Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-05 20:25

mattijssch

Model 3 LR

Na lang meelezen hier en een bijna net zo langdurig offertetraject is hier eindelijk de kogel door de kerk voor een Climarad 2.0

Situatie: Maisonnette appartement met voordeur/entree boven + 1 slaapkamer (op het oosten). De woonverdieping is -1, met daar centrale mechanische ventilatie, 2 slaapkamers op het oosten, woonkamer op het westen en keuken, toilet en badkamer in het midden, evenals technische ruimte met cv en MV-box.

Met overwegend westenwind was ventilatie in de studeerkamer eigenlijk altijd ontoereikend. We moesten ventilatiekanalen in woonkamer sluiten en ramen in de slaapkamers ook en dan ventilatie op max om een beetje fatsoenlijke aanvoer van verse buitenlucht te hebben, en anders regelmatig (minstens elk uur) het raam op de studeerkamer een poosje open (en dat is qua verkeersgeluid van een doorgaande weg weer erg onprettig). Bij koude oostenwind daarentegen was de studeerkamer juist weer niet warm te houden. Kortom, in de winter en het vroege voorjaar, maar ook hoogzomer, was het moeilijk om de studeerkamer comfortabel te houden qua temperatuur, geluid en verse lucht.

Qua oplossingen ook gekeken naar o.a. Brink, maar daarvoor zou een gat in de muur moeten boven het raam. Het was daarbij de vraag of dit qua constructie wel kon in ons gebouw of dat we dan de gemetselde buitenmuurconstructie niet teveel zouden verzwakken.

De keuze uiteindelijk op de Climarad 2.0 laten vallen zodat we op de plaats van de huidige plaatradiator onder het raam de Climarad zouden plaatsen en daar ook de gaten door de muur zouden komen.

Afgelopen voorjaar toestemming gevraagd van de VVE en daarna hard op zoek gaan gegaan naar mogelijke installateur. Die is uiteindelijk gevonden en na wat heen en weer bellen met de installateur en Climarad was de installateur ook bereid om in plaats van de standaard vierkante roosters, de mooie muurdoorvoeren ter grootte van een waalsteen te installeren.

Totale offerte bedraagt de lieve som van € 5.600 inclusief BTW, dit is dus voor de Climarad 2.0 de erbij benodigde Radson radiator, de aanleg en het verwijderen van de bestaande suskast en afdichten en isoleren van de huidige ventilatie-opening. Voor hetzelfde geld kan je ook een puike warmtepomp aan laten leggen, maar ja dat zorgt niet voor meer comfort in onze veelgebruikte studeerkamer. Terugverdientijd is dus ook non-existent, maar een comfortabele auto koop je ook niet om zijn terugverdientijd en daar breng ik minder tijd in door dan in de studeerkamer.

Bestelling is nu geplaatst, dus hopelijk hoor ik snel hoe lang de levertijden zijn. T.z.t. bij/na aanleg zal ik wat ervaringen delen van deze oplossing en ook wat plaatjes van hoe dit er aan de buitenkant van het appartement uit ziet met de waalsteenvormige muurdoorvoeren.

Mijn hoop is in ieder geval dat met name in de winter het werken in de studeerkamer een stuk aangenamer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01:14

Rzaan

Altijd zoekende

Rveld schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:58:
[...]

Ik ben inmiddels zover dat de ventilatie branche gerund wordt door cowboys met ontzettend hoge rendementen. Nogmaals ik ben niet vies van dat mensen verdienen maar het mag allemaal wel wat proportioneler.
Vraag dicteert de prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 30-05 15:48
wheli schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:04:
Dat argument van de boorgaten is makkelijk onderuit te halen: in de handleiding van het product staat dat er verplicht gebruik gemaakt moet worden van de boormal van Climarad. Die bevestigd je met 4 bouten aan de muur, dan zet je de boor er op, gat boren, boormal van de bouten af, op dezelfde bouten schroef je nu de unit, aansluiten en klaar.
De Boormal kan daarna gewoon retour naar Climarad en het "aankoop" bedrag van de mal wordt dan gewoon teruggestort..
Lastigste blijft een installateur vinden die hieraan mee wil werken, kostte hier ook veel telefoontjes..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rijnbrand
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-09-2022
Voor degene die op zoek zijn (en/of willen vergelijken) wat er op de internationale markt beschikbaar is:

https://database.passiveh...ts/list/ventilation_small

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-05 08:08
DaDude schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:49:
[...]
Moeilijk om goede installateurs te vinden, zoals eerder in het topic is het ook mogelijk om zelf te installeren maar dan vervalt te garantie... hebben jullie tips om installateurs te vinden in het zuiden van het land?
Franciesco schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:10:
[...]
Je kunt Climarad vragen of ze installateurs kennen in jouw regio.
Hardware bestellingen gaan volgens mij altijd van installateur rechtstreeks naar Climarad zelf. Er zijn dus afaik geen groothandels die ook leveren.
Alleen Wasco levert dacht ik. Maar alle installateurs kunnen rechtstreeks bestellen.

Voor in het zuiden (midden west Brabant) had ik een aantal installateurs van Climarad gehad. Maar daarvan wilde er niet eens iemand langs komen of een offerte maken. Allemaal te druk met hun bestaande vaste klanten kring.

Uiteindelijk plaatst mijn vaste installateur. Geen Climarad ervaring, dus zelf even moeten uitzoeken welke unit ed. Maar plaatsen zelf is verder niet spannend dus wilde ze wel doen.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 10:01
Rijnbrand schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:08:
Voor degene die op zoek zijn (en/of willen vergelijken) wat er op de internationale markt beschikbaar is:

https://database.passiveh...ts/list/ventilation_small
Dit is niet waar dit topic over gaat, dit zijn centrale WTW's. Het is opzich een prima overzicht, maar het past beter in dit topic: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Heeft iemand ervaring met de Blauberg Freshbox 100? Ik was eerst gecharmeerd van de Ambientika's. Maar nu ik een 70 seconden wisselend exemplaar in werking heb gehoord, ben ik toch iets minder enthousiast geworden, en kijk ik liever naar een unit met een continue tegenstroom. Climarad (nieuw) is me te duur, en die Freshbox lijkt met een beetje technisch inzicht prima zelf te installeren. Maar ik hou ook Marktplaats in de gaten voor tweedehands Climarads.

Interpolis, glashelder!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:30
@Gerbenvl ook Wasco kan de ventilatie units niet bestellen bij ClimaRad (wel de filters e.d.).

Ik heb inmiddels ook via een installateur besteld (rechtstreeks van ClimaRad). Als je weet welke unit(s) je wilt, dan zorgt ClimaRad voor een offerte inclusief de benodigde accessoires zoals muurdoorvoeren. Dus dat scheelt, al kan/zal je zelf eventueel nog de keuze moeten maken voor het type muurdoorvoer en rooster.

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 10:04
Gerbenvl schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:31:
[...]

[...]

Alleen Wasco levert dacht ik. Maar alle installateurs kunnen rechtstreeks bestellen.

Voor in het zuiden (midden west Brabant) had ik een aantal installateurs van Climarad gehad. Maar daarvan wilde er niet eens iemand langs komen of een offerte maken. Allemaal te druk met hun bestaande vaste klanten kring.

Uiteindelijk plaatst mijn vaste installateur. Geen Climarad ervaring, dus zelf even moeten uitzoeken welke unit ed. Maar plaatsen zelf is verder niet spannend dus wilde ze wel doen.
Bedankt. Ik ervaar hetzelfde. ik heb een lijst van installateurs in Limburg gekregen van Climarad, maar ze reageren alledrie niet. Even geduld hebben en anders een alternatief zoeken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gerbenvl
Gerbenvl schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:59:
[...]
Volledig na-geïsoleerd Jaren 70 huis en wil richting warmtepomp met laag temperatuur verwarming (LTV).
In najaar HR++ glas waarbij de ventilatie roosters weg gaan. Centrale WTW bijna niet uitvoerbaar in mijn huis. Woonkamer met open keuken is ongeveer 63m2. Vrij rustige omgeving, dus boven met ramen open slapen prima. Zoek alleen iets voor woonkamer. Zijn met 4 personen.
Kogel door de kerk bij mij: er komt een Climarad Vita.

Waarom andere opties zijn afgevallen
  • Brink air 70: volgens Brink 2 units nodig voor mijn situatie. Onhandig te plaatsen en vrij grote gaten. 2 units werd me ook te duur.
  • Fresh-R: ik weet niet waarom maar ik blijf twijfels houden. Bedrijf komt allemaal wat onhandig over (site en telefonisch contact). Locatie waar ik zou moeten installeren in mijn geval ook niet ideaal.
  • Jaga Oxygen2: duur en geen WTW
  • Één gats units die periodiek de luchtstroom omdraaien (zoals de suedwind ambientika) laten afvallen vanwege het geluid en beperkte capaciteit net als @wheli
  • Roosters met CO2 gestuurde mechanische afzuiging: veel goedkoper zeker als je zelf installeert. Maar netto denk ik niet als je 18 jaar gasverlies gaat meerekenen.
Waarom wel de Climarad
1 125m3 unit zou genoeg moeten zijn volgens Climarad voor mijn situatie. Mijn jaren 70 huis is toch niet volledig kierdicht.

CO2 loopt afgelopen maanden al bijna nooit op boven de 1200 met de huidige roosters op gesloten stand. Maar goed deur staat nog vaak open en straks gaan de roosters er helemaal uit, komt er HR++ glas ipv dubbel, worden de kozijnen aan de zijkant nog afgekit en komt er nog een lamellen rooster of iets anders wat beter sluit (iemand tips?) op de huidige afzuigkap afvoer. CO2 zal in de winter dan toch wel gaan oplopen.

De Vita is laag (maar 52cm hoog nodig) en kan daardoor op een ideale locatie onder het raam aan de straatkant van de woonkamer. Met de waal doorvoeren zal het buiten allemaal best redelijk eruit zien. Bestaande radiator gaat dan weg, met warmtepomp op komst mooi meegenomen dat de Vita ook een LTV convector is.

Ding is wel duur, 3700 inc btw met de roosters, doorvoeren en een extra fan cassette er bij. Dus ben toch maar eens in Oldenzaal gaan kijken voordat ik dat uit ging geven. Woonwijzer winkels hadden niks van Climarad staan of stond niet aangesloten in een hoekje (Rotterdam). Unit in Oldenzaal zag er goed uit en niet gek veel lawaai, bedrijf verder erg vriendelijk, behulpzaam en komt professioneel over.

Wat dingen die ik nog heb besproken die ik verder elders lastig kon vinden:
  • 1 unit is normaal genoeg. Ook al is de woonkamer wat langer (meter of 12 bij mij). CO2 zal zich toch wat verspreiden.
  • Bij mij staat er een bank recht voor de unit. Maar er zit 15 cm onder de bank. Zou ook geen probleem zijn, unit zuigt van onder aan en blaast omhoog uit.
  • Ook onder vriespunt draait hij gewoon door. WTW condenseert niet.
  • Radiator folie geen nut op de Vita. Blaast naar boven uit.
  • Unit start vanaf 800 PPM CO2. Normaal was dit vanaf 1200. Maar hebben ze blijkbaar verlaagd omdat het meetpunt vaak ergens achter zit.
  • Apparaat gaat ongeveer 18 jaar mee bij normaal gebruik
Installateur vinden was moeilijk zoals ik al in de vorige post al zei. Gelukkig hebben we een vaste installateur waar we al even klant zijn die dit nu doet. Ik betaal nu de adviesprijzen van de Climarad prijslijst met daar boven op ongeveer 270 euro voor de installatie. De Vita is wel wat meer werk omdat hij ook aan het CV systeem moet worden aangesloten. Voor een dergelijk duur apparaat betaal ik dan liever wat aan de installateur als dat ik geen garantie zou hebben.

Levertijd top. De Vita is nieuw en was gewoon op voorraad bij Climarad. Over twee weken wordt hij geplaatst.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiro150MM
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-12-2022
Rveld schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:58:
[...]

Ik ben inmiddels zover dat de ventilatie branche gerund wordt door cowboys met ontzettend hoge rendementen. Nogmaals ik ben niet vies van dat mensen verdienen maar het mag allemaal wel wat proportioneler.
Cowboys is toch wel wat denigrerend :)
Noem het dan professionals met ontzettend hoge rendementen.

Aan de offertestijl te zien weet ik precies wie de offerte opgesteld heeft een ook van welk bedrijf.

Als je het boren van de gaten te duur vindt laat je dit gedeelte toch door een andere partij doen?

In principe wordt er verder €1400 aan installatiekosten gerekend voor één dag twee monteurs door dit bedrijf, redelijk marktconform lijkt mij.

Zelf een enkele decentrale WTW installeren is prima te doen als je de spullen hebt en handig bent. Als je een volledig Climarad ventilatiesysteem met S-fans, afzuiging en decentrale WTW(s) wilt zou ik toch adviseren dit door een installateur te laten doen die dagelijks Climarad installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:39
TheIbex schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:41:
[...]

Dit is niet waar dit topic over gaat, dit zijn centrale WTW's. Het is opzich een prima overzicht, maar het past beter in dit topic: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Heeft iemand ervaring met de Blauberg Freshbox 100? Ik was eerst gecharmeerd van de Ambientika's. Maar nu ik een 70 seconden wisselend exemplaar in werking heb gehoord, ben ik toch iets minder enthousiast geworden, en kijk ik liever naar een unit met een continue tegenstroom. Climarad (nieuw) is me te duur, en die Freshbox lijkt met een beetje technisch inzicht prima zelf te installeren. Maar ik hou ook Marktplaats in de gaten voor tweedehands Climarads.
Ik zit met hetzelfde, en ook de freshbox gezien tijdens de speurtocht op internet.
Benieuwd of er mensen zijn met ervaring met deze installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rveld
  • Laatst online: 31-12-2022
Spiro150MM schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:19:
[...]

Cowboys is toch wel wat denigrerend :)
Noem het dan professionals met ontzettend hoge rendementen.

Aan de offertestijl te zien weet ik precies wie de offerte opgesteld heeft een ook van welk bedrijf.

Als je het boren van de gaten te duur vindt laat je dit gedeelte toch door een andere partij doen?

In principe wordt er verder €1400 aan installatiekosten gerekend voor één dag twee monteurs door dit bedrijf, redelijk marktconform lijkt mij.

Zelf een enkele decentrale WTW installeren is prima te doen als je de spullen hebt en handig bent. Als je een volledig Climarad ventilatiesysteem met S-fans, afzuiging en decentrale WTW(s) wilt zou ik toch adviseren dit door een installateur te laten doen die dagelijks Climarad installeert.
1.400 per monteur en 200 per boorgat. Dus samen 4.000 voor deze installatiekosten. Betwijfel of ze er een dag mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rveld
  • Laatst online: 31-12-2022
Gerbenvl schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:29:
[...]

Kogel door de kerk bij mij: er komt een Climarad Vita.

Waarom andere opties zijn afgevallen
  • Brink air 70: volgens Brink 2 units nodig voor mijn situatie. Onhandig te plaatsen en vrij grote gaten. 2 units werd me ook te duur.
  • Fresh-R: ik weet niet waarom maar ik blijf twijfels houden. Bedrijf komt allemaal wat onhandig over (site en telefonisch contact). Locatie waar ik zou moeten installeren in mijn geval ook niet ideaal.
  • Jaga Oxygen2: duur en geen WTW
  • Één gats units die periodiek de luchtstroom omdraaien (zoals de suedwind ambientika) laten afvallen vanwege het geluid en beperkte capaciteit net als @wheli
  • Roosters met CO2 gestuurde mechanische afzuiging: veel goedkoper zeker als je zelf installeert. Maar netto denk ik niet als je 18 jaar gasverlies gaat meerekenen.
Waarom wel de Climarad
1 125m3 unit zou genoeg moeten zijn volgens Climarad voor mijn situatie. Mijn jaren 70 huis is toch niet volledig kierdicht.

CO2 loopt afgelopen maanden al bijna nooit op boven de 1200 met de huidige roosters op gesloten stand. Maar goed deur staat nog vaak open en straks gaan de roosters er helemaal uit, komt er HR++ glas ipv dubbel, worden de kozijnen aan de zijkant nog afgekit en komt er nog een lamellen rooster of iets anders wat beter sluit (iemand tips?) op de huidige afzuigkap afvoer. CO2 zal in de winter dan toch wel gaan oplopen.

De Vita is laag (maar 52cm hoog nodig) en kan daardoor op een ideale locatie onder het raam aan de straatkant van de woonkamer. Met de waal doorvoeren zal het buiten allemaal best redelijk eruit zien. Bestaande radiator gaat dan weg, met warmtepomp op komst mooi meegenomen dat de Vita ook een LTV convector is.

Ding is wel duur, 3700 inc btw met de roosters, doorvoeren en een extra fan cassette er bij. Dus ben toch maar eens in Oldenzaal gaan kijken voordat ik dat uit ging geven. Woonwijzer winkels hadden niks van Climarad staan of stond niet aangesloten in een hoekje (Rotterdam). Unit in Oldenzaal zag er goed uit en niet gek veel lawaai, bedrijf verder erg vriendelijk, behulpzaam en komt professioneel over.

Wat dingen die ik nog heb besproken die ik verder elders lastig kon vinden:
  • 1 unit is normaal genoeg. Ook al is de woonkamer wat langer (meter of 12 bij mij). CO2 zal zich toch wat verspreiden.
  • Bij mij staat er een bank recht voor de unit. Maar er zit 15 cm onder de bank. Zou ook geen probleem zijn, unit zuigt van onder aan en blaast omhoog uit.
  • Ook onder vriespunt draait hij gewoon door. WTW condenseert niet.
  • Radiator folie geen nut op de Vita. Blaast naar boven uit.
  • Unit start vanaf 800 PPM CO2. Normaal was dit vanaf 1200. Maar hebben ze blijkbaar verlaagd omdat het meetpunt vaak ergens achter zit.
  • Apparaat gaat ongeveer 18 jaar mee bij normaal gebruik
Installateur vinden was moeilijk zoals ik al in de vorige post al zei. Gelukkig hebben we een vaste installateur waar we al even klant zijn die dit nu doet. Ik betaal nu de adviesprijzen van de Climarad prijslijst met daar boven op ongeveer 270 euro voor de installatie. De Vita is wel wat meer werk omdat hij ook aan het CV systeem moet worden aangesloten. Voor een dergelijk duur apparaat betaal ik dan liever wat aan de installateur als dat ik geen garantie zou hebben.

Levertijd top. De Vita is nieuw en was gewoon op voorraad bij Climarad. Over twee weken wordt hij geplaatst.
toon volledige bericht
Voor 270 per installatie met uitzondering dan van degene met wtw en verwarming als die iets hogere installatiekosten zou hebben dan zou ik zo tekenen! Hier is dat dus 200 per gat en om nabij 500-600 voor de installatiekosten er boven op.

• Gerbenvl
Rveld schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:56:
[...]

Voor 270 per installatie met uitzondering dan van degene met wtw en verwarming als die iets hogere installatiekosten zou hebben dan zou ik zo tekenen! Hier is dat dus 200 per gat en om nabij 500-600 voor de installatiekosten er boven op.
Bij mij hoeft er niet speciaal een betonboorder te komen. Misschien maakt het dat goedkoper. Buiten ga ik voor de waaluitgang. Binnen is volgens vrij zacht bij mij (B2 blok?). Denk dat de installateur er vanuit gaat dat hij die 2x 110mm gewoon zelf droog kan boren.

Gok dat er wel wat marge op de Climarad advies prijzen zit? Dus mijn installateur zal vast wat meer verdienen dan de 270.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
Nou, een installateur wil dat ik eerst 280€ betaal om een offerte uit te brengen voor een enkel climarad systeem….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
En dat bedrag krijg je dan hopelijk terug als je de offerte accepteert?

Als je configuratie niet al te ingewikkeld is kun je via de Climarad prijslijst een idee krijgen van de hardware kosten. Reken dan ook de muurdoorvoeren en roosters. En misschien als indicatie €500 installatiekosten per grote ventilatieunit zoals een Sensa of Ventura.

Dan heb je in ieder geval al een idee of een offerte aanvragen zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
Ja de prijs zou ik prima vinden, gaat me meer om het principe. Als ik eenmaal de 280€ heb betaald kunnen ze in principe alles offreren wat ze willen…
Prima dat ze het druk hebben, maar ze zijn echt niet 280€ aan kosten kwijt voor een simpele offerte.

• Franciesco
Nee, dat is bij een enkele Climarad zeker waar.
In de regio van Zwolle weet ik nog een installateur die (tot voor kort) kosteloos een offerte maakte, maar ik weet niet of dat enigszins bij jou in de buurt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 14:29
DaDude schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:46:
Nou, een installateur wil dat ik eerst 280€ betaal om een offerte uit te brengen voor een enkel climarad systeem….
Dat is eigenlijk best wel bot. Ik zou zeggen dat hij alleen een offerte mag uitbrengen zonder dat je daarvoor moet betalen, m.a.w. voor het geven van het verzoek om een offerte dit bedrag expliciet weigeren.

Van Consuwijzer:

Moet ik betalen voor een offerte?
U hoeft niet te betalen voor een offerte. Behalve als de ondernemer van tevoren heeft gezegd dat dat wel moet. Bijvoorbeeld als er bij de offerte ook tekeningen zitten. Als u dan betaalt voor de offerte, mag u de tekeningen houden.

Had u niet afgesproken dat u zou betalen voor de offerte? Maar krijgt u toch een rekening? Gebruik dan onze voorbeeldbrief:

https://www.consuwijzer.n...met-rekening-voor-offerte

[ Voor 4% gewijzigd door zuma op 21-09-2022 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 13:12
YouTube: Warmte terugwinning met zelfbouw warmtewisselaar

Interessant DIY filmpje. Iets soortgelijks ga ik zelf (proberen) te maken, het idee is de 2 inlaten & uitlaten via T-stukken, in een box van MDF. Die box volstoppen met glaswol, de warmtewisselaar erin, en dan inbouwen op de plaats van een klapraampje* van 75 x 35cm.

Boodschappenlijstje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3lRENh5JeQ_od1sR6fTJ3JqGAc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dlSam3k1BQ2z7K09SfdFpVLU.png?f=fotoalbum_large

*: Kozijn wordt hopelijk volgend jaar vervangen voor kunststof - en er zit nu nog enkel glas in. Anders weet ik niet of ik het zo zou oplossen.

[ Voor 201% gewijzigd door RzrBck op 23-09-2022 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
zuma schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:01:
[...]

Dat is eigenlijk best wel bot. Ik zou zeggen dat hij alleen een offerte mag uitbrengen zonder dat je daarvoor moet betalen, m.a.w. voor het geven van het verzoek om een offerte dit bedrag expliciet weigeren.
Eens. Installateurs zijn wel druk en hebben soms zelfs klanten stops. Je kan weigeren of in overleg dat voor offerte betalen nergens op slaat, maar als je pech hebt maakt dan komt hij/zij niet meer omdat er toch werk genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

RzrBck schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:43:
YouTube: Warmte terugwinning met zelfbouw warmtewisselaar
Interessant DIY filmpje. Iets soortgelijks ga ik zelf (proberen) te maken, het idee is de 2 inlaten & uitlaten via T-stukken, in een box van MDF. Die box volstoppen met glaswol, de warmtewisselaar erin, en dan inbouwen op de plaats van een klapraampje* van 75 x 35cm.
Leuk! Iets om het achterhoofd te houden.
Ik mis wel minimaal 3 zaken:
  • Geen geïsoleerde buizen om de warme lucht naar beneden te blazen.
  • En de gebruikte ventilator die lijkt me een oude Flakt met voor deze tijd niet zuinige AC-motor...voor weinig geld op MP gekocht toch? Hier moet je een moderne DC motor gebruiken, zonde van die extra verloren AC-motor energie
  • Er is geen enkele onderbouwing hoeveel gas er nu bespaard wordt oid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RzrBck
route99 schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:54:
[...]
Leuk! Iets om het achterhoofd te houden.
Ik mis wel minimaal 3 zaken:
  • Geen geïsoleerde buizen om de warme lucht naar beneden te blazen.
  • En de gebruikte ventilator die lijkt me een oude Flakt met voor deze tijd niet zuinige AC-motor...voor weinig geld op MP gekocht toch? Hier moet je een moderne DC motor gebruiken, zonde van die extra verloren AC-motor energie
  • Er is geen enkele onderbouwing hoeveel gas er nu bespaard wordt oid.
Wat je zegt ben ik het volledig mee eens. Ik heb er zelf meer de inspiratie voor het systeem uitgehaald.
Mijn beweegredenen om dit te doen:
  • Ik heb met de sensirion CO2 meter gezien, dat zodra de slaapkamerdeur dichtgaat, het een straffe lijn omhoog is richting de 2000ppm,
  • Ik woon aan een drukke weg, een klapraampje open doen is veel geluidsoverlast
  • Het principe van warmteterugwinning leek me leuk om uit te proberen, wat ik dan mee pak aan recuperatie is mooie winst & een stukje comfort. Of het qua kosten/besparing uit kan, is dus mede door bovenstaande punten ook minder van belang
Versie 1 is klaar (niet mooi, en ook nog niet helemaal operationeel):

Principe: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maoDcYKuc9QKn-SBbl3ZThWOsyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S79kKq1UX2FZSzw4Qoxqwfd2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmqDqAzy8Udc82yvw80bIWgt02E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMBXbnt5O1jV3L46RVeGY35s.jpg?f=fotoalbum_large

Klein drainage "gaatje": zo kan condensvocht via de luchtinlaat er makkelijk uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/px5mW5hZd3vuT51FGMBKfP3b104=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lWRlVvcJQqrhMkjQ8eZiBAD.jpg?f=fotoalbum_large

En de locatie waar die ingebouwd zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soqsYSBPDhk5dIdGPw27P1ijZbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oz5qYgbc2G5A2eXgNe3Hcpgl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qO990yNTzbxgZ7dcRY7ZwNdnXRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7q9f7o0NLQCv8Fcxjc8TQYg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had nog een paar 120mm arctic PC fan's liggen - maar die hebben te weinig druk om een deuk in het figuurlijke paktje boter te slaan.

Dus daar moet ik nog iets op verzinnen.
Heb hier nog een Cata X-Mart WC-ventilator liggen, alleen is die me te luid. Heb van de oosterse vrienden een 220v AC-regulator besteld (link), kijken of ik 'm zo kan bijstellen.

Dan rest de vraag: op zowel aan- als afvoer een ventilator, of is het voldoende om alleen een van de twee actief te sturen om via overdruk/onderdruk de luchtstroom op gang te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@RzrBck Leuk om te zien. Houd ons op de hoogte.
Wat me opvalt: Die alu buisjes lijk zo kort, die waren toch langer in het filmpje???
En: 220v AC-regulator ??? Ik zou echt voor een (2e hands) DC motor gaan waarvan je weet dat ie zuinig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RzrBck
route99 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:50:
@RzrBck Leuk om te zien. Houd ons op de hoogte.
Wat me opvalt: Die alu buisjes lijk zo kort, die waren toch langer in het filmpje???
En: 220v AC-regulator ??? Ik zou echt voor een (2e hands) DC motor gaan waarvan je weet dat ie zuinig is.
Dit model heeft als spec 15watt. Ik wil hem slim schakelen via home-assistant, dus denk dat dat qua verbruik mee zal vallen.

Verder: de buisjes zijn ~50cm. In het filmpje had hij het over 3 stuks uit 2.10m = 70cm?
Maar ik ben qua ruimte wat beperkt door de afmeting van het raam/de box waar die in past.

Als het even kan, wil ik nog een temperatuur sensortje bij de inlaat & uitlaat hangen, kijken wat de delta is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ok, das een stuk minder.

Ik heb de Itho-daalderop DC en dan de S-versie en die is ook heel stil ~20dB lage stand.
https://ithodaalderop.com...%20CVE-S%20ECO%20(nl).pdf

Op MP staat er een, maar geen S zo te zien:
https://www.marktplaats.n...-daalderop-cve-eco-rft-sp

Vond per toeval zijn inspiratie bron... die Rus,
YouTube: DIY Heat Recovery Ventilator for 77💲. Improved Version Heat Exchanger!

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 25-09-2022 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slo35
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-02 09:43
Ik ben nu al een tijdje mee aan het lezen in dit topic en ik wil jullie deze niet onthouden,de blauberg freshbox 200. https://blaubergventilato...ies/freshbox-200-erv-wifi

Enige jammere, aansluiting is voor dit debiet maar 100 mm en vooral in Rusland te koop???

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@RzrBck jouw T-stukken zitten anders, hoe houd je de luchtstromen gescheiden?
Doet trouwens erg denken aan de S&P Ecoroom Heatsava serie https://www.solerpalau.co...-units-ecoroom-942-serie/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:01
Nu de buren de houtkachel al weer regelmatig opstoken merk ik dat de Climarad behoorlijk wat vieze rook naar binnen zuigt. Weet iemand of je ook een extra filter oid kan toevoegen om dit te voorkomen? Anders wordt het wat deze winter :s

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
wheli schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:09:
Nu de buren de houtkachel al weer regelmatig opstoken merk ik dat de Climarad behoorlijk wat vieze rook naar binnen zuigt. Weet iemand of je ook een extra filter oid kan toevoegen om dit te voorkomen? Anders wordt het wat deze winter :s
Houtkachel er uit, zuinige L/L warmtepomp (Airco) terug.

Stank van houtrook is Niet te voorkomen, mocht je buren hebben die hebben er meestal nog meer last van.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Stef87 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:23:
[...]

Houtkachel er uit, zuinige L/L warmtepomp (Airco) terug.

Stank van houtrook is Niet te voorkomen, mocht je buren hebben die hebben er meestal nog meer last van.
Ik snap je antwoord niet.
@wheli zegt toch dat de buren een houtkachel hebben?

Ben ook wel benieuwd of je die stankoverlast van buren kunt voorkomen met een filter.

• Franciesco
@wheli In de webshop van Climarad zijn alleen de reguliere filters te vinden. Dus ik vrees dat er niks extra's te krijgen is. Maar wellicht kun je contact met Climarad opnemen?
Eigenlijk zou je verwachten dat de aanvoerfilters van de Sensa (die je dacht ik hebt) ook wel het e.e.a. moeten tegenhouden. Heb je deze filters als eens bekeken (zie onderhoudsinstructies in de download sectie van Climarad)?

Een optie is misschien een third party filter achter het muurrooster plaatsten. al zul je dan denk ik goed moeten weten wat daarvan het effect is op de flow van de luchtaanvoer.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Franciesco schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:38:

Een optie is misschien een third party filter achter het muurrooster plaatsten. al zul je dan denk ik goed moeten weten wat daarvan het effect is op de flow van de luchtaanvoer.
Dat laatste zal denk ik het grootste probleem zijn.
Als je gaat zoeken naar geurfilters, kom je al snel op allerhande sites van growshops terecht.
Daar is geur-preventie zeer belangrijk.
Ze gebruiken koolstoffilters, maar het lijkt me dat die flow flink zullen doen afnemen.
Ook worden ozon-apparaten gebruikt die ze in de leiding aanbrengen.

Dat dit laatste werkt, is een gegeven, maar geen idee wat het met je installatie doet.
Want het kan volgens mij metaal aantasten.

In hotels laten ze bijvoorbeeld in een kamer waar bijvoorbeeld heftig gerookt is of een penetrante geur hangt, een ozonapparaat een uurtje draaien.

• wheli
Ik zal ze eens een berichtje sturen. Het gaat inderdaad om de houtkachel van de buren, van die van mijzelf heb ik geen last xD (monoblock in bestelling staan hoor, wees gerust).

[ Voor 16% gewijzigd door wheli op 29-09-2022 14:29 ]

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:06
Heeft iemand nog goeie ideeën of ervaringen met een vergelijkbare situatie? Ik zou graag een wtw oplossing vinden maar ik denk niet dat het realistisch is om te realiseren.

Ik ben op zoek naar een actieve ventilatie oplossing in onze woonkamer die stuurt op Co2 waarde in de woonkamer. Ook wil ik een afzuiging op het beneden toilet. Op dit moment hebben we via de hal bij de voordeur een ventilatierooster.

De ventilatieroosters van de ramen in de woonkamer hebben we weggehaald omdat die slecht werkten op het moment dat ze nodig waren (geen wind wanneer je dat wilt). In plaats daarvan wil ik een actieve ventilator die aan gaat als het nodig is (op basis van Co2 niveau). Ik weet alleen nog niet welke combinatie de beste optie is.

Het decentrale wtw principe vind ik mooi maar heb ik geen ruimte voor een grote kast zoals de Climarad Ventura. De enkele buis wtw ventilatoren denk ik dat het omkeren van het geluid storend gaat zijn maar heb ik geen ervaring mee.

De optie die ik nu overweeg is een Climarad s fan om lucht in te blazen indien nodig via de Co2 sensor. Die lucht zou dan via een extra ontluchtingsrooster in de keuken (extra te maken) afgevoerd worden. Daarnaast zou ik een Climarad t fan op het toilet doen om af te zuigen als er iemand gebruik maakt van het toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Kan je een kaartje maken van je situatie, oppervlakte en misschien wat fotos van de muren?
De kleinste wtw met 2 buizen is de Fresh-R volgens mij. Verder zou je naar de bv de ambientika's kunnen kijken. Je eigen voorstel heeft helemaal geen wtw nu, eigenlijk alleen wat CO2 sturing. Ik denk dat het ook onvoldoende volume zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Seroendeng je kunt ook eens kijken naar de Freshbox modellen van Blauberg. Ik geloof niet dat er al ervaring met deze is binnen dit topic, maar het merk/de modellen zijn al wel een paar keer langs gekomen als mogelijke opties en er zijn ook relatief compacte varianten beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
Slo35 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:38:
Ik ben nu al een tijdje mee aan het lezen in dit topic en ik wil jullie deze niet onthouden,de blauberg freshbox 200. https://blaubergventilato...ies/freshbox-200-erv-wifi

Enige jammere, aansluiting is voor dit debiet maar 100 mm en vooral in Rusland te koop???
Ik zit ook naar deze apparaten te kijken inderdaad, maar dan naar de 100 versie (niet zo'n groot huis, woonkamer is 35m2)

Zeker in combinatie met dit kitje

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Vreemd toch eigenlijk? Je Climarad aanvoer zit vrij laag bij de grond op de begane grond? Rookkanaal van de buren zou toch vrij hoog moeten zitten? Of zakt die rooklucht zo laag naar de grond dan toch?

De Fresh-R heeft wel een ultrafijnstof filter mogelijkheid begreep ik ooit per mail:

"De Fresh-r Premium. Deze heeft dezelfde functionaliteiten én het hele apparaat, ook binnenin, heeft een witte poedercoat laag in RAL 9010 en een ePM10-50 filter dat zorgt dat pollen en kleine stofdeeltjes van buiten uitgefilterd worden.

Daarnaast kunnen de Demand en de Premium uitgerust worden met een ePM1-70 filter dat zorgt dat ook ultrafijnstofdeeltjes van verkeer, industrie en open haarden uit de buitenlucht gefilterd worden. Deze filter kan ook uitgerust worden met sensoren die inzicht geven in de fijnstofniveaus of die zorgen dat de Fresh-r meer gaat ventileren wanneer het ultrafijnstofniveau in het huis oploopt, bv. door koken en bakken, kaarsen, haardvuur of stofzuigen.
"

Benieuwd of Climarad ook dat soort filters heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56
Seroendeng schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:04:
Heeft iemand nog goeie ideeën of ervaringen met een vergelijkbare situatie? Ik zou graag een wtw oplossing vinden maar ik denk niet dat het realistisch is om te realiseren.

Ik ben op zoek naar een actieve ventilatie oplossing in onze woonkamer die stuurt op Co2 waarde in de woonkamer. Ook wil ik een afzuiging op het beneden toilet. Op dit moment hebben we via de hal bij de voordeur een ventilatierooster.

De ventilatieroosters van de ramen in de woonkamer hebben we weggehaald omdat die slecht werkten op het moment dat ze nodig waren (geen wind wanneer je dat wilt). In plaats daarvan wil ik een actieve ventilator die aan gaat als het nodig is (op basis van Co2 niveau). Ik weet alleen nog niet welke combinatie de beste optie is.

Het decentrale wtw principe vind ik mooi maar heb ik geen ruimte voor een grote kast zoals de Climarad Ventura. De enkele buis wtw ventilatoren denk ik dat het omkeren van het geluid storend gaat zijn maar heb ik geen ervaring mee.

De optie die ik nu overweeg is een Climarad s fan om lucht in te blazen indien nodig via de Co2 sensor. Die lucht zou dan via een extra ontluchtingsrooster in de keuken (extra te maken) afgevoerd worden. Daarnaast zou ik een Climarad t fan op het toilet doen om af te zuigen als er iemand gebruik maakt van het toilet.
toon volledige bericht
Volgens mij gebruiken de Brink Air 70 en de Zehnder ComfoAir 70 wel een enkele buis, maar gaan er twee gescheiden luchtstromen tegelijkertijd doorheen. Dus geen omkerende ventilatoren. De Zehnder is met Co2 sensor uit te breiden.
De Climarad heeft geen filter voor geur. Daar heb je koolstoffilters voor nodig. Had deze vraag namelijk al een keer gesteld aan Climarad zelf:
"Dank voor uw mail en interesse.
Helaas filtert de ClimaRad niet op geur, daarvoor zou je actieve koolstoffilters nodig moeten hebben. Helaas beschikken wij niet over dit type filter. De ClimaRad filtert wel op fijnstof en pollen.
Hiermee hopen wij u voldoende te hebben geïnformeerd."

Heb zelf ook behoorlijk last van houtstook in mijn straat. Ik denk dat je wel een onderscheid moet maken tussen fijnstoffilters en koolstoffilters. Zover ik weet filtert deze laatste alleen (houtstook)geurtjes.

[ Voor 23% gewijzigd door Vimana op 03-10-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
Ik heb er lang naar gezocht maar een betaalbare optie is er niet.
Ik ga gewoon roosters in het glas laten plaatsen zodat ik kan ventileren wanneer nodig.
Het is heel leuk bedacht maar voor deze prijzen niet leuk meer voor erbij.

Daarbij is een nadeel dat de buren stoken op hout en de andere op pellets, ik kan bij zelf ventileren door roosters rekening houden met het stook gedrag van de buren. Dus ventileren wanneer de wind goed staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Een decentrale WTW unit kun je toch ook tijdelijk uitzetten als dit nodig is ivm rookluchten buiten @sjurres?

Het probleem van roosters is dat je afhankelijk van de windkracht en richting vaak te weinig of te veel ventileert. Tenminste: zo heb ik het ervaren: is er veel wind dan komt er behoorlijk wat (koude) lucht naar binnen. Maar staat er amper wind, dan is er ook nauwelijks to geen ventilatie.

Dat gezegd hebbende: decentrale wtw is inderdaad vaak kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 16:22
Iemand die de ambientika's al in pair gezet heeft? Ik dacht dat ik hier gelezen had dat die dan niet om de 90 seconden van richting wisselen. Heb ik dit fout begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:04
crazyheinz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:47:
Iemand die de ambientika's al in pair gezet heeft? Ik dacht dat ik hier gelezen had dat die dan niet om de 90 seconden van richting wisselen. Heb ik dit fout begrepen?
Maar dan zou je de warmteterugwinning aardig teniet doen, toch? Het idee is juist dat die warmtewisselaar opwarmt bij het afzuigen van de lucht uit de ruimte en die warmte gebruikt bij het inblazen van verse lucht. Als je die omkeer niet hebt om de 90 seconden dan mis je dat. In de zomer kan dat overigens wel nuttig zijn en zo heb ik ze ook gebruikt. Allebei op afzuigen of inblazen afhankelijk van de buiten temp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyheinz
vinom schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:50:
[...]

Maar dan zou je de warmteterugwinning aardig teniet doen, toch? Het idee is juist dat die warmtewisselaar opwarmt bij het afzuigen van de lucht uit de ruimte en die warmte gebruikt bij het inblazen van verse lucht. Als je die omkeer niet hebt om de 90 seconden dan mis je dat. In de zomer kan dat overigens wel nuttig zijn en zo heb ik ze ook gebruikt. Allebei op afzuigen of inblazen afhankelijk van de buiten temp.
Vroeg me inderdaad al af hoe dit dan zou werken. Eigenlijk wel vervelend, maakt best wat geluid op auto stand vind ik. In de slaapkamer moeten we nog apart white noise aanzetten om het omwisselen van de unit te maskeren, vind dit erg storend. Heb hier nu 2 units in de living tegenover elkaar met een afstand van 12 meter tussen + fresh-r, en dan 1 unit per slaapkamer maar begin nu toch af te vragen of ik niet voor een ander systeem had moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
crazyheinz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Vroeg me inderdaad al af hoe dit dan zou werken. Eigenlijk wel vervelend, maakt best wat geluid op auto stand vind ik. In de slaapkamer moeten we nog apart white noise aanzetten om het omwisselen van de unit te maskeren, vind dit erg storend. Heb hier nu 2 units in de living tegenover elkaar met een afstand van 12 meter tussen + fresh-r, en dan 1 unit per slaapkamer maar begin nu toch af te vragen of ik niet voor een ander systeem had moeten gaan.
Welke units heb je dan precies? Omdat je eerder Ambientika noemde en hier Fresh-R. Ik heb twee Ambientika's in de woonkamer hangen en het geluid went wel en ik vermoed als volgende week de lucht/lucht WP aangaat dat het geluid van de WTW gaat wegvallen en dat ik er helemaal geen last meer van heb. Op de slaapkamer zou ik het ook niet aandurven, omdat het daar vaak heel stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
vinom schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:51:
[...]

Welke units heb je dan precies? Omdat je eerder Ambientika noemde en hier Fresh-R. Ik heb twee Ambientika's in de woonkamer hangen en het geluid went wel en ik vermoed als volgende week de lucht/lucht WP aangaat dat het geluid van de WTW gaat wegvallen en dat ik er helemaal geen last meer van heb. Op de slaapkamer zou ik het ook niet aandurven, omdat het daar vaak heel stil is.
2 ambientika's wifi+ in de living/keuken en een fresh-r. Deze zomer eerst de fresh-r geplaatst, maar het is 1 van de eerste 10 die er gemaakt werden en heeft nog geen bypass, daarom had ik in de zomer een ambientika bijgeplaatst om koudere nachtlucht binnen te trekken wanneer het binnen heel warm werd.
Daarna nog een extra ambientika bijgeplaatst om tegenover elkaar te zetten want ik merkte dat fresh-r en de enkele ambientika niet genoeg waren om de co2 onder de 800 te houden. We zijn bijna altijd met 3 personen in de living gedurende het grootste deel van de dag, volume van 150 kubieke meter.

Als je rekent dat je eigenlijk 30-60m3 moet verversen per persoon kom je niet ver met een fresh-r, want die kan op max stand maar 75m3 verversen. 1 ambientika doet op max stand 60m3, dus denk dat we nu wel goed zitten met bijna 200m3 max ververscapactiteit in onze living en keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Heb er 5. Staan op wtw stand op de langzaamste ventilatie stand. Is niet perfect, maar goed genoeg. (Max piek met hele dag thuis is kort 1200ppm, gemiddeld 700-900)

De auto functie is te opvallend en unit blaast dan te hard. In de slaapkamer gaat zolang het niet vriest ook raam Op de kiepstand.

Eigenlijk zou ik nog stukjes onder deuren moeten afzagen, zodat er tussen de kamers makkelijker lucht kan worden getrokken door de WTW’s (door laminaat over tegels, sluit de deur strak af en kan er weinig lucht onderdoor)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
Franciesco schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:04:
Een decentrale WTW unit kun je toch ook tijdelijk uitzetten als dit nodig is ivm rookluchten buiten @sjurres?

Het probleem van roosters is dat je afhankelijk van de windkracht en richting vaak te weinig of te veel ventileert. Tenminste: zo heb ik het ervaren: is er veel wind dan komt er behoorlijk wat (koude) lucht naar binnen. Maar staat er amper wind, dan is er ook nauwelijks to geen ventilatie.

Dat gezegd hebbende: decentrale wtw is inderdaad vaak kostbaar.
Helemaal mee eens!
Het is vooral het stuk betaalbaar. Ik ben gerust bereid om geld in mijn huis te stoppen maar de prijzen die hier voorbij komen gaat me gewoon te ver, voor een unit die geluid in en uitblaast.

Blauberg freshbox 1000 zit je op 1500 en dan moet ie nog geplaatst worden. Om climarad maar helemaal niet te benoemen.

Wellicht in de toekomst, maar voor nu houdt het op. Blijf het topic wel in de gaten houden, wellicht komen er in de toekomst interessantere opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-11-2023
Bedoel met in pair dat ze zijn gekoppeld en in fase of uit fase werken? Ik heb dat gedaan en ze blijven dan wisselen. Je kan ze ook op continue zetten, maar dan heb je geen WTW zoals al genoemd werd in eerdere reacties.
Mijn paar is wireless maar het onderling contact gaat soms mis. De slave unit gaat dan steeds zichzelf uit en aan zetten. Nu werken ze onafhankelijk en ik merk geen verschil in CO2 metingen. Op de grafiek van de CO2 meter zie ik nog steeds hetzelfde patroon van afvoer en aanvoer van lucht.
Nog steeds tevreden met de Ambientika's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
Wout Moerman schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:32:
[...]

Bedoel met in pair dat ze zijn gekoppeld en in fase of uit fase werken? Ik heb dat gedaan en ze blijven dan wisselen. Je kan ze ook op continue zetten, maar dan heb je geen WTW zoals al genoemd werd in eerdere reacties.
Mijn paar is wireless maar het onderling contact gaat soms mis. De slave unit gaat dan steeds zichzelf uit en aan zetten. Nu werken ze onafhankelijk en ik merk geen verschil in CO2 metingen. Op de grafiek van de CO2 meter zie ik nog steeds hetzelfde patroon van afvoer en aanvoer van lucht.
Nog steeds tevreden met de Ambientika's!
Ik bedoelde of ze dan stoppen met wisselen, maar dat is dus technisch niet mogelijk, anders is het geen WTW meer :p
Ik heb ze gisteren op de laagste ventilatiestand gezet en dan valt het geluid wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
Trouwens iemand hier de de gewone ambientika in de badkamer geïnstalleerd, ik bedoel niet de 100mm versie maar de 160mm versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:57
crazyheinz schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:26:
Trouwens iemand hier de de gewone ambientika in de badkamer geïnstalleerd, ik bedoel niet de 100mm versie maar de 160mm versie?
Toevallig heb ik hier van de week een vraag over gesteld maar het ligt aan de grote van je badkamer, hierbij de reactie.
If the bathroom is not bigger than 15m², the 100mm model is enough, 160mm has too much airflow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
prakka schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:31:
[...]

Toevallig heb ik hier van de week een vraag over gesteld maar het ligt aan de grote van je badkamer, hierbij de reactie.

[...]
Hmm dacht ik wel, echt heb ik hier al een gat van 150mm voor de huidige ventilatie, ik dacht om het dan een beetje uit te breiden en er direct een 160mm in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
Slo35 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:38:

Ik ben inmiddels wat verder gekomen in de Blauberg zoektocht, het lijkt erop dat SIKU en VENTS dezelfde machines verkopen onder het label Micra. Dit scheelt in sommige gevallen ruim 300 euro. En met dit soort appratuur wordt het toch wel vaak in het buitenland bestellen. Of voor iets meer in Nederland bij deze partij https://www.itecluchtreiniger.nl/decentrale-ventilatie-wtw

Daar vond ik echter ook de Innova Rinnova, als ik die aan de muur hang beneden, heb ik ook gelijk koeling. Dat is namelijk een WTW unit met een ingebouwde warmtepomp.

Dat scheelt me een airco en een buitenunit... keuzes, keuzes.
Ik ben alleen bang dat ik met de minimumstand van 120m3/h uit m'n hemd waai op 35m2...

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Goed gevonden @TheIbex!

Ik blijf me wel verbazen over de claims die sommige websites/fabrikanten maken. Bijvoorbeeld over de VENTS Micra 100. Die zou met zijn max. ventilatie capaciteit van 100m3/h geschikt zijn voor ruimtes tot 80m2/200m3… :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
Misschien zit dit hem wel in andere eisen per land. Er worden soms ook m3/h per persoon berekend.

Ik wil in elk geval een unit die voldoende is voor mijn woonkamer, die is 27m2 + een 8,5m2 aansluitende keuken in de aanbouw (waar al een afzuigkap aanwezig is) Totaal een 35,5 m2 dus. Daarvoor zou ik 89m3/h nodig hebben. Of tot maximaal 4 personen in een normale situatie.

Die Innova Rinnova die ik eerder gezien had doet 130m3/h op standje 1, 190m3/h op standje 2 en 320 m3/h op standje 3. en dan kan die ook nog 30 minuten boosten op 380 m3/h. Kunnen we in huis vliegeren.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
TheIbex schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:16:
Misschien zit dit hem wel in andere eisen per land. Er worden soms ook m3/h per persoon berekend.

Ik wil in elk geval een unit die voldoende is voor mijn woonkamer, die is 27m2 + een 8,5m2 aansluitende keuken in de aanbouw (waar al een afzuigkap aanwezig is) Totaal een 35,5 m2 dus. Daarvoor zou ik 89m3/h nodig hebben. Of tot maximaal 4 personen in een normale situatie.

Die Innova Rinnova die ik eerder gezien had doet 130m3/h op standje 1, 190m3/h op standje 2 en 320 m3/h op standje 3. en dan kan die ook nog 30 minuten boosten op 380 m3/h. Kunnen we in huis vliegeren.
Wat een fantastisch toestel op het eerste zich die Rinnova. Heeft de fresh-r toch wel een serieuze run voor zijn money: airco, verarming, uv-c lamp, bijna 5 keer zo hoge verluchtingscapaciteit, ontvochtigen,... wow

De minumum verluchtingscapaciteit is op zich inderdaad al hoog maar in uw geval met 4 personen lijkt me dit perfect.

[ Voor 6% gewijzigd door crazyheinz op 10-10-2022 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Ik vind 27db op de laagste stand nou niet bepaald stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
vinom schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:58:
de specificaties van de fresh-r als referentie houdend merk ik 27db echt niet. Misschien dat je het een heel klein beetje kan horen als er echt geen ander geluid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56
Nou, van de 5 aanvragen voor een offerte voor het plaatsen van een Brink Air 70 welgeteld 1 reactie.

€ 3.650,- voor de Air 70 (niet eens de Plus).
Apparaat kost los rond de 1.500,-. Vraag me toch af waar ze die 2.000,- aan installatiekosten voor nodig hebben.

Wellicht ten overvloede, maar deze offerte gaat 'm uiteraard niet worden.

Ben overigens nog steeds op zoek naar een unit waar ook een koolstoffilter in gaat. Zover ik kan zien is dat alleen de Blauberg Freshbox?

[ Voor 17% gewijzigd door Vimana op 10-10-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Uit interesse: zouden de eigenaren van een wtw unit het geluidsniveau op b.v. 1 meter afstand eens kunnen meten om te zien of dat redelijk overeenkomt met de opgave van de fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
vinom schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:58:
Idd 27 is wat hoog.. De Suedwind doet meen ik 21db op lage stand en die is ook hoorbaar.

Heeft iemand deze? Verwarmingscapaciteit is ook wat laag, ventileren doet die mogelijk maar tot -5c (niet geheel Duidelijk uit specs)

Kost 2800€ excl gewenste opties (zoals filters en stofkappen op aanzuig-kanaal) dus voordelig is het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:31
Stef87 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:13:
[...]

Idd 27 is wat hoog.. De Suedwind doet meen ik 21db op lage stand en die is ook hoorbaar.

Heeft iemand deze? Verwarmingscapaciteit is ook wat laag, ventileren doet die mogelijk maar tot -5c (niet geheel Duidelijk uit specs)

Kost 2800€ excl gewenste opties (zoals filters en stofkappen op aanzuig-kanaal) dus voordelig is het ook niet.
Ik vind 27db, zij het op papier, anders nog best meevallen. En die -5°C slaat volgens mij op het bereik van de warmtepomp.

Deze lijkt wel erg interessant hoor. Jammer dat er met even snel zoeken bijna niks over te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ventilatieland adviseerde mij een Orcon WTU 800 unit. Deze lijkt alleen lastig te installeren te zijn in onze bestaande woning. Daarom denk ik erover na om in de verschillende ruimtes decentrale units op te hangen. Alleen vraag ik mij dan af of ik wel uitkom met de capaciteit van de units.

In totaal is berekend dat er 622 m3/h flow moet zijn. Als voorbeeld hebben wij een grote open woonkamer en keuken, daar zou de flow 347 m3/h moeten zijn. Dat komt natuurlijk door het grote aantal m2 oppervlakte (100-110 m2). Maar we wonen er met 4 personen. Kan ik dan niet praktisch andere waarden hanteren? Zijn daar richtlijnen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
Vimana schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:54:

Ben overigens nog steeds op zoek naar een unit waar ook een koolstoffilter in gaat. Zover ik kan zien is dat alleen de Blauberg Freshbox?
En dus die Siku wat in feite gewoon het zelfde apparaat is maar dan goedkoper.
Stef87 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:13:
[...]

Die Siku doet 13db op stand 1, in stand 2 wordt het al gauw 27db. Daar lijkt weinig ruimte in te zitten. Volgas doet die 39db.
Aan de andere kant, je hebt 2 ambietika's nodig om aan hetzelfde debiet te komen. Ik weet dat het niet zo werk dat 2x 30db = 60db is, maar ik vermoed wel dat 2 units meer geluid maken dan 1. Bovendien vond ik het storende aan de Ambientika het omwisselen van de stroming. Een continu geluid is een stuk minder vervelend, mijn kantoor PC is ook niet fluisterstil maar toch stoort het niet.

[ Voor 9% gewijzigd door TheIbex op 12-10-2022 09:33 ]

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:43
Voor de geïnteresseerde in de Fresh-R , volgend informatie ontvangen , al duurde het wel lang voor men op mail reageerde.

De Fresh-R is er in drie varianten:
  • De Fresh-r Comfort. De Fresh-r zorgt dat de hoeveelheid uitgaande en inkomende lucht in balans blijven en het volume kan eenvoudig handmatig geregeld worden in 5 standen tussen 20 en 120 m3 per uur. De Fresh-r heeft temperatuur en luchtvochtigheid sensoren. geluid 25-45 db , verbruik 6-45 watt
  • De Fresh-r Demand. Deze is tevens uitgerust met CO2 sensoren en de is volledig vraaggestuurd en zal automatisch zorgen dat de hoeveelheid lucht die geventileerd wordt, is afgestemd op de kwaliteit van de binnenlucht. Deze Fresh-r heeft een wifi antenne waardoor hij desgewenst verbonden kan worden met internet en software updates e.d. mogelijk zijn. Op de web applicatie kan de bewoner zien wat de luchtkwaliteit is, hoeveel volume geventileerd wordt en hoeveel warmte teruggewonnen en energie bespaard wordt.
  • De Fresh-r Premium. Deze heeft dezelfde functionaliteiten én het hele apparaat, ook binnenin, heeft een witte poedercoat laag in RAL 9010 en een ePM10-50 filter dat zorgt dat pollen en kleine stofdeeltjes van buiten uitgefilterd worden.
We hebben een On-the-Wall en een In-the-Wall uitvoering. De laatste kan in de muur (wanneer de spouw 9 centimeter is) geplaatst worden waardoor de Fresh-r helemaal geen ruimte inneemt. Op onze website staan plaatje hoe ze er uit zien. Bovendien hebben we de Everywhere versie (voor Demand en Premium) waaraan een kanaal gekoppeld kan worden waardoor vanuit een andere ruimte, bijvoorbeeld de badkamer, afgezogen kan worden. Of men kan verse voorverwarmde lucht in een andere ruimte, bijvoorbeeld een slaapkamer, inblazen.

Daarnaast kan de Fresh-r optioneel uitgerust worden met een ePM1-70 filter dat zorgt dat ook ultrafijnstofdeeltjes van verkeer, industrie en open haarden uit de buitenlucht gefilterd worden. Deze filter kan ook uitgerust worden met sensoren die inzicht geven in de fijnstofniveaus of die zorgen dat de Fresh-r meer gaat ventileren wanneer het ultrafijnstofniveau in het huis oploopt, bv. door koken en bakken, kaarsen, haardvuur of stofzuigen.

Prijzen indicatie ex BTW
goedkoopste kale basis versie 1812 euro
duurste fresh r premium met alle opties 2780 euro
daartussen in zijn nog vele opties mogelijk

Fresh-r 's worden compleet en klaar voor installatie geleverd:

Installatie-klaar in doos (inregelen niet nodig)
Buizen en isolatie voor aan- en afvoer van lucht van/naar buiten
Houten frame wanneer het een In-the-Wall betreft (geleverd in doos met alle houten en metalen onderdelen alsmede schroeven, moet door klant geassembleerd worden)
Roosters (wit of antraciet) voor aan de buitenkant
Bevestigingsmateriaal
Vraaggestuurd met CO2 en RH sensoren, temperatuurmeters, dauwpuntprotectie bij Demand en Premium
Wifi-antenne voor uitlezen data
Snoer van 3 meter voor aansluiting op elektriciteit in wandcontactdoos o.i.d., zonder stekker
Handleidingen voor installatie
Web-applicatie waarop de eigenaar van de Fresh-r grafisch inzicht krijgt in de prestaties (CO2, RH, temperatuur, ventilatievolume, energiebesparing)
Optioneel: Ultrafijnstoffilter (ePM1-70 is voorheen bekend als F8 volgens EN779:2012) met of zonder sensoren

qua prijs dus vergelijkbaar met climarad . Men levert echter wel direct aan particulieren.
Ik heb uiteindelijk voor een tweedehands climarad 1.1 gekozen scheelt nogal in prijs ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:25
Mijn Climarad 2.0 unit had een foutmelding op de interface na bijna 2 jaar gebruik, een knipperend rood kruis. De handleiding was niet zo informatief helaas (bel je installateur), maar per email van Climarad zelf toch goed hulp gekregen. Er blijken knippercodes achter het rode kruis schuil te gaan, de service persoon van Climarad vroeg direct of het misschien een patroon van 3 knippers en dan rust was. Blijkbaar is dat veel voorkomend, en ook bij mij was dit het geval. Eea houdt verband met de buitentemperatuursensor, die is gemakkelijk te verwisselen bij de rechter blauwe dop. Ik heb er op aangedrongen hem zelf te mogen vervangen, en dat was OK, dus ik heb binnen garantie zonder kosten een nieuwe NTC sensor s3516126 in de post gekregen. Net vervangen, en de knippercode lijkt inderdaad verdwenen.
Eerst nog met de multimeter gekeken, in mijn huiskamer was de oude NTC 11.9 kOhm en de nieuwe 12.4 kOhm, iets meer.dus, misschien verklaart dat de foutmelding.

Een en ander ter info van andere eigenaars die een dergelijke fout tegenkomen.

Is iemand anders deze storing wel eens tegengekomen, komt deze inderdaad vaak voor met dit systeem? Heeft iemand een lijst van alle knippercodes in het systeem? Ik heb de service erom gevraagd, maar die wilden ze helaas niet met me delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:45

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Voor een NTC is 11.9 en 12.4 nagenoeg hetzelfde. Dat kun je ook zien door de NTC met warme vingers beet te pakken. Gaat flink omlaag. Lijkt me niet dat de NTC de oorzaak kan zijn. Mogelijk was het een contact issue wat je door opnieuw vastschroeven/connecten hebt verholpen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:25
xah5kiDe schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:32:
Voor een NTC is 11.9 en 12.4 nagenoeg hetzelfde. Dat kun je ook zien door de NTC met warme vingers beet te pakken. Gaat flink omlaag. Lijkt me niet dat de NTC de oorzaak kan zijn. Mogelijk was het een contact issue wat je door opnieuw vastschroeven/connecten hebt verholpen.
Ja, dat vastpakken had ik geprobeerd inderdaad. De oude ging net in mijn handen van 12.2 naar 10.7 kOhm. De nieuwe NTC zit in het systeem, die laat ik nu even op zijn plek zitten. FYI, dit is de sensor aangeboden in een webshop, er staan verder geen specificaties bij of een kleurcode op de NTC.

Ik had niet zo scherp wat een normale respons is voor een NTC, ik heb net een tabel voor een willekeurige 10k NTC opgezocht, het verschil in weerstand tussen oude en nieuwe NTC komt overeen met 1C ongeveer, inderdaad een erg klein verschil om een storing te verklaren, Ik heb de oude NTC ook getest in handwarm water (37C), dat kwam uit op 4-5 kOhm, dat komt redelijk in de buurt van de waarden die ik voor een 10k NTC vond.

Contactweerstand bij het stekkertje is een goed punt, ik had echter een week geleden al opgezocht waar de sensor zat om in te schatten of ik die zelf kon vervangen. Ik heb op dat moment het stekkertje al los en weer vast gemaakt, ook om precies dat uit te sluiten, de storing status werd daardoor toen niet verholpen.

Kortom, het is mij niet goed duidelijk waarom de oude NTC een storing gaf, maar de nieuwe is door het apparaat goed bevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim.djp2008
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-05 11:02
TheIbex schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:58:
[...]

Ik zit ook naar deze apparaten te kijken inderdaad, maar dan naar de 100 versie (niet zo'n groot huis, woonkamer is 35m2)

Zeker in combinatie met dit kitje
Heb je al besloten om een Blauberg of Vents aan te schaffen?
Of zijn er mensen op dit forum die ervaringen hebben met een Blauberg Freshbox of Vents Micra 100 of 200?
Kun je dan je bevinden delen?

Ik lees dit forum al een tijdje mee en zoek een decentraal ventilatie systeem wat nominaal rond de 120 tot 150 m3/h kan leveren.

[ Voor 18% gewijzigd door wim.djp2008 op 18-10-2022 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Wij hebben ongeveer 160 m3/h nodig voor onze geschakelde woon-eetkamer/keuken en dan kom ik op een Climarad Ventura V1X ofzo uit. Best wel een enorm ding voor een woonkamer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mellemat
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-05 21:18
Wij hebben een woonkamer/keuken ca 63m2 en 170 m3 inhoud
Gaan deze week kijken en luisteren bij de leverancier van de Innova Rinnova

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim.djp2008
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-05 11:02
Vandaag kreeg ik van de Ventilatieshop een email dat zij de Blauberg 200 kunnen leveren. De prijs ligt tussen de euro 2200 tot euro 2800 zonder montage set. Verschil in prijs komt door welke extra's je wil in het apparaat. Bijvoorbeeld is het mogelijk om de invoer lucht te verwarmen.
Bij mijn woning is de huiskamer met keuken ongeveer 150 m3. Daar zou de Blauberg Freshbox 200 ruimschoots aan voldoen. Zie www.blaubergventilatoren..../freshbox-e2-200-erv-wifi.
Het huidige ventilatiesysteem C, blijft in mijn woning aanwezig. Ik koppel alleen de ventilatie van de benedenwoning los ervan als ik de decentrale ventilatie in de woonkamer plaats.
Zijn er mensen op dit forum die een Blauberg hebben in huis of verdere info/ervaringen hebben over dit apparaat?

[ Voor 0% gewijzigd door wim.djp2008 op 18-10-2022 19:26 . Reden: woord correctie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
saviour schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:21:
Ventilatieland adviseerde mij een Orcon WTU 800 unit. Deze lijkt alleen lastig te installeren te zijn in onze bestaande woning. Daarom denk ik erover na om in de verschillende ruimtes decentrale units op te hangen. Alleen vraag ik mij dan af of ik wel uitkom met de capaciteit van de units.

In totaal is berekend dat er 622 m3/h flow moet zijn. Als voorbeeld hebben wij een grote open woonkamer en keuken, daar zou de flow 347 m3/h moeten zijn. Dat komt natuurlijk door het grote aantal m2 oppervlakte (100-110 m2). Maar we wonen er met 4 personen. Kan ik dan niet praktisch andere waarden hanteren? Zijn daar richtlijnen voor?
Kijk even hier https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64865706
Precies wat je zoekt.

[ Voor 29% gewijzigd door fohn5 op 18-10-2022 20:36 . Reden: quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellemat
Innova Rinova bekeken en geluid is erg overheersend, wel een mooi apparaat
Alleen werkt het niet automatisch bij te hoge CO2 waarden.
Gaat hem niet worden, hebben ook de verwarming niet nodig.
Wij gaan nu ook voor de Climarad Ventura V1X,
gezien alle goede reacties op dit forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:52
Zijn hier mensen die in het bezit zijn van een Climarad S-fan waarbij deze in de slaapkamer is geinstalleerd? Van de eigenaren zou ik graag willen weten welke CO2-waardes er gehaald worden tijdens de nachten in de autostand.

Wij hebben namelijk sinds een aantal maanden in iedere slaapkamer een s-fan geinstalleerd en de installateur heeft ons verteld dat de unit in de autostand nooit verder gaat dan stand 2 van 5, omdat dit voldoende is om het CO2-niveau op peil te houden als er twee personen in de slaapkamer aanwezig zijn. Onze CO2-meter laat echter waarden zien die 's nachts oplopen tot 1300 PPM, wat ik wel wat aan de hoge kant vind. Dit is ook te merken aan de redelijk muffe lucht en droge mond 's ochtends.

Onze s-fans zijn overigens aangemeld aan een Climarad maxibox die op zolder hangt. Deze box zou volgens de theorie extra lucht moeten afzuigen als de s-fans harder gaan draaien om geen overdruk te creeren en de luchtcirculatie op gang te houden.

Ik weet dus niet zo goed of deze CO2-waarden normaal zijn voor deze units, of dat er een achterliggend probleem is. Ik heb ook al contact gehad met Climarad, maar zij geven aan dat zij geen specifieke CO2-waardes garanderen. Overigens zijn ze zeker wel behulpzaam hoor, want ze sturen een monteur langs om ook stand 3 mee te nemen in de autostand, maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@JeroenTheStig geen ervaring met de S-fan, maar voor het niet hoger laten oplopen van de CO2-waarde tot b.v. 1000ppm schijn je ca 36m3 verse lucht per persoon nodig te hebben. En voor max 1400ppm schijnt dat 22m3/h p.p. te zijn. Waarschijnlijk is dat tijdens slaap iets minder.

Om deze waarde in perspectief te zetten: de S-fan doet nominaal 50m3/h, zou dat gekoppeld staan aan stand 2? Dat zou 1300ppm met 2 personen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
Franciesco schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:34:
@JeroenTheStig geen ervaring met de S-fan, maar voor het niet hoger laten oplopen van de CO2-waarde tot b.v. 1000ppm schijn je ca 36m3 verse lucht per persoon nodig te hebben. En voor max 1400ppm schijnt dat 22m3/h p.p. te zijn. Waarschijnlijk is dat tijdens slaap iets minder.

Om deze waarde in perspectief te zetten: de S-fan doet nominaal 50m3/h, zou dat gekoppeld staan aan stand 2? Dat zou 1300ppm met 2 personen verklaren.
Ik denk inderdaad dat de S-fan 50m3/h ventileert in stand 2. Daar heb je inderdaad ook wel een punt dat met 50 m3/h en 2 personen de 800 PPM bij lange na niet haalbaar is. Mag ik vragen waar je de genoemde getallen vandaan hebt? Ze vallen namelijk wat pessimistischer uit dan ik zelf had berekend.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenTheStig op 22-10-2022 07:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
De getallen heb ik eens voorbij zien komen in een screenshot op dit forum.

Ik heb zelf nog eens op internet gezocht en o.a. onderstaand artikel gevonden. Daarin staat een formule genoemd:
Bij een ventilatie met 25 m3/h per persoon kan deze als volgt worden berekend:
• Gemiddeld ademvolume van 0,5 m3/h per persoon
• Gemiddelde CO2-concentratie in de ademlucht 4%
• CO2-productie per persoon (0,5*0,04) = 0,02 m3/h
• CO2-concentratie in de buitenlucht 0,04% (400 PPM)
• CO2-concentratie in de ruimte (0,02/25 + 0,0004) =1,2*10-3 (1.200 PPM)
Dus bij 25m3/h ventilatie per persoon krijg je dan (op den duur) 1200ppm. Iets lagere getallen dan wat ik eerder noemde, maar het komt goed in de buurt. Het e.e.a. ook afhankelijk van de inspanning (in een stoel zitten, slapen, bij wijze van spreken stofzuigen etc) en de daadwerkelijke CO2 concentratie die er buiten is. Die laatste zal vast niet altijd en overal 400ppm zijn, maar vast ook regelmatig meer.

https://bronconsult.org/w...r.-1-Woningventilatie.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
Franciesco schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:20:
De getallen heb ik eens voorbij zien komen in een screenshot op dit forum.

Ik heb zelf nog eens op internet gezocht en o.a. onderstaand artikel gevonden. Daarin staat een formule genoemd:

[...]

Dus bij 25m3/h ventilatie per persoon krijg je dan (op den duur) 1200ppm. Iets lagere getallen dan wat ik eerder noemde, maar het komt goed in de buurt. Het e.e.a. ook afhankelijk van de inspanning (in een stoel zitten, slapen, bij wijze van spreken stofzuigen etc) en de daadwerkelijke CO2 concentratie die er buiten is. Die laatste zal vast niet altijd en overal 400ppm zijn, maar vast ook regelmatig meer.

https://bronconsult.org/w...r.-1-Woningventilatie.pdf
Dat is interessante informatie, bedankt! Binnenkort maar even aandachtig doorlezen en vergelijken met mijn eigen berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-05 09:49
Hi allen, met veel plezier heb ik alle pagina's doorgelezen.

Wij overwegen 2 compacte decentrale wtw's voor onze woonkamer. Recent een huis uit 1972 gekocht en zijn nu sterk aan het isoleren. Aan de ene kant lijkt een compacte decentrale wtw een idee gezien wij zo meer controle op het ventileren hebben. Aan de andere kant staat het geluid ons tegen en overwegen we eventueel muurdoorvoeren met ventilatieroosters (natuurlijke ventilatie).

Vwb de decentrale wtw optie viel ons oog op de ecosmart home 2.0 (Vantubo). Dit vanwege de afmetingen, geluid en prijs. Nu lees ik in de App store en ook op de Italiaanse amazon wat klachten/complicaties omtrent het gebruik van de app. Hebben mensen hier ervaring mee?

Gezien de wtw's app gestuurd zijn is dit nogal belangrijk.
Ik hoor het graag!

[ Voor 21% gewijzigd door Jasperf op 23-10-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
mellemat schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:44:
Innova Rinova bekeken en geluid is erg overheersend, wel een mooi apparaat
Alleen werkt het niet automatisch bij te hoge CO2 waarden.
Gaat hem niet worden, hebben ook de verwarming niet nodig.
Wij gaan nu ook voor de Climarad Ventura V1X,
gezien alle goede reacties op dit forum
Uit nieuwsgierigheid: wat werkt er niet bij hoge CO2 waardes? Kan de Rinova dan niet automatisch met een hoger debiet ventileren?
Jammer dat het geluid ook overheersend is. Dat is vrees ik toch wel vaak een euvel van veel decentrale systemen. Natuurlijk afhankelijk van hoe gevoelig je hiervoor bent.
Ook de Climarad Ventura is hoorbaar weet ik inmiddels uit ervaring. Op de lage standen niet of nauwelijks, maar op hogere debieten hoor je deze unit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Jasperf schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:42:

Wij overwegen 2 compacte decentrale wtw's voor onze woonkamer. Recent een huis uit 1972 gekocht en zijn nu sterk aan het isoleren. Aan de ene kant lijkt een compacte decentrale wtw een idee gezien wij zo meer controle op het ventileren hebben. Aan de andere kant staat het geluid ons tegen en overwegen we eventueel muurdoorvoeren met ventilatieroosters (natuurlijke ventilatie).

Vwb de decentrale wtw optie viel ons oog op de ecosmart home 2.0 (Vantubo). Dit vanwege de afmetingen, geluid en prijs. Nu lees ik in de App store en ook op de Italiaanse amazon wat klachten/complicaties omtrent het gebruik van de app. Hebben mensen hier ervaring mee?

Ik hoor het graag!
Wat willen jullie bereiken met de ventilatie? Daadwerkelijk goede c.q. acceptabele CO2 waardes en misschien ook nog afvoer van andere viezigheid in de lucht? Zo ja, dan ontkom je mijn inziens niet aan actieve ventilatie. Een paar ventilatieroosters boven de ramen of in de muren is dan beslist niet voldoende.

Mijn ervaring met natuurlijk ventilatie (in mijn geval via de ventilatiespleten van 2x 1 meter brede Velux dakramen) is niet zo goed: weinig tot geen ventilatie bij windstil weer of bij wind uit een andere hoek. Tot te veel ventilatie met bijhorende koude lucht. En dan heb ik nog wel zelfregulerende ventilatie in de Veluxen zitten die afhankelijk van de windkracht de ventilatieopening beinvloed.

Ik heb inmiddels zelf 2 decentrale wtw untis van Climarad (een Sensa en een Ventura) en ben nog aan het experimenteren met de debieten etc. Maar duidelijk is al wel dat je behoorlijk wat debiet nodig hebt om goede CO2 waardes te houden als je langere tijd in een ruimte verblijft met meerdere personen. De theorie, zie mijn eerdere berichten hier voor, lijken aardig overeen te komen met de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 13:14

Ik hoor het graag!
Als je lawaai vervelend vnd ga dan voor een centrale wtw. klein model, die is dan veel stiller voor in je huis.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Helemaal eens met bovenstaande twee. Vandaag met 4 volwassenen en twee dreumesen en een baby stond onze Sensa voor het eerst op max power. Ik heb mijn CO2 sensor uitgeleend dus geen waardes beschikbaar helaas.
Overigens hoor hem hem dan totaal niet doordat 3 kinderen genoeg lawaai maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Technopeuter ik begrijp de opmerking.
Geluid is voor mij zeer belangrijk maar centrale WTW installatie is technisch vaak een grote uitdaging ivm ruimte en eventueel leidingwerk in een bestaande woning. Decentraal is dan veel eenvoudiger zeker wanneer je het ook nog goedkoop tweedehands kunt aanschaffen. Climarad 1.1 kost het zelfde als twee nieuwe heatfans als voor beeld .

Je slaat dan ook twee vliegen in een klap , ventilatie en verbeterde LTV verwarming .
Alleen het verbruik zal inderdaad wat hoger zijn wanner meer dan 1 toegepast.

Ik ben niet meer in de leeftijd van opgroeiende kinderen , ik hoop dat ze het huis gaan verlaten :+
Heb ik ook weer minder ventilatie nodig .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mellemat
Franciesco schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: wat werkt er niet bij hoge CO2 waardes? Kan de Rinova dan niet automatisch met een hoger debiet ventileren?
Jammer dat het geluid ook overheersend is. Dat is vrees ik toch wel vaak een euvel van veel decentrale systemen. Natuurlijk afhankelijk van hoe gevoelig je hiervoor bent.
Ook de Climarad Ventura is hoorbaar weet ik inmiddels uit ervaring. Op de lage standen niet of nauwelijks, maar op hogere debieten hoor je deze unit wel.
Het automatisch naar een hoger debiet ventileren is nog in ontwikkeling
De Climarad Ventura V1X besteld, levertijd 12 week bij mijn installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De WTW aan en afvoerbuizen van foam lekken op diverse overgangsstukken lucht.

Hoe kan ik dit het beste verhelpen?

Ik zat zelf aan het inwikkelen met tape te denken. Wat voor een tape zou hiervoor het beste geschikt zijn?

Foto van de situatie ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uamVMtwbQE7wJQhnywJ2tu19rE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQ1cHMZQSPzT7Dx1wPkjGnFf.jpg?f=fotoalbum_large

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sappa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-05 22:55
Drie Aspira Ecocomfort's Smart gekocht die binnenkort geïnstalleerd worden (direct in Italie, stukken voordeliger dan bij de retailer hier). Morgen worden de gaten geboord en verdere installatie van de units (infrezen electra etc) over twee weken. Op een van de slaapkamers hangt ook een co2 sensor, dus kan de verschillen hopelijk snel zien. Keep you posted.

Ik hoor het graag!

[ Voor 48% gewijzigd door Sappa op 24-10-2022 20:08 . Reden: Quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ben benieuwd naar je ervaringen m.b.t. geluidsproductie en CO2 @Sappa.
Welke CO2 waardes heb je nu in je slaapkamer?

Laatst heb ik de CO2 ook nog een paar keer gemeten in mijn slaapkamer (die geen actieve ventilatie heeft). De situatie was elke keer dezelfde: 2 personen in de slaapkamer (jaja, elke keer dezelfde personen ;)), 2 ramen op de kiepstand en de ventilatiesleuven van 2 Velux dakramen open. De CO2 waarde begin van de ochtend was de ene keer ca 650 tot een andere keer 1200ppm.
Hoogstwaarschijnlijke reden: de ene keer wat wind en de andere keer praktisch windstil. Opvallend wat dit laatste doet, zelfs met ramen open!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crazyheinz
Speedfight schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:43:
De WTW aan en afvoerbuizen van foam lekken op diverse overgangsstukken lucht.

Hoe kan ik dit het beste verhelpen?

Ik zat zelf aan het inwikkelen met tape te denken. Wat voor een tape zou hiervoor het beste geschikt zijn?

Foto van de situatie ter illustratie:
[Afbeelding]
aluminium tape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
fohn5 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:46:
Technopeuter ik begrijp de opmerking.
Geluid is voor mij zeer belangrijk maar centrale WTW installatie is technisch vaak een grote uitdaging ivm ruimte en eventueel leidingwerk in een bestaande woning. Decentraal is dan veel eenvoudiger zeker wanneer je het ook nog goedkoop tweedehands kunt aanschaffen. Climarad 1.1 kost het zelfde als twee nieuwe heatfans als voor beeld .

Je slaat dan ook twee vliegen in een klap , ventilatie en verbeterde LTV verwarming .
Alleen het verbruik zal inderdaad wat hoger zijn wanner meer dan 1 toegepast.

Ik ben niet meer in de leeftijd van opgroeiende kinderen , ik hoop dat ze het huis gaan verlaten :+
Heb ik ook weer minder ventilatie nodig .
Als je het juist dimensioneert ga je niet veel last hebben van geluid. Ik heb er bij ons voor gezorgd dat alles laag blijft met 3 mensen in de leefruimte. Als er meer mensen komen maakt alles meer lawaai maar dat hoor je dan niet door het geluid die deze mensen maken :) Het handig aan decentrale ventilatie is dat je nog een unit kan bijplaatsen als het te weinig is, heb ik in ons geval ook moeten doen.

[ Voor 5% gewijzigd door crazyheinz op 25-10-2022 07:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gerbenvl
De Climarad Vita zit er bij mij inmiddels in. Voor ventilatie is dit de unit net als bij de Climarad 2.0, maar dan met een LTV convector er voor. Paar plaatjes voor de liefhebbers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyzQvF53rgIELMYmCk_TXy1CZfk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZODrLBF4ajDywIvFSdNIpoPd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8EGyTPFYzSM1mS3t2Ni1ejgmkk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLKD5eUvANQY78wzu3hgdAa3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KR7oSG8erOIFouAzaXJfyI36eH4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FT4gT33CWAPdeXGz50x30RQG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6p5Q9zxcOsT8v0dtaEu1I8Z1Zts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zViYATJYBW6BgpdSY4Gt9H5Y.jpg?f=fotoalbum_tile

Benieuwd hoe het gaat bevallen. Ventilatie roosters boven de ramen zijn allemaal weg gehaald met plaatsen HR++ glas.

Laatste weken voor de Climarad kwam een CO2 meter erin gehad. Had toen nog wel dubbel glas met aantal roosters, de ventilatie roosters had ik wel dichtgezet. Met twee personen gebeurde er eigenlijk vrij weinig, hooguit richting de 1000 PPM. Met vier of meer personen langere tijd in de woonkamer liep het al wel snel richting de 1200 PPM of erover.

Moet nog wel wat werken aan kierdichtheid van de ruimte (woonkamer) waar de Climarad staat. Begreep dat hij anders niet optimaal werkt. Heb nog wat kieren naast kozijnen en bij de tussendeuren.

[ Voor 7% gewijzigd door Gerbenvl op 28-10-2022 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
wheli schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:45:
Helemaal eens met bovenstaande twee. Vandaag met 4 volwassenen en twee dreumesen en een baby stond onze Sensa voor het eerst op max power. Ik heb mijn CO2 sensor uitgeleend dus geen waardes beschikbaar helaas.
Overigens hoor hem hem dan totaal niet doordat 3 kinderen genoeg lawaai maken ;-)
Ik gok boven de 1200 PPM en dat de Climarad dat ook niet trekt ;)

Begreep van Climarad wel dat als hij op auto staat hij nooit op max vermogen gaat draaien. De auto stand op de hoogste stand doet maar iets van 70-80 m3/h. Pas als je hem met de hand op de "maximaal" stand zet (die met de twee pijltjes) dan doet hij wel 100 m3/h oid. Pas als je de maximaal knop 5 seconden indrukt gaat hij op het technisch maximum draaien (125+ m3/h).

Begreep dat zit dit zo doen vanwege de hoeveelheid geluid en meer optimale warmteterugwinning. Op auto draait het zo met een zeer acceptabel geluidsniveau en zou je het moeten redden voor 4 personen mits je ruimte goed kierdicht is. De max stand is met een feestje wel ok. De technisch maximum stand is volgens mij zelfs storend met een feestje ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Gerbenvl op 28-10-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Gerbenvl als je zonder actieve ventilatie na meerdere uren (>3 á 4) met twee personen nog niet boven de 1000ppm CO2 zit, dan heb je denk ik toch nog wel behoorlijk wat natuurlijke ventilatie. Of je moet in een erg grote ruimte zitten van zeg 200m3 inhoud of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Hij was bij mij vanzelf van auto naar de fast forward knop gegaan. Misschien nieuwe software? Ik vind het geluid nog altijd acceptabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menllyos
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10-2024

Ik hoor het graag!
Ik heb er ook 2 van deze unit en klopt, de app werkt op zich wel, maar hij is niet echt goed. Vrij traag en niet echt vriendelijk in gebruik. Maar goed, ik zit er dan ook niet dagelijks op te koekeloeren, want bij mij draaien ze een klokprogramma en als dat eenmaal is ingesteld is dat klaar.
De units verliezen om onbekende reden vaak de verbinding met de wifi en dan werkt de app ook niet. De units blijven overigens wel gewoon werken zonder de wifi verbinding. Maar als je dan iets wilt uitlezen of opnieuw instellen heb je uiteraard wel de wifi verbinding nodig en dan moet je of even wachten tot de verbinding weer werkt of je moet de units ff uit en aanzetten :) .

Overigens werkt bij mij de rapportage functie in de app nog steeds niet, die hoop heb ik ondertussen opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Franciesco schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:01:
@Gerbenvl als je zonder actieve ventilatie na meerdere uren (>3 á 4) met twee personen nog niet boven de 1000ppm CO2 zit, dan heb je denk ik toch nog wel behoorlijk wat natuurlijke ventilatie. Of je moet in een erg grote ruimte zitten van zeg 200m3 inhoud of meer.
Bij 3-4 wel, 1000 was alleen bij twee personen. Ja redelijke ruimte, woonkamer met open keuken en uitbouw, ongeveer 170m3.

Veel natuurlijke ventilatie? Ja denk het wel toen. Deuren naar aanliggende gang en garage zaten toen nog flinke kieren tussen. Plus nog kieren tussen de kozijnen en muren. Dat is nu allemaal opgelost.

Zit nog wel met kattenluik, openhaard afvoer met matig sluitende klep en een afzuigkap afvoer wat allemaal niet echt luchtdicht is. Maar daar weet ik zo 123 geen makkelijke oplossingen voor.

Verder: het blijft een jaren 70 huis. Lucht/kierdicht bouwen bestond toen denk ik amper. Dus er zullen genoeg andere plekken zijn met natuurlijke ventilatie die ik nog zo makkelijk door heb. Zou graag een keer een blower test voor de woonkamer willen doen, maar volgens mij is dat prijzig. Deze winter eerst maar eens kijken of ik de woonkamer warm krijg op 45 graden aanvoer (want warmtepomp ooit) en de CO2 goed blijft. Als dat lukt met een jaren 70 huis dan ben ik eigenlijk al heel erg tevreden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 16:57
Ik had hier e.e.a. gelezen over exorbitante installatieprijzen voor decentrale WTW's. Inmiddels mijn eindafrekening binnen van de bevriende installateur. Het installatiewerk door de installateur heeft mij €200,00.- gekost. Dit lijkt mij ook een alleszins een redelijk bedrag voor wat het was, doch iets aan de goedkope kant.

Context:

Ik heb meegeholpen met het installeren van de Climarad. Door mij vooraf goed in te lezen in de installatiehandleiding scheelde het al snel een uur inlezen. Verder wat hand en hand-en-spandiensten geleverd tijdens de installatie. Uiteindelijk zijn we denk ik effectief 3 uren bezig geweest in totaal aan de Climarad en kwam er nog een beurt voor de CV-ketel bij, á één uur.

Werkzaamheden bestonden grofweg uit:

-2x gat boren 152mm binnenzijde woning
-2x baksteen uitnemen buitenzijde woning
-waterpas ophangen ophangbeugel Climarad Ventura V1X
-plaatsen ventilatieroosters en slangen
-afwerken ventilatieroosters buitenzijde
-afwerken ventilatieroosters binnenzijde
-plaatsen en opstarten van de WTW

Misschien handige info voor de mensen die nog bezig zijn met het beoordelen van hun offerte :)

Edit: nadere specificatie van werkzaamheden.

[ Voor 20% gewijzigd door Anniedrew op 29-10-2022 10:42 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 27 Laatste