Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DeadMetal schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:48:
Ja komt in orde, maar geef me nog even een week of 3 graag :)
Inmiddels iets meer ervaringen opgedaan met de Mitsubishi VL-50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dambi1968
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 17:18
Clock schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:25:
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Fresh-R Compac 90 on-wall. Kreeg te weinig gevoel bij effectiviteit van de Ambientika's (WTW "tot" 85%) en de 1-gats continue oplossingen hebben een te lage capaciteit / hoge geluidsdruk. De Fresh-R is proven technology met slimme sturing - voelde het beste.

Prijs is 3.499 incl installeren / gaten boren via Alpha Ventilatie.
Wat zijn jouw ervaringen met de Fresh-R en met de installatie? Heb je ook een foto? Wij overwegen de Fresh-R Compac 120 aan te schaffen en te laten installeren door Alpha Ventilatie. We overwegen ook om voor de everywhere variant te gaan, dan kunnen we ook de bijkeuken meteen meenemen, die is vaak vochtig i.v.m. de was- en droogmachine die daar staan. Iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgeorgefelix
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-10-2024
Djvdb schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:35:
Voor degene die het interessant vinden. Je kunt aan de climarad sensa en ventura een externe co2 sensor koppelen. In deze handleiding staan de instructies hoe je de climarad en co2 sensor in koppelmodus zet.

De climarad pakt dan het gemiddelde van de 2 sensoren (volgens climarad monteur). Wij hebben sinds een aantal weken een co2 sensor in de zithoek. Onze sensa hangt aan de andere kant van de woning in de keuken. We merken duidelijk dat hij sneller aanslaat.
Dit is heel apart en theoretische gezien onmogelijk tenzij je een CO2 sensor bedraad hebt :) (met bedraad bedoel ik een draad rechtstreeks naar de printplaat van de sensa)
Voor een sensa is het namelijk niet mogelijk om een draadloze CO2 sensor te koppelen.
Bij de Ventura zou dat wel kunnen, echter pakt hij dan niet het gemiddelde van de 2 sensoren maar wanneer je een externe CO2 sensor koppelt override hij de interne sensor en meet hij alleen maar met de externe CO2 sensor.

[ Voor 3% gewijzigd door djgeorgefelix op 19-08-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Quwamege schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:23:
[...]

Heb jij ondertussen een Breezy weten te vinden? Ik ben ook geïnteresseerd, alleen vraag ik me af of er een mogelijkheid is om fijnere luchtfilters te installeren. Ik woon aan een drukke weg en vind G3 net wat te grof. Ik kan niet zo terugvinden of het mogelijk is om daar bv. een F7 filter in te hangen.

Heeft iemand anders daar ervaring mee?

Veel dank.
@DriesLec

Hier is de Breezy te krijgen in NL:
https://www.air-transfer....-breezy-200-e-smart/a3979

Zelf zit ik er ook aan te denken om 'm aan te schaffen. Een gat laten maken kan voor ongeveer 100 euro, dan is ie voor 1100 euro klaar.

45dBa is nog wel een dingetje, daar heb ik vragen over gesteld bij de verkoper.
Update: ze hebben geen dBa gegevens van de verschillende standen. :/

[ Voor 4% gewijzigd door DaWizza op 19-08-2024 11:32 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-05 18:10
djgeorgefelix schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:08:
[...]

Dit is heel apart en theoretische gezien onmogelijk tenzij je een CO2 sensor bedraad hebt :) (met bedraad bedoel ik een draad rechtstreeks naar de printplaat van de sensa)
Voor een sensa is het namelijk niet mogelijk om een draadloze CO2 sensor te koppelen.
Bij de Ventura zou dat wel kunnen, echter pakt hij dan niet het gemiddelde van de 2 sensoren maar wanneer je een externe CO2 sensor koppelt override hij de interne sensor en meet hij alleen maar met de externe CO2 sensor.
Ja dit werd mij ook door climarad zelf verteld aan de telefoon. Echter toen de service monteur van climarad hier was liet hij zien dat het gewoon mogelijk was en vertelde hij dat de sensor dan het gemiddelde van de twee sensoren pakt.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgeorgefelix
Djvdb schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

Ja dit werd mij ook door climarad zelf verteld aan de telefoon. Echter toen de service monteur van climarad hier was liet hij zien dat het gewoon mogelijk was en vertelde hij dat de sensor dan het gemiddelde van de twee sensoren pakt.
Precies, Climarad gaf dat ook aan mij aan, ik zal het nogmaals vragen aan ze... heel vreemd dit, je zou denken dat ze aan de telefoon dit wel moeten weten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgeorgefelix
DaWizza schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:34:
[...]

@DriesLec

Hier is de Breezy te krijgen in NL:
https://www.air-transfer....-breezy-200-e-smart/a3979

Zelf zit ik er ook aan te denken om 'm aan te schaffen. Een gat laten maken kan voor ongeveer 100 euro, dan is ie voor 1100 euro klaar.

45dBa is nog wel een dingetje, daar heb ik vragen over gesteld bij de verkoper.
Ik zou mijn vraagtekens zetten bij een product wat "Balansventilatie" aangeeft wanneer het product maar 1 motor heeft...

Kijk naar alle centrale balansventilatoren (WTW's) op de markt.
Wat hebben die allemaal gemeen? 2 motoren die net zo veel toevoeren als dat ze afvoeren(in balans dus)
Wanneer je maar 1 motor hebt is dit onmogelijk om te reproduceren.
Tegenwoordig isoleert iedereen hun huis steeds beter en maak je je huis steeds lucht dichter.
Met dit product is het dan een beetje alsof je 30 sec op een wijnfles probeert te blazen waarna je daarna weer 30 sec lucht uit een wijnfles probeert in te ademen, dat werkt niet zo lekker :+

Persoonlijk zou ik bij een decentrale WTW altijd kijken naar iets met 2 ventilatoren die in balans draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
djgeorgefelix schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:34:
[...]

Ik zou mijn vraagtekens zetten bij een product wat "Balansventilatie" aangeeft wanneer het product maar 1 motor heeft...
Ik ook, daarom is deze ook interessant: er zitten 2 motoren in ;)

Aangezien er geen geluidsspecs zijn van de standen, ga ik de gok niet wagen en verder zoeken.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgeorgefelix
DaWizza schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

Aangezien er geen geluidsspecs zijn van de standen, ga ik de gok niet wagen en verder zoeken.
aaaaaaah ik dacht op het plaatje maar 1 motor te zien!
Dan is deze wel interessant om naar te kijken dan, maar het geluid is wel een dingetje ja..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-05 13:02
dambi1968 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:24:
[...]

Wat zijn jouw ervaringen met de Fresh-R en met de installatie? Heb je ook een foto? Wij overwegen de Fresh-R Compac 120 aan te schaffen en te laten installeren door Alpha Ventilatie. We overwegen ook om voor de everywhere variant te gaan, dan kunnen we ook de bijkeuken meteen meenemen, die is vaak vochtig i.v.m. de was- en droogmachine die daar staan. Iemand ervaringen hiermee?
Wordt 26 aug geïnstalleerd - zal daarna update geven met foto's en ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Laatst online: 29-05 21:03
DaWizza schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

Bedankt!
Ik ga er wel voor gaan, want ik verwacht hem quasi nooit in de hoogste stand te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 22:51
Kun je een climarad Sensa V2X overschilderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:08
@raven22 ik verwacht van wel want de Sensa heeft een gespoten metalen kap.
Of het goed zelf te doen is weet ik niet, maar een spuiter weet er vast wel raad mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwie88
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-05 19:13
Hi! Ik kijk al een tijdje mee omdat ik voor in leefkeuken (40m2) een decentrale wtw unit wil. De basis ventilatie is mechanische ventilatie plus ventilatieroosters. We hebben de keuken en woonkamer omgedraaid en daarom zitten de 2 afzuigende kanalen dus nu alleen in de woonkamer.

Ik hoop een aantal dingen te bereiken:

- Meer afzuiging in de keuken. We koken met een Bora, maar etensgeuren blijven te lang hangen.
- Minder gebruik van ventilatieroosters voor ventilatiebehoefte. In winter komt er veel kou naar binnen (de combi met vloerverwarming is niet ideaal) en ik vind dat er te veel geluid doorheen komt (woon onder de aanvliegroute naar Schiphol).
- Ventilatie beter kunnen sturen. Op koude en windstille windstille dagen wil ik meer kunnen ventileren zonder veel geluid naar binnen te krijgen.

We hebben geen ruimte voor een grote unit dus ik kijk naar kleinere units die dan op een muurtje van 80cm breed geinstalleerd kan worden (op ong 200cm hoog). Ik heb geen problemen met het omdraaien om de 70 seconden van die varianten. Hij komt toch in de leefkeuken.

De ventilatieroosters laat ik voor nu gewoon zitten, tot dat blijkt dat de unit goed in onze ventilatiebehoefte voorziet. In de zomer zet ik trouwens vaak deuren of ramen open en is er geen issue. Ook kan ik door een deur naar de hal open te zetten ook frisse lucht van boven binnen laten.

Verder zijn we met z'n 3en thuis. Mijn vriendin en ik en onze dochter van 2 weken :)

Mijn oog was gevallen op de vernieuwde ICON 200 van Oerre. Ik heb Oerre gemaild waarom hun producht stiller was dan een soortgelijke van Sudwind. Ze gaven aan de motor stiller te hebben kunnen maken. Hij heeft een capaciteit van 100 m3 bij max 32db en dat vind ik acceptabel voor in de leefkeuken.

Ze verwezen me door naar Itec en zij hebben me de wireless versie met geluidsdemper geoffreerd voor € 550. Ze hadden hem nog niet in het assortiment, maar naar aanleiding van mijn aanvraag een batch besteld bij Oerre :) Ik heb hem eerder al langs zien komen en toen werd hij weggezet als vrij duur. Maar dat valt dus volgens mij wel mee.

Ik ben geneigd om voor deze unit te gaan, maar voor dat ik een gat van 20cm in m'n muur laat boren wil ik toch hier even checken of ik iets over het hoofd zie. Hoe kijken jullie hiernaar? Is dit een goeie optie voor mijn situatie?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:50
Ik denk dat je voor die prijs (ik neem aan exclusief installatie) best een goede deal hebt. Met 100 m³ zit je volgens de tweakersnorm wat aan de lage kant voor nu 3 personen maar van waar je komt is het al stukken beter. Is die 32 dB voor de maximale stand, gemiddeld of op het minimum? Ga er vanuit dat hij vrij vaak op een hoge stand zal draaien.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Louwie88 in de specs zie ik dat het toe- en afvoer debiet apart gespecificeerd zijn op max 100m3/h. Betekent dit ook dat de unit in wtw modus die 100m3/h gaat halen? Ik vind de specificaties wat vaag op dat punt. Helaas wordt er ook geen opgave van het wtw rendement voor verschillende debieten gedaan (alleen een max rendement).

Daarnaast viel me op dat de geluidsdemper als optioneel vermeld staat. En dat deze zou werken als de unit uit staat. Hoe zit het dan als de unit in bedrijf is? Je noemt geluidsreductie namelijk als een van de doelen.

Verder, zoals @wheli ook al noemde, lijkt de prijs niet hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwie88
Thanks beide!

@wheli 32 dB is inderdaad op de hoogste stand. Ik denk inderdaad dat hij geregeld op die stand zal staan idd.. In het datasheet staan de verdere specs:

Night speed: 20m3 - 6,5 dB
1: 40m3 - 14 dB
2: 70m3 - 22 dB
3: 100m3 - 32 dB

@Franciesco Goeie punten. Ik zal eens checken of de geluidsdemper ook werkt als de unit in bedrijf is. Wat bedoel je met "in wtw modus"? Dat doet hij toch standaard door het keramische element? Over de toe- en afvoer debiet: Ik heb het datasheet voor de Ghost 160 er bijgepakt en daar zie ik ook 2 waarden staan.

Bedankt nogmaals voor jullie feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Louwie88 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:26:
[…]
Wat bedoel je met "in wtw modus"? Dat doet hij toch standaard door het keramische element?
[…]
Nee, er zijn verschillende modi waarbij maar de helft wtw doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbtYFz4I6K-dE_wMZXNvD2jGuf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSO5KlLIYpVfDneSI1GwQzXr.jpg?f=fotoalbum_large
Zie de beschrijving van de modi in de handleiding van de app.

[ Voor 11% gewijzigd door RichieB op 25-08-2024 17:39 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgeorgefelix
Louwie88 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:40:
Hi! Ik kijk al een tijdje mee omdat ik voor in leefkeuken (40m2) een decentrale wtw unit wil. De basis ventilatie is mechanische ventilatie plus ventilatieroosters. We hebben de keuken en woonkamer omgedraaid en daarom zitten de 2 afzuigende kanalen dus nu alleen in de woonkamer.

Ik hoop een aantal dingen te bereiken:

- Meer afzuiging in de keuken. We koken met een Bora, maar etensgeuren blijven te lang hangen.
- Minder gebruik van ventilatieroosters voor ventilatiebehoefte. In winter komt er veel kou naar binnen (de combi met vloerverwarming is niet ideaal) en ik vind dat er te veel geluid doorheen komt (woon onder de aanvliegroute naar Schiphol).
- Ventilatie beter kunnen sturen. Op koude en windstille windstille dagen wil ik meer kunnen ventileren zonder veel geluid naar binnen te krijgen.

We hebben geen ruimte voor een grote unit dus ik kijk naar kleinere units die dan op een muurtje van 80cm breed geinstalleerd kan worden (op ong 200cm hoog). Ik heb geen problemen met het omdraaien om de 70 seconden van die varianten. Hij komt toch in de leefkeuken.

De ventilatieroosters laat ik voor nu gewoon zitten, tot dat blijkt dat de unit goed in onze ventilatiebehoefte voorziet. In de zomer zet ik trouwens vaak deuren of ramen open en is er geen issue. Ook kan ik door een deur naar de hal open te zetten ook frisse lucht van boven binnen laten.

Verder zijn we met z'n 3en thuis. Mijn vriendin en ik en onze dochter van 2 weken :)

Mijn oog was gevallen op de vernieuwde ICON 200 van Oerre. Ik heb Oerre gemaild waarom hun producht stiller was dan een soortgelijke van Sudwind. Ze gaven aan de motor stiller te hebben kunnen maken. Hij heeft een capaciteit van 100 m3 bij max 32db en dat vind ik acceptabel voor in de leefkeuken.

Ze verwezen me door naar Itec en zij hebben me de wireless versie met geluidsdemper geoffreerd voor € 550. Ze hadden hem nog niet in het assortiment, maar naar aanleiding van mijn aanvraag een batch besteld bij Oerre :) Ik heb hem eerder al langs zien komen en toen werd hij weggezet als vrij duur. Maar dat valt dus volgens mij wel mee.

Ik ben geneigd om voor deze unit te gaan, maar voor dat ik een gat van 20cm in m'n muur laat boren wil ik toch hier even checken of ik iets over het hoofd zie. Hoe kijken jullie hiernaar? Is dit een goeie optie voor mijn situatie?

Alvast bedankt!
Je kan behoorlijk wat(vrijwel alle) decentrale machines kwijt op een muur van 80 cm breed en 220 hoog mits er geen kabels in de muur lopen.

Gaat je afzuigkap gelijk naar buiten of is het een recirculatie afzuigkap?
Het wil namelijk nog wel is voorkomen dat mensen een afzuigkap naar buiten hebben, maar alle gaten en kieren in de woning hebben gedicht waardoor de afzuigkap niet meer kan afzuigen, dan willen de luchtjes wel blijven hangen ja :)

ik zou in jou geval voor een Fresh-R gaan, ik weet dat zij de compac variant eind augustus in een 120m3h variant op de markt gaan brengen. dan heb je een relatief kleine machine met hoge capaciteit aan de muur hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-05 13:35
Even een sanity check: ik heb in ons huis centrale WTW aangelegd door in te blazen in de slaapkamers en het bestaande afvoerkanaal te gebruiken voor de afvoer. Er is nu een behoorlijke overflow naar beneden waardoor ik nu goede ventilatie heb in de slaapkamers en woonkamer.De enige plek waar ik geen toevoerkanaal naar toe kon krijgen was de slaapkamer op zolder (en de voorzolder).

Nu wil ik eigenlijk een decentrale WTW plaatsen in de voorzolder, met dan een kanaal richting de slaapkamer daar om lucht in te blazen. Of, indien niet anders mogelijk, inblazen in de voorzolder en dan afzuigen in de slaapkamer daar.

Ik dacht dat de freshbox 100 misschien een optie kon zijn, maar het lijkt erop dat een afvoerkanaal altijd in de muuur moet zitten. Klopt dat?

Voor de rest zie ik weinig units waar je kanalen op kan aansluiten. Fresh-R werkt d.m.v. vraaggestuurd afzuigen met een extra ventilator. Of je krijgt meteen een decentrale WTW in de slaapkamer zelf,, wat niet mijn voorkeur heeft i.v.m. geluid.

Nu heb ik zelf hier eerder een Maico WS 75 Powerbox H benoemd. Deze heeft wel mogelijkheid tot aansluiting van semi-flexibele kanalen (80mm). Die kanalen zou ik dan via de gordingen op zolder richting de slaapkamer kunnen leiden. (waarschijnlijk niet het mooist...maar je moet wat).

Is dit de enige andere optie van decentrale WTW met afvoer/aanvoer in een extra/aanliggende kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Yaldair Blauberg heeft tegenwoordig ook een model waar je toe- en afvoerkanalen op aan kunt sluiten: de Freshbox 110K1.

Maar, als je de ruimte hebt, zou je misschien ook kunnen kijken naar een extra relatief kleine centrale wtw unit. Een Itho HRU200 (kost iets meer dan €800) of een Blauberg Komfort Ultra D105 (€600) ofzo.

Al klinkt dat misschien wat overkill omdat je dan ook weer extra dakdoorvoeren miet maken. Maar ja, dat zou je met een extra decentraal systeem ook moeten.

• djgeorgefelix
Yaldair schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:25:
Even een sanity check: ik heb in ons huis centrale WTW aangelegd door in te blazen in de slaapkamers en het bestaande afvoerkanaal te gebruiken voor de afvoer. Er is nu een behoorlijke overflow naar beneden waardoor ik nu goede ventilatie heb in de slaapkamers en woonkamer.De enige plek waar ik geen toevoerkanaal naar toe kon krijgen was de slaapkamer op zolder (en de voorzolder).

Nu wil ik eigenlijk een decentrale WTW plaatsen in de voorzolder, met dan een kanaal richting de slaapkamer daar om lucht in te blazen. Of, indien niet anders mogelijk, inblazen in de voorzolder en dan afzuigen in de slaapkamer daar.

Ik dacht dat de freshbox 100 misschien een optie kon zijn, maar het lijkt erop dat een afvoerkanaal altijd in de muuur moet zitten. Klopt dat?

Voor de rest zie ik weinig units waar je kanalen op kan aansluiten. Fresh-R werkt d.m.v. vraaggestuurd afzuigen met een extra ventilator. Of je krijgt meteen een decentrale WTW in de slaapkamer zelf,, wat niet mijn voorkeur heeft i.v.m. geluid.

Nu heb ik zelf hier eerder een Maico WS 75 Powerbox H benoemd. Deze heeft wel mogelijkheid tot aansluiting van semi-flexibele kanalen (80mm). Die kanalen zou ik dan via de gordingen op zolder richting de slaapkamer kunnen leiden. (waarschijnlijk niet het mooist...maar je moet wat).

Is dit de enige andere optie van decentrale WTW met afvoer/aanvoer in een extra/aanliggende kamer?
Ik heb even naar de Fresh box 100 gekeken en mij lijkt het ook dat je de extra afvoer kanalen alleen in de muur kan aanleggen, erg onhandig.
Als je extra kanalen wilt toevoegen zou ik eens kijken naar de Zehnder comfoair 70.
Hier kan je naar mijn weten wel extra kanalen op aansluiten dmv de zehnder comfotube.

Echter wat de comment hier boven ook al aangeeft zou ik misschien kijken naar een kleine centrale WTW als je alleen 2 ruimtes wilt ventileren.
Waarschijnlijk heb je ook een schuin dak wat met een decentrale WTW vaak een drama is omdat je je doorvoeren met afloop moet boren 9 van de 10 keer.

ik zou ook even kijken naar hoe je leeft.
90% van nederland verwarmt de slaapkamers weinig tot niet.
Veel mensen hebben de radiator zelfs uit staan in de slaapkamer, wanneer dit het geval is moet je kijken of het de investering wel waard is om een hele dure (decentrale)wtw te plaatsen op je zolder.
Misschien is een goede afzuigventilator met een raamrooster in de slaapkamer wel voldoende in dat geval.

• Yaldair
@Franciesco, @djgeorgefelix de Zehnder of een losse kleine unit zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Even ter illustratie:

We hebben een open trap richting de zolder. Op zolder hebben we vloerverwarming die koelt in de zomer en verwarmd in de winter. Hele huis is in principe altijd ~21 graden (behalve de zolder in de zomer...daar ga ik nog kijken voor ook nog een airco om het wat extra te koelen).

Voordeel van decentraal is dat ik niet door het dak hoef, maar ook gewoon 2 kernboringen door de gevel kan maken. Zo heb ik ook mijn centrale WTW aangesloten. Door het dak lijkt me lastiger...Maar, misschien als ik een partij kan vinden die het betaalbaar wil doen het nog te overzien is. Voor de centrale WTW heb ik alles maar zelf gedaan omdat de offertes idioot hoog waren voor mindere kwaliteit.

Op het moment gebruiken we de voorzolder voor het drogen van de was. De slaapkamer daar is nu mijn werkkamer totdat we besluiten hier de ouderslaapkamer van te maken (ong. 1 a 2 jaar vanaf nu denk ik).

Extra reden waarom ik decentrale unit overweeg t.o.v. centrale kleine is dat een centrale unit toch al snel weer een wasmachine formaat heeft. Zo'n decentrale komt maar klein stukje van de muur af. Prijsverschil is wel drastisch echter..:(

• djgeorgefelix
Yaldair schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:24:
@Franciesco, @djgeorgefelix de Zehnder of een losse kleine unit zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Even ter illustratie:

We hebben een open trap richting de zolder. Op zolder hebben we vloerverwarming die koelt in de zomer en verwarmd in de winter. Hele huis is in principe altijd ~21 graden (behalve de zolder in de zomer...daar ga ik nog kijken voor ook nog een airco om het wat extra te koelen).

Voordeel van decentraal is dat ik niet door het dak hoef, maar ook gewoon 2 kernboringen door de gevel kan maken. Zo heb ik ook mijn centrale WTW aangesloten. Door het dak lijkt me lastiger...Maar, misschien als ik een partij kan vinden die het betaalbaar wil doen het nog te overzien is. Voor de centrale WTW heb ik alles maar zelf gedaan omdat de offertes idioot hoog waren voor mindere kwaliteit.

Op het moment gebruiken we de voorzolder voor het drogen van de was. De slaapkamer daar is nu mijn werkkamer totdat we besluiten hier de ouderslaapkamer van te maken (ong. 1 a 2 jaar vanaf nu denk ik).

Extra reden waarom ik decentrale unit overweeg t.o.v. centrale kleine is dat een centrale unit toch al snel weer een wasmachine formaat heeft. Zo'n decentrale komt maar klein stukje van de muur af. Prijsverschil is wel drastisch echter..:(
Als ik het goed begrijp heb je al een centrale WTW en heb je zelf de kanalen aangelegd.
Is het dan niet veel makkelijker om zelf ook een extra toevoerpuntje aan te leggen in de slaapkamer en een afzuigpuntje te maken bij de wtw bijvb? (er vanuitgaande dat de WTW op zolder staat)

• Yaldair
djgeorgefelix schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:59:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je al een centrale WTW en heb je zelf de kanalen aangelegd.
Is het dan niet veel makkelijker om zelf ook een extra toevoerpuntje aan te leggen in de slaapkamer en een afzuigpuntje te maken bij de wtw bijvb? (er vanuitgaande dat de WTW op zolder staat)
Helaas niet :(. Kan niet op een mooie manier een toevoerkanaal realiseren naar zolder toe. De unit staat nu in een (inloop)kast op de 1e verdieping.

• djgeorgefelix
Yaldair schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

Helaas niet :(. Kan niet op een mooie manier een toevoerkanaal realiseren naar zolder toe. De unit staat nu in een (inloop)kast op de 1e verdieping.
Aha, ja dan word het lastig.
Ik weet dat Alpha Ventilatie wel veel decentrale systemen plaatst.
Misschien een idee om hun een keer een belletje te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Yaldair schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:24:
De genoemde Blauberg Komfort Ultra D105 is toch niet zo heel groot. Al zul je daar waarschijnlijk nog wel een (dempende) kast om heen willen bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kxZVzzHlivFyLEGEv98xnFSMPA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vdd1YR5jyjgtBIgynEEL9tRk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwie88
djgeorgefelix schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

Je kan behoorlijk wat(vrijwel alle) decentrale machines kwijt op een muur van 80 cm breed en 220 hoog mits er geen kabels in de muur lopen.

Gaat je afzuigkap gelijk naar buiten of is het een recirculatie afzuigkap?
Het wil namelijk nog wel is voorkomen dat mensen een afzuigkap naar buiten hebben, maar alle gaten en kieren in de woning hebben gedicht waardoor de afzuigkap niet meer kan afzuigen, dan willen de luchtjes wel blijven hangen ja :)

ik zou in jou geval voor een Fresh-R gaan, ik weet dat zij de compac variant eind augustus in een 120m3h variant op de markt gaan brengen. dan heb je een relatief kleine machine met hoge capaciteit aan de muur hangen.
Ik heb even contact gehad met fresh-r en ze sturen meer info over die nieuwe versie van de compac. Thanks voor de tip.

En de Bora recirculeert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwie88
RichieB schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:38:
[...]

Nee, er zijn verschillende modi waarbij maar de helft wtw doen:
[Afbeelding]
Zie de beschrijving van de modi in de handleiding van de app.
Ah dat wist ik niet. Ik heb het nagevraagd. Ook of ze meer specs over de wtw op de verschillende snelheden hebben en hoeveel de demper dempt als de unit aan staat trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-05 19:02
Hoi! Ik heb het topic uitgebreid doorgelezen en veel geleerd alweer, bedankt iedereen die z'n ervaringen en kennis hier deelt!

Ik wil de gebrekkige ventilatie in de slaapkamers aanpakken. Een centrale WTW gaat mij niet lukken en daarom ben ik op decentraal uitgekomen. Ik ben op de volgende prioreiteiten (in volgorde) uitgekomen:
1. Stil bij benodigd debiet voor de nacht.
2. Behoud luchtvochtigheid om droge lucht in de winter te voorkomen
3. By-pass om in de zomer wat effectiever te kunnen luchten
4. Prijs

Ik kom op de volgende opties:
  • Brink Air 70: Heeft by-pass. Geen behoud luchtvochtigheid. Geluidsgegevens kan ik niet vinden per stand. Duurste optie
  • Blauberg Freshbox 100: Behoud luchtvochtigheid, stil genoeg, geen by-pass?
  • VENTS Micra 100 ERV WiFi ventilatie: zelfde als Blauberg (?) maar dan goedkoper
  • Vantubo Flow Easy: Teveel geluid? Wel goedkoop en voldoet aan andere eisen
  • Vantubo Flow Elite: Nog steeds teveel geluid? Duur.
Ik vraag mij af: Hecht ik te veel waarde aan de by-pass? Ik heb er niet zoveel over kunnen vinden, ik zie geen ervaringen bij jullie gedeeld. Als de by-pass geen factor is zou ik voor de VENTS gaan, goedkoopste optie en ziet er goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 14:38
mnugter schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:34:
Hoi! Ik heb het topic uitgebreid doorgelezen en veel geleerd alweer, bedankt iedereen die z'n ervaringen en kennis hier deelt!

Ik wil de gebrekkige ventilatie in de slaapkamers aanpakken. Een centrale WTW gaat mij niet lukken en daarom ben ik op decentraal uitgekomen. Ik ben op de volgende prioreiteiten (in volgorde) uitgekomen:
1. Stil bij benodigd debiet voor de nacht.
2. Behoud luchtvochtigheid om droge lucht in de winter te voorkomen
3. By-pass om in de zomer wat effectiever te kunnen luchten
4. Prijs

Ik kom op de volgende opties:
  • Brink Air 70: Heeft by-pass. Geen behoud luchtvochtigheid. Geluidsgegevens kan ik niet vinden per stand. Duurste optie
  • Blauberg Freshbox 100: Behoud luchtvochtigheid, stil genoeg, geen by-pass?
  • VENTS Micra 100 ERV WiFi ventilatie: zelfde als Blauberg (?) maar dan goedkoper
  • Vantubo Flow Easy: Teveel geluid? Wel goedkoop en voldoet aan andere eisen
  • Vantubo Flow Elite: Nog steeds teveel geluid? Duur.
Ik vraag mij af: Hecht ik te veel waarde aan de by-pass? Ik heb er niet zoveel over kunnen vinden, ik zie geen ervaringen bij jullie gedeeld. Als de by-pass geen factor is zou ik voor de VENTS gaan, goedkoopste optie en ziet er goed uit.
Volgens mij is bypass niet zo nuttig, als ik hem op lang inblazen zet, of andersom, dan verdwijnt het warmte accu effect vanzelf, die krojgt dan dezelfde temp als buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Eens met @Kaoh. Ik zet hem elke zomer trouw aan 's nachts maar merk maar weinig verschil. Het enige wat ik wel fijn vindt is dat je kan luchten zonder muggen binnen te krijgen maar een hor voor een raam op de slaapkamer zal meer zoden aan de dijk zetten (wel ook meer geluid binnen natuurlijk). Volgens mij heeft iemand hier het weleens gemeten en die kwam uit op een halve graad maximaal afkoelend vermogen (mits koude nachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-05 19:02
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik denk dat ik er dan uit ben en voor de Vents ga. Ik kan altijd kijken of ik de Vents ook zover kan krijgen om geen warmtewisseling te doen bij het ventileren. Sowieso denk ik dat de kamer nu al veel minder zal opwarmen doordat de ramen en roosters dicht kunnen blijven..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pietjepuk112
  • Laatst online: 29-05 19:42

Ervaring en installatie Ambientika smart

Bij het verbouwen en verduurzamen van mijn jaren 30 huis is een deel van de natuurlijke ventilatie verdwenen. Daarom heb ik gekeken naar ventilatie met WTW-oplossingen. Op de BG zitten er geen roosters boven de ramen, een ook de badkamer (wat vroeger een slaapkamer was) had duidelijk ventilatie nodig. Prijs/kwaliteit kwam ik bij de Ambientika smart uit.
De installatie
Er moest in mijn geval een gat geboord worden van 160mm door twee lagen baksteen, de loodgieter had daar de spullen voor. Daarna heeft de elektricien een kabel aangelegd waar altijd spanning op staat. Tenslotte de tegelzetter die twee gaten in de tegel moest maken voor het betegelen. Met drie verschillende mensen die betrokken zijn raad je het al, de positie van het ventilatiegat (160mm) en elektrakabel kwam niet helemaal meer overeen met het sjabloon wat bijgeleverd was. Het was maar 0.5 cm maar ik moest de elektrakabel in bochten wringen wat duidelijk niet de bedoeling is. Het paste in mijn geval nog nét. Maar dit komt dus heel exact.
Eenmaal voorzien van stroom kwam de koppeling met de WiFi via de app. Na 15 minuten heb ik het opgegeven, ook al gaf ik alle machtigen op Android (Samsung S23+) en met locatie actief, reboots etc. de unit kon niet gevonden worden. De volgende dag met mijn werk telefoon (Apple) nogmaals geprobeerd en toen werkte het direct. Omdat de app gekoppeld is aan een account verscheen de unit ook op mijn Android. De app zelf heeft daarna nog wat configuratie nodig, je moet een huis aanmaken, kamers en eventueel master en slaves configureren. Daarna kan je uit 11! Verschillende modussen kiezen: Smart, Auto, Night, Away Home, Manual Heat Recover, Surveillance, Timed extraction, extraction, intake, master-slave flow en slave master flow. En in sommige van die modussen kan je instellen welke van de drie ventilatiesnelheden je wilt hebben, of bij welke luchtvochtigheid je de trigger wil. Kijk ik vind dat natuurlijk geweldig, maar de vrouw niet. Daarom was het mooi geweest een simpel menu te hebben met daarachter al deze ‘advanced’ opties.
De gebruikerservaring
In de badkamer bevalt het prima. Hij staat eigenlijk altijd aan in de “Smart” modus. Bij het douchen merk je dat de hogere luchtvochtigheid gedetecteerd wordt en hij harder gaat draaien. De winter moet ik nog meemaken maar ik verwacht dat de badkamer een stuk warmer blijft terwijl er goed wordt geventileerd.
De woonkamer is een ander verhaal, omdat het systeem continue de luchtstroom omdraait hoor je dat soms. De variatie in geluid is in mijn beleving vervelender dan de hele tijd hetzelfde geluid van een ventilatiesysteem. In de app is dit aan te passen; je kan hem uitzetten, de ventialtiesnelheid omlaag zetten of continue extract (zodat de luchtstroom niet wordt omgedraaid) zetten. Maar zo ben ik er stiekem iets te veel mee bezig. Ook heb ik het idee dat het stiller kan, de ventilator zelf lijkt mij niet van “noctua” kwaliteit. Ook zou ik aanraden er een remote control bij te nemen of voor een goedkoper model te gaan die misschien niet smart is maar die de remote er wel bij heeft zitten.
Voor en nadelen:
+ Prijs, functionaliteit & kwaliteit goed.
+ Veel verschillende ventilatie modussen.
- Wel ‘smart’, maar geen local API om data uit te lezen of te slim te sturen.
- Ambientika advanced+ had al volstaan en heeft er een afstandsbediening bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wya2RABGxF_IdvmCL8Rp74sA_U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Qv8VDnXl4BYwX8iZ4TnxjNv5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMnWAQuDFQaKyoZByDIbdSLl5kY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yNnJmOCBJbZTTey1tsptlbpS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k294Kttqa-h_4UL6t1XLVcEoazg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ERlvQylG9949412qIOr2xokf.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSEQimH9lCSk0J_0Ws9MpcQ7ZWs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/74LozvBTATiKHXaNZo5zhGq7.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
@pietjepuk112 mooie review, bedankt!
Gebruik je ook iets als home assistant waarmee je de boel aan zou kunnen sturen? Wel via de cloud dan maar misschien beter dan de app?
En biedt ambientika ook aan dat je alsnog de afstandsbediening bij kan kopen of is het óf óf?
Ik heb je in de TS gezet als je het goed vindt.

[ Voor 8% gewijzigd door wheli op 04-09-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@pietjepuk112 Mooi verslag! Op de foto’s is wel te zien dat de unit te veel in de hoek hangt. Voor een optimale werking moet je 40cm afstand houden van de linkermuur.

[ Voor 25% gewijzigd door RichieB op 04-09-2024 23:26 ]

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-05 17:44
Ik hoop dat de vraag niet al reeds gesteld is. Ik heb zo goed als mogelijk alle pagina's van dit topic doorgenomen, ben al heel wat wijzer geworden, maar heb nog wat vragen. Mochten ze al wel gesteld zijn: excuses, het is best wat om door te nemen.

Ik ben mij aan het orienteren op een decentrale (wtw) ventilatie unit, voor in de woonkamer. Voornaamste reden: we hebben ventilatieroosters boven 2 ramen (achterkant en voorkant van de woning), en we doen (deze zelfde) 2 ramen open om te "ventileren". Maar echt ventileren is dit natuurlijk niet. Dit is ook te merken aan de luchtvochtigheid in de woonkamer, deze is 65-70% vaak.
Centrale ventilatie wordt 'm niet, want we willen geen gedoe met buizen en een hele verbouwing daar omheen. Dus, van wat ik tot nu toe gevonden heb: een decentrale (wtw) ventilatie unit.

Ik ben zelf wel gecharmeerd van die "buizen in de muur". Deze zijn netjes weg te werken en vallen het minst op.

Nu mijn vraag/ punt: ik kan me voorstellen dat 1 zo'n unit niet veel zoden aan de dijk zet, vwb ventileren. Ik lees her en der ook dat er 2 van die units geplaatst moeten worden, en dan beide "vastzetten" (dus de ene afvoeren, de andere aanvoeren). Hiermee krijg je dan een soort "push-pull" systeem.
Echter, vraag ik mij af of dit dan tocht gaat opleveren? Helemaal omdat die 2 units dan "tegenover elkaar" gemonteerd moeten worden, zodat de lucht daadwerkelijk gaat stromen?
Daarnaast: als er een constante aanvoer (en afvoer) is van lucht, dan heeft het wtw-aspect van die unit(s) ook geen nut lijkt mij? Er is immers geen afgevoerde lucht waar de aangevoerde lucht mee opgewarmd kan worden.

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen en mij weer iets wijzer kan maken, waardoor ik beter in kan schatten wat ik in mijn situatie nodig heb/ kan doen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@aaajeetee De 'buizen in de muur'-types wisselen elke 30 seconden van push naar pull, vandaar de warmteterugwinning.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-05 17:44
Proton_ schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:50:
@aaajeetee De 'buizen in de muur'-types wisselen elke 30 seconden van push naar pull, vandaar de warmteterugwinning.
Ja dat had ik begrepen inderdaad, maar heb je dan aan 1 zo’n unit genoeg? Of is dit afhankelijk van de hoeveelheid lucht die ze kunnen verplaatsen?
Of moet je dan 2 units hebben die beide steeds wisselen? Wordt er dan wel (genoeg) lucht verplaatst?

• Kaoh
aaajeetee schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:02:
[...]

Ja dat had ik begrepen inderdaad, maar heb je dan aan 1 zo’n unit genoeg? Of is dit afhankelijk van de hoeveelheid lucht die ze kunnen verplaatsen?
Of moet je dan 2 units hebben die beide steeds wisselen? Wordt er dan wel (genoeg) lucht verplaatst?
Twee units verdubbelen de capaciteit, 1 is erg beperkt als dit 'de' ventilatie is. Maar in tandem werken maakt de diepte van de circulatie beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjepuk112
  • Laatst online: 29-05 19:42
wheli schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:02:
@pietjepuk112 mooie review, bedankt!
Gebruik je ook iets als home assistant waarmee je de boel aan zou kunnen sturen? Wel via de cloud dan maar misschien beter dan de app?
En biedt ambientika ook aan dat je alsnog de afstandsbediening bij kan kopen of is het óf óf?
Ik heb je in de TS gezet als je het goed vindt.
@wheli Ik zou het fijn vinden als het juist ook buiten de cloud werkt; als back-up (mocht de app support in de toekomst wegvallen, als het internet uitvalt etc.). Wat ik lees kan je alsnog een afstandsbediening op de smart koppelen. Helemaal goed, mocht ik nieuwe bevindingen hebben dan deel ik het d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dambi1968
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 17:18
Clock schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:25:
[...]

Wordt 26 aug geïnstalleerd - zal daarna update geven met foto's en ervaringen
Weet je al iets meer, kun je inmiddels je ervaringen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-05 13:02
dambi1968 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:51:
[...]

Weet je al iets meer, kun je inmiddels je ervaringen delen?
Installatie is uitgesteld. Alpha wilde hem niet plaatsen op een ruwstenen muur ivm risico op niet-waterpas plaatsen. Afgesproken dat we het stukje muur eerst stucen voordat ie opgehangen wordt. Ergens in komende weken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jx6DbpOXMCbAkXL358MkFETIpm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zc03dUXppEK82TPf5hdehtNo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Clock op 08-09-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 13:12
In mijn slaapkamer (~23m2) was het altijd al niet heel best qua ventilatie - maar nadat er nieuwe kozijnen geplaatst zijn, met een klein (45cm) dauerluft roostertje achter de gordijnen werd het dramatisch.
Eigenlijk standaard naar 1500ppm CO2, en als de deur dicht is - easy 2100+.

Dus wezen kijken wat de opties zijn. Daarbij ben ik gecharmeerd van ERV (warmteterugwinning en vocht balans). Maar omdat het een appartement is met dikke betonnen muren - niet van buizen boren. Dus een centrale WTW (type D) wordt m niet, omdat ik de verse toevoer niet kan verdelen vanuit 1 punt.

Nu kwam ik op Reddit deze unit tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV0Bk7eWmfFQ1a4lI9UfRmTRUZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uXEq3uFW3fgMGiUhfLrkucmQ.png?f=fotoalbum_large
https://www.pioneerminisp...nergy-recovery-ventilator
https://www.reddit.com/r/...qu/erv_hack_ductless_650/

Wat een soort 1-kamer ERV is met een debiet van 150m3.

Voordelen die ik bedacht had t.o.v. een buis-oplossing:
- Niet door een muur hoeven boren, kan via een bovenlicht of gekoppeld aan het rooster
- Twee constante ventilatoren ipv het omdraaien om de push-pull te krijgen
- Stil, niet een groot gat door de muur waar straatgeluid door naar binnen komt

Voor een kleine 500eur maar eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Ik zit nog te dubben of het zinvol is om een decentrale wtw unit te plaatsen of gewoon bv een climarad of andere afzuig fan.
Het betreft de woonkamer, 60m2, er is geen centrale afzuiging, 1 rooster in een raam. Over het algemeen gaat het prima. In de winter bij koude NO wind (kant van het rooster) of bij geen wind (woon aan de kust, dus meestal wel wat wind) loopt CO2 wel op naar ruim boven de 1000. 2 a 4 personen in huis.

-voordelen met wtw, energie besparing, meer comfort
-nadelen met wtw, prijzig, vrij grote kast in de kamer, geluid

De climarad met CO2 sensor zou ik in de trapkast kunnen inbouwen waarbij afzuiging plaatsvindt richting de inpandige garage, en vandaar via rooster naar buiten.
-voordeel, relatief goedkoop, on demand afzuiging, uit het zicht, stiller (zit in de trapkast)
-nadeel geen wtw, minder comfort omdat koude lucht direct door rooster naar binnenkomt

hoe zien jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
RzrBck schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:17:
In mijn slaapkamer (~23m2) was het altijd al niet heel best qua ventilatie - maar nadat er nieuwe kozijnen geplaatst zijn, met een klein (45cm) dauerluft roostertje achter de gordijnen werd het dramatisch.
Eigenlijk standaard naar 1500ppm CO2, en als de deur dicht is - easy 2100+.

Dus wezen kijken wat de opties zijn. Daarbij ben ik gecharmeerd van ERV (warmteterugwinning en vocht balans). Maar omdat het een appartement is met dikke betonnen muren - niet van buizen boren. Dus een centrale WTW (type D) wordt m niet, omdat ik de verse toevoer niet kan verdelen vanuit 1 punt.

Nu kwam ik op Reddit deze unit tegen:
[Afbeelding]
https://www.pioneerminisp...nergy-recovery-ventilator
https://www.reddit.com/r/...qu/erv_hack_ductless_650/

Wat een soort 1-kamer ERV is met een debiet van 150m3.

Voordelen die ik bedacht had t.o.v. een buis-oplossing:
- Niet door een muur hoeven boren, kan via een bovenlicht of gekoppeld aan het rooster
- Twee constante ventilatoren ipv het omdraaien om de push-pull te krijgen
- Stil, niet een groot gat door de muur waar straatgeluid door naar binnen komt

Voor een kleine 500eur maar eens kijken.
Ik ben wel nieuwsgierig naar je eventuele ervaring. Op de plaatjes op de website staan namelijk wel buizen. Als je de inlet/outlet op je rooster gaat koppelen (hoe dan? Tweaker style?) dan moet je wel voldoende flow zien te realiseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
raven22 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:34:
Ik zit nog te dubben of het zinvol is om een decentrale wtw unit te plaatsen of gewoon bv een climarad of andere afzuig fan.
Het betreft de woonkamer, 60m2, er is geen centrale afzuiging, 1 rooster in een raam. Over het algemeen gaat het prima. In de winter bij koude NO wind (kant van het rooster) of bij geen wind (woon aan de kust, dus meestal wel wat wind) loopt CO2 wel op naar ruim boven de 1000. 2 a 4 personen in huis.

De climarad met CO2 sensor zou ik in de trapkast kunnen inbouwen waarbij afzuiging plaatsvindt richting de inpandige garage, en vandaar via rooster naar buiten.
-voordeel, relatief goedkoop, on demand afzuiging, uit het zicht, stiller (zit in de trapkast)
-nadeel geen wtw, minder comfort omdat koude lucht direct door rooster naar binnenkomt

hoe zien jullie dit?
Als je met 4 personen zelden co2 waarden boven de 1000 ziet dan waait het simpelweg gewoon flink binnen. Dus verlies je ook best veel energie via die weg. Ik zou persoonlijk dus kiezen voor een wtw oplossing die zowel comfort als energiebesparing geeft. Wat mij betreft dus wel zinvol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:37

hoe zien jullie dit?
Ik begrijp je niet, je geeft aan dat je geen wtw hebt met een climarad. Een climarad is juist een decentrale wtw, je krijgt dus geen koude lucht naar binnen, maar voorverwarmde.
Of zijn er ook climarads zonder wtw?
In mijn vorige woning heb ik zelf climarads geïnstalleerd, die ik via marktplaats heb aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
deejeebv schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:57:
[...]

Ik begrijp je niet, je geeft aan dat je geen wtw hebt met een climarad. Een climarad is juist een decentrale wtw, je krijgt dus geen koude lucht naar binnen, maar voorverwarmde.
Of zijn er ook climarads zonder wtw?
In mijn vorige woning heb ik zelf climarads geïnstalleerd, die ik via marktplaats heb aangeschaft.
Ik heb ingevuld dat hij/zijn een S-fan bedoelt die inderdaad geen wtw heeft.
Maar elk ander merk kan dan ook met CO2 sensor, zelfs via HA zelf gemakkelijk te maken (if value CO2 >1000 --> turn fan on).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 16:50

hoe zien jullie dit?
Ik zou eerst kijken waarom je huis een gatenkaas is want dit gaat je niet lukken met één rooster.
Vergelijking hier met 1 persoon is het al snel 900ppm wanneer enkel raamroosters open.

Comfort zeker, energiebesparing verwacht maar niet.
Met 2 tot 4 zou het al snel 2500ppm moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 10-09-2024 22:50 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
ik bedoel inderdaad een S fan.
tot voor kort hadden we een oude schuifpui, die behoorlijk kon tochten.
die is echter vervangen door een nieuwe met hr+++ glas
waarschijnlijk zal de co2 nu wel sneller oplopen, we gaan het zien de komende maanden

we zijn niet vaak met meer dan 2 in de woonkamer, hooguit een korte periode. de kinderen studeren en zijn meestal of niet thuis of op hun kamer

• RzrBck
  • Laatst online: 07-05 13:12
wheli schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:45:
[...]

Ik ben wel nieuwsgierig naar je eventuele ervaring. Op de plaatjes op de website staan namelijk wel buizen. Als je de inlet/outlet op je rooster gaat koppelen (hoe dan? Tweaker style?) dan moet je wel voldoende flow zien te realiseren
Ja dat wordt nog even uitvogelen. De roosters zijn in een kunststofkozijn gezet - die maat is ~13cm hoog (en breed genoeg).
Idealiter dat ik een koppeling maak voor op het rooster, waar de aan- en afvoer dan op aangesloten kunnen... Buiten dan even kijken dat dat niet (teveel) mixt.

Dit is een diameter 100mm equivalent hoekstuk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov1RPZgqIxhDAA0whFvuc9CX8fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAMMIdnR5y011uLqRFaFuTlz.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik gok dat dat er wel op te (3D printen) valt. De buizen die zij gebruiken lijken mij vanuit de beschrijving ook 100mm.

Plan B is om het hele rooster eruit te nemen, en een geïsoleerde plank met twee gaten erin terug te plaatsen. Dan zou ik (liefst) wel nog iets moeten verzinnen qua demping van geluid

[ Voor 25% gewijzigd door RzrBck op 11-09-2024 12:54 ]

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:47
Ik ben in het bezit van een Climarad 2.0, maar ik zou hem graag zelf via Home Assistant willen aansturen. Is er iemand die dit al eens goed heeft onderzocht?

• wheli
bastichelaar schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:09:
Ik ben in het bezit van een Climarad 2.0, maar ik zou hem graag zelf via Home Assistant willen aansturen. Is er iemand die dit al eens goed heeft onderzocht?
Ik zeg het even uit mn hoofd maar volgens mij kan je hem via modbus aansturen en uitlezen maar waarschijnlijk moet je een extra module bestellende dan. @Djvdb weer het denk ik wel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djvdb
  • Laatst online: 23-05 18:10
wheli schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:52:
[...]

Ik zeg het even uit mn hoofd maar volgens mij kan je hem via modbus aansturen en uitlezen maar waarschijnlijk moet je een extra module bestellende dan. @Djvdb weer het denk ik wel :)
Ik heb hier idd weleens naar gekeken maar vereist een modbus module van climarad die behoorlijk prijzig is. Dus daar ben ik toen niet meer mee verder gegaan. Het zou ook via een draadloos protocol moeten kunnen want dat doen die monteurs van climarad. Maar ik heb geen idee wat voor adapter en protocol daarvoor gebruikt wordt.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@Djvdb de draadloze communicatie met Ventura en Sensa gaat via RF. Climarad monteurs gebruiken hiervoor een RF Service tool programma met USB dongle van Honeywell (ik dacht SVM3 gezien te hebben).

Wellicht heb je hier wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asterisk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:23
Louwie88 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:29:
[...]

Ah dat wist ik niet. Ik heb het nagevraagd. Ook of ze meer specs over de wtw op de verschillende snelheden hebben en hoeveel de demper dempt als de unit aan staat trouwens.
Ik twijfel ook over de Icon 200, heb je hier ondertussen al iets over vernomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-05 12:53

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Ik zit nu dus naast mijn climarad Ventura die is ingesteld op stand 4 (1200 ppm begrijp ik?) en op maximale ventilatiestand ook 4. Nu na een grote groep over de vloer waarbij de 1500 ruim gepasseerd is heeft hij dus een tijdje terecht hoog gestaan. Nu is iedereen al enkele uren weg en meet de sensor in de kamer ~550, maar de unit staat nog steeds hard te blazen. Vinden jullie dat nou normaal? Ik vind dat wel heel traag qua reactie.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwie88
asterisk schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:38:
[...]

Ik twijfel ook over de Icon 200, heb je hier ondertussen al iets over vernomen?
Nee nog niet, ik heb ze een reminder gestuurd en laat het weten als ik wat hoor.

• sanderenzo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 11:59
Had dit al een tijdje geleden gepost maar geen reacties, mogelijk ivm zomervakantie, dus ik probeer het nog een keer:

Ik zit hier al een tijdje met tussenpozen mee te lezen maar ondertussen toch wel de knoop doorgehakt voor installatie. Zit te denken aan een Climarad Ventura, maar zou deze heel graag eens zien en horen.

Wij wonen in Zuid-Limburg en de showroom in Oldenzaal is dus een beetje ver weg. Is er toevallig iemand in dit topic met een Ventura die bij ons in de buurt woont en waar we eens zouden mogen komen kijken/luisteren? Eventueel zou omgeving Roermond of Raalte ook goed kunnen aangezien daar (schoon)ouders wonen. Zou top zijn als een Ventura eigenaar hier open voor zou staan, reactie mag hier of via PM natuurlijk.

• Emphyrio
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 20:23
Ik kwam nog een leuk alternatief tegen voor Fresh-R On-The-Wall en Climarad Ventura: de X-Flow van InVENTer.

De capaciteit van 180 m3/h spreekt aan: meer dan de nieuwe Fresh-R (120 m3/h) maar minder dan de Climarad (250 m3/h). Maar je kunt de installatie van een X-Flow wel zelf regelen, terwijl de Climarad via een officiële installateur moet.

Link naar X-Flow bij de leverancier
Te verkrijgen via Luftbude.nl

Ter vergelijking:
  • Climara Ventura V1X: €3.450 + materialen €300 + installatiekosten €1.250.
  • InVERTer Flow-X: €3.050 + materialen €100 * + installatiekosten €500 * (* = geschat).
Hoe kijken jullie aan tegen dit product?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dptctuc3Z0sV5YzTywcp43kOpbk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/00hesnG07BjOiRV449O3B7u7.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Emphyrio op 19-09-2024 16:13 . Reden: Afbeelding erbij en kosten in een overzichterlijker opsomming ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bastichelaar
Dit zou weleens interessant kunnen zijn voor de Climarad: https://github.com/zxdavb/ramses_cc. Ik ga een dongle bestellen, houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
Voor de geïnteresseerden: ik heb het debiet van mijn Climarad Ventura V1X eens nagemeten met een Testo anemometer. Onderstaand de resultaten, alle waardes ca:
  • Basisventilatie: 18m3/h
  • Manuele stand 1: 28m3/h
  • Manuele stand 2: 46m3/h
  • Manuele stand 3: 80m3/h
  • Manuele stand 4: 145m3/h
  • Manuele stand 5 (tevens maximaalstand): 235m3/h
De resultaten vallen mij niet tegen. Het maximaal opgegeven debiet van 250m3/h* wordt ook bijna gehaald in mijn meting.

*tegenwoordig geeft Climarad 170m3/h als maximale debiet op voor de Ventura.

• wheli
Franciesco schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:16:
Voor de geïnteresseerden: ik heb het debiet van mijn Climarad Ventura V1X eens nagemeten met een Testo anemometer. Onderstaand de resultaten, alle waardes ca:
  • Basisventilatie: 18m3/h
  • Manuele stand 1: 28m3/h
  • Manuele stand 2: 46m3/h
  • Manuele stand 3: 80m3/h
  • Manuele stand 4: 145m3/h
  • Manuele stand 5 (tevens maximaalstand): 235m3/h
De resultaten vallen mij niet tegen. Het maximaal opgegeven debiet van 250m3/h* wordt ook bijna gehaald in mijn meting.

*tegenwoordig geeft Climarad 170m3/h als maximale debiet op voor de Ventura.
Ga je je Sensa ook nog meten? O-)

• Franciesco
@wheli dat is wel mijn voornemen als deze het weer doet... De Sensa is namelijk recent defect geraakt en blaast geen lucht meer uit, ondanks het draaien van de ventilatoren. Vermoedelijk is de (aansturing) van de klep kapot. Het is nu wachten tot de Climarad service monteur langs komt.

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:52
Ik ben mij aan het orienteren op een ventialatie unit voor de BG woonkamer & keuken.
Het is een jaren 30 woning welke we aan het renoveren zijn. Nieuwe kozijnen & vvw & isolatie.

Nu heb ik de mogelijkheid om een Climarad Sensa H2x onder de voorpui te monteren in een voorzetwandje (nog te maken) waarop een diepe vensterbank komt.
Op deze manier kan ik de climarad in een nis gelijk met de muur laten lopen.
Hiervoor moet ik boven de climarad een rooster plaatsen in de vensterbank zodat deze de afgifte kwijt kan.

Als ik een grove berekening maak kom ik op 59m2 x 2,7m hoogte = 160m3
Nog een deel iets lager plafond denk ik op de 150m3 uit te komen.

De max ventilatie debiet is 125 m³/h
Gezin van 5 (waaronder drie jonge kinderen)

Zou dit afdoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-05 16:24
Bij mij is het afdoende met een gezin van 4. Maar verwacht geen wonderen: als we met zijn allen uren lang in de woonkamer zitten dan beent hij het niet bij (CO2 boven de 1200). Alleen in de praktijk gebeurt dat bijna nooit bij ons. Als je even weg bent of in een andere ruimte dan beent hij het weer prima bij.

Hij draait bij ons waarschijnlijk wat vaker op de hogere stand met bijhorend geluid. Niemand vind dat bij ons storend. Maar dat is heel persoonlijk.

Met een Ventura heb je meer speling en die zal stiller draaien. De vraag is natuurlijk wel of je hem kwijt kan en de meerprijs er voor over hebt.

Een Climarad ergens inbouwen zou ik zelf niet zo snel doen. Het zijn geen enorme debieten, zou bang zijn de flow al snel af te remmen. Hij moet onder ook vrij kunnen aanzuigen natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Gerbenvl op 27-09-2024 08:09 ]

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:15

mattijssch

Model 3 LR

Een Climarad ergens inbouwen zou ik zelf niet zo snel doen. Het zijn geen enorme debieten, zou bang zijn de flow al snel af te remmen. Hij moet onder ook vrij kunnen aanzuigen natuurlijk.
Nog los van het feit dat je goed bij het apparaat moet kunnen om filters te vervangen en hem af en toe van binnen schoon te maken. Dus als je dat echt wilt, zorg dan dat je goed uitzoekt of dat echt mogelijk is.

[ Voor 10% gewijzigd door mattijssch op 27-09-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
Hij blijft gewoon toegankelijk vanaf de voorkant. Het is niet meer dan dat er de voorzetwand dunner is tpv de climarad.
De ruimte onder kan gewoon 5-10cm blijven.

Voor de flow zou ik goeie roosters moeten hebben voor de bovenkant. Volgens climarad wel mogelijk.

De ventura is wel echt groot.
Ik zou eventueel aan de andere kant van de woning een kleinere unit kunnen plaatsten tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Plint schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:31:
Hij blijft gewoon toegankelijk vanaf de voorkant. Het is niet meer dan dat er de voorzetwand dunner is tpv de climarad.
De ruimte onder kan gewoon 5-10cm blijven.

Voor de flow zou ik goeie roosters moeten hebben voor de bovenkant. Volgens climarad wel mogelijk.

De ventura is wel echt groot.
Ik zou eventueel aan de andere kant van de woning een kleinere unit kunnen plaatsten tzt.
Let erop dat hij zowel aan de onderkant, bovenkant en rechter zijkant ventileert (de mijne tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dansch216
  • Laatst online: 30-05 14:45
sanderenzo schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:05:
Had dit al een tijdje geleden gepost maar geen reacties, mogelijk ivm zomervakantie, dus ik probeer het nog een keer:

Ik zit hier al een tijdje met tussenpozen mee te lezen maar ondertussen toch wel de knoop doorgehakt voor installatie. Zit te denken aan een Climarad Ventura, maar zou deze heel graag eens zien en horen.
Wij wonen ook in Zuid-Limburg (regio 046) en wij hebben vorige week de offerte goedgekeurd om een Climarad Ventura V1C te laten plaatsen. Dit gaat wel samen met de renovatie van de aanbouw, plaatsing is pas medio Januari. Ik zal jou rond die tijd een PM sturen, mocht je langs willen komen.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderenzo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 11:59
dansch216 schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:46:
[...]

Wij wonen ook in Zuid-Limburg (regio 046) en wij hebben vorige week de offerte goedgekeurd om een Climarad Ventura V1C te laten plaatsen. Dit gaat wel samen met de renovatie van de aanbouw, plaatsing is pas medio Januari. Ik zal jou rond die tijd een PM sturen, mocht je langs willen komen.
Superbedankt! We hebben er toevallig deze week net een aangeschaft via marktplaats en vertrouwen erop dat het mee gaat vallen qua geluid na het forum hier gelezen te hebben. Succes met de installatie en verbouwing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
Dank voor de tips!
Heb het voor mezelf nog even visueel gemaakt. Dit zou de bedoeling moeten zijn.
De roosters voor het gemak als gleuven getekend. Dit zou anders kunnen.

Het is voor ons de enige plek waar ik een unit van deze orde kwijt kan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jB-M-NJqtT7IY0qgbwg0HhoZg4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lQYE3a30gSYDZASSZPQ0ZSZK.png?f=fotoalbum_large de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastichelaar
Ik ben aan het experimenteren met een RF stick, maar loop even vast. Zou iemand met een Climarad 2.0 eens kunnen kijken of de volgende combinatie van toetsen iets doet? Bij mij lijkt dit namelijk niet te werken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbhRSpi3WSnq2CGVAD87W5kCGCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R6boqkEWEBsQax4e50ohBjaL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 11:36
Het plan hier is om nieuw hr++ of hr+++ te laten plaatsen zonder roosters boven de ramen. Thuiskantoor van 55m^2. Onder de vensterbank past een Climarad 2.0, care, vita of sensa. Nu zag ik een Innova 2.0 rinnova. Voor dezelfde prijs als een Climarad ventura zit er ook een warmtepomp in. Echter daar is alleen een staand en plafond model van.
Heeft iemand een onder de vensterbank model van wtw met warmtepomp gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
green944 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:36:
Het plan hier is om nieuw hr++ of hr+++ te laten plaatsen zonder roosters boven de ramen. Thuiskantoor van 55m^2. Onder de vensterbank past een Climarad 2.0, care, vita of sensa. Nu zag ik een Innova 2.0 rinnova. Voor dezelfde prijs als een Climarad ventura zit er ook een warmtepomp in. Echter daar is alleen een staand en plafond model van.
Heeft iemand een onder de vensterbank model van wtw met warmtepomp gezien?
Ben wel heel benieuwd naar het geluid als de warmtepomp actief is, de compressor is meestal wel hoorbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
wheli schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 06:44:
[...]

Ik ben benieuwd, wil je foto's maken? O-)
Nog volop in verbouwing, maar hij hangt inmiddels!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUfvKW-yXwsnhuu_k4Vw5GPhRaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXb5heDBa1hjxi9pbde3Pu9x.jpg?f=fotoalbum_large

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-05 12:53

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

DualDevil schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:25:
Ik zit nu dus naast mijn climarad Ventura die is ingesteld op stand 4 (1200 ppm begrijp ik?) en op maximale ventilatiestand ook 4. Nu na een grote groep over de vloer waarbij de 1500 ruim gepasseerd is heeft hij dus een tijdje terecht hoog gestaan. Nu is iedereen al enkele uren weg en meet de sensor in de kamer ~550, maar de unit staat nog steeds hard te blazen. Vinden jullie dat nou normaal? Ik vind dat wel heel traag qua reactie.
Om hier even data bij te geven: Wat denken jullie als je dit ziet? Dit is toch geen logische aansturing? Van min naar max en weer terug. Nooit rustig op en afvoeren, altijd heel laat reageren? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NlXqKOtcnqN_6j4Rq18aXr-MPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoafucDHZ2VqAQQPMbakNzRc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door DualDevil op 06-10-2024 17:09 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@DualDevil omderstaand enkele metingen die ik gedaan heb met de Ventura. Dat loopt ook redelijk steil op en af. De resolutie van de grafiek speelt natuurlijk ook een rol in hoe steil iets lijkt c.q. is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9GBk7ZRcBUcLarGiAhijMUVIyk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHh3Lwj9agz74gCRyMqKW9xf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JLCNdc8vvW2mAMsjkZFuf2hhSk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lb9uzO4WyA88bMCdxL0SR1f3.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lilootje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-12-2024
Ha iedereen,

Dank voor alle adviezen en recensies hier op het forum. Dit heeft mij geholpen met het kiezen van een decentrale wtw, het is uiteindelijk de Oerre Icon 200 geworden
Voor de meelezers: voor onze woonkamer van 40m2, waar we wonen met 2 personen, hebben we behoefte aan meer ventilatie.
Volgens de adviezen hier op Tweakers wilde ik een wtw die minimaal 100m3 kan verschuiven. Er zijn ook wtws die tot 60m3 gaan en voor 2 personen zou dat voldoende zijn, maar dan zou het apparaat continue op de maximale stand moeten blazen.
Alhoewel er nog geen reviews zijn van de Oerre, zie ik meerderen onbekende wtws proberen met succes, dus ik heb wel vertrouwen.
Qua budget was de Oerre het meest aantrekkelijk, in totaal nu €630 kwijt, incl de geluidsdemper die werkt als het apparaat niet aan staat en de benodigde ventilatie buis. Heb gekozen voor de app versie.

Wij laten tegelijkertijd een nieuwe keuken plaatsen, dus de loodgieter kon ook direct een gat boren voor de Oerre.
We gaan proberen 'm zelf te installeren.
Zal een recensie toevoegen zodra dat het geval is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen @lilootje!
Een 200mm gat door een stenen muur boren is fors. Dus kan me goed voorstellen dat je dat laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-05 16:24
bastichelaar schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:18:
Ik ben aan het experimenteren met een RF stick, maar loop even vast. Zou iemand met een Climarad 2.0 eens kunnen kijken of de volgende combinatie van toetsen iets doet? Bij mij lijkt dit namelijk niet te werken...

[Afbeelding]
Vita hier (Climarad 2.0). Bij deze toetsen combinatie gaat hij inderdaad in koppel modus.

Ben zelf tevreden over de besturing. Zou ik dat niet zijn dan zou ik zelf toch naar Modbus kijken. Volgens mij moet dat ook zonder de Climarad modbus module kunnen als je iets hebt wat modbus kan praten / lezen. Heb eventueel wel een PDF met de modbus registers als je die wil. Volgens mij staat die niet meer op de website.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastichelaar
Thanks voor het checken. Bij mij doet die combinatie helemaal niets helaas. Volgende stap is inderdaad modbus proberen, die PDF kan zeker helpen dus graag 👍

Iemand interesse in de ramses RF module (link)?

[ Voor 26% gewijzigd door bastichelaar op 12-10-2024 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59
lilootje schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:27:
Ha iedereen,

Dank voor alle adviezen en recensies hier op het forum. Dit heeft mij geholpen met het kiezen van een decentrale wtw, het is uiteindelijk de Oerre Icon 200 geworden
Voor de meelezers: voor onze woonkamer van 40m2, waar we wonen met 2 personen, hebben we behoefte aan meer ventilatie.
Volgens de adviezen hier op Tweakers wilde ik een wtw die minimaal 100m3 kan verschuiven. Er zijn ook wtws die tot 60m3 gaan en voor 2 personen zou dat voldoende zijn, maar dan zou het apparaat continue op de maximale stand moeten blazen.
Alhoewel er nog geen reviews zijn van de Oerre, zie ik meerderen onbekende wtws proberen met succes, dus ik heb wel vertrouwen.
Qua budget was de Oerre het meest aantrekkelijk, in totaal nu €630 kwijt, incl de geluidsdemper die werkt als het apparaat niet aan staat en de benodigde ventilatie buis. Heb gekozen voor de app versie.

Wij laten tegelijkertijd een nieuwe keuken plaatsen, dus de loodgieter kon ook direct een gat boren voor de Oerre.
We gaan proberen 'm zelf te installeren.
Zal een recensie toevoegen zodra dat het geval is!
Interessant ding. Ik overzie nog niet helemaal hoe deze WTW-unit functioneert. Klopt het dat hij afwisselend lucht van binnen naar buiten blaast en omgekeerd en de warmte-energie uitwisseld via een keramisch element?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikkkurd
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05 12:08
jj85 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Interessant ding. Ik overzie nog niet helemaal hoe deze WTW-unit functioneert. Klopt het dat hij afwisselend lucht van binnen naar buiten blaast en omgekeerd en de warmte-energie uitwisseld via een keramisch element?
Correct, dat is precies hoe hij functioneert. als je niet een omdraaiende ventilator wilt, dan is zover ik weet de Siegenia Aeroplus WRG de enige die dat in 1 buis doet. Hierbij draait het keramisch element met een motor rond, zodat de koude lucht de bovenkant van de buis afkoelt, en dan draait het keramisch element door zodat de warme onderkant boven komt en de koude lucht weer opwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat ik wel cool vind aan die unit is dat je er twee kan linken waarbij ze tegelijkertijd omdraaien. Op die manier blijft de druk in de woning neutraal.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
Klopt, maar de vraag is of zo'n luchtstroom van de ene naar de andere kamer echt snel genoeg draait om binnen 70s echt iets voor elkaar krijgt tussen 2 kamers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
rikkkurd schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:34:
Klopt, maar de vraag is of zo'n luchtstroom van de ene naar de andere kamer echt snel genoeg draait om binnen 70s echt iets voor elkaar krijgt tussen 2 kamers
Meer dan wanneer hij tegenelkaar aan werkt lijkt me. Als de ene staan binnen te halen terwijl de andere uitblaast, dan komt er een diepere luchtstroom op gaan dan wanneer ze tegen elkaar aan staan te werken (beide inlaten bijv). Het zal weinig uitmaken als de ene kamer op een andere verdieping is natuurlijk of dat de deuren dicht zitten. Maar dan werken ze als losse units (al is het maar leuk in synchroon als truukje). Dus soms heeft het echt toegevoegde waarde, maar niet altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
Kaoh schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

Meer dan wanneer hij tegenelkaar aan werkt lijkt me. Als de ene staan binnen te halen terwijl de andere uitblaast, dan komt er een diepere luchtstroom op gaan dan wanneer ze tegen elkaar aan staan te werken (beide inlaten bijv). Het zal weinig uitmaken als de ene kamer op een andere verdieping is natuurlijk of dat de deuren dicht zitten. Maar dan werken ze als losse units (al is het maar leuk in synchroon als truukje). Dus soms heeft het echt toegevoegde waarde, maar niet altijd :)
Ik denk dat je daar de vinger op de zere plek legt. als de deuren gesloten zijn, werkt het sowieso niet. en zelfs dan is de vraag hoeveel druk je echt opbouwt in een kamer in 70s met een ventilator draaien. (kieren etc)

Maar dat is de reden dat ik voor een balansventilatiesysteem ben gegaan dat zowel in en uitblaast op hetzelfde moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Edit: vraag verplaatst naar het centrale topic: Speedfight in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

[ Voor 98% gewijzigd door Speedfight op 16-10-2024 08:52 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Louwie88
Afgelopen zaterdag is bij mij de ICON 200 APP geplaatst. We hebben voor de built-in installatie gekozen zodat hij mooi verzonken is in de muur. Zover erg tevreden mee.

De nachtstand is nauwelijks hoorbaar en standje 2 (40m3/h debiet) hoor je alleen als het helemaal stil is in huis. 3 (70m3) is wel duidelijk aanwezig en dan hoor je hem duidelijk van richting wisselen. Net als je dan aan het geluid gewend bent valt ie stil om een paar seconden daarna weer op te starten. 4 (100m3) is wat mij betreft alleen voor feestjes..

Hij draait hier de hele dag manueel op 2 en ik merk al een flinke verbetering in het binnenklimaat. Voelt frisser en comfortabeler tov 1 ventilatierooster open op de benedenverdieping. Merk ook dat de thermostaat minder snel aanslaat, maar dat zal ik over langere tijd even moeten bekijken of ik echt minder verbruik zie.

Ik heb nog een vraag uitstaan bij itec of en hoe ik kan uitlezen wat de unit heeft gemeten over een bepaalde periode. Hij geeft meestal luchtkwaliteit good of very good, maar ik ben wel benieuwd naar welke waarden daaraan gekoppeld zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTISWBphV2TZ1nFT4IGVTRNQgSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9r3KHn2gRXeTPBrEJaSfVVla.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmemTEWEkATXLy_bjetLfNgn4X0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YBDtTIb6VJq4Jh9s6GczkFA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Louwie88 op 17-10-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59
@Louwie88 Ziet er mooi uit.
Hoe heb je de elektra weggewerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwie88
@jj85 thanks! Ik heb het zelf niet gedaan, maar er gaat elektra door deze muur, toevallig waar de monteur ging boren.. Er zit nu een lasdoos (?) In de spouw om die draden weer bij elkaar te brengen en daar is ie op aangesloten.

[ Voor 9% gewijzigd door Louwie88 op 18-10-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
wheli schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:12:
[...]

Heel interessant! De CO2 sensor van Climarad zelf neem ik aan?
Jammer dat die sensor zo idioot duur is € 300,-. Opvallend is dat Orcon, Inventum en Itho Daalderop dezelfde behuizing hebben en veel voordeliger te vinden zijn. Zouden die met hetzelfde signaal werken en compatibel zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door FrancD op 18-10-2024 14:57 ]

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Louwie88 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:02:
Afgelopen zaterdag is bij mij de ICON 200 APP geplaatst. We hebben voor de built-in installatie gekozen zodat hij mooi verzonken is in de muur. Zover erg tevreden mee.

[...]
Ik heb nog een vraag uitstaan bij itec of en hoe ik kan uitlezen wat de unit heeft gemeten over een bepaalde periode.
[...]
Dat kan je zelf regelen met domotica, bijv. via Home Assistant. De O.ERRE ICON gebruikt dezelfde technologie als de Ambientika. Details kunnen we bespreken in dit topic:
Domotica voor Ambientika decentrale WTW ventilatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:06
De laatste tijd merken wij dat er weer veel luchtvochtigheid is in onze huiskamer, ondanks het luchten. (+\_ 78 volgens de meters)

Wij zijn nu ook aan het onderzoeken voor een decentrale wtw unit omdat we een oud jaren 50 hoekhuis hebben, wel redelijk geïsoleerd.

Maar ik vraag mij af, halen deze apparaten wel het vocht uit huis of zorgen ze alleen voor ventilatie?

En kan je dan ook, bijvoorbeeld met wifi of home automation, een vochtigheidsgraad instellen?
De ruimte is ongeveer 42m2 inclusief keuken.

Zijn er ook verschillen in de kwaliteit of werkt een exemplaar van 300 net zo goed als dat van 1500 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:10
@Louwie88 Heb je nog een foto hoe het deel in de buitengevel eruit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkBark
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-05 10:11
brtkpr schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:58:
De laatste tijd merken wij dat er weer veel luchtvochtigheid is in onze huiskamer, ondanks het luchten. (+\_ 78 volgens de meters)

Wij zijn nu ook aan het onderzoeken voor een decentrale wtw unit omdat we een oud jaren 50 hoekhuis hebben, wel redelijk geïsoleerd.

Maar ik vraag mij af, halen deze apparaten wel het vocht uit huis of zorgen ze alleen voor ventilatie?

En kan je dan ook, bijvoorbeeld met wifi of home automation, een vochtigheidsgraad instellen?
De ruimte is ongeveer 42m2 inclusief keuken.

Zijn er ook verschillen in de kwaliteit of werkt een exemplaar van 300 net zo goed als dat van 1500 euro?
Ventilatie draagt bij aan een verbetering van de vochtbalans in huis maar het is geen wondermiddel voor een hoge luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:06
MarkBark schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:43:
[...]

Ventilatie draagt bij aan een verbetering van de vochtbalans in huis maar het is geen wondermiddel voor een hoge luchtvochtigheid.
Oké duidelijk, zijn er nog zaken waar ik op moet letten bij aanschaf? Zoals eerder aangegeven willen we wel een “degelijke en betrouwbare unit” en liefst met smart functie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkBark
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-05 10:11
brtkpr schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:05:
[...]

Oké duidelijk, zijn er nog zaken waar ik op moet letten bij aanschaf? Zoals eerder aangegeven willen we wel een “degelijke en betrouwbare unit” en liefst met smart functie
Let in ieder geval op geluid. Als het geluid je, na installatie, stoort dan ben je te laat. Ga dus tevoren ergens luisteren naar de unit die je misschien wil kopen. Ik heb dat niet gedaan en stoor mij best wel aan het onrustige geluid. Went wel maar is niet top.
Pagina: 1 ... 24 ... 27 Laatste