weet jij waar dit is? op de site wordt enkel doorverwezen naar ventilatieshop en die verkoopt enkel de 100mr_evil08 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:58:
[...]
Ik ken maar 1 verkooppunt voor Blauberg in Nederland, de anderen hebben alleen Brink of Climarad, Brink is ook een Nederlandse.
(Het gaat allemaal wat trager zo bestel ik voor mijn Freshbox filters uit Duitsland gezien dat veel sneller gaat, support/vragen is wel prima waar ik het product heb gekocht).
Je moet ze even vragen, mijn model stond ook niet op de website, zit vervolgens wel lange levertijd op gezien het direct aangeleverd wordt vanuit fabriek.bartsony schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:14:
[...]
weet jij waar dit is? op de site wordt enkel doorverwezen naar ventilatieshop en die verkoopt enkel de 100
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2024 23:11 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
De Blauberg wordt ook verkocht onder Vents.bartsony schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:14:
[...]
weet jij waar dit is? op de site wordt enkel doorverwezen naar ventilatieshop en die verkoopt enkel de 100
https://www.air-transfer..../a3844?search=micra%20200
De Vents Micra wordt in Europa tevens als Blauberg Freshbox verkocht, dit is hetzelfde toestel, Vents is de fabrikant van het toestel, de Vents fabriek maakt weer deel uit van de Blauberg groep die de toestellen ook onder de eigen naam verkoopt, echter voor een hogere prijs.
Dank! Zelf ook dit systeem?jeroendh schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:00:
[...]
De Blauberg wordt ook verkocht onder Vents.
https://www.air-transfer..../a3844?search=micra%20200
De Vents Micra wordt in Europa tevens als Blauberg Freshbox verkocht, dit is hetzelfde toestel, Vents is de fabrikant van het toestel, de Vents fabriek maakt weer deel uit van de Blauberg groep die de toestellen ook onder de eigen naam verkoopt, echter voor een hogere prijs.
Mijn huis heeft een U vorm met bijkeuken.
Nu zit ik te denken ik kan ipv de decentrale units ook iets decentraal maken met de units die normaal op zolder hangen voor het hele huis.
Ik zou zo'n unit bijv. in de gang of bij-keuken kunnen zetten en dan aanvoer afvoer kanalen in de binnenmuren maken.
Een voordeel wat ik hierin zie is meer debiet/€ en wellicht makkelijker te vervangen voor een ander type indien kapot.
Een nadeel zou zijn dat je de buizen/kokers weg zien te werken, maar voordeel dan weer dat de unit niet in de woonkamer hangt.
Zijn er meer die deze overweging hebben gemaakt, waarom zou je dit wel/niet doen als er een mogelijkheid is om het zo te maken?
Nu zit ik te denken ik kan ipv de decentrale units ook iets decentraal maken met de units die normaal op zolder hangen voor het hele huis.
Ik zou zo'n unit bijv. in de gang of bij-keuken kunnen zetten en dan aanvoer afvoer kanalen in de binnenmuren maken.
Een voordeel wat ik hierin zie is meer debiet/€ en wellicht makkelijker te vervangen voor een ander type indien kapot.
Een nadeel zou zijn dat je de buizen/kokers weg zien te werken, maar voordeel dan weer dat de unit niet in de woonkamer hangt.
Zijn er meer die deze overweging hebben gemaakt, waarom zou je dit wel/niet doen als er een mogelijkheid is om het zo te maken?
[ Voor 6% gewijzigd door josp16 op 20-01-2024 14:14 ]
Ah, ok. Het was me niet opgevallen dat je er 2 ruimtes mee wilt ventileren. Ja, dan kan de V1D een optie zijn.bartsony schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:06:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie; een aantal vragen/antwoorden
*ik zag in de technische brochure 170 vandaar.
*Ik had de 1VD gecheckt; omdat als je in plattegrond kijkt de kleine muur ook kan gebruiken om in de aanbouw "te blazen".(2 luiken)
* wat bedoel je met weinig wind? Ik heb een vrijstaande woning en deze zou dan op de "slagregen" kant geplaatst worden dus zou geen probleem moeten zijn
Btw hoe zit het met de houtkachel "stank" van buiten? wij wonen in een kleiner dorp waar nog veelal gebruikt wordt om in de koude maanden de houtkachel als "hoofdverwarming".
Ik ben bang als ik ga ventileren op deze manier; dat ik alle rook binnenhaal?
In de actuele productfolders van de Ventura staat inderdaad een debiet van 170m3/h. In de oudere versies stond:
Ventilatiedebiet (nom.): 160m3/h
Ventilatiedebiet (max.): 250m3/h
Die specs zijn hier ook wel eens eerder geplaatst.
Blijkbaar is dit aangepast ergens in 2023. Het zou interessant zijn om te weten waarom de specificaties tegenwoordig lager zijn. Of ze moeten nu met de 170m3/h het nominale debiet bedoelen en niet het maximale debiet.
Met “weinig wind” bedoelde ik dat bij weinig wind de natuurlijje ventilatie via spleten en kieren maar weinig zal bijdragen aan schone/CO2 arme lucht binnenshuis. Al kun je je uberhaupt afvragen hoe schoon lucht is die via kieren (bv een vieze spouw) naar binnen komt.
Met houtkachels in de buurt heb ik geen ervaring (mijn buren zitten op een paar honderd meter afstand). Maar de kans is zeker aanwezig dat je daarvan wat gaat ruiken. Tenzij je misschien andere filters gaat plaatsen.
Wij hebben de buren wel dichtbij. Als er wind verkeerd staat en er hout gestookt wordt dan ruiken we dat inderdaad wel. Gelukkig zit er een pauzeknop op
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Ik zit hard te zoeken en te overwegen wat verstandig is. Ik heb dit topic serieus doorgenomen maar echte duidelijkheid vind ik nog niet. Ik zal kort onze casus schetsen:
- een jaar of 3 geleden ingetrokken in woning uit 1991, duurzaamheidsambitie om dat wat écht effectief is waar mogelijk direct toe te passen zonder door te willen slaan.
- Inmiddels vloer, kruipruimte en spouw extra geïsoleerd, en mechanische ventilatiebox vervangen naar co2 en vocht gestuurde gelijkstroom-MV
- Volgende aan de beurt zijn kozijnen (van glas uit 91 naar kunststof met triple glas) volgen ergens komende jaar en dat roept meteen vragen op over ventilatie.
Daarna volgt nog een keer het dak extra isoleren, dan is alles dat laagdrempelig te doen is om warmteverlies te beperken wel gedaan. Vervolgstappen zitten dan in aansturing en efficientie van de apparaten binnen.
Opties die ik zie zijn:
- Gewoon roosters in de ramen beide kanten samen met de mechanische ventilatie. Hebben we opzich geen moeite mee visueel en qua gebruik.
- Decentrale WTW (Ventura V1X gezien regelmatig langdurig >3 mensen in kamer) waarbij de woonkamer qua MV dicht of vrijwel dicht kan zetten.
Centrale Wtw krijg ik niet ingebouwd in de bestaande woning, dat is te ingrijpend om te overwegen.
De investering van orde 4keur is vrij serieus, daarnaast extra apparaat (eenvoud vind ik fijn). Maar, als het qua luchtkwaliteit en/of terugverdientijd zoden aan de dijk zet wil ik me daar prima overheen zetten. Ik zoek het nu uit, omdat het natuurlijk belangrijk is de juiste roosters in onze nieuwe kozijnen te laten opnemen. Of het goed werkt om zowel MV als decentrale WTW te hebben weet ik dus niet echt, en of het niet een onzinnige maatregel is qua kosten tegenover besparing / duurzaamheidsimpact.
- een jaar of 3 geleden ingetrokken in woning uit 1991, duurzaamheidsambitie om dat wat écht effectief is waar mogelijk direct toe te passen zonder door te willen slaan.
- Inmiddels vloer, kruipruimte en spouw extra geïsoleerd, en mechanische ventilatiebox vervangen naar co2 en vocht gestuurde gelijkstroom-MV
- Volgende aan de beurt zijn kozijnen (van glas uit 91 naar kunststof met triple glas) volgen ergens komende jaar en dat roept meteen vragen op over ventilatie.
Daarna volgt nog een keer het dak extra isoleren, dan is alles dat laagdrempelig te doen is om warmteverlies te beperken wel gedaan. Vervolgstappen zitten dan in aansturing en efficientie van de apparaten binnen.
Opties die ik zie zijn:
- Gewoon roosters in de ramen beide kanten samen met de mechanische ventilatie. Hebben we opzich geen moeite mee visueel en qua gebruik.
- Decentrale WTW (Ventura V1X gezien regelmatig langdurig >3 mensen in kamer) waarbij de woonkamer qua MV dicht of vrijwel dicht kan zetten.
Centrale Wtw krijg ik niet ingebouwd in de bestaande woning, dat is te ingrijpend om te overwegen.
De investering van orde 4keur is vrij serieus, daarnaast extra apparaat (eenvoud vind ik fijn). Maar, als het qua luchtkwaliteit en/of terugverdientijd zoden aan de dijk zet wil ik me daar prima overheen zetten. Ik zoek het nu uit, omdat het natuurlijk belangrijk is de juiste roosters in onze nieuwe kozijnen te laten opnemen. Of het goed werkt om zowel MV als decentrale WTW te hebben weet ik dus niet echt, en of het niet een onzinnige maatregel is qua kosten tegenover besparing / duurzaamheidsimpact.
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
@DualDevil ik heb een paar jaar geleden de keuken verbouwd en daar kunststof kozijnen met triple toegepast en echt spijt van de roosters die ik eraan heb toegevoegd. Koudebruggen en geluidslekken zijn het.
Maar heb ook nog geen alternatief bedacht. Als ik wtw ventilatie kan toepassen ga ik de roosters laten vervallen.
Maar heb ook nog geen alternatief bedacht. Als ik wtw ventilatie kan toepassen ga ik de roosters laten vervallen.
@DualDevil het probleem of nadeel van decentrale wtw is dat je meestal maar 1 of enkele ruimtes van verse lucht voorziet. In tegenstelling tot de MV die je nu hebt: die zal waarschijnlijk afzuigen in het toilet, badkamer en keuken? En via roosters in diverse ruimtes van buiten aanzuigen waardoor je misschien nu wel het grootste gedeelte van de woning ventileert? Als dat het geval is, en je plaatst alleen 1 decentrale wtw unit en zet de MV uit/hebt geen roosters meer dan ventileer je dus grofweg alleen 1 ruimte. Dat lijkt me in dat opzicht geen vooruitgang.
Kun je wat meer info geven over hoe het MV systeem nu in elkaar steekt? Want misschien is het anders dan ik hierboven schets.
Sowieso: een terugverdientijd met een decentrale wtw unit van rond de €4k ga je niet halen. Mijn mening is dat jet het vooral voor een betere luchtkwaliteit en comfort kunt doen indien de ventilatie (in die "ene" ruimte) op dit moment onvoldoende is.
PS: bovenstaande is niet bedoeld als pro roosters in triple glas. Maar om de situatie beter te kunnen inschatten. Wellicht is een combinatie van decentraal en MV een optie. Als zitten daar natuurlijk ook haken en ogen aan.
Kun je wat meer info geven over hoe het MV systeem nu in elkaar steekt? Want misschien is het anders dan ik hierboven schets.
Sowieso: een terugverdientijd met een decentrale wtw unit van rond de €4k ga je niet halen. Mijn mening is dat jet het vooral voor een betere luchtkwaliteit en comfort kunt doen indien de ventilatie (in die "ene" ruimte) op dit moment onvoldoende is.
PS: bovenstaande is niet bedoeld als pro roosters in triple glas. Maar om de situatie beter te kunnen inschatten. Wellicht is een combinatie van decentraal en MV een optie. Als zitten daar natuurlijk ook haken en ogen aan.
@Franciesco
Dat is een logische vraag. Ik heb een verder relatief standaard situatie die ik even duidelijker zal schetsen:
- relatief nieuwe (2021) Mechanische ventilatie (Itho) op Co2 en Vocht gestuurd.
- Afzuiging in woonkeuken, toilet en badkamer.
- Aanzuiging 24/7 vanuit roosters woonkamer en zolder. Aanzuiging 's avonds en 'snachts (als we slapen) ook in de kamers op eerste verdieping (kierstand als we slapen).
Beoogde situatie na WTW:
- Mechanische ventilatie op laagste afstelling voor alleen toilet en badkamer, zal dan nog steeds bij veel vocht badkamer op hoge toeren gaan draaien en verder geurtjes van toilet voorkomen.
- Bestaande ventielen woonkamer dan afdoppen, wat minder geluid zou moeten geven.
- Climarad Ventura V1X of vergelijkbaar ophangen voor woonkamer en gehele benedenverdieping gesloten kozijnen + triple glas zonder roosters. Zo hebben we WTW daar waar we stoken, en hebben we comfort en demping van omgevingsgeluid.
- Boven (stoken we amper) wel roosters houden om luchtkwaliteit in de avond en nacht niet te slecht / ver terug te laten lopen.
Als we voor Decentrale WTW kiezen voor de woonkamer, betekent dat dus niets voor de bovenverdiepingen. Daar is mijns inziens geen haalbaar alternatief (betonbouw, kanalen maken geen optie) voor roosters en ramen die op een kier kunnen.
Dat is een logische vraag. Ik heb een verder relatief standaard situatie die ik even duidelijker zal schetsen:
- relatief nieuwe (2021) Mechanische ventilatie (Itho) op Co2 en Vocht gestuurd.
- Afzuiging in woonkeuken, toilet en badkamer.
- Aanzuiging 24/7 vanuit roosters woonkamer en zolder. Aanzuiging 's avonds en 'snachts (als we slapen) ook in de kamers op eerste verdieping (kierstand als we slapen).
Beoogde situatie na WTW:
- Mechanische ventilatie op laagste afstelling voor alleen toilet en badkamer, zal dan nog steeds bij veel vocht badkamer op hoge toeren gaan draaien en verder geurtjes van toilet voorkomen.
- Bestaande ventielen woonkamer dan afdoppen, wat minder geluid zou moeten geven.
- Climarad Ventura V1X of vergelijkbaar ophangen voor woonkamer en gehele benedenverdieping gesloten kozijnen + triple glas zonder roosters. Zo hebben we WTW daar waar we stoken, en hebben we comfort en demping van omgevingsgeluid.
- Boven (stoken we amper) wel roosters houden om luchtkwaliteit in de avond en nacht niet te slecht / ver terug te laten lopen.
Als we voor Decentrale WTW kiezen voor de woonkamer, betekent dat dus niets voor de bovenverdiepingen. Daar is mijns inziens geen haalbaar alternatief (betonbouw, kanalen maken geen optie) voor roosters en ramen die op een kier kunnen.
[ Voor 14% gewijzigd door DualDevil op 02-02-2024 14:41 ]
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Kan je geen ventilatiewarmtepomp plaatsen, in bv op zolder/slaapkamers roosters houden en de woonkamer/keuken een decentraal wtw systeem doen?
Is dat dan echt effectief en van toegevoegde waarde? Onze CV stookt zelden voor de bovenverdiepingen, die zijn in principe koud (13-15 graden) en ik zie dat een ventilatieluchtwarmtepomp nog eens rond de 3500 euro kost. Ik verwacht daarom dat het bespaarpotentieel beperkt is op dit moment. Mogelijk wordt dat anders als we de woning met lucht-water warmtepomp gaan verwarmen, maar dat komt tegen die tijd wel denk ik?wheli schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:47:
Kan je geen ventilatiewarmtepomp plaatsen, in bv op zolder/slaapkamers roosters houden en de woonkamer/keuken een decentraal wtw systeem doen?
Na wat aanvullend onderzoek en ervaringen opgezocht te hebben kom ik eigenlijk tot het volgende:
- Woonkamer/keuken met decentraal WTW zonder roosters
- zolder + slaapkamers roosters + gebruik van de bestaande MV
Dan heb ik in de woonkamer weinig geluid, schone lucht en efficiëntie waar warmte is nodig is. Tegelijkertijd blijft de rest van het huis nog even goedkoop en eenvoudig qua inrichting.
Oplossing voor boven erbij kan dan later nog , al is een centrale WTW unit erbij met uitblaasopening in het trapgat en op zolder (dat is nog redelijk aan te leggen, meer is gekkenwerk) dan misschien fijner dan een link met het CV-water te maken.
Het kostenplaatje met overal kunststof kozijnen, dik triple glas én een decentrale WTW unit is bovendien al wel schrikbarend genoeg wat mij betreft. Ik meen het financieel niet slecht te hebben, maar met zulke uitgaven gaat het toch heel hard eruit
Ik denk dat ik ook naar een soortgelijke oplossing toe ga, misschien met mengventilators in de slaapkamers en inblaas via het trappenhuis. En dan de woonkamer + keuken decentraal. De deur naar de gang is goed geïsoleerd dus daar gaat niks aangezogen worden. Wordt najaar, dan bespaar ik er komende winter meeDualDevil schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:14:
[...]
Is dat dan echt effectief en van toegevoegde waarde? Onze CV stookt zelden voor de bovenverdiepingen, die zijn in principe koud (13-15 graden) en ik zie dat een ventilatieluchtwarmtepomp nog eens rond de 3500 euro kost. Ik verwacht daarom dat het bespaarpotentieel beperkt is op dit moment. Mogelijk wordt dat anders als we de woning met lucht-water warmtepomp gaan verwarmen, maar dat komt tegen die tijd wel denk ik?
Na wat aanvullend onderzoek en ervaringen opgezocht te hebben kom ik eigenlijk tot het volgende:
- Woonkamer/keuken met decentraal WTW zonder roosters
- zolder + slaapkamers roosters + gebruik van de bestaande MV
Dan heb ik in de woonkamer weinig geluid, schone lucht en efficiëntie waar warmte is nodig is. Tegelijkertijd blijft de rest van het huis nog even goedkoop en eenvoudig qua inrichting.
Oplossing voor boven erbij kan dan later nog , al is een centrale WTW unit erbij met uitblaasopening in het trapgat en op zolder (dat is nog redelijk aan te leggen, meer is gekkenwerk) dan misschien fijner dan een link met het CV-water te maken.
Het kostenplaatje met overal kunststof kozijnen, dik triple glas én een decentrale WTW unit is bovendien al wel schrikbarend genoeg wat mij betreft. Ik meen het financieel niet slecht te hebben, maar met zulke uitgaven gaat het toch heel hard eruit.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik heb twee slaapkamers waar ik geen roosters meer heb, verder is het vergelijkbaar, die twee ventileren nu dus slecht. Die meng ventilators klinken wel interessant, de centrale hal is zeer goed geventileerd. Heb je een link naar zo iets?Makkelijk schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:39:
[...]
Ik denk dat ik ook naar een soortgelijke oplossing toe ga, misschien met mengventilators in de slaapkamers en inblaas via het trappenhuis. En dan de woonkamer + keuken decentraal. De deur naar de gang is goed geïsoleerd dus daar gaat niks aangezogen worden. Wordt najaar, dan bespaar ik er komende winter mee.
Ze zijn van Brink en ze marketen het als een geheel systeem maar in principe werkt het met elke WTF unit. Ik denk dat het zelfs wel met decentrale WTF werkt als de ruimte aangrenzend aan de slaapkamers een laag genoeg co2 heeft.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
@DualDevil ik denk dat je laatste idee het beste is. Die ventilatie warmtepomp haal je er alleen uit als de ruimtes op de MV warm gestookt worden.
Ik heb het overigens bijna zoals bij jou. Roosters op de 1e en 2e verdieping, een decentrale wtw in de woonkamer.
Het Brink systeem heb ik ook naar gekeken maar dat hield in dat ik boven elke slaapkamer een gat moest boren in de muur, daar een ventilator in en stroom erheen trekken. Het lijkt mij overigens ook gehorig, met kleine kinderen is het echt fijn als ze doorslapen omdat het gewoon stil is in hun kamer.
Ik heb het overigens bijna zoals bij jou. Roosters op de 1e en 2e verdieping, een decentrale wtw in de woonkamer.
Het Brink systeem heb ik ook naar gekeken maar dat hield in dat ik boven elke slaapkamer een gat moest boren in de muur, daar een ventilator in en stroom erheen trekken. Het lijkt mij overigens ook gehorig, met kleine kinderen is het echt fijn als ze doorslapen omdat het gewoon stil is in hun kamer.
Zelf heb ik onlangs de Micra 100 aangeschaft, deze moet nog geleverd worden. Ben nu aan het uittekenen op de muur waar de gaten moeten komen. Maar weet iemand misschien hoe het zit met de stroom? Kan ik een stopcontact erachter maken? of gaat er een kabel langs de unit? In de handleiding zie ik 3 losse draden uit de muur komen. Worden deze in de unit vastgeschroefd of gaat er een stekker in?
Na nogmaals de handleiding doorgenomen te hebben, heb ik het gevonden.
Na nogmaals de handleiding doorgenomen te hebben, heb ik het gevonden.
[ Voor 38% gewijzigd door jeroendh op 03-02-2024 08:15 ]
Ventilatiewarmtepompen zijn niet effectief, ze gaan uit dat je de hele dag hoog ventileert en het volledig huis verwarmd wat niet gebeurd in praktijk.wheli schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:47:
Daarnaast heb je nog steeds tocht langs de ramen en vooral voelbaar in de winter.
Ventilatiewarmtepompen zijn alleen interessant als niks mag en je wil toch een warmtepomp zoals in appartementen, met 1,5kw ga je geen redelijk huis mee verwarmen.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 03-02-2024 21:22 ]
Ik zie de Blauberg Freshbox 200 al een paar keer voorbij komen maar zie geen ervaringen. Heeft iemand 'm inmiddels en bevalt ie? Zelf gemonteerd?
De Freshbox 200 kost de helft van een Climarad Ventura V1X met ongeveer dezelfde max flow. Ik vind dit wel extreem en Climarad lijkt me zwaar overpriced. De Freshbox is wat groot en heeft alleen iets van 5 tot 10% minder efficiëntie. Maakt dit nou echt zoveel verschil en rechtvaardigt dit het prijsverschil? De Climarad kun je niet eens als particulier kopen en verplicht je een installateur in te schakelen.
De Freshbox 200 kost de helft van een Climarad Ventura V1X met ongeveer dezelfde max flow. Ik vind dit wel extreem en Climarad lijkt me zwaar overpriced. De Freshbox is wat groot en heeft alleen iets van 5 tot 10% minder efficiëntie. Maakt dit nou echt zoveel verschil en rechtvaardigt dit het prijsverschil? De Climarad kun je niet eens als particulier kopen en verplicht je een installateur in te schakelen.
@Rikri ik hoop dat het oke is dat ik je even direct aanhaal. Mijn situatie zou erg gaan lijken op jouw installatiewijze (hoek woonkamer vlak naast de gordijnen. Jij hebt de gordijnen er zelfs strak tegenaan hangen. Werkt dit nu goed? Ik zou er eventueel ook vrede mee hebben om de gordijnen iets "om te hangen" (lees, een paar centimeter los van de unit een "stop" maken zodat de unit kan ademen. Maar, voordat ik aan de gang ga wilde ik nog even horen hoe jij het nu ervaart en of je de installatie in de hoek bij de gordijnen kan aanbevelen of toch serieuze problemen ziet.Rikri schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:05:
[...]
Update - Ventura V1X op 17/11 volledig vervangen. Standaard instelling: optoeren vanaf CO2 800, aangehouden. Wel basis ventilatie aangezet (ongeveer half van stand 1). Zie dat de ventilatie nu soms oploopt tot iets boven de 1.000. Elke ochtend is alles weer netjes tot onder de 500. Als ik het zelf nodig vindt (CO2, maar vaker i.v.m. frisse lucht) dan zet ik handmatig op 3 of zo. Bijv, direct na eten koken of na avondje tv kijken.
De Ventura hangt langs onze gordijnen. Ik ben geen kenner, maar zijn open gordijnen, volgens mij noemen ze die 'in between...?'. Ondanks de open stof heb ik de indruk dat de CO2 sensor minder snel merkt dat de CO2 oploopt. Ik heb de gordijnen nu een klein stukje opgeschoven, zodat de CO2 sensor van de Ventura (zit links iets boven het midden) nog meer 'ademruimte' heeft. Monteur van Climarad vertelde mij wel dat het ventileren een balans is van voorkomen warmteverlies (dus niet onnodig snel of te hard gaan ventileren) en uiteraard niet te hoge CO2. Ik kon dat mooi zien (heel veel cijfertjes) op de laptop van de monteur. Het gaat dus allemaal wat geleidelijker dan dat je met de hand hoger of lager zet.
Die frisse leefruimte blijft een verademing t.o.v. vroeger. Het is nu al een paar dagen rond het vriespunt of eronder. Ventura blijft normaal functioneren en van enige vorm van wamte verlies merk ik niets.
Mijn vrouw heeft al paar keer gevraagd of de ventilatie nu wel goed werktEigenlijk is de Ventura het saaiste apparaat van het hele huis, als ie zijn werk normaal doet
Thanks vast! Algemene reply omdat ik verwacht dat je meer mensen helpt met een reactie.
Het Brink systeem met de ventilators boven de slaapkamers lijkt mij qua geluid ook niet zo fijn en weer een extra onderdelen die toch wel weer een kostenpost met zich meebrengen en evt. kapot kunnen gaan.wheli schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:19:
@DualDevil ik denk dat je laatste idee het beste is. Die ventilatie warmtepomp haal je er alleen uit als de ruimtes op de MV warm gestookt worden.
Van Zehnder heb je Overflow Technology. Hierbij moet je wel op de 1ste verdieping gaten door het dek boren om op de slaapkamers in te blazen.
Ik zit nu te kijken naar het Zehnder principe, maar dan niet alles in de slaapkamers inblazen maar ook een gedeelte in het trapgat, of een buis van de zolder naar onderbrengen om in de woonkamer in te blazen.
Anders ga je de opgewarmde lucht allemaal in de slaapkamers blazen waar ik het niet wil hebben.
Ik heb in de woonkamer de radiators eruit gehaald en vloerverwarming erin. Voorheen had ik de radiators boven de ventilatie roosters waardoor je de koude lucht die binnen komt opwarmt. Met de vloerverwarming heb je dit niet waardoor de koude lucht verder de woonkamer in komt. Dit is qua comfort wel minder.
Wat hier ook wordt vertelt bij 19:54 : YouTube: Webinar 'Renovatie: verbeter je ventilatie' - Zehnder en Rensa
Dat is voor mij ook een reden waarom ik de ventilatie roosters niet terug wil als ik kunststof kozijnen ga plaatsen.
Omdat ik nieuwe kozijnen ga laten plaatsen zit ik ook te kijken naar opties voor ventilatie. De mogelijkheden vallen me tot nu toe niet mee. Ik ben op zoek naar iets voor retrofit in een 19e eeuws pand; een centraal systeem is echt geen optie. De plaatsingsmogelijkheden voor decentrale units zijn om allerlei redenen beperkt. Ik heb in de woonkamer alleen maar een paar smalle stroken (circa 40cm) tussen de kozijnen waar de unit geplaatst kan worden. De kleine units met 1 buis zijn vanwege de kleine footprint aantrekkelijk, maar ik begrijp dat die elke minuut moeten 'omdraaien' en sub-optimaal werken, je moet er eigenlijk meer van hebben. Dat is dan weer een probleem omdat ik aan een drukke weg met veel verkeer zit, met bijbehorende geluids+fijnstof belasting. De grotere units met 2 buizen die ik heb gevonden komen dan weer behoorlijk ver de kamer in (zo'n 20cm) en detoneren hier behoorlijk. Is er echt niet iets wat een minder grote unit in de kamer oplevert?
Nog iets: ik zie CO2-gestuurde units die mikken op een CO2-niveau van 'minder dan 1200ppm', bijv. de Fresh-R. Andere beginnen pas met ventileren bij 800ppm (Climarad). Ik vind dat echt veel te veel, 1200ppm is muffe lucht en bij 800ppm heb ik echt al een benauwd gevoel. Ik zit nu (voor vervanging van de kierende kozijnen) vrijwel altijd op <600ppm CO2. Weet iemand van bepaalde CO2-gestuurde units of de curve instelbaar is?
Nog iets: ik zie CO2-gestuurde units die mikken op een CO2-niveau van 'minder dan 1200ppm', bijv. de Fresh-R. Andere beginnen pas met ventileren bij 800ppm (Climarad). Ik vind dat echt veel te veel, 1200ppm is muffe lucht en bij 800ppm heb ik echt al een benauwd gevoel. Ik zit nu (voor vervanging van de kierende kozijnen) vrijwel altijd op <600ppm CO2. Weet iemand van bepaalde CO2-gestuurde units of de curve instelbaar is?
[ Voor 6% gewijzigd door Cocytus op 09-02-2024 23:12 ]
@Cocytus volgens mij kan je bij Climarad dat wel instellen ja. Ik denk dat @Franciesco het uit zn hoofd weet. Misschien niet zelf maar wel via Climarad installateur
Inderdaad, @Cocytus: bij Climarad (oa Sensa, Ventura) kun je instellen bij welk CO2 niveau hij (extra) moet gaan ventileren. Bij de Sensa is dat (als het tegenwoordig niet anders is) standaard 800ppm, bij de Ventura is dat 1000ppm. Maar beide units kun je ook op 600ppm instellen. Bij een minimaal redelijk tot goed luchtdichte woning zal dat betekenen dat de units bij aanwezigheid al heel snel inschakelt en richting de (instelbare) maximale Auto stand gaat.
Zelf gebruik ik trouwens 800ppm
Edit: voor de duidelijkheid, dit kun je zelf instellen zonder installateur.
Zelf gebruik ik trouwens 800ppm
Edit: voor de duidelijkheid, dit kun je zelf instellen zonder installateur.
[ Voor 13% gewijzigd door Franciesco op 10-02-2024 14:01 ]
Thanks @Franciesco! Nuttige info.
Ik begin me na nog een dag inlezen wel af te vragen of mechanisch aanvoer met iets als een Brink Comfair en/of Climarad S-Fan in combinatie met deels mechanische en deels natuurlijke afvoer niet beter is voor mijn situatie. Er zit al mechanische afvoer in de open keuken, toilet en badkamer. De isolatie blijft hoe dan ook matig (steensmuur zonder spouw, isoleren op dit moment niet aan de orde), dus de winst van een WTW unit zal wellicht beperkt zijn. En er is in de woonkamer een houtkachel die hard lucht verbruikt als 'ie aanstaat. Dat laatste kan een probleem zijn voor WTW units begrijp ik (onderdruk -> backdraft vanuit de kachel). Wellicht kan in bepaalde kamers een Brink Air 70, dat is een compacte unit met één buis die toch niet hoeft te wisselen en valt weg in de muur / steekt aan de buitengevel uit (maar wel relatief kleine flow en ik kan geen gedetailleerde gegevens over de geluidsproductie vinden).
Ik begin me na nog een dag inlezen wel af te vragen of mechanisch aanvoer met iets als een Brink Comfair en/of Climarad S-Fan in combinatie met deels mechanische en deels natuurlijke afvoer niet beter is voor mijn situatie. Er zit al mechanische afvoer in de open keuken, toilet en badkamer. De isolatie blijft hoe dan ook matig (steensmuur zonder spouw, isoleren op dit moment niet aan de orde), dus de winst van een WTW unit zal wellicht beperkt zijn. En er is in de woonkamer een houtkachel die hard lucht verbruikt als 'ie aanstaat. Dat laatste kan een probleem zijn voor WTW units begrijp ik (onderdruk -> backdraft vanuit de kachel). Wellicht kan in bepaalde kamers een Brink Air 70, dat is een compacte unit met één buis die toch niet hoeft te wisselen en valt weg in de muur / steekt aan de buitengevel uit (maar wel relatief kleine flow en ik kan geen gedetailleerde gegevens over de geluidsproductie vinden).
@Cocytus ja, die gedachtengang kan ik wel begrijpen.
Al zou de kachel zijn lucht ook kunnen aanvoeren via roosters van b.v. boven. Sommige wtw systemen hebben overigens ook een “haard stand” die meer toevoer dan afvoer regelt.
Ik ken je woning en ambitie niet, maar wellicht is het een idee om een soort meerjarenplan te maken waar je naar toe wilt met de woning. Daar zou je dan ook voorzetwanden en, indien nog niet of onvoldoende aanwezig, vloerisolatie, dakisolatie en een (decentraal) wtw ventilatiesysteem in kunnen zetten. En voorbereiden op een warmtepomp.
Als je dan nu voor nieuwe kozijnen en glas gaat, doe het dan direct goed en neem tripel glas met een u-waarde van hooguit 0.7 of lager
Ipv raamroosters kun je ook (bepaalde ramen) uit laten rusten met PADK beslag: hiermee kun je ook ventileren icm het bestaande C-systeem en is veilig in gebruik (Politie keurmerk).
Mocht je aan een lawaaiige weg wonen, dan is dat wel iets om rekening mee te houden. Roosters met geluidswering lijkt me dan goed om te doen. Er bestaan hier ook soorten voor die door een gevel gaan, dus het hoeft niet perse in het kozijn gezet te worden. Duco heeft die bijvoorbeeld.
Al zou de kachel zijn lucht ook kunnen aanvoeren via roosters van b.v. boven. Sommige wtw systemen hebben overigens ook een “haard stand” die meer toevoer dan afvoer regelt.
Ik ken je woning en ambitie niet, maar wellicht is het een idee om een soort meerjarenplan te maken waar je naar toe wilt met de woning. Daar zou je dan ook voorzetwanden en, indien nog niet of onvoldoende aanwezig, vloerisolatie, dakisolatie en een (decentraal) wtw ventilatiesysteem in kunnen zetten. En voorbereiden op een warmtepomp.
Als je dan nu voor nieuwe kozijnen en glas gaat, doe het dan direct goed en neem tripel glas met een u-waarde van hooguit 0.7 of lager
Ipv raamroosters kun je ook (bepaalde ramen) uit laten rusten met PADK beslag: hiermee kun je ook ventileren icm het bestaande C-systeem en is veilig in gebruik (Politie keurmerk).
Mocht je aan een lawaaiige weg wonen, dan is dat wel iets om rekening mee te houden. Roosters met geluidswering lijkt me dan goed om te doen. Er bestaan hier ook soorten voor die door een gevel gaan, dus het hoeft niet perse in het kozijn gezet te worden. Duco heeft die bijvoorbeeld.
Thanks wederom @Franciesco, dat klinkt heel logisch. Goede tips ook. Onze ambitie is om het huis zo goed mogelijk te isoleren maar wel, waar mogelijk, met behoud van de originele uitstraling, en zonder het hele huis open te trekken. Daarom komt er bijv. ook geen triple glas maar 'slechts' HR++ met U-waarde van 1,1. Wel met akoestisch folie want inderdaad aan een drukke weg. Hiermee kan de oorspronkelijke dikte van de kozijnen behouden blijven. En HR++ is echt al een flinke verbetering ten opzichte van de mengeling van enkel- en lek dubbelglas met deels kierende kozijnen die er nu zit
Er is achter een recente uitbouw waar ik mogelijk wel triple glas ga toepassen.
De warmtepomp komt dan waarschijnlijk volgend jaar (samen met het vervangen van een stuk of 8 radiatoren door LTV-convectoren, daardoor een kostbare operatie). Eerst isoleren en dan warmteafgifte leek me de meest logische volgorde.
De warmtepomp komt dan waarschijnlijk volgend jaar (samen met het vervangen van een stuk of 8 radiatoren door LTV-convectoren, daardoor een kostbare operatie). Eerst isoleren en dan warmteafgifte leek me de meest logische volgorde.
@Cocytus HR++ premium met u waarde 1,0 bestaat ook nog.
@Cocytus eigenlijk off topic, maar ipv LTV convectoren kun je ook grotere T22 of zelfs T33 radiatoren overwegen, aangevuld met (zelfbouw) speedcomforts of iets dergelijks.
Dat is waarschijnlijk veel goedkoper dan dedicated LTV -convectoren kopen. Op Marktplaats zijn met enige regelmaat ook gratis of goedkope radiatoren te krijgen.
Wandverwarming is misschien ook nog te overwegen.
Op Tweakers is genoeg over bovenstaande te vinden, mocht je je hier nog niet in verdiept hebben en het wel interessant vinden.
Dat is waarschijnlijk veel goedkoper dan dedicated LTV -convectoren kopen. Op Marktplaats zijn met enige regelmaat ook gratis of goedkope radiatoren te krijgen.
Op Tweakers is genoeg over bovenstaande te vinden, mocht je je hier nog niet in verdiept hebben en het wel interessant vinden.
offtopic:
Grotere radiatoren wordt helaas moeilijk, er hangt nu al type T33 onder alle ramen. Door de zeer lage borstwering (iets van 40cm) zijn hogere radiatoren geen optie. Wel past er een Jaga Type 16 met inderdaad zelfbouw heatbooster erop
Met HR++ ramen zal allicht de warmtevraag minder worden maar het is ook niet erg als het huis wat sneller opwarmt, dat kan nu érg lang duren. Misschien kijk ik het volgend stookseizoen eerst even aan.
Grotere radiatoren wordt helaas moeilijk, er hangt nu al type T33 onder alle ramen. Door de zeer lage borstwering (iets van 40cm) zijn hogere radiatoren geen optie. Wel past er een Jaga Type 16 met inderdaad zelfbouw heatbooster erop
De lage borstwering beperkt ook de mogelijkheden voor ventilatie/WTW. Iets als de Jaga Oxygen 2 (inbouw boven een convector) of Climarad Sensa H past bijvoorbeeld al niet, want te hoog. En een Climarad Sensa V of Ventura is te breed voor tussen/naast de ramen. Van de verticale WTW units die ik heb gezien past alleen de Fresh-R, met een breedte van 35cm.
Alles overziend kom ik toch weer uit bij simpele mechanische toevoer met de Climarad S-Fan(+) of Brink Sonair. Als ik de voor- en nadelen van deze units op een rijtje zet:
S-Fan / S-Fan plus
+Stil (25dB(a) bij 60m3/h)
+Groot maximum debiet (250m3)
+Kleine, onopvallende unit (35x35x12)
-Filter is M6 / ePM10 70%. Geen echt fijnstoffilter dus, ook geen koolstoffilter beschikbaar.
-Duurder (€900 à €1200, afhankelijk van of je de versie met bijverwarming kiest)
Sonair:
+Optioneel fijnstof- en koolstoffilter
+Goedkoper (€600 à €800, afhankelijk van of je de versie met CO2 meter kiest)
-Grotere, iets meer in het oog springende unit (45x35x13)
-Kleiner maximaal debiet (120m3/h), één unit daarmee eigenlijk te weinig voor de woonkamer
-Luider (35dB(a) bij 60m3/h)
Moeilijke keuze. De Sonair kan ook nog omgevingslucht bijmengen, die daardoor gefilterd wordt en wat koude luchtstroom voorkomt. Climarad stelt dat de S-Fan ook geen koudeval heeft vanwege het Coanda-effect, of je moet elektrisch bijwarmen met de Plus-variant, maar ik moet nog zien hoe effectief dat is.
@Cocytus beide units hebben geen warmteterugwinning. Het enige wat je hier dan mee opschiet t.o.v. nu is dat je geen roosters meer in je nieuwe kozijnen hoeft te zetten. Maar zoals gezegd kun je ook een (of meerdere) passieve muurdoorvoeren nemen (zoals de Duco Silenzio ZR). Dan kun je de huidige ventilatie unit blijven gebruiken (of evt vervangen door een zuiniger type als het een oud model betreft).
Of heb ik je situatie niet helder?
Of heb ik je situatie niet helder?
@Franciesco Er is nu geen ventilatieunit. De kozijnen kieren en er is mechanische afvoering voor keuken en wc/badkamer, dat is alles
Ook geen roosters dus (op de velux zolderramen na). Niettemin hebben we geen vochtproblemen en is het niet vaak benauwd, zo lang er maar een beetje wind staat. Het is een pand van voor 1900 dus het kiert overal, behalve de ramen aan de voorgevel die ooit dichtgekit zijn tegen de geluidsoverlast van de straat.
Doel is om straks vraaggestuurd te ventileren. Mijn idee is dat er dan, ten opzichte van hoe het nu is, minder geventileerd wordt als het hard waait en/of we niet thuis zijn, en méér geventileerd als het windstil is en/of we wel thuis zijn. Netto levert dat denk ik een besparing op t.o.v. hoe het nu is, nog afgezien van het beter geïsoleerde glas, bijv. omdat er niet tocht door het huis gaat op momenten dat we er niet zijn. Met een paar extra aanvoerunits kan er bovendruk ontstaan, maar ik denk dat de lucht met de bestaande afvoerkanalen en resterende kieren goed genoeg kan worden afgevoerd.
Het is natuurlijk niet zo goed als met WTW units, maar het lijkt erop dat een WTW unit in de woonkamer realistisch gezien niet mogelijk is. Er past fysiek geen grote WTW en kleine units hebben niet genoeg debiet.
Doel is om straks vraaggestuurd te ventileren. Mijn idee is dat er dan, ten opzichte van hoe het nu is, minder geventileerd wordt als het hard waait en/of we niet thuis zijn, en méér geventileerd als het windstil is en/of we wel thuis zijn. Netto levert dat denk ik een besparing op t.o.v. hoe het nu is, nog afgezien van het beter geïsoleerde glas, bijv. omdat er niet tocht door het huis gaat op momenten dat we er niet zijn. Met een paar extra aanvoerunits kan er bovendruk ontstaan, maar ik denk dat de lucht met de bestaande afvoerkanalen en resterende kieren goed genoeg kan worden afgevoerd.
Het is natuurlijk niet zo goed als met WTW units, maar het lijkt erop dat een WTW unit in de woonkamer realistisch gezien niet mogelijk is. Er past fysiek geen grote WTW en kleine units hebben niet genoeg debiet.
[ Voor 38% gewijzigd door Cocytus op 11-02-2024 19:43 ]
@Cocytus had je ook al eens naar Ambientika gekeken? Veel verschillende opties, van handmatig tot app. Je zou dat deels wtw (als je afwezig bent bijvoorbeeld) en deels alleen inblazen kunnen toepassen volgens mij. Ik heb hem zelf niet overigens.
@Cocytus voor mijn beeld: de huidige mechanische afvoer in keuken, toilet en badkamer waar je over sprak zijn 3 losse units en dus niet een centraal systeem?
Zo ja, wat is dat dan precies? En kun je daar niet iets mee als een soort van decentraal systeem?
Zo ja, wat is dat dan precies? En kun je daar niet iets mee als een soort van decentraal systeem?
@Franciesco
Ja inderdaad, drie losse units, van het simpelste type. Badkamer/WC op een timer als je het licht aandoet, keuken handmatig. Deze wil ik gewoon handhaven.
@wheli
Dat is zo'n type dat om de zoveel tijd automatisch de richting wisselt, toch? Dat zou in de woonkamer nog wel kunnen (in de slaapkamer niet, vanwege de 'tik' die je dan hoort), maar dan zou ik er daar twee moeten installeren, tegenover elkaar, voor max 120m3 debiet (vergelijkbaar met 1 Sonair, minder dan de max van de S-Fan). Als je deze puur als intake instelt wordt het debiet volgens mij niet groter, er is geen bypass functie. Op zich zijn twee van die dingen tegenover elkaar natuurlijk een uitstekende configuratie, maar het probleem is dat zo'n ding hier op de voorgevel eigenlijk niet kan, vanwege het aanzicht van het pand. Je ziet hier in de buurt wel van die 'retro roosters' voor ventilatie, maar daarmee krijg je in beginsel ook een bak geluid binnen. Iets van een suskast aan de buitenkant detoneert echt enorm.
Duco heeft ook wel roosters met retro buitenkant waar de geluidsdemping in de muurdoorvoer zit, precies die @Franciesco net ook noemt, maar dat is dus alleen passief. Ik ben bang dat dat niet voldoende ventilatie oplevert, die Duco Silenzio ZR Retro heeft bijv. een opgegeven ventilatiecapaciteit van iets meer dan 30m3 per uur. Dat is niet genoeg voor een woonkamer. Het zou wellicht nog kunnen in combinatie met een kleine WTW, maar het probleem met zo'n open rooster is dat als er lucht door wordt aangevoerd je alle fijnstof van de straat recht je kamer in krijgt. Een echt filter heeft het niet namelijk. De dB(a) waarde van dat Duco rooster is overigens ongeveer hetzelfde als van het glas dat we laten plaatsen
Dit is de reden dat ik ook voor de woonkamer voornamelijk kijk naar opties voor 1 unit aan de achtergevel.
Ja inderdaad, drie losse units, van het simpelste type. Badkamer/WC op een timer als je het licht aandoet, keuken handmatig. Deze wil ik gewoon handhaven.
@wheli
Dat is zo'n type dat om de zoveel tijd automatisch de richting wisselt, toch? Dat zou in de woonkamer nog wel kunnen (in de slaapkamer niet, vanwege de 'tik' die je dan hoort), maar dan zou ik er daar twee moeten installeren, tegenover elkaar, voor max 120m3 debiet (vergelijkbaar met 1 Sonair, minder dan de max van de S-Fan). Als je deze puur als intake instelt wordt het debiet volgens mij niet groter, er is geen bypass functie. Op zich zijn twee van die dingen tegenover elkaar natuurlijk een uitstekende configuratie, maar het probleem is dat zo'n ding hier op de voorgevel eigenlijk niet kan, vanwege het aanzicht van het pand. Je ziet hier in de buurt wel van die 'retro roosters' voor ventilatie, maar daarmee krijg je in beginsel ook een bak geluid binnen. Iets van een suskast aan de buitenkant detoneert echt enorm.
Duco heeft ook wel roosters met retro buitenkant waar de geluidsdemping in de muurdoorvoer zit, precies die @Franciesco net ook noemt, maar dat is dus alleen passief. Ik ben bang dat dat niet voldoende ventilatie oplevert, die Duco Silenzio ZR Retro heeft bijv. een opgegeven ventilatiecapaciteit van iets meer dan 30m3 per uur. Dat is niet genoeg voor een woonkamer. Het zou wellicht nog kunnen in combinatie met een kleine WTW, maar het probleem met zo'n open rooster is dat als er lucht door wordt aangevoerd je alle fijnstof van de straat recht je kamer in krijgt. Een echt filter heeft het niet namelijk. De dB(a) waarde van dat Duco rooster is overigens ongeveer hetzelfde als van het glas dat we laten plaatsen
Dit is de reden dat ik ook voor de woonkamer voornamelijk kijk naar opties voor 1 unit aan de achtergevel.
[ Voor 28% gewijzigd door Cocytus op 11-02-2024 20:37 ]
Ah dan snap ik hem.
Je hebt wel echt een lastige casus. Misschien kan je eens contact opnemen met de verschillende fabrikanten waar zij zelf mee komen?
Je hebt wel echt een lastige casus. Misschien kan je eens contact opnemen met de verschillende fabrikanten waar zij zelf mee komen?
@Cocytus ok, dan snap ik het nu beter.
En inderdaad: alleen een passief ventilatierooster is niet voldoende, ik bedoelde het ook in combinatie met de mechanische afvoer waarvan ik (nu blijkt) ten onrechte uitging van een centrale unit voor de 3 genoemde ruimtes. Maar dan nog zul je er meerdere nodig hebben.
De door jouw bedachte (non-wtw) 2 units zijn dan inderdaad een optie. Al gaat dat dan wel betekenen dat je in totaal 4 ventilatie units in de woning hebt (en misschien wel 5 met de afzuigkap er bij). Maar dat is misschien vooral gevoelsmatig wat raar dan in werkelijkheid.
Ik denk overigens dat je van een besparing op verwarmingskosten niet veel moet voorstellen. Ik zou het vooral doen om beter vraaggestuurd te kunnen ventileren. Al blijft het dan jammer dat er geen wtw functie in zit.
En inderdaad: alleen een passief ventilatierooster is niet voldoende, ik bedoelde het ook in combinatie met de mechanische afvoer waarvan ik (nu blijkt) ten onrechte uitging van een centrale unit voor de 3 genoemde ruimtes. Maar dan nog zul je er meerdere nodig hebben.
De door jouw bedachte (non-wtw) 2 units zijn dan inderdaad een optie. Al gaat dat dan wel betekenen dat je in totaal 4 ventilatie units in de woning hebt (en misschien wel 5 met de afzuigkap er bij). Maar dat is misschien vooral gevoelsmatig wat raar dan in werkelijkheid.
Ik denk overigens dat je van een besparing op verwarmingskosten niet veel moet voorstellen. Ik zou het vooral doen om beter vraaggestuurd te kunnen ventileren. Al blijft het dan jammer dat er geen wtw functie in zit.
Het ligt dus in ieder geval niet aan mij dat het een hele puzzel is
Toch gek want uniek is het ook weer niet, veel 19e eeuwse binnensteden staan vol met dit soort panden.
En inderdaad @Franciesco, de besparing komt met name van de betere isolatiewaarde van het glas, alles wat vraaggestuurd ventileren oplevert is mooi meegenomen. Het levert natuurlijk ook meer comfort op, ook akoestisch, maar het blijft inderdaad jammer dat WTW niet goed mogelijk lijkt. Ik vind zelf meerdere mechanische units op zich overigens niet zo'n probleem, dat is ook een beetje inherent aan decentrale systemen (tenzij je ze alleen maar gebruikt om een centraal systeem aan te vullen). Het zal voor lang niet iedereen aan de orde zijn maar bij bijv. Climarad zie je in de folders wel opstellingen met alleen maar decentrale units (6 stuks in dit geval, met alleen in de woonkamer een WTW). Misschien neem ik nog wel contact op met hen zoals @wheli ook voorstelt. Ik zie dat ze bij de Climarad Sensa H2X een minimale borsthoogte van 550mm noemen, maar met de opmerking dat je contact kunt opnemen voor de mogelijkheden bij lagere borstwering. Mochten zij met iets komen dan laat ik dat hier wel weten.
En inderdaad @Franciesco, de besparing komt met name van de betere isolatiewaarde van het glas, alles wat vraaggestuurd ventileren oplevert is mooi meegenomen. Het levert natuurlijk ook meer comfort op, ook akoestisch, maar het blijft inderdaad jammer dat WTW niet goed mogelijk lijkt. Ik vind zelf meerdere mechanische units op zich overigens niet zo'n probleem, dat is ook een beetje inherent aan decentrale systemen (tenzij je ze alleen maar gebruikt om een centraal systeem aan te vullen). Het zal voor lang niet iedereen aan de orde zijn maar bij bijv. Climarad zie je in de folders wel opstellingen met alleen maar decentrale units (6 stuks in dit geval, met alleen in de woonkamer een WTW). Misschien neem ik nog wel contact op met hen zoals @wheli ook voorstelt. Ik zie dat ze bij de Climarad Sensa H2X een minimale borsthoogte van 550mm noemen, maar met de opmerking dat je contact kunt opnemen voor de mogelijkheden bij lagere borstwering. Mochten zij met iets komen dan laat ik dat hier wel weten.
Als je naar de markt voor decentrale wtw's kijkt dan gaan zij denk ik uit van woningen tussen 1920 en 1980. Nieuwere woningen hebben vaak een afzuigsysteem en oudere huizen zoals die van jou hebben genoeg kieren om er géén nodig te hebben.
Alle bedrijven waar ik toentertijd contact mee heb gehad dachten er goed mee moet ik zeggen.
Er zijn overigens veel minder huizen in die oude binnensteden dan je zou denken. Een groot deel is bv winkel geworden, een keer afgebrand en de bevolking was toen gewoon veel kleiner. De volumes staan met name in de na-oorlogse woonwijken.
Alle bedrijven waar ik toentertijd contact mee heb gehad dachten er goed mee moet ik zeggen.
Er zijn overigens veel minder huizen in die oude binnensteden dan je zou denken. Een groot deel is bv winkel geworden, een keer afgebrand en de bevolking was toen gewoon veel kleiner. De volumes staan met name in de na-oorlogse woonwijken.
Ja bijvoorbeeld Jaga is helaas flink aan de prijs, maar zit wel super veel marge op de advies prijs. Ben zelf een keer naar België gereden (https://www.verwarming-shop-online.be/) daar kan je ze krijgen voor soms wel minder dan de helft van de advies prijs. Dan is het nog te doen.Franciesco schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:56:
@Cocytus eigenlijk off topic, maar ipv LTV convectoren kun je ook grotere T22 of zelfs T33 radiatoren overwegen, aangevuld met (zelfbouw) speedcomforts of iets dergelijks.
Heb hier ook T22's, maar Jaga's toch wel beter op de hele lage temperatuur zoals < 30 graden. Probeer maar eens 1000 watt uit een T22 of T33 te halen op 35 aanvoer en 30 retour. Dan kom je ook met speedcomforts uit op erg grote radiatoren.
Ai, dat wordt lastig. Climarad heeft speciaal de Vita gemaakt laatst voor lage borstwering. Maar die heeft ook 47cm oid nodig.Cocytus schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:45:
[...]
De lage borstwering beperkt ook de mogelijkheden voor ventilatie/WTW. Iets als de Jaga Oxygen 2 (inbouw boven een convector) of Climarad Sensa H past bijvoorbeeld al niet, want te hoog. En een Climarad Sensa V of Ventura is te breed voor tussen/naast de ramen. Van de verticale WTW units die ik heb gezien past alleen de Fresh-R, met een breedte van 35cm.
[...]
Let wel op met 40cm borstwering met convectoren. Ja Jaga heeft de 35H, maar je moet wel goed lucht kunnen aanzuigen en uitblazen.
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Oudere post, maar voor ons erg interessante links en onderzoek. Zit serieus te kijken naar zo'n Endura Twist. Heeft iemand ervaring met zo'n systeem?marvel27 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:48:
Interessante scriptie over decentrale ventilatie met WTW van een student Bouwkunde aan de Universiteit Gent.
Abstract:
[...]
De scriptie vergelijkt 3 toestellen: een Renson Endura Twist, waarbij de ventilator in het raamkozijn geïntegreerd lijkt, een Profel Provent D-Luxe, die ook in het kozijn wordt geïntegreerd maar niet meer beschikbaar lijkt te zijn, en de O.ERRE Tempero eco 150 ceram, waarbij de lucht afwisselend aangezogen en uitgeblazen wordt langs een keramisch element dat de warmte opslaat en afgeeft, zoals bv. de Sudwind Ambientika.
De Renson Endura Twist komt het beste uit de test. Het lijkt mij best wel bewerkelijk om te installeren, zo'n kozijnventilator.
Hij verwijst ook naar de Airria muur- en kozijn WTW.
Volgens mij zijn deze kozijn WTW's nog niet ter sprake gekomen in dit topic, dus interessant om te zien dat er ook andere manieren van ventileren bestaan.
Als je er niet uit komt: hoog je borstwering wat op? Je laat toch nieuwe kozijnen plaatsen. Dan kan je een decentrale unit kwijt en gelijk ook convectoren of wat grotere radiatoren.Cocytus schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:03:
Omdat ik nieuwe kozijnen ga laten plaatsen zit ik ook te kijken naar opties voor ventilatie. De mogelijkheden vallen me tot nu toe niet mee. Ik ben op zoek naar iets voor retrofit in een 19e eeuws pand; een centraal systeem is echt geen optie. De plaatsingsmogelijkheden voor decentrale units zijn om allerlei redenen beperkt.
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Gerbenvl op 17-02-2024 07:31 ]
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Maandag 5 februari jl. is Climarad voor de 4e keer (....) langsgeweest om het probleem, met niet herkennen van oplopende CO2, te herstellen. Nu, 2 weken later, kan ik constateren dat het gelukt is om het probleem op te lossen!Rikri schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:18:
[...]
Daar ben ik weer met bericht over de Ventura die niet automatisch bij verhoogde co2 optoert ….![]()
Melding gemaakt en werd van de week door Climarad gebeld. Probleem lijkt te zitten in locatie en hoe Ventura hangt (zie foto). Waarschijnlijk stroomt de verse lucht, via plafond en langs gordijnen naar beneden. Verse lucht stroomt dan langs de co2 sensor (links midden Ventura). Hierdoor blijft bij deze sensor de co2 waarde een stuk lager dan bij mijn externe co2 meter die ernaast op een dressoir staat. Klinkt logisch.
Begin februari komt Climarad, onder garantiie, een externe co2 sensor aansluiten. Was verbaasd over deze mogelijkheid, omdat (volgens documentatie van Climarad) een externe sensor alleen op maxibox, etc. gekoppeld kan worden. Natuurlijk benieuwd of de externe co2 sensor wel werkt. Hopelijk kan Climarad hier zelf ook iets van leren
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De monteur heeft 2 zaken gedaan
1) De externe CO2 sensor (die hij bij zich had) een stroomkabel aan gemonteerd en gekoppeld aan de Ventura V1X
2) De interne sensor (in de Ventura) van links naar rechts in de unit verplaatst. Deze senor zit aan een kabeltje vast, waardoor deze dus verplaatst kon worden
Hierdoor wordt nu het gemiddelde van deze 2 sensoren gebruikt om de CO2 waarde te bepalen. Ik kan dus de externe sensor aan de andere kant van de kamer plaatsen (als ik dat zou willen).
Waardes zijn door monteur bekeken en instellingen zijn nagelopen. Blijft toch erg jammer dat er geen app beschikbaar is waarbij je dat zelf ook kunt zien en bepaalde waardes gemakkelijk kan aanpassen.
Nu komt het 'mooie': ik heb ook de externe sensor verwijderd en wat blijkt.... werkt de CO2 sensor meting ook prima. Ligt dus 100% aan de interne sensor locatie, welke inderdaad door airflow van verse lucht nooit een hogere CO2 meting deed, toen deze nog aan de linkerkant in de unit zat. Hierdoor is er bij de 3e montage poging een compleet nieuwe Ventura V1X voor 'Jan met de korte achternaam' opgehangen
Heb de monteur gezegd dat ik vooral hoop dat Climarad hier zelf ook veel van leert. De wijze waarop de Ventura bij ons tegen de muur hangt is niet standaard en ook niet optimaal. Wel fijn als ze vanaf nu ook weten dat de interne sensor, in zo'n geval, op een andere plaats gehangen moet worden
@Rikri Ik vraag mij af hoe het product op deze manier goed kan werken want met het gordijn creeër je alsware een 2e ruimte waar lucht blijft rondcirkelen.
Mooie test! Heb je toevallig wat foto's gemaakt? En/of typenymmer van de CO2 sensor?Rikri schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:04:
[...]
Maandag 5 februari jl. is Climarad voor de 4e keer (....) langsgeweest om het probleem, met niet herkennen van oplopende CO2, te herstellen. Nu, 2 weken later, kan ik constateren dat het gelukt is om het probleem op te lossen!![]()
De monteur heeft 2 zaken gedaan
1) De externe CO2 sensor (die hij bij zich had) een stroomkabel aan gemonteerd en gekoppeld aan de Ventura V1X
2) De interne sensor (in de Ventura) van links naar rechts in de unit verplaatst. Deze senor zit aan een kabeltje vast, waardoor deze dus verplaatst kon worden
Hierdoor wordt nu het gemiddelde van deze 2 sensoren gebruikt om de CO2 waarde te bepalen. Ik kan dus de externe sensor aan de andere kant van de kamer plaatsen (als ik dat zou willen).
Voor het uitlezen heb je vast speciale software nodig? Ik zie nergens een reguliere verbinding zitten.
Waardes zijn door monteur bekeken en instellingen zijn nagelopen. Blijft toch erg jammer dat er geen app beschikbaar is waarbij je dat zelf ook kunt zien en bepaalde waardes gemakkelijk kan aanpassen.
Nu komt het 'mooie': ik heb ook de externe sensor verwijderd en wat blijkt.... werkt de CO2 sensor meting ook prima. Ligt dus 100% aan de interne sensor locatie, welke inderdaad door airflow van verse lucht nooit een hogere CO2 meting deed, toen deze nog aan de linkerkant in de unit zat. Hierdoor is er bij de 3e montage poging een compleet nieuwe Ventura V1X voor 'Jan met de korte achternaam' opgehangen![]()
Heb de monteur gezegd dat ik vooral hoop dat Climarad hier zelf ook veel van leert. De wijze waarop de Ventura bij ons tegen de muur hangt is niet standaard en ook niet optimaal. Wel fijn als ze vanaf nu ook weten dat de interne sensor, in zo'n geval, op een andere plaats gehangen moet worden
Als mijn sensa ooit kapot gaat kan ik hem misschien zelf vervangen

@wheli dit is de CO2 sensor die in de Ventura zit (iig bij mij). Die zie je eigenlijk direct zitten als je het linker zijpaneel verwijderd. Het betreft dus een Senseair sensor. Bij de Sensa is die minder gemakkelijk te vinden volgens mij, want in die unit ben ik hem nog niet tegen gekomen als ik de kap er af haal voor het standaard onderhoud (filters schoonmaken etc).
:strip_exif()/f/image/FyVv5e7MH2rnSpT2p98F5bmY.jpg?f=fotoalbum_large)
Thanks! Ik ook nog niet, vandaar
Hoi. Heb tweedehands een Climarad Sensa H2X weten te bemachtigen en hoop volgende week ook muurdoorvoeren en boormal binnen te krijgen. Zouden jullie zeggen dat het aan te bevelen is echt een installateur te vinden die ervaring heeft met deze Climarad units te monteren of is het eigenlijk genoeg om puur iemand te vinden die betonboring doet? Lijkt me dat je die 2 110mm gaten niet gemakkelijk zelf boort toch?
Voor garantie moet je het door iemand via Climarad laten doen maar aangezien hij tweedehands is zal dat er wel niet meer op zitten. Als je gevel je lief is zou ik het professioneel laten doen alhoewel de boormal het wel makkelijk maakt. Het is zwaar materieel en als je voor vastloopt klap je zo je elleboog uit de kom met een beetje pech. Kan ook goed gaan natuurlijk.Ransom_nl schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:46:
Hoi. Heb tweedehands een Climarad Sensa H2X weten te bemachtigen en hoop volgende week ook muurdoorvoeren en boormal binnen te krijgen. Zouden jullie zeggen dat het aan te bevelen is echt een installateur te vinden die ervaring heeft met deze Climarad units te monteren of is het eigenlijk genoeg om puur iemand te vinden die betonboring doet? Lijkt me dat je die 2 110mm gaten niet gemakkelijk zelf boort toch?
Verder is het letterlijk 4 bouten in de muur (waterpas etc), daar hang je de mal aan, dan 110 gaten boren, mal eraf en aan dezelfde bouten hang je de unit. Supersimpel.
Ik sta op het punt een akkoord te geven voor de WTW ventilatie voor 3 van mijn kamers.
Situatie is dat ik een centrale mechanische afzuiging heb (wc, badkamer, passieve afzuigkap zonder klep).
Aangevuld met roosters in de keuken, master bedroom (sk 1) en slaapkamer 4.
Echter slaapkamer 2,3 en 5 hebben geen roosters. Daar ga ik nu dus de Blauberg VENTO EXPERT A30 S10 W V.2 laten plaatsen. Kamer 5 is op een apparte verdieping, dus die gaat in de solo modus. Maar wordt gebruikt als studeer/game room van mijn zoon.
De andere twee kamers liggen naast elkaar op de 1ste verdieping (voorkant huis). Heeft het daar zin om deze in sync te laten draaien? De kieren onder de deuren zijn niet heel ruim. 1 van deze kamers wordt ook echt als slaapkamer gebruikt, de andere is mijn thuis kantoor. De gebruiker (dochter) van deze slaapkamer is deels doof dus zal niet veel last hebben van het geluid vermoed ik. De kamers zijn ongeveer 30m3 en 22m3.
Werkt het in sync draaien goed genoeg via die kieren onder de deur dat het echt voor ventilatie stroom zorgt? Die home office wordt natuurlijk niet gebruikt terwijl er geslapen wordt in die slaapkamer, dus het is een 1 persoon gebruik snachts, en overdag is het juist 1 (soms 2) personen in de home office. De home office deur hoeft niet echt pot dicht te zitten natuurlijk, maar is vaak wel netjes dicht.
De hal waar deze kamers op aansluiten is een open trappenhuis die van kelder tot en met bovenverdieping open is, en waar een dakraam boven zit naast dat de MV unit boven in die ruimte hangt.
Ik vermoed dat dit negatieve impacht heeft op WTW functie. Al begrijp ik dat de in sync modus blijft wisselen om de wtw accu op te warmen dus het grootste effect toch de eigen ruimte is?
Doel is vooral betere verversing te hebben in die kamers omdat die nu geen roosters hebben, de WTW is bonus omdat ik daar lucht-lucht warmtepompen heb hangen, dus zowel in de zomer als winter heeft het nut als er daardoor balkon deuren dicht blijven.
Ik twijfel ook of ik deze units in de slaapkamers met raam rooster kanwil gebruiken. Als ik die dicht kan houden scheelt het wat geluid (rustige straat maar de jongeren in het weekend willen wel blijven rond hangen voor het huis) en geen verlies van de warmtepompen (en hoger comfort) mits het net zo goed of beter geventileerd wordt. Die units hebben natuurlijk maar een beperkte capaciteid. Dus de twijfel is of dat minimaal vergelijkbaar is met roosters. De master bedroom heeft maar 1 rooster van 60cm, de andere twee van 40cm. De master bedroom heeft twee gebruikers dus dat is wat beperkt, op een windstille nacht kan het toch wat oplopen. Dus ik dacht dat kan ik oplossen met zo een unit erbij, maar de WTW heeft pas zin als ik dan het rooster dicht houd.
Situatie is dat ik een centrale mechanische afzuiging heb (wc, badkamer, passieve afzuigkap zonder klep).
Aangevuld met roosters in de keuken, master bedroom (sk 1) en slaapkamer 4.
Echter slaapkamer 2,3 en 5 hebben geen roosters. Daar ga ik nu dus de Blauberg VENTO EXPERT A30 S10 W V.2 laten plaatsen. Kamer 5 is op een apparte verdieping, dus die gaat in de solo modus. Maar wordt gebruikt als studeer/game room van mijn zoon.
De andere twee kamers liggen naast elkaar op de 1ste verdieping (voorkant huis). Heeft het daar zin om deze in sync te laten draaien? De kieren onder de deuren zijn niet heel ruim. 1 van deze kamers wordt ook echt als slaapkamer gebruikt, de andere is mijn thuis kantoor. De gebruiker (dochter) van deze slaapkamer is deels doof dus zal niet veel last hebben van het geluid vermoed ik. De kamers zijn ongeveer 30m3 en 22m3.
Werkt het in sync draaien goed genoeg via die kieren onder de deur dat het echt voor ventilatie stroom zorgt? Die home office wordt natuurlijk niet gebruikt terwijl er geslapen wordt in die slaapkamer, dus het is een 1 persoon gebruik snachts, en overdag is het juist 1 (soms 2) personen in de home office. De home office deur hoeft niet echt pot dicht te zitten natuurlijk, maar is vaak wel netjes dicht.
De hal waar deze kamers op aansluiten is een open trappenhuis die van kelder tot en met bovenverdieping open is, en waar een dakraam boven zit naast dat de MV unit boven in die ruimte hangt.
Ik vermoed dat dit negatieve impacht heeft op WTW functie. Al begrijp ik dat de in sync modus blijft wisselen om de wtw accu op te warmen dus het grootste effect toch de eigen ruimte is?
Doel is vooral betere verversing te hebben in die kamers omdat die nu geen roosters hebben, de WTW is bonus omdat ik daar lucht-lucht warmtepompen heb hangen, dus zowel in de zomer als winter heeft het nut als er daardoor balkon deuren dicht blijven.
Ik twijfel ook of ik deze units in de slaapkamers met raam rooster kanwil gebruiken. Als ik die dicht kan houden scheelt het wat geluid (rustige straat maar de jongeren in het weekend willen wel blijven rond hangen voor het huis) en geen verlies van de warmtepompen (en hoger comfort) mits het net zo goed of beter geventileerd wordt. Die units hebben natuurlijk maar een beperkte capaciteid. Dus de twijfel is of dat minimaal vergelijkbaar is met roosters. De master bedroom heeft maar 1 rooster van 60cm, de andere twee van 40cm. De master bedroom heeft twee gebruikers dus dat is wat beperkt, op een windstille nacht kan het toch wat oplopen. Dus ik dacht dat kan ik oplossen met zo een unit erbij, maar de WTW heeft pas zin als ik dan het rooster dicht houd.
Aanvullend : de reden voor enkelpijp units te gaan is dat die passen in de huidige, zeer oude, mechanische ventilatie units door al in die kamers zitten. Er hoeft niet geboord, of niet tot extra gaten te leiden.
Je kan het heel spartaans zien:Rikri schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:04:
[...]
Blijft toch erg jammer dat er geen app beschikbaar is waarbij je dat zelf ook kunt zien en bepaalde waardes gemakkelijk kan aanpassen.
[...]
Op mijn Climarad Vita: knop nachtventilatie paar seconden inhouden. Middelste lampje gaat dan branden. Als hij continu brand dan meet hij < 800 PPM. Als hij knippert > 800 PPM.
Terwijl je knop nachtventilatie blijft inhouden kan je met + en - de andere lampjes bekijken. Van links naar rechts betekenen ze 1200-1000-800-600-400 PPM. Zet hem wel weer terug naar het middelste lampje (800PPM) anders heb je je Climarad voortaan ingesteld dat hij op een andere PPM waarde start.
Er zit gewoon modbus op het apparaat. Ik heb de stille hoop dat er een keer een Tweaker een ESP gaat aanhangen waarna we iig in Home Assisant oid iets kunnen zien :-)
@Kaoh In beide gevallen (dus solo en in sync) zal er om en om lucht de gang in geblazen worden of juist vanuit de gang aangezogen worden. Ik denk dat dit enigszins zal helpen om extra "verse" lucht binnen te krijgen aangezien er in de gang geen mensen (langdurig) verblijven.
De capaciteit van de units zal er natuurlijk niet door toe nemen. Maar de lucht van de gang is waarschijnlijk wel wat schoner (lagere CO2) waardoor het toch wat extra helpt vermoed ik.
Op welk debiet draait de mechanische ventilatie nu? Dat is dan ook het debiet wat via de roosters naar binnen komt. Even aangenomen dat de kierdichtheid van de woning redelijk op orde is.
A.d.h. van dat debiet kun je dan misschien enigszins inschatten of de Blauberg VENTO EXPERT A30 S10 W V.2 wat gaan toevoegen in de kamers met roosters.
De capaciteit van de units zal er natuurlijk niet door toe nemen. Maar de lucht van de gang is waarschijnlijk wel wat schoner (lagere CO2) waardoor het toch wat extra helpt vermoed ik.
Op welk debiet draait de mechanische ventilatie nu? Dat is dan ook het debiet wat via de roosters naar binnen komt. Even aangenomen dat de kierdichtheid van de woning redelijk op orde is.
A.d.h. van dat debiet kun je dan misschien enigszins inschatten of de Blauberg VENTO EXPERT A30 S10 W V.2 wat gaan toevoegen in de kamers met roosters.
Top, die logica kan ik volgen inderdaad.Franciesco schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:23:
@Kaoh In beide gevallen (dus solo en in sync) zal er om en om lucht de gang in geblazen worden of juist vanuit de gang aangezogen worden. Ik denk dat dit enigszins zal helpen om extra "verse" lucht binnen te krijgen aangezien er in de gang geen mensen (langdurig) verblijven.
Goeie tip, ik zal het boekje van de centrale unit er eens bij pakken 👍🏻Franciesco schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:23:
@Kaoh Op welk debiet draait de mechanische ventilatie nu? Dat is dan ook het debiet wat via de roosters naar binnen komt. Even aangenomen dat de kierdichtheid van de woning redelijk op orde is.
Hoi allemaal,
Ik heb een vraag,
We hebben een woning gekocht uit 1978 met hete luchtverwarming van BRINK. Dit systeem willen we eruit halen en vervangen voor vloerverwarming op de begane grond en de 1e verdieping. De gevels wil ik vanuit binnen na isoleren met isolatie met een RC waarde van 6 en afwerken met OSB en gipsplaten. De kozijnen wil ik vervangen voor Triple glas.
Nu is er geen mechanisch ventilatiesysteem aangelegd, waardoor ik een decentrale wtw wil installeren.
Ik had de RECDUO VANTUBO gezien. Deze kan 40m3 verversen per uur.
De woonkamer met open keuken is 49m2. Hier wilde ik 2 stuks plaatsen.
De badkamer is 6m2, hier wilde ik 1 plaatsen met vochtsensor.
Ik twijfel ook om er 1 in de slaapkamer te plaatsen, alleen of dit door het tik geluid te erg gaat storen.
Hebben jullie hier ervaring mee of een advies in?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Bram
Ik heb een vraag,
We hebben een woning gekocht uit 1978 met hete luchtverwarming van BRINK. Dit systeem willen we eruit halen en vervangen voor vloerverwarming op de begane grond en de 1e verdieping. De gevels wil ik vanuit binnen na isoleren met isolatie met een RC waarde van 6 en afwerken met OSB en gipsplaten. De kozijnen wil ik vervangen voor Triple glas.
Nu is er geen mechanisch ventilatiesysteem aangelegd, waardoor ik een decentrale wtw wil installeren.
Ik twijfel ook om er 1 in de slaapkamer te plaatsen, alleen of dit door het tik geluid te erg gaat storen.
Alvast bedankt!
Groetjes,
Bram
:strip_exif()/f/image/fRSz3GnCYPWBO7ltb6v16VuB.jpg?f=fotoalbum_large)
@Brapus mooie isolatieplannen!
Wat betreft de ventilatie: 2x 40m3 max is niet veel voor een woonkamer. Ca 30m3/h ventilatie per persoon is gewenst als je het goed wilt doen. Die 80m3/h totaal is dan dus voor 2,5 personen waarbij beide units op de maximale stand moeten draaien. Met waarschijnlijk alle geluid van dien. Als je met meestal 1 persoon bent is die 80m3/h prima wat mij betreft. Met 2 personen ok als je alleen iets van ventilatie wilt zonder kritisch te zijn op het CO2 niveau.
De Recduo 150 kan 70m3/h doen en zit daardoor wat ruimer in zijn jasje.
Voor de badkamer werkt een 1 pijps decentrale wtw niet mijn inziens. Want dan blaast hij eerst de vochtige lucht de woning in, om vervolgens weer lucht aan te zuigen uit de aangrenzende ruimtes. Aangenomen dat er een voldoende kier oid onder de badkamerdeur zit. Zie ook de eerdere discussie in dit topic hier over.
Alleen afzuigen kan de Recduo ook, maar dan heb je geen wtw functie waardoor je net zo goed een andere afzuigunit kan kopen (met minimaal 50m3/h maar liefst wat meer).
Ik heb geen ervaring met het geluid van de Recduo. Maar wel van anderen gelezen dat ze een dergelijk 1 pijps systeem wat om de x aantal seconden om draait niet prettig vinden in de slaapkamer. Dat is uiteraard persoonlijk, maar misschien is het beter om eerst proef te draaien in de woonkamer mocht je tot aanschaf over gaan?
Wat betreft de ventilatie: 2x 40m3 max is niet veel voor een woonkamer. Ca 30m3/h ventilatie per persoon is gewenst als je het goed wilt doen. Die 80m3/h totaal is dan dus voor 2,5 personen waarbij beide units op de maximale stand moeten draaien. Met waarschijnlijk alle geluid van dien. Als je met meestal 1 persoon bent is die 80m3/h prima wat mij betreft. Met 2 personen ok als je alleen iets van ventilatie wilt zonder kritisch te zijn op het CO2 niveau.
De Recduo 150 kan 70m3/h doen en zit daardoor wat ruimer in zijn jasje.
Voor de badkamer werkt een 1 pijps decentrale wtw niet mijn inziens. Want dan blaast hij eerst de vochtige lucht de woning in, om vervolgens weer lucht aan te zuigen uit de aangrenzende ruimtes. Aangenomen dat er een voldoende kier oid onder de badkamerdeur zit. Zie ook de eerdere discussie in dit topic hier over.
Alleen afzuigen kan de Recduo ook, maar dan heb je geen wtw functie waardoor je net zo goed een andere afzuigunit kan kopen (met minimaal 50m3/h maar liefst wat meer).
Ik heb geen ervaring met het geluid van de Recduo. Maar wel van anderen gelezen dat ze een dergelijk 1 pijps systeem wat om de x aantal seconden om draait niet prettig vinden in de slaapkamer. Dat is uiteraard persoonlijk, maar misschien is het beter om eerst proef te draaien in de woonkamer mocht je tot aanschaf over gaan?
@Franciesco Dank voor je snelle reactie, daar kan ik al wat mee.
Die unit op de badkamer is dus geen goed idee. Dan kan ik dus beter kijken naar enkel afzuiging met vochtsensor.
Voor de woonkamer, zou ook de Brink Sonair kunnen, deze kan zelf 150m3/h verversen en dan heb ik er maar 1 nodig. Volgens/f/image/HXEAmRJWSXCyI1tcYASMDUtA.webp?f=fotoalbum_large)
voert deze dus geen vuile lucht af, maar gaat dit opnieuw door een filter heen.
De lucht zal inderdaad onder de deuren door via toilet en badkamer alsnog worden afgevoerd.
Deze 'tikt' dus ook niet.
Wat denk je hier van?
Groetjes Bram
Die unit op de badkamer is dus geen goed idee. Dan kan ik dus beter kijken naar enkel afzuiging met vochtsensor.
Voor de woonkamer, zou ook de Brink Sonair kunnen, deze kan zelf 150m3/h verversen en dan heb ik er maar 1 nodig. Volgens
/f/image/HXEAmRJWSXCyI1tcYASMDUtA.webp?f=fotoalbum_large)
voert deze dus geen vuile lucht af, maar gaat dit opnieuw door een filter heen.
De lucht zal inderdaad onder de deuren door via toilet en badkamer alsnog worden afgevoerd.
Deze 'tikt' dus ook niet.
Wat denk je hier van?
Groetjes Bram
@Brapus de Brink Sonair is geen echte wtw unit: hij mengt (indien die klep open gezet wordt) alleen kamerlucht met de buitenlucht. Er wordt daarbij geen binnenlucht door een wisselaar geleid om de vervuilde lucht naar buiten te blazen. Er wordt eigenlijk alleen maar buitenlucht aangezogen en die extra lucht zal via andere plekken in de woning (roosters, kieren etc) weer naar buiten “gedrukt” worden.
Wtw units met een capaciteit van 100m3/h en meer zijn een stuk groter dan de Sonair: de wtw unit kost nou eenmaal ruimte als je rendement wilt behalen. Denk aan units zoals de Blauberg Freshbox 100 en 200, de Fresh-r 90 en 120 en de Climarad Sensa, Ventura etc.
Wtw units met een capaciteit van 100m3/h en meer zijn een stuk groter dan de Sonair: de wtw unit kost nou eenmaal ruimte als je rendement wilt behalen. Denk aan units zoals de Blauberg Freshbox 100 en 200, de Fresh-r 90 en 120 en de Climarad Sensa, Ventura etc.
De spec van mijn Zehnder ComfoFan S erbij gepakt.Franciesco schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:23:
@Kaoh
Waardes
stand 1: 36m3/h, stand 3: 150m3/h, stand 5: 222m3/h, stand 6: 275m3/h, stand 9: 350m3/h
Gebruik
normaal: stand 1
toilet bezet: stand 3
hoge vochtigheid badkamer of koken: stand 6
De huidge ventilatie bevalt prima, op die kamers zonder roosters na, dus lijkt me een mooi doel om in beeld te houden.
Ik weet niet hoe ik die over de 4 ventielen moet verdelen, maar huiskamer staat het meest open, dan badkamer dan toilet. Er is er ook 1 helemaal boven bij de unit/top kanaal.
Maar interesant dat hij inderdaad het meeste van de tijd "maar 36m3/h" verzet. Als dat verdeelt wordt over de 3 ventielen zou dat dus ongeveer 12m3/h per verdieping zijn.
Die Blaueberg doet op zijn laagste stand toch ook gewoon 10m3/h en gestuurd tot en met 30m3/h.
Dus mag mijn conclusie dan zijn dat het een prima alternatief is waardoor ik in die kamers vaak op laagste stand met rooster dicht ongeveer dezelfde ventilatie haal maar extra kan boosten als er gebruik van gemaakt wordt. En in geval van echte mufheid ook nog een rooster erbij open kan zetten (met verlies vna WTW efficientie.
Waarom gebruik je de heteluchtverwarming buizen niet?Brapus schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:20:
Hoi allemaal,
Ik heb een vraag,
Alvast bedankt!
Groetjes,
Bram [Afbeelding]
Zijn perfect voor balansventilatie/wtw.
@Kaoh ja, als de unit normaal gesproken op slechts 36m3/h draait zullen die decentrale units wat toevoegen.
Het lijkt me overigens dat die lage stand de afwezigheid stand is, dus eigenlijk niet de bedoeling om te gebruiken als je thuis bent. 36m3/h totaal ventileren in de gehele woning is immers veel te weinig.
Het lijkt me overigens dat die lage stand de afwezigheid stand is, dus eigenlijk niet de bedoeling om te gebruiken als je thuis bent. 36m3/h totaal ventileren in de gehele woning is immers veel te weinig.
De roosters zitten op plekken waarvan ik ze eigenlijk zou willen afdekken. Het is natuurlijk een mogelijkheid.mr_evil08 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:28:
[...]
Waarom gebruik je de heteluchtverwarming buizen niet?
Zijn perfect voor balansventilatie/wtw.
In de kelder lopen de buizen tegen de kelder plafond op, waardoor ik die minder goed kan isoleren. Als ik ze weg kan halen, heb ik daar een vlak plafond. Dat was voornamelijk mijn gedachten.
Maakt het dan ook niet uit dat er geen aan en afvoer kanalen zijn? Ik heb wel gelezen dat brink zelf een wtw zou hebben die wel alles door 1 kanaal kan doen.
Groetjes, Bram
@Brapus je bedoeld wellicht de Brink Multi air supply?
Zo ja, deze heeft een toevoer en afvoer. Anders ook geen wtw functie. Het verschil zit hem met name in het feit dat de toevoer in 1 ruimte (vaak de overloop/hal) gedaan wordt ipv aanvoer in diverse ruimtes. Via spleten onder de deuren komt deze lucht dan in de diverse ruimtes waarna de lucht via zogenaamde mixfans weer uit die ruimtes wordt afgezogen.
Afgaande op ervaringen die ik hier op Tweakers gelezen heb over dit systeem zijn de resultaten op zijn minst wisselend te noemen, maar vaak niet heel positief. Met name door de geluidsproductie maar ook de daadwerkelijke luchtverversing in de diverse ruimtes.
Maar het kan een systeem zijn om te overwegen als een regulier centraal wtw systeem niet mogelijk is.
Zo ja, deze heeft een toevoer en afvoer. Anders ook geen wtw functie. Het verschil zit hem met name in het feit dat de toevoer in 1 ruimte (vaak de overloop/hal) gedaan wordt ipv aanvoer in diverse ruimtes. Via spleten onder de deuren komt deze lucht dan in de diverse ruimtes waarna de lucht via zogenaamde mixfans weer uit die ruimtes wordt afgezogen.
Afgaande op ervaringen die ik hier op Tweakers gelezen heb over dit systeem zijn de resultaten op zijn minst wisselend te noemen, maar vaak niet heel positief. Met name door de geluidsproductie maar ook de daadwerkelijke luchtverversing in de diverse ruimtes.
Maar het kan een systeem zijn om te overwegen als een regulier centraal wtw systeem niet mogelijk is.
De retourlucht bij heteluchtverwarming gaat via de gang onder de deur door naar de luchtkast, je hoeft niet alle aanvoer roosters/buizen te houden voor balansventilatie/WTW.Brapus schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:15:
[...]
De roosters zitten op plekken waarvan ik ze eigenlijk zou willen afdekken. Het is natuurlijk een mogelijkheid.
In de kelder lopen de buizen tegen de kelder plafond op, waardoor ik die minder goed kan isoleren. Als ik ze weg kan halen, heb ik daar een vlak plafond. Dat was voornamelijk mijn gedachten.
Maakt het dan ook niet uit dat er geen aan en afvoer kanalen zijn? Ik heb wel gelezen dat brink zelf een wtw zou hebben die wel alles door 1 kanaal kan doen.
Groetjes, Bram
hier zitten ze in de muur ipv vloer.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 24-02-2024 22:56 ]
Bevallen ze goed? Ik wil er 1 in de badkamer plaatsen. Ze hebben nl ook een vochtsensor aanboord.Anticky schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:21:
[...]
Heb net ook drie Ghost 160 wireless decentrale ventitators gekocht bij ITEC, er zijn ook meer leveranciers maar deze is een stuk goedkoper dan de sudwind, twee zijn reeds geinstalleerd en draaien goed en in feite is de naam anders maar het product is precies hetzelfde als de sudwind ambitieka, allebei gemaakt in Italie
https://www.itecluchtrein...nservice/bedrijfsgegevens
Ik heb voor deze decentrale ventilators gekozen omdat de dicht kunnen als er rook en stank overlast is, maar ook tegen harde wind (woon op het platte land) mijn huis is ongeveer 140M2 groot
De gaten heb ik zelf geboord met een lange boor en een gewone 12mm widai boor, Ons bevalt het prima en het is handig te bedienen.
Succes en veel plezier in je nieuwe huis.
Ergens anders las ik dat de lichtsensor ervoor zorgt dat deze zodra het donker is naar de laagste stand gaat. Dat zou betekenen dat als je in de winter s'avonds doucht hij niet voldoende ventileert, klopt dat?
Goed punt, ik heb hem nu wat aangepast zodat hij als we thuis zijn maar niet 1 van die andere ruimtes gebruikt worden dat hij nu op 150m3/h draait. Met deze nieuwe stand komt de vraag weer terugFranciesco schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:42:
@Kaoh ja, als de unit normaal gesproken op slechts 36m3/h draait zullen die decentrale units wat toevoegen.
Zullen de decentrale units dan nog steeds wat toevoegen, kan ik rekenen met 150/4 (ventielen) = 37m3/h per verdieping, maar dat is wat er door de deuren aangezogen wordt, trapgat/3 kamers etc. Voegt een decentrale unit achter zo een deur die tussen de 10-30m3/h in die kamer de lucht ververst dan wat toe of doet het juist afbreuk.
En als dat gelijk blijft, klopt mijn verwachting dat het in iedergeval minder verlies oplevert omdat de verse lucht verwarmd is geweest.
@Kaoh dat zal inderdaad dan wat warmteverlies schelen, maar wel wat minder luchtverversing.
Waar gaat de lucht voor de afzuiging van oa toilet vandaan komen als je de roosters dicht zet en in die slaapkamers over gaat naar decentrale wtw units?
Waar gaat de lucht voor de afzuiging van oa toilet vandaan komen als je de roosters dicht zet en in die slaapkamers over gaat naar decentrale wtw units?
@Franciesco er is een dakraam boven het trappenhuis wat ik altijd op een kier laat. Daarnaast is er op de ondergrondse verdieping onderaan dat traphuis ook een rooster naar buiten welke aan kan blijven leveren.
Dus de kern kolom heeft twee punten en als kamers sluiten daarop aan, zeker badkamer en toilet. Alleen de huiskamer zal de roosters in de keuken open moeten laten.
Dus de kern kolom heeft twee punten en als kamers sluiten daarop aan, zeker badkamer en toilet. Alleen de huiskamer zal de roosters in de keuken open moeten laten.
Dat was in de vorige situatie (toen de inerne sensor aan de linkerkant hing) inderdaad het geval. Nu de sensor aan de rechterkant hangt, is dat niet meer het geval en dus opgelostmr_evil08 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:03:
@Rikri Ik vraag mij af hoe het product op deze manier goed kan werken want met het gordijn creeër je alsware een 2e ruimte waar lucht blijft rondcirkelen.
Achteraf is het hartstikke logisch dat het voorheen niet gewerkt heeft, maar van een gespecialiseerd bedrijf als Ventura had je toch wel mogen verwachten dat ze dit eerder herkend hadden. Helaas niet het geval, maar hopelijk hebben ze hier van geleerd en gaat dit niet meer fout bij een ander.
Voor de interne sensor, zie reactie Franciesco. De externe sensor is de reguliere externe CO2 sensor, die ook op de website van Climarad staat. Bijv. in de prijslijst onde het kopje 'Accessoires'.wheli schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:48:
[...]
Mooie test! Heb je toevallig wat foto's gemaakt? En/of typenymmer van de CO2 sensor?
Als mijn sensa ooit kapot gaat kan ik hem misschien zelf vervangen![]()
@Rikri Heb jij gezien hoe de zijmontage gaat? Het ziet er relatief lastig uit om precies genoeg te werken om bij zijmontage de boorgaten exact te laten "matchen" met de wandmontage voor de unit (op een andere muur, geen onderdeel van de boormal zo lijkt het?)
Ik heb een offerte van 4800 inc. binnen. Dat valt me een beetje, maar niet enorm, tegen. Voor een unit die aan materiaal zo'n 3500 inclusief BTW moet kosten vind ik het nog wel stevig. Ik overweeg nog steeds wel zelf aan de slag te gaan.
De boormal ziet er vrij klein en compact uit, aslof deze alleen de boorgaten uitlijnt en niet de rest van de unit. Dat kan je dan dus nog wel verkloten, of zie ik dat verkeerd? Als de boormal ook de rest van de gaten en muurplaat regelt, pieker ik er niet over zo veel geld te betalen.
Ik heb een offerte van 4800 inc. binnen. Dat valt me een beetje, maar niet enorm, tegen. Voor een unit die aan materiaal zo'n 3500 inclusief BTW moet kosten vind ik het nog wel stevig. Ik overweeg nog steeds wel zelf aan de slag te gaan.
De boormal ziet er vrij klein en compact uit, aslof deze alleen de boorgaten uitlijnt en niet de rest van de unit. Dat kan je dan dus nog wel verkloten, of zie ik dat verkeerd? Als de boormal ook de rest van de gaten en muurplaat regelt, pieker ik er niet over zo veel geld te betalen.
@DualDevil de boormal van de Ventura is inderdaad alleen de twee muurdoorvoeren exlcusief de ophanging van de unit. Dit dus in tegenstelling tot de Sensa.
Maar het is niet ingewikkeld hoor om de plekken van de ophangbeugel voor de Ventura te bepalen. Even goed de tijd er voor nemen en de handleiding nauwkeurig volgen.
Met de zijmontage heb ik geen ervaring, maar ziet er afgaande op de installatiehandleiding ook niet heel lastig uit.
Boormal Ventura:
:strip_exif()/f/image/ZaDCcvSYlCVoudRpWsuMIHVe.jpg?f=fotoalbum_large)
Boormal Sensa V2X:
Maar het is niet ingewikkeld hoor om de plekken van de ophangbeugel voor de Ventura te bepalen. Even goed de tijd er voor nemen en de handleiding nauwkeurig volgen.
Met de zijmontage heb ik geen ervaring, maar ziet er afgaande op de installatiehandleiding ook niet heel lastig uit.
Boormal Ventura:
:strip_exif()/f/image/ZaDCcvSYlCVoudRpWsuMIHVe.jpg?f=fotoalbum_large)
Boormal Sensa V2X:
:strip_exif()/f/image/Ifk6zXRzC2NO5m18o7OsEID9.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels hebben we hier de service-afspraak gehad voor onze climarad sensa v2x.Sjamo schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:45:
[...]
Wij hebben inmiddels de installateur op bezoek gehad. De filters van onze unit bleken vies te zijn. Volgens instructie na 2 jaar vervangen of eerder bij intens gebruik school/zorginstelling of wanneer apparaat het meldt, maar wij hebben geen melding gehad.
De filters zijn schoongemaakt en we hebben nieuwe besteld, maar bij overleg met de leverancier werd aangegeven dat dit niet het probleem kon zijn. Er werd aangegeven dat er een service-afspraak aangevraagd moest worden door de installateur en dat is wat er nu gebeurt.
Het apparaat, Climarad Sensa V2x, werkt nog steeds prima maar springt bij kou niet automatisch aan wanneer het moet (op basis van co2). Voorlopig gebruiken we dus de handmatige bediening wanneer nodig.
Benieuwd wat de service-afspraak gaat brengen.
De monteur(?) legde de climarad aan de software en ontdekte vrij snel dat het apparaat goed leek te werken, zoals wij ook dachten, maar dat er een afwijkende temperatuur werd geregistreerd. Het verschil was dacht ik zo'n 8 graden. Blijkbaar heeft de sensa iets in z'n software zitten wat de unit oa op basis van temperatuur, beschermt tegen condensatievocht. En omdat onze temperatuur zo afwijkend geregistreerd werd had dat dus invloed.
Hij heeft dat aangepast en heeft veiligheidshalve de co2-sensor nog vervangen.
We zijn voor nu blij met dit bezoek en kijken uit naar komende winter
Hij heeft overigens in overleg met ons de tijd die de unit blaast wanneer die handmatig wordt ingesteld (normaal 4 uur), aangepast naar 8 zodat, mocht het nog weer voorkomen, we altijd goed de nacht door kunnen komen.
Hier kan ik zeker mee uit de voeten. Even precies met de laserwaterpas uitlijnen van boormal en we kunnen aan de slag. Bedankt.Franciesco schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:00:
@DualDevil de boormal van de Ventura is inderdaad alleen de twee muurdoorvoeren exlcusief de ophanging van de unit. Dit dus in tegenstelling tot de Sensa.
Boormal Ventura:
[Afbeelding]
Boormal Sensa V2X:
[Afbeelding]
Ik heb een offerte van 4800 ontvangen, maar ik vind orde 1200 euro voor montage enorm voor twee gaten, twee buizen en een ophangbeugel. Waarschijnlijk wil mijn kozijnenleverancier de bestelling op zich nemen.
@DualDevil Voor de montage €1200 vragen vind ik ook erg veel. Daar zal vast een stukje "verzekering & garantie" bij zitten, maar dan nog. Zo'n 1,5 jaar geleden heb ik een offerte gehad met ca €1000 voor de montage (incl BTW), maar dat was voor 2 ClimaRad units (Sensa en Ventura).
Eventueel kun je de 152mm muurdoorvoeren laten boren door een betonboor bedrijf o.i.d. Voor die twee gaten ben je dan waarschijnlijk iets van €100-150 kwijt.
De mal kun je* mee bestellen en weer terug geven/opsturen naar ClimaRad (er volgt dan een credit nota).
Edit: * bedrijf/installateur
Eventueel kun je de 152mm muurdoorvoeren laten boren door een betonboor bedrijf o.i.d. Voor die twee gaten ben je dan waarschijnlijk iets van €100-150 kwijt.
De mal kun je* mee bestellen en weer terug geven/opsturen naar ClimaRad (er volgt dan een credit nota).
Edit: * bedrijf/installateur
@Franciesco Ja dat dacht ik ook. Probleem is alleen dat ik zelf geen bedrijf ben en Climarad aan mij niet wil leveren.
Daarnaast is het nodig dat de CO2 sensor naar rechts in de unit verplaatst wordt omdat ik net als een eerdere poster een gordijn in de buurt (maar niet blokkerend) heb.
Daarnaast is het nodig dat de CO2 sensor naar rechts in de unit verplaatst wordt omdat ik net als een eerdere poster een gordijn in de buurt (maar niet blokkerend) heb.
Is er iemand met de Freshbox 100 die ook de extra afzuiging voor badkamer heeft? Volgens brochure een mogelijkheid. Ben benieuwd of dat een beetje wil werken. Zou ideaal zijn voor mijn toepassing (niet voldoende ruimte voor een centrale WTW en de decentrale unit zou in het zolderdeel boven de badkamer worden gemonteerd).
Ik doe toch even een poging hier omdat ik door de bomen het bos een beetje niet meer zie.
Situatie is dat ik van plan ben de kozijnen te vervangen in mijn appartement. Momenteel zitten er ventilatieroosters in, maar ik zat er eigenlijk aan te denken of ik dat eventueel achterwege kan laten door decentrale wtw te nemen.
Ik heb:
slaapkamer van 4.9x2.8x2.6
kantoortje van 3x3x2.6
woonkamer van 4.3x5.3x2.6
keuken van 4.6x2.8x2.6
De woonkamer en keuken zijn praktisch 1 ruimte.
De eerste gedachte was om in de slaapkamer, kantoor en woonkamer+keuken een unit aan de muur te hangen, dus 3 in totaal. Voor de slaapkamer en kantoor zou je dan uitkomen op iets als de Blauberg Vento of Freshbox 100 en dan de woonkamer+keuken een Freshbox 200? Of Brink Air?
Maar toen bedacht ik me ook, er hangt nu in elke ruimte een ontzettend oude radiator (waarschijnlijk van de bouw uit 1982?) en ik zat te denken of ik die misschien ook niet zou willen vervangen voor lage temperatuur verwarming. De woonkamer+keuken verwarm ik alleen weer met een airco en heb ik nooit de radiatoren aan.
Ik zie eigenlijk 2 opties die verwarming combineren met ventileren, Climarad (welk model?) en Jaga Strada + Oxygen2 + eventueel DHB. Bij de Climarad modellen kan ik alleen niet echt vinden wat nou de capaciteit is voor verwarmen. Bij Jaga kon ik dit allemaal wel vinden, alleen lijkt een stuk prijziger dan Climarad.
Wat voor advies zouden jullie geven? Alvast bedankt!
Situatie is dat ik van plan ben de kozijnen te vervangen in mijn appartement. Momenteel zitten er ventilatieroosters in, maar ik zat er eigenlijk aan te denken of ik dat eventueel achterwege kan laten door decentrale wtw te nemen.
Ik heb:
slaapkamer van 4.9x2.8x2.6
kantoortje van 3x3x2.6
woonkamer van 4.3x5.3x2.6
keuken van 4.6x2.8x2.6
De woonkamer en keuken zijn praktisch 1 ruimte.
De eerste gedachte was om in de slaapkamer, kantoor en woonkamer+keuken een unit aan de muur te hangen, dus 3 in totaal. Voor de slaapkamer en kantoor zou je dan uitkomen op iets als de Blauberg Vento of Freshbox 100 en dan de woonkamer+keuken een Freshbox 200? Of Brink Air?
Maar toen bedacht ik me ook, er hangt nu in elke ruimte een ontzettend oude radiator (waarschijnlijk van de bouw uit 1982?) en ik zat te denken of ik die misschien ook niet zou willen vervangen voor lage temperatuur verwarming. De woonkamer+keuken verwarm ik alleen weer met een airco en heb ik nooit de radiatoren aan.
Ik zie eigenlijk 2 opties die verwarming combineren met ventileren, Climarad (welk model?) en Jaga Strada + Oxygen2 + eventueel DHB. Bij de Climarad modellen kan ik alleen niet echt vinden wat nou de capaciteit is voor verwarmen. Bij Jaga kon ik dit allemaal wel vinden, alleen lijkt een stuk prijziger dan Climarad.
Wat voor advies zouden jullie geven? Alvast bedankt!
Je zou inderdaad 3 decentrale WTW-units kunnen nemen. Als je die wilt combineren met radiator dan kom je uit bij de Climarad 2.0 Gezien de oppervlakte van je kamers kan je naar mijn idee sowieso met de kleinste varianten uit de voeten.
Ik heb zo'n Climarad 2.0 hangen in de studeerkamer van 2,5x4x,2,5 en met de dubbelwandige radiator die daar voor hangt houd ik de studeerkamer in de winter met een watertemperatuur van 40C met 2 vingers in de neus boven de 20C, sterker de temperatuur loopt regelmatig op richting 21C terwijl we de thermostaat in de woonkamer (met vloerverwarming) op 19 hebben staan.
Ik vind 3 Climarads (als je dat zou overwegen) echter wel een erg dure oplossing en in je slaapkamer heb je wel een constant geruis (denk aan het geluid van een rustige computer, zo'n grote desktopkast zeg maar) als de Climarad draait. Energiezuinig is het zeker, comfortabel ook en ook de luchtkwaliteit is prima. En je verwarmingscapaciteit is naar mijn verwachting sowieso geen issue meer omdat je er simpelweg veel minder van nodig hebt.
Sowieso is elke decentrale WTW qua geluid kritisch als je deze in de slaapkamer wilt toepassen. Ik zou daar dit forum goed voor doorspitten om je in te lezen. :-)
Ik heb zo'n Climarad 2.0 hangen in de studeerkamer van 2,5x4x,2,5 en met de dubbelwandige radiator die daar voor hangt houd ik de studeerkamer in de winter met een watertemperatuur van 40C met 2 vingers in de neus boven de 20C, sterker de temperatuur loopt regelmatig op richting 21C terwijl we de thermostaat in de woonkamer (met vloerverwarming) op 19 hebben staan.
Ik vind 3 Climarads (als je dat zou overwegen) echter wel een erg dure oplossing en in je slaapkamer heb je wel een constant geruis (denk aan het geluid van een rustige computer, zo'n grote desktopkast zeg maar) als de Climarad draait. Energiezuinig is het zeker, comfortabel ook en ook de luchtkwaliteit is prima. En je verwarmingscapaciteit is naar mijn verwachting sowieso geen issue meer omdat je er simpelweg veel minder van nodig hebt.
Sowieso is elke decentrale WTW qua geluid kritisch als je deze in de slaapkamer wilt toepassen. Ik zou daar dit forum goed voor doorspitten om je in te lezen. :-)
Roosters laten vervallen is denk ik verstandig. Met hoeveel personen ben je? Gezien 1 slaapkamer gok ik 1-2? Wat voor ventilatie zit er nu verder in je appartement?Spectre schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:48:
Ik doe toch even een poging hier omdat ik door de bomen het bos een beetje niet meer zie.
[...]
Met 1-2 personen heb je aan 1 wat grotere unit in de woonkamer al snel genoeg. Als je deuren kantoor en slaapkamer open laat staan dan verspreidt de CO2 zich toch wel door je hele appartement. Daar combineren met laag temperatuur afgifte lijkt wat onlogisch nu gezien de airco. Of wil je ooit naar een warmtepomp?
Jaga Oxygen is geen WTW. Blaast alleen koude lucht in op basis van CO2. Gaat uit van elders nog afzuiging.
Climarad heeft de Vita met LTV combinatie. Op de site staan tabellen en een rekensheet voor afgifte. Climarad gaat er normaal van uit dat mensen koud slapen: geen verwarming open in de slaapkamer. WTW dan ook weinig nut. Raampje open met slapen, of anders de S-fan voor gedoceerde frisse lucht toevoer. Een Vita in iedere ruimte kan ook, maar zal een hele dure hobby zijn.
Zou zelf een WTW zoals Freshbox of Climarad Sensa in de woonkamer duwen. Eventueel losse Jaga Strada Hybrids (zonder ventilatie) als vervanger voor je radiatoren, maar gezien je airco al beetje hoofdverwarming is vraag ik me af of je daar veel mee op schiet.
Brink weinig mensen hier ervaring mee. Best duur en niet heel veel capaciteit. Zou die alleen aandurven als je alleen bent. Of die je hele appartement trekt weet ik niet.
@Gerbenvl @mattijssch bedankt beide voor de input.
Ik woon er nu alleen (met m'n hond), 2 volwassenen is de max dat er kunnen wonen. De voornaamste reden dat ik geen roosters meer wil is vanwege geluid (ik woon naast de metro). Als ik de roosters in de slaapkamer en kantoor dicht doe, gaat het co2 gehalte toch wel naar de 1200. Ik weet dan niet of 1 unit in de woonkamer wel voldoende zou zijn en dan moet ik ook altijd de deuren open laten? Verder is er nu een centrale afzuiging in de keuken, badkamer en wc. Zuigt alleen gewoon constant en kan ik niet instellen.
Dit is de plattegrond:
/f/image/UuPWBsVDugRDhNxs2iJJk0Bv.png?f=fotoalbum_large)
De airco verwarmt eigenlijk alleen de woonkamer + keuken en heeft niet echt veel effect op de slaapkamer en kantoor. Daar was ik sowieso niet van plan om dan de Climarad 2.0 te plaatsen maar een grotere wtw unit. Er zal geen warmtepomp komen (zijn nu bezig om de rga kanalen te vervangen en normale cv te plaatsen). Ik kon ook niet zo snel vinden wat mensen dan als oplossing hadden voor de slaapkamer.
Ik woon er nu alleen (met m'n hond), 2 volwassenen is de max dat er kunnen wonen. De voornaamste reden dat ik geen roosters meer wil is vanwege geluid (ik woon naast de metro). Als ik de roosters in de slaapkamer en kantoor dicht doe, gaat het co2 gehalte toch wel naar de 1200. Ik weet dan niet of 1 unit in de woonkamer wel voldoende zou zijn en dan moet ik ook altijd de deuren open laten? Verder is er nu een centrale afzuiging in de keuken, badkamer en wc. Zuigt alleen gewoon constant en kan ik niet instellen.
Dit is de plattegrond:
/f/image/UuPWBsVDugRDhNxs2iJJk0Bv.png?f=fotoalbum_large)
De airco verwarmt eigenlijk alleen de woonkamer + keuken en heeft niet echt veel effect op de slaapkamer en kantoor. Daar was ik sowieso niet van plan om dan de Climarad 2.0 te plaatsen maar een grotere wtw unit. Er zal geen warmtepomp komen (zijn nu bezig om de rga kanalen te vervangen en normale cv te plaatsen). Ik kon ook niet zo snel vinden wat mensen dan als oplossing hadden voor de slaapkamer.
[ Voor 4% gewijzigd door Spectre op 17-03-2024 10:50 ]
Eens met @Gerbenvl
Ik zou ook één unit doen, als er een beetje ruimte onder de deuren zit dan zal het wel meevallen schat ik met de CO2 waarden in de andere kamers.
Radiatoren geven maar minimaal minder energie tov LTV convectoren, prijstechnisch kan je beter deze houden danwel en heatbooster erop zetten (zie zelfbouw topic hierover!). Scheelt een bak geld in totaal
Ik zou ook één unit doen, als er een beetje ruimte onder de deuren zit dan zal het wel meevallen schat ik met de CO2 waarden in de andere kamers.
Radiatoren geven maar minimaal minder energie tov LTV convectoren, prijstechnisch kan je beter deze houden danwel en heatbooster erop zetten (zie zelfbouw topic hierover!). Scheelt een bak geld in totaal
CO2 onder de 1200 is nog best ok. Dus weet niet of je uberhaupt iets nodig hebt dan? Met 1 unit gaat sowieso makkelijk lukken, als je al iets wil gaan doen.Spectre schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:47:
Ik woon er nu alleen (met m'n hond), 2 volwassenen is de max dat er kunnen wonen. De voornaamste reden dat ik geen roosters meer wil is vanwege geluid (ik woon naast de metro). Als ik de roosters in de slaapkamer en kantoor dicht doe, gaat het co2 gehalte toch wel naar de 1200. Ik weet dan niet of 1 unit in de woonkamer wel voldoende zou zijn en dan moet ik ook altijd de deuren open laten?
Alleen afzuiging / type C? Waar gaat deze dan aanzuigen als je alle roosters dicht gaat doen? Als je type C met roosters hebt dan kan je niet zomaar je roosters gaan dichtzetten...Spectre schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:47:
Verder is er nu een centrale afzuiging in de keuken, badkamer en wc. Zuigt alleen gewoon constant en kan ik niet instellen.
Je kan ook de roosters laten vervallen aan de kant waar je geluidshinder hebt (slaapkamer) en verder niks doen?
[ Voor 6% gewijzigd door Gerbenvl op 17-03-2024 15:08 ]
Heatbooster is denk ik niet mogelijk met type 10 radiatoren?
En gaat om type c afzuiging ja, alleen zonder een standen schakelaar. Mijn huidige kozijnen hebben veel tocht en de ventilatie roosters dichtzetten is verre van potdicht, dus op die manier komt er nu altijd nog wel wat lucht binnen.
@Gerbenvl Bedoel je met het rooster alleen weglaten in de slaapkamer en verder niks doen, dan ook geen Sensa plaatsen?
En gaat om type c afzuiging ja, alleen zonder een standen schakelaar. Mijn huidige kozijnen hebben veel tocht en de ventilatie roosters dichtzetten is verre van potdicht, dus op die manier komt er nu altijd nog wel wat lucht binnen.
@Gerbenvl Bedoel je met het rooster alleen weglaten in de slaapkamer en verder niks doen, dan ook geen Sensa plaatsen?
Ja dat, maar dan hou je dus wel ventilatie type C.
Type C houden en met nieuwe kozijnen zonder roosters alles dichtmaken gaat ook niet vliegen lijkt me? Hoe zuig je dan af in badkamer, keuken en toilet?
Type C houden en met nieuwe kozijnen zonder roosters alles dichtmaken gaat ook niet vliegen lijkt me? Hoe zuig je dan af in badkamer, keuken en toilet?
https://www.siegenia.com/...nted-ventilators/aeroplus
Siegenia heeft net een nieuwe decentrale balansventilator met WTW op de markt gebracht, erg compact model (a3 formaat en 15cm dik) met 60m3/u debiet, en superstrak uiterlijk.
En een co2 sensor om vraaggestuurd te ventileren.
Wat denken jullie hiervan?
Ik denk dat we deze gaan installeren in ons huis.
Siegenia heeft net een nieuwe decentrale balansventilator met WTW op de markt gebracht, erg compact model (a3 formaat en 15cm dik) met 60m3/u debiet, en superstrak uiterlijk.
En een co2 sensor om vraaggestuurd te ventileren.
Wat denken jullie hiervan?
Ik denk dat we deze gaan installeren in ons huis.
ziet er fraai uit, helemaal als je hem half inbouwt in de muur.
ik hoor graag je ervaringen mocht je hem gaan gebruiken?
weet je de prijs?
weet je de prijs?
En dus geen wisselende richtingen als ik het zo snel zie? Is inderdaad een goede capaciteit voor die maat plus continue werking als dat klopt. Ben ook wel benieuwd naar de prijs.
Ja rond de 1100 tot 1300 euro. je kan hem vinden in de siegenia shop https://shop.siegenia.com.../p/AEROPLUS%20WRG%20SMART?raven22 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:12:
ziet er fraai uit, helemaal als je hem half inbouwt in de muur.
weet je de prijs?
maar de prijzen voor installateurs zijn natuurlijk weer anders dan de consumentenprijzen op de website. Dus je zal toch een installateur moeten vragen wat het gaat kosten, tenzij je zelf een gat gaat boren van 160mm.
60m3/u geeft 36db geluidvinom schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:37:
Ziet er zo op het eerste gezicht goed uit. De vraag blijft nog hoeveel dB 60m3/u geeft.
https://www.siegenia.com/.../downloads/file/353444_de
Gebläsestufe 1 19 dB (A) 10 m³/h
Gebläsestufe 2 23 dB (A) 20 m³/h
Gebläsestufe 3 26 dB (A) 30 m³/h
Gebläsestufe 4 31 dB (A) 45 m³/h
Gebläsestufe 5 36 dB (A) 60 m³/h
En inderdaad geen wisselen van richting maar continue werking door gesplitste buis.
[ Voor 8% gewijzigd door rikkkurd op 18-03-2024 22:11 ]
Het is maar de vraag of je dat terugverdient in vergelijk met een roostertje openzetten.rikkkurd schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:02:
[...]
Ja rond de 1100 tot 1300 euro. je kan hem vinden in de siegenia shop https://shop.siegenia.com.../p/AEROPLUS%20WRG%20SMART?
maar de prijzen voor installateurs zijn natuurlijk weer anders dan de consumentenprijzen op de website. Dus je zal toch een installateur moeten vragen wat het gaat kosten, tenzij je zelf een gat gaat boren van 160mm.
Ja, maar roostertjes zijn verschrikkelijk. Er komt herrie doorheen, ze tochten, ze worden smerig en ze werken alleen als het waait buiten. Ik zie regelmatig in kamers de CO2 skyhigh op lopen omdat er te weinig wind staat. Dat oplossen met mechanische ventilatie is in veel woningen met alleen in de badkamer en plee een ventiel haast ondoenlijk. Enige dat ik dan nog kan doen is een raam open zetten... Ik volg dit topic met grote interesse en ben druk op zoek en bereid een paar duizend euro uit te geven om dit probleem op te lossen
@rikkkurd
Half ingebouwd ziet de Aeroplus er optisch inderdaad netjes uit. Voor max 60m3/h wel een flink gat in de gevel nodig (160mm). Maar dat zal vast door de gecombineerde doorvoer komen.
Wel vraag ik me af hoe goed dit systeem in de praktijk gaat werken: de toe- en afvoer zit maar enkele millimeters uit elkaar. Van een verdunningsfactor is dus geen sprake en ik ben dan ook benieuwd of er niet te veel menging van afvoer naar toevoer komt. En dat de daadwerkelijke luchtverversing dan dus tegen valt.
36dB (A) LpA klinkt misschien als niet veel, maar is in de praktijk niet prettig om continue te hebben. Op basis van mijn ervaringen hanteer ik voor een standaard ventilatiedebiet een grens van rond de 25dB. Dat zou dan neerkomen op stand 3 (30m3/h). Als het wat lawaaiiger is door veel visite etc is meer geluid niet direct een probleem.
Tot nu toe heb ik niet het wtw rendement bij verschillende debieten gevonden. Jij wel?
Ik zie alleen max 93% staan. Dat zal dan waarschijnlijk alleen op stand 1 gehaald worden. Hopelijk blijft het rendement ook op peil bij de hogere standen (>75%).
Bovenstaande klinkt misschien kritisch, maar is zeker niet bedoeld om deze unit af te branden. Ik zie alleen wel beperkingen waarvan sommige ook bij veel andere kleine wtw units spelen (capaciteit en geluid).
Half ingebouwd ziet de Aeroplus er optisch inderdaad netjes uit. Voor max 60m3/h wel een flink gat in de gevel nodig (160mm). Maar dat zal vast door de gecombineerde doorvoer komen.
Wel vraag ik me af hoe goed dit systeem in de praktijk gaat werken: de toe- en afvoer zit maar enkele millimeters uit elkaar. Van een verdunningsfactor is dus geen sprake en ik ben dan ook benieuwd of er niet te veel menging van afvoer naar toevoer komt. En dat de daadwerkelijke luchtverversing dan dus tegen valt.
36dB (A) LpA klinkt misschien als niet veel, maar is in de praktijk niet prettig om continue te hebben. Op basis van mijn ervaringen hanteer ik voor een standaard ventilatiedebiet een grens van rond de 25dB. Dat zou dan neerkomen op stand 3 (30m3/h). Als het wat lawaaiiger is door veel visite etc is meer geluid niet direct een probleem.
Tot nu toe heb ik niet het wtw rendement bij verschillende debieten gevonden. Jij wel?
Ik zie alleen max 93% staan. Dat zal dan waarschijnlijk alleen op stand 1 gehaald worden. Hopelijk blijft het rendement ook op peil bij de hogere standen (>75%).
Bovenstaande klinkt misschien kritisch, maar is zeker niet bedoeld om deze unit af te branden. Ik zie alleen wel beperkingen waarvan sommige ook bij veel andere kleine wtw units spelen (capaciteit en geluid).
ja helemaal mee eens, aangezien ik geen units heb gevonden die deze problemen niet hebben neig ik toch naar deze.
Vooral omdat wij aan een drukke straat wonen en dit model ook een suskast is met een demping van 50-52db afhankelijk van welke buitenkap je gebruikt.
Ik ga er in principe vanuit dat hij maximaal op stand 3 staat in de praktijk, kan je evt ook instellen in de app, ik installeer er dan 2 in de woonkamer/keuken, en 2 boven op de slaapkamers.
Vooral omdat wij aan een drukke straat wonen en dit model ook een suskast is met een demping van 50-52db afhankelijk van welke buitenkap je gebruikt.
Ik ga er in principe vanuit dat hij maximaal op stand 3 staat in de praktijk, kan je evt ook instellen in de app, ik installeer er dan 2 in de woonkamer/keuken, en 2 boven op de slaapkamers.
Ben al enige tijd aan het meelezen maar kom er niet uit.. Ik ben op zoek naar de beste manier over hoe ik de luchtkwaliteit in het kantoor kan verbeteren.
- Nieuwbouwwoning uit 2021, uitgerust met een WTW-systeem van Brink Flair 400.
- Vorig jaar hebben we een aanbouw gerealiseerd die fungeert als bijkeuken en kantoor. We ervaren nu dat de luchtkwaliteit in het kantoor onvoldoende is en willen hier graag verbetering in brengen. Eerder werd ons verteld dat het bestaande WTW-systeem voldoende zou zijn om de luchtkwaliteit in de gehele woning, inclusief de aanbouw, op peil te houden. Dit blijkt echter niet het geval te zijn.
- Er is een ventilatierooster in de achterdeur van de bijkeuken, die we open kunnen zetten voor extra ventilatie maar dat helpt helaas niet.
Ik vraag me af of het plaatsen van een compacte decentraal WTW-systeem in het kantoor de oplossing kan zijn, of dat ik beter kan kiezen voor mechanische ventilatie specifiek voor deze ruimte.?
- Nieuwbouwwoning uit 2021, uitgerust met een WTW-systeem van Brink Flair 400.
- Vorig jaar hebben we een aanbouw gerealiseerd die fungeert als bijkeuken en kantoor. We ervaren nu dat de luchtkwaliteit in het kantoor onvoldoende is en willen hier graag verbetering in brengen. Eerder werd ons verteld dat het bestaande WTW-systeem voldoende zou zijn om de luchtkwaliteit in de gehele woning, inclusief de aanbouw, op peil te houden. Dit blijkt echter niet het geval te zijn.
- Er is een ventilatierooster in de achterdeur van de bijkeuken, die we open kunnen zetten voor extra ventilatie maar dat helpt helaas niet.
Ik vraag me af of het plaatsen van een compacte decentraal WTW-systeem in het kantoor de oplossing kan zijn, of dat ik beter kan kiezen voor mechanische ventilatie specifiek voor deze ruimte.?
/f/image/Ly7kQyjWAEK8AyEruvQ16C7j.png?f=fotoalbum_large)
★ www.doorax.nl ★