Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:49
Vorig jaar een WHR930 geplaatst. Deze was zgan (had alleen ff in nieuwbouw gehangen maar was vervangen ivm verkeerde berekening). Nu na 1 jaar al de lagers stuk van de afzuigfan....
Had nog geprobeerd om garantie te krijgen via zehnder, maar die doen nix met particulieren....

Dan maar zelf lagers vervangen.... meer mensen met snel versleten lagers in zehnders?

Voor de geinteresseerden, dit is het plan:

link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
In mijn voorlopige plan heb ik een behoorlijke overstroom van luchttoevoer van de centrale traphal naar de woonkamer en uiteindelijk afzuiging in de keuken (circa 100 m3/u). De positie van de haldeur komt wel mooi uit in de woonkamer, zodat de lucht mooi door de hele woning stroomt naar de keuken toe. Ik heb echter geen zin in zo'n enorme kier rondom de geplande taatsdeur aan te houden om hierin volledig te voorzien in de overstroom.

Nu dacht ik om boven de muur van de hal langs een extra buis te plaatsen om zo een ventiel in de hal met een ventiel in de woonkamer te verbinden, een kort stuk passief verbonden buis dus.

Kan ik uitgaan van gelijke oppervlaktes als in de berekening van deuropeningen? Op ventilatieland wordt als maatstaf 0,3 m3/u per 1 cm2 openingsoppervlakte. Bij een buis van 15 cm doorsnede (en geschikte ventielen), kan ik op deze wijze 50 m3/u de kamer invoeren, of is de weerstand hiervan al snel te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Om de vochtbalans in de winter op peil te houden denk ik eraan om een HomeEvap te plaatsen. In de zomer kan ik ontvochtigen met behulp van mijn airco. Heeft het hebben van een enthalpie wisselaar in zo'n geval nog wel een voordeel?

Ik kan mij wel voorstellen dat bij een groot verschil buiten/binnen in vochtigheid (droge wintertijd) je de verliezen naar buiten toe wilt beperken, anders is er bijna niet tegenaan te werken met een bevochtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 12:20
Fijn een WTW topic. :) Vraagje aan de experts hier:

Heb onlangs m'n centrale afzuiging laten ombouwen naar WTW. Dus aanvoerbuizen laten aanleggen. Die kanalen zijn voornamelijk 160 met 125 ventielen. Royaal bemeten lijkt mij. De afvoer is niet te wijzigen die zijn op het laatst 125 en daarvan lopen er 2 door de woning met aan elke buis 2 aftakkingen. (toilet / keuken en toilet 1e verdieping / douche). Naar de woning toe zijn flexibele dempers voorzien.

So far so good denk ik.

Voor de luchtaanvoer vanaf buiten is er een 160 buis geplaatst, echter voor de afvoer is het bestaande gat gebruikt van 125. Beargumenteerd dat het ingewikkeld is deze groter te maken (is ook wel beetje zo zit op een zeer lastige plek).

Echter hebben we bij de afzuigventielen veel luchtstroomgeluid en bij de aanvoerventielen is de luchtverplaatsing niet te horen maar wel duidelijk de lagers van de WTW machine (ventilatiestand 2). Irriteert mij best op dit moment.

Kan het zijn dat de 125 buis naar buiten de oorzaak is van het luchtgeluid bij de afvoerventielen en het lagergeluid bij de aanvoerventielen? In het kleine stukje buis (1 meter) zelf is een hoge luchtstroom hoorbaar. De WTW ventileert als het goed is nu 175m3 per uur op stand 2.

Uiteindelijk krijgen we CO2 sturing (CO2 sensoren zijn nog niet leverbaar) en zal de WTW minder hard hoeven draaien, en de installateur vond daarbij een 125 buis voldoende maar ik zet daar grote vraagtekens bij. Hoe denken jullie daarover? Is 125 afvoer voldoende bij 2 zone sturing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@JP1980 125mm is wel erg minimaal voor 175 m3. Hier zijn de buizen van en naar buiten ¢200, maar dat is dan ook een 600m3 unit die normaliter op 220 m3 staat. Maar wat schrijft de fabrikant van de WTW voor in zijn installatiehandleiding?
Hier heb ik overigens twee dempers ¢200 in serie gezet (een starre van 1m20 en een flexibele) in het aanvoerkanaal om van alle geluid in de slaapkamers af te zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Laatst online: 20:51
Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten bij het uitzoeken van de WTW unit?
We hebben niet zo'n grote nodig aangezien het gaat over afzuigen in 1 badkamer, en inblazen in de 4 kamers boven ( ouderkamer, kinderkamer en 2 weinig gebruikte kamers)

Deze kwam ik tegen: https://www.ventilatielan...300m3-h-euro-stekker.html

bypass voor in de zomer, vorstklep met 80mm luchtaanvoer zodat ik daar ook goede warme lucht voor kan pakken en ik kan hem horizontaal ophangen.
Maar wat een groot ding :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Even een stomme constatering voor mij. WTW geplaatst deze zomer, helemaal blij ermee. Maar nu wordt het kouder buiten en is de lucht die uit de ventielen komt soms maar 16 graden. Even bang dat ik iets verkeerd had aangesloten maar alles zit goed, de aanzuig van binnen is echter maar 17 graden dus er valt gewoon weinig warmte te winnen.

Ik zuig af uit badkamer, keuken en twee toiletten, op de keuken na zijn dat allen ruimtes die meestal best fris zijn :F

In de winter verplaats ik dus een gedeelte van de kou uit die ruimtes naar de woonvertrekken. Toen ik daar kort bij stilstond tijdens het aanleggen dacht ik dat door de luchtstromen in huis dat dan weer rechtgetrokken werd.

Ik ga hier geen oplossing voor verzinnen behalve een bedrijf vinden die het dak van buitenaf wil isoleren, uiteindelijk is dat de grootste boosdoener nog en isoleren van binnenuit gaat hem niet worden anders kon ik het zelf. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 12:58

icecreamfarmer

en het is

Pixal schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:58:
Even een stomme constatering voor mij. WTW geplaatst deze zomer, helemaal blij ermee. Maar nu wordt het kouder buiten en is de lucht die uit de ventielen komt soms maar 16 graden. Even bang dat ik iets verkeerd had aangesloten maar alles zit goed, de aanzuig van binnen is echter maar 17 graden dus er valt gewoon weinig warmte te winnen.

Ik zuig af uit badkamer, keuken en twee toiletten, op de keuken na zijn dat allen ruimtes die meestal best fris zijn :F

In de winter verplaats ik dus een gedeelte van de kou uit die ruimtes naar de woonvertrekken. Toen ik daar kort bij stilstond tijdens het aanleggen dacht ik dat door de luchtstromen in huis dat dan weer rechtgetrokken werd.

Ik ga hier geen oplossing voor verzinnen behalve een bedrijf vinden die het dak van buitenaf wil isoleren, uiteindelijk is dat de grootste boosdoener nog en isoleren van binnenuit gaat hem niet worden anders kon ik het zelf. :(
waarom zijn die ruimtes kouder? Staat daar een raam open?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:44
Ik ervaar een onderdruk in mijn huis door waarschijnlijk mijn WTW systeem. Er komt namelijk kou/tocht door de stopcontacten naar binnen. Is dit een kwestie van het opnieuw afstellen van het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

icecreamfarmer schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:11:
[...]

waarom zijn die ruimtes kouder? Staat daar een raam open?
offtopic:

Nee maar we hebben geen zolder, onze badkamer, toilet en slaapkamers zitten dus allen onder het schuine dak. Het gebruikte dakbeschot heeft zo'n 2cm glaswol aan de buitenkant. In de slaapkamers is het dak van binnen enorm dik geisoleerd tegen Schipholgeluid maar qua thermische isolatie heb ik daar mijn bedenkingen bij. Buiten de woonvertrekken dus gang en toilet is echter niet of nauwelijks geisoleerd, soms een stukje glaswol achter het gips maar dan verderop weer een enorme koudebrug. De hal en CV hok zijn niet geisoleerd en daar is eigenlijk ook geen ruimte meer voor.

Het is boven eigenlijk een optelsom van ellende, de slaapkamers hebben op deze manier 3 grote buitenmuren en het volledige dak, dus optimale koeling... Er is geen verwarming in de hal beneden en boven (vloerverwarming loopt wel door in de hal beneden maar kan niet opboxen tegen de matige isolatie, de voordeur en de overige kou die van alle kanten komt).

Ik houd de kamers boven warm met de airco's, omdat deze de hele dag op een laag pitje kunnen draaien. Ik heb de radiatoren dus dichtgedraaid, de thermostaat hangt beneden en daar is het vaak zo snel op temperatuur dat de radiatoren boven nauwelijk warmte geven. Met de airco's kost het ook maar zo'n 4 tot 8 kilowatt per dag en dat is zuiniger dan op gas. Gaan de airco's echter uit dan koelt het best snel af naar 15 a 16 graden. De badkamer wordt nog wel met een radiator verwarmd maar die staat tegelijk met de vloerverwarming aan en omdat het beneden wel goed geisoleerd is staat die hooguit 4 uurtjes per dag aan.

Al met al is het dus buiten de woonkamer wat frisjes in huis en ik was al aan het nadenken om bijvoorbeeld een extra radiator te plaatsen in de hal beneden en boven (maarja, die zal dan ook maar 4 uurtjes per dag meedraaien).

Het hoeft ook geen 20 graden te zijn op slaapkamers, daarom denk ik, als we het dak nu van buiten inpakken met PIR platen (iets wat technisch goed mogelijk is en de beste isolatie biedt), dan is volgens mij de grootste boosdoener opgelost. We krijgen ergens deze maand een warmtescan van de gemeente om te kijken waar we de meeste winst kunnen halen, maar stiekem weet ik het al.

Het is een leuk huisje voor ons maar door de vorige bewoners op gebied van verwarming en isolatie niet goed doordacht. Hier een filmpje destijds van de makelaar, omdat het moeilijk uit te leggen is hoe het huis in elkaar zit, zo zie je goed dat in bijna al onze vertrekken het schuine dak terugkomt.

https://drive.google.com/...devlU8PX/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Andrehj schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:03:
@JP1980 125mm is wel erg minimaal voor 175 m3. Hier zijn de buizen van en naar buiten ¢200, maar dat is dan ook een 600m3 unit die normaliter op 220 m3 staat. Maar wat schrijft de fabrikant van de WTW voor in zijn installatiehandleiding?
Hier heb ik overigens twee dempers ¢200 in serie gezet (een starre van 1m20 en een flexibele) in het aanvoerkanaal om van alle geluid in de slaapkamers af te zijn.
Dacht ik ook. De unit heeft aansluitingen van 160 (orcon 425 ecosmart). De debietberekening van de woning komt uit op 450 maar 1 ruimte doet niet mee dus wat er eigenlijk met WTW geventileerd moet worden is 400. Volgens mij mag je daar bij zonering de 70% regel toepassen dan kom ik uit op 280.

Als ik de handleiding pak zie ik onderstaande tabel. Dan kom ik bij >150 uit, is mijn beredenering correct? Wel bijzonder overigens de unit heeft maar 160 uitgang maar als je zonder zonering een debiet wilt halen van 425 dan raden ze dus 180 buizen aan wat niet eens aangesloten kan worden.

Is mijn beredenering correct? Dan ga ik daarmee naar de installateur.

Selecteren luchtkanalen
Gewenst debiet (m3/h) Aangeraden minimale kanaaldiameter (mm)
0 - 30 > 100
30 - 150 > 125
150 - 350 > 150
350 - 450 > 180
400 - 500 2x 180 (zij- en boven aansluiting gebruiken)

[ Voor 10% gewijzigd door JP1980 op 02-12-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JP1980 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:30:
Als ik de handleiding pak zie ik onderstaande tabel. Dan kom ik bij >150 uit, is mijn beredenering correct? Wel bijzonder overigens de unit heeft maar 160 uitgang maar als je zonder zonering een debiet wilt halen van 425 dan raden ze dus 180 buizen aan wat niet eens aangesloten kan worden.

Is mijn beredenering correct? Dan ga ik daarmee naar de installateur.

Selecteren luchtkanalen
Gewenst debiet (m3/h) Aangeraden minimale kanaaldiameter (mm)
0 - 30 > 100
30 - 150 > 125
150 - 350 > 150
350 - 450 > 180
400 - 500 2x 180 (zij- en boven aansluiting gebruiken)
Je hebt een unit de 425 kuub kan, dan moet je daar ook je leidingen op dimensioneren vind ik. Dus 180mm. Ook als je eens bezoek of een feestje hebt wil je toch voor iedereen genoeg frisse lucht binnen hebben? Zeker in deze tijd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Andrehj schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:25:
[...]

Je hebt een unit de 425 kuub kan, dan moet je daar ook je leidingen op dimensioneren vind ik. Dus 180mm. Ook als je eens bezoek of een feestje hebt wil je toch voor iedereen genoeg frisse lucht binnen hebben? Zeker in deze tijd.
Tijdens een feestje mag de luchtsnelheid binnen de kanalen natuurlijk ook wel wat hoger zijn. Ik ben in zo'n situatie wel bereid om iets meer geluid van de installatie te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Andrehj schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:25:
[...]

Daar heb je vind ik gelijk in, en @frennek ook jij hebt gelijk bij feestjes is meer geluid acceptabel. Op dit moment vind ik het geluid echter al onacceptabel bij 175m3 en dat heb je al nodig bij 6 personen als je de volle 100% ventilatiecapaciteit op die ruimte kan richten.

Geluidsbeleving is echter vrij persoonlijk en de installateur countert het op dit moment met dat gaat beter worden wanneer er CO2 sturing in komt. En dit klopt wel voor de minimale belasting maar je wilt toch meer doen zoals:
- feestjes
- douchen
- in de zomer beetje koelen in de nacht

Heb dus ernstige twijfels maar voordat ik de verstandhouding op scherp stel wil ik iets meer hebben dan slechts een mening. Daarbij helpt het als je ze kan wijzen naar voorschriften, standaarden of afwijkingen t.o.v. installatiehandleiding waar men zich niet aan houd.

Van mij is 180 niet nodig omdat dit niet op de unit past en er te weinig ruimte is langs de boiler van de warmtepomp om deze diameter naar buiten te krijgen. Maar de 160 kan dit wel en die heeft al 2x de capaciteit t.o.v. de 125.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:16
JP1980 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:52:
[...]
Kan het zijn dat de 125 buis naar buiten de oorzaak is van het luchtgeluid bij de afvoerventielen en het lagergeluid bij de aanvoerventielen?
[...]
Dat is eenvoudig te testen toch? Koppel de buis naar buiten even los van de WTW en luister dan nog eens.
Even een stomme constatering voor mij. WTW geplaatst deze zomer, helemaal blij ermee. Maar nu wordt het kouder buiten en is de lucht die uit de ventielen komt soms maar 16 graden.
[...]
Ja dat zul je inderdaad krijgen, de inblaas is +/- de gemiddelde temperatuur van wat er wordt afgezogen, minus een deel rendementsverlies. Met ventilatie type C had je echter buitenlucht van bijv. 2°C naar binnen getrokken via de roosters, dus prijs je gelukkig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
ThinkPadd schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:05:
[...]

Dat is eenvoudig te testen toch? Koppel de buis naar buiten even los van de WTW en luister dan nog eens.
[...]
Zal eens kijken of dat eenvoudig lukt maar is een goed idee.

[ Voor 34% gewijzigd door JP1980 op 02-12-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-05 18:45
MaartenXM schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:35:
Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten bij het uitzoeken van de WTW unit?
We hebben niet zo'n grote nodig aangezien het gaat over afzuigen in 1 badkamer, en inblazen in de 4 kamers boven ( ouderkamer, kinderkamer en 2 weinig gebruikte kamers)

bypass voor in de zomer, vorstklep met 80mm luchtaanvoer zodat ik daar ook goede warme lucht voor kan pakken en ik kan hem horizontaal ophangen.
Ik heb de HRU eco 300 een jaar geleden juist laten plaatsen omdat hij zo klein is... :) Als vervanger van een oude stork onder een schuin dak. Vrijwel alle anderen zijn veel dieper en dat wilde ik niet.
Als meer detail info wilt dan hoor ik het wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

MaartenXM schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:35:

Ik heb deze https://www.ventilatielan...rwarmer-links-250m-h.html

Voornamelijk omdat hij erg klein is maar wel een voorverwarmer heeft.

[ Voor 62% gewijzigd door Pixal op 02-12-2021 17:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-06 15:08

Om soortgelijke redenen (kelder meegeventileerd) heb ik een CV warmtebatterij / naverwarmer / kanaalverwarmer toegevoegd, heerlijk warme lucht uit de toevoer in de woonkamer:
https://www.ventilatielan.../warmwaterbatterijen.html
https://rumeyza.nl/categorie/ventilatie/waterbatterijen/
https://www.elektrobode.n...60-2-2-5-011vea1102-10005
https://www.bengshop.nl/h...60mm-njohdoo01600000-art/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBrD2AVCm-eTfxONPcd--2LPqnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xm464JNBXkPehSzgchAokcZT.jpg?f=fotoalbum_large

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
ThinkPadd schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:05:
[...]

[...]
Heb het geprobeerd, ging er zo uit. Heel opvallend. Je hoort duidelijk dat de machine het ineens veel makkelijker krijgt. Hij lijkt in toeren naar beneden te gaan. Bij de unit zelf is in elk geval het geluid minder.

Helaas lijkt dit in de woonkamer niet of nauwelijks effect te hebben. Sterker nog heb de indruk dat het geluid hierdoor iets erger wordt.

Er zit echter er nog een 125 bottleneck in de afvoer zag vanuit het huis. 2 buizen van 125 komen bij elkaar naar 1x 25 om daarna naar 160 te gaan voor 1 meter en dan is deze aangesloten op de machine. Ik begrijp dat niet, dit had makkelijk anders gekund. Maar ik twijfel wel of dit nu de hoofdoorzaak is van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
JP1980 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:30:
Er zit echter er nog een 125 bottleneck in de afvoer zag vanuit het huis. 2 buizen van 125 komen bij elkaar naar 1x 25 om daarna naar 160 te gaan voor 1 meter en dan is deze aangesloten op de machine. Ik begrijp dat niet, dit had makkelijk anders gekund. Maar ik twijfel wel of dit nu de hoofdoorzaak is van het geluid.
Als je echt 1x 25 bedoelt, dan ja!!

Anders: hoe lang is dat gezamenlijke stuk(je) van 125 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Gwaihir schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:14:
[...]

Als je echt 1x 25 bedoelt, dan ja!!

Anders: hoe lang is dat gezamenlijke stuk(je) van 125 dan?
125 IDD my bad.

Het stukje van 125 naar de unit toe is ongeveer 1 meter lang
Het stukje van 125 naar buiten toe is nog geen meter, en grotendeels flexibel, alleen het laatste stuk is spirobuis.

Loop een beetje vast. Geluidsbeleving:
- monotoon geluid uit aanvoerventielen. Geen luchtverplaatsing. Resonerend iets. Soms klinkt het alsof je met een vinger over de rand van kristalglas wrijft. Hetzelfde geluid hoor ik ook in de ruimte waar de unit staat. De unit en de muur hebben geen voelbare trilling. Geluid komt er wel van af.
- wel geluid van luchtverplaatsing in afvoerventielen. Echter dit was vroeger ook al zo met de mechanische ventilatie, echter nu ietsjes meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
Pixal schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:20:
[...]

Bedankt, die afmetingen print ik ook even uit om te gaan puzzelen op zolder.
Ik wil hem eigenlijk wel aan de stenen muur ophangen om geluid te voorkomen, maar die is bijna vol :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Pixal schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:20:
[...]

Ik vind het wel jammer dat het kleinere spul met minder m3/u altijd zo duur is. Ook wel weer logisch omdat de uitdaging zit in het compact maken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Vanochtend even het energieverbruik van systeem doorgemeten.

In stand 2 (175m3) is het verbruik 37 watt met alle buizen aangesloten.
- afkoppelen afvoer buiten scheelt 9 watt
- afkoppelen afvoer woning scheelt 9 watt
- afkoppelen aanvoer buiten scheelt 3 watt
- afkoppelen aanvoer woning scheelt 3 watt

Blijft er 13 watt geen idee wat het systeem daarmee doet maar goed.

Voor mij maakt dit veel duidelijk. De afvoer naar buiten is maar een meter lang, zelfs korter dan de aanvoer naar de woning. Denk dat er met 2 eenvoudige aanpassingen minimaal 7 watt te winnen is wat bijna 1/3 is van de het totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 15:38
Ik vraag mij het volgende af.
Los van het feit dat je afvoer kanaal geïsoleerd dient te zijn vanwege condensvorming. Is dat ook nodig voor het aanvoer kanaal (lijkt mij niet maar beter even vragen)
En hoe zit het met de diameters, ik heb nu namelijk 2x een 125mm kanaal (die voldoende uit elkaar zitten) maar ook beide niet geïsoleerd zijn.
Ik zie het niet echt zitten om daar zelf het dak voor op te gaan maar als ik zoiets toch laat vervangen is het wel goed om te weten of het beide geïsoleerd moeten zijn en of ook de diameters aangepast moeten worden.

Of is het bijvoorbeeld zelf na isoleren met glaswol ook een goed alternatief?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@The-Source
De kanalen van en naar buiten dienen goed en luchtdicht geïsoleerd te zijn. Een kleine opening kan voldoende zijn om zoveel condens te gaan vormen dat het gaat druppelen. De warme en vochtige lucht van binnen condenseert makkelijk op die koude buizen.
Beste is vooraf geïsoleerde spirobuis te nemen, of Ubbink WTW buis van Aerfoam.

Anders moet je achteraf gaan plakken met Armaflex zelfklevende isolatiematen (ca. 10 €/m2) en isolatietape om de naden af te plakken. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
Ok maar hoe zit het dan met de diameter?
Aanname van mij is dat de luchtstroom snelheid niet veel uitmaakt als je dat op geluid beoordeeld. Maar aangezien de buizen toch vervangen gaan worden dan is een eventuele diameter aanpassing niet de echte kosten.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris_82 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:04:
@The-Source
De kanalen van en naar buiten dienen goed en luchtdicht geïsoleerd te zijn. Een kleine opening kan voldoende zijn om zoveel condens te gaan vormen dat het gaat druppelen. De warme en vochtige lucht van binnen condenseert makkelijk op die koude buizen.
Beste is vooraf geïsoleerde spirobuis te nemen, of Ubbink WTW buis van Aerfoam.

Anders moet je achteraf gaan plakken met Armaflex zelfklevende isolatiematen (ca. 10 €/m2) en isolatietape om de naden af te plakken. :X
Nog beter is ComfoPipe Plus van Zehnder. Dat heb ik hier gebruikt. De kunststof buizen van rond 200 hebben een dikke isolatie van 43mm en passen mooi strak in elkaar. Kost wat, maar werkt heel mooi.
Nadeel: Is om onbegrijpelijke redenen niet in NL te koop en moet je dus zelf laten opsturen uit buurlanden, bijvoorbeeld vanaf deze webshop.

Voor de belangstellenden: Ik heb nog een buiselement ø200 van 1 meter lang hier op zolder staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• darklord007
Niet zo raar dat mijn WHR-930 een vreemd geluid maakte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eL2LgsenxW_d3gHBAk7ITfUhoj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BD7TPXYUPifw6rcZl93G1jHl.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig zijn de lagers zelf makkelijk te vervangen en heb ik voor 12euro alle 4 de lagers (beide fans) vervangen en is hij nu stiller dan origineel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
darklord007 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:27:
Niet zo raar dat mijn WHR-930 een vreemd geluid maakte:
Bouwvuil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Sinds kort hebben ze hier in de VvE een nieuwe WTW geplaatst, de Zehnder WTW 930 basic.
Maar vergeleken de 18 jaar oude WTW lijkt deze het nu veel minder op temperatuur te houden.
Hij is gekoppeld aan een nieuw Remeha Tzerra Ace CW3.
De Zehnder staat ingesteld op 21° en staat op 1, de bypass zit dicht zegt het systeem, geen rood puntje op het display.

De installateur is erbij geweest en vertelde dat de Zehnder 930 basic eigenlijk geen WTW is!?
Toen wij vorig weekend weg waren was het huis in 2 dagen afgekoeld naar van 21° naar 12°.
Bij thuiskomst de CV aangezet en die is van 9 uur ‘s morgen tot 9 uur ‘s avonds aan één stuk bezig geweest om het 20° te krijgen en bleef daarna ook nog branden om het op temperatuur te houden.
De uitblaas ventielen bleven koude lucht blazen.
De volgende ochtend was het alweer afgekoeld naar 14°.

Met de vorige 20 jaar oude Agpo WTW werd het nooit kouder dan 16-17°.
Wij wonen in een zeer goed geïsoleerd appartement van 75m3, gasverbruik was altijd maar zo’n 400m3.
Installateur maar gebeld, die is gekomen en vertelde dat de Zehnder op Binnen moet staan in de winter omdat hij dus anders de koude lucht van buiten gewoon naar binnen blaast.
Nu hij op Binnen staat lijkt het inderdaad wel iets beter te werken, maar vraag me af of er dan wel geventileerd word aangezien er nu geen lucht uit de uitblaas ventielen komt, ook lijkt er lucht vanaf buiten te worden aangezogen omdat ik koude tocht voel bij de buitendeur?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
@HereIsTom De Zehnder stond ook op mijn lijstje om te bekijken. Blaas je niet alle warmte naar buiten? zit de juiste buis wel op de juiste pijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@MaartenXM Vanmorgen maar weer de installateur gebeld, die komt hopelijk deze week nog.
Geen idee of de boel wel goed is aangesloten?
Maar hieronder zie je het gasverbruik van gisteren, de CV ketel heeft de hele dag gebrand, doet er lang over om het 2° warmer te krijgen en als hij op temperatuur is spring hij iedereen 10 minuten weer een kwartier aan om het op temperatuur te houden.
Zelfs bij nachtverlaging blijft hij dus de hele nacht doorbranden!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7-sdBuzCHCjRCeJ3X-exwdlmH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxzj0GlVTvpyESvC5yfKKEXo.jpg?f=fotoalbum_large

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
@HereIsTom Je kan zelf niet bij de unit kijken? Er zal vast een stickertje op zitten met welke versie er geplaatst is (huis-buizen links of rechts), dan kan je even de handleiding opzoeken en het zelf nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@MaartenXM Dit zijn een aantal foto’s van het systeem, misschien dat jij er iets aan kan zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdECjOG7hF7_3HF3oqcbduzvrrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmwlIeBt8pb65AncK6qrlItz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrR6OITAAZb9vjqvzrgouO7r-48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTGjlGHfOBs1X1oA8WsgTDQr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8KZpNmN1D6mmk8Jj5L2fiCXYBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRhzOn437ad6JZIOlTRsBAWC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjIHaSqIcVVw3MGzW3wLyihHNbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNY7ERvSNvpc6USwRuoQCvZW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9JOACOhTacxTnz56hpy_CSdD3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSe6IdioP0qgGfPAGYIBDsSW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
@HereIsTom Er staat een L als laatste in het typenummer, dan zijn Links je huis-aansluitingen, en rechts de naar/van buiten aansluitingen.

Hoe het zou moeten: Linksvoor blaast je huis in, linksachter zuigt je huis leeg.
Wat welke buis is kan ik niet zien, maar dat weet jij misschien.

[ Voor 17% gewijzigd door MaartenXM op 06-12-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ken deze toestellen (die volgens het typeplaatje alleen in combinatie met specifieke CV-toestellen mogen worden toegepast) helemaal niet.
Wat is het idee daar achter? Hoe wordt WTW en CV hier gecombineerd? CV doet toch iets met water, en WTW met lucht? Ik zie het verband helemaal niet.

Verder vind ik het in het geval van @HereIsTom bijzonder dat er overal geisoleerde buis toegepast is. Normaliter pas je die alleen toe voor de leidingen van en naar buiten. De rest mag gewoon in spiro worden uitgevoerd, omdat de temperatuur immers nauwelijks van die van de binnentemperatuur afwijkt. Of is dat voor deze bijzonder unit (in combinatie met CV?) ook anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Andrehj schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:04:
Ik ken deze toestellen (die volgens het typeplaatje alleen in combinatie met specifieke CV-toestellen mogen worden toegepast) helemaal niet.
Wat is het idee daar achter? Hoe wordt WTW en CV hier gecombineerd? CV doet toch iets met water, en WTW met lucht? Ik zie het verband helemaal niet.

Verder vind ik het in het geval van @HereIsTom bijzonder dat er overal geisoleerde buis toegepast is. Normaliter pas je die alleen toe voor de leidingen van en naar buiten. De rest mag gewoon in spiro worden uitgevoerd, omdat de temperatuur immers nauwelijks van die van de binnentemperatuur afwijkt. Of is dat voor deze bijzonder unit (in combinatie met CV?) ook anders?
hier laten ze de warme verbrandingsgassen van de CV door de warmtewisselaar gaan.
Vanuit efficiëntie oogpunt een prima oplossing (passief meer energie terugwinnen is altijd goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
darklord007 schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:28:
[...]
hier laten ze de warme verbrandingsgassen van de CV door de warmtewisselaar gaan.
Vanuit efficiëntie oogpunt een prima oplossing (passief meer energie terugwinnen is altijd goed)
Dat wist ik niet. Dan zit de afvoer van de CV dus op de WTW aangesloten. Loopt de toevoer van de CV dan ook via de WTW? Want anders gaat de WTW (bij uitgeschakelde CV) de lucht door de CV heen van buiten afzuigen. Ik kan me voorstellen dat dit best wel een ingewikkelde opstelling met veel afhankelijkheden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
darklord007 schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:28:
En dat moet dus met een apparaat dat voldoende koele verbrandingsgassen garandeert?

Ik lees dat de volledige lucht aan en afvoer van de CV-ketel dan via je WTW installatie loopt. De eventuele koolmonoxide gaat dus óók de WTW door en dat maakt een aansluitfout wel serieus gevaarlijk!

[ Voor 16% gewijzigd door Gwaihir op 06-12-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Nog even een vraag waar ik zo mijn twijfels bij heb. In de woonkamer hebben we nu 2x125 aanvoerventielen en 1x125 afvoerventielen. We krijgen straks CO2 zone sturing wat betekent dat we de straks in situaties komen dat de volledige luchtstroom op de woonkamer kunnen richten. De overstroomvoorziening onder de deur is niet heel groot. Ongeveer een kier van een halve centimeter op een deur van 90 cm.

Echter de afvoer heeft geen zonekleppen. Wat is dan het te verwachten effect?

Gaat het afvoerventiel in de woonkamer meer voor z'n rekening nemen dan de andere afvoerventielen? Of komt in de woonkamer een overdruk en in de niet geventileerde kamers een onderdruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@MaartenXM Heb het eens bekeken, maar het lijkt erop dat de buizen goed zijn aangesloten.
De thermostaat staat sinds 16:00 uur op 20,5° maar sindsdien is de CV niet meer uit geweest.
Als ik bij de WTW sta dan maakt dat stuk buis waar de CV buis samenkomt met de WTW een raar geluid, alsof er proppen in een ventilator wordt gegooid :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@HereIsTom Fijn dat hij wel goed zit!

Is de condensaat afvoer van de CV wellicht verstopt? Het geluid wat je beschrijft doet me denken aan hoe onze CV toen klonk en zou inderdaad via de lucht aan/afvoer hoorbaar kunnen zijn.

Of er is wat in gevallen tijdens de montage. (Stukje isolatie bijvoorbeeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Gwaihir Ik heb even de gieter leeg gegoten in die afvoer maar loopt prima door, het valt op dat het geluid minder is als de CV brandt, maar een stuk meer als hij uit staat?
Het blijft nu op temperatuur binnen, stond vandaag op 19° maar de CV gaat dan steeds een kwartier aan en een kwartier uit.
Volgens de installateur moeten we de CV nooit lager zetten dan 18°, maar dan kost het ons de afgelopen dagen dus zo’n 12m3 gas per dag, da’s toch niet normaal? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
HereIsTom schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:18:
@Gwaihir Ik heb even de gieter leeg gegoten in die afvoer maar loopt prima door
Als hij verstopt raakt, is het meestal de sifon die vol zooi zit. En die zit meestal in het apparaat. Dus ik weet niet waarin je gegoten hebt?
, het valt op dat het geluid minder is als de CV brandt, maar een stuk meer als hij uit staat?
Bovengenoemd probleem maakt geen geluid als de CV uit staat. Dat is het dus niet.

Tja, in laten kijken, in die lawaaiige buis / wisselaar?
Het blijft nu op temperatuur binnen, stond vandaag op 19° maar de CV gaat dan steeds een kwartier aan en een kwartier uit.
Volgens de installateur moeten we de CV nooit lager zetten dan 18°, maar dan kost het ons de afgelopen dagen dus zo’n 12m3 gas per dag, da’s toch niet normaal? :?
Dat weet jij beter dan ik. Ik heb geen idee wat een normaal verbruik voor jullie appartementencomplex is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Gwaihir schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:44:
[...]

Als hij verstopt raakt, is het meestal de sifon die vol zooi zit. En die zit meestal in het apparaat. Dus ik weet niet waarin je gegoten hebt?

[...]

Bovengenoemd probleem maakt geen geluid als de CV uit staat. Dat is het dus niet.

Tja, in laten kijken, in die lawaaiige buis / wisselaar?

[...]

Dat weet jij beter dan ik. Ik heb geen idee wat een normaal verbruik voor jullie appartementencomplex is.
Vandaag maar weer gebeld met de installateur, die snap er ook niks van en gaat Remeha vragen wat er aan de hand kan zijn. :?
Her verbruik van dit appartement was met de vorige WTW en CV installatie de afgelopen jaren gemiddeld zo’n 400m3 per jaar, afgelopen februari toen het zo koud was hebben we één dag 10m3 gas verbruikt verder lag het maximum altijd op max 5m3 op een dag.
Nu zitten we de afgelopen 3 dagen al over de 12m3 per dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

HereIsTom schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:39:
[...]

Vandaag maar weer gebeld met de installateur, die snap er ook niks van en gaat Remeha vragen wat er aan de hand kan zijn. :?
Her verbruik van dit appartement was met de vorige WTW en CV installatie de afgelopen jaren gemiddeld zo’n 400m3 per jaar, afgelopen februari toen het zo koud was hebben we één dag 10m3 gas verbruikt verder lag het maximum altijd op max 5m3 op een dag.
Nu zitten we de afgelopen 3 dagen al over de 12m3 per dag!
Als er zoveel extra gas nodig is verdwijnt ergens warmte. Wordt er erg koude lucht uitgeblazen uit de ventielen? Zo niet, dan moet toch ergens anders kou vandaan komen? Ergens een grote kier bij kozijnen of deuren? (hoewel ik denk dat je voor 5m3 extra verbruik een raam moet openzetten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
@HereIsTom

Heb je nog een foto van de oude installatie?
Weet je echt zeker dat de buis die rechts in de hoek in je plafond gaat geen buitenlucht is?

Edit: zit de warmtewisselaar wel in de unit 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door MaartenXM op 08-12-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Pixal Op de WTW geeft hij aan dat de toevoerlucht 16,5° en de retourlucht 18,5° ingestelde temperatuur op de iSense is 19,5° en hij brandt dus al 3 uur.
Ik neem aan dat de toevoerlucht is die door de ventielen weer wordt binnen geblazen?
Zou dit te koud zijn? Geen idee hoe je dit hoger zou kunnen krijgen?
Alle ramen en deuren zijn gesloten, ook i.v.m. dus met de belansventilatie, tocht van buiten is er niet, is ook goed geïsoleerd, bij oude installatie dus ook geen problemen en laag gasverbruik.

@MaartenXM Helaas geen foto van de oude installatie, dit was één grote kast van Agpo waar alles in zat en je de buizen dus ook niet zag.
Dus of die buis juist is weet ik niet, ook niet of er wel een warmtewisselaar in zit, hou zou ik dat kunnen zien?

[ Voor 14% gewijzigd door HereIsTom op 08-12-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HereIsTom schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:19:
@Pixal Op de WTW geeft hij aan dat de toevoerlucht 16,5° en de retourlucht 18,5° ingestelde temperatuur op de iSense is 19,5° en hij brandt dus al 3 uur.
Ik neem aan dat de toevoerlucht is die door de ventielen weer wordt binnen geblazen?
Alle ramen en deuren zijn gesloten, ook i.v.m. dus met de belansventilatie, tocht van buiten is er niet, is ook goed geïsoleerd, bij oude installatie dus ook geen problemen en laag gasverbruik.

@MaartenXM Helaas geen foto van de oude installatie, dit was één grote kast van Agpo waar alles in zat en je de buizen dus ook niet zag.
Dus of die buis juist is weet ik niet, ook niet of er wel een warmtewisselaar in zit, hou zou ik dat kunnen zien?
Bij mijn Zehnder Q600 kun je de warmtewisselaar zien zitten als je de filters eruit trekt. Maar die zal er wel in zitten.
Ik gok dat er iets fout zit in je aansluitingen. De juiste aansluitingen op je unit kun je uit de installatiehandleiding halen (is wel online te vinden), en die van je huis door goed te kijken hoe de buizen lopen, of door eens wat buizen los te halen en kijken wat je ziet of voelt. Ik zou hier even erg kritisch naar kijken, want er is duidelijk iets goed mis.
Voordeel van iets wat zo duidelijk mis is, is dat een oorzaak meestal ook eenvoudig is te achterhalen. Iets wat een factor 3 ernaast zit vind je veel makkelijker als iets wat maar een paar % afwijkt.
In jouw geval moet er echt iets groots aan de hand zijn waardoor die ketel zo veel gas verstookt. En dat begint met precies begrijpen hoe ketel en WTW samenwerken, of zouden moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

HereIsTom schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:19:

Bij mij is de toevoerlucht ook best koud met 16 a 17 graden. Je hebt altijd een beetje verlies. En bij mij wordt voornamelijk in niet verwarmde ruimtes lucht aangezogen. Dus met relatief koude afvoerlucht krijg je nooit warme toevoerlucht. Het apparaat moet echt continue heel hard lucht van 16.5 blazen wil je daarmee een hoger gasverbruik krijgen. Met andere woorden, als de warmtewisselaar ontbrak, of verkeerd was aangesloten kreeg je of buitenlucht a 3 graden of binnenlucht a 18 graden uit de ventielen. Maar dat lijkt dus niet het geval.

Gebaseerd op je gemeten temperaturen zou ik vanaf mijn zolderkamer bijna zeker durven te beweren dat de buizen goed zijn aangesloten.

Een verdubbeling in gasverbruik echter is dan nog steeds niet duidelijk. Ik heb mijn gasverbruik gehalveerd sinds ik de radiatoren op de bovenverdieping hebben dichtgezet. Staat er bij jou sinds kort ergens juist ergens een extra radiator of extra hoog terwijl de radiatoren in de buurt van de thermostaat juist dicht staan? Je snapt, ik zit maar wat te gissen en zo kom je er niet uit, er moet iemand in de CV duiken want daar lijkt het mis te gaan, iemand met meer verstand van CV's zou wellicht kunnen verklaren wat er aan de hand is als er meer gas nodig is voor dezelfde temperatuur in huis.

[ Voor 3% gewijzigd door Pixal op 08-12-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@HereIsTom Tja.. vanaf hier zitten wij ontzettend blind te gissen. (Zo vraag ik mij nu af of je misschien toch 'n -R had moeten hebben, gegeven hoe je buizen lopen, o.i.d.) Maar ik sluit me bij @Andrehj aan: gegeven zo'n radicaal verschil in gasverbruik, zou het voor de installateur ter plaatse prima te acherhalen moeten zijn.

En anders moet hij de fabrieksmonteur laten komen (= krijgt hij zelf bijles ;).) Daar dienen ze voor. (En kan ook alleen hij op die manier 'escaleren'.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:13
Hmm, Combiflow regenereert niet de warmte uit de CV, combiflow zorgt er alleen voor dat de afgevoerde lucht (gedeeltelijk) gebruikt wordt door de CV. Daardoor maar 1 aanvoer en 1 afvoer naar buiten nodig.

https://www.zehnder.nl/sy...reiding/zehnder-combiflow

Voor de rest zou het dus moeten gedragen als een standaard losse WTW en een standaard CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:39
eens met de anderen, zelfs als WTW verkeerd is aangesloten (dus zeg worst case je hebt gewoon ventilatie van koude buitenlucht) mag niet zoveel extra verbruik opleveren.

CV ketel kapot/verkeerd ingesteld? Gas meter kapot? Hebben je buren tijdens je afwezigheid hun verwarming op jouiw CV ketel aangesloten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Pixal Hier is niks veranderd aan de instellingen van de radiatoren. Deze staan dicht in beide slaapkamers waar de lucht wordt ingeblazen. In de wc, badkamer en woonkamer/keuken wordt afgezogen, maar deze ruimtes zijn dan ook verwarmd.

@Andrehj @Gwaihir Volgens mij zitten de buizen goed aangesloten, die aanzuigen en afvoeren lopen naar achter door de muur naar de schacht van de schoorsteen.
De andere gaan het plafond in.

@il-Principe Ook bedankt dus dat is duidelijk dat de CV ketel de WTW lucht dus niet verwarmd, dat moet dus echt de warmtewisselaar doen.

@rube CV ketel is ook nieuw, maar zou kapot/verkeerd ingesteld kunnen zijn, echter geen enkele foutmelding.

De installateur is nog niet geweest, heeft het druk, maar gaat contact opnemen met Remeha omdat hij het zelf ook niet snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
rube schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:28:
eens met de anderen, zelfs als WTW verkeerd is aangesloten (dus zeg worst case je hebt gewoon ventilatie van koude buitenlucht) mag niet zoveel extra verbruik opleveren.

CV ketel kapot/verkeerd ingesteld? Gas meter kapot? Hebben je buren tijdens je afwezigheid hun verwarming op jouiw CV ketel aangesloten? :P
Heb een keer een gloednieuwe Brink WTW gezien waarin de bypass verkeerd om werkte: ging open in de winter terwijl het apparaat juist aangaf dat-ie dicht ging en vice versa. Dat leverde fors hoger gasverbruik op, maar ook ijskoude toevoerlucht en dat lijkt hier niet aan de orde. Dus ik zou het probleem ook ergens anders zoeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
nee, om de een of andere reden heeft de borgring het lager zitten schrapen. De binnenste ring was flink geschaafd.

Geen idee want ik heb t niet open gehad en alles had toch goed gewerkt voor zo'n jaar.

lagers zelf liepen ook niet meer zo soepel, maar dit viel het meeste op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:17
Interessant artikel over het gebakkelei in de commissie die de nieuwe normen mbt ventilatie moet vaststellen. Bottom line: balansventilatie/systeem D komt steeds meer op, en (Belgische) fabrikanten van ventilatieroosters (maw, Duco) staan keihard op de rem.

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ar162b
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Hoi mede tweakers,

met veel interesse heb ik deze thread gevolgd en ik zou jullie graag om advies vragen. Ik ben in het gelukkig bezit van een huis met twee verdiepingen (begane grond + 1e verdieping) met een plat dak. Het huis is begin jaren 90 gebouwd en is best goed geïsoleerd; weinig tocht, met mechanische afzuiging en geen roosters in de deuren/ramen.

Om het binnenklimaat op energiezuinige wijze te verbeteren ben ik van plan balansventilatie te installeren met WTW. Dit wil doen door met behulp van instortkanalen in een verlaagd plafond dan wel koofjes. Ik weet dat rechthoekige kanalen meer frictie weerstand hebben dan ronde (spriro)buizen, echter scheelt dit ook behoorlijke in de hoogte van het plafond. Hieronder heb ik een plattegrond toegevoegd van mijn plan. Door de stevige betonnen plafonds en draagmuren (rode stippen op de plattegrond) wil ik liever niet boren. Om de lucht van boven naar beneden te verplaatsen wil ik dan ook het oude RVS rookafvoerkanaal herbruiken (20 cm diameter).

Om beneden extra afvoer te creëren naast keukenafvoer (niet gekoppeld aan de aparte afzuigkap) en toilet, staan twee afvoerventielen in de overloop gepland; ivm open trap is dit dezelfde ruimte als de woonkamer en blijven hier vaak (etens)geuren hangen. Door veel parallelle kanalen te plaatsen hoop ik overspraak zo veel mogelijk te beperken.

Ik heb nog geen vergelijkbaar scenario gevonden. Kunnen jullie mijn plan van feedback voorzien? Ik heb het eea uitgewerkt met een schets van het kanalenplan en een simpele debietberekening. Kortgezegd zit ik in ieder geval met de volgende vragen:
  • Is het gebruik van instortkanalen in een verlaagd plafond een goed idee? Ik kan nergens ophangbeugels vinden, dus het lijkt ongebruikelijk
  • Kan ik een rookafvoerkanaal hergebruiken voor de luchttoevoer?
  • Is het een probleem dat de ventielen voor de toevoer dicht op de muur komen (bij koofjes)?
  • Hoe kan ik het beste de verse lucht vanuit het rookafvoerkanaal verspreiden in de woonkamer? Ik heb 3 opties bedacht, waarvan de laatste het makkelijkst lijkt:
  1. Een instortkanaal in de spouwmuur met vier ventielen plaatsen
  2. Een stukje verlaagd plafond met buizen en vier ventielen maken
  3. Een ‘mooie’ buis in het zicht plaatsen met bijvoorbeeld roosters ipv ventielen
Welke WTW unit staat ook nog niet vast, een debiet van > 450m3 is wel nodig, een tweezone systeem lijkt te kunnen met dit ontwerp en lijkt ideaal als hierdoor het systeem ‘s nachts minder hard hoeft te werken ivm geluid. Het is mij alleen onduidelijk of in hoeverre zo’n systeem beide zones tegelijk kan afzuigen en waarom alleen de aanvoer gescheiden is. Dan is de balans tussen toe- en afvoer weg lijkt me?[/li]

Het buizenplan in het washok is nog niet uitgedacht, dat er genoeg demping moet komen is zeker en de overgangen van instortbuis op spirobuis moet nog worden uitgedacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnuNYLAoR_DMvvMA2N6OaEUwSvY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Thrjc5wtZ2Z9JM6giAd7zUlg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSLEALqejl5vG_oJ8ZgIbxYGE1g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwPGc21ehmchPxIIAvvfIZnX.jpg?f=fotoalbum_tile

naamAan/toevoerlokatieMaat in mmluchtsnelheid m/sdebiet m3/uuraantal ventielendebiet/ventiel m3/uur
A1.1Afvoerwoonkamer170x70mm2.46486.91243.46
A1.2Afvoerwoonkamer125mm diameter1.96786.91243.46
A2Afvoerdouche170x70mm2.55190.00190.00
A3.1Afvoeroverloop220x80mm2.464156.09278.04
A3.2Afvoeroverloop165x80mm1.64278.04178.0
4A4Afvoerwashok??97.92197.92
T1.1Toevoerwoonkamer300x80mm2.813243.00460.75
T1.2Toevoerwoonkamer200mm diameter2.15243.00460.75
T1.3Toevoerwoonkamer220x80mm3.835243.00460.75
T2.1Toevoerslaapkamer 1, 2 & 3220x80mm2.25142.56435.64
T2.2Toevoerslaapkamer 2&3165x80mm0.68232.40132.40
T2.3Toevoerslaapkamer 1165x80mm1.63677.76238.88
T3Toevoerslaapkamer 4165x80mm0.95545.36145.36

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

ar162b schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:38:
met mechanische afzuiging en geen roosters in de deuren/ramen.
Met balansventilatie niet meer relevant, maar: waar komt de verse lucht dan nu vandaan? In de jaren '90 dachten ze daar toch ook over na?

Wat betreft je vragen:
* In je oude schoorsteen zou ik een schone, gladde buis doen als je die als toevoerkanaal wil gebruiken. Als afvoer lijkt me het wel OK.
* Met ventielen dicht bij een muur krijg je eerder stofvlekken op de muur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:17
Even een sanity check: je kan Ubbink om een ventilatie-advies vragen, ook als particulier die zijn huis verbouwt.

Dit is wat Ubbink voor mij heeft berekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wn4R9Ic8YaxW_E8__DaQar6ck_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/85IViusiXZMwy66tUBCARAFu.png?f=fotoalbum_large

Dit is de plattegrond, waarop zij de locatie van de ventielen hebben ingetekend (ventielen in de eetkamer is niet mogelijk want uitbouw, en de zwarte vierhoeken zijn bedden en zitplekken. Ik heb bij hen aangegeven dat ik boven deze plekken liefst geen ventielen had).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGH_vmAm4q8j2VZcultG6bjEl28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PoVA0CuFW6SEqOmIurt208wR.png?f=fotoalbum_large

In hun advies geven ze aan "WTW berekend met 50% regeling, luchthoeveelheden zijn afgerond". Weet iemand wat ze hiermee bedoelen?

Ik heb aangegeven dat mijn vrouw erg gevoelig is voor geluid, waardoor vermijden van geluid een prioriteit is. Ubbink geeft expliciet aan dat ze hiermee rekening hebben gehouden in de berekening. Zij hebben dit geïnterpreteerd als lagere debieten aanhouden dan de max van 50m³/h bij toevoer en 75m³/h bij afvoer.

Maar ligt het aan mij, of zijn de debieten per ventiel nog steeds best hoog? Er wordt vaak aangegeven dat je om geluid te vermijden de luchtsnelheid bij de ventielen onder de 1m/s moet houden. Bij een diameter van 75mm (diameter van de Ubbink en Hybalans-kanalen) betekent dat er max 15m³/h door een buis mag stromen. Ubbink houdt veel hogere waarden aan, tussen 20 en 50m³/h. Wel veel ventielen, 3 aanvoer en 4 afvoer ventielen in de woonkamer/open keuken.

Is het toch mogelijk om zonder al te veel geluid hogere volumes door die buizen te jagen, of is het ook hier de bedoeling om met meerdere buizen dit debiet te halen?

[ Voor 8% gewijzigd door marvel27 op 10-12-2021 22:47 ]

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marvel27 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:11:
Interessant artikel over het gebakkelei in de commissie die de nieuwe normen mbt ventilatie moet vaststellen. Bottom line: balansventilatie/systeem D komt steeds meer op, en (Belgische) fabrikanten van ventilatieroosters (maw, Duco) staan keihard op de rem.
Iets dergelijks zag ik in 2018, toen ik mij in de ventilatiesystemen ging verdiepen ook al. Maar in de laatste jaren is ook Duco het failliet van systeem gaan inzien en zijn ze wtw-systemen gaan maken. Blijkbaar verdienen ze toch nog veel geld aan roosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
@ar162b Die ribbelbuizen, daar vind je vast geen houders voor omdat je geen vakman zo gek krijgt om daar iets specifieks (dus duur) voor te kopen. Een rol bandlat, ene kant vastmaken, op lengte knippen, andere kant vastmaken, klaar. Als het ingestort wordt, kan dat met staalnagels, dus supersnel klaar.
De omzetting van spirobuis naar flexibele buis, daar heb je stukken voor; bovenaan komt spirobuis toe, en aan 4 kanten kan je 3 buizen aansluiten; je verliest 10cm hoogte voor buizen van 7cm diameter.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
naftebakje schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:26:
@ar162b Die ribbelbuizen, daar vind je vast geen houders voor omdat je geen vakman zo gek krijgt om daar iets specifieks (dus duur) voor te kopen. Een rol bandlat, ene kant vastmaken, op lengte knippen, andere kant vastmaken, klaar. Als het ingestort wordt, kan dat met staalnagels, dus supersnel klaar.
De omzetting van spirobuis naar flexibele buis, daar heb je stukken voor; bovenaan komt spirobuis toe, en aan 4 kanten kan je 3 buizen aansluiten; je verliest 10cm hoogte voor buizen van 7cm diameter.
Ubbink maakt wel degelijk beugels om hun ribbelbuis mee vast te zetten, zoals deze:
https://www.ventilatielan...ngs-beugels-10-stuks.html
Maar een stuk gaatjesband werkt in de praktijk idd net zo handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ar162b
@Proton_ ; Dank voor je reactie :).
Nu snap ik waarom er aangeraden wordt ze minimaal 40cm van een muur af te houden. En een 18cm spirobuis is inderdaad waarschijnlijk de beste oplossing, wel even kijken hoe ik die dan vast kan zetten.
Mbt de originele ventilatie; in elke kamer is minimaal 1 klapraampje van 40x40 aanwezig. Echter in de winter is dit erg koud, in de zomer lijkt er bijna niets doorheen te komen. Daarnaast stikt het hier van de muggen, die lijken ook altijd een manier te kunnen vinden om binnen te komen ondanks het horrengaas ervoor.

@naftebakje & @Andrehj ; dank voor het meedenken. Met instortbuizen bedoel ik buizen a la https://www.ventilatielan...al-300x80-lengte-15m.html. Deze hebben een stuk grotere doorsnede en zijn glad ipv geribbeld, dus deze hebben een lagere wrijvingsweerstand. Deze buizen wil ik tegen het betonnen plafond monteren en hier weer tegenaan (eventueel met wat isolatie ertussen?) gipsen plafondpanelen. Een gaatjesband gebruiken is overigens helemaal geen slecht idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ar162b schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:23:
@naftebakje & @Andrehj ; dank voor het meedenken. Met instortbuizen bedoel ik buizen a la https://www.ventilatielan...al-300x80-lengte-15m.html. Deze hebben een stuk grotere doorsnede en zijn glad ipv geribbeld, dus deze hebben een lagere wrijvingsweerstand. Deze buizen wil ik tegen het betonnen plafond monteren en hier weer tegenaan (eventueel met wat isolatie ertussen?) gipsen plafondpanelen. Een gaatjesband gebruiken is overigens helemaal geen slecht idee :)
Hou met die buizen wel in de gaten dat het fantastische geleiders van geluid zijn. Gesprekken van de ene ruimte kun je dan prima in een andere ruimte volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-05 20:23
Ik liep via google tegen deze site aan. Gaat over het aanleggen van een typde d systeem zoals ik ook aan het plaatsen ben met inblaas via het trapgat.

https://meereco.nl/ventil...ggen-in-bestaande-woning/

Maar ook andere klussen die hij beschrijft in zijn huis.

https://meereco.nl/

Wellicht ook voor jullie interresant.

Gr, Andre

Acties:
  • +1 Henk 'm!
frk123 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:41:
Ik liep via google tegen deze site aan. Gaat over het aanleggen van een typde d systeem zoals ik ook aan het plaatsen ben met inblaas via het trapgat.
Let op: wat veel mensen zich niet realiseren, is dat zo'n systeem veel slechter (factor 2) werkt dan een gebruikelijk systeem met inblaas in de slaap/woonvertrekken en afzuiging in de sanitaire ruimtes!
Als ik met mijn "gewone" systeem D 200 m3 inblaas, worden zowel de slaap/woonvertrekken als de sanitaire ruimtes met 200 m3 geventileerd, door het overstroomprincipe. Bij centrale inblaas wordt de capaciteit verdeeld. Je slaap/woonvertrekken en ook je sanitaire ruimtes worden met slechts 100 m3 geventileerd.
Je hebt dus voor een gelijke capaciteit een veel grotere unit nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Andrehj dit begrijp ik heel goed, maar met CO2 sturing is dat weer deels recht te trekken. Dat de verliezen (worst case) verdubbelen, is voor mij maar matig interessant omdat ze in absolute zin al niet groot zijn :)

Ik vind de voordelen van makkelijker hygiëne en minder ventielen (door een afzuigventiel kan meer dan door een toevoerventiel) voor mij wel interessant.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Proton_ schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:33:
@Andrehj dit begrijp ik heel goed, maar met CO2 sturing is dat weer deels recht te trekken.
Ik werd er in 2018 door een passiefhuisspecialist op gewezen dat het in huizen met Itho Qualityflow-systeem de slaapkamers vaak erg muf ruiken omdat daarin overdag (door de CO2-sturing per vertrek) veel te weinig wordt geventileerd. Ik ben haar daar nog steeds dankbaar voor, want dat heeft mij toen op het juiste spoor gezet.
Bij ons worden doordat we het merendeel van de lucht in de slaapkamers inblazen deze juist de hele dag door geventileerd.
Qualityflow lijkt leuk, maar heeft mij echt te veel nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:15
Andrehj schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:48:
[...]

Ik werd er in 2018 door een passiefhuisspecialist op gewezen dat het in huizen met Itho Qualityflow-systeem de slaapkamers vaak erg muf ruiken omdat daarin overdag (door de CO2-sturing per vertrek) veel te weinig wordt geventileerd. Ik ben haar daar nog steeds dankbaar voor, want dat heeft mij toen op het juiste spoor gezet.
Bij ons worden doordat we het merendeel van de lucht in de slaapkamers inblazen deze juist de hele dag door geventileerd.
Wij hebben het Qualityflow systeem (zat bij de woning) en ik kan mij een beetje vinden in de gedachte maar moet zeggen dat wij daar totaal geen last van hebben. Maar daarnaast hebben wij ook gewoon de ramen open om te ventileren want ook dat is altijd belangrijk los van de ventilatie. Je hebt daarnaast een twee opties met de afstandsbediening om het systeem onder 1200 of onder 1000 ppm te houden. De laatste zal overigens meer ventileren. Het systeem moet ik wel zeggen is vaker onderhevig aan een storing (al paar keer kapotte vochtsensor gehad) en samenwerking tussen HRU en de centrale regeling is ook wat aparter dat zegt ook iedereen die onderhoud komt doen aan ons systeem.

Ik heb wel eens gemeten met een monitor of de lucht overal wel onder bepaalde waardes viel en dat was echt goed.

Wel moet ik zeggen dat je meer last hebt van geluid met centrale inblaas omdat dit meer galmt door het trapgat en je hebt voor die grote roosters geen standaard demping los van een demper op de slang. Bij losse roosters in het plafond kun je nog speciale roosters met demping kopen om het geluid te dempen en dit zal heel erg helpen.

Lang verhaal kort.. Is het slecht? nee daar hebben wij geen last van, had ik de keuze voor iets anders of zelfs een ander merk wat meer mogelijkheden heeft dan had ik dat zeker overwogen.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
[...]

Maar dat probleem speelt dan toch met elk CO2 gestuurd systeem? In principe moet het toch ook zijn dat het ventilatiesysteem <1000 ppm aanhoud (en liefst nog iets lage). Dan ruikt het bij ons niet muf ook niet in de ochtend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JP1980 Hoezo? Muf != CO2. Kelders ruiken ook vaak muf door weinig ventilatie. Maar daar zal (doorgaans) echt geen sprake zijn hoge CO2 waardes.

QualityFlow is de eerste breed beschikbare poging tot sturing per kamer. Kennelijk gaan (tenminste naar de smaak van sommigen) de ventielen te radicaal ver dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
Gwaihir schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:12:
@JP1980 Hoezo? Muf != CO2. Kelders ruiken ook vaak muf door weinig ventilatie. Maar daar zal (doorgaans) echt geen sprake zijn hoge CO2 waardes.

QualityFlow is de eerste breed beschikbare poging tot sturing per kamer. Kennelijk gaan (tenminste naar de smaak van sommigen) de ventielen te radicaal ver dicht.
Muf heeft met vocht te maken wat mensen ook produceren als ze slapen maar even in mijn referentiekader als we de ventilatie uit zetten dan ruikt het inderdaad in de ochtend wel muf maar als die aan staat dan blijft CO2 onder de 900 en dat is blijkbaar ook genoeg om de kamer niet muf te laten ruiken. Kan mij voorstellen dat dit niet altijd 1:1 is voor elke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JP1980 Ja, maar zet jij dan gedurende de dag de ventilatie in die slaapkamers volledig uit? En kennelijk al voordat het beddengoed voldoende is gelucht. Dat is nl. wat dit systeem verweten wordt..

Heb hier ook wel 'ns dat ik het raam op de slaapkamer net wat te snel dicht heb gedaan na de nacht. CO2 zit dan ongetwijfeld prima. Maar het bed wilde nog wat luchten.. (Ben zelf nog aan het oriënteren hoe 't in een bewoond huis te krijgen, dus ventileer nog handmatig.)

[ Voor 40% gewijzigd door Gwaihir op 12-12-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel_76 schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:47:
[...]
Wij hebben het Qualityflow systeem (zat bij de woning) en ik kan mij een beetje vinden in de gedachte maar moet zeggen dat wij daar totaal geen last van hebben. Maar daarnaast hebben wij ook gewoon de ramen open om te ventileren want ook dat is altijd belangrijk los van de ventilatie. Je hebt daarnaast een twee opties met de afstandsbediening om het systeem onder 1200 of onder 1000 ppm te houden.
Dat zegt denk ik wel voldoende. Wij ventileren hier met constant 220 m3/h, en hier gaat echt letterlijk nooit een raam open. Dat hoeft ook niet, want het systeem ventileert meer dan voldoende. CO2 niveaus komen meestal niet boven de 800 ppm (alleen net tijdens het einde van de F1 liep het even op naar 850 _/-\o_ ).
Ik heb zelfs de vochtregeling uitgezet, want de badkamers zijn ook met die 220 m3 in no time droog. De spiegels (onverwarmd) beslaan ook niet.
Dit alles gaat je met Qualityflow nooit lukken, zeker ook omdat de bijbehorende WTW-units vaak niet verder gaan dan 300 m3/h, en je dat dus zoals al gezegd nog door 2 moet delen om het te kunnen vergelijken met een "normaal" WTW-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Gwaihir schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:02:
@JP1980 Ja, maar zet jij dan gedurende de dag de ventilatie in die slaapkamers volledig uit? En kennelijk al voordat het beddengoed voldoende is gelucht. Dat is nl. wat dit systeem verweten wordt..

Heb hier ook wel 'ns dat ik het raam op de slaapkamer net wat te snel dicht heb gedaan na de nacht. CO2 zit dan ongetwijfeld prima. Maar het bed wilde nog wat luchten.. (Ben zelf nog aan het oriënteren hoe 't in een bewoond huis te krijgen, dus ventileer nog handmatig.)
Op dit moment ventileren we nog continue we wachten nog op de CO2 sensoren die zijn moeilijk leverbaar. Hopelijk is het dan niet een slechte keus geweest. Kan weinig vinden in de documentatie hoe de CO2 sturing nou echt werkt, ik mag aannamen dat er altijd wel een beetje wordt geventileerd.

We meten CO2 en luchtvochtigheid met een netatmo weerstation en je kunt het slaappatroon niet afleiden van de luchtvochtigheid. Wel duidelijk van CO2. Het zou toch in de praktijk wel moeten meevallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:17
[...]

Dat was in 2018 ongetwijfeld waar, maar dankzij een handige tweaker kun je nu heel eenvoudig zelf de instellingen van je Qualityflow aanpassen zodat er bijvoorbeeld een minimale flow in de slaapkamers is https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1976492. Waar de QF een 'black box' was kun je nu precies zien wat alle kleppen doen en tweaken aan de settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
itsjohan schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:14:
[...]
Dat was in 2018 ongetwijfeld waar, maar dankzij een handige tweaker kun je nu heel eenvoudig zelf de instellingen van je Qualityflow aanpassen zodat er bijvoorbeeld een minimale flow in de slaapkamers is https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1976492. Waar de QF een 'black box' was kun je nu precies zien wat alle kleppen doen en tweaken aan de settings.
Dat zal vast een verbetering zijn, maar daarmee heb je het fundamentele probleem van QF, namelijk dat de ventilatielucht slechts 1x wordt gebruikt, nog niet opgelost. Als QF een badkamer moet droogzuigen af een WC na een grote boodschap doorluchten (hoe weet QF überhaupt dat dat nodig is?), wordt die lucht niet eerst ook gebruikt om een slaapkamer te luchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
ah, dat bedoel je met dat je het systeem door 2 moet delen. De QF kan met PIR sensoren werken (geen ervaring mee overigens) om een tijd extra te ventileren op badkamer of toilet, maar inderdaad zuigt het systeem dan niet met die lucht ook nog de slaapkamers af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
heeft er iemand goede ervaring met toevoerventielen/roosters voor een centrale inblaas afkomstig van een Itho HRU 350? De demper vanaf de HRU (180mm) komt uit in het plafond van de gang op de 1e verdieping. De standaard ronde toevoerventielen gaan wel tot 200mm maar die lijken niet echt geschikt als centrale inblaas. TOt nu toe kom ik vooral deze varianten tegen:
  1. Air Sock varianten. zal vermoedelijk de lucht het best verspreiden, geen idee nog in hoeverre het ook geluiddempend werkt.
  2. Plafondroosters, die lijken allemaal voor systeem plafonds (60x60) bedoeld te zijn. zowel in varianten met als zonder plenum te krijgen. een variant zonder plenum lijkt nog het meest realitisch qua inbouw, maar geeft waarschijnlijk ook het meeste lawaai. die plenums zijn allemaal veel te hoog om in een balkenvloer/plafond verwerkt te krijgen of ik moet gaan verlagen.
  3. -Lijnroosters. Qua rooster zou dat mooi tussen de balken passen maar die komen met een plenum met zijaansluiting terwijl de lucht van boven komt. i
zijn er nog betere oplossingen die ik over het hoofd zie?

• ar162b
Hoi, heeft er iemand ervaring met geluid door luchtstroom in vlakke PVC kanalen?

Het grootst beschikbare PVC kanaal die ik heb gevonden is 220x90mm, met mijn benodigd debiet zit je dan rond de 4m/s. Daarbij kan ik hiervoor aansluitingen vinden tot maar 15cm rond.
Afhankelijk welke bron je leest wordt of tot 3m/s aangeraden, tot 4m/s maar ook zelfs tot 7m/s voor woning toepassingen. De lengte is ongeveer 10 meter, er zal ook aardig wat weerstand zijn met deze snelheid.

Dit kanaal loopt door een slaapkamer (zonder ventielen, de slaapkamer heeft zijn eigen kanaal), geluid kan dan als erg irritant worden beschouwd.

Opvallend is dat er in Australië wel grotere platte PVC kanalen worden aangeboden (oa 320x75mm en 350x75mm), maar ik ben bang dat de verzending nog wel eens in de papieren kan gaan lopen.

• marcel_76
  • Laatst online: 23:15
Andrehj schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:19:
[...]

Dat zal vast een verbetering zijn, maar daarmee heb je het fundamentele probleem van QF, namelijk dat de ventilatielucht slechts 1x wordt gebruikt, nog niet opgelost. Als QF een badkamer moet droogzuigen af een WC na een grote boodschap doorluchten (hoe weet QF überhaupt dat dat nodig is?), wordt die lucht niet eerst ook gebruikt om een slaapkamer te luchten.
Het systeem weet niet of je inderdaad een grote boodschap hebt gedaan maar je kunt wel altijd een extra RFT plaatsen in de WC en dan op een timer knop drukken (mogelijk hangt dit wel af van welk systeem je hebt). Wij hebben een extra RFT voor in de badkamer en die doet precies dat de badkamer afzuiging aanzetten en enkel die klep open zetten om af te zuigen. Die hebben we in princiepe niet nodig omdat de vochtsensor hier voor bedoeld is maar mocht die niet goed werken of mocht je op een ander moment de afzuiging aan willen zetten dan kan dat met die RFT.

Als je centraal in blaast via het trapgat en in alle kamers enkel aan afzuiging doet dan zul je niet de de lucht van een WC hergebruiken ergens anders. Het is dan immers zo dat de lucht centraal in geblazen gewoon verspreid wordt richting alle ruimtes waar dan afzuiging nodig is en die centraal ingeblazen lucht is lucht van buiten die langs de wisselaar is geweest in de winter iig.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 17:10

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

ar162b schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:05:
Hoi, heeft er iemand ervaring met geluid door luchtstroom in vlakke PVC kanalen?

Het grootst beschikbare PVC kanaal die ik heb gevonden is 220x90mm, met mijn benodigd debiet zit je dan rond de 4m/s. Daarbij kan ik hiervoor aansluitingen vinden tot maar 15cm rond.
Afhankelijk welke bron je leest wordt of tot 3m/s aangeraden, tot 4m/s maar ook zelfs tot 7m/s voor woning toepassingen. De lengte is ongeveer 10 meter, er zal ook aardig wat weerstand zijn met deze snelheid.

Dit kanaal loopt door een slaapkamer (zonder ventielen, de slaapkamer heeft zijn eigen kanaal), geluid kan dan als erg irritant worden beschouwd.

Opvallend is dat er in Australië wel grotere platte PVC kanalen worden aangeboden (oa 320x75mm en 350x75mm), maar ik ben bang dat de verzending nog wel eens in de papieren kan gaan lopen.
Je kan er ook gewoon 2 of 3 parallel plaatsen als je de ruimte toch al hebt? Hoe veel ruimte heb je?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
Ik heb een voorlopig plan opgesteld wat ook technisch uitvoerbaar is in mijn woning.

Tweede verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkdvsXRs8T4kaDMUyf-K3hZ3kh8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wuCw8yfu8aD5dq39LHOaD6xU.png?f=user_large
Hier is de opstelplaats van de WTW box. Invoer via zijkant woning, uitvoer mogelijk via schoorsteen en anders dakdoorvoer.

Inblaas van 75 m3/u in de werkkamer/slaapkamer en nog een extra 50 m3/u op de overloop/centrale hal om alles in balans te krijgen. Totale overstroom van 125 m3/u naar beneden via trapgat.

Eerste verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmqlOl8hG7U2QVsmjQdyEnz0dsA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MWmJIpS9Nxe1Egula229PUMd.png?f=fotoalbum_large
Inblaas van 73 m3/u in de grote slaapkamer (twee personen), met ook een afvoer van 50 m3/u om de overstroom te beperken (75 m3/u onder de deur door is te fors).

Kleine slaapkamer krijgt 50 m3/u inblaas (1 persoon). Verder 75 m3/u afzuiging in badkamer en de gebruikelijke 25 m3/u op de wc. Netto blijft er 100 m3/u overstroom over naar beneden via de trap.

Begane grond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2scD1FUlwvkCd2OJZnr7cgk3WA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uSyARBzA5Ykec6aGIRuGs3N7.png?f=fotoalbum_large

100 m3/u aanvoer via trap, 25 m3/u aanvoer in trapkast (voornamelijk om warmte ophoping te vermijden door diverse apparatuur). 25 m3/u afvoer in wc, waardoor 100 m3/u overstroom is naar woonkamer. Dit zal deels gedaan worden door een doorvoer in de muur. In de woonkamer zelf is nog ruimte voor 50 m3/u inblaas in het woon gedeelte.

De hoofdafzuiging in de keuken wordt gedaan door de afzuigkap naar buiten (met voldoende luchttoevoer naar binnen bij gebruik). Helaas kan door de wijze van de constructie niet meer plafondventielen direct in de keuken geplaatst worden, dus max 50 m3/u direct in het dak van de keuken. Andere positie is dus net om de hoek in de woonkamer en mogelijk door een wandrooster in de ovenkast in de muur (welke in de trapkast is ingebouwd).

De bijkeuken is een aparte aangelegenheid. De rest van het huis is behoorlijk afgesloten van deze ruimte en zal voorzien worden van eigen afzuiging.

In totaal kom ik hier uit op een debiet van 325 m3/u aanvoer/afvoer, wat mij redelijk lijkt voor een woning van dit formaat. Ik kan natuurlijk wat over het hoofd hebben gezien, dus graag hoor ik nog eventuele feedback van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave_R
frennek schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:04:
In totaal kom ik hier uit op een debiet van 325 m3/u aanvoer/afvoer, wat mij redelijk lijkt voor een woning van dit formaat. Ik kan natuurlijk wat over het hoofd hebben gezien, dus graag hoor ik nog eventuele feedback van jullie!
Interessant plan, maar ik zou het niet zo doen. Het gros van de ventilatielucht in je woonkamer komt nu vanuit je trappenhuis naar beneden en is uiteindelijk afkomstig vanaf je slaapkamers. Ik zou dan eerder:
  • Inblaas op zolderoverloop vervangen door afzuig;
  • Extra inblaas in woonkamer;
  • Inblaas in trapkast vervangen door afzuig als je daar per se wilt ventileren.
Debiet van 325 m3/h lijkt me prima als je in de woonkamer verse lucht inblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Dave_R schreef op maandag 20 december 2021 @ 00:01:
[...]

Interessant plan, maar ik zou het niet zo doen. Het gros van de ventilatielucht in je woonkamer komt nu vanuit je trappenhuis naar beneden en is uiteindelijk afkomstig vanaf je slaapkamers. Ik zou dan eerder:
  • Inblaas op zolderoverloop vervangen door afzuig;
  • Extra inblaas in woonkamer;
  • Inblaas in trapkast vervangen door afzuig als je daar per se wilt ventileren.
Debiet van 325 m3/h lijkt me prima als je in de woonkamer verse lucht inblaast.
Maar is dat echt zo'n probleem? Overdag zit er niemand in de slaapkamers, dus kan je nog steeds spreken over 'verse' lucht. Een Itho Qualityflow oplossing werkt volgens mij volgens eenzelfde principe, waarbij alle verse lucht uit het trappenhuis komt.

Het grootste obstakel is extra verse lucht naar de woonkamer krijgen. Het huis heeft op dit moment niet de schachten of ruimtes om heel veel extra aanvoer in de woonkamer te realiseren, maar ik ga kijken of er nog wat getweaked kan worden.

Ik denk dat het een mooi streven is om de inblaas in het trappenhuis nog in de woonkamer als extra toevoer te krijgen, waardoor de overstroom naar de woonkamer afneemt naar 50 m3/u en de directe invoer in de woonkamer 100 m3/u wordt. Ik ben echter bang dat meer dan 75 m3/u directe inblaas in de woonkamer de max gaat zijn constructie technisch gezien, of ik moet grote luchtsnelheden in de buizen accepteren (en dat wil je ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dave_R schreef op maandag 20 december 2021 @ 00:01:
Interessant plan, maar ik zou het niet zo doen. Het gros van de ventilatielucht in je woonkamer komt nu vanuit je trappenhuis naar beneden en is uiteindelijk afkomstig vanaf je slaapkamers.
Dat is juist de beste manier. Zoveel mogelijk inblazen in de slaapkamers, en proberen zoveel mogelijk door de woonkamer te laten stromen, zodat je ook bij bezoek daar nog een aanvaardbaar CO2-niveau hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@frennek
Mooi plan, een paar kleine opmerkingen:
- houd voor alle inblaasventielen ca. 40 m3/h aan (of 37), makkelijker inregelen bij gelijk debiet.
- afzuiging in de badkamer kan iets terug naar 50 m3/h, zodat je nog iets meer ventilatie hebt van de woonkamer. Compenseren met iets hogere afzuiging bij de keuken.
- overstroom van 100 m3/h is een flinke luchtstroom, houd er rekening mee dat er geen zitplaatsen in de nabijheid zijn (2-3 meter) of in de worprichting van de luchtstroom. Elke, zelfs een 'warme' luchtstroom kan als hinderlijk worden ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
Andrehj schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:38:
[...]

Let op: wat veel mensen zich niet realiseren, is dat zo'n systeem veel slechter (factor 2) werkt dan een gebruikelijk systeem met inblaas in de slaap/woonvertrekken en afzuiging in de sanitaire ruimtes!
Als ik met mijn "gewone" systeem D 200 m3 inblaas, worden zowel de slaap/woonvertrekken als de sanitaire ruimtes met 200 m3 geventileerd, door het overstroomprincipe. Bij centrale inblaas wordt de capaciteit verdeeld. Je slaap/woonvertrekken en ook je sanitaire ruimtes worden met slechts 100 m3 geventileerd.
Je hebt dus voor een gelijke capaciteit een veel grotere unit nodig!
Ik stuur de zones aan waar de co2 waarde te hoog is. Alleen de douche wordt continue geventileerd. Je verdubbeling gaat wat ver. Bij het Brink systeem hebben. Ze mix fans. Ik ga een iets ander systeem toepassen.
Ik ga vanuit de gang als de CO2 waarde te hoog is geforceerd lucht vanuit het trappenhuis de huiskamer invoeren.

Groter probleem wat ik,nu heb is de houtrook lucht die ik,via het systeem naar binnenbreng. Zojuist een koolstof filter bestelt. Hoop daarmee het probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frk123 schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:42:
[...]
Ik stuur de zones aan waar de co2 waarde te hoog is.
Dat vind ik dus precies het probleem van dit systeem, want dat betekent dat de slaapkamer overdag onvoldoende geventileerd wordt.
Alleen de douche wordt continue geventileerd. Je verdubbeling gaat wat ver. Bij het Brink systeem hebben. Ze mix fans. Ik ga een iets ander systeem toepassen.
Ik ga vanuit de gang als de CO2 waarde te hoog is geforceerd lucht vanuit het trappenhuis de huiskamer invoeren.
Groter probleem wat ik,nu heb is de houtrook lucht die ik,via het systeem naar binnenbreng. Zojuist een koolstof filter bestelt. Hoop daarmee het probleem op te lossen.
Ik hoop het voor je. Heb ook een buurman die blij is met zijn houtkachel... :-(
Ben benieuwd of je filter werkt. Heb je een typenummer voor me? Wellicht dat ik ook nog zoiets in ga bouwen.
Wil je ons hier op de hoogte houden van je ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave_R
frennek schreef op maandag 20 december 2021 @ 07:50:
[...]

Maar is dat echt zo'n probleem? Overdag zit er niemand in de slaapkamers, dus kan je nog steeds spreken over 'verse' lucht. Een Itho Qualityflow oplossing werkt volgens mij volgens eenzelfde principe, waarbij alle verse lucht uit het trappenhuis komt.
Ja, maar de Itho-oplossing is bedoeld voor als je geen toevoerkanalen naar je verblijfsruimtes kunt aanleggen en is m.i. second best. Als het niet hoeft, zou ik het niet doen.
Het grootste obstakel is extra verse lucht naar de woonkamer krijgen. Het huis heeft op dit moment niet de schachten of ruimtes om heel veel extra aanvoer in de woonkamer te realiseren, maar ik ga kijken of er nog wat getweaked kan worden.
Als je niet meer dan twee toevoerventielen in de woonkamer kunt plaatsen, dan kan ik me voorstellen dat je een deel van je toevoerlucht vanuit het trappenhuis moet halen om aan voldoende debiet te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave_R
Andrehj schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:11:
[...]

Dat is juist de beste manier. Zoveel mogelijk inblazen in de slaapkamers, en proberen zoveel mogelijk door de woonkamer te laten stromen, zodat je ook bij bezoek daar nog een aanvaardbaar CO2-niveau hebt.
Inderdaad goed om voldoende ventilatie in de woonkamer te hebben wanneer je veel bezoek hebt, maar als het kan liever met verse lucht. Tenzij je op je feestje wilt kunnen ruiken wanneer er op een slaapkamer iemand een schone luier nodig heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-06 21:23
Beste tweakers,

Zouden jullie mee willen denken met mijn situatie waarbij ik in een braincircle lijkt te zitten?
Situatie
- Jaren '30 huis, label A, volledige schil-isolatie na aankomende verbouwing. 120 m² woonoppervlakte.
- CV 2017, gasverbruik ca 500-700 m³ + klein beetje hout voor de sfeer
- Gezin van 3 op dit moment, mogelijk nog meer in de toekomst
- CO2 meter in de woonkamer: mooi sinusgolf met in de avond 1200 +, met bezoek tot 2000. In de nacht daling tot 400 ppm door nog wat kieren.
- 1e verdieping: 2 ventilatieroosters voorzijde. Als we de deur van de slaapkamer open zetten acceptabele CO2 waardes
- Achterzijde; geen roosters, wel afzuiging badkamer
- Zolder: veluxramen met roosters open

Wensen
- We willen volgend jaar de badkamer verbouwen (laatste wat nog moet) en aangezien die één ongeisoleerde muur heeft een voorzetwand plaatsen. Daardoor is er ook ruimte voor buizen...
- We slapen graag in een koele slaapkamer
- Volgend jaar direct over op een warmtepomp (all electric) als het lukt (waarschijnlijk moet het boilervat met een kraan door het dakraam...

Vragen
- Ik heb een offerte van ongeveer €8000 voor een centraal WTW systeem van Zehnder. Echter is de installateur familie en weten we dat hij niet de meest progressieve is. Ze zijn zeg maar goed in het plaatsen en dan op naar de volgende klus.
- Ik twijfel of het gaat lukken met de buizen door het huis. Afzuiging zal niet zo moeilijk zijn (badkamer, zolder en overloop) maar met name de woonkamer is denk ik een uitdaging. Zie kaartje. Denken jullie dat het mogelijk is om de aanvoer door de schoorsteen te laten lopen die laag uitkomt? Of moet het in het plafond?
- Ik heb ook de Brink Air 70 decentrale unit overwogen voor de woonkamer (ja ik weet dat daar een speciaal topic voor is) maar ik twijfel of die voldoende debiet kan leveren en of hij niet heel veel herrie maakt. Heeft iemand ervaringen hiermee? Dan zouden we de 1e en 2e verdieping gewoon zo laten.

Hartelijk dank alvast! _/-\o_

Groen = Aanblaas
Rood = Afzuig
Paars = Decentrale optie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SWVlcdnXNBQA_oJgrlcd6tGuqA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ATWQutRuvdoBi7fjNN2JOTh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QFWwYw6qO9VH_limBjo4ZVDjYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76SxbyvQMdyXvVRIGAwVqDfi.jpg?f=fotoalbum_tile

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
Andrehj schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:46:
[...]

Dat vind ik dus precies het probleem van dit systeem, want dat betekent dat de slaapkamer overdag onvoldoende geventileerd wordt.

[...]

Ik hoop het voor je. Heb ook een buurman die blij is met zijn houtkachel... :-(
Ben benieuwd of je filter werkt. Heb je een typenummer voor me? Wellicht dat ik ook nog zoiets in ga bouwen.
Wil je ons hier op de hoogte houden van je ervaringen?
We slapen snachts met het raam open, ventilatie genoeg…. Vroeger had ik helemaal geen mechanische ventilatie/wtw in huis. Alles is dus beter dan dat het was.

Ben begonnen met een actief koostof filterdoek. Dat werkte al een beetje nu bij ##### een filter type 50682 ad 65 euro. gekocht. Ben op zoek naar iets wat werkt en betaalbaar is. Kwam ook oplossingen tegen van 1000 euro en van 300 euro…pffff. Vreemd dat dit hiervoor nog geen kant en klare oplossing voor is met 1,3 miljoen houtkachels in het land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
@frk123
[@Andrehj

Er is een speciaal topic voor gefilterde WTW. Heb dit probleem zelf net zo goed als opgelost met de Brinks pure induct. Veel info in onderstaand topic.
Goed gefilterde WTW installeren

Is wel een investering maar het houd de bloeddruk bij mij laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
JP1980 schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:56:
@frk123
[@Andrehj

Er is een speciaal topic voor gefilterde WTW. Heb dit probleem zelf net zo goed als opgelost met de Brinks pure induct. Veel info in onderstaand topic.
Goed gefilterde WTW installeren

Is wel een investering maar het houd de bloeddruk bij mij laag.
Dat topic ken ik, daarom ben ik ook gaan zoeken naar een alternatief. 1000 euro uitgeven en iederkeer een nieuw filter van 68 euro. Ik probeer het eerst met alleen een koolstof filter op te lossen. Ik heb een vasco d275. Ik gebruik daar F8 filters in. Samen met het koolstoffilter hoop ik het hiermee op,te lossen. Zo niet dan wordt het mijn portemonee trekken. Hoe is tot op heden je ervaring?

Overigens heb ik een diy showcase topic aangemaakt al een tijd geleden met daarin hoe mijn systeem werkt.

[ Voor 0% gewijzigd door frk123 op 20-12-2021 22:08 . Reden: Taalvoutjes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
frk123 schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:06:
[...]

Dat topic ken ik, daarom ben ik ook gaan zoeken naar een alternatief. 1000 euro uitgeven en iederkeer een nieuw filter van 68 euro. Ik probeer het eerst met alleen een koolstof filter op te lossen. Ik heb een vasco d275. Ik gebruik daar F8 filters in. Samen met het koolstoffilter hoop ik het hiermee op,te lossen. Zo niet dan wordt het mijn portemonee trekken. Hoe is tot op heden je ervaring?

Overigens heb ik een diy showcase topic aangemaakt al een tijd geleden met daarin hoe mijn systeem werkt.
Hij draait nu 2 maand en had gisteren even zo af en toe een vleugje maar dit was een anderen bron, een paar buurjongens die (waarschijnlijk i.v.m. coronaproof dat is dan wel netjes) een kleine bijeenkomst hadden in de tuin maar wel met een vuurkorf.

Maar wij draaien nog niet met een actief koolfilter om te kijken of dat gaat en dat gaat eigenlijk best goed. Al denk ik er ooit wel een actief kool filter in te doen.

Straks gaan we ook CO2 sturing doen (is al voorbereid alleen de meters zijn moeilijk leverbaar) daarmee hoeft er minder geventileerd te worden, gaat de luchtsnelheid omlaag en verwacht ik dat de machine het nog net iets beters doet. Ook vervuilt dit de filters natuurlijk minder snel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulvvz
  • Laatst online: 18-05-2023
Onze WTW is ruim 3 maanden geleden aangelegd. Gisterennacht was het vochtig en heeft het gevroren. Gisterenochtend was de luchtinlaat van onze WTW unit helemaal potdicht met rijp. De inlaatventilator maakte vol toeren, zonder dat er lucht werd ingelaten. Kent iemand dit probleem en wat is er aan de doen? Kan dit liggen aan een verkeerde luchtinlaatkap? Zie foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Cv9ZWAHGVxPnZ5SOoDdk-3eoLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfMaz7Fl1N9BG4ow4S0EF3o0.jpg?f=fotoalbum_large.

[ Voor 3% gewijzigd door Paulvvz op 22-12-2021 12:32 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 91 Laatste