Na weken van vooral het lezen van dit (soms oneindig lijkend

) topic en brochures van alle mogelijke oplossingen, zou ik toch ook graag jullie advies willen inwinnen.
Huidige situatie:
- Woonhuis, bouwjaar 2003, redelijk goed geisoleerd
- Momenteel alleen MV afzuiging in badkamer (Ducobox icm OpenAir co2/rh detectie)
- Frisse lucht via ventilatieroosters (aangeduid op onderstaande tekeningen met rode tekst)
- Ondanks de (naar het lijkt) beperkte ventilatie (op vooral bg) blijft het CO2 niveau daar consequent onder de 1000. Hoewel daar wel heel de dag gewerkt wordt en savonds 'geleefd'. Alleen in de slaapkamer gaat het soms naar 1500ppm maar meestal (omdat we met de deur openslapen) blijft het wel 95% vd tijd onder de 1000. Denk voornamelijk afhankelijk van hoe de wind staat. Af en toe voelt het ook een beetje benauwd aan als ik snachts of sochtends wakker wordt, hoewel er dan niet per se een hoge co2 waarde wordt gemeten als ik later terugkijk.
- Op BG verwarmen we alleen met vloerverwarming, dus hebben alleen radiatoren op de eerste verdieping.
- 99% van de tijd 2 mensen in huis (beide vooral thuiswerkend)
Probleem:
- Geluiden van buiten vind ik af en toe vrij storend
- Voel soms toch wel koude luchtstromen door het huis
- Er is geen makkelijke oplossing voor centrale ventilatiebuizen dus decentrale WTW ventilatie lijkt mij de beste en mooie oplossing
Wensen:
- (Veel) beter geluidswerend dan huidige roosters
- Op termijn zou ik het bestaande glas willen vervangen door triple glas en daarbij geen ventilatierooster meer nodig hoeven hebben.
- Gezien we op eerste verdieping in het kantoor (en wellicht kantoor beneden en in slaapkamer) waarschijnlijk een airco gaan installeren zou het wellicht ook handig zijn als ze ook alleen in stand 'zuigen' gezet kunnen worden zodat de koude lucht beter verspreid kan worden.
- Idealiter in te zien en te regelen via Home Assistant
- Moet er een beetje acceptabel uitzien. Vooral op BG.
- Denk dat alleen units die functioneren als heat exchanger acceptabel zijn, want wil voorkomen dat we last krijgen van het geluid van de unit. Lichte constante white-noise achtige geluiden zijn prima.
BG
Voor de BG hebben we denk potentiële 3 logische plekken voor een ventilatie unit (
Verticaal- of
Horizontaal). Zou mooi zijn als 1 unit voldoende is, maar 2 is wellicht ook een optie.
/f/image/27Xo3qkGRZXquzLMzGp7zd9K.png?f=fotoalbum_large)
Ik vroeg mij voornamelijk af of iemand een mooie oplossing kent die ik in de garage zou kunnen plaatsen waarbij de lucht wordt ingeblazen door een simpel ventiel in de wand naar de keuken (waar DV staat)? Of zou er zelfs iets te fabriceren zijn door het rooster in de plint van de keuken bijv weg te werken? Hoewel daar de WTW wellicht teniet gedaan wordt aangezien de garage niet verwarmd is?
Of is de keuken een slechte plek aangezien daar toch al afzuiging is in de kookplaat tijdens kijken en we daar verder nauwelijks zijn?
1e verdieping
Ook op de slaapkamer hoopte ik eigenlijk dat er een mooie oplossing te verzinnen is door de unit in de 'kastenkamer' er naast te plaatsen met ventiel(en) naar de slaapkamer. Zo niet, dan is ook in de slaapkamer genoeg wand voor een horizontale unit (verticaal wellicht ook). In de kastenkamer zelf is uiteraard geen behoefte om te kunnen ventileren.
In het kantoor hangt een radiator. Maar aangezien die niet altijd warmte krijgt als de BG al op temperatuur is, wil ik gaan bijverwarmen met de airco. Dus weet niet of het verstandig is om die radiator te vervangen door een 2-in-1 radiator+ventilatieunit. Sowieso vind ik het niet erg als er een aparte vent. unit nodig is. Daar is genoeg ruimte voor (sowieso een horizontale).
Tot slot:
Nu twijfel ik steeds weer tussen verschillende oplossingen waardoor ik nu een beetje vastloop. Als iemand goede ervaringen heeft met een installateur/adviseur in regio zuid-holland, houdt ik mij ook aanbevolen. Afhankelijk van het systeem kom ik samen met mijn vader waarschijnlijk een heel eind, maar vooral goed advies is welkom. Wil graag een toekomstbestendige oplossing, dus ook qua budget houdt ik daar uiteraard rekening mee.
Ik hoop dat jullie mij een beetje de goede richting in kunnen sturen en dat ik wellicht ook mogelijke richtingen kan wegstrepen.
Dank alvast!
[
Voor 5% gewijzigd door
xinq op 24-04-2024 19:56
. Reden: verduidelijking ]