• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-03 10:00
Hallo tweakers, ik ben al een tijd aan het meelezen en allerlei sites aan het afgaan, maar de informatie duizeld me nogal. Hopenlijk kunnen jullie me wat verder op weg helpen. (En alvast excuus voor het lange verhaal)

De huidige situatie;
Oud huis, maar inmiddels van het gas af.
Huis is door ons voorzien van mechanische ventilatie (type C). Afzuiging in toilet en wasruimte beneden en toilet en badkamer boven.
Ventilatie gaat via een warmtepompboiler naar buiten, dus iets van de warmte wordt gebruikt.

Ramen zijn nog ouderwets dubbelglas. Een maand terug in de woonkamer voorzien van kozijnfolie. Het verschil is echt duidelijk merkbaar! Dus de volgende stap is dan ook logisch, HR++ glas. Trippel zal waarschijnlijk niet gaan in de kozijnen.

Maar dan de raamroosters, doormiddels van een CO2 meter er achter gekomen dat die in de woonkamer echt wel open moet als we met zn 2en zijn. Het 2e rooster zit in de keuken, ook echt nodig.
Afzuigkap heeft aansluiting naar buiten en in de woonkamer hebben we een houtkachel.

Layout; het huis is langwerpig, aan de voorkant de woonkamer met het rooster aan de voorkant in het raam, vlakbij waar de bank staat (niet fijn dus). Naast de woonkamer een kleine hal met het toilet, wasruimte en de voordeur en open doorgang naar de keuken achter in het huis. Tussen de hal en de woonkamer zit wel een deur, maar in praktijk staat die altijd open.
Tafel in de keuken wordt ook gebruik als thuiswerkplek.

In het halletje en boven de wasruimte en toilet zit een verlaagd plafond waarin de mechanische ventilatie unit staat en alle doorvoeren zitten, daar kunnen we bij. En ook daar zitten wat mogelijkheden.

Wat al bedacht;
1, decentrale wtw voor de woonkamer, keuken niet aanpassen. Voordeel makkelijk en goedkoop. Nadeel capaciteit vind ik te laag, HR++ met raamrooster ik de keuken voelt als weggegooid geld. En hoe gaat dit met de afzuigkap en houtkachel?
2, 2x decentrale wtw, maar dan blijft de capaciteit nog steeds laag en prijs wordt al dusdanig dat centraal waarschijnlijk betere optie is?
3 , kleinde unit naast de huidige mechanische ventilatie aanbrengen voor luchtaanvoer in woonkamer en keuken. Maar hoe dan toch warmte beparen?
4, huidige mechanische ventilatie vervangen door centrale wtw. Bij het verlaagde plafond zit nog een oud gat naar buiten wat weer en functie hersteld zou kunnen worden. Toevoer zou richting woonkamer en keuken kunnen, maar alleen tot vlakbij de doorgang naar het halletje zonder extreen hakwerk. Kan hierbij de huidige afzuiging gehandhaafd worden en de toevoer in woonkamer en keuken?
5, ?

Doel; Raamroosters weg, mogelijk 100m3 verversing per uur in de woonkamer, budget rond de 2000,-. Voor iets ideaal mogelijk nog wat meer. CO2 gestuurd in de woonkamer, Warmtepompboiler moet gehandhaafd blijven, net zoals de afzuigkap en houtkachel.

Wat denken jullie, is dit mogelijk?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:49
JeroenTheStig schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:50:
[...]

Ik vind dat er een groot verschil zit tussen de Sensa en Ventura qua geluidsproductie. Ik heb hier een Sensa V2X in de woonkamer gehad, maar deze is inmiddels vervangen voor een Ventura. De Sensa had een erg duidelijk mechanisch geluid en wat mij betreft al erg storend vanaf stand 2. Dat en het te laag debiet is de reden dat er nu een Ventura hangt. Het geluid van de Ventura is ... anders. Niet het geluid van een draaiend mechanisme, maar vooral luchtverplaatsing. Vanaf stand 3, zoals @Franciesco eerder al zei, ga je het wel redelijk duidelijk horen, maar met de TV aan niet storend.
Hoe heb jij dat aangepakt toen de Sensa voor een Ventura vervangen is? Want de gaten van de Ventura zijn groter maar zitten ook op een andere plek. Kon je 1 gat recyclen/groter maken of moest je beide oude gaten weer laten dichtmetselen?
Ik heb precies dezelfde ervaringen met onze Ventura. De ene keer begint hij al vrij snel extra te ventileren, terwijl de andere keer de waarden al richting de 1000 PPM gaan (Ventura is ingesteld op 800PPM). Kan het misschien zijn dat de lucht in de behuizing wat later 'verrijkt' wordt met de toenemende CO2-concentratie in de ruimte?
Interessant om te lezen. Dan hebben we nu al 3 mensen die hetzelfde ervaren. De oorzaak zou kunnen, maar waarom zou dat de lucht soms anders mengen? Misschien door meer loopverkeer ofzo, maar ik heb daar nog geen patroon in gevonden. Overigens kom ik normaal ook niet heel dichtbij de Ventura in de buurt: ik zit op ca 6 meter afstand en kom alleen soms op iets van 2 meter in de buurt als ik b.v. de tv aanzet.
Achter de feiten aanlopen zal denk ik wat meevallen. Uiteindelijk gaat het er om op welke waarde de unit de concentratie constant kan houden. En het terugbrengen van 1200 naar 1000 PPM is een stuk eenvoudiger dan van 1000 PPM naar 800 PPM vanwege de buitenconcentratie van 400 PPM.
Daar heb je gelijk in en is het meer iets gevoelsmatigs omdat ik liever niet boven de 1000ppm CO2 kom.
Als we allemaal thuis zijn (2 volwassenen, 2 kinderen), dan staat hij wel in de maximale stand te draaien en kunnen de waarden oplopen tot 1200 PPM. Ik heb de unit ingesteld dat de maximale autostand stand 3 is. Ik vind stand 4 toch wat te rumourig en dan vind ik max 1200 PPM nog redelijk acceptabel.
Bij mij idem autostand is max 3, stand 4 vind ik ook te aanwezig qua geluidsproductie.

Ik heb laatst eens wat zitten proberen of het mogelijk is de luchtstroming minder hoorbaar te maken. Het bovenste rooster er af had geen effect. De roosters buiten hebben iets effect. D.w.z.: als je ze er uit haalt, dan wordt het geluidsniveau iets lager. Uiteraard is dat geen permanente oplossing, het was gewoon om even te proberen. Misschien dat een ander type rooster een optie is, maar veel winnen doe je er denk ik niet mee,
Uiteindelijke conclusie van mij is dat de hogere luchtsnelheid op bv stand 3 en 4 de grootste “boosdoener” is van het geluid. Misschien dat een extra kap bovenop die de luchtstoming iets afbuigt en/of verspreid nog een keer te proberen is.

• Rikri
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-03 09:17
Franciesco schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:14:
[...]

De roosters buiten hebben iets effect. D.w.z.: als je ze er uit haalt, dan wordt het geluidsniveau iets lager. Uiteraard is dat geen permanente oplossing, het was gewoon om even te proberen. Misschien dat een ander type rooster een optie is, maar veel winnen doe je er denk ik niet mee,
Welk buiten rooster hebben jullie? Ik neig zelf naar de ronde opzet roosters voor buiten. Is geen gladde muur, maar stenen muur (dus eigenlijk steen eruit + waalformaat rooster), maar heb begrepen dat dit een stukje lastiger is om te monteren (probleem van de installateur trouwens ;) ) Mijn vrouw vindt de ronde buitenroosters prima. Als het die worden, dan waarschijnlijk wel in RAL kleur die beetje op de stenen muur kleur lijkt. RVS kleur steekt wel heel erg af.

• Franciesco
@Rikri ik heb de ronde roosters voor de Ventura. De roosters in waalformaat zijn inderdaad wat subtieler maar bij mij lastig of zelfs niet mogelijk ivm de steens buitenmuuur (zonder spouw). De ronde Ventura roosters in RAL9007 zien er naar mijn mening netjes uit en zijn gemakkelijk te monteren. Veel mooier ook dan die vierkante roosters van de Sensa die erg dik op de muur liggen (en een matig montagesysteem hebben).

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:15
Franciesco schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:30:
@Anniedrew
Wat de AUTO stand betreft heb ik (ook nu weer) vergelijkbare ervaringen als jij: de ene keer toert de Ventura vrij snel op, de andere keer duurt het vrij lang. Daarbij heb ik de huidige instelling dat hij al start met (meer) ventileren vanaf 600ppm. De ene keer doet hij dat dan ook rond die waarde (ik heb een CO2 meter), de andere keer begint bij pas bij ca 750ppm. Ik heb nog geen idee waarom dat zo is maar heb Climarad hier ook al voor benaderd.
Hm, enigszins geruststellend te horen dat meerdere Ventura eigenaren tegen dezelfde problemen aanlopen. Dat maakt in ieder geval dat het niet specifiek dit exemplaar betreft. Ook mooi dat je hebt kunnen controleren met een CO2 meter, ik hik nu ook een beetje tegen de aanschaf van een aan om het te kunnen objectiveren, alleen ze zijn nog best prijzig. Wat verder misschien ook nog een factor kan zijn; het lijkt mij er gevoelsmatig op dat de Ventura ook extra ventileert bij een te hoog vochtgehalte. In mijn specifieke geval lijkt dat rond de ~71% RV te zijn. Heb jij deze ervaring ook?
Het aftoeren doet hij inderdaad pas laat, maar dat is mijn inziens logisch: met mijn instelling moet het aftoeren pas rond de 600ppm gebeuren, dus b.v. na het naar bed gaan is hij nog een paar uur extra aan het ventileren om van rond de 850ppm naar 600ppm te komen.
De 600ppm heb ik overigens gekozen zodat de CO2 niet te ver oploopt voordat de unit in actie komt en daarbij als het ware achter de feiten aanloopt en hard moet ventileren. Misschien dat ik hem nog terug zet naar 800ppm, maar aangezien de activatie van de extra ventilatie zoals gezegd wat wisselvallig is, heb ik gezien dat de unit dan soms pas bij >900ppm aan de slag gaat waardoor de CO2 oploopt tot boven de 1000ppm. en dat heb ik liever niet
Ja op zich wel begrijpelijk dat het aftoeren met 600ppm iets langer duurt. Mijn inziens snijdt de opmerking van @JeroenTheStig hier wel hout. Het wordt navenant moeilijker een lagere CO2 waarde te bereiken naarmate deze de buitenconcentratie (400ppm) nadert. Daarnaast ben ik inderdaad ook nog van plan om nog even door de instellingen te lopen en hier wat mee te testen. 600ppm lijkt mij persoonlijk wat aan de lage kant. Zelf wil ik 'm eerst activeren op 800ppm zodat de Ventura hopelijk wat adequater reageert en om het energieverlies wat te beperken.
Sowieso moet ik zeggen dat op de AUTO stand en de instelling van 600ppm hij na een aantal uren met 2 personen en 1 hond al vrij snel naar de max van de AUTO stand gaat (de middelste stand bij mij). En daar op blijft staan tot een paar uur nadat de ruimte weer verlaten is.

Heb jij dat ook dat de Ventura, gevoelsmatig, best aan de bak moet met een beperkt aantal mensen? Of zijn jouw instellingen (mn de ppm instelling) heel anders dan de mijne?
Momenteel heb ik de instellingen nog als af fabriek, dus 1000ppm, maximale AUTO-stand 4, en geen basisventilatie. Wat mij wel opvalt is dat als wij met ons tweeën in de woonruimte zitten de Ventura meestal op stand 1 ventileert. Maar zodra er nog één extra persoon bij komt, schiet hij vrij snel door naar stand 3 of soms zelfs 4. Blijkbaar maakt de Ventura op zo'n moment de inschatting dat ventileren op stand 2 niet voldoende is o.i.d.
Overigens heb ik ook de basisventilatie actief zodat het apparaat altijd op een laag pitje (niet hoorbaar op wat meter afstand) ventileert. Die stand is met een nog net iets lager debiet dan de laagste manuele stand. Die continue basisventilatie vind ik erg prettig en kun je ook merken aan de frissere (/schonere) lucht in de woonkamer waar de Ventura hangt.
Dit is ook een erg interessante! Het was mij namelijk ook onbekend dat er nog een stand was onder stand 1. Iets wat ik zeker nog eens ga testen :) .

• Anniedrew
JeroenTheStig schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:50:

Ik heb de basisventilatie op alle units (1x ventura, 3x s-fan) inmiddels ook aanstaan en zorgt inderdaad voor een iets frissere lucht. Zeker in de slaapkamers met de s-fans helpt dat.
Mag ik vragen hoe de S-fans bevallen, ook qua geluid in de slaapkamer e.d?

• Anniedrew
Rikri schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:36:
[...]

Welk buiten rooster hebben jullie? Ik neig zelf naar de ronde opzet roosters voor buiten. Is geen gladde muur, maar stenen muur (dus eigenlijk steen eruit + waalformaat rooster), maar heb begrepen dat dit een stukje lastiger is om te monteren (probleem van de installateur trouwens ;) ) Mijn vrouw vindt de ronde buitenroosters prima. Als het die worden, dan waarschijnlijk wel in RAL kleur die beetje op de stenen muur kleur lijkt. RVS kleur steekt wel heel erg af.
Zelf heb ik de waalformaat roosters in de antraciet/zwarte kleur. RAL-code is mij zo snel even onbekend. Mijn inziens zijn die netter dan de ronde roosters mits deze goed afgewerkt worden. En daar is het probleem bij mij; mijn installateur had geen grote ervaring met het plaatsen van voegen; het ziet er dus minder netjes uit dan zou kunnen. Wellicht dat ik de voegen er nog eens uit haal om ze opnieuw te plaatsen.

Met deze wetenschap achteraf had ik waarschijnlijk toch voor ronde roosters gekozen.

• Anniedrew
NoobyD schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:11:
Hallo tweakers, ik ben al een tijd aan het meelezen en allerlei sites aan het afgaan, maar de informatie duizeld me nogal. Hopenlijk kunnen jullie me wat verder op weg helpen. (En alvast excuus voor het lange verhaal)

De huidige situatie;
Oud huis, maar inmiddels van het gas af.
Huis is door ons voorzien van mechanische ventilatie (type C). Afzuiging in toilet en wasruimte beneden en toilet en badkamer boven.
Ventilatie gaat via een warmtepompboiler naar buiten, dus iets van de warmte wordt gebruikt.

Ramen zijn nog ouderwets dubbelglas. Een maand terug in de woonkamer voorzien van kozijnfolie. Het verschil is echt duidelijk merkbaar! Dus de volgende stap is dan ook logisch, HR++ glas. Trippel zal waarschijnlijk niet gaan in de kozijnen.

Maar dan de raamroosters, doormiddels van een CO2 meter er achter gekomen dat die in de woonkamer echt wel open moet als we met zn 2en zijn. Het 2e rooster zit in de keuken, ook echt nodig.
Afzuigkap heeft aansluiting naar buiten en in de woonkamer hebben we een houtkachel.

Layout; het huis is langwerpig, aan de voorkant de woonkamer met het rooster aan de voorkant in het raam, vlakbij waar de bank staat (niet fijn dus). Naast de woonkamer een kleine hal met het toilet, wasruimte en de voordeur en open doorgang naar de keuken achter in het huis. Tussen de hal en de woonkamer zit wel een deur, maar in praktijk staat die altijd open.
Tafel in de keuken wordt ook gebruik als thuiswerkplek.

In het halletje en boven de wasruimte en toilet zit een verlaagd plafond waarin de mechanische ventilatie unit staat en alle doorvoeren zitten, daar kunnen we bij. En ook daar zitten wat mogelijkheden.

Wat al bedacht;
1, decentrale wtw voor de woonkamer, keuken niet aanpassen. Voordeel makkelijk en goedkoop. Nadeel capaciteit vind ik te laag, HR++ met raamrooster ik de keuken voelt als weggegooid geld. En hoe gaat dit met de afzuigkap en houtkachel?
2, 2x decentrale wtw, maar dan blijft de capaciteit nog steeds laag en prijs wordt al dusdanig dat centraal waarschijnlijk betere optie is?
3 , kleinde unit naast de huidige mechanische ventilatie aanbrengen voor luchtaanvoer in woonkamer en keuken. Maar hoe dan toch warmte beparen?
4, huidige mechanische ventilatie vervangen door centrale wtw. Bij het verlaagde plafond zit nog een oud gat naar buiten wat weer en functie hersteld zou kunnen worden. Toevoer zou richting woonkamer en keuken kunnen, maar alleen tot vlakbij de doorgang naar het halletje zonder extreen hakwerk. Kan hierbij de huidige afzuiging gehandhaafd worden en de toevoer in woonkamer en keuken?
5, ?

Doel; Raamroosters weg, mogelijk 100m3 verversing per uur in de woonkamer, budget rond de 2000,-. Voor iets ideaal mogelijk nog wat meer. CO2 gestuurd in de woonkamer, Warmtepompboiler moet gehandhaafd blijven, net zoals de afzuigkap en houtkachel.

Wat denken jullie, is dit mogelijk?
€2.000 voor een serieuze decentrale WTW inclusief installatie is denk ik ambitieus. Ik zou zelf wat langer doorsparen voor een keuze waar je achteraf geen spijt van krijgt.

• Franciesco
@NoobyD Ook al is €2000 een hoop geld, ik betwijfel of je het gaat redden om hiervoor al je wensen in te willigen.
Om 100m3/h met decentrale wtw te halen binnen je budget is het b.v. een optie om 3 Suedwinds Ambientika 160 te nemen die ieder max 60m3/h halen. En zodoende 2 van die units op stand 2 met 40m3/h zetten en nummer 3 op stand 1 met 20m3/h. Dan hoeven ze niet altijd op de max te draaien. Of 2x stand 2 en 1x stand 1 op de Ambientika’s in een woonkamer acceptabel gaat zijn qua geluidsproductie heb ik wat twijfels over, maar kan ik niet concreet beoordelen.

Als je de technische mogelijkheden hebt om een centraal wtw systeem aan te leggen, dan zou ik daarvoor gaan. Al denk ik dat je daarvoor je budget ook wat zal moeten oprekken: een unit met voldoende capaciteit, slangen, verdeelboxen, dempers, dak-/geveldoorvoeren, ventielen etc. Het scheelt wel dat je hopelijk wat van je huidige type C-systeem kunt hergebruiken. Of dat inderdaad kan, is lastig te beoordelen zonder meer informatie (plattegrond en materiaal) over hoe dit systeem nu aangelegd is. En waarschijnlijk ook een beter onderwerp voor het Centrale wtw topic.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:38
Peter Verb schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:52:
De meeste decentrale WTW ventilatiesystemen werken door het verwarmen van een keramische element als de "vuile" kamerlucht naar buiten wordt geventileerd. Na ongeveer 1 minuut draait de luchtstroom om en wordt koude buitenlucht aangezogen en koelt het keramisch element gedurende 1 minuut en verwarmt de aangezogen lucht die de kamer instroomt. Deze cyclus herhaalt zich.
Welke "meeste" systemen bedoel je?
Ik ken er maar 1 die dat zo doet als je schetst en die is heel goedkoop, de andere enkelbuis systemen hebben in de buis zelf een wand zitten waardoor het alsnog gescheiden werkt met 2 ventilatoren.

[Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 10-11-2022 19:48]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Franciesco
@Anniedrew
Wat verder misschien ook nog een factor kan zijn; het lijkt mij er gevoelsmatig op dat de Ventura ook extra ventileert bij een te hoog vochtgehalte. In mijn specifieke geval lijkt dat rond de ~71% RV te zijn. Heb jij deze ervaring ook?
Dat heb ik nog niet opgemerkt, maar ik zal het eens in de gaten houden want hier is de LV soms ook ca 70% (nu 60%).
Momenteel heb ik de instellingen nog als af fabriek, dus 1000ppm, maximale AUTO-stand 4, en geen basisventilatie. Wat mij wel opvalt is dat als wij met ons tweeën in de woonruimte zitten de Ventura meestal op stand 1 ventileert. Maar zodra er nog één extra persoon bij komt, schiet hij vrij snel door naar stand 3 of soms zelfs 4. Blijkbaar maakt de Ventura op zo'n moment de inschatting dat ventileren op stand 2 niet voldoende is o.i.d.
Met een instelling van 1000ppm zal het met 2 personen inderdaad wel even duren voordat de Ventura verder optoert dan stand 1. Dat zal zeker anders worden zodra je hem op 800ppm zet.

Als je een CO2 meter overweegt: neem er in ieder geval een met NDIR sensor. Die zijn doorgaans iets duurder, maar betrouwbaarder dan de goedkope soorten.
Bijvoorbeeld:
https://www.ventilatielan...f-digitaal-dashboard.html

Of:
https://www.amazon.de/-/n...trol+up%2Caps%2C60&sr=8-2
Deze laatste heb ik zelf en heeft een ingebouwde batterij zodat je hem ook tijdelijk ergens anders kan neerzetten. Het enige nadeel van deze is dat de binnentemperatuur een dikke halve graad te laag wordt aangegeven. Schijnt een euvel te zijn van meer CO2 meters.

Uiteraard zijn er nog veel meer modellen met NDIR sensor.

• Peter Verb
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-03 22:43
mr_evil08 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:46:
[...]

Welke "meeste" systemen bedoel je?
Ik ken er maar 1 die dat zo doet als je schetst en die is heel goedkoop, de andere enkelbuis systemen hebben in de buis zelf een wand zitten waardoor het alsnog gescheiden werkt met 2 ventilatoren.
Blauberg Vento, Europlast, Econox, Vantubo, etc. Dacht inderdaad dat het een groter aantal was.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 15:58
Hier bij CO2 ppm van de afgelopen 3 dagen:

Je ziet duidelijk de lijn oplopen wanneer we tegen de avond allemaal thuis zijn, en aflopen wanneer de kids naar bed gaan.

rond 09:00 op de 9e zie je een harde drop naar beneden. Dat was even een test door de schuifpui 5 minuten open te zetten :).

Dan gisteren rond 17:00 zie je een harde stijging. Toen had ik 5 rennende kinderen in huis :o

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:15
@water_escape Je hebt nu alleen mechanische ventilatie en roosters? Het valt me dan nog best mee met het CO2 PPM. Ik heb geen CO2 meter maar vriendin klaagt over de tocht dus dan zijn er plots middelen voor een oplossing haha

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:11
Franciesco schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:14:
[...]

Hoe heb jij dat aangepakt toen de Sensa voor een Ventura vervangen is? Want de gaten van de Ventura zijn groter maar zitten ook op een andere plek. Kon je 1 gat recyclen/groter maken of moest je beide oude gaten weer laten dichtmetselen?
Beetje lang verhaal misschien, maar kort samengevat heeft het installatiebedrijf ons een Sensa geadviseerd en uiteindelijk geplaatst. Achteraf bleek dat deze unit veel te weinig debiet heeft voor onze situatie (2 volwassenen, 2 kinderen). Omdat ze mij dus verkeerd hebben geadviseerd, hebben ze uiteindelijk na wat gesteggel de Sensa vervangen voor een Ventura.

Het klopt inderdaad dat de diameter van de nieuwe gaten groter is en dat ze op een andere plek komen. De installateur heeft eerst twee gaten geboord met dezelfde diameter als de gaten voor de Sensa en daarna weer twee keer geboord met de diameter voor de Ventura. Met de twee vrijgekomen delen zijn de oude gaten gevuld en heel toevallig loopt dat heel mooi in elkaar over. Enige wat je nu nog ziet zijn twee rondjes, maar die moet ik nog even een keer netjes afwerken.
Bij mij idem autostand is max 3, stand 4 vind ik ook te aanwezig qua geluidsproductie.

Ik heb laatst eens wat zitten proberen of het mogelijk is de luchtstroming minder hoorbaar te maken. Het bovenste rooster er af had geen effect. De roosters buiten hebben iets effect. D.w.z.: als je ze er uit haalt, dan wordt het geluidsniveau iets lager. Uiteraard is dat geen permanente oplossing, het was gewoon om even te proberen. Misschien dat een ander type rooster een optie is, maar veel winnen doe je er denk ik niet mee,
Uiteindelijke conclusie van mij is dat de hogere luchtsnelheid op bv stand 3 en 4 de grootste “boosdoener” is van het geluid. Misschien dat een extra kap bovenop die de luchtstoming iets afbuigt en/of verspreid nog een keer te proberen is.
Ik heb ook wat geëxperimenteerd met het rooster. Ik heb een rond RVS-rooster en bij de wat hogere standen hoorde ik een beetje een huilend geluid. Dat bleek aan het rooster te liggen, want als ik hem er af haalde hoorde je dit geluid niet meer en was het ook een stuk stiller in huis. Ik heb de lamellen van het rooster vervolgens iets verbogen zodat er tussen iets meer ruimte ontstaat. Daar is het wel iets mee verbeterd, maar afhankelijk van hoe de wind staat hoor ik af en toe nog steeds een huilend geluid. Misschien dat een ander rooster dit probleem kan verhelpen, bijv. een rooster met een afschermkap er rondom. Ik heb hier helaas nog geen goed alternatief voor kunnen vinden.
Franciesco schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:08:
@Rikri ik heb de ronde roosters voor de Ventura. De roosters in waalformaat zijn inderdaad wat subtieler maar bij mij lastig of zelfs niet mogelijk ivm de steens buitenmuuur (zonder spouw). De ronde Ventura roosters in RAL9007 zien er naar mijn mening netjes uit en zijn gemakkelijk te monteren. Veel mooier ook dan die vierkante roosters van de Sensa die erg dik op de muur liggen (en een matig montagesysteem hebben).
@Rikri: ik heb de ronde RVS-rooster dus :)
Het viel mij ook op dat de roosters van de Sensa wel erg losjes gemonteerd waren. Die kon je bij wijze van zo van de muur slaan.
Anniedrew schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:29:
[...]

Mag ik vragen hoe de S-fans bevallen, ook qua geluid in de slaapkamer e.d?
Ik ben op dit moment nog erg aan het experimenteren met de instellingen. Standaard worden ze afgeleverd op maximaal 250 m3/h debiet, maar in de autostand komen ze niet verder dan stand 2 van 5. Dat is blijkbaar een instelling die Climarad zelf kan aanpassen.
Met twee personen is deze stand wat mij betreft niet voldoende om een goed CO2-niveau te houden in de slaapkamer, want bij ons blijft het niveau stabiel rond 1250 a 1300 PPM. Dit lijkt ook nog weer afhankelijk te zijn of we alle ramen en roosters op zolder en op de overloop dicht hebben, want als alles dicht is lijkt de Maxibox op zolder een grotere onderdruk te creëren waardoor er meer luchtstroming ontstaat gecombineerd met de S-fan.

Toevallig ben ik deze week alleen thuis dus heb ik even wat kunnen uitproberen met de instellingen. Afgelopen nacht heb ik met de standaard instelling (maximaal debiet en stand twee) een waarde van 950 a 1000 PPM gemeten in de slaapkamer. En dat verbaast mij, want in stand twee zou hij 50 M2/h moeten ventileren, wat voor één persoon genoeg moet zijn om het niveau rond de 750 a 800 PPM te houden. Nu kan het zijn dat ik bovengemiddeld veel CO2 uitsla ;), of dat er iets anders aan de hand is. Er is namelijk geen gat geboord voor de S-fans, maar ze zijn eigenlijk boven op de oude ventilatiegaten in de muur geplaatst. In de buitenmuur zijn enkele stenen vertikaal geplaatst met ventilatieruimtes van enkele centimeters, wat volgens mij qua totaal oppervlak voldoende moet zijn, maar het wijkt wel af t.o.v. de normale installatie.

Binnenkort komt een monteur van Climarad langs om te beoordelen of er iets met de units aan de hand is en om de maximale autostand van 2 naar 3 in te stellen. Op maximaal debiet is stand 3 wel te rumoerig voor de nacht, maar dat kan ik zelf dan bijstellen door het maximale debiet omlaag te schroeven wat met deze units (i.t.t. de Sensa en Ventura) vrijwel traploos kan. Op die manier wil ik dan de juiste balans van geluidsproductie en ventilatie vinden zonder dat ik daar een Climarad-monteur bij nodig heb. Ik zet nu iedere avond als we naar bed gaan de unit handmatig op stand 3 terwijl het maximale debiet 15 tikjes omlaag is gezet, en dan houden we een niveau van rond de 1000 PPM met acceptabel geluidsproductie.

Ik laat wel even weten of de Climarad-techneut nog iets heeft kunnen verbeteren.
Franciesco schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:57:
@Anniedrew

Met een instelling van 1000ppm zal het met 2 personen inderdaad wel even duren voordat de Ventura verder optoert dan stand 1. Dat zal zeker anders worden zodra je hem op 800ppm zet.
Goed om te weten wat jouw ervaring hier mee is. Ik ben vanmorgen alleen in de woonkamer en houd ondertussen de Ventura en de CO2 in de gaten. De Ventura houdt de ruimte nu stabiel op iets onder de 900 PPM op autostand 4 van 5 met een maximaal debiet ingesteld op 3/5. Dat zou omgerekend een debiet van 120 m3/h moeten zijn (250 * 3/5 * 4/5), waarbij ik zou verwachten dat het CO2-niveau juist een heel stuk lager zou liggen. Maar het kan ook goed zijn dat het debiet veel lager ligt in deze stand.

• JeroenTheStig
water_escape schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:11:
Hier bij CO2 ppm van de afgelopen 3 dagen:

Je ziet duidelijk de lijn oplopen wanneer we tegen de avond allemaal thuis zijn, en aflopen wanneer de kids naar bed gaan.

[Afbeelding]

rond 09:00 op de 9e zie je een harde drop naar beneden. Dat was even een test door de schuifpui 5 minuten open te zetten :).

Dan gisteren rond 17:00 zie je een harde stijging. Toen had ik 5 rennende kinderen in huis :o
Bo0bz schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:16:
@water_escape Je hebt nu alleen mechanische ventilatie en roosters? Het valt me dan nog best mee met het CO2 PPM. Ik heb geen CO2 meter maar vriendin klaagt over de tocht dus dan zijn er plots middelen voor een oplossing haha
Zo op het eerste gezicht lijken de maximale waarden erg mee te vallen inderdaad, maar gezien het verloop van de curve zou deze aardig ver door zijn gestegen voor deze af zou vlakken als de personen wat langer in de ruimte zouden waren gebleven.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 15:58
JeroenTheStig schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:20:
[...]

[...]

Zo op het eerste gezicht lijken de maximale waarden erg mee te vallen inderdaad, maar gezien het verloop van de curve zou deze aardig ver door zijn gestegen voor deze af zou vlakken als de personen wat langer in de ruimte zouden waren gebleven.
@Bo0bz 4 personen van de 7 zijn gebleven. Alle waardes (stijgende waardes) is als we met 4e in de woonkamer zijn.
Ik heb nu "geen" ventilatie. (taatsdeur woonkamer en boven staan op alle slaapkamers natuurlijk een raam open) . Maar in de woonkamer (open verbonden aan de keuken, dus al met al een grote ruimte) zit geen mechanische ventilatie en geen raam open.

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

• Franciesco
JeroenTheStig schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:17:
[...]

Het klopt inderdaad dat de diameter van de nieuwe gaten groter is en dat ze op een andere plek komen. De installateur heeft eerst twee gaten geboord met dezelfde diameter als de gaten voor de Sensa en daarna weer twee keer geboord met de diameter voor de Ventura. Met de twee vrijgekomen delen zijn de oude gaten gevuld en heel toevallig loopt dat heel mooi in elkaar over. Enige wat je nu nog ziet zijn twee rondjes, maar die moet ik nog even een keer netjes afwerken.
Duidelijk!
Voor de zekerheid heb ik alle vrijgekomen ronde boordelen (dus 2x 11cm van de Sensa en 2x 15cm Ventura) bewaard. Mochten de units ooit weg gaan, dan kan ik relatief gemakkelijk de gaten weer herstellen.
Ik heb ook wat geëxperimenteerd met het rooster. Ik heb een rond RVS-rooster en bij de wat hogere standen hoorde ik een beetje een huilend geluid. Dat bleek aan het rooster te liggen, want als ik hem er af haalde hoorde je dit geluid niet meer en was het ook een stuk stiller in huis. Ik heb de lamellen van het rooster vervolgens iets verbogen zodat er tussen iets meer ruimte ontstaat. Daar is het wel iets mee verbeterd, maar afhankelijk van hoe de wind staat hoor ik af en toe nog steeds een huilend geluid. Misschien dat een ander rooster dit probleem kan verhelpen, bijv. een rooster met een afschermkap er rondom. Ik heb hier helaas nog geen goed alternatief voor kunnen vinden.
Ik heb dat geluid, al is het maar lichtjes, ook al wel eens gehoord op debiet-stand 3. Misschien dat een bolrooster het (huilende) geluid wat kan verminderen. Die vallen alleen wel wat meer op aan de gevel.
Ik ben vanmorgen alleen in de woonkamer en houd ondertussen de Ventura en de CO2 in de gaten. De Ventura houdt de ruimte nu stabiel op iets onder de 900 PPM op autostand 4 van 5 met een maximaal debiet ingesteld op 3/5. Dat zou omgerekend een debiet van 120 m3/h moeten zijn (250 * 3/5 * 4/5), waarbij ik zou verwachten dat het CO2-niveau juist een heel stuk lager zou liggen. Maar het kan ook goed zijn dat het debiet veel lager ligt in deze stand.
Het is me niet helemaal duidelijk: heb je de AUTO-ppm stand op 4 van 5 staan (dus 1000ppm) en AUTO-max debiet op stand 3 van 5? Op AUTO-max debiet 3 van de 5 draait de Ventura op 33,3% dus ca 85m3/h.
Bij ons (met 2 personen en 1 hond) is dat voldoende om de ppm (eind van de avond) niet boven de 850-900ppm te laten komen.

• JeroenTheStig
Franciesco schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:06:
[...]

Ik heb dat geluid, al is het maar lichtjes, ook al wel eens gehoord op debiet-stand 3. Misschien dat een bolrooster het (huilende) geluid wat kan verminderen. Die vallen alleen wel wat meer op aan de gevel.
Het zijn inderdaad opvallende dingen. Zie bijv. https://www.rvsland.nl/bolrooster-125mm-sv-rvs. Maar ik bekijk 99% van de tijd mijn huis vanaf de binnenkant, dus op zich maakt me dat niet zoveel uit ;)
[...]

Het is me niet helemaal duidelijk: heb je de AUTO-ppm stand op 4 van 5 staan (dus 1000ppm) en AUTO-max debiet op stand 3 van 5? Op AUTO-max debiet 3 van de 5 draait de Ventura op 33,3% dus ca 85m3/h.
Bij ons (met 2 personen en 1 hond) is dat voldoende om de ppm (eind van de avond) niet boven de 850-900ppm te laten komen.
Ik heb momenteel het maximaal debiet (5 seconden tegelijk op >> en > drukken) op stand 3 van 5. De auto-ppm stand staat ook op stand 3 van 5 (800 PPM). In de autostand draait hij momenteel op stand 4 van 5 (door één keer op de >-knop te drukken zie ik het 4e ledje branden). PPM-waarde schommelt nu een beetje tussen 800 en 850 met 1 persoon in de ruimte.

• Franciesco
@JeroenTheStig Ah zo, nu begijp ik het.

Je eerdere berekening dat ie met max AUTO op 3 en dan stand 4 van 5 zo'n 120m3/h debiet zou moeten hebben is alleen wel anders dan ik gehoord heb van Climarad.
D.w.z.: toen ze hier een tijdje terug waren hebben ze via de computer meegekeken wat de Ventura precies doet. Daarbij was mijn max ingestelde AUTO stand 3 van 5. Toen hij daar ook daadwerkelijk op draaide (dus lampje 5 ook ging branden als je op de > knop drukt), draaide hij volgens de Climarad persoon op 33,3% van zijn max capaciteit. Dus 250 *0,33 ~ 85m3/h. Het stroomverbruik, heb ik gemeten, was toen 16,1Watt.

Ik denk dat de standen niet lineair zijn en je daarom ook niet b.v. 250*3/5*4/5 kan doen.

Ik monitor het stroomverbruik overigens nog steeds: is interessant om te zien wat hij precies doet of gedaan heeft over de dag.

• NoobyD
Franciesco schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:36:
@NoobyD Ook al is €2000 een hoop geld, ik betwijfel of je het gaat redden om hiervoor al je wensen in te willigen.
Om 100m3/h met decentrale wtw te halen binnen je budget is het b.v. een optie om 3 Suedwinds Ambientika 160 te nemen die ieder max 60m3/h halen. En zodoende 2 van die units op stand 2 met 40m3/h zetten en nummer 3 op stand 1 met 20m3/h. Dan hoeven ze niet altijd op de max te draaien. Of 2x stand 2 en 1x stand 1 op de Ambientika’s in een woonkamer acceptabel gaat zijn qua geluidsproductie heb ik wat twijfels over, maar kan ik niet concreet beoordelen.

Als je de technische mogelijkheden hebt om een centraal wtw systeem aan te leggen, dan zou ik daarvoor gaan. Al denk ik dat je daarvoor je budget ook wat zal moeten oprekken: een unit met voldoende capaciteit, slangen, verdeelboxen, dempers, dak-/geveldoorvoeren, ventielen etc. Het scheelt wel dat je hopelijk wat van je huidige type C-systeem kunt hergebruiken. Of dat inderdaad kan, is lastig te beoordelen zonder meer informatie (plattegrond en materiaal) over hoe dit systeem nu aangelegd is. En waarschijnlijk ook een beter onderwerp voor het Centrale wtw topic.
De 2000,- is ook echt wel op te rekken als we echt op een ideaal systeem uitkomen, maar moet zeggen dat mijn vertrouwen daar niet heel groot in is zonder veel breekwerk...

Plattegrond;

Woonkamer ongeveer 4,5m breed. Blauw zijn de raamroosters, rood de afzuigpunten van de mechanische ventilatie. Geel de belangrijkste zit plekken (bank en thuiswerkplek)
Trap zit dus in de woonkamer en is open naar boven. Boven geen problemen met de huidige ventilatie.

Zat nog te kijken naar de Brink Sonair 3.0 decentrale ventilatie unit. Maar das geen WTW toch? Ze hebben het wel over verwarmen van de lucht, maar zie niet echt hoe. Of bedoelen ze mengen van de lucht?

• Franciesco
@NoobyD
De Brink Sonair 3.0 is inderdaad zonder wtw. Het verwarmen van de lucht gebeurt door een soort schuif open te zetten waardoor de lucht mengt. Hoe goed dit werkt weet ik niet, maar het zal lang niet hetzelfde effect hebben als een wtw.

Of het aanleggen van een centraal systeem haalbaar is, is op afstand moeilijk te zeggen. Het lijkt me dat iig 2 maar liever 3 toevoerventielen in de woonkamer zult moeten maken, misschien ook een toevoer in de keuken en een of twee afzuigpunten in de keuken.
Dan bijvoorbeeld (grove eerste opzet):
3x40m3/h=120m3/h inblazen in de woonkamer
1x40m3/h inblazen keuken (bij voorkeur ergens net buiten je thuiswerkplek
1x35m3/h afzuigen toilet (bestaand)
1x35m3/h afzuigen wasruimte (bestaand)
2x45m3/h afzuigen in de keuken (bij voorkeur enigszins in de buurt van de kookplek). Als 2 afzuigpunten in keuken niet lukt dan eentje van 75m3/h en dan afzuig debieten wasruimte en toilet hier op aanpassen en/of toevoer debieten iets aanpassen.

Of wil je dan toch ook boven meenemen?
Mocht je dit verder willen bekijken, dan is het denk ik handiger om dit te bespreken in het centrale wtw topic.

• Rikri
M.b.t. het op niveau houden van CO2 niveau: bij centrale wtw zijn er berekeningen hoever de aan- en afvoer van elkaar af moeten zitten. In mijn dak situatie zou dat 2,8 meter moeten zijn. Bij de Ventura is dat volgens de installatie tekening welgeteld 51 cm. Daarmee is er toch behoorlijk wat vermenging, waardoor je geen lage CO2 lucht aanzuigt?

Begrijp dat decentraal beperkingen heeft qua afstand, maar waarom niet bijv. 1,5 meter bij de Ventura? Die is immers bijna 2 meter hoog. Is dat ivm de efficiency van de warmte wisselaar?

Ben wel nieuwsgierig.

• Rikri
Anniedrew schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:32:
[...]

Zelf heb ik de waalformaat roosters in de antraciet/zwarte kleur. RAL-code is mij zo snel even onbekend. Mijn inziens zijn die netter dan de ronde roosters mits deze goed afgewerkt worden. En daar is het probleem bij mij; mijn installateur had geen grote ervaring met het plaatsen van voegen; het ziet er dus minder netjes uit dan zou kunnen. Wellicht dat ik de voegen er nog eens uit haal om ze opnieuw te plaatsen.

Met deze wetenschap achteraf had ik waarschijnlijk toch voor ronde roosters gekozen.
@Anniedrew Heb jij met je waalformaat roosters ook last van een ‘huilend’ geluid bij hogere ventilatiestand (zoals met de ronde roosters)? Ik heb nu immers nog keuze :)

• Franciesco
@Rikri
Inderdaad: dit is een beperking van een decentraal systeem t.o.v. een centraal systeem. Met één decentraal systeem b.v. idem voor de toevoer: liefst wil je dat wat verdeeld hebben over de ruimte. Al kan ik op de bijna 8 meter afstand tussen de Ventura en de plek van de CO2 meter duidelijk zien welke invloed het debiet op de CO2 heeft. De menging van de lucht in de ruimte lijkt dus best in orde met 1 toevoer zoals de Ventura heeft.

Ben ook wel benieuwd of dat huilende geluid bij de waalroosters aanwezig is. Al is dat geluid met de ronde roosters op stand 3 slechts sporadisch en licht hoorbaar. Op stand 4 en hoger hoor je het wat meer, maar vooral buiten.
Theoretisch zou je zeggen dat het waalformaat rooster vanwege de kleinere opening iets meer geluid maakt dan het grotere ronde rooster. Een beetje huilgeluid is ook niet hetzelfde als totale geluidsniveau.
Maar ben benieuwd naar de indrukken van @Anniedrew op dit onderdeel.

Edit: in eerste instantie verkeerd gelezen wat je bedoeld had @Rikri

[Voor 15% gewijzigd door Franciesco op 13-11-2022 11:50]

• NoobyD
Franciesco schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:02:
@NoobyD
De Brink Sonair 3.0 is inderdaad zonder wtw. Het verwarmen van de lucht gebeurt door een soort schuif open te zetten waardoor de lucht mengt. Hoe goed dit werkt weet ik niet, maar het zal lang niet hetzelfde effect hebben als een wtw.

Of het aanleggen van een centraal systeem haalbaar is, is op afstand moeilijk te zeggen. Het lijkt me dat iig 2 maar liever 3 toevoerventielen in de woonkamer zult moeten maken, misschien ook een toevoer in de keuken en een of twee afzuigpunten in de keuken.
Dan bijvoorbeeld (grove eerste opzet):
3x40m3/h=120m3/h inblazen in de woonkamer
1x40m3/h inblazen keuken (bij voorkeur ergens net buiten je thuiswerkplek
1x35m3/h afzuigen toilet (bestaand)
1x35m3/h afzuigen wasruimte (bestaand)
2x45m3/h afzuigen in de keuken (bij voorkeur enigszins in de buurt van de kookplek). Als 2 afzuigpunten in keuken niet lukt dan eentje van 75m3/h en dan afzuig debieten wasruimte en toilet hier op aanpassen en/of toevoer debieten iets aanpassen.

Of wil je dan toch ook boven meenemen?
Mocht je dit verder willen bekijken, dan is het denk ik handiger om dit te bespreken in het centrale wtw topic.
In iedergeval weer genoeg stof tot nadenken, alvast bedankt!

• JeroenTheStig
Franciesco schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:47:
@Rikri
Inderdaad: dit is een beperking van een decentraal systeem t.o.v. een centraal systeem. Met één decentraal systeem b.v. idem voor de toevoer: liefst wil je dat wat verdeeld hebben over de ruimte. Al kan ik op de bijna 8 meter afstand tussen de Ventura en de plek van de CO2 meter duidelijk zien welke invloed het debiet op de CO2 heeft. De menging van de lucht in de ruimte lijkt dus best in orde met 1 toevoer zoals de Ventura heeft.
Ik denk dat @Rikri de afstand van de invoer- en uitvoerrooster aan de buitenzijde van de muur bedoelt. Deze zitten inderdaad vrij dicht bij elkaar en ik kan me voorstellen dat bij windstil weer de PPM-waarde van aanvoerlucht al wat hoger is door vermenging met de afvoerlucht. We zouden dat kunnen meten door een CO2-sensor in de aanvoerbuis te plaatsen.
Ben ook wel benieuwd of dat huilende geluid bij de waalroosters aanwezig is. Al is dat geluid met de ronde roosters op stand 3 slechts sporadisch en licht hoorbaar. Op stand 4 en hoger hoor je het wat meer, maar vooral buiten.
Theoretisch zou je zeggen dat het waalformaat rooster vanwege de kleinere opening iets meer geluid maakt dan het grotere ronde rooster. Een beetje huilgeluid is ook niet hetzelfde als totale geluidsniveau.
Maar ben benieuwd naar de indrukken van @Anniedrew op dit onderdeel.

Edit: in eerste instantie verkeerd gelezen wat je bedoeld had @Rikri
Ik denk dat ik deze roosters ga aanschaffen om te kijken of het geluidsniveau verandert. Mogelijk kan het debiet er zelfs verhoogd mee worden door minder luchtweerstand te creëren, want de ruimte tussen de lamellen is niet heel groot en ik kan me voorstellen dat dit + het verbuigen van de luchtstroom extra weerstand genereert.

• Franciesco
@JeroenTheStig ja, ik had inmiddels begrepen dat het om de geveldoorvoeren aan de buitenkant ging. Misschien wat ongelukkig geformuleerd door mij.
De door mij genoemde toevoer aan de binnenkant was slechts een extra voorbeeld van het nadeel van 1 decentraal systeem.

Het zou zeker interessant zijn om die aanvoer CO2 eens te meten. Want in de ochtend na praktisch windstille nachten met ook mist zoals van de afgelopen dagen is de CO2 waarde in mijn woonkamer hoger dan hij normaal gesproken is: rond de 550ppm terwijl het anders meestal tussen de 400 en 450ppm is.
Overdag kan dat natuurlijk ook een rol spelen.

Dat bolrooster ziet er goed uit! Ga je er gelijk twee proberen of eerst eentje voor de toevoer? Ik heb namelijk het idee dat alleen of iig vooral de toevoer dat huilende geluid maakt.

• JeroenTheStig
@Franciesco Ik wilde eigenlijk twee roosters proberen, maar heb zojuist nog even gekeken waar het huilende geluid vandaan komt en het lijkt inderdaad te liggen aan het aanvoerrooster. Als ik deze er uit trek, dan is het geluid weg. Afvoerrooster maakt geen extra geluid.

Wat vooral opvalt is dat als je de twee roosters zo plaatst dat de lamellen horizontaal zijn (wat iedereen normaal gesproken ook doet), dat de afvoerrooster, die boven de aanvoerrooster is geplaatst, de lucht naar beneden blaast, recht voor de aanvoerrooster. Ik kan me heel goed voorstellen dat daarmee de aanvoerlucht al een flink verhoogde CO2-concentratie heeft. Ik heb nu de afvoerrooster 45 graden gedraaid zodat deze niet volloopt met vocht, maar dat de lucht niet meer voor de aanvoerrooster geblazen wordt. De aanvoerrooster heb ik nu 45 graden de andere kant opgedraaid om dat effect nog groter te maken. Eens even kijken wat dat met de concentraties doet in huis.

• Franciesco
Slim idee om beide roosters als test een andere kant op te draaien @JeroenTheStig.
Dat ga ik ook eens proberen.

• Anniedrew
Rikri schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:42:
[...]

@Anniedrew Heb jij met je waalformaat roosters ook last van een ‘huilend’ geluid bij hogere ventilatiestand (zoals met de ronde roosters)? Ik heb nu immers nog keuze :)
@Rikri @Franciesco Ook ik heb last van een huilend geluid vanaf stand 4 ;). In die zin hoef je daar je keuze niet van laten af te hangen!

• JeroenTheStig
Anniedrew schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:59:
[...]

Ook ik heb last van een huilend geluid vanaf stand 4 ;). In die zin hoef je daar je keuze niet van laten af te hangen!
Ik denk het juist wel, want een waalrooster is een stuk lastiger te vervangen dan een rond rooster met standaard afmetingen. Ik heb inmiddels de bolrooster besteld, ik laat wel even weten of het daar beter van is geworden.

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:09
Rikri schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:56:
M.b.t. het op niveau houden van CO2 niveau: bij centrale wtw zijn er berekeningen hoever de aan- en afvoer van elkaar af moeten zitten. In mijn dak situatie zou dat 2,8 meter moeten zijn. Bij de Ventura is dat volgens de installatie tekening welgeteld 51 cm. Daarmee is er toch behoorlijk wat vermenging, waardoor je geen lage CO2 lucht aanzuigt?

Begrijp dat decentraal beperkingen heeft qua afstand, maar waarom niet bijv. 1,5 meter bij de Ventura? Die is immers bijna 2 meter hoog. Is dat ivm de efficiency van de warmte wisselaar?

Ben wel nieuwsgierig.
Ik sprak vandaag iemand van Climarad over een andere vraag. De overweging van Climarad voor de huidige afstand is op 3 punten:
1. Het mag volgens het bouwbesluit (minimaal 300 mm afstand tussen aan- en afvoer)
2. Dit past vaak onder de hoogte van een borstwering en kan daarom in meer gevallen gebruikt worden.
3. Op 2 meter hoogte een uitvoer is lastiger schoon maken van een afvoer buis (hij gaf t voorbeeld van uitzuigen met een stofzuiger).

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:14
Wij zijn bezig met verbouwen van een jaren '70 huis. De woonkamer van 55m2 en 2,5m hoog heeft geen WTW noch andere actieve ventilatie. Geen afzuigkap maar een Bora. Wel ducoroosters bij de ramen.

Ik zit nu te kijken naar decentrale WTW (Blauberg, bijvoorbeeld 2 van deze units), of denken jullie dat de flow door die roosters van voor naar achter in het huis ook wel voldoende moet zijn?

[Voor 10% gewijzigd door Atomius op 17-11-2022 08:21]

• Bo0bz
@Atomius die flow is mede afhankelijk van het temperatuursverschil binnen/buiten en de wind. Actief is sowieso beter in te regelen en constanter. Over die unit kan ik weinig inhoudelijks vertellen. Wellicht andere gebruikers aanwezig?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Rikri
Franciesco schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:22:
Slim idee om beide roosters als test een andere kant op te draaien @JeroenTheStig.
Dat ga ik ook eens proberen.
@JeroenTheStig @Franciesco Hebben jullie al verschil gemeten met de ‘verdraaide’ roosters? En @JeroenTheStig met de bolrooster(s)?

Ik sta op het punt om de knoop door te hakken en neig naar de ronde roosters. Eventueel in (ongeveer) dezelfde kleur als de buitenmuur. Bij een rond rooster is dat ivm voegen natuurlijk sowieso minder mooi als bij waalformaat. Daar ‘vervang’ je echt een steen en bij rooster vervang je stenen en voegen.

Misschien toch maar gewoon de standaard ‘aluminium’ kleur. Bij dit soort zaken de vrouw maar laten beslissen 😉

• Franciesco
@Rikri In mijn beleving heeft het verdraaien van de roosters niet of nauwelijks effect gehad op de (in bepaalde weersomstandigheden) wat hogere CO2 waardes.
Maar het is lastig vergelijken, want er zit altijd iets verschil in het weer maar hoeveel?

Het effect wat ik gezien heb was iig niet noemenswaardig te noemen en/of niet duidelijk te relateren aan de verdraaide roosters.

Wellicht heeft het bolrooster, naast hopelijk het verminderen van het huilende geluid bij hoger debiet, wel een significant effect op de CO2.

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-03 20:04
JeroenTheStig schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:48:
[...]
Overigens kun je het maximum debiet in de auto-stand regelen door de knoppen '>>' en '>' 4 seconden tegelijk in te drukken en daarna met - en + te regelen. Die optie staat volgens mij ook ergens in de installatiehandleiding.
Is deze optie er ook op de Climarad 2.0 of de Vita?
water_escape schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:28:
[...]
Mijn situatie:
Woonkamer ongeveer 150m3
Keuken ongeveer 100m3

De CO2 stijgt snel bij 4 personen. (2 jonge kinderen). Dan kan het al snel naar 3000ppm oplopen.
Zet ik de ontvochtiger aan dan lukt het om onder de 1200ppm te blijven.
Zet ik een deur open naar de hal, dan trekt alles snel weg.
3000 PPM is hoog voor een dergelijke ruimte en 4 personen. Bij mij vergelijkbare situatie (170m3 inc open keuken), maar voor ik ventilatie had kwam mijn meter nooit zo hoog. Je weet zeker dat de meter klopt? Of heb je een perfect luchtdichte ruimte? Want dat heb ik namelijk niet :-)
nieuwemobiel schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:45:
[...]
Zelf al sinds februari 2020 in het bezit van een Climarad 2.0 en wil graag wat ervaringen delen.

De Climarad 2.0 heeft in mijn geval moeite om een gezond binnenklimaat te realiseren. Wij wonen hier met 2 volwassenen en 2 kinderen onder de 7. Ik gebruik de hoogste debiet-stand, en de laagste vocht-setpoint. Zelfs op maximaal ventileren (>>), wat behoorlijk wat lawaai maakt kan ik je verzekeren, krijg ik met 4 personen de CO2-waardes niet significant naar beneden.
Franciesco schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:55:
[...]
Mijn conclusie, mede op eigen ervaringen, is denk ik redelijk dezelfde als de jouwe: als je een centraal systeem kan aanleggen, dan zou ik daarvoor gaan. Die kunnen, mits goed aangelegd, meer debiet leveren tegen een lager geluidsniveau.
Kun je een centraal systeem niet aanleggen, dan is decentraal second best. Houd je van stilte en ben je met 2 of meer personen: neem dan een unit of meerdere units met (totaal) een debiet van >200m3/h. Ben je met 4 of meer personen: neem ook dan een systeem die >200m3/h debiet kan leveren.
Reken er bij een decentraal systeem sowieso op dat je deze systemen hoort.
Bij mij werkt de Climarad Vita (zelfde ventilatie systeem als de Climarad 2.0, max 125 m3/h) tot nu toe prima voor een ruimte van 175m3 met 2 volwassen en 2 kinderen. Wat variabelen waar het misschien in kan zitten:
  • Jaren 70 huis, dus mijn woonkamer is vast niet lucht dicht. Misschien heb ik aanvullend natuurlijke ventilatie. Kunststof kozijnen en deuren naar aanliggende ruimtes hebben tochtstrips, dus heel rampzalig zal het ook niet zijn.
  • Wij zitten praktisch eigenlijk nooit met 4 personen uren lang in de woonkamer.
  • Met bezoek laatst langere tijd 4 volwassenen en 4 jonge kinderen in de woonkamer. Op stand maximaal >> houdt hij het met moeite op 1200-1300 PPM. Maximaal stand geeft veel lawaai, kinderen overstemmen dat net. Als je vlak bij de unit zit denk ik niet te doen, wij zaten er gelukkig 6 meter oid van af.
  • Met koken gooit onze afzuigkap 500m3/h naar buiten, dus dan zakt de CO2 ook altijd even hard daardoor op een moment dat wel iedereen in de woonkamer is. Gangdeur staat dan open, anders valt er denk ik weinig aan te zuigen.
  • Unit staat bij mij in het midden van de gevel en kan volledig vrij uitblazen. Vensterbak speciaal hiervoor ingekort.
Mbt geluid: ja de unit draait als hij moet draaien meestal op de hoogste auto stand. Als je er dan vlak bij zit is het wel hoorbaar. Maar vindt het zelf niet storend.
Anniedrew schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:20:
[...]

Ik heb de Ventura doorgaans op de AUTO-stand. Echter twijfel ik er wel eens aan of de CO2-sensor goed werkt. Hij is wat inconsequent bij het ventileren soms. Normaliter begint de Ventura met ventileren op stand 1 als we met zijn 2en in de woonkamer zijn, echter niet altijd en blijft dan uit staan. Op zo'n moment forceer ik 'm wel. Ik heb tot op heden daarvoor nog geen oorzaak kunnen vinden.

Anderzijds is het ook wel eens zo dat het 'terugtoeren' erg lang duurt nadat bijvoorbeeld de visite is vertrokken. Hij wil dan nog wel eens uren blijven draaien op een hogere stand (3-4), terwijl de ruimte maar 100m3 betreft. Gevoelsmatig moet het CO2 gehalte dan wel weer genormaliseerd zijn vanwege het hoge debiet i.c.m. ruimte-inhoud.
Ja dat traag terugtoeren heb ik ook. Hij staat bij mij nog ingesteld op dat hij moet beginnen op de standaard 800 PPM. Mijn CO2 meter staat soms al lang op 500-600 PPM en toch loopt de Vita nog vol door te draaien. Ondanks dat de Vita zelf meet dat de kwaliteit al goed is. Uurtje later is hij meestal wel gestopt.

Afgelopen weken start hij soms ook momenten die ik niet snap. Mijn CO2 meter staat dan op 400-600PPM en dan gaat hij toch lopen. Ondanks dat hij zelf ook meer dat de luchtkwaliteit goed is.

Heb begrepen dat bij langere tijd vochtpercentage > 75% hij ook start. Omdat afgelopen weken de verwarming vaak nog niet aan stond kwam ik daar in de woonkamer wel eens aan. Gok dat hij daarom start, maar met een luchtvochtigheid die buiten hoger is heeft dat natuurlijk weinig nut. Volgens mij heeft hij dat na een tijdje door en stopt hij wel.

• Gerbenvl
Anniedrew schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:27:

[...]

Wat verder misschien ook nog een factor kan zijn; het lijkt mij er gevoelsmatig op dat de Ventura ook extra ventileert bij een te hoog vochtgehalte. In mijn specifieke geval lijkt dat rond de ~71% RV te zijn. Heb jij deze ervaring ook?
Ja, heb van een Climarad servicemonteur begrepen dat hij ook start als RV langere tijd boven de 75% is.

• Gerbenvl
Franciesco schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:03:
@JeroenTheStig Ah zo, nu begijp ik het.

Je eerdere berekening dat ie met max AUTO op 3 en dan stand 4 van 5 zo'n 120m3/h debiet zou moeten hebben is alleen wel anders dan ik gehoord heb van Climarad.
Ja dit soort dingen zou fijn zijn als ze dat in de handleiding of in de specs zetten :|

Begreep bij mij ook van de Climarad servicemonteur dat de Vita / Climarad 2.0 maar op +/- 70m3/h draait op de hoogste auto stand bij de standaard instellingen.

• Gerbenvl
Franciesco schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:47:
Bij mij maken de waalroosters geen huilend geluid. Maar mijn unit is horizontaal en heeft ook een minder debiet, misschien komt het daardoor.

• Gerbenvl
nieuwemobiel schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:59:
[...]

Dank, deel je conclusie hoor. De Climarad lijkt simpelweg te ondergedimensioneerd voor dit soort ruimtes+inwoners. Ondanks wat ze overigens adverteren maar dat terzijde.
Men claimt dit toch onahankelijk te hebben laten onderzoeken door TNO:

https://www.climarad.nl/media/gxvotbhg/tno-2013-r10146-a.pdf
https://www.climarad.nl/m...luid-bouwbesluit-2012.pdf

Daar gaat men ook uit van 4 personen. Weet even niet wat voor afmeting woonkamer men van uit gaat dat is conform "Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van ventilatiesimulatiemodellen voor 7 karakteristieke woningsituaties, zoals gehanteerd in de VLA-methodiek voor beoordeling
van energieprestaties
". Daar ben ik niet mee bekend :)

Men hamert wel op goede lucht dichtheid, misschien valt daar nog wat te winnen in jouw situatie?

• JeroenTheStig
Rikri schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:33:
[...]

@JeroenTheStig @Franciesco Hebben jullie al verschil gemeten met de ‘verdraaide’ roosters? En @JeroenTheStig met de bolrooster(s)?

Ik sta op het punt om de knoop door te hakken en neig naar de ronde roosters. Eventueel in (ongeveer) dezelfde kleur als de buitenmuur. Bij een rond rooster is dat ivm voegen natuurlijk sowieso minder mooi als bij waalformaat. Daar ‘vervang’ je echt een steen en bij rooster vervang je stenen en voegen.

Misschien toch maar gewoon de standaard ‘aluminium’ kleur. Bij dit soort zaken de vrouw maar laten beslissen 😉
Ik heb geen significant verschil gemerkt na het draaien van de roosters. Ik moet zeggen dat ik nog geen goede metingen heb gedaan, ook heb ik nog geen metingen in de invoerbuis gedaan, maar daar heb ik op dit moment niet de apparatuur voor. Ik kan mijn airthings er wel inleggen, maar dan blokkeer ik natuurlijk de hele invoerbuis :)

De bolroosters die ik heb besteld hebben een iets te lange aansluitbuis. De buis die in het ventilatiegat is geplaatst is vastgezet met een aantal schroeven. De bolrooster komt daar nu tegenaan met als gevolg dat hij niet netjes aansluit op de buitenmuur. Ik heb ze daarom nog niet gemonteerd, ik zal daarvoor inkepingen moeten zagen in de aansluitbuis. Ik heb alleen nog maar de aanvoerbuis getest met de bolrooster, de afvoer nog niet. Het huilend geluid werd daar wel een stuk minder van, maar nog niet helemaal weg. Ik vermoed dat dit nog werd veroorzaakt door de standaard rooster in de afvoerbuis. Ik zal morgen even nieuwe tests uitvoeren, dan heb ik overdag ook tijd om er wat mee te tweaken.

• nieuwemobiel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-03 12:58
Gerbenvl schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:25:

Is deze optie er ook op de Climarad 2.0 of de Vita?
Yes, bij de Climarad 2.0 kun je het debiet voor de automatische stand instellen van 30, 40, 50, 65 tot 80m3/h. Nog meer kan alleen door handmatig de >> knop in te drukken. Maximaal op 125m3/h ventileren kan door >> een tel of 4 in gedrukt te houden.

De Climarad 2.0 kan ook sturen op vochtpercentage, die setpoint is door een monteur in te stellen (via gekoppelde PC).

Maximaal kan de Climarad 2.0 dus 80m3/h ventileren en dat is voor 4 personen simpelweg te weinig (bij redelijk luchtdicht/geïsoleerd huis). Per persoon 30m3/h, dus 120m3/h. Je zult veel op >> moeten drukken en dan maakt de Climarad 2.0 een flinke portie herrie. Bottom line; automatische stand voor > 2 personen nagenoeg onbruikbaar

• Gerbenvl
nieuwemobiel schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:07:
[...]

Yes, bij de Climarad 2.0 kun je het debiet voor de automatische stand instellen van 30, 40, 50, 65 tot 80m3/h. Nog meer kan alleen door handmatig de >> knop in te drukken. Maximaal op 125m3/h ventileren kan door >> een tel of 4 in gedrukt te houden.
Hoe pas je het debiet in de automatische stand aan? Kan dat in de handleiding niet vinden.

Ja begreep van de servicemonteur dat de maximaal / >> stand standaard op 80-90m3 gaat. Inderdaad vrij veel kabaal op die stand.

• nieuwemobiel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-03 12:58
Gerbenvl schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:23:
[...]

Hoe pas je het debiet in de automatische stand aan? Kan dat in de handleiding niet vinden.

Ja begreep van de servicemonteur dat de maximaal / >> stand standaard op 80-90m3 gaat. Inderdaad vrij veel kabaal op die stand.
Staat in de installatiehandleiding. Standaard staat ie op 50m3/h, wijzigen kan door >> ingedrukt te houden en op + of - drukken totdat gewenste instelling is bereikt. Zie screenshot. Hopelijk heb je er wat aan.

Geluid van 80m3/h vind ik persoonlijk wel meevallen, zolang hij daar maar continue op draait. Automatische stand wisselt mijnsziens teveel en die wisselingen zijn irritant. Draai hem nu zelf op handmatig/continue ventileren en dat vind ik persoonlijk fijner. De >> stand is wel erg luid, dan moet de TV harder ;)

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-03 04:51
Franciesco schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:36:
@crazyheinz ik las in je eerdere bericht dat je alle units op de laagste stand hebt staan. Als ik me niet vergis is dat dan 20m3/h voor iedere Ambientika en nog 25m3/h voor de Fresh-r. En dus 65m3/h totaal.
Als dat klopt, dan kun je hiermee zonder natuurlijke ventilatie toch niet op de waardes komen die je noemt (na 8 uur met z’n drieën van 400-500 naar 800ppm)?
Of bedoelde je het anders/lees ik verkeerd?
De fresh-r staat meestal tussen 50-60 m3 te draaien, dan merkt je zelfs niet echt dat die aanstaat. Die 8 uur is een beetje te positief, na een uur of 4 zitten we aan 800 maar daarna gaat het er niet veel meer over.

• Franciesco
@crazyheinz ok, met totaal zo’n 100m3/h kan ik me wat beter voorstellen dat je met 3 personen die CO2 waardes haalt.

• Gerbenvl
nieuwemobiel schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:02:
[...]
Staat in de installatiehandleiding. Standaard staat ie op 50m3/h, wijzigen kan door >> ingedrukt te houden en op + of - drukken totdat gewenste instelling is bereikt. Zie screenshot. Hopelijk heb je er wat aan.
[...]
Dank! Die had ik nog gemist, ik heb een Vita, daar stond dit dan weer niet in de installatiehandleiding.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:57
Weten jullie hoe zo'n decentrale unit omgaat met luchtvochtigheid en condensatie? Bij het uitwisselen van warm naar koud moet ergens condensatie plaatsvinden lijkt me?
Waarom ik dit wil weten? Mijn luchtvochtigheid in huis is wat te hoog (60-70%) en ik probeer het nu naar beneden te krijgen met mijn Climarad Sensa

ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• crazyheinz
wheli schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:32:
Weten jullie hoe zo'n decentrale unit omgaat met luchtvochtigheid en condensatie? Bij het uitwisselen van warm naar koud moet ergens condensatie plaatsvinden lijkt me?
Waarom ik dit wil weten? Mijn luchtvochtigheid in huis is wat te hoog (60-70%) en ik probeer het nu naar beneden te krijgen met mijn Climarad Sensa
Als de luchtvochtigheid buiten lager ligt dan zou het moeten dalen.

• Franciesco
@wheli De Sensa heeft geen enthalpiewisselaar en zal dus vocht verliezen als het buiten droger is dan binnen. Met het over het algemeen zonnige weer van gisteren en vandaag zou ik dan verwachten dat de luchtvochtigheid in huis wat gedaald zou moeten zijn richting de waardes die buiten gelden. Even aangenomen dat de afvoerende capaciteit groter is dan het vocht welke binnen geproduceerd wordt door koken etc.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-03 13:17
Beste

Wij zijn bezig met het realiseren van een aanzienlijke aanbouw aan ons huis (2 onder 1 kap, bouwjaar 1986)
Bijna de gehele zijgevel gaat eruit en de aanbouw wordt volgens het nieuwe bouwbesluit gebouwd dus met dikke isolatie. Gevels die overblijven zijn nageisoleerd met schuim in de spouwmuur. We krijgen ook vloerverwarming en de vloer is aan in het kruipruimte geisoleerd met schuim
Alle kozijnen worden ook vervangen (hr++ of triple).
Afzuigkap wordt een kookplaat afzuiger die naar buiten wordt afgevoerd

Op dit moment een Daalderop box met rv sensor (slaat alleen in hoge stand bij het douchen) die alle kamers in het huis afzuigt.

We kwamen nu op het puntje ventilatieroosters, die ik zelf altijd onprettig vind (als het waait, waait het binnen ook).
We zijn met 4 mensen thuis (2 volw. 2 kinderen).

Zodoende op een decentrale WTW gekomen. Het topic wijst in de richting van een Climarad, maar ik ben best wel allergisch tegen geluid. Het is hier buiten best stil en we hebben ook nauwelijks de radio aan of iets dergelijks).

Een climarad zou dus een idee zijn. Dan vervallen alle ventilatieroosters. Maar wat ik mij vooral afvraag: wat gaan we er, met betrekking tot ons energieverbruik nou op vooruit? Want we winnen wel de warmte terug, maar die ventilatoren kosten natuurlijk ook stroom.

Zie een printscreen van de plattegrond

Zoals ik het nu hebt bedacht zouden we 2 wtw's plaatsen in huis/keuken en een goedkopere kanaal wtw in het toilet.

[Voor 7% gewijzigd door timpel_800 op 21-11-2022 13:04]

• wheli
Ik heb het niet uitgerekend, zou je natuurlijk wel kunnen doen, maar wij verbruiken in een aanzienlijk kleiner huis 600 m³ gas. Als je de plaatjes op internet bekijkt verlies je 20% van je energie via ventilatie. Dat is dus 120 m³ wat gelijk staat aan ca 1200 kWh energie. Hij zou 90% efficiënt moeten z
ijn, dus er wordt 108 kWh teruggeleverd.
Mijn Climarad Sensa verbruikt 4 watt gemiddeld en staat denk ik 12 uur per dag aan als we thuis zijn. Ik werk ook nog maar stel dat dat voor het hele jaar geldt dan verbruikt hij (365*12*4)/1000= 17,5 kWh stroom.

Dus op dit bierviltje kan het wel uit. Daarnaast heb je natuurlijk het comfort (geen tocht) en je hebt er geen omkijken naar.

Edit: als je zo veel gaat verbouwen, zijn wat kanaaltjes naar een zolder met een centrale WTW niet mogelijk? Je hebt al buizen naar de rest van het huis lees ik.

[Voor 10% gewijzigd door wheli op 21-11-2022 14:09]

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Rikri
Recent in Apeldoorn geweest en toen ook Energiek Apeldoorn op de Plaslaan 1 bezocht. Hier geven ze verduurzamingsadvies, maar hebben ze ook diverse apparatuur die je kunt zien/ervaren. Reden voor mij was dat ze hier ook de Fresh-R zouden hebben. Wilde ik toch een keer gezien/ervaren hebben.

Fresh-R hebben ze inderdaad, maar ook Climarad en vele andere merken/types (de)centrale ventilatie (Zehnder, Duco, Itho Daalderop, etc.). Ook isolatie, verwarming (warmtepomp, infraroodpaneel), glas (HR++, triple), etc. etc. Alles staat (zover ik heb gezien) aangesloten en je kan dus bijv. het geluid van een Climarad 2.0 of S-Fan ervaren of de warmte van een infraroodpaneel (ze hebben 3 verschillende types).

Ik was best wel onder de indruk omdat je hier op 1 adres eigenlijk alles bij elkaar hebt. De adviseur van dienst was ook een prima gast die enthousiast adviseerde. Had wel meteen aangegeven dat ik niet in de gemeente Apeldoorn woonde, maar dat was geen enkel probleem. Ze hebben ook informatie avonden (bijv. over warmtepomp) waar ik welkom ben.

Kortom: Energiek Apeldoorn vind ik een echte aanrader. Top!

https://energiekapeldoorn.nl/

• Franciesco
Weet iemand hier wat het WTW rendement van de Climarad Ventura is bij lage temperaturen (b.v. rond het vriespunt of zelfs lager)?

Het productblad van de Ventura geeft bij 100m3/h en 180m3/h een WTW rendement van 85,0% respectievelijk 79,7% aan. Bij de max van 90% WTW rendement wordt geen opgave van debiet gegeven, maar dat zal waarschijnlijk ergens tussen de 50 en 100m3/h liggen denk ik.

Maar bij alle opgegeven rendementen wordt geen buitentemperatuur (en binnentemperatuur) genoemd. Het rendement zal hier toch ook van afhankelijk zijn?

• crazyheinz
Rikri schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:10:
Recent in Apeldoorn geweest en toen ook Energiek Apeldoorn op de Plaslaan 1 bezocht. Hier geven ze verduurzamingsadvies, maar hebben ze ook diverse apparatuur die je kunt zien/ervaren. Reden voor mij was dat ze hier ook de Fresh-R zouden hebben. Wilde ik toch een keer gezien/ervaren hebben.

Fresh-R hebben ze inderdaad, maar ook Climarad en vele andere merken/types (de)centrale ventilatie (Zehnder, Duco, Itho Daalderop, etc.). Ook isolatie, verwarming (warmtepomp, infraroodpaneel), glas (HR++, triple), etc. etc. Alles staat (zover ik heb gezien) aangesloten en je kan dus bijv. het geluid van een Climarad 2.0 of S-Fan ervaren of de warmte van een infraroodpaneel (ze hebben 3 verschillende types).

Ik was best wel onder de indruk omdat je hier op 1 adres eigenlijk alles bij elkaar hebt. De adviseur van dienst was ook een prima gast die enthousiast adviseerde. Had wel meteen aangegeven dat ik niet in de gemeente Apeldoorn woonde, maar dat was geen enkel probleem. Ze hebben ook informatie avonden (bijv. over warmtepomp) waar ik welkom ben.

Kortom: Energiek Apeldoorn vind ik een echte aanrader. Top!

https://energiekapeldoorn.nl/
Benieuwd wat je van de fresh-r vond. Heb die hier nu een half jaartje bijna hangen en ben er best wel tevreden van.

• Franciesco
@timpel_800 als aanvulling op de post van @wheli : mijn Climarad Ventura gebruikt ca 6kWh per maand (ik log het verbruik). Daarbij staat de basisventilatie ingeschakeld (continue ca 7Watt) en toert de unit op wanneer er gedurende wat langere tijd meerdere mensen aanwezig zijn in de ruimte.
In standby en zonder ingeschakelde basisventilatie verbruikt de Ventura ca 1Watt.

Het verbruik van mijn Sensa ligt wat lager omdat we minder lang in die ruimte (keuken) zijn: ca 2kWh per maand, ook met ingeschakelde basisventilatie.

Ik denk dat je wtw vooral “moet” doen vanwege comfort (geen koude/tochtende roosters) en betere ventilatie. Niet zo zeer vanwege de mogelijke besparing want dat is erg afhankelijk van waarmee je het vergelijkt: type C die wel continu ventileert en de warmte weggooit? Dan zal de genoemde 20% misschien wel aardig kloppen.
Of met raamroosters die soms veel te weinig ventileren en soms te veel en gemiddeld vaak veel te weinig? Bij dit laatste komt de rekensom er voor wtw veel minder gunstig uit te zien, maar heb je natuurlijk wel, mits goed gedimensioneerd en ingesteld, de betere ventilatie als voordeel.

Mocht je de optie hebben voor een centraal wtw systeem, dan zou daar mijn voorkeur liggen. Want betere mogelijkheden om de boel goed in te regelen en stiller.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-03 13:17
bedankt voor jullie toevoegingen. We denken door het aanleggen van vloerverwarming al een grote comfort winst te halen, maar het kan natuurlijk altijd beter.
Bij een dergelijke grootscheepse verbouwing zou een centrale wtw misschien inderdaad een optie zijn. Maar helaas hebben we weinig hoogte (plafond is op 240cm) dus een verlaagd plafond waarin we iets wegwerken is geen optie. Maar misschien ventielen in de muren wel. Bedankt, we gaan daar naar kijken! :X

• Rikri
crazyheinz schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:11:
[...]

Benieuwd wat je van de fresh-r vond. Heb die hier nu een half jaartje bijna hangen en ben er best wel tevreden van.
De Fresh-R die er hangt is volgens mij niet de on-the-wall versie. Heb geen foto gemaakt, maar heeft een wat vreemde 'bult' aan de voorkant i.p.v. een strak front (zoals bijv. bij de on-the-wall). Belangrijker vind ik het ventilatie debiet van 125m3. Om die reden geef ik de voorkeur aan de Climarad Ventura met 250 m3 per uur.

Niet gezien in Apeldoorn, maar wat ik weet van Fresh-R: Fresh-R heeft wel een app, waarmee je duidelijk inzicht krijgt. Climarad is een 'black box'. Twijfel niet aan de werking van de Climarad, maar zijn duidelijk geënt op de grote renovatie markt. Hierbij is inzicht in werking blijkbaar minder relevant.

• crazyheinz
Rikri schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:32:
[...]

De Fresh-R die er hangt is volgens mij niet de on-the-wall versie. Heb geen foto gemaakt, maar heeft een wat vreemde 'bult' aan de voorkant i.p.v. een strak front (zoals bijv. bij de on-the-wall). Belangrijker vind ik het ventilatie debiet van 125m3. Om die reden geef ik de voorkeur aan de Climarad Ventura met 250 m3 per uur.

Niet gezien in Apeldoorn, maar wat ik weet van Fresh-R: Fresh-R heeft wel een app, waarmee je duidelijk inzicht krijgt. Climarad is een 'black box'. Twijfel niet aan de werking van de Climarad, maar zijn duidelijk geënt op de grote renovatie markt. Hierbij is inzicht in werking blijkbaar minder relevant.
Waarschijnlijk de oudere versie dan, de mijne is ook een oude en heeft een gebogen front. Fresh-r interface is wel fijn idd.

• SvenHazejager
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:29
Voor mensen met een Ambientika heb ik nog een tip voor iets minder geluid. De ventilator is los te klikken uit het binnenwerk. Er is nét genoeg kabel om de ventilator iets verder naar buiten te monteren door deze met tochtband te omwikkelen en in de buitenbuis te schuiven (mits je die ruimte hebt). Het contactgeluid van de ventilator in het binnenwerk is daarmee bijna weg. Totaal aantal dB neemt nauwelijks af, maar dat snerpende geluid van de fan is er niet meer waardoor de unit een stuk aangenamer klinkt.

Hoe het zit met condenswater weet ik nog niet. Misschien kun je het best een klein stukje tochtband openlaten precies onderop de fan opdat het water er onderdoor kan. Heb ik niet gedaan dus ik merk het wel.

Op 1 plek had ik niet genoeg buislengte dus heb ik het binnenwerk korter gezaagd. Dat levert wellicht een probleem op met garantie dus dat is natuurlijk op eigen risico.

[Voor 27% gewijzigd door SvenHazejager op 23-11-2022 20:03]

• Rikri
Kogel is door de kerk: bestelling Climarad geplaatst 👍

Woonkamer/Keuken: Ventura 1VX
Berging/was ruimte: Keuken-Fan
Zolder: maxi-box
Slaapkamer/werkkamer (zolder): S-Fan

Nu wachten op levering materialen (hopelijk voor 1-1 om prijsverhoging te voorkomen). Zolder kan pas na isolatie worden gedaan.

Ik ben benieuwd.

• mr_evil08
Ik zit sterk te denken aan deze ventilatieunit, echter nergens op Tweakers lees ik er iets over.
Blauberg freshbox 100 (100 m3/h).

Met empathisch wisselaar en als optie een voorverwarmer bij de echt koude dagen.

https://www.ventilatiesho...-decentrale-wtw-met-wifi/

Iemand ervaring hiermee?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik vind het best veel geld voor een WTW met maar 100m3/h debiet (waarvoor hij dan op de maximale stand moet draaien). De specs hebben het bij maximale stand over 39dB, het energielabel over 47dB. Dat lijkt mij erg veel voor in een woonkamer/slaapkamer. Voor dat geld moet je wel iets met meer debiet kunnen krijgen toch?

Misschien is de Mitsubishi VL-100 nog interessant? Die doet ook 100m3/h en kost maar €600-700
Ervaringen VL-50 & VL100 ventilatie units van Mitsubishi?

[Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 06-12-2022 16:35]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-03 12:20
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:05:
Ik zit sterk te denken aan deze ventilatieunit, echter nergens op Tweakers lees ik er iets over.
Blauberg freshbox 100 (100 m3/h).

Met empathisch wisselaar en als optie een voorverwarmer bij de echt koude dagen.

https://www.ventilatiesho...-decentrale-wtw-met-wifi/

Iemand ervaring hiermee?
Ik wil je toch even attenderen op het feit dat dit apparaat dezelfde lijkt te zijn als de Siku Micra 100-E en die lijkt ook verkocht onder het label Vents. Hij kan dan minimaal 300 euro goedkoper. Echter dien je hem dan wel uit Oostenrijk of Duitsland te bestellen. Hij wordt in NL ook verkocht onder de noemer Vents voor 250 euro minder.

Ik heb verder helaas geen ervaring met dit apparaat, maar ik ben zelf ook in oriënterende fase om bij ergens in 2023 wat aanpassingen aan onze woonkamer te doen. Eerder zat ik op de Ambientika's maar als je daar 2 wireless versies van wilt, komt dit prijspeil ook al in de richting.

Interpolis, glashelder!

• mr_evil08
@TheIbex
Bedankt voor het attenderen, ik zie wel verschil zo heeft de 1 een voorverwarmer erbij en de ander niet(als ik op de beschrijving afga).

[Voor 53% gewijzigd door mr_evil08 op 06-12-2022 16:43]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:34
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:40:
@TheIbex
Bedankt voor het attenderen, ik zie wel verschil zo heeft de 1 een voorverwarmer erbij en de ander niet(als ik op de beschrijving afga).
Zou het? In de omschrijving van de Vents staat zelfs dit: De Vents Micra 100 ERV WIFI wordt in Europa tevens als Blauberg Freshbox 100 verkocht, dit is hetzelfde toestel, Vents is de fabrikant van het toestel, de Vents fabriek maakt weer deel uit van de Blauberg groep die de toestellen ook onder de eigen naam verkoopt, echter voor een hogere prijs.

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-03 12:20
Er zijn inderdaad verschillende varianten te krijgen. Met voorverwarmer, zonder voorverwarmer, met enthalpiewisselaar.

Deze heb je ook nog

Of het echt een labeltjes merk is durf ik niet te zeggen, mogelijk zijn het wel gelieerde partijen. Nefit is tegenwoordig ook Bosch, maar wordt in het buitenland ook als Junkers verkocht. Dat geldt in de voedselbranche ook voor merken als Ola, Langnese, Miko. Ik wilde vooral meegeven dat het de moeite waarde is om even verder te kijken dan Ventilatieland.

Interpolis, glashelder!

• mr_evil08
GermanPivo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:44:
[...]

Zou het? In de omschrijving van de Vents staat zelfs dit: De Vents Micra 100 ERV WIFI wordt in Europa tevens als Blauberg Freshbox 100 verkocht, dit is hetzelfde toestel, Vents is de fabrikant van het toestel, de Vents fabriek maakt weer deel uit van de Blauberg groep die de toestellen ook onder de eigen naam verkoopt, echter voor een hogere prijs.
En toch zit er verschil in kijk maar eens goed.

Buizen 2 x 120 mm, model Vents Micra 100, de voorverwarmer optie kan ik nergens vinden.
Buizen 2 x 100 mm, model de freshbox, met als optie een voorverwarmer.

De 2 modellen lijken veel op elkaar maar toch net iets anders.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar 100 mm de iets kleinere gaten daar staat tegenover dat de ventilatie iets minder is of meer lawaai op een hogere stand.

[Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 06-12-2022 16:59]

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-03 17:24

mattijssch

Model 3 LR

Het heeft vanwege de lange levertijd op de radiator even (4 maanden) mogen duren, maar als eindelijk alles binnen is, wordt hier op 12 januari een Climarad 2.0 op de studeerkamer geplaatst.

Achtergrond: maisonette-appartement uit 2003 met mechanische ventilatie. MV box en alle afzuigpunten op de begane grond terwijl studeerkamer op de 1e etage zit. VVE is akkoord, buitenroosters in waalsteenformaat

Ik zal voor de liefhebbers t.z.t. wat fotootjes en ervaringen van de plaatsing delen en uiteraard de ervaring bij het verdere gebruik van de Climarad 2.0.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:34
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:56:
[...]

En toch zit er verschil in kijk maar eens goed.

Buizen 2 x 120 mm, model Vents Micra 100, de voorverwarmer optie kan ik nergens vinden.
Buizen 2 x 100 mm, model de freshbox, met als optie een voorverwarmer.

De 2 modellen lijken veel op elkaar maar toch net iets anders.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar 100 mm de iets kleinere gaten daar staat tegenover dat de ventilatie iets minder is of meer lawaai op een hogere stand.
De info op de website van de Vents is niet correct zie ik. Zit de .pdf van de product omschrijvingen met elkaar te vergelijken en daar staat bij de Vents ook 100mm. Voorverwarming is dan inderdaad een ander type (E2 ipv E1), maar die zie ik zo snel niet in NL.

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• pixelliquid
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-02 10:45
Ik lees met veel interesse de bevindingen van iedereen die met name een Climarad Sensa of Fresh-r onthewall hebben. Is er toevallig iemand die in Haarlem of omstreken woont waar ik een van twee kan komen checken? Met name het geluidsniveau is belangrijk - mijn woonkamer is namelijk niet zo ruim dat ik op 6 meter van de wtw unit kan gaan zitten :)

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-03 16:21
pixelliquid schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:28:
Ik lees met veel interesse de bevindingen van iedereen die met name een Climarad Sensa of Fresh-r onthewall hebben. Is er toevallig iemand die in Haarlem of omstreken woont waar ik een van twee kan komen checken? Met name het geluidsniveau is belangrijk - mijn woonkamer is namelijk niet zo ruim dat ik op 6 meter van de wtw unit kan gaan zitten :)
Wij hebben sindskort een Fresh-R hangen (regio Lelystad), maar dan wel IN-the-wall ipv erop. Meerkosten voor ons waren minimaal en herstelwerk aan ons vers gestukt en geschilderde muur hebben we zelf binnen een half uur gedaan. Al met al zeer tevreden mee na een zeer slechte ervaring met een Climarad aanbieding.

Zitten nu te prutsen met de CO2 metingen van onze Netatmo(s) en die van de Fresh-R zelf. Om te controleren of de verse lucht ook aan de andere kant van het huis bij de woonkamer komt (9m lang, 5.5m breed). Dit is ook meer 'pseudo wetenschappelijk' want we hebben verder geen klachten van muf, suf, of hoofdpijn. Maar verder kwa geluid op autofunctie geen klachten, wel hoorbaar bij stilte maar niet storend, lekker constant en eigenlijk alleen geluid van lucht wat verplaatst en geen irritant gebrom, gepiep, of iets anders van een ventilator. Als je hem op standje 5 of 6 zet dan hoor je hem wel, maar buiten nog veel erger :+

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:09
Mooi oplossing! Maar ik vraag me wel af of zo'n gat in je binnenmuur geen koudere spot wordt doordat je wellicht tot de spouw moet gaan qua diepte

• Wurtul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-03 13:47

Wurtul

simon says.....

mellemat schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:21:
Wij hebben een woonkamer/keuken ca 63m2 en 170 m3 inhoud
Gaan deze week kijken en luisteren bij de leverancier van de Innova Rinnova
@mellemat Zou je wat kunnen vertellen over jouw bevindingen? Zag dit product ook voorbij komen en lijkt mij zeer interessant voor mijn woonkamer/keuken en mijn afmetingen zijn vergelijkbaar met die van jouw.

• pixelliquid
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-02 10:45
Mobzy schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:00:
[...]
Al met al zeer tevreden mee na een zeer slechte ervaring met een Climarad aanbieding.
Heb je eerder een Climarad gehad, en zo ja welke? Ben benieuwd wat deze slechte ervaring behelst. Geluid is voor mijn gezin een dingetje, dus als het daar aan ligt ben ik benieuwd wat voor verschil dat is met je huidige Fresh-r.

• mr_evil08
Franciesco schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:36:
@wheli De Sensa heeft geen enthalpiewisselaar en zal dus vocht verliezen als het buiten droger is dan binnen. Met het over het algemeen zonnige weer van gisteren en vandaag zou ik dan verwachten dat de luchtvochtigheid in huis wat gedaald zou moeten zijn richting de waardes die buiten gelden. Even aangenomen dat de afvoerende capaciteit groter is dan het vocht welke binnen geproduceerd wordt door koken etc.
Wat hebben mensen altijd met koken en vocht?
Daarvoor heb je een afzuigkap en neem aan dat mensen niet de heledag aan koken zijn.

• mr_evil08
wheli schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:08:
Ik heb het niet uitgerekend, zou je natuurlijk wel kunnen doen, maar wij verbruiken in een aanzienlijk kleiner huis 600 m³ gas. Als je de plaatjes op internet bekijkt verlies je 20% van je energie via ventilatie. Dat is dus 120 m³ wat gelijk staat aan ca 1200 kWh energie. Hij zou 90% efficiënt moeten z
ijn, dus er wordt 108 kWh teruggeleverd.
Mijn Climarad Sensa verbruikt 4 watt gemiddeld en staat denk ik 12 uur per dag aan als we thuis zijn. Ik werk ook nog maar stel dat dat voor het hele jaar geldt dan verbruikt hij (365*12*4)/1000= 17,5 kWh stroom.

Dus op dit bierviltje kan het wel uit. Daarnaast heb je natuurlijk het comfort (geen tocht) en je hebt er geen omkijken naar.

Edit: als je zo veel gaat verbouwen, zijn wat kanaaltjes naar een zolder met een centrale WTW niet mogelijk? Je hebt al buizen naar de rest van het huis lees ik.
Daarbij wordt wel van uitgegaan dat je doorstookt, bij afwezigheid is de temperatuur lager bij menig mens in huis net als er dan minder geventileerd wordt.

WTW doe je niet alleen voor besparing maar ook comfort verbetering door gefiltert lucht en vooral warmer ventilatielucht, keerzijde is dan weer wel dure filters regelmatig vervangen wat een flinke slag geeft in besparing.

[Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 10-12-2022 14:13]

• wheli
@mr_evil08 Ik weet niet of je een hygrometer in huis hebt maar vocht is zover ik weet zeer belangrijk. Niet alleen van koken maar ook door uitademen (300 cc pp) en vocht uit de wc dat verdampt etc. Een hoge luchtvochtigheid zorgt voor hogere stookkosten en zeer hoge waardes zorgen voor schimmel en een ongezond leefklimaat. Dus als je er niets mee hebt zou ik adviseren om je er eens in te verdiepen.

• mr_evil08
wheli schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:13:
@mr_evil08 Ik weet niet of je een hygrometer in huis hebt maar vocht is zover ik weet zeer belangrijk. Niet alleen van koken maar ook door uitademen (300 cc pp) en vocht uit de wc dat verdampt etc. Een hoge luchtvochtigheid zorgt voor hogere stookkosten en zeer hoge waardes zorgen voor schimmel en een ongezond leefklimaat. Dus als je er niets mee hebt zou ik adviseren om je er eens in te verdiepen.
Die heb ik, zelfs 2 dit huis heeft meer last van te droge lucht dan vochtig.

Ik ventileer vanwege Co2 niet door vochtigheid.
Regelmatig te vochtige lucht kan ook een probleem vanuit de kelder zijn wat doorslaat in huis, moderne huizen hebben eerder last van te droge lucht, vooral als er actief ventilatie aanwezig is.

Was drogen in huis is het enige waardoor de luchtvochtigheid tijdelijk verhoogt maar na 2u zakt dat alweer, of douchen met de deur open en afzuiging uit.

Hier staat zelfs nog een stoombevochtiger te draaien om het niet beneden 40% te laten komen.

[Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 10-12-2022 16:41]

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-03 16:21
pixelliquid schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:45:
[...]

Heb je eerder een Climarad gehad, en zo ja welke? Ben benieuwd wat deze slechte ervaring behelst. Geluid is voor mijn gezin een dingetje, dus als het daar aan ligt ben ik benieuwd wat voor verschil dat is met je huidige Fresh-r.
Nee, we hebben een aanbieding gehad van een niet nader te noemen partij, waar Climarad zelf ook niet wou mee werken aan een alternatief. Dat is een heel traject geweest van 2 maanden wat veel tijd en energie heeft gekost maar niks opleverde.

Fresh-R traject was geheel omgekeerd kwa contact en mogelijkheden.

• mellemat
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-03 23:41
Wurtul schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:54:
[...]

@mellemat Zou je wat kunnen vertellen over jouw bevindingen? Zag dit product ook voorbij komen en lijkt mij zeer interessant voor mijn woonkamer/keuken en mijn afmetingen zijn vergelijkbaar met die van jouw.
Onze bevindingen waren niet positief, vooral erg luidruchtig en ook wat betreft de degelijkheid hadden
Wij onze vraagtekens,er moesten nog updates komen van de fabrikant, werkte nog niet perfect, tevens was de innova voorzien van verwarming, wat wij niet nodig hebben
Na dit bezoek gelijk een Climarad Ventura V1X besteld, deze wordt in februari 2023 geleverd en gemonteerd

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-03 19:14
@mellemat
Er is er dus een nieuwe Innova die ook ventileert, die heb je bekeken? Heb je hem kunnen horen in alleen ventilatie stand?

Ik heb het idee dat er geen typische WTW in zit, maar hij de aan en afvoer lucht al over verder of condensor laat lopen en zo nog wat terug wint.
Klinkt als een compromis en dat is het ook, maar het wordt er wel lekker simpel van. Gewoon alle functies in 1 apparaat, complete route beheersing met 2 gaten in de muur en stekker in het stopcontact.

Ampera-e (60kWh)

• Arnoul
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-03 22:33
De nieuwe Innova, de Rinnova 2.0 is eigenlijk een warmtepomp unit, dus zijdelings een WTW, deze machine kan dus zowel verwarmen, koelen als ventileren. Ik heb dit apparaat in de twee uitvoeringen (wand en plafond) bij de showroom van Itec in Twello beluisterd. Ook de Fresh-r on the Wand bij Energiek Apeldoorn in functie gezien en vooral het geluidsnivo heeft mij de Fresh-R doen laten bestellen.

• wheli
mr_evil08 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:39:
[...]

Die heb ik, zelfs 2 dit huis heeft meer last van te droge lucht dan vochtig.

Ik ventileer vanwege Co2 niet door vochtigheid.
Regelmatig te vochtige lucht kan ook een probleem vanuit de kelder zijn wat doorslaat in huis, moderne huizen hebben eerder last van te droge lucht, vooral als er actief ventilatie aanwezig is.

Was drogen in huis is het enige waardoor de luchtvochtigheid tijdelijk verhoogt maar na 2u zakt dat alweer, of douchen met de deur open en afzuiging uit.

Hier staat zelfs nog een stoombevochtiger te draaien om het niet beneden 40% te laten komen.
Wat voor systeem heb je in huis?
Ik heb dus een Sensa beneden en boven roostertjes en badkamer afzuiging. Kookafzuiging gaat rechtstreeks naar buiten.
Recent hebt ik plastic in de hele kruipruimte gelegd om de luchtvochtigheid wat naar beneden te krijgen. Ik zit de hele winter tussen de 70% en nu 56%. En dan zet ik in de ochtend actief nog wat ramen open. Trend is overigens wel dalend zoals je kan zien:

Edit: we stoken niet hoger dan 18-18.5 graden en aangezien het relatieve luchtvochtigheid is kan dat natuurlijk ook nog wel verschil maken.

[Voor 4% gewijzigd door wheli op 11-12-2022 10:09]

• mellemat
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-03 23:41
!null schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:21:
@mellemat
Er is er dus een nieuwe Innova die ook ventileert, die heb je bekeken? Heb je hem kunnen horen in alleen ventilatie stand?

Ik heb het idee dat er geen typische WTW in zit, maar hij de aan en afvoer lucht al over verder of condensor laat lopen en zo nog wat terug wint.
Klinkt als een compromis en dat is het ook, maar het wordt er wel lekker simpel van. Gewoon alle functies in 1 apparaat, complete route beheersing met 2 gaten in de muur en stekker in het stopcontact.
Vooral het geluid heeft ons doen beslissen om niet voor de innova te kiezen

• mr_evil08
wheli schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:07:
[...]

Wat voor systeem heb je in huis?
Ik heb dus een Sensa beneden en boven roostertjes en badkamer afzuiging. Kookafzuiging gaat rechtstreeks naar buiten.
Recent hebt ik plastic in de hele kruipruimte gelegd om de luchtvochtigheid wat naar beneden te krijgen. Ik zit de hele winter tussen de 70% en nu 56%. En dan zet ik in de ochtend actief nog wat ramen open. Trend is overigens wel dalend zoals je kan zien:

[Afbeelding]

Edit: we stoken niet hoger dan 18-18.5 graden en aangezien het relatieve luchtvochtigheid is kan dat natuurlijk ook nog wel verschil maken.
18c staat bij ons gelijk aan niet verwarmen dan is die hoge luchtvochtigheid te begrijpen.
Hier nog ventilatie C, wij verwarmen op 21-22c.
20c kan maar moet de relatief luchtvochtigheid minimaal 50% blijven.
Koken heeft eigen afzuiging direct naar buiten.

Mocht er WTW komen dan met Enthalpiewisselaar ondanks het maar 3-5% kan uitmaken, de Sensa heeft het niet helaas want ik was daar wel in geïnteresseerd.
planten doen niks in de winter, hoeft amper water in ter vergelijking met de zomer(bewust planten gekozen die bekend staat door veel luchtvochtigheid te verspreiden).

[Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 11-12-2022 10:54]

• crazyheinz
Vandaag eens met een thermal leak detector aan de slag gegaan in ons huis, en ik dacht om ook even de Ambientika's af te gaan. Als ze gesloten staan is hun oppervlakte temperatuur hoger dan onze niet geïsoleerde muren, was ik een beetje verrast van. Maar een onaangename verassing was als ik het systeem aanzette en een paar uurtjes later de klep van da ambientika volledig opende, dan mat ik 11 graden terwijl de lucht binnen 20 graden is. Zou toch niet mogen zo een groot verschil? Efficiëntie van dit systeem zou 90+ procent moeten zijn....

Iemand een verklaring?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-03 19:14
mellemat schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:10:
[...]

Vooral het geluid heeft ons doen beslissen om niet voor de innova te kiezen
Maar heb je hem ook alleen in ventilatiestand kunnen horen?

Als hij gaat koelen of verwarmen moet hij sowieso een hoop lucht verplaatsen en wordt het wat lawaaierig.
Ik heb er zelf eentje in de slaapkamer, en de verticale is zelfs nog iets lawaaierig.

Maar de nieuwe, met ventilatiefunctie, kan dus ook alleen draaien in ventilatiestand, ben dus benieuwd naar geluidsproductie daarvan.

Ampera-e (60kWh)

• Bo0bz
crazyheinz schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:52:
Vandaag eens met een thermal leak detector aan de slag gegaan in ons huis, en ik dacht om ook even de Ambientika's af te gaan. Als ze gesloten staan is hun oppervlakte temperatuur hoger dan onze niet geïsoleerde muren, was ik een beetje verrast van. Maar een onaangename verassing was als ik het systeem aanzette en een paar uurtjes later de klep van da ambientika volledig opende, dan mat ik 11 graden terwijl de lucht binnen 20 graden is. Zou toch niet mogen zo een groot verschil? Efficiëntie van dit systeem zou 90+ procent moeten zijn....

Iemand een verklaring?
Je hebt getest met zo'n infrarood thermometer? Of heb je met een warmtebeeld camera gemeten? Met zo'n infrarood ding maakt het nogal veel uit op welk materiaal je meet. Glanzende oppervlakten geven bijv. een rare meting. Probeer eens opnieuw met een stukje schilderstape op de plek waar je wilt meten.

• Franciesco
@crazyheinz Voor zover ik weet wordt bij het wtw rendement van de Ambientika geen buitentemperatuur en debiet vermeld. Idem voor andere (decentrale) wtw systemen.
Dus het is mij onduidelijk welk rendement verwacht mag worden bij een buitentemperatuur van b.v. 0 graden. Sowieso zal er bij dat soort temps condensatie optreden en de meeste (misschien wel alle?) decentrale wtw’s hebben geen aparte condensafvoer, alleen de buis voor uitgaande lucht kan dan als condensafvoer gelden. Zie je dat ook gebeuren met de Ambientika? Dus waterdruppels die uit de pijp (naar buiten) lekken?

Misschien ook nog interessant om te bekijken: blijft de Ambientika in balans draaien met de huidige buitentemperatuur? Of zijn aanvoersnelheid én aanvoerduur anders dan de afvoersnelheid én afvoerduur?

• crazyheinz
Ik heb nog even deftig nagemeten met het infrarood toestel, blijkbaar had ik toch mismeten en is het in orde. Ik meet iets meer dan 10 procent lagere temperatuur.

We hebben sinds vandaag een vochtigheidsgraad van minder 40 procent beneden, hebben we hier nog nooit gehad. Ik vermoed dat ik binnenkort eens aan de slag moet met een bevochtiger of even niet koken met de dampkamp.

Wat wel heel raar is dat we boven tegen de 60 procent vochtigheidsgraad hebben en krijg ik zelfs condensatie op de ramen en op sommige koudebruggen... Boven hebben we ook ventilatie die ook de hele dag door draait, maar zijn de kamers wel niet zo warm als beneden. Ik wil het ook niet 21 graden hebben in de slaapkamer natuurlijk. Om maar even te zeggen dat zelfs (mechanisch) ventileren niet altijd helpt tegen vochtproblemen.

Dus beetje raar: beneden moet ik gaan bevochtigen en boven moet ik een ontvochtiger gaan plaatsen... 8)7

• jellabi
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-03 10:13
Wij zijn net in een nieuw huis getrokken met twee ambientika eco's in de woonkamer. Het huis is goed geïsoleerd, maar we merken dat de woonkamer amper warm te stoken is, met name door de koude lucht die naar binnen waait door de ambientika. De bank staat onder een van de ambientika's, maar daar zit een fikse koudeval. Iemand hier nog ideeën bij om dit op te lossen? We hebben voor nu maar wat watten en karton in de buis geduwd en de ambientika's uitgezet....

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:54
jellabi schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:44:
Wij zijn net in een nieuw huis getrokken met twee ambientika eco's in de woonkamer. Het huis is goed geïsoleerd, maar we merken dat de woonkamer amper warm te stoken is, met name door de koude lucht die naar binnen waait door de ambientika. De bank staat onder een van de ambientika's, maar daar zit een fikse koudeval. Iemand hier nog ideeën bij om dit op te lossen? We hebben voor nu maar wat watten en karton in de buis geduwd en de ambientika's uitgezet....
Stonden ze wel aan?? Wat je zegt kan eigenlijk alleen als ze niet aan staan (en ook nog eens de lamellen missen?)

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• jellabi
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-03 10:13
Stef87 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:47:
[...]

Stonden ze wel aan?? Wat je zegt kan eigenlijk alleen als ze niet aan staan (en ook nog eens de lamellen missen?)
Lamellen zitten gewoon in de kap binnen. Verschillende standen geprobeerd (ventilator stand 1, auto stand, slaapstand) maar hadden niet het idee dat het heel veel hielp. Daarom uiteindelijk maar uitgezet aan de zijkant en geprobeerd het gat enigszins te isoleren. Mochten we ergens iets missen of als mensen er ideeën bij hebben dan horen we het graag!

• mr_evil08
jellabi schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:44:
Veel WTW,s hebben moeite wanneer de buitentemperaturen onder 0 komen want ze gaan bevriezen, meestal gaat de ventilatie zachter werken om dat te voorkomen en anders moet er een element bij aanspringen.

Dat verklaart de koude lucht ook, de unit zacht zetten, hoge fansnelheden kan met dit weer niet zonder element(voor/na verwarmer) gezien dat ding bevriest en zijn werking verliest.

En binnen zorgen dat het goed warm is anders doet een WTW alsnog weinig(krijg je geen warmer lucht terug).

[Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 15-12-2022 11:52]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
mr_evil08 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:51:
Veel WTW,s hebben moeite wanneer de buitentemperaturen onder 0 komen want ze gaan bevriezen, meestal gaat de ventilatie zachter werken om dat te voorkomen en anders moet er een element bij aanspringen.
Het gedrag bij vriesweer is een groot voordeel van centrale WTW: Daar zit meestal een elektrisch verwarmingselement in. Dat kun je dan modulerend aansturen, zodat het stroomverbruik meevalt.
Soms kun je ook een enthalpiewisselaar monteren. Als de software daar dan rekening mee houdt, hoeft de voorverwarmer helemaal nauwelijks meer aan.
Hier (met enthalpiewisselaar) was het deze week tot -8.5 's nachts, en de voorverwarmer is helemaal niet meer aan geweest, terwijl de WTW toch continu 220 m³/h aan verse lucht (van 17 à 18 °C) de woning in blies.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:54
mr_evil08 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:51:
[...]

Dat verklaart de koude lucht ook, de unit zacht zetten, hoge fansnelheden kan met dit weer niet zonder element(voor/na verwarmer) gezien dat ding bevriest en zijn werking verliest.

En binnen zorgen dat het goed warm is anders doet een WTW alsnog weinig(krijg je geen warmer lucht terug).
Onze 5x Suedwind geen last van koude tocht. Staan gewoon 24/7 aan op lage stand

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• crazyheinz
jellabi schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:08:
[...]

Lamellen zitten gewoon in de kap binnen. Verschillende standen geprobeerd (ventilator stand 1, auto stand, slaapstand) maar hadden niet het idee dat het heel veel hielp. Daarom uiteindelijk maar uitgezet aan de zijkant en geprobeerd het gat enigszins te isoleren. Mochten we ergens iets missen of als mensen er ideeën bij hebben dan horen we het graag!
Kan je eens een foto nemen van de stand waarin je het zet?
Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee