Hallo allemaal,
ik heb een tijd geleden twee Ambientika's besteld voor onze begane grondverdieping naar aanleiding van dit topic (waarvoor dank).
Het doel is op deze verdieping twee units in tegenfase (niet heel origineel dus), eentje in de woonkamer op de plaats van een rooster (s'winters vaak dicht want tocht), en eentje helemaal achterin de i vormige uitbouw waar mijn werkkamer zit (met rooster ook in de winter meestal dicht want koud).
Nu zijn wij vrij kritisch wat geluid betreft, dus had ik besloten met de installatie van eentje te beginnen (in de werkkamer).
Aangezien de uitbouw houtskeletbouw is was installeren geen punt, alleen de buis steekt fors uit, wat op zich geem probleem is want het zit uit het zicht.
Wat wel een probleem is is toch het geluid, want (ook) mijn vrouw vindt het te luidruchtig voor in de woonkamer.
(wat niet helpt in de werkkamer is dat het plafond vrij laag is en de unit ook nog eens te veel in de hoek geplaatst moest worden.)
In het geluid zitten voor mij twee hoofdbronnen, de een is ventilator zelf, het andere is de luchtstroom door de buis.
De luchtstroom door de buis is in stand 0/nacht en 1 goed te behappen, in stand twee en mn. drie klinkt het als in een steeg naast een wokrestaurant.
Dit probleem is voor mij te overzien door de laatste standen niet te gebruiken (behalve bij sporten oid)
Groter probleem is het ventilatorgeluid, dit is een zeurend/kreunend geluid wat in toonhoogte op en afneemt en kwa frequentie ook meer in het middengebied zit. Alleen in de nachtstand was dit voor mij nog acceptabel.
Als je de ventilator los vasthoudt dan valt het reuze mee, maar de pvc buis wordt een trillingsplaat zodra je de ventilator er in zet.
Een simpele houten kap, van binnen gevoerd en van onder open, over de unit zetten werkte niet, het hele apparaat en ook de muur geeft die frequentie af.
Ik heb vervolgens geprobeerd om met tape etc. de ventilator "zwevend" aan het buiseind te bevestigen, maar ook tape geeft de resonantie door.
Tot slot (we zijn per slot van rekening hier op tweakers), heb ik de ventilator in een los kastje gezet dat ik vastgezet heb aan de buitengevel voor een volledige ontkoppeling met de rest van de unit (ik heb de draadje iets langer moeten solderen en hierbij is mijn garantie waarschijnlijk void)
Dit lijkt als enige enigszins te werken. Stand 0 is als je er dichtbij zit te werken nagenoeg onhoorbaar, en stand 1 is nu hoorbaar zoals de nachtstand voorheen was, niet aandachttrekkend (maar ook niet geruisloos, we blijven kritisch)
Dit klinkt misschien als een magere winst, (éen stand) maar voor ons gaat dat misschien net het verschil maken tussen wel en niet die tweede unit installeren, wat de ventilatie en doeltreffendheid van het geheel flink ten goede zou komen.
Mijn grootste vraag is nu alleen in hoeverre je ventilatiecapaciteit per stand er op achteruit gaat, ik heb geprobeerd het kastje zo luchtdicht mogelijk af te sluiten, maar wat verlies zal je toch hebben ben ik bang..
Anyway, dit was mijn ervaring en ik hou jullie op de hoogte wat het geworden is.