Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:56
Ik snap je helemaal, sta er zelf ook zo in. Maar wij hebben toch besloten twee raamroosters te houden op de slaapkamer omdat we graag wat koeler slapen. Ze zijn winddrukgestuurd en thermisch onderbroken. De paar duizend euro aan kosten kan je ook uitgeven aan een warmtepomp of isolatie met veel hoger rendement.
Maar nogmaals, ik snap je.
Aan optie heb je denk ik:
- Jaga convector met ventilatie (€1500, geen wtw)
- Climarad S-Fan evt met cop1 verwarming. Via RF dacht ik met centrale wtw te koppen in bv woonkamer
- Decentrale units zoals de Ambientika

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 20:29
Heeft iemand ervaring met een tikkend geluid uit de Brink Air 70? Het lijkt te makken te hebben met de bypass klep; het motortje wat de bypassklep bedient lijkt dat (met stapjes, als een stappenmotor) te draaien wat het tikken veroorzaakt. Ik kan het echter niet direct koppelen aan het openen/sluiten van die klep zoals beschreven in de handleiding (hoewel je natuurlijk nooit weet welke temperatuur de controller denkt te meten), en ik zou verwachten dat dit korter zou zijn.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 14:52
Is iemand bekend met het volgende decentrale ventilatiesysteem cq deze leverancier?
https://www.ecoven.nl/decentralewtw/muur.html

Of wat zijn jullie eerste gedachten hierbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• possiey
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 31-05 16:34
DeadMetal schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:27:
Is iemand bekend met het volgende decentrale ventilatiesysteem cq deze leverancier?
https://www.ecoven.nl/decentralewtw/muur.html

Of wat zijn jullie eerste gedachten hierbij?
Het plaatje op die site van Ecoven is exact gelijk aan een plaatje op de website van Fresh-R...
Ik vermoed dat de specificaties ook het zelde zijn...
https://fresh-r.eu/producten/fresh-r-window

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 13:12
Voor de mensen die de Seudwind decentrale wtw unit hebben: heeft het keramische element nog een speciale coating/iets van metaal o.i.d. om de warmte op te nemen?

Het lijkt anders namelijk verdacht veel op een stuk keramiek uit een auto-katalysator + fan.
https://www.alibaba.com/p...ate-used_60519368771.html

Afbeeldingslocatie: https://s.alicdn.com/@sc04/kf/HTB1nCtxOjDpK1RjSZFrq6y78VXa9.jpg_960x960.jpg

Ik vraag me af of het te DIYen is (nog even buiten beschouwing of dat de moeite van het gepruts loont ;)).

[ Voor 22% gewijzigd door RzrBck op 15-08-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-05 10:02
RzrBck schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:19:
Voor de mensen die de Seudwind decentrale wtw unit hebben: heeft het keramische element nog een speciale coating/iets van metaal o.i.d. om de warmte op te nemen?

Het lijkt anders namelijk verdacht veel op een stuk keramiek uit een auto-katalysator + fan.

Ik vraag me af of het te DIYen is (nog even buiten beschouwing of dat de moeite van het gepruts loont ;)).
Zo ver ik kan zien zit er geen laagje of iets dergelijks op, lijkt er erg veel op ja!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RzrBck
KoenVW76 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:27:
[...]

Zo ver ik kan zien zit er geen laagje of iets dergelijks op, lijkt er erg veel op ja!
Interessant!
Weet je toevallig de afmetingen (lengte, diameter, diameter vd buisjes)? O-)

Denk dat er nog wel wat kennis zit in wat betreft luchtstroom- & druk van de ventilator, ten opzichte van de diameter van de buisjes en grootte van het geheel.

Aan de andere kant, als het keramisch element verder niet meer is dan dat, zou je theoretisch misschien ook grotere diameters kunnen bedienen (140mm of 160mm met een stille noctua :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:24

Rzaan

Altijd zoekende

RzrBck schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:19:

Geen idee waar dit product voor dient, of waar je het precies over hebt.
Maar ik vind het altijd machtig als iemand op de proppen komt met iets wat elders veel goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-05 10:02
RzrBck schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:35:
[...]

Interessant!
Weet je toevallig de afmetingen (lengte, diameter, diameter vd buisjes)? O-)

Denk dat er nog wel wat kennis zit in wat betreft luchtstroom- & druk van de ventilator, ten opzichte van de diameter van de buisjes en grootte van het geheel.

Aan de andere kant, als het keramisch element verder niet meer is dan dat, zou je theoretisch misschien ook grotere diameters kunnen bedienen (140mm of 160mm met een stille noctua :*) )
Doorsnede van het element is 14,4 cm en 15cm lang. De kanalen zijn ongeveer 4mm doorsnede. Ben benieuwd wat en hoe je gaat knutselen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RzrBck
Rzaan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

Geen idee waar dit product voor dient, of waar je het precies over hebt.
Maar ik vind het altijd machtig als iemand op de proppen komt met iets wat elders veel goedkoper is.
In een auto zit dat keramisch element om de uitlaatgassen te filteren (maar dan is er nog een coating van enkele microns dik van palladium en andere edelmetalen in het keramisch gedeelte. Die reageren met, ik meen stikstof en andere verbrandingsgassen, om ze te neutraliseren).

Als het in de Suedwind simpelweg keramiek is wat de omgevingstemperatuur opneemt en afstaat, is het verder niet spannend & kun je het zelf makkelijk DIYen.
KoenVW76 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Doorsnede van het element is 14,4 cm en 15cm lang. De kanalen zijn ongeveer 4mm doorsnede. Ben benieuwd wat en hoe je gaat knutselen :)
Ja ik ga er nog even goed over na denken. Mijn idee zou zijn: een PVC buis, daar dit keramiek in & een fan op. Die fan kun je simpel houden, of slimmer maken met een nodeMCU of iets in die geest. Maar in essentie wat je doet is de blaasrichting afwisselen door polariteit te switchen.
Aan de buitenkant kan er dan gewoon zo'n gevelkap op. Binnen misschien een plaatje ervoor, en dan ben je een heel eind!

Gok dat je qua kosten rond de 140-150eur zit; tijd niet meegerekend.

Mocht er iemand in omgeving Utrecht zin hebben om hier aan mee te doen, hou ik me aanbevolen. Ik zit ook nog met een VvE en muren namelijk :+

[ Voor 4% gewijzigd door RzrBck op 15-08-2022 15:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:08
Lang op gewacht, maar hij hangt! Stekker zit er net een uurtje in. Installatie met de installateur viel uiteindelijk reuze mee. Het zou zelfstandig kunnen, maar dat vereist wel wat ervaring. Spannendste was het boren van de 2 gaten 152mm en het netjes dichtvoegen van de roosters. Blijft lastig om dat weer netjes te krijgen..

Kan er verder nog geen goed oordeel over geven, maar dat zal ik t.z.t. zeker doen in dit forum. Om het geluid te testen hebben we 'm al wel geforceerd laten draaien, maar in de laagste standen hoor je het amper als je bovenop de Ventura zit. Geeft in ieder geval vertrouwen dat het daarmee wel snor zit; voor ons een van de belangrijkste argumenten om voor dit systeem te kiezen.

Kortom: blij! :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORHikIR-ZUpeSa-lda5suFiYbSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9Z6C3XCnTynwZSFtsqOjIHB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 14:29
Anniedrew schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:23:
Lang op gewacht, maar hij hangt! Stekker zit er net een uurtje in. Installatie met de installateur viel uiteindelijk reuze mee. Het zou zelfstandig kunnen, maar dat vereist wel wat ervaring. Spannendste was het boren van de 2 gaten 152mm en het netjes dichtvoegen van de roosters. Blijft lastig om dat weer netjes te krijgen..

Kan er verder nog geen goed oordeel over geven, maar dat zal ik t.z.t. zeker doen in dit forum. Om het geluid te testen hebben we 'm al wel geforceerd laten draaien, maar in de laagste standen hoor je het amper als je bovenop de Ventura zit. Geeft in ieder geval vertrouwen dat het daarmee wel snor zit; voor ons een van de belangrijkste argumenten om voor dit systeem te kiezen.

[Afbeelding]
Dat is mooi! Daar ga je veel plezier aan beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-05 21:15
Anniedrew schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:23:

[Afbeelding]
Welk merk en type is dit? Heb je nog een paar installatie foto’s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
Huub- schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Welk merk en type is dit? Heb je nog een paar installatie foto’s?
Dit is de Climarad Ventura V1X. Helaas geen foto's gemaakt gedurende de installatie. De installatiehandleiding is wel te vinden op de website van Climarad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 14:29
Anniedrew schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Dit is de Climarad Ventura V1X. Helaas geen foto's gemaakt gedurende de installatie. De installatiehandleiding is wel te vinden op de website van Climarad.
Misschien wel handig om het installatiebedrijf te noemen, want deze dingen kan je niet zelf doen schijnt. Moet via een dealer/installatiebedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
zuma schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:23:
[...]

Misschien wel handig om het installatiebedrijf te noemen, want deze dingen kan je niet zelf doen schijnt. Moet via een dealer/installatiebedrijf.
Dat is correct inderdaad. Heb begrepen dat bij zelfstandig installeren zonder installateur de garantie vervalt. Een niet geheel onbelangrijk detail natuurlijk! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 10:23
Weet iemand wat de Climarad Sensa V2X doet als je "boost" en "koele buitenlucht" tegelijkertijd ingedrukt houdt voor vier seconden? Ze gaan dan knipperen, en je kunt wat instellen met + en - in stappen van twee (en de laatste stap in één). Maar geen idee wat 't doet...

[ Voor 11% gewijzigd door roderickvd op 03-09-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Ik ben geïnteresseerd in decentrale ventilatie met WTW voor mijn woonkamer van ongeveer 47m2. Vooral vanwege energiebesparing in het stookseizoen. In de zomermaanden zet ik graag (indien buiten niet te warm) wat ramen open.

Heb me nog niet uitgebreid verdiept in modellen, maar zie hierboven die Climarad langskomen (heb je een prijsindicatie @Anniedrew? ). En de Fresh-R on the wall die zo nu en dan genoemd wordt.

Voordat ik echter verder ga, was ik benieuwd naar jullie mening over het volgende:
- mijn buurman heeft een open haard / houtkachel (o.i.d), via schoorsteen op dak. In de winter ruik ik die boven best wel als een raam open staat. Beneden heb ik nog niet goed op gelet omdat ik daar in de winter op die momenten geen raam open zet. Zuigt zo'n ventilatiesysteem die geur echt duidelijk aan, of valt dat mee, of valt het te filteren?

- Ik kan zo'n apparaat slechts op 2 plekken kwijt (zie foto). Plek A lijkt heel smal, maar het stuk muur tussen beide ruiten is 55cm breed. Aan de buitenkant van plek A zit overigens een veranda (die wel open is aan de voorkant/zijkant rechts). Zou dat een probleem kunnen zijn, bijv dat de vuile lucht daaronder wat blijft hangen en weer aangezogen wordt? Plek B zit helemaal in de hoek van de kamer (niet ideaal misschien om de lucht goed te verspreiden door de kamer?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuKFWKawmcnuVzet7Nu4ODlqeE0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZQtmVA4rF0HIIA7zBvhUB987.png?f=user_large

Is een van beide plekken en apparaten volgens jullie duidelijk beter geschikt dan de andere?

Een integratie met Home-Assistant (local control, zonder cloud) zou ik ook erg interessant vinden (bijv. uitschakelen bij open deuren), maar dat kan ik voor beiden zo 1-2-3 niet vinden? Fresh-R heeft wel wifi, maar ik lees enkel info over op afstand gegevens uitlezen, niks over bediening.

[ Voor 11% gewijzigd door DeadMetal op 24-08-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:36
DeadMetal schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:12:
Heb me nog niet uitgebreid verdiept in modellen, maar zie hierboven die Climarad langskomen (heb je een prijsindicatie?)
Even selectief quoten.

Climarad prijslijst 2022. Let op: ze verkopen alleen aan installateurs en die willen nog wel eens de hoofdprijs rekenen (marge + installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
@DeadMetal bijgaande de offerte die ik heb ontvangen voor de Ventura V1X ex BTW en ex installatie.

V.w.b. de geur van houtstook vermoed ik dat je deze geur wel binnen zult krijgen door je ventilatiesysteem. De Ventura kent wil een aan- en afvoerfilter, maar deze lijken mij niet om geuren te filteren. Het is mijn inziens dan zaak de aanvoer zo veel als mogelijk buiten het bereik van de schoorsteen te houden.

Verder is de Ventura 52 centimeter breed en heeft aan een zijde 30 centimeter vrije ruimte nodig om onderhoud uit te voeren. Daarmee zou plek A in jouw situatie mijn inziens aan moeten voldoen. Of de veranda problemen oplevert durf ik niet te zeggen. Dit zou ik overlaten aan een 'expert'. Wel zou ik het zelf aandurven de Ventura daar te installeren als daar gewoon voldoende luchtverversing is (lees: tocht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XMdbL4ZXSRjX0qvI-tXEVXL0CQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXz7iYEZq71GtQjOsxexGR6l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:36
Ik ben geïnteresseerd in decentrale ventilatie met WTW voor mijn woonkamer van ongeveer 47m2. Vooral vanwege energiebesparing in het stookseizoen. In de zomermaanden zet ik graag (indien buiten niet te warm) wat ramen open.

Heb me nog niet uitgebreid verdiept in modellen, maar zie hierboven die Climarad langskomen (heb je een prijsindicatie @Anniedrew? ). En de Fresh-R on the wall die zo nu en dan genoemd wordt.

Voordat ik echter verder ga, was ik benieuwd naar jullie mening over het volgende:
- mijn buurman heeft een open haard / houtkachel (o.i.d), via schoorsteen op dak. In de winter ruik ik die boven best wel als een raam open staat. Beneden heb ik nog niet goed op gelet omdat ik daar in de winter op die momenten geen raam open zet. Zuigt zo'n ventilatiesysteem die geur echt duidelijk aan, of valt dat mee, of valt het te filteren?

- Ik kan zo'n apparaat slechts op 2 plekken kwijt (zie foto). Plek A lijkt heel smal, maar het stuk muur tussen beide ruiten is 55cm breed. Aan de buitenkant van plek A zit overigens een veranda (die wel open is aan de voorkant/zijkant rechts). Zou dat een probleem kunnen zijn, bijv dat de vuile lucht daaronder wat blijft hangen en weer aangezogen wordt? Plek B zit helemaal in de hoek van de kamer (niet ideaal misschien om de lucht goed te verspreiden door de kamer?).

[Afbeelding]

Is een van beide plekken en apparaten volgens jullie duidelijk beter geschikt dan de andere?

Een integratie met Home-Assistant (local control, zonder cloud) zou ik ook erg interessant vinden (bijv. uitschakelen bij open deuren), maar dat kan ik voor beiden zo 1-2-3 niet vinden? Fresh-R heeft wel wifi, maar ik lees enkel info over op afstand gegevens uitlezen, niks over bediening.
Wij gebruiken zelf de climarad sensa v2x sinds een paar maanden. De ruimte waarin we deze gebruiken is wat kleiner, ongeveer 20-22m2.

De muur waar deze op zit is onderdeel van een tuinkamer (glazen overkapping met glazen schuifeuren van een stuk van het terras).
Hier geen problemen met aanzuig etc.
We gebruiken de ventilatie hoofdzakelijk voor co2, en deze verspreid zich buiten wel.

Ik had voor de aanschaf van deze ventilatie het idee het maar gedeelten van het jaar te gebruiken, maar dat idee is hier helemaal weg. Deze is co2-gestuurd, gaat dus alleen werken wanneer de co2 boven een bepaalde waarde komt. Wanneer dat niet zo is verbruikt hij krap 1W Wanneer hij werkt op de eerste stand verbruikt hij 10W. Nachtventilatie verbruikt ongeveer 8W.

Dus zolang wij onze normale ventilatie gebruiken (natuurlijk via raamroosters en open ramen) slaat de climarad niet aan, omdat het niet nodig is.

Wij hebben een losse co2-meter in de kamer staan en we zien dat de climarad z'n werk uitstekend doet, zelfs wanneer we alles in huis dagenlang dicht hebben tbv de airco op warme dagen. Wij gaan de winter met meer vertrouwen tegemoet.
Het enige punt dat ik als mogelijk nadeel zou kunnen noemen is dat wanneer hij werkt (de 10W-stand), hij duidelijk hoorbaar is. Het is wel een redelijk egaal geluid. Voor mensen die gevoelig zijn voor geluid kan dit misschien een issue zijn.

Overigens ook nog steeds bijzonder blij dat we niet voor centrale ventilatie gekozen hebben.

Aanvulling:
Aangepast (hopelijk correct nu) schrijfwijze verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40
Sjamo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:11:
boven een bepaalde waarde komt. Wanneer dat niet zo is verbruikt hij krap 1W/uur. Wanneer hii werkt op de eerste stand verbruikt hij 10W/uur. Nachtventilatie verbruikt ongeveer 8W/uur.
W/uur kan niet. Een apparaat verbruikt zoveel W. Of hij verbruikt zoveel Wuur/uur (meestal afgekort tot Wh/h).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Andrehj schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:26:
[...]

W/uur kan niet. Een apparaat verbruikt zoveel W. Of hij verbruikt zoveel Wuur/uur (meestal afgekort tot Wh/h.
Dank voor de uitleg, ik ga proberen het volgende keer anders te schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:35
Andrehj schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:26:
[...]

W/uur kan niet. Een apparaat verbruikt zoveel W. Of hij verbruikt zoveel Wuur/uur (meestal afgekort tot Wh/h).
Huh? Het is toch verbruik (W) of verbruik in watt per uur (Wh).

Wh/h ken ik niet. En watuur per uur klinkt mij heel fout in de oren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
Anniedrew schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:42:
@DeadMetal bijgaande de offerte die ik heb ontvangen voor de Ventura V1X ex BTW en ex installatie.

V.w.b. de geur van houtstook vermoed ik dat je deze geur wel binnen zult krijgen door je ventilatiesysteem. De Ventura kent wil een aan- en afvoerfilter, maar deze lijken mij niet om geuren te filteren. Het is mijn inziens dan zaak de aanvoer zo veel als mogelijk buiten het bereik van de schoorsteen te houden.

Verder is de Ventura 52 centimeter breed en heeft aan een zijde 30 centimeter vrije ruimte nodig om onderhoud uit te voeren. Daarmee zou plek A in jouw situatie mijn inziens aan moeten voldoen. Of de veranda problemen oplevert durf ik niet te zeggen. Dit zou ik overlaten aan een 'expert'. Wel zou ik het zelf aandurven de Ventura daar te installeren als daar gewoon voldoende luchtverversing is (lees: tocht).

[Afbeelding]
Heeft Climarad zelf de unit geplaatst of een andere installateur (op briefhoofd staat namelijk Climarad, vandaar dat ik het vraag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Waah schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

Huh? Het is toch verbruik (W) of verbruik in watt per uur (Wh).

Wh/h ken ik niet. En watuur per uur klinkt mij heel fout in de oren O-)
Wh/h is uiteraard gelijk aan W. En daarmee niet fout, maar hooguit wat onhandig. Maar iemand wilde het verbruik (is hoeveelheid energie) per uur aangeven. En dat kun je uitdrukken in Wh. Als je dat dan per uur wilt weergeven, kun je dus Wh/h opschrijven. Maar uiteraard geven we de voorkeur aan W.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Andrehj schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Wh/h is uiteraard gelijk aan W. En daarmee niet fout, maar hooguit wat onhandig. Maar iemand wilde het verbruik (is hoeveelheid energie) per uur aangeven. En dat kun je uitdrukken in Wh. Als je dat dan per uur wilt weergeven, kun je dus Wh/h opschrijven. Maar uiteraard geven we de voorkeur aan W.
Volledig off topic dus excuus :)
Maar ik begrijp van je dat bij W de default aanname dus gewoon verbruik per uur is. Zoals je vroeger had bij een gloeilamp van 100W.

Waar bij kW blijkbaar de default aanname power is, en je het verbruik aangeeft met kWh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
Huub- schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:15:
[...]

Heeft Climarad zelf de unit geplaatst of een andere installateur (op briefhoofd staat namelijk Climarad, vandaar dat ik het vraag).
Nee een andere installateur. Alle persoonlijke informatie heb ik in deze uit de offerte gehaald omwille van privacy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Sjamo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:58:
Volledig off topic dus excuus :)
Maar ik begrijp van je dat bij W de default aanname dus gewoon verbruik per uur is. Zoals je vroeger had bij een gloeilamp van 100W.
Nee. Watt is de eenheid van vermogen. Joule (J) van energie. Maar in woningen wordt meestel kWh of Wh gebruikt, wat ook een eenheid is van energie.
Als je van vermogen naar energie wilt, moet je dat vermogen vermenigvuldigen met tijd. Daarom is W x s(econde) gelijk aan J(oule). Hetzelfde geldt voor uren. Dus als je van vermogen (W) naar een hoeveelheid energie per uur wilt, vermenigvuldig je dat vermogen met het aantal uren. En dan krijg je dus Wh (of kWh, bij grotere hoeveelheden).

Jouw bovengenoemde gloeilamp had ook een vermogen van 100W als ie maar 1 minuut aan stond. De hoeveelheid energie die hij in 2 uur verbruikte was echter 100W maal 2 uur = 200 Wh = 0.2 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Andrehj schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Nee. Watt is de eenheid van vermogen. Joule (J) van energie. Maar in woningen wordt meestel kWh of Wh gebruikt, wat ook een eenheid is van energie.
Als je van vermogen naar energie wilt, moet je dat vermogen vermenigvuldigen met tijd. Daarom is W x s(econde) gelijk J. Hetzelfde geldt voor uren. Dus als je van vermogen (W) naar een hoeveelheid energie per uur wilt, vermenigvuldig je dat vermogen met het aantal uren. En dan krijg je dus Wh (of kWh, bij grotere hoeveelheden).

Jouw bovengenoemde gloeilamp had ook een vermogen van 100W als ie maar 1 minuut aan stond. De hoeveelheid energie die hij in 2 uur verbruikte was echter 100W maal 2 uur = 200 Wh.
Dank je. Ik manoevreer als niet technisch persoon tussen al de technisch (geschoolde) personen op tweakers. Dat is een groot voordeel geweest voor mij, omdat ik vreemd genoeg wel de boodschap op kon pakken, en dus tot betere beslissingen voor onze eigen situatie kon komen, maar mijn schrijfwijze is absoluut niet (altijd) correct.

Fijn dat je de moeite neemt om het uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:35
Nvm.

[ Voor 98% gewijzigd door Waah op 24-08-2022 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Dat is echt onzin. Watt is een eenheid van vermogen, niet van tijd!
1 watt= 1 Joule/seconde.
Dat is precies wat ik schreef.
1W x 1s is dus niet gelijk aan 1 Joule.
Zeker wel. Je moet vermogen vermenigvuldigen met tijd om een hoeveelheid energie te krijgen.
Maar 1 Joule * 1s =1W
Ook al onzin. Bovendien schrijf je helemaal bovenaan nog dat Watt 1 Joule per seconde is, en nu maak je er ineens 1 Joule maal seconde van? :?
Het is gewoon ingewikkeld :+
Voor jou blijkbaar wel.

• wheli

[Afbeelding]

Volgens mij moet de Sensa ook kunnen (52 cm breed nodig) uit mijn hoofd. Verder lijkt me A inderdaad de beste plek om de hele ruimte te ventileren.
Bij ons wordt ook flink hout gestookt (vuurkorf) en dat blijf je helaas wel ruiken. Houtrook is sowieso enorm penetrant. Ik denk niet dat er veel aan te doen is (behalve inefficiënte stook niet toepassen, zeker niet tijdens een energiecrisis)

• DeadMetal
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag. Schrik eerlijk gezegd wel van de prijs van Climarad. Fresh-R lijkt goedkoper, maar ik heb me nog onvoldoende verdiept in de verschillen. Wellicht is een kleiner apparaat op zowel plek A als B nog het overwegen waard, bijv. iets van Ambientika?

Ik overweeg om de dakplaten van de veranda in de winter te gaan verwijderen, om wat meer te profiteren van invallend zonlicht (en dus warmte daarvan). Dat lost dan ook het evt. blijven hangen van de lucht onder de veranda (in die maanden) op.

[ Voor 12% gewijzigd door DeadMetal op 25-08-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Ik heb totaal dus 2500 betaald voor de Sensa, geluk dat installatie gratis was. De Fresh-R kost in de webshop al 2700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-01 05:43
Weet iemand hoe vaak je de twee filters in de Ecocomfort moet reinigen en of je ook het binnenfilter, achter het keramische element, zelf kunt reinigen?
Leatherneck1665 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:19:
[...]

Ja, ik heb twee Ecocomforts laten installeren, waarmee ik de woonkamer en de keuken ventileer. In totaal gaat het om een vloeroppervlak van 70 m2 x 2,50 m = 175 m3. Ik heb dit gedaan ivm het vervallen van roosters in de ramen door de aanschaf van HR++ glas. Volgens de folder zouden twee Ecocomforts een ruimte met een vloeroppervlak van 100 m2 moeten kunnen ventileren. In de praktijk (CO2-meter) merk ik dat dit hooguit lukt op stand 3, wat te veel lawaai maakt. Stand 1 is nauwelijks hoorbaar, maar dan loopt de hoeveelheid CO2 overdag geleidelijk op (met twee personen). 's Nachts loopt het dan weer terug. Voor mij is dit werkbaar en kom ik in de praktijk niet boven de 1500 ppm. De Ecocomforts compenseren overigens wel het verlies van de roosters in de ramen. Ik vond de installatie prijzig, maar dit werd wel vakkundig gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-05 12:27
Ik heb met aandacht dit topic gelezen. Er zijn een boel verschillende oplossingen verkrijgbaar.

Waar ik ook naar kijk is in hoeverre er een geluiddempende werking is.
Ik vond Technea, die ook WTW ventilatie verkoopt met extra geluiddemping
https://www.technea.nl/product/iv14-zero/#omschrijving

alleen is er verder erg weinig te vinden, geen leveranciers of prijzen. En ze doen geen zaken met particulieren.

Iemand hier ervaring met of kennis van deze Technea oplossing?

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Geen ervaring met Technea WTW, maar het model IV14-ZERO wat je linkt heeft volgens opgave max 29m3/h debiet in WTW modus. Dat is heel erg weinig en lijkt me daarom eigenlijk niet interessant. Had je die opgave gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-05 12:27
Franciesco schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:46:
Geen ervaring met Technea WTW, maar het model IV14-ZERO wat je linkt heeft volgens opgave max 29m3/h debiet in WTW modus. Dat is heel erg weinig en lijkt me daarom eigenlijk niet interessant. Had je die opgave gezien?
Goed dat je het zegt, ik had niet gezien dat ze ook gewoon vrije doorvoer erbij zetten.

Apart wel van Technea, aangezien deze juist ook een grotere diameter heeft van 180mm, meer dan de rest die 160mm heeft.

Dan lijken VanTubo en Suedwind toch de aantrekkelijkste qua specs en prijs.

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rveld
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-12-2022
De afgelopen tijd ben ik veel bezig geweest met isolatie en daarmee ventilatie.

Ik schrik toch wel een beetje van de prijzen voor decentrale balansventilatie. Gaat wel om 1x Climarad 2.0 met elektrische verwarming en 3x een clima Rad S-Fan met verwarmingselement en één zonder verwarmingselement. Daarboven op komt nog een nieuwe mechanische afzuigsysteem die met deze verschillende ventilatiesystemen moet communiceren voor de afzuiging. De offerte bedroeg gezamenlijk wel 14k.

Is dit een beetje realistisch of zetten ze veels te hoog in.

[ Voor 5% gewijzigd door Rveld op 07-09-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 10:04
Ik ben ook aan het kijken naar decentrale WTW.
Huis uit 79 met ongeveer 60m² woonkamer. Raam moet echt wel open om CO2 niveau binnen de perken te houden.

Moeilijk om goede installateurs te vinden, zoals eerder in het topic is het ook mogelijk om zelf te installeren maar dan vervalt te garantie... hebben jullie tips om installateurs te vinden in het zuiden van het land?

Climarad en Fresh-R lijken me wel interessant, maar nergens te vinden waar ik ze kan bestellen.

Fresh-R heeft wel een toegekend octrooi: https://worldwide.espacen...search?q=pn%3DEP3762659B1

Maakt het nog uit of de buitenkant in de wind staat of onder een overkapping is?

[ Voor 44% gewijzigd door DaDude op 07-09-2022 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Rveld schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:38:
De afgelopen tijd ben ik veel bezig geweest met isolatie en daarmee ventilatie.

Ik schrik toch wel een beetje van de prijzen voor decentrale balansventilatie. Gaat wel om 1x Climarad 2.0 met elektrische verwarming en 3x een clima Rad S-Fan met verwarmingselement en één zonder verwarmingselement. Daarboven op komt nog een nieuwe mechanische afzuigsysteem die met deze verschillende ventilatiesystemen moet communiceren voor de afzuiging. De offerte bedroeg gezamenlijk wel 14k.

Is dit een beetje realistisch of zetten ze veels te hoog in.
Op de Climarad website kun je de adviesprijzen vinden. Als ik jouw genoemde hardware bij elkaar optel, dan zit ik al gauw aan ca €8,5k incl BTW. Dat zou dan €5,5k montage zijn. Als dit klopt lijkt het me erg veel.
Waar kom je zelf totaal op als je alle benodigde componenten optelt?

P.S.: de S-fan is geen WTW unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
DaDude schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:49:
Ik ben ook aan het kijken naar decentrale WTW.
Huis uit 79 met ongeveer 60m² woonkamer. Raam moet echt wel open om CO2 niveau binnen de perken te houden.

Moeilijk om goede installateurs te vinden, zoals eerder in het topic is het ook mogelijk om zelf te installeren maar dan vervalt te garantie... hebben jullie tips om installateurs te vinden in het zuiden van het land?

Climarad en Fresh-R lijken me wel interessant, maar nergens te vinden waar ik ze kan bestellen.

Fresh-R heeft wel een toegekend octrooi: https://worldwide.espacen...search?q=pn%3DEP3762659B1

Maakt het nog uit of de buitenkant in de wind staat of onder een overkapping is?
Je kunt Climarad vragen of ze installateurs kennen in jouw regio.
Hardware bestellingen gaan volgens mij altijd van installateur rechtstreeks naar Climarad zelf. Er zijn dus afaik geen groothandels die ook leveren.

De muurdoorvoeren wil je het liefst niet in de volle wind hebben maar indien mogelijk enigszins beschut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rveld
Franciesco schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:06:
[...]

Op de Climarad website kun je de adviesprijzen vinden. Als ik jouw genoemde hardware bij elkaar optel, dan zit ik al gauw aan ca €8,5k incl BTW. Dat zou dan €5,5k montage zijn. Als dit klopt lijkt het me erg veel.
Waar kom je zelf totaal op als je alle benodigde componenten optelt?

P.S.: de S-fan is geen WTW unit.
Klopt van de s fan. Met verwarmingsfunctie zit er ook een comfortstand op dat er tenminste tot 12 graden wordt verwarmd of je kan de 800 watt element gebruiken om de ruimte te verwarmen.

Montage kosten op de offerte zijn 2.800. Zitten nog wel losse elementen in plus “droog boren” wat naar mijn mening ook verkapte montagekosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Heb je in de offerte een specificering van de hardware staan @Rveld? Want het totaal lijkt me dan toch veel gezien de ca €8,5k die ik even snel uitgerekend had (dat was incl muurdoorvoeren etc).

Ter info over de kosten mbt boren: uit een offerte die ik pas ontvangen heb voor het boren van 4 gaten door de muren (2x 152mm en 2x 110mm) kwam een totaalbedrag van ca €260 incl BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rveld
Franciesco schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:54:
Heb je in de offerte een specificering van de hardware staan @Rveld? Want het totaal lijkt me dan toch veel gezien de ca €8,5k die ik even snel uitgerekend had (dat was incl muurdoorvoeren etc).

Ter info over de kosten mbt boren: uit een offerte die ik pas ontvangen heb voor het boren van 4 gaten door de muren (2x 152mm en 2x 110mm) kwam een totaalbedrag van ca €260 incl BTW.
1 installatiekosten € 2.800,00
1 ClimaRad 2.0 (Master) € 2.226
1 ClimaRad elektrische radiator 500-1500 (2.400 W) 1. 204
1 Climarad Ruimtethermostaat RF 199
2 ClimaRad muurdoorvoer opbouw inclusief muurrooster t.b.v. € 312
muurdikte 250-600 mm Vierkant
2 Benodigdheden t.b.v Gat boren met diamantboor 100 - 150mm € 440
DROOG
Ventileren slaapkamers
3 ClimaRad S-Fan+ (met verwarmingselement) € 3.275
1 ClimaRad S-Fan (basis) € 837
3 Climarad Ruimtethermostaat RF € 595
4 ClimaRad muurdoorvoer opbouw inclusief muurrooster t.b.v. € 624
4 Benodigdheden t.b.v Gat boren met diamantboor 100 - 150mm € 880,00

Zal je niet vermoeien met de mechanise box aanpassing. Prijzen bovenstaand zijn totaal prijzen als er een drie voor stat moet je delen door drie voor stukprijs

Vind ook een beetje onzinnig 6x gat boren om daar zes keer benodigheden te hebben. Snap dat spul slijt maar dan wil ik na elk gat de boor wel hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Rveld op 07-09-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
En ex BTW?
Forse bedragen voor het boren van de gaten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rveld
Franciesco schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:11:
En ex BTW?
Forse bedragen voor het boren van de gaten…
Inderdaad ex btw. Beetje geirriteerd om 2.800 te vragen voor installatiekosten en dan nog eens 220 per gat.

[ Voor 18% gewijzigd door Rveld op 07-09-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Zeker weten? Wat zit het even na te rekenen, maar de door jou genoemde prijzen komen overeen met de adviesprijzen incl BTW.
Ze rekenen toch niet per ongeluk 2x BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rveld
Franciesco schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:20:
Zeker weten? Wat zit het even na te rekenen, maar de door jou genoemde prijzen komen overeen met de adviesprijzen incl BTW.
Ze rekenen toch niet per ongeluk 2x BTW?
Nee klopt totaal prijs is 13.391 dus de prijzen bovenstaand zijn inclusief btw. Dus 2.800 en zes x 220 “boren” voor de installatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Ok.
Ja, blijkt dan toch dat de hardware veruit de grootste hap is. Al blijven de installatiekosten en boorkosten ook wel erg hoog. Misschien toch eens navragen waarom ze m.n. zoveel rekenen voor de boorbenodigdheden?

Een centraal systeem is niet mogelijk? Want het lijkt me (geen ervaring er mee) dat je dat voor dit soort bedragen ook wel zou moeten kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rveld
Zou een optie kunnen zijn.maar dan moet je weer plafon verlagen en is meer voor als je verhuist of volledig renoveert. Heb ik mij laten vertellen.

Ik ga morgen idd achter die boor benodigheden aan. Anders ga ik er naat staan. Wil zes setjes zien en na elk gat neem ik het in beslag. Want schijnbaar betaal je ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Is er overigens een specifieke reden waarom je de elektrische radiator wilt voor de 2.0 en het element voor de S-fans?

Eventueel zou je ook nog kunnen overwegen om de slaapkamers (zelf) van Sudwinds Ambientika’s te voorzien i.p.v. ClimaRads. Dat zou denk ik flink in kosten schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rveld
Kan dan in principe de kamers volledig elektrisch verwarmen.

Heb jij de Sudwinds Ambientika’s. Ziet er op zich interessant uit al zie ik niet snel iets over co2 meter, aar morgen even rustiger kijken.

• wheli
@Rveld Je kan overwegen om JakonAir te vragen om een offerte op te stellen? Hebben voor mij de hardware besteld tegen nette rijs en ik heb mijn Sensa zelf geïnstalleerd (garantie wel vervallen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:12
Dat ga ik dus doen, slaapkamers boven voorzien van Suedwinds. Net de leidingen ernaartoe gefreesd, van de week es een boor ervoor huren, dan ben ik voor een 1400€ klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:55
Rveld schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:04:
[...]

1 installatiekosten € 2.800,00
1 ClimaRad 2.0 (Master) € 2.226
1 ClimaRad elektrische radiator 500-1500 (2.400 W) 1. 204
1 Climarad Ruimtethermostaat RF 199
2 ClimaRad muurdoorvoer opbouw inclusief muurrooster t.b.v. € 312
2 Benodigdheden t.b.v Gat boren met diamantboor 100 - 150mm € 440
DROOG
Ventileren slaapkamers
3 ClimaRad S-Fan+ (met verwarmingselement) € 3.275
1 ClimaRad S-Fan (basis) € 837
3 Climarad Ruimtethermostaat RF € 595
4 ClimaRad muurdoorvoer opbouw inclusief muurrooster t.b.v. € 624
4 Benodigdheden t.b.v Gat boren met diamantboor 100 - 150mm € 880,00

Zal je niet vermoeien met de mechanise box aanpassing. Prijzen bovenstaand zijn totaal prijzen als er een drie voor stat moet je delen door drie voor stukprijs

Vind ook een beetje onzinnig 6x gat boren om daar zes keer benodigheden te hebben. Snap dat spul slijt maar dan wil ik na elk gat de boor wel hebben.
Dat is wel absurd veel geld voor het boren van gaten. Voor dat geld koop je zelf het gereedschap en dan hou je nog veel geld over.

Als je zelf al een goede boormachine hebt ben je voor een paar honderd euro klaar, en heb je daarna nog een berg gereedschap :)

- opzetstuk stofzuiger was iets van 40 euro
- diamantboor 132mm was 71 euro
- zelfbouw cycloonunit voor de stofzuiger (een metalen vat met daarop een cycloon, dit zet je tussen je stofzuiger en datgene dat je wil afzuigen, al het stof gaat het vat in in plaats van je stofzuiger), totale kosten misschien 50 euro ofzo?

In jouw geval heb je misschien een grotere maat diamantboor nodig, die kost dan een paar tientjes extra, of wellicht heb je meerdere maten nodig. Hoe dan ook is het een stuk goedkoper dan het laten doen.

Hieronder even een copy-paste van wat ik eerder al eens in het gereedschap-topic postte:

Ik heb zelf ervaring met droog boren met deze 132mm diamantboor van Amazon:, aanzienlijk grotere gaten dan wat jij gaat doen dus. Dat gaat prima. Regelmatig pauzeren om de boor te laten afkoelen. Niet de klopstand gebruiken ;)

Icm een opzetstuk voor de stofzuiger (DustTool, maar Bosch heeft ook iets vergelijkbaars) kan je verdomd goed stofvrij werken kan ik je melden. Amper stof! Gebruik wel een stofzuiger die geschikt is voor bouwstof, je huis-tuin-en-keukenstofzuiger molesteer je er waarschijnlijk mee, plus dat het meest fijne stof waarschijnlijk gewoon weer de kamer ingeblazen wordt.

Hier wat foto's ter impressie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bd1gYAudXA-ckStKggJTi9_oIjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSEFPkyznNWE2nrEGUqeqzzb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dYYtZnP6MeCoqpOsHtGEMWoIUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjgfC3Zn8lcMnAxl6OTFKUK8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_gUb2jwIeH5tKsMKKwJZPeADJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxagN04QUnQMFJT5nYwdUhL0.jpg?f=fotoalbum_large

En in een vloer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_zlsNTW7k0-qnDzlXEUGcAFAbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8QaTHkqfFbaJsWT7D4pGilX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OontPzagULdcjI9eYSftJ9M5hK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jB4ABLCDsKnhVcC2iQt6fyr8.jpg?f=fotoalbum_large

Nu na 4 gaten geboord te hebben ziet hij er nog prima uit, en ik merkte bij gat nr 4 nog niet dat bij bot werd ofzo.

Catch a smile out there!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:30
@Glenfiddich geen beton afgezien van wellicht het plafond?

• Rveld
@Glenfiddich dank. Ik heb nu in eerste instantie een mail terug gestuurd naar de partij dat ze die gaten beter mogen onderbouwen. Naar mijn mening hoort dat gewoon onder installatiekosten te vallen.

Tevens bedankt voor de tip van Jakonair. Zal ze bellen en dan de offerte zonder prijzen eens sturen. Eens kijken waar zij mee aankomen.

Ik ben een beetje schijterige doe het zelver. Welke wtw/afzuig systemen heb jij uiteindelijk gebruikt?

• Glenfiddich
Rukapul schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:41:
@Glenfiddich geen beton afgezien van wellicht het plafond?
In het plafond zit wel beton, maar het is geen massief beton (het is NeHoBo).
Rveld schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:37:
@Glenfiddich dank. Ik heb nu in eerste instantie een mail terug gestuurd naar de partij dat ze die gaten beter mogen onderbouwen. Naar mijn mening hoort dat gewoon onder installatiekosten te vallen.

Tevens bedankt voor de tip van Jacon Air. Zal ze bellen en dan de offerte zonder prijzen eens sturen. Eens kijken waar zij mee aankomen.

Ik ben een beetje schijterige doe het zelver. Welke wtw/afzuig systemen heb jij uiteindelijk gebruikt?
Ik ben een centraal systeem aan het aanleggen, maar uit interesse lees ik het "decentrale" topic ook mee :)

Catch a smile out there!

• Rveld
TWCRay schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:28:
Dat ga ik dus doen, slaapkamers boven voorzien van Suedwinds. Net de leidingen ernaartoe gefreesd, van de week es een boor ervoor huren, dan ben ik voor een 1400€ klaar.
Wat bedoel je met leidingen? De stroom leidingen denk ik?

De innovatie van de wtw vallen mij wel tegen. Zou mooi zijn als daar meer bediening was voor apps inclusief IFTTT. Met name in de zomer kun je dan heel goed gebruik maken van de afkoeling 's nachts.

[ Voor 21% gewijzigd door Rveld op 08-09-2022 11:13 ]

• TWCRay
Rveld schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:57:
[...]

Wat bedoel je met leidingen? De stroom leidingen denk ik?

De innovatie van de wtw vallen mij wel tegen. Zou mooi zijn als daar meer bediening was voor apps inclusief IFTTT. Met name in de zomer kun je dan heel goed gebruik maken van de afkoeling 's nachts.
Stroom ja, excuses. Voor 12.00u mag ik niks posten ;)

• Rveld
Wat doe je eigenlijk met de woonkamer?

Ik heb mij verdiept in de systemen. Met het duurste systeem € 449 kun je volgens mij makkelijk bepalen hoe de airflow moet lopen. Is er dan een reden waarom je de woonkamer niet hebt meegenomen?

• Rveld
Franciesco schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:40:
Is er overigens een specifieke reden waarom je de elektrische radiator wilt voor de 2.0 en het element voor de S-fans?

Eventueel zou je ook nog kunnen overwegen om de slaapkamers (zelf) van Sudwinds Ambientika’s te voorzien i.p.v. ClimaRads. Dat zou denk ik flink in kosten schelen.
Overigens ook aan jou de vraag. Is er een reden waarom je het niet in de woonkamer doet of heb je daar andere ventilatie?

• Huub-
Interessant, hoeveel en wat en waar ga je ze plaatsen? Heb je een tekening die je wil delen?

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 16:22
Rveld schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:13:
[...]

Inderdaad ex btw. Beetje geirriteerd om 2.800 te vragen voor installatiekosten en dan nog eens 220 per gat.
Dat is wel erg ferm, hier 40 euro per gat in massive 32cm stenen muren + beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
@Rveld , de benedenverdieping komt ook nog zoiets, maar moet me even concentreren op de bovenverdieping aangezien daar over een paar weken de stucadoor komt.

@Huub- , ik ga op iedere slaapkamer er 1 plaatsen, Ambientika wireless+, 3 in totaal. Qua badkamer weet ik nog niet wat ik doe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3twe_jOOW5lECdt63DQSkisWVpA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jj4Nyx4GB9OE7i9bhs8xtJBq.jpg?f=user_large

Ik had een voorstel van ventilatieland voor een kleine 5k, een centrale WTW. Dit icm het werk wat er dan nog bij komt kijken was voor mij de reden om decentraal te gaan.

Qua boren heb ik een offerte nu voor 150€ ex btw inclusief voorrijkosten. Daar ga ik zelf niet voor boren.

• Rveld
TWCRay schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:22:
@Rveld , de benedenverdieping komt ook nog zoiets, maar moet me even concentreren op de bovenverdieping aangezien daar over een paar weken de stucadoor komt.

@Huub- , ik ga op iedere slaapkamer er 1 plaatsen, Ambientika wireless+, 3 in totaal. Qua badkamer weet ik nog niet wat ik doe.

[Afbeelding]

Ik had een voorstel van ventilatieland voor een kleine 5k, een centrale WTW. Dit icm het werk wat er dan nog bij komt kijken was voor mij de reden om decentraal te gaan.

Qua boren heb ik een offerte nu voor 150€ ex btw inclusief voorrijkosten. Daar ga ik zelf niet voor boren.
Haal je ook de remote control met co2 sensor.

150 euro inclussief rijden is wel een schappelijke prijs voor alle drie de gaten? Wanneer ga je het doen ben namelijk wel benieuwd.

[ Voor 3% gewijzigd door Rveld op 08-09-2022 20:34 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

TWCRay schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:22:
Mag ik je vragen welke regio?
Of wellicht gewoon de bedrijfsnaam als je die wilt onthullen.

Welke diameter hebben we over?

Eigenlijk dezelfde vragen aan jou, @crazyheinz

• Rveld
Glenfiddich schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:48:
[...]

In het plafond zit wel beton, maar het is geen massief beton (het is NeHoBo).

[...]

Ik ben een centraal systeem aan het aanleggen, maar uit interesse lees ik het "decentrale" topic ook mee :)
Welke boor machine had/heb je.

Ik zie bij diamantboren vaak niet de diameter die nodig zijn. Bijvoorbeeeld 100 mm of 80 mm misschien is dat bewust?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
@Rveld , binnen een paar weken. Stucadoor komt over 4-5 weken dus ik moet tempo maken. Ik zal ook eens kijken naar die remote control.

@Rzaan , regio Roermond, Wouters, 160mm.

Zit alleen effe te twijfelen wat ik met de badkamer doe, ook zoiets?

• Glenfiddich
Rveld schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:27:
[...]

Welke boor machine had/heb je.

Ik zie bij diamantboren vaak niet de diameter die nodig zijn. Bijvoorbeeeld 100 mm of 80 mm misschien is dat bewust?
De boormachine is gewoon een Hitachi hamerboor (met hamerstand uiteraard uit, anders mol je de diamantboor), dit ivm de SDS plus aansluiting.

De diameter hangt af van wat je nodig hebt. Ik gebruik hem voor 125mm Spirobuis waar een ventiel in gaat, de diameter van de diamantboor die ik gebruik is 132mm.

Catch a smile out there!

• Rveld
TWCRay schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:30:
@Rveld , binnen een paar weken. Stucadoor komt over 4-5 weken dus ik moet tempo maken. Ik zal ook eens kijken naar die remote control.

@Rzaan , regio Roermond, Wouters, 160mm.

Zit alleen effe te twijfelen wat ik met de badkamer doe, ook zoiets?
Ik schrijf wel remote control maar het is een wall panel https://www.ambientika.eu/en/wall-panel/sw10024.4
Daar zit de CO2 sensor op.
@Glenfiddich ik heb nog wel een boorhamer sds+ met 5j kracht. Dus die zou wel voldoende moeten zijn ket pauzes.

• Glenfiddich
Rveld schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:53:
[...]

Ik schrijf wel remote dontrol maar het is een wall panel https://www.ambientika.eu/en/wall-panel/sw10024.4
@Glenfiddich ik heb nog wel een boorhamer sds+ met 5j kracht. Dus die zou wel voldoende moeten zijn ket pauzes.
Zeker als je droog boort (wat ik doe) zijn pauzes wel belangrijk vermoed ik. Zelf boor ik 1-2 cm en pauzeer dan even met de boor uit de sleuf getrokken zodat de boor kan afkoelen.

En nogmaals: niet de klop- of hamerstand gebruiken.

En de boormachine MOET een beveiliging tegen blokkeren hebben, anders breek je je polsen :+

[ Voor 7% gewijzigd door Glenfiddich op 08-09-2022 22:09 ]

Catch a smile out there!

• TWCRay
Rveld schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:53:
[...]

Ik schrijf wel remote control maar het is een wall panel https://www.ambientika.eu/en/wall-panel/sw10024.4
Ah! Was me niet eens opgevallen dat die ook bestond. Zal het eens bekijken, heb net de 3 Suedwinds besteld. Zolang ik boven nog aan de klus ben gaan alleen de buitenkant en buis gemonteerd worden, de rest komt als ik de muren heb gesaust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
Rzaan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:39:
[...]

Mag ik je vragen welke regio?
Of wellicht gewoon de bedrijfsnaam als je die wilt onthullen.

Welke diameter hebben we over?

Eigenlijk dezelfde vragen aan jou, @crazyheinz
Is een bedrijf in België, ik vermoed dat je daar niets aan hebt? 160mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

crazyheinz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:07:
[...]

Is een bedrijf in België, ik vermoed dat je daar niets aan hebt? 160mm.
Als het niet te ver van de hoek Lommel/Pelt is, dan wellicht wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyheinz
Rzaan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:15:
[...]

Als het niet te ver van de hoek Lommel/Pelt is, dan wellicht wel.
Niet honderd procent zeker dat ze die hoek gaan opgaan, maar kans zit er wel in https://boringenzirda.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
Nu we trouwens toch over dure offertes bezig zijn en iemand een Aria pro 60 wordt aangeboden, dit zijn dus ambientika's die ze online voor het dubbele verkopen. Ik kreeg een offerte hiervoor voor 1500 euro om een advanced+ te laten plaatsen, met bekabeling die niet ingewerkt is in de muur. Kan je heel wat geld mee uitsparen om dit zelf te plaatsen, een 1000 euro zeg maar per toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rveld
crazyheinz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:53:
Nu we trouwens toch over dure offertes bezig zijn en iemand een Aria pro 60 wordt aangeboden, dit zijn dus ambientika's die ze online voor het dubbele verkopen. Ik kreeg een offerte hiervoor voor 1500 euro om een advanced+ te laten plaatsen, met bekabeling die niet ingewerkt is in de muur. Kan je heel wat geld mee uitsparen om dit zelf te plaatsen, een 1000 euro zeg maar per toestel.
Zo zonde met bekabeling. Wireless is dan toch veel beter en wat een oplichterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
Rveld schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:54:
[...]

Zo zonde met bekabeling. Wireless is dan toch veel beter en wat een oplichterij.
Ik bedoelde met stroomkabel niet weggewerkt in de muur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
Krijgt ie stroom niet wireless dan? :+

Bedrijven proberen het, tis te gek voor woorden wat je allemaal voorbij ziet komen. Gelukkig heb ik tot nu toe voor alles wat ik heb uitbesteed marktconforme prijzen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Rveld schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:02:
[...]

Overigens ook aan jou de vraag. Is er een reden waarom je het niet in de woonkamer doet of heb je daar andere ventilatie?
Ik zou zeker wel ook wtw ventilatie in de woonkamer aanleggen. Ik bedoelde meer dat voor de slaapkamers de dure ClimaRads niet echt veel of überhaupt iets toevoegen t.o.v. de Sudwinds.

Zelf ga ik voor de ClimaRad Sensa in de keuken en de Ventura in de woonkamer. Op de slaapkamers ventileer ik via de ventilatie openingen van de Velux dakramen aangevuld met een raam open gedurende de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:03
Ook hier bezig met verdiepen in de materie.
Oud huis (1958) aan het isoleren, glas moet nog vervangen worden.
Maar ipv roosters wil ik gaan werken met decentrale wtw units.

Ik moet alleen wel zeggen dat ik het allemaal rag duur vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rveld
sjurres schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:28:
Ook hier bezig met verdiepen in de materie.
Oud huis (1958) aan het isoleren, glas moet nog vervangen worden.
Maar ipv roosters wil ik gaan werken met decentrale wtw units.

Ik moet alleen wel zeggen dat ik het allemaal rag duur vind
Ja wat er niet duidelijk wordt verteld dat die apparaten ongeveer 15 jaar mee gaan. Een centraal systeem is in eerste instantie wel duurder maar die buizen gaan volgens mij wel een leven lang mee.

Waarschijnlijk zal je dan eens in de 15 jaar het centrale systeem moeten vervangen ipv alle decentrale units.

[ Voor 9% gewijzigd door Rveld op 11-09-2022 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Een decentrale wtw unit met een behoorlijk debiet (>100m3/h) is inderdaad kostbaar. Helaas zijn er vaak geen alternatieven en kost een centraal wtw systeem ook veel geld met buizen, verdelers, dempers, uitstomers etc. Plus de arbeid als je het niet zelf doet. De buizen etc gaan dan als het goed is idd langer mee dan 15 jaar. Wel heb je aan een centraal systeem, voor zover ik gezien heb, iets meer onderhoud omdat de buizen eens in de paar jaar (3 á 4?) gereinigd moeten worden. Filters vervangen centraal versus decentraal zal kostentechnisch denk ik niet veel verschillen.

Ik denk dat iedereen het wel eens is dat een centraal systeem het mooiste is, maar achteraf installeren vaak uitvoer technisch en/of financieel niet haalbaar is.
Wat mij betreft is decentraal dan second best, al zul je voor een systeem met een voldoende debiet ook flink in de buidel moeten tasten.

Desondanks ga ik er voor: goedkoper gaat het toch niet worden, dus uitstellen heeft mijn inziens geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Aanvullend over de levensduur: een tijdje terug heb ik aan ClimaRad gevraagd wat de verwachte levensduur van de Sensa en Ventura is. Zij antwoordde 18 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rveld
Snap ik Franciesco en waarschijnlijk had ik er minder snel aan getwijfeld als ze niet 4.000 euro aan installatiekosten zouden vragen. Verder moet je bij decentraal wel over 18 jaar allemaal vervangen terwijl je bij de centrale wtw maar 1 systeem hoeft te vervangen

Een collega kwam ook met een soort van centraal/decentraal systeem. Start bij 25 minuten. Daar wordt het interessant. YouTube: Webinar na-isolatie: Reductie Warmtevraag - Innovaties op het gebied...

Dat houdt in dat je een wtw bij de trap installeert en boven de deuren een ventilator. De gang wordt dan als ventilatie gebruikt

boven de deur (inclusief co2 sensor
https://www.ventilatielan...27WQTsEAAYAiAAEgIDE_D_BwE

en dan een wtw systeem https://www.ventilatieland.nl/wtw-unit-brink-climate-systems

een co2 sensor in het trappenhuis om de wtw aan te jagen
https://www.ventilatielan...bus-inbouwuitvoering.html

ik weet niet of er al iemand ervaring mee heeft?

[ Voor 16% gewijzigd door Rveld op 11-09-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Ik heb het niet in de praktijk gezien maar gehoord dat het vrij luidruchtig is. Daarbij zal je boven elke deur een gat moeten boren en een WCD moeten voorzien. En als je mandje bij Brink even vult zie je dat dat ook geen goedkope systemen zijn.

Die unit van Climarad installeren is (zie mijn eerdere posts) dead easy. Letterlijk 4 schroeven en 4 boutjes aandraaien.
Als je de gaten laat boren á 200-300 euro maximaal dan kan je een installateur vragen die 4 schroeven te boren en dan is hij met een uur weer weg. Dus je probleem is volgens mij het vinden van een installateur die normaal doet en dat behelst meestal gewoon 20 telefoontjes en wat tijd investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rveld
wheli schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:45:
Ik heb het niet in de praktijk gezien maar gehoord dat het vrij luidruchtig is. Daarbij zal je boven elke deur een gat moeten boren en een WCD moeten voorzien. En als je mandje bij Brink even vult zie je dat dat ook geen goedkope systemen zijn.

Die unit van Climarad installeren is (zie mijn eerdere posts) dead easy. Letterlijk 4 schroeven en 4 boutjes aandraaien.
Als je de gaten laat boren á 200-300 euro maximaal dan kan je een installateur vragen die 4 schroeven te boren en dan is hij met een uur weer weg. Dus je probleem is volgens mij het vinden van een installateur die normaal doet en dat behelst meestal gewoon 20 telefoontjes en wat tijd investeren.
Er zijn installateurs die dan weigeren om te komen. Omdat ze bijvoorbeeld claimen dat het allemaal maatwerk boorgaten zijn die ze speciaal moeten bestellen.

Ik vind het een beetje triest dat ze het zo moeilijk maken en zo die hoge marges willen pakken. Iedereen moet zijn boterham verdienen daar niet van maar op deze manier is het wel zuur.

Een pagina eerder ziet u wat ze vragen op mijn offerte.

Dan mag het systeem van Brink ook niet goedkoop zijn maar dat is die van climarad icm met de installatiekosten ook niet. Verder boor ik liever een gat boven de deur dan in de muur naar buiten. Het is maar de vraag of over 18 jaar de gaten nog goed zijn of dat climarad ze kleiner heeft gemaakt icm met een nieuw systeem.

Dan zijn die gaten binnen toch wat makkelijker te reparen dan buiten.

[ Voor 16% gewijzigd door Rveld op 11-09-2022 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
Dat argument van de boorgaten is makkelijk onderuit te halen: in de handleiding van het product staat dat er verplicht gebruik gemaakt moet worden van de boormal van Climarad. Die bevestigd je met 4 bouten aan de muur, dan zet je de boor er op, gat boren, boormal van de bouten af, op dezelfde bouten schroef je nu de unit, aansluiten en klaar.

Misschien JakonAir of een vergelijkbaar bedrijf vragen om de spullen te bestellen en dan zelf een zpp'er vragen de leidingen aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
Maar even... Op wtw zit toch ook subsidie?
Dan moet het toch door een erkend installateur gedaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Helaas geen subsidie op wtw…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rveld
was er maar een subsidie. Ik vind het nog steeds een grote faal dat een belangrijk gezondheidsaspect niet mee wordt genomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rveld op 11-09-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rveld
wheli schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:04:
Dat argument van de boorgaten is makkelijk onderuit te halen: in de handleiding van het product staat dat er verplicht gebruik gemaakt moet worden van de boormal van Climarad. Die bevestigd je met 4 bouten aan de muur, dan zet je de boor er op, gat boren, boormal van de bouten af, op dezelfde bouten schroef je nu de unit, aansluiten en klaar.

Misschien JakonAir of een vergelijkbaar bedrijf vragen om de spullen te bestellen en dan zelf een zpp'er vragen de leidingen aan te sluiten?
Jakonair heb ik nu om een offerte gevraagd. Hoop dat ze snel reageren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Rveld schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:00:
was er maar een subsidie. Ik vind het nog steeds een grote faal dat een belangrijk gezondheidsaspect niet mee wordt genomen.
Alsjeblieft niet. Kijk maar wat de subsidie op warmtepompen en elektrische auto's op dit moment oplevert:
Vraag wordt veel te hoog, productie kan het niet bijbenen. Levertijden zijn skyhigh, en de prijzen (ook netto) gaan alleen maar omhoog.
Bovendien wordt de tweedehands markt effectief de nek om gedraaid. Een tweedehands warmtepomp is door de subsidie zo goed als waardeloos, en een tweedehands elektrische auto moet je via een dealer aanschaffen, omdat je bij aanschaf bij een particulier geen subsidie kunt krijgen. Die dealer weet dat, waardoor je bijna niks voor je in te ruilen oude elektrische auto krijgt.

Bovendien: Wat zou het doel van die subsidie zijn? Meer WTW-systemen installeren gaat niet, want zowel fabrikanten als installateurs kunnen het nu al niet bijbenen. Dit gaat alleen de prijs verder opdrijven, iets waar niemand (behalve dan de installatiebedrijven en fabrikanten) wat aan heeft.

Maatschappelijk gezien is subsidie meestal een drama en komt het op de verkeerde plek terecht, terwijl het wel uit de algemene middelen (dus door ons allen) wordt betaald.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 11-09-2022 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:16
Rveld schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:42:
Snap ik Franciesco en waarschijnlijk had ik er minder snel aan getwijfeld als ze niet 4.000 euro aan installatiekosten zouden vragen. Verder moet je bij decentraal wel over 18 jaar allemaal vervangen terwijl je bij de centrale wtw maar 1 systeem hoeft te vervangen

Een collega kwam ook met een soort van centraal/decentraal systeem. Start bij 25 minuten. Daar wordt het interessant. YouTube: Webinar na-isolatie: Reductie Warmtevraag - Innovaties op het gebied...

Dat houdt in dat je een wtw bij de trap installeert en boven de deuren een ventilator. De gang wordt dan als ventilatie gebruikt

boven de deur (inclusief co2 sensor
https://www.ventilatielan...27WQTsEAAYAiAAEgIDE_D_BwE

en dan een wtw systeem https://www.ventilatieland.nl/wtw-unit-brink-climate-systems

een co2 sensor in het trappenhuis om de wtw aan te jagen
https://www.ventilatielan...bus-inbouwuitvoering.html

ik weet niet of er al iemand ervaring mee heeft?
Dat systeem van Brink die ventileert via het trapgat.Had een offerte gevraagd. Standaard jaren 70 doorzonwoning. 3 slaapkamers en woonkamer. Zou rond de € 10.000,- kosten inclusief installatie.

Ik kijk wel lekker even voor een paar decentrale systemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rveld
Vimana schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:30:
[...]

Dat systeem van Brink die ventileert via het trapgat.Had een offerte gevraagd. Standaard jaren 70 doorzonwoning. 3 slaapkamers en woonkamer. Zou rond de € 10.000,- kosten inclusief installatie.

Ik kijk wel lekker even voor een paar decentrale systemen...
Dat is wel duur ja. Met vier ventilatoren, een wtw systeem en 1 co2 melder systeem vragen ze een flinke som voor de installatiekosten. Net zoals eigenlijk bij climarad systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
Ik ben inmiddels zo ver dat climarad eigenlijk het mooiste is. Maar wel erg erg duur, ben zowat zo ver dat ik maar gewoon roosters in de ramen ga gebruiken ipv een wtw unit....m

Maar zijn er nog goede alternatieven?
Tweedehands is er weinig te vinden namelijk van climarad.

Ik wil de woonkamer (60m3)graag ventileren.
En de woonkeuken (90m3) ongeveer.

Als jullie nog alternatieven voor een normalere prijs weten... Installeren moet zelf wel gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door sjurres op 12-09-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rveld
sjurres schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:03:
Ik ben inmiddels zo ver dat climarad eigenlijk het mooiste is. Maar wel erg erg duur, ben zowat zo ver dat ik maar gewoon roosters in de ramen ga gebruiken ipv een wtw unit....m

Maar zijn er nog goede alternatieven?
Tweedehands is er weinig te vinden namelijk van climarad.

Ik wil de woonkamer (60m3)graag ventileren.
En de woonkeuken (90m3) ongeveer.

Als jullie nog alternatieven voor een normalere prijs weten... Installeren moet zelf wel gaan.
Ik ben inmiddels zover dat de ventilatie branche gerund wordt door cowboys met ontzettend hoge rendementen. Nogmaals ik ben niet vies van dat mensen verdienen maar het mag allemaal wel wat proportioneler.
Pagina: 1 ... 9 ... 27 Laatste