Decentrale WTW in verticale buis plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-07 00:02
Zou het mogelijk zijn om een decentrale WTW unit zoals bijvoorbeeld een Südwind of deze https://vantubo.nl/air/recduo-wtw.html niet horizontaal door de muur maar in een verticale pijp door het dak te plaatsen?

zijn allemaal units van 100mm, zou ook mooi passen op een standaard dakdoorvoer.

Ik vraag dit omdat ik aan een renovatieproject in een huis wil beginnen met de goothoogte op 2 meter en wolfskappen, dus alles boven is schuin dak. Er is momenteel geen actieve ventilatie aanwezig in de woning, wel zijn er heel veel dakdoorvoeren met een pijpje naar een passieve ventilatieopening in de plafonds van diverse ruimtes boven en beneden.
Het aanleggen van een centraal WTW systeem lukt niet.
Een aantal decentrale ventilatie wtw's zou best een mooie oplossing zijn, alleen lijken die allemaal gebaseerd te zijn op een horizontale muurdoorvoer.
En muren heb ik dus niet boven.

Dus ik zat mij af te vragen of ik die units niet gewoon verticaal kon plaatsen in of tussen de bestaande verticale ventilatiepijpjes.

Redenen die ik zelf had bedacht dat het niet zou kunnen:
-Eventuele condens valt dan naar binnen in plaats van dat het naar buiten wegloopt. Hoe groot zou dit probleem zijn? bij een luchtvochtigheid van 70% en 20 graden zit er iets van 10 gram water per m3 in, bij 0 graden en 100% ongeveer 5 gram. Dus bij condensatie komt er 5 gram water per kuub lucht vrij. die units doen een keer 30 m2 per uur, dus dat zou 150 ml/gram per uur zijn. dat is significant. Maar door dezelfde warmtewisselaar waar ik denk dat het water condenseert trekt hij ook weer lucht van buiten van 0 graden die hij opwarmt naar 18 dus daar kan ook weer veel water in worden opgenomen. Dus zou het in de praktijk een issue zijn?
- lagering en geluidsdemping gemaakt voor horizontale montage. Lijkt me eigenlijk geen issue, al zoveel ventialtortjes gemaakt voor muurdoorvoeren opgehangen aan het plafond en nooit issues gezien.

Andere optie zou twee kleinere centrale wtw's bijvoorbeeld itho hru eco 200 plaatsen op verschillende plekken in het huis, maar dat is ook nog best een gedoe en voor dat geld kun je best veel decentrale wtw's halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joriv
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-06-2023
ha Lochnes,

ik kom je vraag tegen, helaas zonder antwoorden. ik zit met dezelfde vraag: een wc met een open ventilatiebuis door het dak. Heb je ondertussen op een andere manier, een antwoord gevonden?

ik hoor het graag!

groeten, Jori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-07 00:02
nee helaas,gaat hier waarschijnlijk centrale wtw worden