Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-06 14:58

mattijssch

Model 3 LR

Als ik je plaatje zo zie, dan is je kantoor luchttechnisch een doodlopende aanbouw waar noch WTW aanvoer, noch afvoer plaatsvindt, dus in feite staat de lucht daar helemaal stil en kan alleen verversen door de binnendeuren open te zetten.

Ik denk dat je 3 opties hebt:
  • verse WTW-lucht je kantoor laten inblazen (als je een aanvoerkanaal daarnaartoe kan doortrekken)
  • oude lucht af laten zuigen richting je wtw (als je een afvoerkanaal kan doortrekken naar je kantoor)
  • decentrale WTW in je kantoor plaatsen
Een aparte mv-box in je kantoor zou eventueel ook kunnen als de binnendeuren dicht blijven én je de extra benodigde lucht aanvoert via de roosters.
Elke andere oplossing creëert ofwel onbalans in je WTW, ofwel levert geen verse aanvoer van lucht in je kantoor op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:04
@GillBates eens met wat @mattijssch aangaf.

Bij een woning met een centraal wtw systeem lijkt me dat je het liefst de uitbouw wilt aansluiten op dat systeem. Maar dat is kennelijk niet gebeurt en is misschien technisch ook wel lastig. Maar voor dit laatste is meer info nodig. Is die optie al onderzocht? Al zal het er niet gemakkelijker op geworden zijn nu de aanbouw al klaar is…
In theorie zou je dan bv 30m3/h kunnen aanvoeren in het kantoor en ook 30m3/h afvoeren in de bijkeuken. Dan blijft de boel in balans.

Mocht bovenstaande inderdaad niet kunnen, dan is een decentraal systeem die beide ruimtes kan ventileren het mooiste. Systemen zoals de Blauberg Freshbox 100 of 200 bedoel ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-06 18:51
Zou het gek zijn om een mixfan door de muur heen te plaatsen van het kantoor naar de woonkamer?

https://www.ventilatielan..._GvG-rpg2OfRoClc0QAvD_BwE

Een decentrale wtw zoals de siegenia aeroplus kan natuurlijk altijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:03

Hertog

Aut bibat, aut abeat

jelke1992 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:37:
Voeg me eigen af of er ook mensen zijn met ervaring met de Blauberg KOMFORT Ultra D105?

https://www.ventilatiesho...m-inclusief-regelaar-set/

Lijkt me een prima en niet al te ingewikkelde oplossing voor mijn badkamer. Ik hoef dan alleen 1 inblaasventiel extra te plaatsen (in de badkamer zelf), en een extra aanzuiging van verse lucht op het dak. Zou zoiets voldoen voor de aanzuiging:

https://www.materialenvoo...phfsq9i73T2RoCSiQQAvD_BwE

?
SvenHazejager schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:13:
Dank voor het meedenken. Voor onze zolder lijkt de Blauberg KOMFORT Ultra D105 (niet D105-A) een goede en vooral prijsgunstige oplossing (€460). Het gaat om 26 m2 leefruimte plus een badkamer, ik kom dan op 86 m3/u en dat zou met de middelste stand gehaald moeten worden. Ik neig naar een enthalpie-wisselaar omdat een afvoer niet realistisch is (tenzij ik een grote emmer met overloopsensor ga neerzetten). Jammer genoeg moet ik de 'summer block' (bypass) met de hand installeren maar goed dat is te plannen met filteronderhoud. Voornaamste uitdaging is aan- en afvoer door de bestaande schoorsteen, maar die bestaat uit twee losse gemetselde kanalen dus ik zou met twee pijpen naar de buitenlucht recht omhoog kunnen.

Voor onze eerste etage denk ik aan decentrale WTW in de muren aan voor- en achterzijde maar dat probleem is minder urgent. Suedwind ziet er mooi uit, vooral het model dat kan samenwerken, dat lijkt me wel redelijk essentieel.
Heeft een van jullie deze inmiddels geplaatst? Ik zit hier ook naar te kijken voor een vergelijkbare situatie als jullie beide zo te zien (slaapkamer en kleine badkamer naast elkaar, ruimte onder dak voor plaatsing) en ben wel benieuwd naar jullie eventuele ervaringen, met name of het inderdaad afdoende werkt en of de geluidsproductie 's nachts niet te hoog is.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
60m3/h en maar 25db, wel alternating flow
https://www.oerre.eu/en/p...d-heat-recovery-unit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

Huis uit 1985, geen MV, alleen afzuiging badkamer en afzuigkap keuken. Ben 2e verdieping aan het verbouwen: nieuw dakkapel en nieuwe kozijnen. Nu wil ik eigenlijk af van de (toen) normale manier van ventileren via roosters / ventilatiestand van draaikiepraam. Voelt namelijk toch ergens verkeerd met mooie HR++ en RC6.3 op het dak om dan de ramen half open te zetten..

Zou het een optie zijn om enkel de bovenverdieping te voorzien van MV met WTW? Via het plafond naar de vliering kan ik eenvoudig doorvoeren maken voor de ventielen. 2 verwarmde kamers en een onverwarmde overloop.

Ik heb 2 verticale kokers lopen door heel het huis, ik zou op termijn ook evt de 1e en zelfs begane grond kunnen voorzien (buitendiameter van koker kan tot 30cm zijn), al vrees ik dat dit lastig wordt om goed te doen en zonder daarbij de plafonds overal te moeten verlagen.
Hik ook nog tegen een warmtepomp (vervanging CV) en/of airco aan (met name koelen in de zomer, maar door verbouwing - isolatie en screens aan de buitenkant - krijgen we straks minder warmte binnen). Ook dat zou dan evt weer met een WTW systeem kunnen gaan werken, maar zie door de bomen het bos niet meer wat wijsheid is om op korte termijn te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@CyBeRSPiN een wtw systeem per verdieping kan in principe zolang je dan zorgt voor balans in toe- en afvoer. Met alleen slaapkamers is dat wat minder gebruikelijk omdat in deze ruimtes er normaal gesproken alleen toevoer gedaan wordt bij een centraal systeem. Zowel de 1e als 2de verdieping tegelijk meenemen zodat je (aanname) daar ook afzuiging in badkamer en toilet kan verwerken lijkt logischer om die balans te krijgen. Maar zonder plattegronden is het wat moeilijk daarover mee te denken.

Het lijkt me zinvol om te bedenken wat je het liefste zou willen voor de gehele woning. En dan kijken wat wel of niet kan met waar nodig compromissen stellen.
Eén wtw unit met voldoende capaciteit voor de gehele woning is prijstechnisch meestal interessanter. En wellicht moet je als je meerdere units zou gaan aanleggen ook meerdere dak- en/of geveldoorvoeren maken terwijl met 1 unit je van beide er maar één hoeft. Twee units wordt soms trouwens ook gedaan om zonering te kunnen doen. Dat kan een voordeel zijn.

Over die warmtepomp: bedoel je hiermee een ventilatiewarmtepomp?

Overigens pas het stukje wtw ventilatie denk ik beter in het centrale wtw topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Franciesco dank voor het meedenken, en idd dit had denk ik in het andere WTW topic gemoeten, maar misschien start ik een eigen topic hiervoor omdat er meerdere ideeën spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 16:13
Hey ik krijg ineens een idee: ik kan deze dingen in de gevel monteren op zo'n manier, dat de binnenkant precies binnen de behuizing van mijn Jaga convectors valt :D

Een ClimaJaga.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rGIDrKbOiJ-Fcj6QK-agh6LraI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kzoWYEIsXfk1fXrIcPslGowt.png?f=user_large

Edit: en toen zag ik dat een zo'n unit 1200 Euro kost... No thanks :P

[ Voor 5% gewijzigd door S0epkip op 02-04-2024 15:48 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-06 20:33
S0epkip schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:38:
[...]

Hey ik krijg ineens een idee: ik kan deze dingen in de gevel monteren op zo'n manier, dat de binnenkant precies binnen de behuizing van mijn Jaga convectors valt :D
Haha, ja dat kan als je Jaga hoog genoeg is. Dit is eigenlijk precies het Climarad idee... ;-)

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
[...]

Een ClimaJaga.[Afbeelding]

heel pittige prijs inderdaad, waar zag je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 11:16
Goedemiddag,

Ik ben mijn tuinkantoor van 4 bij 3m aan het opknappen. Ben nu aan het nadenken over ventilatie en verwarming.

Vroeger zat er een convectorkachel in maar aangezien we gasloos zijn geworden in het huis (VV en WP) is die kachel weggehaald.

Het heeft nu een jaar als rommelhok gediend maar ik wil het nu dus netjes opknappen (nieuwe vloer, stuken, plafond).

Main usecase wordt thuiswerken en mogelijk zet ik er nog eens een beamer in.

Ik denk qua verwarming aan een elektrische kachel. Ook door het overschot aan kWh wat we hebben.

Maar dan qua ventilatie. Er zit 1 draairaam in en een klapraampje.

Verder bleek na wat slopen dat er al een rond gat van 23cm diameter aanwezig is. Daarbij zelfs een stroomaansluiting. Hier zal in een grijs verleden vast een ventilator hebben gezeten.

Dus dacht ik, misschien handig om dit niet dicht te gooien maar een decentrale WTW te plaatsen.

Hebben jullie tips wat voor unit ik hier het beste zou kunnen plaatsen?

Dacht zelf aan zoiets: https://www.ventilatiesho...-wifi-driestanden-50m3-h/

Wifi, stil en blijkbaar populair..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aT4vCaTDmzXuTUmzDisDsbUnpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hS6IktqEKmHJgLbrvoYeRIuu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Atomius op 03-04-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:33
Atomius schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:32:
Goedemiddag,

Ik ben mijn tuinkantoor van 4 bij 3m aan het opknappen. Ben nu aan het nadenken over ventilatie en verwarming.

Vroeger zat er een convectorkachel in maar aangezien we gasloos zijn geworden in het huis (VV en WP) is die kachel weggehaald.

Het heeft nu een jaar als rommelhok gediend maar ik wil het nu dus netjes opknappen (nieuwe vloer, stuken, plafond).

Ik denk qua verwarming aan een elektrische kachel. Ook door het overschot aan kWh wat we hebben.

Verder bleek na wat slopen dat er al een rond gat van 23cm diameter aanwezig is. Daarbij zelfs een stroomaansluiting. Hier zal in een grijs verleden vast een ventilator hebben gezeten.

Dus dacht ik, misschien handig om dit niet dicht te gooien maar een decentrale WTW te plaatsen.

[Afbeelding]
Lijkt me een goede keus voor je use-case. Goedkoper moet ook wel kunnen denk ik, een Suedwind Ambientika bijvoorbeeld. En je zal af en toe een tik horen bij het omdraaien van de luchtstroom. Als je dat vervelend vindt en veel geld hebt kan je de Brink air 70 overwegen, moet je gat alleen net ietsje groter worden nog (250 mm).
Elektrische verwarming is niet mn lieveling, kan je niet gewoon aansluiten op je CV? Als we in de toekomst nettarieven op piekkwariterwaarde afrekenen baal je van je elektrische kachel.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 11:16
wheli schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:53:
[...]

Lijkt me een goede keus voor je use-case. Goedkoper moet ook wel kunnen denk ik, een Suedwind Ambientika bijvoorbeeld. En je zal af en toe een tik horen bij het omdraaien van de luchtstroom. Als je dat vervelend vindt en veel geld hebt kan je de Brink air 70 overwegen, moet je gat alleen net ietsje groter worden nog (250 mm).
Elektrische verwarming is niet mn lieveling, kan je niet gewoon aansluiten op je CV? Als we in de toekomst nettarieven op piekkwariterwaarde afrekenen baal je van je elektrische kachel.
Thanks. Die Brink air is dan wel weer wat prijzig inderdaad, maar bedankt voor de 2 opties.

Elektrische verwarming is inderdaad niet het meest optimale, maar we hebben een flink overschot aan kWh. Vroeger liepen er wel wat leidingen naar het kantoor en stond daar een oude radiator, maar dat is weggehaald. In huis is er nu een WP met VV. Het is financieel denk ik zeer onaantrekkelijk om nieuwe leidingen te laten aanbrengen richting het kantoor. En dan heb je vervolgens lage watertemperatuur in een matig geïsoleerde ruimte zonder vloerverwarming. Dus dat gaat niet werken denk ik. Dan toch liever een elektrische COP 1 kachel die alleen warmte maakt indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waarom decentraal?
Kun je niet een 'normale' unit plaatsen?
https://www.ventilatiesho...m-inclusief-regelaar-set/

Tegenwoordig is het ook nog hip als je dingen in het zicht hangt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
Goedemiddag,

[Afbeelding]
Ik zou dan voor de siegenia aeroplus wrg gaan, net nieuw en geen tik van het omslaan van de ventilator.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• el_duderino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 09:14
Heeft iemand al ervaring met die Aeroplus van Siegenia? Voordat ik gaten ga boren en ruiten vervang door ruiten zonder roosters...

Ook ben ik benieuwd naar installateurs die jullie hebben gebruikt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glatch
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-06 13:50
el_duderino schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:37:
Heeft iemand al ervaring met die Aeroplus van Siegenia? Voordat ik gaten ga boren en ruiten vervang door ruiten zonder roosters...

Ook ben ik benieuwd naar installateurs die jullie hebben gebruikt!
Ik ben ook erg benieuwd of er mensen met ervaring zijn.

Ik zit zelf ook te twijfelen om een aantal AEROMAT VT WRG units te plaatsen aangezien ik ook mijn kozijnen aan het vervangen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:19
[...]

Een ClimaJaga.[Afbeelding]

Grappig, ik speelde zelf met het idee om verse lucht van buiten boven een jaga in te blazen om dan een soort "el cheapo" Oxygen 2 te krijgen ;) . Ik vraag me af of het veel zou toevoegen om dat te doen met een warmtewisselaar; de koude buitenlucht wordt toch al vanzelf gemengd met de warme lucht uit de convector. Zeker als je ook nog eens een bak fans op de jaga hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 16:13
samtman schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:56:
[...]

Grappig, ik speelde zelf met het idee om verse lucht van buiten boven een jaga in te blazen om dan een soort "el cheapo" Oxygen 2 te krijgen ;) . Ik vraag me af of het veel zou toevoegen om dat te doen met een warmtewisselaar; de koude buitenlucht wordt toch al vanzelf gemengd met de warme lucht uit de convector. Zeker als je ook nog eens een bak fans op de jaga hebt liggen.
Tja de koude lucht wordt wel opgewarmd, maar waar zuig je af en gooi je die warmte naar buiten of niet?
Ben je een soort systeem B aan het overwegen ? Want dan zit je nig steeds met je ventilatieverlies in de winter.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:19
S0epkip schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:36:
[...]
Tja de koude lucht wordt wel opgewarmd, maar waar zuig je af en gooi je die warmte naar buiten of niet?
Ben je een soort systeem B aan het overwegen ? Want dan zit je nig steeds met je ventilatieverlies in de winter.
Hoe Jaga dit zelf heeft bedacht is dat er alleen afzuiging in de natte ruimtes hoeft plaats te vinden. Dat zou dan net zo goed moeten werken als een wtw systeem claimen ze met een of ander onderzoeksrapport.

In de woonkamer heb ik op dit moment alleen een Duco raamrooster (er is geen afzuiging). Ik zat te denken dat als je verse nieuwe lucht de woonkamer inpompt, dat het overschot dan vanzelf de gang op gaat onder de deuropeningen door. Voor de andere ruimtes zou ik dan iets anders moeten regelen.

Edit: link toegevoegd met meer info.

[ Voor 6% gewijzigd door samtman op 18-04-2024 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:02
Cocytus schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:45:
offtopic:
Grotere radiatoren wordt helaas moeilijk, er hangt nu al type T33 onder alle ramen. Door de zeer lage borstwering (iets van 40cm) zijn hogere radiatoren geen optie. Wel past er een Jaga Type 16 met inderdaad zelfbouw heatbooster erop :) Met HR++ ramen zal allicht de warmtevraag minder worden maar het is ook niet erg als het huis wat sneller opwarmt, dat kan nu érg lang duren. Misschien kijk ik het volgend stookseizoen eerst even aan.

De lage borstwering beperkt ook de mogelijkheden voor ventilatie/WTW. Iets als de Jaga Oxygen 2 (inbouw boven een convector) of Climarad Sensa H past bijvoorbeeld al niet, want te hoog. En een Climarad Sensa V of Ventura is te breed voor tussen/naast de ramen. Van de verticale WTW units die ik heb gezien past alleen de Fresh-R, met een breedte van 35cm.

Alles overziend kom ik toch weer uit bij simpele mechanische toevoer met de Climarad S-Fan(+) of Brink Sonair. Als ik de voor- en nadelen van deze units op een rijtje zet:

S-Fan / S-Fan plus
+Stil (25dB(a) bij 60m3/h)
+Groot maximum debiet (250m3)
+Kleine, onopvallende unit (35x35x12)
-Filter is M6 / ePM10 70%. Geen echt fijnstoffilter dus, ook geen koolstoffilter beschikbaar.
-Duurder (€900 à €1200, afhankelijk van of je de versie met bijverwarming kiest)

Sonair:
+Optioneel fijnstof- en koolstoffilter
+Goedkoper (€600 à €800, afhankelijk van of je de versie met CO2 meter kiest)
-Grotere, iets meer in het oog springende unit (45x35x13)
-Kleiner maximaal debiet (120m3/h), één unit daarmee eigenlijk te weinig voor de woonkamer
-Luider (35dB(a) bij 60m3/h)

Moeilijke keuze. De Sonair kan ook nog omgevingslucht bijmengen, die daardoor gefilterd wordt en wat koude luchtstroom voorkomt. Climarad stelt dat de S-Fan ook geen koudeval heeft vanwege het Coanda-effect, of je moet elektrisch bijwarmen met de Plus-variant, maar ik moet nog zien hoe effectief dat is.
En heb je al een keuze gemaakt? Ik twijfel voor op de slaapkamer tussen exact die 2 units namelijk :)

Wij hebben iedere nacht (en vooral ochtend) onenigheid over de gordijnen. Wat ik daarmee bedoel: als we gordijnen helemaal dicht zitten dan komt er vrijwel geen lucht door, zelfs niet met het raam open. Aangezien ik zweer bij verse lucht in de slaapkamer doe ik dus altijd het gordijn een stukje open. Zodra het licht wordt doet mijn vriendin ze (logischerwijs) helemaal dicht. Binnen no time krijgen we dan melding dat de co2 waarde te hoog is. En dat terwijl we altijd de deur van de slaapkamer helemaal open hebben.

Nu gaan we van het najaar verhuizen en willen we in het nieuwe huis bovenstaande taferelen voorkomen. Na veel DYOR ben ik dus uitgekomen op 1 van beide apparaten.

Benieuwd welke jullie aanraden in mijn geval. Wat informatie van ons nieuwe huis:

Bouwjaar: 2006
Energielabel: A
Mechanische ventilatie: enkel in de keuken, wc en badkamer.

Ik twijfel ook nog waar we de unit kunnen plaatsen. Boven het bad (links) komt al een airco. Boven het bed is geen optie want dat is de muur met de buren. Of zou het (stukje) openzetten van de balkondeuren gewoon volstaan?

Tips zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2fL4chTCNlysFYrgHTPOLbi8bU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G4v4FCbQATvLm3Zj099z2Y1o.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1Tlxsrz-46TqjBYM98ViTvtQWo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KPLlm90KLaWeyrC4C2kGxpCS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5dyjWFtTxuGqCTxlilhF8TRLVY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LWSnjjUO4vMGLQH2QnVJoPVk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owCSEdmoWjHsRwI2e5jIrXEGIyQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q3mW36ulqUTipVqe04ZyFKZG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kM07gXm_ifBy8sTfm-jhPklFvLk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NjF4hbgpZAFPp741uLk5V7RU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door outlandos op 18-04-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@outlandos het systeem wat in je nieuwe woning zit klinkt als type C. De lucht die afgezogen wordt in de keuken, badkamer en toilet wordt daarbij normaal gesproken van buiten aangezogen via roosters. Als het systeem op de correcte stand draait en de roosters open staan op de slaapkamer, dan zou dat dus moeten betekenen dat er in die kamer verse lucht aangevoerd wordt van buiten. Wat dan via de deur(spleet) weer afgevoerd wordt richting de afzuigpunten. In theorie zou je hier betere luchtverversing door moeten hebben dan bij een volledig passief systeem met roosters en zonder (permanent draaiende) afzuigpunten.

Moraal van mijn verhaal: misschien is het goed om eerst even af te wachten hoe het gaat met het CO2 gehalte in de slaapkamer. Wellicht valt het mee. Al is er bij type C geen warmteterugwinning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-06 16:50
@outlandos

Op de plek waar nu een radiator zit zou prima een climarad passen. Als je voor nieuw gaat zou ik voor de vita gaan, anders kun je op mp kijken naar een climarad 2.0 of een sensa h2x als je met de airco ook gaat verwarmen. Een ander alternatief zonder wtw is bv een brink sonair rechts van de openslaande deuren.

Wij hebben nu de sonair op de slaapkamer en dat werkt voor ons prima. Het geluid is een beetje white noise-achtig dus wij horen het na een tijdje niet meer. Co2 waardes blijven bij ons onder de 800 met 2 volwassenen en een baby.

Edit: ik zie trouwens dat de gordijnen bij het raam boven het bad niet tot de grond komen. Dus denk dat het inderdaad ook beter is om eerst een af te wachten en te kijken hoe het in de praktijk gaat met alleen de raam roosters.

[ Voor 43% gewijzigd door Djvdb op 19-04-2024 14:14 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Franciesco schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:52:
@outlandos het systeem wat in je nieuwe woning zit klinkt als type C. De lucht die afgezogen wordt in de keuken, badkamer en toilet wordt daarbij normaal gesproken van buiten aangezogen via roosters. Als het systeem op de correcte stand draait en de roosters open staan op de slaapkamer, dan zou dat dus moeten betekenen dat er in die kamer verse lucht aangevoerd wordt van buiten. Wat dan via de deur(spleet) weer afgevoerd wordt richting de afzuigpunten. In theorie zou je hier betere luchtverversing door moeten hebben dan bij een volledig passief systeem met roosters en zonder (permanent draaiende) afzuigpunten.

Moraal van mijn verhaal: misschien is het goed om eerst even af te wachten hoe het gaat met het CO2 gehalte in de slaapkamer. Wellicht valt het mee. Al is er bij type C geen warmteterugwinning.
Mijn vriendin wilde ook al eerst even afwachten om te zien in hoeverre we uberhaubt behoefte hebben aan extra ventilatie. Het enige is dat we flink gaan verbouwen en het dan voor de hand ligt het gelijk mee te nemen. Zo komt er een nieuwe vloer en gaan we het bad vervangen voor een ander bad (op een verhoging). Zelf heb ik 2 linker handen, we moeten dus alles laten doen. Kunnen we er dan nu al rekening mee houden, bijv in de vorm van een elektrische aansluiting? Waar moet ik dan specifiek om vragen bij de aannamer?
Djvdb schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:02:
@outlandos

Op de plek waar nu een radiator zit zou prima een climarad passen. Als je voor nieuw gaat zou ik voor de vita gaan, anders kun je op mp kijken naar een climarad 2.0 of een sensa h2x als je met de airco ook gaat verwarmen. Een ander alternatief zonder wtw is bv een brink sonair rechts van de openslaande deuren.

Wij hebben nu de sonair op de slaapkamer en dat werkt voor ons prima. Het geluid is een beetje white noise-achtig dus wij horen het na een tijdje niet meer. Co2 waardes blijven bij ons onder de 800 met 2 volwassenen en een baby.

Edit: ik zie trouwens dat de gordijnen bij het raam boven het bad niet tot de grond komen. Dus denk dat het inderdaad ook beter is om eerst een af te wachten en te kijken hoe het in de praktijk gaat met alleen de raam roosters.
White noise vind ik persoonlijk erg fijn om mee te slapen, dus dat spreekt mij wel aan. 800 met 2,5 personen (grapje) is erg netjes! Wij liggen straks ook met ons ons basgeboren kind op de kamer. Draai jij hem 's nachts op 1 vaste stand of op auto? En op welke hoogte heb jij hem hangen?

Als we voor de Sonair gaan komt hij zeer waarschijnlijk inderdaad rechts van de openslaande deur. Alhoewel daar ook (weer) een tv komt te hangen. Dan zou ik hem dus erboven of eronder kunnen hangen. Of op de plek nog meer rechts, waar nu de radiator verscholen zit. De radiatoren gaan er in die kamer namerlijk uit.

edit:

De Sonair 3.0 (of S-fan) zou ook eventueel nog hier kunnen komen te hangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTtte2QT9oPB-ctceWXtx8-7v_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9admb1kS3nUHr864h39vjOQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door outlandos op 19-04-2024 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@outlandos zowel de Sonair 3.0 als de S-fan zijn toestellen zonder warmteterugwinning. In dat opzicht dus niet beter dan het type C systeem wat reeds in de woning aanwezig is.

Een eventuele voorbereiding zal erg afhangen van het model wat je wilt. Een stopcontact hebben ze allemaal nodig, dus dat is wellicht iets wat je kunt voorbereiden. Maar kan ook altijd later gerealiseerd worden, tenzij je nu b.v. ook de muren wilt laten gaan stuccen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
outlandos schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:00:
[...]

En heb je al een keuze gemaakt? Ik twijfel voor op de slaapkamer tussen exact die 2 units namelijk :)

Wij hebben iedere nacht (en vooral ochtend) onenigheid over de gordijnen. Wat ik daarmee bedoel: als we gordijnen helemaal dicht zitten dan komt er vrijwel geen lucht door, zelfs niet met het raam open. Aangezien ik zweer bij verse lucht in de slaapkamer doe ik dus altijd het gordijn een stukje open. Zodra het licht wordt doet mijn vriendin ze (logischerwijs) helemaal dicht. Binnen no time krijgen we dan melding dat de co2 waarde te hoog is. En dat terwijl we altijd de deur van de slaapkamer helemaal open hebben.
[...]
Stook je überhaupt op de slaapkamer?

Bij ons is dit simpelweg opgelost met rolgordijnen op maat die in het kozijn vallen. Wij hebben zoiets. Draaikiep raam of iets anders kan dan gewoon open en daar komt voldoende verse lucht door omdat er niks voor hangt. CO2 waarde loopt nooit heel gek op daarmee. Wel ook slaapkamer deur open.

Maar goed wij stoken toch niet op de slaapkamers, dus dan ook geen D-WTW nodig daar op deze manier.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Gerbenvl zo lang de temperatuur op de slaapkamer duidelijk hoger is dan de buitentemperatuur heeft wtw op de slaapkamer natuurlijk wel zin.
Wij verwarmen de slaapkamer ook niet, maar desondanks is hij lang niet zo koud als buiten. De slaapkamer wordt toch enigszins opgewarmd via de aangrenzende ruimtes en door de isolatie van dak en muren is die warmte (gelukkig) ook niet direct weg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
outlandos schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:54:

White noise vind ik persoonlijk erg fijn om mee te slapen, dus dat spreekt mij wel aan. 800 met 2,5 personen (grapje) is erg netjes! Wij liggen straks ook met ons ons basgeboren kind op de kamer. Draai jij hem 's nachts op 1 vaste stand of op auto? En op welke hoogte heb jij hem hangen?
Onderkant komt 30cm boven de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Franciesco schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:06:
@outlandos zowel de Sonair 3.0 als de S-fan zijn toestellen zonder warmteterugwinning. In dat opzicht dus niet beter dan het type C systeem wat reeds in de woning aanwezig is.

Een eventuele voorbereiding zal erg afhangen van het model wat je wilt. Een stopcontact hebben ze allemaal nodig, dus dat is wellicht iets wat je kunt voorbereiden. Maar kan ook altijd later gerealiseerd worden, tenzij je nu b.v. ook de muren wilt laten gaan stuccen ofzo.
We hebben in onze huidige woning ook een type c ventilatie, maar de dikke gordijnen blokkeren de luchttoevoer vanaf buiten bijna volledig. Ik kan het raam nog zo ver open zetten, met de gordijnen volledig dicht zit ik binnen het uur boven de 1000.

Wtw is natuurlijk mooi meegenomen, maar de warmte is niet echt een prioriteit/vereiste en zo'n systeem gaat ook gepaard met (onregelmatig) geluid. Terwijl een Sonair juist bekend staat om zn monotone white noise geluid, waarop ik heerlijk slaap.

Wat die stopcontacten betreft, misschien een hele domme vraag, maar op de fotos zie ik nergens een een stopcontact. Zit er dan een stroompunt of stopcontact in de muur op de plek waar je (in onderstaand voorbeeld) de Sonair hangt? Of hoe moet ik dat zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rniv7ql0FVKw2wvd5nntCDh06O4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbXRCjOJzt2jpyGIZs9Vhthx.jpg?f=fotoalbum_large

@Gerbenvl wij stoken vrijwel nooit in de slaapkamer. We hebben 3 jaar geleden toen we het huis kochten waar we nu nog in wonen boven alle radiatoren verwijderd en airco's gehangen. Op echt koude dagen willen we nog wel eens de verwarm functie aanzetten, maar vaak gebeurt dat niet. Sowieso gaat de verwarming uit wanneer we gaan slapen.

Die rolgordijnen zien er goed uit, maar helaas heeft mijn vriendin verduisterende gordijnen nodig in verband met haar nachtdiensten. Dat ze volledig verduisterd werken zal er ook wel debit aan zijn dat er nauwelijks lucht doorkomt.

[ Voor 11% gewijzigd door outlandos op 19-04-2024 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
outlandos schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:00:
[...]

Ik heb voor de Sonair gekozen. De belangrijkste reden was voor mij de CO2 regeling, die sluit beter aan bij wat ik wil: in de automatische stand begint 'ie vanaf 600ppm harder te blazen, en vanaf 1000ppm gaat 'ie op de hoogste automatische stand (stand 5; handmatig kan je dan nog 5 niveau's harder). De S-Fan regelt met een streefniveau van 1200ppm hoewel Climarad me heeft verteld dat ook anders ingesteld kan worden, tot 700ppm.

Daarnaast vond ik de mogelijkheid van een koolstoffilter belangrijk, omdat bij bepaalde wind ik helaas de keukenafzuiglucht inclusief etensgeuren van de buren naar binnen krijg. Bij de S-Fan is dat geen optie, bij de Sonair wel. Die kan bovendien ook nog eens de binnenlucht bijmengen en dus filteren. Voor de slaapkamer betekent dat dat de losse luchtreiniger de deur uit kan.

Ander, heel praktisch probleem: de S-Fan moet vrij hoog gemonteerd worden en heeft geen afstandsbediening, maar alleen bediening op het apparaat. Ik heb plafonds van 3 meter en dan zou ik dus elke keer dat ik 'm aan of uit wil zetten op een ladder moeten gaan staan.

Ik heb voor de woonkamer overigens een bredere buis voor de Sonair besteld (type D125), dat zou het debiet moeten verhogen (ten koste van enige geluidsdemping). De weerstand van de buis wordt daarmee ongeveer gehalveerd ten opzichte van de standaard D100. Hoeveel extra debiet dit oplevert kon Brink me niet vertellen.

Installatie is over een paar weken, dus vraag me dan nog een keer hoe het bevalt :)
outlandos schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:35:
[...]

Wat die stopcontacten betreft, misschien een hele domme vraag, maar op de fotos zie ik nergens een een stopcontact. Zit er dan een stroompunt of stopcontact in de muur op de plek waar je (in onderstaand voorbeeld) de Sonair hangt? Of hoe moet ik dat zien.

[Afbeelding]
Ja die is vrij misleidend. Er moet gewoon een C7 netsnoer van de Sonair naar het dichtstbijzijnde stopcontact. Ik denk niet dat het stopcontact kan wegvallen achter de Sonair. Je kunt de kabel natuurlijk ook infrezen maar dat is wel een klusje, moet je daarna eigenlijk de hele muur opnieuw schilderen. Ik ga het hier voorlopig lekker zo laten. In de installatievoorschriften staat de plaats van de C7 aansluiting weergegeven.

/edit zie nu dat je toch vrij uitgebreid gaat verbouwen. Dan zou ik de plaats bepalen en een sleuf laten infrezen om een C7 snoer doorheen te voeren. Makkelijk zat. Bij mij zit het stopcontact er vlak naast dus ik heb van die kabel geen last.

[ Voor 31% gewijzigd door Cocytus op 20-04-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Cocytus schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:18:
[...]

Ik heb voor de Sonair gekozen. De belangrijkste reden was voor mij de CO2 regeling, die sluit beter aan bij wat ik wil: in de automatische stand begint 'ie vanaf 600ppm harder te blazen, en vanaf 1000ppm gaat 'ie op de hoogste automatische stand (stand 5; handmatig kan je dan nog 5 niveau's harder). De S-Fan regelt met een streefniveau van 1200ppm hoewel Climarad me heeft verteld dat ook anders ingesteld kan worden, tot 700ppm.

Daarnaast vond ik de mogelijkheid van een koolstoffilter belangrijk, omdat bij bepaalde wind ik helaas de keukenafzuiglucht inclusief etensgeuren van de buren naar binnen krijg. Bij de S-Fan is dat geen optie, bij de Sonair wel. Die kan bovendien ook nog eens de binnenlucht bijmengen en dus filteren. Voor de slaapkamer betekent dat dat de losse luchtreiniger de deur uit kan.

Ander, heel praktisch probleem: de S-Fan moet vrij hoog gemonteerd worden en heeft geen afstandsbediening, maar alleen bediening op het apparaat. Ik heb plafonds van 3 meter en dan zou ik dus elke keer dat ik 'm aan of uit wil zetten op een ladder moeten gaan staan.

Ik heb voor de woonkamer overigens een bredere buis voor de Sonair besteld (type D125), dat zou het debiet moeten verhogen (ten koste van enige geluidsdemping). De weerstand van de buis wordt daarmee ongeveer gehalveerd ten opzichte van de standaard D100. Hoeveel extra debiet dit oplevert kon Brink me niet vertellen.

Installatie is over een paar weken, dus vraag me dan nog een keer hoe het bevalt :)

[...]

Ja die is vrij misleidend. Er moet gewoon een C7 netsnoer van de Sonair naar het dichtstbijzijnde stopcontact. Ik denk niet dat het stopcontact kan wegvallen achter de Sonair. Je kunt de kabel natuurlijk ook infrezen maar dat is wel een klusje, moet je daarna eigenlijk de hele muur opnieuw schilderen. Ik ga het hier voorlopig lekker zo laten. In de installatievoorschriften staat de plaats van de C7 aansluiting weergegeven.

/edit zie nu dat je toch vrij uitgebreid gaat verbouwen. Dan zou ik de plaats bepalen en een sleuf laten infrezen om een C7 snoer doorheen te voeren. Makkelijk zat. Bij mij zit het stopcontact er vlak naast dus ik heb van die kabel geen last.
Bedankt voor je reactie! Ik wacht nog even je bevindingen af, maar weet nu vrij zeker dat het ook de Sonair 3.0 gaat worden :).

Wat het infrezen van het netsnoer betreft, stel we plaatsen hem rechts van de openslaande deur (dus onder waar nu de tv hangt), dan moeten we dus een sleuf infrezen omhoog? Ik neem tenminste aan dat waar de tv hangt daarachter een wandcontactdoos zit, toch? Maar stel we doen dat, kun je dan de stekker zelf ook nog wegwerken in de muur, of blijf je die altijd zien? Als dat laatste het geval is kunnen we beter een wandcontactdoos onderin die muur laten installeren, dichtbij de C7 aansluiting van het apparaat.

Een alternatief zou zijn naast het bad, als je goed kijkt zit daar reeds 1 wandcontactdoos onderin (links van het bad). Maar ik vraag me af of die positie veel zin heeft, want zit vrij ver van het bed af en we houden de deur altijd open dus ik denk dat dan veel frisse lucht de overloop op zal stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Franciesco schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:15:
@Gerbenvl zo lang de temperatuur op de slaapkamer duidelijk hoger is dan de buitentemperatuur heeft wtw op de slaapkamer natuurlijk wel zin.
Wij verwarmen de slaapkamer ook niet, maar desondanks is hij lang niet zo koud als buiten. De slaapkamer wordt toch enigszins opgewarmd via de aangrenzende ruimtes en door de isolatie van dak en muren is die warmte (gelukkig) ook niet direct weg :)
Ja natuurlijk heeft het zin. Maar vraag we wel af of je het überhaupt terugverdient als je een ''koude" ruimte gaat WTW-en. Hier bewust geen roosters in de ramen, dus alleen +/- 1/3 van de dag staat het raam op een kier tijdens het slapen. Climarad komt vaak ook niet met WTW op de slaapkamer, maar met een supply fan.
outlandos schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:35:
[...]
@Gerbenvl wij stoken vrijwel nooit in de slaapkamer. We hebben 3 jaar geleden toen we het huis kochten waar we nu nog in wonen boven alle radiatoren verwijderd en airco's gehangen. Op echt koude dagen willen we nog wel eens de verwarm functie aanzetten, maar vaak gebeurt dat niet. Sowieso gaat de verwarming uit wanneer we gaan slapen.

Die rolgordijnen zien er goed uit, maar helaas heeft mijn vriendin verduisterende gordijnen nodig in verband met haar nachtdiensten. Dat ze volledig verduisterd werken zal er ook wel debit aan zijn dat er nauwelijks lucht doorkomt.
Ze zijn er ook verduisterend. Hoewel als je een raam daarna op een kier moet zetten daar natuurlijk wat licht door komt. Hier is het iig prima zo, ook om overdag te kunnen slapen.

D-WTW kan natuurlijk ook als je graag die kant op wil en het een beetje betaalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
outlandos schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:56:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik wacht nog even je bevindingen af, maar weet nu vrij zeker dat het ook de Sonair 3.0 gaat worden :).

Wat het infrezen van het netsnoer betreft, stel we plaatsen hem rechts van de openslaande deur (dus onder waar nu de tv hangt), dan moeten we dus een sleuf infrezen omhoog? Ik neem tenminste aan dat waar de tv hangt daarachter een wandcontactdoos zit, toch? Maar stel we doen dat, kun je dan de stekker zelf ook nog wegwerken in de muur, of blijf je die altijd zien? Als dat laatste het geval is kunnen we beter een wandcontactdoos onderin die muur laten installeren, dichtbij de C7 aansluiting van het apparaat.

Een alternatief zou zijn naast het bad, als je goed kijkt zit daar reeds 1 wandcontactdoos onderin (links van het bad). Maar ik vraag me af of die positie veel zin heeft, want zit vrij ver van het bed af en we houden de deur altijd open dus ik denk dat dan veel frisse lucht de overloop op zal stromen.
Ik ben geen elektricien. Het is in theorie vast mogelijk de stekker van een C7 snoer te knippen en de kabels met een lasklem of kroonsteen in een inbouwdoos aan de installatiedraad te hangen en zo alles weg te werken, maar het zou zomaar kunnen dat mensen met meer verstand van elektra gek worden als ik dat zeg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 18:28
Cocytus schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:05:
[...]

Ik ben geen elektricien. Het is in theorie vast mogelijk de stekker van een C7 snoer te knippen en de kabels met een lasklem of kroonsteen in een inbouwdoos aan de installatiedraad te hangen en zo alles weg te werken, maar het zou zomaar kunnen dat mensen met meer verstand van elektra gek worden als ik dat zeg :P
zolang het geen zware last apperaten zijn, en dat zijn dit niet, is dat een prima strategie imo.
Wel de losse kern met een adereind stabiel maken en lasklemmen gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Kaoh op 21-04-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:11
Na weken van vooral het lezen van dit (soms oneindig lijkend ;)) topic en brochures van alle mogelijke oplossingen, zou ik toch ook graag jullie advies willen inwinnen.

Huidige situatie:
- Woonhuis, bouwjaar 2003, redelijk goed geisoleerd
- Momenteel alleen MV afzuiging in badkamer (Ducobox icm OpenAir co2/rh detectie)
- Frisse lucht via ventilatieroosters (aangeduid op onderstaande tekeningen met rode tekst)
- Ondanks de (naar het lijkt) beperkte ventilatie (op vooral bg) blijft het CO2 niveau daar consequent onder de 1000. Hoewel daar wel heel de dag gewerkt wordt en savonds 'geleefd'. Alleen in de slaapkamer gaat het soms naar 1500ppm maar meestal (omdat we met de deur openslapen) blijft het wel 95% vd tijd onder de 1000. Denk voornamelijk afhankelijk van hoe de wind staat. Af en toe voelt het ook een beetje benauwd aan als ik snachts of sochtends wakker wordt, hoewel er dan niet per se een hoge co2 waarde wordt gemeten als ik later terugkijk.
- Op BG verwarmen we alleen met vloerverwarming, dus hebben alleen radiatoren op de eerste verdieping.
- 99% van de tijd 2 mensen in huis (beide vooral thuiswerkend)

Probleem:
- Geluiden van buiten vind ik af en toe vrij storend
- Voel soms toch wel koude luchtstromen door het huis
- Er is geen makkelijke oplossing voor centrale ventilatiebuizen dus decentrale WTW ventilatie lijkt mij de beste en mooie oplossing

Wensen:
- (Veel) beter geluidswerend dan huidige roosters
- Op termijn zou ik het bestaande glas willen vervangen door triple glas en daarbij geen ventilatierooster meer nodig hoeven hebben.
- Gezien we op eerste verdieping in het kantoor (en wellicht kantoor beneden en in slaapkamer) waarschijnlijk een airco gaan installeren zou het wellicht ook handig zijn als ze ook alleen in stand 'zuigen' gezet kunnen worden zodat de koude lucht beter verspreid kan worden.
- Idealiter in te zien en te regelen via Home Assistant
- Moet er een beetje acceptabel uitzien. Vooral op BG.
- Denk dat alleen units die functioneren als heat exchanger acceptabel zijn, want wil voorkomen dat we last krijgen van het geluid van de unit. Lichte constante white-noise achtige geluiden zijn prima.

BG
Voor de BG hebben we denk potentiële 3 logische plekken voor een ventilatie unit (Verticaal- of Horizontaal). Zou mooi zijn als 1 unit voldoende is, maar 2 is wellicht ook een optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atAine9WCOMxVhnaGcX2lEuOxiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/27Xo3qkGRZXquzLMzGp7zd9K.png?f=fotoalbum_large
Ik vroeg mij voornamelijk af of iemand een mooie oplossing kent die ik in de garage zou kunnen plaatsen waarbij de lucht wordt ingeblazen door een simpel ventiel in de wand naar de keuken (waar DV staat)? Of zou er zelfs iets te fabriceren zijn door het rooster in de plint van de keuken bijv weg te werken? Hoewel daar de WTW wellicht teniet gedaan wordt aangezien de garage niet verwarmd is?
Of is de keuken een slechte plek aangezien daar toch al afzuiging is in de kookplaat tijdens kijken en we daar verder nauwelijks zijn?

1e verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-JJ85INYTfXXmY8g8rbihGB6sY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0UYDv71gSrrrcHfMayCzHYEh.png?f=fotoalbum_large

Ook op de slaapkamer hoopte ik eigenlijk dat er een mooie oplossing te verzinnen is door de unit in de 'kastenkamer' er naast te plaatsen met ventiel(en) naar de slaapkamer. Zo niet, dan is ook in de slaapkamer genoeg wand voor een horizontale unit (verticaal wellicht ook). In de kastenkamer zelf is uiteraard geen behoefte om te kunnen ventileren.

In het kantoor hangt een radiator. Maar aangezien die niet altijd warmte krijgt als de BG al op temperatuur is, wil ik gaan bijverwarmen met de airco. Dus weet niet of het verstandig is om die radiator te vervangen door een 2-in-1 radiator+ventilatieunit. Sowieso vind ik het niet erg als er een aparte vent. unit nodig is. Daar is genoeg ruimte voor (sowieso een horizontale).

Tot slot:
Nu twijfel ik steeds weer tussen verschillende oplossingen waardoor ik nu een beetje vastloop. Als iemand goede ervaringen heeft met een installateur/adviseur in regio zuid-holland, houdt ik mij ook aanbevolen. Afhankelijk van het systeem kom ik samen met mijn vader waarschijnlijk een heel eind, maar vooral goed advies is welkom. Wil graag een toekomstbestendige oplossing, dus ook qua budget houdt ik daar uiteraard rekening mee.

Ik hoop dat jullie mij een beetje de goede richting in kunnen sturen en dat ik wellicht ook mogelijke richtingen kan wegstrepen.
Dank alvast! :)

[ Voor 5% gewijzigd door xinq op 24-04-2024 19:56 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@xinq is het mogelijk om een (klein) centraal systeem in de garage te hangen en enkele inblaasventielen te plaatsen bovenin de muur van de woonkamer? En daarnaast ook enkele in de keukenmuur?
Daarmee zou je denk ik best een goede luchtverversing van zowel de woonkamer als de keuken kunnen krijgen.
Misschien ook nog wel voor het kantoor als de deur er van open blijft.

Inblazen in de keuken is niet gebruikelijk en geeft ook extra kans op het verspreiden van kookgeuren richting de woonkamer. Laag boven de grond afzuigen zou ik ook niet doen vanwege het aantrekken van veel stof.

Decentrale systemen in de slaapkamer ben ik geen fan van omdat ze naar mijn smaak te veel geluid produceren. Maar dat is uiteraard persoonlijk en zijn de systemen met gescheiden toe- en afvoer stil genoeg voor jou.
Maar ook hier geldt: is het misschien mogelijk om een (tweede) klein centraal systeem te plaatsen voor de bovenverdieping waarmee je alle ruimtes kunt bereiken? Met de buizen in een verlaagd plafond of in enkele koofjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
@Franciesco de plafonds zijn helaas maar 230 hoog en er zit slechts 10cm tussen de hoge deurkozijnen en het plafond. Dat maakt iets centraals door een koof denk gelijk heel lastig.

Interessante info met betrekking tot het inblazen in de keuken, die positie valt dan inderdaad af! Wellicht is dat ook de reden dat de kookgeuren nu ook redelijk lang in de woonkamer merkbaar zijn (door alleen raamroosters in de keuken).

Wat betreft het geluid denk ik dat ik ook start met een oplossing voor het kantoor op de 1e verdieping om het eerst te ervaren. Maar het lastige daarvan is dat de verschillende ruimtes waarschijnlijk een andere oplossing/capaciteit nodig hebben..

Moet ik nog rekening houden met de locatie vd unit tov de airco?

[ Voor 0% gewijzigd door xinq op 25-04-2024 17:14 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
Daarnaast ben ik ook heel benieuwd of iemand ervaring heeft met een decentrale ventilatie unit in combinatie met iets als https://fresh-r.eu/producten/fresh-r-55-d-forward? Zoiets lijkt ideaal in het kantoor, richting slaapkamer op de eerste verdieping zodat er maar 1 unit nodig is. Of heb je dan enorm veel debiet nodig om uberhaupt de slaapkamer te 'bereiken' met frisse lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@xinq 230cm hoogte is inderdaad mager. Idem voor de 10cm boven de deuren.

Beneden is de hoogte niet zo relevant lijkt me aangezien het “alleen” door de muren moet. Is daar een mogelijkheid voor zoals geopperd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
Wellicht via het trapgat (minder mooi) / of onder trap door naar trapkast (mooier weg te werken) zie ik een
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmdWMD9ouren6jZ7OZayG2NYJxs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NW4Ia3D5D060qjNGl5BFyRVE.png?f=user_large

Ik kwam ook dit principe nog tegen: https://www.zehnder.nl/nl...ingen/overflow-technology

Ik vraag mij af of het wellicht toch niet de moeite waard is om uit te zoeken wat de impact is om via de plafonds het volgende te bereiken (en of dat voldoende is voor comfortabel klimaat):
- 2 aanvoerventielen naar slaapkamer
- 1 aanvoerventiel naar kantoor 1e verdieping
- 1 aanvoerventiel naar kleedkamer (maar wellicht niet nodig)?
- Vanaf zolder, via kleedkamer, 1 afvoerventiel naar woonkamer (kan niet gemakkelijker naar keuken komen aangezien dat aangebouwd is en anders moet ik eerst op bg door plafond en dan door muur wat niet heel fraai is)
- Vanaf zolder, via kantoor, 1 afvoerventiel naar werkkamer op begane grond.
- Op zolder zijn bijna helemaal rondom schotten dus op zolder kan het redelijk makkelijk weggewerkt worden verwacht ik.

De plafonds zijn alleen vorig jaar gestuct en opnieuw gespoten, dus uiteraard wel zonde als dat opnieuw zou moeten gebeuren, maar wellicht kan er zonder al te veel schade een gat geboord worden en de kanalen die door moeten lopen naar de BG bijv door een kast laten lopen?

Vooral omdat we verwachten hier de rest van ons leven te blijven wonen, wil ik geen shortcuts nemen maar doe ik het liever in 1x goed. Ik twijfel of decentrale ventilatie wellicht toch zo'n shortcut is aangezien ik bijna in alle ruimtes van de raamroosters afwil dus centraal toch logischer is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@xinq als het technisch haalbaar is, dan heeft een centraal wtw systeem mijn voorkeur. Zelf heb ik momenteel 2 decentrale units (eentje in de keuken en eentje in de woonkamer), maar omdat ik het toch niet ideaal vind ben ik verder na gaan denken over een centraal systeem. En dat had ik eerder al uitgebreid gedaan, maar met de kennis en ervaring van nu was/ben ik bereid wat meer compromissen te stellen zoals het opofferen van een stukje slaapkamer (voor de wtw unit) en de nodige bergruimte die door de slangen etc een stuk beperkter wordt. En heb ik dus toch een mogelijkheid voor een centraal systeem gevonden. Momenteel ben ik bezig met de aanleg er van.
Of dit ook bij jou lukt, kun je alleen zelf beoordelen denk ik.

Mijn plan van aanpak was globaal:
Begin, indien nog niet gedaan, met het goed inlezen in het centrale wtw ventilatie topic.
Geef op de plattegronden van de woning aan waar en hoeveel je idealiter wilt toe- en afvoeren in de diverse ruimtes.
Probeer dan te bedenken hoe je alle slangen/buizen zo goed mogelijk naar de diverse ruimtes gaat krijgen, waar je de wtw unit kwijt kan en hoe je de buitenaansluitingen kunt verwezenlijken. Omdat, zeker, in bestaande bouw er ongetwijfeld beperkingen zijn zul je hier en daar waarschijnlijk compromissen moeten sluiten voor b.v. de ventielplaatsing, slangdikte een extra koofje etc.. En dus het ideaalplaatje wat bijstellen. Maar dat hoeft binnen bepaalde grenzen een goed werkend systeem niet in de weg te zitten. Feedback over de ideeën vragen kan dan het beste in het centrale wtw topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
@Franciesco Zou je willen delen wat je er in jouw situatie niet ideaal aan vind? Ik heb decentraal nog niet afgeschreven (voor elke ruimte), maar wellicht geeft jouw ervaring extra stof tot nadenken.

Ik lees in de topicstart en vervolgberichten dat je ieder geval Climarad Sensa V2X & Climarad Ventura in woonkamer/keuken hebt. Maar als ik zoek op je naam in het topic vind ik alleen de gequote reacties op jouw berichten, maar niet je berichten zelf. Ik vind niet direct een optie in Tweakers, waarbij ik dus een topic kan filteren op een gebruiker, of zie ik iets over het hoofd :D?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
xinq schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:09:
Ik vind niet direct een optie in Tweakers, waarbij ik dus een topic kan filteren op een gebruiker, of zie ik iets over het hoofd :D?
Links naast de zoekbalk dan de optie “dit topic (poster)” selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@xinq mijn ervaringen heb ik eerder in dit topic gepost heb. Dus met name het debiet en bijhorende geluidsniveau (ben denk ik bovengemiddeld kritisch daar op). Daarnaast vind ik het ook een nadeel dat alleen bepaalde ruimtes geventileerd worden. Dat valt extra op wanneer (in mijn geval) de keuken en woonkamer geventileerd worden via de decentrale units, maar bv de bijkeuken, werkkamer etc niet. Boven in de slaapkamers heb ik momenteel ook geen actieve ventilatie en ben ik dus overgeleverd aan ramen op een kier zetten. En dat is vaak suboptimaal: te veel ventilatie als de (koude) wind er op staat met bijhorend onnodig warmteverlies, te weinig ventilatie als er nauwelijks wind is. De klassieke nadelen van passieve ventilatie dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xinq
@Franciesco dank voor je toelichting. Ik herken je klassieke nadelen mbt passieve ventilatie, dus vooral die (toevoegend: geluid van buiten) wil ik tackelen. Energiebesparing is van iets minder belang. Comfort veruit het belangrijkste.

In de tussentijd ook een adviesgesprek gehad met een verkoper van Fresh-r. Ruim een uur mee gebeld, dus hij nam echt de tijd. Ook fijn dat het geen traditioneel verkoopgesprek was waarbij hun producten in alles beter waren dan alternatieven en dus ook opties gaf die Fresh-R zelf niet aanbied.

Dit waren zijn opties:
Voor de benedenverdieping zie ik de volgende mogelijkheden:
  1. Eén Fresh-r op de plek waar je VDV hebt staan. Het voordeel is dat het niet duur is en dat het eenvoudig te installeren is. Het zal voldoende ventilatiecapaciteit bieden (gezien de bewoning met twee mensen en de ervaring dat het CO2 niveau nu niet hoog wordt), ook zonder de roosters in de keuken. Het CO2 en vocht niveau in de keuken kan oplopen. Ik zou daarom kiezen daar wel een raam te houden dat je eventueel even open kan zetten. Het ziet er uit dat de muur bij VDV dik is dus je kan kiezen voor een Fresh-r In-the-Wall, dat is esthetisch mooier.
  2. Idem met een extra Fresh-r in de keuken. Dan heb je die ook goed geventileerd. Maar hogere kosten en misschien lastiger te plaatsen vanwege keukenkasten e.d.
  3. Idem met een Forward in het kantoor. Die kan in de wand tussen kantoor en woonkamer of in de wand tussen kantoor en hal. Het eerste is energetisch voordeliger, in het 2e geval heb je wat meer vermenging vanwege het langere retour-traject van lucht naar het kantoor.
  4. Een kleine centrale WTW in de garage die afzuigt vanuit de keuken en inblaast in de woonkamer via hele korte kanalen door de keuken-garage muur en door de woonkamer-garage muur. Tevens 2 buizen naar buiten natuurlijk. Hogere kosten, vooral voor de installatie maar meer circulatie doordat de afzuig en inblaaspunten verder van elkaar liggen. En je hebt geen apparaat in je woonkamer. Eventueel kan je het inblaaskanaal via een koof langs het plafond van de hal richting kantoor laten lopen, dan neem je die ook meteen mee. Ik denk dat inblaas via de kast onder de trap geen extra voordelen oplevert.
Voor de bovenverdieping zie ik de volgende mogelijkheden:
  1. Situatie laten zoals deze is en met een suskast werken tegen het geluid van buiten. Simpel. Maar geen echte oplossing voor het kantoor.
  2. Eén Fresh-r Everywhere in het trapgat die afzuigt vanuit de kastenkamer en de badkamer via een kort kanaal. Dan vanuit de slaapkamer en het kantoor met Forwards naar resp. kastenkamer en badkamer. Je hebt dan meteen een mooie totaaloplossing met goede ventilatie, weinig geluid en een mooie energiebesparing. Maar het is meer installatiewerk en je moet door de muren van de badkamer en de kastenkamer.
  3. Een Fresh-r Compac in het kantoor en een Compac Everywhere in de kastenkamer met een kort kanaal naar de slaapkamer waar hij afzuigt. Lucht stroomt terug naar de slaapkamer vanuit de kastenkamer onder de deuren door (zorg voor een spleet van 1-1,5 cm.) Roosters kunnen dicht of weggehaald worden. Duurdere oplossing maar mooi dat je in twee seizoenen bespaart in je kantoor en daar zeker ook meer comfort zult hebben. Retourstroom verse lucht naar de slaapkamer is wat lang.
  4. Centrale WTW op zolder met afzuiging vanuit badkamer en washok en inblaas in de 3 andere kamers. Ik kan de pro’s en con’s daarvan niet inschatten, met name niet rond de installatie.
Ik heb mij afgelopen weekend ook weer een beetje georienteerd in centrale WTW en dat zal een behoorlijke uitdaging worden qua buizen. Beide opties staan voor nu nog open, dus ik ga de voordelen/nadelen maar eens op een rijtje zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Speedfight schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:22:
Ik ben een uitbouw met plat dak van zo'n 30 m2 aan ons huis aan het plannen.
Het bestaande huis heeft een WHR930 WTW. De uitbouw wil ik ook van balansventilatie voorzien, maar het is qua constructie niet haalbaar om het bestaande systeem uit te breiden.

We hebben echter ook maar beperkt ruimte in de uitbouw om een WTW te installeren.
Een eenbuis systeem heb ik eerst bekeken, maar dit lijk mij i.v.m. omkerende luchtstroom en geluid van buitenaf niet ideaal.

Nu heb ik de Vents Micra 110 v1 (ook onder het Blauberg Freshbox label te koop) gevonden voor ~ 1400 euro:
https://ventilation-system.com/product/micra-110-v1
[Afbeelding]

Deze kan verdiept in de muur gemaakt worden en zou daardoor qua maat achterin een hoge wandkast moeten passen. Daarachter zit een muur waar ik dan direct de toevoer/afvoer van buiten kan halen.
Met flexibele buizen van 10cm kan ik dan via het plafond een toevoerventiel naar de ene kant van de uitbouw brengen (boven op tekening) en afvoerventiel in de buurt van het kookeiland (onderkant van de tekening).

Plattegrond van de beoogde situatie:
[Afbeelding]

Iemand ervaring met een soortgelijke situatie of wellicht nog betere ideeën, zaken om op te letten?
Voor de geïnteresseerden, het gaat nu een unit van S&P worden, de ENERGISAVA250. Past in de hoge keukenkast.

https://www.solerpalau.co...nergisava-250-2636-serie/

Ik heb ook met Coen van Fresh-R contact gehad, die heb ik ook overwogen, maar daar wilde mijn installateur niet aan. Net zoals het model die ik in mijn oorspronkelijke post voorstelde.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Speedfight schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:53:
[...]

Voor de geïnteresseerden, het gaat nu een unit van S&P worden, de ENERGISAVA250. Past in de hoge keukenkast.

https://www.solerpalau.co...nergisava-250-2636-serie/

Ik heb ook met Coen van Fresh-R contact gehad, die heb ik ook overwogen, maar daar wilde mijn installateur niet aan. Net zoals het model die ik in mijn oorspronkelijke post voorstelde.
Ik ben benieuwd, wil je foto's maken? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
Nog een vraagje over de Sonair 3.0 CO2. Ondanks dat het geen wtw is, zie ik het wel als optie voor in de (onverwarmde) slaapkamer. Ik lees redelijk goede ervaringen in dit topic. Ik mis alleen of het apparaat ook goed functioneert met vorst. Blijft het apparaat bij sterke vorst gewoon functioneren? Ik wil namelijk volledig af van de raamroosters (als er nieuw glas in gaat), dus een vent.unit moet wel in alle omstandigheden functioneren.

Zijn er trouwens ook 'domme' units, die niet zelf bijv. co2 meten, maar die (redelijk eenvoudig) te integreren zijn in Home Assistant en zo slim gemaakt kunnen worden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djvdb
Voor degene die het interessant vinden hierbij de besparing in onze situatie na het installeren van een decentrale WTW in de woonkamer.

Wij hebben onze huidige roosters nog niet dichtgemaakt. Zeker het rooster aan de voorzijde van onze woning is echt een enorme koude brug (65x30cm), dus ik verwacht dat de besparing nog hoger uit zal vallen na het dichten van dit rooster. Wordt wel lastiger te vergelijken omdat we deze zomer wss overstappen op een warmtepomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sUZRkubDV6Y5OsHOrCHhcwXcKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CyJ4D0qEryb6nC83H9mxk56d.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Djvdb op 01-05-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:38
@xinq De Sonair 3.0 CO2 is gewoon ventilatie B, waar ga je het lucht afblazen naar buiten?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
mr_evil08 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:45:
@xinq De Sonair 3.0 CO2 is gewoon ventilatie B, waar ga je het lucht afblazen naar buiten?
In de badkamer wordt nu continu op basis van rh en co2 afgezogen, dus neem aan dat het dan via badkamer naar buiten kan (en via evt kieren van buitendeuren ed)?

De vraag triggert mij wel: stel dat straks de slaapkamer een sonair betreft en overige ruimtes ook geen roosters meer hebben maar een decentrale wtw, is er dan nog een uitdaging om dat in balans te krijgen met elkaar? Ook in conbinatie met huidige badkamer afzuiging van mv?

Zo zat ik bijv ook nog na te denken of het mogelijk was om op de eerste verdieping iets te doen met centrale wtw en alleen op de bg grond die moeilijker via het plafond te bereiken is via decentrale wtw. Of bijv incrementeel eerste op 1e verdieping terwijl bg grond nog raamroosters heeft en evt jaren later de bg daarin meenemen. Ik snap dat dit impact heeft op het rendement maar voor mij is vooral het comfort (alle nadelen oplossen die roosters hebben) van grootste belang. Of is dat simpelweg niet mogelijk of om andere redenen sterk af te raden?

Hier had ik meer info gepost over wensen / situatie: xinq in "Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning"

[ Voor 5% gewijzigd door xinq op 01-05-2024 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
xinq schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:25:
Nog een vraagje over de Sonair 3.0 CO2. Ondanks dat het geen wtw is, zie ik het wel als optie voor in de (onverwarmde) slaapkamer. Ik lees redelijk goede ervaringen in dit topic. Ik mis alleen of het apparaat ook goed functioneert met vorst. Blijft het apparaat bij sterke vorst gewoon functioneren? Ik wil namelijk volledig af van de raamroosters (als er nieuw glas in gaat), dus een vent.unit moet wel in alle omstandigheden functioneren.

Zijn er trouwens ook 'domme' units, die niet zelf bijv. co2 meten, maar die (redelijk eenvoudig) te integreren zijn in Home Assistant en zo slim gemaakt kunnen worden?
Omdat er geen wtw in de Sonair zit, is er ook geen wisselaar die kan bevriezen. Daarnaast is er een klep voorzien die de lucht die de kamer in geblazen wordt voorverwarmd met kamerlucht. Deze klep kun je handmatig open zetten en moet ook open staan als je de Auto stand op basis van CO2 wilt gebruiken.
Al met al neem ik daarom aan dat de Sonair ook bij vorst (iig de meest voorkomende vorst in Nederland) blijft functioneren. Maar je zou Brink eens kunnen contacteren om dit na te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Djvdb schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:33:
Voor degene die het interessant vinden hierbij de besparing in onze situatie na het installeren van een decentrale WTW in de woonkamer.

Wij hebben onze huidige roosters nog niet dichtgemaakt. Zeker het rooster aan de voorzijde van onze woning is echt een enorme koude brug (65x30cm), dus ik verwacht dat de besparing nog hoger uit zal vallen na het dichten van dit rooster. Wordt wel lastiger te vergelijken omdat we deze zomer wss overstappen op een warmtepomp

[Afbeelding]
Dit is wel een erg groot verschil. Is er niks anders gedaan t.o.v. eerder in stookgedrag bijvoorbeeld?
Zoninstraling en wind zou theoretisch (ook) nog een verschil kunnen geven.

Persoonlijk kan ik niet geloven dat een decentrale wtw in alleen de woonkamer een reductie van 14% gaat geven op het verwarmingsverbruik van een hele woning. Tenzij je voorheen het raam in de woonkamer continue open had staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Franciesco schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:53:
[...]

Dit is wel een erg groot verschil. Is er niks anders gedaan t.o.v. eerder in stookgedrag bijvoorbeeld?
Zoninstraling en wind zou theoretisch (ook) nog een verschil kunnen geven.

Persoonlijk kan ik niet geloven dat een decentrale wtw in alleen de woonkamer een reductie van 14% gaat geven op het verwarmingsverbruik van een hele woning. Tenzij je voorheen het raam in de woonkamer continue open had staan ;)
Ik denk zelfs dat we eerder meer zijn gaan stoken omdat er nu doordeweeks altijd iemand thuis is en vorig jaar niet. We hadden voorheen wel alle ventilatieroosters altijd open staan. Die staan nu dicht. We verwarmen eigenlijk alleen maar beneden. Er is overigens nog wel in november een vuilfilter (Caleffi) bij de cv-ketel geplaatst, maar ik kan me niet voorstellen dat je daarmee nou heel veel gas bespaart. We hebben wel een grote raampartij op het zuidwesten.

Hieronder nog een grafiek van het verschil per maand. De besparing is, zoals je kunt zien, met name in het najaar en voorjaar. Misschien houdt de WTW toch beter de warmte in huis dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwUPvaQ6KSFZRUfZTtwCUDD9rqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1XCzwwvAZs4mFhCqKjUIc34n.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Dank voor de toelichting @Djvdb.
Concreet verklaren kan ik het ook niet. Maar je zult het misschien met me eens zijn dat het verschil wel erg groot is.
Ik zou het graag willen geloven, maar realistisch?

Ook als je dan b.v. kijkt naar november: in november 2023 heb je 35% m3/graaddag minder verbruikt dan in november 2022. Dat kan toch nooit alleen door de decentrale wtw komen? Sommige maanden ook juist weer meer.
Als het echt door de wtw komt, dan zou je toch een redelijk stabiel verschil over de diverse maanden verwachten. Al zal de windkracht en windrichting (bij roosters open) het beeld wel wat kunnen vertroebelen/minder stabiel maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
Franciesco schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:44:
Dank voor de toelichting @Djvdb.
Concreet verklaren kan ik het ook niet. Maar je zult het misschien met me eens zijn dat het verschil wel erg groot is.
Ik zou het graag willen geloven, maar realistisch?

Ook als je dan b.v. kijkt naar november: in november 2023 heb je 35% m3/graaddag minder verbruikt dan in november 2022. Dat kan toch nooit alleen door de decentrale wtw komen? Sommige maanden ook juist weer meer.
Als het echt door de wtw komt, dan zou je toch een redelijk stabiel verschil over de diverse maanden verwachten. Al zal de windkracht en windrichting (bij roosters open) het beeld wel wat kunnen vertroebelen/minder stabiel maken.
Ik denk idd ook niet dat alle besparing komt door de WTW. Ook de variatie in de weersomstandigheden spelen denk ik een rol. Bijvoorbeeld; 111 zonuren in februari 2023 tegenover 38 in februari 2024. Helaas hebben we pas sinds vorig jaar eind april zonnepanelen anders had ik een plotje van de opbrengst eroverheen kunnen leggen om enige indicatie van invloed van de zon te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Djvdb op 02-05-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Onze muur bestaat volledig uit een kunstofkozijn. Deels bestaat het kozijn uit (triple) glas en onder zitten sandwichpanelen. Kan je het aan/afvoer kanaal van de wtw door de sandwichpanelen laten lopen of kan je daar beter niet doorheen boren. Iemand ervaringen hiermee?

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
@Franciesco en @Djvdb
Ik denk niet dat het onrealistische cijfers zijn. Ik kwam toevallig dit artikel tegen: https://www.trouw.nl/a-bceac4a32 waarin een TNO onderzoeker voor een nieuwbouwwonining heeft uitgerekend dat hij 40% energieverlies via ventilatieroosters heeft van het totaal.
Daarom heeft hij dit zelf bouwproject voor raamroosters gemaakt: https://i4heat.com/?page_id=3414

14% lijkt me dus zeker heel haalbaar en zelfs hoger wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
  • Laatst online: 06-06 18:28
wheli schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:55:
@Franciesco en @Djvdb
Daarom heeft hij dit zelf bouwproject voor raamroosters gemaakt: https://i4heat.com/?page_id=3414
offtopic:
Geweldig idee, mag wel wat mooier en compacter. Hij zou er een kickstarter van moeten maken om het af te ontwikkelen.
Ik denk dit ook al tijden voor mn ventielen van de afzuiging, die zou ik ook smart willen aansturen naar open en dicht, lijkt me mechanisch ook niet heel moeilijk. Bij de vraagstuurde boost en de wc wordt de huiskamer ook harder afgezogen via de keuken terwijl dat dan niet nodig is. Maar ik kan niets daarvoor vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:38
@Franciesco Sinds hier de d-wtw hangt komen de cijfers van @Djvdb aardig overeen, wij verwarmen ook alleen beneden.
Ik zag het direct aan dagverbruik van de lucht/lucht warmtepomp.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
wheli schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:55:
@Franciesco en @Djvdb
Ik denk niet dat het onrealistische cijfers zijn. Ik kwam toevallig dit artikel tegen: https://www.trouw.nl/a-bceac4a32 waarin een TNO onderzoeker voor een nieuwbouwwonining heeft uitgerekend dat hij 40% energieverlies via ventilatieroosters heeft van het totaal.

14% lijkt me dus zeker heel haalbaar en zelfs hoger wel.
Zoiets bestaat toch al met DucoTronic? Heb het alleen nog nooit ergens gezien :?

https://www.duco.eu/be_nl...ilatieroosters/tronicvent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@wheli dat Trouw artikel zit achter een betaalmuur en kan ik niet inzien.
In het eindverslag op de website van i4heat lees ik dat het om 34% warmteverlies door ventilatie ging bij een (zo werd het genoemd) goed geisoleerde tussenwoning met ventilatietype C. Dit vertrekpunt maakt veel uit: bij bijvoorbeeld een vrijstaande woning die minder goed geisoleerd is en alleen over natuurlijke (niet actieve) ventilatie beschikt zal dit percentage duidelijk lager uitkomen.

Maar het rapport triggerde wel om er nog eens over na te denken. En ook om eens te rekenen aan het potentiele warmteverlies door ventilatie.

Stel je ventileert continue met 60m3/h. Het warmteverlies (zonder enige warmteterugwinning) zou dan zijn:
60m3/h=0,017m3/s
1m3 lucht weegt 1,29kg --> 0,017*1,29=0,0215kg/s
P=m*c*deltaT
P=0,0215*1005*1=21,61Watt
Een hele dag ventileren (24hr) is dan 518,6W=0,52kWh warmteverlies (bij 1 graad temp verschil, dus deze waarde is niet direct bruikbaar).
Laat ik het hele stookseizoen op 2567 graaddagen stellen zoals @Djvdb in zijn screenshot heeft staan voor afgelopen winter: 0,52*2567=1331kWh warmteverlies voor het hele stookseizoen zonder wtw.

Bij een WTW rendement van 80% zou dat nog 266kWh warmteverlies zijn. Een verschil van 1065kWh.
Omgerekend naar gas iets van 118,3m3/jaar. Dit ligt in de buurt van het verschil wat @Djvdb rapporteerde. Al verwacht ik niet dat de Sensa continu (24hr/dag) op 60m3/h draait. Dat zal misschien gemiddeld 40m3/h zijn. Kun je daar wat over zeggen @Djvdb? Daarnaast is het de vraag of het debiet waarmee nu geventileerd wordt hetzelfde is als voorheen via de roosters. Ik vermoed nu (gemiddeld) meer. Maar dat zal erg lastig of zelfs onmogelijk te bepalen zijn.

Stel het was én is nu ook met de Sensa gemiddeld 40m3/h (80% rendement) over het hele stookseizoen, dan zou het 710kWh verschil in warmteverlies gegeven hebben ~79m3 gas.

Bottomline: theoretisch berekent kan de winst hoger zijn dan ik had verwacht. Maar de potentiele winst blijft erg situatieafhankelijk: ligging en isolatiegraad woning, oude & nieuwe ventilatiedebiet, gewenste binnentemperatuur etc.

PS: als iemand commentaar op mijn berekening heeft, laat het ajb weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Mooie berekening wel. De sensa heeft een max debiet van 120 dus als hij op 40-60m³ draait gaat hij wel richting het maximum rendement lijkt me? Dat is 90% dus scheelt al wel wat. Verder weinig op aan te merken. Ik ben het met je eens dat zoninstraling, type woning, ligging, hoe warm stoken de buren en ben je 2 wk op wintesport geweest etc ook heel veel uitmaakt. Maar ik denk ook dat ventilatie een indrukwekkend verlies heeft als je passief ventileert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:46
@Franciesco mooie berekening, geeft goed een beeld van de ordegrootte. Ik denk dat dit laat zien dat juist zo'n situatie als bij @Djvdb best 14% reductie kan geven. Hogere percentages haal je natuurlijk bij huizen met relatief laag verbruik (zoals Djvdb met ~650m3/jaar). Als je startpunt een goed geisoleerde woning met relatief weinig warmtevraag is dan kun je echt een mooie hap er afhalen met een WTW.

andere variabele: als je woning eerst natuurlijke ventialtie had is er grote kans dat je veeel te weinig ventileerde. Had je eerst type systeem dan stond dat mss wel op 100m3/u en is de besparing natuurlijk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
xinq schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:57:
[...]

In de badkamer wordt nu continu op basis van rh en co2 afgezogen, dus neem aan dat het dan via badkamer naar buiten kan (en via evt kieren van buitendeuren ed)?

De vraag triggert mij wel: stel dat straks de slaapkamer een sonair betreft en overige ruimtes ook geen roosters meer hebben maar een decentrale wtw, is er dan nog een uitdaging om dat in balans te krijgen met elkaar? Ook in conbinatie met huidige badkamer afzuiging van mv?

Zo zat ik bijv ook nog na te denken of het mogelijk was om op de eerste verdieping iets te doen met centrale wtw en alleen op de bg grond die moeilijker via het plafond te bereiken is via decentrale wtw. Of bijv incrementeel eerste op 1e verdieping terwijl bg grond nog raamroosters heeft en evt jaren later de bg daarin meenemen. Ik snap dat dit impact heeft op het rendement maar voor mij is vooral het comfort (alle nadelen oplossen die roosters hebben) van grootste belang. Of is dat simpelweg niet mogelijk of om andere redenen sterk af te raden?

Hier had ik meer info gepost over wensen / situatie: xinq in "Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning"
Mijn eerdere vraag is een beetje verzand tussen de andere (interessante!) posts/discussie. Iemand nog nuttige inzichten die mij kunnen helpen hierbij? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
wheli schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:34:
Mooie berekening wel. De sensa heeft een max debiet van 120 dus als hij op 40-60m³ draait gaat hij wel richting het maximum rendement lijkt me? Dat is 90% dus scheelt al wel wat. Verder weinig op aan te merken. Ik ben het met je eens dat zoninstraling, type woning, ligging, hoe warm stoken de buren en ben je 2 wk op wintesport geweest etc ook heel veel uitmaakt. Maar ik denk ook dat ventilatie een indrukwekkend verlies heeft als je passief ventileert.
Volgens de specs van Climarad is er 80% wtw rendement bij 60m3/h. Op een iets lager debiet zou het rendement iets hoger kunnen zijn, maar daar heb ik geen gegevens van.
Als ik mijn Sensa handmatig op stand 5 zet, dan verbruikt hij 6,6Watt. Volgens de opgave van Climarad is het 0,12 W/(m³/h).
6,7/0,12=56m3/h.

Op de maximale stand verbruikt hij 10,5Watt. Dat zou dan 88m3/h moeten zijn. Als die opgave van 0,12 W/(m³/h klopt, dan heb ik geen idee hoe ik een hoger debiet dan 88m3/h kan bereiken.

In het productblad staat trouwens 9,5W bij 60m3/h en 19,1W bij 85m3/h. Vreemd dat ik dan niet hoger kom dan 10,5W... Hoe zit dat bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@xinq als de mechanische toevoer en afvoer in zijn totaliteit niet in balans is, dat zal de extra lucht aangetrokken of juist afgevoerd worden via een eventueel rooster dat nog open staat en via spleten/kieren.

Als dit tijdelijk is, bijvoorbeeld 30 minuten tijdens en na het douchen, dan lijkt me dat niet zo'n probleem. Bij een centraal balans wtw systeem wordt dat meestal ook geaccepteerd i.c.m. een afzuigkap die naar buiten blaast rondom het koken.

Als het continue is, dan zal dit een groter effect kunnen hebben op het rendement van het wtw systeem. Wanneer er geen roosters meer open staat en je hebt naast een wtw unit die gelijktijdig toe- en afvoert extra aanvoer door de Sonair, dan zal er dus overdruk ontstaan in de woning door die Sonair. Die overdruk zal dan via spleten/kieren weer (min of meer) opgeheven worden. Daarmee druk je dan potentieel ook warme lucht de woning uit.
Misschien heb je een rooster die wel open kan maar heel windluw gelegen is en dus nauwelijks voor toevoer zorgt? Daarmee kun je dan in ieder geval bepalen waar de overdruk ontsnapt.

Dus niet ideaal, maar als rendement niet de grootste prio is, dan kan het acceptabel zijn. Ook afhankelijk van de verwachte onbalans (continu 50m3/h versus continue 150m3/h ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Franciesco schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:09:
[...]

Volgens de specs van Climarad is er 80% wtw rendement bij 60m3/h. Op een iets lager debiet zou het rendement iets hoger kunnen zijn, maar daar heb ik geen gegevens van.
Als ik mijn Sensa handmatig op stand 5 zet, dan verbruikt hij 6,6Watt. Volgens de opgave van Climarad is het 0,12 W/(m³/h).
6,7/0,12=56m3/h.

Op de maximale stand verbruikt hij 10,5Watt. Dat zou dan 88m3/h moeten zijn. Als die opgave van 0,12 W/(m³/h klopt, dan heb ik geen idee hoe ik een hoger debiet dan 88m3/h kan bereiken.

In het productblad staat trouwens 9,5W bij 60m3/h en 19,1W bij 85m3/h. Vreemd dat ik dan niet hoger kom dan 10,5W... Hoe zit dat bij jou?
Bedoel je met maximaal alleen maar op + gedrukt tot het einde of de >> ingedrukt gehouden?
Edit: als ik boost ingedrukt hou dan trekt hij 37 watt. Zit nog wel ruimte op dus ;)

[ Voor 4% gewijzigd door wheli op 03-05-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@wheli stand 5 = op + gedrukt tot het meest rechtse lampje gaat branden. Dat is dus ca 6,7Watt bij mij.
maximaal = de >> knop, dat is dus ca 10,5Watt bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Je kan de boost knop ook nog ingedrukt houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ah ja, die functie was ik vergeten: dan verbruikt de Sensa 38Watt. Dus hetzelfde als bij jou.

Gevoelsmatig is het debiet op die stand fors hoger dan de gewone max stand. En dus ook veel hoger dan met stand 5. Ik zou het interessant vinden om het debiet op de diverse standen te kunnen meten. Want het zou me niet verbazen als b.v. stand 5 maar rond de helft van het maximale debiet van 125m3/h zit. Maar dat is een inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natashannek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-05 11:11
Hoi!

Ik woon in een jaren 30 woning en heb op dit moment nog een slecht geïsoleerd huis (met vochtproblemen) en ongewenste ventilatie (kieren etc). Nu wil ik mijn woning gaan isoleren en snap ik uiteraard dat ventileren hierbij hoort. Mijn plannen voor mijn woning zijn nu enkel het aanschaffen van triple glas. Van verschillende kozijnboeren heb ik echter de tip gekregen om niet te ventileren via ventilatieroosters omdat mechanische ventilatie meer gewenst is. Nu heb ik al twee partijen over de vloer gekregen die mij allebei Climarad (een Climarad 2.0 (WTW-unit) en Climarad BKT Fan voor de keuken en badkamer) aanbieden om de reden dat ik geen centraal ventilatiesysteem wil. Ik wil mijn plafonds immers niet verlagen voor buizen. Nu lees ik alleen geen goede verhalen over de Climarad (veel geluid, doet niet wat het moet doen en is ontzettend duur). Ik ben uiteraard blij om wat geld neer te leggen, maar niet voor een product waar zoveel klachten over zijn. Wat kunnen jullie mij adviseren en/of welke aanbieders kan ik hiervoor gebruiken? Ik kom alleen nog ventilatieaanleggers tegen die Climarad aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@natashannek waar woon je? Onderaan in de TS staat wie welke unit heeft (mist vast het eea) maar als je wil mag je sowieso bij mij in Zwolle komen luisteren. Ik ben zelf heel tevreden met de Sensa en wat ik begrijp van @Franciesco is de Vita nog veel stiller. Ik vind het jammer dat ze niet 'smart' zijn maar anderzijds is het ongeveer het enige apparaat dat gewoon altijd doet wat het moet doen op het juiste moment. Ik zou Climarad zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Fr33z schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:45:
@Franciesco mooie berekening, geeft goed een beeld van de ordegrootte. Ik denk dat dit laat zien dat juist zo'n situatie als bij @Djvdb best 14% reductie kan geven. Hogere percentages haal je natuurlijk bij huizen met relatief laag verbruik (zoals Djvdb met ~650m3/jaar). Als je startpunt een goed geisoleerde woning met relatief weinig warmtevraag is dan kun je echt een mooie hap er afhalen met een WTW.

andere variabele: als je woning eerst natuurlijke ventialtie had is er grote kans dat je veeel te weinig ventileerde. Had je eerst type systeem dan stond dat mss wel op 100m3/u en is de besparing natuurlijk groter.
We hadden hiervoor vraaggestuurde (co2) ventilatie type C (nu nog steeds alleen boven op de slaapkamers). Zeker geen onderventilatie, co2 was altijd <1000. De Sensa verbruikt zo'n 100wh per dag, met de basis ventilatie functie aan, dus om de 30 min, 30 min met ongeveer 50m3/h ventileren. Alles wat er daarnaast bijkomt is vraaggestuurd. Hieronder een afbeelding van een typische dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYNpeZxUHlhnc4Qii53NNxuBUJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xdmfjS9J8CCuHfRLqZPq3wRf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
natashannek schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:43:
Hoi!

Ik woon in een jaren 30 woning en heb op dit moment nog een slecht geïsoleerd huis (met vochtproblemen) en ongewenste ventilatie (kieren etc). Nu wil ik mijn woning gaan isoleren en snap ik uiteraard dat ventileren hierbij hoort. Mijn plannen voor mijn woning zijn nu enkel het aanschaffen van triple glas. Van verschillende kozijnboeren heb ik echter de tip gekregen om niet te ventileren via ventilatieroosters omdat mechanische ventilatie meer gewenst is. Nu heb ik al twee partijen over de vloer gekregen die mij allebei Climarad (een Climarad 2.0 (WTW-unit) en Climarad BKT Fan voor de keuken en badkamer) aanbieden om de reden dat ik geen centraal ventilatiesysteem wil. Ik wil mijn plafonds immers niet verlagen voor buizen. Nu lees ik alleen geen goede verhalen over de Climarad (veel geluid, doet niet wat het moet doen en is ontzettend duur). Ik ben uiteraard blij om wat geld neer te leggen, maar niet voor een product waar zoveel klachten over zijn. Wat kunnen jullie mij adviseren en/of welke aanbieders kan ik hiervoor gebruiken? Ik kom alleen nog ventilatieaanleggers tegen die Climarad aanbieden.
Wij hebben ook een jaren 30 huis en gaan 4 siegenia aeroplus WRG modules plaatsen, hele kleine units van 40*20*15 cm ongeveer, stil, geen fan die aan en uit gaat, maar continue draait.

Hopelijk in juni worden ze geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 09:48

faust2016

You yes have my shirt

rikkkurd schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:01:
[...]

Wij hebben ook een jaren 30 huis en gaan 4 siegenia aeroplus WRG modules plaatsen, hele kleine units van 40*20*15 cm ongeveer, stil, geen fan die aan en uit gaat, maar continue draait.

Heb je ze ook ergens in actie gehoord?
Lijken mooie units. Hoe doe je dat met de woonkamer? Meerdere units? Minimaal aangeraden is 30 m3/h per persoon. Dus als je met 2 zit moet zo'n unit eigk al op z'n max draaien. Vraag me dan of hij nog steeds zo stil is.

Ik ben zelf ook even op speurtocht. Onze woonkamer is 40m2, en als je dan bezoek over de vloer hebt, is één zo'n unit eigenlijk niet voldoende. Jammer dat ze niet een unit met grotere capaciteit hebben.

Op basis van de specs lijkt dat spul van Vantubo ook aardig te zijn.
Ze hebben een grotere unit die in de woonkamer zou kunnen https://vantubo.nl/air/flow_ultra.html, en dan een paar kleinere units voor de bovenverdieping https://vantubo.nl/air/floweasy-wtw.html

Meerprijzen voor ingebouwde CO2 sensor zijn wel fors. Vooral voor de grote variant. Bediening via een app kan me ook gestolen. Heb liever een afstandsbediening oid aan de muur hangen ipv voor alles je telefoon moeten pakken.
Maar goed, is er iemand die ofwel de Vantubo Flow Easy of Ultra variant heeft hangen? Ben benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natashannek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-05 11:11
rikkkurd schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:01:
[...]

Ik ben benieuwd! Heb je ze inderdaad gehoord? Ben benieuwd of ze ook echt stil zijn. Als er één ding is, waar ik niet van hou, is het geluid.. Ik zie verder ook geen installateurs die hiermee werken? Doen jullie dit zelf? Zo nee, is er een bedrijf dat jullie aan kunnen raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 13:43
Zag dit topic weer actief zijn, dus post even een update over de VL-100 na ongeveer een jaar gebruik.
Al met al zijn we best tevreden. Hij is de winter goed doorgekomen, en zelfs op de koudste dagen was de lucht eigenlijk altijd nog wel boven de 12 graden bij het inblazen. Het aansturen via Homeassistant op basis van CO2 werkt geweldig. De nadelen die we tot nu toe ondervinden is dat hij op de hoge stand best wel luidruchtig is als je er direct naast zit, en die hoge stand heb je wel nodig als er 4 of meer mensen in de ruimte zijn. Meestal zet ik dan even de deur naar de gang open zodat er nog iets meer ventilatie is en dan doet hij het prima op de lage stand met 4 mensen aanwezig.

[ Voor 6% gewijzigd door Pyramiden op 04-05-2024 20:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rikkkurd
faust2016 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:49:
[...]

Heb je ze ook ergens in actie gehoord?
Lijken mooie units. Hoe doe je dat met de woonkamer? Meerdere units? Minimaal aangeraden is 30 m3/h per persoon. Dus als je met 2 zit moet zo'n unit eigk al op z'n max draaien. Vraag me dan of hij nog steeds zo stil is.

Ik ben zelf ook even op speurtocht. Onze woonkamer is 40m2, en als je dan bezoek over de vloer hebt, is één zo'n unit eigenlijk niet voldoende. Jammer dat ze niet een unit met grotere capaciteit hebben.

Op basis van de specs lijkt dat spul van Vantubo ook aardig te zijn.
Ze hebben een grotere unit die in de woonkamer zou kunnen https://vantubo.nl/air/flow_ultra.html, en dan een paar kleinere units voor de bovenverdieping https://vantubo.nl/air/floweasy-wtw.html

Meerprijzen voor ingebouwde CO2 sensor zijn wel fors. Vooral voor de grote variant. Bediening via een app kan me ook gestolen. Heb liever een afstandsbediening oid aan de muur hangen ipv voor alles je telefoon moeten pakken.
Maar goed, is er iemand die ofwel de Vantubo Flow Easy of Ultra variant heeft hangen? Ben benieuwd naar de ervaringen.
Wij gaan er 2 installeren beneden, eentje in de keuken, en eentje in de woonkamer, al is het 1 ruimte.

Boven dan nog 2 in de beide slaapkamers, heb hem nog niet gehoord, maar qua specs is hij heel stil, zal jullie op de hoogte houden als ze geplaatst zijn.

Qua plaatsen heb je alleen een betonboor bedrijf nodig, de rest kun je zelf. Maar wij laten het doen door manders totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:57
Vandaag de Micra 100 opgehaald, en nu blijkt dat er aan de zijkant een doorvoer is waar de stoomkabel doorheen loopt. Dit terwijl er in de handleiding gesproken wordt over een stroomtoevoer via de achterkant. Hier is ook een gat voor op de mouting template. Hebben andere ook een gat met stekker aan de rechterkant van het apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
wheli schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:04:
@Franciesco is de Vita nog veel stiller. Ik vind het jammer dat ze niet 'smart' zijn maar anderzijds is het ongeveer het enige apparaat dat gewoon altijd doet wat het moet doen op het juiste moment. Ik zou Climarad zeker aanraden.
De Vita heb ik nooit gehoord en heb ik zelf niet, dus dat zou ik niet weten.
Ik heb een Sensa V2X en een Ventura V1X.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerbenvl
Franciesco schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:06:
Ah ja, die functie was ik vergeten: dan verbruikt de Sensa 38Watt. Dus hetzelfde als bij jou.

Gevoelsmatig is het debiet op die stand fors hoger dan de gewone max stand. En dus ook veel hoger dan met stand 5. Ik zou het interessant vinden om het debiet op de diverse standen te kunnen meten. Want het zou me niet verbazen als b.v. stand 5 maar rond de helft van het maximale debiet van 125m3/h zit. Maar dat is een inschatting.
Verstopt op de laatste pagina van de Climarad 2.0 installatie handleiding kan je de debieten zien. Ik neem even aan dat deze ook zo gelden voor de Sensa en Vita:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/go4ZYZr9tgb-NjrPl0qFrhDEVHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rt4qalmDOxNE61mellQHHZfK.png?f=fotoalbum_large

Wat ik van een Climarad servicemonteur ooit begreep:
  • Maximaal stand (doorspoelknop) 1x indrukken ~= 90 m3/h
  • Technische maximaal stand (doorspoelknop) 5 seconden indrukken ~= 125 m3/h
Ik twijfel wel of dit klopt. Het geluid wordt zoveel meer dat ik vooraf zelf dacht dat de maximaal stand 125 m3/h was, en de technisch maximaal stand ergens ver daarboven.

Anyway: Out of the box draait het ding dus maar tot 50 m3/h op de auto stand, en maar tot 80 m3/h als je de auto stand omhoog hebt gezet. Begreep dat ze dit zo doen omdat anders veel mensen vinden dat het ding teveel lawaai maakt.

Ik heb de auto stand tot 80 m3/h gezet. Geluid is prima acceptabel. Wat me wel blijft verbazen, wat we hier al regelmatig hebben besproken: dit is voor mij met een gezin met 4 personen voldoende om de CO2 onder de 1200 te houden. Ondanks dat ik dacht dat een 125 m3/h unit aan de kleine kant zou zijn. Maar op die stand draait hij dus niet eens. Hij draait max op 80 m3/h.

[ Voor 5% gewijzigd door Gerbenvl op 12-05-2024 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@Gerbenvl ik heb dezelfde ervaring, hij komt bij mij zelden boven stand 3 (50m³ dus) met 2 volwassenen, een peuter rondrennend en een baby. Als er bezoek is dan gaat hij wel hoger. De spoelknop ingedrukt houden geeft inderdaad echt een wervelwind, erger dan de afzuigkap op max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Gerbenvl welk debiet nodig is zal ook afhangen van het formaat ruimte, de kierdichtheid en natuurlijk de gewenste maximale CO2 gehalte. Deze laatste wil ik zelf normaal gesproken onder de 1000ppm hebben, liever nog iets lager. Met veel bezoek vind ik een wat hogere waarde acceptabel.

De max Auto stand van de Sensa heb ik op stand 4 staan en de CO2 drempelwaarde op 800ppm. Als de handleiding klopt met de praktijk zou dat dan 65m3/h luchtverversing moeten zijn. Daar gaat mijn Sensa dan ook heen als we (2 personen en 2 kleine honden) een tijdje in de keuken zitten. Die 65m3/h zou best kunnen kloppen als je de 25-30m3/h p.p. referentie hanteert. Maar zoals gezegd zou ik het interessant vinden om het eens na te meten.
De keuken is overigens een dichte ruimte van ca 27m2, maar vaak staat de deur naar de aangrenzende werkkamer open en betreft de oppervlakte samen rond de 35m2. Zou de deur naar de hal en zo de bovenverdieping open staan en de ruimte daardoor “groter” worden, dan zal de CO2 waarde duidelijk minder snel toenemen waardoor een lager debiet (voor lange tijd) kan volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Ik heb nu ongeveer 7 maanden een Fresh-R on the wall 120 Premium in gebruik.
Hiervoor last van een slecht binnenklimaat als we niet de ramen of deuren open zetten.

Gisteren merkte ik hetzelfde muffige gevoel als voor de ventilatieunit hing en heb mijn C02 meter er bij gepakt.
Deze gaf 1700ppm aan, terwijl de Fresh-R nog steeds maar 500ppm mat, en dus het debiet niet had verhoogd...
Ik dacht eerst dat het kwam door de airco die sinds een maand boven de ventilatieunit hangt.
Na wat experimenten met de flow van de airco bleek dit ook niet zo te zijn.

Uiteindelijk heb ik het probleem weten te vinden; het epm10-50 filter, wat bij de Premium uitvoering wordt geleverd, zat compleet verstopt!
Toen ik deze er uit haalde was er snel te zien dat de Fresh-R weer goede waarden mat, en de ventilator snelheid omhoog schroefde.
In onderstaande afbeelding goed te zien dat ik rond 10 uut in de avond het filter heb verwijderd, en de Fresh-R hier vrij snel op reageert door het debiet te verhogen..
Groene balkjes zijn de gemeten C02 waarden, de blauwe/turquoise is het debiet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToDgiaGjn8ks0SmNH3m_d_YoehM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wIJcIYp171vL8aJ2ftc3NkB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Sibrand op 13-05-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Laatst online: 15:05
Sibrand schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:50:
Ik heb nu ongeveer 7 maanden een Fresh-R on the wall 120 Premium in gebruik.
Hiervoor last van een slecht binnenklimaat als we niet de ramen of deuren open zetten.

Gisteren merkte ik hetzelfde muffige gevoel als voor de ventilatieunit hing en heb mijn C02 meter er bij gepakt.
Deze gaf 1700ppm aan, terwijl de Fresh-R nog steeds maar 500ppm mat, en dus het debiet niet had verhoogd...
Ik dacht eerst dat het kwam door de airco die sinds een maand boven de ventilatieunit hangt.
Na wat experimenten met de flow van de airco bleek dit ook niet zo te zijn.

Uiteindelijk heb ik het probleem weten te vinden; het epm10-50 filter, wat bij de Premium uitvoering wordt geleverd, zat compleet verstopt!
Toen ik deze er uit haalde was er snel te zien dat de Fresh-R weer goede waarden mat, en de ventilator snelheid omhoog schroefde.
In onderstaande afbeelding goed te zien dat ik rond 10 uut in de avond het filter heb verwijderd, en de Fresh-R hier vrij snel op reageert door het debiet te verhogen..
Groene balkjes zijn de gemeten C02 waarden, de blauwe/turquoise is het debiet. [Afbeelding]
Thnx voor de headsup wij hebben dezelfde fresh-r sinds december en moet de filters nog een keer schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
@Sibrand / @kiefty14 De Fresh-r 120 staat ook nog op mijn lijstje als kanshebber voor onze woonkamer (net als Climarad of wellicht toch centrale oplossing). Los van het gedoe met het filter, ben ik heel benieuwd naar jullie ervaringen tot dusver. Zouden jullie hier iets over willen delen :)?

Ik heb bij Fresh-r zelf overigens ook nog enige twijfel omdat het een product is wat op het oog door een relatief klein bedrijf wordt gemaakt (https://fresh-r.eu/over-ons toont 6 werknemers). Gevoelsmatig geeft dit wat extra risico, als er in de toekomst ondersteuning / onderhoud nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sibrand
  • Nu online
xinq schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:08:
@Sibrand / @kiefty14 De Fresh-r 120 staat ook nog op mijn lijstje als kanshebber voor onze woonkamer (net als Climarad of wellicht toch centrale oplossing). Los van het gedoe met het filter, ben ik heel benieuwd naar jullie ervaringen tot dusver. Zouden jullie hier iets over willen delen :)?

Ik heb bij Fresh-r zelf overigens ook nog enige twijfel omdat het een product is wat op het oog door een relatief klein bedrijf wordt gemaakt (https://fresh-r.eu/over-ons toont 6 werknemers). Gevoelsmatig geeft dit wat extra risico, als er in de toekomst ondersteuning / onderhoud nodig is.
Hij bevalt mij erg goed!
Ik heb redelijk wat rondgekeken en gevraagd naar ventilatie oplossingen in de huiskamer; vorige winter kregen zowel mijn vriendin als ik luchtweg klachten door te weinig ventilatie...

De Climarad wordt, voor zover ik kon vinden, alleen via installateurs verkocht incl. Installatie. Door de drukte in de branche vroegen ze ook forse prijzen voor dit totaalpakket.
De Fresh-R is ook als particulier te bestellen. De installatie is vrij goed zelf te doen in principe. Voor de 2x 160mm gaten in de gevel heb ik wel een betonboorder laten komen, maar dit kostte ook geen fortuin.
Installatie heb ik een dagje gedaan, met twee personen was het waarschijnlijk een stukje sneller gegaan, maar ik ben een dwarse man die het prima alleen kan (de 120 is toch wel lomp om te tillen/manoeuvreren).

Sinds de installatie is het binnenklimaat zo veel fijner.. we hebben op de gure dagen gezellig met zijn tweeën film gekeken hele zondagen; geen enkel probleem.
Zo nu en dan stap ik op een fietstrainer voor de televisie in de woonkamer, na een tijdje hoor je de Fresh-R wat meer zijn best doen. Niet storend, wel merkbaar. Als ik dan wat klaar ben met hijgen zie je de C02 ook vrij rap naar beneden gaan, en de unit weer rustiger draaien.

Als we de huiskamer vol bezoek hebben gaat de ventilatie vrij snel naar standje max; standaard 70 kuub/uur, op verzoek snel aan te passen via wifi door de support. In ons mailverkeer werd me verteld dat er wel wordt gewerkt om parameters ook voor klanten in de webportal aanpasbaar te maken.

Als het bezoek weg is, en we gaan op bed met het raam open dan is het geluid van buiten, door de luchtstroom, wel aanwezig. Zelf heb ik er geen last van.
In een half uurtje begint de unit dan ook wel weer rustiger te draaien.

De communicatie met het bedrijf verliep voor mij erg prettig, soepel en duidelijk. Ik heb wel 100 vragen gesteld geloof ik; allen werden vrij snel beantwoordt door vooral Coen Borren.
Ik was nog even in ons mailverkeer terug aan het scrollen, ik kon alleen het volgende vinden:
In het buitenland wordt de Fresh-r meer in grote projecten verkocht, richting projectontwikkelaars maar ook kantoren. Wel altijd onder de naam Fresh-r hoewel in de Passiefhuis omgeving ook Vaventis, onze bedrijfsnaam wel gebruikt wordt.
Ik dacht ook eens gevraagd te hebben naar de hoeveelheid verkochte units, omdat ik dezelfde twijfels had bij het bedrijf. Coen vertelde me toen dat er een ruime hoeveelheid units was verkocht/geïnstalleerd, maar ik weet alleen niet meer een concreet getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:45

hneel

denkt er het zijne van

wheli schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:29:
Is vrij lastig te vinden, maar hier is de webshop
Deze site lijkt niet meer te werken.

Persoonlijk vind ik het een beetje eigenaardig dat een bedrijf de prijs van hun producten het liefst zo 'geheim' mogelijk wil houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibrand
  • Nu online
hneel schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:33:
[...]

Deze site lijkt niet meer te werken.

Persoonlijk vind ik het een beetje eigenaardig dat een bedrijf de prijs van hun producten het liefst zo 'geheim' mogelijk wil houden.
Via Coen Borren de volgende prijslijst gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gGEBhU7D6LGkXTb91qYXAnUPtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skNTMIUWqJvZ8xtF7QQdNgdI.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was overigens een jaar geleden. Ik had toen via info@fresh-r.eu meer info gevraagd.

[ Voor 11% gewijzigd door Sibrand op 14-05-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
De prijzen zijn inmiddels iets gestegen. Ik ontving het volgende eind april:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QupHVqomjToXuw_VX5T_2mTAFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cj134cfmv5hSkXfXwes7GNeS.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar is het aanbod/types ook gewijzigd.

[ Voor 4% gewijzigd door xinq op 14-05-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:46
oef dat is niet goedkoop die Fresh-R...Climarad heeft ook mooie spullen maar stevig aan de prijs en niet direct door consumenten te koop helaas. Met omweggetje misschien wel maar is wat meer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Inderdaad, net als Climarad niet goedkoop.

Ter vergelijk: de Sensa (qua specs ongeveer gelijk aan de Fresh-r 120 kost €2164 ex btw. Daar komen dan nog wel de muurdoorvoeren en roosters bij. Dan zit je met de reguliere roosters etc op totaal ca €2400 ex btw.
Zitten de muurdoorvoeren en roosters al bij de vermelde prijs van de Fresh-r? Gewoon uit interesse..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xinq
@Franciesco De aanvullende info, zoals bijgesloten bij de prijslijst, voor de volledigheid:
Fresh-rs worden compleet en klaar voor installatie geleverd:

- Installatie-klaar in doos (inregelen niet nodig)
- Buizen en isolatie voor aan- en afvoer van lucht van/naar buiten
- Houten frame wanneer het een 120 In-the-Wall betreft (geleverd in doos met alle houten en metalen onderdelen alsmede schroeven, moet door klant geassembleerd worden)
- Roosters (wit of antraciet of RVS) voor aan de buitenkant, optioneel ‘antieke’ roosters
- Bevestigingsmateriaal
- Vraaggestuurd met CO2 en RH sensoren, temperatuurmeters, dauwpuntprotectie bij Demand, Premium en Compac
- Wifi-antenne voor uitlezen data
- Snoer van 3 meter voor aansluiting op elektriciteit in wandcontactdoos o.i.d., zonder stekker
- Digitale handleidingen voor installatie
- Boor- cq. aftekenmal bij de Compac versies
- Web-applicatie waarop de eigenaar van de Fresh-r grafisch inzicht krijgt in de prestaties (CO2, RH, temperatuur, ventilatievolume, energiebesparing)
- Optioneel: Ultrafijnstoffilter (ePM1-70 is voorheen bekend als F8 volgens EN779:2012) met of zonder sensoren voor de 120 versies en zonder sensoren voor de Compac 90 versie

[ Voor 0% gewijzigd door xinq op 15-05-2024 11:50 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Laatst online: 15:05
xinq schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:08:
Wij hebben de Fresh-r sinds december en merken eigenlijk niet dat die er hangt. Je hoort hem soms wel is maar voor ons niet storend ( lucht verplaatsing) in begin keek ik nog wel regelmatig op de app/webpagina maar nu eigenlijk nooit meer… zelfde als de zonnepanelen. Ik heb voor de Fresh-r gekozen vanwege het design en inbouw verder was het een pre dat ik per toeval er achter kwam dat hier in het dorp er 1 hing bij een installateur en zo eerst even kon aanschouwen voor aanschaf. Deze heeft hem uit eindelijk ook geplaatst.

Ben je handig en of ken je een goede beton boorder kan je het ook zelf. Ik had het gereedschap niet en de muur waar die hangt ging ook maar net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Er zar bij mij uit mn hoofd 22% marge voor de installateur op de levering. Ik had de gaten via een kennis gratis en was 2500 euro incl btw kwijt. Wel ff zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-06 22:17
Een vraag aan de ventilatie experts hier. Ik heb een poos geleden een oude woning gekocht. De woning is sterk verouderd en er dient nogal het een en ander te gebeuren. Een van de dingen die ik ga aanpakken is verduurzaming. Enkelglas wordt HR++ Triple glas, vloer wordt geïsoleerd, spouwmuren worden geïsoleerd en eveneens het dak (of de zoldervloer, ben er nog niet over uit wat gunstiger is). Al met al dus behoorlijk wat en het budget is natuurlijk ook niet oneindig.

Met bovenstaande maatregelen in het achterhoofd is de logische verwachting ook dat er wat gedaan moet worden aan ventilatie. Het is een jaren 60 woning, en heeft dus enkel natuurlijke ventilatie. Het liefst zou ik een centraal WTW systeem aanleggen, maar dat is simpelweg te kostbaar gezien het moeten aanleggen van ventilatiebuizen op de begane grond.

Ik ben dus met onderstaande tussenoplossing gekomen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De tussenoplossing is dus twee decentrale WTW's (denk Ambientika+ Wireless die dan a-synchroon werken), en een 'losse' ventilator op het toilet op de begane grond. Op de boven-etage dan d.m.v. een simpele ventilatiebox op zolder op elke kamer afzuiging (ventilatie C). Op de onder etage komen geen kozijnen met ventilatieroosters, boven wel. Er wordt boven niet verwarmd.

Een ander alternatief zou zijn géén afzuiging op alle kamers, maar nog een decentrale WTW op de overloop bij de trap (en wederom een losse ventilator op de badkamer). Hier ben ik echter geen fan van omdat ik graag wel de slaapkamers wil ventileren maar ook weer te gevoelig ben voor het geluid van een decentrale WTW op de slaapkamer :+

Kortom: is het dus een goede beslissing om onder te werken met decentrale WTW's en boven met een ventilatie C systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
snaggyheadshot schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:35:
[...]

Kortom: is het dus een goede beslissing om onder te werken met decentrale WTW's en boven met een ventilatie C systeem?
D-WTW beneden: potentieel wel. Met hoeveel mensen ben je voor langere tijd in de woonkamer?

C boven: twijfel. Wil je warm of koud slapen? Zit er nu al iets in de badkamer? Wij hebben zelf gekozen voor losse afzuiging op de badkamer. Plus ook gewoon geen roosters in de ramen boven. Alleen met slapen draai-kiep raam op een kier zodat de CO2 niet oploopt. Als het hard waait kleine hier, bij bijna geen wind wat verder open. Werkt prima als er geen gordijnen voor zitten en je koud wil slapen. Rest van de dag geen warmteverlies door de roosters dan.

[ Voor 6% gewijzigd door Gerbenvl op 24-05-2024 11:39 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 27 Laatste