Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No49
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-03-2024
Bedankt.
Bij welke stand is die 1250 ppm CO2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:01
No49 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:27:
Bedankt.
Bij welke stand is die 1250 ppm CO2?
Dat is op standje 2. In ieder geval stuk beter dan ~3000 ppm als ik 'm uitzet ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-07 19:44
rupie99 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:46:
De Zehnder Comfoair 70 alu hangt een jaar in onze woonkamer met open keuken (50 m2; 2,6 m hoog).
Solide gebouwd en zowel luchtdoorvoer als apparaat zelf voldoende geïsoleerd om koudebrug tegen te gaan. Deze was in eerste instantie niet luchtdicht geplaatst: gevolg tocht en en kou (muur lokaal 13 ipv 18,5 gr C).

Geluid: standen 1 en 2 acceptabel (lezen, rustig praten, tv); standen 3, 4 en auto alleen acceptabel bij feestjes
CO2: 1250 ppm met 2 volwassenen en baby 4 mnd. Voor voldoende verversing moet je meerdere apparaten hangen, maar we zouden niet meerdere Comfoair 70s willen in onze woonkamer, kan ook niet vanwege gebrek aan 2e blinde muur.

Ofwel, onze conclusie is dat we toch een centrale WTW hadden moeten meenemen tijdens de verbouwing. Dat stukje extra moeite voor buizen en leidingen is het achteraf waard qua geluid/prestatie.
Of met andere woorden: een decentrale unit gekocht met een wat te klein maximum debiet. Voor 50 m² zou je volgens het internet (^^) 162 m³ per uur moeten kunnen ventileren. Je huidige unit kan 60 m³ op stand 4.
Ik denk dat er hele volksstammen met CO2 waarden boven de 1500 rondlopen dus ik zou niets wijzigen maar anders kan je nog kijken naar een Climarad of Fresh-R unit. Deze kunnen 120 m³ dus op een lage stand zullen ze meer verzetten.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Ik loop zelf ook een beetje vast op dit onderwerp, misschien hebben jullie nog een idee:

Tussenwoning, geschakelde woonkamer-keuken van ca 40 m². Met CO2 meter met z'n tweeën waardes tot 1500, veel hoger met een beetje bezoek.

Probleem is dat we bijna geen muren hebben om doorheen te boren. Onder het raam aan de voorkant is het probleem dat de gordijnen er voor hangen, naast de openslaande deuren idem.
Naast de bank vrij ideaal muurtje maar daar ben ik bang dat ik koude tocht in mijn nek heb als ik op de bank tv zit te kijken in de winter...
Ik heb de volgende units overwogen:
- Zender: ventilatie openingen zijwaarts,
- Brink air 70: groot gat, klein debiet. Voordeel is de voorverwarmer.
- Climarad Sensa V2X: grote unit met dus risico op tocht in de nek. Wel ruim voldoende debiet.
- Climarad Sensa H2x: probleem van het gordijn.
- Fresh-R on the wall: mooie kleine unit maar nog niet in het echt bekeken en ik twijfel wat aan de kwaliteit.
- Één gats units met enthalpie wisselaar heb ik af laten vallen ivm tikkend geluid.
Wat zouden jullie doen? Nog één over het hoofd gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ecs6Cjvkh_U00u53hIg1UkxZew0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQyF3bMSL8Ed3Z1qC0d4DMTY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNHqMfp3a51Jz1GeouM4V6XI1_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XfpmZUSvOz48BgD4O8ciwQO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtrkIfzOlQItJJyE2_10whH886I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8rrEqzxHhzYsjJr3hbFZi0i.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@wheli De Climarad Sensa heeft de uitstroom aan de bovenkant / richting het plafond. Zou daardoor de koude tocht in de nek niet heel erg moeten meevallen of uberhaupt afwezig moeten zijn?

Zelf zou ik in ieder geval een unit nemen die voldoende capaciteit heeft voor de ruimte en de hoeveelheid personen die normaal gesproken aanwezig zijn. Anders blijft het mijn inziens toch een beetje aanmodderen en is de kans groot dat je niet het gewenste effect bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Ja dat vind ik dus zo lastig inschatten. Hij is 1,5 meter hoog, dus komt een aardig eindje boven de bank uit. Maar de lucht die we uit komt zal enkele graden koeler zijn dan de binnentemperatuur, dus zo'n 16 graden? Ik ga er vanuit dat er dus wat koudeval gaat optreden (in mijn nek ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-07 20:05
Ik heb hier een Suedwind (recente model die 'naar boven' blaast) en je voelt wel degelijk een koudeval. Dat merk je vooral naar het einde van de toevoercyclus als het keramisch element quasi is afgekoeld.

Voor ons niet zo een probleem gezien deze in de opbergruimte staat (op 2m van de open keuken, zonder deur ertussen, dus lucht kan wel degelijk circuleren).

Los hiervan zijn wij niet overtuigd van de decentrale unit en bekijken we of we toch geen centrale ventilatie D kunnen plaatsen. Decentrale units hebben vaak te weinig capaciteit waardoor je je hele huis moet volhangen en bij modellen zoals Suedwind met één kanaal die afwisselend af- en toevoer doet is de warmte-recuperatie niet echt denderend. Qua comfort voelden we daar niet veel verschil in vergelijking met onze ventilatieroosters in de ramen (die we nu toelaten).

Uit mijn ervaring lijkt centrale ventilatie echt wel superieur en bij decentrale zou ik tenminste voor een model gaan met twee buizen zodat de ventilatie en warmterecuperatie continu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@c-mattic Precies ook wat ik aangaf: niet bezuinigen op capaciteit want dan heb je er alsnog weinig aan.

De Climarad Sensa (max 125m3/h) of nog beter de Ventura (max 250m3/h) hebben veel meer capaciteit dan een Suedwind die volgens mij max 60m3/h kan doen.

Natuurlijk: een centraal systeem zal vaak nog beter zijn (oa omdat je dan meerdere inblaas- en uitstroomventielen hebt), maar is natuurlijk lang niet altijd mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Laatst online: 12:58
Geluid speelt ook een belangrijke rol imo. Capaciteit is leuk, maar met welke hoeveelheid decibel? Je draait vaak toch op een lagere stand vanwege het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Zeker is dat ook belangrijk (iig voor mij). Ook daar scoren de genoemde Climarads goed voor wat ik er van gelezen en zelf gehoord heb in de showroom.
Tot nu toe heb ik geen andere modellen gevonden die een vergelijkbare capaciteit en geluidsniveau hebben.

De Fresh-r is qua specs vergelijkbaar met de Sensa, maar niet met de Ventura. En ik geloof niet dat iemand hier die Fresh-r al eens in het echt gezien én gehoord heeft.

Voornaamste nadelen van de Climarads zijn dat ze prijzig en behoorlijk groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Franciesco schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:40:
Zeker is dat ook belangrijk (iig voor mij). Ook daar scoren de genoemde Climarads goed voor wat ik er van gelezen en zelf gehoord heb in de showroom.
Tot nu toe heb ik geen andere modellen gevonden die een vergelijkbare capaciteit en geluidsniveau hebben.

De Fresh-r is qua specs vergelijkbaar met de Sensa, maar niet met de Ventura. En ik geloof niet dat iemand hier die Fresh-r al eens in het echt gezien én gehoord heeft.

Voornaamste nadelen van de Climarads zijn dat ze prijzig en behoorlijk groot zijn.
Ik kon gisteren geen specs vinden van het aantal decibellen, bij welke stand. Heb jij die wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@vinom onderstaand de specs van de Climarad Sensa en de Ventura

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xwowinxc3flclMKZXfX3NuhPUBM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KFvpdm02IVY5KdATHeMwUNbG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgjIzIyaYsXYwpYs4Wkyb67aTz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8stIisr90Plf373BHGQaZFpv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
devlam schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:55:
Ik zit de aanschaf van een comfoair 70 te overwegen maar zou hem graag eens operationeel zien en met name horen.
Is er iemand die hem in gebruik heeft en waar ik eens langs kan komen?
Zou super zijn.
Heb er één, woon in de buurt van leiden. Je bent welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:13
Weet iemand hoe het zit met de CO2-gebaseerde vraagsturing bij Climarad units? Kun je zelf ook instellen op hoeveel ppm hij moet sturen, eventueel via een domotica-omweg? Kan dit niet vinden in de specs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:26
Wij hebben een kleine tussenwoning, bj '57, ongeveer 38m2 per woonlaag, plus kleine zolder. Inmiddels redelijk, maar nog niet 100% goed geïsoleerd (aluminium kozijnen, beneden hr++, boven dubbel glas, vervanging waarschijnlijk over 5 tot 10 jaar, plus oud huis, nergens recht, kieren en gaten die wij niet 100% dicht gaan krijgen).

Wij verwarmen momenteel met airco, en zijn bezig 2 wpb' s te plaatsen ivm van het gas af gaan in aug dit jaar.

Na het ingebruiknemen van een co2-meter vorig jaar, schrokken we nogal van de hoge co2-waarden in onze woonkamer, en vooral ook over hoe snel die waarden oplopen.
Onze co2-meter staat in onze zithoek, op zit-gezichthoogte.

Op dit moment gebruiken wij een handmatige combinatie van ventilatie. Daarvoor gebruiken we raamroosters voor plus achter, boven 24/7 een raam open, en een kamerdeur die die 2 verbindt op verschillende standen, afhankelijk van de wind buiten en dus hoeveel lucht door de raamroosters komt.

Dat werkt op dit moment erg goed, co2 is overdag 450-700 bij 1 persoon en verder ongeveer 550-900 bij 2 personen.
Maar, hierbij komt er natuurlijk in de winter meer koude lucht binnen dan we zouden willen.

Nu denken we voor de woonkamer (winterperiode) over decentrale ventilatie met wtw, maar daarbij lopen we tegen een probleem aan. We lezen veel dat juist voor co2 veel types niet goed lijken te werken. En daar kan ik me best wat bij voorstellen.

Co2 is zwaarder dan "gewone" lucht en zal dus vooral onderin de ruimte hangen. Wij zien ook dat de co2-waarden hier in de kamer op zit-gezichtshoogte oplopen wanneer wij bijvoorbeeld de aico aandoen, alsof het dan meer mengt, opgewapperd wordt. Met de plafondventilator idem. En de inname van lucht lijkt bij de meeste decentrale ventilatie-systemen meer bovenin de ruimte te zitten, waar verhoudingsgewijs dus minder co2 zit.

We hebben gekeken naar een Climarad (?). De horizontale kunnen we hier niet plaatsen, te weinig ruimte onder de ramen. Verticaal zou kunnen, maar dan wordt de lucht weer hoger aangezogen.

Wij hebben nagedacht over centrale balansventilatie met wtw, maar dat is voor ons niet geschikt. Er zou lucht van de bovenverdieping gebruikt gaan worden om de lucht voor de woonkamer op de juiste temperatuur te krijgen, maar dat is hier geen goed plan omdat wij boven niet verwarmen (en zelden koelen). Bovendien is het wat overdreven wanneer we het probleem alleen in de woonkamer hebben.

Waarom worden de ventilatie-units eigenlijk altijd zo hoog geplaatst in de ruimte? Weet iemand hier of daar een specifieke reden voor is, en of je bijvoorbeeld een kleine unit ook lager zou kunnen plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Anomi schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:53:
Weet iemand hoe het zit met de CO2-gebaseerde vraagsturing bij Climarad units? Kun je zelf ook instellen op hoeveel ppm hij moet sturen, eventueel via een domotica-omweg? Kan dit niet vinden in de specs...
Dit heb ik een tijdje geleden nagevraagd bij Climarad: het is niet instelbaar begreep ik.
Wel kun je het debiet instellen (zie installatiehandleiding).

Edit: bovenstaande is niet correct en is wel instelbaar. Zie verderop.

[ Voor 7% gewijzigd door Franciesco op 10-02-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:13
Franciesco schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Dit heb ik een tijdje geleden nagevraagd bij Climarad: het is niet instelbaar begreep ik.
Wel kun je het debiet instellen (zie installatiehandleiding).
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Sjamo schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:00:
Waarom worden de ventilatie-units eigenlijk altijd zo hoog geplaatst in de ruimte? Weet iemand hier of daar een specifieke reden voor is, en of je bijvoorbeeld een kleine unit ook lager zou kunnen plaatsen?
Is dat niet omdat er in wezen koudere lucht uit de (WTW) ventilatie opening komt dan reeds in de ruimte aanwezig is? Warme lucht stijgt op, dus dan mengt de ingeblazen koudere CO2 arme lucht "vanzelf" met de aanwezige CO2 rijke lucht.

Hopelijk kan iemand dit bevestigen of juist verbeteren en/of aanvullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinom
Hier nu inmiddels anderhalve maand twee keer de Sudwind Ambientika in gebruik en we zijn nu ook gewend aan het geluid. Je hersenen moeten gewoon wennen aan 'nieuwe' geluiden en het op en af toeren van de fan valt ons nagenoeg niet meer op.

Van de winter zal het geluid helemaal niet opvallen omdat dan de Lucht lucht warmtepomp ook draait.

Voor de rest zijn de PPM waardes maximaal tussen de 900 & de 1000 na en dat is toch een aanzienlijke verbetering waar het voorheen eerder richting de 1500 zat.

Al met al is de Ambientika toch de beste bang for buck zeg maar.

[ Voor 11% gewijzigd door vinom op 25-05-2022 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Sjamo schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:00:

Dat is vanwege het Coañda effect, zie wiki.

Ik heb ook de V2X van Climarad besteld, moet nog een prijs en datum horen. Ik laat installatie en foto's hier tzt wel horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

wheli schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:15:
Ja dat vind ik dus zo lastig inschatten. Hij is 1,5 meter hoog, dus komt een aardig eindje boven de bank uit.
Das dus voor de VX2 bij jou die je net besteld had las ik verderop.

Bij ons zou dan een HX2 gebruikt moeten worden, het glas gaat zo laag al ca 85 cm aan beide kanten vd doorzon kamer. Op het 1e gezicht ziet het er goed uit.
Ik mis met deze optie wel het integreren van de keuken afzuiging. Hoe heb je dat afgewogen?
Heb je een centrale afzuiging boven pas je daar dan wel of geen (2e) WTW toe?

Met zo'n combi (incl afzuiging) kan dat wel eens erg groot worden, met vooral glas/voor achter , met alleen in de keuken nog een vrij stuk onder het raam over. Daar moet ik zo wie zo nog voor rondkijken, dat was een vd eerste search hits die ik tegen kwam.

Ik ga thermisch compartimenteren en het idee is dan dat daarom alleen beneden een WTW het meest effectief zou zijn.

Dit vind ik iig nuttige info: rupie99 in "Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning"

Ben er nog niet aan toe om het al snel te doen, nog veel andere zaken te doen, dus ik heb nog de nodige tijd om de pros/cons van de diverse plaatjes af te wegen.

Onze benedenverdieping, de 1982-doorzonhuis is ~60 m2 (~12x5m).
Een plaatje voor de indruk gevonden, bij ons is indeling wel wat anders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkirtNcmvi8gf-2IPrKwAffGt6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TVl2GzAftlibULogsMkn9O7e.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 28-05-2022 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Ik heb een keukenafzuiging naar buiten toen. Climarad gaf aan dat als er onderdruk ontstaat er dan gewoon schone lucht aangezogen wordt. Dus misschien wat minder efficiënt maar daar maak ik me voor dat uurtje niet druk om.
Boven heb ik overwogen om S-fans en BKT- fan te plaatsen maar uiteindelijk bedacht om nog even te wachten. Ze zijn per stuk prijzig, we hebben weinig vrije wand beschikbaar en ik wil eerst weer meten voordat ik voor 3k aan fans bestel.

Ik heb ook een paar vrienden gevraagd en die gaven aan vroeger ook met z'n zessen op een slaapkamer te liggen en als de moeder dan binnenkwam dat ze bijna flauwviel. Dus de vraag is welke situatie je precies aan het oplossen bent. Met andere woorden: hoe slecht is het eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

marvel27 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:48:
Interessante scriptie over decentrale ventilatie met WTW van een student Bouwkunde aan de Universiteit Gent.
[Abstract]. De grootste moeilijkheid bij het ontwerpen van deze toestellen blijkt het beperken van de geluidsproductie te zijn. Het verder ontwikkelen van deze toestellen lijkt noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de normen voor akoestisch comfort.......[/Abstract]
'''
De Renson Endura Twist komt het beste uit de test. Het lijkt mij best wel bewerkelijk om te installeren, zo'n kozijnventilator.
Dank je voor het delen!
Op pagina 74 en 75 staan de wat uitgebreidere conclusies en het laatst deel daarvan beschrijft:
Om de jaarlijkse elektriciteitskost van decentrale ventilatie te vergelijken met deze van een centraal
systeem D, moet er rekening mee gehouden worden dat er gemiddeld acht decentrale ventilatie-units
nodig zijn om een woning voldoende te ventileren. Daarnaast moet er ook rekening gehouden worden
met het feit dat er dubbel zoveel Tempero eco 150 ceram toestellen nodig zijn om, in vergelijking met
de andere toestellen, een ruimte voldoende te ventileren. Daarom zal ervan uitgegaan worden van een
installatie met zestien toestellen van dit type. Als hiermee rekening gehouden wordt, dan is de
geschatte jaarlijkse elektriciteitskost van een installatie met zestien Tempero eco 150 ceram toestellen
en van een installatie met acht Endura Twist toestellen vergelijkbaar. Bovendien is het geschatte
jaarlijkse verbruik van deze twee installaties ongeveer even groot als dat van een centraal
ventilatiesysteem D. Tot slot zal een installatie van acht Provent D-luxe toestellen op een jaar tijd
bijna de helft meer kosten aan elektriciteit dan een vergelijkbare installatie met evenveel Endura Twist
toestellen
Das toch wel heftig... tot 8 decentrale toestellen om hetzelfde niveau te halen van 1 centrale WTW.
Je kunt je afvragen of je dat wel wilt... ik proef bij jullie ook de gedachte aan compartimenteren, dus veel selectievere aanpak met decentrale WTW dan per se vergelijkbaar willen zijn met een centrale WTW.

Hoe zijn jullie resultaten tov de verwachtingen? Dat er iemand was met spijt ivm het geluid had ik al gelezen, maar ik bedoel ook in het rendement van de gekozen WTW, zie je dat significant terug in je energie verbruik?
En kan het daarmee uit? Ben benieuwd. Tnx.
Volgens mij zijn deze kozijn WTW's nog niet ter sprake gekomen in dit topic, dus interessant om te zien dat er ook andere manieren van ventileren bestaan.
Weet je van het bestaan van een rapport over "klassiek" decentrale WTW's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devlam
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-09-2022
johanPo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:44:
[...]

Heb er één, woon in de buurt van leiden. Je bent welkom
Sorry voor de late reactie had de notificatie niet gezien. Ben er inmiddels achter gekomen dat deze unit te klein is voor onze woonkamer/keuken. Maar in ieder geval bedankt voor het aanbod!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• wheli
Even een update; knoop is doorgegaan en ik heb de Climarad Sensa besteld. Kon niet als particulier dus ik heb een bedrijf (Jakon-Air, nogmaals dank) bereid gevonden om te bestellen en te laten leveren bij mij thuis voor een schappelijke vergoeding. Via een betonboorbedrijf (bekende) twee gaten 110 mm laten boren en de unit daarna zelf geinstalleerd. Dat is echt zo enorm makkelijk, als je gaten in een stenen muur kan boren dan kan je dit.

Ik heb de bijpassende roostertjes besteld (á 36 euro per stuk). Ze hebben een blinde bevestiging en zijn in RALkleur gespoten, zeer fraai. De bevestiging is echter volledig ruk, dus de eerste is al gevallen en beschadigd... Maandag ga ik bellen.

De unit staat op automatisch en is dan zeer stil, praktisch onhoorbaar. Verbruik ga ik nog meten en uiteraard zal de winter meer richtinggevend zijn. Voor nu blij met de optie tot nachtventilatie voor de zomer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qg9yM4OL7uQH6arZ527yq80qiO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2VY1zhntpNyDtrOYGdyfuRr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYzbDioD8FWzy4b5vHCCwadrFWM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvvowxMc9ouNsJu3JMzjXrCX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtFSxfsAaHQTxehpXDeEdmkHMk8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYDxaQ6QSTRr6A31OreiVQtn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RhEaHi__KPRj8VJuZ6h2xVyBeo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/po69jaTB1I7tm5Jf4oH0EH54.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbImezkTz5mLLO_0Qtbyy6zBi5k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAQEgVRvbc28po3OZpjggr3E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jd1AdLnhkvQMVED4joyeABAb8TE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rz7HHB9vqqYAPpqQuolJlnkR.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-07 13:26

Rzaan

Altijd zoekende

@wheli Voor mij helemaal nieuw, dit apparaat.
Maar het is een heel paneel, zeg!

Was er geen kleinere oplossing te vinden?
Waarschijnlijk een overbodige vraag, want anders had je dat waarschijnlijk wel gedaan.
Maar wat is de reden dat je voor deze (moest) kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
@Rzaan Als je een goed werkende WTW wil hebben, met een bypass functie, die niet megaveel lawaai maakt, heb je helaas wat ruimte nodig.
Kleiner betelent vaak lawaaieriger (meer luchtverplaatsing door kleinere openingen etc)

Bovendien werkt Climarad altijd met die vorm omdat het dan ook gecombineerd kan worden (meestal horizontaal) met een radiator

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-07 18:43
Anomi schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:53:
Hier is de instelling destijds door een servicemonteur van climarad aangepast. Kon alleen via de servicetool op de laptop. Co2 sensor was stuk, vandaar dat ze langs moesten komen. Leek dat er een MH-Z19 Co2 sensor inzat. In tegenstelling tot de Itho Co2 sensor van onze gewone mechanische ventilatie, daar zit een Sensair Co2 sensor in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
wheli schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:04:

Ik heb de bijpassende roostertjes besteld (á 36 euro per stuk). Ze hebben een blinde bevestiging en zijn in RALkleur gespoten, zeer fraai. De bevestiging is echter volledig ruk, dus de eerste is al gevallen en beschadigd... Maandag ga ik bellen.

De unit staat op automatisch en is dan zeer stil, praktisch onhoorbaar. Verbruik ga ik nog meten en uiteraard zal de winter meer richtinggevend zijn. Voor nu blij met de optie tot nachtventilatie voor de zomer!
Herkenbaar van de bevestiging van de roosters helaas. Heb hier nu zelf een variant getekend en geprint in PET-G met magneetbevestiging. Wij hebben echter een gladde buis als doorvoer, dus voor jouw rubber doorvoer zou deze aangepast moeten worden. Bevestiging aan de muur wordt waarschijnlijk gewoon verlijmen. Het is trouwens een Climarad 2.0 met bijpassende radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
@Rzaan er is één kleinere oplossing met twee buizen en dat is de Fresh-R. Die heb ik overwogen maar heeft de buizen in het midden zitten en dan kwam ik niet goed uit met mijn houthok. Dus daarom voor Climarad gekozen.
Verder heb je een buis systemen maar die gaan elke minuut omkeren en dan hoor je een klik. Plus dat die wat minder maximum debiet hebben.

@TweakHm thanks! Hoe wist je dat de CO2 sensor kapot was? Foutmelding?
Ik ga eerst maar eens bellen over die roosters. Ze zijn zelfs 36 ex btw dus dat vind ik echt te duur voor zo'n slecht ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
wheli schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:36:
@Rzaan er is één kleinere oplossing met twee buizen en dat is de Fresh-R. Die heb ik overwogen maar heeft de buizen in het midden zitten en dan kwam ik niet goed uit met mijn houthok. Dus daarom voor Climarad gekozen.
Verder heb je een buis systemen maar die gaan elke minuut omkeren en dan hoor je een klik. Plus dat die wat minder maximum debiet hebben.

Ik ga eerst maar eens bellen over die roosters. Ze zijn zelfs 36 ex btw dus dat vind ik echt te duur voor zo'n slecht ontwerp.
Opzich is het max debiet nog wel OK bij de Sudwind Ambientika als 1 buis systeem. 60m3 op max volgens mij. Maargoed, max stand is leuk voor de specs maar is allemaal veel te veel geluid. Dat zal voor elk ander decentraal WTW ook gelden denk ik.

Wat kost de Fresh-R on the wall trouwens? Op hun site en internet kan ik geen prijzen vinden.

Nu de temperaturen overigens wat oplopen binnen, ga ik eens kijken wat het doet met de Co2 en temp als ik alleen inblaas van buiten naar binnen of juist alleen uitblaas van binnen naar buiten.

[ Voor 8% gewijzigd door vinom op 12-06-2022 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Is vrij lastig te vinden, maar hier is de webshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
vinom schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:41:
[...]

Opzich is het max debiet nog wel OK bij de Sudwind Ambientika als 1 buis systeem. 60m3 op max volgens mij. Maargoed, max stand is leuk voor de specs maar is allemaal veel te veel geluid. Dat zal voor elk ander decentraal WTW ook gelden denk ik.
Met alle respect, maar een max van 60m3/h lijkt me niet geschikt voor wat grotere ruimtes zoals een woonkamer.
Volgens het niet al te nieuwe bouwbesluit zou je in een verblijfsruimte tenminste 0,7dm3/s per m2 moeten ventileren.
Stel je woonkamer is 35m2, dan zit je al op: 0,7*3600*35/1000=88m3/h.

Ik heb zelf nog niet beslist, maar als ik voor een decentraal systeem ga, dan wel eentje met voldoende debiet zoals de aangehaalde Sensa of Ventura. Want persoonlijk ben ik van mening dat als het enigszins kan je het beter in 1x goed kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Franciesco schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:28:
[...]

Met alle respect, maar een max van 60m3/h lijkt me niet geschikt voor wat grotere ruimtes zoals een woonkamer.
Volgens het niet al te nieuwe bouwbesluit zou je in een verblijfsruimte tenminste 0,7dm3/s per m2 moeten ventileren.
Stel je woonkamer is 35m2, dan zit je al op: 0,7*3600*35/1000=88m3/h.

Ik heb zelf nog niet beslist, maar als ik voor een decentraal systeem ga, dan wel eentje met voldoende debiet zoals de aangehaalde Sensa of Ventura. Want persoonlijk ben ik van mening dat als het enigszins kan je het beter in 1x goed kan doen.
Ik heb er dan ook twee. Climarads vind ik persoonlijk te duur en te massaal. Met de Ambientika ben je flexibeler qua plaatsing en de helft goedkoper uit. Ik kan me prima voorstellen dat anderen het weer anders doen, ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Natuurlijk: ieder wat wils. Het belangrijkste is denk ik dat de verwachtingen waar gemaakt kunnen worden. Is dat puur “enige” ventilatie hebben of b.v. een bepaalde max. CO2 waarde waar naar gestreefd wordt? Daarom ook mijn opmerking over de max 60m3/h en dat je daar in grotere ruimtes geen wonderen van mag verwachten.

Uit interesse: Wat voor CO2 waardes haal je nu met de 2 Ambientika’s en in wat voor soort ruimte en met hoeveel personen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:01
@wheli netjes, flinke unit maar dan heb je wel een volwaardige oplossing! Dat had hier beter gewerkt dan de Comfoair 70. Ik mis nu vooral ook een bypass O-)

Franciesco schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:55:
Daarom ook mijn opmerking over de max 60m3/h en dat je daar in grotere ruimtes geen wonderen van mag verwachten.
Dat kan ik onderschrijven vanuit ervaring met comfoair 70.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
wheli schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:36:

Ik meet het verbruik van de Climarad en zag dat deze niet varieerde, daarnaast meet ik ook de Co2 en voelde hem niet reageren. De verbruiksmeting bevestigde dat vervolgens.

Hoogste verbruik in auto stand is ca 4,5 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Nog even een addendum: de roostertjes klikten niet goed vast op de buitenkant. Gisteren heb ik nieuwe plastic bakjes voor buiten gekregen maar hetzelfde probleem. Nu worden nieuwe roosters opgestuurd. Goede service dus! Ben benieuwd of ze passen.

Ik begreep wel dat doordat ik hem nu zelf geïnstalleerd heb mijn garantie vervallen is. Jammer maar had ik niet helemaal bij stilgestaan. Voor dat uurtje installatie had ik (als ik iemand had kunnen vinden) wel 50 euro over gehad en dat ik daarmee de garantie zou behouden. Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Wij hebben eindelijk een keuze gemaakt. We krijgen ergens de komende maand waarschijnlijk, een climarad sensa v2x (max 125m3/uur).

Erg blij mee. Van alle opties die we bekeken hebben leek ons dit de beste keuze. Vooral omdat we de ventilatie vooral willen gebruiken om de co2 op peil te houden tijdens periodes dat we gaan koelen of verwarmen, en deze lijkt daar redelijk efficient in te zijn hebben we begrepen.

De afgelopen winter was ik daarvoor afhankelijk van raamroosters, en een open kamerdeur met verbinding naar open raam boven. Dat was geregeld erg onprettig.
Ik hoop op meer comfort de komende winter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Ben benieuwd naar je toekomstige ervaringen @Sjamo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Is het nog een idee om in de startpost een overzichtje te maken met eigenaren van wtw's en waar ze wonen (mits het akkoord is om te laten zien natuurlijk)?

Ik heb een uur gereden om een Sensa te bekijken bij Climarad zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 16:22
Gebruikt iemand hier de ambientika voor koeling snachts tijdens deze warme dagen? Werkt dit goed?

In de beschrijving van de advanced+ en de wifi versie staat er 'optional free cooling'? Moet hiervoor nog iets extra bijgekocht worden? Wat gebruiken jullie als buitenmuurcover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sjamo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:39:
Wij hebben eindelijk een keuze gemaakt. We krijgen ergens de komende maand waarschijnlijk, een climarad sensa v2x (max 125m3/uur).

Erg blij mee. Van alle opties die we bekeken hebben leek ons dit de beste keuze. Vooral omdat we de ventilatie vooral willen gebruiken om de co2 op peil te houden tijdens periodes dat we gaan koelen of verwarmen, en deze lijkt daar redelijk efficient in te zijn hebben we begrepen.
In welke ruimte komt deze, en hoeveel M² spreken we dan over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Rzaan schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:48:
[...]

In welke ruimte komt deze, en hoeveel M² spreken we dan over?
Deze komt in de woonkamer, een ruimte van net over de 20m2 ongeveer, ongeveer 50m3.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• possiey
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-07 22:56
Ik kwam een interessante advertentie op Marktplaats tegen van een gebruikte Fresh-R on the wall voor 100 euro. (Edit: inmiddels verkocht, link verwijderd)
Volgens de verkoper nog compleet en vrijgekomen na een verbouwing, bouwjaar kon hij niet vertellen omdat hij er nog maar net een jaar woont.
Het is mij, gezien het risico dat hij toch niet helemaal in orde is, te ver rijden vanaf Groningen, hij zit namelijk in Berkel en Rodenrijs.
Wellicht heeft iemand anders interesse..

[ Voor 13% gewijzigd door possiey op 24-06-2022 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crazyheinz
possiey schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:28:
Ik kwam een interessante advertentie op Marktplaats tegen van een gebruikte Fresh-R on the wall voor 100 euro. https://www.marktplaats.n...05693-fresh-r-on-the-wall
Volgens de verkoper nog compleet en vrijgekomen na een verbouwing, bouwjaar kon hij niet vertellen omdat hij er nog maar net een jaar woont.
Het is mij, gezien het risico dat hij toch niet helemaal in orde is, te ver rijden vanaf Groningen, hij zit namelijk in Berkel en Rodenrijs.
Wellicht heeft iemand anders interesse..
bedankt! hij ligt nu bij mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• possiey
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-07 22:56
crazyheinz schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:42:
[...]

bedankt! hij ligt nu bij mij :)
Zodra hij hangt horen we uiteraard graag je bevindingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
possiey schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:09:
[...]

Zodra hij hangt horen we uiteraard graag je bevindingen!
Doe ik sowieso! De mensen van R-fresh konden me vertellen van dit 1 van de eerste 10 fresh-er's is.

Ik heb ondertussen ook een ambientika in huis voor in de slaapkamer. Ik ben nog op zoek naar een toestel voor in de keuken, we hebben daar geen directe afzuiging maar een hercirculatie dampkap. Ik vrees dat de ambientika daarvoor te licht gaat uitvallen. Ik had al een offerte gekregen voor een type c toestel, maar ik vrees dat er in de winter daarmee toch teveel warmte verloren gaat. Heeft iemand van jullie een idee welke toestel geschikt kan zijn, keuken en living hebben zit geen deur tussen en is ongeveer 60 vierkante meter, met plafonds van 2m70. In de living komt de fresh-r aan de gevelkant, aan de helemaal andere kant van het huis recht tegenover de fresh-r zou de keukenfan moeten komen. Of zouden we toekomen met de Fres-r?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
@crazyheinz volgens het internet moet je woonkamer 0,9dm³/s = 3,24 m³ per uur ventileren en je keuken 21 dm³/s = 75,6 m³/uur.
Dus je oppervlakte moet je even uitsplitsen en dan simpel vermenigvuldigen.
Waarschijnlijk moet je wel handmatig elke keer dat je gaat koken de Fresh-R aanzetten lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
Gisteren is onze Climarad sensa v2x geinstalleerd.

We wilden de stand voor automatische sturing op co2-niveau aangepast hebben van 1000 naar 800. De informatie hoe je dat moet doen lijkt lastig te vinden. Ik ga hier nog contact over opnemen met de installateur.

In de laagste stand hoor je de unit eigenlijk niet. Wanneer hij opschaalt om meer te ventileren hoor je dat vrij goed. Hij maakt meer geluid dan ik had verwacht. Misschien moet het zich nog zetten.

Oorspronkelijk had ik het plan de unit alleen te gebruiken wanneer wij onze airco gebruiken om te koelen of verwarmen. Om verder onze raamroosters en ramen te gebruiken om te ventileren.
Het kan zijn dat ik in verband met het geluid terugkeer naar dat oorspronkelijke plan. Dat werkt uitstekend voor ons, behalve wanneer het echt warm of echt koud is.

We zijn er erg blij mee. De gedwongen ventilatie door de raamroosters en een combinatie met open deuren en een open raam boven (voldoende tocht om de lucht op peil te houden), zorgde afgelopen winter voor een duidelijke gebrek aan comfort. We gaan er vanuit dat dat probleem komende winters op z'n minst zal verminderen hierdoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:50
Ik zal mij ook kenbaar maken in dit topic! Momenteel hebben wij een offerte liggen voor een Climarad Ventura V1X. We staan op het punt deze te accepteren. Reden dat we voor de Ventura willen gaan is het hoge debiet en (hopelijk) laag geluidsniveau.

Context van onze situatie: twee-onder-een-kap uit 1984 die we aan het verduurzamen zijn met o.a: HR++, vloerisolatie en spouwmuurisolatie. Vloerisolatie zal bestaan uit thermokussens van Tonzon en de spouwmuur wordt gevuld met Thermofoam van Thermo Solutions. Omdat de tevens de ambitie is de woning zo tocht dicht als mogelijk te maken kwamen we vrij snel op de gedachte dat dit voor het binnenklimaat problemen zou opleveren. In een notendop kwam het er op neer dat een centraal systeem een zeer ingrijpende (en daarmee dure) operatie zou worden en voor onze businesscase niet optimaal gezien wij boven niet stoken.

Naar aanleiding van bovenstaande zijn wij uiteindelijk op een decentraal balans systeem met WTW van Climarad gekomen. Dit oogt ons als een van de meest degelijke oplossingen. Als er meer te vertellen valt zal ik zeker een update geven in dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Anniedrew schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:58:
In een notendop kwam het er op neer dat een centraal systeem een zeer ingrijpende (en daarmee dure) operatie zou worden en voor onze businesscase niet optimaal gezien wij boven niet stoken.
Maar boven wil je toch ook verse lucht naar binnen krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:50
Rzaan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:15:
[...]

Maar boven wil je toch ook verse lucht naar binnen krijgen?
Zeker, dat doen wij altijd met de ramen open. Wellicht dat we in de toekomst overstappen op andere manieren van ventilatie voor de bovenverdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Anniedrew schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:18:
[...]

Zeker, dat doen wij altijd met de ramen open. Wellicht dat we in de toekomst overstappen op andere manieren van ventilatie voor de bovenverdiepingen.
Dat doen we hier hetzelfde. En ook hier was het boven niet verwarmen een reden om niet door te gaan met de centrale ventilatie.

Wij stoken boven eigenlijk nooit, en hebben altijd een raam plus raamrooster open achter een rolluik op ventilatiestand.

Dat raam gebruikten we eerder ook om een trek te krijgen beneden in de woonkamer (raamroosters) via de open kamerdeur. Dat tochtte wel naar, daarom nu beneden wel de climarad (de kleine versie hier).

We hadden vanmiddag de airco aan, en hadden onze eerste "testrun" met de nieuwe ventilatie. Ging erg goed. De lucht uit de climarad voelde echt koud. Niet te vergelijken met lucht van buiten.

Voor de slaapkamer boven overwegen wij laag bij de grond een simpele mechanische ventilatie naar de overloop of slaapkamer ernaast te maken om lucht met co2 af te voeren. Er zal dan vanzelf lucht met minder co2 aangezogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderblaaat
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Voor een kleine kinderkamer (zonder ventilatie behalve balkondeur) wil ik de ventilatie verbeteren. Iemand ervaring met de Ø100mm suedwind? Zou dit voldoende/stil genoeg zijn voor een kamer van +/- 7m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
sanderblaaat schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:13:
Voor een kleine kinderkamer (zonder ventilatie behalve balkondeur) wil ik de ventilatie verbeteren. Iemand ervaring met de Ø100mm suedwind? Zou dit voldoende/stil genoeg zijn voor een kamer van +/- 7m2?
Waarom zou je de kleinere versie erin sterken? Hoe smaller de buizen hoe meer lawaai in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderblaaat
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
crazyheinz schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:39:
[...]

Waarom zou je de kleinere versie erin sterken? Hoe smaller de buizen hoe meer lawaai in ieder geval.
Eigenlijk vooral omdat ik iemand aan de lijn had die tot 100 kon horen, en dat waarschijnlijk ook goedkoper zal zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjamo
Wij gebruiken nu een ruime week de climarad sensa v2x.

Het verbruik nu valt ons erg mee. We hadden geen idee wat we er ons in de praktijk bij voor moesten stellen :)

Momenteel doet de climarad de meeste dagen niets omdat wij met dit weer volop ventileren via raamroosters, open ramen en deuren. Het co2-gehalte in onze kamer ligt meestal tussen de 450 en 650, met een enkele uitschieter naar rond de 800. Dat betekent blijkbaar dat de climarad op standby staat, geluidloos met een verbruik van ongeveer 1 à 2W per uur.

De eerste dagen dat wij hem hadden is hij een paar keer aangegaan, en die momenten leken min of meer logisch in vergelijking tot onze co2-meter. Dat lijkt dus goed te werken.
We hebben 1x gehad dat onze eigen meter stond te schreeuwen met z'n alarm, maar toen was de kat in de buurt en dat heeft hier al vaker dat effect gehad op de meter :)
Tijdens het aanstaan ligt het verbruik rond de 10 à 11W. Het geluid viel me in eerste instantie tegen, maar vreemd genoeg is dat helemaal weg.
Het was leuk om te voelen hoe koud de lucht was die werd uitgeblazen toe hij werkte.

In eerste instantie hadden we het plan deze ventilatie maar zo'n 6 maanden per jaar aan te zetten, alleen in de maanden dat we onze koeling/verwarming gebruiken. Daar zijn we nu op terug gekomen. Het verbruik en de "overlast" is in onze ogen zo minimaal dat we hem aan laten staan.

Kortom, het kostte een slok geld (in mijn ogen), maar ik ben er helemaal gelukkig mee en kijk met veel meer vertrouwen naar vooral komende winter. Het gedwongen actief ventileren via raamroosters, raam etc gaf hier een forse aantasting op ons comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@Sjamo zelfde ervaring hier, alleen meet ik maar 4-5 watt in stand 2.
Volgens mij gaat hij van 0 naar 1 vanaf ca 500 ppm, naar stand 2 vanaf 700 ppm en stand 3 vanaf 1000 ppm. Hoger is hij hier nog niet gegaan.
Heb je de nachtventilatie al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
wheli schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:12:
@Sjamo zelfde ervaring hier, alleen meet ik maar 4-5 watt in stand 2.
Volgens mij gaat hij van 0 naar 1 vanaf ca 500 ppm, naar stand 2 vanaf 700 ppm en stand 3 vanaf 1000 ppm. Hoger is hij hier nog niet gegaan.
Heb je de nachtventilatie al geprobeerd?
Volgens onze gegevens komt hij pas in actie bij een co2-waarde van 1000. Dit willen we nog aangepast hebben naar 800.

Ik heb hier nog geen andere waarde gezien dan ik aangaf, behalve bij nachtventilatie.

We hebben nachtventilatie geprobeerd, ik geloof de eerste nacht dat we hem hadden. Heerlijk.
Het koelt hier pas heel laat af, dus vaak is het buiten nog warmer dan binnen wanneer we naar bed gaan. Dit was echt zalig, het koelde in de loop van de nacht duidelijk af binnen, op nauwelijks verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 06-07-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-07 00:51
Is er hier nog iemand die de wtw units van Vantubo heeft overwogen of gekocht? Die lijken mij op papier ook erg goed en betaalbaar.

Ik ben nog steeds aan het vergelijken voor ventilatie in onze woonkamer met open keuken a 60m2 totaal. Misschien heeft iemand nog goeie overwegingen te delen die de doorslag gaven voor een bepaald systeem. Erg nuttig in ieder geval om jullie ervaringen door te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
  • Laatst online: 29-01 05:43
Seroendeng schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:33:
Is er hier nog iemand die de wtw units van Vantubo heeft overwogen of gekocht? Die lijken mij op papier ook erg goed en betaalbaar.

Ik ben nog steeds aan het vergelijken voor ventilatie in onze woonkamer met open keuken a 60m2 totaal. Misschien heeft iemand nog goeie overwegingen te delen die de doorslag gaven voor een bepaald systeem. Erg nuttig in ieder geval om jullie ervaringen door te nemen.
Ja, ik heb twee Ecocomforts laten installeren, waarmee ik de woonkamer en de keuken ventileer. In totaal gaat het om een vloeroppervlak van 70 m2 x 2,50 m = 175 m3. Ik heb dit gedaan ivm het vervallen van roosters in de ramen door de aanschaf van HR++ glas. Volgens de folder zouden twee Ecocomforts een ruimte met een vloeroppervlak van 100 m2 moeten kunnen ventileren. In de praktijk (CO2-meter) merk ik dat dit hooguit lukt op stand 3, wat te veel lawaai maakt. Stand 1 is nauwelijks hoorbaar, maar dan loopt de hoeveelheid CO2 overdag geleidelijk op (met twee personen). 's Nachts loopt het dan weer terug. Voor mij is dit werkbaar en kom ik in de praktijk niet boven de 1500 ppm. De Ecocomforts compenseren overigens wel het verlies van de roosters in de ramen. Ik vond de installatie prijzig, maar dit werd wel vakkundig gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:43
Leatherneck1665 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:19:
Voor mij is dit werkbaar en kom ik in de praktijk niet boven de 1500 ppm. De Ecocomforts compenseren overigens wel het verlies van de roosters in de ramen. Ik vond de installatie prijzig, maar dit werd wel vakkundig gedaan.
Dank voor het delen van je ervaringen. Maar 1500ppm is te hoog. Normaliter wordt 1000ppm als bovengrens gezien. Daarvoor heb je alleen wel het dubbele ventilatiedebiet nodig...

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 10-07-2022 12:37 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crazyheinz
Deze week de fresh-r geinstalleerd die ik via marktplaats heb overgekocht, en 2 ambientika's.
In onze slaapkamer van 20 vierkante meter hadden we soms tegen de 2000ppm co2, zelfs met de deur op een kier. Nu een paar dagen aan het testen met buitenlucht inblazen en op de laagste stand schommelt het nu rond de 1000ppm. Het geluid op de laagste stand is bijna verwaarloosbaar. Vannacht eens getest met de middelste stand om te zien of we dit konden verdragen, en jawel we zijn zo in slaap gevallen. Uiteindelijk is dit white noise wat best wel helpt om te slapen. Met de middelste stand zaten we aan 800ppm.

Wat me wel een beetje tegenvalt is hoe weinig de ruimte afkoelt, had gehoopt dat dit goed zou helpen als het erg warm wordt. Deze nacht is de temperatuur in onze kamer maar een graad gedaald van 26.5 naar 25.5 dus ik vrees dat we de airco zullen nodig hebben binnen enkele dagen. Anderzijds zou normaal de temperatuur nog zijn verder gestegen vermoed ik, want zuid gericht huis met enorm veel isolatie in ons dak, dus huis blijft nog heel lange tijd warme afgeven.

De fresh-r kan ik nog niet veel over zeggen behalve dat dit een ouder model is die nog geen bypass functie heeft. De nieuwe modellen hebben een nachtventilatiemodus voor in de zomer, mijne dus niet. Als het buiten warmer is dan binnen zou het wel goed moeten werken door de warmtewisselaar, de warme buitenlucht zou dan afgekoeld worden, zal ik de komende week goed kunnen uittesten. Wanneer het snachts afkoelt en de lucht kouder is dan binnen moet ik het toestel best afzetten want dan wordt de koude buitenlucht opgewarmd .

Gelukkig heb ik in de keuken ook een ambientika geplaatst die hopelijk genoeg koude lucht kan binnenbrengen. Ik heb deze ambientika trouwens naast een hercirculatie dampkap geplaatst, ben benieuwd of die genoeg capaciteit zal hebben om de lucht degelijk af te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leatherneck1665
  • Laatst online: 29-01 05:43
Andrehj schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:36:
[...]

Dank voor het delen van je ervaringen. Maar 1500ppm is te hoog. Normaliter wordt 1000ppm als bovengrens gezien. Daarvoor heb je alleen wel het dubbele ventilatiedebiet nodig...
Als ik hem op stand 2 zet, dan loopt bij mij de ppm-waarde niet meer op, maar neemt langzaam af (met 2 volwassenen in de woonkamer). Ik vind het geluid dan echter storend (volgens de folder 32 dB op een afstand van 1,5 m). Stand 1 (27 dB) is goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Leatherneck1665 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:35:
[...]

Als ik hem op stand 2 zet, dan loopt bij mij de ppm-waarde niet meer op, maar neemt langzaam af (met 2 volwassenen in de woonkamer). Ik vind het geluid dan echter storend (volgens de folder 32 dB op een afstand van 1,5 m). Stand 1 (27 dB) is goed te doen.
Kun je niet nog ergens een 3de installeren?

Welk model heb je precies?
Want als ik kijk bij het model 160RF geeft de beschrijving aan dat deze per uur maximaal 68 M³ doet.
Dus in de hoogste stand.
Gedeeld door 2,5 meter hoogte is dit ± 27 M².

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDJMLpIyu3Bho6gR8PwQY3gfO3Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pjPz4dacQKDaixLi9T77pTwI.png?f=user_large

Dus dat 2 stuks Vantubo Ecocomfort 160RF's dan een ruimte van 100 M² moeten kunnen ventileren lijkt me stug.
Zou het geen tikfout geweest zijn in de folder: Dat ze M³ bedoelden in plaats van M²?

EDIT:
Ik zie inderdaad online staan: Het apparaat zorgt voor voldoende ventilatie van ruimtes met een oppervlakte tot 50 m2 (hoogte tot 2,7 m)
Maar dat is dan volgens mij niet als je de waarden van het bouwbesluit aanhoudt.
Daarin wordt gesproken over 3,24 m³/h per m² voor gebruiksruimten.
Terwijl Vantubo uitkomt op 1,36 m³/h per m² (als volgens hen 68 m³ voldoende is voor 50 m²)

@menllyos Hoe zijn jouw ervaringen inmiddels?

[ Voor 55% gewijzigd door Rzaan op 13-07-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Seroendeng schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:33:
Ze noemen het WTW, maar volgens mij is dat meeliften op de huidige hang/verplichting naar duurzaamheid.
Kan me niet voorstellen hoe een rooster van keramiek deze WTW voor elkaar moet krijgen.
Zonder energie toe te voegen ook nog.

Ik ben geen natuurkundige, maar volgens mij kan dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Rzaan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:50:
Ze noemen het WTW, maar volgens mij is dat meeliften op de huidige hang/verplichting naar duurzaamheid.
Kan me niet voorstellen hoe een rooster van keramiek deze WTW voor elkaar moet krijgen.
Zonder energie toe te voegen ook nog.

Ik ben geen natuurkundige, maar volgens mij kan dit niet.
Is dat niet zo'n systeempje wat een paar seconden lucht naar binnen blaast en dan weer een paar seconden afzuigt? En zo via de warmtecapaciteit van dat rooster een deel van de warmte terugwint? Rendement zal wel niet best zijn, maar daar trekken brochures zich niet veel van aan....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:01:
[...]

Is dat niet zo'n systeempje wat een paar seconden lucht naar binnen blaast en dan weer een paar seconden afzuigt? En zo via de warmtecapaciteit van dat rooster een deel van de warmte terugwint? Rendement zal wel niet best zijn, maar daar trekken brochures zich niet veel van aan....
Ja, zo schijnt het te werken volgens hen, maar dat kan volgens mij niet werken.
Komt aardig in de buurt van de gedachte van een Perpetuum mobile, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Rzaan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:10:
Dat lijkt me niet. Perpetuum mobile maakt energie uit niks. Hier wordt gewoon een deel van de energie teruggewonnen. Is niks speciaals aan, alleen het kan nooit in de buurt komen van het rendement van een echte WTW met kruisstroomwarmtewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:08

Wokschotel

Op 6 wielen

Andrehj schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:53:
[...]

Dat lijkt me niet. Perpetuum mobile maakt energie uit niks. Hier wordt gewoon een deel van de energie teruggewonnen. Is niks speciaals aan, alleen het kan nooit in de buurt komen van het rendement van een echte WTW met kruisstroomwarmtewisselaar.
Wat is dan een voorbeeld van een ‘echte WTW’? Een Brink Air70?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:31
Dan is de flow elite toch meer een WTW of zie ik dat dan verkeerd.
Aangezien deze 2 kanalen heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVX3wyy6xSk_hsDJXWmrfgMLMuk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/38Ms9cIFksF1pxAr1DWa7RzV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

mklcln schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:21:
Dan is de flow elite toch meer een WTW of zie ik dat dan verkeerd.
Aangezien deze 2 kanalen heeft.
Ik moet de site nog effe opzoeken, maar deze laatste is ook 5 tot 6 keer zo duur.
Wat geen diskwalificatie is (verre van) maar dat geeft wel aan dat er waarschijnlijk iets meer techniek in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g11vGFompyHwhUvme5D6cXvToLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c4pQnE1R60SfUJo23fg04Jax.png?f=fotoalbum_large
Volgens de EPN normen doet dit ding toch wel iets. Een 'echte' WTW zoals de fresh-r die ik hier heb hangen heeft een thermische renrendement van 90 procent, hoeveel dit volgens de EPN norm is moet ik eens navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
[...]

Dat is niet wat een Perpetuum mobile is.

En die kleinere WTWs met maar 1 kanaal die steeds van richting veranderen werken prima en winnen ook energie terug, alleen nooit zo veel als de duurdere WTWs met 2 kanalen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• menllyos
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10-2024
Rzaan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:23:
[...]

@menllyos Hoe zijn jouw ervaringen inmiddels?
Ik heb dus twee stuks van de EcoComfort Smart. Ik heb helaas geen CO2 meter dus ik kan niets vertellen over de waardes. Mijn situatie is vergelijkbaar met die van Leatherneck1665. Ik heb deze units opgehangen omdat wij voorheen nauwelijks ventileerden in huis, zeker in de winterdagen. Na het installeren van kunststof kozijnen met HR glas is bijna alles dichtgemaakt qua kieren enzo. Op een gegeven moment ontstonden er wat schimmelplekjes en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dan merk je dus echt dat je moet ventileren.
zoals al eerder verteld hangt er eentje in de woonkamer en eentje in de keuken en draaien ze tegengesteld om een luchtstroom door de benedenverdieping te creëren. Mijn oppervlakte kamer+keuken is iets kleiner, ca 55m2.

Intentie was dus om meer te ventileren zonder daar een hele wetenschap van te maken. En dat is prima gelukt, want de schimmelplekjes zijn nagenoeg weg en de lucht in huis is frisser. Ik heb dus gezocht naar een niet al te duur apparaat met warmteterugwinning en dat zijn deze Ecocomfort Smart units geworden. Overigens werkt het inderdaad doordat ze iedere 45 seconden omdraaien, en dus de warmtewisselaar gebruiken. Of het rendement uit de brochure klopt weet ik niet, maar volgens mindergas.nl zit er maar 0,8% verschil in verbruik per graaddag over afgelopen winter en die daarvoor (verder is er niets veranderd in huis)

Ik ben er wel tevreden over, en inderdaad, stand 'sleep' en stand 1 zijn prima te doen qua geluid. Vanaf stand 2 en 3 maken ze wel hoorbaar geluid. bij ons draaien ze overdag altijd in 1 en snachts in "sleep". In heb de installatie zelf gedaan en dan was met 1 zaterdagje voor 2 units zo gepiept. Diamantboor gekocht voor 60 euro en dat lukte prima.

Helaas blijven ze bij mij steeds van de wifi vallen. De verbinding valt regelmatig weg. Het kan liggen aan het feit dat bij ons thuis snachts de wifi uitgaat en dat ze dat niet altijd opnieuw verbinden sochtends. Of wellicht is het een productfout maar dat denk ik niet. Even de stekker eruit en dan verbinden ze wel weer (voor een aantal dagen...). In mijn geval was ik net zo goed (en goedkoper) af geweest met de 160RF omdat dat hele "smart" gedeelte niet werkt omdat ze verbinding verliezen.

Helaas dus geen concrete meetwaardes, maar mocht ik ooit nog een CO2 meter kopen dat laat ik nog wel eens wat weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-07 15:53
Nuttig topic, super! Verder elders weinig info en ervaringen te vinden. Bij de installateurs lijken decentrale units ook nog vrij onbekend.

Mijn situatie
Volledig na-geïsoleerd Jaren 70 huis en wil richting warmtepomp met laag temperatuur verwarming (LTV). Heb nu één 300x40 type21 plaatstaal radiator die daar minder geschikt voor is, of moet er een boel ventilatoren inzetten. Andere radiatoren zijn een kickspace en twee flinke aluminium radiatoren, dus dat zou al redelijk moeten gaan.

In najaar HR++ glas waarbij de ventilatie roosters weg gaan. Centrale WTW bijna niet uitvoerbaar in mijn huis. Klimaat adviseur hintte naar decentrale WTW met de Brink Air 70. Woonkamer met open keuken is ongeveer 63m2. Vrij rustige omgeving, dus boven met ramen open slapen prima. Zoek alleen iets voor woonkamer.

Installateur kwam met een oplossing met toch roosters aan twee uiteinden woonkamer en dan op één plaats daartussen mechanisch afzuigen met max 450m3/h op CO2 sturing. Luchtkwaliteit zal dan prima zijn, maar zoek toch liever wat met WTW.

Oplossingen waar ik naar kijk
- Brink air 70: twijfel aan debiet van 70m3/h, gebeld met Brink daar over. Volgens Brink zou ik voor 63m3 idealiter 159m3/h moeten hebben. Dan 2-3 units nodig. Zou misschien gaan met 2, maar draaien dan vaak hogere stand met wat hoger geluid zegt men. Praktisch ook lastig uitvoerbaar voor mij om op 2-3 plaatsen naar buiten te gaan door gevel. Wordt ook erg duur, zeker met CO2 sensoren er bij.

- Fresh-R on the wall: redelijk wat debiet met 120m3/h, niet mega groot (120x35). Oogt nog allemaal erg nieuw, maar men zegt toch al 6-7 jaar bezig te zijn. Warmtewisselaar van koper: men zegt onder de 0 graden nog wat door te kunnen draaien en stroomverbruik is vrij laag (8-10 watt) bij normaal gebruik. Schijnt vrij stil te zijn. Je kan dit ding zelf bestellen en installeren.

- Jaga Oxygen2: 150 m3/h en als geplaatst wordt in een LTV convector zoals de Strada Hybrid dan heeft men het ook over een warmtewisselaar. Alleen aanvoer van koude lucht op CO2 sturing, geen vervuilde lucht afvoer. Hoe ze dan WTW doen snap ik niet helemaal. Voor afvoer gaat men weer uit van mechanische ventilatie elders. Dat heb ik niet, dus lijkt niet helemaal een logische oplossing in mijn situatie.

- Climarad: tja hij blijft toch terugkomen 😊. 125m3/h: volgens Climarad voldoende voor mijn woonkamer. De nieuwe Vita lijkt logisch in mijn situatie, is voor LTV. Dan kan ik meteen van de plaatstaal radiator af. Op die locatie buiten door de muur voor de kanalen is ook de meest makkelijke optie. Kunststof warmtewisselaar maar men claimt ook tot 90% rendement net als de Fresh-R. Volgens mij draait de Climarad alleen niet door onder het vriespunt? Meen ergens info over stroomverbruik te hebben gezien, maar kan niet meer vinden, iemand daar meer info over? Dacht wel dat dat hoger was als bij de Fresh-R. Geluid claimt men ook meestal onder de 30dB te blijven. Zoals eerder gemeld kan je alleen niet zelf bestellen/installeren, dus dit zal je moeten uitbesteden. Dit lijkt de meest eenvoudige oplossing, alleen niet voor mijn portemonnee. Zit al snel op bijna 4000,- inc btw met wat extra ventilatoren en aansluitmateriaal. Dat is nog ex installatie.

- Één gats units die periodiek de luchtstroom omdraaien (zoals de suedwind ambientika) voorlopig laten afvallen vanwege het geluid en beperkte capaciteit net als @wheli

Ik neig het meest naar de Climarad, maar kan wel erg weinig positieve ervaringen vinden voor zo’n super duur apparaat?

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-07 13:37
Gerbenvl schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:59:
Nuttig topic, super! Verder elders weinig info en ervaringen te vinden. Bij de installateurs lijken decentrale units ook nog vrij onbekend.

Mijn situatie
Klimaat adviseur hintte naar decentrale WTW met de Brink Air 70. Woonkamer met open keuken is ongeveer 63m2. Vrij rustige omgeving, dus boven met ramen open slapen prima. Zoek alleen iets voor woonkamer.

- Één gats units (zoals de suedwind ambientika) voorlopig laten afvallen vanwege het geluid en beperkte capaciteit net als @wheli
De Brink is ook een 1gat-unit..

Brink Air 70m3 max en Suedwind 60m3 per stuk.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Stef87 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:39:
[...]

De Brink is ook een 1gat-unit..

Brink Air 70m3 max en Suedwind 60m3 per stuk.
Ja sorry ik bedoelde meer die units die de luchtstroom steeds omdraaien. Zal dat even updaten.

Door dat ene gat (25cm) bij de Brink gaan toch wel twee losse continue luchtstromen?

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@Gerbenvl volgens het warmtepomp topic kan je om voldoende buffer voor je wpnte hebben prima die radiator houden, zeker t21 heeft wel wat water inhoud.

Wat is je vloeroppervlak waar je wilt ventileren? De Sensa die ik heb draait vrijwel altijd op stand 2 maximaal, heel vaak staat hij ook uit. Gebruikt maar 4-5 watt op de hoogste stand. En ik heb hem dus voor 2500 totaal geïnstalleerd (wel geluk dat een vriend de gaten heeft geboord, installatie was peanuts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
wheli schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 07:55:
@Gerbenvl volgens het warmtepomp topic kan je om voldoende buffer voor je wpnte hebben prima die radiator houden, zeker t21 heeft wel wat water inhoud.
Thanks, dat is een goede om aan te denken. Er is nu bedacht om zonder buffer te gaan werken bij de warmtepomp. Maar de T21 is de enige radiator nog met flink volume. Zou zonde zijn als er een buffervat bij moet als die vervalt. Zal eens met de warmtepomp installateur overleggen.
Wat is je vloeroppervlak waar je wilt ventileren? De Sensa die ik heb draait vrijwel altijd op stand 2 maximaal, heel vaak staat hij ook uit. Gebruikt maar 4-5 watt op de hoogste stand. En ik heb hem dus voor 2500 totaal geïnstalleerd (wel geluk dat een vriend de gaten heeft geboord, installatie was peanuts).
63 m2 wil ik gaan ventileren, dus net wat meer als bij jou (40m2?). De 13m2 meer zit wel precies in een uitbouw met ~20cm hoge weggestucte staalbalken in het plafond er tussen. Maximale afstand is 12-13 meter naar de andere kant vanaf waar ik de ventilatie unit zou willen plaatsen. In die uitbouw zijn er geen mogelijkheden naar buiten, of ik zit bij de buren in de tuin ;) Dus ik twijfel wel of er in die uitbouw iets gaat gebeuren van ventilatie door de lange afstand en plafondbalken. Maar goed, we zitten het meeste/langste aan de andere kant, dus hoop dat ok genoeg is.

Stand 2 max is meen ik van de 5 standen? Dat is wel netjes. Benieuwd hoe dat in de winter gaat. Nu zou je bijna denken dat minder debiet ook genoeg was geweest? :P
En ik heb hem dus voor 2500 totaal geïnstalleerd (wel geluk dat een vriend de gaten heeft geboord, installatie was peanuts).
Inc btw, boormal, doorvoeren en wat roosters zit je toch al snel op 2800,-?

[ Voor 9% gewijzigd door Gerbenvl op 23-07-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Gerbenvl schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:03:
63 m2 wil ik gaan ventileren, dus net wat meer als bij jou (40m2?). De 13m2 meer zit wel precies in
Ik verbaas me erover dat jullie steeds het ventilatiedebiet aan het aantal m² hangen. Het is toch afhankelijk van het aantal personen wat in een ruimte verblijft?
Reken gewoon op 25 m³ per persoon per uur voor een slaapkamer en wat meer (40 à 50 m³pppu) voor een woonkamer, omdat je daar meestal wat actiever bent. Dan weet je dus dat je (uitgaande van 4 personen) voor je woonkamer minimaal 160 m³/h moet ventileren (op een stille stand), en dat je in het geval van bezoek best op een wat hogere stand mag draaien met meer geluid en debiet.
Hier stem je dan je ventilatiesysteem op af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@Andrehj omdat ik alleen de calculators van internet ken ;-)

@Gerbenvl ja, stand 2 van 5. Toen we een paar mensen op bezoek hadden ging hij op toeren maar dan ben je ook aan het praten, dus hoor je hem niet. Toen was ik wel blij met het beetje reserve debiet. Volgens de calculator had ik een 60-70 m³ nodig dus het komt wel uit dat hij op stand 2 dan voldoende ventileert schat ik.

Je bent je garantie in principe kwijt als je hem zelf installateert, ik heb wat onderhandeld :)
De boormal gaat terug naar Climarad, dan worden de kosten daarvan teruggestort naar de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
Gerbenvl schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:59:

Mijn situatie
Volledig na-geïsoleerd Jaren 70 huis en wil richting warmtepomp met laag temperatuur verwarming (LTV). Heb nu één 300x40 type21 plaatstaal radiator die daar minder geschikt voor is, of moet er een boel ventilatoren inzetten. Andere radiatoren zijn een kickspace en twee flinke aluminium radiatoren, dus dat zou al redelijk moeten gaan.

In najaar HR++ glas waarbij de ventilatie roosters weg gaan. Centrale WTW bijna niet uitvoerbaar in mijn huis. Klimaat adviseur hintte naar decentrale WTW met de Brink Air 70. Woonkamer met open keuken is ongeveer 63m2. Vrij rustige omgeving, dus boven met ramen open slapen prima. Zoek alleen iets voor woonkamer.

Installateur kwam met een oplossing met toch roosters aan twee uiteinden woonkamer en dan op één plaats daartussen mechanisch afzuigen met max 450m3/h op CO2 sturing. Luchtkwaliteit zal dan prima zijn, maar zoek toch liever wat met WTW.

Oplossingen waar ik naar kijk
- Brink air 70: twijfel aan debiet van 70m3/h, gebeld met Brink daar over. Volgens Brink zou ik voor 63m3 idealiter 159m3/h moeten hebben. Dan 2-3 units nodig. Zou misschien gaan met 2, maar draaien dan vaak hogere stand met wat hoger geluid zegt men. Praktisch ook lastig uitvoerbaar voor mij om op 2-3 plaatsen naar buiten te gaan door gevel. Wordt ook erg duur, zeker met CO2 sensoren er bij.

- Fresh-R on the wall: redelijk wat debiet met 120m3/h, niet mega groot (120x35). Oogt nog allemaal erg nieuw, maar men zegt toch al 6-7 jaar bezig te zijn. Warmtewisselaar van koper: men zegt onder de 0 graden nog wat door te kunnen draaien en stroomverbruik is vrij laag (8-10 watt) bij normaal gebruik. Schijnt vrij stil te zijn. Je kan dit ding zelf bestellen en installeren.

- Jaga Oxygen2: 150 m3/h en als geplaatst wordt in een LTV convector zoals de Strada Hybrid dan heeft men het ook over een warmtewisselaar. Alleen aanvoer van koude lucht op CO2 sturing, geen vervuilde lucht afvoer. Hoe ze dan WTW doen snap ik niet helemaal. Voor afvoer gaat men weer uit van mechanische ventilatie elders. Dat heb ik niet, dus lijkt niet helemaal een logische oplossing in mijn situatie.

- Climarad: tja hij blijft toch terugkomen 😊. 125m3/h: volgens Climarad voldoende voor mijn woonkamer. De nieuwe Vita lijkt logisch in mijn situatie, is voor LTV. Dan kan ik meteen van de plaatstaal radiator af. Op die locatie buiten door de muur voor de kanalen is ook de meest makkelijke optie. Kunststof warmtewisselaar maar men claimt ook tot 90% rendement net als de Fresh-R. Volgens mij draait de Climarad alleen niet door onder het vriespunt? Meen ergens info over stroomverbruik te hebben gezien, maar kan niet meer vinden, iemand daar meer info over? Dacht wel dat dat hoger was als bij de Fresh-R. Geluid claimt men ook meestal onder de 30dB te blijven. Zoals eerder gemeld kan je alleen niet zelf bestellen/installeren, dus dit zal je moeten uitbesteden. Dit lijkt de meest eenvoudige oplossing, alleen niet voor mijn portemonnee. Zit al snel op bijna 4000,- inc btw met wat extra ventilatoren en aansluitmateriaal. Dat is nog ex installatie.

- Één gats units die periodiek de luchtstroom omdraaien (zoals de suedwind ambientika) voorlopig laten afvallen vanwege het geluid en beperkte capaciteit net als @wheli

Ik neig het meest naar de Climarad, maar kan wel erg weinig positieve ervaringen vinden voor zo’n super duur apparaat?
Ik heb hier de fresh-r hangen, 1 van de eerste die er zijn gemaakt een jaar of 6 geleden en via tweaktes op marktplaats op de kop getikt. Heb hem nog niet zo lang maar ik denk dat ik wat te weinig debiet heb om de co2 echt laag te houden. Ik heb een vergelijkbare oppervlakte, alleen heb ik geen deur tussen onze living en traphal. Met 3 personen in de living lukt het de fresh-r met moeite om het rond de 1000 co2 te houden, en dit op de hoogste of 1 na hoogste stand. Ik ga bekijken met de mensen van fresh-r of ik nog iets anders kan doen om dit wat optimaler te doen werken. In de keuken heb ik een ambientika net naast de hercirculatie dampkap, maar ga deze vervangen met een echte afzuiging binnenkort want co2 gaat teveel in de hoogte icm gasvuur (die ik in principe ga vervangen met inductie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
wheli schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:31:
Volgens de calculator had ik een 60-70 m³ nodig dus het komt wel uit dat hij op stand 2 dan voldoende ventileert schat ik.
Welke calculator heb je daarvoor gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHQBABfs-S5vooJ-HUUK113Er2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVpUwZG9r9JINOnl3oK2cXLL.jpg?f=fotoalbum_large

Van ventilatieland.nl

[ Voor 3% gewijzigd door wheli op 24-07-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
wheli schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:18:
... maar de Oxygen 2 is geen wtw hè. Km misverstanden te voorkomen.
Er zit wel een warmtewisselaar in zeggen ze. In de installatie handleiding op pagina 8 staat: "De binnenlucht wordt aangevoerd en verwarmd door de Low H2O-warmtewisselaar"

Maarja de binnenlucht wordt verwarmd, niet de buitenlucht dus. Is dit dan enkel een warmtewisselaar van de radiator zelf? Dan vindt ik het wel een wat duur systeem. 1000,- + euro voor alleen een unit die koude lucht filtert en een radiator inblaast. Ok hij blaast wel CO2 gestuurd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Zover ik weet is het inderdaad alleen verwarmen door de warmtewisselaar. Op pagina 8 rechtsonder is in de richting van de pijlen wel een soort tegenstroom principe te zien maar zonder dubbele afvoer snap ik niet hoe ze dat zouden doen dan. Misschien ze eens bellen?
En de prijs, tsja, alles van Jaga is prijzig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik wil in mijn huis een centrale WTW, maar niet naar alle ruimtes zijn makkelijk buizen te trekken zonder met hele rare koven te gaan werken.

Nu overweeg ik om in sommige ruimtes een decentrale unit te plaatsen.
Zoals bijvoorbeeld op een toekomstige logeerkamer.

Deze heeft deels een schuin dak en deels een raam in een minimale dakkapel.
De rand eronder is de verticale buitenmuur.

Zou ik zo'n decentrale unit ook in dit stuk muur kunnen plaatsen waar nu nog de radiator zit (die gaat verdwijnen)
Meestal zitten ventielen in het plafond of hoog tegen de muur.
Maar kan deze dus ook lager zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeEjoSYKZaR3c5Uu5kxdoC59yfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIlYmDdcwxejyy8i1l5s1ToY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Rzaan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:53:
Ik wil in mijn huis een centrale WTW, maar niet naar alle ruimtes zijn makkelijk buizen te trekken zonder met hele rare koven te gaan werken.

Nu overweeg ik om in sommige ruimtes een decentrale unit te plaatsen.
Zoals bijvoorbeeld op een toekomstige logeerkamer.

Deze heeft deels een schuin dak en deels een raam in een minimale dakkapel.
De rand eronder is de verticale buitenmuur.

Zou ik zo'n decentrale unit ook in dit stuk muur kunnen plaatsen waar nu nog de radiator zit (die gaat verdwijnen)
Meestal zitten ventielen in het plafond of hoog tegen de muur.
Maar kan deze dus ook lager zitten?

[Afbeelding]
Dat zou volgens mij prima moeten lukken. Hoe dik is je muur? Meestal is er een minimale dikte vereist. Althans, dat is wel zo bij mijn Ambientika.

[ Voor 76% gewijzigd door vinom op 27-07-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

De muur is daar ± 30 cm.
Redelijk standaard.
En het wordt een logeerkamer voor maximaal 2 personen, dus 50-60 m³/h moet voldoende zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-07 16:43
Rzaan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:51:
De muur is daar ± 30 cm.
Redelijk standaard.
En het wordt een logeerkamer voor maximaal 2 personen, dus 50-60 m³/h moet voldoende zijn.
Wil je per se iets met WTW daar? In ruimtes waar je amper stookt duurt het héél lang voordat je zo'n investering terug hebt verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Kurma schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:31:
[...]

Wil je per se iets met WTW daar? In ruimtes waar je amper stookt duurt het héél lang voordat je zo'n investering terug hebt verdiend.
Ik ga er over nadenken.
Maar ik heb een familielid die daar wel eens weken achter elkaar slaapt.
Het lijkt me dat ik die toch moet voorzien van verse lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Alternatief is gewoon een raamrooster voor frisse lucht. Ik weet niet of je daar al HR++ glas hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Rzaan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:49:
[...]

Ik ga er over nadenken.
Tweakers denken vaak graag in harde termen zoals terugverdientijd. maar meer zachte dingen zoals comfort en luchtkwaliteit zijn ook best wat waard. Als kosten de enige parameter was, reden we allemaal wel in een Dacia. Als de rest van het huis zo lek is als een mandje en je enkel glas hebt ga je natuurlijk lekker een raam open zetten of een roostertje installeren.

Ik vind de decentrale WTW unit in mijn huiskamer top, ook al is de terugverdientijd episch lang (misschien wel nooit als je de filterkosten er vanaf trekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-07 16:43
Rzaan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:49:
[...]

Ik ga er over nadenken.
Ja, maar ventilatie kan ook old school zonder WTW hè :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

johanPo schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:49:
[...]

Tweakers denken vaak graag in harde termen zoals terugverdientijd. maar meer zachte dingen zoals comfort en luchtkwaliteit zijn ook best wat waard. Als kosten de enige parameter was, reden we allemaal wel in een Dacia. Als de rest van het huis zo lek is als een mandje en je enkel glas hebt ga je natuurlijk lekker een raam open zetten of een roostertje installeren.

Ik vind de decentrale WTW unit in mijn huiskamer top, ook al is de terugverdientijd episch lang (misschien wel nooit als je de filterkosten er vanaf trekt).
wheli schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:04:
Alternatief is gewoon een raamrooster voor frisse lucht. Ik weet niet of je daar al HR++ glas hebt?
Ik ga mijn huis helemaal isoleren.
Dat verdien ik never nooit terug.
Tenminste niet in geld op dit moment.
Wel als ik het verkoop waarschijnlijk, maar dat is koffiedik kijken.
Maar overal komt hr+++ glas en betere isolatie. warmtepomp, vloerverwarming, inductie, etc.

De logeerkamer zit ook aan de voorzijde aan de straat, die redelijk druk is.
Dus rooster is uitgesloten.

Ik wil een comfortabel huis, met veel warmte in de winter en koelte in de zomer.
Ook wil ik graag het idee hebben dat ik iets bijdraag aan de transitie.
Of dit nou waar is of niet, doet er niet toe. Discussie kan in het topic 'De duurzame kroeg'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Kurma schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:55:
[...]

Ja, maar ventilatie kan ook old school zonder WTW hè :+
Kan, maar ik denk dat het niet verstandig is om old skool te gaan als je de rest wel up to date brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
^^

Nobel streven. In ieder geval goed dat er aan ventilatie gedacht wordt; er zijn nogal wat mensen die dat overslaan bij het isoleren (met alle gevolgen van dien).

Technisch gezien lijkt er me weinig aan de hand met een niet-optimale plaatsing. Echter de vraag is hoe fijn het is dat je een luchtstroom op beenhoogte krijgt terwijl ventilatieopeningen normaal gesproken langs het plafond af de lucht verdelen (boven je hoofd dus).

Ik heb echter geen flauw benul of er een dergelijke WTW bestaat met dakdoorvoer, dan zou je 'm boven dat raam in het plafond kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Steyn_E schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:22:
^^

Nobel streven. In ieder geval goed dat er aan ventilatie gedacht wordt; er zijn nogal wat mensen die dat overslaan bij het isoleren (met alle gevolgen van dien).

Technisch gezien lijkt er me weinig aan de hand met een niet-optimale plaatsing. Echter de vraag is hoe fijn het is dat je een luchtstroom op beenhoogte krijgt terwijl ventilatieopeningen normaal gesproken langs het plafond af de lucht verdelen (boven je hoofd dus).

Ik heb echter geen flauw benul of er een dergelijke WTW bestaat met dakdoorvoer, dan zou je 'm boven dat raam in het plafond kunnen plaatsen.
Het raam zit in een soort nisje.
Beetje vreemde constructie.
Het is niet zo dat het vanaf die plek onder het raam direct op je benen (of bed) blaast als je in die ruimte bent.
Wellicht wel als je binnenkomt of als je je tanden staat te poetsen aan een fonteintje dat er zit.

Door het dak van het dakkapelletje wil ik vooralsnog niet, omdat ernaast allemaal zonnepanelen komen te liggen. En wil liever geen schaduw gaan creëren met een pijp op het dak
Pagina: 1 ... 8 ... 28 Laatste