Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:19
DriesLec schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:57:
Bij de VL-100EU5 van Mitsubitsi staat er 60m³ per uur en 25 db. Lijkt me goed te doen voor een woonkamer.

Wat ik wel niet begrijp id brochure: "met door de opdrachtgever geleverde schakelaar"
Like ... wut? :D
Is die 25dB LpA op 1 meter afstand?

Ter vergelijk: de Climarad Ventura zou bij 100m3/h 25dB(A) op 1 meter afstand produceren (LpA). En dat is in de praktijk, in een verder stille ruimte, duidelijk hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:22
Heeft iemand ervaring met decentrale wtw´s en energielabels? Ik ben mijn huis aan het verkopen waarin ik een suedwind ambientika heb hangen in de woonkamer, maar volgens de man die ons nieuwe energielabel kwam berekenen mocht hij de decentrale wtw´s in losse ruimtes niet meerekenen. Alleen centrale wtws waarbij alle ruimtes op dezelfde wtw aangesloten zijn tellen mee. In dit geval moest hij het als natuurlijke ventilatie rekenen. Erg krom wat mij betreft....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

!null schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:42:
@mr_evil08 Toch is het wel lastig, want zelfs 21dB vind ik ook wel veel in een verder doodstille slaapkamer. En 21dB is helemaal niet veel.
Het Bouwbesluit eist 30 dB(A)....
Hier schrijven ze dan ook vervolgens:
https://www.peutz.nl/site...n%20installatiegeluid.pdf
Het voldoen aan de Bouwbesluiteis van 30 dB(A) voorkomt deze problemen niet Om geluidhinder te voorkomen dient het installatiegeluidniveau in woningen/appartementen ruisachtig te zijn en maximaal 25 dB(A) te bedragen, bij voorkeur niet hoger te zijn dan 20 dB(A)
En dit?
Raam open zetten is overigens ook niet stil. Ik woon in het buitengebied enan wat geven al die vogels een hoop geluid :+
Installaties zijn vaak continu of behoorlijk continu, dus een hoog aantal dB's autogeruis van een drukke weg in de buurt lijkt me vervelender dan die vogels :+
Zelfs een centraal ventilatie systeem zal niet stil zijn trouwens.
Zal eens een keer eea proberen te meten (vergelijkenderwijze, heb geen geijkte meter). Ons Itho systeem met moderne DC-motor ervaar ik iiig niet al irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:32
samba123 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:21:
[...]

Het gaat ook om hoeveel co2 er in die adem zit. Zelfde co2 in minder adem. :) Je basis metabolisme neemt volgens mij niet af, dus tov op de bank zitten en tv kijken zal het niet veel schelen. Je stoot wel meer co2 uit als je beweegt, maar die 30 m3/u is volgens mij niet op sporten berekend.
Je basis metabolisme neemt ca 10-15% af tijdens slapen. Bron: Guyton and Hall Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Esw-RuBQeZRfeAgqNo476v66438=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeSKlIudoOUColqZNpe1tVCV.jpg?f=fotoalbum_large

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
KoenVW76 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:14:
Heeft iemand ervaring met decentrale wtw´s en energielabels? Ik ben mijn huis aan het verkopen waarin ik een suedwind ambientika heb hangen in de woonkamer, maar volgens de man die ons nieuwe energielabel kwam berekenen mocht hij de decentrale wtw´s in losse ruimtes niet meerekenen. Alleen centrale wtws waarbij alle ruimtes op dezelfde wtw aangesloten zijn tellen mee. In dit geval moest hij het als natuurlijke ventilatie rekenen. Erg krom wat mij betreft....
Voor zover ik weet wordt op het energielabel van een woning de aanwezigheid van een ventilatiesysteem, het type, wel of geen wtw, oppervlak wat er mee geventileerd wordt en type motor vermeld.

Als er alleen in de woonkamer een klein decentraal systeem aanwezig is, dan zou ik verwachten dat dat voor een gemiddelde woning geen invloed heeft op de hoogte van het label. Op het totaal van de (volgens bouwbesluit) benodigde ventilatie is het aandeel van die unit immers maar beperkt.
Mijn verwachting is op basis van wat mij logisch lijkt i.c.m. de eerste alinea van mijn reactie, niet op basis van officiële regels.

Als elke verblijfsruimte voorzien zou zijn van een decentrale wtw unit die ook nog zouden voldoen aan het bouwbesluit, dan zou ik verwachten dat het wel meetelt. Maar als ik jou goed begrijp zou dat dan dus ook nog niet het geval zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-09 14:20
route99 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:25:
[...]
Het Bouwbesluit eist 30 dB(A)....
Hier schrijven ze dan ook vervolgens:
https://www.peutz.nl/site...n%20installatiegeluid.pdf

[...]
Het bouwbesluit is maar een papieren regel, 30 db (A) zou ik echt niet in mijn slaapkamer willen hebben, uiteraard maakt het ook uit op welke frequentie het geluid afkomstig is.

Ik zou dan niet kunnen slapen, 20-21 db(A) is absoluut de grens, woonkamer mag wel meer zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 29-04-2023 22:06 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:39
Franciesco schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:42:
[...]

Is die 25dB LpA op 1 meter afstand?

Ter vergelijk: de Climarad Ventura zou bij 100m3/h 25dB(A) op 1 meter afstand produceren (LpA). En dat is in de praktijk, in een verder stille ruimte, duidelijk hoorbaar.
Klopt!
Ja zal er ook wat van af hangen wat je omgevingsgeluid is en je gewenning. Het is hier quasi nooit stil in woonkamer: kind, hond, radio, tv, thuiswerk, etc. Kan het me wel voorstellen als je in complete stilte je dagelijkse krant wil lezen bvb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 06:27

hrr

Have a nice Day

Allen. Zo als meerdere in dit topic ben ik mij ook aan het oriënteren welk decentraal WTW unit(s) ik kan/ga plaatsen in mijn benedenverdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1FJbprx9eeoJJcqgOXJMvl3dIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAIKkamLWzDFkFithXbbLRHM.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort gaan wij uitbouwen / verbouwen. Aan de achterkant (foto links) komt een schuifpui. Aan de voorkant (rechts) komen nieuwe ramen en kozijnen. Rechtsonder wordt keuken, links wordt woonkamer. Alles wordt triple glas. Aangezien er geen roosters in komen, is het noodzakelijk dat we goed actief gaan ventileren.

Ik zou graag het volgende willen:

- zelf de controle hebben hoe hard / zacht het gaat ventileren
- besturing via mobiel / home assistent o.i.d.
- het moet ook werken onder 0 graden celcius
- niet te groot zijn..

Na het lezen van o.a. dit topic kwam ik uit op de Vents Micra 100 E2 WIFI (moet nog advies inwinnen over de ERV versie).

Mijn idee was om twee stuks te plaatsen. 1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant. Ik hoop hiermee te bereiken dat ik ze op een wat lagere stand kan zetten ivm geluid. Echter heb ik aan de achterkant niet een hele brede muur, dus de vraag is of het systeem wel goed kan werken..

Morgen ga ik luisteren bij een leverancier. Hebben jullie eventueel nog tips?

p.s. de Micra 110 is de nieuwe variant. Deze is wat kleiner, ziet er wat mooier uit op de afbeeldingen, is lichter en iets stiller. Helaas is deze nog niet beschikbaar met WIFI. Ook heeft hij maar 3 standen, terwijl de 100 er standaard 5 heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door hrr op 03-05-2023 09:19 . Reden: Micra 110 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@hrr met hoeveel personen ben je doorgaans tegelijkertijd in de ruimte? En heb je een bepaalde ambitie m.b.t. acceptabele CO2 waardes?

Voor een decentrale wtw unit met niet super veel capaciteit vind ik het stroomverbruik van de Vents Micra 100 hoog: 20-53 Watt.
Ter vergelijk: op de minimale stand (20-25m3/h) vebruikt mijn Climarad Ventura 7,7 Watt. Wanneer hij rond de 85m3/h doet, is dat 16,1 Watt. Dat zijn door mijzelf werkelijk gemeten verbruikswaardes.
De Vents Micra 100 E2 WIFI verbruikt (volgens de specs) al 37 Watt bij 75m3/h exclusief verwarmingselement).

Een tip als je gaat luisteren: meet (met een smart phone) zowel het geluidsniveau zonder dat de unit aan staat als met de diverse standen. De waarde zonder dat de unit aan staat is goed om te weten om het basisniveau van de ruimte te bepalen. Want dat kan zomaar hoger liggen dan thuis waardoor je geluidsperceptie met de unit aan vertroebeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrr

hrr

Have a nice Day

Franciesco schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:21:
@hrr met hoeveel personen ben je doorgaans tegelijkertijd in de ruimte? En heb je een bepaalde ambitie m.b.t. acceptabele CO2 waardes?

Voor een decentrale wtw unit met niet super veel capaciteit vind ik het stroomverbruik van de Vents Micra 100 hoog: 20-53 Watt.
Ter vergelijk: op de minimale stand (20-25m3/h) vebruikt mijn Climarad Ventura 7,7 Watt. Wanneer hij rond de 85m3/h doet, is dat 16,1 Watt. Dat zijn door mijzelf werkelijk gemeten verbruikswaardes.
De Vents Micra 100 E2 WIFI verbruikt (volgens de specs) al 37 Watt bij 75m3/h exclusief verwarmingselement).

Een tip als je gaat luisteren: meet (met een smart phone) zowel het geluidsniveau zonder dat de unit aan staat als met de diverse standen. De waarde zonder dat de unit aan staat is goed om te weten om het basisniveau van de ruimte te bepalen. Want dat kan zomaar hoger liggen dan thuis waardoor je geluidsperceptie met de unit aan vertroebeld wordt.
Met 2 volwassenen en 1 kind doorgaans. Fijn dat je met dit komt, want ik moet zeggen dat ik het verbruik nog niet heb meegenomen.

Hoe bevalt jouw Ventura?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Franciesco Dat is piekvermogen op papier van de blauwberg/vents tijdens starten/wijzigen van setting, na ong 1 minuut gaat energieverbruik terug van 20 naar ongeveer 7 watt(gemeten met slimme stekker).

Overgens wil je deze apparaten niet harder dan 40-50% laten draaien ivm geluid, tijdens een verjaardag kom je ermee weg maar als het stiller is niet mijn ding.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 03-05-2023 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@mr_evil08 ok, als dat het piekverbruik is, dan valt het inderdaad mee.

@hrr de Ventura bevalt mij redelijk goed al is hij zeker niet perfect. Ik had hem, op basis van mijn luisterproef in de showroom en de specs, iets stiller verwacht op hoge standen: t/m stand 3 vind ik acceptabel in een verder stille ruimte. En ook de automatische debietregeling op basis van CO2 werkt wat wisselend c.q. soms wat traag. Zie ook mijn eerdere berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransiefrans
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 08:50
Ik zoek advies over mijn situatie. Mijn vrouw heeft een kapsalon aan huis waarbij er verfdampen en vocht vrijkomen die afgevoerd moeten worden. Het openen van een raam op kierstand is niet voldoende om dit te bewerkstelligen. Daarom overwegen we om een afvoerventilator te plaatsen en mogelijk een decentrale warmteterugwinning (dwtw) om de warmte in de ruimte te behouden.

Ik heb verschillende dwtw-opties overwogen en denk dat het het beste is om een model te kiezen dat zowel continue kan afzuigen als inblazen, zodat er altijd voldoende verse lucht in de ruimte aanwezig is.

Ik overweeg de volgende opties:

- Zehnder Stork ComfoAir 70
- Brink Air70

Beide opties zijn echter vrij duur.

Daarnaast is de muur waarop de dwtw moet worden geplaatst niet dik genoeg om deze volledig te kunnen inbouwen. Maar daar verzinnen we wel wat op.

Gezien het feit dat het om een kapsalon gaat, wil ik het ontwerp zo strak mogelijk houden en maakt het geluidsniveau niet heel veel uit, omdat het geen slaapkamer is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdSfaTSGDqFwh3lrz8hLbDi3DXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tbeO2vUL3TOVzzHyQaKrsZkn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Fransiefrans schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:12:
Ik zoek advies over mijn situatie. Mijn vrouw heeft een kapsalon aan huis waarbij er verfdampen en vocht vrijkomen die afgevoerd moeten worden. Het openen van een raam op kierstand is niet voldoende om dit te bewerkstelligen. Daarom overwegen we om een afvoerventilator te plaatsen en mogelijk een decentrale warmteterugwinning (dwtw) om de warmte in de ruimte te behouden.

Ik heb verschillende dwtw-opties overwogen en denk dat het het beste is om een model te kiezen dat zowel continue kan afzuigen als inblazen, zodat er altijd voldoende verse lucht in de ruimte aanwezig is.

Ik overweeg de volgende opties:

- Zehnder Stork ComfoAir 70
- Brink Air70

Beide opties zijn echter vrij duur.

Daarnaast is de muur waarop de dwtw moet worden geplaatst niet dik genoeg om deze volledig te kunnen inbouwen. Maar daar verzinnen we wel wat op.

Gezien het feit dat het om een kapsalon gaat, wil ik het ontwerp zo strak mogelijk houden en maakt het geluidsniveau niet heel veel uit, omdat het geen slaapkamer is.

[Afbeelding]
Voor een kapsalon zijn deze apparaten onvoldoende tenzij je meerdere gaat plaatsen,zeker met verfdampen is minstens 100 m3/h benodigd en dat is nog krap aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wellicht kan je een centrale wtw in een ikea bovenkastje inbouwen, dan heb je zeker weten voldoende debiet en het kan goedkoper zijn.
Bijvoorbeeld https://www.ventilatiesho...gisava-250-s-p-wtw-links/ doet max 250 m³/h dus zal op standje 100 m³/h minder herrie maken en is €1k.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Kijk eens ook wat de ARBO frequentie lucht verversingseisen/uur zijn voor een kapsalon.
Heb een afspraak kan voorlopig niet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransiefrans
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 08:50
Bedankt voor de informatie. Ik ga het weer even verder uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 21:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-5MRs0O4-rnrjOwDuCjHmp8NF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFqtnbb7ilihEyGbIJz5127X.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een vraag voor jullie over wand- en plafondmontage. Ik wil mijn badkamer graag constant ventileren, bij voorkeur energiezuinig. Ik heb een douche met een ventilatiekanaal door het plafond naar het dak, verticaal dus. Momenteel is daar een afzuigventilator gemonteerd. Het loopt tijdens het douchen plus 15 minuten erna.

Ik overweeg of ik een DWTW-eenheid kan gebruiken en deze verticaal kan monteren om de afzuigventilator te vervangen. Alle DWTW-units zijn altijd voor wandmontage, neem ik aan vanwege condensatie? Heeft iemand al geprobeerd een DWTW-ventilator verticaal in een badkamer te plaatsen? Bijvoorbeeld deze, de wisselt de luchtrichting elke 70 sekunden: https://www.ventilatielan...-m-h-hru-wall-100-25.html

Tijdens het douchen en 15 minuten erna kon hij in de stand "alleen afzuigen" op een hoge stand draaien. Op alle andere momenten kon het op een lage stand draaien met warmteterugwinning.

Misschien maakt het niet veel uit als er een klein beetje condenswater in een douche druppelt? Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Ik denk dat de kosten, fysieke ruimte en de nadelen zoals condensatie niet opwegen tegen het voordeel.
Ik heb zelf een badkamerventilator met vochtsensor en dat werkt tot mijn verbazing echt heel goed. Hij slaat binnen 30 seconden aan en draait na zolang de RH>60% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:26
Ik heb de knoop zo goed als doorgehakt; maar wil toch nog vragen of er mensen ervaring hebben met de Fresh-R. Heb het topic al doorzocht en daar zijn er maar enkele ervaringen.
Ik zit te denken de Fresh-R (120) on the wall premium (ivm hooikoorts vriendin) te halen.

Situatie:
Na spouwmuurisolatie van mijn jaren '62 huis is de luchtkwaliteit slecht in de woonkamer/keuken (geen afscheiding tussen).
Helaas wordt een centrale wtw hem niet, kanalen aanleggen zou een te grote ingreep zijn.
In verband met capaciteit, geluid, filters en vraaggestuurd ben ik uit op een gehele unit ipv de buisventilatoren die hier regelmatig voorbij komen.
Ook gekeken naar de climarad Ventura, maar die is duurder als ik de prijslijst bekijk en kan alleen via een installateur geleverd (en geïnstalleerd) worden.
Andere alternatieven met vergelijkbaar debiet en geluidsproductie weet ik zo niet.

Heeft iemand nog ervaringen met de Fresh-R en/of alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar in mijn zoektocht kwam ik erachter dat er één in de energiewinkel van Apeldoorn hangt in proefopstelling. Misschien woon je in de buurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Sibrand
Als ik de specs bekijk is het wel een lawaai apparaat mbt de Fresh-R, maar mischien zie ik iets over het hoofd.

Fresh-R
Sound db(A) Sound 25 dB(A) at 35 m3/hr and 45 dB/A at 120 m3/hr

Vergelijking met mijn Freshbox(ze hebben ook een opvolger die is nog iets stiller).
30 m³ per uur 13 dBa
44 m³ per uur 20 dBa
60 m³ per uur 27 dBa
75 m³ per uur 33 dBa
100 m³ per uur 39 dBa

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 10-05-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
wheli schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:49:
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar in mijn zoektocht kwam ik erachter dat er één in de energiewinkel van Apeldoorn hangt in proefopstelling. Misschien woon je in de buurt?
Ik had het gelezen in de berichten hier. Misschien als ik eens een dag vrij ben dat ik er naartoe rijd. Is meer dan een uur rijden voor me.
mr_evil08 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:59:
@Sibrand
Als ik de specs bekijk is het wel een lawaai apparaat mbt de Fresh-R, maar mischien zie ik iets over het hoofd.

Fresh-R

Vergelijking met mijn Freshbox(ze hebben ook een opvolger die is nog iets stiller).
30 m³ per uur 13 dBa
44 m³ per uur 20 dBa
60 m³ per uur 27 dBa
75 m³ per uur 33 dBa
100 m³ per uur 39 dBa
Dat klinkt als een gigantisch verschil ja. De freshbox is helemaal niet vraaggestuurd te krijgen als ik het zo snel bekijk. Dat zou ik wel graag willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Sibrand schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:31:
[...]
Dat klinkt als een gigantisch verschil ja. De freshbox is helemaal niet vraaggestuurd te krijgen als ik het zo snel bekijk. Dat zou ik wel graag willen.
O jawel hoor, is een module die je erbij kan nemen, ze hebben ook een interne module die je erin kan plaatsen maar die kan ik zo niet vinden op de website.

https://blaubergventilatoren.de/en/series/cd

Als je het apparaat ook in de winter wil gebruiken dan is het advies om de pre-heater(voorverwarmer) erbij te nemen want de anti-freeze regeling is niet zo geweldig.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 10-05-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
mr_evil08 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:59:
@Sibrand

Fresh-R

30 m³ per uur 13 dBa
44 m³ per uur 20 dBa
60 m³ per uur 27 dBa
75 m³ per uur 33 dBa
100 m³ per uur 39 dBa
Overigens als ik hier kijk:
Afbeeldingslocatie: https://blaubergventilatoren.de/uploads/air_handling_units/FRESHBOX%20100%20WiFi/Freshbox-100-Wi-Fi-graph-450-EN.png
Dan heeft de Freshbox 100 gelijkwaardig lawaai als de Fresh-R

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-09 09:40

mattijssch

Model 3 LR

mattijssch schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:05:
Bij ons is de Climarad 2.0 eindelijk geplaatst...
Maar toch niet helemaal.

De installateur heeft de boormal zo hoog tegen de muur geplaats dat de Climarad op 30cm boven de vloer hangt. Met het raamkozijn op 70cm hoog komt de radiator met het rooster nu dus zover boven de vensterbank uit dat het raam niet meer open kan... |:(
We zijn anderhalve maand verder, maar nu hangt de Climarad 2.0 toch echt. De installateur heeft een 10cm lagere radiator met bijbehorende kortere zijpanelen weten te bestellen bij Climarad (deze staan vzv ik weet niet in de verkoopcatalogus).
Daardoor is nu alles wel netjes passend onder de vensterbank zonder rigoureuze maatregelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MfucDxBk0Hg5i7Wk2W-xVNrS7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZVaThEiDgN8dN573aRmvsUQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqO5QjJNHdvX7OOoXu7sivyvjws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxiaXPYNJMJ6yVGsjGS6LhLj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNwiKkfM8YGwLG0e96-q75Ef1xc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdLUMOIlDA7aGJbPRC2COFSv.jpg?f=fotoalbum_large

Qua ventilatie-ervaring is de Climarad sowieso een 100x betere ervaring hier dan het gepruts met ventilatieroosters in huis dicht zetten om toch wat verversing in de studeerkamer te krijgen of het raam open te zetten met alle lawaai van de doorgaande weg, de tocht en kou van dien.

Ik gebruik vaak de handmatige stand omdat ik (net als anderen hier al eerder hebben gemeld) vind dat de unit vrij laat reageert op hogere CO2 waarden en bovendien ook de waarden gerust boven de 1000ppm laat uitkomen en dan begint het toch al aardig bedompt te raken in de studeerkamer.
Geluid is helemaal prima voor een werkkamer, zelfs op de hoogste stand, beter dan het verkeerslawaai buiten.
En in ons goed geïsoleerde appartement zorgt de WTW er al voor dat ook op koude dagen (die we begin april echt nog wel gehad hebben) de temperatuur in de studeerkamer zeer acceptabel blijft, zonder stoken bleef de temperatuur eigenlijk standaard boven de 19 graden, en als je er een dagje werkte, dan liep de temperatuur vanzelf al op richting 20 graden.
Dus die radiator is waarschijnlijk meer voor de sier of voor de echt heeeeeeeel koude dagen...

Maar dat zal nog even duren voordat we dat extra comfort kunnen gaan testen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Fijn dat de installatie nu goed afgerond is @mattijssch! Een kleinere radiator is natuurlijk prima zolang de capaciteit voldoende is voor jouw ruimte. En dat lijkt dus zo te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ee_utrecht
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-03-2024
Sinds kort heb ik een Climarad Ventura V1X. Ik zag in dit topic een paar vragen over zomernachtventilatie en ik vroeg me af hoe de werking nu precies is in de zomer. Ik heb hier twee specifieke vragen over gesteld bij Climarad, en daarop de volgende antwoorden ontvangen.

1. Als de buitenlucht warmer is dan binnen, wordt de toegevoerde lucht dan gekoeld met hulp van de afgevoerde lucht via de warmtewisselaar? => Antwoord: De warmtewisselaar werkt in de winter, maar ook in de zomer. Dus de situatie die je schets klopt, hij zal de warmte buitenlucht afkoelen door de uitgaande koude lucht. Wanneer je binnen een airco hebt, zal is werking van de WTW een behoud van de koelte binnen.

2. Boven welke binnentemperatuur zal de woning worden gekoeld zonder warmtewisselaar? => Antwoord: Wanneer de binnentemperatuur boven de 24°C is en buiten boven de 16°C, zal de wisselaar genegeerd worden (bypassregeling wordt actief) en dus koele lucht inblazen en warme lucht afzuigen.

Overigens merkte ik ook al het eerder beschreven probleem dat het toevoerrooster een fluitend/huilend geluid maakt op de hogere standen. Dit geluid is zacht maar hinderlijk waarneembaar in de slaapkamer erboven, in ieder geval als het slaapkamerraam een beetje open staat. Daarom heb ik nu de maximale autostand op 2 ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-09 09:40

mattijssch

Model 3 LR

Dank voor deze achtergrond-info. Interessant dat de wisselaar automatisch genegeerd wordt vanaf een bepaalde temperatuur.

Even nog aanvullend op mijn eerdere bericht over oplopende CO2 tot boven de 1000ppm. Ik heb de automatische stand van de Climarad 2.0 nu aangepast naar maximale luchtkwaliteit. Ik merk sindsdien dat de ventilatie eigenlijk permanent actief blijft en dat het CO2 gehalte bij automatisch eigenlijk niet meer boven de 700ppm komt. Dus dat is helemaal prima!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Laatst online: 26-09 12:26
Sibrand schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:05:
Ik heb de knoop zo goed als doorgehakt; maar wil toch nog vragen of er mensen ervaring hebben met de Fresh-R. Heb het topic al doorzocht en daar zijn er maar enkele ervaringen.
Ik zit te denken de Fresh-R (120) on the wall premium (ivm hooikoorts vriendin) te halen.

[...]

Heeft iemand nog ervaringen met de Fresh-R en/of alternatieven?
Ik heb hem sinds kort hangen in de woonkamer. Wegens familieomstandigheden nog niet uitgebreid genoeg getest om m'n bevindingen hier al uitgebreid te delen, maar indien gewenst kan ik je via PM alvast wat eerste indrukken geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrr

hrr

Have a nice Day

DeadMetal schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:24:
[...]

Ik heb hem sinds kort hangen in de woonkamer. Wegens familieomstandigheden nog niet uitgebreid genoeg getest om m'n bevindingen hier al uitgebreid te delen, maar indien gewenst kan ik je via PM alvast wat eerste indrukken geven.
Zou je dat ook naar mij toe kunnen sturen? Ben heel benieuwd hoe het bevalt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No49
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-03-2024
Waarom via PM? Ook eerste indrukken kunnen voor forumleden interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Inderdaad!
En zeker ook omdat er in dit topic nog niet zo heel veel ervaringen zijn met de Fresh-R.
Dus graag hier posten @DeadMetal. Dank! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Laatst online: 26-09 12:26
Ja komt in orde, maar geef me nog even een week of 3 graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wij zitten te kijken maar decentrale ventilatie bij ons thuis. De woonkamer is volledig geïsoleerd en heeft geen fatsoenlijke ventilatie mogelijkheden buiten de schuifpui open zetten. Met dit weer prima, maar in de koudere tijd uiteraard niet.

De enige plek waar ik hem kwijt kan is horizontaal op de plaats waar nu een radiator hangt die we niet gebruiken. Nu viel mijn oog op de Climarad Sensa H2X. Hoe zijn hier de ervaringen mee? Ik lees wat gemixte berichten, kan er niet echt een oordeel aan hangen. Of hebben jullie nog andere suggesties voor een ventilatiesysteem met WTW?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:29
leejoow schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:01:
Wij zitten te kijken maar decentrale ventilatie bij ons thuis. De woonkamer is volledig geïsoleerd en heeft geen fatsoenlijke ventilatie mogelijkheden buiten de schuifpui open zetten. Met dit weer prima, maar in de koudere tijd uiteraard niet.

De enige plek waar ik hem kwijt kan is horizontaal op de plaats waar nu een radiator hangt die we niet gebruiken. Nu viel mijn oog op de Climarad Sensa H2X. Hoe zijn hier de ervaringen mee? Ik lees wat gemixte berichten, kan er niet echt een oordeel aan hangen. Of hebben jullie nog andere suggesties voor een ventilatiesysteem met WTW?
Wij gebruiken de Sensa V2X. Bevalt hier erg goed. Het maakt wonen hier vooral, maar niet alleen bij kou en warmte, significant aangenamer.

Kanttekening hierbij. Wij wonen in een oude nageisoleerde woning met ramen met ventilatieroosters die we bijna altijd open hebben staan. Alleen bij heftige kou en warmte sluiten we deze en vertrouwen dan alleen op de Climarad. Dat kan hij aan.

Grootste belang van die kanttekening is denk ik dat de meeste ventilatie hier dus op "natuurlijke" manier gebeurt via die ventilatieroosters. De Sensa is co2-gestuurd en komt dus alleen in actie wanneer nodig, wat niet vaak is omdat we ook nog andere ventilatie hebben.
Het co2 - gehalte in onze woonkamer wat ondanks de ventilatie via de ventilatieroosters toch geregeld een probleem gaf, is op een kleine periode met een hik in de Sensa na, erg goed geweest.

Op de laagste stand horen we de Sensa niet. Op de eerste werkstand horen we het nauwelijks, naar onze mening verwaarloosbaar maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. De tweede werkstand, die hier zelden gebruikt wordt, is goed hoorbaar. Wij zijn niet lastig met geluid, hebben ook airco, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zullen zijn die er moeite mee hebben. Bij ons wordt deze stand soms een maand niet gebruikt, soms een paar dagen een paar keer even.
Het verbruik is hier erg laag. Meestal zo'n 1,5kWh / maand.
De luchtstroom daar hebben wij geen last van, maar die van ons is dus verticaal, dat kan invloed hebben.

Wat we een fantastische optie vinden is de nachtstand. In de zomer kan je in de avond de nachtstand activeren. Het apparaat checkt dan 8 uur lang doorlopend de temperatuur binnen en buiten, en wanneer er voldoende verschil is begint het actief buitenlucht naar binnen te blazen.
Het effect alsof je precies op het juiste moment in de nacht de ramen open gooit om wat koelte binnen te krijgen, zonder dat de ramen open zijn. Heerlijk.

Wij zouden onze Sensa niet meer willen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ee_utrecht
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik zou aanraden om ergens te luisteren wat je van het geluid vindt, tenzij je dat niets uitmaakt. Ik heb even een Sensa (V2x) gehad, maar vervangen door een Ventura, dat bevalt veel beter.
De Sensa maakt in de laagste twee standen een brommend geluid, en dat gaat over in een zoemend geluid in de hogere standen. Ons exemplaar maakte volgens Climarad wel meer geluid dan zou moeten, en daarom had ik hem mogen omruilen voor een ander exemplaar. Maar ik was er niet gerust op en heb ook een ander exemplaar in een andere woonkamer beluisterd: inderdaad wat zachter, maar hetzelfde soort geluid. In een stille woonkamer met een zithoek vlakbij, kan dat erg storend zijn, niet zozeer door de decibellen maar door het soort geluid.
Naast het zoemende eigen-geluid heb je natuurlijk het normale ventilatiegeluid van stromende lucht, wat je vooral in de hogere standen hoort. De Sensa staat al gauw in een hogere stand door de lagere capaciteit, vergeleken met de Ventura. Hij moet dan best lang hard werken om de co2-waarden omlaag te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrr

hrr

Have a nice Day

Durf te vragen: Bij wie zou ik is mogen luisteren naar een Sensa V2X? Of een Brink Air 70? Ik denk dat het 1 van deze twee wordt. (Van de Brink zou ik er dan 2 nemen, 1 voor en 1 achterin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
@hrr mag bij mij als je Zwolle een aantrekkelijke locatie vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 21:03
Met veel interesse het topic doorgespit.
De gemeente gaat op basis van geluidsmetingen suskasten plaatsen van aeropac, vanwege de drukke weg en de te hoge geluidsdruk.

https://www.siegenia.com/...unted-ventilators/aeropac

Het is mogelijk om deze niet te kiezen en een gelijkgeprijst alternatief te kiezen of de meerprijs te betalen.

Nu vraag ik me af, in een jaren 30 woning waar gevel isolatie niet mogelijk is, is een decentrale wtw volgens jullie waardevol?

En hebben jullie een advies om geluidswering te combineren met wtw?

Van hetzelfde merk hebben ze de aerotube met wtw
https://www.siegenia.com/...nted-ventilators/aerotube
Ziet er al een stuk mooier en compacter uit maar heeft geen geluidswering.

De IV-14 zero van technea
https://www.technea.nl/product/iv14-zero/#omschrijving
Heeft wel wtw en geluidswering maar de luchtverversing in wtw modus is maar 29m3/h en dus te laag voor een slaapkamer.

De modellen van moveair zien er het meest interessant uit, maar kan weinig info vinden over de decibellen die het toestel zelf maakt bij welke luchtverplaatsing. De maximale luchtverplaatsing is 60m3/h dus voor 2 volwassenen is dat de stand waar hij s nachts op moet draaien ideaal gezien.
https://www.moveair.nl/de...ing/moveair-premium-plus/

Heel benieuwd naar jullie gedachtes en of ik eventueel nog een unit mis?
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrr

hrr

Have a nice Day

wheli schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:47:
@hrr mag bij mij als je Zwolle een aantrekkelijke locatie vindt.
Bedankt voor je aanbod! Je hoort van mij als ik naar Zwolle wil rijden ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 09:07
Na een tijdje terug op dit topic gewezen te zijn heb ik ondertussen ook decentrale balansventilatie in de woonkamer geinstalleerd. Het is uiteindelijk een Mitsubishi VL100 geworden. Uiteindelijk was dit zelfs goedkoper dan het plaatsen van twee bovenlichten met ventilatieroosters.

Hij staat altijd op de lage stand, en als het stil is kun je hem horen. Het is verder wel een "fijn" zoevend geluid wat klinkt als een grote ventilator, dus we hebben er eigenlijk geen last van. Ik ben wel nog op zoek naar de juiste schakelaar om met HA het apparaat te bedienen, en liefst zelfs met een soort regelaar om ook het toerental aan te passen.

Op piek momenten zat ik vroeger met 2200 ppm CO2 in de woonkamer. Nu komt hij eigenlijk zelden boven de 900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Pyramiden mooi dat de Mitsubishi VL100 goed bevalt.
Met hoeveel personen ben jij normaal gesproken?
De VL100 doet op de minimale stand 60m3/h dus bij max 900PPM en geen andere ventilatie zou dat dan niet meer dan 2 personen kunnen zijn lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 09:07
Franciesco schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:44:
@Pyramiden mooi dat de Mitsubishi VL100 goed bevalt.
Met hoeveel personen ben jij normaal gesproken?
De VL100 doet op de minimale stand 60m3/h dus bij max 900PPM en geen andere ventilatie zou dat dan niet meer dan 2 personen kunnen zijn lijkt me?
Correct! 900 halen we als we met zijn tweeën circa 6 uur beneden zijn met alles dicht.

Daarom nog een beetje aan het kijken hoe we hem afhankelijk van PPM wat sneller kunnen laten lopen.

De volgende uitdaging gaan beneden worden... Daar hebben we een kamer zonder ventilatieroosters waar alleen een schuifpui in zit over de volledige breedt en hoogte. Misschien moet ik daar zelfs buizen door de garage trekken vanaf de andere kant om in die ruimte een leefbaar klimaat te krijgen, maar dat zal dan denk ik geen balansventilatie worden, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Pyramiden schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:17:
Na een tijdje terug op dit topic gewezen te zijn heb ik ondertussen ook decentrale balansventilatie in de woonkamer geinstalleerd. Het is uiteindelijk een Mitsubishi VL100 geworden. Uiteindelijk was dit zelfs goedkoper dan het plaatsen van twee bovenlichten met ventilatieroosters.

Hij staat altijd op de lage stand, en als het stil is kun je hem horen. Het is verder wel een "fijn" zoevend geluid wat klinkt als een grote ventilator, dus we hebben er eigenlijk geen last van. Ik ben wel nog op zoek naar de juiste schakelaar om met HA het apparaat te bedienen, en liefst zelfs met een soort regelaar om ook het toerental aan te passen.

Op piek momenten zat ik vroeger met 2200 ppm CO2 in de woonkamer. Nu komt hij eigenlijk zelden boven de 900.
Hopelijk bevalt het product ook als het buiten kouder dan 4 graden wordt want ik zie geen voorverwarmer aanwezig waardoor het product in onbelans gaat draaien en koude lucht naar binnen blazen net als WTW rendement verliezen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 16-06-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-09 08:00
Zijn er meet mensen met een Climarad Ventura V1X die ervaren dat de klep meermaals opent en sluit? De laatste tijd merk ik dat mijn Ventura meermaals (kort) achter elkaar de klep opent en sluit. Hij begint dan met ventileren en binnen een minuut stopt hij alweer, waarna hij een minuut later weer opent. Ik heb het idee dat dit pas kortgeleden is ontstaan en mijn vermoeden is dat er iets aan de hand is met de sensor of dat een aantal parameters onjuist zijn afgesteld.

Misschien maar eens met Climarad bellen binnenkort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Anniedrew Niet zeker wetende of ik een tijdje geleden hetzelfde had, maar toen hoorde ik ook regelmatig iets schakelen ofzo in de unit. Ik heb de unit even spanningsloos gemaakt en na een halve minuut ofzo weer ingeplugd. Daarna is het (tot nu toe) niet meer voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-09 08:00
Franciesco schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:32:
@Anniedrew Niet zeker wetende of ik een tijdje geleden hetzelfde had, maar toen hoorde ik ook regelmatig iets schakelen ofzo in de unit. Ik heb de unit even spanningsloos gemaakt en na een halve minuut ofzo weer ingeplugd. Daarna is het (tot nu toe) niet meer voorgekomen.
Thanks, nooit bij stilgestaan dat dat inderdaad de eerste storingsreactie is.. Ik hou het even in de gaten. Als het hiermee opgelost is laat ik het horen!

Het is wat een vaag geluid en lastig te omschrijven. Een soort constant bromtoontje met een repeterend geluid er in die stopt als hij begint met ventileren (openen klep) en andersom als hij stopt met ventileren (sluiten klep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb advies aangevraagd bij Climarad welk apparaat voor ons geschikt is. Het duizelt me nogal. We hebben een ruimte (bijkeuken, en woonkamer met open keuken) van ca. 160 m3. Ik dacht dat we automatisch bij een Ventura zouden uitkomen, maar ook daarbinnen zijn weer zo veel keuzes dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Liefst zou ik een van de 4 klassieke radiatoren willen laten vervallen door een WTW-unit die ook kan verwarmen, vanwege de plek waar we hem willen plaatsen, maar ik weet niet of dat kan. Wat zijn jullie inzichten?

Verder snap ik niet dat sommigen hier in een dergelijke ruimte met de Brink Air 70 toe kunnen en veel anderen alleen met een grote tot enorme Climarad. Hoe moet ik dit zien? De Ventura's zijn joekels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
Het is natuurlijk afhankelijk van Budget, gewenste/vereiste opties, gevoeligheid voor geluid, samenstelling van het huishouden, de beschikbare ruimte voor plaatsing van een unit, eventueel zelf plaatsen of laten plaatsen.
En waarschijnlijk nog wel meer afwegingen waardoor meer mensen last hebben van de bomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:16
Tiffanylampje schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:30:
Ik heb advies aangevraagd bij Climarad welk apparaat voor ons geschikt is. Het duizelt me nogal. We hebben een ruimte (bijkeuken, en woonkamer met open keuken) van ca. 160 m3. Ik dacht dat we automatisch bij een Ventura zouden uitkomen, maar ook daarbinnen zijn weer zo veel keuzes dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Liefst zou ik een van de 4 klassieke radiatoren willen laten vervallen door een WTW-unit die ook kan verwarmen, vanwege de plek waar we hem willen plaatsen, maar ik weet niet of dat kan. Wat zijn jullie inzichten?

Verder snap ik niet dat sommigen hier in een dergelijke ruimte met de Brink Air 70 toe kunnen en veel anderen alleen met een grote tot enorme Climarad. Hoe moet ik dit zien? De Ventura's zijn joekels...
Ik ben sinds vorige maand in bezit van een Ventura V1C-S. Oftewel de versie met convector ingebouwd, maar zonder eigen thermostaat. Zelf één radiator vervangen door dit apparaat en daarmee meteen afgiftevermogen vergroot. Of je 4 radiatoren kan vervangen is erg afhankelijk van hun formaat/afgifte vermogen en je eigen wensen. Ben zelf ook erg benieuwd hoe die komende winter bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Tiffanylampje schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:30:

Ventilatie wordt vrijwel altijd berekend op aantal personen aanwezig in ruimte, het is ook welke eisen je stelt, sommige mensen vinden 2000ppm goed, andere 1200 en weer anderen 800ppm.

Voor een huis 30m3/h PP aanhouden en dat je ventilatie unit dan op max 50% werkt ivm geluid.

De brink air 70 kunnen max 2 personen aanwezig zijn en draait die rond 90-100%,bij meer ben je een 2e erbij nodig.

Grootte van de ruimte zegt niet zoveel.

800ppm is de norm, boven 1200ppm wordt slecht.

Wil je verwarming meenemen dan goed opletten als het zaakje nog werkt op 35c water aanvoer vanuit cv ivm toekomst warmtepomp, en niet 50c wateraanvoer want dan kom je bedrogen uit ivm groot redementverlies, je zult het zaakje dus overbemeten moeten installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 07-07-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
Het komt toch neer op een betere installateur in de arm nemen. Tot nu toe valt het tegen wat we over de vloer hebben gehad aan mensen met kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Is het niet zo dat een groot verschil qua grootte van de brink air en climarad ook verklaard wordt door de verschillende manier van werken? Dus wissel via 1 buis of gelijkmatig via 2 buizen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wheli
@Tiffanylampje ja of zoals veel mensen hier een flinke hoeveelheid tijd investeren om het te doorgronden en dan zelf de boel aansturen. Ik heb geen enkele installateur gevonden die het kennisniveau had dat ik nodig vond.
Ik heb alle brochures van meerdere merken doorgenomen, dit forum geheel doorgelezen en uiteindelijk zelf een keuze gemaakt op basis van de karakteristieken van mijn huis (2-5 bewoners, tussenwoning met heel weinig vrije wanden en relatief kleine woonkamer dus het niet op willen offeren van vloerruimte voor radiatoren).
Kost je 10-20 uur leeswerk en alles op een rijtje zetten maar ik heb er geen spijt van. Het is nu precies hoe ik het wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Wij hebben een climarad sensa, en zijn erg blij met de co2-gestuurde werking. Ik plaats een printscreen waarop denk ik goed te zien is hoe nodig dit apparaat hier is.

Zonder, zou de co2 hier zijn opgelopen tot zeker net onder de 2000 (ervaring verleden). Dat had gemaakt dat we de schuifdeur, die we rond 8.30 uur dicht deden wegens de verwachtte warmte, weer open hadden moeten zetten. Raamroosters hebben wel de hele dag open gestaan, nauwelijks wind.
Vanaf 8.30 uur 1 persoon, 2 hondjes. Vanaf 16 uur, 2 personen, 2 hondjes en af en toe een kat (welke verbazingwekkend veel co2 lijkt uit te blazen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRfY6pTph3Fs90cj4tFX2edvFDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2KVcskmITf28Xw8jMHtW7hv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
wheli schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:22:
@Tiffanylampje ja of zoals veel mensen hier een flinke hoeveelheid tijd investeren om het te doorgronden en dan zelf de boel aansturen. Ik heb geen enkele installateur gevonden die het kennisniveau had dat ik nodig vond.
Ik heb alle brochures van meerdere merken doorgenomen, dit forum geheel doorgelezen en uiteindelijk zelf een keuze gemaakt op basis van de karakteristieken van mijn huis (2-5 bewoners, tussenwoning met heel weinig vrije wanden en relatief kleine woonkamer dus het niet op willen offeren van vloerruimte voor radiatoren).
Kost je 10-20 uur leeswerk en alles op een rijtje zetten maar ik heb er geen spijt van. Het is nu precies hoe ik het wil.
Ok, meestal bekijk ik alleen de laatste 10 pagina's maar ik ga het hele topic inderdaad maar eens doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 15:16

icecreamfarmer

en het is

Mijn ouders hebben nu aan de voorkant fatsoenlijk HR++ glas mara daar zit een verschrikkelijk Duco rooster boven waarin zelfs wanneer het dicht is geluid en wind en toch doorheen komt. Nu willen mijn ouders dat gaan vervangen maar willen absoluut dat rooster niet meer terug hebben.

Nu zat ik eerst te denken om 2 simpele decentrale wtw units te plaatsen zodat zowel aan de voorkant alsmede de achterkant van het huid de lucht ververst wordt.

Echter zag ik zojuist dit:
https://www.climarad.nl/producten/climarad-care-h1c-c/
Als we de radiator weghalen die nu onder het raam zit zou dit een erg goede oplossing zijn mijn inziens.
Gelijk een ltv radiator en wtw in een. Nu is de vraag werkt dit echt goed of gaat het voor geluidsoverlast zorgen en hoe duur is dit eigenlijk?

Er is overigens afgelopen maand ook een airco geplaatst achter in de kamer om te kunnen verwarmen in het voor- en najaar zodat dan de ketel niet aan hoeft.

Een andere optie zou dit zijn maar dan is weer de vraag waar je dat ding gaat laten:
https://www.itecluchtrein...ie-met-warmteterugwinning

Of een Brink renovent te hangen in de bij keuken die dan achter in de woonkamer inblaast en afzuigt via de keuken: https://www.ventilatielan...ink-renovent-sky-300.html
Deze is optie lijkt overigen erg duur te zijn.

En dan als allerlaatste is het benutten van de huidige schoorsteen in de keuken door daar iets van een Brink Air 70 of Sudwind voor te gebruiken: https://123ventilatie.nl/product/brink-air-70/
Echter kan ik een bestaand schoorsteen kanaal daar voor gebruiken? En is er perse een doorgang met een diameter van 250m2 nodig?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Volgens mij heeft niemand hier op het forum een H1C van climarad. Ik heb hem wel gezien in de winkel, het is een aardig grote unit. Dus het hangt van de afmetingen van de radiator af of hij geschikt is daar. Qua geluid weet ik het niet en of het hinderlijk is blijkt ook een heel persoonlijke ervaring. Mijn Sensa vindt ik echt niet hinderlijk maar ik snap wel dat als je er gevoelig voor bent dat hij dat wel kan zijn.

Staat hij niet op de prijslijst van climarad?

Je laatste optie is denk ik geen optie, dat kanaal moet wel echt zo groot zijn volgens mij en is zeker niet gemaakt voor een hele schoorsteen.

Volgens mij (ik weet het niet zeker) kan je inderdaad ook ventileren met een L/L airco maar dat is vast niet CO2 gestuurd. Om te testen (omdat ze toch al aanstaan in de winter) zou je ook eerst een jaartje kunnen gaan meten met een CO2 meter zonder aanvullende ingrepen. Als er dan erg hoge waardes zijn een beslissing maken over het type ventilatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 10:11
wheli schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:13:
Volgens mij (ik weet het niet zeker) kan je inderdaad ook ventileren met een L/L airco maar dat is vast niet CO2 gestuurd.
Het "ventileren" van een airco betekent dat de bestaande lucht wordt rondgeblazen (en mogelijk op temperatuur gebracht, gereinigd, en/of gedroogd). Een airco pakt geen frisse lucht van buiten. Er is één uitzondering, de Daikin Ururu Sarara, maar zelfs die pakt zo weinig buitenlucht dat het absoluut geen vervanger is van een echt ventilatiesysteem.

Helaas, want anders zou het echt een top oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
Je hebt nog de Innova 2.0 Rinnova, maar die doet ook gelijk minimaal 120 kuub/uur. Wel met warmtepomp om te koelen en verwarmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:16
Sibrand schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:54:
Je hebt nog de Innova 2.0 Rinnova, maar die doet ook gelijk minimaal 120 kuub/uur. Wel met warmtepomp om te koelen en verwarmen..
Staat niet zo duidelijk wat het verwarm vermogen van die unit is, dus lijkt erop dat ie niet heel veel bij verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Laatst online: 06:04
Ben mij zelf inmiddels ook aan het inlezen voor decentrale wtw en ben aan het oriënteren voor een Climarad Sensa V2X of een Fresh-r on the wall. Heeft iemand al de Fresh-r hangen of ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
kiefty14 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:34:
Ben mij zelf inmiddels ook aan het inlezen voor decentrale wtw en ben aan het oriënteren voor een Climarad Sensa V2X of een Fresh-r on the wall. Heeft iemand al de Fresh-r hangen of ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
Kaoh schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:27:
[...]

Staat niet zo duidelijk wat het verwarm vermogen van die unit is, dus lijkt erop dat ie niet heel veel bij verwarmt.
Uit de brochure:
Total heating capacity: 3.1 kW
Total power input: 0.71 kW

Total cooling capacity: 2.41 kW
Total power input: 0.73 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibrand
kiefty14 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:34:
Zie onderstaand bericht van Deadmetal.
Er worden nog wat dingen aangepakt door Fresh-R die niet helemaal top waren, hopelijk binnenkort de uitgebreide ervaringen.
Verder in dit topic nog 1 persoon die op basis van de geluidsproductie voor de Fresh-R is gegaan maar daar heb ik verder niks over gelezen.
Zelf ook al wat info aangevraagd via ze, mocht je interesse hebben in de prijs/optielijst kan ik je die toesturen.
DeadMetal schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:24:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
icecreamfarmer schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:40:
Mijn ouders hebben nu aan de voorkant fatsoenlijk HR++ glas mara daar zit een verschrikkelijk Duco rooster boven waarin zelfs wanneer het dicht is geluid en wind en toch doorheen komt. Nu willen mijn ouders dat gaan vervangen maar willen absoluut dat rooster niet meer terug hebben.
Zijn ze bewust dat HR++ glas zelf ook tocht/trekt? op 2 meter.

Er is overigens afgelopen maand ook een airco geplaatst achter in de kamer om te kunnen verwarmen in het voor- en najaar zodat dan de ketel niet aan hoeft.
Als de airco in een hoek is geplaatst werkt verwarmen voor geen meter vanwege de luchtverdeling krijg je dan temperatuurverschillen, de airco kun je het hele jaar gebruiken overgens, ook tijdens CV in bedrijf in de winter om zo toch nog te besparen.
Kan je als tip geven blijf weg bij de goedkope WTW,s gezien ze vaak de voorverwarmer missen of met omgekeerde werking werken(om de x tijd de luchtstroom omwisselen).
Ze functioneren niet als buitentemperatuur lager dan 4c wordt, raken in onbalans doordat ze bevriezen, per model/merk is verschillend hoe ze daarmee omgaan, het kan ook voorkomen dat het ding (te)koude lucht gaat inblazen.

Gezien je ouders al opmerking maken over gesloten rooster en alsnog tocht is dat iets om rekening mee te houden, HR++ is sowieso niet zo geweldig, ook zonder roosters op 3 meter afstand is nog steeds stralingskou voelbaar, zeker indien geen radiator onder zit.

Stukje over de airco, als deze in een hoek is geplaatst zal dat nooit redelijk functioneren tijdens verwarmen, gezien de warmteverdeling in de kamer, bij verwarmen centraal ophangen of 2 binnenunits, een radiator hang je ook niet in het uiterste hoekje van de kamer.
In de winter kun je daar ook prima mee verwarmen als de CV ook in bedrijf is, beide systemen kunnen samenwerken om toch nog voor een aardige besparing te zorgen.

Edit: de Innova 2.0 Rinnova is leuk maar zijn lawaai bakken in warmtepomp bedrijf, ook wel logisch want de compressor zit binnen.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 14-07-2023 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08 12:42
mr_evil08 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:13:
[...]

Wil je verwarming meenemen dan goed opletten als het zaakje nog werkt op 35c water aanvoer vanuit cv ivm toekomst warmtepomp, en niet 50c wateraanvoer want dan kom je bedrogen uit ivm groot redementverlies, je zult het zaakje dus overbemeten moeten installeren.
Natuurlijk is 35c ideaal, maar dan zal je heel wat laag temperatuur radiatoren nodig hebben? Of al iets met veel vloerverwarming.

Mijn warmtepomp (Nibe AMS 20-6) draait bij 45c aanvoer op een COP van 2 bij -12c buiten temperatuur. Dan is 45 aanvoer toch ook nog nog wel te doen? Natuurlijk is hij efficiënter volgens het grafiekje als hij op 35c aanvoer draait.

[ Voor 8% gewijzigd door Gerbenvl op 14-07-2023 19:35 ]

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-09 17:08
Ik heb noodgedwongen (ivm gelijkvloers slapen) mijn kantoor omgedoopt tot slaapkamer (ca 8m2). In het halletje ervoor (ca 6 m2) komt een douchecabine, wastafel en kledingkast.

In huis hebben we bij een grote verbouwing vorig jaar balansventilatie met WTW aan laten leggen. Daarom vind ik het wat zonde om het halletje nu ‘ouderwets’ te ventileren met een badkamer ventilator. Decentrale WTW lijkt me daarom de beste oplossing.

Kan ik die in één van beide ruimtes plaatsen (gescheiden met een deur) of heeft elke kamer toch een eigen WTW nodig? Suggesties voor stille WTW’s? Omdat het een krappe slaapkamer is, zullen we direct onder/naast de WTW liggen.

Tot slot: zijn deze WTW’s zelf goed aan te leggen, of toch beter een installateur inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ChrisK het is me niet duidelijk of de slaapkamer/voormalig kantoor nu al van een inblaasventiel voorzien is. En je alleen afzuiging in de badkamer/halletje wilt als aanvulling op de bestaande wtw.

Als dat het geval is, kun je het bestaande centrale systeem niet uitbreiden en opnieuw inregelen?

Een afzuiging met hoge flow (minimaal 75m3/h) lijkt me verstandig wanneer in dezelfde ruimte ook een kledingkast staat.

Blauberg heeft b.v. units die kunnen afzuigen in een badkamer en een inblaas hebben in een andere kamer.
Voorbeeld https://blaubergventilatoren.de/en/series/freshbox-100-wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-09 17:08
@Franciesco, uitbreiden van de huidige WTW is niet mogelijk en er is geen inblaasventiel in de slaapkamer. Die Blauberg unit zal ik bekijken, klinkt alsof het doet wat ik hieronder heb geschetst?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ixi4Qfq_6Bi89W2n3rXDH-gGm0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99UAdkUZWgIm0VQkTEn7kDyP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ChrisK Die Blauwberg blaast verse (via de wtw verwarmede) lucht in de slaapkamer, zuigt af in de bakkamer. En die afgezogen lucht verwarmd de aangezogen lucht van buiten voordat het weer de slaapkamer ingeblazen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericpaar
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-03-2024
De Fresh-R lijkt me een interessant product. 2 capaciteiten en op- of inbouw.
Alleen kosten zijn nergens te vinden; op hun Engelse site staat de prijs op €0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Hier wordt ruim 3000 euro "totaal" genoemd, maar er staat links wel "groothandel" bij.
D5b = decentraal.
Welk model exact?
https://topsectorenergie....Ventilatiesystemen_v5.pdf

Bij inbouw raak je wel je isolatie grotendeels kwijt, rest alleen die ene ca 1 cm die in die kast verwerkt zit.
Ze gebruiken dan wel kunststof schroeven om (condensatie gevoelige) metalen te mijden.
Op zich wel een interessanter systeem verder, hogere recovery, maar de "klassieke" decentrale WTW lijken me een heel stuk goedkoper. Voor maatwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibrand
ericpaar schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:11:
De Fresh-R lijkt me een interessant product. 2 capaciteiten en op- of inbouw.
Alleen kosten zijn nergens te vinden; op hun Engelse site staat de prijs op €0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gGEBhU7D6LGkXTb91qYXAnUPtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skNTMIUWqJvZ8xtF7QQdNgdI.jpg?f=fotoalbum_large
Paar maanden terug deze prijslijst van Fresh-R gekregen.
Via Fresh-R zelf te bestellen en zelf te installeren.
Al lijkt me de twee gaten goed boren zelf nog wel een uitdaging.

[ Voor 7% gewijzigd door Sibrand op 25-07-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Met BTW zijn er diverse die idd die €3000 wel over heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
Sibrand schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:13:
[...]

[Afbeelding]
Paar maanden terug deze prijslijst van Fresh-R gekregen.
Via Fresh-R zelf te bestellen en zelf te installeren.
Al lijkt me de twee gaten goed boren zelf nog wel een uitdaging.
Ik ga na mijn vakantie kijken naar de Fresh-R (medio augustus), heb al een offerte ontvangen van een partner van Fresh-R en die vragen €825 ex btw voor installatie waarbij alles is voorbereid 8)7. Het apparaat ansich kost €2232 ex en zou niet uitmaken als het opbouw of inbouw is.

Wij gaan in september/oktober de gehele onderverdeling verbouwen en ben dan van plan als de Fresh-R mij overtuigd om het zelf te monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ja, ze durven soms wel wat te vragen.
Terwijl het plaatsen van een (opbouw) unit, of dat nou Fresh-R of b.v. Climarad is, niet veel voorstelt. Het moeilijkste is de muurdoorvoeren op de juiste plek boren. Climarad heeft daar boormallen voor zodat ook dit geen rocket science is mits je de juiste spullen hebt. Maar hiervoor kun je ook een betonboorder o.i.d. vragen die het voor €100-200 kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Is het een idee als de TS van @Honolulu een keer geüpdatet wordt?
Volgens mij zijn hier best wat mensen die alle modellen bij wijze van uit hun hoofd kennen (@Franciesco ;-)) en een lijstje met eigenaren is vrij simpel te maken? Ik wil ook wel helpen maar heb het nooit eerder gedaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rikkkurd
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 21:03
Ik heb een startpunt @Honolulu @wheli voor een update aan het tabel.
Ik mis nog een aantal punten, maar voor mij de belangrijke onderdelen waren:

Eigen geluid van het apparaat (noise)
Geluidsdemping van buiten (Suskast)
Warmte terugwin functionaliteit (in % wtw)
en of vraaggestuurd ventileren mogelijk is.

Wat ik nog niet toegevoegd heb is de diameter van het boorgat en of er 2 gaten zijn (en bij wtw dus niet de ventilator steeds van richting veranderd) Dit schijnt fijner te zijn qua geluid omdat je dan een constante suis hebt. Ook wil ik binnenkort even naar een showroom om het geluid van een aantal apparaten te horen en met name het wisselen van draairichting.

ventilatie optiessuskast (dB)noisewarmte terug winco2 wifi sensorprijsafmetingenlink
AEROLIFE5230dB bij 35m3/H66%0€ 1.154,00467 x 490 x 178 mmhttps://www.siegenia.com/...nted-ventilators/aerolife
Aeropac SN5020 tot 57 dB0%0€ 629,00467 x 270 x 132https://www.akoestiekwink...AjwpuajBhBpEiwA_ZtfhdqGZ-
MoveAir premuim Plus64?94%€ 678,00200 x 200 x 37https://www.moveair.nl/wp...-moveair-premium-plus.pdf
AEROVITAL ambience smart53-5820 dB85%yes€ 2.586,00690 x 618 x 185https://shop.siegenia.com...E-SMART/p/L5132000-004012
ClimaRad S-Fan5430 dBverwarmingdenk ik€ 898,00350 x 350 x 122https://www.climarad.nl/producten/climarad-s-fan/
Brink Sonair 3.0500%yes€ 847,00445 x 340 x 134https://www.ventilatielan...rale-ventilatie-unit.html
Flow 70 ingebouwdnope28-38dB91%yes€ 1.899,00186 x 920 x 340https://vantubo.nl/air/flow-70.html
FLOW easyingebouwd18-39dB91%0€ 819,00695 x 353 x 152https://vantubo.nl/doc/VANTUBO_balansventilatie_nopre/26/
Rhinocomfortoptie27-3890%0€ 426,00530 x 180 x 180https://vantubo.nl/doc/VANTUBO_balansventilatie_nopre/32/
Ecocomfort 2.0 smartoptie18-32.590%yes€ 474,00280 x 530 x 162https://vantubo.nl/doc/VANTUBO_balansventilatie_nopre/30/
abc geluid suskast41-58260%0€ 250,00https://geluid.eu/nl/susk...mpende-ventilatie-suskast
Sonair52-5612.5-23.50%yes€ 726,00455 x 310 x 134https://mediahub.merford....ginal/Brochure-Sonair.pdf
Blauberg VENTO Expert A50-14211, - 2197%yes€ 669,00234 x 284 68https://www.ventilatiesho...ing-driestanden-50m3-h-1/
Blauberg Freshbox 10013-3998%yes€1,100https://www.ventilatiesho...hEN4F-qTsi8hoCRKUQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
  • Laatst online: 01:16
Super fijn, bedankt. Ben al lang aan het meelezen. Na de lucht-lucht warmtepompen in elke kamer wordt dit het volgende project. Deze tabel is echt ideaal. Ik kijk inderdaad sterk naar de 1 gat en kleine diameter units ivm de huidige oude susboxen zonder wtw functie die er al zitten. Dat voelt als eenvoudige vervanging. Maar nu ik zie dat die en vaak duurder, minder wtw efficiënt en lelijker zijn. Is het extra boren misschien toch de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Hi,

Ik lees ook een tijdje mee en wil tegen de winter graag beslissen en installeren.
Zelf kijk ik nog naar de mitsubishi die staat bvb niet id tabel en lijkt me qua prijs zeker doenbaar. Alleen zag ik ook de berichten over niet voorverwarmen en onbalans gevaar ...

De freshbox is 3 keer duurder maar zou ik eventueel nog overwegen als het allemaal wat beter begrijp.

1) kan iemand me uitleggen wat onbalans hier precies betekent en hoe kwalijk is dat?
2) zou het handig zijn id tabel om aan te duiden welke er dan gevoelig aan zijn en welke niet indien geweten?

Voor de rest heel nuttig dit allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@wheli Zeker een goed idee om de TS eens bij te werken. Maar laten we het ajb met meerdere samen doen zodat ieders tijdsinvestering acceptabel blijft.

@rikkkurd dank voor het bijgewerkte overzicht. Wat mij betreft zou het mooi zijn om ook het maximale debiet te vermelden. Want dit is toch wel een van de belangrijkste criteria. Zijn de vermelde prijzen incl of excl BTW? De term suskast vind ik zelf wat ongelukkig gekozen want ik neem aan dat hiermee bedoeld wordt de geluidswering van buiten?

Misschien handig om eerst een soort van consensus te hebben over de belangrijkste eigenschappen die we willen vermelden in de tabel en dan de tabel aanvullen met wat modellen?

Voorstel:

MerkTypeWTW functieMaximaal debiet(m3/h)Geluid LWA (dB(A)Geluidswering (dB(A)AansturingOverige functiesPrijs (incl BTW)AfmetingenMuurdoorvoer(en)link

Ter verduidelijking:
WTW functie --> "nee" voor modellen zonder wtw, en vermelding rendement incl debiet voor modellen met wtw
Geluid LWA --> incl vermelding bij welk debiet (bij voorkeur maximaal debiet)
Geluidswering --> van buitengeluiden
Aansturing --> op basis van CO2, relatieve vochtigheid (Rv) etc
Overige functies --> voorverwarmer, app, integratie opties etc
Muurdoorvoeren --> aantal doorvoeren inclusief afmeting(en)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
DriesLec schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:55:
Hi,

Ik lees ook een tijdje mee en wil tegen de winter graag beslissen en installeren.
Zelf kijk ik nog naar de mitsubishi die staat bvb niet id tabel en lijkt me qua prijs zeker doenbaar. Alleen zag ik ook de berichten over niet voorverwarmen en onbalans gevaar ...

De freshbox is 3 keer duurder maar zou ik eventueel nog overwegen als het allemaal wat beter begrijp.

1) kan iemand me uitleggen wat onbalans hier precies betekent en hoe kwalijk is dat?
2) zou het handig zijn id tabel om aan te duiden welke er dan gevoelig aan zijn en welke niet indien geweten?

Voor de rest heel nuttig dit allemaal.
Freshbox heeft extra optie,s zoals voor + naverwarmer of een vochtterugwin module, de freshbox hoort bij de zwaardere WTW,s met 100 m3/h terwijl de goedkopere niet verder dan 50-60 m3/h komen.

Alle WTW,s raken in onbalans zodra de buitentemperatuur beneden 4c komt en geen voorverwarmer aanwezig.

Water bevriest gewoon en dat kun je alleen tegenhouden door actief te verwarmen of in onbalans te gaan draaien.

Tijdens vorst is een WTW zonder voorverwarmer niets anders dan een ventilatie C box, sommige gaan elke 5 minuten heel irritant de afvoer fan op 100% zetten voor 1 minuut lang of je daar vrolijk van wordt...

De Blauwberg is er 1 van die wil je niet zonder voorverwarmer.
Je hebt ook de Blauwberg Freshbox 110 die is stiller.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 28-07-2023 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@DriesLec In aanvulling op het bericht van @mr_evil08: Met onbalans wordt bedoeld dat de hoeveelheid aangevoerde (verse) lucht niet even veel is als de hoeveelheid afgevoerde (vieze lucht). Preciezer: de hoeveelheid aangevoerde koude lucht is minder dan de hoeveelheid afgevoerde lucht waardoor het wtw element bij lage temperaturen niet gaat bevriezen. In dit geval zal er ook extra lucht via natuurlijke ventilatie (kieren en/of roosters) aangetrokken worden omdat er anders een soort vacuum (onderdruk) ontstaat in de woning. Er zijn overigens ook units met een vorstklep die (vieze) lucht van de ruimte mengen met de aangevoerde verse lucht.

Uit balans draaien is niets vreemds en gebeurt ook bij diverse centrale wtw units/systemen die ook lang niet allemaal een voorverwarmer hebben of uitgerust zijn met een externe voorverwarmer.
Interessant "detail": wtw systemen zonder voorverwarmer mogen voor een warmteverlies berekening officieel niet meegerekend worden/ cq worden op een thermisch rendement van 0% gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
mr_evil08 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:22:
[...]
Tijdens vorst is een WTW zonder voorverwarmer niets anders dan een ventilatie C box, sommige gaan elke 5 minuten heel irritant de afvoer fan op 100% zetten voor 1 minuut lang of je daar vrolijk van wordt...
Dit is niet helemaal correct c.q. geldt niet voor alle modellen zonder voorverwarmer.

Zoals aangegeven in mijn vorige bericht draait een unit in onbalans doorgaans met meer afvoer dan aanvoer. Er wordt dan nog steeds een bepaald wtw rendement door het toestel gehaald. Idem voor systemen met een vorstklep.
Climarad beweerd zelfs dat het rendement bij de Sensa V/H2X en Ventura V1X (en waarschijnlijk ook de aanverwante modellen) alleen afhankelijk is van het debiet en niet van de buitentemperatuur. Al is dit bij een in onbalans draaiend systeem niet de volledige waarheid omdat er dan immers (koude) buitenlucht aangetrokken wordt via kieren, roosters e.d. waardoor het rendement van de totale ventilatie (unit + via kieren etc) wel omlaag moet gaan.

Maar goed, voor de beste ventilatie in de winter is een voorverwarmer zonder meer het mooiste. Helaas is dat niet mogelijk bij de Climarad units die ik heb. Alhoewel: misschien via een externe voorverwarmer. Interessant om eens na te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Helemaal eens om het samen te doen hoor! De tabel van @rikkkurd is al zeer compleet als ik het zo zie.

Weet iemand hoe we ook de TS aan kunnen passen? Moeten we een mod vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:24
mr_evil08 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:22:
[...]

De Blauwberg is er 1 van die wil je niet zonder voorverwarmer.
Ik was aant kijken om een Blauberg vento op de badkamer te gaan installeren als over 2 maanden de badkamer gerenoveerd wordt. Dus goed dat ik dit nu lees. Maar is de Vento met voorverwarmer te vinden?

Daarnaast, weet iemand waarom de Vento A30 veel minder stil is dat de A50. Qua capaciteit zou de A30 meer dan voldoende zijn (nog geen 6m2), maar vanwege het geluid neig ik om de A50 te nemen.

Of zouden jullie voor de badkamer een andere adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
danny.s schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:11:
[...]

Ik was aant kijken om een Blauberg vento op de badkamer te gaan installeren als over 2 maanden de badkamer gerenoveerd wordt. Dus goed dat ik dit nu lees. Maar is de Vento met voorverwarmer te vinden?

Daarnaast, weet iemand waarom de Vento A30 veel minder stil is dat de A50. Qua capaciteit zou de A30 meer dan voldoende zijn (nog geen 6m2), maar vanwege het geluid neig ik om de A50 te nemen.
De Vento keert de luchtstroom om de x seconden/minuten om gezien het een 1 buissysteem is, daarvoor ben je minstens 2 Vento,s nodig die gekoppeld zijn aan elkaar om het WTW rendement te behalen, en zeker weten dat niet elders lucht wordt aangezogen, voorverwarmers zijn niet van toepassing bij 1 buissystemen gezien om de x seconden/minuten de luchtstroom omgedraait wordt in de wisselaar waardoor die weer opwarmt.

Hier wordt het uitgelegd(naar beneden scrollen):
https://blaubergventilato...nto-expert-a50-1-s10-w-v2

Wanneer je maar 1 ruimte WTW wil kun je beter kijken naar de 2 pijp systemen, maar staar je niet blind want zoveel warmte wordt niet terug gewonnen via ventilatie en zeker niet een klein hokje.

Doorgaans staat de afzuiging niet hoog de heledag in een badkamer.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 29-07-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Franciesco schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:37:
[...]

Dit is niet helemaal correct c.q. geldt niet voor alle modellen zonder voorverwarmer.

Zoals aangegeven in mijn vorige bericht draait een unit in onbalans doorgaans met meer afvoer dan aanvoer. Er wordt dan nog steeds een bepaald wtw rendement door het toestel gehaald. Idem voor systemen met een vorstklep.
Climarad beweerd zelfs dat het rendement bij de Sensa V/H2X en Ventura V1X (en waarschijnlijk ook de aanverwante modellen) alleen afhankelijk is van het debiet en niet van de buitentemperatuur. Al is dit bij een in onbalans draaiend systeem niet de volledige waarheid omdat er dan immers (koude) buitenlucht aangetrokken wordt via kieren, roosters e.d. waardoor het rendement van de totale ventilatie (unit + via kieren etc) wel omlaag moet gaan.

Maar goed, voor de beste ventilatie in de winter is een voorverwarmer zonder meer het mooiste. Helaas is dat niet mogelijk bij de Climarad units die ik heb. Alhoewel: misschien via een externe voorverwarmer. Interessant om eens na te zoeken.
Als een systeem in onbalans draait om niet te bevriezen verlies je hoe dan ook veel rendement.
Een vorstklep is niet magisch die zorgt ook voor flink redementverlies.

Als Clima dat beweerd mogen ze eens met cijfers komen, dat WTW,s zonder voorverwarmer niet meegenomen worden in warmteverlies berekeningen zal wel om een reden zijn.

Ik had wel verwacht dat een duur apparaat zoals de Sensa/Ventura het wel had.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 29-07-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:24
mr_evil08 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:20:
[...]
voorverwarmers zijn niet van toepassing bij 1 buissystemen gezien om de x seconden/minuten de luchtstroom omgedraait wordt in de wisselaar waardoor die weer opwarmt.
Klinkt logisch inderdaad.
mr_evil08 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:20:
[...]
gezien het een 1 buissysteem is, daarvoor ben je minstens 2 Vento,s nodig die gekoppeld zijn aan elkaar om het WTW rendement te behalen,.
Kun je dit toelichten, waarom het er 2 moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
danny.s schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:45:
[...]

Klinkt logisch inderdaad.

[...]

Kun je dit toelichten, waarom het er 2 moeten zijn?
Wanneer de 1 buis systeem gaat afzuigen komt er elders koudelucht binnen in de woning.

Op dat moment zou een 2e vento moeten inblazen.
Zonder 2e vento zou je nog eens 50% verlies hebben op het redement wat die heeft ofwel er blijft weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
mr_evil08 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:48:
[...]

Als een systeem in onbalans draait om niet te bevriezen verlies je hoe dan ook veel rendement.
Een vorstklep is niet magisch die zorgt ook voor flink redementverlies.

Als Clima dat beweerd mogen ze eens met cijfers komen, dat WTW,s zonder voorverwarmer niet meegenomen worden in warmteverlies berekeningen zal wel om een reden zijn.

Ik had wel verwacht dat een duur apparaat zoals de Sensa/Ventura het wel had.
Ik beweerde ook niet dat het (totale) rendement hetzelfde is in onbalans of met een vorstklep. Jij had het er over dat het dan type C is (dus zonder enig wtw rendement). En daar was ik het niet mee eens.
Dat Climarad wel beweerd dat het wtw rendement onafhankelijk is van de buitentemperatuur heb ik me ook over verbaasd en cijfers hebben ze niet aan kunnen/willen leveren. Vandaar ook dat ik het als “beweerd” verwoord had :)
Edit: als Climarad, die hier soms mee leest, kan uitleggen/aantonen hoe het het zit lees ik dat natuurlijk graag. Dat zou voor iedereen interessant en goed zijn lijkt me.

Dat voor de warmteverliesberekening een wtw systeem zonder voorwarmer met 0% thermisch rendement gerekend moet worden heeft, zoals ik het begrepen heb, vooral te maken met dat dan in koude situaties via kieren etc koude lucht aangetrokken wordt om de boel weer een soort van in balans te brengen. En die lucht via kieren komt dan natuurlijk zonder enig wtw rendement de woning binnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Franciesco op 29-07-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Franciesco schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:27:
[...]

Ik beweerde ook niet dat het (totale) rendement hetzelfde is in onbalans of met een vorstklep. Jij had het er over dat het dan type C is (dus zonder enig wtw rendement). En daar was ik het niet mee eens.
Dat Climarad wel beweerd dat het wtw rendement onafhankelijk is van de buitentemperatuur heb ik me ook over verbaasd en cijfers hebben ze niet aan kunnen/willen leveren. Vandaar ook dat ik het als “beweerd” verwoord had :)
Edit: als Climarad, die hier soms mee leest, kan uitleggen/aantonen hoe het het zit lees ik dat natuurlijk graag. Dat zou voor iedereen interessant en goed zijn lijkt me.

Dat voor de warmteverliesberekening een wtw systeem zonder voorwarmer met 0% thermisch rendement gerekend moet worden heeft, zoals ik het begrepen heb, vooral te maken met dat dan in koude situaties via kieren etc koude lucht aangetrokken wordt om de boel weer een soort van in balans te brengen. En die lucht via kieren komt dan natuurlijk zonder enig wtw rendement de woning binnen.
Dat doe ik bewust zodat mensen geen valse hoop krijgen, ik ben ook benieuwd als een fabrikant het tegendeel kan bewijzen dat het nog enige vorm van nut heeft.

Mensen lezen "oh vorstklep" dus een voorverwarmer is allemaal onzin en schaffen de verkeerde aan.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 29-07-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Bedankt voor de verduidelijkingen, heel nuttig allemaal!
Wat verbruikt zo'n voorverwarming dan?

Dus die mitsubishi heeft geen voorverwarming en de freshbox 100 wel.

Prijsverschil zo'n 1000 euro
Daarvoor heb je dus voorverwarming, wifi, nog duidelijk aantoonbare voordelen?
Wat beter rendement wss?

De ruimte is zo'n 35m2, mss 55m² mochten we de keuken bvb open laten.

Oh en hoe wordt aangeschakeld? Stopcontact of rechtstreeks kabel of kan je kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@DriesLec de voorverwarmer van de Freshbox E-100 verbruikt 700 Watt. De E1 met alleen een naverwarmer 350 Watt en de E2 met zowel voor- als naverwarmer 700 Watt en 350 Watt. Zie de specificaties op de Blauberg website. Omdat er slechts 1 waarde genoemd staat ga ik er vanuit dat deze verwarmers niet modulerend werken. 700 Watt vind ik veel, het goede nieuws is dat deze alleen automatisch aan schijnt te gaan onder temperaturen van -3 graden. Die situatie komt doorgaans in Nederland niet vaak langdurig voor. Al zijn er natuurlijk wel dagen dat het etmaalgemiddelde onder de -3 graden zit en de unit dan dus in theorie 24hr 700 Watt extra verbruikt: 16,8kWh tijdens zo’n dag wat toch wel erg veel is naar mijn mening.

Met hoeveel personen ben je? Dat is mijn inziens belangrijker dan het aantal m2.
Voor goede ventilatie zou je rond de 30m3/h per persoon moeten rekenen. Dat is dan ook meteen het manko van diverse decentrale units: de beperkte capaciteit als je doorgaans met meer dan 2 personen bent in dezelfde ruimte en de unit op een acceptabele stand wilt hebben qua geluidsproductie. Als vuistregel voor dit laatste hanteer ik ca 2/3 van het maximale debiet. Bij een unit die max 100m3/h doet kom je dan uit op 66m3/h en zou ik als geschikt classificeren voor 2 tot hooguit 3 personen.

Uiteraard is bovenstaande een indicatie omdat het geluidsniveau per unit verschilt. Zowel in volume als in toonhoogte en eventuele bijgeluiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Franciesco mbt de freshbox
Een WTW staat nooit 100% voor 24/7, verbruik van die elementen is fors minder.
Tot stand III met 60 m3/h is nog net acceptabel kwa geluid, maar wij zetten hem nooit hoger dan stand II als wij rustig zitten op de bank.

Leuke van de Freshbox 100 WiFi is dat je de ventilatiestanden zelf kan instellen naar percentage in de installateursmenu, de aanvoer en afvoer fan zijn ook appart te regelen.

[ Voor 59% gewijzigd door mr_evil08 op 30-07-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@mr_evil08 bedoel je dat de voorverwarmer, als die ingeschakeld is, minder dan 700 Watt verbruikt? Want dat zou betekenen dat hij wel modulerend is, afhankelijk van het debiet bijvoorbeeld.
In de specificaties staat daar niets over vermeld, ook niet over een maximaal stroomverbruik van de voorverwarmer. Er staat alleen “preheater power consumption” wat dus ook exclusief de ventilatoren van de unit zelf is. Die staan apart vermeld in de specificaties.

Dat een wtw normaal gesproken niet 24/7 op 100% debiet draait mag ik hopen ja. Want dan is hij duidelijk te klein.
Dat de 60m3/h als nog net acceptabel gezien wordt qua geluidsproductie is interessant. En komt overeen met mijn ca 2/3 vuistregel. Als blijft de ervaring van geluidsproductie natuurlijk erg persoonlijk.
Mooi en handig dat de standen en de aan- en afvoersnelheid van de Freshbox zelf in te stellen zijn. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Wat is het verschil tussen voor -en naverwarmer 🙂?

700 watt is idd heel stevig.
350 is nog wel acceptabel vind ik.
Is het instelbaar of gaat het sowieso aan onder de -3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
DriesLec schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:30:
Wat is het verschil tussen voor -en naverwarmer 🙂?

700 watt is idd heel stevig.
350 is nog wel acceptabel vind ik.
Is het instelbaar of gaat het sowieso aan onder de -3?
Naverwarmer is eigen comfort als je een koukleum bent en het apparaat 30 graden warmte wil uitblazen bijvoorbeeld om geen "tochtgevoel" te krijgen, niet zo zinvol in Nederland met gematigd klimaat, uitblaastemperatuur handhaven is in te stellen via de App(15 tot 30 graden).

Doorgaans blaast het apparaat altijd wel minstens 18 graden uit zonder naverwarmer.
Voorverwarmer is dat de WTW niet bevriest, WTW blijft dan in balans.

@Franciesco Ja ik heb het model met voor- en naverwarmer de E2 variant, de naverwarmer kun je ontkoppelen door de stekker eruit te trekken en/of de module eruit pakken, het apparaat schiet niet in storing, op die plek kun je een fijnstof of koolstof filter plaatsen.

In de App staat dan thermonstaat off bij de naverwarmer.
De voorverwarmer heb ik nog nooit in actie gezien, niet koud genoeg geweest.

[ Voor 50% gewijzigd door mr_evil08 op 31-07-2023 10:01 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 29 Laatste