Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emily83
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-11-2023
Even een snelle reactie want druk aan het werk.

Dank voor de input tot zover! Zie hier het gat in de muur in de woonkamer (keuken is exact hetzelfde). Onder de beide gaten is overigens ondertussen een stroompunt aangelegd. De bakstenen aan de buitenkant zullen we er dan naar uithalen ivm luchtweerstand).

Hier denken we aan Blauberg Vento A50 maar die heeft 50m3 capaciteit en dan komen we dus (zeker) 20m3 tekort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBUB_EO-n7MMdi4lWp-eF-YUgsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFN62aHXkK7KEPO7WMDgBl8x.jpg?f=fotoalbum_large

Het idee is dan dat keuken en woonkamer gaan pendelen via de twee bestaande doorvoeren. Dan denk ik dat het probleem met de opening tussen woonkamer en keuken van 1m breed wel opgelost is, want aan beide kanten wordt de lucht ververst.

Boven willen we wel een centrale WTW aanleggen. Misschien een optie om daar een unit met meer capaciteit in te zetten, met bijvoorbeeld een aan- en afvoer naar de benedenverdieping? We hebben net een schoorsteen verwijderd dus er zit een gat (alleen liefst vervangen ik de schoorsteen dus niet voor een koof, maar OK..).

[ Voor 6% gewijzigd door Emily83 op 01-11-2023 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:52
@Emily83 De Blauberg Vento A50 hoor je in setjes van 2 te nemen anders ontbreekt WTW, dit zijn 1 buis systemen, een freshbox kan al snel goedkoper zijn als je het totaal plaatje uitrekend.

2 vento,s heb je in feite maar 50 m3/h gezien de 1 afzuigt en de ander aanzuigt op dat moment.
729 euro per stuk...

(De Freshbox wil je niet harder dan 50% laten draaien ivm geluid).

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 01-11-2023 16:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:24
Zo, dat zijn forse gaten @Emily83! Heel bijzonder gemaakt ook zo te zien. Mocht je die gaten gaan hergebruiken, dan zul je wat er van over blijft moeten gaan afdichten en isoleren. Wat meestal zijn die pijpen niet veel meer dan 15cm doorsnede.
Is de gevel geisoleerd? Zo ja, dan is het misschien wel handiger om deze gaten eerst weer netjes dicht te metselen+te isoleren en vervolgens op de gewenste plekken nieuwe gaten te boren.

Wat @mr_evil08 al zegt. Dus reken je niet rijk met 50m3/h voor een Vento. Ook wil je die doorgaans niet op max hebben staan draaien. Zoals gezegd: neem overcapaciteit. B.v. 120m3/h op (totaal) 70% van de capaciteit.

Ben benieuwd of je toch nog een acceptabele mogelijkheid ziet om beneden ook met een centraal systeem te gaan werken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-06 18:04
Eens met @Franciesco , alleen de Brink Air 70 heeft een grotere diameter (uit mn hoofd 25 cm) maar doet ook maar 70m3 (en is niet goedkoop)

Centraal is het mooiste en deze gaten hergebruiken wordt lastig.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:44
Vraagje: heeft iemand in het zuiden van het land (Eindhoven/Veldhoven omgeving) misschien een climarad Ventura v1x hangen? Waar ik en mijn vrouw eens naar mogen kijken/luisteren? We zitten die te overwegen voor bij ons beneden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emily83
Franciesco schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:43:
Zo, dat zijn forse gaten @Emily83! Heel bijzonder gemaakt ook zo te zien. Mocht je die gaten gaan hergebruiken, dan zul je wat er van over blijft moeten gaan afdichten en isoleren. Wat meestal zijn die pijpen niet veel meer dan 15cm doorsnede.
Is de gevel geisoleerd? Zo ja, dan is het misschien wel handiger om deze gaten eerst weer netjes dicht te metselen+te isoleren en vervolgens op de gewenste plekken nieuwe gaten te boren.

Wat @mr_evil08 al zegt. Dus reken je niet rijk met 50m3/h voor een Vento. Ook wil je die doorgaans niet op max hebben staan draaien. Zoals gezegd: neem overcapaciteit. B.v. 120m3/h op (totaal) 70% van de capaciteit.

Ben benieuwd of je toch nog een acceptabele mogelijkheid ziet om beneden ook met een centraal systeem te gaan werken,
De gevels worden van binnenuit geïsoleerd, en het zijn inderdaad beste gaten... Overcapaciteit: check. En ik ga eens overleggen met m'n man over opties voor centrale WTW. We hebben namelijk nog de schoorsteen die we evt kunnen inzetten.

Hoe dan ook: met triple glas kozijnen, is er wat betreft ventilatie echt geen weg meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emily83
wheli schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:43:
Eens met @Franciesco , alleen de Brink Air 70 heeft een grotere diameter (uit mn hoofd 25 cm) maar doet ook maar 70m3 (en is niet goedkoop)

Centraal is het mooiste en deze gaten hergebruiken wordt lastig.
We gaan het zien. We zullen op korte termijn knopen door moeten hakken want de gevelisolatie staat in de planning voor de komende weken.

Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emily83
Best lastig verhaal nog. We overwegen nu 2 centrale units (Ducobox comfort energy). Even uitgaand van 240m3 + overcapaciteit: we zoeken dus beneden minimaal 150m3 capaciteit voor 4 personen. Boven hetzelfde maar met een centrale unit gaat dat wel lukken.

Grote decentrale units zoals Climarad hebben we opgezocht, dit is voor ons geen optie.

Mocht het toch nog beneden decentraal worden, iemand hier ervaring met Ambientika?

Plattegrondjes - het grote gat dat ik postte, zit in de hoek naast de erker. Het gat in de keuken zit in de hoek naast het raam. Verder zit er dus een gat van 20-25cm zo'n beetje vlak naast de opening tussen woonkamer en keuken boven de hoek van de bank zi'n beetje. Als we voor volledig centraal gaan (en dan komt zo'n Whisper unit wel goed uit de verf), dan moeten we dus een koof bouwen in de hoek van de slaapkamer erboven (de kamer met 2 persoonsbed, links naast de deur). Liever niet..

Is het kwaliteitsverschil tussen centraal en decentraal groot?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RktM0nCW49rKsST8pjw4-Va5VM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaxiZxaFxXLv60uY963ZgGr3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kMLn404RUzJy34kIY32EqIFwJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCVwlcKdlnqLUDYw5np0Hj9V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
De kleine 'eenpijps' ventilatie units hebben als nadeel dat ze elke minuut ong de luchtstroom omdraaien. Je hoort dan een tikje vaak en sommige mensen vinden dat hinderlijk. Per unit is de capaciteit ook bepekert dus je moet er meerdere ophangen.
Een centrale unit heeft als voordeel dat je vaak met één grote buis als aanvoer in de woonkamer als voldoende debiet hebt en je dit veel minder gaten in je muur hebt. Ook hebben ze een wat hoger rendement.
Als het alleen een koof is zou ik voor centraal gaan persoonlijk. Je kan die eventueel verstoppen in een mooie (kleding)kastenwand ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
@wheli Redement maakt amper tot niet uit tussen decentraal en centraal WTW, het is puur het geluid en energieverbruik wat het verschil kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Emily83 heb je bij een centraal systeem wel de mogelijkheid om meerdere ventielen beneden te plaatsen? Want voor, laten ze zeggen 120m3/h, zul je minimaal 2 maar liever 3 toevoer ventielen moeten plaatsen.
Daarnaast (minimaal) een afvoer ventiel in de keuken.
Bovenstaande wel afhankelijk van het hele ventilatie plaatje, maar het geeft een idee.

Voor de Ambientika’s en andere 1 buis systemen met vergelijkbare capaciteit: voor een goede capaciteit i.c.m. acceptabele geluidsproductie zul je er waarschijnlijk 4 moeten plaatsen. Die kunnen dan in 2 paren werken zodat toe- en afvoer in balans blijft.
Nog een punt om over na te denken: als je in de keuken een 1-pijps wtw systeem plaatst en in de woonkamer de andere (of zelfs andere 3), dan zal dat betekenen dat de luchtverplaatsing regelmatig van de keuken naar de woonkamer toe is. Hierdoor zullen kookgeuren dus ook meer kans krijgen om te verspreiden naar de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
mr_evil08 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:06:
@wheli Redement maakt amper tot niet uit tussen decentraal en centraal WTW, het is puur het geluid en energieverbruik wat het verschil kan maken.
Ja misschien was ik niet duidelijk, met 'wat hoger' bedoel ik enkele procenten. In de TS staan wat mij betreft bijna allemaal prima producten maar ik ben ook wel slechter presenterende types tegengekomen met maar 80-85% rendement. Centraal zit vrijwel altijd boven de 90% tot zelf 95% wtw.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
Inderdaad.
En zeker bij hogere debieten kan dat best schelen. Want dan loopt het rendement vaak behoorlijk terug.
Tegenwoordig wordt het rendement van een wtw systeem normaal gesproken opgegeven volgens EN 13141-7. Dat komt neer op 70% van het maximale debiet en een systeem wat volledig in balans functioneert.

Enkele voorbeelden decentrale units:
  • Climarad Ventura V1X: max 90%, maar 79,7% rendement bij 70% van max debiet=180m3/h
  • Climarad Sensa V2X: max 90%, maar 76% rendement bij 70% van max debiet=85m3/h
  • Fresh-R 120: max 90%, maar 87% rendement bij 67% (70% is niet opgegeven) van max debiet=80m3/h
  • Blauberg Freshbox 200 ERV: max 85%, maar 68% rendement bij 60% (70% is niet opgegeven) van max debiet=120m3/h
  • Blauberg Freshbox 100: max 98%, maar 90% rendement bij 75% (70% is niet opgegeven) van max debiet=75m3/h
  • Blauberg Freshbox 100 ERV: max 98%, maar 85% rendement bij 75% (70% is niet opgegeven) van max debiet=75m3/h
  • Ambientika: max 93%, maar (niet helemaal zeker) lijkt 80,4% rendement bij nominaal/60% van max debiet= ca 40m3/h
Enkele voorbeelden centrale units (relatief wat kleinere modellen genomen):
  • Zehnder Comfoair Q350: 92,3% rendement bij 70% van max debiet=245m3/h
  • Zehnder Comfoair standaard 300: 87% rendement bij 70% van max debiet=210m3/h
  • Brink Flair 200: 92% rendement bij 70% van max debiet=140m3/h
  • Brink Flair 300: 93,7% rendement bij 70% van max debiet=210m3/h
Modellen met een enthalpiewisselaar hebben doorgaans een iets lager wtw rendement. Als het kouder wordt en een unit niet meer in balans kan draaien, dan zal het rendement afnemen.
Opletten geblazen als er alleen een maximaal rendement opgegeven wordt zonder verdere specificatie of norm. Dat komt helaas regelmatig voor of je moet diep zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Franciesco Toevoeging op "Modellen met een enthalpiewisselaar hebben doorgaans een iets lager wtw rendement. "
Dat is alleen van toepassing als de WTW geen voorverwarmer heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emily83
wheli schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:34:
De kleine 'eenpijps' ventilatie units hebben als nadeel dat ze elke minuut ong de luchtstroom omdraaien. Je hoort dan een tikje vaak en sommige mensen vinden dat hinderlijk. Per unit is de capaciteit ook bepekert dus je moet er meerdere ophangen.
Een centrale unit heeft als voordeel dat je vaak met één grote buis als aanvoer in de woonkamer als voldoende debiet hebt en je dit veel minder gaten in je muur hebt. Ook hebben ze een wat hoger rendement.
Als het alleen een koof is zou ik voor centraal gaan persoonlijk. Je kan die eventueel verstoppen in een mooie (kleding)kastenwand ;)
Hahaha, met name je laatste argument komt wel binnen :P . Zonder gekheid.. ik denk dat ik me maar weer in het centrale WTW topic ga melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emily83
Franciesco schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:33:
@Emily83 heb je bij een centraal systeem wel de mogelijkheid om meerdere ventielen beneden te plaatsen? Want voor, laten ze zeggen 120m3/h, zul je minimaal 2 maar liever 3 toevoer ventielen moeten plaatsen.
Daarnaast (minimaal) een afvoer ventiel in de keuken.
Bovenstaande wel afhankelijk van het hele ventilatie plaatje, maar het geeft een idee.

Voor de Ambientika’s en andere 1 buis systemen met vergelijkbare capaciteit: voor een goede capaciteit i.c.m. acceptabele geluidsproductie zul je er waarschijnlijk 4 moeten plaatsen. Die kunnen dan in 2 paren werken zodat toe- en afvoer in balans blijft.
Nog een punt om over na te denken: als je in de keuken een 1-pijps wtw systeem plaatst en in de woonkamer de andere (of zelfs andere 3), dan zal dat betekenen dat de luchtverplaatsing regelmatig van de keuken naar de woonkamer toe is. Hierdoor zullen kookgeuren dus ook meer kans krijgen om te verspreiden naar de woonkamer.
Mijn man zegt dat het kan. En als hij het zegt, dan lukt het wel. In de keuken hebben we het bestaande gat van de afzuigkap of we zetten 'm boven de deur tussen keuken en gang, dan zouden we daar een verlaagd plafond kunnen maken.

4 decentrale WTW's op 1 verdieping wordt me te gek ;) . Wel heel leerzaam dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauO
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-05 14:33
Blij met alle info hier, ik kom er echter nog niet echt uit.
Situatie: tot kantoor omgebouwde garage (16 m2) . Kan geen raam open (goed geïsoleerde openslaande garagedeuren). Voor de koudere dagen dus iets van ventilatie nodig. Vanwege muziekinstrumenten die hier ook liggen moet het klimaat zo stabiel mogelijk zijn. Verwarming is mede daarom vloerverwarming. Voor ventilatie willen we decentrale balansventilatie.
* graag een redelijk stille unit, want er wordt dus veel gewerkt in die ruimte (door 1 persoon). en de indeling is zo dat de unit in de buurt van het bureau zal komen.
* niet alleen op co2 maar ook op vochtgehalte sturend. Maar je moet hem ook zelf aan kunnen zetten naar behoefte
* de muur waar de unit doorheen moet is ca 29 cm dik (jaren 70 huis). Aan de ander zijde van die muur is een openbaar voetpad, dus de buitenzijde mag niet erg uitsteken en moet er netjes uitzien.
* zomerkoeling snachts zou prettig zijn mits er enige temperatuur sturing bij zit (want het mag echt niet < 17 graden worden binnen)
Ik heb tot nu toe niks kunnen vinden dat hieraan voldoet, maar ik zie op dit forum allerlei merken de ik nog niet kende, Ik hoop op gerichte tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rikri
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-05 15:28
Yaldair schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:01:
Vraagje: heeft iemand in het zuiden van het land (Eindhoven/Veldhoven omgeving) misschien een climarad Ventura v1x hangen? Waar ik en mijn vrouw eens naar mogen kijken/luisteren? We zitten die te overwegen voor bij ons beneden :)
@Yaldair
Ik woon in Veghel en heb een Climarad Ventura V1X hangen. Wordt gepland 17-11 a.s. vervangen omdat automatisch optoeren bij verhoogde CO2 niet werkt. Maar als het gaat om luisteren/kijken dan maakt dat niets uit. Hoe drinken jullie de koffie? ;)

Gr. Richard Kriek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awaal
  • Laatst online: 30-03-2024
Binnenkort wordt in onze woonkamer triple glas geplaatst zonder roosters. Ik ben dus op zoek naar een ander wijze van ventileren. De woonkamer/keuken is ongeveer 40m2 en zijn met ons tweeën. Overige ruimten is verder geen probleem. Wat ik zo lees wordt het denk ik een decentrale WTW. Ik hoor graag verdere adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
awaal schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:25:
Binnenkort wordt in onze woonkamer triple glas geplaatst zonder roosters. Ik ben dus op zoek naar een ander wijze van ventileren. De woonkamer/keuken is ongeveer 40m2 en zijn met ons tweeën. Overige ruimten is verder geen probleem. Wat ik zo lees wordt het denk ik een decentrale WTW. Ik hoor graag verdere adviezen.
Als een centrale optie niet mogelijk is dan is dat zeker een handige keuze. Een unit met 80-120 m³ max debiet is dan het beste.
Als je nader advies wil graag even een plattegrond en eisen van je zelf (moet het stil werken? Heb je genoeg ruimte op de muur? Budget?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
Rikri schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:16:
[...]

@Yaldair
Ik woon in Veghel en heb een Climarad Ventura V1X hangen. Wordt gepland 17-11 a.s. vervangen omdat automatisch optoeren bij verhoogde CO2 niet werkt. Maar als het gaat om luisteren/kijken dan maakt dat niets uit. Hoe drinken jullie de koffie? ;)

Gr. Richard Kriek
Hoi Richard, bedankt. Afgelopen maandag zijn ze echter hier geweest om te kijken wat er mogelijk is, en helaas ga ik het niet redden met alleen een climarad in de keuken in mijn situatie. Nu change of plans en zit te kijken naar 2 centrale systemen (1 beneden, 1 boven). Luisteren naar de climarad hoeft dus niet meer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awaal
wheli schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:58:
[...]

Als een centrale optie niet mogelijk is dan is dat zeker een handige keuze. Een unit met 80-120 m³ max debiet is dan het beste.
Als je nader advies wil graag even een plattegrond en eisen van je zelf (moet het stil werken? Heb je genoeg ruimte op de muur? Budget?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeeS9ZRnSst7wQ6uud3koIfJVpM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VQ2APKITJEhKiVqbPFFi8U6d.jpg?f=user_large

De rechterzijde is buitenmuur en de unit zou daar ergens geplaatst kunnen worden. Een stil werkende unit is een pré en budget ligt rond de max 2K. We installeren wel zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Ik zou dan denk ik voor de blauwberg freshbox 100 gaan. Zit je net onder de 2k, gaten van 100mm zijn nog wel zelf te boren en debiet tot 100 m³ (met zn tweeën regelmatig op stand 3, 27 dba).
Climarad is Fresh-R vallen buiten je budget.

Alternatief is éénpijps systemen maar die hoor je dus tikken/klikken.
Misschien heeft iemand anders nog een andere suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awaal
wheli schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:10:
Ik zou dan denk ik voor de blauwberg freshbox 100 gaan. Zit je net onder de 2k, gaten van 100mm zijn nog wel zelf te boren en debiet tot 100 m³ (met zn tweeën regelmatig op stand 3, 27 dba).

Ik had zelf de Brink air 70 als mogelijkheid. Als ik je verhaal lees dan heeft deze te weinig capaciteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
wheli schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:10:

De stand 3 vind ik persoonlijk net iets te luidruchtig aanwezig, stand 3 tot 5 wordt hier alleen gebruikt bij feestjes en andere zaken als het remoerig is, dan maar een iets hoger ppm dan 800.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
awaal schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:31:
[...]

Ik had zelf de Brink air 70 als mogelijkheid. Als ik je verhaal lees dan heeft deze te weinig capaciteit?
Die zit op maximaal 70 m³, dus zal vrijwel altijd op een hoge stand draaien met dus ook meer geluid. Ook is de diameter best groot die je moet boren maar misschien ben jij wel heel handig ;)
Volgens mij zit daar ook een optioneel pcb bij om hem in een smarthome te integreren maar dat weet ik niet zeker. Dan kan je met software hem begrenzen en accepteren dat je CO2 waarden wat oplopen.
De blauwberg heeft een hoger max debiet en zal dus eerder op deelbaar lopen. Misschien mag je ergens luisteren of het acceptabel is? Ik vond dat zelf heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awaal
Heeft iemand in de omgeving van Arnhem een Blauwberg freshbox 100 geïnstalleerd en waar deze kunnen bekijken en het geluidsniveau kunnen beoordelen? Bik voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:01
awaal schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:20:
Heeft iemand in de omgeving van Arnhem een Blauwberg freshbox 100 geïnstalleerd en waar deze kunnen bekijken en het geluidsniveau kunnen beoordelen? Bik voorbaat dank!
Ventilatieshop in Ede had vorige maand een Freshbox in de showroom staan. Half uurtje rijden denk ik?

[edit] Vrijwel hetzelfde, maar dat was de Vents Micra

[ Voor 7% gewijzigd door Vimana op 10-11-2023 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:13
Afgelopen winter hebben we in ons huis de benedenverdieping verbouwd,incl het plafond een paar cm verlaagd tbv inbouwspotjes maar helaas niet nagedacht over ventilatie...

Ons huis is van 1988, vloerverwarming als hoofdverwarming met warmtepomp, ramen voorzien van dubbelglas (staat nog op de lijst om een keer te vervangen voor HR+ of HR++), aan de voorzijde in de woonkamer hebben alle ramen ook een kiepraam erboven, in de keuken is een raam met kiepstand.

Er was ooit 1 ventilatiepunt in de keuken maar die is dichtgemaakt.

We merken nu vooral dat er niet voldoende geventileerd wordt omdat er in de ochtend regelmatig condens op de ramen staat. Vooral aan de voorzijde van het huis.

Ik ben me nu dus aan het inlezen over ventilatie met WTW voor woonkamer en evt keuken en ben benieuwd naar tips en zaken om rekening mee te houden.

Plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0X6B5BLOuMga_3Y-94ltEi6a3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s02JvT2yWHpMOFLPqK5p6lT0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door louzy82 op 10-11-2023 12:18 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Het is best een groot huis, zijn er mogelijkheden voor een centrale unit onder de trap of vanuit de schuur?
Anders afhankelijk van het aantal bewoners 1 of 2 decentrale units (zie TS voor opties en prijzen).

Zou die buis in de keuken nog weer open te maken zijn? En heeft de wc ventilatie?
Jaren '80 had vaak wel centrale afzuiging namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
wheli schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:25:
Het is best een groot huis, zijn er mogelijkheden voor een centrale unit onder de trap of vanuit de schuur?
Anders afhankelijk van het aantal bewoners 1 of 2 decentrale units (zie TS voor opties en prijzen).

Zou die buis in de keuken nog weer open te maken zijn? En heeft de wc ventilatie?
Jaren '80 had vaak wel centrale afzuiging namelijk.
We zijn met z'n 5-en

In de schuur is ruimte maar vanuit daar kan ik alleen makkelijk in de woonkamer komen (recht door de muur heen) maar niet verder dan dat.
Onder de trap is de kelder, die loopt met een trap onder de trap naar beneden. De kelder wordt belucht met een open pvc buis die op het laagste punt van de kelder eindigt (die buis loopt waarschijnlijk onder de betonvloer door naar de voorzijde van het huis want daar zit een rooster) en de ontluchting van de kelder gebeurt met een open pvc buis die aan de bovenzijde van de kelder zit (die buis zit aangesloten op een centrale buis die naar boven loopt en waar ook de afzuiging van de badkamer op aangesloten zit.

Er was dus een ventilatiepunt in de keuken en wc (wc is verplaatst, zat voorheen op de plek wat nu rechtsonder in de keuken is).
Die zijn beide aangesloten op diezelfde centrale buis die naar boven loopt vanuit de kelder, langs de badkamer tot boven. Maar er is boven niet een afzuig unit, de badkamer heeft een eigen ventilator en dat is alles.

Mogelijk kunnen we een van die 2 punten nog wel terugvinden en openen denk ik maar dan heb ik nog steeds maar 1 punt en niet in de woonkamer, de plek waar de condens het ergst is en dus de ventilatie denk ik het meest nodig is?

[ Voor 6% gewijzigd door louzy82 op 10-11-2023 17:42 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Ik vind het zo van een afstandje lastig in te schatten (professional vragen) maar als je onder de trap een centrale unit zou kunnen maken die afzuigt in de badkamer, wc en mogelijk ook de keuken dan heb je vooral nog schone aanblaas nodig naar de woonkamer (kan je denk ik door de muur) en idealiter naar de slaapkamers. Dat laatste is dan denk ik het lastigst. Maar misschien kan dit bouwtechnisch wel helemaal niet hoor.

Heb je je vochtgehalte al eens gemeten in huis? Het is meestal gelijk in ruimtes die met elkaar in verbinding staan. Het condenseert alleen op het koudste punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 00:30

icecreamfarmer

en het is

Gerbenvl schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:23:
[...]

Heb nu mijn Vita een jaar. Ik merk geen verschil met buitengeluid tov toen de Vita er niet in zat. Had ook geen rooster aan die kant, was in verleden helemaal dicht.

Vita zit aan de straatkant, maar moet wel zeggen dat het een vrij rustige straat is.

Alleen voor de Ventura en S-Fans is er een geluiddempende muurdoorvoer te koop. Weet alleen even niet of die bedoeld is om geluid van de WTW te dempen, of van buiten?
Na lang zeuren eindelijk van 1 bedrijf een offerte binnen maar de prijzen schieten nogal door het dak.
Optie 1: Montage van een Climarad Sensa 2.0 ventilatieunit en een Climarad radiator H400 x L1800 x T21 S met de benodigde bevestigingsmaterialen. Kost ca €4200.
Optie 2: (Deze willen we eigenlijk): Montage van een Climarad Care Hi C- S ventilatie-unit met ingebouwde convector met de benodigde bevestigingsmaterialen. Kost ca €5200.

Ik (en mijn ouders) vind het nogal gortig duur maar er is praktisch niet aan zo'n unit te komen. We hebben gewoon een gepensioneerde CV monteur die het wil komen doen maar Climarad verkoopt niet aan particulieren. Optie 2 los zou iets van €3200 moeten kosten als ik naar de prijslijst van Climarad kijk.

Mij lijkt een Sky renovent nu een betere en betaalbaardere optie. Dit kunnen we namelijk zelf doen.

Hangen we hem in de bijkeuken. Inblaas achter in de kamer (de airco verspreid de lucht dan verder). Afzuig in de keuken. Naar buiten blazen door de muur en naar binnen zuigen door het dak en dan verslepen over het dak zodat het niet te dicht bij de schoorsteen van de ketel komt.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
@icecreamfarmer ik heb wel een installateur gevonden die puur de levering wilde doen. Gerdinand Jansen van Jakonair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

wheli schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:01:
@icecreamfarmer ik heb wel een installateur gevonden die puur de levering wilde doen. Gerdinand Jansen van Jakonair
Toen ik deze eerder het jaar contacteerde gaven ze aan dit niet te doen...

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

icecreamfarmer schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:59:
[...]Mij lijkt een Sky renovent nu een betere en betaalbaardere optie. Dit kunnen we namelijk zelf doen.
Ik lees daar:
Met verwarmingsbatterij Ja
???
Ik volg dit topic maar af en toe en deze is me echt ontgaan.
Begrijp ik het goed dat je eerst de warmte terugwint met rendementen afh v/h toestel ~83-95% en vervolgens heeft het apparaat een optie om met een verwarmingsspiraal de lucht te verwarmen en dus via COP=1 de energie winst in feite weer weg te geven, om het even op scherp te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

route99 schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:39:
[...]
Ik lees daar:

[...]
???
Ik volg dit topic maar af en toe en deze is me echt ontgaan.
Begrijp ik het goed dat je eerst de warmte terugwint met rendementen afh v/h toestel ~83-95% en vervolgens heeft het apparaat een optie om met een verwarmingsspiraal de lucht te verwarmen en dus via COP=1 de energie winst in feite weer weg te geven, om het even op scherp te zetten?
Centrale ventilatie
De Renovent Sky is een balansventilatietoestel met warmteterugwinning (WTW) en is beschikbaar in een ventilatiecapaciteit
van 150, 200 en 300 m3
/h. Naast de complete standaard
uitvoering is er een Plus-uitvoering leverbaar. Deze heeft extra
aansluitmogelijkheden voor CO2
-sensoren en een naverwarmer.

Daarnaast is de Plus-uitvoering voorzien van een potentiaalvrije
ingang en een 0-10 V-ingang.
De Renovent Sky 150 en 200 zijn uniek door de zeer geringe
hoogte van slechts 198 mm. Hierdoor zijn deze types heel geschikt
voor renovatie van compacte woningen zoals studentenflats of
ouderenwoningen. De Renovent Sky 300 is uitermate geschikt voor
het centraal ventileren van grotere woningen, appartementen en
kantoren waar gezien de ruimte dit toestel de beste oplossing is.
Volgens mij optioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

leejoow schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:06:
[...]

Toen ik deze eerder het jaar contacteerde gaven ze aan dit niet te doen...
Hmm jammer.
Is dat lang gelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

icecreamfarmer schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:59:
[...]

Hmm jammer.
Is dat lang gelden?
Begin september dit jaar

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@icecreamfarmer zojuist heb ik je een pm gestuurd. Wellicht heb je daar wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@route99 Er zijn wel meer centrale en decentrale wtw units met naverwarmer (niet te verwarren met een voorverwarmer). Energetisch met COP1 inderdaad niet efficiënt, maar in sommige gevallen kan het (tijdelijk) net genoeg extra warmte geven die wellicht nodig is.
Of is een extra warme ventilatielucht om comfortredenen gewenst.

Het zou ook niet mijn keuze zijn, maar normaal gesproken zijn ze in-/uitschakelbaar en modulerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Franciesco Ik vind het een zeer verrassende optie voor iets dat WTW heet en kan heel erg misleidend zijn voor mensen die niet technisch zijn en er niet op gewezen worden dat dit een optie is en of die er in zit en of deze door installateur bijv. op automatisch ingesteld staat. Dat zou echt bizar zijn!
Ben er zelf niet mee bezig, maar heb wel zoveel techniek gevoel dat het bewuste woord me nu opviel, ik kom hier te weinig, dat woord was eerder nog niet voorbijgekomen. Van de defrosters bij de WP's ben ik wel op de hoogte.

Tnx voor jullie feedback, incl @icecreamfarmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Oh dan heb ik inderdaad misschien gewoon geluk gehad? Ik moet zeggen dat hij wel eerst langs is geweest voor een offerte voor een ventilatie-oplossing en dat dat toen heel lang duurde, ik zelf met deze oplossing kwam en dat hij dat misschien toen als goedmaker oid heeft gedaan?
Alternatief is overigens Marktplaats, ze staan er weleens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

[...]

Na lang zeuren eindelijk van 1 bedrijf een offerte binnen maar de prijzen schieten nogal door het dak.
Optie 1: Montage van een Climarad Sensa 2.0 ventilatieunit en een Climarad radiator H400 x L1800 x T21 S met de benodigde bevestigingsmaterialen. Kost ca €4200.
Optie 2: (Deze willen we eigenlijk): Montage van een Climarad Care Hi C- S ventilatie-unit met ingebouwde convector met de benodigde bevestigingsmaterialen. Kost ca €5200.

Ik (en mijn ouders) vind het nogal gortig duur maar er is praktisch niet aan zo'n unit te komen. We hebben gewoon een gepensioneerde CV monteur die het wil komen doen maar Climarad verkoopt niet aan particulieren. Optie 2 los zou iets van €3200 moeten kosten als ik naar de prijslijst van Climarad kijk.

Mij lijkt een Sky renovent nu een betere en betaalbaardere optie. Dit kunnen we namelijk zelf doen.

Hangen we hem in de bijkeuken. Inblaas achter in de kamer (de airco verspreid de lucht dan verder). Afzuig in de keuken. Naar buiten blazen door de muur en naar binnen zuigen door het dak en dan verslepen over het dak zodat het niet te dicht bij de schoorsteen van de ketel komt.
Ik zie nu trouwens dat ik de verkeerde post gequote had.
Moest mijzelf zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wij gaan onze badkamer renoveren. Betreft een jaren-30 huis met redelijk goede isolatie en hybride warmtepomp. De badkamer is nooit echt lekker warm, wat we met vloerverwarming een elektrische handdoekenradiator + plafondisolatie + nieuwe kozijn hopelijk al voor een groot deel gaan ondervangen. De badkamer is 6m2, 17m3.

Voor de ventilatie van de badkamer zit ik te kijken naar een “normale” ventilator die vochtige lucht naar buiten duwt of een WTW variant. Ik lees in dit topic echter wisselende verhalen/advies of dit nu echt wat oplevert. Daarnaast zou het geluid van het schakelen tussen in- en uitstoom storend zijn.

Zelf kwam ik een aantal opties tegen:
https://www.lunos-ventila...ventilatie-met-wtw/10/38/ deze heeft één buis met twee ventilatoren waardoor je altijd gelijktijdig in- en uitstroom heb en is volgens mij zeer stil (€500).

https://www.ventilatiesho...-150-decentrale-wtw-unit/ Deze (€650) kan in een soort “stand-by modus” waardoor hij alleen gaat werken bij te hoge vochtwaardes.

Ben benieuwd naar jullie input hierop. Is het ‘t waard voor mijn gebruiksdoel (badkamer vocht afvoeren en warmte behouden). Of is het overkill als we straks betere verwarming en isolatie hebben? Wat zijn (andere) goede producten?

[ Voor 16% gewijzigd door MrAcid op 13-11-2023 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:39
@MrAcid geen ervaring, maar hoevel last ga je hebben van het geluid in de badkamer? Voor slaapkamers snap ik het wel.

Maar misschien ga je full-zen in een royaal (niet bubbbel)bad met sterrenplafond. Maar anders zou ik me over het geluid geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Eens dat geluid niet het meest prangende punt is. @Waah Er moet echter sowieso een ventilator komen om vochtige lucht af te voeren naar buiten, mijn vraag is dus vooral: met of zonder WTW doen? Heb mijn post iets aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
@MrAcid ik zou eerlijk gezegd gewoon normale afzuiging doen. Je wilt het vocht gewoon zsm je ruimte uit hebben en met die hoeveelheden zit je ook met waar het condenseert en afloop enzo.
Ik denk dat je de meerprijs beter in een ander stukje verduurzaming kan steken.

Wel zou ik we één nemen met vochtmeter ingebouwd. Vind ik zelf ideaal.
Prijs valt me overigens niet tegen, een gewone ventilator met h2o sensor kost vaak ook al 200 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door wheli op 13-11-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
wheli schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:08:
Ik vind het zo van een afstandje lastig in te schatten (professional vragen) maar als je onder de trap een centrale unit zou kunnen maken die afzuigt in de badkamer, wc en mogelijk ook de keuken dan heb je vooral nog schone aanblaas nodig naar de woonkamer (kan je denk ik door de muur) en idealiter naar de slaapkamers. Dat laatste is dan denk ik het lastigst. Maar misschien kan dit bouwtechnisch wel helemaal niet hoor.

Heb je je vochtgehalte al eens gemeten in huis? Het is meestal gelijk in ruimtes die met elkaar in verbinding staan. Het condenseert alleen op het koudste punt.
Ik zal eens meer gaan meten. Vocht is niet zo moeilijk, daar heb ik al een meter voor maar meer dan dat kan ik niet meten.

Het kan denk ik ook in stappen opgepakt worden, bijv eerst ventilatie met wtw voor in de woonkamer en kijken hoe het er dan voor staat?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Je kan denk ik wel eerst het beste een plan maken, ik zou dan beginnen met het ideale plaatje (in mijn ogen centrale WTW) en als dat niet lukt een wat minder ideale oplossing kiezen zoals decentrale wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Ik ben een uitbouw met plat dak van zo'n 30 m2 aan ons huis aan het plannen.
Het bestaande huis heeft een WHR930 WTW. De uitbouw wil ik ook van balansventilatie voorzien, maar het is qua constructie niet haalbaar om het bestaande systeem uit te breiden.

We hebben echter ook maar beperkt ruimte in de uitbouw om een WTW te installeren.
Een eenbuis systeem heb ik eerst bekeken, maar dit lijk mij i.v.m. omkerende luchtstroom en geluid van buitenaf niet ideaal.

Nu heb ik de Vents Micra 110 v1 (ook onder het Blauberg Freshbox label te koop) gevonden voor ~ 1400 euro:
https://ventilation-system.com/product/micra-110-v1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5VAReZ8ezicD2WlsRlm84quEwM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U5vEg3OjtOLgngTuxZsXkkc3.png?f=fotoalbum_large

Deze kan verdiept in de muur gemaakt worden en zou daardoor qua maat achterin een hoge wandkast moeten passen. Daarachter zit een muur waar ik dan direct de toevoer/afvoer van buiten kan halen.
Met flexibele buizen van 10cm kan ik dan via het plafond een toevoerventiel naar de ene kant van de uitbouw brengen (boven op tekening) en afvoerventiel in de buurt van het kookeiland (onderkant van de tekening).

Plattegrond van de beoogde situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqd2OejN2tgZs51AZipaTP9XiqM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R1ixmjyuEuSqT0lEj654tSq2.png?f=fotoalbum_large

Iemand ervaring met een soortgelijke situatie of wellicht nog betere ideeën, zaken om op te letten?

[ Voor 7% gewijzigd door Speedfight op 13-11-2023 14:30 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@route99
De naverwarmer is bedoelt voor een gegarandeerd uitblaastemperatuur, vooral handig als je vloerverwarming hebt, bij luchtverwarming is die minder zinvol.

Het is voor comfort redenen, ik heb ook een naverwarmer en soms staat die aan bij strenge vorst of een scherpe oosterwind.

Dat ding is niet bedoelt om je huis mee te verwarmen maar je ventilatielucht een bepaalde uitblaas temperatuur te handhaven, ik kan hem tot 30 graden bij 100 m3/h laten verwarmen, dan verbruikt die rond 300 watt, in praktijk ventileer ik nooit tot 100 m3/h en de uitblaastemperatuur rond 23 graden staan dan is het verbruik maar ongeveer 50 watt en valt wel mee dus.

Een voorverwarmer is in iedergeval wel raadzaam als je wil dat de WTW nog functioneerd tijdens vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@mr_evil08 Dank voor de extra aanvulling qua techniek.

Mijn technisch logisch er bij passende vraag is dan: Stel het terugwin rendement van zo'n apparaat is 90% van de tototale warmte die in de lucht zit die teruggewonnen kan worden, wat is dan een realistische inschatting van het echte eind rendement gecorrigeerd voor die verbruikte stroom (in dit geval 300W op dat moment) over het hele stookseizoen?

Bottomline ben ik als gebruiker vnl geïnteresseerd in wat het aan het eind aan rendement opgeleverd heeft.
Dat punt bepaalt imho de realistische duurzaamheid van zo'n apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@route99 Kan ik geen antwoord op geven, die naverwarmer staat alleen aan bij aanwezig en met name langdurig stil zitten, ik gebruik dat ding alleen savonds op de bank, overdag geen behoefte aan.

Het is een comfort dingetje dat je ook achterwege kan laten, het is niet zo dat je zonder na-verwarmer een "tochthok" wordt, een WTW blaast altijd wel minimaal 18 graden uit zonder na-verwarmer als je rond 21 verwarmd in huis.

Deze WTW haalt wel 98% en dat haalt die ook in praktijk, hier blaast die meestal 30-44m3/h en soms 60m3/h.
Ik koop geen duur apparaat waarbij ik geen comfortverbetering heb.

Tot heden geen verhoogd energieverbruik kunnen waarnemen van de WTW, in deze periode doe ik ook nog niks met de naverwarmer.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 13-11-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

mr_evil08 schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:56:
@route99 Kan ik geen antwoord op geven, die naverwarmer staat alleen aan bij aanwezig en met name langdurig stil zitten, ik gebruik dat ding alleen savonds op de bank, overdag geen behoefte aan.
Das ook een antwoord, iig duideijk. (y)
Zal eens een keer erop Google wat er meer over bekend is over dit soort van "sluipverbruik", wat die naam verdient, als een niet vooraf door de leverancier geïnformeerde klant betreft.

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 13-11-2023 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
MrAcid schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:38:
Wij gaan onze badkamer renoveren. Betreft een jaren-30 huis met redelijk goede isolatie en hybride warmtepomp. De badkamer is nooit echt lekker warm, wat we met vloerverwarming een elektrische handdoekenradiator + plafondisolatie + nieuwe kozijn hopelijk al voor een groot deel gaan ondervangen. De badkamer is 6m2, 17m3.

Voor de ventilatie van de badkamer zit ik te kijken naar een “normale” ventilator die vochtige lucht naar buiten duwt of een WTW variant. Ik lees in dit topic echter wisselende verhalen/advies of dit nu echt wat oplevert. Daarnaast zou het geluid van het schakelen tussen in- en uitstoom storend zijn.

Zelf kwam ik een aantal opties tegen:
https://www.lunos-ventila...ventilatie-met-wtw/10/38/ deze heeft één buis met twee ventilatoren waardoor je altijd gelijktijdig in- en uitstroom heb en is volgens mij zeer stil (€500).

https://www.ventilatiesho...-150-decentrale-wtw-unit/ Deze (€650) kan in een soort “stand-by modus” waardoor hij alleen gaat werken bij te hoge vochtwaardes.

Ben benieuwd naar jullie input hierop. Is het ‘t waard voor mijn gebruiksdoel (badkamer vocht afvoeren en warmte behouden). Of is het overkill als we straks betere verwarming en isolatie hebben? Wat zijn (andere) goede producten?
Naar mijn mening zijn beide systemen niet geschikt als wtw voor een badkamer.
De Lunos doet slechts max 20m3/h in wtw modus. Dat is te weinig voor een badkamer waar je normaal gesproken 50m3/h of meer (afzuiging) wilt hebben. In enkel afzuigmodus zou het misschien net kunnen (45m3/h), maar heb je uiteraard geen warmteterugwinning.

De S&P heeft weliswaar een voldoende hoge maximale capaciteit, maar doet zoals bekend toe- en afvoer om en om. Dat betekent in de praktijk dat bij toevoer de vochtige lucht uit je badkamer de rest van de woning ingeduwd wordt. En vervolgens bij afzuiging niet of nauwelijks het vocht uit de woning afgevoerd wordt.
Mocht de badkamerdeur goed luchtdicht afgesloten zijn, dan valt bovenstaande wellicht iets mee, maar normaal gesproken is er altijd wel een kier onder de deur. Die kier is ook nodig als je wilt afzuigen in de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Speedfight wat me belangrijk lijkt is de bepaling van de extra weerstand die je creeert met het toe- en afvoerkanaal. Vents heeft in de documentatie een weergave staan van de maximale flow bij een bepaalde weerstand.
Als je weet welke buizen incl lengte en bochten+ventielen etc je denkt te gebruiken, dan kun je de weerstand bepalen bij een bepaald (gewenst) debiet. En aan de hand daarvan bekijken of de Vents die capaciteit dan nog kan leveren.

PS: de aansluitingen op de Vents zijn 75mm, maar dat hoeft niet perse te betekenen dat je ook 75mm buizen moet gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
route99 schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:50:
[...]
Das ook een antwoord, iig duideijk. (y)
Zal eens een keer erop Google wat er meer over bekend is over dit soort van "sluipverbruik", wat die naam verdient, als een niet vooraf door de leverancier geïnformeerde klant betreft.
Die naverwarmer zit op vrijwel geen enkele WTW, je moet er echt naar vragen als optie, ik zie het niet als sluipverbruik gezien je zelf bewust voor kiest om die optie aan te zetten.

Doorgaans is de naverwarmer meer voor koude landen, in Nederland komt het weinig voor dat je hem echt nodig hebt, dan moet het al stevig gaan vriezen, en ik ben een koukleum waardoor die eerder aan gezet wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 13-11-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@mr_evil08 Ik heb net naar een bepaald consumentenprogramma gekeken: De gladde aal verkoper v/e bedrijf smeert probleemloos mensen diensten aan waar ze zelf geen inzicht hebben.... (uiteraard tegen een flink bedrag..).
En zo is het met dit ook, mensen horen iets dat WTW wel mooi en duurzaam lijkt maar krijgen ze wel inzicht in wat ze echt krijgen?
De goede onder de bedrijven zullen wel handelen waar jij op doelt.
Maar is ook een groep bedrijven die vnl naar hun winstmodel kijken en graag ze met vast een mooi verhaal op die optie wijst.... zonder de nadelen goed uit te leggen. Je mag niet van die klant verwachten dat ze het wel door zouden moeten hebben dat dit echt niet zonder extra kosten in het stroomgebruik gaat. Vnl de voordelen, het comfort daar hebben zulke mensen best wat voor over. Maar zouden ze dat ook gehad hebben met wat ze nu netto met energie besparing over gaan houden? Ik ben er niet in thuis, ik kan het plaatje niet geven, heb immers geen data daarvan, zou het wel eens neutraal uit de doeken willen zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-06 21:01
[...]
Ik (en mijn ouders) vind het nogal gortig duur maar er is praktisch niet aan zo'n unit te komen. We hebben gewoon een gepensioneerde CV monteur die het wil komen doen maar Climarad verkoopt niet aan particulieren.
Nee, maar ze verkopen wel aan ieder installatie(bedrijf).

Heb gewoon mij vaste installateur laten doen. Had toen nog nooit met Climarad gewerkt, maar zelf aangegeven wat ik wilde. Installeren is helemaal niet spannend voor ze. Heb naar schatting zo'n 250 - 300 bovenop de Climarad advies prijs betaald voor de installatie.

Ben op zoek geweest naar iemand met Climarad ervaring in de buurt, maar dat was bij mij niet te doen. Zou zelf gewoon een klein installatie bedrijf of zelfstandige loodgieter in de buurt zoeken. Dan zouden de installatie kosten mee moeten vallen.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Franciesco schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:17:
@Speedfight wat me belangrijk lijkt is de bepaling van de extra weerstand die je creeert met het toe- en afvoerkanaal. Vents heeft in de documentatie een weergave staan van de maximale flow bij een bepaalde weerstand.
Als je weet welke buizen incl lengte en bochten+ventielen etc je denkt te gebruiken, dan kun je de weerstand bepalen bij een bepaald (gewenst) debiet. En aan de hand daarvan bekijken of de Vents die capaciteit dan nog kan leveren.

PS: de aansluitingen op de Vents zijn 75mm, maar dat hoeft niet perse te betekenen dat je ook 75mm buizen moet gaan gebruiken.
Dank, ik ga mij daar eens wat verder op verdiepen. De 110 heeft nog aansluitingen voor een extra aanvoer/afvoer ventiel. Denk dat ik die ook gewoon moet gaan benutten gezien het nu in de bouw meegenomen kan worden. Ik ga nog wat verder de specs induiken...

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Gerbenvl schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:58:
[...]

Nee, maar ze verkopen wel aan ieder installatie(bedrijf).

Heb gewoon mij vaste installateur laten doen. Had toen nog nooit met Climarad gewerkt, maar zelf aangegeven wat ik wilde. Installeren is helemaal niet spannend voor ze. Heb naar schatting zo'n 250 - 300 bovenop de Climarad advies prijs betaald voor de installatie.

Ben op zoek geweest naar iemand met Climarad ervaring in de buurt, maar dat was bij mij niet te doen. Zou zelf gewoon een klein installatie bedrijf of zelfstandige loodgieter in de buurt zoeken. Dan zouden de installatie kosten mee moeten vallen.
Dit klinkt idd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
route99 schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:34:
@mr_evil08 Ik heb net naar een bepaald consumentenprogramma gekeken: De gladde aal verkoper v/e bedrijf smeert probleemloos mensen diensten aan waar ze zelf geen inzicht hebben.... (uiteraard tegen een flink bedrag..).
En zo is het met dit ook, mensen horen iets dat WTW wel mooi en duurzaam lijkt maar krijgen ze wel inzicht in wat ze echt krijgen?
De goede onder de bedrijven zullen wel handelen waar jij op doelt.
Maar is ook een groep bedrijven die vnl naar hun winstmodel kijken en graag ze met vast een mooi verhaal op die optie wijst.... zonder de nadelen goed uit te leggen. Je mag niet van die klant verwachten dat ze het wel door zouden moeten hebben dat dit echt niet zonder extra kosten in het stroomgebruik gaat. Vnl de voordelen, het comfort daar hebben zulke mensen best wat voor over. Maar zouden ze dat ook gehad hebben met wat ze nu netto met energie besparing over gaan houden? Ik ben er niet in thuis, ik kan het plaatje niet geven, heb immers geen data daarvan, zou het wel eens neutraal uit de doeken willen zien gaan.
Stroomgebruik is irrevant dat valt in het niets, de filters periodiek vervangen is veel duurder en dat ding moeten onderhouden wat regelmatig mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 15:18
Ik zou graag jullie ideeen of meningen graag horen over het volgende;

Wij laten binnenkort onze erker renoveren en voorzien van HR++ glas en nieuwe dakbedekking.
Nu hebben wij aan onze achterzijde kozijn met harmonica deuren waarin 2 ventilatieroosters zitten, en hebben wij een Velux dakraam dat open kan (behalve bij regen). Voor de verwarming hebben wij een hybride warmtepomp en als backup een cv ketel. Deze verwarmen beneden de vloerverwarming en op de 1e etage drie Jaga Hybrid radiatoren, op zolder hebben we een airco.

Nu zat ik er toch aan te denken om in de woonkamer, die in open verbinding staat met onze eetkamer/keuken toch een WTW unit aan te laten leggen. Omdat we beperkt kunnen ventileren beneden, en de luchtroosters in de winter natuurlijk voornamelijk koude lucht aanvoeren die je weer moet verwarmen, en je dan uiteindelijk toch rendementsverlies hebt van je CV. Het gaat om zo'n 55 a 60m2 en zo'n 150m3.

Nu kunnen we een decentrale WTW laten aanleggen, maar de WAF factor speelt hier een grote rol.
Mijn vrouw vindt zo'n wit ventilatie plaat die uit je muur steekt (aan de binnenzijde) maar lelijk en wil deze graag weggewerkt of zo onopvallend mogelijk hebben.
Nu zou je het natuurlijk kunnen schilderen, maar ik was benieuwd hoe jullie dat eventueel hebben aangepakt.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:13
Meauses schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:48:
Ik zou graag jullie ideeen of meningen graag horen over het volgende;

Wij laten binnenkort onze erker renoveren en voorzien van HR++ glas en nieuwe dakbedekking.
Nu hebben wij aan onze achterzijde kozijn met harmonica deuren waarin 2 ventilatieroosters zitten, en hebben wij een Velux dakraam dat open kan (behalve bij regen). Voor de verwarming hebben wij een hybride warmtepomp en als backup een cv ketel. Deze verwarmen beneden de vloerverwarming en op de 1e etage drie Jaga Hybrid radiatoren, op zolder hebben we een airco.

Nu zat ik er toch aan te denken om in de woonkamer, die in open verbinding staat met onze eetkamer/keuken toch een WTW unit aan te laten leggen. Omdat we beperkt kunnen ventileren beneden, en de luchtroosters in de winter natuurlijk voornamelijk koude lucht aanvoeren die je weer moet verwarmen, en je dan uiteindelijk toch rendementsverlies hebt van je CV. Het gaat om zo'n 55 a 60m2 en zo'n 150m3.

Nu kunnen we een decentrale WTW laten aanleggen, maar de WAF factor speelt hier een grote rol.
Mijn vrouw vindt zo'n wit ventilatie plaat die uit je muur steekt (aan de binnenzijde) maar lelijk en wil deze graag weggewerkt of zo onopvallend mogelijk hebben.
Nu zou je het natuurlijk kunnen schilderen, maar ik was benieuwd hoe jullie dat eventueel hebben aangepakt.
Heb een Fresh-r aangeschaft, je kunt deze ook nog in een bepaalde ral kleur laten spuiten. Heb dat zelf niet gedaan maar was wel mogelijk.

Heb de Fresh-r aangeschaft omdat deze in de spouw gebouwd kan worden en daarmee in de muur weg valt.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-06 07:37
Vraagje aan de climarad sensa gebruikers. Hebben jullie ook weleens dat de sensa alleen afzuigt en geen lucht aanvoert? Het is mij opgevallen dat die van ons dit na het koken doet misschien om de luchtvochtigheid te reduceren?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Djvdb Decentraal WTW,s kunnen in onbalans raken wanneer de vochtpercentage boven x komt of de buitentemperatuur lager dan 4c en op die manier een "ontdooi" actie start als er geen voorverwarmer aanwezig is.

• Franciesco
Djvdb schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:42:
Vraagje aan de climarad sensa gebruikers. Hebben jullie ook weleens dat de sensa alleen afzuigt en geen lucht aanvoert? Het is mij opgevallen dat die van ons dit na het koken doet misschien om de luchtvochtigheid te reduceren?
Dat heb ik nog niet gemerkt. En bij mij hangt de Sensa in de (dichte) keuken niet ver weg van de inductieplaat. Bij koken gebruik ik overigens wel een afzuigkap met afvoer naar buiten.

Uit balans draaien door een lage temperatuur lijkt me nu nog niet van toepassing (meestal is het ook niet de buitentemperatuur maar de temperatuur van de wisselaar zelf die de trigger hiervoor kan zijn). Relatieve vochtigheid zou kunnen, al heb ik nog nergens een bevestiging gelezen dat bij een hoge RV de Sensa uit balans gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Franciesco Moest van de week toch echt ruitenkrabben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@mr_evil08: @Djvdb had het over na het koken. Nu weet ik niet zeker wanneer hij aan het kokkerellen is, maar het leek me logisch dat het ergens begin in de avond was. En bij mijn weten is het in Nederland rond die tijd nog niet zo koud geweest deze herfst dat de temperatuur van de wisselaar al onder de 3 a 4 graden zou zitten.
Maar wellicht heb ik het mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-06 07:37
Franciesco schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:54:
@mr_evil08: @Djvdb had het over na het koken. Nu weet ik niet zeker wanneer hij aan het kokkerellen is, maar het leek me logisch dat het ergens begin in de avond was. En bij mijn weten is het in Nederland rond die tijd nog niet zo koud geweest deze herfst dat de temperatuur van de wisselaar al onder de 3 a 4 graden zou zitten.
Maar wellicht heb ik het mis.
Nee dat is over het algemeen vroeg in de avond. Vandaag contact gehad met climarad. Binnenkort komt er iemand kijken.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Interessant om tzt te lezen of er wat gevonden is @Djvdb. Hopelijk kun/wil je dat hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-03 20:21
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen qua ontvochtigen door een WTF. Ik overweeg het in ons jaren 70 huis voor de woonkamer/keuken om vooral de luchtvochtigheid structureel omlaag te krijgen. Geen overbodige luxe met dit extreem vochtige weer. Heeft iemand hiermee goede ervaring na renovatie?

Onze woonkamer met keuken is ongeveer 70 m2 groot en we zijn met 4 personen. Ik kijk met interesse naar de Brink Flair 200. Zouden jullie deze geschikt vinden of is ie ondermaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@MrMalice de Brink Flair 200 is een wtw unit voor een centraal systeem. Dat is het topic van de buren ;)

https://gathering.tweaker...ist_messages/2046242/last

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-03 20:21
Franciesco schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:23:
@MrMalice de Brink Flair 200 is een wtw unit voor een centraal systeem. Dat is het topic van de buren ;)

Het is alleen voor de woonkamer en keuken vandaar dat ik het als decentraal zie. Enfin ik ga het daar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miesmel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-01 20:08
Beste Allemaal,

Graag zou ik advies willen of het gene wat ik voor ogen heb haalbaar is.
De keuken, eetkamer en eethoek is allemaal één ruimte in de vorm van een U.
Nu is het huis uit gebouwd in 1974 dus zonder mechanische ventilatie. De kleuren op foto markeren de gewenste situatie en niet de huidige situatie.

Nu is de lucht vraag voor 4 personen 120m3/h.
Inhoud totaal inclusief keuken 115m3
oppervlakte woonkamer: 38m2
oppervlakte keuken: 9m2

Eerst was mijn idee om alleen voor beneden een centraal wtw te installeren.
Daarna had ik ben ik het decentrale systeem gaan onderzoeken.
Maar als je de specificaties, voordelen en nadelen gaat optellen, val ik terug op een centraal systeem.

Dit omdat voor 120m3 er niet veel systemen zijn en die redelijk stil zijn, zonder getik, meerdere systemen aan elkaar koppelen kan ook maar ben kritisch over het geluid.

Mijn idee voor een centraal systeem:
De unit komt in de garage.
De groene toevoer pijp is Thermoduct instortkanaal 220x80 mm L=1500 mm met Verplaatsbare lucht bij 3m/s en 190 m³/h. De blauwe afvoer pijp is een spiro pijp van 160mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-2kccgiyI0HienhJ0OM9fgN-Os=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lLOMOP1UAg7pNtcWuDaaF9n1.png?f=user_large

Ik hoef dan eigenlijk maar één grote pijp te installeren.
Misschien nog een afvoer voor het toilet ernaast.
De luchtstroom loopt dan van de woonkamer naar de keuken.

Kan iemand bevestigen of dit zo mogelijk is.
De unit zou ik ook graag aan domotica kunnen koppelen en wel Domoticz.
Maar dat is geen vereiste, wel dat ik deze via een afstandsbediening kan bedienen.

Alvast bedankt voor de moeite.

Mvgr,
Mies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awaal
wheli schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:52:
[...]

Die zit op maximaal 70 m³, dus zal vrijwel altijd op een hoge stand draaien met dus ook meer geluid. Ook is de diameter best groot die je moet boren maar misschien ben jij wel heel handig ;)
Volgens mij zit daar ook een optioneel pcb bij om hem in een smarthome te integreren maar dat weet ik niet zeker. Dan kan je met software hem begrenzen en accepteren dat je CO2 waarden wat oplopen.
De blauwberg heeft een hoger max debiet en zal dus eerder op deelbaar lopen. Misschien mag je ergens luisteren of het acceptabel is? Ik vond dat zelf heel fijn.
Gisteren in Ede geluisterd en laten informeren bij de ventilatieshop. De blauwberg freshbox is wel een lomp apparaat en valt wel op in je interieur. Als alternatief werd ons aangeboden de Blauberg VENTO Expert A50-1 WTW en dan twee exemplaren (via wifi op elkaar afgestemd). Wel flinke doorsnede pijp. Is dit een acceptabel alternatief of toch voor de freshbox gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@miesmel Als het kan, dan heeft een centraal systeem ook mijn voorkeur.

Eén instroomopening van 120m3/h is qua geluid niet verstandig. Helemaal niet als deze ook nog eens boven de bank zit waardoor je ook nog eens een soort tochtgevoel kan creëren.
Normaal gesproken wordt maximaal 50m3/h aangehouden voor een standaard inblaasventiel van 125mm. Dus dat zou 3 inblaasventielen betekenen. Wellicht dat het met 2x 160mm ventielen nog acceptabel zal zijn. Maar feit blijft dat je dat niet allemaal boven de bank moet willen inblazen. Liever (op zijn minst gdeeltelijk) in de verkeersuimte/plek waar je niet voor langere tijd zit/staat.

Soortgelijk voor het afzuigventiel: liever ga je niet boven de 75m3/h, dus in de keuken zul je er beter minimaal 2 maken en het liefst weer enigszins verdeeld.

Overigens denk ik dat advies en ideeën over jouw situatie beter in het centrale wtw ventilatie topic passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
PS: als je de unit in de garage/wasruimte plaatst, dan kun je ook overwegen om daar een afzuigventiel te plaatsen. Of is die ruimte niet verwarmd?
Op die manier kun je een gedeelte van de 120m3/h inblaas afzuigen in de keuken en het resterende deel in de wasruimte/garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
awaal schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:44:
[...]

Gisteren in Ede geluisterd en laten informeren bij de ventilatieshop. De blauwberg freshbox is wel een lomp apparaat en valt wel op in je interieur. Als alternatief werd ons aangeboden de Blauberg VENTO Expert A50-1 WTW en dan twee exemplaren (via wifi op elkaar afgestemd). Wel flinke doorsnede pijp. Is dit een acceptabel alternatief of toch voor de freshbox gaan?
Of de Suedwind Ambientika? Goedkoper, kleinere buisdiameter en ook koppelbaar.

Ik denk dat het voor jou een persoonlijke keuze is wat je in je interieur wil hebben. Ik hou zelf van proberen alles in één apparaat te krijgen ivm onderhoud, filters etc maar dat is ook persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miesmel
Beste Fransiesco,

Dank je voor je input.
Ik wist niet dat er ook een centrale wtw topic was.
Als ik deze moet omzetten, geen probleem.
De garage is niet verwarmt.

Met twee punten, is dit een idee:
Zou je me kunnen laten zien waar jij ze zou plaatsen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAtH_7WhqEZS-sFHaUNOhwNYf94=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ODSMy5xYuvbntKpFKU2raFJk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miesmel
Ik was van 4 personen uitgegaan als standaard.
Eigenlijk zit ik gemiddeld genomen met 2 a 3 personen.
3 x 30 zou 90 zou het dan zijn maar kan dus ook 60 zijn voor 2 personen.
Zou het dan wel beter uitkomen met twee gaten.

Ik heb de toevoer boven de bank gezet zodat deze over ons heen gaat.
Als de toevoer aan de overkant of aan de zijkant zit dan krijg ik deze over mij heen.
Als ik deze schuin naar de driehoekige ramen laat stromen dan moet ik er helemaal geen last van hebben.
Mijn theorie dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@miesmel Dat lijkt me inderdaad beter. Met 2 ventielen kun je ook wat spelen met de onderlinge verdeling (50%/50% of b.v. 60%/40%). Ik zou wel op minimaal 90m3/h met unit op "normaalstand" dimensioneren. 60m3/h is al snel krap als er ook wat activiteit is. Plus dat afzuiging in de keuken op 60m3/h ook wat weinig is (toe- en afvoer moeten immers in balans zijn).

In jouw geval lijkt het me sowieso goed om inblaasventielen uit te zoeken waarmee je een gedeelte van de luchtstroomrichting kan blokkeren. B.v. (voor 125mm) de Vent-Axia Uniflexplus RV 125 mm of de Zehnder ComfoValve Luna S125. Dan kun je een beetje sturen mocht je toch last krijgen van de luchtstroom boven de bank.

Neem je het toilet ook nog mee met de afzuiging?
En aangezien je alleen een systeem voor beneden overweegt: het lukt niet om boven ook te doen zodat je meteen alle verblijfsruimtes efficient kan ventileren?

Onderstaande is overigens "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic". Het lijkt me beter om daar verder te gaan indien je behoefte hebt aan meer input en ideeën. In dat topic is ook heel veel info te vinden over aandachtspunten bij de aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miesmel
@Franciesco

Hartelijk dank voor je antwoord.

In eerste instantie, zocht ik naar één decentraal punt voor de slaapkamer.
Echter breidde zich dat uit naar ook de beneden verdieping en misschien nog een slaapkamer meer en of WC als ik toch bezig ben.

Ik was / ben op zoek naar een onafhankelijk persoon die mij hierover kan adviseren wat de beste mogelijk is zonder verkoop maar wel goed betaald. Dat is niet makkelijk dus moet ik alles uitzoeken.

Nu komt de hamvraag, kan ik dit geheel ook uitvoeren in een decentraal systeem.

Mvgr,
Mies

• Franciesco
@miesmel Het hangt van je definitie centraal en decentraal af.
Er zijn bij mijn weten weinig decentrale units die voldoende capaciteit hebben en meerdere ruimtes kunnen ventileren. De Blauberg Freshbox 200 is er daar een van. En in mindere mate ook de Climarad Ventura V1D.

Maar in jouw geval heeft een dergelijk systeem denk ik meer nadelen dan voordelen omdat je immers ogenschijnlijk prima een centrale wtw unit in de garage kunt plaatsen. Dat geeft je veel meer vrijheid in b.v. capaciteit en ventielplaatsing. Met bovendien hoogst waarschijnlijk een potentieel lager geluidsniveau.

• Yaldair
In mijn ongoing "comfortabel-ventileren-project" ben ik nu weer terug op een optie centraal + decentraal ventileren. Net gesproken met Coen van Fresh-R en die gaf aan dat ik waarschijnlijk met een enkele on-the-wall 120 OK zal zitten voor een gezin met 4 personen (2 volwassenen, 2 kinderen). Idee is dan dat ik op de BG een enkele Fresh-R ophang, en op de 1e verdieping een centrale WTW die ook nog afzuigt in de keuken. Door een overstroom te creeren van 1e naar keuken ventileer ik dan nog wat extra (+ zuig ik rechtstreeks af in de keuken).

Nu even de vraag richting @Sibrand --> hoe bevalt de Fresh-R je nu? Hinderlijk geluid op max. ventilatie of valt dat erg mee?

• Watergolven
  • Laatst online: 25-11-2023
Wij krijgen ondanks een ventilatie systeem D heel veel fijn stof binnen. Momenteel werken wij met een G5 en F7 filter.
Wij wonen nu 5 jaar in ons appartement en bij nazicht van een afvoerkanaal in de badkamer hebben we heel veel opgestapeld stof teruggevonden. Wij reinigen de filters alle 3 maanden want die zijn steeds behoorlijk vervuild en zijn reeds enkele keren vervangen. We hebben na 5 jaar de warmtewisselaar ook met een voorgeschreven produkt gereinigd.
Is het normaal dat er in de afvoerkanalen veel fijn stof opstapelt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkQtyGs_woqICgxnambyhB7vnKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWf64UVwSis6cuzlxh9UvyRW.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2am9J4a_gE86Fu-qaEuamaLlebs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OjAHCT3cIUieZqPloChIKbT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:12
Yaldair schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:55:
In mijn ongoing "comfortabel-ventileren-project" ben ik nu weer terug op een optie centraal + decentraal ventileren. Net gesproken met Coen van Fresh-R en die gaf aan dat ik waarschijnlijk met een enkele on-the-wall 120 OK zal zitten voor een gezin met 4 personen (2 volwassenen, 2 kinderen). Idee is dan dat ik op de BG een enkele Fresh-R ophang, en op de 1e verdieping een centrale WTW die ook nog afzuigt in de keuken. Door een overstroom te creeren van 1e naar keuken ventileer ik dan nog wat extra (+ zuig ik rechtstreeks af in de keuken).

Nu even de vraag richting @Sibrand --> hoe bevalt de Fresh-R je nu? Hinderlijk geluid op max. ventilatie of valt dat erg mee?
Zelf met een tweepersoons huishouden bevalt de Fresh-R prima!
Daarbij moet wel gezegd worden dat de Fresh-R fabrieksaf op max. 70/75 kuub/uur staat op automatische stand. Tijdelijk handmatig wel op 120 te zetten, maar dit geeft een best lawaai!
Het heeft natuurlijk alles te maken met de plaatsing van het apparaat en de gevoeligheid voor geluid.
Nu een paar keer met bezoek gehad dat de unit naar de max auto stand ging, als het erg gezellig is merk je er niks van. Als er even stilte valt in de gesprekken is hij best aanwezig.

Ik geloof dat hij rond de 40 kuub/uur doet als we beide thuis zijn, dan moet je er echt op letten wil je de Fresh-R horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
@Sibrand ik heb net even contact gehad om het misschien zelf te bestellen en installeren. Vraagje dat ik nog heb is hoe de luchtdichtheid tussen buis en binnenmuur gerealiseerd wordt. In de handleiding / filmpje zeggen ze dat dicht te purren. Maar dat lijkt me nu niet echt mooi om zo'n pur-rand om je kast heen te hebben zitten. Heb je misschien een foto hoe hij bij jou hangt? Of hoe dat gedaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:12
Yaldair schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:11:
@Sibrand ik heb net even contact gehad om het misschien zelf te bestellen en installeren. Vraagje dat ik nog heb is hoe de luchtdichtheid tussen buis en binnenmuur gerealiseerd wordt. In de handleiding / filmpje zeggen ze dat dicht te purren. Maar dat lijkt me nu niet echt mooi om zo'n pur-rand om je kast heen te hebben zitten. Heb je misschien een foto hoe hij bij jou hangt? Of hoe dat gedaan is?
In de handleiding die ik kreeg stond het volgende:
"Apply polymax around the outside of the insulator so that it will seal the hole in the wall when installed."
Ik heb een redelijke hoeveelheid polymax om de isolatiesleeve gedaan voor ik de unit ophing.
Daarna heb ik vanaf buiten het gat gedicht met PUR.
Binnen heb ik verder niks qua afdichting gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Even een check of jullie hier nog problemen mee zien. Idee is nu om op de 1e verdieping centrale WTW aan te leggen en dan 1 Fresh-R OTW 120 in de woonkamer te hangen. Vervolgens blijf ik het huidige afzuigpunt voor de centrale WTW gebruiken (via overstroom vanuit de hal) en heb ik de Fresh-R om voldoende capaciteit te realiseren.

Schematisch weergegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYYMMos3wmyRquziKHk5esDuglQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y6D11KGaBV9WKa3NLLbZwGR4.png?f=fotoalbum_large

Zien jullie hier nog problemen mee? De reden waarom ik de Fresh-R niet wil monteren op de linker-muur is omdat dat qua WAF wat minder is (hangt dan naast een schilderij etc.) Bij de eetkamer tafel is ook niet zo handig. Enige zorg die ik heb is dat de ingeblazen lucht meteen richting keuken gaat. Maar, misschien verspreid dat ook wel weer snel genoeg...?

Daarnaast nu maar 50m3/h afzuiging in de keuken. Maar om nu een extra unit in de keuken te hangen is een beetje enthousiast. In principe kan ik ook 75m3/h overflow vanuit de hal realiseren, maar, dan gaat dat niet meer zo makkelijk onder de deur door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
wheli schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:44:
Even een algemeen vraagje over luchtvochtigheid in huis. Ik meet het nu 2 jaar en alleen hartje hartje winter ben ik 1 keer onder de 50% gekomen. Daarbuiten is het bijna altijd 60%. Nu bijvoorbeeld 65%.
Buiten is het hier 75% en de temperatuur binnen is vrijwel gelijk dus ik snap dat het vocht niet naar buiten kan. Maar in de winter is dat natuurlijk een ander verhaal.
Ik heb sinds een week de basisventilatie van de Sensa aanstaan in de hoop dat als het stookseizoen begint we toch wat vocht het huis uit kunnen krijgen en zo wat zuiniger kunnen stoken.
Afgelopen winter heb ik bijna de hele kruipruimte met plastic bedekt omdat ik dacht dat het misschien uit de vloer kwam :p

Op zolder hebben we veluxramen die altijd minimaal op ventileren staan. Op de 1e verdieping roostertjes, altijd open (wat ondergedimensioneerd) en beneden de Sensa.

Zijn er meer mensen hier druk mee geweest?

Hier nog een plaatje over 2 jaar (in het gat waren we aan het verbouwen)
[Afbeelding]
Even een auto-quote om hier na 2 maanden op terug te komen. De basisventilatie staat al deze tijd aan en we hebben het binnen ivp een baby wat warmer dan andere jaren. Rond de 20 graden (eerder 18,5-19). Ik heb gemerkt dat de luchtvochtigheid heel langzaam wat naar beneden kruipt maar dat het veel harder gaat als het buiten ook droog is (logisch).
Nu bijvoorbeeld 49% bij 20C binnentemperatuur, dat heb ik eerder zonder ventilatie-unit nooit gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3puNknzQz6eya65L6Sxg47I4Q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRsfbawhmUbnkJnRI5sdNZI5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:41

mattijssch

Model 3 LR

Wij hebben al jaren mechanische ventilatie en al sinds het begin duikt de luchtvochtigheid op koude winterdagen heel rap richting de 40%. En als het goed vriest, dan gaat het nog harder.

Dat principe is ook logisch, want je zuigt weliswaar vochtige buitenlucht naar binnen. Maar lucht met een temperatuur van 4C met een luchtvochtigheid van 75% wordt opgewarmd naar bijv. 19C en heeft dan ineens nog maar een relatieve luchtvochtigheid van 40%. Dat komt omdat warme lucht nu eenmaal veel meer vocht kan bevatten zonder verzadigd te zijn, dan koude lucht.

Bij een WTW-ventilatie die het (condenserende) vocht uit de uitgaande lucht niet (volledig) toevoegt aan de opwarmende inkomende lucht, zal je dus per saldo ook steeds meer vocht uit je huis laten verdwijnen en daalt de luchtvochtigheid dus ook steeds verder.

Dat je dit voorheen niet had, of veel minder, heeft dan waarschijnlijk te maken met het feit dat je minder ventileerde als het koud was. En dan blijft het vocht dat je bij koken, douchen, ademen en aanwezig zijn uitstoot dus gewoon in huis en houd je de luchtvochtigheid dus wat hoger.

Is dat een toelichting waar je naar op zoek bent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
@mattijssch dank voor je uitgebreide reactie! Ik begrijp het principe inderdaad goed, eerder had ik allemaal oude deuren waar de wind behoorlijk doorheen waaier haha dus voldoende natuurlijke ventilatie. Sindsdien heb ik zowel de wtw geplaatst als plastic op de vloer van de kruipruimte geplaatst dus welke het meeste doet weet ik niet.

In dit topic zijn door door meerdere mensen vragen over luchtvochtigheid gesteld, ik had vorig jaar de basisventilatiestand niet aanstaan op de Sensa en nu wel. Leek me leuk om mn ervaring te delen. Ik denk dat ik hem nu maar weer uit zet want anders moet ik straks nog de lucht gaan bevochtigen ;)

Ter info en vermaak: in onze trapkast zat er regelmatig schimmel op de hagelslag in de winter. Vandaar mijn 'obsessie' met RH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
mattijssch schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:55:
Wij hebben al jaren mechanische ventilatie en al sinds het begin duikt de luchtvochtigheid op koude winterdagen heel rap richting de 40%. En als het goed vriest, dan gaat het nog harder.

Dat principe is ook logisch, want je zuigt weliswaar vochtige buitenlucht naar binnen. Maar lucht met een temperatuur van 4C met een luchtvochtigheid van 75% wordt opgewarmd naar bijv. 19C en heeft dan ineens nog maar een relatieve luchtvochtigheid van 40%. Dat komt omdat warme lucht nu eenmaal veel meer vocht kan bevatten zonder verzadigd te zijn, dan koude lucht.

Bij een WTW-ventilatie die het (condenserende) vocht uit de uitgaande lucht niet (volledig) toevoegt aan de opwarmende inkomende lucht, zal je dus per saldo ook steeds meer vocht uit je huis laten verdwijnen en daalt de luchtvochtigheid dus ook steeds verder.

Dat je dit voorheen niet had, of veel minder, heeft dan waarschijnlijk te maken met het feit dat je minder ventileerde als het koud was. En dan blijft het vocht dat je bij koken, douchen, ademen en aanwezig zijn uitstoot dus gewoon in huis en houd je de luchtvochtigheid dus wat hoger.

Is dat een toelichting waar je naar op zoek bent?
Dat heet een enthalpiewisselaar en moet zeggen dat het in praktijk best goed werkt.
Gemiddeld gezien geeft het hier 10% verhoging.

Wanneer een bevochtiger erbij gebruikt wordt merk je overduidelijk dat die weinig meer hoeft te doen.

Uiteraard blijft het vocht terugwinning en geen bevochtiger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rikri
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-05 15:28
Rikri schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:05:
[...]

Vrijdag 17 november a.s. komt Climarad de Ventura vervangen. Ik ben benieuwd ....
Update - Ventura V1X op 17/11 volledig vervangen. Standaard instelling: optoeren vanaf CO2 800, aangehouden. Wel basis ventilatie aangezet (ongeveer half van stand 1). Zie dat de ventilatie nu soms oploopt tot iets boven de 1.000. Elke ochtend is alles weer netjes tot onder de 500. Als ik het zelf nodig vindt (CO2, maar vaker i.v.m. frisse lucht) dan zet ik handmatig op 3 of zo. Bijv, direct na eten koken of na avondje tv kijken.

De Ventura hangt langs onze gordijnen. Ik ben geen kenner, maar zijn open gordijnen, volgens mij noemen ze die 'in between...?'. Ondanks de open stof heb ik de indruk dat de CO2 sensor minder snel merkt dat de CO2 oploopt. Ik heb de gordijnen nu een klein stukje opgeschoven, zodat de CO2 sensor van de Ventura (zit links iets boven het midden) nog meer 'ademruimte' heeft. Monteur van Climarad vertelde mij wel dat het ventileren een balans is van voorkomen warmteverlies (dus niet onnodig snel of te hard gaan ventileren) en uiteraard niet te hoge CO2. Ik kon dat mooi zien (heel veel cijfertjes) op de laptop van de monteur. Het gaat dus allemaal wat geleidelijker dan dat je met de hand hoger of lager zet.

Die frisse leefruimte blijft een verademing t.o.v. vroeger. Het is nu al een paar dagen rond het vriespunt of eronder. Ventura blijft normaal functioneren en van enige vorm van wamte verlies merk ik niets.

Mijn vrouw heeft al paar keer gevraagd of de ventilatie nu wel goed werkt :) Eigenlijk is de Ventura het saaiste apparaat van het hele huis, als ie zijn werk normaal doet ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Rikri op 03-12-2023 18:16 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:41

mattijssch

Model 3 LR

Wij hebben de Climarad 2.0 nu sinds maart hangen in de studeerkamer op de bovenverdieping.

In het verleden moesten we (omdat onze centrale ventilatie alleen aanzoog in ruimtes op de benedenverdieping) ook in de winter met het raam open werken omdat er door het ventilatierooster vrijwel geen verse lucht naar binnen werd gezogen. Alleen als we vrijwel alle ventilatieroosters op de benedenverdieping afsloten, konden we de studeerkamer enigszins leefbaar houden zonder open raam.

Met deze koude dagen is het comfort van de Climarad echt een verademing ten opzichte van het getob en het gebrek aan comfort hiervoor. Geen lawaai van verkeer van buiten, geen tocht, geen kou, en geen gerommel met ventilatie in de rest van het huis. Maar bovenal een heerlijk aangename stabiele temperatuur en gezond CO2 niveau in de studeerkamer. Dit zijn de dagen dat het apparaat zich terugbetaalt!

Let wel, het apparaat is zeker niet geruisloos. Zeker als we met z'n tweeën in de studeerkamer zitten, dan is hij flink aan het werk. Maar voor een studeerkamer is het prima te doen en voor ons zeker omdat we nu het raam dicht kunnen houden. Dus geen last meer van druk verkeerslawaai of hulpdiensten met sirene.
Maar voor een slaapkamer zou ik persoonlijk een andere oplossing zoeken die stiller werkt.

We hebben onlangs ook voor het eerst een melding gehad van vervuilde filters. Ik heb met behulp van de handleiding de kanalen schoongemaakt en de filters die lichtgrijs waren ook even schoongezogen, de filtermelding gereset en we kunnen wel weer een half jaartje vooruit.
Het was een flinke investering, maar wel een die enorm comfortverhogend en ook nog energiebesparend is.

Ik dacht: "Ik zal onze ervaringen daarom maar eens delen". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Argh verkeerde topic, sorry mensen.

[ Voor 98% gewijzigd door neographikal op 05-12-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:15
Na een tijdje meelezen in dit topic, denk ik dat voor ons de VENTS Micra 100 / Blauberg Freshbox 100 een goede oplossing is. Het probleem is alleen dat wij weinig buitenmuur hebben om deze unit naar toe te laten blazen. De linker muur is de buurman, voor nu heb ik de plek achterin in het midden in gedachten tegen de serre aan. De serre heeft schuifdeuren welke van enkel glas zijn en nog wel wat natuurlijke ventilatie heeft. De muur naar de keuken gaat er op dat stuk ook tussenuit.
We zijn met 2 personen en kozijnen worden vervangen voor triple zonder roosters.
Wat adviseren jullie waar een WTW unit geplaatst kan worden?

En zijn er tevens mensen met deze box welke in de omgeving noord-limburg wonen, waar deze evt te beluisteren is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jf82WdYcOIefxVZrMMRqF94Dikw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UBLpcCykqVyJvz7hJi8Cm7qX.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door jeroendh op 18-12-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 13:25
jeroendh schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:55:
Na een tijdje meelezen in dit topic, denk ik dat voor ons de VENTS Micra 100 / Blauberg Freshbox 100 een goede oplossing is. Het probleem is alleen dat wij weinig buitenmuur hebben om deze unit naar toe te laten blazen. De linker muur is de buurman, voor nu heb ik de plek achterin in het midden in gedachten tegen de serre aan. De serre heeft schuifdeuren welke van enkel glas zijn en nog wel wat natuurlijke ventilatie heeft. De muur naar de keuken gaat er op dat stuk ook tussenuit.
We zijn met 2 personen en kozijnen worden vervangen voor triple zonder roosters.
Wat adviseren jullie waar een WTW unit geplaatst kan worden?

En zijn er tevens mensen met deze box welke in de omgeving noord-limburg wonen, waar deze evt te beluisteren is?

[Afbeelding]
Misschien is dit systeem iets voor jou? Dan heb je de verbinding met buiten op zolder of ergens centraal in je trappengat, en mixfans bij alle deuren om elke kamer van frisse lucht te voorzien.
https://www.brinkclimates...ntilatie/multi-air-supply
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rX-Oe5oZotMVv0h4xRCW7Nk8ZJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1QckbJF7ZEwJ6DiSiNoEDsBX.webp?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 19 ... 27 Laatste