Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Heb een hard plafond en weinig speling tussen het raam. Dus het geluid weerkaatst via plafond, kan buren nu letterlijk in hun tuin horen praten, had ik met roosters niet.timovd schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:01:
[...]
Goed om te weten. Alle verkopers zeggen dat het nieuws uitmaakt qua geluid.
1 is voor ons goed genoeg om de hele BG te verversen zonder teveel geluid.
We zijn thuis wel klaar met de ducoroosters: het is te koud, er komt teveel herrie doorheen en de warme lucht naar buiten kwijtraken is ook stom.
Begin dit jaar zal ie geplaatst worden, als het zover is zal ik de ervaringen delen.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Wat me laatst opviel was dat ze van de website alle 'normale' bouw groottes hebben weggehaald, en nu alleen nog de compac (en forward) aanbieden.DaWizza schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:57:
Eind vorig jaar was de kogel door de kerk, er komt een Fresh-r compac on-the-wall op de BG.
We zijn thuis wel klaar met de ducoroosters: het is te koud, er komt teveel herrie doorheen en de warme lucht naar buiten kwijtraken is ook stom.
Begin dit jaar zal ie geplaatst worden, als het zover is zal ik de ervaringen delen.
https://fresh-r.eu/producten
Zouden ze de compac zo hebben doorontwikkeld dat deze dichtbij de 'grotere' broer zit qua geluidsproductie/ventilatiedebiet?
Uit m'n hoofd deed de normale on/in the wall max 120m3/uur.Sibrand schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:22:
[...]
Wat me laatst opviel was dat ze van de website alle 'normale' bouw groottes hebben weggehaald, en nu alleen nog de compac (en forward) aanbieden.
https://fresh-r.eu/producten
Zouden ze de compac zo hebben doorontwikkeld dat deze dichtbij de 'grotere' broer zit qua geluidsproductie/ventilatiedebiet?
De compac deed eerst 100m3, nu ook 120m3.
De specs van de normale heb ik niet meer, het zal me niet verbazen als de dB idd overeenkomen. Dan bied de grote broer geen meerwaarde meer.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Interessant, hoor graag je bevindingen, ik ben ook op zoek.DaWizza schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:57:
Eind vorig jaar was de kogel door de kerk, er komt een Fresh-r compac on-the-wall op de BG.
Beneden is bij ons 60m2, meestal zijn we met max 2 personen beneden. Als het er meer zijn en de wtw trekt het niet kan er altijd nog een rooster/raam open.
Doe je de installatie zelf? Mag dat trouwens wel? Kun je een richtbedrag geven van de kosten?
BG is bij ons 50m2 met 2 volwassenen een kat en een baby. Vooral als het windstil is wil de CO2 nog wel eens boven de 1100ppm uitkomen, helemaal als er visite is.raven22 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:00:
[...]
Interessant, hoor graag je bevindingen, ik ben ook op zoek.
Beneden is bij ons 60m2, meestal zijn we met max 2 personen beneden. Als het er meer zijn en de wtw trekt het niet kan er altijd nog een rooster/raam open.
Doe je de installatie zelf? Mag dat trouwens wel? Kun je een richtbedrag geven van de kosten?
De installatie kan zelf, dan koop je het apparaat bij Fresh-r voor zo'n €2800 (2 grote gaten laten boren kost ongeveer €200, dan nog ophangen, afwerken en je bent er wel)
Installatie door Alpha ventilatie is zo'n €3500
Installatie door een lokale installateur (via fresh-r) is zo'n €3300
Wij hebben voor de laatste optie gekozen.
diskeltische lurker
Ik heb deze suggestie al eens eerder gelezen. Iemand die dat dit al heeft gedaan? Zo ja, zou je dan ervaring van installatie willen delen en misschien wat foto's willen posten?technopeuter schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:13:
@DaWizza Waarom dan niet een gewone WTW-unit? die zijn er vanaf €830 nieuw en passen in een keukenkastje (Itho Daalderop WTW HRU 200) scheelt enorm veel geld
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
Wat zou dit dan 2,5 keer zo duur maken? De koperen warmtewisselaar? Ik kan mij indenken dat wanneer dit efficiënter is, het geluid ook lager kan zijn bij het zelfde aantal m3/h.technopeuter schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:13:
@DaWizza Waarom dan niet een gewone WTW-unit? die zijn er vanaf €830 nieuw en passen in een keukenkastje (Itho Daalderop WTW HRU 200) scheelt enorm veel geld
Ik heb een S&P Energisava 250 in een keukenkast hangen (de Itho HRU200 is net te breed voor een standaard keukenkast):Djvdb schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:28:
[...]
Ik heb deze suggestie al eens eerder gelezen. Iemand die dat dit al heeft gedaan? Zo ja, zou je dan ervaring van installatie willen delen en misschien wat foto's willen posten?
Speedfight in "Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning"
Speedfight in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Het is een basaal apparaat met vrijwel geen instel/uitleesmogelijkheden.
Heb er zelf een slimme stekker tussen gezet zodat hij alleen aanstaat als het nodig is (tijdblokken van wanneer we sowieso met meer dan 1 persoon in de ruimte zijn + via home assistant een automation dat bij co2 ppm >1000 van een Netatmo sensor aangaat).
Ik heb wel de nodige geluidsisolatie in de keukenkast aangebracht om het geluid onder controle te krijgen.
Helaas heeft de installateur geen (flexibele) geluidsdemper tussen de WTW en de buizen toegepast. Wil kijken of ik dat achteraf nog kan doen om het verder te verbeteren.
Als je toch wat meer opties wilt zoals naverwarming (nu stopt ventilatie als het vriest), en ingebouwde co2 aansturing met meerdere/traploze standen dan is de Vasco 225 COMPACT wellicht een betere optie. Wel meteen weer €1000 duurder…
[ Voor 12% gewijzigd door Speedfight op 02-01-2025 16:45 ]
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Houdt de lage warmte efficiëntie je niet tegen hiervoor te kiezen? Beter Vents Micra?Kurtp schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:45:
nu kwam ik online het aerovent systeem tegen, en na wat googlen bleek air2you dit ook te hebben. Het lijkt me een rebranded toestel van een chinese producent Holtop. Het toestel is met een aanvoer en afvoer buis en de weinige reviews die ik erover kan vinden zijn eerder positief. Ook wordt het toestel verkocht in de USA onder de naam pioneer ecoasis150.
Heb je de zehnder dan alleen voor de bovenverdieping?Speedfight schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:41:
[...]
Ik heb een S&P Energisava 250 in een keukenkast hangen (de Itho HRU200 is net te breed voor een standaard keukenkast):
Speedfight in "Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning"
Speedfight in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Het is een basaal apparaat met vrijwel geen instel/uitleesmogelijkheden.
Heb er zelf een slimme stekker tussen gezet zodat hij alleen aanstaat als het nodig is (tijdblokken van wanneer we sowieso met meer dan 1 persoon in de ruimte zijn + via home assistant een automation dat bij co2 ppm >1000 van een Netatmo sensor aangaat).
Ik heb wel de nodige geluidsisolatie in de keukenkast aangebracht om het geluid onder controle te krijgen.
Helaas heeft de installateur geen (flexibele) geluidsdemper tussen de WTW en de buizen toegepast. Wil kijken of ik dat achteraf nog kan doen om het verder te verbeteren.
Als je toch wat meer opties wilt zoals naverwarming (nu stopt ventilatie als het vriest), en ingebouwde co2 aansturing met meerdere/traploze standen dan is de Vasco 225 COMPACT wellicht een betere optie. Wel meteen weer €1000 duurder…
Deze ook hele beperkte efficiëntie toch? Houdt je dat niet tegen?raven22 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:35:
Dit lijkt wel een goede prijs voor de Vents Micra 200, of de Blauberg Freshbox 200.
Iemand ervaring met dat bedrijf?
https://www.pairdirect.nl...cra-200-e2-erv-wi-fi.html
of deze https://www.air-transfer....-micra-200-erv-wifi/a3844
De zehnder doet het hele huis op de uitbouw na, daar hangt de S&P.Djvdb schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:01:
[...]
Heb je de zehnder dan alleen voor de bovenverdieping?
Moet nog een keer nameten of het als geheel in balans is.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
De keukenkast zit hier niet aan de buitengeveltechnopeuter schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:13:
Ik snap je punt. Dat ding ziet er echter niet uit (en zou dan bij ons in het zicht komen), heeft geen co2 sensor en ik wil zelf wat kunnen sturen met een Shelly.
Als er in de toekomst evt meer dan 1 baby komt dan is het ook meteen afgedekt
Ik weet hoe groot jouw keukenkastjes zijn, maar 916 x 597 x 290 gaat bij mij niet passen. En dan praat ik nog niet over de aansluiting en buizen die je kwijt moet zien te raken.technopeuter schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:13:
Ziet er gelijkaardig uit qua specs aan de vents breezy maar mooier design.
Wel opnieuw eerst in oost europa te krijgen. Ga geregeld naar Roemenië maar vermoed dat ik dit niet zomaar id koffer mee mag nemen terug 😆.
Mijn vents breezy zit overigens nog niet in de muur. Update volgt 😊
Kosten per stuk €360 😄
Verzendkosten met FedEx €1250,= voor 5 stuks. Mochten mensen interesse hebben om dit samen in te kopen (en wellicht beter transport regelen?), laat het dan even weten.
Neem aan dat daar nog btw en douane kosten bij komen?rover12345 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:25:
Contact gezocht met Holtrop, fabrikant van https://www.air2you.nl/dwq-decentrale-wtw-co2-150m3h
Kosten per stuk €360 😄
Verzendkosten met FedEx €1250,= voor 5 stuks. Mochten mensen interesse hebben om dit samen in te kopen (en wellicht beter transport regelen?), laat het dan even weten.
- de waf, uiterlijk is nogal industrieel
- in stand 1 doet tie al 50m3/h, had liever 25m3/h gezien
Ik zocht naar Holtrop, zag Dokkum en vroeg mij af of ze hem dan wandelend komen brengen. Maar na wat verder kijken, het blijkt Holtop te zijn.rover12345 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:25:
Contact gezocht met Holtrop, fabrikant van https://www.air2you.nl/dwq-decentrale-wtw-co2-150m3h
Kosten per stuk €360 😄
Besparing is niet zo heel groot? Helemaal als er nog importheffingen en/of belasting overheen komt. Dan bestel ik zoiets liever in Nederland zodat een ander de risico's op zich kan nemen.
[ Voor 13% gewijzigd door sjobiscity op 03-01-2025 15:05 ]
De situatie waar ik een oplossing voor zoek is de volgende:
- Woonkamer van 32m2 met daaraan nog een tweede kamer 20m2, gescheiden door klapdeuren waarvan er meestal minstens één open staat. De deur naar de keuken staat ook vaak open, waardoor we totaal op een 60m2 uit zullen komen.
- 2 volwassenen en twee kinderen, dus met de regel van 30m3 pp ga ik uit van minstens 120m3.
- De unit moet zowel op vocht als op CO2 kunnen regelen, aangezien onze luchtvochtigheid vaak hoger licht door mijn aquaria.
Ik heb al gezocht op installateurs hier in de buurt (Noord-Drenthe), maar voor decentrale wtw kan ik niets vinden. Daarnaast vind ik het heel lastig om te bepalen welk merk/type een kwalitatief goede oplossing is. Ik lees hier vaak Climarad, Fresh-R, maar ook Mitsubishi wel. Wat is dan een goede keuze?
Kunnen jullie me wat tips geven om verder mee te gaan?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ook de prijs van de DWQ150CO2 vind ik heel acceptabel.
Hoe hoog is de relatieve vochtigheid bij jou doorgaans?
De luchtvochtigheid varieert bij ons tussen de 50 en 60%, maar zit meestel op 58-60%. Het vervelende is echter dat ik iedere ochtend de onderkant van onze ramen (hr++) af moet drogen omdat zich daar condens vormt. De combinatie met CO2 waardes die omhoog knallen zodra we bezoek hebben en mijn overgevoeligheid voor pollen betekent dat ik echt wat anders wil dan de huidige 3 Duco roosters en een klein raampje wat open kan.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Als je zelf een beetje handig bent, dan is zelf installeren waarschijnlijk prima te doen. Maar ik heb de installatiehandleiding niet gelezen.
Eventueel een betonboorder inschakelen voor de muurdoorvoeren.
Een rlv van 58-60% is op zich niet heel hoog en zit zo’n beetje op de grens van wat meestal aangeraden wordt (40-60%). Het kan best zijn dat de rlv wat afneemt als je structureel meer gaat ventileren met een dwtw unit. Ook met een enthalpiewisselaar gaat er wat vocht verloren, maar doorgaans wel veel minder als met een reguliere wisselaar.
Zelf heb ik overigens met koud weer op sommige plekken ook een beetje vocht in de hoeken van het hr++ glas. Ook hr++ glas isoleert relatief matig (afhankelijk van de soort vergelijkbaar met eps/piepschuim van 3 á 4cm). En zeker hr++ zonder warm edge afstandshouders is de isolatiewaarde aan de randen duidelijk lager met daarom grotere kans op condensatie.
Ik heb deze draaien in mijn tuinhuis. Doet op zich wat het moet doen bij mij. Het was een test om te zien of ik iets gelijkaardigs in de slaapkamers ging plaatsen maar dan maakt de 100mm versie toch te veel lawaai. Staat bij mij eigenlijk altijd op de laagste of één na laagste stand (als ik sport zet ik doorgaans het grote raam ook open).sjobiscity schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:03:
Ik ben opzoek naar een systeem om de CO2 levels in mijn tuinkantoor beheersbaar te houden. Het is klein, zo'n 12m2, 31m3. Ik verwarm met airco, en de winter gooi ik dan het raam dicht en stijgt de CO2 in de ruimte snel. Dan ventileer maar weer door het raam op een kier te zetten, maar dat is niet ideaal als het koud is. Heeft iemand ervaring met zo'n soort apparaat, deze is van FantiniCosmi. Hoeft geen HA bij te zitten. Wel mooi meegenomen natuurlijk. Meest logische plek is dan wel rechtsboven mijn hoofd, maar deze is '18/23/28 db(A)' volgens de specificatie, dat lijkt me prima. Als ik het topic terug lees zie ik vooral veel duurdere apparaten. Nu begrijp ik dat heel goed voor woningen, we hebben zelf ook een decentrale wtw in de woning, maar voor in het tuinkantoor is fatsoenlijke ventilatie voldoende. En ik hoop dat een wtw net wat meer comfort geeft dat een simpele ventilator, die koude lucht over mijn hoofd blaast, of zoals ik nu doe, het raam open zetten :-). Maar een apparaat aanschaffen van 1000 euro+ omdat ik dan een beetje stroom bespaar lijkt me zonde. Ik meet de ruimte al een tijdje met Netatmo, en het probleem is bijna exclusief co2. Het wordt er niet echt vochtig, tenzij voor langere tijd afwezig, maar dan is het vooral koud, wat geen probleem is omdat ik er dan toch niet zit.
Even zoeken heeft me een "handleiding" opgeleverd en dat lijkt me niet bijzonder spannend. Er zit een achterplaat bij die je als een soort mal zou kunnen gebruiken voor het boren van de gaten. Wat voor mij even de vraag zou zijn is of de 693€ die Air2you vraagt voor de installatie het me waard zou zijn.
@Horla thanks! Ik lees regelmatig over 'overlast' van het omschakelen van binnen naar buiten dat je dan een zacht klikje hoort iedere 60 sec. Heb je daar last van? Ik zit regelmatig in meetings, en tussen meetings in heb ik vaak ook wel muziek aan dus ik gok dat ik het dan uberhaupt niet hoor, maar toch klinkt iedere 60 sec een klikje niet heel aanlokkelijkHorla schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:09:
[...]
Ik heb deze draaien in mijn tuinhuis. Doet op zich wat het moet doen bij mij. Het was een test om te zien of ik iets gelijkaardigs in de slaapkamers ging plaatsen maar dan maakt de 100mm versie toch te veel lawaai. Staat bij mij eigenlijk altijd op de laagste of één na laagste stand (als ik sport zet ik doorgaans het grote raam ook open).
[ Voor 3% gewijzigd door dambi1968 op 04-01-2025 00:22 ]
Er zit een vaste stand in (x-seconden in en dezelfde x uit) maar ook een economische stand waarbij het variabel is. Omschakeling (of de ventilator) als het stil is, is zeker te horen. Maar eens er achtergrondgeluid is (bv de tv - sporten zonder geluid is saaisjobiscity schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:13:
[...]
@Horla thanks! Ik lees regelmatig over 'overlast' van het omschakelen van binnen naar buiten dat je dan een zacht klikje hoort iedere 60 sec. Heb je daar last van? Ik zit regelmatig in meetings, en tussen meetings in heb ik vaak ook wel muziek aan dus ik gok dat ik het dan uberhaupt niet hoor, maar toch klinkt iedere 60 sec een klikje niet heel aanlokkelijk
Als je de twee gaten laat boren ben je daar waarschijnlijk €150-€200 voor kwijt. Dus zou je iets van €500 kunnen besparen als je de rest zelf doet.Aziraphale schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:11:
@Franciesco En wij hebben aluminium spacers en houten kozijnen, dus ga maar na. Een beetje condens vind ik ook niet erg, maar dit is echt nat met soms plasjes op de vensterbank nat. Dus als er door dwtw ventilatie wat minder vocht in huis is dan doe ik het er voor.
Even zoeken heeft me een "handleiding" opgeleverd en dat lijkt me niet bijzonder spannend. Er zit een achterplaat bij die je als een soort mal zou kunnen gebruiken voor het boren van de gaten. Wat voor mij even de vraag zou zijn is of de 693€ die Air2you vraagt voor de installatie het me waard zou zijn.
Ik lees in de brochure van de DWQ150Co2: Doordat de ERV een deel van het vocht uit de afvoerlucht overdraagt aan de doorgaans minder vochtige binnenkomende winterlucht, blijft de luchtvochtigheid constanter.Aziraphale schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:11:
Een beetje condens vind ik ook niet erg, maar dit is echt nat met soms plasjes op de vensterbank nat. Dus als er door dwtw ventilatie wat minder vocht in huis is dan doe ik het er voor.
Maar dat zou dus betekenen dat het vocht uit de afvoerlucht juist weer naar binnen komt?
In ieder geval gedeeltelijk, denk ik. Ik heb een berichtje gestuurd naar Air2you met de vraag of hij de luchtvochtigheid ook constant kan houden. Dat zou voor mij namelijk al ideaal zijn, als ik het op iets van 50% kan hebben.remmuz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:36:
[...]
Ik lees in de brochure van de DWQ150Co2: Doordat de ERV een deel van het vocht uit de afvoerlucht overdraagt aan de doorgaans minder vochtige binnenkomende winterlucht, blijft de luchtvochtigheid constanter.
Maar dat zou dus betekenen dat het vocht uit de afvoerlucht juist weer naar binnen komt?
Ik wil precies hetzelfde. Ik wacht in spanning af 😄Aziraphale schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:37:
[...]
In ieder geval gedeeltelijk, denk ik. Ik heb een berichtje gestuurd naar Air2you met de vraag of hij de luchtvochtigheid ook constant kan houden. Dat zou voor mij namelijk al ideaal zijn, als ik het op iets van 50% kan hebben.
Maar 100% constant lukt natuurlijk niet, want de vochtoverdracht/vochtterugwinning is niet 100%.
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Met roosters en type-C ventilatie zit ik momenteel op 72% in de woonkamer en dat wil ik omlaag brengen. Dan moet ik dus geen unit kiezen met enthalpie wisselaar?Franciesco schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:55:
En enthalpiewisselaar houdt in de winter het vocht grotendeels binnen, en in de zomer grotendeels buiten. Daardoor blijft het vochtgehalte binnen constanter dan als je geen enthalpiewisselaar hebt.
Maar 100% constant lukt natuurlijk niet, want de vochtoverdracht/vochtterugwinning is niet 100%.
Of zou door betere ventilatie de luchtvochtigheid toch al omlaag gaan?
Heb gisteren maar de natte was in de woonkamer te drogen gehangen, toen schoot het gelijk naar 46%
Ook ventilatie met roosters en een ventilatiebox.
De (als het goed is iets schuin geboorde) muurdoorvoeren zijn alleen om te zorgen dat eventueel regenwater ed niet naar binnen stroomt. En is dus niet voor condenswater wat in de unit gevormd kan worden.DualDevil schreef op zondag 5 januari 2025 @ 01:44:
Kennis van me heeft ook een climarad Ventura v1x hangen en die klaagt dat er condens in opbouwt en uiteindelijk eruit gaat lekken vanuit de unit. Ik heb daarop hier even gekeken maar zie ook geen condens afvoer (wel slangthule, maar die is afgesloten). Afwateren boren is wel gebeurd, maar dat is niet met het oog op vochtafvoer van water dat in de unit condenseert neem ik aan. De muur doorvoeren zijn immers niet waterdicht aangesloten. Ik kon hem dus niet helpen, maar dacht ik haal ook jullie denkkracht er even bij.
Als er condens uit de unit lekt, dan zal waarschijnlijk een instelling verandert moeten worden. Want de unit hoort bij een combinatie van bepaalde buitentemperatuur en luchtvochtigheid uit balans te gaan draaien om condensatie in de unit te voorkomen. Aldus de uitleg die ik een tijdje terug van Climarad ontvangen heb.
Zoals pas ook al genoemd is dat een beperking van een dwtw unit zonder enthalpiewisselaar (en zonder condensafvoer). Wellicht staat die instelling dus niet correct. Dit is iets wat je helaas niet zelf kan instellen, tenzij je via rf toegang hebt tot de unit.
Door structureel meer te ventileren zal ook met een enthalpiewisselaar de rlv langzaam omlaag gaan. De vochtterugwinning is immers niet 100%.remmuz schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:25:
[...]
Met roosters en type-C ventilatie zit ik momenteel op 72% in de woonkamer en dat wil ik omlaag brengen. Dan moet ik dus geen unit kiezen met enthalpie wisselaar?
En als de beste man zelf de unit bediend zou hebben (lees: manual op hoogste stand bijv.) zou dat dan hiertoe kunnen leiden? Ik weet namelijk vrij zeker dat hij echt niet zelf aan de instellingen heeft geprutst, zo technisch is hij niet.Franciesco schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:25:
[...]
De (als het goed is iets schuin geboorde) muurdoorvoeren zijn alleen om te zorgen dat eventueel regenwater ed niet naar binnen stroomt. En is dus niet voor condenswater wat in de unit gevormd kan worden.
Als er condens uit de unit lekt, dan zal waarschijnlijk een instelling verandert moeten worden. Want de unit hoort bij een combinatie van bepaalde buitentemperatuur en luchtvochtigheid uit balans te gaan draaien om condensatie in de unit te voorkomen. Aldus de uitleg die ik een tijdje terug van Climarad ontvangen heb.
Zoals pas ook al genoemd is dat een beperking van een dwtw unit zonder enthalpiewisselaar (en zonder condensafvoer). Wellicht staat die instelling dus niet correct. Dit is iets wat je helaas niet zelf kan instellen, tenzij je via rf toegang hebt tot de unit.
En: hoe ziet uit balans draaien eruit? Ik snap dat er dan meer lucht wordt afgevoerd dan aangezogen, maar betekent het dan ook altijd dat hij hard gaat draaien? Hij meet nu 700 ppm, unit ingesteld op 1200 of 1400 ppm, laagste luchtkwaliteit ( 5 lampjes bij setting >> in ieder geval. ) op basis van luchtkwaliteit of vocht zou hij nu dus laag moeten staan, maar de unit staat hard (en voelt koud) te blazen.
[ Voor 15% gewijzigd door DualDevil op 05-01-2025 13:31 ]
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Als de unit uit balans gaat draaien, dan draait de inkomende fan minder hard dan de uitgaande. Hierdoor zuigt de unit dus voornamelijk de ruimte af en zal het wtw rendement ook lager zijn dan gebruikelijk.
Op een lage stand (manueel 2 ofzo) zou dit ook kunnen betekenen dat je relatief weinig lucht uit de unit voelt komen.
Hmmm dank voor het meedenken. Dat sluit echt helemaal niet aan bij wat de unit doet. In de praktijk staat de unit nu vrij hard te blazen met co2 waarden van 650, en is het juist erg koud en veel inblazen in plaats van warm afzuigen. Ik ga hem richting de installateur verwijzen.Franciesco schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:28:
@DualDevil nee, dat kan hij zelf niet aangepast hebben. Ongelukkige combinatie van omstandigheden waardoor het nu (pas) manifesteert?
Als de unit uit balans gaat draaien, dan draait de inkomende fan minder hard dan de uitgaande. Hierdoor zuigt de unit dus voornamelijk de ruimte af en zal het wtw rendement ook lager zijn dan gebruikelijk.
Op een lage stand (manueel 2 ofzo) zou dit ook kunnen betekenen dat je relatief weinig lucht uit de unit voelt komen.
Ben benieuwd of de installateur en/of Climarad wat kan betekenen.
Ook benieuwd of het met de hogere buitentemperatuur die voor vanavond en morgen verwacht wordt weer “normaal’ wordt.
Ik heb een reactie gekregen van Air2you:remmuz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:39:
[...]
Ik wil precies hetzelfde. Ik wacht in spanning af 😄
"De DWQ is een wtw toestel met een kruisstroom wtw blok. Ontvochtiging op zich zit niet in dit toestel opgesloten, maar door de ruimte goed te ventileren blijft veelal het vochtgehalte ook onder controle na douchen of koken omdat de vervuilde vochtige lucht wordt afgevoerd en verse schone buitenlucht wordt binnengebracht."
De installatiehandleiding heb ik nu ook en dat lijkt me niet bijzonder ingewikkeld. Enige is wel dat het toestel aan beide kanten minimaal 30cm van de muur zou moeten hangen. Dat is voor mij wel een dingetje, want dat betekent dat hij deels achter een gordijn zou komen. Vast goed voor de WAF, maar niet ideaal qua plaatsing.
Bromt de unit bij jullie ook een seconde of 5 als je de stekker in de wandcontactdoos steekt?
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Been there
Mijn units (siegenia aeroplus WRG) regelen het zelf, en blijf dus ook mooi rond de 50% luchtvochtigheid zitten.remmuz schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:25:
[...]
Met roosters en type-C ventilatie zit ik momenteel op 72% in de woonkamer en dat wil ik omlaag brengen. Dan moet ik dus geen unit kiezen met enthalpie wisselaar?
Ik zou wel voor een enthalpie wisselaar kiezen, als je echt teveel vocht hebt kunt je altijd de unit op alleen uitblazen zetten op een droge (of hele koude dag) wanneer er minder gram vocht in de lucht zit. Aangezien lucht van 0 graden maar ongeveer 25% van het vocht kan vasthouden vergeleken met lucht van 20 graden
Ik lees hier al een tijdje mee en heb een gelijkaardige vereiste ook gezien bij andere toestellen.Aziraphale schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:24:
Nog even een update naar aanleiding van mijn communicatie met Air2you: De reden dat de unit aan de zijkanten 30cm van de muur moet hangen is dat er anders toch zou kunnen ontstaan omdat de unit aan de bovenkant uitblaast. Dat lijkt mij niet zo problematisch, afhankelijk van waar je de unit plaatst, maar wel goed om te weten. Geldt dit voor andere apparaten met uitblaas aan de bovenkant ook?
Het ziet er een betaalbaar toestel uit (en hoogstwaarschijnlijk te koppelen met Home Assistant wat hier een enorme plus is) maar ik zou er eigenlijk 2 moeten hangen in mijn living. Die is ongeveer 180m3 (living + open keuken). Ik meet al een tijdje met een zelfgebouwde co2 sensor en 's avonds stijgt die tot 1000-1200 (4 personen). Als ik naar die waarden kijk, zou ik niet durven gaan voor één toestel? Dat ene toestel krijg ik hier wel verkocht, twee is moeilijker (ook omdat ze in de buurt van een stopcontact moeten hangen). Nu zijn quasi alle toestellen die ik hier zie passeren max 150m3 dus ik loop overal tegen hetzelfde probleem aan.
Voor de Belgen onder ons is de Aerovent interessanter. Op hun site lijkt het de pm2.5 versie te zijn maar ze beschikken ook over de co2 gestuurde versie. Als je huis ouder dan 10 jaar is, kan je dan met 6% BTW kopen.
Bij andere units weet ik het niet.
informatief filmpje over dit product: YouTube: B150-HOLTOP WALL MOUNT VENTILATIONFranciesco schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:41:
[...]
Als je de twee gaten laat boren ben je daar waarschijnlijk €150-€200 voor kwijt. Dus zou je iets van €500 kunnen besparen als je de rest zelf doet.
Het product is dus van holtop, https://www.holtopglobal....ventilation-unit-product/
doet air2you het dan resellen (zie overigens geen andere verkopers in NL)? Zouden ze die dan van alibaba afhalen? https://www.alibaba.com/p...0-1B1_10000011327556.html
[ Voor 29% gewijzigd door Oid op 07-01-2025 18:18 ]
@Old Ga er maar vanuit dat Air2you gewoon een container vol bij Holtop besteld en dan er een eigen sticker op plakt. Vergelijk het maar met al die warmtepomp merken die gewoon omgestickerde Gee's en Midea's zijn. Kijkend naar de site van Holtop lijkt het me wel een serieuze speler.
@Horla We zijn toch allemaal Europeaan?

[ Voor 47% gewijzigd door Aziraphale op 07-01-2025 19:48 ]
Allereerst veel dank voor dit mooie topic. Ben mij sinds een paar dagen aan het inlezen in decentrale en centrale WTW en heb veel van jullie geleerd. Kunnen jullie met mij meedenken?
Huidige situatie
Tussenwoning/hoekwoning jaren 70 met 178m2 woonoppervlakte. Woonkamer is nu 40 m2 met 15 m2 aan keuken er aan verbonden. We zijn met 5, 3 jonge kinderen. Overal HR++ glas, vloer geisoleerd via kruipruimte. Verwarmen via radiatoren / cv en sinds kort met warmtepomp, aanvoertemperatuur meestal 50 graden. Ventilatie gaat nu via roosters boven de ramen. Binnenklimaat lijkt prima. Luchtvochtigheid deze periode tussen 40 en 50 procent. Tuin met veel ramen op het zuidwesten. In de zomer heet en warmte als ie eenmaal in huis zit lastig weg te krijgen.
Toekomstige situatie
We gaan in mei ons huis uitbouwen. Zie tekening, groen = nieuw. Er komt zo'n 15 m2 bij de woonkamer bij, 3 m2 aan een halletje in de garage en de garage wordt 7 m2 groter. Daarnaast bestaat de nieuwe pui straks uit plafondhoge ramen over de hele breedte en willen we de rest van het glas in in elk geval de keuken vervangen door triple glas. Omdat bij Triple Glas de roosters boven de kozijnen niet zoveel zin meer hebben gaan deze er waarschijnlijk uit en verliezen we daarmee de natuurlijke ventilatie door het huis. Ook willen we de radiator-verwarming nu vervangen door vloerverwarming over de gehele woonkamer (straks zo'n 80 m2 als je de keuken meerekent).
Decentrale WTW?
Nu heb ik eerst gekeken naar een centrale WTW maar dat is qua buizenwerk te ingrijpend omdat er met de rest van het huis verder niets gebeurt. Er is nu 1 oud mechanisch afvoerkanaal wat naar een eenvoudige box op zolder gaat die uitvoert op het dak (zie tekening). Er is ook 1 mechanisch afvoerkanaal in de badkamer. Decentrale WTW lijkt dan de oplossing te zijn bij renovatie. We zijn met 5 mensen vaak lang in de woonkamer dus dan hebben we naar wat ik lees minimaal een debiet van 150 m3 nodig maar liever 250 m3. Ook is het belangrijk dat een WTW systeem geen geluidsoverlast geeft waar we zitten.
Oplossing?
Ik dacht aan het volgende en hoor daar graag jullie advies over:
- De radiator aan de bestaande gevelkant (rechts op de tekening) vervangen door een Climarad Sensa H2X (125 m3/h) OF tegen die muur een Climarad Ventura V1X (170 m3/h).
- Bij het nieuwe stuk keuken linksbovenin nog een Climarad Ventura V1X tegen de andere gevel (ZW) zodat je genoeg debiet hebt en er doorvoer is van frisse lucht.
- Het bestaande mechanische ventilatiekanaal (zat er nog van vroeger toen daar de keuken zat), heeft dat zin om die aan te sluiten op een Climarad Wallbox
- In het nieuwe toilet (wordt gebouwd in bijgebouw/garage) een Climarad T-Fan.
Dan voor de eerste etage, daar gebeurt in principe niets maar wellicht is het verstandig dat meteen mee te pakken. De aanvoer zal dan nog steeds deels natuurlijk zijn maar de afvoer kan dan wel slimmer in de natte ruimtes met een nieuwe box en fan
- De badkamer (eerste etage, 1 ruitje enkel glas en klapraam staat vaak open voor ventilatie) met mechanische ventilatie vervangen door een Climarad B-Fan en vervolgens deze aansluiten op een ClimaRad MaxiBox
- In de slaapkamer op de eerste etage (HR++ glas, radiator, raam staat vaak open) een Climarad S-Fan+ of ook een Climarad Ventura V1X die dan meteen de kamer er naast (babykamer) meepakt
Het is best een investering, Climarad is niet goedkoop. Ik kan wellicht een aantal Climarad Ventura's V1X overnemen van een kantoorgebouw en door de aannemer laten inbouwen, dat scheelt weer.
Hoe kijken jullie hiernaar? Wat voor advies zouden jullie willen geven?
De plattegrond (groen = nieuw bij te bouwen):
:strip_exif()/f/image/w3UWHe0VTWvmhFZkmQwxEVA4.png?f=user_large)
Een foto/mockup van de nieuwe situatie:
/f/image/5FZrPUynSAJ3S6vgEXFVFtK2.png?f=fotoalbum_large)
Mijn oude huis is echt niet zo luchtdicht als je zou denken, misschien is dat bij jou anders natuurlijk. Maar ik zou in je woonkamer 1 Ventura doen en eventueel boven nog Sensa of Ventura. Eerst zou ik gaan meten met een CO2 sensor hoe slecht het eigenlijk is. Afzuiging van de badkamer zou ik iets simpels kiezen met vochtsensor. Die S-fans hebben géén wtw! Zeker als je regelmatig de ramen open hebt dan lijkt me dat weggegooid geld. Ik heb in de WC beneden helemaal geen afzuiging. Sommigen zullen dat heel vies vinden maar er is zoveel natuurlijke ventilatie van vroeger dat extra ventilatie alleen extra energieverlies is en het nog steeds 5 minuten stinkt.jwhengeveld1989 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:45:
Dag Tweakers,
Allereerst veel dank voor dit mooie topic. Ben mij sinds een paar dagen aan het inlezen in decentrale en centrale WTW en heb veel van jullie geleerd. Kunnen jullie met mij meedenken?
Huidige situatie
Tussenwoning/hoekwoning jaren 70 met 178m2 woonoppervlakte. Woonkamer is nu 40 m2 met 15 m2 aan keuken er aan verbonden. We zijn met 5, 3 jonge kinderen. Overal HR++ glas, vloer geisoleerd via kruipruimte. Verwarmen via radiatoren / cv en sinds kort met warmtepomp, aanvoertemperatuur meestal 50 graden. Ventilatie gaat nu via roosters boven de ramen. Binnenklimaat lijkt prima. Luchtvochtigheid deze periode tussen 40 en 50 procent. Tuin met veel ramen op het zuidwesten. In de zomer heet en warmte als ie eenmaal in huis zit lastig weg te krijgen.
Toekomstige situatie
We gaan in mei ons huis uitbouwen. Zie tekening, groen = nieuw. Er komt zo'n 15 m2 bij de woonkamer bij, 3 m2 aan een halletje in de garage en de garage wordt 7 m2 groter. Daarnaast bestaat de nieuwe pui straks uit plafondhoge ramen over de hele breedte en willen we de rest van het glas in in elk geval de keuken vervangen door triple glas. Omdat bij Triple Glas de roosters boven de kozijnen niet zoveel zin meer hebben gaan deze er waarschijnlijk uit en verliezen we daarmee de natuurlijke ventilatie door het huis. Ook willen we de radiator-verwarming nu vervangen door vloerverwarming over de gehele woonkamer (straks zo'n 80 m2 als je de keuken meerekent).
Decentrale WTW?
Nu heb ik eerst gekeken naar een centrale WTW maar dat is qua buizenwerk te ingrijpend omdat er met de rest van het huis verder niets gebeurt. Er is nu 1 oud mechanisch afvoerkanaal wat naar een eenvoudige box op zolder gaat die uitvoert op het dak (zie tekening). Er is ook 1 mechanisch afvoerkanaal in de badkamer. Decentrale WTW lijkt dan de oplossing te zijn bij renovatie. We zijn met 5 mensen vaak lang in de woonkamer dus dan hebben we naar wat ik lees minimaal een debiet van 150 m3 nodig maar liever 250 m3. Ook is het belangrijk dat een WTW systeem geen geluidsoverlast geeft waar we zitten.
Oplossing?
Ik dacht aan het volgende en hoor daar graag jullie advies over:
- De radiator aan de bestaande gevelkant (rechts op de tekening) vervangen door een Climarad Sensa H2X (125 m3/h) OF tegen die muur een Climarad Ventura V1X (170 m3/h).
- Bij het nieuwe stuk keuken linksbovenin nog een Climarad Ventura V1X tegen de andere gevel (ZW) zodat je genoeg debiet hebt en er doorvoer is van frisse lucht.
- Het bestaande mechanische ventilatiekanaal (zat er nog van vroeger toen daar de keuken zat), heeft dat zin om die aan te sluiten op een Climarad Wallbox
- In het nieuwe toilet (wordt gebouwd in bijgebouw/garage) een Climarad T-Fan.
Dan voor de eerste etage, daar gebeurt in principe niets maar wellicht is het verstandig dat meteen mee te pakken. De aanvoer zal dan nog steeds deels natuurlijk zijn maar de afvoer kan dan wel slimmer in de natte ruimtes met een nieuwe box en fan
- De badkamer (eerste etage, 1 ruitje enkel glas en klapraam staat vaak open voor ventilatie) met mechanische ventilatie vervangen door een Climarad B-Fan en vervolgens deze aansluiten op een ClimaRad MaxiBox
- In de slaapkamer op de eerste etage (HR++ glas, radiator, raam staat vaak open) een Climarad S-Fan+ of ook een Climarad Ventura V1X die dan meteen de kamer er naast (babykamer) meepakt
Het is best een investering, Climarad is niet goedkoop. Ik kan wellicht een aantal Climarad Ventura's V1X overnemen van een kantoorgebouw en door de aannemer laten inbouwen, dat scheelt weer.
Hoe kijken jullie hiernaar? Wat voor advies zouden jullie willen geven?
De plattegrond (groen = nieuw bij te bouwen):
[Afbeelding]
Een foto/mockup van de nieuwe situatie:
[Afbeelding]
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Dank voor je reactie. De Ventura heeft een debiet van 170 m2. Zou 1 dan wel genoeg zijn voor het aantal mensen? Ook zou hij dan vaak vollop moeten draaien en heb je geen doorstroom door het huis toch vanwege de enkele unit?wheli schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 06:48:
[...]
Mijn oude huis is echt niet zo luchtdicht als je zou denken, misschien is dat bij jou anders natuurlijk. Maar ik zou in je woonkamer 1 Ventura doen en eventueel boven nog Sensa of Ventura. Eerst zou ik gaan meten met een CO2 sensor hoe slecht het eigenlijk is. Afzuiging van de badkamer zou ik iets simpels kiezen met vochtsensor. Die S-fans hebben géén wtw! Zeker als je regelmatig de ramen open hebt dan lijkt me dat weggegooid geld. Ik heb in de WC beneden helemaal geen afzuiging. Sommigen zullen dat heel vies vinden maar er is zoveel natuurlijke ventilatie van vroeger dat extra ventilatie alleen extra energieverlies is en het nog steeds 5 minuten stinkt.
En CO2 sensor kan met de huidige situatie (HR++ en raam roosters) maar dat zal met de nieuwe situatie (HR+++ en geen roosters) heel anders zijn toch?
Even proberen met het dichtzetten van de rooster? Heb je ook al naar de oplossing eerder in dit topic gekeken waarbij je een kleine centrale unit inbouwt in een kast en dan de buizen en ventielen in het plafond van de aanbouw plaats?jwhengeveld1989 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:16:
[...]
Dank voor je reactie. De Ventura heeft een debiet van 170 m2. Zou 1 dan wel genoeg zijn voor het aantal mensen? Ook zou hij dan vaak vollop moeten draaien en heb je geen doorstroom door het huis toch vanwege de enkele unit?
En CO2 sensor kan met de huidige situatie (HR++ en raam roosters) maar dat zal met de nieuwe situatie (HR+++ en geen roosters) heel anders zijn toch?
Ik zou overigens in de keuken geen t-fan plaatsen maar gewoon een kookplaat met inbouw afzuiging naar buiten.
[ Voor 7% gewijzigd door Djvdb op 10-01-2025 07:24 ]
Zoals @Djvdb zegt even de roosters zichtzetten geeft best een goed idee van de natuurlijke ventilatie. Met 3 kinderen zal de deur ook regelmatig open en dicht gaan vermoed ik zo.jwhengeveld1989 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:16:
[...]
Dank voor je reactie. De Ventura heeft een debiet van 170 m2. Zou 1 dan wel genoeg zijn voor het aantal mensen? Ook zou hij dan vaak vollop moeten draaien en heb je geen doorstroom door het huis toch vanwege de enkele unit?
Ik heb een sensa in de woonkamer en 2 kleine kinderen. Als we allemaal thuis zijn gaat die nooit aan boven stand 3 van de 5 (boven de 5 zit nog de boost en superboost modus). Ook hebben jullie een veel groter volume huis dus relatief minder vervuilde lucht. Een extra unit bijplaatsen zo nodig is efficiënter dan 'voor de zekerheid' twee plaatsen. Naast het aanzienlijke financiële plaatje heb je ook gewoon 2 extra gaten in je buitenmuur, een extra apparaat wat kapot kan gaan, extra set filters, CO2 uitstoot voor de productie, afschrijving etc etc. Persoonlijk hou ik van KISS. Centrale WTW is ideaal en alle andere opties zijn toch al een concessie.
Dank voor de tip met de roosters! Hoe ervaar je zelf de geluidsproductie van de Sensa op stand 3? En is je woonkamer verder helemaal luchtdicht zodat alles via de Sensa gaat? Zorgt 1 voor voldoende luchtstroom?wheli schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:45:
[...]
Zoals @Djvdb zegt even de roosters zichtzetten geeft best een goed idee van de natuurlijke ventilatie. Met 3 kinderen zal de deur ook regelmatig open en dicht gaan vermoed ik zo.
Ik heb een sensa in de woonkamer en 2 kleine kinderen. Als we allemaal thuis zijn gaat die nooit aan boven stand 3 van de 5 (boven de 5 zit nog de boost en superboost modus). Ook hebben jullie een veel groter volume huis dus relatief minder vervuilde lucht. Een extra unit bijplaatsen zo nodig is efficiënter dan 'voor de zekerheid' twee plaatsen. Naast het aanzienlijke financiële plaatje heb je ook gewoon 2 extra gaten in je buitenmuur, een extra apparaat wat kapot kan gaan, extra set filters, CO2 uitstoot voor de productie, afschrijving etc etc. Persoonlijk hou ik van KISS. Centrale WTW is ideaal en alle andere opties zijn toch al een concessie.
Ik heb nog een bestaand enkel kanaal naar boven (zolder naar box met dakdoorvoer) lopen wat er vroeger zat van de keuken (zie tekening). Zou het nog nuttig zijn om die te gebruiken voor centrale WTW? Of zijn daar andere en/of meer kanalen voor nodig of is dat te combineren met een decentrale WTW in bijv. de Sensa.
In de keuken heb ik trouwens al een mooie afzuiging met plafond inbouwafzuigkap met buitenunit. De Ventura die ik op de tekening heb zou een paar meter daarnaast komen tegen de buitengevel voor doorstroom.
Dank voor de tip. Dit zou ook nog een optie zijn inderdaad, plafond in de aanbouw zou daarvoor wel geschikt kunnen zijn. De buizen passen in elk geval, de unit moet ik even kijken. Wellicht kan deze deels op het dak of buiten. Heb je een voorbeeld van een kleine unit die daarvoor geschikt zou kunnen zijn?Djvdb schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:21:
[...]
Even proberen met het dichtzetten van de rooster? Heb je ook al naar de oplossing eerder in dit topic gekeken waarbij je een kleine centrale unit inbouwt in een kast en dan de buizen en ventielen in het plafond van de aanbouw plaats?
Ik zou overigens in de keuken geen t-fan plaatsen maar gewoon een kookplaat met inbouw afzuiging naar buiten.
Als je geluid belangrijk vindt, dan zou ik de Ventura duidelijk verkiezen boven de Sensa. De Ventura is een stuk stiller. De Sensa is ook op de laagste stand hoorbaar, de Ventura niet of heel beperkt. En ook op een wat hogere stand is deze stiller. Daarnaast is het extra debiet van de Ventura in jouw gezinssituatie welkom.
Ook kun je kijken naar b.v. de Air2You DWQ150CO2 unit die hier pas besproken is. Die is een stuk goedkoper en heeft een enthalpiewisselaar. Met 150m3/h wel een iets lager maximaal debiet dan een Ventura. Wellicht kun je tzt een tweede ophangen: een in de woonkamer en een in de eetkamer?
Voor zover ik weet zijn er tot nu toe nog geen ervaringen gedeeld met de Air2You.
In dit topic zijn verder ook vaker diverse andere units zoals die van Blauberg, Vents Micra en Freshbox voorbij gekomen. Al dan niet twee units nemen wat op zich mooi kan zijn voor een lagere geluidsproduktie en betere verse luchtverdeling bij een grote ruimte.
Voor een centraal wtw systeem heb je twee buitenaanslutingen nodig: eentje voor de aanvoer van verse/schone lucht en de andere voor de afvoer. Voor de woning zelf ook minimaal 1 toevoer en 1 afvoer. Normaal gesproken wordt er bij een centraal wtw systeem toegevoerd in alle verblijfsruimtes en afgevoerd in alle vochtige ruimtes (keuken, badkamer, toilet, bijkeuken etc).
Houdt er wel rekening mee dat een centraal systeem goed gedempt moet worden: zowel de omkasting als minimaal het toevoerkanaal/kanalen naar de verblijfsruimte(s). Dit kost dus extra ruimte. In een decentraal systeem zit de "demping" voor zover mogelijk ingebouwd.
En mocht je een centraal systeem voor alleen beneden zonder enthalpiewisselaar overwegen: een condensafvoer is dan ook nodig. Ik weet niet of er een rioolaansluting mogelijk is op een eventueel beoogde plek?
Bedoel je dit niet andersom? Bij roosters heeft triple glas geen toegevoegde waarde? En is dit ook zo?jwhengeveld1989 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:45:Omdat bij Triple Glas de roosters boven de kozijnen niet zoveel zin meer hebben
[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 10-01-2025 14:58 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik hoor hem eigenlijk niet, maar ik ben ook niet erg gevoelig voor geluid moet ik zeggen. Op stand 5 is hij wel hoorbaar maar vaak is er dan bezoek wat luidruchtiger is. 2 kleine kinderen maken overduidelijk meer herriejwhengeveld1989 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:29:
[...]
Dank voor de tip met de roosters! Hoe ervaar je zelf de geluidsproductie van de Sensa op stand 3? En is je woonkamer verder helemaal luchtdicht zodat alles via de Sensa gaat? Zorgt 1 voor voldoende luchtstroom?

Onze hele benedenverdieping gaat via deze ene Sensa. Er zijn nog wel wat kleine kieren maar niet veel. Boven hebben we nog roosters (helaas).
Ik zoek voor een slaapkamer een decentrale wtw, geluid is daarom wel belangrijk.
Daarbij is de beschikbare hoogte 25cm tussen schuifdeur en plafond ook wel een beperking.
Djvdb schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:21:
[...]
Even proberen met het dichtzetten van de roosters? Heb je ook al naar de oplossing eerder in dit topic gekeken waarbij je een kleine centrale unit inbouwt in een kast en dan de buizen en ventielen in het plafond van de aanbouw plaats?
Voor de volledigheid: ik ken de verkoper niet en heb ook geen belang bij de verkoop.
Ja dat is in te stellen. Er is een knoppen combinatie op de ventura zelf waarmee de luchtkwaliteit in te stellen is. Ik weet zo uit m'n hoofd niet welke, misschien dat @Franciesco het weet? Daarnaast kun je eventueel de installateur een offset laten instellen.sanderenzo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:40:
Inmiddels hangt hier al een tijdje een Ventura. Met de roosters boven de ramen dicht blijft de CO2 nu bijna altijd onder de 1400 (met 2 volwassenen en 2 kinderen, in een ruimte van ongeveer 45m2). Op zich lukt het dus om de CO2 constant te houden op een niet te hoog niveau. Ik vind het alleen jammer dat de Ventura zo is ingeregeld dat hij pas echt begint te werken als deze niveaus worden bereikt. Is er een mogelijkheid om dit eerder te laten ingaan, zodat de CO2 bv. stabiel op een lager niveau (bv. 1000) blijft? Ik kan niet vinden of dit is in te stellen.
>> lang indrukken en ingedrukt houden: CO2 niveau instellen met + en -
1200-1000-800-600-400ppm (lampjes van boven naar onder)
Eventueel ook het max auto debiet aanpassen naar boven zodat er meer verversing kan plaats vinden:
Auto + >> lang indrukken en ingedrukt houden: max Auto debiet instellen met + en -
Wij hebben sinds 2017 een Paul/Zehnder Novus 450 balansventilatie systeem. Werkt prima, maar na 7 jaar non stop te hebben gedraaid, begonnen de lagers van de fans behoorlijk wat lawaai te maken.
Er is online een blog te vinden https://www.marshflattsfarm.org.uk/wordpress/?page_id=5141 die beschrijft hoe je de lagers zelf kan vervangen.
Als type lager wordt een SKF 6000-2RSL ipv de standaard SKF 6000-2Z aanbevolen, omdat dit type kunststof afdichtingen heeft, waardoor er geen vocht de lager ik kan kruipen.
Ik besloot alleen aan de ventilator die de koude lucht verplaatst te voorzien van een 2RSL lager, en de warme ventilator gewoon een 2Z type te gebruiken. Het was vooral de koude ventilator die lawaai maakte bij het draaien.
Alles weer dicht geschroefd, en geen lawaai meer van de lagers. Problem solved, dacht ik..
Maandje later, en het viel mij op dat er toch wel veel koude lucht uit de toevoerventielen kwam.
Na een blik op bedieningspaneel bleek dat te kloppen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KnXEry0fBwRiaF8DjUkQEIfF.jpg?f=user_large)
De gebruikte ventilatoren zijn van ebm-papst, met een 0-10v sturing en puls uitgang, zodat de elektronica bij kan regelen als ze te langzaam draaien, ik dacht dat dat er voor zou zorgen dat de ventilator met de 2RSL lager vanzelf iets harder zou gaan draaien. Dat blijkt niet het geval.
De twee verschillende lagers zorgen voor een systeem dat compleet uit balans is.
Zojuist de 2RSL lagers van de koude ventilator vervangen door nieuwe 2Z lagers, nu is de inblaaslucht weer 18C, met een buitentemperatuur van 2.5C.
Efficiëntie:
n = (18 - 2.5) / (21.7 - 2.5) * 100% = 80%
Wat is jullie efficiëntie momenteel?
We gaan ons jaren '60 huis beneden helemaal opknappen deze zomer. 2 meter uitbouw, kruipruimte vullen en vloerverwarming via warmtepomp, nieuwe keuken (afzuiging naar buiten). Aan de achterkant is het plan nu nog veel glas, maar het ligt niet vast. Voorkant kozijnen blijven maar er komt HR++ in en de glaszetter stelde simpele roosters voor boven het kleinere raam. Stucwerk wordt overal aangepakt dus nu is de tijd om grotere dingen in te bouwen / te plaatsen
Er zit nu een ventilatieschacht naar het dak die we kunnen behouden. Ook zou de oude schaft van de open haard gebruikt kunnen worden maar die maken we liever helemaal dicht. Op de plek van de verwarmingen willen we een paar inbouwkasten maken dus hier zit een kans om een grotere unit weg te werken. Evt zou er ook een unit in de garage geplaatst kunnen worden die lucht van buiten haalt via achter of het balkon wat erop zit maar dit voelt als behoorlijk intensief.
Totale ruimte is straks 70m2, gezin met 2 jonge actieve kids dus frisse lucht is zeer welkom. Het is verder een groene rustige wijk dus weinig lucht of geluidsvervuiling. Voorkant is op het westen dus aardig wat wind.
Welke grotere units kan ik het beste overwegen? En welke kansen bied het nu we zowel de voor als achtergevel kunnen aanpakken (en afzuiging in de keuken)? Het kleine werk zou kunnen (paars).
/f/image/7VuhYPr1nlF9b29YS1Tg8ke1.png?f=fotoalbum_large)
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
2 mannen hebben de gaten geboord:
:strip_exif()/f/image/mglH6wmQgiZy4NDAvHetwGmQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna was de unit opgehangen en aangesloten:
:strip_exif()/f/image/HoT1C9zn62Bhw75hXtvSUFY7.jpg?f=fotoalbum_large)
Er komt nog een kast onder, dan valt de kabel minder op.
Alle Duco roosters boven de ramen zijn meteen afgesloten, dat scheelt al een hoop kouval bij de ramen.
Bij de roosters was de lucht 12 graden, de lucht die nu uit de fresh-r komt is 18 graden.
Of het financieel uit kan? Waarschijnlijk niet. Comfort brengt het iig wel, het apparaat zoemt nu stilletjes en de CO2 waardes zijn prima.
Mooi klein ding zeg, die kan vrijwel overal. Enorm verschil met de oude unit en de Climarad die ik heb.DaWizza schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:04:
Vandaag is de Fresh-r on the wall compac geïnstalleerd.
2 mannen hebben de gaten geboord:
[Afbeelding]
Daarna was de unit opgehangen en aangesloten:
[Afbeelding]
Er komt nog een kast onder, dan valt de kabel minder op.
Alle Duco roosters boven de ramen zijn meteen afgesloten, dat scheelt al een hoop kouval bij de ramen.
Bij de roosters was de lucht 12 graden, de lucht die nu uit de fresh-r komt is 18 graden.
Of het financieel uit kan? Waarschijnlijk niet. Comfort brengt het iig wel, het apparaat zoemt nu stilletjes en de CO2 waardes zijn prima.
Kleiner, goedkoper, genoeg verversing en wtw, de keuze was hier niet heel moeilijk.wheli schreef op zondag 26 januari 2025 @ 06:55:
[...]
Mooi klein ding zeg, die kan vrijwel overal. Enorm verschil met de oude unit en de Climarad die ik heb.
:strip_exif()/f/image/TLHydQxY8wBswpgvVt6gyzip.jpg?f=fotoalbum_large)
Rechts ervan zit de aircoleiding, anders had de binnenunit mooier binnen in de hoek gezeten.
[ Voor 1% gewijzigd door Res Suavis op 26-01-2025 09:01 . Reden: onduidelijk ]
Wat waren de kosten?
@Res Suavis hoe bedoel je dat precies?
Ze wilden 'm ook lager hangen, dat vond ik niks.Beekforel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:12:
@DaWizza ziet er netjes uit. Is de hoogte nog ergens op bepaald? Ik vind hem vrij hoog hangen voor mijn smaak.
Wat waren de kosten?
Voor het zicht is het doorgetrokken met de lijn van het raam en nu kan er tenminste nog iets onder.
Alles incl was €3300.
Ja, dat denk ik ook. Maar de Holtop doet het niet anders dan anderen toch? Die openingen zitten ook relatief dicht bij elkaar.Res Suavis schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:20:
Ik denk dat je voor goede ventilatie een in- en een uitgang nodig hebt. Hoe verder ze van elkaar zitten, hoe beter anders zou je de net ingebrachte verse lucht weer naar buiten gaan blazen
Maar in het ideale geval voer je inderdaad toe aan 1 kant van de ruimte en voer je af aan de andere kant of in een min of meer aangrenzende ruimte. Zo lang dat qua debiet niet te veel is voor de luchtdoorgang voel je daar geen tocht van en zo gebeurt het doorgaans ook in een centraal systeem.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Dat ligt eraan hoeveel co2 je in de slaapkamer hebt.ben2513 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:35:
@DaWizza Mooie foto's, dank je! Hoe bevalt deze tot nu toe? Denk je dat hij in slaapkamers zou kunnen draaien zonder te veel geluidsproductie?
Mocht je het potdicht en stil hebben dan valt het geluid best wel op vanaf stand 2. Met een hogere stand in de slaapkamer zou ik niet blij worden.
Wij slapen met de deur open, dat scheelt een hoop
Door welk bedrijf heb je dit laten uitvoeren? Ik vind alleen Alpha installatie als bedrijf die dit aanbied maar de reviews zijn behoorlijk wisselend.DaWizza schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:27:
[...]
Ze wilden 'm ook lager hangen, dat vond ik niks.
Voor het zicht is het doorgetrokken met de lijn van het raam en nu kan er tenminste nog iets onder.
Alles incl was €3300.
Ik heb het forum doorgenomen maar vind het toch lastig om een goede inschatting en keuze te maken. Wij gaan onze woonkamer verbouwen, nieuwe vloer incl. vloerverwarming, kunststof kozijnen en nieuwe keuken. De keuken wordt verplaatst naar het blauw gearceerde punt op de plattegrond. Als afzuiging is gekozen voor recirculatie (geen andere optie). De plek van de nieuwe keuken betreft een uitbouw geplaatst in 2001 en voorzien van houten kozijnen met ventilatieroosters in de ramen. Deze kozijnen worden niet vervangen en de roosters blijven en kunnen zorgen voor wat ventilatie.
Ik vraag me af of er voldoende ventilatie aanwezig is om het vocht en andere stoffen af te voeren?
Ik overweeg de aanschaf van een decentrale WTW installatie maar vind het zoals gezegd lastig om te bepalen of dit wel echt nodig is en zo ja, welk merk/type etc.
Op de plattegrond heb ik met rood gearceerd wat de meeste ideale plek zou zijn om dit te plaatsen.
Mocht iemand een goed advies hebben dan hoor ik dat graag! Vast dank.
/f/image/SfTjgtb1mZ4PFeQSx8qFC1JS.png?f=fotoalbum_large)
Een lokaal bedrijf. Als je via Fresh-r zelf mailt kunnen zij een lokale optie doorgeven. Dat scheelde ook nog een een paar 100 euro tov Alpha.OkiNi schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 06:29:
[...]
Door welk bedrijf heb je dit laten uitvoeren? Ik vind alleen Alpha installatie als bedrijf die dit aanbied maar de reviews zijn behoorlijk wisselend.
Qua kosten zou ik wellicht eerst de vochtigheid in huis gaan meten en de co2 waardes met je huidige ventilatie, Wellicht is het helemaal niet nodig.OkiNi schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 06:29:
[...]
Door welk bedrijf heb je dit laten uitvoeren? Ik vind alleen Alpha installatie als bedrijf die dit aanbied maar de reviews zijn behoorlijk wisselend.
In het geval je voor geluid of comfort je natuurlijke ventilatie roosters dicht wilt zetten. Dan moet je inderdaad naar een actieve ventilatie optie gaan kijken. Of als de huidige ventilatie ontoereikend is voor het gebruik.
Ik heb zelf de Siegenia Aeroplus WRG smart geplaatst, een mooi klein apparaat dat co2 gestuurd ventileert met wtw en geluidsdemping van buitengeluid. Deze is altijd later te plaatsen, bij ons zijn ze ook pas na de hele verbouwing geplaatst en ja er wordt een gat geboord, maar dat is even stofzuigen, voor de rest heb je nergens last van, niet opnieuw schilderen oid.
Succes met je keuze!
Bijzonder interessant forum en dank voor alle informatie!
Ik overweeg een Fresh-R on the wall of Climarad Ventura V1X aan te schaffen, maar zou ze graag in de praktijk willen zien en horen.
Iemand in de omgeving Zeist, Amersfoort die daar wellicht toe bereid is?
Ik hoor het graag via een PM.
Alvast hartelijk dank!
Je kunt het eventueel in Apeldoorn proberen?sklopper schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:13:
Goedemiddag,
Ik overweeg een Fresh-R on the wall of Climarad Ventura V1X aan te schaffen, maar zou ze graag in de praktijk willen zien en horen.
Alvast hartelijk dank!
Rikri schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:10:
Recent in Apeldoorn geweest en toen ook Energiek Apeldoorn op de Plaslaan 1 bezocht. Hier geven ze verduurzamingsadvies, maar hebben ze ook diverse apparatuur die je kunt zien/ervaren. Reden voor mij was dat ze hier ook de Fresh-R zouden hebben. Wilde ik toch een keer gezien/ervaren hebben.
Fresh-R hebben ze inderdaad, maar ook Climarad en vele andere merken/types (de)centrale ventilatie (Zehnder, Duco, Itho Daalderop, etc.). Ook isolatie, verwarming (warmtepomp, infraroodpaneel), glas (HR++, triple), etc. etc. Alles staat (zover ik heb gezien) aangesloten en je kan dus bijv. het geluid van een Climarad 2.0 of S-Fan ervaren of de warmte van een infraroodpaneel (ze hebben 3 verschillende types).
Ik was best wel onder de indruk omdat je hier op 1 adres eigenlijk alles bij elkaar hebt. De adviseur van dienst was ook een prima gast die enthousiast adviseerde. Had wel meteen aangegeven dat ik niet in de gemeente Apeldoorn woonde, maar dat was geen enkel probleem. Ze hebben ook informatie avonden (bijv. over warmtepomp) waar ik welkom ben.
Kortom: Energiek Apeldoorn vind ik een echte aanrader. Top!
https://energiekapeldoorn.nl/
Van waar je keuze voor deze twee? Schelen namelijk behoorlijk in het debiet tov elkaar.sklopper schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:13:
Goedemiddag,
Alvast hartelijk dank!