Niks ten nadele van jou, maar wat een theoretische onzin in die pdf om tot deze conclusie te komen.
Alleen 'even de gebruiker uitleggen' dat hij zijn vetfilters in nieuwstaat moet houden, omdat anders haar WTW + buizen compleet vervuilen. Dat is echt van die installatiekul, de bouwer maakt iets wat op papier kan, in de praktijk misgaat: "Mevrouwtje, u heeft de filters niet goed schoongehouden!".
Ook 'even' een zonesysteem erbij, 300m3 afvoer en die 300m3 aanvoer dan? Dat zijn 6 inblaasventielen van 50m3!
En stel je zet een raampje open dan waait je kookdamp zo door je huis bij een recirculatieafzuiging naar beneden (die overigens er ook boven kan hangen), die hebben nog nooit zo'n ding gezien volgens mij. Dingen doen zo 600m3/uur ipv de 400m3/uur die zij schetsen.
Persoonlijk denk ik dat WTW + recirculatie de 'simpelste' oplossing is, die kan praktisch altijd.
Zelf heb ik WTW met afzuigkap naar buiten, mijn motto: "Wat je kwijt bent... "
Imho:Je afzuigkap op de WTW is voor de EPC/BENG norm. Dan kan de bouwer een schaampaneeltje minder doen.
O ja, vergeet niet dat je de WTW capaciteit mag optellen bij je afzuigkap als je ze los houdt. Doet je Bora 450m3/uur en heb je 150m3/uur afzuiging in die hoek van je huis haal je 600m3/uur op max. Dat is dus het dubbele van wat de installatiebranch voorstelt.
Die 250kWh die je 'kunt winnen' is ook nauwelijks iets waard. €10-20?
Iedereen moet z'n eigen keuze maken, maar bedenk goed wat de impact is van die keuze. Het is complexer dan een beetje warmte verlies of de installateur die €'s ziet.