Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 18:49
Paulvvz schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:10:
Onze WTW is ruim 3 maanden geleden aangelegd. Gisterennacht was het vochtig en heeft het gevroren. Gisterenochtend was de luchtinlaat van onze WTW unit helemaal potdicht met rijp. De inlaatventilator maakte vol toeren, zonder dat er lucht werd ingelaten. Kent iemand dit probleem en wat is er aan de doen? Kan dit liggen aan een verkeerde luchtinlaatkap? Zie foto.[Afbeelding].
Ik heb onlangs dezelfde kap geplaatst. Ik ga morgenochtend gelijk kijken hoe het er bij mij uitziet. Ik denk dat de mate/hoogte waarin je snachts ventileert wel bijdraagt aan de mate van bevriezen.

Geen bevriezing gezien

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-09 17:58
Beste allen,

De 2 motoren van mijn WTW van Zehnder Stork WHR 930 maken geluid, als ik met mijn hand beetje duwe, dan zie ik dat een motor beetje wibbelt. Is er een tekort van olie/lub of moeten de motoren vervangen worden ?

YouTube: Zehnder Stork WTW unit WHR 930 moteur geluid
YouTube: Geluid Zehnder Stork WTW unit WHR 930

De laaste onderhoudsbeurten: 2012, 2013, nog een keer 2013, 2014, 2015, en opeens 2020

Een monteur wou mij 2 "gereviseerd" oud moteur verkopen: 400 ex BTW inc arbeid.

Als het echt vervangen moet, zal ik nieuw kopen ipv die oud "gereviseerd" oud moteurs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISDJf-CfewpZN0HxXtEfNqoUaJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/257IoHU1LmmmBPSLSKg3Ox2j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
noucmen schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:29:
Beste allen,

De 2 motoren van mijn WTW van Zehnder Stork WHR 930 maken geluid, als ik met mijn hand beetje duwe, dan zie ik dat een motor beetje wibbelt. Is er een tekort van olie/lub of moeten de motoren vervangen worden ?
Je moet waarschijnlijk de lagers vervangen. Kost maar een paar euro als je het zelf doet. Even terugzoeken in dit topic, is recent nog een paar keer langs gekomen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• noucmen
Andrehj schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:12:
[...]

Je moet waarschijnlijk de lagers vervangen. Kost maar een paar euro als je het zelf doet. Even terugzoeken in dit topic, is recent nog een paar keer langs gekomen.
Beste,
Als ik google https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8, zie ik dat die rond 230 euro is ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQHfcJYNA7ipwo6BUDE1SdimjeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USeKL4ieBtB8HT78XE3RMwoU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@noucmen Dat is de hele ventilator met waaier, motor en lagers en al. Je hoeft alleen de lagers te vervangen : darklord007 in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• noucmen
darklord007 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:27:
Niet zo raar dat mijn WHR-930 een vreemd geluid maakte:

[Afbeelding]

Gelukkig zijn de lagers zelf makkelijk te vervangen en heb ik voor 12euro alle 4 de lagers (beide fans) vervangen en is hij nu stiller dan origineel :)
Beste @darklord007 , ik heb ook WHR-930, en hij maakt veel lawaai, YouTube: YouTube

Die van jou, die lawaai maakt, is het omdat de lagers verroest zijn ?
En van welke website heb je dat bestellen ?
Bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door noucmen op 23-12-2021 12:38 ]

• noucmen
Proton_ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:34:
@noucmen Dat is de hele ventilator met waaier, motor en lagers en al. Je hoeft alleen de lagers te vervangen : darklord007 in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Ik heb ook nu net gezien, bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• noucmen
Van die link zie ik dit https://www.amazon.de/SKF...ee9c361a18&language=de_DE

Ik ga de WTW openen om precies te weten wat vervangen moet.
Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Check inderdaad de maat, als het inderdaad een 6000 lager is voldoet https://www.amazon.de/St%...nkugellager/dp/B07XHSK52R ook wel, kost een kwart (€4 voor 2).
Waarschijnlijk heeft een lokale bouwmarkt/ijzerwarenwinkel het ook, dan heb je het sneller en zonder verzendkosten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Dank je wel, is het ingewikkeld om de motor te open om te zien welke maat hij heeft ?
Ik kan 90-95% alles doen met een fiets, maar met WTW heb ik nooit gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 23:28
noucmen schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:25:
Dank je wel, is het ingewikkeld om de motor te open om te zien welke maat hij heeft ?
Ik kan 90-95% alles doen met een fiets, maar met WTW heb ik nooit gedaan.
Ik heb de motoren in dit filmpje: link

De lagers zitten redelijk los over de as (geen pully nodig) maar worden op zn plek gehouden door de magneten.
Je moet t lager wat indrukken en dan de borgring verwijderen.
Er zitten 2 ringetjes onder die als veertje werken dus je moet m wat indrukken en dan de borgring terugplaatsen

Ik was 14euro kwijt incl verzending voor 4 skf lagers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
Zijn er hier mensen die hun eigen filters maken van los filterdoek?
Ik vind de F7 filters wel heel erg duur en zou graag een wat betere filtering (dan G3) willen. Maar wil ook deluchtflow niet teveel belemmeren.

• JorH
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-02-2023
Inmiddels ben ik een paar stappen verder, en met Brink in contact over Multi Air Supply.
Centraal inblazen (+275) vanaf de begane grond lijkt interessant omdat ons huis een grote vide heeft (bg>v1) en ook nog eens een open trappenhuis (v1>v2). Ik realiseer me hoeveel kritiek er is op Itho QF, dus het voelt wel een beetje als een gok maar wellicht dat onze plattegrond er wel goed voor werkt.

Voor de slaapkamer neig ik naar een extra afvoerkanaal, in plaats van de Mixfan. Ondanks dat die lokaal kan reageren op CO2 vind ik het idee van een fannetje in de deur toch niet zo aantrekkelijk vanwege geluid.
Heeft iemand ooit wel eens zo'n Mixfan horen draaien?

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
@JorH Een installateur raadde mij het af inderdaad vanwege het geluid. Maar ik heb ze zelf nooit horen draaien.
Heb je voor advies contact opgenomen met Brink zelf? Of een aangesloten installateur?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• JorH
@wheli Ik heb inderdaad met Brink zelf gesproken. Zij hebben een principe ontwerp getekend en gaven na wat aandringen aan dat een goed ingeregeld ventiel wel stiller is dan een Mixfan. Het idee is wel dat de CO2 sensor op die verdieping in de slaapkamer komt te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Hmm, ga ik dat ook eens doen. Advies van een installateur krijgen in deze tijd is zeer uitdagend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:17
JorH schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:41:

Heeft iemand ooit wel eens zo'n Mixfan horen draaien?
Vanuit de branche hoor ik dat het geluid (aantal dB) op zich erg meevalt en niet hinderlijk is zolang het monotone is. Als de mixfan optoert tgv CO2 concentratie kan dat hinderlijk zijn in je slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorH
@wheli @hansgrave
Het voelt een beetje als een principe kwestie en het huis is nu nog helemaal casco. Als jullie zelf moesten kiezen wat zou het dan zijn:
- Centraal inblazen in het trappenhuis en afzuigen uit de slaapkamer met Mixfan of ventiel, of
- Direct inblazen in de slaapkamer en afzuigen via de ventielen in de badkamer op dezelfde verdieping?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@JorH Het wordt geadverteerd als retrofit oplossing. Als het zo casco is dat je nog alle kanten op kunt, waarom dan een oplossing met extra ventilatoren?

Hoe hard alles staat te blazen en hoeveel energie je dat kost, hangt met name samen met hoe vaak je dezelfde ventilatielucht kunt gebruiken: 1x (Itho en Mixfan oplossing), 2x (slaap of woonkamer + badkamer of keuken of toilet), of zelfs 3x (slaapkamer + woonkamer + badkamer of keuken of toilet). Met het eerste moet je bij retrofit vaak genoegen nemen. Het laatste hangt af van de indeling en lijkt me vooral bij appartementen vaak te lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Ik ben zeker geen expert en zelf nog erg zoekende maar mijn gevoel zegt inblazen slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
JorH schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:36:
@wheli @hansgrave
- Direct inblazen in de slaapkamer en afzuigen via de ventielen in de badkamer op dezelfde verdieping?
Dit is de meest eenvoudige en robuuste oplossing. Eventueel duo zone toepassen met gescheiden regeling woonkamer-keuken-toilet en slaapkamers-badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorH
hansgrave schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:04:
[...]

Dit is de meest eenvoudige en robuuste oplossing. Eventueel duo zone toepassen met gescheiden regeling woonkamer-keuken-toilet en slaapkamers-badkamer.
Daar zit ik nu inderdaad naar te kijken, met een DucoBox Energy Premium. Ik vind dat idee van dag/nacht ritme wel erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 19:32
Mijn flat zijn ze van plan om een WTW installatie aan te leggen. Nu lees ik dat de lucht droger kan worden. Maar momenteel met mechanische ventilatie en koude droge dagen als vandaag was na een nachtje de luchtvochtigheid al op 22%. Ik vrees dat het met de WTW alleen maar meer gaat worden? Wat zijn de ervaringen hier mee?

Nu de afzuigventielen dicht gedaan van de mechanische ventilatie en luchtbevochtiger met ionisatie aangezet op vol en krijg ik het rond de 30%. Maar de balansventilatie kan ik dat natuurlijk niet doen?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hansgrave
Henkie-Jan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:35:
Mijn flat zijn ze van plan om een WTW installatie aan te leggen. Nu lees ik dat de lucht droger kan worden. Maar momenteel met mechanische ventilatie en koude droge dagen als vandaag was na een nachtje de luchtvochtigheid al op 22%. Ik vrees dat het met de WTW alleen maar meer gaat worden? Wat zijn de ervaringen hier mee?

Nu de afzuigventielen dicht gedaan van de mechanische ventilatie en luchtbevochtiger met ionisatie aangezet op vol en krijg ik het rond de 30%. Maar de balansventilatie kan ik dat natuurlijk niet doen?
Zo te lezen is je huis goed geventileerd. Dan ontkom je niet aan een lage luchtvochtigheid met de huidige weersomstandigheden. Buiten onder nul met 50% RLV, deze lucht wordt binnen opgewarmd naar 20-21 graden waarmee de RLV zakt onder de 20%. Zie https://www.lenntech.nl/c...relatieve-vochtigheid.htm

Je stopt het ventileren om je RLV te verhogen, waarschijnlijk met oplopende CO2 waarden tot gevolg. Dat lijkt mij geen goed idee.

Balansventilatie verlaagd bij woningen met een slechte ventilatie de RLV doordat de ventilatie op peil komt. In jouw geval zal het niet veel uitmaken tov je huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:55

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@hansgrave Interessant! Hier is de r.v. buiten 76% @ 0,2°C - binnen is het gelukkig nog 46-49% r.v. @20,1-19,4°C - maar dan ook geen wtw en gewoon mechanische ventilatie (wel CO2-gestuurd met nu ca. 650 - 700 ppm). - Dus wtw zonder aandacht/oplossing voor r.v. = niet doen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansgrave
dunklefaser schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:22:
@hansgrave Interessant! Hier is de r.v. buiten 76% @ 0,2°C - binnen is het gelukkig nog 46-49% r.v. @20,1-19,4°C - maar dan ook geen wtw en gewoon mechanische ventilatie (wel CO2-gestuurd met nu ca. 650 - 700 ppm). - Dus wtw zonder aandacht/oplossing voor r.v. = niet doen?
WTW verlaagd de RLV niet veel meer dan gewone ventilatie. Echter ventilatie met WTW is robuust (onafhankelijk van winddruk/windrichting) en comfortabel door de warmere inblaas temperatuur. Hierdoor is de ventilatie altijd goed met als bijvangst een lage(re) RLV. Dit in tegenstelling tot ventilatiesystemen met roosters in de ramen: die geven in de winter koude luchtstroming en worden dicht gezet. De ventilatie stopt en de RLV loopt op evenals de CO2 concentratie.

WTW dus gewoon doen en een lage RLV accepteren. Een lage RLV in je huis hoeft geen klachten op te leveren, veel klachten zijn te verhelpen door goed schoon te maken. Stofdeeltjes zweven nu eenmaal makkelijker in droge lucht en die irriteren de slijmvliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

hansgrave schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:42:
[...]

WTW verlaagd de RLV niet veel meer dan gewone ventilatie. Echter ventilatie met WTW is robuust (onafhankelijk van winddruk/windrichting) en comfortabel door de warmere inblaas temperatuur. Hierdoor is de ventilatie altijd goed met als bijvangst een lage(re) RLV. Dit in tegenstelling tot ventilatiesystemen met roosters in de ramen: die geven in de winter koude luchtstroming en worden dicht gezet. De ventilatie stopt en de RLV loopt op evenals de CO2 concentratie.

WTW dus gewoon doen en een lage RLV accepteren. Een lage RLV in je huis hoeft geen klachten op te leveren, veel klachten zijn te verhelpen door goed schoon te maken. Stofdeeltjes zweven nu eenmaal makkelijker in droge lucht en die irriteren de slijmvliezen.
Wat je schrijft is natuurlijk niet op mijn situatie van toepassing.
Jouw antwoord stelt me wel gerust - ik blijf (voorlopig) bij CO2-gestuurde mechanische ventilatie (per vertrek dan). - En anders gebruik ik een fijnstofmeter met een passende lokale filter installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 25-12-2021 15:56 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:53:
Wat je schrijft is natuurlijk niet op mijn situatie van toepassing.
Hoezo? Hij zegt dat WTW t.o.v. andere vormen van goede ventilatie de R.V. niet wezenlijk verandert..
.. en jij zegt dat je zo'n ventilatie hebt.

T.a.v. de vraag van @Henkie-Jan lijken jullie samen vooral te zeggen dat het er alleen maar beter op kan worden en dat het waarschijnlijk is dat het dat ook echt wordt, als die WTW intelligenter wordt (qua reageren op CO2 en vocht) dan de huidige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Gwaihir schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:00:
[...]

Hoezo? Hij zegt dat WTW t.o.v. andere vormen van goede ventilatie de R.V. niet wezenlijk verandert..

T.a.v. de vraag van @Henkie-Jan lijken jullie samen vooral te zeggen dat het er alleen maar beter op kan worden en dat het waarschijnlijk is dat het dat ook echt wordt, als die WTW intelligenter wordt (qua reageren op CO2 en vocht) dan de huidige oplossing.
Hoezo niet? Ik zeg juist dat ik GEEN WTW heb!
Voor zover ik weet hebben vooral WTW-installaties "last van" bijzonders lage r.v. in de winter.
Waarom dus wordt bij nieuwere WTW-installaties soms een enthalpie-wisselaar toegepast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@dunklefaser Dat wordt uiteraard alleen bij WTW installaties gedaan omdat er in andere types installaties, zoals de jouwe, geen andere luchtstroom beschikbaar is om dat vocht op over te dragen..

Voor 't overige: je leest echt ergens langsheen.. Voor mijn gevoel staat het er glashelder. Helaas, want zo heb ik geen idee wat ik kan zeggen om je aan te haken. Evt. morgenochtend na de koffie nog 'ns lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkie-Jan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:35:

Mijn ervaring is dat het in een goed geventileerde huis met of zonder wtw niet uitmaakt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gwaihir Uiteraard geldt het gezegde zowel voor de standaard WTW als ook voor "gewone" mechanische ventilatie. Bij dezelfde ventilatie intensiteit per vertrek zal de r.v. uiteindelijk hetzelfde zijn, of niet?

Maar bij WTW heb je vermoedelijk eerder last van te lage r.v. om dat er vaak? meer geventileerd wordt als strict noodzakelijk.
Mijn pleidooi gaat dan ook eerder richting meer aandacht voor de juiste r.v. onafhankelijk van wtw of mv.
De WTW kan natuurlijk de r.v. via een enthalpiewisselaar centraal (en goedkoper?) controleren.

Ik ventileer nu ook gecontroleerd a.d.h.v. het CO2-gehalte, vermoedelijk niet optimaal
maar wat beters heb ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
darklord007 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:10:
[...]

Ik heb de motoren in dit filmpje: link

De lagers zitten redelijk los over de as (geen pully nodig) maar worden op zn plek gehouden door de magneten.
Je moet t lager wat indrukken en dan de borgring verwijderen.
Er zitten 2 ringetjes onder die als veertje werken dus je moet m wat indrukken en dan de borgring terugplaatsen

Ik was 14euro kwijt incl verzending voor 4 skf lagers.
Dank je wel, ik heb hier meer info, denk jij dat die lager van jou dit goed past ?

- Serienummer (?) 471230015: Ik weet niet welke bouwjaar het is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FxTYIZHmbDADhzLRSlr8kHyTfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gd7jrbWQYm6Qcgj2GbOAKucn.jpg?f=fotoalbum_large

- Foto van de motor: ik zie "ebmpapst - RBG 220 - AD 01 - 07 - 230 V - 50/60 Hz - 0.9 A - 117 W - 3400 min. Made in Germany 17/07"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWIp2GzzR1wr_CFj_vCO0ofqQSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhS3Ii6uqm7m6JGIO4OHYbuk.jpg?f=fotoalbum_large

- Beter filmpje kwaliteit YouTube: WTW Unit Zehnder WHR 930 motor geluid 20211226 095141

[ Voor 29% gewijzigd door noucmen op 26-12-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:23
hier gisteravond de brink180 uitgezet, de motor lijkt los. zo maar ff uitelkaar halen.

Een nieuwe kopen (dit is een demomodel) is nu misschien wel wijs. Heb alle aansluitingen 125mm dat is best een nadeel, en welke moet je dan kopen?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
hansgrave schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:42:
[...]

bouwbesluit stelt een wtw ook verkeerd af: een mooi debiet is ca 0,3/0,4 x je inhoud. Dus een woning van 400kuub wil je met 0,3x400= 120m3/h ventileren op stand 2, dan is lage luchtvochtigheid geen issue.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 18:11:
@Gwaihir Uiteraard geldt het gezegde zowel voor de standaard WTW als ook voor "gewone" mechanische ventilatie. Bij dezelfde ventilatie intensiteit per vertrek zal de r.v. uiteindelijk hetzelfde zijn, of niet?
Ja, uiteraard. Dat was ook 't punt van @hansgrave, zoals ik het begrepen heb.

(Tenzij er een enthalpiewisselaar wordt geplaatst.)
Maar bij WTW heb je vermoedelijk eerder last van te lage r.v. om dat er vaak? meer geventileerd wordt als strict noodzakelijk.
Over welke 'vaak?' hebben we het? We stelde net vast dat 't gaat over domme vs. slimme installaties. In z'n algemeenheid worden installaties gestaag slimmer, omdat er meer aandacht voor deze zaken is. Dus dan is 'nieuw' in zijn algemeenheid vaak beter dan 'oud'. Aan de andere kant komen (of kwamen?) veel mechanische afzuigingen met zo'n driestandenknop en de hoop dat de bewoner 'm overdag op 2 zet. Die blijft in veel huishoudens altijd op 1 staan en dan wordt er ook vast niet over-geventileerd. Maar dan zijn er ook nog altijd véél meer van die type C installaties dan type D. Dus in absolute aantallen denk ik dat er ruim meer overventilerende type C installaties in ons land zijn dan type D. Allemaal niet zo'n nuttige veralgemenisering, denk ik..

Kortom: ik kom al met al terug bij: als je nu een over-ventilerende installatie hebt - zoals de vraagsteller - en je krijgt een nieuwe, dan ga je er waarschijnlijk qua RV op vooruit :). Zit 't nu goed, dan heb je op dat punt niets te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
technopeuter schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:01:
hier gisteravond de brink180 uitgezet, de motor lijkt los. zo maar ff uitelkaar halen.

Een nieuwe kopen (dit is een demomodel) is nu misschien wel wijs. Heb alle aansluitingen 125mm dat is best een nadeel, en welke moet je dan kopen?
Dat is geen enkele beperking. Je kunt er dan gewoon een verloopstuk tussen zetten. Bijv. 180 > 125. Dan heb je zat keus qua apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
@Gwaihir klopt, met als aanvulling dat type C last kan hebben van onderventilatie aan de lijzijde (waar de wind niet op staat), onderventilatie door sluiten van de roosters en onderventilatie doordat de theoretische overstroom van lucht in de woning in de praktijk niet altijd werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
noucmen schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:45:
[...]

Dank je wel, ik heb hier meer info, denk jij dat die lager van jou dit goed past ?

- Serienummer (?) 471230015: Ik weet niet welke bouwjaar het is
[Afbeelding]

- Foto van de motor: ik zie "ebmpapst - RBG 220 - AD 01 - 07 - 230 V - 50/60 Hz - 0.9 A - 117 W - 3400 min. Made in Germany 17/07"

[Afbeelding]

- Beter filmpje kwaliteit YouTube: WTW Unit Zehnder WHR 930 motor geluid 20211226 095141
Dit is wel een ander type fan als die van mij. Mijn unit is van 2017.
Ik zou je aanraden om de motor er gewoon eens uit te halen en eens te kijken hoe ver je komt.
Enige wat je wss nodig hebt is een borgring-tang.

Mocht je vragen hebben kun je altijd een foto maken van waar je vastloopt en misschien kan ik of iemand anders je verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:32
Zelf heb ik een Itho Daalderop WTW-unit 350 laagbouw, randaarde stekker in een nieuwbouwwoning welke in februari 2021 is opgeleverd. Het systeem werkte niet goed. In mei is de installateur teruggekomen en heeft het opnieuw geïnstalleerd. Het werkt allemaal automatisch en heeft schijnbaar overal sensoren.

Waarom loeit dat apparaat elke avond rond 20.00 uur (tot ongeveer 22.00 uur), installateur geeft aan om verse lucht de woning in te doen. Overige buren hebben dit niet (dat hij vol vermogen loeit). Waar gaat het goed, bij mij of de buren?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Is het echt vol vermogen?
Lijkt me niet kloppen, doe je iets voor 8 uur? Koken of douchen ofzo waardoor hij op tilt slaat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Jim423 schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:20:
Is het echt vol vermogen?
Lijkt me niet kloppen, doe je iets voor 8 uur? Koken of douchen ofzo waardoor hij op tilt slaat.
Nee, dat is het juist, rond dat tijdstip gebeurt er niets. Rond 21.45 uur wordt er gedoucht, daarna loeit het weer effe ivm vocht in de badkamer.

Vindt het heel apart allemaal.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Ik ben niet kapot van die HRU. Heb je de Spider thermostaat?
Wat zeggen de 2 ledjes als hij op vol vermogen gaat draaien? Ik zou zeggen sensorprobleem maar waarom dat dan telkens om 8 uur gebeurd? Ik denk toch dat dit iets wat je installateur moet oplossen: hij hoort wel een stand hoger te gaan als je thuis bent maar niet naar vol vermogen als je tv zit te kijken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Jim423 schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:41:
Ik ben niet kapot van die HRU. Heb je de Spider thermostaat?
Wat zeggen de 2 ledjes als hij op vol vermogen gaat draaien? Ik zou zeggen sensorprobleem maar waarom dat dan telkens om 8 uur gebeurd? Ik denk toch dat dit iets wat je installateur moet oplossen: hij hoort wel een stand hoger te gaan als je thuis bent maar niet naar vol vermogen als je tv zit te kijken.
Ledjes zal ik morgen eens naar kijken, heel apart maar vanavond is het stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe is eigenlijk de ervaring in de zomer? Als het systeem mooi is afgesteld maar bv. de hele dag de tuindeur open staat.

Voor ons volgende huis wil ik graag wtw maar het dan ook goed doen. Het liefste een pwm(oid) aangestuurde fan ipv slechts drie standen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erasmo schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:32:
Hoe is eigenlijk de ervaring in de zomer? Als het systeem mooi is afgesteld maar bv. de hele dag de tuindeur open staat.
Dan werkt het systeem nog steeds prima, maar met de tuindeur open verlies je wel een aantal van de grote voordelen van WTW-ventilatie:
  • Je houdt de koelte niet binnen.
  • Er komen weer vliegen en muggen binnen.
  • Er komt weer geluid vanaf de straat binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ronaldmathies schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:24:
Daarnaast heb ik een Python script die elke minuut deze ESP8266 aanroept om de gegevens uit te lezen en de data overzet naar een InfluxDB database.
Grafana gebruik ik om vervolgens de data te presenteren.
Zo heb ik verschillende Python scripts voor de volgende onderdelen:
- Uitlezen / Aansturen Zehnder Q350 WTW unit (via ComfoConnect )
Even een reply in het (nu) juiste topic:
Ik ben ook op zoek naar een manier om mijn ComfoAir Q uit te lezen en had die ComfoConnect module al gevonden, maar er nog geen tijd in gestopt.
Het gaat mij vooral om het uitlezen van de 0-10V ingangen die via een Option Box zijn aangesloten. Daar hangt namelijk een bedraadde CO2-sensor aan. Zo zou ik mooi het CO2-niveau van de woonkamer in Domoticz kunnen loggen.

Ik heb de readme van de ComfoConnect-module al eens doorgenomen, maar ben geen verwijzing naar deze ingangen tegengekomen.

Weet jij of je die 0-10V ingangen ermee kunt uitlezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:00:
[...]

Even een reply in het (nu) juiste topic:
Ik ben ook op zoek naar een manier om mijn ComfoAir Q uit te lezen en had die ComfoConnect module al gevonden, maar er nog geen tijd in gestopt.
Het gaat mij vooral om het uitlezen van de 0-10V ingangen die via een Option Box zijn aangesloten. Daar hangt namelijk een bedraadde CO2-sensor aan. Zo zou ik mooi het CO2-niveau van de woonkamer in Domoticz kunnen loggen.

Ik heb de readme van de ComfoConnect-module al eens doorgenomen, maar ben geen verwijzing naar deze ingangen tegengekomen.

Weet jij of je die 0-10V ingangen ermee kunt uitlezen?
Ik gebruik zelf die ingangen niet, ik maak gebruik van de Comfocontrol Lan C:

https://www.ventilatielan...QbBXPINwCpsYaAhEaEALw_wcB

Ik moet het nu opnieuw opzetten maar toentertijd gebruikte ik volgens mij Node-Red voor een deel:

https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-comfoair

Ik denk zelf dat ik nu gebruik ga maken van een python library om de boel aan te sturen:

https://github.com/michaelarnauts/comfoconnect

Ik dacht dat ik dat toen ook gedaan had en dat er iets niet goed ging, maar dat moet ik opnieuw bekijken.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ronaldmathies schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 06:59:
Ik gebruik zelf die ingangen niet, ik maak gebruik van de Comfocontrol Lan C:
Dank voor je uitgebreide antwoord.
Dit kastje hangt er bij mij ook nog aan. Eigenlijk waanzin dat je bij het topmodel van Zehnder nog allerlei extra kastjes (Option box en Comfocontrol Lan C) nodig hebt voor iets wat eigenlijk basisfunctionaliteit is. (Netwerkaansluiting en een bedrade CO2 sensor).
Ik denk zelf dat ik nu gebruik ga maken van een python library om de boel aan te sturen:
https://github.com/michaelarnauts/comfoconnect
Daar ging het mij eigenlijk om. Ik hoopte dat jij die al aan de praat had en daarmee de 0-10V ingangen uit kon lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:17:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Dit kastje hangt er bij mij ook nog aan. Eigenlijk waanzin dat je bij het topmodel van Zehnder nog allerlei extra kastjes (Option box en Comfocontrol Lan C) nodig hebt voor iets wat eigenlijk basisfunctionaliteit is. (Netwerkaansluiting en een bedrade CO2 sensor).

[...]

Daar ging het mij eigenlijk om. Ik hoopte dat jij die al aan de praat had en daarmee de 0-10V ingangen uit kon lezen.
Ah oke, nee nog niet... ga er wel ergens komende twee / drie weken mee aan de slag.Als ik verwelkom dan stuur ik wel een bericht. Ben nu eerst bezig om Homekit aansluiting te maken voor allerlei temperatuur gegevens (bijvoorbeeld mijn Watts thermostaten)

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:42
Bravertal schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:24:
[...]

Nee, dat is het juist, rond dat tijdstip gebeurt er niets. Rond 21.45 uur wordt er gedoucht, daarna loeit het weer effe ivm vocht in de badkamer.

Vindt het heel apart allemaal.
Als je meer inzicht wilt in wat de HRU doet raad ik je dit topic (en device) aan: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1976492
daarmee zie je alle sensor data uit de HRU en wat hij aan het doen is. Afhankelijk van waarom de HRU zo optoert kun het misschien zelfs wel aanpassen of oplossen door wat te spelen met de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 14:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Onze Zehnder Q600 hangt aan een 7cm dikke cellenbetonmuur. Aan de andere kant van de muur is de unit beter hoorbaar dan in andere ruimtes. In verband met trillingen die toch een beetje zullen worden doorgegeven aan de muur, ook wel te verwachten. Nu heef Zehnder ook een oplossing voor plaatsing op de grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyFlm13ulLQg3-oY9ZhEk6J1FZc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BOeDvLfsp8bQBy291v1CWOs8.jpg?f=user_large
Maar dat is wel een dure oplossing (rond de 150 euro) en vrij laag. Ik zou hem dan toch wat hoger willen hebben. Nu zat ik te denken: als ik zelf een houten frame maak, zou dat niet net zo goed werken? Dan kan ik zelf de hoogte bepalen en de unit los van de muur koppelen. Zie ik iets over het hoofd of zou dat wel gaan?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:38

_Arthur

blub

breinonline schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:34:
Onze Zehnder Q600 hangt aan een 7cm dikke cellenbetonmuur.
Ik zou eerder de ophanging verbeteren.

Met zoiets de bevestiging monteren. En waar de unit toch tegen de muur aansteunt een stuk rubber of foam er tussen.

https://wesselinkisolatie...ro-phonex-ankers-pluggen/

[ Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 30-12-2021 21:36 . Reden: URL vergeten ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
breinonline schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:34:
Onze Zehnder Q600 hangt aan een 7cm dikke cellenbetonmuur. Aan de andere kant van de muur is de unit beter hoorbaar dan in andere ruimtes. In verband met trillingen die toch een beetje zullen worden doorgegeven aan de muur, ook wel te verwachten. Nu heef Zehnder ook een oplossing voor plaatsing op de grond:
[Afbeelding]
Maar dat is wel een dure oplossing (rond de 150 euro) en vrij laag. Ik zou hem dan toch wat hoger willen hebben. Nu zat ik te denken: als ik zelf een houten frame maak, zou dat niet net zo goed werken? Dan kan ik zelf de hoogte bepalen en de unit los van de muur koppelen. Zie ik iets over het hoofd of zou dat wel gaan?
Dat 7 cm wandje zal wel niet aan het door Zehnder geadviseerde 140 kg/m2 voldoen. Ik zou idd zelf een standaard maken en de unit daarop zetten. Leuk klusje voor de kerstvakantie.

• technopeuter
wtw aan lan etc?

tja, mijn visie is dat een wtw gewoon altijd moet werken, met de juiste ventilatiestroom, stand 1 of 3 zijn dan niet nodig en hele uitgebreide aansturing ook niet. Door het zo in te regelen heb je het minste overlast en is het het goedkoopst

[ Voor 3% gewijzigd door technopeuter op 30-12-2021 19:01 ]

diskeltische lurker

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:19

de Peer

under peer review

technopeuter schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:00:
wtw aan lan etc?

tja, mijn visie is dat een wtw gewoon altijd moet werken, met de juiste ventilatiestroom, stand 1 of 3 zijn dan niet nodig en hele uitgebreide aansturing ook niet. Door het zo in te regelen heb je het minste overlast en is het het goedkoopst
Nee goedkoopst en minste overlast is standaard op 1,bij aanwezigheid op 2,bij douchen op 3.

• technopeuter
de Peer schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:05:
[...]

Nee goedkoopst en minste overlast is standaard op 1,bij aanwezigheid op 2,bij douchen op 3.
een werkende WTW trekt in stand 2 een douche in 30min kurkdroog, ik zie echt geen nut voor standje 3
Stand 1 gebruik in nu zelf als basisstand, werkt prima (ik meet alleen co2)

diskeltische lurker

• de Peer

de Peer

under peer review

technopeuter schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:18:
[...]

een werkende WTW trekt in stand 2 een douche in 30min kurkdroog, ik zie echt geen nut voor standje 3
Stand 1 gebruik in nu zelf als basisstand, werkt prima (ik meet alleen co2)
Dan werkt mijn wtw blijkbaar niet.

In stand 3 badkamer in 2 uur droog, in stand 2 zo'n 4 uur.

Bij visite moet ik echt op stand 3 draaien, anders loopt de co2 te hoog op.

Uiteraard behoorlijk situatieafhankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
de Peer schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:29:
[...]

Dan werkt mijn wtw blijkbaar niet.

In stand 3 badkamer in 2 uur droog, in stand 2 zo'n 4 uur.

Bij visite moet ik echt op stand 3 draaien, anders loopt de co2 te hoog op.

Uiteraard behoorlijk situatieafhankelijk
genoeg ruimte onder je badkamerdeur voor lucht?

Visite is een apart verhaal, ik heb geen huis wat gereed is voor verjaardagen, dan moet ik wat verbouwen en omzetten, voor de WTW geld dat ook. Net als dat je geen auto alleen voor vakantie koopt maar voor 95% van de tijd (toch?)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

technopeuter schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:24:
[...]

genoeg ruimte onder je badkamerdeur voor lucht?
Ja zeker. Wel is mijn badkamer erg groot en zit er een muurtje bij de douche. Ik denk dat de airflow daardoor niet optimaal is. Afzuiging zit ook niet recht boven het natte gedeelte.
Visite is een apart verhaal, ik heb geen huis wat gereed is voor verjaardagen, dan moet ik wat verbouwen en omzetten, voor de WTW geld dat ook. Net als dat je geen auto alleen voor vakantie koopt maar voor 95% van de tijd (toch?)
Klopt. Zelfs in stand 3 gaat bij meer dan 6 mensen in huis de CO2 te veel oplopen bij ons huis.
Maar ik vind stand 3 zeker nuttig om op die paar momenten bij te springen en de CO2 zoveel mogelijk te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 13:57
Ik ben me aan het verdiepen in de verschillende mogelijkheden het ventilatiesysteem voor de renovatie van onze woning. Ik neig momenteel naar een Zendher ComfoAir Q, en worstel nog een beetje met de keuken (en badkamer). Ik lees tegenstrijdige adviezen, met name over het al dan niet direct afvoeren van de kook en douche lucht.

https://sustainableenergy...n-weg-met-de-open-keuken/
- in keuken de lucht van afzuigkap rechtstreeks naar buiten wordt afgevoerd
- in badkamer de vochtige lucht rechtstreeks naar buiten wordt afgevoerd
https://bewustnieuwbouw.n...giezuinige-nieuwbouwhuis/
Voor een optimaal effect op de luchtkwaliteit zou ze kiezen voor een motorloze afzuigkap met apart kanaal naar de wtw-unit en een ventilatieregeling met kookstand. “En een capaciteit van 300 m3 per uur.
Ik ben van plan het ventilatiesysteem op mijn KNX installatie aan te sluiten, en kan dus eventueel extra kleppen toevoegen die gestuurd kunnen worden in een kook of douche stand.

Dit is de voorlopige plattegrond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xzw4uabIF2stC2MiXhJME08kkZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AR75zoZAAX4fModdGeMf0JN4.png?f=fotoalbum_large

Ik was van plan in de leefruimtes instucbare lijnroosters te gebruiken:
https://www.ventilatiesho...ooster-l-1250mm-2sleuven/

Mijn vragen zijn:
- Heeft er iemand ervaring met vergelijkbare lijnroosters? Zijn er er aspecten waar ik op moet letten?
- Keukenlucht direct naar buiten? Of (eventueel met extra filter) naar de WTW?
- Als ik genoeg airflow richting de keuken kan garanderen, zou ik het dan zonder dedicated (motorloze?) afzuigkap redden?
- Heeft er iemand ervaring met het meten van CO2/fijnstof/vochtigheid in het afvoerkanaal?

De keuken is 2.8m hoog, er komt een inductie kookplaat en we koken vegetarisch (en bakken/grillen relatief weinig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 17:05
Iemand ervaring met F7 filters?
Sinds ik die in mijn toevoer gezet heb komt de capaciteit niet meer boven de 46m3 uit, terwijl dit als ik hem eruit haal rond de 190m3 uit komt.
Het gaat om een Zehnder E400 met 125mm buizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daar heb ik met mijn Q600 geen last van. De weerstand is wel wat hoger ( tov G4), maar hij haalt nog gewoon de 600 m3.
Wat je kunt proberen is de unit terug zetten naar fabrieksinstellingen en dan die eerste keer gebruik wizard draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 17:05
Zojuist gedaan, heeft helaas niets geholpen.
Hij probeert hem wel hoger te krijgen maar spint dan weer terug naar een lager nivo. Zit kennelijk een beveiliging in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 19:32
Andrehj schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:42:
[...]

Mijn ervaring is dat het in een goed geventileerde huis met of zonder wtw niet uitmaakt.
Gwaihir schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:00:
[...]

Thnx voor de reacties. Wat ik zo lees zal het wellicht gelijk blijven. Vraag me dan alleen wel af of een luchtbevochtiger aanzetten dan zin/nut heeft? Moet zeggen het is nu twee dagen droog geweest. Zit nu met mechanische centrale ventilatie op 55% in huis.

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:33
Henkie-Jan schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:57:
[...]

[...]

Thnx voor de reacties. Wat ik zo lees zal het wellicht gelijk blijven. Vraag me dan alleen wel af of een luchtbevochtiger aanzetten dan zin/nut heeft? Moet zeggen het is nu twee dagen droog geweest. Zit nu met mechanische centrale ventilatie op 55% in huis.
Zodra de buitenlucht rond de 5 graden komt heeft het zin om een luchtbevochtiger aan te zetten.
Bij mij zakt de luchtvochtigheid dan snel onder de 40. Nu hier ook nog 55.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 22:41
Yohost! schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:09:
Iemand ervaring met F7 filters?
Sinds ik die in mijn toevoer gezet heb komt de capaciteit niet meer boven de 46m3 uit, terwijl dit als ik hem eruit haal rond de 190m3 uit komt.
Het gaat om een Zehnder E400 met 125mm buizen.
De E400 heeft een constantflow regeling, dus hij zou automatisch moeten compenseren voor de hogere filterweerstand. Haalde je die 190m3 op stand 2 of stand 3? In het laatste geval heb je kennelijk enorm hoge kanaalweerstanden en kan het best zijn dat hij een F7 filter erbij niet meer trekt. Dan zou ik toch eens kijken of alles goed is ingeregeld of dat er wellicht obstructies in de toevoerkanalen zitten.

Overigens is 125mm als hoofdkanaal bij een E400 krap bemeten, dat zou eigenlijk 180mm moeten zijn. Als dat over langere stukken gaat loopt de kanaalweerstand inderdaad snel op bij hogere luchtvolumes. Pas vanaf de eerste aftakking zou je 125mm moeten gebruiken.

Ter illustratie: ik heb een Brink Flair 300 waarvan het hoofdkanaal in eerste instantie ook 125mm was. Het ging maar om een kort stukje van iets meer dan een halve meter, met een 90 graden bocht erin. Toen ik dat verving door een 160mm kanaal scheelde dat 10Pa kanaaldruk bij 150m3 en bijna 50Pa bij 275m3.

[ Voor 4% gewijzigd door Vistajevski op 03-01-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:14
Vistajevski schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:41:
[...]
Ter illustratie: ik heb een Brink Flair 300 waarvan het hoofdkanaal in eerste instantie ook 125mm was. Het ging maar om een kort stukje van iets meer dan een halve meter, met een 90 graden bocht erin. Toen ik dat verving door een 160mm kanaal scheelde dat 10Pa kanaaldruk bij 150m3 en bijna 50Pa bij 275m3.
Hoe kan je de kanaaldruk meten? Probeer ook uit te vogelen wat verschillende aanpassingen in het systeem doen en dat doe ik nu door het wattage te meten maar het aantal PA kunnen meten lijkt mij preciezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Laatst online: 06:52
DiLDoG schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:16:
Ik was van plan in de leefruimtes instucbare lijnroosters te gebruiken:
https://www.ventilatiesho...ooster-l-1250mm-2sleuven/

Mijn vragen zijn:
- Heeft er iemand ervaring met vergelijkbare lijnroosters? Zijn er er aspecten waar ik op moet letten?
Ik had graag deze lijnroosters in onze keuken gewild, echter had ik de volgende 'problemen', die ik nu na verder onderzoek niet meer als probleem zie:
  • Hoe doe je de debietregeling? Later kwam ik de regelklep tegen, die je dan (bereikbaar) in de afvoer/toevoerbuis moet zetten.
  • De inbouwhoogte met plenumbox is bij andere lijnroosters veel hoger en met een kamerhoogte van 2,40m zag ik dat als probleem.
Daarom voor de Ventmann Circle gekozen. Hierbij kan je het debiet wel regelen in het ventiel, doormiddel van schroeven in en uit draaien.
- Keukenlucht direct naar buiten? Of (eventueel met extra filter) naar de WTW?
- Als ik genoeg airflow richting de keuken kan garanderen, zou ik het dan zonder dedicated (motorloze?) afzuigkap redden?
De keuken is 2.8m hoog, er komt een inductie kookplaat en we koken vegetarisch (en bakken/grillen relatief weinig).
Zie het artikel van LenteAkkoord over de keuze naar buiten of via WTW. Daarin zeggen ze dat een motorloze afzuigkap, mits goed vet afvangend, direct op de WTW goed kan en beste keuze is. Daarbij moet er dan wel voldoende luchtafvoer beschikbaar komen, 300m3/h, op je afzuigkap. Dat kan je dan voorelkaar krijgen door de andere afvoerkanalen te knijpen of 2/4-zone systeem toe te passen.

Wij hebben gekozen voor een inductiekookplaat met recirculatie en dan twee Ventmann Circle ventielen er direct boven. Dan is de eerste (vet)viltering in de kookplaat en vervolgens de fijnstof etc via de afvoerventiele weg te voeren. Hiermee zit er geen afzuigkap boven ons kookgedeelte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Joove schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:25:
Zie het artikel van LenteAkkoord over de keuze naar buiten of via WTW. Daarin zeggen ze dat een motorloze afzuigkap, mits goed vet afvangend, direct op de WTW goed kan en beste keuze is. Daarbij moet er dan wel voldoende luchtafvoer beschikbaar komen, 300m3/h, op je afzuigkap. Dat kan je dan voorelkaar krijgen door de andere afvoerkanalen te knijpen of 2/4-zone systeem toe te passen.
Niks ten nadele van jou, maar wat een theoretische onzin in die pdf om tot deze conclusie te komen.
Alleen 'even de gebruiker uitleggen' dat hij zijn vetfilters in nieuwstaat moet houden, omdat anders haar WTW + buizen compleet vervuilen. Dat is echt van die installatiekul, de bouwer maakt iets wat op papier kan, in de praktijk misgaat: "Mevrouwtje, u heeft de filters niet goed schoongehouden!".
Ook 'even' een zonesysteem erbij, 300m3 afvoer en die 300m3 aanvoer dan? Dat zijn 6 inblaasventielen van 50m3!
En stel je zet een raampje open dan waait je kookdamp zo door je huis bij een recirculatieafzuiging naar beneden (die overigens er ook boven kan hangen), die hebben nog nooit zo'n ding gezien volgens mij. Dingen doen zo 600m3/uur ipv de 400m3/uur die zij schetsen.

Persoonlijk denk ik dat WTW + recirculatie de 'simpelste' oplossing is, die kan praktisch altijd.
Zelf heb ik WTW met afzuigkap naar buiten, mijn motto: "Wat je kwijt bent... "
Imho:Je afzuigkap op de WTW is voor de EPC/BENG norm. Dan kan de bouwer een schaampaneeltje minder doen.

O ja, vergeet niet dat je de WTW capaciteit mag optellen bij je afzuigkap als je ze los houdt. Doet je Bora 450m3/uur en heb je 150m3/uur afzuiging in die hoek van je huis haal je 600m3/uur op max. Dat is dus het dubbele van wat de installatiebranch voorstelt.
Die 250kWh die je 'kunt winnen' is ook nauwelijks iets waard. €10-20?

Iedereen moet z'n eigen keuze maken, maar bedenk goed wat de impact is van die keuze. Het is complexer dan een beetje warmte verlies of de installateur die €'s ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TheGhostInc schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:25:
[...]

Zelf heb ik WTW met afzuigkap naar buiten, mijn motto: "Wat je kwijt bent... "
Dat heb ik ook, maar ik moet dan dus wel een deur of raam open zetten, anders krijgt de afzuigkap geen aanvoerlucht. Dat vind ik wel een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:32:
Dat heb ik ook, maar ik moet dan dus wel een deur of raam open zetten, anders krijgt de afzuigkap geen aanvoerlucht. Dat vind ik wel een nadeel.
Een terugslagklep is dan misschien een optie, afhankelijk van het huis zou ziets ook in de buurt van de WTW unit kunnen (op aanvoerbuis). Dat als je huis vacuum zuigt je daar lucht inlaat. Meestal is het daar al warm ivm de installaties, dus eventuele ingaande lucht is warm voordat het je huis inkomt.

Mijn huis is niet zo kierdicht, dat is dan een voordeel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TheGhostInc schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:39:
[...]

Een terugslagklep is dan misschien een optie, afhankelijk van het huis zou ziets ook in de buurt van de WTW unit kunnen (op aanvoerbuis). Dat als je huis vacuum zuigt je daar lucht inlaat. Meestal is het daar al warm ivm de installaties, dus eventuele ingaande lucht is warm voordat het je huis inkomt.

Mijn huis is niet zo kierdicht, dat is dan een voordeel. ;)
Ben ik mee bezig inderdaad :) . Ik wil een buis naar buiten aanleggen met terugslagklep.

Via de WTW gaat hier niet werken want je zit dan wel met een (afgeregeld) ventiel in de keuken dat de airflow heel hard knijpt.

Hier wel kierdicht, als de afzuigkap aan staat moet je zéér veel kracht zetten om de woonkamerdeur dicht te krijgen :o . Was een rare gewaarwording in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:49
de Peer schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Hier wel kierdicht, als de afzuigkap aan staat moet je zéér veel kracht zetten om de woonkamerdeur dicht te krijgen :o . Was een rare gewaarwording in het begin.
Een afzuigkap hoeft ook niet altijd op vol gas te staan natuurlijk wat mensen vaak wel doen.
Een recirculatie afzuig kap is het eerste wat hier eruit is gegaan bij betreden van de woning, ga je frituren bijvoorbeeld dan wordt je woning pikkerig en heel vaak filters schoonmaken/wisselen.

Tijdens koken gaat hier de dichtbijzijnde raam op een kier dat is voldoende en geeft geen gedoe.
Afzuigkap met eigen afvoer heeft altijd mijn keus vanwege weinig onderhoud en geen omkijken naar.

Stel heb je de vlam in de pan heb je een groter probleem indien op de WTW aangesloten dan eigen afvoer.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 04-01-2022 09:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Niks ten nadele van jou, maar wat een theoretische onzin in die pdf om tot deze conclusie te komen.

[..]

Persoonlijk denk ik dat WTW + recirculatie de 'simpelste' oplossing is, die kan praktisch altijd.
Heb je 't stuk ook gelezen, of had je jouw gedachten toch al klaar?

Ik heb meer vertrouwen in het grondig door TNO doorgeteste verhaal van dergelijke experts, dan in wat jij als leek persoonlijk denkt..

Zo is er volop onderbouwd hoe waardeloos zo'n recirculatiekap eigenlijk is. En vastgesteld dat er bij slecht schoongehouden filters geen gevaar voor de WTW unit is, mits de buis erheen een bepaalde lengte overtreft (van slechts een paar meter), met tenminste één bocht erin. En bij WTW hebben we tenminste het benul dat er zo nu en dan buizen schoongemaakt moeten worden. Wie doet dat ooit met de buis van z'n standaard, net zo brandgevaarlijke afzuigkap?

Edit: @TheGhostInc Je hebt een interessante manier van lezen! Iemand die niet klakkeloos met je mee gaat is "boos", bijvoorbeeld. En "net zo" lees je gewoon overheen. Tja, daar ga ik geen hele post meer aan wijden.

[ Voor 10% gewijzigd door Gwaihir op 04-01-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Gwaihir schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:49:
Heb je 't stuk ook gelezen, of had je jouw gedachten toch al klaar?
Ja, heb jij het kritisch bekeken?

De reden waarom ik zo kritisch ben, is omdat bij het vaststellen van de eisen rondom ventilatie er meer politiek (en commerciële belangen) speelde dan technische argumenten. TNO kan ook alleen maar rekenen aan getallen die zij krijgen.
Gwaihir schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:49:
Zo is er volop onderbouwd hoe waardeloos zo'n recirculatiekap eigenlijk is. En vastgesteld dat er bij slecht schoongehouden filters geen gevaar voor de WTW unit is, mits de buis erheen een bepaalde lengte overtreft (van slechts een paar meter), met tenminste één bocht erin. En bij WTW hebben we tenminste het benul dat er zo nu en dan buizen schoongemaakt moeten worden. Wie doet dat ooit met de buis van z'n standaard, net zo brandgevaarlijke afzuigkap?
Is de onderbuik nu leeg?
Gewoon lekker shoppen in argumenten om je gelijk te hebben. Dus een afzuigkap is brandgevaarlijk! Alleen als de lucht naar buiten blaast en niet als het door een WTW gaat? 8)7
(Ik heb liever brand in m'n afzuigkapkanaal, recht naar buiten, dan die 8 meter door mijn huis, door houten vloeren en een WTW kast)

Iedereen moet de keuze zelf maken, maar de gelinkte pdf vind ik matig en stuurt naar 1 antwoord: afzuigkap op WTW met zoneregeling.
Jouw reactie is de overtreffende trap: er is maar 1 optie en anders word ik boos. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Joove schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:25:
[...]
Wij hebben gekozen voor een inductiekookplaat met recirculatie en dan twee Ventmann Circle ventielen er direct boven. Dan is de eerste (vet)viltering in de kookplaat en vervolgens de fijnstof etc via de afvoerventiele weg te voeren. Hiermee zit er geen afzuigkap boven ons kookgedeelte.
Leuk om te horen! Misschien een beetje offtopic, maar ik ben benieuwd naar je ervaring met de verwerking de afwerking. Heb je misschien een foto?
[...]
Alleen 'even de gebruiker uitleggen' dat hij zijn vetfilters in nieuwstaat moet houden, omdat anders haar WTW + buizen compleet vervuilen. Dat is echt van die installatiekul, de bouwer maakt iets wat op papier kan, in de praktijk misgaat: "Mevrouwtje, u heeft de filters niet goed schoongehouden!".
Ook 'even' een zonesysteem erbij, 300m3 afvoer en die 300m3 aanvoer dan? Dat zijn 6 inblaasventielen van 50m3!
Interessant... Ik denk dat ik in mijn situatie de 300m3 wel haalbaar is, en aangezien ik toch al een uitgebreide KNX/home assistant installatie van plan was is het toevoegen van zone kleppen en het bijhouden van de staat van de filters relatief makkelijk. Ik kan me goed voorstellen dat dit voor een gemiddelde gebruiker niet vanzelfsprekend is, maar misschien dat in mijn geval de nadelen meevallen?

Ik dacht direct achter de roosters in de keuken een extra filter te plaatsen om vervuiling van kanalen en de WTW te beperken, bijv:
https://www.ruck.eu/pub/m...s_pdf/mymrhl_pd_01_en.pdf
https://www.ruck.eu/pub/m...s_pdf/mymrho_pd_01_en.pdf
Heeft dit zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DiLDoG schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:38:
Interessant... Ik denk dat ik in mijn situatie de 300m3 wel haalbaar is, en aangezien ik toch al een uitgebreide KNX/home assistant installatie van plan was is het toevoegen van zone kleppen en het bijhouden van de staat van de filters relatief makkelijk.
Hier idem. Ik verwacht toch een 600m3 unit te plaatsen, met zones en aansturing (Loxone). En voor zo'n filter zet ik wel een reminder in de agenda.
Ik dacht direct achter de roosters in de keuken een extra filter te plaatsen om vervuiling van kanalen en de WTW te beperken, bijv:
https://www.ruck.eu/pub/m...s_pdf/mymrhl_pd_01_en.pdf
https://www.ruck.eu/pub/m...s_pdf/mymrho_pd_01_en.pdf
Heeft dit zin?
Nee, dat lijkt mij niet. Je moet 't filter van je (motorloze) afzuigerkap gewoon tijdig reinigen. Dan is een tweede filter niet nodig.

En ik denk dat een ventilatie filter (voor stof dus) razendsnel dichtslaat als er vet bij komt. (Daar komt vermoedelijk al die angst voor wasemkap op WTW mede vandaan.)

Wil je toch iets extra's dan zou je een vetfilter moeten zoeken (voor zover leverbaar). Maar eigenlijk heb je het over controle dat het daar schoon blijft.. Dus een inspectieluikje? (Evt. in de vorm van zo'n box, maar dan zonder 't filter erin?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:17

Tijntje

Hello?!

Bij ons heb ik dit "opgelost" door buiten de recirculatie Bora alle afvoer ventielen in het huis te voorzien van simpele kegelfilters https://www.ventilatieland.nl/kegelfilter
Op die manier blijven mijn kanalen hopelijk schoon.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Hier een huurwoning met een WTW unit waarbij ik de comfort temperatuur kan instellen. Overal lees ik dat ik in de winter de temperatuur moet instellen op de thermostaat temperatuur + 1 graden. Nergens lees ik iets over het gevolg als ik deze op maximaal verwarmen instel: heeft dat überhaupt zin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
NoSugar schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:00:
Hier een huurwoning met een WTW unit waarbij ik de comfort temperatuur kan instellen. Overal lees ik dat ik in de winter de temperatuur moet instellen op de thermostaat temperatuur + 1 graden. Nergens lees ik iets over het gevolg als ik deze op maximaal verwarmen instel: heeft dat überhaupt zin?
comfort temp (indien het de aansturing van de bypass is) lekker hoog zetten.
Als het binnen 20graden is, en comfort temp is 18graden dan zal hij bij <20graden buitenlucht de bypass open zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:31
M.b.t. afzuigkap i.c.m. WTW: ik heb het als volgt opgelost: Ik heb een "actieve" recirculatiekap ingebouwd in een koof. De koof wordt aan de bovenkant afgezogen door de WTW (160mm buis). De koof bevat ook 2 ventielen naar de ruimte zelf.

Als de afzuigkap uit staat, zuigt de WTW uit de ruimte af via de ventielen.
Als de afzuigkap aan staat en het WTW debiet is hoog genoeg, wordt alle (gefilterde) lucht afgezogen door de WTW unit.
Als de afzuigkap aan staat en het WTW debiet is te laag, wordt de overtollige lucht via de ventielen de ruimte in geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Nog een vraagje over zones: kunnen de kleppen beter op de aanvoer, afvoer of allebei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:57
Roekeloos schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:35:
M.b.t. afzuigkap i.c.m. WTW: ik heb het als volgt opgelost: Ik heb een "actieve" recirculatiekap ingebouwd in een koof. De koof wordt aan de bovenkant afgezogen door de WTW (160mm buis). De koof bevat ook 2 ventielen naar de ruimte zelf.

Als de afzuigkap uit staat, zuigt de WTW uit de ruimte af via de ventielen.
Als de afzuigkap aan staat en het WTW debiet is hoog genoeg, wordt alle (gefilterde) lucht afgezogen door de WTW unit.
Als de afzuigkap aan staat en het WTW debiet is te laag, wordt de overtollige lucht via de ventielen de ruimte in geblazen.
Interessant opgelost @Roekeloos! Ik hink voor de keuken in ons nieuwe huis ook nog op 2 benen voor zoiets of toch rechtstreeks naar buiten afvoeren (evt icm bixo balance https://www.kitchenking.d...low-150-system-o-150.html)
Hoe werkt jouw oplossing in de praktijk?
- ventielen op buitenkant koof ingeregeld, of op de afzuig in de koof een ingeregeld ventiel geplaatst?
- geluidsproductie? Lucht moet nu door de 'koof' ipv door nette gladde kanalen. Merk je hier nog iets van?
- debiet van de afzuigkap: die moet nu uitblazen door de ventielen ipv rechtstreeks, dus mogelijk meer weerstand. Merk je daar nog iets van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:31
KMarco schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:32:
[...]

Interessant opgelost @Roekeloos! Ik hink voor de keuken in ons nieuwe huis ook nog op 2 benen voor zoiets of toch rechtstreeks naar buiten afvoeren (evt icm bixo balance https://www.kitchenking.d...low-150-system-o-150.html)
Hoe werkt jouw oplossing in de praktijk?
- ventielen op buitenkant koof ingeregeld, of op de afzuig in de koof een ingeregeld ventiel geplaatst?
- geluidsproductie? Lucht moet nu door de 'koof' ipv door nette gladde kanalen. Merk je hier nog iets van?
- debiet van de afzuigkap: die moet nu uitblazen door de ventielen ipv rechtstreeks, dus mogelijk meer weerstand. Merk je daar nog iets van?
Ventielen op buitenkant koof ingeregeld; afzuig in de koof is gewoon de volledige 160mm (ook om de afzuigkap nog enigszins te kunnen bijhouden).

Als de afzuigkap aan staat geeft dat aanzienlijk geluid, maar het geluid van de motor overstemt het geluid van de kanalen by far. Bij andere afzuigventielen (badkamers/toilet) hoor je in de verte dat de afzuigkap aan staat. Overigens toer ik de WTW op naar 400 m3/u als de afzuigkap aan staat, dus dat hoor je sowieso in het hele huis.

Ik weet niet of de afzuigkap nu debiet mist, dat vind ik moeilijk te beoordelen in de praktijk. Hij heeft de 160mm buis (met de weerstand van de WTW daarachter die max 400 m3/u verstouwt) + 2 ventielen van 110mm naar de kamer. De afzuigkap verplaatst maximaal 710 m3/u (maar in die stand staat hij vrijwel nooit). Misschien kan iemand uitrekenen of dit theoretisch uit kan; ik kan het iig niet :) Hij heeft standaard een 148mm aansluiting, dus je zou zeggen dat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:47
Mijn vrouw wil liever niet dat de WTW-unit plankgas geeft als ze in bad ligt, maar pas als ze klaar is met badderen. Is er een mogelijkheid om de unit zo in te stellen dat hij niet automatisch gaat afzuigen als hij een verhoogde vochtconcentratie merkt in de badkamer, maar pas als je handmatig 'go' geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

marvel27 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:48:
Mijn vrouw wil liever niet dat de WTW-unit plankgas geeft als ze in bad ligt, maar pas als ze klaar is met badderen. Is er een mogelijkheid om de unit zo in te stellen dat hij niet automatisch gaat afzuigen als hij een verhoogde vochtconcentratie merkt in de badkamer, maar pas als je handmatig 'go' geeft.
Ja hoor, dan moet je wat aanpassingen doen. Sensor uitschakelen. Of de standenknop de sensor laten overrulen.

Uiteraard afhankelijk welke wtw je hebt en hoe handig je bent.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 06-01-2022 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Ik ben inmiddels zover dat ik mijn warmteterugwinning StorkAir WHR91 / WHR90 uit kan lezen via de seriële aansluiting (RS485=> USB=> PI => MQTT). Standen, filterstatus, toeren etc uitlezen werkt en werkt stabiel.

Software grotendeels op basis van: https://github.com/adorobis/hacomfoairmqtt

Bij latere types van StorkAir kunnen via de seriële aansluitingen ook instellingen gewijzigd worden, voor de WHR90 / WHR91 kan dat denk ik ook maar ik kan nergens de bijbehorende codes terugvinden. De reeks van de CA350 (http://www.see-solutions....beschreibung_ComfoAir.pdf) en CA500 (https://matsab.de/images/...otokoll_CA500_Avignon.pdf) lijken niet te werken.

Ik bezit geen officiële StorkAir / Zehnder software. Iemand hier op het forum die me verder kan helpen? Wellicht @alberthakvoort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
  • Laatst online: 06:52
DiLDoG schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:38:
Leuk om te horen! Misschien een beetje offtopic, maar ik ben benieuwd naar je ervaring met de verwerking de afwerking. Heb je misschien een foto?
Hierbij een foto van de ingestucte, maar nog niet netjes afgewerkte Circle's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9olWZNU4GFKHWDNHYdAEuULMSeQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YT5hQtYS1jeMtwRZljRSve7H.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
@Joove ziet er mooi uit!

Ik overweeg de distributie te doen met componenten van Ubbink Excellent Air. Ze hebben een mooie regelbare klep die op de distributiebox kan om het debiet per kanaal in te regelen.

Je bent tweaker of niet... dus ik dacht deze klep te misbruiken voor actieve zone regeling met een sdc40 co2/temp/vochtigheid sensor en een kleine servomotor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sDaQDuZ65RR55t0ROq6MIoRd1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3kUS770YWHp6lqS4Q8tjA8N2.png?f=fotoalbum_large

Hiermee zou ik voor zo'n 50-75 euro per kanaal vraaggestuurd per kamer kunnen aansturen.

Ter vergelijking de Zehnder ComfoZone is 1500 euro voor 2 kleppen, en dan moet je nog met CO2 sensoren in de verschillende ruimtes aan de slag.

Zie ik iets verschrikkelijk over het hoofd of klinkt dit wel als een plan?

[ Voor 8% gewijzigd door DiLDoG op 10-01-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
DiLDoG schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:46:
Zie ik iets verschrikkelijk over het hoofd of klinkt dit wel als een plan?
Uhm, wellicht een montageplaat voor de motor? Dit lijkt alleen een hendel te zijn?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DiLDoG schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:46:
Ik overweeg de distributie te doen met componenten van Ubbink Excellent Air. Ze hebben een mooie regelbare klep die op de distributiebox kan om het debiet per kanaal in te regelen.

Je bent tweaker of niet... dus ik dacht deze klep te misbruiken voor actieve zone regeling met een sdc40 co2/temp/vochtigheid sensor en een kleine servomotor:
[Afbeelding]

Hiermee zou ik voor zo'n 50-75 euro per kanaal vraaggestuurd per kamer kunnen aansturen.
Nieuwsgierig hoe je tot deze prijs komt. Ik ken dergelijke motoren pas vanaf goed 100 euro (los). Vaak verkocht klep + motor, dan weet je ook dat beide goed samen gaan.

De klep die je linkt lijkt me niet geschikt voor motoriseren. 12 standen? Dat klinkt als 'klikt vast'. Vast heel fijn voor handbediend, maar niet voor gemotoriseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Lord schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:02:
[...]
Uhm, wellicht een montageplaat voor de motor? Dit lijkt alleen een hendel te zijn?
Inderdaad. Deze hendel is volgens mij voor eenmalig instellen, als gebruiksvriendelijker alternatief voor de rode uitbreekbare restricties die ze tot nu toe meeleverden met hun verdeelkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
“Klikt fijn” was snel verholpen met een scalpel, en het idee is inderdaad om de hendel te verwijderen, er een servo spline op te monteren en een bracket te printen die de servo netjes op zijn plek houd. Ik wat onderdelen binnen, hopelijk snel even een testje maken:

- servo: 20,- (“high end”, metal gears)
- co2 sensor: 20,-
- custom pcb en misc parts: 20,-
- 3D print bracket: 2,-
- veel uren knutselen : 0,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ok.. dat verklaart. Met tijd + deskundigheid samen valt al snel te besparen :).

Voor mij zou 't zijn:
- veel uren knutselen : onbetaalbaar (onhaalbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
[b]FAQ in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Bij latere types van StorkAir kunnen via de seriële aansluitingen ook instellingen gewijzigd worden, voor de WHR90 / WHR91 kan dat denk ik ook maar ik kan nergens de bijbehorende codes terugvinden. De reeks van de CA350 (http://www.see-solutions....beschreibung_ComfoAir.pdf) en CA500 (https://matsab.de/images/...otokoll_CA500_Avignon.pdf) lijken niet te werken.

Ik bezit geen officiële StorkAir / Zehnder software. Iemand hier op het forum die me verder kan helpen? Wellicht @alberthakvoort?
Helaas, ik heb destijds alleen die pdf gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 19:24
Momenteel ben ik bezig om voor mijn huis een heel plan te maken. Waar moeten de kanalen komen, de ventielen, hoeveel aanvoer, afvoer, etc. Dat lukt allemaal aardig. Maar waar aanvoer en afvoer van buiten moeten komen is nog de grootste puzzel.

Nu heb ik nog wel een oud CV afvoerkanaal die door de schoorsteen naar buiten gaat. Diameter is 150mm. Traject van een meter of 3 naar boven. Ik moet ongeveer 400 m3/uur kunnen afvoeren. Ik begrijp dat het niet ideaal is, maar het zou een makkelijke oplossing zijn voor een deel van het probleem. Zou ik die kunnen gebruiken of is dat echt af te raden?.

[ Voor 3% gewijzigd door Blune op 12-01-2022 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Blune Voor welk volume?

Ik zit met een gelijkelijk probleem. Heb begrepen dat voor 600m3/uur toch zeker 200mm binnenmaat de bedoeling is + keihard noodzakelijke isolatie. (Dat is vooral 't ding: isolatie is echt NIET optioneel.)

Afijn, ik heb dus nog hoop voor een kanaal van 300x300mm (en niet heel veel anders erin), maar hoor wel serieus gemopper over de haakse hoek dat kanaal weer uit, die er dan op een of andere manier ook goed ingezet moet worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 19:24
@Gwaihir Volume wat ik af moet voeren is 400m3/uur (ik schreef 400m3/s). M'n huis is ongeveer 300m3.

Isolatie is per se nodig om condensvorming te voorkomen? Ik wilde eigenlijk tot aan de schoorsteen aansluiting (zit trouwens ook een haakse bocht in) een geisoleerde buis gebruiken. De schoorsteen zelf is steen. Is isolatie daar ook nog nodig?
Pagina: 1 ... 7 ... 96 Laatste