Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-05 17:33
Gerbenvl schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:38:
[...]

D-WTW beneden: potentieel wel. Met hoeveel mensen ben je voor langere tijd in de woonkamer?
Er zijn altijd uitzonderingen (visite etc.), maar gemiddeld genomen 2 (of zelfs 1). We werken beiden fulltime en vaak niet op dezelfde tijden. Vandaar dat ik wel verwacht uit te komen met 2 stuks. Natuurlijk wordt buiten het stookseizoen ook regelmatig de tuindeur opgezet verwacht ik zo.
Gerbenvl schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:38:
[...]

C boven: twijfel. Wil je warm of koud slapen? Zit er nu al iets in de badkamer? Wij hebben zelf gekozen voor losse afzuiging op de badkamer. Plus ook gewoon geen roosters in de ramen boven. Alleen met slapen draai-kiep raam op een kier zodat de CO2 niet oploopt. Als het hard waait kleine hier, bij bijna geen wind wat verder open. Werkt prima als er geen gordijnen voor zitten en je koud wil slapen. Rest van de dag geen warmteverlies door de roosters dan.
Badkamer moet volledig gestript worden nog, zit nu alleen een ventilatierooster in. We slapen graag koud maar vinden juist ventilatie in de slaapkamer extra belangrijk. Heb bij windstille nachten vaak het idee dat het niet goed doorwaait (lees: na het opstaan in de ochtend hangt er een muffe geur, lijkt mij toch een teken om iets aan de ventilatie te doen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-05 08:23
snaggyheadshot schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:21:
[...]

Er zijn altijd uitzonderingen (visite etc.), maar gemiddeld genomen 2 (of zelfs 1). We werken beiden fulltime en vaak niet op dezelfde tijden. Vandaar dat ik wel verwacht uit te komen met 2 stuks. Natuurlijk wordt buiten het stookseizoen ook regelmatig de tuindeur opgezet verwacht ik zo.
Ja moet wel lukken dan. Misschien zelfs één. Zou eerst eens gaan meten met een CO2 meter hoe het er nu aan toe gaat.
snaggyheadshot schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:21:
Badkamer moet volledig gestript worden nog, zit nu alleen een ventilatierooster in. We slapen graag koud maar vinden juist ventilatie in de slaapkamer extra belangrijk. Heb bij windstille nachten vaak het idee dat het niet goed doorwaait (lees: na het opstaan in de ochtend hangt er een muffe geur, lijkt mij toch een teken om iets aan de ventilatie te doen :P )
Hier ook hetzelfde. Zou eerst eens gaan meten met een CO2 meter hoe het er nu aan toe gaat voordat je allerlei (dure) systemen gaat plaatsen. Zolder/dak in jaren 60 woning is haast onmogelijk lucht dicht. Geeft ook wat ventilatie.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:52
@snaggyheadshot ja inderdaad, dat is één van de klassieke nadelen van passieve ventilatie: nauwelijks tot geen ventilatie bij weinig wind.

2 Ambientika’s 160 of iets dergelijks zou inderdaad voldoende moeten zijn voor 2 personen. Persoonlijk zou ik niet minder installeren om wat marge te hebben. Eentje levert immers max maar 60m3/h wat overeenkomt met de vuistregel van ca 30m3/h per persoon ventileren. Maar zo’n unit wil je niet vaak op de max hebben draaien.

Is het mogelijk om voor de bovenverdieping wel een centraal wtw systeem te plaatsen? Dus in combinatie met de losstaande units van beneden.
Als de zoldervloer van hout is, dan is het wellicht prima mogelijk om doorvoeren te maken. Afhankelijk van of je zolder alleen als bergruimte gebruikt wordt is het leggen van slangen naar de diverse kamers die er onder liggen dan misschien ook geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
Beste mensen,

Ik was van plan om een Suedwind Ambientika + in mijn tuinkantoor te installeren.

Alleen blijkt dat de pijp een minimumlengte van 250mm heeft (lengte, niet diameter). Terwijl mijn muur 22cm is.

Is dit nog te verhelpen of is er een alternatief?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Atomius de binnenkant van de Ambientika op een 30mm multiplex plaat of iets dergelijks monteren? Dan kom je totaal aan de benodigde diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
rikkkurd schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:01:
[...]

Wij hebben ook een jaren 30 huis en gaan 4 siegenia aeroplus WRG modules plaatsen, hele kleine units van 40*20*15 cm ongeveer, stil, geen fan die aan en uit gaat, maar continue draait.

Hopelijk in juni worden ze geplaatst
Waar heb je die Siegenia WRG modules gekocht? Ik kan ze nergens vinden op internet in webshops.

@Franciesco bedankt, creatieve oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 16:15
Atomius schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:19:
[...]

Waar heb je die Siegenia WRG modules gekocht? Ik kan ze nergens vinden op internet in webshops.

@Franciesco bedankt, creatieve oplossing.
https://shop.siegenia.com...S-WRG/c/shop_aeroplus-wrg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Bedankt! De prijs is wel stukken hoger dan de Ambietika's zo te zien, meer dan het dubbele. Is die meerprijs nog wel goed te praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 16:15
Atomius schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:39:
[...]

Bedankt! De prijs is wel stukken hoger dan de Ambietika's zo te zien, meer dan het dubbele. Is die meerprijs nog wel goed te praten?
Grote voordeel van deze is dat ze niet om en om in en uitblazen. En waarschijnlijk zijn ze een stukje stiller.
Als ze echt heel stil zijn heb ik er wellicht ook oren naar, maar dan heb ik er 2 nodig en is een fresh-r 120 wellicht een betere keus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-05 17:33
Franciesco schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:38:
@snaggyheadshot
Is het mogelijk om voor de bovenverdieping wel een centraal wtw systeem te plaatsen? Dus in combinatie met de losstaande units van beneden.
Als de zoldervloer van hout is, dan is het wellicht prima mogelijk om doorvoeren te maken. Afhankelijk van of je zolder alleen als bergruimte gebruikt wordt is het leggen van slangen naar de diverse kamers die er onder liggen dan misschien ook geen probleem?
:Y Heel eenvoudig zelfs. De zoldervloer is van hout en het plafond van de kamers boven gaan vervangen worden. Ik heb echter twee bezwaren waardoor ik toch naar ventilatie C neig:

- Er is één afvoerkanaal naar buiten beschikbaar momenteel. Een andere zal moeten worden gemaakt. Nu ben ik nog niet helemaal ingelezen wat betreft WTW units installeren, maar ik gok dat er dan een pijp door het dak gemaakt moet worden. Het probleem daarmee is dat het dakbeschot Eterniet (asbesthoudend) platen zijn. Weet niet of ik wil gaan zagen/boren door die platen op de plek waar de ventilatie unit komt te staan :+ Overigens zou een doorvoer door de muur ook mogelijk zijn, maar dat zou ik moeten uitzoeken.

- Maar hoofdzakelijk: meerprijs. Een simpele ventilatiebox is niet heel duur. Een volledige WTW unit wel. En ik vind het dan sonde om een WTW unit enkel en alleen aan te schaffen voor de bovenetage die (bijna) niet wordt verwarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@snaggyheadshot (hoe verzin je het om deze nickname te gebruiken?): met asbest in het dak kan ik me jouw redenatie goed voorstellen. Maar als je een muurdoorvoer kan maken zou ik toch serieus een wtw voor boven overwegen. Het rendement is wat minder bij een onverwarmde bovenverdieping, maar niet nul. De warmte komt immers van beneden en elke graad minder temperatuursverschil tussen boven en beneden helpt om het warmteverlies van beneden naar boven te verminderen.

Daarnaast kun je dan op de verdieping af van de ventilatieroosters (je ging het glas vervangen dacht ik) en dat levert afhankelijk van het soort rooster ook isolatiewinst op. Plus minder geluid van buiten naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ik lees dat de suedwind ambientika ook iets van “cooling” heeft. Kan iemand toelichten wat dit precies is en hoe effectief het in de praktijk is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:47
Atomius schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:01:
Ik lees dat de suedwind ambientika ook iets van “cooling” heeft. Kan iemand toelichten wat dit precies is en hoe effectief het in de praktijk is?
Is hetzelfde als een raam open staat maar dan een fan die de lucht naar binnen forceert, luchtverplaatsing is een beter woord ipv koeling.

Kan mijn freshbox ook op 100% intake zetten of 100% outtake om geen herrie te hebben, leuk als je te lui bent om een raam te openen.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 30-05-2024 18:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:23
Atomius schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:01:
Je kan de luchtstromen instellen naar wens. Dus of je trekt lucht van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten. Als het buiten op een gegeven moment koeler is dan binnen, heb je het liefst die koude lucht in je huis. Maar het is geen airco ofzo, en echt afkoelen zal het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-05 14:50

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Ha D-WTW tweakers,

Ik ben bezig met de zelf-installatie van een climarad ventura maar zit met een vraag rond de muurdoorvoeren. Ze zijn netjes 152mm afwaterend geboord, maar er zitten van die flexibele rubber doorvoeren bij. Dat is een soort harmonica-structuur flexibele buis die zitten al aan het buitendeel getywrapt zat en kan je dus met buitendeel van buiten naar binnen doorvoeren. Maar, onze muur is met een centimeter of 35 totaal van binnenmuur - spouw - buitenmuur terwijl de doorvoer geschikt is voor veel dikkere muren. Mijn vraag is nu: Kort ik die flexibele rubberen doorvoer zelf in? Of stop ik hem gewoon in het gat en prima. Hij komt er wel in, maar de flens die op de binnenmuur komt wordt doordat het rubber zo opeengeduwd zit een fractie naar buiten geduwd. Dat is natuurlijk ook snel opgelost door die flens op de binnenmuur te plakken. Bij twijfel doe ik dat, is veilig en zal prima werken.

De handleiding vind ik er onduidelijk over. Die rept over "knip de doorvoer af op de in stap 1 gemeten muurdikte". Anderzijds is die stap 1nergens beschreven. Zie deze afbeelding uit de handleiding:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WDpoG3x40N9TKXZ8H4tcoC8ztM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6E6tG56T2aD1odKUHMd6YExT.png?f=fotoalbum_large

Handleiding: https://www.climarad.nl/m..._climarad_ventura_v1x.pdf

Wie heeft dit ook gedaan en weet het nog? Kan ik niet begrijpend lezen? :D

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-05 18:10
DualDevil schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:01:
Ha D-WTW tweakers,

Ik ben bezig met de zelf-installatie van een climarad ventura maar zit met een vraag rond de muurdoorvoeren. Ze zijn netjes 152mm afwaterend geboord, maar er zitten van die flexibele rubber doorvoeren bij. Dat is een soort harmonica-structuur flexibele buis die zitten al aan het buitendeel getywrapt zat en kan je dus met buitendeel van buiten naar binnen doorvoeren. Maar, onze muur is met een centimeter of 35 totaal van binnenmuur - spouw - buitenmuur terwijl de doorvoer geschikt is voor veel dikkere muren. Mijn vraag is nu: Kort ik die flexibele rubberen doorvoer zelf in? Of stop ik hem gewoon in het gat en prima. Hij komt er wel in, maar de flens die op de binnenmuur komt wordt doordat het rubber zo opeengeduwd zit een fractie naar buiten geduwd. Dat is natuurlijk ook snel opgelost door die flens op de binnenmuur te plakken. Bij twijfel doe ik dat, is veilig en zal prima werken.

De handleiding vind ik er onduidelijk over. Die rept over "knip de doorvoer af op de in stap 1 gemeten muurdikte". Anderzijds is die stap 1nergens beschreven. Zie deze afbeelding uit de handleiding:[Afbeelding]

Handleiding: https://www.climarad.nl/m..._climarad_ventura_v1x.pdf

Wie heeft dit ook gedaan en weet het nog? Kan ik niet begrijpend lezen? :D
Bij ons is die flexibele slang ingekort. Ik denk niet dat het heel nauw komt. Wel even opletten dat je het niet te kort afknipt.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@DualDevil de muur waar ik mijn Ventura aan heb hangen is met ca 40cm iets dikker dan jouw muur. Maar de muurdoorvoeren zijn bij mij niet ingekort en zitten dus met de volledige lengte in de muur. Dat ging prima en zorgt naar mijn inschatting ook niet voor noemenswaardige extra weerstand ofzo. Als dat bij jou ook in orde lijkt, dan zou ik ze niet inkorten. Anders wel, maar zou wel een paar cm marge hanteren om ze iig niet te kort te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Jonnekerood schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 01:27:
Wij gaan het dak in ons oude boerderijtje laten isoleren om de zolder ook echt kunnen gaan ga ruiken. Daar hoort natuurlijk ventilatie ook bij. Het dak begint op 40 cm van de voer. De ruimte is lang. 14,5m en 6,7m breed. Die willen we zo houden en dus niet opdelen in kamertjes.

Is decentrale balansventilatie dan een optie?

Ik lees dat dat dan zo hoog mogelijk zou moeten zitten, maar snap de redenatie niet.
[...]
Wij zitten met een vergelijkbare afweging. Ik wil een decentrale WTW ventilator installeren maar kan hem eigenlijk niet hoger kwijt dan 50cm boven de vloer.

Heb jij uiteindelijk de decentrale ventilatie zo laag aangebracht? Hoe bevalt dat?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
RichieB schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:49:
[...]

Wij zitten met een vergelijkbare afweging. Ik wil een decentrale WTW ventilator installeren maar kan hem eigenlijk niet hoger kwijt dan 50cm boven de vloer.

Heb jij uiteindelijk de decentrale ventilatie zo laag aangebracht? Hoe bevalt dat?
Onze sensa v2x hangt 10cm boven de vloer en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Anticky schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:21:
[...]
Heb net ook drie Ghost 160 wireless decentrale ventitators gekocht bij ITEC, er zijn ook meer leveranciers maar deze is een stuk goedkoper dan de sudwind, twee zijn reeds geinstalleerd en draaien goed en in feite is de naam anders maar het product is precies hetzelfde als de sudwind ambitieka, allebei gemaakt in Italie

https://www.itecluchtrein...nservice/bedrijfsgegevens
[...]
Hoe zijn deze ventilator bevallen afgelopen winter? Ik ben me aan het oriënteren en kom ook op deze uit. Ze zien er inderdaad exact hetzelfde uit als de Südwind Ambitieka maar zijn feitelijk de O.ERRE Ghost 160. Misschien komen die gewoon uit dezelfde fabriek? O.ERRE maakt ook de nog stillere ICON serie, maar die zijn een beetje te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Wij hebben een ~40 jaar oud huis gekocht met alleen roosters als ventilatie. Het extra comfort van een decentrale wtw spreekt mij aan. Een centraal systeem lijkt me nog te complex, een decentraal systeem per verdieping zou ideaal zijn.

Het gehele huis wordt gestript en de kozijnen worden vervangen. In veel ruimtes komt ook een verlaagd plafond.

Daarom een aantal vragen waar ik zelf niet goed uit kom:
- werkt 1 zo’n compacte unit op een woonkamer van bijvoorbeeld 70m2? Of moet hij dan veel te hard blazen om nog comfortabel en stil te zijn?
- ik zie decentrale systemen die in het plafond kunnen, dat spreekt mij heel erg aan maar de meeste hebben dan een hoogte van 30cm wat nooit in een normaal verlaagd plafond kan?
- weet iemand een goede adviseur in de regio Veenendaal die eens mee kan denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Dank @Franciesco en @Djvdb! Heb ze uiteindelijk wel wat ingekort om het geheel strak te krijgen, maar dat werkte prima. Unit hangt en is amper hoorbaar. Zijn er nog dingen die ik na installatie zou moeten doen of instellen?

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
DualDevil schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:54:
Dank @Franciesco en @Djvdb! Heb ze uiteindelijk wel wat ingekort om het geheel strak te krijgen, maar dat werkte prima. Unit hangt en is amper hoorbaar. Zijn er nog dingen die ik na installatie zou moeten doen of instellen?
Ik heb de luchtkwaliteit op z'n hoogst gezet. Verder geen instellingen veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
FFF schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:32:
Wij hebben een ~40 jaar oud huis gekocht met alleen roosters als ventilatie. Het extra comfort van een decentrale wtw spreekt mij aan. Een centraal systeem lijkt me nog te complex, een decentraal systeem per verdieping zou ideaal zijn.

Het gehele huis wordt gestript en de kozijnen worden vervangen. In veel ruimtes komt ook een verlaagd plafond.

Daarom een aantal vragen waar ik zelf niet goed uit kom:
- werkt 1 zo’n compacte unit op een woonkamer van bijvoorbeeld 70m2? Of moet hij dan veel te hard blazen om nog comfortabel en stil te zijn?
- ik zie decentrale systemen die in het plafond kunnen, dat spreekt mij heel erg aan maar de meeste hebben dan een hoogte van 30cm wat nooit in een normaal verlaagd plafond kan?
- weet iemand een goede adviseur in de regio Veenendaal die eens mee kan denken?
Decentrale units zijn meestal voor 1 en soms 2 (aangrenzende) ruimtes, niet voor een hele verdieping. Voor het laatste kom je meer uit op een kleine centrale unit.

De oppervlakte van een ruimte is mijn inziens niet zo relevant. Al rekent het bouwbesluit daar wel voornamelijk mee. Zelf hecht ik meer waarde aan de vuistregel van 25-30m3/h luchtverversing per persoon op de “normaalstand”. Dus met b.v. standaard 4 personen in een ruimte heb je dan minimaal 100m3/h nodig. Dus een of meerdere units die dat kunnen halen, en dan liefst niet op zijn maximale stand vanwege (inderdaad) het geluid. En het is ook fijn om wat marge te hebben bij visite etc.
Daar is al veel over geschreven in dit topic, dus met ff teruglezen zul je dat vaker tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
DualDevil schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:54:
Zelf heb ik de CO2 grens van de Ventura op 800ppm ingesteld, stond (staat?) default op 1000ppm wat ik te hoog vind.
Daarnaast heb ik de basisventilatie aangezet zodat de Ventura altijd op een laag debiet ventileert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Franciesco schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:23:
[...]

Zelf heb ik de CO2 grens van de Ventura op 800ppm ingesteld, stond (staat?) default op 1000ppm wat ik te hoog vind.
Daarnaast heb ik de basisventilatie aangezet zodat de Ventura altijd op een laag debiet ventileert.
Is dat dan wat ik hoor als ik de unit motoren hoor bedienen. Een soort duidelijk hoorbare motorgeluiden. Dan ga ik ook basis ventilatie aanzetten. Staat het default gedrag en hoe je hem moet instellen nog in een installateur handleiding of iets dergelijks beschreven? Ik heb het hier wel eens gevonden, zal nog eens zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-05 20:57
DualDevil schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:46:
[...]

Is dat dan wat ik hoor als ik de unit motoren hoor bedienen. Een soort duidelijk hoorbare motorgeluiden. Dan ga ik ook basis ventilatie aanzetten. Staat het default gedrag en hoe je hem moet instellen nog in een installateur handleiding of iets dergelijks beschreven? Ik heb het hier wel eens gevonden, zal nog eens zoeken.
Staat onderaan in de TS :D

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Haha klopt het toch dat ik het wel eens ergens gelezen had xD Bedankt @wheli

Edit: Maar dit is maar een klein deel van de mogelijke instellingen zonder installateur. Ik lees verspreid door dit topic allerlei toetsencombinaties en instellingen die aan te passen zijn, maar ik pas ze met wisselend succes toe. Hebben jullie die dingen zelf bij elkaar gepuzzeld of bestaat er ergens gewoon een PDFje met het overzicht?

[ Voor 68% gewijzigd door DualDevil op 03-06-2024 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@DualDevil zelf heb ik een klein documentje gemaakt met de onderstaande 3 opties voor de Ventura:

>> lang indrukken en ingedrukt houden: CO2 niveau instellen met + en -
1200-1000-800-600-400ppm (lampjes van boven naar onder)

Auto + >> lang indrukken en ingedrukt houden: max Auto debiet instellen met + en -

Auto knop lang indrukken en dan knippert het auto lampje 2x: in- of uitschakelen basisventilatie:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Held @Franciesco, ik moet nu alleen nog wat doen aan de gordijnen die al te veel de luchtstroom in de weg zitten en dan kom ik er met deze instellingen zeker. Meer dan dit heb ik ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Djvdb schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:37:

Tijdens mijn zoektocht ben ik nog tegen het DreamHûs aangelopen. De TU delft doet hier oa onderzoek naar de energiebesparing van de Fresh-R. Ik heb ze gemaild en gevraagd of ze de data en bevindingen willen delen. Als ik hier meer info over heb zal ik het hier delen. Lijkt mij een mooie aanvulling voor de startpagina.
Helaas hebben ze het afgelopen winter niet goed kunnen meten. Ik neem na volgende winter weer contact met ze op, to be continued…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natashannek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-05 11:11
Heeft iemand hier in de regio Den Haag de Climarad Ventura of Climarad Sensa hangen die ik zou mogen bezichtigen? Ik zit heel de tijd te twijfelen of ik centraal moet gaan ventileren (met de nodige verbouwing) of toch decentraal. Ik lees eigenlijk hier dat de Ventura muisstil is en de Sensa wel het nodige geluid geeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natashannek
  • Laatst online: 25-05 11:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8EQkkybm_KSEhYNmgbfvNSdfFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6ZaP0snktfZawzryOJn7FXG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit heel erg met de mogelijkheden voor decentrale ventilatie en ik vind Climarad nog redelijk duur maar ik denk dat dit een betere optie is. Lijkt het jullie verstandig om op de plaats van de pijl een Climarad Ventura te installeren of een Sensa? Ik ben wel gevoelig voor geluid. De Ventura V1D (in combinatie met mijn slaapkamer naar de woonkamer) op de plek van het kruisje gaat helaas niet lukken omdat de muur niet uitkomt op buiten. Ik denk om die reden daarom nu aan een S-fan in mijn slaapkamer (hoe luidruchtig is deze?!) en een BKT-fan in mijn badkamer. In de keuken heb ik een inductieplaat met recirculatie. Dit lijkt mij opzich wel voldoende? Vooral ook omdat de woonkamer hieraan grenst.

Zijn in dat geval nog raamroosters nodig aan de ramen van de keukenzijde, studiekamer en andere slaapkamer? Ik wil namelijk niet teveel aan apparatuur installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
[quote]Franciesco schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:12:
@DualDevil zelf heb ik een klein documentje gemaakt met de onderstaande 3 opties voor de Ventura:

>> lang indrukken en ingedrukt houden: CO2 niveau instellen met + en -
1200-1000-800-600-400ppm (lampjes van boven naar onder)

Geldt dit ook voor de Sensa en bedoel je dat 1200 het lampje naast de - is of juist naast de + ?

[ Voor 3% gewijzigd door FrancD op 04-06-2024 22:03 ]

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@FrancD Voor De Sensa is het soortgelijk. Daarbij is het lampje aan de - kant de laagste CO2 (400ppm) en aan de rechter kant (bij de + knop) de hoogste stand.

Opties voor de Sensa:

>> lang indrukken: boost mode (maximaal ventilatiedebiet)

Huisje knop lang indrukken: CO2 niveau instellen met + en - (lampje van rechts naar links: 1200-1000-800-600-400ppm)

Huisje + >> lang indrukken: max Auto debiet instellen met + en -. Daarna weer huisje + >> lang indrukken

Auto knop lang indrukken: in- en uitschakelen basisventilatie. Na inschakelen staat er “basisventilatie” in het display.

@wheli als aanvulling op de TS kun je misschien dit bericht en mijn bericht op 4 juni over de Ventura instellingen pinnen voor betere vindbaarheid in dit topic?

[ Voor 4% gewijzigd door Franciesco op 11-06-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@natashannek in mijn ervaring is de Ventura een stuk stiller dan de Sensa (ik heb beide units). De Sensa is op elke stand hoorbaar. Dus als de geluidsproductie belangrijk is, dan zou ik zeker de Ventura verkiezen boven de Sensa.

Met de S-fan heb ik geen ervaring mbt de geluidsproductie, maar @JeroenTheStig en @Rikri wel. Zie eerdere berichten van hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

natashannek schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:17:
Heeft iemand hier in de regio Den Haag de Climarad Ventura of Climarad Sensa hangen die ik zou mogen bezichtigen? Ik zit heel de tijd te twijfelen of ik centraal moet gaan ventileren (met de nodige verbouwing) of toch decentraal. Ik lees eigenlijk hier dat de Ventura muisstil is en de Sensa wel het nodige geluid geeft..
Vlaardingen hangt mijn Ventura, pas net. Ik ben nog niet helemaal tevreden met werking en instellingen, maar dat komt vast goed. Je mag wel eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Hoe snel reageert jullie Ventura dan op verhoogde co2 waarden? Ik had hem zojuist op 800 staan en max auto op 4 en dan nog loopt co2 op tot 1200 voordat de unit serieus ingrijpt. Is die interval gewoon vrij laag waardoor hij soms echt minuten tot halve uren achterloopt of hoort dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@DualDevil de Ventura reageert inderdaad wat traag. Bij mij (met instelling op 800ppm) loopt het CO2 niveau ook op boven die waarde. Dan is de Ventura al wel aan het optoeren, maar dat gaat vrij langzaam waardoor de CO2 nog een tijdje verder toeneemt: meestal tot iets boven de 1000ppm waarna het weer langzaam afneemt.

Je kunt het optoeren zien aan het stroomverbruik (Auto stand):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FR9f_AAPzVfeIqh5tZiAMT80tWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MaZqW7zfKt4btF91UpcpjlAC.png?f=fotoalbum_large

Als er gordijnen dichtbij de Ventura hangen, dan kan dat de CO2 meting beïnvloeden. De CO2 sensor zit in de Ventura standaard aan de linker bovenkant gemonteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Mijn Ghost 160 APP decentrale WTW ventilatoren zijn bezorgd. Ik heb er eentje even getest, maar de gaten in muren worden pas volgende week geboord.

Het is exact dezelfde unit als de Ambientika Smart, maar dan €149 goedkoper. Zelf de app is exact hetzelfde als die van de Ambientika Smart.

Ik had even wat moeite met hem instellen. Dit kwam doordat mijn Wifi netwerk op 2.4GHz en 5GHz zit met dezelfde naam. Daar kan hij niet tegen. Dus nu heb ik een netwerk aangemaakt op alleen 2.4GHz, daarna werkte het meteen.

De app geeft luchtvochtigheid, temperatuur en luchtkwaliteit aan. Voor de Ambientika Smart is er een python client, ik ga kijken of ik die aan kan passen voor de Ghost 160 APP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
Franciesco schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:13:
@DualDevil de Ventura reageert inderdaad wat traag. Bij mij (met instelling op 800ppm) loopt het CO2 niveau ook op boven die waarde. Dan is de Ventura al wel aan het optoeren, maar dat gaat vrij langzaam waardoor de CO2 nog een tijdje verder toeneemt: meestal tot iets boven de 1000ppm waarna het weer langzaam afneemt.

Je kunt het optoeren zien aan het stroomverbruik (Auto stand):

[Afbeelding]

Als er gordijnen dichtbij de Ventura hangen, dan kan dat de CO2 meting beïnvloeden. De CO2 sensor zit in de Ventura standaard aan de linker bovenkant gemonteerd.
Wij hebben dit opgelost met een externe co2 sensor. Die hangt nu in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Ik moet toch nog nieuwe kozijnen en gordijnen, ik los het wel op met een iets handiger plaatsing van die gordijnen. Je hebt anders toch ook in je huis wel veel onhandige vermenging (schone lucht die direct afgevoer wordt, dat is immers wat de meting verstoord) waaroor je debiet hoger zal moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Ik heb hier nog een leuk ESP32 project gevonden voor de Ambientika Active+ / Wireless waarmee je er zelf een online variant met app van kan maken. Voor de echte tweaker dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Het lijkt me toch niet goed te gaan. Ik kijk nu naar mijn Ventura die is ingesteld op 800 ppm, die bij 650 ppm meting (en die klopt met optoeren best aardig) nog altijd volle bak draait en 5 lampjes toont als ik op het auto knopje druk. Iets "overshoot" lijkt me prima, maar hij is echt al een uur ruim onder 800?

Geen gordijnen oid in de buurt.

[ Voor 5% gewijzigd door DualDevil op 09-06-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:16
Ik ben bezig met de verduurzaming van mijn ouderlijk huis (spouwmuurisolatie, vloerisolatie, HR++ glas, warmtepomp). De glasboer drukt overal ventilatieroosters in de ramen, maar denk dat er veel te winnen valt met goede ventilatie. Zowel op luchtkwaliteit als op rendement. Is een jaren 70 huis zonder actieve ventilatie voorbereiding, begane grond met open keuken van circa 45m2 en woont 1 persoon (mijn moeder:)). Doel is om CO2 vraaggestuurd te ventileren op max 1.200 ppm. Budget is 2.000 EUR incl installatie.

Heb dit topic goed doorgenomen en zie ruwweg drie opties.

Keep-it-simple
  • 2x Ambientika Wireless+ met 1x CO2 sensor wallpanel. Totale kosten circa 1.400 EUR aanschaf + 300 EUR installatie
  • 2x Blauberg VENTO Expert A50-1 met 1x een CD-1 CO2 sensor / bediening. Circa 1.800 EUR aanschaf en 300 EUR installatie
Simpel, effectief maar lager rendement door passief keramisch element ipv echte WTW. Doet zo'n 30m3 op halve capaciteit. Kan aan elke kant van de huiskamer een unit kwijt (12 meter afstand) voor optimale doorstroom. Geluid zal wel loslopen met 25 dB en het wisselen van richting valt in een woonkamer wel weg in de leefgeluiden. Mijn zorg zit vooral effectiviteit / onbalans gedurende de winter. Dan is ventilatie het meest nodig, maar levert het het minste debiet door ontbreken voorverwarmer.

Step-it-up
  • 1x Siegenia Aeroplus WRG Smart. Circa 1.300 EUR aanschaf + 200 EUR installatie.
  • 1x Brink Air 70 Plus + CO2 sensor. Circa 2.100 EUR aanschaf + 200 EUR installatie.
  • 1x Blauberg Freshpoint 200-E Pro. Circa 1.100 EUR aanschaf + 200 EUR installatie
De continue eenbuis-ventilatoren met continue WTW stroom. De Brink is al een oud beestje (en duurr), maar de Aeroplus WRG en de Freshpoint zijn net op de markt op aanzienlijk lagere prijspunten. De Freshpoint heeft zelf een kleine pre-heater tbv voorkomen onbalans in de winter. Doet zo'n 35 tot 45 m3 op halve capaciteit. Mijn grootste zorg bij deze units is de geluidsdruk - meerdere kleine ventilatoren in zo'n compacte setup is gevoelig voor herrie. Wel lekker compact en simpel - alles in 1 apparaat.

Full-size
  • 1x Blauberg Freshbox 100 met pre-heater. Circa 1.700 in aanschaf + 300 installatie
  • 1x Vantubo Flow Ultra Elite. Circa 2.400 in aanschaf + 300 installatie
  • 1x Fresh-R 90-D Compac On-the-Wall. Circa 2.500 in aanschaf + 300 installatie
Full-size apparaten met flink meer capaciteit en separate aanvoer / afvoer. Ben best gecharmeerd van de Freshbox en de Fresh-R, maar stevig aan de prijs en wel echt een grote bak in je woonkamer. Je zou verwachten dat geluid dan geen issue meer is, maar blijft bij beide ook aanwezig en soms hinderlijk. Door overdimensionering (in dit geval 1 persoon huishouden) zal ie wel op laag vermogen kunnen draaien dus relatief stil. Doet zo'n 45 tot 50 m3 op halve capaciteit.

Voor 2000 EUR kan je in alledrie de categorieën goed shoppen. Er springt voor mij ook geen overduidelijke winnaar uit, al hebben Blauberg Freshpoint 200 en de Blauberg Freshbox 100 mijn voorkeur vanwege installed base, features en goed ontwikkelende app.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
DualDevil schreef op zondag 9 juni 2024 @ 20:15:
Het lijkt me toch niet goed te gaan. Ik kijk nu naar mijn Ventura die is ingesteld op 800 ppm, die bij 650 ppm meting (en die klopt met optoeren best aardig) nog altijd volle bak draait en 5 lampjes toont als ik op het auto knopje druk. Iets "overshoot" lijkt me prima, maar hij is echt al een uur ruim onder 800?

Geen gordijnen oid in de buurt.
Eerder heb ik van Climarad gehoor dat de standaard hysteresis instelling van de Ventura 200 is. Dat zou dan naar verluidt betekenen dat bij een CO2 instelling van 800ppm, hij tot 600ppm gaat en dan pas terug toert.
Of dit daadwerkelijk klopt weet ik niet*, maar het zou wel verklaren wat jij gemerkt hebt.

*Mijn max Auto stand is 3 en daarbij komt de Ventura in mijn geval voor zover ik gezien heb niet onder de 900ppm. Dus als hij eenmaal opgetoert is (setpoint 800ppm), dan blijft hij ook draaien op die max Auto stand tot een uur ofzo nadat we de woonkamer verlaten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Clock schreef op zondag 9 juni 2024 @ 20:17:
Ik ben bezig met de verduurzaming van mijn ouderlijk huis (spouwmuurisolatie, vloerisolatie, HR++ glas, warmtepomp). De glasboer drukt overal ventilatieroosters in de ramen, maar denk dat er veel te winnen valt met goede ventilatie. Zowel op luchtkwaliteit als op rendement. Is een jaren 70 huis zonder actieve ventilatie voorbereiding, begane grond met open keuken van circa 45m2 en woont 1 persoon (mijn moeder:)). Doel is om CO2 vraaggestuurd te ventileren op max 1.200 ppm. Budget is 2.000 EUR incl installatie.

Keep it simple
  • 2x Ambientika Wireless+ met 1x CO2 sensor wallpanel. Totale kosten circa 1.400 EUR aanschaf + 300 EUR installatie
  • 2x Blauberg VENTO Expert A50-1 met 1x een CD-1 CO2 sensor / bediening. Circa 1.800 EUR aanschaf en 300 EUR installatie
Simpel, effectief maar lager rendement door passief keramisch element ipv echte WTW. Doet zo'n 30m3 op halve capaciteit. Kan aan elke kant van de huiskamer een unit kwijt (12 meter afstand) voor optimale doorstroom. Geluid zal wel loslopen met 25 dB en het wisselen van richting valt in een woonkamer wel weg in de leefgeluiden. Mijn zorg zit vooral effectiviteit / onbalans gedurende de winter. Dan is ventilatie het meest nodig, maar levert het het minste debiet door ontbreken voorverwarmer.

Step-it-up
  • 1x Siegenia Aeroplus WRG Smart. Circa 1.300 EUR aanschaf + 200 EUR installatie.
  • 1x Brink Air 70 Plus + CO2 sensor. Circa 2.100 EUR aanschaf + 200 EUR installatie.
  • 1x Blauberg Freshpoint 200-E Pro. Circa 1.100 EUR aanschaf + 200 EUR installatie
De continue eenbuis-ventilatoren met continue WTW stroom. De Brink is al een oud beestje (en duurr), maar de Aeroplus WRG en de Freshpoint zijn net op de markt op aanzienlijk lagere prijspunten. De Freshpoint heeft zelf een kleine pre-heater tbv voorkomen onbalans in de winter. Doet zo'n 35 tot 45 m3 op halve capaciteit. Mijn grootste zorg bij deze units is de geluidsdruk - meerdere kleine ventilatoren in zo'n compacte setup is gevoelig voor herrie. Wel lekker compact en simpel - alles in 1 apparaat.

Full-size
  • 1x Blauberg Freshbox 100 met pre-heater. Circa 1.700 in aanschaf + 300 installatie
Full-size apparaten met flink meer capaciteit en separate aanvoer / afvoer. Ben best gecharmeerd van de Freshbox en de Fresh-R, maar stevig aan de prijs en wel echt een grote bak in je woonkamer. Je zou verwachten dat geluid dan geen issue meer is, maar blijft bij beide ook aanwezig en soms hinderlijk. Door overdimensionering (in dit geval 1 persoon huishouden) zal ie wel op laag vermogen kunnen draaien dus relatief stil. Doet zo'n 45 tot 50 m3 op halve capaciteit.

Voor 2000 EUR kan je in alledrie de categorieën goed shoppen. Er springt voor mij ook geen overduidelijke winnaar uit, al hebben Blauberg Freshpoint 200 en de Blauberg Freshbox 100 mijn voorkeur vanwege installed base, features en goed ontwikkelende app.

Wat zouden jullie doen?
Welke ik in ieder geval links zou laten liggen is de Blauberg Vento: de max capaciteit van 50m3/h vind ik gewoon te weinig. De Brink is wel erg duur voor wat hij te bieden heeft.
De Blauberg Freshpoint 200-E Pro en Freshbox 100 klinken mij als acceptabele opties voor een 1 persoons huishouden en zijn redelijk geprijsd.
Maar misschien is de Vents Micra 100 ERV dan ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@Clock nog nagedacht over tweedehands? Ik weet niet of @Djvdb lang heeft moeten wachten op marktplaats? Maar ze komen af en toe wel online. Ik zou dat denk ik doen om toch een luxe alles in één met groot debiet te hebben binnen je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Franciesco schreef op zondag 9 juni 2024 @ 20:50:
[...]

Welke ik in ieder geval links zou laten liggen is de Blauberg Vento: de max capaciteit van 50m3/h vind ik gewoon te weinig. De Brink is wel erg duur voor wat hij te bieden heeft.
De Blauberg Freshpoint 200-E Pro en Freshbox 100 klinken mij als acceptabele opties voor een 1 persoons huishouden en zijn redelijk geprijsd.
Maar misschien is de Vents Micra 100 ERV dan ook een optie?
Die Vento's staan ook niet boven aan mijn lijstje. Voor hetzelfde geld heb je een volwaardige continue WTW met zelfde of meer capaciteit waarvoor je maar 1 gat hoeft te maken / stroom te trekken.

De Blauberg Freshpoint ziet er goed uit, maar moeilijk te krijgen (heb Ventilatieshop.nl mailtje gestuurd) en nog geen ervaringen / reviews te vinden... De Blauberg Freshbox is stiekem ook alweer 6 tot 8 jaar oud.

[ Voor 3% gewijzigd door Clock op 09-06-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
wheli schreef op zondag 9 juni 2024 @ 20:58:
@Clock nog nagedacht over tweedehands? Ik weet niet of @Djvdb lang heeft moeten wachten op marktplaats? Maar ze komen af en toe wel online. Ik zou dat denk ik doen om toch een luxe alles in één met groot debiet te hebben binnen je budget.
Zeker een optie - heb vanmorgen nog even gekeken op Marktplaats maar stond niks op helaas. Ik zal een alert aanmaken om op de hoogte te blijven.

In hoeverre worden deze investeringen gedekt door ISDE subsidies of warmtefonds lening? Je ziet overal in duurzaamheids land gestunt met subsidiebijdrages, maar in deze niche is het heel stil.

En allemaal kleine producenten zonder B2C verkoopkanaal. Nog geen duidelijke winnaar qua merk en type apparaat. Ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Clock voor ventilitatieunits met wtw geldt helaas geen subsidie. Of dergelijke units in aanmerking komen voor een warmtefondslening weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
wheli schreef op zondag 9 juni 2024 @ 20:58:
Nope, ik zag er toevallig laatst nog eentje staan. Gewoon alert op mp aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
DualDevil schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:28:
[...]

Edit: Maar dit is maar een klein deel van de mogelijke instellingen zonder installateur. Ik lees verspreid door dit topic allerlei toetsencombinaties en instellingen die aan te passen zijn, maar ik pas ze met wisselend succes toe. Hebben jullie die dingen zelf bij elkaar gepuzzeld of bestaat er ergens gewoon een PDFje met het overzicht?
Gek genoeg zijn alleen de oudere Climarad 2.0 gebruikershandleidingen vrij compleet.

Enige opties die daar niet in staan zijn:
  • Koelingfunctie uit/aanzetten: maar dit hebben niet veel toestellen. En dit is dan weer te vinden in de Climarad Care handleiding helemaal onderaan.
  • Op technisch max vermogen ventileren: maximaal (doorspoel) knop 5 seconden inhouden. Dit heb ik in niet één instructie gevonden. Maar maakt zoveel lawaai dat dit denk ik meer een technisch test ding is.
  • Het debiet bij de auto stand instellen staat duidelijker steeds in de installatie handleiding. (laatste pagina)

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
FFF schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:32:
[...]
[...]
Mijn ervaring is dat CO2 zich door een open ruimte toch wel verspreid. 1 grote unit (Climarad) voor +-/ 50m2 gaat hier iig prima.

[...]

Wat zouden jullie doen?
Wat ik zou doen: Zou nergens roosters nemen en dan eerst eens een goede CO2 meter erin zetten. Op basis daarvan kijken of je iets gaat doen.

Jaren 70 en dan ook nog één persoon. Jaren 70 is zeker niet luchtdicht gebouwd. Hoeveel uur per dag is die ene persoon thuis in de woonkamer? Als het een beetje een grote woonkamer is dan vraag ik me af of je CO2 überhaupt boven de 1200 komt in zo'n huis met één persoon? Zeker als die persoon niet de hele dag in de woonkamer zit.

Let zonder roosters wel even op met een afzuigkap. Neem aan dat die er wel in zit? Die zal ergens lucht moeten kunnen aanzuigen. Bij mij gaat de woonkamer deur dan even op een kier. Boven (dak) is er zoveel niet luchtdicht dat dat prima werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Gerbenvl op 10-06-2024 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clock

Keep-it-simple

Step-it-up

Full-size

Wat zouden jullie doen?
Ik heb me nu drie dagen lopen inlezen op specsheets, klantervaringen en wat bedrijven gesproken. Blijft een relatief kleine, gesloten markt waarbij veel loopt via installateurs die er eigenlijk ook maar weinig kijk op hebben. De markt is gebaat bij dezelfde B2C benadering en transparantie die je sinds een tijdje nu in zonnepanelen en warmtepompen ziet.

Ik twijfel tussen de simpele oplossing (2x Ambientika's - laagste kosten, grootste installed base) of de high-end oplossing (Fresh-R Compac - hoge kosten, meest volwassen oplossing). De compacte all-in-one systemen (Aeroplus, Brink, Zehnder) voelen een beetje als net-niet. Lage capaciteit, veel geluid, best prijzig, moeilijk verkrijgbaar.

Wellicht is de Fresh-R met z'n 2.400 EUR (excl installatie) dan wel overkill en ben je net zo goed af met 2x Ambientika's met een losse CO2 sensor. Already a hell of a lot better dan passieve raamroosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Gerbenvl schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:44:
[...]

Mijn ervaring is dat CO2 zich door een open ruimte toch wel verspreid. 1 grote unit (Climarad) voor +-/ 50m2 gaat hier iig prima.

[...]

Wat ik zou doen: Zou nergens roosters nemen en dan eerst eens een goede CO2 meter erin zetten. Op basis daarvan kijken of je iets gaat doen.

Jaren 70 en dan ook nog één persoon. Jaren 70 is zeker niet luchtdicht gebouwd. Hoeveel uur per dag is die ene persoon thuis in de woonkamer? Als het een beetje een grote woonkamer is dan vraag ik me af of je CO2 überhaupt boven de 1200 komt in zo'n huis met één persoon? Zeker als die persoon niet de hele dag in de woonkamer zit.

Let zonder roosters wel even op met een afzuigkap. Neem aan dat die er wel in zit? Die zal ergens lucht moeten kunnen aanzuigen. Bij mij gaat de woonkamer deur dan even op een kier. Boven (dak) is er zoveel niet luchtdicht dat dat prima werkt.
Thanks! De huidige luchtkwaliteit is al niet top, en ben bang dat met alle extra isolatie die we er nu instoppen de laatste kiertjes wel gaat dichten. Daarnaast is het regime altijd geweest: buiten koud -> roosters dicht. Dus wil wel iets van acceptabele actieve ventilatie borgen. Temeer omdat er nu ook een hond door het huis wandelt.

Het het geval van die Ambientika's plaats ik er wel 2 die in samenwerking afzuigen / binnenblazen. Eentje in de keuken, andere voorin de woonkamer (12 meter afstand). Lijkt me dat de verse lucht zich dan netjes verspreid door de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Weet iemand wat in de Ambientika API het veld nightAlarm zou kunnen betekenen? Ik heb 4 ventilatoren en had ze eerst allemaal op Auto staan. De ruimtes zijn nog vrij vochtig en dat geeft de app (en API met het veld humidityAlarm) ook aan. nightAlarm was voor alle 4 False. Ik heb nu een ventilator op Smart gezet en een andere op Extraction en deze beide zetten nu nightAlarm op True. Ik kan in de handleiding van de app de term "night alarm" ook niet vinden.

Edit: de nacht en ochtend hebben het antwoord gegeven. nightAlarm staat waarschijnlijk voor de twilight sensor die detecteert dat het nacht is. In de kinderslaapkamer werd dit automatisch geactiveerd vanuit de Auto modus. De ventilator draaide toen ook op de laagste stand (onhoorbaar). Een uur later ging ik zelf naar bed maar in onze slaapkamer draaide de ventilator nog hoorbaar op de middelste stand. Ik heb toen hem via de app op Night modus gezet. Vanochtend kreeg ik hem daar niet meer uit. Hij bleef terug springen naar Night, waarschijnlijk omdat het nogal bewolkt is en dus vrij donder in de kamer. Pas rond 10:30 ging het nightAlarm uit en kon ik weer een andere modus kiezen.

[ Voor 42% gewijzigd door RichieB op 14-06-2024 10:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
Om dit draadje niet te veel te vervuilen heb ik een nieuw topic gemaakt voor het ontwikkelen van software voor de Ambientika Smart: Domotica voor Ambientika decentrale WTW ventilatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:31

faust2016

You yes have my shirt

rikkkurd schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:12:
[...]

Wij gaan er 2 installeren beneden, eentje in de keuken, en eentje in de woonkamer, al is het 1 ruimte.

Boven dan nog 2 in de beide slaapkamers, heb hem nog niet gehoord, maar qua specs is hij heel stil, zal jullie op de hoogte houden als ze geplaatst zijn.

Qua plaatsen heb je alleen een betonboor bedrijf nodig, de rest kun je zelf. Maar wij laten het doen door manders totaal.
Is het ondertussen al geinstalleerd? Ik heb een heel plan gemaakt om toch voor centraal te gaan, maar twijfel nu weer beetje vanwege de hoeveelheid ruimte die we opofferen voor zo'n centrale unit. Voornaamste reden van twijfel is geluid in de slaapkamer.

Ik denk nu aan ofwel een centrale oplossing, ofwel beneden een Climarad van een of andere vorm, en voor de 2 slaapkamers + werkkamer een Vantubo Flow easy, en wellicht voor de badkamer een goedkopere optie als de Suedwind ambientika

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:55
faust2016 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:13:
[...]

Is het ondertussen al geinstalleerd? Ik heb een heel plan gemaakt om toch voor centraal te gaan, maar twijfel nu weer beetje vanwege de hoeveelheid ruimte die we opofferen voor zo'n centrale unit. Voornaamste reden van twijfel is geluid in de slaapkamer.

Ik denk nu aan ofwel een centrale oplossing, ofwel beneden een Climarad van een of andere vorm, en voor de 2 slaapkamers + werkkamer een Vantubo Flow easy, en wellicht voor de badkamer een goedkopere optie als de Suedwind ambientika
Ze zijn besteld, maar installatie moet nog komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
rikkkurd schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:59:
[...]

Ze zijn besteld, maar installatie moet nog komen
Net gehoord dat ze a.s. vrijdag geplaatst gaan worden.
Ik zal dan een update geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quwamege
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 17-10-2024
DriesLec schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:17:
[...]

Helaas nog nergens te vinden. Zie Vents Breezy, exact hetzelfde van dochterbedrijf.
Ook nog niet te vinden helaas, ga m ook meteen kopen als ik het ergens vind, zal het hier ook posten indien ik de 1e ben.
Heb jij ondertussen een Breezy weten te vinden? Ik ben ook geïnteresseerd, alleen vraag ik me af of er een mogelijkheid is om fijnere luchtfilters te installeren. Ik woon aan een drukke weg en vind G3 net wat te grof. Ik kan niet zo terugvinden of het mogelijk is om daar bv. een F7 filter in te hangen.

Heeft iemand anders daar ervaring mee?

Veel dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven88
  • Laatst online: 21:23
rikkkurd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:34:
[...]

Net gehoord dat ze a.s. vrijdag geplaatst gaan worden.
Ik zal dan een update geven.
Ik ben benieuwd naar de opties voor dergelijke units, en benieuwd of ze al werken? :)

Ben aan het onderzoeken of dit een goede optie is ten opzichte van de units die omschakelen na 90 sec.
Kan nergens echt vinden hoe hard de klik is van het omschakelen, dus heel moeilijk te beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-05 23:05
Sven88 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:27:
[...]

Ik ben benieuwd naar de opties voor dergelijke units, en benieuwd of ze al werken? :)

Ben aan het onderzoeken of dit een goede optie is ten opzichte van de units die omschakelen na 90 sec.
Kan nergens echt vinden hoe hard de klik is van het omschakelen, dus heel moeilijk te beoordelen.
Mijn Blauberg vento 2 units klikken helemaal niet bij het omschakelen. De lucht stroom wordt even onderbroken en dan begint hij weer. Dus als hij lag genoeg staat om de luchtstroom niet te horen hoe je het omschakelen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Hmm ik was best tevreden met mijn Ventura die sinds juni hangt, maar nu dus 4 weken later begon hij overdag een vreemd tikkend geluid te maken. Nu, paar uur later, is het weer weg. Heb al even gebeld om een service verzoek aan te maken, maar twijfel nu hoe daarmee om te gaan...enerzijds wil ik graag dat het gezien wordt (4000 euro kosten voor dat ding, nog geen 4 weken oud...) anderzijds nu geen merkbaar issue meer dus twijfel hoe zinnig dat nog is. Heb wel een filmpje gemaakt waarop het hoorbaar is, dus daarover geen twijfel.

[ Voor 5% gewijzigd door DualDevil op 26-06-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
DualDevil schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:45:
Hmm ik was best tevreden met mijn Ventura die sinds juni hangt, maar nu dus 4 weken later begon hij overdag een vreemd tikkend geluid te maken. Nu, paar uur later, is het weer weg. Heb al even gebeld om een service verzoek aan te maken, maar twijfel nu hoe daarmee om te gaan...enerzijds wil ik graag dat het gezien wordt (4000 euro kosten voor dat ding, nog geen 4 weken oud...) anderzijds nu geen merkbaar issue meer dus twijfel hoe zinnig dat nog is. Heb wel een filmpje gemaakt waarop het hoorbaar is, dus daarover geen twijfel.
Als je zeker weet dat het eerst niet was, en later ontstaan is, dan zal ik dat altijd een melding van maken. Weinig apperaten veranderen hun gekuidjes e.d. in de loop van de tijd zonder dat er 'iets' veranderd is. En dat is meestal een negatieve verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@DualDevil inderdaad, beter nu al melden. Of eventueel wachten tot het nog een keer gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rikkkurd
De Siegenia Aerotube WRG hangen en bevallen goed,
Het grootste voordeel voor ons is dat ze ook geluidswerend zijn aangezien we aan een drukke weg wonen, en inderdaad met en zonder dat ze geplaatst zijn, we horen niets aan extra geluid door de muur, dat wordt heel netjes tegengehouden.

Ze maken wel geluid, je hebt ze ideaal op halve kracht draaien, dan zijn ze mooi stil, de connectie met de app werkt ook prima, al ben ik nog even aan het kijken hoe ik ze aan home assistant kan koppelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cooRyxpD_ToZdIaKS4WXXjLFxgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N37XR2HEvrGadm4RTdcpQjJ6.jpg?f=fotoalbum_large
Het draadje nog even op maat maken en meeschilderen in de muurkleur.

Wat ik niet eerder heel bewust had meegekregen is de mogelijkheid om de warmteterugwinning uit te schakelen. in dat geval draait het keramisch element niet rond en kan je dus koelen/verwarmen met de buitenlucht. Dat is op dit moment zeer welkom aangezien we nog geen airco's geplaatst hebben (al kan dat natuurlijk alleen 's nachts als de temperatuur buiten ook lager is, overdag wil je juist de warmteterugwinning aan hebben staan zodat de warmte van buiten niet binnen komt.

[ Voor 50% gewijzigd door rikkkurd op 27-06-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@rikkkurd Hangt hij niet te veel in de hoek? Volgens de installatiehandleiding moet je 40cm afstand houden tot de muur en plafond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SE1HE97LdyKqLwEvohQqKxOTktM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fTnkAqjlMBnZ2pB8kXQQzoRY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
Ik heb de andere modellen wel verder van de plafonds/muren vandaan gehouden.
Maar niet alles in huis gaat om de optimale werking van de ventilatie, maar ook praktisch gebruik van de kamer is belangrijk. We hebben een sierlijst die de luchtstroom ombuigt over het plafond. Maar inderdaad de plaatsing is het beste in het midden van de ruimte, praktisch is anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Franciesco schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:15:
@DualDevil inderdaad, beter nu al melden. Of eventueel wachten tot het nog een keer gebeurt.
Gelijk volgende dag al weer hoorbaar. Helaas, maar moet dus even monteur voor komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik vind het lastig om tussen alle posts een beetje een idee te krijgen welke ik het beste kan nemen. Misschien hebben jullie een idee dan:

De situatie:
We hebben vochtproblemen in het soutterain, waarbij water vanuit de grond komt na lange tijd regen. De vloer heeft een egalinelaag bovenop oude zandcement wat nu kapot aan het gaan is. Op meerdere plekken slaat het zout uit, en op die plekken raakt de egalinelaag los.

De TLDR; vraag
Welke optie is het beste voor een decentrale WTW, met bestuurbare instellingen? (programmeren, esp32 is geen probleem), maar autonoom werken is ook fijn. Idee is om zelf met kwaliteitsmeters te checken en daarop te acteren. Oppervlakte is ongeveer 40m2, m3 is lastiger, maar is minder dan verwacht rond deze oppervlakte. Plafond is misschien net 2m10 hoog.

Relatief veel vocht, dus iets lager instellen dan 55% is wel gewenst, maar als deze middels een esp32/remote of IR in te stellen is, is dat ook een optie. Geluid is minder een issue. Inbouwruimte is beperkt, het moet naast een buitendeur worden geinstalleerd. Beide kanten 40cm afstand van "deur - WTW - hoek", is een uitdaging :9.

Geen vast budget, maar wel onder de 1k liefst.

Ik zat zelf te kijken naar de reeks van de eerste lijst van @Clock . Bij het lezen van @RichieB , lijkt me Ambientika ook een oplossing (dan niet de smart, want in die ruimte is het altijd donker, wil niet dat 'ie zomaar afslaat :Y) ). De vraag is dan, wat is wijsheid :)

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben.

Achtergrond informatie

Sinds we alle deuren hebben laten vervangen (de kozijen en ramen komen nog), hebben we deze optrekkend vochtproblemen. Dat optrekkende vocht was er altijd natuurlijk wel, maar nu is het een probleem. Na meerdere kanten van verschillende vakmensen te hebben gehoord, is het een ventilatie issue met meerdere facetten;

Geconstateerde oorzaken:
- Nieuwe deuren isoleren (te goed)
- Deur naar kamer heeft ook een tochtvaldorpel
- De betonnen 'bak' is lek
- Er is te weinig ventilatie in het soutterain
- De vloer kan niet ademen
- De spouwmuren houden ook teveel vocht vast
- Mechanische ventilatie uit de woonkamer is afgedopt en kan niet dus ook de kelder mee afzuigen
- voortuin heeft geen 'damwand' tegen de buitenmuur, en de tuinaarde zit deels tegen de muur, direct
- we doen de was in het soutterain, niet op zolder

Over de mogelijke oplossingen:
- Mechanische ventilatie misschien weer terug, al is dat lastig
- Tochvaldorpel gaat 'eruit' (laten we niet meer invallen)
- Egalinelaag gaat van de vloer af, we schuren deze en coaten die met een ademende verflaag + 50cm op de muren
- We maken paar extra tochtgaten buiten voor de spouwmuur om meer te luchten, en bekijken of er andere luchtwegen wellicht verstopt zitten
- Eventueel zuigende grond buiten die tegen de muur aan zitten, maken we een extra vochtwerende wand tussen (halfopen, of dicht, zodat niet alles meer opgezogen wordt door de bakstenen)
- ontvochtiger neerzetten

Eerdere overwegingen
Ik dacht eerst aan een mechanische ventilatie, maar die zuigt vooral aan of af. We hebben ook een resin-3d printer daar staan, en veel stof, en vocht van de was die we daar doen. Het reguleren zonder heel veel warmte te verliezen (vloerverwarming is niet geisoleerd, en het souterain is te laag om ook nog isolatie aan plafond te maken, + onhandigheid buizen) dat het beste idee lijkt, naast alle bovengenoemde oplossingen, om actief te ventileren. We hebben nu een ontvochtiger staan, maar dat is vooral leuk voor de was, en niet voor continue gebruik (ook veel Watt). Momenteel nog vaak legen, al moet ik deze nog plaatsen bij een afvoer.

Wat het meest duidelijke oplossing dus is, is een decentrale WTW. Behoudt de warmte, en helpt de vloer te ontvochtigen, verse lucht ivm resin printer en stof, minder afhankelijk van andere ventilatie systemen. Mochten jullie nog andere tips/suggesties hebben dan een WTW, hoor ik dat ook graag.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clock
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Fresh-R Compac 90 on-wall. Kreeg te weinig gevoel bij effectiviteit van de Ambientika's (WTW "tot" 85%) en de 1-gats continue oplossingen hebben een te lage capaciteit / hoge geluidsdruk. De Fresh-R is proven technology met slimme sturing - voelde het beste.

Prijs is 3.499 incl installeren / gaten boren via Alpha Ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Clock Hoeveel ventilatoren heb je geplaatst voor die prijs? Ik heb 4x O.ERRE Ghost 160 App zelf geplaatst, alleen het boren uitbesteed voor zo’n €2000 totaal.

Ik moet wel zeggen dat het reguleren van het vocht me tegen valt. Voordat vorige week de zomer begon moest ik toch nog mijn ontvochtigers erbij aanzetten om onder de 70% te blijven. Het percentage zakte wel veel sneller en er wordt minder vocht in de bak opgevangen. Dus het helpt wel maar ik vraag me af of het in de herfst en winter afdoende is om alleen de ventilatoren aan te laten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaoh
Voor mijn dochters slaapkamer ben ik gegaan voor een 1 gats Blauberg Vento v2. Deze draait nu standaard op 30% bij haar, dat kan je wel horen op 20% niet meer, maar zij is slechthorend. De ruimte heeft verder geen ventilatie dan een kleine kier onder de deur. Nu blijft de kamer snachts onder de 1000 ppm. Dat is een 3x4m kamer met dus 1 persoon erin zonder andere ventilatie.
Onze slaapkamer met raam op kier en roosters en grotere kieren naar de ruimte waar centrale afzuigen plaatsvind komt daar ook op, met twee volwassen (ook veel grotere ruimte).
Dus ik ben er erg tevreden mee, ivm bestaand gat (daarom die keus) nu een prima ventilatie wat een stuk minder geluid veroorzaakt dan de buiten geluiden met open raam zouden opleveren en de wtw werkt merkbaar tegen tocht gevoel. Ik zou eens een db meter erbij zetten.

Dus ik snap de afweging voor grotere capacitijd oplossingen, maar de 1 buis oplossingen zijn in aanvullende maatregelen een hele handige optie.
Wij hebben er nu 3 (slaapkamer dochter, thuiskantoor en huiskamer die ook roosters en afzuiging heeft) en aan de basis geluiden waren we heel snel gewend.

In de huiskamer zit hij omdat in de zithoek geen roosters zaten, en het kon een dode crculatie hoek zijn. Dat is hiermee helemaalopgelost, en soms een boost omdat er een geur bron is geweest levert een prettige optie op zo een punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@gitaarwerk Wij hebben een serre met een vergelijkbaar vochtprobleem. Niet zozeer via de vloer maar de enkelsteense muren zijn permanent vochtig. Een actieve ontvochtiger helpt prima, maar ik vraag me af of de WTW ventilator die helemaal overbodig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

RichieB schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:07:
@gitaarwerk Wij hebben een serre met een vergelijkbaar vochtprobleem. Niet zozeer via de vloer maar de enkelsteense muren zijn permanent vochtig. Een actieve ontvochtiger helpt prima, maar ik vraag me af of de WTW ventilator die helemaal overbodig maakt.
Eens,.. bij ons is het begonnen bij het plaatsen van beter geisoleerde deuren en de was helpt niet mee. Ik denk dat meerdere maatregelen en manier om het weg te nemen is wegventileren. De WTW is eigenlijk een plus om wat lucht te verversen. Een MV is ook een oplossing, maar denk dat de meerprijs het wel waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
RichieB schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:55:
@Clock Hoeveel ventilatoren heb je geplaatst voor die prijs? Ik heb 4x O.ERRE Ghost 160 App zelf geplaatst, alleen het boren uitbesteed voor zo’n €2000 totaal.

Ik moet wel zeggen dat het reguleren van het vocht me tegen valt. Voordat vorige werk de zomer begon moest ik toch nog mijn ontvochtigers erbij aanzetten om onder de 70% te blijven. Het percentage zakte wel veel sneller en er wordt minder vocht in de bak opgevangen. Dus het helpt wel maar ik vraag me af of het in de herfst en winter afdoende is om alleen de ventilatoren aan te laten.
Voor die prijs heb ik 1 hele ventilatie unit voor de woonkamer met een capaciteit van 90m3 per uur. Uiteraard prijziger dan de alternatieve 1-gats alternating flow oplossingen, maar is dan ook ander product. CO2 sturing, continue flow, driedubbele capaciteit, etc.

Heb het gefinancieerd uit het Warmtefonds samen met andere verduurzamingsmaatregelen (HR++ glas, spouwisolatie, vloerisolatie, warmtepomp, vervanging meterkast) voor 19K uitgesmeerd over 20 jaar (78 euro/maand). Dit vereist installatie door een erkende installateur en bewezen conformiteit op 90% efficiency. Heb geen installateur gevonden die dit kon/wilde doen voor de 1-gats oplossingen - dat is toch veelal zelf installeren.

Ook nog steeds een prima basic oplossing, maar niet geschikt voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Na mijn eerder verhaal is nu wel een wijziging waar ik beter over moet nadenken. We zijn ook bezig met nieuwe kozijnen. Ik wil voor triple glas gaan ivm ook geluidsisolatie van buiten (aan het water doe vervolgens weer aan een weg ligt dat enorm veel geluid draagt). Maar een WTW is prima voor 1 ruimte, maar de ventilatie moet nu voor rest ergens vandaan komen,.. kozijnenman zei: prima als je ventilatieroosters wilt, maar, dan heb je niet veel meer aan triple glas voor je geluidsisolatie, dus wat wil je. Nu bedenk ik me, een MV ook beneden zetten, maar garen boren en dan op die manier ventilatie naar binnen,… Dat kan ook misschien met een WTW. maar dan hebben we denk ik meer volume /uur nodig.

Hebben jullie hier ervaring mee? misschien valt sit buiten scope van het topic,… dan ga ik rustig aan eens de andere lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:47
@gitaarwerk Als geluid jouw probleem is dan centraal WTW aanleggen.
Triple glas en raamroosters gaan niet goed samen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

mr_evil08 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:22:
@gitaarwerk Als geluid jouw probleem is dan centraal WTW aanleggen.
Triple glas en raamroosters gaan niet goed samen.
Thanks! Dat moet ‘m dan maar gaan worden gok ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderenzo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-05 23:06
Ik zit hier al een tijdje met tussenpozen mee te lezen maar ondertussen toch wel de knoop doorgehakt voor installatie.

Zit te denken aan een Ventura, maar zou deze heel graag eens zien en horen in een thuissituatie. Wij wonen in Zuid-Limburg, is er toevallig iemand in dit topic met een Ventura die daar in de buurt woont en waar we eens zouden mogen komen kijken/luisteren? Eventueel zou omgeving Roermond of Raalte ook goed kunnen aangezien daar (schoon)ouders wonen. Zou top zijn als een Ventura eigenaar hier open voor zou staan, reactie mag via PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:11
Iemand een goede (budget) tip voor een decentrale WTW unit met een diameter <125mm?

- Wil er rond de €200-300 voor uitgeven
- Ruimte van ca. 24m2/50m3
- Muur is 21cm dik (houtskeletbouw)

Toepassing is voor in de berging/kelder die verder geen andere wijze van natuurlijke ventilatie heeft behalve een raam/deur openzetten.
De ruimte is in gebruik als thuisbioscoop dus wel prettig om het CO2 en vochtgehalte binnen de perken te houden.

Aantal opties op ventilatieland en ventilatieshop gezien maar voor muren van minimaal 260 of 300mm dik.
Vantubo heeft ook opties vanaf 220mm dik volgens hun website (Recduo), dit zou ik nog wel kunnen overbruggen met een houten plaat van 1cm dik mooi op maat gezaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@Peule_P Voor de Ambientika / O.erre Ghost zijn er verlengstukken te koop voor als je muur te dun is:

5cm EAN: 0606707646772
10cm EAN: 0606707585033

Deze zijn wel voor 160mm ventilatoren, maar 125mm moeten veel harder draaien voor dezelfde luchtverplaatsing, dus ik raad je aan dat te heroverwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDDR
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-05 15:31
Peule_P schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:14:
Iemand een goede (budget) tip voor een decentrale WTW unit met een diameter <125mm?

- Wil er rond de €200-300 voor uitgeven
- Ruimte van ca. 24m2/50m3
- Muur is 21cm dik (houtskeletbouw)

Toepassing is voor in de berging/kelder die verder geen andere wijze van natuurlijke ventilatie heeft behalve een raam/deur openzetten.
De ruimte is in gebruik als thuisbioscoop dus wel prettig om het CO2 en vochtgehalte binnen de perken te houden.

Aantal opties op ventilatieland en ventilatieshop gezien maar voor muren van minimaal 260 of 300mm dik.
Vantubo heeft ook opties vanaf 220mm dik volgens hun website (Recduo), dit zou ik nog wel kunnen overbruggen met een houten plaat van 1cm dik mooi op maat gezaagd.
Ik ben heel benieuwd waar je op uit gaat komen, ben zelf namelijk ook op zoek naar een unit (waarschijnlijk 2) voor houtskeletbouw. Ietsje grotere ruimte wel in totaal, een kleine 40m2 / 100m3 verdeeld over 3 geschakelde ruimtes. Ik dacht er nu zelf aan in de buitenste 2 van de 3 ruimtes een unit te hangen, welke is alleen nog de vraag. Ook is mijn muur ietsje dikker, 22,7cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Ik heb uiteindelijk de Vantubo Recduo besteld, 100mm in de base uitvoering (dus zonder de remote etc.)
Aantal redenen maar vooral de prijs, het is immers ook maar voor de berging/kelder waar af en toe in de avond een filmpje wordt gekeken gezien de ruimte dienst doet als thuisbioscoop (tijdelijk).

Gewoon op een vaste stand instellen en geen omkijken naar, rest van het klimaat meet ik met een Awair Element dus als het niet voldoende blijkt te zijn kan ik de WTW altijd in de hogere stand zetten.
Heb ook voor de 100mm variant gekozen ipv de 160mm omdat er reeds een 125mm buis naar buiten is en ik daar de 100mm WTW in wil plaatsen ipv een nieuwe 160mm doorvoer te boren.
Mocht ik met mijn muurdikte van 21cm niet uitkomen kan ik er altijd nog een houten plaat van 1cm onder zetten of voor een dergelijk verlengstuk gaan zoals door RichieB aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander75
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-07-2024
Heeft iemand een idee wie de Brink Air 70 voor mij kan installeren? Ik begrijp dat er een flinke doorvoer nodig is om dit te realiseren. Daarnaast wil ik het systeem in meerdere ruimtes laten installeren. Het zou om een diameter van 270 mm moeten gaan. Ik heb ook naar Climarad gekeken, maar ik vind het behoorlijk duur: https://alphaventilatie.n...%2015.000%20kwijt%20zijn.. Volgens deze site kan het € 3000 per ruimte kosten. Heeft iemand betere opties met kleinere doorvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
sander75 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:47:
Heeft iemand een idee wie de Brink Air 70 voor mij kan installeren? Ik begrijp dat er een flinke doorvoer nodig is om dit te realiseren. Daarnaast wil ik het systeem in meerdere ruimtes laten installeren. Het zou om een diameter van 270 mm moeten gaan. Ik heb ook naar Climarad gekeken, maar ik vind het behoorlijk duur: https://alphaventilatie.n...%2015.000%20kwijt%20zijn.. Volgens deze site kan het € 3000 per ruimte kosten. Heeft iemand betere opties met kleinere doorvoeren?
Misschien kan je beter je situatie even schetsen met een plattegrond, wat je hebt gemeten met bv een co2 meter en wat je doel is?
De brink air 70 heeft maar één gat nodig maar wel een enorm gat en doet zoals de naam al aangeeft max 70m³. Dat is in veel gevallen ruim onvoldoende. En als ik het me goed herinner moest je bij Brink nog het eea bijbestellen waardoor de prijs flink Steef tov alleen den unit zelf. Ik heb voor climarad gekozen omdat die 120 m³ op max kan ventileren en dus prijs per m³ lager uitkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
wheli schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:22:
[...]

Misschien kan je beter je situatie even schetsen met een plattegrond, wat je hebt gemeten met bv een co2 meter en wat je doel is?
De brink air 70 heeft maar één gat nodig maar wel een enorm gat en doet zoals de naam al aangeeft max 70m³. Dat is in veel gevallen ruim onvoldoende. En als ik het me goed herinner moest je bij Brink nog het eea bijbestellen waardoor de prijs flink Steef tov alleen den unit zelf. Ik heb voor climarad gekozen omdat die 120 m³ op max kan ventileren en dus prijs per m³ lager uitkwam.
Ja precies hetzelfde hier. Met alles er op en er aan is de Brink gewoon erg duur voor een unit met dat debiet. Daarom heb ik hem ook laten varen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
Voor degene die het interessant vinden. Je kunt aan de climarad sensa en ventura een externe co2 sensor koppelen. In deze handleiding staan de instructies hoe je de climarad en co2 sensor in koppelmodus zet.

De climarad pakt dan het gemiddelde van de 2 sensoren (volgens climarad monteur). Wij hebben sinds een aantal weken een co2 sensor in de zithoek. Onze sensa hangt aan de andere kant van de woning in de keuken. We merken duidelijk dat hij sneller aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Djvdb schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:35:
Voor degene die het interessant vinden. Je kunt aan de climarad sensa en ventura een externe co2 sensor koppelen. In deze handleiding staan de instructies hoe je de climarad en co2 sensor in koppelmodus zet.

De climarad pakt dan het gemiddelde van de 2 sensoren (volgens climarad monteur). Wij hebben sinds een aantal weken een co2 sensor in de zithoek. Onze sensa hangt aan de andere kant van de woning in de keuken. We merken duidelijk dat hij sneller aanslaat.
Heel interessant! De CO2 sensor van Climarad zelf neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
wheli schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:12:
[...]

Heel interessant! De CO2 sensor van Climarad zelf neem ik aan?
Yes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 17:35
Ik heb centrale mechanische ventilatie. Mijn partner heeft last van hooikoorts en nu dacht ik eraan om in de slaapkamer een decentrale wtw te plaatsen die alleen de lucht inblaast. Het rooster en het raam hou ik dan dicht.

Weet iemand of deze combinatie kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@hydex Alleen inblazen met een decentrale wtw levert geen wtw rendement op. En is dus eigenlijk alleen decentrale type C ventilatie.
Je zult dan moeten kijken naar een unit die geschikt is voor goede fijnstoffilters/pollenfilters.

Heb je ook al wel eens overwogen of een centraal wtw systeem mogelijk is? Die kun je ook uitrusten met fijnstoffilters/pollenfilters. Dan heb je meteen een oplossing voor de gehele woning i.p.v. alleen de slaapkamer. Want de vraag is of een systeem+filter voor de slaapkamer voldoende gaat werken als de rest van de woning op de huidige manier geventileerd blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaoh
hydex schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 06:56:
Ik heb centrale mechanische ventilatie. Mijn partner heeft last van hooikoorts en nu dacht ik eraan om in de slaapkamer een decentrale wtw te plaatsen die alleen de lucht inblaast. Het rooster en het raam hou ik dan dicht.

Ik heb ook centrale mechanische ventilatie en het hele gezin helaas hooikoorts. Normaal staan de wtw units met filters op recup stand en bieden in de kamers genoeg frisse lucht in combinatie met de centrale unit op lage stand. Bij hoog intensief gebruik, koken, douche veel bezoek, zet ik ze op inblazen terwijl de centrale unit harder uitblaast.
Via een smart home oplossing heb ik ze aan elkaar hangen. Dus gebeurd automatisch.
De kamers met wtw units p deze manier meteen schonere lucht en hebben alle ramen en roosters dicht. De kamers waar nog geen decentrale units zitten meten minder schone lucht. Daar staan nog wel roosters open.

Wij hebben merkbaar minder last van hooikoorts en muggen 😉.

Ik wil binnenkort die andere kamers om wtw units laten plaatsen, ik hoop dat die kamers dan net zo goed gaan werken als de kamers die het al hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
Kaoh schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:08:
[...]

Ik heb ook centrale mechanische ventilatie en het hele gezin helaas hooikoorts. Normaal staan de wtw units met filters op recup stand en bieden in de kamers genoeg frisse lucht in combinatie met de centrale unit op lage stand. Bij hoog intensief gebruik, koken, douche veel bezoek, zet ik ze op inblazen terwijl de centrale unit harder uitblaast.
Via een smart home oplossing heb ik ze aan elkaar hangen. Dus gebeurd automatisch.
De kamers met wtw units p deze manier meteen schonere lucht en hebben alle ramen en roosters dicht. De kamers waar nog geen decentrale units zitten meten minder schone lucht. Daar staan nog wel roosters open.

Wij hebben merkbaar minder last van hooikoorts en muggen 😉.

Ik wil binnenkort die andere kamers om wtw units laten plaatsen, ik hoop dat die kamers dan net zo goed gaan werken als de kamers die het al hebben.
Bedankt voor je reactie, welke wtw units gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
Franciesco schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:32:
@hydex Alleen inblazen met een decentrale wtw levert geen wtw rendement op. En is dus eigenlijk alleen decentrale type C ventilatie.
Je zult dan moeten kijken naar een unit die geschikt is voor goede fijnstoffilters/pollenfilters.

Heb je ook al wel eens overwogen of een centraal wtw systeem mogelijk is? Die kun je ook uitrusten met fijnstoffilters/pollenfilters. Dan heb je meteen een oplossing voor de gehele woning i.p.v. alleen de slaapkamer. Want de vraag is of een systeem+filter voor de slaapkamer voldoende gaat werken als de rest van de woning op de huidige manier geventileerd blijft.
Ja wel aan gedacht, maar is een enorme verbouwing. Het probleem van de hooikoorts treed vooral ‘s nachts op bij het slapen (verstopte neus) dus vandaar dat ik eerst aan de slaapkamer zat te denken. Ik twijfel nog of het een wtw moet zijn of alleen een ventilator met hepa filter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
hydex schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 06:56:

Ja dat kan bijvoorbeeld met een brink sonair. Wij doen dit ook op de slaapkamer. Je spreekt dan niet van decentrale wtw maar decentrale ventilatie. https://www.brinkclimates...ssingen/ventilatie/sonair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
FDDR schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:38:
[...]

Ik ben heel benieuwd waar je op uit gaat komen, ben zelf namelijk ook op zoek naar een unit (waarschijnlijk 2) voor houtskeletbouw. Ietsje grotere ruimte wel in totaal, een kleine 40m2 / 100m3 verdeeld over 3 geschakelde ruimtes. Ik dacht er nu zelf aan in de buitenste 2 van de 3 ruimtes een unit te hangen, welke is alleen nog de vraag. Ook is mijn muur ietsje dikker, 22,7cm.
Dit weekend de Recduo 100 'base' ontvangen en gisteren geinstalleerd, moet zeggen dat het product goed en solide aandoet, installatie ook een fluitje van een cent en met het base model kun je (d.m.v. een jumper) tussen 2 snelheden kiezen.
Voor mijn doel helemaal prima en exact wat ik zocht, laat maar 24/7 draaien in een ruimte die verder geen enkele natuurlijke aanvoer/afvoer van frisse lucht is.

Wil je luxer en sturen op luchtvochtigheid, met een remote is dat ook mogelijk met de duurdere modellen, ook meerdere units aan elkaar koppelen en samen laten werken schijnt mogelijk te zijn volgende de handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaoh
hydex schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:33:
[...]

Bedankt voor je reactie, welke wtw units gebruik je?
Omdat het aanvulling van de lucht kwaliteit is naast de central afzuiging heb ik voor Blauberg Vento v2 gekozen, paste bij de kamers zonder roost de oude gaten en heeft alle wifi features waardoor hij nu netjes via het smart home is aangestuurd. Co2 sensor kan ook als sturing aanschaft worden, niet gedaan door de al aanwezige sensors in die kamers via het smart home platform.
Pagina: 1 ... 23 ... 27 Laatste