Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:42
@jeroendh Stand 1 & 2 is prima, stand 3 wordt onprettig dan moet de TV harder want en is die duidelijk aanwezig, ik heb de freshbox 100, Blauberg heeft ook de freshbox 110 die schijnt stiller te zijn.

Ook bij een verjaardag als het lawaaierig is hoor je stand 3 dat het duidelijk aanwezig is, gelukkig draait die hier vaak op stand 1 en 2 en blijft de PPM acceptabel(800-900).

De afzuigmotor is stil die kun je gerust op 100% zetten, de aanvoermotor is een herriemaker.
(De afzuigmotor hoor je op buiten uiteraard goed).

[ Voor 56% gewijzigd door mr_evil08 op 19-12-2023 11:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:37
Wij hebben enkele weken geleden voor een 2e keer een probleem gehad met onze Climarad Sensa V2x. Vorig jaar december tijdens vorst reageerde de unit niet meer op verhoogde co2. Zelfs tot het punt dat onze eigen meter welke dicht in de buurt stond, een alarm gaf. Dat heeft enkele weken geduurd. Tegen de tijd dat we contact op wilden nemen met de installateur, werkte de unit weer. We gingen uit van een hik.

Dit jaar bij lichte vorst gebeurde hetzelfde, weer alarm, en bij controle activiteit van de unit via onze homewizard energy-socket zagen we dat de unit wederom al een poos niet meer reageerde op het co2- niveau. We hebben het even afgewacht, en inmiddels werkt alles weer.

Ik moet zeggen dat we ook nog natuurlijke ventilatie hebben via raamroosters en open deuren. De Climarad neemt het alleen over wanneer het nodig is. Meestal is dat bij erg windstil weer.

Zijn er meer mensen die dit merken bij hun eigen Climarad? Dat ze niet meer reageren op het co2-niveau wanneer het kouder wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:59
Sjamo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:00:
Wij hebben enkele weken geleden voor een 2e keer een probleem gehad met onze Climarad Sensa V2x. Vorig jaar december tijdens vorst reageerde de unit niet meer op verhoogde co2. Zelfs tot het punt dat onze eigen meter welke dicht in de buurt stond, een alarm gaf. Dat heeft enkele weken geduurd. Tegen de tijd dat we contact op wilden nemen met de installateur, werkte de unit weer. We gingen uit van een hik.

Dit jaar bij lichte vorst gebeurde hetzelfde, weer alarm, en bij controle activiteit van de unit via onze homewizard energy-socket zagen we dat de unit wederom al een poos niet meer reageerde op het co2- niveau. We hebben het even afgewacht, en inmiddels werkt alles weer.

Ik moet zeggen dat we ook nog natuurlijke ventilatie hebben via raamroosters en open deuren. De Climarad neemt het alleen over wanneer het nodig is. Meestal is dat bij erg windstil weer.

Zijn er meer mensen die dit merken bij hun eigen Climarad? Dat ze niet meer reageren op het co2-niveau wanneer het kouder wordt?
Kan het zijn dat het een producteigenschap is omdat er geen voorverwarmer in zit? Centrale WTW units (zonder enthalpiewisselaar) zetten die voorverwarmer bij vorst aan om bevriezen van de warmtewisselaar te voorkomen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Andrehj schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:13:
[...]

Kan het zijn dat het een producteigenschap is omdat er geen voorverwarmer in zit? Centrale WTW units (zonder enthalpiewisselaar) zetten die voorverwarmer bij vorst aan om bevriezen van de warmtewisselaar te voorkomen.
Misschien. In dat geval zou je verwachten dat meer mensen er last van hebben dacht ik. Ik zal nog eens in de manual duiken om te kijken of daar iets genoemd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:28
@Sjamo Zelf heb ik ook een Ventura V1X. En met de vorst reageert hij nog steeds op CO2. Zie onderstaande plaatjes met het stroomverbruik van 1 december en de buitentemperatuur van mijn eigen weerstation. Zoals te zien is neemt het stroomverbruik toe rond 20hr en daalt het weer rond 23:45. Dat komt ongeveer overeen met onze aanwezigheid in de woonkamer (en nalooptijd van de unit). De buitentemperatuur was in die periode rond de -2,5 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6t4Vp94bXX_kiVsbU7_QxiwiCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BXx0qWh3MuengKuv7vVqz9eU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuuPiFZaBHdCtYtita1QXUkltD4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3epux8YNRcD5l5glvZrkmZzi.png?f=user_large

De Ventura heeft geen voorverwarmer, Hierdoor zal hij bij koudere temperaturen (een exacte grens weet ik niet, maar zal waarschijnlijk net boven de 0 graden liggen) uit balans draaien. Daarbij zal er meer lucht uitgeblazen dan ingeblazen worden om zo de warmtewisselaar vorstvrij te houden.

Als jouw unit helemaal niet meer reageert bij koudere temperaturen, dan lijkt er mij toch wat mis.
Eventueel kun je de unit een minuutje van de stroom halen om te kijken of dat wat doet. Al is er momenteel hier geen vorst voorspelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Franciesco schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:59:
@Sjamo Zelf heb ik ook een Ventura V1X. En met de vorst reageert hij nog steeds op CO2. Zie onderstaande plaatjes met het stroomverbruik van 1 december en de buitentemperatuur van mijn eigen weerstation. Zoals te zien is neemt het stroomverbruik toe rond 20hr en daalt het weer rond 23:45. Dat komt ongeveer overeen met onze aanwezigheid in de woonkamer (en nalooptijd van de unit). De buitentemperatuur was in die periode rond de -2,5 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De Ventura heeft geen voorverwarmer, Hierdoor zal hij bij koudere temperaturen (een exacte grens weet ik niet, maar zal waarschijnlijk net boven de 0 graden liggen) uit balans draaien. Daarbij zal er meer lucht uitgeblazen dan ingeblazen worden om zo de warmtewisselaar vorstvrij te houden.

Als jouw unit helemaal niet meer reageert bij koudere temperaturen, dan lijkt er mij toch wat mis.
Eventueel kun je de unit een minuutje van de stroom halen om te kijken of dat wat doet. Al is er momenteel hier geen vorst voorspelt.
Dank voor je reactie met datum :)
Ik ben natuurlijk direct gaan kijken bij die datum en dacht even dat hij het daar wel deed. Maar dat was dus precies de dag dat ons co2 - alarm in de avond begon te piepen, en dat we hem handmatig 4 uur hebben laten ventileren.

3 dagen ervoor en 5 dagen er na heeft hij niets gedaan.

Ik heb zojuist even gebeld met Climarad en die zeggen dat ze het absoluut niet kennen, en dat we het beste onder garantie contact op kunnen nemen met de installateur, die vermoeden ze contact met hen op zal gaan nemen. Ze vermoeden een software probleem, alhoewel het natuurlijk niet zeker is nog.

Maar ze willen het dus gaan oplossen. Erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Andrehj schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:13:
[...]

Ervaring met deze decentraal WTW is.
Met enthalpiewisselaar gaat de voorverwarmer ook aan, echter het meerverbruik kan zo minimaal zijn dat het niet opvalt bij terugkijken op de slimme meter.

De naverwarmer precies zo als ik hem aanzet op stand laag zie ik dat niet terug.

Dat terwijl er een 700watt voorverwarmer en 300 watt naverwarmer in zit.

Wanneer de voorverwarmer uitgeschakeld wordt gaat de wtw om de 5m ongeveer de afvoer fan even wat harder blazen.

Als er vorst is uiteraard.

• Middeljans
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-06 16:18
Anticky schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:21:
[...]

Hallo, ik heb reeds ervaring met vier Ambitieka sudwind balanse ventilatoren, twee in huiskamer/intreehal (draad gekoppeld) en twee bijkeuken/achter uitgang (hier zit mijn slaapkamer tussen) de laatste ook draad gekoppeld, woonkamer staat altijd op stand 1 en bij slaapkamer gaat s'nachts op stille modus.

De andere standen gebruik ik alleen om te koelen of schilderen binnen

Heb net ook drie Ghost 160 wireless decentrale ventitators gekocht bij ITEC, er zijn ook meer leveranciers maar deze is een stuk goedkoper dan de sudwind, twee zijn reeds geinstalleerd en draaien goed en in feite is de naam anders maar het product is precies hetzelfde als de sudwind ambitieka, allebei gemaakt in Italie

https://www.itecluchtrein...nservice/bedrijfsgegevens

Ik heb voor deze decentrale ventilators gekozen omdat de dicht kunnen als er rook en stank overlast is, maar ook tegen harde wind (woon op het platte land) mijn huis is ongeveer 140M2 groot

De gaten heb ik zelf geboord met een lange boor en een gewone 12mm widai boor, Ons bevalt het prima en het is handig te bedienen.

Succes en veel plezier in je nieuwe huis.
Hallo Anticky,

Ik heb ook wel interesse in de ghost 160 wireless. Heb heb hier twee vragen over en hoop dat je mij hiermee kan/wil helpen:

- Zit er al een remove control bij de wireless? (werd mij niet duidelijk op de site)
- Hoeveel cm ruimte moet er boven het gat aan de binnenkant zitten om de ghost 160 te laten passen? (aannemer heeft het gat redelijk dicht tegen het plafond laten boren)

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wij hebben sinds deze week een S-Fan en een B-Fan hangen. Gedurende de nacht horen wij meerdere keren een klik of klep geluid uit de S-Fan komen. Genoeg geluid om van wakker te worden (we slapen nogal licht).
Heeft iemand deze ervaring ook en wat kunnen we daar aan doen?

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
kiefty14 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:32:
[...]

Hieronder een foto van de uitsparing waar de kast in komt te hangen. De isolatie waar de kast komt te hangen wordt er uitgesneden zoals je ziet, de kast zelf zou geïsoleerd zijn volgens de Fresh-R en de leverancier. Verder zouden ze als de kast geplaatst het compleet dicht gepurt, mij is vertelddat de isolatie niet achteruit zou gaan.

De kast is nog niet binnen en verwacht dat deze medio november geplaatst zal worden als ook alles weer gestuct is.

De reden voor ons om een D-WTW aan te schaffen was dat we van de down lufting ventilatie af willen en een recirculatie afzuigkap krijgen bij de kookplaat ipv direct naar buiten. Niet zozeer qua besparing op energie kosten als is dat wel mooi meegenomen uiteraard.
Bump, inmiddels is de Fresh-R sinds +- 1 december in gebruik en merk eigenlijk niet dat die er hangt. Dus dat zie ik als positief, soms hoor je hem wel maar vind dat zelf niet storend. Gisteren toen storm Pia voorbij kwam hoor je wel beter het geluid van buiten. Verder is die 1x bij bezoek automatisch harder gaan 'werken'.

Bij ons hangt die hoek van de keuken en zie je ook dat wanneer we gaan eten de PPM omhoog schiet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSAm668ldYpAdF-TweGArFIeYeM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WhjYzAN7JRE73UWeO9QgcXGs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:55
Ik zag deze unit op de Blauberg site.
1 gat/pijp, maar wel continue flow voor aan en afvoer.
Zijn er al ervaringen met dit product?
https://blaubergventilato...int-200-e-pro#description

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:09
Zeker die 200 ziet er interessant uit. Ben benieuwd of je die zou kunnen schakelen. Bij ons loopt de co2 met twee personen op tot zo’n 1200 en bij vier personen tot zo’n 1600-1700. En ik denk dat eentje dan te weinig is. Ze zijn we relatief goedkoop (670 pond in Engeland).

• raven22
pascoa341 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:39:
Zeker die 200 ziet er interessant uit. Ben benieuwd of je die zou kunnen schakelen. Bij ons loopt de co2 met twee personen op tot zo’n 1200 en bij vier personen tot zo’n 1600-1700. En ik denk dat eentje dan te weinig is. Ze zijn we relatief goedkoop (670 pond in Engeland).
Op zich zou je niet hoeven schakelen omdat ze allebei in balans zijn, De lucht gaat er tegelijk in en uit.
Ik vind alleen het geluidsnivo wat aan de hoge kant voor een slaapkamer. Maar ik neem aan dat de 43 of 45 (op de duitse site) op max debiet is. Zal eens vragen wat het geluid op de lagere standen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artjan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:36
ik kom dit draadje tegen nadat ik een artikel las met energiehuishouding tips waarin ook een decentraal warmteterugwinsysteem wordt getipt. Dat is een tip die ik nog niet had gelezen! En lijkt ook nog weinig mainstream?

Met jullie ervaringen, zou dit een optie zijn voor een vochtige ruimte -badkamer- of juist helemaal niet?
We hebben daar wel een raam wat open kan, maar in het oude huis zit hier geen ventilatie naar buiten... De ontvochtiger op stroom werkt ook, het apparaat vervangen met een structurele oplossing die weg gewerkt is, dat is interessant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
artjan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:35:
ik kom dit draadje tegen nadat ik een artikel las met energiehuishouding tips waarin ook een decentraal warmteterugwinsysteem wordt getipt. Dat is een tip die ik nog niet had gelezen! En lijkt ook nog weinig mainstream?

Met jullie ervaringen, zou dit een optie zijn voor een vochtige ruimte -badkamer- of juist helemaal niet?
We hebben daar wel een raam wat open kan, maar in het oude huis zit hier geen ventilatie naar buiten... De ontvochtiger op stroom werkt ook, het apparaat vervangen met een structurele oplossing die weg gewerkt is, dat is interessant...
Ik denk wel dat dat goed kan werken. Ik overweeg het zelf ook. Veel decentrale units hebben een ingebouwde vochtsensor die de unit kan aansturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-06 22:27
raven22 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:08:
Ik zag deze unit op de Blauberg site.
1 gat/pijp, maar wel continue flow voor aan en afvoer.
Zijn er al ervaringen met dit product?
https://blaubergventilato...int-200-e-pro#description
Helaas nog nergens te vinden. Zie Vents Breezy, exact hetzelfde van dochterbedrijf.
Ook nog niet te vinden helaas, ga m ook meteen kopen als ik het ergens vind, zal het hier ook posten indien ik de 1e ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-06 08:39
artjan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:35:
[...]

[..]
Vanwege het vocht wordt volgens mij normaal gesproken de badkamer alleen afgezogen. In het Climarad systeem werkt dat iig ook zo.

Meeste standaard afzuigers gooien er al snel 60m3 - 90m3 uit. Dat gaat ook lastig zijn met een decentrale unit.

Verwarm je je badkamer continu en hoe groot is hij? Vaak gaat het om wat kleinere ruimtes die niet continu verwarmd worden. WTW dan wat minder interessant en rendabel.

Ook hier al eens besproken:
Franciesco in "Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning"

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Gerbenvl schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:21:
[...]

Vanwege het vocht wordt volgens mij normaal gesproken de badkamer alleen afgezogen. In het Climarad systeem werkt dat iig ook zo.

Meeste standaard afzuigers gooien er al snel 60m3 - 90m3 uit. Dat gaat ook lastig zijn met een decentrale unit.

Verwarm je je badkamer continu en hoe groot is hij? Vaak gaat het om wat kleinere ruimtes die niet continu verwarmd worden. WTW dan wat minder interessant en rendabel.

Ook hier al eens besproken:
Franciesco in "Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning"
Deze kan zowel alleen uitblazen bij veel vocht en als wtw.
https://www.ambientika.eu...throom-ventilator/sw10043

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

leejoow schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 06:36:
Wij hebben sinds deze week een S-Fan en een B-Fan hangen. Gedurende de nacht horen wij meerdere keren een klik of klep geluid uit de S-Fan komen. Genoeg geluid om van wakker te worden (we slapen nogal licht).
Heeft iemand deze ervaring ook en wat kunnen we daar aan doen?
Heeft iemand deze ervaring ook? Als je de unit van de muur haalt lijkt er inderdaad een klep te zitten. Weet iemand of het mogelijk is om hem continu open te laten staan?

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Ja kan. Wel 419,- en dan moet je nog gaan boren.

Zelf verwarm ik mijn badkamer maar 2-3 uurtjes per dag los elektrisch (infrarood). Vraag me af of je dit dan terug gaat verdienen tov alleen afzuigen.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrins
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-07-2024
Beste mensen,
Graag jullie advies, ik ben geen kenner/techneut en vind het lastig een keus te maken. We hebben een woonkamer incl open keuken van 97 m3 en 37 m2, de lange buitenmuur van de woonkamer is 8,5 meter. We hebben altijd een keukenraampje open staan ivm de ventilatie maar daar komt veel kou door binnen. Met ons tweeën loopt de CO2 meter op naar ongeveer 1000 (met open keukenraam), met vier is dat al gauw boven de 1200. We willen graag een decentraal wtw ventilatiesysteem. De vraag: wat is een goed en stil systeem? Voor ons is kwaliteit belangrijker dan kosten. Apparaat dient bij vier personen de CO2 onder de 1200 te houden en graag zo stil mogelijk. Hebben jullie een advies voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
@Peregrins je kunt een geschikt systeem vinden bij Fresh-R of Climarad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Peregrins reken voor 4 personen en de wens om de CO2-waarde onder de 1200ppm te houden met minimaal 4x30m3/h=120m3/h debiet.

Vanwege de geluidsproductie is een unit die dit debiet ruim kan leveren aan te raden. Die zijn er helaas niet erg veel. De Climarad Ventura of de Blauberg Frshbox 200 zijn b.v. opties. Of neem 2 units die elke rond de 120m3/h kunnen leveren. Dan kunnen die beide tegelijkertijd op ca 50% draaien om ook 120m3/h te leveren. en heb je marge als er visite is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Dit lijkt wel een goede prijs voor de Vents Micra 200, of de Blauberg Freshbox 200.
Iemand ervaring met dat bedrijf?
https://www.pairdirect.nl...cra-200-e2-erv-wi-fi.html

of deze https://www.air-transfer....-micra-200-erv-wifi/a3844

[ Voor 18% gewijzigd door raven22 op 08-01-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
Hier eenzelfde probleem als @Peregrins, maar helaas met het probleem dat we nauwelijks buitenmuur hebben. (een muur van 45 cm breed. De enige decentrale wtw met zijaansluiting die ik ken is de Ventura, maar die is direct wel erg duur. Kent iemand andere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 06:42
pascoa341 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:19:
Hier eenzelfde probleem als @Peregrins, maar helaas met het probleem dat we nauwelijks buitenmuur hebben. (een muur van 45 cm breed. De enige decentrale wtw met zijaansluiting die ik ken is de Ventura, maar die is direct wel erg duur. Kent iemand andere alternatieven?
Past de Fresh-R niet op 45 cm?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
Klopt volgens mij. Deze van Hyundai is voor ons waarschijnlijk net te groot, maar wel interessant als hij naar Nederland komt.

https://vetrajko.sk/hyundai-hrs-wm/p34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiero
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-06 22:49
Hej allemaal!

Nu heb ik zo'n beetje het hele draad door zitten spitten en ik kom regelmatig de Mitsubishi VL-100 tegen, maar ik zie dat niemand(?) deze installeert. Heeft dit een goede reden en wat is deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:53
Fiero schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:34:
Hej allemaal!

Nu heb ik zo'n beetje het hele draad door zitten spitten en ik kom regelmatig de Mitsubishi VL-100 tegen, maar ik zie dat niemand(?) deze installeert. Heeft dit een goede reden en wat is deze?
Bij ons heeft de installateur het voorgesteld, maar ik vond hem nogal lomp groot voor 100m3/h.
Uiteindelijk nog steeds op zoek naar een WTW oplossing, we hebben nu een goed geisoleerde en niet geventileerde leefruimte..

2 kleine units die per stuk 100m3/h doen zou ideaal zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Makkelijk op 08-01-2024 18:18 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
wheli schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:21:
[...]

Past de Fresh-R niet op 45 cm?
Zelf heb ik hem op een muur van 52-53 cm; aan de scharnierkant heb ik nog wel redelijk ruimte over, ik denk dat 45 wel moet lukken. (ik heb de 120)
Ook zou hij nog wel een paar cm strakker tegen de muur kunnen mocht het toch krap worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roP8igt1IVZYWY_OtZWK4bAZG40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2E70u2f4QHB8oBiwVwTCV8z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrins
Franciesco schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:36:
@Peregrins reken voor 4 personen en de wens om de CO2-waarde onder de 1200ppm te houden met minimaal 4x30m3/h=120m3/h debiet.

Vanwege de geluidsproductie is een unit die dit debiet ruim kan leveren aan te raden. Die zijn er helaas niet erg veel. De Climarad Ventura of de Blauberg Frshbox 200 zijn b.v. opties. Of neem 2 units die elke rond de 120m3/h kunnen leveren. Dan kunnen die beide tegelijkertijd op ca 50% draaien om ook 120m3/h te leveren. en heb je marge als er visite is.
Ha Franciesco,
Dank voor je heldere uitleg en suggesties. De Freshbox 100 heeft te weinig capaciteit denk je? Kan er natuurlijk altijd een keukenraampje bij open doen wanneer ik met bezoek met meer mensen in huis ben. Meeste tijd zijn we met twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Peregrins met 2 personen zou de Freshbox 100 net kunnen. Maar met 4 personen is die te krap want je schreef dat je daarbij onder de 1200ppm wilt blijven. Dan heb je rond de 120m3/h nodig. En met 4 mensen is het, mijn ervaring, niet zo lawaaiig dat een unit op max vermogen dan acceptabel is wat betreft geluidsniveau.

Ik ga er bij bovenstaande vanuit dat je dan geen ramen open doet en minimaal een redelijk kierdichte woning hebt. Dit laatste zal bij een windluwe dag niet zo veel invloed hebben op de CO2 in huis.

Geluid is natuurlijk ook erg persoonlijk. Ben je daar niet gevoelig voor, dan valt het misschien allemaal wel mee. Zelf ben ik daar kritisch over en vind ik b.v. mijn eigen Ventura net acceptabel als hij op ca 33% van zijn capaciteit draait (de standaard instelling van de zogenaamde max-auto stand). Die 33% stand (is rond de 80m3/h) heb ik nodig voor 2 personen en 2 hondjes om de CO2 1000-1200ppm te houden.

Als je voor een ventilatiesysteem gaat, dan is mijn insteek om het meteen goed te doen als het financieel/ruimtetechnisch etc enigszins kan. En dus niet te krap te dimensioneren. Mede gebaseerd op mijn eigen ervaringen.

Ook goed om te weten: diverse decentrale (en ook centrale) wtw units hebben geen voorverwarmer. Hierdoor kan het bij de huidige buitentemperatuur zijn dat deze units uit balans draaien waarbij er meer afvoer dan aanvoer is. Misschien niet onoverkomelijk, maar verminderd het wtw rendement in deze periode wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Peregrins Freshbox 200 is stiller vanwege zijn design.
Freshbox 100
60 m³ per uur 27 dBa
100m³ per uur 39 dBa

Freshbox 200
83 m³ per uur 28 dBa
200 m³ per uur 36 dBa
Je hebt ook de Freshox 110 deze is stiller dan de 100.

Als je mij vraagt vind ik 27 dBa al storend worden, 39 dBa klinkt alsof een lawaaiig stofzuiger aan staat, de TV moet echt een stuk harder om dat te overstemmen (handige stand tijdens afwezigheid om je huis snel te ventileren).

@Franciesco De freshbox 100 heeft een zeer vervelende anti-vorst regeling als de voorverwarmer ontbreekt, elke 5 minuten gaat de afvoerfan voor 30 seconden op 100% draaien, ik mocht hem gelukkig nog omwisselen voor één met voorverwarmer en wat een verademing, de anti-vorst regeling greep al in bij 2c buitentemp.

Stroomverbruik van de voorverwarmer zie ik niet terug op de slimme meter, ondanks 700watt kan verbruiken, de naverwarmer is tijdens vorst comfort verhogend, stroomverbruik ligt aan hoe gek je doet, is vrij instelbaar(15 tot 30c).

[ Voor 77% gewijzigd door mr_evil08 op 08-01-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Die anti-vorst regeling is dan nog een reden om de Freshbox 100 links te laten liggen @mr_evil08 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiero
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-06 22:49
Makkelijk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:17:
[...]

Bij ons heeft de installateur het voorgesteld, maar ik vond hem nogal lomp groot voor 100m3/h.
Uiteindelijk nog steeds op zoek naar een WTW oplossing, we hebben nu een goed geisoleerde en niet geventileerde leefruimte..

2 kleine units die per stuk 100m3/h doen zou ideaal zijn.
Ik zit met hetzelfde probleem; een goed geisoleerde ruimte, maar te weinig ventilatie. Ik kan de VL-100 achter de bank kwijt en dat hij onder de bank door uit blaast. Zo valt hij netjes buiten het aicht en kan hij toch vrij ademen.

Ik begrijp dat jij het advies van een installateur hebt gehad, kun je daar iets over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrins
Franciesco schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:01:
Die anti-vorst regeling is dan nog een reden om de Freshbox 100 links te laten liggen @mr_evil08 :)
Ok Franciesco en evil 08, hartelijk dank voor jullie adviezen en toelichting. Dan nog een vraag: Op de site van Blauberg zie ik verschillende types van de 200, https://www.blaubergbenel...ct/freshbox-200-erv-wifi/ . Over welke hebben jullie het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Fiero schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem; een goed geisoleerde ruimte, maar te weinig ventilatie. Ik kan de VL-100 achter de bank kwijt en dat hij onder de bank door uit blaast. Zo valt hij netjes buiten het aicht en kan hij toch vrij ademen.

Ik begrijp dat jij het advies van een installateur hebt gehad, kun je daar iets over vertellen?
Ik ken het apparaat niet en weet dus niet waar het aanzuigt en blaast. Maar, ik zou zelf huiverig zijn een ventilatie-unit achter een groot object als een bank te plaatsen.

Wij gebruiken onze ventilatie vooral voor co2 en hebben er voor gezorgd dat de unit betrekkelijk laag bij de vloer en vrijelijk lucht aan kan zuigen daarvoor. En dan nog merken we soms dat de ventilatie-unit begint te blazen wanneer we de airco, de plafondventilator of de stofzuiger aanzetten.

Misschien kan het prima, en wellicht had je hier al over nagedacht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Peregrins schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:50:
[...]

Ok Franciesco en evil 08, hartelijk dank voor jullie adviezen en toelichting. Dan nog een vraag: Op de site van Blauberg zie ik verschillende types van de 200, https://www.blaubergbenel...ct/freshbox-200-erv-wifi/ . Over welke hebben jullie het?
In de datasheet kun je goed de verschillen zien.

https://blaubergventilato...wi_fibroshure202003en.pdf

Als ik de keuze had, dan zou ik in ieder geval een unit met voorverwarmer kiezen. Dat is dan de Freshbox E-200 ERV WiFi.
Als je bang bent voor koude ventilatielucht, eventueel het model met voorverwarmer + naverwarmer. Dat is de Freshbox E2-200 ERV WiFi.
Allen hebben een enthalpiewisselaar voor vochtterugwinning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Fiero wat @Sjamo al zei. Plus dat je wel erg dicht op de unit zit als hij direct achter de bank hangt en je daar zit. Dat kan onprettig zijn met de luchtstroom en met het geluid wat de unit maakt.

Nog een aandachtspunt als hij achter een bank hangt: dat soort plekken bevat vaak meer (huis)stof als elders. Dus zaak om ook goed te zuigen om de kans op vieze filters te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
Sibrand schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:57:
[...]

Zelf heb ik hem op een muur van 52-53 cm; aan de scharnierkant heb ik nog wel redelijk ruimte over, ik denk dat 45 wel moet lukken. (ik heb de 120)
Ook zou hij nog wel een paar cm strakker tegen de muur kunnen mocht het toch krap worden.
[Afbeelding]
Dank hiervoor (en je andere info over de Fresh R in dit forum). Kun je wat info geven over de CO2 metingen in je huis momenteel? Wij zitten in een jaren 30 huis met 4'en, en als we met zijn vieren beneden zijn, dan loopt de CO2 op tot zo'n 1600 a 1700. Ik vroeg me af hoe makkelijk een Fresh R dat naar beneden kan halen (het hoeft geen 400 te zijn, maar minder dan 1200 zou toch wel minimaal zijn).

[ Voor 0% gewijzigd door pascoa341 op 09-01-2024 10:38 . Reden: korte verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peregrins
Franciesco schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:21:
[...]

In de datasheet kun je goed de verschillen zien.

https://blaubergventilato...wi_fibroshure202003en.pdf

Als ik de keuze had, dan zou ik in ieder geval een unit met voorverwarmer kiezen. Dat is dan de Freshbox E-200 ERV WiFi.
Als je bang bent voor koude ventilatielucht, eventueel het model met voorverwarmer + naverwarmer. Dat is de Freshbox E2-200 ERV WiFi.
Allen hebben een enthalpiewisselaar voor vochtterugwinning.
Dank Franciesco, dit alles is zeer behulpzaam!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
pascoa341 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Dank hiervoor (en je andere info over de Fresh R in dit forum). Kun je wat info geven over de CO2 metingen in je huis momenteel? Wij zitten in een jaren 30 huis met 4'en, en als we met zijn vieren beneden zijn, dan loopt de CO2 op tot zo'n 1600 a 1700. Ik vroeg me af hoe makkelijk een Fresh R dat naar beneden kan halen (het hoeft geen 400 te zijn, maar minder dan 1200 zou toch wel minimaal zijn).
Ik heb een screenshot van 5 januari; toen zaten we met 5 man in huis te eten, met ook het gasfornuis op zacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gKchdVAlZIc3oWAE_Gr8yMCBMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFL7Z8aETU0ewyfDpJkQuP0O.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb op het screenshot het hoogtepunt qua C02 gepakt; iets meer dan 1700 ppm.
Bij mij is de Fresh-R op automaat op 75 kuub /min begrenst; fabriekinstelling om het geluid wat te beperken.
Maximaal heeft de Fresh-R 67 kuub/min gedaan en toen begon het C02 niveau al te dalen.
Ik zie wel dat ik de unit iets beter kan (laten) afstellen. Dit is met de WiFi versie die ik heb snel gedaan door wen mailtje te sturen naar de service van Fresh-R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Peregrins schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:50:
[...]

Ik heb het "oude" model de Freshbox E2-100 ERV Wi-Fi, via de App kan ik nog aanpassingen doen zoals balans van de ventilatoren aanpassen.

Stand 5 is hier 100% afvoer en 50% aanvoer, dan blijft de box stil binnen tijdens visite en toch 100m3/h ventileren, elders in huis staat dan een raam op een kier.

De aanvoer ventilator is op binnen de lawaai schopper en de afvoer op buiten.
Buiten stookseizoen en tussenseizoen ventileer ik alleen op natuurlijke wijze gezien er dan amper iets terug te winnen valt.

ERV is de enthalpiewisselaar optie, vochtterugwinning geeft hier 3 tot 10% verhoging in luchtvochtigheid in het stookseizoen.

Het nieuwe model de 200 ken ik niet.
Blauberg heeft ook CO2 gestuurde modules voor de box maar zijn erg duur 400-500 euro, ik bedien hem handmatig.

Apparaat heb ik voor comfort en gezonde lucht, energiebesparing is leuk meegenomen.
Weetje: centrale WTW,s zonder voorverwarmer worden niet meegenomen in het energielabel van je huis (voor decentraal WTW,s onduidelijk hoe dat zit).

Voorverwarmer = behoud van functie tijdens vorst, naverwarmer = voor meer comfort als buiten erg koud is.

De WTW helpt ook in de zomer als een airco aan staat(kou blijft binnen), maar heb liever de deur open dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwameMpufu
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-05 17:18
Heb het topic door zitten zoeken, maar vind niet echt direct antwoord op mijn volgende vraag.

Ik wil toe naar WTW-ventilatie in ons 100 jaar oude huis, nu nog enkel ventilatieroosters en decentrale afzuiging direct naar buiten in de badkamers en toiletten. Centrale WTW is eigenlijk ondoenlijk, dus het wordt decentraal (misschien per verdieping?). Dat project komt nog wel.

Daarop vooruitlopend wil ik alvast wat doen aan de enorme koude die binnekomt door de ventilatieopening op ons toilet. Als ik hier een decentrale buis-WTW plaats, dan gaat deze unit de toiletlucht om de zoveel seconden terug de woning inblazen, vrees ik? Hebben mensen hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
KwameMpufu schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:48:
Heb het topic door zitten zoeken, maar vind niet echt direct antwoord op mijn volgende vraag.

Ik wil toe naar WTW-ventilatie in ons 100 jaar oude huis, nu nog enkel ventilatieroosters en decentrale afzuiging direct naar buiten in de badkamers en toiletten. Centrale WTW is eigenlijk ondoenlijk, dus het wordt decentraal (misschien per verdieping?). Dat project komt nog wel.

Daarop vooruitlopend wil ik alvast wat doen aan de enorme koude die binnekomt door de ventilatieopening op ons toilet. Als ik hier een decentrale buis-WTW plaats, dan gaat deze unit de toiletlucht om de zoveel seconden terug de woning inblazen, vrees ik? Hebben mensen hier ervaring mee?
Toilet en badkamer is het ongebruikelijk om toevoer buizen te installeren omdat je onderdruk in deze ruimtes wil.

Ik zou het buitenrooster dicht maken en via de kier van binnendeur laten aanzuigen, vanuitgaand dat de gang niet ijskoud is.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 10-01-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Sjamo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:14:
[...]

Dank voor je reactie met datum :)
Ik ben natuurlijk direct gaan kijken bij die datum en dacht even dat hij het daar wel deed. Maar dat was dus precies de dag dat ons co2 - alarm in de avond begon te piepen, en dat we hem handmatig 4 uur hebben laten ventileren.

3 dagen ervoor en 5 dagen er na heeft hij niets gedaan.

Ik heb zojuist even gebeld met Climarad en die zeggen dat ze het absoluut niet kennen, en dat we het beste onder garantie contact op kunnen nemen met de installateur, die vermoeden ze contact met hen op zal gaan nemen. Ze vermoeden een software probleem, alhoewel het natuurlijk niet zeker is nog.

Maar ze willen het dus gaan oplossen. Erg blij mee.
Wij hebben inmiddels de installateur op bezoek gehad. De filters van onze unit bleken vies te zijn. Volgens instructie na 2 jaar vervangen of eerder bij intens gebruik school/zorginstelling of wanneer apparaat het meldt, maar wij hebben geen melding gehad.

De filters zijn schoongemaakt en we hebben nieuwe besteld, maar bij overleg met de leverancier werd aangegeven dat dit niet het probleem kon zijn. Er werd aangegeven dat er een service-afspraak aangevraagd moest worden door de installateur en dat is wat er nu gebeurt.

Het apparaat, Climarad Sensa V2x, werkt nog steeds prima maar springt bij kou niet automatisch aan wanneer het moet (op basis van co2). Voorlopig gebruiken we dus de handmatige bediening wanneer nodig.

Benieuwd wat de service-afspraak gaat brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Sjamo De Blauwberg Freshbox meldt dit sowieso elke 90 dagen, best wel kwalijk dat de Climarad Sensa V2x dat niet doet.

(Hier zijn ze na 90 dagen ook wel stoffig).

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 10-01-2024 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Sjamo wordt weer vervolgd dus.
Eerder had ik gemeld dat mijn Ventura wel regelt op basis van CO2 bij buitentemperaturen onder 0 graden. Je bericht nu teruglezend zag ik dat je het over een Sensa V2X had. Die heb ik toevallig ook, maar dan in de keuken hangen. Ook die reageert trouwens op CO2 bij een temp onder 0. Dus, zoals bekend, moet het bij jou ook gewoon kunnen werken. Hopelijk wordt het binnenkort opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWdXiI2Q8AUBfIOlCCpvgxr-BM8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MaSkjFANDqZK7kYT1Bj3PXom.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Umt5oj1fsq5w1qNnpScuZUqVrFI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mDVJnIyC3drZObpZfP475mna.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A42VFRdiV_Ny27wt3ygkXwU8C80=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4SxJ62apeNN070tSntibrcji.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
PS: ik zal mijn filters ook eens na kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Franciesco De pieken in stroomverbruik is dat de voorverwarmer die aanslaat? of wordt er tijdelijk meer lucht afgevoerd om te ontdooien(denk het 2e gezien de piek laag is)?
Hoe gaat het apparaat met vorstregeling om?

[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 10-01-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwameMpufu
mr_evil08 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:15:
[...]

Toilet en badkamer is het ongebruikelijk om toevoer buizen te installeren omdat je onderdruk in deze ruimtes wil.

Ik zou het buitenrooster dicht maken en via de kier van binnendeur laten aanzuigen, vanuitgaand dat de gang niet ijskoud is.
Hoe bedoel je dit precies? Op dit moment zuig ik aan via de kier en blaas ik uit door de buitenmuur. Afzuig blijft altijd in de toiletruimte neem ik aan. Als ik het buitenrooster dicht maak, waar blaas ik dan uit? Waar laat ik de vieze (hopelijk na wisseling minder warme) lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@mr_evil08 helaas geen voorverwarmer in de Climarad WTW units.
De brede pieken in de nacht zijn de basisventilatie van de Sensa V2X: elk uur gaat hij dan iets van 20 minuten ventileren.
De hele smalle piekjes weet ik niet precies. Misschien dat hij dan iets bijregelt met bv het in onbalans draaien. De piekjes zijn maar enkele Watts, dus het ziet er heftiger uit dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Franciesco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:40:
@Sjamo wordt weer vervolgd dus.
Eerder had ik gemeld dat mijn Ventura wel regelt op basis van CO2 bij buitentemperaturen onder 0 graden. Je bericht nu teruglezend zag ik dat je het over een Sensa V2X had. Die heb ik toevallig ook, maar dan in de keuken hangen. Ook die reageert trouwens op CO2 bij een temp onder 0. Dus, zoals bekend, moet het bij jou ook gewoon kunnen werken. Hopelijk wordt het binnenkort opgelost.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dat ziet er heel anders uit dan bij ons :)

Wij hebben over het algemeen maar 1 tot ongeveer 5 a 6 smalle piekjes.

Ik moet wel zeggen dat wij veel momenten in het jaar ventileren via raamroosters en dat zal altijd meehelpen. De enige momenten dat we dat niet doen is wanneer het erg koud is (zoals nu) en wanneer het erg warm is (boven de 27 a 28 graden buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
KwameMpufu schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:48:

Voor onze afzuigingkap van de keuken hebben wij een terugslagklep in de buis zitten. Zou dat een oplossing voor je zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Sjamo bij mij zijn beide units het hele jaar in gebruik. In de zomer zet ik ook wel de ventilatiestand van de dakramen beneden open. Maar op een dag met weinig wind komt daar niet genoeg verse lucht door naar binnen.

De afbeelding van 9 januari is een typisch beeld van als ik thuiswerk. Mijn werkkamer grenst aan de keuken waar de Sensa hangt. Dus beide ruimtes worden als ik de deur werkkamer/keuken open laat door de Sensa geventileerd. Grofweg rond 7:30-8:00 ontbijten en daarna ben ik voor zo’n beetje de hele dag in mijn werkkamer. Begin vd avond eten en daarna ben ik/zijn wij niet langdurig meer in de keuken tot de volgende ochtend. Vandaar dat hij rond 19:00 terug toert. De bredere poek eind van de avond is omdat we toen nog wat opgeruimd hebben in de keuken voordat we naar bed gingen.

Het is eigenlijk wel grappig dat het leefpatroon best duidelijk zichtbaar is in het stroomverbruik van de ventilatieunit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Franciesco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:31:
@Sjamo bij mij zijn beide units het hele jaar in gebruik. In de zomer zet ik ook wel de ventilatiestand van de dakramen beneden open. Maar op een dag met weinig wind komt daar niet genoeg verse lucht door naar binnen.

De afbeelding van 9 januari is een typisch beeld van als ik thuiswerk. Mijn werkkamer grenst aan de keuken waar de Sensa hangt. Dus beide ruimtes worden als ik de deur werkkamer/keuken open laat door de Sensa geventileerd. Grofweg rond 7:30-8:00 ontbijten en daarna ben ik voor zo’n beetje de hele dag in mijn werkkamer. Begin vd avond eten en daarna ben ik/zijn wij niet langdurig meer in de keuken tot de volgende ochtend. Vandaar dat hij rond 19:00 terug toert. De bredere poek eind van de avond is omdat we toen nog wat opgeruimd hebben in de keuken voordat we naar bed gingen.

Het is eigenlijk wel grappig dat het leefpatroon best duidelijk zichtbaar is in het stroomverbruik van de ventilatieunit :)
Uiteraard staat de climarad hier ook het hele jaar aan, alleen hoeft hij niet alle dagen in actie te komen. Daarom zijn we zo blij dat hij co2-gestuurd is :)

En ja, ook wij zien soms wel eens onze acties terug in het verbruikspatroon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGMO
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
Onderstaande ervaring is misschien nuttig voor andere climarad sensa bezitters.
Wij hebben een climarad sensa v2x al meerdere jaren draaien. Circa een maand terug leek hij helemaal niet meer te reageren op hoge co2 niveaus. Ik ben er toen achter gekomen dat er in de luchttoevoerroute een metalen rooster zit (om grove delen van buiten tegen te houden?). Dat rooster zat bij mij volledig dicht met een dikke laag "stof" 8)7. Dit rooster zie je bij normale onderhoudsacties vrij snel over het hoofd en wordt ook niet expliciet in de onderhoudinstructie genoemd. Nadat ik het met de stofzuiger helemaal schoon had gemaakt werkte de unit weer normaal (reageerde weer op hoger co2 niveau).
Het rooster bevindt zich direct achter de blauwe dop die toegang tot het luchttoevoerkanaal afsluit (op "bodem" van het kanaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KwameMpufu
wheli schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:18:
[...]

Voor onze afzuigingkap van de keuken hebben wij een terugslagklep in de buis zitten. Zou dat een oplossing voor je zijn?
Op korte termijn is dit zeker een goed idee, dus ga dit maar installeren. Ben wel alsnog benieuwd naar decentrale WTW opties voor de toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
KwameMpufu schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:25:
[...]

Op korte termijn is dit zeker een goed idee, dus ga dit maar installeren. Ben wel alsnog benieuwd naar decentrale WTW opties voor de toilet.
Financieel kan het absoluut niet uit (tvt langer dan de levensduur). Qua duurzaamheid is het ook al discutabel aangezien je meestal maar een paar minuten op je toilet zit per dag. De CO2 uitstoot van het maken van een wtw unit is waarschijnlijk hoger dan de winst van de terugwinning.
Tenslotte is het installatie technisch lastig omdat de meeste afzuiging verticaal gaat. Als je condenswater hebt dan drupt dat op je hoofd tijdens het plassen. Daarom zijn (volgens mij) bijna alle wtw's uitgerust met horizontale (licht aflopende) buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwameMpufu
wheli schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:15:
[...]

Financieel kan het absoluut niet uit (tvt langer dan de levensduur). Qua duurzaamheid is het ook al discutabel aangezien je meestal maar een paar minuten op je toilet zit per dag. De CO2 uitstoot van het maken van een wtw unit is waarschijnlijk hoger dan de winst van de terugwinning.
Tenslotte is het installatie technisch lastig omdat de meeste afzuiging verticaal gaat. Als je condenswater hebt dan drupt dat op je hoofd tijdens het plassen. Daarom zijn (volgens mij) bijna alle wtw's uitgerust met horizontale (licht aflopende) buizen.
In dit geval zit de afvoer horizontaal, dus misschien dat dat mogeljkheden biedt.

Hoe dan ook, ik had het idee dat ik dit gat naar buiten, dat er toch al zit en waar op dit moment warmte lekt/kou naar binnen komt, eventueel kon gebruiken in een plan voor decentrale WTW op de begane. Denk ook niet dat ik het noodzakelijkerwijs voor de duurzaamheid doe, maar meer voor het comfort.

Als centraal (met normaliter ook 24/7 afzuiging in toilet) geen optie is, zoals bij mij, dan gok ik dat de enige reële andere optie dus afzuiging naar buiten is - voor die enkele minuten per dag dat de lamp aanstaat (maar dan dus wel met een goede terugslagklep tegen de kou voor de 23,5 uur dat ie niet draait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Ik heb precies jouw gedachtengang een paar jaar geleden gehad en uiteindelijk moeten concluderen dat er geen geschikte redelijk betaalbare optie voor is.
Horizontaal scheelt inderdaad wel, je zou daar een éénpijps wtw kunnen plaatsen en samen kunnen laten werken met andere wtw's bijvoorbeeld de Suedwind Ambientika.
Het simpelst is evenwel de terugslagklep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rikri
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-05 15:28
Rikri schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:05:
[...]

Update - Ventura V1X op 17/11 volledig vervangen. Standaard instelling: optoeren vanaf CO2 800, aangehouden. Wel basis ventilatie aangezet (ongeveer half van stand 1). Zie dat de ventilatie nu soms oploopt tot iets boven de 1.000. Elke ochtend is alles weer netjes tot onder de 500. Als ik het zelf nodig vindt (CO2, maar vaker i.v.m. frisse lucht) dan zet ik handmatig op 3 of zo. Bijv, direct na eten koken of na avondje tv kijken.

De Ventura hangt langs onze gordijnen. Ik ben geen kenner, maar zijn open gordijnen, volgens mij noemen ze die 'in between...?'. Ondanks de open stof heb ik de indruk dat de CO2 sensor minder snel merkt dat de CO2 oploopt. Ik heb de gordijnen nu een klein stukje opgeschoven, zodat de CO2 sensor van de Ventura (zit links iets boven het midden) nog meer 'ademruimte' heeft. Monteur van Climarad vertelde mij wel dat het ventileren een balans is van voorkomen warmteverlies (dus niet onnodig snel of te hard gaan ventileren) en uiteraard niet te hoge CO2. Ik kon dat mooi zien (heel veel cijfertjes) op de laptop van de monteur. Het gaat dus allemaal wat geleidelijker dan dat je met de hand hoger of lager zet.

Die frisse leefruimte blijft een verademing t.o.v. vroeger. Het is nu al een paar dagen rond het vriespunt of eronder. Ventura blijft normaal functioneren en van enige vorm van wamte verlies merk ik niets.

Mijn vrouw heeft al paar keer gevraagd of de ventilatie nu wel goed werkt :) Eigenlijk is de Ventura het saaiste apparaat van het hele huis, als ie zijn werk normaal doet ;)
Daar ben ik weer met bericht over de Ventura die niet automatisch bij verhoogde co2 optoert …. :(

Melding gemaakt en werd van de week door Climarad gebeld. Probleem lijkt te zitten in locatie en hoe Ventura hangt (zie foto). Waarschijnlijk stroomt de verse lucht, via plafond en langs gordijnen naar beneden. Verse lucht stroomt dan langs de co2 sensor (links midden Ventura). Hierdoor blijft bij deze sensor de co2 waarde een stuk lager dan bij mijn externe co2 meter die ernaast op een dressoir staat. Klinkt logisch.

Begin februari komt Climarad, onder garantiie, een externe co2 sensor aansluiten. Was verbaasd over deze mogelijkheid, omdat (volgens documentatie van Climarad) een externe sensor alleen op maxibox, etc. gekoppeld kan worden. Natuurlijk benieuwd of de externe co2 sensor wel werkt. Hopelijk kan Climarad hier zelf ook iets van leren ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qU02-By9Qmdn2SoNvoKdlaJ7Bpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hMFaOHv8pN9yRRljFt7E9oS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jE16uWCjTU9WBVX8kA6r39aZzb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLrkyPzjWJwK6J2dNMMgD19Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-06 23:54
Misschien ter info voor iemand, omdat ik deze hier nog niet gezien heb:

https://www.maico-ventila...powerbox-h-p124754p126245

Een decentrale WTW met enthalpiewisselaar (default) tot 60m3/h. Heb van dit merk mijn centrale WTW gekocht, en kwam deze net toevallig tegen (te kopen in Duitsland, ~1500E)

[ Voor 4% gewijzigd door Yaldair op 12-01-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Yaldair schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:36:
Misschien ter info voor iemand, omdat ik deze hier nog niet gezien heb:

https://www.maico-ventila...powerbox-h-p124754p126245

Een decentrale WTW met enthalpiewisselaar (default) tot 60m3/h. Heb van dit merk mijn centrale WTW gekocht, en kwam deze net toevallig tegen (te kopen in Duitsland, ~1500E)
Deze ken ik ook nog niet inderdaad. Veel aansluitmogelijkheden (Modbus/KNX) maar ook flink prijzig voor slechts 70 m³ op de max stand. Dat halen sommige éénbuissystemen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velkenator
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-02 15:53
Allen,

Ik ben me door de vele info aan het worstelen om een decentraal systeem.aan te schaffen voor de leefruimte met.open keuken (L vorm van ongeveer 55m²) en mij leek de innova rinnova 2.0 wel tof aangezien er hoog debiet mogelijk is en dan nog.warmtepomp.ennairco mogelijkheid. Echter wordt lawaai als voornaamste minpunt genoemd. Als je die als verwarming of airco gebruikt lijkt me dat logisch gezien er een compressor in zit. Maar op momenten er puur ventilatie mee.wordt gedaan, is het lawaai dan ook zo erg? Iemand ervaringen mee?
Overigens denk ik er wel aan in de keuken nog een klein apparaat ( vraaggestuurd voor CO2 en vocht met wtw) bij de.plaatsen voor'tijdens het koken. De rinnova zal'de verhoogde.co2 pas laat opmerken denk ik aangezien deze in de leefruimte zal staan.

Bedankt voor de info al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Ik kan je vragen mbt geluid niet beantwoorden helaas.
Qua oplossing voor koken, hier geldt eigenlijk hetzelfde als voor de wc en badkamer: te weinig winst om voor wtw te gaan, beste is gewoon afzuigen naar buiten zonder. Eventueel een recirculatiekap.
CO2 verspreid zich echt snel door de ruimte, als ik bezoek heb op 7 meter van de wtw slaat hij binnen minuten aan als de drempel waarde bereikt wordt. Waar die mensen zijn in de ruimte lijkt weinig uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
  • Laatst online: 13-06 23:50
Hallo Anticky,

Ik heb ook wel interesse in de ghost 160 wireless. Heb heb hier twee vragen over en hoop dat je mij hiermee kan/wil helpen:

- Zit er al een remove control bij de wireless? (werd mij niet duidelijk op de site)
- Hoeveel cm ruimte moet er boven het gat aan de binnenkant zitten om de ghost 160 te laten passen? (aannemer heeft het gat redelijk dicht tegen het plafond laten boren)

Alvast dank!
Sorry voor late reactie maar was ingelogd met een verkeerd account en zg daarom langere tijd geen reactie _/-\o_
tussen ventilators is het wireless. Afstand bediening zit er bij met batterijenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBl4FvEER7BeaPQG9FLAJ8Pt7m8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2KnVgQxkg5ERWTdS3EB2p3MZ.png?f=fotoalbum_large

Weet nog dat boven ventilator min 30 CM moet zitten maar ik heb in een slaapkamer ook minder ruimte, gaat goed, maar miss op hoogste stand naar binnen blazend iets min cappaciteit

[ Voor 22% gewijzigd door Anticky op 13-01-2024 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb sinds een paar dagen een nieuw speeltje om de luchtkwaliteit in huis te monitoren.
En ik was onder de indruk van wat ik zag..
Het ding moest eerst een half uur aanstaan en vervolgens kon ik dan de co2 meter kalibreren dit heb ik buiten gedaan opdat ik zeker was van schone lucht.
Toen dat klaar was stak ik een sigaretje op, gelijk de fijnstof meters in het rood, dus dat ding is wel aardig alert.

Goed dat ding een paar dagen terug in huis geplaatst.

En ik schrok er eigenlijk van hoeveel de co2 oploopt als we alle vier in huis zijn.
Vandaag wat aan het experimenteren geweest met raampje open afzuiging in de badkamer aan en kijken wat er gebeurt.
Vervolgens rond etenstijd de afzuigkap in de keuken aan.
Fijnstof etc blijft mooi vlak tijdens het koken en de co2 kelderde enorm.

Resultaat van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MZz1EMIrAWPse3ZoMmJ21twh_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXXGnde9Xiba7cS3VMLc89CJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQXiz1f8e35gSsbsLK1rt19_Vx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJ0CMBgC5hk7RLL5uKNVKkYn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MiQxbhYiND81_n9CcnQIAjCs1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9sfxtRpnxdwkE1aViYQaX6NV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKCehFEGJRzmzV49cFU9SsDTxRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yqO43Ko7MNa71AJBKCVuiET.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixo5KeteuqoFFCA_gt7lUyC1RCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHhxqnGf0mWkYaFeGnNBujnO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_FmU7aZkZ6Fn-R3SY4tS1k2qP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSCDIzsBlR25teIAewgr4qgq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksAT0oKRLpb1XYlpwMk6vSZtR8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVufit4ANt3BGkKx671fEyfB.jpg?f=fotoalbum_large

Goed dus er moet iets komen van mechanische ventilatie.
Maar waar en hoe dan?
Het hele huis slopen voor een centraal systeem gaat hem niet worden.
Dus iets decentraals moet het worden.
Nu heb ik in de woonkamer een smalle nis naast de meterkast.
Dat zou een mooi plekje kunnen zijn voor bijv. Een blauberg vento expert a50-1 wtw unit dat zou net passen.
Maar die doen telkens de flow omdraaien.
En ik wil iets wat continu werkt.

Zijn er 2 pijps systemen die je kwijt kunt in een smalle nis van ongeveer 40cm breed en 270cm hoog en 40cm diep?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@Ronald.42 zover ik weet is er geen tweepijps systeem zo smal, ik dacht dat Fresh-R de smalste had en uit mn hoofd heb je dan 45 cm nodig.
Nergens anders plek? Kan je een radiator opofferen voor een horizontale climarad eventueel met radiator/convector ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
wheli schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:21:
@Ronald.42 zover ik weet is er geen tweepijps systeem zo smal, ik dacht dat Fresh-R de smalste had en uit mn hoofd heb je dan 45 cm nodig.
Nergens anders plek? Kan je een radiator opofferen voor een horizontale climarad eventueel met radiator/convector ingebouwd?
Nee helaas.. of gelukkig geen radiatoren meer in huis.
Maar ik kwam na je tip wel onderstaande model tegen, enige ideeën daarbij?
Geluid?
Filters?
Fresh-r 90-D Compac On-the-Wall

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mob2CT8W4oq8HUI9cJe-tF0AQJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abCyY3Y0Wy6V4zxmyihLKr8W.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Oh goeie, ik kende alleen de 120.
Deze zou dus wel passen zo te zien, wel maar 80 m³ debiet dus niet voor grote huishoudens, reken op 30 m³ pp en je wil hem niet op de maximale stand hebben qua geluid over het algemeen.

Filter: https://www.wtwfilterstore.nl/filterklassen

[ Voor 11% gewijzigd door wheli op 13-01-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
wheli schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:41:
Oh goeie, ik kende alleen de 120.
Deze zou dus wel passen zo te zien, wel maar 80 m³ debiet dus niet voor grote huishoudens, reken op 30 m³ pp en je wil hem niet op de maximale stand hebben qua geluid over het algemeen.

Filter: https://www.wtwfilterstore.nl/filterklassen
Nu nog uitvinden wat zo'n ding kost..
Ik zou er gewoon 2 kunnen ophangen in die nis.
Filters moeten dan model F7 tegen pollen worden wel zo lekker met hooikoorts :)
Van de week maar eens een mailtje aan wagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 13-01-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josp16
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-03 22:40
Ik heb momenteel mechanische ventilatie en lucht toevoer via ventilatie roosters boven de ramen. In de keuken heb ik een afzuiging die de lucht naar buiten blaast.
Ik zou tripple glas op de begane grond willen en dan geen ventilatie roosters meer boven de ramen.

Mij lijkt de beste oplossing in mijn situatie om te dan ventileren met een decentrale WTW op de beneden verdieping
Alleen is er geen luchttoevoer meer voor de afzuiging in de keuken. Als ik deze aan zou zetten en enkel de decentrale WTW heb zal die de lucht waarschijnlijk door de decentrale WTW naar binnen zuigen. Kunnen die hier tegen? Of is met een decentrale WTW ook een recirculerende afzuiging vereist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:59
josp16 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:06:
Ik heb momenteel mechanische ventilatie en lucht toevoer via ventilatie roosters boven de ramen. In de keuken heb ik een afzuiging die de lucht naar buiten blaast.
Ik zou tripple glas op de begane grond willen en dan geen ventilatie roosters meer boven de ramen.

Mij lijkt de beste oplossing in mijn situatie om te dan ventileren met een decentrale WTW op de beneden verdieping
Alleen is er geen luchttoevoer meer voor de afzuiging in de keuken.
Die zal toch via de gang/overloop wel lucht aanzuigen via de roosters in de slaapkamers? Lijkt me nog geen probleem.
Als ik deze aan zou zetten en enkel de decentrale WTW heb zal die de lucht waarschijnlijk door de decentrale WTW naar binnen zuigen. Kunnen die hier tegen? Of is met een decentrale WTW ook een recirculerende afzuiging vereist?
Zou ik niet doen. Dat is gezondheidstechnisch (fijnstof) bepaald niet de beste keuze.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
  • Laatst online: 13-06 23:50
[b]

Alleen is er geen luchttoevoer meer voor de afzuiging in de keuken. Als ik deze aan zou zetten en enkel de decentrale WTW heb zal die de lucht waarschijnlijk door de decentrale WTW naar binnen zuigen. Kunnen die hier tegen? Of is met een decentrale WTW ook een recirculerende afzuiging vereist?
Kun je niet ergens een rond Gat in de muur maken en daar een terugslagkep die alleen lucht naar binnen toelaat en evt nog een handmatige afsluiting ivm harde wind

Dit heb ik in de douch gedaan en werk al langere tijd goed

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/p/terugslagklep-o-125mm-voor-spirobuis/7237/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqY6tBhAtEiwAHeRopcciBswEP_RJ1tH9yMBbDwCz7R_toj6JNAfbd5Kazr5w1OsN2mi6yBoCc5IQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
josp16 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:06:

Ik heb precies gedaan wat jij nu voorstelt. Tuindeuren (bouwjaar 1930, zo 'krom als een deur) vervangen incl triple glas en toen besloten dat er dus ook een wtw moest komen. Afzuigkap in de geschakelde keuken, raamroosters 1e verdieping. Gaat allemaal top!
Ik denk dat de wtw tijdelijk in disbalans draait als het niet via de roosters boven kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josp16
Andrehj schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Die zal toch via de gang/overloop wel lucht aanzuigen via de roosters in de slaapkamers? Lijkt me nog geen probleem.
Er zal ook lucht onder de deur van de gangen aangezogen worden vanuit boven, maar ik verwacht dat de WTW het ook zwaarder krijgt om de lucht naar buiten te blazen. Hoe gaan die WTW's hiermee om, vallen ze uit bij een te zware belasting als ze naar buiten aan het blazen zijn en gaat er uiteindelijk lucht via de decentrale WTW naar binnen?
Anticky schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Kun je niet ergens een rond Gat in de muur maken en daar een terugslagkep die alleen lucht naar binnen toelaat en evt nog een handmatige afsluiting ivm harde wind
Een gat ergen in de muur kan zeker, maar heeft niet mijn voorkeur.
wheli schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:15:
[...]

Ik heb precies gedaan wat jij nu voorstelt. Tuindeuren (bouwjaar 1930, zo 'krom als een deur) vervangen incl triple glas en toen besloten dat er dus ook een wtw moest komen. Afzuigkap in de geschakelde keuken, raamroosters 1e verdieping. Gaat allemaal top!
Ik denk dat de wtw tijdelijk in disbalans draait als het niet via de roosters boven kan.
Ok, wat voor soort decentrale WTW heb je geplaatst?

Bij de heat exchanger zit denk ik enkel een ventilator voor lucht van binnenuit naar buiten te blazen, of wordt de lucht van buiten ook naar binnen gezogen met een ventilator? Dan verwacht ik idd dat er een disbalans ontstaat.

Bij een heat buffer is enkel een ventilator, daarbij vraag ik me af wat er gaat gebeuren als ik een "Vacuüm" creëer met de afzuigkap dan zal deze ventilator sneller gaan draaien bij het naar binnen blazen en bij het naar buiten blazen krijgt hij het zwaarder.
Maar het effect kan je natuurlijk ook krijgen als buiten de wind er vol op staat, of door het ontwerp van de kappen aan de buitenkant valt dat wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@josp16 Als ik in de keuken (waar een Climarad Sensa V2X hangt) de afzuigkap aan zet, dan wordt de extra lucht via de hal aangevoerd. Dat is goed merkbaar als je met een hand of gezicht vlakbij de kier onder de deur van keuken naar hal voelt. De extra buitenlucht wordt in mijn geval dan aangevoerd vanuit boven waar de dakramen gesloten maar sommige wel op de ventilatiestand staan.
Ik heb nog nooit gemerkt dat dit een probleem geeft met de Sensa (nu ca 1,5 jaar in gebruik). Dat verwacht ik ook totaal niet omdat het toch een kwestie is dat lucht gehaald wordt via de weg met de minste weerstand (boven in mijn geval).

Een extra muurdoorvoer met klep kan inderdaad ook. Het probleem van de meeste kleppen is wel dat die een isolatiewaarde van 3x niks hebben. Het zijn immers vaak kleppen van enkele millimeters dik kunststof of metaal. Als er ergens in huis nog een ventilatierooster oid zit, dan hoeft zo’n extra muurdoorvoer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
josp16 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Er zal ook lucht onder de deur van de gangen aangezogen worden vanuit boven, maar ik verwacht dat de WTW het ook zwaarder krijgt om de lucht naar buiten te blazen. Hoe gaan die WTW's hiermee om, vallen ze uit bij een te zware belasting als ze naar buiten aan het blazen zijn en gaat er uiteindelijk lucht via de decentrale WTW naar binnen?

[...]

Een gat ergen in de muur kan zeker, maar heeft niet mijn voorkeur.

[...]

Ok, wat voor soort decentrale WTW heb je geplaatst?

Bij de heat exchanger zit denk ik enkel een ventilator voor lucht van binnenuit naar buiten te blazen, of wordt de lucht van buiten ook naar binnen gezogen met een ventilator? Dan verwacht ik idd dat er een disbalans ontstaat.

Bij een heat buffer is enkel een ventilator, daarbij vraag ik me af wat er gaat gebeuren als ik een "Vacuüm" creëer met de afzuigkap dan zal deze ventilator sneller gaan draaien bij het naar binnen blazen en bij het naar buiten blazen krijgt hij het zwaarder.
Maar het effect kan je natuurlijk ook krijgen als buiten de wind er vol op staat, of door het ontwerp van de kappen aan de buitenkant valt dat wel mee?
Ik heb net als @Franciesco een Climarad Sensa en ik denk dat ik het zelfs nagevraagd heb toen ik ze belde voor advies. Dat kan je trouwens sowieso doen, ze zijn erg behulpzaam, ik ben ook wezen kijken/luisteren in Oldenzaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josp16
Oke, er dus voor zorgen dat ik boven wat open heb staan dan zal het wel goed komen.

Gebruiken jullie een grote unit voor heel de woning? Ik heb een U woning, zou je dat met 1 unit kunnen doen? Of krijg je dan op plekken "dode lucht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@josp16 die “dode” lucht valt heel erg mee: verse (CO2 arme) lucht verspreid vrij gemakkelijk door de ruimte.
Met een U vorm zal dat vast wat moeilijker/langzamer gaan als de unit in de compleet amdere kant hangt dan waar je zit. De unit enigszins centraal plaatsen zou het mooiste zijn.

En zoals vaker genoemd: zorg voor voldoende debiet (30m3/h per persoon) op liefst niet te hoge stand van de unit(s). Zeg rond de 60%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ik gebruik trouwens 2 units: een Climarad Ventura in de woonkamer en 1 Sensa in de keuken. Die beide ruimtes zijn door de hal gescheiden van elkaar, dus vandaar 2 units.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
Andrehj schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Ja dat is ook hoe ik het doe. Moet dan wel even de deur naar de gang naar boven wat openzetten. Kier er onder is wat te klein om alle lucht er door te krijgen.
josp16 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:15:
Oke, er dus voor zorgen dat ik boven wat open heb staan dan zal het wel goed komen.

Gebruiken jullie een grote unit voor heel de woning? Ik heb een U woning, zou je dat met 1 unit kunnen doen? Of krijg je dan op plekken "dode lucht".
Bij mij staat er boven niet eens wat open en heb ook geen raamroosters boven. Hij zuigt toch wel ergens lucht aan. Tenzij je een kierdicht nieuwbouw huis hebt? Bij oudere huizen zitten er bij het dak meestal volop kieren die echt niet allemaal dicht zijn. Daar komt lucht genoeg door naar binnen door de afzuigkap.
Sjamo schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Ik ken het apparaat niet en weet dus niet waar het aanzuigt en blaast. Maar, ik zou zelf huiverig zijn een ventilatie-unit achter een groot object als een bank te plaatsen.

Wij gebruiken onze ventilatie vooral voor co2 en hebben er voor gezorgd dat de unit betrekkelijk laag bij de vloer en vrijelijk lucht aan kan zuigen daarvoor. En dan nog merken we soms dat de ventilatie-unit begint te blazen wanneer we de airco, de plafondventilator of de stofzuiger aanzetten.

Misschien kan het prima, en wellicht had je hier al over nagedacht :)
Bij mij staat een Climarad wel recht achter de bank. Zolang je een bank hebt op pootjes met een flinke opening er onder gaat dat best prima :)

Geluid is wel een ding omdat je er recht naast zit. Maar niemand hier thuis vind het storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Franciesco schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:44:
@Peregrins met 2 personen zou de Freshbox 100 net kunnen. Maar met 4 personen is die te krap want je schreef dat je daarbij onder de 1200ppm wilt blijven. Dan heb je rond de 120m3/h nodig. En met 4 mensen is het, mijn ervaring, niet zo lawaaiig dat een unit op max vermogen dan acceptabel is wat betreft geluidsniveau.

Ik ga er bij bovenstaande vanuit dat je dan geen ramen open doet en minimaal een redelijk kierdichte woning hebt. Dit laatste zal bij een windluwe dag niet zo veel invloed hebben op de CO2 in huis.

Geluid is natuurlijk ook erg persoonlijk. Ben je daar niet gevoelig voor, dan valt het misschien allemaal wel mee. Zelf ben ik daar kritisch over en vind ik b.v. mijn eigen Ventura net acceptabel als hij op ca 33% van zijn capaciteit draait (de standaard instelling van de zogenaamde max-auto stand). Die 33% stand (is rond de 80m3/h) heb ik nodig voor 2 personen en 2 hondjes om de CO2 1000-1200ppm te houden.

Als je voor een ventilatiesysteem gaat, dan is mijn insteek om het meteen goed te doen als het financieel/ruimtetechnisch etc enigszins kan. En dus niet te krap te dimensioneren. Mede gebaseerd op mijn eigen ervaringen.

Ook goed om te weten: diverse decentrale (en ook centrale) wtw units hebben geen voorverwarmer. Hierdoor kan het bij de huidige buitentemperatuur zijn dat deze units uit balans draaien waarbij er meer afvoer dan aanvoer is. Misschien niet onoverkomelijk, maar verminderd het wtw rendement in deze periode wel.
Ik heb hem al vaker gezegd, maar toch nogmaals:

Bij mij gaat een 125 m3/h unit prima met een gezin met 4 personen. Natuurlijk gaat de CO2 wel eens wat hoog als je uren aan een stuk allemaal in de woonkamer zit. Maar praktisch gezien gebeurd dat heel weinig.

Als er 1-2 personen even weg zijn of boven zitten dan haalt de unit dat weer in. Ik heb permanent een CO2 meter staan en zie die bijna nooit boven de 1200 in onze praktijk situatie.

Natuurlijk is een zwaardere unit beter en blijft je CO2 nog lager. Maar er zijn er maar zo weinig met zoveel debiet en ze zijn vrij duur. Bij mij is een 'kleine' unit ook prima acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Gerbenvl prima dat 125m3/h wtw capaciteit voldoende is voor jouw situatie. Die 30m3/h p.p. is de algemene "regel", en ik denk dat we daar ook vanuit moeten blijven gaan. We kennen de exacte situatie van de vraagsteller immers niet. En die 30m3/h p.p. is (zoals ook in mijn bericht stond) uitgaande van minimaal een redelijk kierdichte woning.

Daarnaast kan het zijn dat er nu minder capaciteit nodig, maar als de woning later beter geisoleerd en kierdicht gemaakt wordt, je alsnog de "standaard" capaciteit nodig hebt. Voorsorteren door al direct de juiste capaciteit te nemen lijkt mij daarom ook zinvol.

Maar iedereen kan/mag uiteraard zijn eigen afwegingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velkenator
wheli schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:49:
Ik kan je vragen mbt geluid niet beantwoorden helaas.
Qua oplossing voor koken, hier geldt eigenlijk hetzelfde als voor de wc en badkamer: te weinig winst om voor wtw te gaan, beste is gewoon afzuigen naar buiten zonder. Eventueel een recirculatiekap.
CO2 verspreid zich echt snel door de ruimte, als ik bezoek heb op 7 meter van de wtw slaat hij binnen minuten aan als de drempel waarde bereikt wordt. Waar die mensen zijn in de ruimte lijkt weinig uit te maken.
@wheli jij zou voor recirculatiekap gaan ipv naar buiten? Ik heb een nieuwe keuken in bestelling. Afzuigkap kan beiden maar ik twijfel, ik dacht eerder afzuigkap naar buiten aangezien recirculatie het vocht gewoon regelrecht terug binnen blaast.
Wtw in de woonkamer, gewone afzuiging met terugslagklep ergens in de keuken en dan een afzuigkap die naar buiten afvoert.
ow ja ik heb ook in de woonkamer nog een rooster in de schuifraam die verse lucht kan binnenlaten. al hoop ik deze nog amper open te moeten zetten :-)

[ Voor 7% gewijzigd door Velkenator op 17-01-2024 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
recirculatie krijg je alle troep in de keuken zoals fijnstof, koolstoffilters houden niet alles tegen en als je van frituren houdt heb je kans dat je huis pikkerig wordt.

Hier ook een afzuigkap naar buiten gezien de warmteverlies erg minimaal is want die kap staat niet de heledag aan.

Prijstechnisch is het niet waard om daar rekening mee te houden om die warmte binnen te houden, het weegt niet op tegen de nadelen(filters onderhoud kost al meer dan de warmteverlies).

Bij een afzuigkap naar buiten bestaan ook geisolleerde terugslagkleppen, zit hier ook tussen(Geen prul klepje bij de bouwmarkt halen), als kap aan is zet ik de dichtbijzijnde raam op een kier.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 17-01-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@Velkenator eens met @mr_evil08 , ik heb ook een kap naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velkenator
Tnx, maar zouden jullie dan nog een extra afzuiging zetten in de keuken? Of de grote wtw (innova rinnova 2.0) alleen voor de ganse ruimte.

Bedankt voor het meedenken al 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Ik zou voor koken altijd een gewone krachtige afzuiging gebruiken. Fijnstof is een compleet onderschat gezondheidsrisico. Wtw's zijn daar niet geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josp16
Ik zit te twijfelen over een grote unit of kleinere units.
Volgens mij is met de kleinere units een gat in de muur nodige waardoor aanvoer en afvoer zit.
Bij de grote units zijn aanvoer en afvoer gescheiden en twee gaten nodig.

Indien de grote units kapot gaan en niet meer mogelijk is om te repareren, zal een nieuwe unit nodig zijn. Indien het model dat je had niet meer geproduceerd wordt zal het gaten patroon in de muur niet overeenkomen.

Wat kan je verwachten qua levensduur?

[ Voor 7% gewijzigd door josp16 op 17-01-2024 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@josp16 met dezelfde vraag zat ik een tijd terug ook. Omdat ik toen een Climarad unit overwoog heb ik het nagevraagd bij Climarad zelf. Zie onderstaande.
Wat is de verwachte levensduur van de Ventura en Sensa?
Ongeveer 18 jaar.

Hoe lang wordt de hardware en software van de Ventura en Sensa ondersteunt?
Minimaal 10 jaar.
Van andere merken en types heb ik geen informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velkenator
Franciesco schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:46:
@josp16 met dezelfde vraag zat ik een tijd terug ook. Omdat ik toen een Climarad unit overwoog heb ik het nagevraagd bij Climarad zelf. Zie onderstaande.

[...]

Van andere merken en types heb ik geen informatie.
op zich als de fabrikanten hun maten wat aanhouden zal een opvolger nog steeds passen denk ik. denk net dat zulke dingen je een beetje een vendor lockin creëren en niet dat je eindigt met gaten dichtmaken in je muur.
of misschien beter gezegd dat hoop ik :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
josp16 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:34:
Indien de grote units kapot gaan en niet meer mogelijk is om te repareren, zal een nieuwe unit nodig zijn. Indien het model dat je had niet meer geproduceerd wordt zal het gaten patroon in de muur niet overeenkomen.
Daarom heb ik bij Climarad wel de waal formaat roosters genomen aan de buitenkant. Dan kan je iig nog 1 steen van een beetje dezelfde kleur terug zetten om het dicht te maken mocht dan nodig zijn.

Natuurlijk zitten er wel flinke ronde gaten aan de binnenkant. Maar hoop dat dat enigszins herstelbaar is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Sowieso is het goed om de stukken muur die uitgeboord worden te bewaren. Dat heb ik in ieder geval wel gedaan zodat dit later terug geplaatst kan worden indien nodig. Uiteraard moet dan de boel nog wel aangesmeerd en gevoegd worden, maar het grootste gedeelte is er dan in ieder geval nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:35
Hoi Tweakers,

Ik heb het eea gelezen in dit forum en heb toch nog wat vragen/advies over mijn woonsituatie.

Wij gaan de komende maanden onze aanbouw verbinden met de woonkamer en deze ook aanpakken. Situatie:
- Aanbouw 2024 isolatienormen met schuifpui triple glas
- VV komt erin als hoofdverwarming; radiatoren verwijderen (L/W warmtepomp al geïnstalleerd)
Ventilatie calculatie:
- totale opp woonkamer +- 55 m2 (20m2 aanbouw; 35m2 keuken/eettafel ruimte) --> 178 m3/h
- 2 volwassen en 3 kleine kinderen = 150m3/h voor 5 personen

Als gevolg hiervan (en toekomst gevelisolatie) heb ik in de huidige situatie al een CO2 metertje gekocht en om inzicht te krijgen en zie dat ik makkelijk de 1500 PPM aantik als ik alles dicht houdt. In de nacht gaat ie terug naar 400 (door alle kieren van een jaren 80 woning). Ik merk dat op ons grote raam (dubbel glas) bij de kitranden condens ontstaat en daardoor lichte schimmelplekken op de kit. Op dit moment kan ik enkel handmatig ontluchten via kiepramen. Dus ventileren is echt nodig!

Ik wil dit dus aanpakken door een decentrale WTW. Na het lezen van alle berichten kom ik tot 3 merkopties

1) Climarad
a) Sensa V2X (125m3/h)
b) Ventura V1D (170m3/h)
2) Blauberg Freshbox 200 (200m3/h)
3) Fresh-R (120m3/h)

Als ik dus naar mijn situatie kijk moet ik dus eigenlijk al naar die "bakbeesten" van 200-250m3/h om niet telkens op vol vermogen (en dus veel geluid) te ventileren? Zie hieronder plattegrond; liefst ga ik dus voor 1 ventilatie; ook om de vrouw tevreden te houden ;-)

Ik lees hier meer over Climarad Ventura dan Blauberg Freshbox; hoe komt dit? marketing? Opties?

Op Climarad FAQ lees ik dat VV wordt gebruikt als bijverwarming maar dat hoeft toch helemaal niet als ik enkel de optie pak met ventileren? Wat zijn jullie ervaringen als deze enkel dient als ventileren? Ontstaat hier een "koude" flow in mijn huis als het zoals nu buiten 0 graden is? Omdat alle radiatoren weg gaan wil ik juist de warmte vanuit de vloer krijgen en geen warme lucht flow.
Ik wil juist ook in de koude maanden het huis blijven ventileren omdat je alles dicht houdt. Zijn die voorverwarmer (behoud van functie vorst) en navervarmer (comformt) toegevoegde opties of niet nodig in Nederland?

zie plattegrond: https://ibb.co/pbLtT15

Zeer benieuwd naar jullie bevindingen/conclusies/ervaringen met bovenstaande producten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@bartsony de Climarad Ventura heeft een maximaal debiet van 250m3/h en niet 170m3/h. Edit: specs blijken recent aangepast te zijn door Climarad.
Heb je om een speciale reden de V1D gekozen? De V1X is het standaard model.

De reden dat je deze en de Blauberg Freshbox 200 vaker voorbij ziet komen is omdat er maar weinig decentrale units zijn die meer dan 150m3/h kunnen leveren. Een alternatief is meerdere "kleinere" units plaatsen.
Sommige mede-forummers zijn tevreden/hebben genoeg aan een kleinere unit. Dit zal naast het aantal personen in het huishouden erg afhangen van de kierdichtheid van de woning* en de wensen m.b.t. acceptabele CO2 waardes.
* bij weinig wind of een beschutte ligging zal dit maar beperkt effect hebben

Zelf heb ik, zoals je wellicht gelezen hebt, onder meer een Ventura V1X en i.c.m. alleen vloerverwarming. Er is totaal geen sprake van een koude flow. De flow is alleen voelbaar als je je hand boven de unit houdt of er echt heel dichtbij staat.
In jouw geval hangt hij, uitgaande van het groene blokje, mooi centraal in de ruimte.

Goed om te realiseren is dat een decentrale unit op hoger debiet al snel in meer of mindere mate hoorbaar is. Dat geldt ook voor de genoemde Ventura. Of de geluidsproduktie van acceptabel niveau is kun je alleen zelf beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
bartsony schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:07:

Ik lees hier meer over Climarad Ventura dan Blauberg Freshbox; hoe komt dit? marketing? Opties?
Weinig verkooppunten en idd marketing.

Climarad zit in NL en ze hebben een showroom, Blauberg is een Duits merk wat vooral in Duitsland populair is, gaat allemaal lastiger communiceren.

Ik ken maar 1 verkooppunt voor Blauberg in Nederland, de anderen hebben alleen Brink of Climarad, Brink is ook een Nederlandse.

(Het gaat allemaal wat trager zo bestel ik voor mijn Freshbox filters uit Duitsland gezien dat veel sneller gaat, support/vragen is wel prima waar ik het product heb gekocht).

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
bartsony schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:07:
Hoi Tweakers,

Ik heb het eea gelezen in dit forum en heb toch nog wat vragen/advies over mijn woonsituatie.

Wij gaan de komende maanden onze aanbouw verbinden met de woonkamer en deze ook aanpakken. Situatie:
- Aanbouw 2024 isolatienormen met schuifpui triple glas
- VV komt erin als hoofdverwarming; radiatoren verwijderen (L/W warmtepomp al geïnstalleerd)
Ventilatie calculatie:
- totale opp woonkamer +- 55 m2 (20m2 aanbouw; 35m2 keuken/eettafel ruimte) --> 178 m3/h
- 2 volwassen en 3 kleine kinderen = 150m3/h voor 5 personen

Als gevolg hiervan (en toekomst gevelisolatie) heb ik in de huidige situatie al een CO2 metertje gekocht en om inzicht te krijgen en zie dat ik makkelijk de 1500 PPM aantik als ik alles dicht houdt. In de nacht gaat ie terug naar 400 (door alle kieren van een jaren 80 woning). Ik merk dat op ons grote raam (dubbel glas) bij de kitranden condens ontstaat en daardoor lichte schimmelplekken op de kit. Op dit moment kan ik enkel handmatig ontluchten via kiepramen. Dus ventileren is echt nodig!

Ik wil dit dus aanpakken door een decentrale WTW. Na het lezen van alle berichten kom ik tot 3 merkopties

1) Climarad
a) Sensa V2X (125m3/h)
b) Ventura V1D (170m3/h)
2) Blauberg Freshbox 200 (200m3/h)
3) Fresh-R (120m3/h)

Als ik dus naar mijn situatie kijk moet ik dus eigenlijk al naar die "bakbeesten" van 200-250m3/h om niet telkens op vol vermogen (en dus veel geluid) te ventileren? Zie hieronder plattegrond; liefst ga ik dus voor 1 ventilatie; ook om de vrouw tevreden te houden ;-)

Op Climarad FAQ lees ik dat VV wordt gebruikt als bijverwarming maar dat hoeft toch helemaal niet als ik enkel de optie pak met ventileren? Wat zijn jullie ervaringen als deze enkel dient als ventileren? Ontstaat hier een "koude" flow in mijn huis als het zoals nu buiten 0 graden is? Omdat alle radiatoren weg gaan wil ik juist de warmte vanuit de vloer krijgen en geen warme lucht flow.
Ik wil juist ook in de koude maanden het huis blijven ventileren omdat je alles dicht houdt. Zijn die voorverwarmer (behoud van functie vorst) en navervarmer (comformt) toegevoegde opties of niet nodig in Nederland?

zie plattegrond: https://ibb.co/pbLtT15

Zeer benieuwd naar jullie bevindingen/conclusies/ervaringen met bovenstaande producten!
Ik ken de Freshbox niet en ben zelf blij met mn Sensa ondanks dat anderen hem soms wat luidruchtig vinden. In jouw situatie zou ik een Ventura ophangen en eens kijken hoe blij iedereen is. In het slechtste geval moet je dan een 2e unit ophangen maar aangezien je een best fors huis hebt, die 3 kinderen vast niet de hele dag allemaal tegelijk thuis zijn (en zo wel veel herrie maken en deuren open en dicht gaan) schat ik in dat je helemaal tevreden gaat zijn. Op een truttige verjaardag waarbij het bij toeval even stil valt met 8+ mensen zal je hem wat horen maar dat is een goede start van een gesprek over duurzaamheid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:35
Franciesco schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:51:
@bartsony de Climarad Ventura heeft een maximaal debiet van 250m3/h en niet 170m3/h. Heb je om een speciale reden de V1D gekozen? De V1X is het standaard model.

* bij weinig wind of een beschutte ligging zal dit maar beperkt effect hebben
Dank voor je uitgebreide reactie; een aantal vragen/antwoorden
*ik zag in de technische brochure 170 vandaar.
*Ik had de 1VD gecheckt; omdat als je in plattegrond kijkt de kleine muur ook kan gebruiken om in de aanbouw "te blazen".(2 luiken)

* wat bedoel je met weinig wind? Ik heb een vrijstaande woning en deze zou dan op de "slagregen" kant geplaatst worden dus zou geen probleem moeten zijn

Btw hoe zit het met de houtkachel "stank" van buiten? wij wonen in een kleiner dorp waar nog veelal gebruikt wordt om in de koude maanden de houtkachel als "hoofdverwarming".

Ik ben bang als ik ga ventileren op deze manier; dat ik alle rook binnenhaal?
Pagina: 1 ... 20 ... 27 Laatste