Zeker zo’n schoorsteen met “matig sluitende klep” zorgt denk ik voor behoorlijke natuurlijke ventilatie: een schoorsteen is immers gemaakt om trek te krijgen waardoor er b.v. lucht uit aangrenzende ruimtes en buitenlucht door kiertjes aangezogen zal worden.Gerbenvl schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:45:
[...]
Bij 3-4 wel, 1000 was alleen bij twee personen. Ja redelijke ruimte, woonkamer met open keuken en uitbouw, ongeveer 170m3.
Veel natuurlijke ventilatie? Ja denk het wel toen. Deuren naar aanliggende gang en garage zaten toen nog flinke kieren tussen. Plus nog kieren tussen de kozijnen en muren. Dat is nu allemaal opgelost.
Zit nog wel met kattenluik, openhaard afvoer met matig sluitende klep en een afzuigkap afvoer wat allemaal niet echt luchtdicht is. Maar daar weet ik zo 123 geen makkelijke oplossingen voor.
Verder: het blijft een jaren 70 huis. Lucht/kierdicht bouwen bestond toen denk ik amper. Dus er zullen genoeg andere plekken zijn met natuurlijke ventilatie die ik nog zo makkelijk door heb. Zou graag een keer een blower test voor de woonkamer willen doen, maar volgens mij is dat prijzig. Deze winter eerst maar eens kijken of ik de woonkamer warm krijg op 45 graden aanvoer (want warmtepomp ooit) en de CO2 goed blijft. Als dat lukt met een jaren 70 huis dan ben ik eigenlijk al heel erg tevreden
Maar ik snap wat je bedoeld: oudere bouw is vaak niet erg kierdicht en ook moeilijk kierdicht te krijgen.
Ter vergelijk: mijn woning is uit 1936 en een jaar of 6 geleden volledig gerenoveerd en geisoleerd. De kierdichtheid bleek achteraf slecht. Oa omdat het dak (wat als enige al geisoleerd was voordat ik het huis kocht) diverse spleten en kieren had. Ook was niet alles rondom de nieuwe dakramen netjes afgedicht en zo waren er nog meer zaken die aandacht behoefde. Inmiddels heb ik de kierdichtheid op diverse punten verbeterd en is het nu redelijk, maar nog lang geen nieuwbouw niveau.
Terug naar CO2: in mijn woonkamer van ca 150m3 inhoud loopt de CO2 waarde met 2 personen en 1 hond aan het einde van de avond op naar rond de 1000ppm als ik de Climarad Ventura op (de handmatige) stand 2 heb staan. Daarbij staat de passieve ventilatie dicht en is de deur naar de aangrenzende ruimte ook dicht.
Vandaar mijn indruk dat er toch echt wel de nodige natuurlijke ventilatie moet zijn als bij jou de CO2 waarde na een aantal uren met 2 mensen niet boven de 1000ppm komt. Ik ga er gemakshalve vanuit dat zowel jouw als mijn CO2 meter een betrouwbare waarde aangeven.