Het zijn leuke systemen maar ben zelf geen fan hiervan omdat elke x seconden windrichting wordt omgedraait, ik zelf heb liever een constant geluid dan steeds wegvalt.Makkelijk schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:24:
[...]
Mijn installateur voor aanbouw met nieuwe garage naast het huis wilde er niet aan. Pijpjes naar buiten en hij vond dat de manier waarop een centrale box werkt vereist dat je in de woonkamer dan ook wel netjes aanvoer en afvoer ver van elkaar maakt, waarbij hij dus vond dat mijn huidige plafond dan ook open zou moeten.
Eerder in dit topic gevraagd mee te denken maar niet veel reactie gehad. Met de installateur ben ik uiteindelijk op 2 decentrale buisvormige WTW's gekomen waarbij er 1 in de open keuken naar buiten blaast en de andere precies aan de andere kant van de woonkamer naar binnen. Ik moet de offerte nog krijgen.
Denk aan een druppende kraan, het is niet hard maar wel irritant geluid.
De 2 wtw,s communiceren samen met elkaar met wanneer de windrichting omdraaien.
Je hebt ook wel mini balansventilatiesystemen waarbij de kast in een andere ruimte kan hangen, zo overdreven groot zijn ze niet.
Zoals deze:
Blauberg Freshbox 110 K1
https://blaubergventilatoren.de/en/product/freshbox-110-k1
[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 19-09-2023 18:10 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
De technische vraag is natuurlijk wel, als er niet van richting verandert wordt, hoe warmen ze dan een warmte accu op met uitblazende lucht?mr_evil08 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:05:
[...]
Het zijn leuke systemen maar ben zelf geen fan hiervan omdat elke x seconden windrichting wordt omgedraait, ik zelf heb liever een constant geluid dan steeds wegvalt.
Denk aan een druppende kraan, het is niet hard maar wel irritant geluid.
De 2 wtw,s communiceren samen met elkaar met wanneer de windrichting omdraaien.
Je hebt ook wel mini balansventilatiesystemen waarbij de kast in een andere ruimte kan hangen, zo overdreven groot zijn ze niet.
Zoals deze:
Blauberg Freshbox 110 K1
Volgens mijn begrip is het zo dat zelfs als je twee units hebt master/slave dan wisselen ze nog steeds van richting om de WTW te kunnen realiseren. Maar door het hebben van een setje in sync is er dus wel altijd stroming ipv van 50% van de tijd. Als ze 1 kant op zouden blijven blazen (1 van buiten naar binnen en 1 van binnen naar buiten) kunnen ze WTW doen.
De units die zelf een in en uitgang hebben kunnen natuurlijk in de grote binnen kast WTW doen. Maar waar naar gevraagd wordt, twee units in sync in andere delen van de ruimte? Dat kan toch niet?
Nee sorry ze wisselen i.d.d uiteraard om. Maar ik snap het geluidsprobleem wel.Franciesco schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:59:
@greg-a ja, dat snap ik. Maar hoe komt de warmteterugwinning van de unit die uitblaast terecht bij de unit die inblaast? Want @Makkelijk schreef dat één unit in de open keuken naar buiten blaast en één unit in de woonkamer naar binnen blaast.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Dat kan wel maar dan moet je zorgen dat de woning luchtdicht is wat in praktijk haast niet te doen is gezien er altijd wel ergens een raam/rooster open is, of een tochtgat zit.Kaoh schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:33:
[...]
De units die zelf een in en uitgang hebben kunnen natuurlijk in de grote binnen kast WTW doen. Maar waar naar gevraagd wordt, twee units in sync in andere delen van de ruimte? Dat kan toch niet?
Lucht kiest de makkelijkste weg.
Hij heeft een openkeuken trouwens, dat is in feite 1 ruimte.
Om die reden hier ook alleen beneden een D-WTW met de deur naar de gang luchtdicht, boven is niet rendabel hier.
De afzuiging in badkamer bijvoorbeeld staat hier niet 24/7 op 100% en ook wordt daar niet 24/7 verwarmd.
[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 19-09-2023 18:53 ]
Mooi, het enige nadeel hieraan lijkt me in mijn situatie dat je altijd alleen in de uitbouw ventileert. Het plafond van de benedenverdieping gaat niet open dus buizen naar de zithoek zit er niet in.mr_evil08 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:05:
[...]
Blauberg Freshbox 110 K1
Goede tips. Ik heb besloten dat ik het ga proberen (ga het zelf installeren). Als de aanbouw klaar is en het werkt, zal ik mijn ervaring hier mee delen.Franciesco schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:31:
[...]
Dat kan zeker naar mijn mening.
Wel zul je o.a. rekening met de geluidsproductie moeten houden. Oftewel: zorg in ieder geval voor dempers in de ruimte toe- en afvoer. En, zoals al opgemerkt, is enige afstand (liefst 2 meter of meer) tussen toe- en afvoerventiel gewenst.
Heeft iedereen hier (als ze ze hebben) de Fresh-R's zelf geinstalleerd? Hoe zit het met de stroomaansluiting? Is het gewoon een stekker aansluiting of moet ik door de muur frezen en dat achteraf weer weg werken?
situatie plaatje. Mijn algehele plan is beschreven in centrale topic:
Yaldair in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
/f/image/M8jKH7rKzqf441MvWJvaam8V.png?f=fotoalbum_large)
Als ik de plattegrond zie heb je meer dan voldoende ruimte om aan 1 zijkant van de unit minimaal 30cm vrije ruimte te hebben. Dat is de eis voor de Climarad Ventura die je ook kan overwegen.
Of misschien 2x Blauberg Freshbox 100 die je wat verdeeld over de totale woonkamer en keuken?
Ander mogelijk alternatief is een klein "centraal" systeem aanleggen in het portaal? Met 2 doorgangen/inblaasventielen in de muur richting het zitgedeelte. En een afzuigventiel naast of boven de deur bij de keuken + in het portaal zelf?
Verse lucht verdeeld zich normaal gesproken best goed over een ruimte. Maar in de door jou voorgestelde plaatsing van één unit in de keuken die grotendeels afgeschermd is van de woonkamer maak ik me wel wat zorgen of de verse lucht voldoende aan de andere kant bij de eettafel in de woonkamer zal komen.
Mijn voorkeur zou toch hebben de ventilatieunit(s) wat centraler of verdeeld over de ruimtes te hebben.
Tenslotte heb ik een paar namen gepost van eigenaren van bepaalde types. Mocht je er bij willen of juist uit dat lijsje; let me know
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Bij mij wordt er nu een fresh-r in the wall geplaatst, ik lees dat WAF belangrijk is dan is naar mijn inziens in-the-wall the way to go.Yaldair schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:11:
Heeft iedereen hier (als ze ze hebben) de Fresh-R's zelf geinstalleerd? Hoe zit het met de stroomaansluiting? Is het gewoon een stekker aansluiting of moet ik door de muur frezen en dat achteraf weer weg werken?
Ik heb het uiteindelijk uitbesteed vanwege tijd gebrek + als ik de apparatuur moet gaan huren e.d. ook weer een hoop kosten kwijt ben.
De monteur gaf aan dat ze ook vaak in bestaande woningen plaatsen waarze ‘stofvrij’ installeren doormiddels van stofschermen en alles afplakken.
Hieronder een foto van de uitsparing waar de kast in komt te hangen. De isolatie waar de kast komt te hangen wordt er uitgesneden zoals je ziet, de kast zelf zou geïsoleerd zijn volgens de Fresh-R en de leverancier. Verder zouden ze als de kast geplaatst het compleet dicht gepurt, mij is vertelddat de isolatie niet achteruit zou gaan.Franciesco schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:12:
Interessant @kiefty14! Ik ben met name benieuwd hoe de inbouw in jouw situatie uit komt in combinatie met de spouwmuurisolatie. Heb je daar wat meer info over?
De kast is nog niet binnen en verwacht dat deze medio november geplaatst zal worden als ook alles weer gestuct is.
De reden voor ons om een D-WTW aan te schaffen was dat we van de down lufting ventilatie af willen en een recirculatie afzuigkap krijgen bij de kookplaat ipv direct naar buiten. Niet zozeer qua besparing op energie kosten als is dat wel mooi meegenomen uiteraard.
![]() | ![]() |
Het zou interessant zijn om achteraf met een warmtebeeldcamera foto's te maken op een koude dag.
Hoe dik was jouw spouwmuurisolatie op de inbouwplek @kiefty14?
Info uit Fresh-r documentatie:
Geminimaliseerde koude brug
De koude kant van de Fresh-r is volledig
gescheiden van de warme kant door een dikke
laag EPP-schuim en nylon schroeven.
10cm spouwisolatie[b]Franciesco in "Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning"
Hoe dik was jouw spouwmuurisolatie op de inbouwplek @kiefty14?
Top, mooie update!wheli schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:34:
Ik heb vandaag de TS vrij ingrijpend veranderd; uitleg en tabel uitgebreid en geüpdatet. Ik kijk nu scheel dus als jullie een foutje zien graag even laten weten. En als er nog units missen (niet elk subtype hoeft wat mij betreft in de TS) dan hoor ik het natuurlijk ook graag.
Tenslotte heb ik een paar namen gepost van eigenaren van bepaalde types. Mocht je er bij willen of juist uit dat lijsje; let me know
De Sena heb je nu trouwens op 100 m3 staan. Is toch ook gewoon 125 m3?
De Climarad 2.0 staat er ook nog in. Maar ik zie lastig voor me dat mensen in deze tijd nog een klassieke plaatstaal radiator zouden willen kopen. Beter vervangen door de Vita die een LTV convector heeft? Vwb WTW is de Vita gelijk aan de Sensa en de 2.0.
Mijn naam mag er eventueel wel bij voor de Vita ;-)
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Enige optie waarom je een recirculatiekap wil is als het echt niet anders kan kwa afvoer.
[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 22-09-2023 23:25 ]
De keuken wordt van voor naar achter in het huis verplaatst. Kookplaat komt nu in eiland, afzuiging zou via kruipruimte naar buiten kunnen. Alleen wordt het buizenstelsel dan aardig lang en gaat ten koste van de afzuiging. Dus het laatstemr_evil08 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 23:24:
@kiefty14 Recirculatiekappen is een achteruitgang kwa luchtkwaliteit tegenover een afzuigkap met afvoer naar buiten, een kap staat niet de heledag aan en er bestaande geisoleerde terugslagkleppen.
Enige optie waarom je een recirculatiekap wil is als het echt niet anders kan kwa afvoer.
Dat wist ik niet, heb je misschien een linkje?mr_evil08 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 23:24:
[...]
en er bestaande geisoleerde terugslagkleppen.
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Zoek op google naar Thermobox Ø125 mm / Thermobox Ø150 mm, kun je zo in de buis duwen op de plek waar je dak/muur isolatie zit.Gerbenvl schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:11:
[...]
Dat wist ik niet, heb je misschien een linkje?
Er is ook een electrische geisoleerde terugslagklep variant, daarvan kan ik de link/naam even niet vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 23-09-2023 09:21 ]
Berbel heeft een systeem wat zowel recirculatie als afvoer naar buiten kan doen. Die heet de Ecoswitch. Kan ook interessant zijn, al weet ik niet of dat goed kan als je via een kruipruimte moet werken. De meeste van dit soort systemen zijn gemaakt voor muurdoorvoeren.
Eerst de installatie nog eens regelen, zelf durf ik het boren van de gaten door de gevel niet aan.
Geluid vinden wij persoonlijk niet hinderlijk. Nogmaals dank @wheli dat we mochten komen luisteren. Mochten er in de toekomst nog mensen willen komen luisteren dan stel ik me bij deze beschikbaar als tweede adres in Zwolle.
Tijdens mijn zoektocht ben ik nog tegen het DreamHûs aangelopen. De TU delft doet hier oa onderzoek naar de energiebesparing van de Fresh-R. Ik heb ze gemaild en gevraagd of ze de data en bevindingen willen delen. Als ik hier meer info over heb zal ik het hier delen. Lijkt mij een mooie aanvulling voor de startpagina. Daarnaast heb ik sinds vorig jaar mijn eigen gasvebruik per graaddag bijgehouden. Na de winter kan ik een beeld delen van wat de invloed van de sensa op onze situatie is.
Voor de installatie van de sensa heb ik een boormal via wasco aangeschaft deze kan niet meer retour. Dus als mensen deze in de toekomst willen lenen om zelf te installeren mag je mij een pb sturen.
:strip_exif()/f/image/XgQlZzoXZTUejJbL4hPfrmSe.jpg?f=fotoalbum_large)
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
Buiten is het hier 75% en de temperatuur binnen is vrijwel gelijk dus ik snap dat het vocht niet naar buiten kan. Maar in de winter is dat natuurlijk een ander verhaal.
Ik heb sinds een week de basisventilatie van de Sensa aanstaan in de hoop dat als het stookseizoen begint we toch wat vocht het huis uit kunnen krijgen en zo wat zuiniger kunnen stoken.
Afgelopen winter heb ik bijna de hele kruipruimte met plastic bedekt omdat ik dacht dat het misschien uit de vloer kwam
Op zolder hebben we veluxramen die altijd minimaal op ventileren staan. Op de 1e verdieping roostertjes, altijd open (wat ondergedimensioneerd) en beneden de Sensa.
Zijn er meer mensen hier druk mee geweest?
Hier nog een plaatje over 2 jaar (in het gat waren we aan het verbouwen)
:strip_exif()/f/image/6xgUU2FCyGvvKfrTYsqDfQxD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door wheli op 27-09-2023 17:45 ]
De basisventilatie van de Sensa zal vast wel wat helpen om de lv iets omlaag te brengen. Volgens mijn metingen ventileert hij dan elk uur voor ca 30 minuten met een debiet vergelijkbaar met manuele stand 2á3. Hoeveel dat precies is weet ik niet, maar ik verwacht niet meer dan 25m3/h.
Het zou eigenlijk wel eens interessant zijn om een debietmeting te doen bij de verschillende standen van de Sensa (en Ventura).
Ben wel benieuwd waar je deze hebt gekocht?Sibrand schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:07:
Na enkele maanden mee te hebben gelezen en vele zoektochten op internet krijg ik deze week mijn Fresh-R 120 on the wall (premium) binnen. Ben erg benieuwd hoe de luchtkwaliteit komende winter is in huis; na aanbrengen van spouwmuurisolatie was deze vorige winter belabberd.
Eerst de installatie nog eens regelen, zelf durf ik het boren van de gaten door de gevel niet aan.
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Via Fresh-R zelf!FrancD schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:04:
[...]
Ben wel benieuwd waar je deze hebt gekocht?
Na veelvuldig contact met Coen Borren ook via hem besteld.
[ Voor 13% gewijzigd door Sibrand op 05-10-2023 16:49 ]
Doorgaans 19 gradenmr_evil08 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:54:
@wheli Wat is je binnentemperatuur?
18c of 22c maakt behoorlijk uit.
Pas boven 70% is actie nodig, de waardes zijn niet verkeerd.
In het niet stookgedeelde is het hier ook altijd 50-60% en dat is heel normaal.
Ook iun de zomer zoals nu?mr_evil08 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:54:
@wheli Wat is je binnentemperatuur?
18c of 22c maakt behoorlijk uit.
Pas boven 70% is actie nodig, de waardes zijn niet verkeerd.
In het niet stookgedeelde is het hier ook altijd 50-60% en dat is heel normaal.
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
Flink zitten meelezen in het voor mij nieuwe fenomeen decentrale WTW units. Nu overweeg ik hierin ook wat stappen te zetten en loop ik tegen wat vragen aan. In principe kan ik hier een bedrijf voor inschakelen, maar helemaal onafhankelijk zal dat niet zijn, mogelijk kan ik langs deze weg wat inzicht verkrijgen.
Casus
We hebben een jaren 70 huis gekocht waarvan we de sleutels eind deze maand krijgen. We gaan flink verduurzamen (na-isoleren, hybride WP, WP boiler). We komen vanaf een nieuwbouwhuis (gasloos) met centrale mechanische ventilatie (typeB?). Nieuwe woning heeft ook centrale afzuiging maar enkel voor badkamer.
In huidige huis hebben we soms wat issues: hoge co2 waarde (voornamelijk in kamer waar ik 3d print, logisch op zich, maar wel issue). Daarnaast ook merkbaar tocht gevoel bij de raamroosters in de woonkamer (en wat last van geluid van buiten).
Kortom, nieuwe huis is mooi moment om ventilatie beter aan te pakken. Centrale WTW ivm buizen slechte optie, decentraal leek perfect om volgende redenen:
- betere luchtkwaliteit binnen
- duurzamer huis
- licht koelen zomer
- mogelijkheid tot filters (gevoelig voor pollen in voorjaar)
Echter hebben we wel een flinke financiele constraint. Ik hoop voor circa 2k een paar slagen te kunnen maken (heel veel andere zaken in huis hebben meer prio). Dat betekent zeker niet dat ik verwacht een strak uitgedacht systeem daarvoor aan te leggen, maar simpelweg op bovenstaande 4 fronten dingen iets beter te maken dan het nu is (natuurlijke ventilatie).
Daarom vallen de grotere WTW units (zoals die climarad en fresh-r's e.d.) al snel af en leek een aantal suedwind ambientika's een betere optie.
Nu is onze woonkamer vrij groot (76m2, 197m3) daarnaast zal de deur naar bijkeuken en andere vertrekken in praktijk vaak openstaan en we hebben een open trapgat in woonkamer naar boven. Gezien het budget zitten we inclusief installatie al snel aan max 3 stuks (advanced versie). Dat is 180m3 aan capaciteit op hoogste vermogen, en je hoopt natuurlijk niet ze op max te hoeven draaien ivm geluid.
Mijn hoofdvraag is dus eigenlijk, hoeveel nut heeft het om dit te ondernemen als je een ondergedimensioneerd systeem aanlegt? Kan het dan beter helemaal niet ondernomen worden?
En als we de huidige raamrooster wel (deels) openlaten in aanvulling op de WTW, gaat dan al het duurzaamheidsvoordeel van de WTWs verloren of kan het nog steeds een interessante combinatie zijn?
De ambientika's heb ik niet echt ervaring mee. Met hoeveel mensen ben je in huis?
Als je een beetje handig bent dan kan je ook de gaten wel zelf boren, zeker bij Climarad met een boormal. Moet je alleen de unit zien te regelen, eventueel tweedehands.
Als je nu toch een grote verbouwing gaat doen, maar beperkt budget hebt voor een Wtw, is het dan geen optie om nu alleen het voorwerk voor centrale wtw te doen? Dus met name de buizen/leidingen aanleggen naar de juiste plekken. En dan over een tijdje de centrale wtw kopen als het budget het weer toestaat?Igor4 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:31:
Beste allemaal,
Flink zitten meelezen in het voor mij nieuwe fenomeen decentrale WTW units. Nu overweeg ik hierin ook wat stappen te zetten en loop ik tegen wat vragen aan. In principe kan ik hier een bedrijf voor inschakelen, maar helemaal onafhankelijk zal dat niet zijn, mogelijk kan ik langs deze weg wat inzicht verkrijgen.
Casus
We hebben een jaren 70 huis gekocht waarvan we de sleutels eind deze maand krijgen. We gaan flink verduurzamen (na-isoleren, hybride WP, WP boiler). We komen vanaf een nieuwbouwhuis (gasloos) met centrale mechanische ventilatie (typeB?). Nieuwe woning heeft ook centrale afzuiging maar enkel voor badkamer.
In huidige huis hebben we soms wat issues: hoge co2 waarde (voornamelijk in kamer waar ik 3d print, logisch op zich, maar wel issue). Daarnaast ook merkbaar tocht gevoel bij de raamroosters in de woonkamer (en wat last van geluid van buiten).
Kortom, nieuwe huis is mooi moment om ventilatie beter aan te pakken. Centrale WTW ivm buizen slechte optie, decentraal leek perfect om volgende redenen:
- duurzamer huis
- licht koelen zomer
Echter hebben we wel een flinke financiele constraint. Ik hoop voor circa 2k een paar slagen te kunnen maken (heel veel andere zaken in huis hebben meer prio). Dat betekent zeker niet dat ik verwacht een strak uitgedacht systeem daarvoor aan te leggen, maar simpelweg op bovenstaande 4 fronten dingen iets beter te maken dan het nu is (natuurlijke ventilatie).
Daarom vallen de grotere WTW units (zoals die climarad en fresh-r's e.d.) al snel af en leek een aantal suedwind ambientika's een betere optie.
Nu is onze woonkamer vrij groot (76m2, 197m3) daarnaast zal de deur naar bijkeuken en andere vertrekken in praktijk vaak openstaan en we hebben een open trapgat in woonkamer naar boven. Gezien het budget zitten we inclusief installatie al snel aan max 3 stuks (advanced versie). Dat is 180m3 aan capaciteit op hoogste vermogen, en je hoopt natuurlijk niet ze op max te hoeven draaien ivm geluid.
Mijn hoofdvraag is dus eigenlijk, hoeveel nut heeft het om dit te ondernemen als je een ondergedimensioneerd systeem aanlegt? Kan het dan beter helemaal niet ondernomen worden?
En als we de huidige raamrooster wel (deels) openlaten in aanvulling op de WTW, gaat dan al het duurzaamheidsvoordeel van de WTWs verloren of kan het nog steeds een interessante combinatie zijn?
Hmm, dat wachten lijkt me sowieso de fijnste optie, eerst even zien hoe luchtkwaliteit sowieso is straks, echter is het probleem/geval dat het huis nu helemaal open gaat. Dat is vooral relevant ivm stroom krijgen op de plek van een decentrale wtw. Ik kan kabels op dit moment nog mooi infrezen en naar juiste plek krijgen, straks wordt alles nog gestuct.wheli schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:47:
Ik zou je raamroosters niet behouden want dan heb je alsnog tocht. Misschien een domme optie maar kan je niet gewoon eerst een jaartje ervaren en 1000 euro extra sparen en het volgend jaar helemaal naar wens doen?
De ambientika's heb ik niet echt ervaring mee. Met hoeveel mensen ben je in huis?
Als je een beetje handig bent dan kan je ook de gaten wel zelf boren, zeker bij Climarad met een boormal. Moet je alleen de unit zien te regelen, eventueel tweedehands.
We zijn met 3 z’n drieeen in huis. Gevoelsmatig heeft 1 grote unit minder de voorkeur, Het lijkt me niet zo mooi, duur en lijkt me intuitief wat minder logisch om alle lucht aan/afvoer op 1 plek te hebben in de woonkamer (denk meer geluid net als met centrale ventilatie unit)
Het is ALTIJD een goed idee om gewoon de extra stopcontacten alvast te laten plaatsen. Gebruik je ze toch niet hiervoor gaan ze vast nog heel nuttig zijn voor andere plannen die je gaat verzinnenIgor4 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:18:
[...]
Hmm, dat wachten lijkt me sowieso de fijnste optie, eerst even zien hoe luchtkwaliteit sowieso is straks, echter is het probleem/geval dat het huis nu helemaal open gaat. Dat is vooral relevant ivm stroom krijgen op de plek van een decentrale wtw. Ik kan kabels op dit moment nog mooi infrezen en naar juiste plek krijgen, straks wordt alles nog gestuct.
We zijn met 3 z’n drieeen in huis. Gevoelsmatig heeft 1 grote unit minder de voorkeur, Het lijkt me niet zo mooi, duur en lijkt me intuitief wat minder logisch om alle lucht aan/afvoer op 1 plek te hebben in de woonkamer (denk meer geluid net als met centrale ventilatie unit)
Exact, ga ik dat doen! maar dan de elektra voor de decentrale wtw. Buizen voor centrale wtw gaan ivm oud huis sowieso niet/moeilijk lukken ivm moeilijk wegwerken (veel koofjes, niet mooi)greg-a schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:17:
[...]
Als je nu toch een grote verbouwing gaat doen, maar beperkt budget hebt voor een Wtw, is het dan geen optie om nu alleen het voorwerk voor centrale wtw te doen? Dus met name de buizen/leidingen aanleggen naar de juiste plekken. En dan over een tijdje de centrale wtw kopen als het budget het weer toestaat?
Will do! Al denk ik dat stroomtoevoer op de hoogte van een decentrale wtw op de muur niet heel snel gebruikt wordt. Misschien wandlampjesKaoh schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 00:00:
[...]
Het is ALTIJD een goed idee om gewoon de extra stopcontacten alvast te laten plaatsen. Gebruik je ze toch niet hiervoor gaan ze vast nog heel nuttig zijn voor andere plannen die je gaat verzinnen
Iemand anders die nog wat duiding kan geven bij het mogelijke effect van een ondergedimensioneerd systeem? Heeft dat uberhaupt nog positief effect icm enkele open raamroosters?
Hier ervaring met Zehnder comfoair 70 en Sudwind ambientika. Ik zou je aanraden een plannetje te maken. Als centraal geen optie is dan kiezen welke units je waar wilt ophangen en voorbereiding elektra treffen. Komt vrij specifiek waar die kabel moet liggen als je later geen breekwerk wilt hebben. Vervolgens stapsgewijs installeren bij nieuw budget.Igor4 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:31:
Beste allemaal,
Casus
- duurzamer huis
- licht koelen zomer
Inhoudelijk: meerdere ambientikas in woonkamer zou ik niet snel aanraden. Dan liever twee comfoairs, die hoeven niet telkens luchtstroom te draaien. Nog beter is doorsparen voor 1 grote unit met bypass, zoals ik meen climarad aanbiedt.
Hallo, ik heb reeds ervaring met vier Ambitieka sudwind balanse ventilatoren, twee in huiskamer/intreehal (draad gekoppeld) en twee bijkeuken/achter uitgang (hier zit mijn slaapkamer tussen) de laatste ook draad gekoppeld, woonkamer staat altijd op stand 1 en bij slaapkamer gaat s'nachts op stille modus.Igor4 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:31:
Beste allemaal,
Casus
- duurzamer huis
- licht koelen zomer
De andere standen gebruik ik alleen om te koelen of schilderen binnen
Heb net ook drie Ghost 160 wireless decentrale ventitators gekocht bij ITEC, er zijn ook meer leveranciers maar deze is een stuk goedkoper dan de sudwind, twee zijn reeds geinstalleerd en draaien goed en in feite is de naam anders maar het product is precies hetzelfde als de sudwind ambitieka, allebei gemaakt in Italie
https://www.itecluchtrein...nservice/bedrijfsgegevens
Ik heb voor deze decentrale ventilators gekozen omdat de dicht kunnen als er rook en stank overlast is, maar ook tegen harde wind (woon op het platte land) mijn huis is ongeveer 140M2 groot
De gaten heb ik zelf geboord met een lange boor en een gewone 12mm widai boor, Ons bevalt het prima en het is handig te bedienen.
Succes en veel plezier in je nieuwe huis.
Grappig om te zien die Ghost Wireless, echt exact hetzelfde inderdaad als de Ambientika, maar een ander logootje er op. En iets goedkoper ook, vorig jaar heb ik €920,- betaald inclusief €25,- verzendkosten toen betaald voor 2 stuks Ambientika Wireless. Als je de 2 keer de Ghost Wireless zou bestellen kost het je €840,- inclusief verzending en je hebt garantie via Nederland.Anticky schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:21:
[...]
Hallo, ik heb reeds ervaring met vier Ambitieka sudwind balanse ventilatoren, twee in huiskamer/intreehal (draad gekoppeld) en twee bijkeuken/achter uitgang (hier zit mijn slaapkamer tussen) de laatste ook draad gekoppeld, woonkamer staat altijd op stand 1 en bij slaapkamer gaat s'nachts op stille modus.
Heb net ook drie Ghost 160 wireless decentrale ventitators gekocht bij ITEC, er zijn ook meer leveranciers maar deze is een stuk goedkoper dan de sudwind, twee zijn reeds geinstalleerd en draaien goed en in feite is de naam anders maar het product is precies hetzelfde als de sudwind ambitieka, allebei gemaakt in Italie
Ik heb voor deze decentrale ventilators gekozen omdat de dicht kunnen als er rook en stank overlast is, maar ook tegen harde wind (woon op het platte land) mijn huis is ongeveer 140M2 groot
De gaten heb ik zelf geboord met een lange boor en een gewone 12mm widai boor, Ons bevalt het prima en het is handig te bedienen.
Wat is dan het verschil met de BSK zephyr ?Anticky schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:21:
[...]
Hallo, ik heb reeds ervaring met vier Ambitieka sudwind balanse ventilatoren, twee in huiskamer/intreehal (draad gekoppeld) en twee bijkeuken/achter uitgang (hier zit mijn slaapkamer tussen) de laatste ook draad gekoppeld, woonkamer staat altijd op stand 1 en bij slaapkamer gaat s'nachts op stille modus.
https://www.itecluchtrein...ilatie-warmteterugwinning
Zijn deze ook te koppelen met bijv Home Assistant aangezien ze wireless zijn.
Bij 1 pijps WTWs dien je woning wel goed luchtdicht te maken gezien ze continue de luchtstroom omkeren, en uiteraard minstens 2 of 4, doe je dat niet dan grote kans dat elders lucht aanzuigt en je moet tegen het geluid kunnen van contineu omdraaiende fans/windrichting, geluid valt weg en komt terug etc.Igor4 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:31:
Beste allemaal,
Casus
- duurzamer huis
- licht koelen zomer
Is inderdaad vergelijkbaar alleen de ceramische warmtewisselaar is 5cm korter dan de Ghost, maar de BSK heeft standaard een CO2 sensor, ik ging vooral voor dezelfde bediening en betere warmte terugwinning.Wat is dan het verschil met de BSK zephyr ?
Ik weet niet of ze te koppelen zijn, de WiFi is alleen onderling te koppelen zover ik weet.
Dat is een interessante tip! Lijkt me al met al aardig vergelijkbaar met ambientika wireless als ik ze zo 1 op 1 vergelijk (niet exact zoals de ghost idd). Iets stiller volgens de specs zelfs, klein verliesje op efficientie. Circa 200 euro goedkoper dan de ambientika's, dus wel zeer het overwegen waard.mklcln schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:08:
[...]
Wat is dan het verschil met de BSK zephyr ?
Hier review van iemand die hem open maakte en de pcb, fan etc als goed bestempelde:
https://www.diynot.com/di...recovery-retrofit.613734/
CO2 sensor lees ik helaas nergens terug? Denk het overigens ook niet, zijn aardig dure sensoren volgens mij. Zelfs de ambientika smart heeft er geen (benadert CO2 met een andere metric meende ik)Anticky schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:41:
[...]
Is inderdaad vergelijkbaar alleen de ceramische warmtewisselaar is 5cm korter dan de Ghost, maar de BSK heeft standaard een CO2 sensor, ik ging vooral voor dezelfde bediening en betere warmte terugwinning.
Ik weet niet of ze te koppelen zijn, de WiFi is alleen onderling te koppelen zover ik weet.
Hmm ja, terechte punten. In mijn geval zou ik dus ondergedimensioneerd zitten en daarmee eigenlijk toch wel ook met aanvullende raamroosters moeten werken. Ik vermoed dat dit op totaalniveau toch positief is versus huidige situatie, maar even bezien.. eerst nav eerdere tips maar zorgen dat er elektra is op de aangewezen plekken, dan eentje monteren in werkkamer en zien hoe geluid uitpakt, dan zien we verdermr_evil08 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:45:
[...]
Bij 1 pijps WTWs dien je woning wel goed luchtdicht te maken gezien ze continue de luchtstroom omkeren, en uiteraard minstens 2 of 4, doe je dat niet dan grote kans dat elders lucht aanzuigt en je moet tegen het geluid kunnen van contineu omdraaiende fans/windrichting, geluid valt weg en komt terug etc.
Dank voor adviezen!
Dank! en goede punten. Ik neig ook naar die oplossing. Ook omdat ik liever niet zo'n grote unit in woonkamer wil.Anticky schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:21:
[...]
Gat boren zelf lijkt me erg complex/arbeidsintensief. Ik weet niet wat een 12mm widai boor is, maar als je door een spouwmuur heen moet met een 160mm gat dan heb je toch wel serieuze apparatuur nodig lijkt me?
Maar dan doe je vrijwel niks meer met warmteterugwinning.Igor4 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:39:
[...]
Hmm ja, terechte punten. In mijn geval zou ik dus ondergedimensioneerd zitten en daarmee eigenlijk toch wel ook met aanvullende raamroosters moeten werken. Ik vermoed dat dit op totaalniveau toch positief is versus huidige situatie, maar even bezien.. eerst nav eerdere tips maar zorgen dat er elektra is op de aangewezen plekken, dan eentje monteren in werkkamer en zien hoe geluid uitpakt, dan zien we verder
Dank voor adviezen!
Valt mee, sporten is ook arbeidsintensief. Heb gewoon een circel op de muur getrokken om buis van 160mm en daar een hoop gaten geboort met een boorhamer, kalksteen is vrij zacht ben je zo door beton weet ik niet.Igor4 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:42:
[...]
Gat boren zelf lijkt me erg complex/arbeidsintensief. Ik weet niet wat een 12mm widai boor is, maar als je door een spouwmuur heen moet met een 160mm gat dan heb je toch wel serieuze apparatuur nodig lijkt me?
Google : Wat is een widia boor?
Widia-boren zijn boren waarvan de punt bedekt is met het geharde wolfraamcarbide. In dit geval wordt een plaatje wolfraamcarbide door hardsolderen in het dragermateriaal (meestal staal) vastgesoldeerd, een methode die ook bij bepaalde typen steenbeitels wordt toegepast.

Ah op die manier. Het lijkt me lastig om het gat door de bakstenen schil mooi rond te krijgen op die manier. Maar goed, zolang je niet te ver afwijkt, kun je de rest met pur opvullen en mooie buitenkap eroverheen.Anticky schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:05:
[...]
Valt mee, sporten is ook arbeidsintensief. Heb gewoon een circel op de muur getrokken om buis van 160mm en daar een hoop gaten geboort met een boorhamer, kalksteen is vrij zacht ben je zo door beton weet ik niet.
Google : Wat is een widia boor?
Widia-boren zijn boren waarvan de punt bedekt is met het geharde wolfraamcarbide. In dit geval wordt een plaatje wolfraamcarbide door hardsolderen in het dragermateriaal (meestal staal) vastgesoldeerd, een methode die ook bij bepaalde typen steenbeitels wordt toegepast.
Je noemde widai boor, dus dat was mijn google zoekterm. Aangezien ik daarna alleen maar kleine boortjes te zien kreeg, zag ik niet voor me hoe je daar een 160mm gat mee ging maken
Klopt, dat wordt dan waarschijnlijk sterk beperkt..mr_evil08 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:10:
[...]
Maar dan doe je vrijwel niks meer met warmteterugwinning.
Bijkomend voordeel is dat we dan geen vloerverwarming in bijkeuken hoeven aan te leggen (willen die verwarmd hebben) en gelijk airco zonder buitenunit erbij. Maar het moet natuurlijk wel een degelijk ding zijn. Lees helaas weinig reviews van specifiek de HRV versie (vermoedelijk schieten velen hem af ivm herrie)
De innova rinnova 2.0 is een warmtepomp, geen WTW, en dat is precies de reden waarom die zoveel herrie maakt omdat de compressor binnen staat.Igor4 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:27:
Ander idee is om toch voor iets groots te gaan zoals een innova rinnova 2.0. Het is groot en maakt op basis van ervaringen van medetweakers een hoop herrie. Maar ik heb een bijkeuken waar ik hem kwijt kan waarvan de deur vaak openstaat naar de rest vd woning. Dat kan helpen met geluid, al weet ik niet of de trek groot genoeg is om lucht in de uithoeken vd woonkamer ververst te krijgen.
Bijkomend voordeel is dat we dan geen vloerverwarming in bijkeuken hoeven aan te leggen (willen die verwarmd hebben) en gelijk airco zonder buitenunit erbij. Maar het moet natuurlijk wel een degelijk ding zijn. Lees helaas weinig reviews van specifiek de HRV versie (vermoedelijk schieten velen hem af ivm herrie)
Vloerverwarming is geen must bij een warmtepomp, een hardnekkig fabel die blijft rondgaan, er zijn ook fancoils.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 14-10-2023 09:19 ]
Ik heb uiteindelijk de Climarad Sensa gekozen; minder capaciteit en wat luider dan de Ventura maar omdat we juist een vrij kleine woonkamer hebben vond ik de Ventura echt te groot. De Sensa valt veel mensen niet eens op, ze denken dat het een 'design' radiator is.
Climarad Vita hier. Geen Breda, maar wel West Brabant, dus wel in de buurt. Vita is zelfde WTW systeem als Climarad 2.0 en Sensa. PB maar als je een keer wil luisteren.pascoa341 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:08:
Heeft iemand in Breda een decentrale WTW staan. Ik zit te twijfelen tussen een groot en duur blok (Climarad) of een of twee kleinere units (bv. Suedwind of Zehnder), maar zou graag eens luisteren naar de geluidsproductie.
Nadat de week ervoor een lokale installateur niet op kwam dagen heb ik maar een (redelijk) lokale betonboorder laten komen.
De gaten zaten zomaar in de muur, en de installatie daarna was ook vrij snel gedaan!
Scheelde een hoop dat ik alles al op de binnenmuur had afgetekend qua gaten.
Afgelopen weekend dus kunnen ervaren hoe de unit werkt.
Heb een goedkope C02 meter naast de bank staan, en gister tijdens een sessie bankhangen bleef de waarde mooi rond de 1000 zweven.
Voorheen ging deze al aardig snel boven de 1600, waarna we een raampje openden.
Ben benieuwd naar de gegevens welke gelogd worden op de webportaal, als het goed is krijg ik daar later deze week toegang tot.
Edit: qua geluid valt het me alles mee. Toen ik vanochtend beneden kwam hoorde ik de unit op de laagste stand; dan is het ook alleen maar de luchtstroom welke hoorbaar is.
Met achtergrondgeluid (televisie, radio) heb ik ook in stand 3 de Fresh-R niet gehoord.
[ Voor 15% gewijzigd door Sibrand op 17-10-2023 07:17 ]
Tijdje geleden dat ik op dit forum bericht ben geweest. Even een update van onze kant m.b.t. de Climarad ventilatieJeroenTheStig schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:56:
[...]
Ah oke, het ligt dus niet aan onze installatie dat we ook waarden van 1300 PPM maten, fijn om te weten. Wel gek eigenlijk, want in de documentatie staat dat het apparaat op 800 PPM staat ingesteld, waarbij je zou verwachten dat de S-fan de waarde ook om en nabij de 800 PPM blijft houden in de autostand. Wellicht dat een externe climarad CO2-sensor betere resultaten geeft, maar die dingen zijn behoorlijk aan de prijs.
Uiteindelijk is bij ons een monteur van Climarad geweest om enkele parameters in de S-fans te wijzigen. Wat ik heb begrepen is dat er een aantal setpoints ingesteld kunnen worden, namelijk bij welke PPM-waarde schakelt het apparaat in en bij welke PPM-waarde gaat het apparaat nog een tandje harder blazen. Ik kan me niet meer precies herinneren wat voor waarden ze exact hebben ingesteld, maar i.p.v. bij 800 PPM schakelt het apparaat nu op 600 PPM al in. Sindsdien meten we ongeveer 900 a 1000 PPM met twee personen in de slaapkamer i.p.v. 1300 a 1400, dus dat is een flinke verbetering. Voorheen zagen we het ledje ook nooit voorbij stand 2 gaan in de autostand, nu licht ledlampje 3 ook regelmatig op.
Helaas kan je zelf niet zo veel veranderen aan de instellingen, enige wat je zou kunnen doen zonder monteur is het maximaal debiet omlaag schroeven (`>` + `||` tegelijkertijd inhouden, opschalen met `+` of terugschroeven met `-`) en dan voordat je gaat slapen het apparaat handmatig op stand 3 zetten. Deze stand 3 wordt namelijk t.o.v. het maximale debiet bepaald, waardoor je kunt finetunen om het apparaat niet te lawaaiig te maken in stand 3. Overigens blijft deze handmatige stand ook maar 4 uur draaien, want na 4 uur schakelt hij automatisch weer om naar de auto-stand. Ook deze periode kun je helaas niet wijzigen, dat kan alleen een monteur doen.
1) De S-Fan is door een monteur van Climarad bijgesteld. Hierdoor komt de maximale CO2 waarde nu normaal niet meer boven de 1.000 wat een prima waarde is.
2) De Maxi-Fan en K-Fan doen zonder problemen hun werk. Toevallig vanochtend rood filter lampje op de S-Fan (na 8 maanden). Filter schoongemaakt (stofzuiger). Kijken wanneer filter lampje weer aangaat. Heb nieuw filter voor de S-Fan al klaarliggen. Filter gekregen van Climarad monteur. Waarom Climarad monteur? Nou, dat is wel een verhaal .....
3) Ventura V1X is een 'maandagochtend' uitvoering gebleken..... Ventura toerde niet op bij verhoogde CO2. Lampjes op Ventura gingen wel naar een hogere stand, maar ventilatie bleef op laagste niveau. Duurde even, maar monteur Climarad hier geweest (2 uurtjes rijden naar Brabant). Was een kapotte printplaat en die is vervangen. Na tijdje viel me op dat zelfde probleem terug was. Monteur afgelopen vrijdag weer langsgeweest en weer printplaat vervangen. Deed het weer. Zaterdag viel me weer hetzelfde probleem op..... Gelukkig had de monteur al zelf aangegeven dat een volgende keer hij de hele Ventura wilde vervangen. Naast whatsapp met de monteur, vanochtend ook aan Climarad (Service) zelf gevraagd of ze willen komen vervangen. Moet bevestiging hiervan nog krijgen.
Verder bevalt de Ventura mij prima qua ventilatie vermogen en geluid productie. Zet hem zelf ook wel eens op de hoogste stand (5) en dan maak ie best wel wat geluid. Als ik toch de hond ga uitlaten, kan ie mooi even de benedenverdieping opfrissen. Als je dan terugkomt is het zoveel beter qua luchtkwaliteit dan de bedompte lucht van 'vroeger'. Heerlijk!
Zelf heb ik in het begin ook problemen met de Ventura gehad: bleef altijd op max auto draaien ongeacht CO2 waarde en instellingen. Toen is er ook een andere unit geplaatst door Climarad.
Extra luchten doe ik ook regelmatig, maar dan voornamelijk met de Sensa in de keuken. B.v. om wat resterende eetluchtjes te verdrijven. Of in de ochtend om de lucht extra te verfrissen als mijn hondjes in de keuken geslapen hebben. Inderdaad is dat een fijne optie!
Zag dat de Climarad S fan en de Vents Micra (of de Blauberg variant?) kunnen verwarmen, dat zal niet echt efficiënt zijn maar hoef ook niet heel veel te verwarmen. Zijn hier ervaringen mee? Zou ik hiermee een droger klimaat kunnen creëren?
[ Voor 96% gewijzigd door Beekforel op 19-10-2023 17:36 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als het ventileren niet zozeer het punt is, is een ontvochtiger dan geen optie?Beekforel schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:25:
Ik overweeg een decentrale unit voor onze slaapkamer. Inhoud ongeveer 40 m3. De CO2 is niet zo'n probleem, die blijft rond de 800 in een nacht (met 2 personen). Maar ik krijg de ruimte niet goed droog, luchtvochtigheid vaak wel 75% . We verwarmen er ook maar een beetje, ik houd het op 16 graden met een elektrische kachel momenteel.
Zag dat de Climarad S fan en de Vents Micra (of de Blauberg variant?) kunnen verwarmen, dat zal niet echt efficiënt zijn maar hoef ook niet heel veel te verwarmen. Zijn hier ervaringen mee? Zou ik hiermee een droger klimaat kunnen creëren?
Is exact hetzelfde als een elektrische convector kachel kwa zuinigheid, een kleine slaapkamer op 16c houden lukt daar wel mee.
Persoonlijk zou ik de freshbox niet in de slaapkamer hangen, teveel geluid, woonkamer is prima.
[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 19-10-2023 19:44 ]
Vrijdag 17 november a.s. komt Climarad de Ventura vervangen. Ik ben benieuwd ....Rikri schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:17:
[...]
3) Ventura V1X is een 'maandagochtend' uitvoering gebleken..... Ventura toerde niet op bij verhoogde CO2. Lampjes op Ventura gingen wel naar een hogere stand, maar ventilatie bleef op laagste niveau. Duurde even, maar monteur Climarad hier geweest (2 uurtjes rijden naar Brabant). Was een kapotte printplaat en die is vervangen. Na tijdje viel me op dat zelfde probleem terug was. Monteur afgelopen vrijdag weer langsgeweest en weer printplaat vervangen. Deed het weer. Zaterdag viel me weer hetzelfde probleem op..... Gelukkig had de monteur al zelf aangegeven dat een volgende keer hij de hele Ventura wilde vervangen. Naast whatsapp met de monteur, vanochtend ook aan Climarad (Service) zelf gevraagd of ze willen komen vervangen. Moet bevestiging hiervan nog krijgen.
Hier in de straat hangt vrijwel elke avond in het stookseizoen een behoorlijke stank van houtstook.
De enige units die ik zo kan vinden zijn de Freshbox/Micra en de Ambientika's.
Zit namelijk erg te twijfelen om anders maar een Sonair 3.0 te installeren. Geen WTW, maar wel een klap goedkoper.
Ik zie dat Blauberg UK hun versie van de Breezy heeft, genaamde De-Carbon Freshpoint.
https://www.blauberg.co.u...-heat-recovery-ventilator
Frontpaneel ziet er iets anders/cleaner uit. Lees niets over smarthome bediening zoals de Breezy dat heeft.
Maar slechts £ 684 (circa € 785,-) is niet verkeerd.
Heb mij wat verdiept in ontvochtigers maar al met al zijn die ook niet heel goedkoop en heb je wel een apparaat erbij wat (redelijk veel) aandacht nodig heeft.Vimana schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:30:
[...]
Als het ventileren niet zozeer het punt is, is een ontvochtiger dan geen optie?
Ik hoop dat ik met WTW ventilatie het vochtpercentage ook omlaag kan brengen en daarbij ook nog eens extra schone lucht krijg. Maar obv de andere reacties is geluid blijkbaar ook een probleem, hier had ik geen rekening mee gehouden.
In de Zehnder ComfoAir kunnen F7 filters in.Vimana schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:52:
Iemand nog tips voor een unit waar koolstoffilters in kunnen?
Hier in de straat hangt vrijwel elke avond in het stookseizoen een behoorlijke stank van houtstook.
De enige units die ik zo kan vinden zijn de Freshbox/Micra en de Ambientika's.
Zit namelijk erg te twijfelen om anders maar een Sonair 3.0 te installeren. Geen WTW, maar wel een klap goedkoper.
Ja, klopt. Alleen is F7 voor fijnstof. Geen geur. Dat moet zover ik weet koolstof zijnNicoHF schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:17:
[...]
In de Zehnder ComfoAir kunnen F7 filters in.
Dit ziet er uit als een mooie oplossing. Een aan allebei de kanten van de woonkamer en we hebben waarschijnlijk wel voldoende afzuiging voor een enigszins redelijke prijs en zonder enorme bak.Vimana schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:45:
Even terugkomend op de Vents Breezy/Prana.
Ik zie dat Blauberg UK hun versie van de Breezy heeft, genaamde De-Carbon Freshpoint.
Frontpaneel ziet er iets anders/cleaner uit. Lees niets over smarthome bediening zoals de Breezy dat heeft.
Dit soort filters kunnen erin:Vimana schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:38:
[...]
Ja, klopt. Alleen is F7 voor fijnstof. Geen geur. Dat moet zover ik weet koolstof zijn
https://www.wtw-filtersho...r-q-g4-f7-actiefkool.html
Of deze
https://www.ventilatielan...ef-kool-paneelfilter.html
[ Voor 17% gewijzigd door NicoHF op 23-10-2023 21:20 ]
Klopt excuus.Vimana schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:21:
Ik dacht even dat je de ComfoSpot bedoelde. Maar de ComfoAir is geen decentrale unit als ik het zo zie.
Zat in het verkeerde topic.
Als de deuren en pui dicht zijn loopt de CO2 concentratie met de vier personen in ons gezin nu al snel op tot waarden boven de 1500ppm. Ik wil daarom graag decentrale ventilatie met WTW installeren. Ik vroeg me af wat jullie denken van plaatsing in de eetkamer op de in de plattegrond aangegeven plekken (WTW unit 1 / 2?)? De units zouden dan komen in de aanbouw die grenst aan het perceel van de buren (en de buren kijken dan dus uit op de roosters van de ventilatie units). De units komen op deze manier in twee nissen naast de centraal geplaatste haard te hangen, laag bij de grond zodat ze niet in het zicht lopen. Denken jullie dat dit een goede oplossing zou kunnen zijn?
Ik ben er ook nog niet uit welke units het beste zouden kunnen passen. Uiterlijk is belangrijk ivm WAF en CO2 gestuurde regeling is essentieel. Verder natuurlijk capaciteit en geluidsniveau. Aansturing via wifi is een pre. Ik betaal liever wat meer voor iets wat op al deze punten voldoet dan dat ik een compromis maak. Wat is jullie advies hier?
:fill(white):strip_exif()/f/image/xOqrxSMa3XnnLzy0gsBtpxdc.png?f=user_large)
En wil je de raamroosters kwijt? Of laten zitten?
Het is inderdaad een open keuken dus het idee was om op deze manier de hele begane grond te ventileren.wheli schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:57:
Is de keuken open? Maw: kan de lucht over je aanrecht heen?
En wil je de raamroosters kwijt? Of laten zitten?
De roosters mogen blijven wat mij betreft maar de roosters in de woonkamer staan op het westen en daar komt vaak koude wind door, dus zou op zich gewenst zijn om deze dicht te houden of in ieder geval minder open.
Enige punt bedenk ik me nu is dat ze er niets tegenaan moeten gaan zetten aan de buitenkant natuurlijk (en niet zelf ooit uitbouwen). Hmm misschien toch beter aan andere kant van de uitbouw dan plaatsen (onder raam waar nu de roosters zitten).
Moeten we uberhaupt nog rekening houden met minimale vrije ruimte rondom zo'n unit? En qua plaatsing, heeft iemand goede ervaring met installateur in Zuid-Limburg?
Kan nog steeds geen van die apparaten in mijn klauwen krijgen en ik check quasi dagelijks.Vimana schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:45:
Even terugkomend op de Vents Breezy/Prana.
Op de radar
Vents Breezy
Prana (enorm lelijk ding)
Blauberg freshpoint
Climtec quattro profi
Die laatste is ook wel interessant omdat die net iets meer doet qua design, heeft bvb een frontje die een soort van houtstructuur nabootst bvb. Qua specs liggen ze allemaal vrij dicht bij elkaar afhankelijk van het exacte modelletje.
Die climtec zegt n aluminium heat recovery system te hebben, de rest koper, geen idee wat daar superieur in is. Climtec beweert 93% wat iets hoger is dan Vents en Blauberg.
Als je ze ergens makkelijk kunt krijgen, zeker posten. Zal ik ook doen, mocht ik de eerste zijn.
Dit was het antwoord:
"Mag niet verkocht worden in West-Europa (maakt veel te veel geluid).
De UK = buiten Europa inmiddels en dus hebben die niks meer met regelgeving binnen de EU."
Uiteindelijk is de conclusie dat ik het nu niet meeneem in de verbouwing. Wel jammer want dan is er dus even geen ventilatie. Maar het werd zo duur, ik heb het vermoeden dat het achteraf in het voorjaar voordeliger kan ook al moet er dan misschien weer wat open. En dan wil ik alsnog die blauberg in the wall gaan gebruiken. Goeie tip, mooie oplossing. De unit kan dan in de bijkeuken en de uitblaas aan de andere kant van metalstud wandje naar binnen.Makkelijk schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:54:
[...]
Mooi, het enige nadeel hieraan lijkt me in mijn situatie dat je altijd alleen in de uitbouw ventileert. Het plafond van de benedenverdieping gaat niet open dus buizen naar de zithoek zit er niet in.
Het is ook nog net mijn perceel maar wel op de erfscheiding. Dus inderdaad achteraf niet zo'n slimme optie om te overwegen. Voortschrijdend inzicht...wheli schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:10:
Oh ik had begrepen dat het wel op jouw perceel was maar richting de buren. Als zij in theorie de mogelijkheid hebben om die muur dicht te maken zou ik ook een andere plek kiezen.
Nu nog een installateur vinden en beslissen welke het gaat worden. De post hierboven mbt geluid is ook food for thought.
De Climarad units moet je ophangen met een boormal, als je die bestelt/leent/marktplaats en een boorbedrijf belt ben je veruit het goedkoopste uit. Enige is dat je volgens mij geen garantie hebt.
Zou dat inderdaad niet doen. Het is handig dat je er gewoon zelf bij kan om soms een keer schoon te maken bijvoorbeeld en zeker weet dat het kanaal open is. Je verstandhouding met de buren is nu misschien goed, maar je weet nooit hoe dat in de toekomst is als er bijvoorbeeld ooit een keer iemand anders gaat wonen.sanderenzo schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:26:
[...]
Het is ook nog net mijn perceel maar wel op de erfscheiding. Dus inderdaad achteraf niet zo'n slimme optie om te overwegen. Voortschrijdend inzicht...
[...]
Goede tips, thanks. Helaas ken ik niemand met zo'n ding, ze zijn toch nog niet zo wijdverbreid volgens mij. De Climarads zien er goed uit maar als ik het goed zie dus 20cm dik, best nog een pakket voor tegen de muur.wheli schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:08:
Ik zou zeker even gaan luisteren voordat je een unit koopt. Wat acceptabel is voor iemand verschilt enorm per persoon maar ook natuurlijk de locatie in huis waar je hem hangt.
De Climarad units moet je ophangen met een boormal, als je die bestelt/leent/marktplaats en een boorbedrijf belt ben je veruit het goedkoopste uit. Enige is dat je volgens mij geen garantie hebt.
Helemaal waar. Beter geen risico lopen met zoiets.Gerbenvl schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:19:
[...]
Zou dat inderdaad niet doen. Het is handig dat je er gewoon zelf bij kan om soms een keer schoon te maken bijvoorbeeld en zeker weet dat het kanaal open is. Je verstandhouding met de buren is nu misschien goed, maar je weet nooit hoe dat in de toekomst is als er bijvoorbeeld ooit een keer iemand anders gaat wonen.
Welke regio woon je? Alleen al hier op het forum zijn er best veel Climarad gebruikers. In Apeldoorn hangt in een soort klimaathuis een Fresh-R en je kan die verkoper (Coen Boeren uit mn hoofd) ook bellen om te vragen waar er in je buurt één hangt.sanderenzo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:41:
[...]
Goede tips, thanks. Helaas ken ik niemand met zo'n ding, ze zijn toch nog niet zo wijdverbreid volgens mij. De Climarads zien er goed uit maar als ik het goed zie dus 20cm dik, best nog een pakket voor tegen de muur.
Hij lijkt op een radiator, hier heeft nog nooit iemand hem herkent als ventilatiesysteem
Emily83 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:10:
Hoi Tweakers, we zijn een woning uit de jaren 80 volledig aan het renoveren. Triple glas zonder ventilatieroosters, muurisolatie en dakisolatie zijn we nu mee bezig. Vloerisolatie volgt nog. De vorige eigenaar was nogal van de natuurlijke ventilatie, dus we hebben in de woonkamer en de keuken al doorvoeren in de muur. Mooie kans om er decentrale WTW units in te zetten in plaats van een centraal buizencircus.
Boven zien we wel goede opties om buizen te leggen naar de 2 slaapkamers, badkamer en (slaap)zoldertje. We hebben een geschikte dakdoorvoer op een plek waar we max 2m afstand naar alle ruimtes moeten afleggen.
De woonkamer/eetkamer is zo'n 32m2, de keuken (geen deur, gewoon open doorloop van 1m breed) is 8,5m2. We gaan er met z'n drieën wonen, om het weekend met 4 personen.
Als ik het goed begrijp, dan moeten we voor de woonkamer/eetkamer/keuken dus een unit hebben die zo'n 150m3 kan verversen?
En nog een vraag over de bestaande gaten in de muur. Die zijn aan de buitenkant afgewerkt door de 4 bakstenen verticaal te plaatsen zonder te voegen. Kan dat niet gewoon dienen als inlaat, als we dat stevig vast kunnen zetten?
Zie topicstart: hoeveel personen wonen er (nu/toekomst) bepaalt vooral het debiet. Als je niet heel geluid-gevoelig bent kan je wellicht ook wel uitkomen met 120 m3.Emily83 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:04:
Hoi Tweakers, even een crosspost want ik was per ongeluk in het centrale wtw topic geland.
[...]
En heb je wat foto's van die muur? Ik snap het niet helemaal.
Voor units met een gescheiden toe- an afvoer zal het heel toevallig zijn als je één bestaande doorgang kunt blijven gebruiken. De 1 buis-units met een gecombineerde toe- en afvoer hebben een beperkte capaciteit en maken bovendien extra geluid bij het omdraaien van de luchtstroom. Geen idee of dat voor jullie acceptabel is.
Alleen verticale open voegen voor toe- en afvoer zijn niet voldoende: dit zal te veel weerstand geven waardoor geluid en stroomverbruik toenemen. En de unit(s) waarschijnlijk ook niet het beoogde debiet kunnen halen. Maar dit kan lijkt me relatief gemakkelijk opgelost worden door het gat uit te boren en een roster te plaatsen zoals normaal gesproken ook gedaan wordt.
Voor doorgaans 3 á 4 personen heb je liefst 4x30m3=120m3/h nodig. Bij voorkeur moet dat debiet i.v.m. geluidsproductie ruim onder de maximale capaciteit van de unit(s) liggen. Bij 1 unit kom je dan al snel uit op de Climarad Ventura. Maar je kunt ook meerdere units nemen die wat mij betreft dan bij voorkeur een gescheiden toe- en afvoer hebben.
Verse lucht verspreid relatief gemakkelijk door de ruimte. Maar met een smalle doorgang van 1 meter breed van woonkamer naar keuken is een enigszins centrale plek toch beter.
Nog even over het centrale wtw systeem wat je voor boven wilt aanleggen: als het kan zou ik die ook voor beneden inzetten. Decentraal heeft zijn beperkingen in debiet en geluidsproductie en is bovendien relatief kostbaar als je een grote unit zoals de Ventura gaat plaatsen. Waarschijnlijk kun je voor hetzelfde geld of minder een beter uitgebalanceerd systeem beneden krijgen als het systeem van boven uitgebreid wordt. Maar dat moet dan natuurlijk wel technisch (en cosmetisch) haalbaar zijn.