Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:09
@DriesLec Voor zover ik gelezen heb is de voorverwarmer niet instelbaar en gaat hij automatisch aan onder de -3 graden. De naverwarmer kun je zelf in- of uitschakelen. Check de documentatie op de Blauberg website voor meer info.

Edit: de naverwarmer is qua temperatuur ook instelbaar via de afstandsbediening. Over de voorverwarmer lees ik iets dergelijks niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Franciesco op 31-07-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@mr_evil08 heb jij een Freshbox unit met voor- en/of naverwarmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-09 16:28
Hi allen,

Wij zouden graag in het kader van energiebesparing onze keuken en woonkamer (40m2) willen voorzien van decentrale WTW. We willen met oog op de toekomst voldoende debiet hebben voor een gezin van vier.

We willen de WTW het liefst in de keuken ophangen zodat we zo min mogelijk last hebben van het geluid als we in de woonkamer zitten. Momenteel zit er een enorm ventilatie rooster in de keuken (zie foto) welke we dicht gaan maken omdat het een gigantische koude brug is die voor flink wat tocht zorgt. Na het doorlezen van dit topic ben ik op de volgende opties uitgekomen:

- 2x suedwind Ambientika naast elkaar op de plek waar nu het ventilatie rooster zit.
- Fresh-R 120 op de muur links naast het raam. Afzuiging vindt dan plaats vanaf de bovenkant en toever naar de zijkant (rechts).
- Climarad sensa v2x links op de muur naast het raam.

De muur naast het raam is 52cm breed dus andere opties zoals de freshbox of de ventura zullen niet passen.

Voor de optie aan de muur heb ik voorkeur voor de Fresh-R gezien de CO2 sensor centraal in de kamer geplaatst kan worden. Mijn idee is dat dit tot betere ventilatie zal leiden omdat het apparaat eerder aan zal slaan gezien we de meeste tijd in woonkamer doorbrengen.

De optie met 2x ambientika naast elkaar is vooral vanwege de prijs aantrekkelijk. Ik vraag me wel of deze de woonkamer genoeg zullen ventileren gezien de afstand tot de woonkamer +/- 5 meter is en de ambientika's niet echt voor circulatie zorgen vanwege het continue omdraaien van de luchtstroom. Of is dit een verkeerde gedachte.

Gezien jullie ervaringen ben ik benieuwd wat jullie zouden doen en nog tips, ideeén of andere opties hebben die ik over het hoofd zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yktrHgVEybELRubay1jccrAkGXs=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/rhY4Y5u53mzsL8ZYGkNpFk9A.gif?f=fotoalbum_large

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:06
Voor de optie aan de muur heb ik voorkeur voor de Fresh-R gezien de CO2 sensor centraal in de kamer geplaatst kan worden. Mijn idee is dat dit tot betere ventilatie zal leiden omdat het apparaat eerder aan zal slaan gezien we de meeste tijd in woonkamer doorbrengen.
Ik heb niet het idee dat de plek van de sensor veel uitmaakt. Mijn V2X slaat ook netjes aan als ik er 7 meter vanaf zit. Ik heb nog een CO2 meter in de buurt van de bank staan en die geeft dan keurig de drempelwaarde aan.

Is dit de enige plaats in de woonkamer/keuken waar ventilatie plaatsvindt?
Ik zou dan kiezen voor de Climarad of de Fresh-R omdat ze beide 2 buis-systemen zijn en ze continu draaien.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
wheli schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:13:
[...]

Ik zou dan kiezen voor de Climarad of de Fresh-R omdat ze beide 2 buis-systemen zijn en ze continu draaien.
Ah kijk dat is goed om te lezen!

Ja klopt het is idd de enige plek waar ventilatie in de woonkamer/keuken plaats zal vinden dan. Momenteel zit in de woonkamer ook nog een klein rooster boven de tuindeur maar die willen we ook isoleren en dichtmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Djvdb op 02-08-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Djvdb eens met @wheli: de plaats van de CO2 sensor maakt ook in mijn ervaring niet heel veel uit.
En de verse lucht wordt ook vanuit 1 instroomopening best goed en vlot verdeeld over de ruimte.

Wel nog een opmerking over de capaciteit: je schrijft dat je voldoende debiet wilt hebben voor een gezin van 4. Persoonlijk en op basis van de vuistregel 30m3/h per persoon vind ik units die max 120m3/h doen dan te mager.
De muur links naast het raam is te smal voor bijvoorbeeld een Ventura geef je aan, maar zou je een dergelijke unit wel dwars op die muur kunnen plaatsten? Het is namelijk mogelijk om de toe- en afvoer van de Ventura aan de zijkant i.p.v. de achterkant te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNkibeoDSM-lKCCuckBIBOZYb7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T2vSSCZHlFxFGLK2RQwUXw6Y.png?f=user_large

Dan krijg je zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wzkc9QV2GX8jJ4Zro1QWw6pQcQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrl0uA1QM4I6c5zXAIRpGjQt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Franciesco schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:18:
@Djvdb eens met @wheli: de plaats van de CO2 sensor maakt ook in mijn ervaring niet heel veel uit.
En de verse lucht wordt ook vanuit 1 instroomopening best goed en vlot verdeeld over de ruimte.

Wel nog een opmerking over de capaciteit: je schrijft dat je voldoende debiet wilt hebben voor een gezin van 4. Persoonlijk en op basis van de vuistregel 30m3/h per persoon vind ik units die max 120m3/h doen dan te mager.
De muur links naast het raam is te smal voor bijvoorbeeld een Ventura geef je aan, maar zou je een dergelijke unit wel dwars op die muur kunnen plaatsten? Het is namelijk mogelijk om de toe- en afvoer van de Ventura aan de zijkant i.p.v. de achterkant te hebben.

[Afbeelding]

Dan krijg je zoiets als dit:

[Afbeelding]
Bedankt! Goed om van jullie beiden te lezen dat de verdeling van de lucht goed gaat. Wat is je advies om aan te houden qua debiet? Zo'n beetje rond de 150 m3/u?

Dwars op die muur is idd mogelijk. Zijn er naast de Ventura nog andere decentrale WTW's die kanalen aan de zijkant hebben? Ik begreep dat de Ventura + installatie rond de 4000 euro zit. Dat is mij eigenlijk iets te gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Djvdb Met 4 personen en dus rond de 120m3/h zou ik een unit proberen uit te zoeken die rond de 200m3/h of meer kan doen. Dan kan hij normaal gesproken draaien op een (hopelijk) acceptabel geluidsniveau.

De Ventura is inderdaad kostbaar. Hij zit momenteel volgens de prijslijst (incl muurdoorvoeren en roosters) op ca €3700 incl BTW, excl montage.

Andere units die ook rond de 200m3/h doen zijn er niet veel. De Blauberg Freshbox 200, maar die is met zijn 55cm nog iets breder dan de Ventura (52cm). En heeft volgens mij niet de optie om vanaf de zijkant de toe- en afvoer te hebben.
Idem voor de Vents Micra 200.

Vantubo heeft ook wat modellen waaronder eentje met 150m3/h (Vantubo Flow M 150). Het maximale debiet is wat krap, maar wellicht het bekijken waard. Hij kan ook verticaal hangen.

Andere modellen met rond de 200m3/h debiet heb ik zo niet op mijn netvlies

Een alternatief is misschien een klein centraal systeem nemen. Maar dan zul je daar wel wat mogelijkheden voor moeten hebben qua buizen, ventielen en de unit zelf. Er zijn relatief kleine wtw units die b.v. in een verlaagd plafond te zetten zijn.

En anders als laatste optie meerdere kleine decentrale units combineren. Al zou ik zelf dan vanwege de geluidsproductie (het omdraaien van de luchtstroomrichting) geen 1-buis systemen willen. Maar daar kun jij uiteraard anders over denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
@Franciesco Hartelijk bedankt, hele waardevolle informatie! Ik ga het rustig verder bekijken en hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
wheli schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:42:
Is het een idee als de TS van @Honolulu een keer geüpdatet wordt?
Volgens mij zijn hier best wat mensen die alle modellen bij wijze van uit hun hoofd kennen (@Franciesco ;-)) en een lijstje met eigenaren is vrij simpel te maken? Ik wil ook wel helpen maar heb het nooit eerder gedaan.
Zeker! Ik ben niet meer zo aktief hier. het is als het goed is mogelijk om een TS met meerdere mensen te delen. Als daar vrijwilligers voor zijn en er binnen het topic enige consensus is over wie dat moeten zijn, maak ik ze met alle liefde (mede)TS.

Side note: Ik ga binnenkort mijn climarad 1.0 de deur uit doen. Er komt eindelijk vloerverwarming... Dat betekent wel dat de balansventilatie opnieuw moet. Ik ga het topic even doorlezen :D

[ Voor 4% gewijzigd door Honolulu op 06-08-2023 20:52 ]

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:21
Honolulu schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:46:
[...]
Side note: Ik ga binnenkort mijn climarad 1.0 de deur uit doen. Er komt eindelijk vloerverwarming... Dat betekent wel dat de balansventilatie opnieuw moet. Ik ga het topic even doorlezen :D
Je kan hem ook laten hangen, vloerverwarming staat daar los van, zie je wel vaker, radiatoren worden dan nog gebruikt om te boosten voor als dagje kouder weer is, vloerverwarming kent ook zijn nadelen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 07-08-2023 12:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@Honolulu ik wil zeker een poging wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 21:03
Ik help ook graag mee, moet het toch doen om een keuze te maken voor mezelf, heb mn eigen tabel al iets verder uitgebreid, maar er mist nog genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
Ik ben ook nog bezig met VanTubo, zij hebben ook geluidsdemping als optie, of al inclusief. maar geen idee hoeveel demping dit dan oplevert. zie ook dit tabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8WhGtas-f3Vlsl3RiSkONjLOZ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yBkIm3wg3vLkFPHZJqhE1Gqa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-09 18:17
wheli schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:13:
[...]

Ik heb niet het idee dat de plek van de sensor veel uitmaakt. Mijn V2X slaat ook netjes aan als ik er 7 meter vanaf zit. Ik heb nog een CO2 meter in de buurt van de bank staan en die geeft dan keurig de drempelwaarde aan.

@Djvdb

De locatie van afzuigen maar ook van meten maakt eigenlijk helemaal niets uit. Zie bijvoorbeeld deze publicatie:
https://tvvlconnect.nl/?f...kan%20worden%20beschouwd.

@rikkkurd Niet elke demper heeft dezelfde krarakteristiek, maar ook ons gehoor is niet even gevoelig voor alle frequenties:
Gemiddelde gehoordprempel per frequentie:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/Gehoordrempel.png

En als voorbeeld twee vergelijkingen op de demping:
Spirobuis 150 mm/ 1200 mm lang:
https://www.ventilatielan...00-mm-50-mm-isolatie.html
Of bijvoorbeeld de flexibele sonodec, 25 mm isolatie 1m lang:
https://www.ventilatielan...Sonodec_1320010721348.pdf

De 160 mm dikke flexibele Sonodec met 25 mm isolatie welke 1m lang is biedt op lage frequenties meer demping dan de spirobuis demper van 1,2 meter lang.

Wat je met een flexibele buis echter niet moet doen is deze in een bocht monteren, dan is de demping een stuk slechter maar ook de stromingsweerstand veel hoger.

[ Voor 37% gewijzigd door Nilvo op 08-08-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
@Nilvo Deze buizen zijn niet om in de muur te monteren voor een decentraal systeem toch? maar meer ter illustratie van demping bij verschillende frequenties toch?

Ik had altijd bedacht dat dit voor centrale afzuigsystemen was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rikkkurd
Erg interessante document: https://topsectorenergie....Ventilatiesystemen_v5.pdf

met name dit tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJNVZXbax17XyNkN4juy5MrJk90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaR1PgwBuGe4tQfUeJPnVVd8.jpg?f=fotoalbum_large
D5B is decentrale WTW
C4C is vraag gestuurd op C02
C2a is natuurlijk ventileren

Op basis hiervan kun je overwegen om puur vraaggestuurd met een CO2 sensor te ventileren, dat scheelt ook enorm op de kosten voor verwarmen. en alleen in de woonkamer bijvoorbeeld met WTW te werken.

[ Voor 14% gewijzigd door rikkkurd op 08-08-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-09 18:17
rikkkurd schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:05:
@Nilvo Deze buizen zijn niet om in de muur te monteren voor een decentraal systeem toch? maar meer ter illustratie van demping bij verschillende frequenties toch?

Ik had altijd bedacht dat dit voor centrale afzuigsystemen was.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar was inderdaad ook bedoeld als exemplarisch voorbeeld dat demping niet altijd gelijk is en dat je producten goed moet blijven vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@rikkkurd dat overzicht met de besparingskosten zou ik met een hele grote korrel zout nemen. Wat ik snap werkelijk niet waar ze bijna €1100 kostenbesparing vandaan halen bij een vrijstaande woning met decentrale ventilatie. Dat zou 2200kWh bij €0,50/kWh of zelfs 4400kWh bij €0,25/kWh besparing geven? Beide kWh tarieven staan vermeld en het is me onduidelijk welke ze nu genomen hebben.

Ter referentie: het stroomverbruik van mijn warmtepomp was afgelopen jaar ca 2200kWh (alleen CV gebruik, gerenoveerde vrijstaande woning uit 1936). Dat verbruik was zeker niet het dubbele geweest zonder mijn twee decentrale ventilatieunits.

Kun jij de bedragen verklaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
@Franciesco Het gaat denk ik meer om de besparing op gas. De kwh prijs wordt alleen gebruikt om het verbuik van de wtw zelf mee te verrekenen. 1100/1,80 = ongeveer 600m3 gas. 600 * 8,8 (opgebrachte warmte per kuub) = 5100 kwh aan warmte dat je bespaart. Stel je warmtepomp heeft een cop van 4 dan bespaar je dus 5100/4 = 1275 kwh. 1275 * 0,50 cent = 637,50 besparing met een warmtepomp. Even heel grof berekend.

In het rapport geven ze aan dat de besparing is uitgerekend voor een woning van 153m2 met r=1,7 voor de gevel en 3,5 voor vloer en dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
rikkkurd schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:07:
Erg interessante document: https://topsectorenergie....Ventilatiesystemen_v5.pdf

met name dit tabel:
[Afbeelding]
D5B is decentrale WTW
C4C is vraag gestuurd op C02
C2a is natuurlijk ventileren

Op basis hiervan kun je overwegen om puur vraaggestuurd met een CO2 sensor te ventileren, dat scheelt ook enorm op de kosten voor verwarmen. en alleen in de woonkamer bijvoorbeeld met WTW te werken.
Ik heb nog even verder in het document zitten lezen en het lijkt er juist op dat de optie die hier veel wordt besproken E1 is (zie afbeelding). Dit lijkt financieel gezien het minst gunstig of zie ik iets over het hoofd? Lijkt mij wel raar dat een systeem dat volledig CO2 gestuurd is zonder WTW meer bespaart dan een systeem waar gedeeltelijk CO2 gestuurde WTW en gedeeltelijk CO2 gestuurd zonder WTW wordt toegepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8KWCaa5HQ843B_GeTVjdctkdG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IykFafe6rVlJ2zh6YoM8Q45I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikkkurd
@Djvdb Uit hetzelfde document:

Een D5b-systeem is volgens de berekeningen
het meest energiezuinig. Voorwaarde hiervoor
is wel dat alle leefruimtes voorzien zijn van
decentrale WTW-units. Dit is in de praktijk lang
niet altijd realistisch, met name niet voor grotere
woningen met veel kamers. Een E1-systeem
is veelal een logischere variant. Deze variant
komt qua energieverbruik minder gunstig uit
de berekeningen. Dit komt mede doordat de
aannames voor de ventilatiebehoefte in leefruimtes
relatief ongunstig zijn voor dit systeem. Daarnaast
beschikt de Climarad over een elektrisch
verwarmingselement, die (een deel van) de
verwarming over neemt van het hoofdsysteem.
Gezien het verwarmingssysteem (Hr-ketel)
hetzelfde is voor alle berekeningen, is dit ongunstig
voor de uitkomst van de berekeningen. Zeker indien
compartimenteren de verduurzamingsstrategie
is, kan een E1-systeem wel degelijk een goede,
energiezuinige oplossing zijn.

Dus het is puur door hun gekozen systeem en de extra energiekosten van een climarad verwarmingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
De climarad 2.0 beschikt toch niet over een elektrisch verwarmingselement die een deel van de Hr-ketel overneemt? Als dat wel zo is dan snap ik wel dat zo'n e1 opstelling economisch gezien ongunstig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Djvdb op 09-08-2023 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikkkurd
Djvdb schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:13:
De climarad 2.0 beschikt toch niet over een elektrisch verwarmingselement die een deel van de Hr-ketel overneemt? Als dat wel zo is dan snap ik wel dat zo'n e1 opstelling economisch gezien ongunstig is.
Jawel dus.
Bron: https://www.climarad.nl/p...met-elektrische-radiator/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@rikkkurd Dat zijn leuk uit de lucht gegrepen getallen kwa "besparing", deze zie ik helaas niet terug in praktijk.
ik kan nergens vinden met hoeveel m3/h er geventileerd wordt, ze gaan uit van 1200ppm wat ik overgens al hoog vind.

Om die reden alleen voor D-WTW gekozen voor de woonkamer/keuken, andere ruimte,s worden maar sporadisch verwarmd.

Ik neem aan dat ze nog steeds uitgaan van de ouderwetse norm keuken 20, woonkamer 22, badkamer 24, slaapkamer 18 voor 24/7 op de dag.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 09-08-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-09 09:40

mattijssch

Model 3 LR

De elektrische radiator vervangt in dat geval de 'klassieke' radiator die je anders zou ophangen aan je Climarad 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
mr_evil08 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:31:
@rikkkurd Dat zijn leuk uit de lucht gegrepen getallen kwa "besparing", deze zie ik helaas niet terug in praktijk.
ik kan nergens vinden met hoeveel m3/h er geventileerd wordt, ze gaan uit van 1200ppm wat ik overgens al hoog vind.

Om die reden alleen voor D-WTW gekozen voor de woonkamer/keuken, andere ruimte,s worden maar sporadisch verwarmd.

Ik neem aan dat ze nog steeds uitgaan van de ouderwetse norm keuken 20, woonkamer 22, badkamer 24, slaapkamer 18 voor 24/7 op de dag.
Ja dit moet je altijd met een korrel zout nemen, dit zal nooit 1:1 op jou huis van toepassing zijn. maar laat wel een verschil zien van besparing relatief ten opzichte van elkaar.

het is weer wat info, en met alle info moet je een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
mr_evil08 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:31:

Kun je iets zeggen over de besparing die je wel terug ziet in de praktijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Djvdb schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:31:
@Franciesco Het gaat denk ik meer om de besparing op gas. De kwh prijs wordt alleen gebruikt om het verbuik van de wtw zelf mee te verrekenen. 1100/1,80 = ongeveer 600m3 gas. 600 * 8,8 (opgebrachte warmte per kuub) = 5100 kwh aan warmte dat je bespaart. Stel je warmtepomp heeft een cop van 4 dan bespaar je dus 5100/4 = 1275 kwh. 1275 * 0,50 cent = 637,50 besparing met een warmtepomp. Even heel grof berekend.

In het rapport geven ze aan dat de besparing is uitgerekend voor een woning van 153m2 met r=1,7 voor de gevel en 3,5 voor vloer en dak.
Die 600m3 gasbesparing geloof ik dus ook niet. En of het nu 1100kWh of 1275kWh stroombesparing is: allemaal niet geloofwaardig voor de praktijk naar mijn mening.

Zoals gezegd heb ik zelf 2 decentrale wtw units die beide vraagestuurd werken (Climarad Ventura en Sensa V2X). Voordat ik die units had en puur alleen natuurlijk ventileerde en nog gas verstookte zat ik meestal op 1100-1400m3 gas/jaar. De helft daarop besparen met decentrale wtw is echt niet realistisch. Zelfs de helft van die 600 (300m3/jaar) lijkt me al onhaalbaar.

Als ik het moet inschatten, dan zou ik in mijn situatie van 2200kWh WP stroomverbruik per jaar denken dat het zonder de decentrale wtw misschien iets van 2400kWh geweest zou zijn. Laten we zeggen grofweg 10% besparing op het verbruik. Maar aantonen kan ik dat niet.

PS: van bovenstaande ingeschatte besparing zou het stroomverbruik van de wtw's nog afgehaald moeten worden.

• Djvdb
Franciesco schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:54:
[...]

Die 600m3 gasbesparing geloof ik dus ook niet. En of het nu 1100kWh of 1275kWh stroombesparing is: allemaal niet geloofwaardig voor de praktijk naar mijn mening.

Zoals gezegd heb ik zelf 2 decentrale wtw units die beide vraagestuurd werken (Climarad Ventura en Sensa V2X). Voordat ik die units had en puur alleen natuurlijk ventileerde en nog gas verstookte zat ik meestal op 1100-1400m3 gas/jaar. De helft daarop besparen met decentrale wtw is echt niet realistisch. Zelfs de helft van die 600 (300m3/jaar) lijkt me al onhaalbaar.

Als ik het moet inschatten, dan zou ik in mijn situatie van 2200kWh WP stroomverbruik per jaar denken dat het zonder de decentrale wtw misschien iets van 2400kWh geweest zou zijn. Laten we zeggen grofweg 10% besparing op het verbruik. Maar aantonen kan ik dat niet.

PS: van bovenstaande ingeschatte besparing zou het stroomverbruik van de wtw's nog afgehaald moeten worden.
Yes die moet er idd nog vanaf en dan eigenlijk de kosten voor de filters ook nog.

De besparing is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat de referentie is. In de berekening uit het document wordt een situatie met overventilatie als referentie genomen.

Ik denk dat wij geen representatieve steekproef zijn voor de praktijk gezien de meesten hier bewuster zullen omgaan met ventilatie en duurzaamheid dan de gemiddelde Nederlander. Daarentegen denk ik dat gemiddeld genomen mensen eerder te weinig dan te veel ventileren. Dus het is idd zeer waarschijnlijk dat in de praktijk de besparing lager uitvalt.

Zodra wij een definitieve keuze hebben gemaakt voor een decentrale ventilatie unit zal ik eens bijhouden hoeveel wij besparen gedurende deze winter. Ik hou mijn vebruik bij op mindergas.nl dus dat zal een redelijk beeld moeten geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Even op bierviltje uitrekenen met wat aannames: stel je ventileert met decentrale vraaggestuurde systemen gemiddeld 50m3/h met 10 graden verschil over 7 stookmaanden.

Dan krijg je:
50 * 24h/dag * 210dagen (ca 7 maanden) * 1,29kg/m3 (massa lucht) * 1000J/kgK (benodigde energie opwarmen lucht per graad) * 10 (graden verschil) = 3.250.800.000J = 903kWh.
Met een gemiddeld WP rendement (COP) van 4 zou dat dan 903/4=225,75kWh besparing op het stroomverbruik geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Is 44 watt gemiddeld, dus als de WTW meer verbruikt dan dat ga je er op achteruit (nou ja, je hebt dan alleen comfortwinst).
Nu zit dat vaak wel goed, maar je zit al snel aan de helft.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
44 Watt gemiddeld haal ik niet met mijn twee WTW units. Op de hogere stand (waar hij zeker niet 24h/per dag op draait) verbruikt de Ventura bij mij ca 15 Watt. De Sensa zit daar nog iets onder.

Binnenkort heb ik beide systemen 1 jaar en dan zal ik het jaarverbruik van beide units hier plaatsen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik heb nu een Vents Micra 100 ERV hangen (max 100 m³ per uur, tegenstroom-enthalpiewisselaar).
Best een klusje, want "zelluf doen" ;)
2e RS485 poort en lokale wifi, cloud optioneel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akPglsXKcMkXXJt03LZC6G9OPio=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEcfyZn8tcmB16rPRfQFlZzG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zndlbotbISwDdeRZm6Vpsc4GVUo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c79AdHjdukL55OeMpJcPD5Wf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDPvBEbp4AFxfaGp89ea9Wg3i7Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjGLyjNHH75KVMhDq6Cdc6Eq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kq5MZxsAq1GCDGtCD8mUHxUyM9g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Hx1rOu5rCM0RiK2baypXJwU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_5uM4d-DlZmtmyfPGK7NI5JJTc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1VaKHCJGy3CZdpuS1IY2kzn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhZxa9RFl6eX_wmAdVTe6mnn9hY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1ehyddodtZeE8ag133omp9w.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5d7bsZctDmfSAKsJ0dotC23tvOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dF6ZyDnx4GdeG0FTns2baA5S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oU_BCY97A7KFHdVvSXnflGymXS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpFiIviGEv4WwZ0ceX945SRr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATSUm6JwoXDM0lZng_glKqFmQsQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eA925ppI2SiQ4vfKDt42PxbR.jpg?f=fotoalbum_tile

Morgen verder, de afvoer-fan loopt wat aan (ik denk dat de muur niet geheel vlak is) Condensafvoerslang zat niet goed, beginnersfout :X .
Verder wel vrij rechttoe/rechtaan.
Op de laagste stand heel stil, hogere standen zijn hoorbaar. Ik weet nog niet of hij slaapkamer-stil is. De verschillende standen zijn in de app aan te passen voor aanvoer- en afvoer fan apart.

Tip: boor eerst de grote luchtgaten, dan de buizen erdoor en de buitenkant monteren, dan de binnenkant van de buizen nauwkeurig stellen en dichtpurren. De montagemal is onhandig voor het goed stellen van de buizen, want de gaten in de mal zijn 110mm en de buizen 102.
Daarna de montagegaten voor de binnenunit boren aan de hand van de mal en de uiteindelijke plek van de luchtgaten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Laatst online: 10:25
Proton_ schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:32:
Ik heb nu een Vents Micra 100 ERV hangen (max 100 m³ per uur, tegenstroom-enthalpiewisselaar).
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Morgen verder, de afvoer-fan loopt wat aan (ik denk dat de muur niet geheel vlak is) Condensafvoerslang zat niet goed, beginnersfout :X .
Op de laagste stand heel stil, hogere standen zijn hoorbaar. Ik weet nog niet of hij slaapkamer-stil is. De verschillende standen zijn in de app aan te passen voor aanvoer- en afvoer fan apart.

Tip: boor eerst de grote luchtgaten, dan de buizen erdoor en de buitenkant monteren, dan de binnenkant van de buizen nauwkeurig stellen en dichtpurren. De montagemal is onhandig voor het goed stellen van de buizen, want de gaten in de mal zijn 110mm en de buizen 102.
Daarna de montagegaten voor de binnenunit boren aan de hand van de mal en de uiteindelijke plek van de luchtgaten.
Waar heb je die gekocht? Lijkt exact die freshbox 100 te zijn?
Heeft die dan ook voor en na verwarming etc?

Leuke foto's!
Ik zou de mijne onder een vensterbank hangen waar vroeger een radiator hing. Zijn daar adviezen over? Of maakt het weinig uit waar je die hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Proton_ schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:32:

Ziet er mooi uit, was dat een bewuste reden om de box hoog te hangen?
Het is ook de bedoeling om gaten van 110 te boren zo heb je 0,5cm speling aan beide kanten, dit heeft als reden dat je nog speelruimte hebt om de box waterpas te stellen want let op dat er geen kracht op de buizen komt te staan gezien ze dan niet meer goed aansluiten naar de box toe.

Zelf heb ik armaflex om de buizen gedaan gezien ik hier houtskeletbouw heb ipv pur ook ivm bang was voor geluid, hier zijn de gaten daarom ook 110.

Als jou het is gelukt een gat kleiner dan 110 te boren en de buis gaat er heel soepel in heb je verdomd recht geboord. :+

@DriesLec Is dezelfde box als de Blauwberg Freshbox alleen ander labeltje.
De voor en/of naverwarmer net als ERV module zijn optie,s let dus goed op welk model je neemt.

De voorverwarmer optie zou ik wel doen, de naverwarmer voegt weinig toe tenzij je heel kouwelijk bent, normaal gesproken blaast de box altijd wel 18c uit als het binnen 20-21c is tijdens vorst, met de naverwarmer kan je het opkrikken tot 30c.

Op de plek van de fijnstof filter zit normaal de naverwarmer, je kan dus kiezen of naverwarmer of de fijnstof filter, die fijnstof filter zorgt er ook nog eens voor dat het geluid een klein beetje meer gedempt wordt van de aanvoer motor, de afvoermotor is zo goed als stil ook al zou je die op 100% zetten, geluid wat de box produceert is hoofdzakelijk afkomstig van de aanvoermotor.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 12-08-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

DriesLec schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

Waar heb je die gekocht? Lijkt exact die freshbox 100 te zijn?
Heeft die dan ook voor en na verwarming etc?

Leuke foto's!
Ik zou de mijne onder een vensterbank hangen waar vroeger een radiator hing. Zijn daar adviezen over? Of maakt het weinig uit waar je die hangt?
Hij heeft geen voor- of naverwarming, met een enthalpiewisselaar is dat ook minder nodig: die vriest minder snel dicht omdat het vocht ook onttrokken wordt.
Volgens mij maakt het weinig uit hoe hoog je 'm hangt.
mr_evil08 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:37:
[...]

Het is ook de bedoeling om gaten van 110 te boren zo heb je 0,5cm speling aan beide kanten, dit heeft als reden dat je nog speelruimte hebt om de box waterpas te stellen want let op dat er geen kracht op de buizen komt te staan gezien ze dan niet meer goed aansluiten naar de box toe.

Zelf heb ik armaflex om de buizen gedaan gezien ik hier houtskeletbouw heb ipv pur ook ivm bang was voor geluid, hier zijn de gaten daarom ook 110.

Als jou het is gelukt een gat kleiner dan 110 te boren en de buis gaat er heel soepel in heb je verdomd recht geboord. :+
Gaten zijn inderdaad 110 mm en niet bijzonder recht geboord ;) maar voor het uitlijnen van de buizen zou een mal die de buitendiameter van de buizen heeft (100 mm binnen, 102 mm buiten ofzo) handiger zijn. De buizen van de unit zelf zijn maar iets van 98mm dus dat luistert best nauw. Armaflex geeft nog mee, uitgehard pur niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Proton_ Dat "dacht' ik ook, hier het ERV model, vochtterugwinning functioneerd prima btw.
Zonder voorverwarmer vriest die alsnog snel dicht, beneden 0c buiten dan gaat de box elke 5 minuten de afvoerfan op 100% zetten voor ong 30 seconden om de wisselaar weer op te warmen.

De box mocht ik nog omwisselen met voorverwarmer, dit is gedaan, tot heden is het nog niet zo koud meer geweest om de voorverwarmer te testen, de naverwarmer weet ik wel die verbruikt lang niet zoveel als op papier staat zolang je hem niet op 30c zet en een kacheltje wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 12-08-2023 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@mr_evil08 We gaan het meemaken. Evt kan ik 'm ook handmatig in onbalans zetten. Doel is primair comfortwinst, dat lukt waarschijnlijk al door de plek ver van de zithoek waar het nu tocht door de raamroosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
mr_evil08 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:37:
[...]

@DriesLec Is dezelfde box als de Blauwberg Freshbox alleen ander labeltje.
De voor en/of naverwarmer net als ERV module zijn optie,s let dus goed op welk model je neemt.

De voorverwarmer optie zou ik wel doen, de naverwarmer voegt weinig toe tenzij je heel kouwelijk bent, normaal gesproken blaast de box altijd wel 18c uit als het binnen 20-21c is tijdens vorst, met de naverwarmer kan je het opkrikken tot 30c.

Op de plek van de fijnstof filter zit normaal de naverwarmer, je kan dus kiezen of naverwarmer of de fijnstof filter, die fijnstof filter zorgt er ook nog eens voor dat het geluid een klein beetje meer gedempt wordt van de aanvoer motor, de afvoermotor is zo goed als stil ook al zou je die op 100% zetten, geluid wat de box produceert is hoofdzakelijk afkomstig van de aanvoermotor.
Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08 12:42
Franciesco schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:54:

Die 600m3 gasbesparing geloof ik dus ook niet.[...]
Nee ik ook niet. Hier helaas voor een meting ook teveel tegelijk veranderd om er wat over te kunnen zeggen. Plus had voorheen eigenlijk amper ventilatie, alleen een paar passieve roosters. Dus wordt al snel oneerlijk vergelijken.

Wel 450 m3 gas besparing afgelopen jaar. -40% gemeten in m3/graaddagen tov vorig jaar. Maar daarvoor was er veel meer nodig:
  • Climarad Vita (D-WTW met LTV convector)
  • Dubbel glas vervangen voor HR++ 1.0 glas
  • Ventilatie roosters glas laten vervallen
  • CV aanvoer 45 ipv vorig jaar 55-60
  • 18 ipv 19 graden kamer temp
  • Boel buisisolatie en kierdichting
Dubbel naar HR++ schijnt ~15% te geven. Kierdichting/isolatie en naar LTV doet ook best wat. Blijft misschien max 5-10% over voor de D-WTW?

Maar goed zoals velen heb ik het niet perse gedaan voor de besparing, maar vooral ook gewoon een om gezonde lucht kwaliteit in huis te hebben en een goed comfort zonder koude stromen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gerbenvl op 13-08-2023 21:31 ]

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Gerbenvl Inderdaad: het zou mij niet verbazen als veel mensen met D-WTW meer ventileren dan ze eerder deden met alleen roosters. Oftewel: de besparing op de stookkosten wordt dan nog lager.

Voor mij was dat overigens niet de drijfveer om voor D-WTW te gaan: ik wilde een constantere ventilatie/constantere luchtkwaliteit binnen. Roosters (in mijn geval: ventilatiestand van dakramen) doen soms veel te veel, soms vrijwel niks en alleen als je geluk heb voldoende. :)
Dat is nu een stuk beter al had ik liever een centraal WTW systeem gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Djvdb schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:54:
[...]

Kun je iets zeggen over de besparing die je wel terug ziet in de praktijk?
Tot 30% besparing, ik kan alleen iets over dagverbruik zeggen gezien geen volledige winter mee gedraait, al deze rekenmodule,s gaan uit dat je het gehele huis verwarmd, net als de gasprijs nooit 1,80 is geweest voor consumenten.

Er wordt niets gezegt over hoeveel geventileerd wordt, dat vind ik jammer, 1200ppm zegt niet zoveel als je de aantal bewoners niet weet.
Ik heb luchtverwarming, bij vloerverwarming is de besparing nog minder gezien je dan meer met straling verwarmd.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 14-08-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
mr_evil08 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

Tot 30% besparing, ik kan alleen iets over dagverbruik zeggen gezien geen volledige winter mee gedraait, al deze rekenmodule,s gaan uit dat je het gehele huis verwarmd, net als de gasprijs nooit 1,80 is geweest voor consumenten.

Er wordt niets gezegt over hoeveel geventileerd wordt, dat vind ik jammer, 1200ppm zegt niet zoveel als je de aantal bewoners niet weet.
Ik heb luchtverwarming, bij vloerverwarming is de besparing nog minder gezien je dan meer met straling verwarmd.
Dan lijkt die berekening zo gek nog niet. De referentiewoning heeft een warmtebehoefte van 21826 kwh/jaar. Dat is ongeveer 2480 m3 gas. 600m3 is dan ongeveer 25% besparing.

Wij hebben overigens vorig najaar voor het prijsplafond 2,77 per m3 betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 15:16

icecreamfarmer

en het is

Ben nu naar een ClimaRad Vita H1C-S te kijken ter vervanging van een raamrooster en glas vervangen voor HR+++ .
Zit nu met een tweetal vragen:
Hoe goed dempt dat ding buitengeluid?
Waar koop je zo'n ding in godesnaam?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:46
icecreamfarmer schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:07:
Ben nu naar een ClimaRad Vita H1C-S te kijken ter vervanging van een raamrooster en glas vervangen voor HR+++ .
ze verkopen niet aan particulieren dus kan alleen via installateurs. Als je er graag 1 wilt kun je me een berichtje sturen en kan ik misschien helpen.

ga er over een maand of 2 een paar plaatsen en daarna weet ik hoe stil (of niet) ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bij mijn uitblaaskanalen liggen de laatste tijd best een aantal dode muggen op de grond.
Het is natuurlijk beter dan levende muggen, maar iemand een idee?

Ik vermoed dat ze op de lage stand tegen de warmtewisselaar/filter aangezogen worden; daardoor sterven en wanneer de ventilatie op de hoogste stand staat, ze er langsaf geblazen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08 12:42
icecreamfarmer schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:07:
Heb nu mijn Vita een jaar. Ik merk geen verschil met buitengeluid tov toen de Vita er niet in zat. Had ook geen rooster aan die kant, was in verleden helemaal dicht.

Vita zit aan de straatkant, maar moet wel zeggen dat het een vrij rustige straat is.

Alleen voor de Ventura en S-Fans is er een geluiddempende muurdoorvoer te koop. Weet alleen even niet of die bedoeld is om geluid van de WTW te dempen, of van buiten?

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Gerbenvl de Climarad geluiddempende muurdoorvoeren zijn in principe bedoeld om buitengeluiden te dempen. Maar zullen vast ook andersom werken. Al is dat gezien de beperkte geluidsproductie denk ik niet zo heel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:00
Ik ben ook opzoek naar een D-WTW systeem vanwege de bekende beperkende factoren van ons huidige huis.

Hieronder mijn ervaringen tot zover met Fresh-r

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@kiefty14 m.b.t. de inbouw van de Fresh-R: hoe gaat dit in jouw situatie uitpakken met de gevelisolatie ter plaatse van de unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
Franciesco schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:47:
@kiefty14 m.b.t. de inbouw van de Fresh-R: hoe gaat dit in jouw situatie uitpakken met de gevelisolatie ter plaatse van de unit?
Je bedoeld, hoe je omgaat met de isolatie in de uitsparing die je maakt voor de unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@kiefty14 Inderdaad, dat bedoel ik. Want gezien de inbouwdiepte van 13,5cm blijft er waarschijnlijk weinig ruimte meer over voor isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
@Franciesco Niet zozeer overgedacht heb nu gevraagd voor een schouwingsdata zodat ze komen kijken of het ook daadwerkelijk past. Ik ga het uiteraard vragen voor uitleg als ze komen kijken.

Mocht het daadwerkelijk in de huidige situatie een probleem zijn, kan ik zonder veel problemen een voorzet muur/frame maken.

Mocht ik antwoord hebben kom ik er op terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@kiefty14 uit welk bouwjaar is jouw woning? Aan de hand daarvan kun je waarschijnlijk al een aardige inschatting maken van de spouwdiepte waardoor je ook een indicatie hebt van de ruimte die overblijft voor het isolatiemateriaal. Het binnenspouwblad is vaak iets van 10cm dik, even aangenomen dat je geen houtskeletbouw hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
Ik ga een uitbouw doen. Ruimte (woonkamer + keuken) ongeveer 60m2 en de installateur stelt een Mitsubishi VL-100 WTW unit voor. Mij lijkt me dat wat krap bemeten.

Wat is de ervaring met deze units überhaupt qua herrie? Een mogelijkheid tot twee van deze units aan beide zijdes van de woonkamer is er ook nog eventueel.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:16
Vents (dochteronderneming van Blauberg dacht ik?) brengt eind van het jaar een nieuw model uit.
Eén-pijps , met twee gescheiden luchtstromen. Dus simultaan in- en uitblazen, geen omkerende fans.

https://ventilation-system.com/series/breezy

Ziet er erg interessant uit. Jammer alleen dat er zo weinig officiële dealers van Vents zijn te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 23:01
Vimana schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:06:
Vents (dochteronderneming van Blauberg dacht ik?) breng eind van het jaar een nieuw model uit.
Eén-pijps , met twee gescheiden luchtstromen. Dus simultaan in- en uitblazen, geen omkerende fans.

https://ventilation-system.com/series/breezy

Ziet er erg interessant uit. Jammer alleen dat er zo weinig officiële dealers van Vents zijn te vinden.
Vents breezy 200 idd die komt q4 uit dat ze ook maar in NL uitbrengen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
En met voorverwarmer, de breezy 200 lijkt op papier redelijk te zijn, 95 m3/h.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Mijn Micra 100 vond ik toch teveel geluid maken, maar na wat denkwerk is dat opgelost.
De verselucht-fan zit standaard direct rechtsboven aan de uitblaaszijde met alleen een filter ertussen. Alle turbulentie komt dus gelijk als geluid naar buiten.
Maar aan de binnenkant is aan de zuigzijde linksonder ook plek zat, als het slakkenhuis er maar vanaf is. Dat kost helaas wat fanrendement, enig geluid moet dan wel helemaal door de wisselaar en dat dempt veel meer. Filter is naar de buitenkant verhuisd.

Dus steuntje geprint, rubbers (restje 1 mm vijverfolie) ertussen en nu is de nieuwe stand 2 stiller dan de oude stand 1 :)

Komende week even een hot wire anemometer van mijn werk meenemen om het debiet te testen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVprRX3ceNczugDyUwyf3iIlm7A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKopmz5jsTDN9uz3uDZwtcjh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbH_xZj0afr1qtCSzJo2evPinyc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpoPFlfjvI0LF0AxSuK0tguy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gojnvVo-fhpLaNXc7t2ivX2WT-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjLPsYmnRoeJ7DGvJaStwyCG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjKJuBC2ibfy1EYrH9GsSKediRY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4ZWthBpWHFYPWeKPfgT5qIB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4gDflqUSMHifYgolx6EtW3CBIw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AG1cBGB3VzKaPVkqlge1gfyA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZmZjVs1-iKV7Sk0ysTJZpChZ2c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDTwIO3ahO617TntFWvFphn0.jpg?f=fotoalbum_tile

(foto's van het proefpassen van versie 0, de uiteindelijke versie 1 heeft uiteraard de juiste maten).
linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Proton_ Bij jou lijkt de ventilator niet geballanceerd te zijn, hier heeft de Blauberg Freshbox gewichtjes op de fan bladen, zal ongetwijveld ook iets met geluid doen.

bij de uitblaas net erbuiten een, klein houten koofje met binnenin geluidsisolatie kan ook:
https://www.bol.com/nl/nl...panelen/9300000001488357/

[ Voor 106% gewijzigd door mr_evil08 op 23-08-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Die gewichtjes zitten er wel op, toevallig niet op de foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Blauberg Freshbox / Vents Micra100 is volledig aan te sturen met domotica over wifi.
Een beetje tricky protocol om volledig te implementeren, maar aan/uit en harder/zachter is goed te doen.
Het volledige protocol met voorbeeldcode is te vinden in https://blaubergventilato...d/b73_9_1en_01preview.pdf

Voor Home Assistant enzo zal de integratie voor de Vento Expert ook wel een beetje werken verwacht ik, want dat lijkt er sterk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb een offerte ontvangen voor het installeren van een Climarad systeem: in de woonkamer een Sensa V1, in de slaapkamer een S-Fan, badkamer een K-Fan en toilet een T-Fan. Waarbij de laatste twee op de bestaande afvoeren worden aangesloten, moet er voor de overige zaken drie gaten worden geboord door de muur.

Het lijkt erop dat de prijzen op de offerte redelijk in lijn zijn met de prijslijst van de leverancier, maar ze durven wel 1600 euro montagekosten te rekenen. De totale factuur komt daarmee op ruim 7000 euro. Zeker voor in de woonkamer ga ik nog een periode CO2 metingen doen om te kijken of ik het dat waard vind. De Sensa werkt met een hygienewaarde van 1200ppm volgens Climarad zelf en gedurende de zomer heb ik hem nog nooit in de buurt van die waarde zien komen (1100ppm is de max geweest, maar meestal rond de 950 als we alles dicht hielden).

Uitdaging die ik vooral heb is dat Climarad niet direct aan particulieren wil leveren, terwijl het supereenvoudig te monteren is en de handleidingen gewoon online staan. Is er toevallig een tweaker die een installatiebedrijf heeft die deze wil leveren en dat ik zelf dan installeer?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Ik heb zelf niet zo'n bedrijf maar Gerdinand Janssen van JakonAir heeft hem bij mij laten bezorgen tegen een schappelijke vergoeding en ik heb hem zelf geïnstalleerd met een vriend.
Nb: je verliest wel je garantie aanspraken heb ik begrepen. Ik heb toen aangegeven dat ze wel heel weinig vertrouwen hebben in hun eigen product dan ;)

[ Voor 29% gewijzigd door wheli op 27-08-2023 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@wheli is bij dezen ook TS. Hij is voor zover ikheb gezien de enige die heeft aangegeven dat te willen doen, maar als ik iemand heb gemist, stuur vooral een dmmetje.

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@leejoow naast de naam die @wheli noemde weet ik wellicht nog een andere installateur. Mocht je zijn gegevens willen hebben, stuur dan ajb even een persoonlijk bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newenergy
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-03-2024
Goedeavond,
Met veel interesse het topic gevolgd omdat we ook aan een decentrale wtw zitten te denken.
Woonkamer-keuken in een L-vorm, oppervlakte 50m2.
Achtergevel bij de keuken heeft een overdekt terras en een wand van 60cm breed waar een of meerdere units op kunnen.
Voorgevel heeft een wand van 55cm breed waar het kan, is alleen minder fraai qua plaatsing (unit zit dan vlak bij de bank en in een hoek)
Zat al te kijken naar de volgende twee opties:
twee HRU-wall (2x60m3/h), 1x op voorgevel en 1x op achtergevel.
of 1x ComfoAir70 op de achtergevel.
We willen volgend jaar het toilet verbouwen (grenst aan de woonkamermuur). Dan kan hier een derde HRU-wall in komen die het toilet voorziet van verse lucht.

Belangrijk is geluid en natuurlijk ook de looks. We leven met twee personen en soms twee oudere kids erbij.
Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Newenergy Voor 2 personen is de 1 ComfoAir 70 met maximaal 60m3/h te krap. Deze zou dan vrijwel altijd op zijn maximale capaciteit moeten draaien want me niet bevorderlijk lijkt voor de geluidsproductie. Ook is het wtw rendement dan redelijk laag (ca 70%).
2 stuks van de HRU Wall á 60m3/h lijkt me het minimum wat je moet nemen qua debiet.
Reken voor elke persoon ca 30m3/h luchtverversing als je het goed wilt doen.

Met beide units die je noemde heb ik geen praktijkervaring, maar realiseer je dat deze units hun luchtstroom regelmatig omdraaien (elke 70 sec voor de HRU-wall) en dat dat meestal gepaard gaat met extra geluid.
Als dat geen probleem voor je is kun je ook kijken naar de 1-pijps alternatieven van b.v. Ambientika.
Of een Blauberg Freshbox 100 (met 2 pijpen). Waar je eventueel een tweede unit van kunt ophangen als de capaciteit toch wat mager is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesLec
Hoi medetweakers!

Had bijna een vents micra aangeschaft maar de vrouw des huizes vind het nogal een grote bak en we hebben al airco's hangen etc etc.

Ik was dan ook blij dat ik die Vents Breezy zag voorbij komen en dat jullie hierover wel positief lijken te zijn qua specs. Nadeel nog niet beschikbaar.
Tot je wat verder gaat zoeken en hem terug vindt op een Oekraiense website voor omgerekend nog geen 200 euro maar geen levering buiten Oekraïne.
Volgens een reactie daar is hij bijna gelijk aan de prana 150, dus ging ik daar even wat dieper op in. En wat vond ik? Jawel een apparaat met quasi dezelfde specs op wat sites in Lithouwen en ook 1 Belgische website
https://ecoventechnology....duct/prana_150_erp_pro_5/

Thoughts?
Ik zou het wel overwegen, alleen is die voorkant wat mij betreft mss wat raar/lelijk ivm die Breezy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@DriesLec de website van de Prana toont mi vreemde specificaties. Een verbruik in Wh? Los genoemde debieten die niet hetzelfde zijn voor toevoer en afvoer? Ik begrijp het niet.

De specificaties van de Breezy zijn duidelijker maar summier (wat ik gevonden heb op https://ventilation-syste...zy_leaflet_2023_07_en.pdf). Persoonlijk wordt ik er niet heel enthousiast van. Een (maximaal ?) debiet van 57m3/h voor de Breezy 160 is wel weinig of was je van plan er meerdere te installeren? Als het vermelde verbruik van 33Watt bij die 57m3/h hoort, dan vind ik dat een stevig verbruik. Idem voor 33dB LpA 3 meter van 3: dat is veel als dat bij 57m3/h hoort.

De Breezy 200 heeft wat betere papieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
DriesLec schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:10:
Hoi medetweakers!

Had bijna een vents micra aangeschaft maar de vrouw des huizes vind het nogal een grote bak en we hebben al airco's hangen etc etc.

Ik was dan ook blij dat ik die Vents Breezy zag voorbij komen en dat jullie hierover wel positief lijken te zijn qua specs. Nadeel nog niet beschikbaar.
Tot je wat verder gaat zoeken en hem terug vindt op een Oekraiense website voor omgerekend nog geen 200 euro maar geen levering buiten Oekraïne.
Volgens een reactie daar is hij bijna gelijk aan de prana 150, dus ging ik daar even wat dieper op in. En wat vond ik? Jawel een apparaat met quasi dezelfde specs op wat sites in Lithouwen en ook 1 Belgische website
https://ecoventechnology....duct/prana_150_erp_pro_5/

Thoughts?
Ik zou het wel overwegen, alleen is die voorkant wat mij betreft mss wat raar/lelijk ivm die Breezy.
Lijkt inderdaad wel ergveel op de Breezy, goed gevonden.
Aangezien Vents en Prana beide Oekraïense bedrijven zijn, zal het mij niet verbazen dat het hetzelfde systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Franciesco schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:44:
@DriesLec de website van de Prana toont mi vreemde specificaties. Een verbruik in Wh? Los genoemde debieten die niet hetzelfde zijn voor toevoer en afvoer? Ik begrijp het niet.

De specificaties van de Breezy zijn duidelijker maar summier (wat ik gevonden heb op https://ventilation-syste...zy_leaflet_2023_07_en.pdf). Persoonlijk wordt ik er niet heel enthousiast van. Een (maximaal ?) debiet van 57m3/h voor de Breezy 160 is wel weinig of was je van plan er meerdere te installeren? Als het vermelde verbruik van 33Watt bij die 57m3/h hoort, dan vind ik dat een stevig verbruik. Idem voor 33dB LpA 3 meter van 3: dat is veel als dat bij 57m3/h hoort.

De Breezy 200 heeft wat betere papieren.
Helemaal gelijk wat de Prana website betreft, je kan de specs ook elders vinden.
Ik vermoed dat de BE website een stel Oekraïners zijn die in het pseudo Nederlands iets aan de man willen brengen. ^^.
Ze doen als ik het goed begrijp ook meteen de installatie en dat zou ik idd niet doen maar eerder gewoon kopen en zelf instaleren, dus gaat me meer over de specs.

Wat betreft de breezy zou de 200 idd mijn voorkeur hebben. Indien nodig 2 keer de 160 als de prijs meevalt.
De micra's van deze wereld vallen wat groter uit dan dat de vrouw aan kan visueel ^^, maar ik wil wel gewoon iets goed. Er is niet zo heel veel te vinden over decentrale wtw buiten hier op tweakers dus sowieso al heel veel dank voor alle reacties iedereen en zeker ook @Franciesco voor je pms omtrent de micra!
Mss wordt het toch nog die als de breezy niet snel genoeg uit komt en ik nog wat door zeur. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Zijn er hier mensen met ervaring met het zelf plaatsen van de Climarad toestellen?
Gezien de kosten (1600 voor plaatsen van een Ventura, S-Fan en een B-Fan) zit ik er toch wel sterk aan te denken om het zelf te doen.

De grootste uitdaging zit volgens mij in de muurdoorvoeren maken, maar ook dat lijkt me met beleid goed te doen.

Zijn er specifieke zaken waar ik rekening mee moet houden? Qua garantie en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@leejoow Climarad heeft bij mij aangegeven dat de garantie vervalt als je zelf installeert.
Verder bij het boren iets aflopend boren voor condensvocht. Ik heb een boorbedrijf ,(kennis) het laten doen, daardoor is het erg mooi geworden. Blijft toch je gevel.
Doorgaans kost dat ca 100 euro per gat (eea afh van voorrijkosten en aantal gaten dat geboord moet worden uiteraard).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djvdb
leejoow schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:39:
Zijn er hier mensen met ervaring met het zelf plaatsen van de Climarad toestellen?
Gezien de kosten (1600 voor plaatsen van een Ventura, S-Fan en een B-Fan) zit ik er toch wel sterk aan te denken om het zelf te doen.

De grootste uitdaging zit volgens mij in de muurdoorvoeren maken, maar ook dat lijkt me met beleid goed te doen.

Zijn er specifieke zaken waar ik rekening mee moet houden? Qua garantie en dergelijke?
Ik ga het komende week doen maar laat net als @wheli gaten door een professional boren. Overigens heb ik via wasco de boormal aangeschaft ik zag dat je daar ook de Climarads zelf kan kopen. Mocht iemand nog een keer een boormal voor een sensa v2x nodig hebben dan mag je mij een pb sturen. Na de installatie post ik even wat foto’s :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

De sensa en ventura zie ik bij Wasco niet staan, wel de S-Fan en B-Fan. Vannacht maar eens de CO2 meter in de slaapkamer gezet: 2100ppm :/ (raam dicht en airco aan).

De slaapkamer ga ik zelf dan toch maar regelen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
De boormallen van Climarad kunnen ook retour gedaan worden na de installatie. De kosten worden dan gecrediteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfasdfsafd
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-07 08:09
Ik ben aan het kijken hoe wij ventilatiesysteem A in ons jaren 50 huis kunnen vervangen door iets moderners. Iemand is langs gekomen voor advies en het komt neer op een Climarad Venture beneden en een systeem met verschillende Fans op de eerste verdieping en zolder.

Ik had begrepen dat WTW eigenlijk altijd beter is en ben dankzij dit forum naar alle opties aan het kijken.

Om het verschil tussen WTW en niet-WTW te bepalen, heb ik eens aan ChatGPT gevraagd om hoeveel kWh dit nou eigen gaat. Daarbij heb ik wat gemiddelde waardes voor de buitentemperatuur gebruikt en 30m3/u/p aan luchtverplaatsing

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# Constants
rho = 1.225  # kg/m^3, density of air
cp = 1005  # J/kg·K, specific heat capacity of air

# Temperatures
inside_temperature = 20  # °C
outside_temperatures = {
    "Lente": 8,
    "Zomer": 20,
    "Herfst": 8,
    "Winter": 3
}

# Calculate the energy loss for each season
energy_loss_per_season = {}
for season, outside_temp in outside_temperatures.items():
    delta_T = inside_temperature - outside_temp
    Q = required_ventilation * rho * cp * delta_T  # energy in joules
    energy_loss_per_season[season] = Q / (3600 * 1000)  # Convert to kWh

energy_loss_per_season

{'Lente': 0.49245, 'Zomer': 0.0, 'Herfst': 0.49245, 'Winter': 0.6976375}

Het resultaat is dus minder dan 2kWh per jaar aan verlies. Klopt deze berekening wel? Want als dit het geval is, dan denk i dat ik wat minder moeite ga doen om alles met WTW uit te rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asdfasdfsafd schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:36:
Het resultaat is dus minder dan 2kWh per jaar aan verlies. Klopt deze berekening wel? Want als dit het geval is, dan denk i dat ik wat minder moeite ga doen om alles met WTW uit te rusten.
Ik ga die berekening niet nalopen, maar de uitkomst slaat natuurlijk nergens op, maar dat had je zelf ook op de achterkant van een bierviltje in 2 minuten kunnen bepalen.
Check even Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" en Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Bij ons bespaart de WTW rond de 4000 kWh thermisch per jaar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@asdfasdfsafd de som voor required_ventilation ontbreekt en moet vermenigvuldigd met het aantal uur per seizoen voor een uitkomst in joule/seizoen. Ik vermoed dat daar iets mis gaat.
Als je nu per ongeluk berekend hebt dat je 's winters gemiddeld 0,7 kWh/h (=700W) ventilatieverlies hebt komt dat dus op 700W * 24h/dag * 90 dagen =~1500 kWh per winter.

[ Voor 31% gewijzigd door Proton_ op 11-09-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@asdfasdfsafd Het verschil is zeker meer dan dat, vergeet niet dat een WTW comfort geeft zoals de inkomende buitenlucht wordt voorverwarmd in de winter waardoor je weer de verwarming iets lager kan zetten omdat het warmer voelt.

En als je een airco hebt werkt de WTW ook omgekeerd in de zomer(ja ervaring mee), waardoor de airco het makkelijker krijgt.

[ Voor 130% gewijzigd door mr_evil08 op 10-09-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfasdfsafd
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-07 08:09
Hartelijk dank!

Met een extra vermenigvuldiging lijkt dit de correcte berekening:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
# Re-defining the constants and variables
rho = 1.225  # kg/m^3, density of air
cp = 1005  # J/kg·K, specific heat capacity of air
inside_temperature = 20  # °C
outside_temperatures = {
    "Lente": 8,
    "Zomer": 20,
    "Herfst": 8,
    "Winter": 3
}
ventilation_rate_per_person = 30  # m^3/hour
number_of_people = 4
required_ventilation = ventilation_rate_per_person * number_of_people
hours_per_season = 3 * 30 * 24  # 3 months * 30 days/month * 24 hours/day

# Re-calculating the energy loss for each season over the entire season
energy_loss_per_season_whole = {}
for season, outside_temp in outside_temperatures.items():
    delta_T = inside_temperature - outside_temp
    Q_season = required_ventilation * rho * cp * delta_T * hours_per_season  # energy in joules
    energy_loss_per_season_whole[season] = Q_season / (3600 * 1000)  # Convert to kWh

energy_loss_per_season_whole

{'Lente': 1063.692, 'Zomer': 0.0, 'Herfst': 1063.692, 'Winter': 1506.897}

Dat ligt veel meer in lijn met de andere berichten.

Dan ga ik mij toch kijken of ik het met balans + WTW kan realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
Als het warmtevelies door ventilate 1500kWh per jaar is, in hoeverre is de investering in wtw dan financieel te verantwoorden? Immers 1500kWh warmte verlies aanvullen met warmtepomp zou zo'n 400kWh verbruik met zich meebrengen wat bij huidige stroomtarief ongeveer 150,- per jaar besparing geeft. En dat is bij 100% efficiëntie van de wtw, wat natuurlijk niet het geval is.

Daar staat echter tegenover de relatief grote investering, stroomgebruik van de WTW, onderhoud en vervangen van filter.

Uiteraard heb je comfort winst wat fijn is, maar kun je nog spreken van een acceptabele tvt?

[ Voor 7% gewijzigd door Fritso op 11-09-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
  • Laatst online: 01:16
Volgens mij blijkt uit die gecorrigeerde verkenning een 3500kwh besparing op jaar basis? En heb je airco komt daar meer bij.
Plus comfort, plus voordeel voor het milieu.
Dat is tegenover roosters denk ik dat je bedoelt? Dus gefilterde lucht kwaliteit en betere geluidswering.
Ik teken ervoor.
Maar of je een lening ervoor moet afsluiten bijv, waarschijnlijk niet.
Tvt is een bonus. Ik verdien mn fiets ook niet terug, of mn tv, of gameconsole...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
Met 3500kwh wordt het inderdaad al een stuk interessanter. Ik bedoelde inderdaad t.o.v. mechanische ventilatie met roosters zonder wtw.

Bedankt voor je toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Fritso puur financieel gezien kun je een WTW amper tot niet terug verdienen of je moet wel heel veel gaan ventileren en stoken dat de mussen van het dak vallen met luchtverwarming, het is een comfort apparaatje wat in de zomer voor een beetje verkoeling zorgen (bypass) en in de winter voorverwarming met vochtterugwinning.

Met luchtverwarming biedt het wel voordelen, bij vloerverwarming zo goed als niet(op comfort na).

Om die reden hangt hier alleen in de woonkamer/keuken een WTW en is de rest gewoon ventilatie C.
Een CV ketel verdien je ook nooit terug, is alleen maar een kostenpost...

Bij nieuwbouw geeft een WTW wel meer comfortverbetering doordat je stralingswarmte mist van verwarming, hierdoor voel je koude buitenlucht veel sneller, en raamroosters bij HR+++ niet doen...

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 11-09-2023 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:22
Die 1500/3500kwh is geen winst tov de huidige systemen maar de winst van een (vraaggestuurd?) wtw systeem dat goed is ingeregeld tov eenzelfde ingeregeld mechanische afvoer systeem met hetzelfde debiet.
Vergelijken met systeem A is niet mogelijk want je weet het debiet niet. Dat kan veel groter zijn, en dus de besparing is veel groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
Fritso schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:05:
Als het warmtevelies door ventilate 1500kWh per jaar is, in hoeverre is de investering in wtw dan financieel te verantwoorden? Immers 1500kWh warmte verlies aanvullen met warmtepomp zou zo'n 400kWh verbruik met zich meebrengen wat bij huidige stroomtarief ongeveer 150,- per jaar besparing geeft. En dat is bij 100% efficiëntie van de wtw, wat natuurlijk niet het geval is.

Daar staat echter tegenover de relatief grote investering, stroomgebruik van de WTW, onderhoud en vervangen van filter.

Uiteraard heb je comfort winst wat fijn is, maar kun je nog spreken van een acceptabele tvt?
Gezonde lucht behoeft geen tvt toch? Ik snap je punt ergens wel maar we moeten in de hele verduurzaming ook niet doorschieten in geld geld geld. Als je huis straks onder water staat (https://overstroomik.nl/) heb je toch spijt dat je niet wat minder naar tvt hebt gekeken.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik zou graag mijn kantoor voorzien van decentrale wtw. Dit is een aanbouw met 1 buitenmuur die grotendeels bestaat uit twee openslaande deuren. Er zit nog een zijlicht aan beide kanten waarvan ik misschien 1 kan opofferen om een wtw unit neer te hangen.

Maar liever zou ik iets door het dak laten gaan, heb namelijk plat dak. Alleen lijkt het erop dat al die dingen voor aan de muur zijn? Waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vimana
Aanname: omdat er condens afgevoerd moet worden? Dat gaat makkelijker met een iets aflopende horizontale buis.
Plus zal je ook rekening moeten houden met de inval van regen als je verticaal door het dak gaat.

Ik zie dat iemand anders ook al een keer met dezelfde vraag zat, zonder resultaat:
Decentrale WTW in verticale buis plaatsen?

[ Voor 26% gewijzigd door Vimana op 14-09-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4_rr
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-09 06:24
I.v.m. een aanbouw ben ik aan het kijken naar decentrale WTW.
Echter zijn de binnenunits meestal vrij groot (bijv, vents micra) en is de capaciteit beperkt.
Nu is het zo dat 1 muur van de aanbouw grenst aan een garage, waar ruimte is om een unit uit het zicht op te hangen. Tevens heb ik daar al een afvoer ivm condenswater zitten.

Is het een optie om een centrale WTW unit te gebruiken voor decentrale WTW?
In dit geval bijvoorbeeld de EnergiSava 250 S&P?
Dan is het idee 2 gaten van de aanbouw naar de garage te boren naar de unit, en van de unit in de garage 2 gaten weer naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Dat was een van de mogelijkheden die ik kreeg aangeboden toen ze hier een advies kwamen uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:08
c4_rr schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:30:
Echter zijn de binnenunits meestal vrij groot (bijv, vents micra) en is de capaciteit beperkt.
Nu is het zo dat 1 muur van de aanbouw grenst aan een garage, waar ruimte is om een unit uit het zicht op te hangen. Tevens heb ik daar al een afvoer ivm condenswater zitten.

Dan is het idee 2 gaten van de aanbouw naar de garage te boren naar de unit, en van de unit in de garage 2 gaten weer naar buiten.
Ik loop zelf ook te denken over zo'n constructie. Alleen zou ik dan ook nog de boven verdieping willen ventileren, die aanvoer buizen wil ik dan via de buitenmuur omhoog laten lopen (in en geisoleerde omkasting). Dus ben benieuwd of meer mensen hiermee ervaring hebben en of installateurs dit uberhaupt doen of dat het dan zelf klussen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
leejoow schreef op maandag 18 september 2023 @ 06:54:
Dat was een van de mogelijkheden die ik kreeg aangeboden toen ze hier een advies kwamen uitbrengen.
Mag ik vragen wie je adviseur was (evt via pm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
greg-a schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:58:
[...]

Ik loop zelf ook te denken over zo'n constructie. Alleen zou ik dan ook nog de boven verdieping willen ventileren, die aanvoer buizen wil ik dan via de buitenmuur omhoog laten lopen (in en geisoleerde omkasting). Dus ben benieuwd of meer mensen hiermee ervaring hebben en of installateurs dit uberhaupt doen of dat het dan zelf klussen wordt.
Mijn installateur voor aanbouw met nieuwe garage naast het huis wilde er niet aan. Pijpjes naar buiten en hij vond dat de manier waarop een centrale box werkt vereist dat je in de woonkamer dan ook wel netjes aanvoer en afvoer ver van elkaar maakt, waarbij hij dus vond dat mijn huidige plafond dan ook open zou moeten.

Eerder in dit topic gevraagd mee te denken maar niet veel reactie gehad. Met de installateur ben ik uiteindelijk op 2 decentrale buisvormige WTW's gekomen waarbij er 1 in de open keuken naar buiten blaast en de andere precies aan de andere kant van de woonkamer naar binnen. Ik moet de offerte nog krijgen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb de garage langs de woonkamer, er zouden dan twee ventielen in de muur komen op een 7 meter van elkaar.

Uiteindelijk niet voor gekozen omdat ik niet zo veel ruimte in de garage wil opofferen en ga nu waarschijnlijk voor een Climarad Ventura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Makkelijk schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:24:
[...]
Met de installateur ben ik uiteindelijk op 2 decentrale buisvormige WTW's gekomen waarbij er 1 in de open keuken naar buiten blaast en de andere precies aan de andere kant van de woonkamer naar binnen. Ik moet de offerte nog krijgen.
Hoe gaat hier de WTW functie van werken? Die werkt, vereenvoudigd, alleen doordat het WTW element opgewarmd wordt tijdens uitblazen. Waarbij die warmte weer afgegeven wordt bij het inblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
c4_rr schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:30:

Dat kan zeker naar mijn mening.
Wel zul je o.a. rekening met de geluidsproductie moeten houden. Oftewel: zorg in ieder geval voor dempers in de ruimte toe- en afvoer. En, zoals al opgemerkt, is enige afstand (liefst 2 meter of meer) tussen toe- en afvoerventiel gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Franciesco schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:25:
[...]

Hoe gaat hier de WTW functie van werken? Die werkt, vereenvoudigd, alleen doordat het WTW element opgewarmd wordt tijdens uitblazen. Waarbij die warmte weer afgegeven wordt bij het inblazen.
Bij dit soort systemen kunnen de losse WTW's - als het goed is - met elkaar communiceren en zullen ze om de x-uur/minuten omdraaien qua draairichting. Als dat niet het geval is heb je erg dure ventilatoren >:)
Pagina: 1 ... 17 ... 29 Laatste