Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-06 08:39
brtkpr schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:58:

[...]
Maar ik vraag mij af, halen deze apparaten wel het vocht uit huis of zorgen ze alleen voor ventilatie?
[...]
Ventilatie. Waardoor vocht misschien iets beter wordt. Voor puur ontvochtigen zou ik het niet kopen, dat wordt een teleurstelling.

Climarad gaat puur op vocht bijvoorbeeld pas lopen als langere tijd boven de 70% is. Maar de vraag is of het nut heeft.

Het is buiten afgelopen weken vrij warm en vochtig. Verwarming loopt vaak nog niet. Bij mij in huis luchtvochtigheid afgelopen week ook gewoon rond de 70% terwijl ik een D-WTW heb.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:58
Gerbenvl schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Ventilatie. Waardoor vocht misschien iets beter wordt. Voor puur ontvochtigen zou ik het niet kopen, dat wordt een teleurstelling.

Climarad gaat puur op vocht bijvoorbeeld pas lopen als langere tijd boven de 70% is. Maar de vraag is of het nut heeft.

Het is buiten afgelopen weken vrij warm en vochtig. Verwarming loopt vaak nog niet. Bij mij in huis luchtvochtigheid afgelopen week ook gewoon rond de 70% terwijl ik een D-WTW heb.
Ah, das goed om te weten. Ik weet dat ventilatie goed en belangrijk is maar wist dus niet of het dan effect zou hebben bij dagen zoals nu (warm, klam, ondanks ventilatie op natuurlijke manier)

Welke unit heb jij geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
brtkpr schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:21:
[...]

Ah, das goed om te weten. Ik weet dat ventilatie goed en belangrijk is maar wist dus niet of het dan effect zou hebben bij dagen zoals nu (warm, klam, ondanks ventilatie op natuurlijke manier)

Welke unit heb jij geplaatst?
Climarad Vita, dus met LTV convector voor verwarmen. Zelfde WTW unit als de Climarad 2.0 / Sensa.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwie88
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08-06 10:36
RichieB schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:03:
[...]

Dat kan je zelf regelen met domotica, bijv. via Home Assistant. De O.ERRE ICON gebruikt dezelfde technologie als de Ambientika. Details kunnen we bespreken in dit topic:
Domotica voor Ambientika decentrale WTW ventilatoren
Dank je wel! Ga ernaar kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louwie88
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08-06 10:36
ThinkPad schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:49:
@Louwie88 Heb je nog een foto hoe het deel in de buitengevel eruit ziet?
Astu!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTKi7HJg6eRNF__rbvlD8v3-cgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qy5hxuRbvRbvItlljMbbYkLl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-06 18:25
Sinds vorig jaar hebben we in een aantal kamers een airco hangen voor warme lucht als experiment. We zijn er erg enthousiast over en willen alle andere kamers ook gaan voorzien van een airco. Het enige probleem is ventilatie. In ons huis (bouwjaar ~1999) zit is voorzien van een ventilatiesysteem C met roosters en een kiepraam in de woonkamer.

Voordat ik de ramen wil gaan vervangen wil ik eerst eens nadenken over hoe ik efficiënter kan ventileren zonder mijn duurzame warme airco lucht naar buiten te laten waaien. Op een zaterdag avond met de airco aan het kiepraam dicht en de ventilatie roosters open loopt de CO2 enorm op, is sommige gevallen zelfs richting de 2000 ppm, we moeten dan het kiepraampje open zetten maar dan koelt het ook gelijk enorm af.

Zijn er oplossingen om het kiepraam te vervangen door een decentraal wtw unit? Wellicht zelfs als DIY oplossing. Scheelt weer dat er dan geen gat geboord hoeft te worden.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:33
Soepstengel schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:35:
Sinds vorig jaar hebben we in een aantal kamers een airco hangen voor warme lucht als experiment. We zijn er erg enthousiast over en willen alle andere kamers ook gaan voorzien van een airco. Het enige probleem is ventilatie. In ons huis (bouwjaar ~1999) zit is voorzien van een ventilatiesysteem C met roosters en een kiepraam in de woonkamer.

Voordat ik de ramen wil gaan vervangen wil ik eerst eens nadenken over hoe ik efficiënter kan ventileren zonder mijn duurzame warme airco lucht naar buiten te laten waaien. Op een zaterdag avond met de airco aan het kiepraam dicht en de ventilatie roosters open loopt de CO2 enorm op, is sommige gevallen zelfs richting de 2000 ppm, we moeten dan het kiepraampje open zetten maar dan koelt het ook gelijk enorm af.

Zijn er oplossingen om het kiepraam te vervangen door een decentraal wtw unit? Wellicht zelfs als DIY oplossing. Scheelt weer dat er dan geen gat geboord hoeft te worden.
Zie zo een beetje alle devices genoemd in dit draadje ;).
Dit is precies waar decentrale wtw units goed kunnen helpen. Kijk goed naar de capacitijd en geluid van de units om een oplossing te kiezen die per kamer nuttig is. Ik heb precies dezelfde uitdaging. Ik gebruik per slaapkamer wifi enable wtw units die in 1 buis passen, dus van richting veranderen. Door ze via de smart home bewust te maken van de C afzuiging kan ik zodra die hoog gaat draaien alle units tijdelijk omschakelen naar supply mode (om onbalans te voorkomen), daarna weer terug op wtw.
Dus elke kamer met airco, elke kamer wtw ventilatie erin, balans beschermen met slimme itnegratie. Voor mij werkt dit prima. Mijn co2 gaat ook in de drukste kamer niet meer tot boven de 1200, en meestal tussen de 500-700 als een kamer actief is, en helemaal terug naar 400 als er niemand meer in een kamer is.
In kamers met roosters van oudsher heb ik er minder open staan en geen ramen meer op kieren. Ik heb niet alle roosters helemaal dicht. In de huiskamer is de wtw unit te klein gekozen om geen rooster meer open te hebben bijv, dus achterin staat er nog 1 open. Ook om onbalans te voorkomen terwijl de afzuiging (die altijd actief is natuurlijk) van supply te voorzien. Maar de behoefte voor het openen van ramen is wel echt weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Kaoh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:45:
[...]
Zie zo een beetje alle devices genoemd in dit draadje ;).
Dit is precies waar decentrale wtw units goed kunnen helpen. Kijk goed naar de capacitijd en geluid van de units om een oplossing te kiezen die per kamer nuttig is. Ik heb precies dezelfde uitdaging. Ik gebruik per slaapkamer wifi enable wtw units die in 1 buis passen, dus van richting veranderen. Door ze via de smart home bewust te maken van de C afzuiging kan ik zodra die hoog gaat draaien alle units tijdelijk omschakelen naar supply mode (om onbalans te voorkomen), daarna weer terug op wtw.
Dus elke kamer met airco, elke kamer wtw ventilatie erin, balans beschermen met slimme itnegratie. Voor mij werkt dit prima. Mijn co2 gaat ook in de drukste kamer niet meer tot boven de 1200, en meestal tussen de 500-700 als een kamer actief is, en helemaal terug naar 400 als er niemand meer in een kamer is.
In kamers met roosters van oudsher heb ik er minder open staan en geen ramen meer op kieren. Ik heb niet alle roosters helemaal dicht. In de huiskamer is de wtw unit te klein gekozen om geen rooster meer open te hebben bijv, dus achterin staat er nog 1 open. Ook om onbalans te voorkomen terwijl de afzuiging (die altijd actief is natuurlijk) van supply te voorzien. Maar de behoefte voor het openen van ramen is wel echt weg.
Dat is inderdaad ook wat ik van plan ben, alleen ben ik op zoek naar een minder ingrijpende manier om dit voor elkaar te krijgen. Als ik alle kamers wil gaan voorzien moet ik 8 gaten door de buitenmuur laten boren, daar zit ik echt niet op te wachten (ziet er ook niet uit aan de buitenkant).

Ik kwam nog deze oplossing tegen wat er wel interessant uit ziet, maar dat zal best prijzig zijn en ingrijpend, zelfs als ik het samen zou doen met het vervangen van de ramen (liever niet de kozijnen). https://www.renson.eu/nl-...amventilatie/endura-twist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:34
@Soepstengel Met hoeveel personen ben je als de CO2 waarde oploopt tot 2000ppm?

Als je zonder actieve ventilatie maar met roosters open tegen de 2000ppm komt, dan heb je een behoorlijk ventilatiedebiet nodig om dit naar acceptabele waardes te krijgen. Wat acceptabel voor jou is weet ik niet, maar laten we zeggen max ca 1000ppm bij 4 peronen, dan zul je toch wel iets van 120m3/h moeten verversen.

En daarmee een soort antwoord op jouw vraag: voor dergelijke debieten heb je qua formaat een best grote wtw unit nodig. En afhankelijk van het model zijn de doorvoeren ook best fors: voor een 1-buis systeem moet je dan denken aan iets van 200mm, maar die leveren doorgaans niet meer dan 100m3/h op de max stand. Bij gescheiden toe- en afvoer zijn ze vaak kleiner en heb je b.v. 2x125mm doorvoeren maar zit er wel een bepaalde afstand tussen die twee.

Past zo'n doorgang/meerdere doorgangen uberhaupt in dat kiepraam?

Zelf dat ik dat je eerst moet bedenken wat je wilt bereiken qua CO2 waardes icm het aantal personen. En hoe kritisch je bent op geluid. Dan weet je ongeveer het benodigde debiet en kun je verder kijken naar geschikte modellen.
Er zijn tegenwoodig best veel decentrale wtw modellen op de markt. Maar vele leveren maar een beperkt debiet. En zul je er meerdere van moeten toepassen als je kritisch bent op de CO2 waardes bij een redelijk tot goed kierdichte woning en ook (enigszins) op geluid.
Er zijn ook wat modellen die rond de 200m3/h kunnen leveren, maar dat zijn in de meeste gevallen grotere wandmodellen (Climarad, Blauberg&co etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
@Franciesco Dat is nu nog maar met 2 personen, maar daarbij moet ik wel zeggen dat de ventilatie sowieso al slecht geregeld is en dat er in de woonkamer enkel een kiepraam is en in de aangrenzende keuken/eetkamer zitten de roosters en een mechanisch ventilatie ventiel (gescheiden van de woonkamer door openslaande deuren die niet altijd open staan). Dus sowieso wil ik voor de woonkamer in ieder geval iets gaan regelen.

Kijkende naar de decentrale WTW units denk ik dat in een kiepraam installeren sowieso geen optie is. De buis tussen de binnen en buiten unit is best lang en volgens mij zit daar (een deel van de) techniek in, dus het wordt best een diepe installatie wat er dan ook weer niet fraai uit gaat zien waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
Soepstengel schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:52:
[...]
Ik kwam nog deze oplossing tegen wat er wel interessant uit ziet, maar dat zal best prijzig zijn en ingrijpend, zelfs als ik het samen zou doen met het vervangen van de ramen (liever niet de kozijnen). https://www.renson.eu/nl-...amventilatie/endura-twist
Het is wel laat debiet terwijl hij duur is...
Ergens moet er lucht doorheen kunnen, en dat zal je dus buiten zien. Gaten boren vs elke kamer zulke systemen plaatsen... Het debiet is wel beperkt. Mijn debieten zijn iets hoger maar heb dus ondersteund nog wat roosters. Die ben jij dan helemaal kwijt en hebt minder debiet. Mijn waardes werden al nooit meer dan 2000 met twee mensen, meestal rond de 1400.
Ik denk dat je niet op goede lucht kwaliteit komt. Wel beter dan nu met wtw en dus je airco's efficiënt gebruikt. Maar als ik zoveel geld investeer dan zou ik voor goede lucht kwaliteit gaan.
Ik ben begonnen met de kamers waar ik een probleem had (3 stuks zonder rooster). En dat beviel zo goed dat de andere erachteraan zijn gekomen. Die goede lucht kwaliteit wordt enorm gewaardeerd in het gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Soepstengel schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:09:
@Franciesco Dat is nu nog maar met 2 personen, maar daarbij moet ik wel zeggen dat de ventilatie sowieso al slecht geregeld is en dat er in de woonkamer enkel een kiepraam is en in de aangrenzende keuken/eetkamer zitten de roosters en een mechanisch ventilatie ventiel (gescheiden van de woonkamer door openslaande deuren die niet altijd open staan). Dus sowieso wil ik voor de woonkamer in ieder geval iets gaan regelen.

Kijkende naar de decentrale WTW units denk ik dat in een kiepraam installeren sowieso geen optie is. De buis tussen de binnen en buiten unit is best lang en volgens mij zit daar (een deel van de) techniek in, dus het wordt best een diepe installatie wat er dan ook weer niet fraai uit gaat zien waarschijnlijk.
Ok! 2000ppm met 2 personen duidt er dan op dat de kierdichtheid van je woning op orde is. Tenminste, zo zou ik het zien :) Al kan die waarde wet wind-afhankelijk zijn.

Bij de compacte units zit inderdaad vaak de wtw wisselaar in de geveldoorvoer. Vandaar ook de meestal grotere diameter van de geveldoorvoer.
Bij de grotere systemen is dat meestal niet zo: de geveldoorvoeren zijn dan iets kleiner in doorsnede, maar je hebt een grotere kast aan de muur (of soms deels in de muur gebouwd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-06 11:29
Mijn vorige woning uit 2007 had een wtw unit met overal in het huis aan en afvoer plekken. Perfect systeem, overal altijd fris gevoel van verse lucht. Alleen in de zomer warmde dit systeem extra het huis op, er zat nl. geen bypass functie op.

Inmiddels 5 jaar geleden verkast naar een huis uit 2012 met een duco systeem erin. In alle kamers een bedieningsunit, met co2 of vochtmeter en roosters in de ramen. Een centrale afzuigunit in de garage die in de keuken, wc en badkamer de lucht afzuigt. Dacht dat dit nog moderner en beter zou zijn, maar de praktijk blijkt anders.

- Het systeem kent veel meer componenten en is daardoor veel complexer en vatbaarder voor problemen. Een aantal rooster reageren niet meer en sommigen kraken hard als ze open of dicht gaan. Al vaak wakker van geschrokken.
- Daar waar het wtw systeem altijd frisse lucht leek te geven, heb ik met het duco systeem vaak het gevoel dat de slaapkamers omvoldoende verse lucht krijgen.
- Het duco systeem wordt in grote mate beïnvloed door het weer buiten en vooral de windrichting. Staat bijv. in de winter de wind op de slaapkamer, besluit het systeem opeens vol open te gaan (roosters in de ramen) en koelt de kamer flink af.
- De roosters slaan soms op hol, dicht, open, half dicht, open, dicht, open binnen enkele minuten. Zeer storend.
- Ik heb het gevoel dat de afzuiging in de badkamer te weinig is om drie slaapkamers te dwingen (via onderdruk) om verse lucht aldaar naar binnen te krijgen via de roosters. Door een open trappenhuis van kelder tot zolder lijkt het alsof hij de lucht overal vandaan haalt behalve van de slaapkamers.
- Upgraden van het systeem of onderdelen lijkt niet mogelijk. Eén partij op bezoek gehad en reageerden vooral van nee dat spul is al te oud, dan moet je alles vervangen. Lijkt me erg duur, alle bedieningsunits en roosters vervangen.

Vandaar dus ook in dit topic beland en zoek ik nu naar oplossingen om vooral de slaapkamers meer te voorzien van verse (liefst voorverwarmde) lucht.

Vragen: als ik een decentrale warmteterugwinunit plaats in de slaapkamer, moet ik dan het duco systeem uitschakelen en de roosters dichtmaken?
Of moet ik deze systemen op elkaar afstemmen en zo ja, hoe dan?

[ Voor 7% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 24-10-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@JAHRASTAFARI voordat je eventueel overgaat tot decentrale wtw systemen: kun je het bestaande systeem niet aanpassen naar een centraal wtw systeem? Dus type D? Want wat je beschrijft is een type C systeem zonder warmteterugwinning.

Aangezien je een goed werkend D systeem gewend was in je vorige woning denk ik niet dat je heel blij wordt van decentrale wtw systemen…

Overigens zijn allerlei CO2 sensoren in een centraal wtw systeem vaak niet nodig en maakt het het alleen maar complex, duur en theoretisch storingsgevoeliger. In het centrale wtw topic kun je veel informatie en ervaringen lezen, ook van het zelf aanleggen van een centraal wtw systeem.

Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-06 11:29
Franciesco schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:35:
@JAHRASTAFARI voordat je eventueel overgaat tot decentrale wtw systemen: kun je het bestaande systeem niet aanpassen naar een centraal wtw systeem? Dus type D? Want wat je beschrijft is een type C systeem zonder warmteterugwinning.

Aangezien je een goed werkend D systeem gewend was in je vorige woning denk ik niet dat je heel blij wordt van decentrale wtw systemen…

Overigens zijn allerlei CO2 sensoren in een centraal wtw systeem vaak niet nodig en maakt het het alleen maar complex, duur en theoretisch storingsgevoeliger. In het centrale wtw topic kun je veel informatie en ervaringen lezen, ook van het zelf aanleggen van een centraal wtw systeem.

Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Bij een “d systeem” heb je toch aanvoer kanalen nodig in bijv. slaapkamers en woonkamer, maar ik heb daar geen kanalen voor. Zou alleen buiten om kunnen, of via zolder naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-06 21:44
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:38:
[...]
Bij een “d systeem” heb je toch aanvoer kanalen nodig in bijv. slaapkamers en woonkamer, maar ik heb daar geen kanalen voor. Zou alleen buiten om kunnen, of via zolder naar beneden?
Afzuiging zit al in de ruimten die je wilt verversen. Als je de schone lucht in je trapgat laat blazen dan komt het vandaar wel weer in de bedoelde ruimtes, zeker als je een deur open laat of de ruimte onder de deur wat ruim neemt.

Zeker niet ideaal maar een stuk eenvoudiger te realiseren dan een twee kanaal systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:51
Nanuk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:24:
[...]

Afzuiging zit al in de ruimten die je wilt verversen. Als je de schone lucht in je trapgat laat blazen dan komt het vandaar wel weer in de bedoelde ruimtes, zeker als je een deur open laat of de ruimte onder de deur wat ruim neemt.

Zeker niet ideaal maar een stuk eenvoudiger te realiseren dan een twee kanaal systeem.
In de slaapkamers zal geen afzuiging zitten, die zit normaal in de natte ruimtes. Ik denk niet dat de lucht vanuit het trapgat dan in de slaapkamers komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:38:
[...]
Klopt, het principe in inblazen in verblijfsruimtes en afzuigen in natte ruimtes (keuken, badkamer, toilet ed). Al zijn er ook alternatieven met centrale inblaas in het trappenhuis bijvoorbeeld.

Er zijn legio woningen waar achteraf een centraal wtw systeem aangelegd wordt. Dus wie weet kan het bij jou ook door slangen achter een knieschot of over een zoldervloer, door een koof etc te leggen. Doorvoeren maken door de betonvloer kan vaak ook.

Denk vooral niet te snel dat iets niet kan. Zoals gezegd kun je inspiratie opdoen in het genoemde “centrale wtw” topic. Daar zijn al vele mede Tweakers je voorgegaan in bedenken wat er mogelijk is. En als uiteindelijk blijkt dat het toch niet haalbaar is (financieel, cosmetisch, technisch) dan heb je iig goed nagedacht om niet achteraf te kunnen zeggen “had ik maar”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
deejeebv schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:34:
[...]

In de slaapkamers zal geen afzuiging zitten, die zit normaal in de natte ruimtes. Ik denk niet dat de lucht vanuit het trapgat dan in de slaapkamers komt.
Die systemen met centrale inblaas werken meestal met een soort mixfans boven de deuren naar de verblijfsruimtes. Die fans zorgen er voor dat de verse lucht in die ruimtes komen waar het vervolgens weer afgezogen (en niet ingeblazen) wordt.
Dergelijke systemen zijn vaak een compromis voor een regulier centraal balansventilatiesysteem en zou ik zelf alleen doen als zo’n regulier systeem echt niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 07:46
Na al een hele tijd het topic te volgen, zit ik ook al heel lang na te denken om ons ventilatiesysteem aan te pakken.
Wij wonen in een hoekwoning uit de jaren 70.
Op dit moment hebben we een mechanische ventilatie (op dit moment stuk...) op het zolder met een afzuiging in de badkamer en de wc op de benedenverdieping.
Er is ook een afzuigkap aanwezig (max 700m3) in de keuken die een eigen afvoer heeft op het zolder.

Na lang nagedacht te hebben over een centrale WTW of een decentrale WTW, denk ik een compromis gevonden te hebben, maar wil dit graag ook hier tegen de ervaringsdeskundigen aanhouden.

Zelf wil ik de benedenverdieping decentraal doen. Hiervoor wil ik een WTW in een bestaande koof in de entree gebruiken met 2 kanalen naar buiten. De aanvoer gaat naar de woonkamer en de afvoer is in de entree. Het systeem dat ik wil inzetten is een Reventon Inspiro 250, deze heb ik nog nergens voorbij zien komen echter.

De bovenverdieping en zolder gaan dan over een "centraal" WTW systeem die de overige ruimtes doet. Flow aangegeven met bolletjes en verwachte flow. Zie ook afbeelding van de woning met ingetekend systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4-9YJK301SoB5AYMcXZzs2G0lM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/hEOwmM7dljX1St1fmvxCDsSe.png?f=fotoalbum_medium

Wat heb ik al bekeken:
- Afzuigkap reciculerend maken, echter ben ik daar van terug gekomen en ga ik dit niet doen.
- Freshbox 200 inzetten, maar dan een box in de woonkamer.
- 2 decentrale units die wisselend met elkaar werken, dit zou nog steeds een optie zijn
- een "centrale" wtw unit in de garage, echter zit dan de aan en afvoer aan 1 kant van de woonruimte.
- compleet alles centraal maken. Maar ik krijg de buizen en koof in de slaapkamers niet goedgekeurd.

Daarom nu dus dit systeem, maar ik kan mij maarzo voorstellen dat er eventueel denkfouten in zitten.

Waarom dan een WTW?
- Te hoog vochtgehalte in huis, daardoor ook schimmelproblemen.
- We gaan verder isoleren en alle ramen vervangen, warmtepomp etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Koen87 Centraal/decentraal: what's in a name? Jouw opzet zie ik als 2x een centrale unit omdat decentraal bijna altijd gaat over 1 of max 2 ruimtes ventileren met 1 unit. Maar goed, dat maakt natuurlijk verder niets uit behalve dat ik dan denk dat dit beter in het centrale wtw topic past.

De Reventon unit kende ik ook niet. Op zich lijkt het mij best een mooi aparaat want hij heeft ook een enthalpie wisselaar en dat is niet zo heel gebruikelijk in dit soort plafond units. Dat scheelt weer een condensafvoer aanleggen.

Een paar zaken die bij me opkomen als ik je plan lees:
  • Als de unit boven de voordeur komt, dan zal je in (vrijwel) de gehele hal een verlaagd plafond hebben of gaan maken? Want je moet immers ook de afvoer van het toilet er op aan kunnen sluiten.
  • WTW units maken geluid: hou rekening met het isoleren van de koof.
  • Ga je meerdere inblaasventielen in de woonkamer maken? Want (max) 250m3 inblazen kun je niet met de standaard ventielen doen. Daar zul je een extra grote voor moeten nemen of een lijnrooster. En misschien zelfs meerdere. De 200mm ventielen gaan vaak niet verder dan 175m3/h. En de vraag is uberhaupt of je dat uit 1 ventiel wilt hebben ivm plaatsing (zit je daar in de buurt?). Bij meerdere ventielen is het belangrijk om voldoende onderlinge afstand te hebben (afhankelijk van het model, maar al gauw minimaal 50cm).
  • Als je beneden alleen afzuigt in de hal en toilet zullen kook- en eetgeuren (ondanks afzuigkap) ook richting de hal getrokken worden. Dus dat is niet ideaal en daarom zou je eigenlijk ook in de keuken moeten afzuigen. Als dat kan, dan zou je de afzuiging van de hal misschien achterwege kunnen laten en de afzuiging van het toilet regelen via de overstroom van de bovenverdieping. Maar ja, dan zit je al weer zo goed als aan 1 centraal wtw systeem. Dus dat is niet haalbaar begreep ik (maar wel mijn voorkeur als het kan).
  • Tussen de de wtw unit en inblaasventiel(en) is een demper bijna altijd nodig om geluid zoveel mogelijk te beperken. Dempers van minimaal 1 meter lang zijn vaak nodig. Is daar voldoende ruimte voor in dat verlaagde plafond/ de koof?
  • Idem voor het plaatsen van de benodigde buizen en bochten: dat neemt vaak meer ruimt in dan van te voren gedacht.
  • Aangenomen dat de ingetekende debieten de maximale zijn: voor een twee persoons slaapkamer vind ik 45m3 max weinig. Ik zou daar voor 60m3/h op normaal stand gaan wat dan rond de 100m3/h max is (2 ventielen).
  • Doordat je twee gescheiden systemen wilt aanleggen kun je maar weinig gebruik makebn van overstroom tussen de kamers en verdiepingen. Dit verhoogd het totaal benodige debiet. Al moet ik zeggen dat de indeling van jouw huis sowieso het gebruik van overstroom wat beperkt.
  • De afvoer van vervuilde lucht naar buiten kan hoorbaar (en voelbaar) zijn bij het uitstroompunt aan de gevel.
  • Er moet voldoende afstand zitten tussen toe- en afvoer van buiten. Is dat mogelijk op de bedachte plek? Bij decentrale units is die onderlinge afstand vaak ook maar klein, maar dat is wel een compromis: idelatiter wil je daar al gauw een paar meter tussen hebben (verdunningsfactor).
  • De afzuigkap zou ik ook lekker naar buiten laten blazen (en geen recirculatie nemen). Dat werkt toch het beste, zeker bij koken op gas. De tijdelijke onderdruk is normaal gesproken geen probleem voor de wtw units. Het warmteverlies is natuurlijk jammer, maar zolang de afzuigkap niet vele uren per dag aanstaat heb ik dat liever in ruil voor betere afzuiging van de kookdampen.
Uiteraard zijn er meer aandachtspunten bij de aanleg, zoals voorkomen van overspraak tussen slaapkamers en thermische isolatie van de buitenaanslutingen. Maar dat zijn misschien meer details als het grote plaatje klopt en haalbaar lijkt.
Ik weet het: achteraf aanleggen van een wtw systeem is vaak niet gemakkelijk. En soms kan het niet anders dan compromissen stellen. Maar hopelijk heb je iets aan bovenstaande punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klapperman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-05 13:42
Momenteel werkt mijn Climarad Sensa unit niet meer. Lijkt een probleem met de voeding. Unit is 10 jaar oud en de oorspronkelijke installateur is helaas failliet. Nu heb ik contact opgenomen met Climarad, maar die verwijzen me naar een installateur als ik een reparatie wil. En ondanks meerdere geprobeerd te hebben geven alle installateurs in de regio (Den Haag) de melding geen nieuew klanten te nemen en/of geen werkzaamheden te willen doen aan niet door hun geleverde installaties. Hebben mensen hier nog een goed idee? Kennen jullie (of zijn jullie) een installateur die kan helpen de unit te herstellen?

Alternatief als reparatie te duur of onmogelijk is, wil ik de unit vervangen. Ik zit dan te denken aan een Venturi unit van Climarad, omdat ikzelf de unit altijd wat hard heb vinden werken bij meer dan 4 personen in de woonkamer. Maar ik zie uit de ervaringen dat de boorgaten voor de doorvoeren op een andere hoogte zitten. Wat zijn andere mensen hun ervaringen bij het vervangen van dit soort units? Moet je op hetzelfde model blijven, of zijn er goede ervaringen bij overstappen? En zijn er alternatieve modellen met dezelfde afmeting en plaatsing van de boorgaten?

Ik ben al een tijd aan het rondzoeken op Internet maar kom voor deze casus geen nuttige informatie tegen. Dus hopelijk hebben jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Klapperman voor een service afspraak met een Climarad monteur hoeft een installateur alleen via de website een verzoek in te dienen. Dat is 5 minuten werk voor hen als je van te voren de klachtomschrijving en eventueel foto’s opstuurt. Is daar niemand toe bereid?

https://www.climarad.nl/service-aanvraag/

Bij een unit van 10 jaar is het natuurlijk wel de vraag of het financieel zinvol is een monteur te vragen. Maar dat zal ook afhangen van de oorzaak cq oplossing van het probleem. Doet de unit helemaal niets meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klapperman
  • Laatst online: 07-05 13:42
Unit doet niets meer, vermoed dat voeding de geest gegeven heeft, dus een vervanging van dat onderdeel lijkt me afdoende. Hoop dat daarmee de kosten lager uitpakken dan de unit vervangen.

Heb nu eindelijk na anderhalve maand, 1 installateur bereid gevonden een elektricien te sturen om de unit door te meten (op basis 1 uur werk en voorrijdkosten) en dan indien nodig service ticket aan te maken bij Climarad. Maar alleen een ticket met wat foto's was ook daar niet mogelijk, want niet hun installatie. Misschien dat Climarad afspraken heeft over deze dienstverlening en eventuele kosten voor installateurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Mooi dat je nu toch iets hebt kunnen regelen @Klapperman. Hopelijk vallen de reparatiekosten mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helkon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03 20:30
Misschien kan hier iemand mij duidelijkheid verschaffen.
In mijn woning zijn destijds op een kalfconstructie schuifroosters van Alusta toegepast.
Nu onderzoek ik of ik deze roosters kan vervangen door drukgestuurde exemplaren, en welk fabrikaat de voorkeur zou hebben.
Op dit forum kwam ik in mijn zoektocht ook mogelijkheden tegen met wtw.
Bijvoorbeeld Renson Endura twist en de daarmee gelijke Schueco Ventotherm twist, daarnaast nog het Siegenia Aeromat VT system.
Echter hier loop ik vast.
Is dit wel een optie die in te passen is in een renovatie/vervanging zoals in mijn geval ?
Zijn deze systemen nog wel actueel ? Ook in Nederland goed verkrijgbaar?
Kan op internet geen leverancier/ installateur vinden.
Weinig praktijkvoorbeelden te vinden.

Wellicht weten jullie meer.

[ Voor 3% gewijzigd door helkon op 03-11-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@helkon ook ik heb nooit ervaringen gezien van de Renson Endura twist en Schueco variant. Net zo min als een prijslijst. Daarom verwacht ik dat het een echt niche product is met bijhorend prijskaartje.

Kun je uberhaupt zoiets wel kwijt op een goede manier? Want het is met 34,5cm een best diep systeem om direct boven of naast het glas te hebben. Plus de nodige breedte (of hoogte bij een verticaal exemplaar) als je een beetje fatsoenlijk debiet wilt kunnen halen.

Persoonlijk denk ik dat je beter voor andere actieve wtw systemen kan gaan. In dit topic zijn ervaringen met best wat verschillende decentrale wtw modellen te vinden.

Zelf heb ik overigens wel ervaring met drukgestuurde roosters, al is dit wel in Velux dakramen. En mijn ervaring is dat het vooral werkt om de ventilatie wat te temperen bij harde wind, maar als er niet of nauwelijks wind is heb je nog steeds amper tot geen ventilatie. Dat is naast het warmteverlies ook de grootste manko wat mij betreft van passieve ventilatie: de grote afhankelijkheid van windkracht en windrichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helkon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03 20:30
@Franciesco

Ja, ik kreeg het idee ook al dat deze systemen niet erg ingeburgerd zijn.
Wat plaatsing betreft, zou het wel lukken. Bij mij zijn boven de ramen speciale kalfconstructies aanwezig waarin de roosters zijn verwerkt. 3 x een opening van 1,5 meter en 15 cm hoog boven op het kozijn van 12 cm dikte en 12 cm onder het plafond. Systeem zou zowel binnen als buiten uitsteken, maar dat is lijkt mij op te lossen.
Maar goed denk niet dat dit een serieuze optie is.
Drukgeregelde roosters zijn in ieder geval beter dan de aanwezige schuifroosters van Alusta, voegen nog wel wat toe bij erg sterke wind.
Ik denk dat ik inderdaad moet kijken of ik een decentraal systeem kan toevoegen om zelf enigszins invloed te krijgen op de luchttoevoer.
Ik ga nog wat op zoek op dit forum.
Voor nu dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-06 09:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janess
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-06 14:53
Hallo duinsel, ik heb ook een climarad unit als onderdeel van een Briza Fresh (samenwerking met Jaga). Ook een knipperend rood kruis maar deze knippert in een ononderbroken reeks. Ik probeer de buitentemperatuursensor ook te vervangen op advies van een Climarad technicus. Jij vond de sensor direct achter de rechter blauwe draaiknop? Ik zie daar niets. Of zit de sensor achter een aluminium plaatje onder de blauwe knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:44
Zijn er hier ook mensen die een redelijk geïsoleerde buitenruimte met een decentrale WTW beluchten?

En dan ben ik met name benieuwd hoe groot het temperatuursverschil is wat zo'n apparaat kan bewerkstelligen.

Stel het is buiten 8 graden en je plaats zo'n apparaat. Wordt het binnen dan 10 graden of 14 graden?

Of moet je het anders zien? Dat dat ding niet intrinsiek verwarmt maar je stookkosten omlaaggaan omdat het minder snel afkoelt?

En doet zo'n apparaat ook iets met de luchtvochtigheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaoh
Atomius schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:15:
Zijn er hier ook mensen die een redelijk geïsoleerde buitenruimte met een decentrale WTW beluchten?

En dan ben ik met name benieuwd hoe groot het temperatuursverschil is wat zo'n apparaat kan bewerkstelligen.

Stel het is buiten 8 graden en je plaats zo'n apparaat. Wordt het binnen dan 10 graden of 14 graden?

Of moet je het anders zien? Dat dat ding niet intrinsiek verwarmt maar je stookkosten omlaaggaan omdat het minder snel afkoelt?

Wtw staat voor Warmte terug Win. Nooit voor verwarming. Je verliest minder warmte door ventilatie dan normale ventilatie. En ventilatie draagt bij aan het verbeteren van je luchtvochtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Atomius wat @Kaoh al aangaf.

Daarnaast zijn er ook decentrale wtw units met een naverwarmer. Dat is in feite een elektrisch element die de ventilatielucht (extra) verwarmd. Hoeveel effect dat heeft hangt oa af van het elektrisch vermogen van dat element, van de inhoud van die buitenruimte en de isolatiewaarde c.q. warmteverlies van die ruimte. Verwacht hier geen wonderen van, want het elektrische vermogen is normaal gesproken vrij beperkt. Even los of je uberhaupt met zo'n elektrisch element langdurig wilt verwarmen want een duurzame methode is dat natuurlijk niet (COP=1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:48
Atomius schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:15:

Ik heb er één in mijn tuinhuis hangen. Hij verlaagt de luchtvochtigheid naar een niveau dat ik niet moet vrezen voor roest op mijn machines/fitness materiaal. Dat is bij mij voldoende. Was ook als test om er ooit eventueel één op de slaapkamers te hangen maar dat ga ik niet doen. Het is een 100mm versie en dat ding maakt echt te veel lawaai voor mij om daar op te hangen.

Zoals je uit eerdere antwoorden al hebt kunnen opmaken, zorgt het niet voor verwarming. Integendeel, als je de ruimte niet actief verwarmt, gaat het zelfs sneller afkoelen dan als je geen unit hangt.

[ Voor 9% gewijzigd door Horla op 11-11-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderenzo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 11:59
In het kader van 'durf te vragen', is er iemand hier die nog een boormal heeft liggen voor de Climarad Ventura (150mm) en hem zou willen uitlenen? Anders gaan we denk ik zelf iets in elkaar knutselen aangezien Climarad deze alleen wil leveren aan een installateur maar ik alleen een boorbedrijf nodig heb...

• Fred1989
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-01 13:18
Louwie88 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:02:
Afgelopen zaterdag is bij mij de ICON 200 APP geplaatst. We hebben voor de built-in installatie gekozen zodat hij mooi verzonken is in de muur. Zover erg tevreden mee.

De nachtstand is nauwelijks hoorbaar en standje 2 (40m3/h debiet) hoor je alleen als het helemaal stil is in huis. 3 (70m3) is wel duidelijk aanwezig en dan hoor je hem duidelijk van richting wisselen. Net als je dan aan het geluid gewend bent valt ie stil om een paar seconden daarna weer op te starten. 4 (100m3) is wat mij betreft alleen voor feestjes..

Hij draait hier de hele dag manueel op 2 en ik merk al een flinke verbetering in het binnenklimaat. Voelt frisser en comfortabeler tov 1 ventilatierooster open op de benedenverdieping. Merk ook dat de thermostaat minder snel aanslaat, maar dat zal ik over langere tijd even moeten bekijken of ik echt minder verbruik zie.

Ik heb nog een vraag uitstaan bij itec of en hoe ik kan uitlezen wat de unit heeft gemeten over een bepaalde periode. Hij geeft meestal luchtkwaliteit good of very good, maar ik ben wel benieuwd naar welke waarden daaraan gekoppeld zijn.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben ook geinteresseerd in dit apparaat voor de woonkamer. Ook bij ITEC aan het kijken.

1 vraag: hoe zijn de Co2 waardes als je deze op standje 2 hebt staan zo de hele dag?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-06 22:27
De Vents Breezy 200 E smart is binnen.
Nog niet geïnstalleerd weliswaar, wachttijd was 7 weken.
Zal hier posten hoe die bevalt, momenteel hebben geen enkele vorm van mechanische verluchting wat vooral id winter n probleem vormt dus komt net op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
sanderenzo schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:33:
In het kader van 'durf te vragen', is er iemand hier die nog een boormal heeft liggen voor de Climarad Ventura (150mm) en hem zou willen uitlenen? Anders gaan we denk ik zelf iets in elkaar knutselen aangezien Climarad deze alleen wil leveren aan een installateur maar ik alleen een boorbedrijf nodig heb...
Beetje late reactie misschien, maar ik denk dat je prima zonder mal de gaten voor de Ventura kan boren. Destijds is bij mij wel de mal gebruikt, maar de mal van de Ventura bevat enkel de gaten voor de muurdoorvoeren, niet het ophangsysteem (itt de mal voor de Sensa). A.d.h.v. de tekening in de handleiding lijken die muurdoorvoeren goed uit te meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvyuWe54hRe9rQUA2xQTL8b8WRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5VYfNhrvxJIxsEoWyJoTRDM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderenzo
Thanks Franciesco, gaan we inderdaad doen. Boorbedrijf gaf trouwens aan dat ze 160mm boren, 152 is volgens hun te krap, wat is jouw ervaring? En hoe daarna het best te isoleren rondom de doorvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@sanderenzo de gaten die destijds bij mij geboord waren, waren 150mm diameter omdat de betonboorder geen 152mm had. Dat bleek net te krap voor de metalen uiteindes van de muurdoorvoeren waardoor de gaten iets uitgeslepen moesten worden met zo’n staalborstel op een boormachine. Toen paste het precies.

Mijn inziens is 160mm veel te groot en moet je dan idd gaan opvullen. Ik zou dat zelf niet snel met pur doen omdat dat waarschijnlijk ook je spouw in gaat (als je die hebt) plus de kans op een grote smeerboel. Compriband op het metalen deel wat in het buitenblad komt (misschien zelfs een dubbele kort achter elkaar) die tot een geschikte dikte uitzet lijkt me wel een goede optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderenzo
Bedankt voor het meedenken Franciesco! Ik ga even overleggen of het kleiner kan, we hebben inderdaad een spouw en ik begreep ook al dat PUR niet zolang z’n eigenschappen houdt als je eigenlijk zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJanEnsing
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19-05 20:46
Iemand ervaring met het inbouwen van een decentrale wtw unit in een dakkapel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 16:44
RobertJanEnsing schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:29:
Wellicht gewoon een warmtepomp doen (modern woord voor airco). Ik ken mensen die met zo'n ding de complete bovenverdieping verwarmen (deuren ff open laten). O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

zuma schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:54:
[...]

Wellicht gewoon een warmtepomp doen (modern woord voor airco). Ik ken mensen die met zo'n ding de complete bovenverdieping verwarmen (deuren ff open laten). O-)
Dat is toch iets heel anders dan wtw. Een airco ververst geen lucht.
RobertJanEnsing schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:29:
Zal wel in 1 van de zijwanden moeten denk ik, afhankelijk van het materiaal relatief eenvoudig te doen?

• zuma
Beekforel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:47:
[...]

Dat is toch iets heel anders dan wtw. Een airco ververst geen lucht.
Airco's kunnen ook lucht zuiveren, ontvochtigen en/of verversen.... Je hebt ook WTW die prima kunnen verwarmen vermits ze gekoppeld zijn met de CV of anders op elektriciteit en dan wordt het ook meer een warmtepomp. En aangezien je het over een dakkapel hebt, vermoedde ik dat je ook wensen tot verwarmen hebt met die wtw.

• Franciesco
@zuma jij had het over "gewoon een warmtepomp doen". Een "gewone" warmtepomp of airco ventileert niet in de zin dat hij verse/schone (buiten)lucht aanvoert naar binnen.

Ik heb wel gelezen over combinatieunits die bijvoorbeeld in passieve woningen gebruikt worden. Maar dat is dan eerder uitzondering dan regel.

Welke unit had jij in gedachte voor de situatie van @RobertJanEnsing ?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

zuma schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:42:
[...]

Airco's kunnen ook lucht zuiveren, ontvochtigen en/of verversen.... Je hebt ook WTW die prima kunnen verwarmen vermits ze gekoppeld zijn met de CV of anders op elektriciteit en dan wordt het ook meer een warmtepomp. En aangezien je het over een dakkapel hebt, vermoedde ik dat je ook wensen tot verwarmen hebt met die wtw.
Ik zou dat een perfecte combinatie vinden, heb je tips voor zo'n airco?

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-06 21:42
Franciesco schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:15:
@zuma jij had het over "gewoon een warmtepomp doen". Een "gewone" warmtepomp of airco ventileert niet in de zin dat hij verse/schone (buiten)lucht aanvoert naar binnen.

Ik heb wel gelezen over combinatieunits die bijvoorbeeld in passieve woningen gebruikt worden. Maar dat is dan eerder uitzondering dan regel.

[...]
'gewoon een warmtepomp' in combinatie met je raam op een kier zetten wordt het dan. Maar dan moet je nog net zo goed aan gat boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Franciesco schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:15:

Welke unit had jij in gedachte voor de situatie van @RobertJanEnsing ?
Idd zo'n combinatieunit idd. Ik heb weinig verstand van alle mogelijkheden. Ik volg dit draadje voornamelijk vanwege interesse in wtw

Als Robertjan niet geïnteresseerd is in verwarming en alleen ventilatie dan heeft zo'n combinatieunit geen zin en is alleen een wtw afdoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Laatst online: 09:16
Beekforel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:22:
[...]

Ik zou dat een perfecte combinatie vinden, heb je tips voor zo'n airco?
Ik dacht dat de daikin ururu sarara ook verse lucht aan kan voeren, dus echt daadwerkelijk ventileren en niet alleen zuiveren.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 19:09
Djvdb schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:58:
[...]

Ik dacht dat de daikin ururu sarara ook verse lucht aan kan voeren, dus echt daadwerkelijk ventileren en niet alleen zuiveren.
Dat kan die inderdaad echter het is heel beperkt, maar 30 m3/h...
En wat wil je ook met een dun slangetje, de mensen die de functie gebruiken geven vaak aan dat het erg luidruchtig is.

Ofwel een leuke gadget en daar blijft het wel bij.
Voor dat geld kun je beter een losse airco en losse WTW kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2024 11:03 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:29
Ik al heb wat in dit topic zitten lezen, maar gooi toch maar even mijn eigen situatie er in om jullie te vragen of decentrale balansventilatie voor ons een geschikte oplossing is en wat ik dan nodig zou hebben. De situatie is als volgt:

- Vrijstaand, nageïsoleerd en gasloos huis uit 1952.
- Woonkamer van 32m2 met een klein klapraam en een ventilatierooster
- Woonkamer is direct verbonden met de 'tuinkamer' van 20m2, waar ook twee roosters zitten.

Waar ik momenteel vooral tegenaan loop is:

- Tocht van het rooster in de woonkamer (zit boven de bank)
- Vlot oplopende co2 waardes naar ongeveer 1000 als we thuis zijn. Raampje open helpt daar wel wat tegen, maar is niet perfect, helemaal niet als ik een keer de houtkachel aan heb.
- Condensvorming op de ramen (hr++) als het kouder is 's nachts, wat ondanks 's ochtends afdrogen uiteindelijk resulteerd in schimmelvorming op de kit. Overigens heb ik hier ook last van bij raampjes die we in de trapopgang hebben.

Vooral de co2 en de condensvorming zijn de redenen dat ik me aan het oriënteren ben. Zou een decentrale unit in de woonkamer daar een oplossing voor kunnen zijn? En waar zou ik dan aan moeten denken?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Aziraphale decentrale wtw kan dan zeker een oplossing zijn of tenminste de boel verbeteren. Neem wel een unit met voldoende debiet of meerdere units die samen kunnen werken. Zelf hanteer ik nog altijd de regel om te streven naar een debiet van 30m3/h per persoon. Voor 2 personen daarom een unit(/units) die minimaal 100m3/h kan leveren om een beetje marge te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Franciesco Dan zal ik me nog maar eens wat verder gaan verdiepen in de mogelijkheden. We zijn namelijk met zijn vieren en een unit moet natuurlijk wel door de WAF komen. Met andere woorden: Vooral zo min mogelijk opvallen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 08:51
Aziraphale schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:01:
Ik al heb wat in dit topic zitten lezen, maar gooi toch maar even mijn eigen situatie er in om jullie te vragen of decentrale balansventilatie voor ons een geschikte oplossing is en wat ik dan nodig zou hebben. De situatie is als volgt:

- Vrijstaand, nageïsoleerd en gasloos huis uit 1952.
- Woonkamer van 32m2 met een klein klapraam en een ventilatierooster
- Woonkamer is direct verbonden met de 'tuinkamer' van 20m2, waar ook twee roosters zitten.

Waar ik momenteel vooral tegenaan loop is:

- Tocht van het rooster in de woonkamer (zit boven de bank)
- Vlot oplopende co2 waardes naar ongeveer 1000 als we thuis zijn. Raampje open helpt daar wel wat tegen, maar is niet perfect, helemaal niet als ik een keer de houtkachel aan heb.
- Condensvorming op de ramen (hr++) als het kouder is 's nachts, wat ondanks 's ochtends afdrogen uiteindelijk resulteerd in schimmelvorming op de kit. Overigens heb ik hier ook last van bij raampjes die we in de trapopgang hebben.

Vooral de co2 en de condensvorming zijn de redenen dat ik me aan het oriënteren ben. Zou een decentrale unit in de woonkamer daar een oplossing voor kunnen zijn? En waar zou ik dan aan moeten denken?
Een CO2 waarde van 1000ppm lijkt me niet echt een probleem. Als hij boven de 1200 gaat komen wel.
Als je op HR++ ramen condens aan de binnenkant krijgt heb je wel een serieus vocht probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
deejeebv schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:40:
[...]

Een CO2 waarde van 1000ppm lijkt me niet echt een probleem. Als hij boven de 1200 gaat komen wel.
Als je op HR++ ramen condens aan de binnenkant krijgt heb je wel een serieus vocht probleem.
Ik zit momenteel meestal zo tussen de 58 en 60%, maar daar helpt mijn hobby ook niet aan mee. Ik heb namelijk 3 aquaria staan, waarvan 1 bak van 150cm. Die hebben uiteraard wel afdekplaten en het verdampt ook niet enorm, maar dat helpt natuurlijk niet voor een hele lage rv. En ik krijg condens langs de onderkant van de ramen, tegen het kozijn. Het is niet zo dat mijn ramen volledig beslagen zijn, maar ik wil het uiteraard liever helemaal niet. Nu zal koudebrug van het kozijn er ook debet aan zijn, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Laatst online: 10-06 20:13
We willen ons huis gaan verbouwen en een van de dingen die we graag zouden willen is een dwtw in de woonkamer. Initieel wilde ik een climarad plaatsen, maar het ontbreken van voorverwarming heeft er toch voor gezorgd dat ik nog verder aan het kijken ben. Een andere optie zou dan en blauberg freshbox 100 of 200 zijn, maar ik vraag mij af of deze WAF zijn. Ik heb op internet en in dit topic gezocht, maar kan eigenlijk geen/amper fotos vinden. Zouden mensen met een freshbox 100 of 200 misschien wat fotos willen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-06 22:45

uFx

Aziraphale schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:52:
[...]

Ik zit momenteel meestal zo tussen de 58 en 60%, maar daar helpt mijn hobby ook niet aan mee. Ik heb namelijk 3 aquaria staan, waarvan 1 bak van 150cm. Die hebben uiteraard wel afdekplaten en het verdampt ook niet enorm, maar dat helpt natuurlijk niet voor een hele lage rv. En ik krijg condens langs de onderkant van de ramen, tegen het kozijn. Het is niet zo dat mijn ramen volledig beslagen zijn, maar ik wil het uiteraard liever helemaal niet. Nu zal koudebrug van het kozijn er ook debet aan zijn, denk ik.
Ik vind dit wel een interessant, want wij hebben eigenlijk hetzelfde probleem: af en toe vocht aan de binnenkant van (splinternieuwe) HR++ ramen. Maar onze vochtigheid is soms dan ook wel hoog (tussen de 60 - 75%). Ondanks dat we goed luchten krijgen we dat niet echt naar beneden. En als het dan een keer aan de onderkant is (60%) dan is een keer douchen of koken genoeg om het weer snel te laten stijgen.

Het is een oud huis (~1930) maar wel alle mogelijk isolatieopties doorgevoerd, inclusief nieuwe kozijnen met dus HR++ glas. Volgende stap is goede ventilatie maar ik heb eigenlijk weinig zin in een centrale ventilatie-unit omdat dit nogal wat breekwerk met zich mee brengt. Bij voorkeur zou ik het dus met 2 of 3 decentrale units willen oplossen. Maar ik weet niet of dit soort ventilatie genoeg is om de vochtigheid echt stabiel rond de 50% te krijgen.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 06:42
Hebben jullie aluminium spacers of plastic in het raam zitten? Mijn nieuwste ramen hebben plastic en dat scheelt enorm in condensvorming.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-06 22:45

uFx

wheli schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:54:
Hebben jullie aluminium spacers of plastic in het raam zitten? Mijn nieuwste ramen hebben plastic en dat scheelt enorm in condensvorming.
Wij hebben zwarte, plastic spacers. Overigens merken we de condens alleen in de badkamer en de ruimte ernaast dus denk dat het vooral van het douchen af komt. Ondanks dat daar wel ventilatie is en vaak ook het raam op een kier is de lucht gewoon erg vochtig (open douche).

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:36
uFx schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:02:
[...]

Wij hebben zwarte, plastic spacers. Overigens merken we de condens alleen in de badkamer en de ruimte ernaast dus denk dat het vooral van het douchen af komt. Ondanks dat daar wel ventilatie is en vaak ook het raam op een kier is de lucht gewoon erg vochtig (open douche).
DWTW ventilatie is voor de badkamer absoluut niet voldoende, de capaciteit is daarvoor te klein. Voor de badkamer wordt er meestal gekozen om WTW op te geven en gewoon de vochtige lucht zo snel mogelijk af te voeren naar buiten. Doe je dat met een ventilator met luchtvochtigheidsensor dan beperk je eventueel onnodig warmteverlies omdat hij alleen draait als het echt nodig is.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jappe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 16:05
Ik kon het via de zoekfunctie niet vinden, en mogelijk weet ik het antwoord al.. :X

Ik wil graag in de woonkamer de ventilatie verbeteren / beheersen. Nu heb ik aan de voorzijde in het kozijn ventilatieroosters, aan de achterzijde zit een gaat door de gevel, met een simpel afdekkapje. Aan de buitenzijde is het ventilatiegat gemetseld. Zie hieronder foto's om een idee te geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pORzIwu7HDMvcfp4Ff8tOUO8HwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEJ7QcvfJ00wBhTrKcQ6ZaTG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCUSmztomHYUgDNqV0BZBPTvN_c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AHVC6lvdBzwbGL1rXDFafWAm.png?f=fotoalbum_large

Zijn er mogelijkheden om hier laagdrempelig de ventilatie te beheersen? Nu komt er veel koude lucht door het gat, en is weinig te sturen. Het afdekkapje dicht zetten heeft weinig zin, de lucht blaast er toch wel doorheen. Daarnaast staat er soms vocht op de ramen, dus dan is extra ventilatie wenselijk.

Ik heb het idee dat er sowieso een doorvoer naar buiten gerealiseerd moet worden, en dus de gemetselde ventilatieopening verwijderd moet worden. Zien jullie dat ook zo? Het liefst zou ik het aan de buitenkant zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Mr.Jappe wat is de diameter van de buis die nu door de gevel gaat? Ik denk dat het vooral daarvan afhankelijk is of je daar een decentrale wtw in kwijt kunt zonder iets te hoeven aanpassen.
Daarnaast de diepte die je kwijt kunt voordat je de verticale bakstenen raakt.

De beperkte doorgang van die “open voegen” is ook een belemmering voor een eventuele unit. Maar wellicht nog wel acceptabel bij een niet te groot debiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
uFx schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:02:
[...]

Ik heb daarvoor in de badkamer een losse ontvochtiger staan. Uurtje aan na het douchen en nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacco5555
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 14:07
Hier nu sinds een week een Ghost 160 in de gevel zitten. Opzich wel tevreden maar met de wind van vanochtend valt het me toch wat tegen. Het is een enorm koud tochtgat.

Hiervoor zat op de zelfde plek deze ventilatie opening: https://tilmar.nl/muurdoo...doorvoerset-compleet-wit/ Gewoon een open buis dus. Maar deze kon ik wel dichtschuiven bij storm.

De Ghost heeft wel een klep die dicht kan maar deze waait gewoon open door de wind.. Meer mensen die zo iets ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@jacco5555 is die klep niet eentje die mechanisch/elektrisch open gezet wordt?

Ik zie trouwens dat die Ghost geen wtw functie heeft. Dus alleen een mechanische toevoer is?
Dat vind ik sowieso suboptimaal.

Sorry, door de link op het verkeerde been gezet. Het is wel een wtw, de oude unit niet.

De wind staat nu ook vol op de gevel waar mijn Climarad Sensa hangt, maar er is niks te voelen van wind door die unit als hij uit staat.

[ Voor 36% gewijzigd door Franciesco op 06-12-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
jacco5555 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:09:
Hier nu sinds een week een Ghost 160 in de gevel zitten. Opzich wel tevreden maar met de wind van vanochtend valt het me toch wat tegen. Het is een enorm koud tochtgat.

Hiervoor zat op de zelfde plek deze ventilatie opening: https://tilmar.nl/muurdoo...doorvoerset-compleet-wit/ Gewoon een open buis dus. Maar deze kon ik wel dichtschuiven bij storm.

De Ghost heeft wel een klep die dicht kan maar deze waait gewoon open door de wind.. Meer mensen die zo iets ervaren?
Vreemd, mijn Blauberg ventos hebben geen issue met dit weer. Geen tocht gevoel dus ook geen behoefte om ze dicht te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacco5555
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 14:07
Franciesco schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:10:
@jacco5555 is die klep niet eentje die mechanisch/elektrisch open gezet wordt?

Ik zie trouwens dat die Ghost geen wtw functie heeft. Dus alleen een mechanische toevoer is?
Dat vind ik sowieso suboptimaal.

Sorry, door de link op het verkeerde been gezet. Het is wel een wtw, de oude unit niet.

De wind staat nu ook vol op de gevel waar mijn Climarad Sensa hangt, maar er is niks te voelen van wind door die unit als hij uit staat.
Klopt hij heeft een klep die automatisch gaat. Tenminste dat denk ik. Bij het eerste keer aanzetten ging hij keurig open maar bij uit gaat hij niet dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Ali_van_G schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:46:
We willen ons huis gaan verbouwen en een van de dingen die we graag zouden willen is een dwtw in de woonkamer. Initieel wilde ik een climarad plaatsen, maar het ontbreken van voorverwarming heeft er toch voor gezorgd dat ik nog verder aan het kijken ben. Een andere optie zou dan en blauberg freshbox 100 of 200 zijn, maar ik vraag mij af of deze WAF zijn. Ik heb op internet en in dit topic gezocht, maar kan eigenlijk geen/amper fotos vinden. Zouden mensen met een freshbox 100 of 200 misschien wat fotos willen plaatsen?
Sorry kan op moment geen foto,s plaatsen.
Heb de freshbox 100 ERV met voor en naverwarmer.
Design tja, hangt achter het gordijn met beide kanten een stukje open, ik zie hem niet, kast is wel lomp maar dat is die van Climarad ook.

Kwa geluid niet de stilste boxen.
Ook de freshbox 100 zonder voorverwarmer gehad, kon gelukkig kostenloos omwisselen, wat een onding elke 5 minuten de afvoerventilator naar 100% bij temperaturen lager dan 4c buiten, en comfort was een stuk minder bij vorst.

Je weet pas wat je mist als je beide apparaten hebt kunnen testen(met/zonder voorverwarmer).
Met voorverwarmer geeft zoveel meer comfort en werkt de WTW functie nog.

De naverwarmer heel soms aan als het buiten gevoelsmatig erg koud is, een leuke functie om even warme lucht in te blazen(kan tot 30c, temp is instelbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archa1969
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-06 20:52
Nu 5 jaar een aantal units Fresh-R in the wall hangen, eerste versie zowel software als hardware. Het tunen is erg lastig. Een electronica update (duur!!) laat al sinds mei op zich wachten. Tunen op afstand lukt eigenlijk niet met goed resultaat.
Gevolg is dat bij twee of meer personen in een niet-gesloten ruimte van ongeveer 50m2 de CO2 omhoog gaat naar 800-1000 en de unit naar 50-75m3 flow. Dat geeft ronduit herrie en trek ik de unit open om handmatig de fan lager te zetten (maar dan na 90 minuten weer maximale flow dus weer..) of de unit uit te zetten. Raampje open dan beste oplossing zoals in de handleiding gesuggereerd wordt |:( .

Blijkbaar is hij bij mij anders afgesteld. Tenslotte zag ik eerder een grafiek langskomen met 40m3 flow bij 800ppm CO2…bij mij toch echt 52m3 bij 850ppm en geluid neemt rap toe bij hoge toerentallen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RC9TDHwVmYnpqy7VOtjPJLRc3Rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFV9wmmcP3L6NkSgMOj16Lr4.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand ervaringen met begrenzen/tunen van de unit?
Hebben meer mensen versie 1 van de Fresh-R?

Afregeling staat onder “report”. Foto aangepast met alleen co2 en flow:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noIH9RdaZp_Lm2lCfK1qJ5TOFCo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CBYZKzl8XyZS9tMpcUcjjt6X.jpg?f=user_large

Kortom ik zou graag de boel rustiger hebben door tunen en begrenzen van het apparaat! Benieuwd naar jullie ervaringen daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Archa1969 als je de unit gaat begrenzen, dan loopt de CO2 verder op. Ik neem aan dat je dat niet wilt?
Misschien het beste om hem tijdig handmatig voldoende hoog te zetten zodat de CO2 waarde minder oploopt?

In ruimtes met 2 personen of meer waar de CO2 na meerdere uren niet boven de 800ppm komt en het debiet op 40m3/h ligt kan het eigenlijk niet anders dan dat er luchtverversing is via een andere weg zoals kieren.
Of men moet in een hele grote ruimte zitten (van 200m3 inhoud ofzo) en/of (deur)openingen naar andere ruimtes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archa1969
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-06 20:52
Ruimte zal richting de 200m3 zijn met een open deur opening. CO2 gaat alleen omhoog met twee of meer mensen. Met 4 in de kamer komt alleen voor bij bezoek. En ja dan gaat het met gemak boven de 900. Als het dan benauwd wordt zet vanzelf iemand het raam open. Mijn voorkeur is dus het liefst eerder omhoog (bij de eerste tekenen van oplopen) maar tot een maximum van 50m3 en pas bij hogere CO2. Anders wordt de unit oncomfortabel herrie makend. Uitzetten is dan nog slechter maar eerste wat gebeurt.

Kortom ja voor die paar uurtjes, laat die CO2 maar oplopen! Daarna tijd zat om in 95% met niemand of weinig in de kamer de CO2 netjes te regelen met comfortabel laag toerental. In die paar uurtjes groeit er niet ineens schimmel op de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Archa1969 schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:59:
Nu 5 jaar een aantal units Fresh-R in the wall hangen, eerste versie zowel software als hardware. Het tunen is erg lastig. Een electronica update (duur!!) laat al sinds mei op zich wachten. Tunen op afstand lukt eigenlijk niet met goed resultaat.
Gevolg is dat bij twee of meer personen in een niet-gesloten ruimte van ongeveer 50m2 de CO2 omhoog gaat naar 800-1000 en de unit naar 50-75m3 flow. Dat geeft ronduit herrie en trek ik de unit open om handmatig de fan lager te zetten (maar dan na 90 minuten weer maximale flow dus weer..) of de unit uit te zetten. Raampje open dan beste oplossing zoals in de handleiding gesuggereerd wordt |:( .

Blijkbaar is hij bij mij anders afgesteld. Tenslotte zag ik eerder een grafiek langskomen met 40m3 flow bij 800ppm CO2…bij mij toch echt 52m3 bij 850ppm en geluid neemt rap toe bij hoge toerentallen!
[Afbeelding]

Iemand ervaringen met begrenzen/tunen van de unit?
Hebben meer mensen versie 1 van de Fresh-R?

Afregeling staat onder “report”. Foto aangepast met alleen co2 en flow:
[Afbeelding]

Kortom ik zou graag de boel rustiger hebben door tunen en begrenzen van het apparaat! Benieuwd naar jullie ervaringen daarmee.
30 m3/h pp is normaal, de unit functioneert zoals het hoort.
52m3 bij 850ppm, het is afhankelijk met hoeveel personen je bent en/of dat intensief is of in rust.

Iemand in ruststand/pitten kan 25 m3/h voldoende zijn of iemand bezig is 40 m3/h nodig heeft.
30 m3/h = 900 ppm hier.

Boven 800ppm wordt de luchtkwaliteit matig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurtp
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-01 22:27
Goedemiddag,

Ik ben - zoals velen hier blijkbaar- op zoek naar een betaalbare vorm van ventilatie voor een bestaande woning uit 1994. De woning is redelijk goed geïsoleerd.
Nu gaat het vochtgehalte in de woning regelmatig naar de 70-75%. Zet ik een raam open dan zakt deze wel maar bij het sluiten stijgt het minstens even snel terug.
Wonen in een bosrijke en dus wss vochtrijke omgeving. In de koudere slaapkamer ruikt het ook duf.
Nu dacht ik dit mss op te lossen met ventilatie. liefst met WTW. Ik begreep al van wat uurtjes het forum en sites door te nemen dat je dit best doet met minstens een 2 kanaals systeem. producten die het doen met een wisselsysteem wordt toch als minder goed en lastig ervaren op gebied van geluid.
nu kwam ik online het aerovent systeem tegen, en na wat googlen bleek air2you dit ook te hebben. Het lijkt me een rebranded toestel van een chinese producent Holtop. Het toestel is met een aanvoer en afvoer buis en de weinige reviews die ik erover kan vinden zijn eerder positief. Ook wordt het toestel verkocht in de USA onder de naam pioneer ecoasis150.
Zijn er mensen die dit toestel al hebben? onze slaapkamer is 16m2 en de woonruimte / keuken een 70.
Andere adviezen zijn ook erg welkom :-)

Bedankt Kurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
Kurtp schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:45:
Goedemiddag,

Ik ben - zoals velen hier blijkbaar- op zoek naar een betaalbare vorm van ventilatie voor een bestaande woning uit 1994. De woning is redelijk goed geïsoleerd.
Nu gaat het vochtgehalte in de woning regelmatig naar de 70-75%. Zet ik een raam open dan zakt deze wel maar bij het sluiten stijgt het minstens even snel terug.
Wonen in een bosrijke en dus wss vochtrijke omgeving. In de koudere slaapkamer ruikt het ook duf.
Nu dacht ik dit mss op te lossen met ventilatie. liefst met WTW. Ik begreep al van wat uurtjes het forum en sites door te nemen dat je dit best doet met minstens een 2 kanaals systeem. producten die het doen met een wisselsysteem wordt toch als minder goed en lastig ervaren op gebied van geluid.
nu kwam ik online het aerovent systeem tegen, en na wat googlen bleek air2you dit ook te hebben. Het lijkt me een rebranded toestel van een chinese producent Holtop. Het toestel is met een aanvoer en afvoer buis en de weinige reviews die ik erover kan vinden zijn eerder positief. Ook wordt het toestel verkocht in de USA onder de naam pioneer ecoasis150.
Zijn er mensen die dit toestel al hebben? onze slaapkamer is 16m2 en de woonruimte / keuken een 70.
Andere adviezen zijn ook erg welkom :-)

Bedankt Kurt
Interessant die ken ik nog niet. Lijkt stiller dan de vents micra 100, maar geen preheater volgens mij. Dan is het wel intetessant om te weten hoe hij met vorstbeveiliging om gaat.

Het lijkt erop dat je hem wel in home assistant kan hangen aangezien hij gebaseerd is op tuya. https://community.home-as...ation-system-xfj/764453/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Ali_van_G zonder preheater zal de unit in veel gevallen uit balans gaan draaien en daardoor meer afvoeren dan aanvoeren. Sommige hebben een vorstklep die de aanvoer mengt met warme binnenlucht, maar dat komt in mijn beleving minder vaak voor (duurder dan software gestuurd uit balans gaan draaien).

Daarnaast hebben de decentrale wtw units vaak geen condensafvoer waardoor eentje zonder enthalpie wisselaar afhankelijk van de luchtvochtigheid ook bij temperaturen ruim boven het vriespunt al uit balans gaat draaien. Helaas een nadeel van veel decentrale units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
Franciesco schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:08:
@Ali_van_G zonder preheater zal de unit in veel gevallen uit balans gaan draaien en daardoor meer afvoeren dan aanvoeren. Sommige hebben een vorstklep die de aanvoer mengt met warme binnenlucht, maar dat komt in mijn beleving minder vaak voor (duurder dan software gestuurd uit balans gaan draaien).

Daarnaast hebben de decentrale wtw units vaak geen condensafvoer waardoor eentje zonder enthalpie wisselaar afhankelijk van de luchtvochtigheid ook bij temperaturen ruim boven het vriespunt al uit balans gaat draaien. Helaas een nadeel van veel decentrale units.
Heb even contact gezocht met air2you over de DWQ150CO2 en de werking bij lage temperaturen. Dit was hun antwoord:

Air2you:
"Deze toestellen hebben geen voorverwarming ingebouwd. De condensatie is tot nu toe nog niet opgetreden, daarvoor is er geen ontdooilogica of voorverwarming opgenomen in het toestel. De toestellen zijn gestest met temperaturen van -15°C buiten en 21°C binnen zonder problemen. Ook in de Scandinavische landen is bevriezing nog niet voorgekomen."

Ali_van_g:
"Betekend dit dat ze dan dus ook niet uit balans gaan draaien?"

Air2you:
"Dat klopt inderdaad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Het is een unit met enthalpie wisselaar zie ik nu @Ali_van_G. Dat scheelt enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Franciesco Mijn vorige box zonder voorverwarmer had ook een enthalpie wisselaar en toch ging die om de x minuten "ontdooien".
Ben benieuwd hoe ze dit opgelost hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 17-12-2024 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikkkurd
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-06 09:20
Ze hebben dat opgelost door 2 kanalen te gebruiken.
De ontdooi modellen hebben een motor die omdraait, dus 70 seconden lang -15 lucht naar binnen blazen waarbij het warmtewissel element afkoelt, en dan 70 seconden lang warme lucht naar buiten waarbij het warmtewissel element weer op moet warmen. Dit kan uit balans raken.

Maar als je continue warme en koude lucht langs een warmtewissel element voert in gelijke hoeveelheden, dan moet het -20 zijn buiten voordat 20 graden warme lucht het warmtewisselelement niet meer boven de 20 graden kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
In het centrale wtw topic zie je ook verhalen dat een unit met ethalpie wisselaar zelden de voorverwarmer nodig heeft. Dus ik geloof best dat een decentrale unit met enthalpie wisselaar dat ook kan.
Maar het e.e.a. zal ongetwijfeld afhangen van het ontwerp van de gehele unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:22
RzrBck schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:39:
[...]

Ja dat wordt nog even uitvogelen. De roosters zijn in een kunststofkozijn gezet - die maat is ~13cm hoog (en breed genoeg).
[...]
Plan B is om het hele rooster eruit te nemen, en een geïsoleerde plank met twee gaten erin terug te plaatsen. Dan zou ik (liefst) wel nog iets moeten verzinnen qua demping van geluid
@RzrBck ben erg benieuwd of je hier verder mee bent gegaan. Ik zit nog net op het stadium voor jou: de kozijnen moeten nog vervangen worden (nu geen roosters en geen ventilatie...). Als het even kan zou ik graag de wtw units in de kozijnen hebben, scheelt weer gaten maken (met de buis units kom ik op minstens 8 gaten, 16 als ik units units kies die tegelijk binnen en buiten pompen. vind ik wat veel.)

Kwa kozijnunits ben ik tegengekomen:
- https://airria.be/page-pr...ateur-fenAetre,,10,0.html
- Renson Endura Twist
- de fresh-r kozijn unit is inmiddels van hun website verdwenen...
maar die zijn duur of zonder enige ervaringen...

Elke oplossing die combineert met kozijnen heeft mijn interesse.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Ik heb sinds mei dit jaar de Climarad Sensa V2X in de woonkamer hangen. Voor boven is de centrale Ducobox gebleven. Beneden alle roosters dicht en het afzuigventiel dicht gemaakt.

De afzuigkap heeft de afvoer naar buiten (met een veerklep erin, zodat de afvoer dicht is bij geen gebruik). Als we koken zetten we de deur naar de gang open en komt vandaar voldoende lucht de keuken/woonkamer binnen (open keuken).

We wonen met 3 volwassen personen.

Toen we de roosters nog open hadden merkte je dat er verse (maar koude) lucht binnen kwam. Nu met de Versa wordt alleen geventileerd wanneer het gehalte CO2 te hoog wordt. Ik heb hem ingesteld dat bij 400ppm de unit moet starten, maar dit gebeurt maar enkele keren per week als we met meerdere personen beneden zijn.

Hoe is dit bij jullie? Draait de unit vaak?

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:55
FrancD schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:21:
Ik heb sinds mei dit jaar de Climarad Sensa V2X in de woonkamer hangen. Voor boven is de centrale Ducobox gebleven. Beneden alle roosters dicht en het afzuigventiel dicht gemaakt.

De afzuigkap heeft de afvoer naar buiten (met een veerklep erin, zodat de afvoer dicht is bij geen gebruik). Als we koken zetten we de deur naar de gang open en komt vandaar voldoende lucht de keuken/woonkamer binnen (open keuken).

We wonen met 3 volwassen personen.

Toen we de roosters nog open hadden merkte je dat er verse (maar koude) lucht binnen kwam. Nu met de Versa wordt alleen geventileerd wanneer het gehalte CO2 te hoog wordt. Ik heb hem ingesteld dat bij 400ppm de unit moet starten, maar dit gebeurt maar enkele keren per week als we met meerdere personen beneden zijn.

Hoe is dit bij jullie? Draait de unit vaak?
Je bedoelt dat de unit dus meestal 'niets' doet? Dan heb je behoorlijk wat natuurlijke ventilatie.
Ik heb een vrij grote woonkamer, maar als ik het enige rooster dat er is dicht doe dan loopt CO2 met 1 persoon al vrij snel op richting de 1000.

Ik wil ook graag iets van decentrale wtw, maar het is een flinke unit in de kamer en het is een flinke investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@FrancD Versa? Of Sensa? Als je 400ppm ingesteld hebt zou hij continue moeten ventileren op flink debiet. De minimale CO2 ligt buiten immers rond de 430ppm en dat zal binnen niet anders zijn en bovendien snel toenemen als er iemand aanwezig is.

Als dit niet gebeurt is de CO2 sensor wellicht kapot. De unit hangt goed vrij en wordt niet afgeschermd door een gordijn ofzo? De CO2 sensor van de Sensa V2X zit links onderin de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Bedankt voor jullie reactie.

Ik vermoedde al dat er iets niet in orde was. Gaat om de Sensa. Staat 90% van de tijd niet aan.

Ik zal de sensor eens controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiFVodnmP9U3MHBkvd1zanBnjm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/th6boxjzxUlIma4HvqZcY9fr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga ervan uit dat dit de sensor is. Het lijkt erop dat er beschermingsfolie op zit? Dat zou wel verklaren waarom hij niet werkt…

Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Inmiddels via Google photo meer info gevonden. Blijkbaar hoort de folie erop, want het staat op elke andere foto afgebeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
FrancD schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:32:

Ik vermoedde al dat er iets niet in orde was. Gaat om de Sensa. Staat 90% van de tijd niet aan.

Wij hebben dit ook gehad met onze sensa. Co2 sensor vervangen door climarad en draait nu weer als een zonnetje. De Sensa kun je dacht ik niet onder de 800ppm instellen tenzij je een offset door climarad laat programmeren.

Wij hebben overigens ook nog de ventilatie box boven hangen. Ik heb er een van itho met een custom printplaatje zodat ik het via home assistant kan sturen. Ventielen in de woonkamer staan iets open. Als bij mij de co2 boven de 1000 oploopt slaat de box op 50% aan en boven de 1200 op 80%. Bij 4-5 mensen blijft de co2 dan < 1000 met raamrooster dicht doordat er lucht van boven onder de woonkamerdeur door wordt aangezogen. Komen er meer mensen dan zet ik de raamroosters open en blijft de co2 ook mooi laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:55
Djvdb schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:59:
[...]

Wij hebben dit ook gehad met onze sensa. Co2 sensor vervangen door climarad en draait nu weer als een zonnetje. De Sensa kun je dacht ik niet onder de 800ppm instellen tenzij je een offset door climarad laat programmeren.

Wij hebben overigens ook nog de ventilatie box boven hangen. Ik heb er een van itho met een custom printplaatje zodat ik het via home assistant kan sturen. Ventielen in de woonkamer staan iets open. Als bij mij de co2 boven de 1000 oploopt slaat de box op 50% aan en boven de 1200 op 80%. Bij 4-5 mensen blijft de co2 dan < 1000 met raamrooster dicht doordat er lucht van boven onder de woonkamerdeur door wordt aangezogen. Komen er meer mensen dan zet ik de raamroosters open en blijft de co2 ook mooi laag.
kun je wat meer over dat print plaatje vertellen? klinkt interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
raven22 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:35:
[...]

kun je wat meer over dat print plaatje vertellen? klinkt interessant
Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:25
YouTube: A COMPLETE GUIDE to Decentralised Single Room Heat Recovery!
Leuk om zelf uit te vinden wat hij fout doet, antwoord zit in de 2e video.
follow up: YouTube: Is Single Room Heat Recovery Ventilation Worth It?

het gaat vooral om de kennis die gedeeld word in de comments, wat dacht je van:
"if by 'this' you mean the item in the video, it is not sufficiently efficient to be worth installing."

tldr: vergeet de kleine dwtw's en ga voor het echte spul

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
FrancD schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:32:

Heb je een eigen CO2 meter? Je kan een beetje zien wat de Climarad meet en met je eigen meeting vergelijken op deze manier: Gerbenvl in "Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning"

Start vanaf 400PPM is inderdaad niet logisch. Normaal wordt 1200PPM als drempelwaarde gezien om te gaan ventileren. De Climarads starten meestal alvast op 800PPM omdat het systeem een beperkt debiet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Laatst online: 11:05
Vorig jaar heb ik mijn garage die aan het huis vast zit laten isoleren (muren en plafond) en gedeeltelijk een bijkeuken van gemaakt, waar ook onder andere de wasmachine en droger staan.

Dit is nu de tweede winter en het is aanzienlijk comformatabeler geworden qua temperatuur. Er zit echter geen natuurlijke ventilatie meer in de garage en ik merk de laatste tijd dat het buiten een stuk vochtiger is en dat het daardoor in de garage ook een stuk vochtiger wordt.
Er zit nu nog een enkelglas buitendeur waar het vocht van af druipt 's ochtends. Nu wordt deze deur binnenkort wel vervangen door een kunststof deur met tripple glas maar ik verwacht dat dit het vochtprobleem niet volledig oplost. Vochtige lucht kan dan namelijk helemaal geen kant op.
Bovendien wordt het extra vochtig als de droger een tijdje aan heeft gestaan.

Om vocht- en schimmelproblemen te voorkomen wil ik met een decentrale WTW gaan ventileren.

Aangezien het mij voornamelijk om het vocht gaat, zijn er dan specifieke modellen waar ik naar moet kijken of maakt dit niet heel veel uit?
Heeft het dan bijvoorbeeld zin om een model te kopen die ook alleen lucht uit de ruimte haalt er er niet meer in blaast? Of zeg ik nu iets heel geks?

Verder zit ik nog een beetje met het probleem dat ze muren niet zo dik zijn en ik de boel dus moet verlengen, maar ik lees in dit topic dat daar wel verlengstukken voor te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
yorroy schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:37:
Vorig jaar heb ik mijn garage die aan het huis vast zit laten isoleren (muren en plafond) en gedeeltelijk een bijkeuken van gemaakt, waar ook onder andere de wasmachine en droger staan.

Dit is nu de tweede winter en het is aanzienlijk comformatabeler geworden qua temperatuur. Er zit echter geen natuurlijke ventilatie meer in de garage en ik merk de laatste tijd dat het buiten een stuk vochtiger is en dat het daardoor in de garage ook een stuk vochtiger wordt.
Er zit nu nog een enkelglas buitendeur waar het vocht van af druipt 's ochtends. Nu wordt deze deur binnenkort wel vervangen door een kunststof deur met tripple glas maar ik verwacht dat dit het vochtprobleem niet volledig oplost. Vochtige lucht kan dan namelijk helemaal geen kant op.
Bovendien wordt het extra vochtig als de droger een tijdje aan heeft gestaan.

Om vocht- en schimmelproblemen te voorkomen wil ik met een decentrale WTW gaan ventileren.

Aangezien het mij voornamelijk om het vocht gaat, zijn er dan specifieke modellen waar ik naar moet kijken of maakt dit niet heel veel uit?
Heeft het dan bijvoorbeeld zin om een model te kopen die ook alleen lucht uit de ruimte haalt er er niet meer in blaast? Of zeg ik nu iets heel geks?

Verder zit ik nog een beetje met het probleem dat ze muren niet zo dik zijn en ik de boel dus moet verlengen, maar ik lees in dit topic dat daar wel verlengstukken voor te krijgen zijn.
Ik zou in jouw use case voor een 'eenpijps' systeem gaan aangezien geluid waarschijnlijk geen issue is. In de TS staan een aantal opties maar er zijn er heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g.wittens
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-02 12:30
Beste clock,

inmiddels ervaring met de Fresch R ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Laatst online: 11:05
wheli schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:17:
[...]

Ik zou in jouw use case voor een 'eenpijps' systeem gaan aangezien geluid waarschijnlijk geen issue is. In de TS staan een aantal opties maar er zijn er heel veel.
De decentrale wtw zijn toch allemaal ‘eenpijps’?
Geluidsniveau in de garage zelf is inderdaad niet zo heel belangrijk, maar wel aan de buitenzijde voor de momenten dat we buiten in de tuin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
yorroy schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:39:
[...]

De decentrale wtw zijn toch allemaal ‘eenpijps’?
Geluidsniveau in de garage zelf is inderdaad niet zo heel belangrijk, maar wel aan de buitenzijde voor de momenten dat we buiten in de tuin zitten.
Nee, er zijn twee systemen. In de startpost staat het uitgelegd (heat exchanger vs heat buffer).
Over buiten hoef je je denk ik geen zorgen te maken, ik heb een tweepijpssysteem dus geen ervaring met de andere maar ik hoor buiten absoluut niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27

timovd

Voorsprong door techniek

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:07:
Huis uit 1985, geen MV, alleen afzuiging badkamer en afzuigkap keuken. Ben 2e verdieping aan het verbouwen: nieuw dakkapel en nieuwe kozijnen. Nu wil ik eigenlijk af van de (toen) normale manier van ventileren via roosters / ventilatiestand van draaikiepraam. Voelt namelijk toch ergens verkeerd met mooie HR++ en RC6.3 op het dak om dan de ramen half open te zetten..

Zou het een optie zijn om enkel de bovenverdieping te voorzien van MV met WTW? Via het plafond naar de vliering kan ik eenvoudig doorvoeren maken voor de ventielen. 2 verwarmde kamers en een onverwarmde overloop.

Ik heb 2 verticale kokers lopen door heel het huis, ik zou op termijn ook evt de 1e en zelfs begane grond kunnen voorzien (buitendiameter van koker kan tot 30cm zijn), al vrees ik dat dit lastig wordt om goed te doen en zonder daarbij de plafonds overal te moeten verlagen.
Hik ook nog tegen een warmtepomp (vervanging CV) en/of airco aan (met name koelen in de zomer, maar door verbouwing - isolatie en screens aan de buitenkant - krijgen we straks minder warmte binnen). Ook dat zou dan evt weer met een WTW systeem kunnen gaan werken, maar zie door de bomen het bos niet meer wat wijsheid is om op korte termijn te doen.
Ben je hier al verder mee?

Wij zijn ook aan het kijken voor een nieuwe dakkapel en in eerste instantie kiezen we voor draai/kiepraam met zomer/winterstand i.p.v. (Duco) roosters boven de ramen. Nog geen een (prefab) dakkapelbouwer gehoord over WTW boven de ramen. Dat moet toch ook mogelijk zijn?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:20

CyBeRSPiN

sinds 2001

timovd schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:25:
[...]

Ben je hier al verder mee?

Wij zijn ook aan het kijken voor een nieuwe dakkapel en in eerste instantie kiezen we voor draai/kiepraam met zomer/winterstand i.p.v. (Duco) roosters boven de ramen. Nog geen een (prefab) dakkapelbouwer gehoord over WTW boven de ramen. Dat moet toch ook mogelijk zijn?
Dakkapel en nieuwe kozijnen zijn geplaatst, beide zonder roosters. Boel extra geïsoleerd met PIR 10cm. Heb CO2 meters in de kamers staan. Af en toe even op de kiepstand om te luchten. Komt wel meer geluid van buiten naar binnen dan, roosters dempten beter.
Pagina: 1 ... 25 ... 27 Laatste