dat dat niet klopt?

Hier werkt het dus uitstekend, en de dingen die jij aangeeft spelen hier niet. Dat kan dus ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:56
@hainv201 Ik heb zelf een Ambientika (in een bureau) en zou deze niet aanraden voor op de slaapkamer. Het is het type waarbij de aan- en toevoer beurtelings door een keramisch (wtw) element wordt geblazen. Die omschakeling is duidelijk hoorbaar en gebeurt om de 30 seconden. Meerderen op het forum hebben al aangegeven dat het voor hen te storend is en raden het ook niet aan in een slaapkamer waar je het liever stil wil hebben of als er geluid is dat die continu aanwezig is (en niet cyclisch).

Mijn advies, als je decentraal met wtw wil ventileren, is om te kijken naar een unit met twee gaten voor aan- en afvoer of één die de beide combineert in één groot gat (bv. Brink Air).

• Stef87
c-mattic schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:13:
@hainv201 Ik heb zelf een Ambientika (in een bureau) en zou deze niet aanraden voor op de slaapkamer. Het is het type waarbij de aan- en toevoer beurtelings door een keramisch (wtw) element wordt geblazen. Die omschakeling is duidelijk hoorbaar en gebeurt om de 30 seconden. Meerderen op het forum hebben al aangegeven dat het voor hen te storend is en raden het ook niet aan in een slaapkamer waar je het liever stil wil hebben of als er geluid is dat die continu aanwezig is (en niet cyclisch).

Mijn advies, als je decentraal met wtw wil ventileren, is om te kijken naar een unit met twee gaten voor aan- en afvoer of één die de beide combineert in één groot gat (bv. Brink Air).
Omschakeling bij de Ambientika is elke ~70sec. Tevens is het geluid van de ventilator op de laagste stand vrij zacht (ui mijn hoofd 21decibel op 2mtr?) zolang deze niet recht boven je hoofd zit en je geen kleine kamer hebt valt dat wel mee.

Wij hebben er in ieder geval geen last van in de slaapkamer. (Meer geluiden van buiten als je met raam open slaapt in een relatief rustige rijtjeswoning-buurt: wind/ritsels verkeer ver weg van buiten hoor je beter)

Ben je echt erg gevoelig voor een zacht ventilator geluid kan je beter raamroosters gebruiken (met evt geluidsdempers) in de slaapkamer, daar hoef je toch niet zoveel te stoken (ga ik van uit, omdat wen WTW behoorlijk duur is, zul je waarschijnlijk al je huis hebben geïsoleerd)

[Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 12-04-2023 01:01]

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 22:05
Wij gaan onze woning splitsen in 3 losse appartementen. De architect heeft op ieder verdieping een wtw oplossing ingetekend. Ik twijfel echter of een centrale wtw wel noodzakelijk is. Kan ik niet gewoon een paar decentrale ophangen en daarmee voldoen aan de volgende situatie (voorzijde en achterzijde, dan stroomt het wel door)?

• Franciesco
@Aakab Als je b.v. afzuiging in de badkamer en toilet wilt (wat me verstandig lijkt), dan is daar een apart systeem voor nodig wat niet met een eventueel decentraal wtw systeem kan.

Als de kans/technische optie er nu is, dan zou ik zeker voor een centraal systeem gaan. Decentraal is niet goedkoop als je het goed wilt doen (voldoende capaciteit in de diverse ruimtes) en zoals gezegd zul je voor plekken waar afzuiging nodig is, toch al een ander systeem moeten hanteren. Financieel is dan een centraal systeem misschien zelfs wel aantrekkelijker.

Voor een relatief compact centraal wtw systeem kun je denken aan de units die in plafonds te monteren zijn. Zoals de Brink Renovent Sky. Maar dat is meer voor het centrale WTW topic.

• mr_evil08
@Aakab Afzuiging in badkamer/toilet kan ook met decentraal WTW,s Blauwberg Freshbox bijvoorbeeld heeft deze optie, in Nederland staat decentraal WTW,s nog in de kinderschoenen, de Duitsers zijn daar verder mee.

Waar je voor moet oppassen gezien je hebt over woning splitsen is dat huurders ermee gaan knoeien met deze apparaten(te laat filters schoonmaken of kapot maken etc), om die reden is centraal WTW beter ivm onderhoud en dan hoef je geen toegang tot al die woningen.
Je kan dat beter in eigen beheer houden op een plek waar je makkelijk bij kan.

[Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 13-04-2023 09:18]

• Aakab
mr_evil08 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:13:
@Aakab Afzuiging in badkamer/toilet kan ook met decentraal WTW,s Blauwberg Freshbox bijvoorbeeld heeft deze optie, in Nederland staat decentraal WTW,s nog in de kinderschoenen, de Duitsers zijn daar verder mee.

Waar je voor moet oppassen gezien je hebt over woning splitsen is dat huurders ermee gaan knoeien met deze apparaten(te laat filters schoonmaken of kapot maken etc), om die reden is centraal WTW beter ivm onderhoud en dan hoef je geen toegang tot al die woningen.
Je kan dat beter in eigen beheer houden op een plek waar je makkelijk bij kan.
Zou ik bijvoorbeeld 1 zo een apparaat dan in een willekeurige ruimte kunnen hangen? Of moet ik dan ieder ruimte hiervan voorzien? Of moet ik toch weer werken met ventielen?

• Aakab
Franciesco schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:28:
@Aakab Als je b.v. afzuiging in de badkamer en toilet wilt (wat me verstandig lijkt), dan is daar een apart systeem voor nodig wat niet met een eventueel decentraal wtw systeem kan.

Als de kans/technische optie er nu is, dan zou ik zeker voor een centraal systeem gaan. Decentraal is niet goedkoop als je het goed wilt doen (voldoende capaciteit in de diverse ruimtes) en zoals gezegd zul je voor plekken waar afzuiging nodig is, toch al een ander systeem moeten hanteren. Financieel is dan een centraal systeem misschien zelfs wel aantrekkelijker.

Voor een relatief compact centraal wtw systeem kun je denken aan de units die in plafonds te monteren zijn. Zoals de Brink Renovent Sky. Maar dat is meer voor het centrale WTW topic.
Ik dacht, misschien kan ik mechanische ventilatie gebruiken voor de afvoer in die ruimtes en vervolgens voor de aanvoer 2 simpele decentrale wtw's.

• Franciesco
mr_evil08 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:13:
Maar dan heb je dus in deze ruimtes een decentraal wtw systeem die je alleen voor afzuiging gebruikt en dus geen wtw functie (even los van de prijs)? Een decentraal wtw systeem in een andere ruimte zetten dan de badkamer en toilet en deze (tijdelijk) omzetten naar alleen afzuiging moet je naar mijn mening niet willen: dan trek je alle vochtige lucht uit de badkamer naar de ruimte waar het decentrale systeem hangt. En misschien nog wel erger: de lucht uit het toilet naar die ruimte... :N

• Franciesco
Aakab schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:40:
[...]

Ik dacht, misschien kan ik mechanische ventilatie gebruiken voor de afvoer in die ruimtes en vervolgens voor de aanvoer 2 simpele decentrale wtw's.
Ja, dat kan. Maar is dat slim is de vraag. Want die mechanisme ventilatie kost ook geld. Dus kun je dan niet beter 1 systeem maken voor zowel afvoer als toevoer (met wtw functie). En dus een centraal wtw systeem?

Moet je met die appartementen ook voldoen aan het bouwbesluit? Of aan andere eisen als je het gaat verhuren? Ik denk dan met name aan de capaciteitseisen.

• Aakab
Franciesco schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:54:
[...]

Ja, dat kan. Maar is dat slim is de vraag. Want die mechanisme ventilatie kost ook geld. Dus kun je dan niet beter 1 systeem maken voor zowel afvoer als toevoer (met wtw functie). En dus een centraal wtw systeem?

Moet je met die appartementen ook voldoen aan het bouwbesluit? Of aan andere eisen als je het gaat verhuren? Ik denk dan met name aan de capaciteitseisen.
Ja ik moet inderdaad voldoen aan het bouwbesluit. Ja ik heb me er bijna bij neergelegd dat ik niet ontkom aan een centrale unit. Bedankt iedereen, ik schuif een topic op

• mr_evil08
Franciesco schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:51:
[...]

Maar dan heb je dus in deze ruimtes een decentraal wtw systeem die je alleen voor afzuiging gebruikt en dus geen wtw functie (even los van de prijs). Een decentraal wtw systeem in een andere ruimte zetten dan de badkamer en toilet en deze (tijdelijk) omzetten naar alleen afzuiging moet je naar mijn mening niet willen: dan trek je alle vochtige lucht uit de badkamer naar de ruimte waar het decentrale systeem hangt. En misschien nog wel erger: de lucht uit het toilet naar die ruimte... :N
Dat werkt met een buis vanuit de decentraal WTW unit naar de vochtige ruimte, de D-WTW gaat harder afzuigen wanneer iemand in de badkamer is, deze kan communiceren met de badkamer.

De beste oplossing is centraal WTW mee eens maar in sommige gevallen kan dat niet altijd.
Hier heb ik de badkamer en toilet ventilatie C gelaten(haalt elders zijn aanvoerlucht weg) en alleen de verwarmde ruimte,s voor WTW gekozen, dat kan simpel door de tussendeuren luchtdicht te maken doormiddel van tochtstrip etc en even met de kitspuit rond te gaan.

Voor centraal WTW was ik hier 6 tot 8k kwijt terwijl D-WTW rond 2.2K klaar was, nog los van de verbouwing die dan ging plaatsvinden waar ik niet op zat te wachten gezien het huis al bewoond is.

Warmte terugwinning is te verwaardelozen als je de ruimte,s niet verwarmd en maar heel zacht afzuigt, besparing weegt niet op tegen onderhoud.

[Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 13-04-2023 10:28]

• Franciesco
@mr_evil08 Interessant. Ik zie die optie inderdaad staan op de Blauberg website. Het lijkt er op dat de unit in dergelijke gevallen dan (via een apart kanaal) alleen afzuigt in de badkamer en niet in de ruimte waar de unit hangt. Dan heb je een soort van mini centraal systeem.
Voor het toilet zou je dan alleen nog een unit moeten hebben. Want het lijkt er niet op alsof Blauberg meerdere afzuigplekken ondersteund. Al zou je het afvoerkanaal kunnen splitsen als de capaciteit voldoende is.

Maar goed, in het geval van een decentraal systeem voor de situatie van @Aakab zullen er toch meerdere units moeten zijn lijkt mij. Want alle 3 de kamers met 1 unit ventileren gaat niet werken lijkt mij.

• Aakab
Ik ben weer terug bij af. Ik denk toch dat het haalbaar moet zijn om met twee decentrale units de ruimte's van schoonlucht te voorzien en te voldoen aan de tekening. In de wc/badkamer hang ik wel een losse afzuigunit op. Wat denken jullie?

• Franciesco
@Aakab hoe en met welke modellen had je dat dan bedacht met 2 units en 3 kamers?

Zonder extra buisdoorvoer van de ene naar de andere ruimte krijg je niet of onvoldoende ventilatie in de andere ruimte dan waar de decentrale wtw unit hangt. Bij decentrale ventilatie is er geen sprake van overstroom: er is immers per ruimte een balans van toevoer en afvoer.
Doordat er bij jou ook nog een halletje tussen de kamers zit zal er nog minder gemakkelijk verse lucht van de ene naar de andere kamer stromen.

Er zijn wel units te krijgen die 2 ruimtes kunnen ventileren: de ruimte waar de unit hangt en een aangrenzende ruimte. Persoonlijk ken ik alleen de Climarad Venture V1D. Maar dat lijkt me overkill voor 2 slaapkamers. Even aangenomen dat de bovenste 2 kamers in je tekening allebei slaapkamers oid en geen woonkamers zijn.
Zo’n V1D kost trouwens alleen voor de unit (dus zonder installatie en muurdoorvoeren+roosters etc) al ca €3250 ex BTW (adviesprijs). Dus prijstechnisch gezien lijkt me die niet interessant.

Misschien zijn er nog andere decentrale units die bovenstaande ook kunnen en voordeliger zijn, maar dat weet ik niet.
De eerder genoemde Blauberg Freshbox modellen hebben voor zover ik gezien heb alleen een optionele afzuiging in een andere ruimte. En zijn dus niet geschikt om 2 slaapkamers tegelijkertijd te ventileren (volgens het bouwbesluit).

Ik zie vooralsnog geen oplossing met 2 wtw units voor 3 kamers die financieel aantrekkelijke is en ook voldoet aan het bouwbesluit. Maar wellicht heeft iemand anders een idee.
Wat me ook niet duidelijk is, is waarom je liever decentraal ipv centraal wilt. Is het laatste technisch lastig uitvoerbaar?

Overigens zijn er wel decentrale oplossingen voor een heel appartement, maar die werken dan met een (al dan niet wtw of een mix van wtw en niet wtw) unit per ruimte. Iig degene die ik ken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-06 13:26
Proton_ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:23:
@DeadMetal als COM kan je ook een nul nemen en hi/lo dan een fase. Dan kan je de fase schakelen.
Inmiddels heb ik de Mitsubishi VL-50 hangen op de slaapkamer en inderdaad volgens jouw instructies kunnen aansluiten op een dubbele Zigbee-switch die ik via Home Assistant kan aansturen, waarbij ik dan met hi/lo de fase schakel, en de nul op de COM. Dat werkt en inderdaad maakt het geen verschil voor de draairichting van de ventilator. Dank!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:09
DeadMetal schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:45:
[...]

Inmiddels heb ik de Mitsubishi VL-50 hangen op de slaapkamer en inderdaad volgens jouw instructies kunnen aansluiten op een dubbele Zigbee-switch die ik via Home Assistant kan aansturen, waarbij ik dan met hi/lo de fase schakel, en de nul op de COM. Dat werkt en inderdaad maakt het geen verschil voor de draairichting van de ventilator. Dank!
En bevalt de vl50 verder. Hoe is het geluid?

• DeadMetal
Nog niet echt aan gehad in de nacht, maar eerste indruk is dat hij op de lage stand op enkele meters afstand praktisch onhoorbaar is (ik heb wel slechte oren overigens) maar ook niet veel lucht verplaatst. De hoge stand verplaatst een stuk meer lucht en vind ik behoorlijk luidruchtig en ik zou daar niet bij kunnen slapen.

Ik moet er nog even wat op verzinnen hoe ik mijn gordijnen (die net links en rechts van het apparaat eindigen) wat naar achter kan forceren, zodat ze achter de inlaat van de af te zuigen lucht vallen in plaats van net ervoor. Als dat gelukt is en ik een co2-meter in de slaapkamer heb hangen, zal ik wat metingen doen en een vergelijk maken tussen de ventilator in de lage stand en een open raam (achter het gordijn). Binnenkort dus wat meer info.

Tenslotte positief verrast door het weinige geluid van buiten wat via het apparaat binnen lijkt te komen, hoewel ik nog even goed moet luisteren hoe het zit met wat hardere geluiden zoals een vliegtuig.

[Voor 5% gewijzigd door DeadMetal op 23-04-2023 17:34]

• Franciesco
Interessant @DeadMetal! Ik ben benieuwd naar je verdere ervaring en metingen.

• mr_evil08
Schakelen jullie de Dwtw uit na het stookseizoen?
Ik heb hem uitgedaan en de ventilatieroosters weer geopend gezien er toch niks meer terug te winnen valt en comfort verbeteren doet het nu ook niet meer.

Hier wordt nog verwarmd met luchtverwarming maar dat is zo ontzettend minimaal/sporadisch.

[Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 24-04-2023 13:26]

• Franciesco
Tot nu toe laat ik ze gewoon draaien. En met momenteel 10 graden als buitentemperatuur en de aankomende nachten met temps rond het vriespunt lijkt me dat nog steeds zinvol. Bij mij draait de warmtepomp nu ook nog maar weinig, maar afhankelijk van het weer nog wel af en toe.

Tegen de tijd dat het stookseizoen volledig voorbij is ga ik denk ik ook natuurlijk ventileren. Mijn d-wtw units draaien op basis van CO2, en gaan icm natuurlijke ventilatie vanzelf minder hard draaien. Al blijft het nadeel van natuurlijke ventilatie dat er met amper wind ook amper ventilatie is. Dus ik laat ze denk ik gewoon aan zodat ze zelf de boel blijven regelen.
En misschien t.z.t. ook eens inzetten als zomerventilatie met de bypass functie.

• Sjamo
mr_evil08 schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:24:
Schakelen jullie de Dwtw uit na het stookseizoen?
Ik heb hem uitgedaan en de ventilatieroosters weer geopend gezien er toch niks meer terug te winnen valt en comfort verbeteren doet het nu ook niet meer.

Hier wordt nog verwarmd met luchtverwarming maar dat is zo ontzettend minimaal/sporadisch.
Wij niet.

Onze Dwtw-ventilatie gebruikte vorige maand 1,9kWh. Dat vind ik voor zoiets belangrijks bijna verwaarloosbaar.

Onze hoofdventilatie is natuurlijke ventilatie via de raamroosters. Alleen wanneer de wind echt verkeerd staat of het meer dan 5 graden vriest sluiten we beide raamroosters in de kamer. Wanneer nodig grijpt de dwtw-ventilatie in op basis van gemeten co2, en dat gebeurt hier door de seizoenen heen ongeveer gelijk.

In de zomer gebruiken we natuurlijk ook soms de nachtfunctie, maar ook zonder dat zou hij hier aanblijven.

• mr_evil08
@Sjamo @Franciesco
Op die manier kan een Dwtw toch niet werken als je raamroosters open laat?, het is of of en geen en en.

Als de D-WTW uit is gaan hier de raamroosters open en de ventilatie C ventiel open waardoor er altijd onderdruk in huis is (geforceerd onderdruk dus), WTW heb ik hier ook alleen voor comfort redenen als het buiten kouder is want dan gaat het tochten bij de ramen, warmteterugwinning is mooi meegenomen.

Het is niet alleen energiebesparing maar ook de motors, filters etc, en geen "lawaai" natuurlijk.
Snachts is hier niemand in de woonkamer dat klein beetje koudelucht maakt dan weinig uit als de zon overdag het huis weer flink opwarmt, natuurlijk spreek ik dan over eigen ervaring.

Warmtepomp draait hier op minimaal, lager is niet mogelijk.

[Voor 102% gewijzigd door mr_evil08 op 24-04-2023 15:36]

• Sjamo
mr_evil08 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:18:
[...]

Op die manier kan een Dwtw toch niet werken als je raamroosters open laat, het is of of en geen en en.
Ook dient de ruimte luchtdicht te zijn voor optimaal redement anders kan je dat ding net zo goed alleen laten afzuigen.

Met roosters open heeft de WTW weinig nut hier dan laat ik de taak overnemen door ventilatie C(ventiel open) waardoor er altijd onderdruk in huis is.
Hier werkt het erg goed. Ik zou niet weten waarom een combinatie niet goed zou kunnen werken.

En luchtdicht? Ons huis is zo scheef, dat gaat niet luchtdicht zijn tenzij we er een grote plastic zak overheen trekken. Ik verwacht dat het vervangen van onze kozijnen en ramen over een aantal jaar hier wel wat aan gaat verbeteren, maar we zullen dan weer raamroosters nemen omdat het goed werkt voor ons.

We hebben hier met onze ventilatie (raamroosters met dwtw-ventilatie) het hele jaar door een voor ons aangename temperatuur zonder tocht en/of excessieve verwarmingskosten, en de luchtvochtigheid zit doorgaans tussen de 40 en 60%.
Het probleem dat we voorheen, zonder deze decentrale ventilatie hadden, een te hoge co2 in de woonkamer, dat hebben we niet meer. Het grootste gedeelte van de tijd is de co2 nu (ruim) onder de 800.

Ik noem dat een succes. Ook wanneer het afwijkt van wat jij blijkbaar gewenst vindt.

• mr_evil08
Sjamo schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:38:
[...]

Hier werkt het erg goed. Ik zou niet weten waarom een combinatie niet goed zou kunnen werken.

En luchtdicht? Ons huis is zo scheef, dat gaat niet luchtdicht zijn tenzij we er een grote plastic zak overheen trekken. Ik verwacht dat het vervangen van onze kozijnen en ramen over een aantal jaar hier wel wat aan gaat verbeteren, maar we zullen dan weer raamroosters nemen omdat het goed werkt voor ons.

We hebben hier met onze ventilatie (raamroosters met dwtw-ventilatie) het hele jaar door een voor ons aangename temperatuur zonder tocht en/of excessieve verwarmingskosten, en de luchtvochtigheid zit doorgaans tussen de 40 en 60%.
Het probleem dat we voorheen, zonder deze decentrale ventilatie hadden, een te hoge co2 in de woonkamer, dat hebben we niet meer. Het grootste gedeelte van de tijd is de co2 nu (ruim) onder de 800.

Ik noem dat een succes. Ook wanneer het afwijkt van wat jij blijkbaar gewenst vindt.
8)7
Wat is de reden om niet volledig gebruik te maken van de d-wtw?
Is het geluidsoverlast?

(Gewoon serieuze vraag, was benieuwd waarom mensen niet volledig gebruiken, met een kitspuit rondgaan in de ruimte kun je veel bereiken mbt luchtdicht maken).

[Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 24-04-2023 15:54]

• Sjamo
mr_evil08 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:48:
[...]

8)7
Wat is de reden om niet volledig gebruik te maken van de d-wtw?
Is het geluidsoverlast?

(Gewoon serieuze vraag, was benieuwd waarom mensen niet volledig gebruiken, met een kitspuit rondgaan in de ruimte kun je veel bereiken mbt luchtdicht maken).
Wij hebben geen geluidsoverlast. De ventilatie zit tegen de achtermuur, en deze valt binnen onze tuinkamer in de achtertuin.

Wij maken volledig gebruik van de climarad. Hij staat alle dagen aan, alleen hij staat vaak in stand by omdat hij niet nodig is. Maar het is perfect dat hij bijspringt wanneer het wel nodig is.

Ik begrijp dat mensen tegenwoordig gefixeerd zijn op luchtdicht etc. Maar voor ons werkt dit goed. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat we, op het co2-probleem na tevreden waren met ventilatie via de roosters.

Nadat we onze airco kregen, en na de spouwmuurisolatie, vloerisolatie etc, merkten we dat de ventilatie via de roosters een probleem werd. De co2 begon hoger op te lopen in de woonkamer. De ventilatie via de roosters voldeed niet meer omdat het bij windstil weer niet voldoende was, bij koud weer werd het regelen van de ventilatie via de roosters omslachtig en gaf onprettige tocht. Ook in de zomer voldeed het niet meer.
Met onze climarad zijn al deze problemen opgelost. Zoals ik eerder aangaf doet hij precies wat hij moet doen, en dat is inspringen wanneer de situatie er om vraagt. En dat doet hij, tegen een minimaal verbruik.

[Voor 31% gewijzigd door Sjamo op 24-04-2023 16:12]

• Franciesco
mr_evil08 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:18:
@Sjamo @Franciesco
Op die manier kan een Dwtw toch niet werken als je raamroosters open laat?, het is of of en geen en en.
Theoretisch en afhankelijk van de buitentemperatuur kan de efficientie van het wtw gedeelte iets afnemen aangezien er dan lucht van buiten aangezogen kan worden. Maar dat is sowieso bij mij het geval want boven (wat via de hal in verbinding staat met de woonkamer en keuken) ventileer ik altijd op natuurlijke wijze via de ventilatieopeningen van de dakramen.
Aangezien inblaas en afzuig bij d-wtw dicht bij elkaar zitten vraag ik mij af of dit eigenlijk in de praktijk wel zo is.

En eens met anderen: het stroomverbruik is laag, dus wat dat betreft is het niet nodig om de units uit te zetten. Ik denk dat ik ze lekker aan laat staan zodat ik ook in de zomer niet afhankelijk ben van de wind voor goede ventilatie. Net zoals dat ook in de winter voor mij een van de belangrijkste redenen was om voor een ventilatieunit te gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• samba123
Franciesco schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:11:
[...]
En eens met anderen: het stroomverbruik is laag, dus wat dat betreft is het niet nodig om de units uit te zetten. Ik denk dat ik ze lekker aan laat staan zodat ik ook in de zomer niet afhankelijk ben van de wind voor goede ventilatie. Net zoals dat ook in de winter voor mij een van de belangrijkste redenen was om voor een ventilatieunit te gaan.
Ik laat hem nu ook zeker aan staan. Ik woon naast een drukke weg, vlakbij de snelweg en onder een drukke aanvliegroute van Schiphol. De ventilatie maakt toch echt minder herrie dan wat er van buiten komt als ik de roosters open zet...

De warmtepomp ging afgelopen week trouwens alsnog aan... op koeling! Had ik in het najaar niet uitgezet. Maar hij stond vorige zomer nogal strak afgesteld omdat het anders echt te heet werd. En de thermostaat stond veel lager dan andere winters. Dus hij sloeg nu al aan bij 21 graden binnen, beetje zonde...

• DeadMetal
DeadMetal schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:23:
Nog niet echt aan gehad in de nacht, maar eerste indruk is dat hij op de lage stand op enkele meters afstand praktisch onhoorbaar is (ik heb wel slechte oren overigens) maar ook niet veel lucht verplaatst. De hoge stand verplaatst een stuk meer lucht en vind ik behoorlijk luidruchtig en ik zou daar niet bij kunnen slapen.

Ik moet er nog even wat op verzinnen hoe ik mijn gordijnen (die net links en rechts van het apparaat eindigen) wat naar achter kan forceren, zodat ze achter de inlaat van de af te zuigen lucht vallen in plaats van net ervoor. Als dat gelukt is en ik een co2-meter in de slaapkamer heb hangen, zal ik wat metingen doen en een vergelijk maken tussen de ventilator in de lage stand en een open raam (achter het gordijn). Binnenkort dus wat meer info.

Tenslotte positief verrast door het weinige geluid van buiten wat via het apparaat binnen lijkt te komen, hoewel ik nog even goed moet luisteren hoe het zit met wat hardere geluiden zoals een vliegtuig.
@Franciesco @!null helaas valt de Mitsubishi VL-50 mij zwaar tegen.
Eerst 3 nachten het apparaat nog niet gebruikt en het co2-niveau gemeten in de kamer (op mijn nachtkastje, verste hoek ervan) met het raam open (niet naast het apparaat, maar grofweg een meter achter het voeteneind van het bed). Gemiddelde ppm van die nachten was 2x 740 en 1x 810.

En dan gisteravond de test met de co2-meter op dezelfde plek maar dan voor het eerst het raam dicht en het apparaat aan. Zie afbeelding, moment 1 is naar bed gaan, apparaat in de lage (min of meer onhoorbare) stand. Scherpe stijging! De scherpe daling daarna ontstaat omdat ik wakker werd en de co2-meter rood zag branden en ik het ventilatieapparaat heb uitgezet en het raam weer opengezet.
Moment 2 is vroeg in de ochtend een test met het sluiten van het raam en het activeren van de hoge (mij veel te luidruchtige) ventilatiestand. Zelfs dan een stijging. Wat is dit nou, pfff... :(

• mr_evil08
DeadMetal schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:49:
[...]

@Franciesco @!null helaas valt de Mitsubishi VL-50 mij zwaar tegen.
Eerst 3 nachten het apparaat nog niet gebruikt en het co2-niveau gemeten in de kamer (op mijn nachtkastje, verste hoek ervan) met het raam open (niet naast het apparaat, maar grofweg een meter achter het voeteneind van het bed). Gemiddelde ppm van die nachten was 2x 740 en 1x 810.

En dan gisteravond de test met de co2-meter op dezelfde plek maar dan voor het eerst het raam dicht en het apparaat aan. Zie afbeelding, moment 1 is naar bed gaan, apparaat in de lage (min of meer onhoorbare) stand. Scherpe stijging! De scherpe daling daarna ontstaat omdat ik wakker werd en de co2-meter rood zag branden en ik het ventilatieapparaat heb uitgezet en het raam weer opengezet.
Moment 2 is vroeg in de ochtend een test met het sluiten van het raam en het activeren van de hoge (mij veel te luidruchtige) ventilatiestand. Zelfs dan een stijging. Wat is dit nou, pfff... :(
[Afbeelding]
Ook wel logisch want stand 1 doet maar 15m3/h met 14dba en stand 2 50 m3/h met 36dba

Je bent ongeveer 30 m3/h nodig per persoon wil je onder 800-900ppm blijven.

Boven 20dba wordt onprettig, zeker in een slaapkamer.

Dit apparaat is meer slaapkamer geschikt met max 21dba op 50m3/h.
https://www.ventilatiesho...-wifi-driestanden-50m3-h/

36dbA is behoorlijk veel in een slaapkamer, iemand die dat niet erg vind is of doof of negeert het geluid keihard.

[Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 27-04-2023 17:28]

• Franciesco
@DeadMetal jammer van de tegenvallende resultaten.
Maar met 15m3/h verversing kun je ook niet veel verwachten. Al zal dat op een windstille nacht beter zijn dan met een raam open denk ik.
50m3/h met 2 personen is nog krap, maar kun je denk ik (tijdens slapen) rond de 1000ppm blijven wat misschien nog acceptabel is?
Al dan in combinatie met de deur op een kier zetten?

Maar dan zal het geluid wel acceptabel moeten zijn…

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-06 20:33
@mr_evil08 Toch is het wel lastig, want zelfs 21dB vind ik ook wel veel in een verder doodstille slaapkamer. En 21dB is helemaal niet veel.
Raam open zetten is overigens ook niet stil. Ik woon in het buitengebied enan wat geven al die vogels een hoop geluid :+
Zelfs een centraal ventilatie systeem zal niet stil zijn trouwens.

@DeadMetal Jammer dat het zo tegenvalt.
De vraag is eigenlijk een beetje waar die 15m3 per uur (laagste stand ook van de Blauberg) dan wel goed voor is. Badkamer of wc ofzo? Of een 1 persoons werkkamer als je achter je pc zit zal het wel volstaan?

Ampera-e (60kWh)

• samba123
!null schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:42:

@DeadMetal Jammer dat het zo tegenvalt.
De vraag is eigenlijk een beetje waar die 15m3 per uur (laagste stand ook van de Blauberg) dan wel goed voor is. Badkamer of wc ofzo? Of een 1 persoons werkkamer als je achter je pc zit zal het wel volstaan?
Lijkt me ook niet. Je lichaam stoot dan net zoveel co2 uit als tijdens het slapen, dus dan heb je ook 30 m3/u nodig om op een goed niveau te blijven. Ik denk dat dat lage niveau alleen nuttig is om een relatief kleine ruimte OK te houden als er niemand is (en er wel bijvoorbeeld een bron van vocht of verontreiniging is). Misschien een hond of zo...

• DeadMetal
Ik zal eens een nachtje de co2 (en mijn nachtrust :P) monitoren met de VL-50 op de hoge stand.

@samba123 tijdens je slaap adem je minder keren per minuut, tot wel de helft zo vaak. Ik weet alleen niet of de hoeveelheid lucht die je in totaal in/uitademt daarmee ook minder wordt

@!null ook voor de badkamer is de VL-50 niet geschikt vanwege de te vochtige lucht, aldus de installatiehandleiding.

@mr_evil08 die Blauberg keert zijn luchtstroom elke zoveel seconden om, lijkt me ook irritant, toch?

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-06 23:22
Bij de VL-100EU5 van Mitsubitsi staat er 60m³ per uur en 25 db. Lijkt me goed te doen voor een woonkamer.

Wat ik wel niet begrijp id brochure: "met door de opdrachtgever geleverde schakelaar"
Like ... wut? :D

• samba123
DeadMetal schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:50:
Ik zal eens een nachtje de co2 (en mijn nachtrust :P) monitoren met de VL-50 op de hoge stand.

@samba123 tijdens je slaap adem je minder keren per minuut, tot wel de helft zo vaak. Ik weet alleen niet of de hoeveelheid lucht die je in totaal in/uitademt daarmee ook minder wordt
Het gaat ook om hoeveel co2 er in die adem zit. Zelfde co2 in minder adem. :) Je basis metabolisme neemt volgens mij niet af, dus tov op de bank zitten en tv kijken zal het niet veel schelen. Je stoot wel meer co2 uit als je beweegt, maar die 30 m3/u is volgens mij niet op sporten berekend.

• Franciesco
Die 30m3/h per persoon is op basis van beperkte inspanning. Sporten valt daar zeker niet onder (dan mag het al gauw x2,5 denk ik) en b.v. stofzuigen zal al op het randje of er al over heen zijn.
Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee