Beste tweakers,
Zouden jullie mee willen denken met mijn situatie waarbij ik in een braincircle lijkt te zitten?
Situatie
- Jaren '30 huis, label A, volledige schil-isolatie na aankomende verbouwing. 120 m² woonoppervlakte.
- CV 2017, gasverbruik ca 500-700 m³ + klein beetje hout voor de sfeer
- Gezin van 3 op dit moment, mogelijk nog meer in de toekomst
- CO2 meter in de woonkamer: mooi sinusgolf met in de avond 1200 +, met bezoek tot 2000. In de nacht daling tot 400 ppm door nog wat kieren.
- 1e verdieping: 2 ventilatieroosters voorzijde. Als we de deur van de slaapkamer open zetten acceptabele CO2 waardes
- Achterzijde; geen roosters, wel afzuiging badkamer
- Zolder: veluxramen met roosters open
Wensen
- We willen volgend jaar de badkamer verbouwen (laatste wat nog moet) en aangezien die één ongeisoleerde muur heeft een voorzetwand plaatsen. Daardoor is er ook ruimte voor buizen...
- We slapen graag in een koele slaapkamer
- Volgend jaar direct over op een warmtepomp (all electric) als het lukt (waarschijnlijk moet het boilervat met een kraan door het dakraam...
Vragen
- Ik heb een offerte van ongeveer €8000 voor een centraal WTW systeem van Zehnder. Echter is de installateur familie en weten we dat hij niet de meest progressieve is. Ze zijn zeg maar goed in het plaatsen en dan op naar de volgende klus.
- Ik twijfel of het gaat lukken met de buizen door het huis. Afzuiging zal niet zo moeilijk zijn (badkamer, zolder en overloop) maar met name de woonkamer is denk ik een uitdaging. Zie kaartje. Denken jullie dat het mogelijk is om de aanvoer door de schoorsteen te laten lopen die laag uitkomt? Of moet het in het plafond?
- Ik heb ook de Brink Air 70 decentrale unit overwogen voor de woonkamer (ja ik weet dat daar een speciaal topic voor is) maar ik twijfel of die voldoende debiet kan leveren en of hij niet heel veel herrie maakt. Heeft iemand ervaringen hiermee? Dan zouden we de 1e en 2e verdieping gewoon zo laten.
Hartelijk dank alvast!
Groen = Aanblaas
Rood = Afzuig
Paars = Decentrale optie