Ik vind het lastig om tussen alle posts een beetje een idee te krijgen welke ik het beste kan nemen. Misschien hebben jullie een idee dan:
De situatie:
We hebben vochtproblemen in het soutterain, waarbij water vanuit de grond komt na lange tijd regen. De vloer heeft een egalinelaag bovenop oude zandcement wat nu kapot aan het gaan is. Op meerdere plekken slaat het zout uit, en op die plekken raakt de egalinelaag los.
De TLDR; vraag
Welke optie is het beste voor een decentrale WTW, met bestuurbare instellingen? (programmeren, esp32 is geen probleem), maar autonoom werken is ook fijn. Idee is om zelf met kwaliteitsmeters te checken en daarop te acteren. Oppervlakte is ongeveer 40m2, m3 is lastiger, maar is minder dan verwacht rond deze oppervlakte. Plafond is misschien net 2m10 hoog.
Relatief veel vocht, dus iets lager instellen dan 55% is wel gewenst, maar als deze middels een esp32/remote of IR in te stellen is, is dat ook een optie. Geluid is minder een issue. Inbouwruimte is beperkt, het moet naast een buitendeur worden geinstalleerd. Beide kanten 40cm afstand van "deur - WTW - hoek", is een uitdaging

.
Geen vast budget, maar wel onder de 1k liefst.
Ik zat zelf te kijken naar de reeks van de eerste lijst van @
Clock . Bij het lezen van @
RichieB , lijkt me Ambientika ook een oplossing (dan niet de smart, want in die ruimte is het altijd donker, wil niet dat 'ie zomaar afslaat

). De vraag is dan, wat is wijsheid
Ik hoop dat jullie een antwoord hebben.
Achtergrond informatie
Sinds we alle deuren hebben laten vervangen (de kozijen en ramen komen nog), hebben we deze optrekkend vochtproblemen. Dat optrekkende vocht was er altijd natuurlijk wel, maar nu is het een probleem. Na meerdere kanten van verschillende vakmensen te hebben gehoord, is het een ventilatie issue met meerdere facetten;
Geconstateerde oorzaken:
- Nieuwe deuren isoleren (te goed)
- Deur naar kamer heeft ook een tochtvaldorpel
- De betonnen 'bak' is lek
- Er is te weinig ventilatie in het soutterain
- De vloer kan niet ademen
- De spouwmuren houden ook teveel vocht vast
- Mechanische ventilatie uit de woonkamer is afgedopt en kan niet dus ook de kelder mee afzuigen
- voortuin heeft geen 'damwand' tegen de buitenmuur, en de tuinaarde zit deels tegen de muur, direct
- we doen de was in het soutterain, niet op zolder
Over de mogelijke oplossingen:
- Mechanische ventilatie misschien weer terug, al is dat lastig
- Tochvaldorpel gaat 'eruit' (laten we niet meer invallen)
- Egalinelaag gaat van de vloer af, we schuren deze en coaten die met een ademende verflaag + 50cm op de muren
- We maken paar extra tochtgaten buiten voor de spouwmuur om meer te luchten, en bekijken of er andere luchtwegen wellicht verstopt zitten
- Eventueel zuigende grond buiten die tegen de muur aan zitten, maken we een extra vochtwerende wand tussen (halfopen, of dicht, zodat niet alles meer opgezogen wordt door de bakstenen)
- ontvochtiger neerzetten
Eerdere overwegingen
Ik dacht eerst aan een mechanische ventilatie, maar die zuigt vooral aan of af. We hebben ook een resin-3d printer daar staan, en veel stof, en vocht van de was die we daar doen. Het reguleren zonder heel veel warmte te verliezen (vloerverwarming is niet geisoleerd, en het souterain is te laag om ook nog isolatie aan plafond te maken, + onhandigheid buizen) dat het beste idee lijkt, naast alle bovengenoemde oplossingen, om actief te ventileren. We hebben nu een ontvochtiger staan, maar dat is vooral leuk voor de was, en niet voor continue gebruik (ook veel Watt). Momenteel nog vaak legen, al moet ik deze nog plaatsen bij een afvoer.
Wat het meest duidelijke oplossing dus is, is een decentrale WTW. Behoudt de warmte, en helpt de vloer te ontvochtigen, verse lucht ivm resin printer en stof, minder afhankelijk van andere ventilatie systemen. Mochten jullie nog andere tips/suggesties hebben dan een WTW, hoor ik dat ook graag.