leejoow schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:01:
Wij zitten te kijken maar decentrale ventilatie bij ons thuis. De woonkamer is volledig geïsoleerd en heeft geen fatsoenlijke ventilatie mogelijkheden buiten de schuifpui open zetten. Met dit weer prima, maar in de koudere tijd uiteraard niet.
De enige plek waar ik hem kwijt kan is horizontaal op de plaats waar nu een radiator hangt die we niet gebruiken. Nu viel mijn oog op de Climarad Sensa H2X. Hoe zijn hier de ervaringen mee? Ik lees wat gemixte berichten, kan er niet echt een oordeel aan hangen. Of hebben jullie nog andere suggesties voor een ventilatiesysteem met WTW?
Wij gebruiken de Sensa V2X. Bevalt hier erg goed. Het maakt wonen hier vooral, maar niet alleen bij kou en warmte, significant aangenamer.
Kanttekening hierbij. Wij wonen in een oude nageisoleerde woning met ramen met ventilatieroosters die we bijna altijd open hebben staan. Alleen bij heftige kou en warmte sluiten we deze en vertrouwen dan alleen op de Climarad. Dat kan hij aan.
Grootste belang van die kanttekening is denk ik dat de meeste ventilatie hier dus op "natuurlijke" manier gebeurt via die ventilatieroosters. De Sensa is co2-gestuurd en komt dus alleen in actie wanneer nodig, wat niet vaak is omdat we ook nog andere ventilatie hebben.
Het co2 - gehalte in onze woonkamer wat ondanks de ventilatie via de ventilatieroosters toch geregeld een probleem gaf, is op een kleine periode met een hik in de Sensa na, erg goed geweest.
Op de laagste stand horen we de Sensa niet. Op de eerste werkstand horen we het nauwelijks, naar onze mening verwaarloosbaar maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. De tweede werkstand, die hier zelden gebruikt wordt, is goed hoorbaar. Wij zijn niet lastig met geluid, hebben ook airco, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zullen zijn die er moeite mee hebben. Bij ons wordt deze stand soms een maand niet gebruikt, soms een paar dagen een paar keer even.
Het verbruik is hier erg laag. Meestal zo'n 1,5kWh / maand.
De luchtstroom daar hebben wij geen last van, maar die van ons is dus verticaal, dat kan invloed hebben.
Wat we een fantastische optie vinden is de nachtstand. In de zomer kan je in de avond de nachtstand activeren. Het apparaat checkt dan 8 uur lang doorlopend de temperatuur binnen en buiten, en wanneer er voldoende verschil is begint het actief buitenlucht naar binnen te blazen.
Het effect alsof je precies op het juiste moment in de nacht de ramen open gooit om wat koelte binnen te krijgen, zonder dat de ramen open zijn. Heerlijk.
Wij zouden onze Sensa niet meer willen missen.