Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 61 ... 112 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PierreG
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 16:19
Gwaihir schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:26:
[...]
Ik gebruik de ModBus extensie van Loxone zelf. EcoGeo B2 1-9, 3 fase.

En gister postte @grote_oever hier de basislijst van door Ecoforest publiek gemaakte registers.
yes, ben te snel geweest. Ben ondertussen al door de lijst aan het scrollen. Hiermee zou ik mijn doel wel kunnen bereiken. Uitlezen van DHW temp (value 8) en DWH opwarming vragen (value 221) en eventueel de DHW setpoint wat hoger zetten bij hoge solar power opbrengst. Nu nog een modbus module voor Loxone aanschaffen. Lees nu al mijn omvormer uit via modbus over tcp en stuur mijn ventilatie unit via KNX dus het principe van modbus snap ik wel ongeveer.

Heb nog tot 2025 een terugdraaiende meter, dus kan nog even het net als grote batterij gebruiken maar ben me alvast aan het voorbereiden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 20:40
Nu had ik de RBE even uitgedaan en na een tijd weer aangedaan. Daar komt een term in beeld, "Rucklauftemperatur" die ik niet terug kan vinden in de handleiding. Weet iemand wat dit inhoudt? Ik kan namelijk een waarde kiezen van volgens mij -5 naar +5 met stapjes van 1/10de.
Na een uur verdwijnt het en dan is de gewenste ruimtetemperatuur te kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
AlexanderCP schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:48:
Nu had ik de RBE even uitgedaan en na een tijd weer aangedaan. Daar komt een term in beeld, "Rucklauftemperatur" die ik niet terug kan vinden in de handleiding. Weet iemand wat dit inhoudt? Ik kan namelijk een waarde kiezen van volgens mij -5 naar +5 met stapjes van 1/10de.
Na een uur verdwijnt het en dan is de nugewenste ruimtetemperatuur te kiezen
Ik heb wel AI maar geen RBE. Waarschijnlijk is dat de stooklijn verschuiving die je kunt instellen. Kan ook via het display van je wp. Ik zou die om te beginnen op 0 zetten en eerst zorgen dat je stooklijn goed staat. Dan kun je op zonnige dagen of dagen met veel wind altijd de stooklijn verlagen respectievelijk verhogen (max 0,5 - 1 K).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
KC27 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:04:
Dan kun je op zonnige dagen of dagen met veel wind altijd de stooklijn verlagen respectievelijk verhogen (max 0,5 - 1 K).
Als de RBE goed geplaatst en (t.z.t.) ingesteld is, dan zou die dat effectief voor 'm moeten gaan doen, toch? Dat lijkt me waar zo'n naregeling voor dient :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:04
AlexanderCP schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:48:
Na een uur verdwijnt het en dan is de gewenste ruimtetemperatuur te kiezen
Dat is je retourtemperatuur. Waarschijnlijk kan je je retourtemperatuur setpunt instellen. Bij mijn warmtepomp die ook op retourtemperatuur is geregeld kan je een 0-punt instellen bij 20 graden buitentemperatuur, en dan een coëfficiënt die de slope van de stooklijn aangeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orJixBWWogKHcoXd3eKIrjTjJoA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ufBznVyWBW4wJX1TQTTClyAq.png?f=fotoalbum_large

Verder kan je dan bij mij nog een thermostaat toevoegen die de slope van je stooklijn aanpast afhankelijk van de gewenste en daadwerkelijke kamertemperatuur. Dat is dan een value van 0-20, waarbij 0 volledig gestuurd is op buitentemperatuur en 20 volledig op kamertemperatuur. Verwacht dat je ook zoiets zult hebben

[ Voor 12% gewijzigd door Yaldair op 17-10-2022 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 20:40
Ik zet 'm dan op +1. Dan is het iets warmer dan standaard in huis. Het is een verborgen tool die niet op te roepen is als de RBE 'gewoon' de gewenste temperatuur aangeeft. Daarom lees ik 'm wrs ook niet terug in de handleiding
Dank voor jullie snelle reacties

[ Voor 15% gewijzigd door AlexanderCP op 17-10-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesMoek
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-03 12:41
Franciesco schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:36:
@KeesMoek Verkeerde topic? Dit is het water/water WP topic, jij hebt een Lucht/Water WP. Dus meer iets voor:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2095684

PS: kun je de thermostaat niet "calibreren"? Vaak kan dat via een instelling.
Sorry ja verkeerde topic, niet goed gelezen sorry
calibreren heb ik niet gevonden maar zal nog eens zoeken bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:13
develdonk schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 22:55:
Hier bewust niet voor een w/w warmtepomp gekozen. heb alles doorgerekend met EED, heb meerdere offertes liggen en met aan afgiftesysteem dat max 10cm h-o-h ligt (en sommige plekken zelfs 5cm), maximale kringen van 100m en op plek in nl waar ondergrondse stromingen erg goed zijn. Desondanks een tvt van 25-30 jaar.

ben tot nu toe erg tevreden over de Elga met een investering van <4k. Erg blij dat ik geen nibe heb liggen van 10k+ want alleen van de investeringskosten kan ik het huis al 15 jaar verwarmen (geen warm water).

Ik zou dus zeggen; ga eerst eens goed rekenen en kies dan pas een systeem.
Wat was jouw inzicht over het verschil in scop tussen l/w en w/w?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35
Gwaihir schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:20:
[...]

Duh! Dat zou helemaal te wauw zijn. Ik mis 'm al twee jaar..
Sorry, ik bedoel in de warmtepomp. Alleen nu even adres opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
grote_oever schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:20:
[...]

Sorry, ik bedoel in de warmtepomp. Alleen nu even adres opzoeken.
Ja, dat begreep ik. Maar je lijkt zo sorry dat het nog een paar uur (!) duurt. Dat vind ik heerlijk kort :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
Gwaihir schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

Ja, dat begreep ik. Maar je lijkt zo sorry dat het nog een paar uur (!) duurt. Dat vind ik heerlijk kort :).
Waarde die je zoek is adres: 217

Net getest en als ik de waardes aanpas dan wijzigt het adres mee. Waarde wel even door 10 delen.

[ Voor 15% gewijzigd door grote_oever op 17-10-2022 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
Goedenavond!

Ik probeer een idee te krijgen van het verbruik van een warmtepomp in kWh zonder allerlei omrekeningen van COP etc. Puur het stroom gebruik van zo’n ding bij “normaal” gebruik. Om een idee te geven :

2 volwassen 2 kleine kinderen
Woning 160m2
Begane grond en 1ste vloerverwarming
Water water warmtepomp Nibe F1255-6 PC

Daarnaast heb ik een vraag mbt Quooker kraan. De keuken zit naast de technische ruimte waar ook de nibe staat.

Ik heb nu gekozen voor een Quooker kraan met alleen kokend water omdat de boiler gelijk naast de keuken staat. Maar wat is handig in deze. Beter een extra reservoir voor warm water van Quooker zelf of toch die boiler van de warmte pomp hiervoor gebruiken ?

De xtra boiler van de Quooker is 300 euro.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:19
Dalma schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:58:
Goedenavond!

Ik probeer een idee te krijgen van het verbruik van een warmtepomp in kWh zonder allerlei omrekeningen van COP etc. Puur het stroom gebruik van zo’n ding bij “normaal” gebruik. Om een idee te geven :

2 volwassen 2 kleine kinderen
Woning 160m2
Begane grond en 1ste vloerverwarming
Water water warmtepomp Nibe F1255-6 PC

Daarnaast heb ik een vraag mbt Quooker kraan. De keuken zit naast de technische ruimte waar ook de nibe staat.

Ik heb nu gekozen voor een Quooker kraan met alleen kokend water omdat de boiler gelijk naast de keuken staat. Maar wat is handig in deze. Beter een extra reservoir voor warm water van Quooker zelf of toch die boiler van de warmte pomp hiervoor gebruiken ?

De xtra boiler van de Quooker is 300 euro.

Alvast bedankt
Ik heb dezelfde warmtepomp.
Iets kleiner huis, 135 m2 ongeveer, en ook 4 personen.

Van oktober 2020 t/m oktober 2021 heb ik 1200 kWh verbruik voor de warmtepomp. Staat op de eco stand, dat scheelt denk ik al.
En die winter was best koud.
Ik heb wel de stooklijn zo veel mogelijk verlaagd.
En de zon schijnt 's ochtends naar binnen, dus verwarmen hoeft niet zo veel.

Het kan dus denk ik best veel verschillen, afhankelijk van je situatie.

Cooker wekt natuurlijk minder efficiënt het warme water op. Staat tegenover dat je minder lang hoeft te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
roltor schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:28:
[...]

Ik heb dezelfde warmtepomp.
Iets kleiner huis, 135 m2 ongeveer, en ook 4 personen.

Van oktober 2020 t/m oktober 2021 heb ik 1200 kWh verbruik voor de warmtepomp. Staat op de eco stand, dat scheelt denk ik al.
En die winter was best koud.
Ik heb wel de stooklijn zo veel mogelijk verlaagd.
En de zon schijnt 's ochtends naar binnen, dus verwarmen hoeft niet zo veel.

Het kan dus denk ik best veel verschillen, afhankelijk van je situatie.

Cooker wekt natuurlijk minder efficiënt het warme water op. Staat tegenover dat je minder lang hoeft te wachten.
Dat valt reuze mee. Ik lees allerlei horror verhalen van 4000 tot 6000kwh.

Het Quooker verhaal en waarom ik op dit moment niet de grotere boiler heb genomen is dat de keuken direct aan de technische ruimte grenst waar de nibe is, dus hoef nooit echt lang te wachten op warm water. Ik dacht als d nibe echt veel verbruikt dan kan ik wellicht beter die Quooker boiler extra aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Dalma schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

Dat valt reuze mee. Ik lees allerlei horror verhalen van 4000 tot 6000kwh.

Het Quooker verhaal en waarom ik op dit moment niet de grotere boiler heb genomen is dat de keuken direct aan de technische ruimte grenst waar de nibe is, dus hoef nooit echt lang te wachten op warm water. Ik dacht als d nibe echt veel verbruikt dan kan ik wellicht beter die Quooker boiler extra aanschaffen
Ik denk dat het nogal scheelt of je een nieuwbouwhuis hebt of niet.
Ik heb hier nu nog de ramen open, omdat het binnen nog opwarmt door de zon.
Terwijl je in een ouder huis nu al de verwarming aan hebt.

Ook stook ik met water van max. 23 graden. En dan nog slaat de verwarming nauwelijks aan.
In een ouder huis draait je warmtepomp veel langer op hogere temperaturen om het huis warm te houden.

Daarnaast valt 4 tot 6 duizend kWh per jaar best mee.
1 m3 gas bevat evenveel energie als 10 kWh stroom.
Als je de efficiëntie van je gasketel op 100% zet en van de warmtepomp op 500%, gebruik je dus voor iedere m3 gas 2 kWh stroom.
Bij een jaarverbruik van 2000 m3 is dat dus al 4000 kWh.

[ Voor 14% gewijzigd door roltor op 17-10-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
roltor schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:43:
[...]

Ik denk dat het nogal scheelt of je een nieuwbouwhuis hebt of niet.
Ik heb hier nu nog de ramen open, omdat het binnen nog opwarmt door de zon.
Terwijl je in een ouder huis nu al de verwarming aan hebt.

Ook stook ik met water van max. 23 graden. En dan nog slaat de verwarming nauwelijks aan.
In een ouder huis draait je warmtepomp veel langer op hogere temperaturen om het huis warm te houden.

Daarnaast valt 4 tot 6 duizend kWh per jaar best mee.
1 m3 gas bevat evenveel energie als 10 kWh stroom.
Als je de efficiëntie van je gasketel op 100% zet en van de warmtepomp op 500%, gebruik je dus voor iedere m3 gas 2 kWh stroom.
Bij een jaarverbruik van 2000 m3 is dat dus al 4000 kWh.
Ja eens. Het betreft iig een nieuwbouw woning en zon komt ook nog eens goed binnen. Voorkant van het huis (woonkamer) staat op het zuiden .

Ik heb nu zonnepanelen besteld die in totaal zo’n 7200wp moeten opbrengen, zal effectief iets van 5700kwh zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Dalma schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:59:
[...]

Ja eens. Het betreft iig een nieuwbouw woning en zon komt ook nog eens goed binnen. Voorkant van het huis (woonkamer) staat op het zuiden .

Ik heb nu zonnepanelen besteld die in totaal zo’n 7200wp moeten opbrengen, zal effectief iets van 5700kwh zijn.
Lijkt me meer dan genoeg, ik heb zelf 6800 Wp, verdeeld over zuidoost en noordwest.
Vanaf 1 januari netto op -2600 kWh, al meer dan 5000 kWh opgewekt dit jaar, dus zal ergens tussen 5500 en 6000 uit komen.

Denk bij de zon wel aan goede zonwering. Bij ons warmt het echt flink op als de zon in de zomer naar binnen schijnt, waardoor het vooral op de slaapkamers redelijk warm is (22 graden en hoger).
De koeling van de warmtepomp werkt vooral beneden goed, dus eigenlijk wil ik nog iets van screens op de slaapkamers. Maar dat is offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Goedenavond!
Ik probeer een idee te krijgen van het verbruik van een warmtepomp in kWh zonder allerlei omrekeningen van COP etc. Puur het stroom gebruik van zo’n ding bij “normaal” gebruik. O
Dat antwoord is natuurlijk nooit te geven, want hangt enorm af van je huis, type isolatie, type glas, wel/geen WTW-ventilatie, gebruik, inregelen etc.
Als je eerst gas had kun je dat verbruik (in m³) maal 2 doen om een richtlijn voor de gebruikte kWh's te krijgen.

Als het een nieuwbouwwoning is staat de jaarlijkse warmtebehoefte in je EPC / BENG berekening. Als je dat deelt door de sCOP van je WP heb je het energieverbruik. Dat is echt een factor "veel" nauwkeuriger dan een willekeurig ander iemand met een heel ander huis vragen wat zijn of haar verbruik is.
Als je dat te ingewikkeld vindt houdt het helaas op.

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 17-10-2022 20:34 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:27
De Quooker warmt het water op met een COP van 1, je warmtepomp kan dat sowieso beter. De enige factor die dan overblijft is het stilstandverlies, dat zou bij de Quooker wellicht beter kunnen zijn maar ik denk dat dat niet in verhouding zal staan tot de betere COP van de wamtepomp.

Hier dus ook gekozen (met een korte leiding naar de keuken) voor alleen een Quooker met 3 liter reservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Andrehj schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:31:
[...]

Dat antwoord is natuurlijk nooit te geven, want hangt enorm af van je huis, type isolatie, type glas, wel/geen WTW-ventilatie, gebruik, inregelen etc.
Als je eerst gas had kun je dat verbruik (in m³) maal 2 doen om een richtlijn voor de gebruikte kWh's te krijgen.

Als het een nieuwbouwwoning is staat de jaarlijkse warmtebehoefte in je EPC / BENG berekening. Als je dat deelt door de sCOP van je WP heb je het energieverbruik. Dat is echt een factor "veel" nauwkeuriger dan een willekeurig ander iemand met een heel ander huis vragen wat zijn of haar verbruik is.
Als je dat te ingewikkeld vindt houdt het helaas op.
Ik snap absoluut je punt en vergelijken gaat ook niet zomaar. Er zijn veel factoren die de boel kunnen beinvloeden, echter een richtlijn is wel degelijk gegeven . De situatie is bij mij in die zin vergelijkbaar dat het een nieuwbouw woning betreft. Niets meer niets minder. Maar ik snap nu iig dat het niet per definitie altijd +3000kwh is wat een warmtepomp doet. Als je woning nieuw en/of goed geïsoleerd is, zelf niet al te gek doet, het verbruik dus behoorlijk kan meevallen.

Is een warmtebehoefte ook niet iets wat algemeen vastgelegd is ergens in een besluit ? Ook deze behoefte kan per persoon en huishouden enorm verschillen. De een zal veel eerder roepen dat hij:zij het koud heeft dan de ander en zal aan de draaiknop van de thermostaat zitten.

Ik douche kort en alleen met koud water (los van het energie verhaal) dus mij behoefte zal anders liggen dan bijv van mijn partner. Zij gaat lekker languit in de badkuip met warm water 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Turrican schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:55:
[...]

De Quooker warmt het water op met een COP van 1, je warmtepomp kan dat sowieso beter. De enige factor die dan overblijft is het stilstandverlies, dat zou bij de Quooker wellicht beter kunnen zijn maar ik denk dat dat niet in verhouding zal staan tot de betere COP van de wamtepomp.

Hier dus ook gekozen (met een korte leiding naar de keuken) voor alleen een Quooker met 3 liter reservoir.
Top thnx !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50
Turrican schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:55:
[...]

Hier een Quooker met een 7 liter reservoir, echter heb ik op de warmwater kraan wel een verdeler zitten, hij pakt water van de Quooker in het begin gemengd met warm tapwater van de warmtepomp, op het moment dat er warm water van het tapwater komt wordt het deel van de Quooker dichtgeknepen. Het voordeel is dat je direct warm water hebt en geen 10 seconden hoeft te wachten. Ik gok dat het bij mij 10 seconden is wat het boilervat van de warmtepomp staat op 2 meter van de kraan af. De leidingen zijn uiteraard wel netjes gelegd vandaar dat er nog wel iets afstand in de leidingen zit.

Ik kan door middel van datzelfde kraantje/verdeler ook de temperatuur hoger zetten van het warme water (tapwater is normaal als de boiler niet leeg is tussen de 52 en 58 graden). Die kan tot bijna kokend worden gezet. Ik heb hem op de laagste temperatuur gezet.

Dit bericht is overigens meer voor @Dalma bedoeld.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
DutchKel schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:06:
[...]

Hier een Quooker met een 7 liter reservoir, echter heb ik op de warmwater kraan wel een verdeler zitten, hij pakt water van de Quooker in het begin gemengd met warm tapwater van de warmtepomp, op het moment dat er warm water van het tapwater komt wordt het deel van de Quooker dichtgeknepen. Het voordeel is dat je direct warm water hebt en geen 10 seconden hoeft te wachten. Ik gok dat het bij mij 10 seconden is wat het boilervat van de warmtepomp staat op 2 meter van de kraan af. De leidingen zijn uiteraard wel netjes gelegd vandaar dat er nog wel iets afstand in de leidingen zit.

Ik kan door middel van datzelfde kraantje/verdeler ook de temperatuur hoger zetten van het warme water (tapwater is normaal als de boiler niet leeg is tussen de 52 en 58 graden). Die kan tot bijna kokend worden gezet. Ik heb hem op de laagste temperatuur gezet.

Dit bericht is overigens meer voor @Dalma bedoeld.
Dank je. Had ik niet verwacht dat je dan toch nog 10s moet wachten zeker gezien de afstand. Ik denk dat het bij mij niet meer dan 3M Is tot de nibe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Dalma schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:12:
[...]

Dank je. Had ik niet verwacht dat je dan toch nog 10s moet wachten zeker gezien de afstand. Ik denk dat het bij mij niet meer dan 3M Is tot de nibe.
De warmwaterkraan is bij mij heel erg geknepen en ondanks dat de boiler op 2 meter afstand is verwacht ik dat de leiding in totaal wel zo'n 5 meter kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
DutchKel schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:34:
[...]

De warmwaterkraan is bij mij heel erg geknepen en ondanks dat de boiler op 2 meter afstand is verwacht ik dat de leiding in totaal wel zo'n 5 meter kan zijn.
Ja snap ik. Met de bochten erbij kom ik er ook wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:45
ik zou een Quooker afraden eigenlijk. COP trekt op weinig, en je piekverbruik van elektra is vrij dramatisch.

Maar goed, iedereen verstoort graag het lichtnet voor wat comfort :) (ieder zijn ding natuurlijk - comfort heeft een waarde)

Enkel als je huidige oplossing veel slechter is (lange buizen of een klassieke elektrische boiler) heeft het wat zin.

Naast de kost natuurlijk van dat ding.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Dalma het verbruik hangt, naast van je huis en gedrag, ook nog eens van de exacte instellingen af.
Staat tapwater op 45 of 65 graden, is het waterzijdig ingeregeld, klopt de stooklijn met je afgifte, is je zoneregeling niet aan het flipperen, is er met beta 0.6 gerekend, stel je nachtverlaging in (niet doen), wat is de logica achter het hulpelement etc.
De installateurs laten het zelden goed getweakt achter.

Mijn bj 2018, 130m² hoekwoning op het noorden doet het met ca 1300 kWh per jaar (was ~750 m³ gas). Dat is met lucht/water, volgens de folders zijn water/water units zuiniger, dus dan weet je misschien waar je op kan hopen. Klopt het niet met deze verwachtingen, kom dan terug in dit topic om te tunen :)
Houd het dus in ieder geval in de gaten, fijnmazige logging met datapunten per minuut zijn echt aan te raden.
Fijne dingen om te loggen:
* Actueel elektrisch vermogen (energie krijg je er dan doorgaans gratis bij)
* Aanvoertemperatuur naar de vloer
* Brontemperatuur
* (thermisch vermogen)

Hier verbruikt de 5 liter Grohe Red per dag overigens bijna net zoveel als de 200 liter warmtepompboiler.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:27
De 3 liter Quooker heeft in september bijna 20 kWh gebruikt, de warmtepomp weet ik helaas nog niet. Ik werk veel thuis dus er wordt best vaak wat getapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 18:23

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

DutchKel schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:08:
Ik had er last van dat de voeler buiten soms een te hoge temperatuur aangaf omdat de zon er later in de avond op schijnt. Ik heb er nog niet direct last van gehad omdat het telkens vrij kort is. De voeler staat op het westen. Ik heb het nu volgens mij opgelost en wel op de onderstaande manier.
[Afbeelding]
Heeft dat schermpje de stormen overleefd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Tetsuo55 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Heeft dat schermpje de stormen overleefd?
Ja die hangt nog steeds, maar die hangt ook echt heel stevig vast (met 2 hoekprofielen met 8 gaten per stuk die ook alle 8 gebruikt zijn). Ook is het materiaal ontzettend stevig.

Hij moet hier overigens bewust goed vast gezet worden want hij zit precies tussen 2 huizen in en ernaast is een groot open veld. Dus als het al een beetje waait dan waait het daartussen extra hard.

MHUI Acryl plaat Wit Glanzend Acryl Plastic Plaatdikte 5 mm, Gebruikt Voor Handgemaakte Projecten (7.9inch X 11.8inch),200mm x 300mm x 5mm(1pcs) https://amzn.eu/d/7obNQSz

[ Voor 13% gewijzigd door DutchKel op 18-10-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Proton_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:08:
@Dalma het verbruik hangt, naast van je huis en gedrag, ook nog eens van de exacte instellingen af.
Staat tapwater op 45 of 65 graden, is het waterzijdig ingeregeld, klopt de stooklijn met je afgifte, is je zoneregeling niet aan het flipperen, is er met beta 0.6 gerekend, stel je nachtverlaging in (niet doen), wat is de logica achter het hulpelement etc.
De installateurs laten het zelden goed getweakt achter.

Mijn bj 2018, 130m² hoekwoning op het noorden doet het met ca 1300 kWh per jaar (was ~750 m³ gas). Dat is met lucht/water, volgens de folders zijn water/water units zuiniger, dus dan weet je misschien waar je op kan hopen. Klopt het niet met deze verwachtingen, kom dan terug in dit topic om te tunen :)
Houd het dus in ieder geval in de gaten, fijnmazige logging met datapunten per minuut zijn echt aan te raden.
Fijne dingen om te loggen:
* Actueel elektrisch vermogen (energie krijg je er dan doorgaans gratis bij)
* Aanvoertemperatuur naar de vloer
* Brontemperatuur
* (thermisch vermogen)

Hier verbruikt de 5 liter Grohe Red per dag overigens bijna net zoveel als de 200 liter warmtepompboiler.
Dank je. Hier kan ik wat mee. Ik ga het in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
ingebouwde boiler van de warmtepomp : 165L

temperatuurverlies op 23 uren (zonder verbruik): 8.2 graden (van 53 graden naar 44.8 graden). Ruimtetemperatuur ~17 graden (kelder).

energie-inhoud: 1.58kWh.
ref: https://www.engineeringto...storage-water-d_1463.html
of te berekenen als: 8.2*165*4180/3600/1000. (4180 joules per graad per liter voor water, 3600 seconden in een uur. joules is watt/second)

gemiddeld verlies: 1.58kWh/23h = ~69W.

op jaarbasis: 604kWh.

Zal eens kijken of er wat aan te doen valt :)

ongeveer een COP van 2.8 : 216kWh elektra. Waarvan ruw de helft uit PV...

[ Voor 7% gewijzigd door bjp op 18-10-2022 19:41 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
bjp schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:33:
ingebouwde boiler van de warmtepomp : 165L

temperatuurverlies op 23 uren (zonder verbruik): 8.2 graden (van 53 graden naar 44.8 graden). Ruimtetemperatuur ~17 graden (kelder).

energie-inhoud: 1.58kWh.
ref: https://www.engineeringto...storage-water-d_1463.html
of te berekenen als: 8.2*165*4180/3600/1000. (4180 joules per graad per liter voor water, 3600 seconden in een uur. joules is watt/second)

gemiddeld verlies: 1.58kWh/23h = ~69W.

op jaarbasis: 604kWh.
Dat verlies is best hoog. Voor tips:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
(Weliswaar voor lucht/water, maar de meeste tips zijn ook voor w/w van toepassing)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendokter
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-08-2024
Heeft iemand ervaring met importeren van warmtepompen?
Kun je als particulier niet veel sneller elders een warmtepomp kopen?
Dit werkt toch niet met deze levertijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-12-2023
Binnenkort zal bij mij ook de warmtepomp geïnstalleerd worden met een brine. Ben benieuwd!

Dit draadje is nogal lang, dus hoop dat dit bericht door een paar tweakers gelezen wordt die de berichten hier al langer volgen.

Vraag:

Bestaat er een soort van chiller / airco ventilator achtig apparaat die je in het plafond kunt inbouwen waar met de bron passief gekoeld kan worden. Net een radiator iets waar het brine water doorheen stroomt en de ventilator koude(re) lucht blaast?

Dit als efficiënter alternatief op een echte airco?

Het gaat om een volledig glazen vertrek wat de vloer koeling nooit genoeg zal zijn..

Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:12
Ddeklerk79 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:30:
Binnenkort zal bij mij ook de warmtepomp geïnstalleerd worden met een brine. Ben benieuwd!

Dit draadje is nogal lang, dus hoop dat dit bericht door een paar tweakers gelezen wordt die de berichten hier al langer volgen.

Vraag:

Bestaat er een soort van chiller / airco ventilator achtig apparaat die je in het plafond kunt inbouwen waar met de bron passief gekoeld kan worden. Net een radiator iets waar het brine water doorheen stroomt en de ventilator koude(re) lucht blaast?

Het gaat om een volledig glazen vertrek wat de vloer koeling nooit genoeg zal zijn..

Thx!
Zeker kan dat, wordt best veel in kantoren toegepast. Zoek eens op fancoil unit en je komt een heel eind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenewillem
  • Laatst online: 10-12-2022
Tijdje terug wat offertes aangevraagd, maar door omstandigheden blijven liggen, wil dit weer op gaan pakken. Wat zijn nu de do's en don't om op te letten bij een bestaande tussenwoning, zonder teveel technisch gedoe (dat mag de partij uitzoeken die ik inhuur).

Waar op te letten bij het boren? Welk bedrijf? Welke merk warmtepomp? (Circa 7kw) Welke installeur in de randstad? Of combi boorder/installateur? Wie heeft er überhaupt nog personeel? Naregeling? Wel of geen vloerverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-08 10:02
Vraag:

Check dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:34
vliegnerd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:35:
Hoe werken jullie W/W warmtepompen/thermostaten in dit overgangsseizoen tussen koelen en verwarmen?

Ik heb een huis met veel beton (thermische massa) en ramen op ZW. Ik wil eigenlijk niet meer koelen overdag en rustig niets doen totdat stoken nodig is. Maar met Itho WPU 5G met spider is de hele dag afwisselend aan het koelen en verwarmen. Om gek van te worden.

In theorie koelt de WPU niet 24h na verwarmen. In theorie verwarmt de WPU 5 dagen niet na koelen. Dat laatste werkt 100% zeker niet.

Ik heb nu CV en koelbedrijf afwisselend per dag. Zoals ik al schreef: Om gek van te worden. Hoewel het niet heel veel energie kost is het echt van de zotte om nu energie te gaan verspillen.

Maandag was het warm genoeg om te koelen. (Zonde van de elektrische energie EN zonde van de opgeslagen warmte in het huis). Maar daarna storing in een ruimtethermostaat, die gaf heel even 9 graden aan. Een andere 42 graden, dus duidelijke storing. Maar wat doet die prut WPU? BAM! WPU staat 45 minuten te verwarmen op hoge aanvoer temperatuur met bijna alle vloerverdelers dicht. Terwijl een paar uur eerder er nota bene nog gekoeld was.

Vertwijfeld verwarmen op "Standby" gezet. (Er is geen uit. Alleen "On" en "Standby").
Dat is dus gewoon hetzelfde als aan. Want "Standby" blijkt verwarmen onder de 18 en koelen boven de 21 graden te zijn. Ik kan hem dus in de zomer gewoon op Standby zetten.

Dus gistermiddag stond het ding gewoon weer te koelen. Terwijl het weerbericht 4 graden voorspelde deze nacht.
Ik het ding weer "ON" gezet met de temperatuur op 24 graden, met het idee, dan stop je tenminste met koelen en je mag toch niet verwarmen binnen 120h van het koelen.

Maar vanmorgen CV bedrijf. Lekker het huis warm stoken. (Thermostaat stond ook op 24 graden, maar ja, er was net gekoeld.)

Heeft er iemand een trekker te leen om te demonstreren bij het hoofdkantoor van Itho daalderop???

Of beter: Weet iemand hoe je een WPU 5G zo kan instellen dat er niet elke dag afwisselend gekoeld en verwarmd wordt?

EDIT: Ik heb de non-CVE add-on die hier op tweakers door arjanhiemstra gemaakt wordt. Daarin zie ik:
Blocking time cooling to heating (uur): 120
Blocking time heating to cooling (uur): 24

Ik kan die waarden wel hoger zetten, maar die werken blijkbaar niet, of althans niet zoals ik denken.
Heb je hier al een oplossing voor gevonden? Ik zit in dezelfde situatie en vind het hele itho daalderop gebeuren maar prut. Zowel de HRU WTW 300 wat geen echte Itho daalderop is en dus niet integreerd is met het spider systeem als de wpu 5g, wat een softwarematige en bedieningstechnische gedrochten zijn dat zeg. ‘s Middags wordt het huis door de zon opgewarmd waarop de wpu begint te koelen om vervolgens ‘s nachts soms te gaan verwarmen. Setpoints van de kamerthermostaten verspringen vanzelf (ik vermoed dat het setpoint van de hoogste thermostaat wordt overgenomen na wisselen van koelen naar verwarmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 20:44
Vraagje over boren; ik begrijp dat boren mag 3 meter vanuit de erfgrens en eveneens drie meter uit de fundering. Daarnaast moet het boren 5 meter uit elkaar. Nu lees ik toch dat er een aantal mensen zijn die een boring hebben gedaan dichterbij de grens met de buren. (In dit topic zag ik iemand op 1,5m bij de erf grens met de buren). Nu heb ik een oprit van 11x4,25m, dus zou ik de 3 meter van de gemeentegrond en eveneens 3 meter van de fundering halen, maar natuurlijk niet ook 3 meter van de buren. Gelden daar andere regels voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:28

vliegnerd

Nintendo fan.

wortelsoft schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:11:
[...]

Heb je hier al een oplossing voor gevonden? Ik zit in dezelfde situatie en vind het hele itho daalderop gebeuren maar prut. Zowel de HRU WTW 300 wat geen echte Itho daalderop is en dus niet integreerd is met het spider systeem als de wpu 5g, wat een softwarematige en bedieningstechnische gedrochten zijn dat zeg. ‘s Middags wordt het huis door de zon opgewarmd waarop de wpu begint te koelen om vervolgens ‘s nachts soms te gaan verwarmen.
Het gaat redelijk nu: In de woonkamer "hoofd" spider staat verwarmen op "Stand-by". Dat betekent normaal verwarmen onder de 18 en koelen boven de 21. Maar ik heb koelen op 23 gezet. Dat moet bij mijn in de master-autotemp (vloerverwarmingsverdeler). Daar heb ik ook een non-CVE module aanhangen. Je moet echt een setting in de module aanpassen.

Nu koel ik dus pas boven 23 graden. Dat komt bizar genoeg nu bijna elke dag voor, maar dat is dan ook niet zo erg. Als het zo warm is als nu dan mag je best 2 uur per dag koelen voor het comfort. Verder is het 21-22 graden.

Ik heb een Orcon HRC 300 (ofzo, eigenlijk een 425 teruggeschroefd naar 300) iig geen Itho, dus inderdaad niet in de Spider. Ik monitor die via Home Assistant. Veel gedoe, maar ik kan nu in ieder geval zien wat er gebeurt. Ik zie bijvoorbeeld dat er helemaal niets nada niks gebeurt als je gaat douchen, dus ik zet de WTW met de hand hoog als ik ga douchen.
Setpoints van de kamerthermostaten verspringen vanzelf (ik vermoed dat het setpoint van de hoogste thermostaat wordt overgenomen na wisselen van koelen na verwarmen).
Ja, echt om te huilen. Als je de boel op stand-by hebt dan ben je daar ook vanaf. Geen setpoints meer. (streepjes).

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
vliegnerd schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Het gaat redelijk nu: In de woonkamer "hoofd" spider staat verwarmen op "Stand-by". Dat betekent normaal verwarmen onder de 18 en koelen boven de 21. Maar ik heb koelen op 23 gezet. Dat moet bij mijn in de master-autotemp (vloerverwarmingsverdeler). Daar heb ik ook een non-CVE module aanhangen. Je moet echt een setting in de module aanpassen.

Nu koel ik dus pas boven 23 graden. Dat komt bizar genoeg nu bijna elke dag voor, maar dat is dan ook niet zo erg. Als het zo warm is als nu dan mag je best 2 uur per dag koelen voor het comfort. Verder is het 21-22 graden.

Ik heb een Orcon HRC 300 (ofzo, eigenlijk een 425 teruggeschroefd naar 300) iig geen Itho, dus inderdaad niet in de Spider. Ik monitor die via Home Assistant. Veel gedoe, maar ik kan nu in ieder geval zien wat er gebeurt. Ik zie bijvoorbeeld dat er helemaal niets nada niks gebeurt als je gaat douchen, dus ik zet de WTW met de hand hoog als ik ga douchen.

[...]

Ja, echt om te huilen. Als je de boel op stand-by hebt dan ben je daar ook vanaf. Geen setpoints meer. (streepjes).
Orcon is zo te zien aan de afstandsbedieningen de originele fabrikant van die wtw van mij. Blijft in standby de boiler wel werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:28

vliegnerd

Nintendo fan.

wortelsoft schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:56:
[...]
Orcon is zo te zien aan de afstandsbedieningen de originele fabrikant van die wtw van mij. Blijft in standby de boiler wel werken?
Ja de boiler kun je apart instellen op de Spider. Dus daar verandert niets aan. (Dat is ook de reden dat ik niet gewoon de stekker uit het ding trek. Dan heb ik geen warm water).

Eigenlijk zou ik de verwarming/CV stand op "Off" willen zetten. Maar dat bestaat niet. Je kunt kiezen tussen On en Stand-by. SWW kan wel helemaal "Off".

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Sinds dit weekend draait de warmtepomp met 2 wisselaars (Frank gmbh) in de plas. Verwarming en warmwater. Kunnen 2 x 6kw leveren bij 4,4 graden watertemperatuur. WP kan nog met 6kw bijverwarmen en CV ook nog in hybride staan, maar die staat nu gewoon uit en zet ik pas aan als het echt nodig mocht zijn (wordt dan door de WP aangestuurt als extra bron).

Na de winter weten we wat het gaat doen, nu nog erg warm buiten. Deze wisselaars werken al op diverse plaatsen in Europa, wij zijn dacht ik nummer 2 in NL.

Foto tijdens installatie, nu liggen ze volledig onder water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0WlEtMAowkRGs_z_ITMKZZxirE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzTDNXowIqrRF65jGjvNmcp5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 13:22
prettig schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:29:
Sinds dit weekend draait de warmtepomp met 2 wisselaars (Frank gmbh) in de plas. Verwarming en warmwater. Kunnen 2 x 6kw leveren bij 4,4 graden watertemperatuur. WP kan nog met 6kw bijverwarmen en CV ook nog in hybride staan, maar die staat nu gewoon uit en zet ik pas aan als het echt nodig mocht zijn (wordt dan door de WP aangestuurt als extra bron).

Na de winter weten we wat het gaat doen, nu nog erg warm buiten. Deze wisselaars werken al op diverse plaatsen in Europa, wij zijn dacht ik nummer 2 in NL.

Foto tijdens installatie, nu liggen ze volledig onder water.
[Afbeelding]
Leuk aquathermie heb je hier meer informatie over? Specs, Installateur, prijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:01
Afwezig schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:44:
Vraagje over boren; ik begrijp dat boren mag 3 meter vanuit de erfgrens en eveneens drie meter uit de fundering. Daarnaast moet het boren 5 meter uit elkaar. Nu lees ik toch dat er een aantal mensen zijn die een boring hebben gedaan dichterbij de grens met de buren. (In dit topic zag ik iemand op 1,5m bij de erf grens met de buren). Nu heb ik een oprit van 11x4,25m, dus zou ik de 3 meter van de gemeentegrond en eveneens 3 meter van de fundering halen, maar natuurlijk niet ook 3 meter van de buren. Gelden daar andere regels voor?
3 meter van een fundering / woning is een vuistregel dat het veilig is. Ga je dichterbij boren zou een constructeur ingeschakeld moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
hansgrave schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:23:
[...]

3 meter van een fundering / woning is een vuistregel dat het veilig is. Ga je dichterbij boren zou een constructeur ingeschakeld moeten worden.
@Afwezig hier is een gat onder de oprit geboord, precies bij de boring verzakt de oprit telkens en kan ik er zand bij doen. De verzakking heeft een doorsnede van ongeveer 1,5 tot 2 meter. Daarom dien je je o.a. aan die afstand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:01
wortelsoft schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:11:
[...]

Heb je hier al een oplossing voor gevonden? Ik zit in dezelfde situatie en vind het hele itho daalderop gebeuren maar prut. Zowel de HRU WTW 300 wat geen echte Itho daalderop is en dus niet integreerd is met het spider systeem als de wpu 5g, wat een softwarematige en bedieningstechnische gedrochten zijn dat zeg. ‘s Middags wordt het huis door de zon opgewarmd waarop de wpu begint te koelen om vervolgens ‘s nachts soms te gaan verwarmen. Setpoints van de kamerthermostaten verspringen vanzelf (ik vermoed dat het setpoint van de hoogste thermostaat wordt overgenomen na wisselen van koelen naar verwarmen).
Dit staat in de handleiding:
Thermostaat
Om te voorkomen dat de warmtepomp onnodig in- en uitschakelt zal de thermostaat de volgende instellingen automatisch aanpassen:
● Bij het omschakelen naar KOELEN wordt de gewenste temperatuur verhoogd met 1°C.
● Bij het omschakelen naar VERWARMEN wordt de gewenste temperatuur verlaagd met 1°C.
De gewenste temperatuur kan hierna altijd handmatig worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
hansgrave schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:21:
[...]

Dit staat in de handleiding:
Thermostaat
Om te voorkomen dat de warmtepomp onnodig in- en uitschakelt zal de thermostaat de volgende instellingen automatisch aanpassen:
● Bij het omschakelen naar KOELEN wordt de gewenste temperatuur verhoogd met 1°C.
● Bij het omschakelen naar VERWARMEN wordt de gewenste temperatuur verlaagd met 1°C.
De gewenste temperatuur kan hierna altijd handmatig worden aangepast.
Het is alleen jammer dat dat niet gebeurt. Als ik de temperatuur ingesteld heb op 18 graden in de slaapkamer en deze staat later op 20,5 dan is dat meer dan 1 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:55
wortelsoft schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:01:
[...]

Het is alleen jammer dat dat niet gebeurt. Als ik de temperatuur ingesteld heb op 18 graden in de slaapkamer en deze staat later op 20,5 dan is dat meer dan 1 graad.
Heb je op de achtergrond toevallig een klokprogramma draaien? Als je die tijdelijk overruled door alleen op de thermostaat de temperatuur te veranderen dan springt deze na verloop van tijd weer op het klokprogramma.

Zou je wellicht even na kunnen kijken in de online spider omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
B-lex schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:12:
[...]

Heb je op de achtergrond toevallig een klokprogramma draaien? Als je die tijdelijk overruled door alleen op de thermostaat de temperatuur te veranderen dan springt deze na verloop van tijd weer op het klokprogramma.

Zou je wellicht even na kunnen kijken in de online spider omgeving.
Waar vind ik de online spider omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
wortelsoft schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Waar vind ik de online spider omgeving?
mijn.ithodaalderop.nl of de Spider App

Maar zo te horen heb je nog geen account?
Vereiste is ook dat je de Spider Gateway in je systeem hebt.

Zonder de Gateway heb je geen online omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
B-lex schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:37:
[...]

mijn.ithodaalderop.nl of de Spider App

Maar zo te horen heb je nog geen account?
Vereiste is ook dat je de Spider Gateway in je systeem hebt.

Zonder de Gateway heb je geen online omgeving.
Dat product is end of life sinds vorig jaar volgens de website van itho daalderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
wortelsoft schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:43:
[...]

Dat product is end of life sinds vorig jaar volgens de website van itho daalderop.
Heb je een Gateway? Als je er 1 hebt zou die in je meterkast moeten hangen.

Indien nee, dan zou je de handleiding van de thermostaat eens moeten lezen, wellicht het stuk omtrent ‘easyclock’.

Je thermostaat hoort namelijk niet ‘zomaar’ om te springen met de verschillen die jij noemt, je zou onbewust iets geprogrammeerd moeten hebben in de thermostaat.

Ook zit tussen verarmen en koelen een 24 uurs beveiliging, dus overdag koelen en snachts verwarmen (binnen 24u) kan niet. Dat wordt daarmee juist voorkomen/beveiligd.

Als je er niet uit komt zou je de thermostaat ook gewoon eens een harde rest kunnen geven en met de handleiding erbij opnieuw alles doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
B-lex schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

Heb je een Gateway? Als je er 1 hebt zou die in je meterkast moeten hangen.

Indien nee, dan zou je de handleiding van de thermostaat eens moeten lezen, wellicht het stuk omtrent ‘easyclock’.

Je thermostaat hoort namelijk niet ‘zomaar’ om te springen met de verschillen die jij noemt, je zou onbewust iets geprogrammeerd moeten hebben in de thermostaat.

Ook zit tussen verarmen en koelen een 24 uurs beveiliging, dus overdag koelen en snachts verwarmen (binnen 24u) kan niet. Dat wordt daarmee juist voorkomen/beveiligd.

Als je er niet uit komt zou je de thermostaat ook gewoon eens een harde rest kunnen geven en met de handleiding erbij opnieuw alles doorlopen.
Ik heb de handleiding erbij gepakt en de kamerthermostaat staat op manual (handje) dus dat hele klok easyclock gebeuren staat uit. Daar ben ik ook niet in geweest want dar heb je niks aan met een bodemwarmtepomp. Een gateway heb ik niet, omdat de installatie dit jaar is opgeleverd. En zoals
@vliegnerd ook al schreef de warmtepomp doet dingen die hij volgens de handleiding/instellingen niet zou moeten kunnen doen. Het display is ook vrij duidelijk wat er gebeurd blauwe ster koelen oranje/rode vlam verwarmen. Ik zou het alleen misschien eens op moeten schrijven wanneer er wat gebeurt, omdat ik nog geen logging heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
hansgrave schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:23:
@Afwezig Kan me niet herinneren dat er al 'ns iemand harde regels heeft gevonden en gedeeld alhier. Het zijn vuistregels voor wanneer je sowieso goed zit. Dichterbij = er wél echt over nadenken, zoals @hansgrave al aan geeft.

Met name:
1. Wat bevindt er zich dan in die meter van de buren? (Hoe makkelijk gaat het kapot / kun jij het zo nodig (laten) repareren en hoe erg vindt iedereen dat. Vies worden en verzakken zijn je belangrijkste risico's.)
2. Is er werkruimte genoeg? Behalve de boormachine komen er nl. ook spoelbakken, die door een kleine graafmachine doorlopend geleegd worden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• prettig
Vaevictis_ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:11:
[...]

Leuk aquathermie heb je hier meer informatie over? Specs, Installateur, prijzen?
Frank gmbh (Nathan levert die), iets van 6k per stuk (ze hebben ook grotere 12 en 18kw, die zijn goedkoper als je er 1 neemt). En dan een pomp (heb een apha innotec swcv met koeling). Dit is een pilot dus heb het stukken goedkoper (deel in eigen beheer gedaan en deel gesponsored).

Maar is goedkoper dan grondboring. Systeem moet 12kw kunnen leveren bij 4,4 graden watertemperatuur. Nu doet die nog zowat niks (stookt op iets meer dan 2kw), maar is nog erg warm.

Alle data van de pomp en de kwh meter (shelly) voor de pomp log ik, dus over paar maanden weten we meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
prettig schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Frank gmbh (Nathan levert die), iets van 6k per stuk (ze hebben ook grotere 12 en 18kw, die zijn goedkoper als je er 1 neemt). En dan een pomp (heb een apha innotec swcv met koeling). Dit is een pilot dus heb het stukken goedkoper (deel in eigen beheer gedaan en deel gesponsored).

Maar is goedkoper dan grondboring. Systeem moet 12kw kunnen leveren bij 4,4 graden watertemperatuur. Nu doet die nog zowat niks (stookt op iets meer dan 2kw), maar is nog erg warm.

Alle data van de pomp en de kwh meter (shelly) voor de pomp log ik, dus over paar maanden weten we meer.
Ik ben benieuwd en kijk uit naar je ervaringen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
prettig schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Toevallig ook een Kamstrup geplaatst? >:)

6k voor de profi versie van een DIY Tyleen zonnezwembadverwarming... Ben benieuwd!
Heb je wat stroming in je water zitten?

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-10-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
grote_oever schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:45:
Toevallig kijk ik in dit topic en zie dat er, sinds ik destijds aan het zoeken ben geweest, veel meer gebruikers met een Ecoforest.

Veel van hun zijn ook bezig geweest met het uitlezen van de Ecoforest via Modbus.

Destijds heb ik modbus adressen bij eplucon opgevraagd. Ik zal hem even delen, want misschien heeft iemand er nog wat aan: https://drive.google.com/...d0jH6yOD/view?usp=sharing

Daarnaast zijn er nog meer adressen, welke niet geregistreerd zijn:

176 - setpoint termostaat
185 - temp gemeten op termostaat
189 - RH (relatief luchtvochtigheid)
5083 - Termisch vermogen

Mocht er nog interesse zijn dan kan ik ook de node-red flows delen om de waardes in Domoticz/Grafana te krijgen. B.v een pushmelding op telefoon wanneer de warmtepomp in storing gaat.

@Gwaihir @xavier_82 @DeV0uReR @superyupkent
enig idee wat de baudrate moet zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
bbbrumbrum schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:00:
[...]

Toevallig ook een Kamstrup geplaatst? >:)

6k voor de profi versie van een DIY Tyleen zonnezwembadverwarming... Ben benieuwd!
Heb je wat stroming in je water zitten?
Is wel apart stukje profi, zit bijna 1km speciale dunne leiding in die zeer warmtegeleidend is.

Stroming is niet nodig bij deze. Temperatuur verschil geeft flow in de bol. Enige wat nodig is: genoeg water erom heen zodat die snel de retour weer kan opwarmen. Wikipedia: Lake stratification --> op dit principe werkt die.

De bron flow goed afregelen is denk ik de uitdaging, is namelijk geen constante bron (water wordt steeds kouder). Nu leveren ze veel meer dan 6KW. Ben dan ook benieuwd wat die gaat doen als de water temperatuur 7-8 graden is.

Nog wat afregelen en testen (met Nathan), heb nu een bron-delta van 9-10 graden. Huidige COP is 7. Pomp draait op laagste stand met 29 graden CV aanvoer. Dat was met de CV 45-50 graden.

Vooralsnog ziet het er goed uit, maar draait pas 1 week. Dus zegt nog weinig.

Is nog niet echt koud, maar zitten hier vol in de wind (en dat hadden we vandaag veel), dus moet al wat verwarmen. Zonder wind verwarmen we bijna niet als het buiten 16 graden is.

Huis is uit 2010 maar nog niet helemaal geschikt voor LTV (maar door levertijden kon nog niet alles). Mis dus nog de nodige KW's LT afgifte capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
bjp schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:21:
[...]

enig idee wat de baudrate moet zijn?
Kun je zelf instellen op de ecoforest. Volgens mij is het standaard 19200?!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
grote_oever schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 07:19:
Kun je zelf instellen op de ecoforest. Volgens mij is het standaard 19200?!?
Klopt. @bjp De verbinding staat hier op 19200 Bits/s, 2 stopbits, geen pariteit. (Ik lees dit nu aan de BMS kant.) Ik heb er aan geen van beide kanten van de verbinding iets aan ingesteld, dus ik vermoed dat dit redelijk standaard is voor ModBus. M.b.t. de waardes zelf ook de defaults voor Registervolgorde (laagste register eerst) en Byte-volgorde (Big Endian).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:37

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Vraag:

Thx!
Ik ben er nu toevallig ook mee bezig (voor koeling van de provisiekast, ook in de winter als er gestookt wordt) en kijk naar een Briza. Kan direct op een aftakking van de brineleiding.
https://www.jaga.com/benl...iza/briza22/Vierpijp.html

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 25-10-2022 11:39 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Als je daar direct water van de bodembron doorheen stuurt zul je wel serieus rekening moeten houden met condensatie en afvoer van het condenswater. Is het materiaal wel condens en corrosie bestendig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik lees ook nergens dat je die direct op de bodembron kunt aansluiten, alleen dat je die na de warmtepomp kunt aansluiten waarbij met de koeltemperatuur het dauwpunt rekening wordt gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:00
prettig schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:13:
[...]

Is wel apart stukje profi, zit bijna 1km speciale dunne leiding in die zeer warmtegeleidend is.

Stroming is niet nodig bij deze. Temperatuur verschil geeft flow in de bol. Enige wat nodig is: genoeg water erom heen zodat die snel de retour weer kan opwarmen. Wikipedia: Lake stratification --> op dit principe werkt die.

De bron flow goed afregelen is denk ik de uitdaging, is namelijk geen constante bron (water wordt steeds kouder). Nu leveren ze veel meer dan 6KW. Ben dan ook benieuwd wat die gaat doen als de water temperatuur 7-8 graden is.

Nog wat afregelen en testen (met Nathan), heb nu een bron-delta van 9-10 graden. Huidige COP is 7. Pomp draait op laagste stand met 29 graden CV aanvoer. Dat was met de CV 45-50 graden.

Vooralsnog ziet het er goed uit, maar draait pas 1 week. Dus zegt nog weinig.

Is nog niet echt koud, maar zitten hier vol in de wind (en dat hadden we vandaag veel), dus moet al wat verwarmen. Zonder wind verwarmen we bijna niet als het buiten 16 graden is.

Huis is uit 2010 maar nog niet helemaal geschikt voor LTV (maar door levertijden kon nog niet alles). Mis dus nog de nodige KW's LT afgifte capaciteit.
Gaat (passief) koelen hier ook even vlot mee als met een aardwarmte warmtepomp?
In de winter ga je in het slechtste geval uit van een watertemperatuur van 5 graden op de bodem?

Hoe ziet een ongesponsord kostenplaatje er uit? Vind het namelijk reuze interessant en met mij een aantal vrienden.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 26-10-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanStino
  • Laatst online: 11-09 12:16
Ik zie hier heel vaak sprake van een legionellarun op het warm water. Ik was mijn eigen nieuwe installatie aan het bekijken, want ik had zoiets niet. Totdat ik uitzocht wat er hier gebeurt.
Wij hebben namelijk 2 buffervaten (600l voor verwarming en 400l voor warm water). Dat HWW buffervat gaat altijd maar max tot 50 graden (op die manier heb ik voor mijn warm water nog een COP van 3,2). Niet warm genoeg om legionella te doden dus. Blijkt nu dat mijn warm water niet van dat buffervat komt, maar met het principe van een doorstromer werkt waarbij dus het gebruikte water "live" opgewarmd wordt in dat buffervat, dus nooit kans op legionella wegens geen permanente voorraad warm water.

Ik ben een stille volger, en ik lees zeker niet alles, maar is dat een courante techniek? Ik ben het hier nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
ja dat lijkt courant. Mijn broer heeft dat ook, en daardoor ook geen nood aan hogere temperaturen.

Bij hem wel maar 1 groter vat, gelaagd. Met meerdere wisselaars (zonneboiler, WP, en afnemers: vloerverwarming en SWW).

[ Voor 38% gewijzigd door bjp op 27-10-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hoe bedoel je principe doorstromer? En wat bedoel je live opgewarmd?

Het water wordt op 50 graden gehouden en als het vertrekt uit de ketel is er een verwarmingselement wat het bijwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
VanStino schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:26:
Ik zie hier heel vaak sprake van een legionellarun op het warm water. Ik was mijn eigen nieuwe installatie aan het bekijken, want ik had zoiets niet. Totdat ik uitzocht wat er hier gebeurt.
Wij hebben namelijk 2 buffervaten (600l voor verwarming en 400l voor warm water). Dat HWW buffervat gaat altijd maar max tot 50 graden (op die manier heb ik voor mijn warm water nog een COP van 3,2). Niet warm genoeg om legionella te doden dus. Blijkt nu dat mijn warm water niet van dat buffervat komt, maar met het principe van een doorstromer werkt waarbij dus het gebruikte water "live" opgewarmd wordt in dat buffervat, dus nooit kans op legionella wegens geen permanente voorraad warm water.

Ik ben een stille volger, en ik lees zeker niet alles, maar is dat een courante techniek? Ik ben het hier nog niet tegengekomen.
Als het werkelijk zo is zoals jij het zegt: dat er koud water door een buis loopt in je buffervat en daardoor warm wordt (waarbij je dan volgens mij nooit aan de 50 graden uit de kraan kunt komen tenzij je heel erg weinig water erdoorheen laat lopen).

Met het bovenstaande heb je volgens mij zelfs extra veel kans op legionella. Lees hier maar eens: https://www.oasen.nl/drin...nformatie-over-legionella

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanStino
Het is een volledig Viessmann warmtepomp systeem met de Vitocal 300G (33kW vermogen). Het warmwatersysteem is de Vitotrans 353.

Op de website van Viessmann zie ik dan:
Als het buffervat ook voor de opwarming van het sanitair water moet worden gebruikt, kunt u het aanvullen met de Vitotrans 353 verswatermodule. Deze werkt volgens het doorstroomprincipe. Met andere woorden: het sanitair water stroomt door de module, langs het warme verwarmingswater in het buffervat, en wordt zo indirect opgewarmd. Op deze manier wordt het sanitair water hygiënisch opgewarmd in functie van de individuele behoeften van elk huishouden. Warm water opslaan is dan ook niet meer nodig. Waardoor deze oplossing de perfecte keuze is om plaats te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Dat is dan op gas veronderstel ik?

Ik heb ook een doorstromer, Remeha Calenta 40C maar dan zonder jouw buffervat waar je met een WP opwarmt.

[ Voor 61% gewijzigd door HyperBart op 27-10-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanStino
HyperBart schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:59:
Dat is dan op gas veronderstel ik?

Ik heb ook een doorstromer, Remeha Calenta 40C maar dan zonder jouw buffervat waar je met een WP opwarmt.
Geen gas, alles op de warmtepomp. Ik denk dat het principe van de doorstromer hetzelfde is maar hij haalt zijn energie dan niet uit het verbranden van gas maar buffert de energie vanuit de warmtepomp in een buffervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Friwa station of hygieneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanStino
Zo'n systeem gaat het wellicht zijn. Geen kans op legionella dan, mind at ease. Thx _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
VanStino schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:06:
[...]

Zo'n systeem gaat het wellicht zijn. Geen kans op legionella dan, mind at ease. Thx _/-\o_
Ik snap alleen niet hoe hier dan de legionella in wordt gedood. Legionella groeit juist bij temperaturen tussen de 25 en 45 graden en sterft af boven de 55 graden. Dus in de zomer als er water doorheen stroomt van ongeveer 15-20 graden met legionella erin dan heb je erna toch veel meer legionella dan ervoor omdat je dan de ideale temperatuur hebt voor legionellagroei.

Of snap ik het niet helemaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanStino
DutchKel schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:21:
[...]

Ik snap alleen niet hoe hier dan de legionella in wordt gedood. Legionella groeit juist bij temperaturen tussen de 25 en 45 graden en sterft af boven de 55 graden. Dus in de zomer als er water doorheen stroomt van ongeveer 15-20 graden met legionella erin dan heb je erna toch veel meer legionella dan ervoor omdat je dan de ideale temperatuur hebt voor legionellagroei.

Of snap ik het niet helemaal?
Ik denk dat het te maken heeft met dat legionella staand water nodig heeft en dat staand water hebben we wel in het buffervat, maar dat water komt nooit in contact met het verbruikte water. De legionella heeft dus geen tijd om te groeien in het gebruikte water. (Correct me if I'm wrong hier, uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
VanStino schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:22:
[...]

Ik denk dat het te maken heeft met dat legionella staand water nodig heeft en dat staand water hebben we wel in het buffervat, maar dat water komt nooit in contact met het verbruikte water. De legionella heeft dus geen tijd om te groeien in het gebruikte water. (Correct me if I'm wrong hier, uiteraard)
Staand water heb je ook in de leidingen tenzij je altijd de kraan open hebt staan. Bij mijn vorige werk was een patio waar een buitenkraan was die bijna nooit gebruikt werd (misschien 1 of 2 keer per jaar om de planten water te geven). Die buitenkraan werd echter wel elke week getest op legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
Uit nieuwsgierigheid: hoe vaak was er legionella gevonden @DutchKel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Franciesco schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:35:
Uit nieuwsgierigheid: hoe vaak was er legionella gevonden @DutchKel?
Dat durf ik helaas niet te zeggen. Ik heb alleen een keertje gevraagd aan een mannetje die daar telkens de kraan liet lopen en testen erop deed wat hij precies aan het doen was en toen zei hij dus dat het voor legionella preventie was en dat hij aan het testen was of er legionella in zat. Ik heb niet gevraagd of hij ook ooit legionella daarin heeft gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:25:
[...]

Staand water heb je ook in de leidingen tenzij je altijd de kraan open hebt staan. Bij mijn vorige werk was een patio waar een buitenkraan was die bijna nooit gebruikt werd (misschien 1 of 2 keer per jaar om de planten water te geven). Die buitenkraan werd echter wel elke week getest op legionella.
Met als enig (...) verschil dat al (!) je warm water hier doorheen loopt.
Dit staat dus nooit langer dan een dag, of weekend stil, en in het geval van friwa ook weer afgekoeld tot kamertemp. Dit heeft een hygieneboiler dan weer niet, de hygienespiraal neemt wel de temperatuur van het vat aan, maar ook hier is zoveel(vuldige) verversing dat dit geen problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-08 22:17
Wie wil even meekijken naar mijn vragen voor jaren '70 hoekhuis; welke w/w pomp is geschikt en wat heb ik over het hoofd gezien?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2154206

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@HyperBart @DutchKel Dit is een warmtewisselaar BUITEN het vat. Zelf koelt die tussen gebruiken door gewoon af, net al elke heetwaterleiding uiteindelijk. Er wordt dus nergens lauw SWW water bewaart.

Tap je, dan wordt er warm water uit het vat door die warmtewisselaar gepompt. Voordeel: geen legionella risico, zeer goed gebruik van de hele warmte inhoud van je 'SWW' buffervat (stukken beter dan spiraal, vrijwel net zo goed als bij een vat met echt het SWW zelf erin). Nadeel: een extra pomp die draait tijdens SWW gebruik, aanschafkosten. (En misschien dat tikkie extra complexiteit, maar dat vind ik discutabel / marginaal.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

KC27 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 02:19:
Als je daar direct water van de bodembron doorheen stuurt zul je wel serieus rekening moeten houden met condensatie en afvoer van het condenswater. Is het materiaal wel condens en corrosie bestendig?
@KC27
Mijn installateur benaderde hiervoor de fabrikant, die vertelde dat dit apparaat bestand is tegen brine. Dat kan er dus rechtstreeks doorheen stromen. Wel zo makkelijk.

En dat er condensatie ontstaat is logisch. Er zit dan ook een lekbak daarvoor ingebouwd. En uiteraard is het ding dus condens- en corrosiebestendig.
Zie de spec waarvan ik de link hierboven zette.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:04
Even een vraagje hoe ik deze curve moet interpreteren. Hier staat dus een aan/uit warmtepomp. Elektrisch element is ingeschakeld voor legionella runs, maar, de "eco-modus" staat ook aan wat er voor zou moeten zorgen dat het elektrisch element anders nooit gebruikt wordt. Eerder stond het element zelfs niet ingeschakeld.

Nu zie je hieronder twee runs:
1) SWW
2) WW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsxErU7IkXUPLW7cwI3ZbkuhONU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CPN1KmwVJI0KIQktDanl7Gl7.png?f=user_large

Ik zou verwachten dat een SWW run hetzelfde vermogen trekt als een WW run. Deze warmtepomp verwarmt het water in de boiler namelijk door het vloerverwarmingswater door een spiraal door de boiler te laten gaan. Indien de benodigde temperatuur niet bereikt wordt, kan eventueel een elektrisch element worden aangezet die het water eerst nog verder verhoogt, voordat het door de spiraal in de boiler gaat.

Kan ik dan concluderen dat hier toch het elektrisch element aangezet wordt? Snap alleen nog niet helemaal hoe, want eerder was hij niet aangesloten en zag je deze curves ook.... Of kan een aan-uit compressor toch nog in verschillende vermogenstanden werken?

(ter referentie opbouw van het systeem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dw6zaZpA515L4YTzhhl0mxD9uhc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cU554uo3YiM4GdECcudFqBVb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Yaldair op 29-10-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Yaldair Op dezelfde compressorsnelheid (in jouw geval dus 'aan' = 100%), zie ik het gebruikte vermogen oplopen naarmate de gevraagde watertemperatuur oploopt. Het ding moet simpelweg harder werken.

Tegelijkertijd daalt desondanks het totaal afgegeven vermogen. Dus al met al een duidelijk slechtere COP bij SWW temperaturen.

(Daarnaast oogt het piekje wel erg subtiel voor een elektrisch element.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
Hippe Lip schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Ik ben er nu toevallig ook mee bezig (voor koeling van de provisiekast, ook in de winter als er gestookt wordt) en kijk naar een Briza. Kan direct op een aftakking van de brineleiding.
https://www.jaga.com/benl...iza/briza22/Vierpijp.html
Wat grappig, mijn installateur kwam ook met deze oplossing. Heel goede kwaliteit gaf hij daarbij aan, dus je zult er zeker niet verkeerd aan doen! Ik vind ze wel wat duur en denk aan een wat "dommer" apparaat.

Het plan is nog in ontwikkeling maar we gaan waarschijnlijk:

- eigen koel circuit bouwen met warmtewisselaar direct op brine en eigen pomp naar de fancoils (4 stuks inmiddels).
- via klep & regelaar kunnen we verder overschakelen naar de warme kant v.d. Warmtepomp voor verwarmen.

Zo kan er zowel mee gekoeld worden (zeg 13degC aanvoer) en verwarming maar temp v.d. Vloerverwarming.

We schakelen dan deze klep voor de seizoenen in lente en herfst.

Ik wil de fancoils op simpele manier bedienen door eenvoudig zelf de fan snelheid (per hand eerst maar eens maar valt vast nog wel wat wifi achtig te verzinnen) te zetten. Paar standen want ik wil pas echt koelen (of verwarmen) bij structureel te warm (hitte golven enzo). Een thermostaat enz hoeft van mij niet. De betreffende ruimtes hebben al vloerverwarming en koeling dus gaat mij vooral om de extremen.

Hopelijk helpt het je verder. Ow en een fancoil koop je prima met condens bakje en pomp voor condenserend koelen wat misschien gebeurt met 13degC aanvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ddeklerk79 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:15:
[...]
Wat grappig, mijn installateur kwam ook met deze oplossing. Heel goede kwaliteit gaf hij daarbij aan, dus je zult er zeker niet verkeerd aan doen! Ik vind ze wel wat duur en denk aan een wat "dommer" apparaat.
@Ddeklerk79
Over grappig gesproken: precies dat was ook mijn eerste plan: een aftakking op de brineleiding en daar een warmtewisselaar op aansluiten. Op de secundaire kant dan een pompje met fancoil-achtig geval voor de koeling.
Maar ik werd gewaarschuwd: kies niet zomaar een voordelige (lees: goedkope) wisselaar, want de afdichtingen van de eenvoudigere modellen kunnen niet tegen de brine. Zo’n ding kan na een paar jaar gaan lekken (primair<>secundair) waarna je de poppen aan het dansen hebt. Dus kreeg ik eerst een voorstel voor een geschikte professionele wisselaar. Die kost ook al snel 250 euro.
Toen een collega (van die installateur) er ook naar keek kwam die met de Jaga Briza aanzetten: geen wisselaar nodig, geen pompje waarschijnlijk en ingebouwde logica voor temperatuurwisseling.
En omdat die dingen ook een WiFi-koppeling hebben kan ik de boel dan meteen met Home Assistant monitoren en zonodig bijsturen.
Het plan is nog in ontwikkeling maar we gaan waarschijnlijk:
- eigen koel circuit bouwen met warmtewisselaar direct op brine en eigen pomp naar de fancoils (4 stuks inmiddels).
Tja, dat klinkt een stuk groter dan mijn projectje. Dat gaat over een provisiekast van een paar kuub… 8)
Mijn aftakking is overigens serieel opgenomen in de brineleiding. Er zit in de leiding die uit de grond komt een Ballorex Venturi in serie met een aftakking ervoor en erna. Zo kan ik de serieweerstand in de leiding regelen en daarmee de flow door de warmtewisselaar of de Briza. Geen pomp nodig.
Let wel op als je een parallelaftakking maakt (dus een aftakking in aanvoer en een in retour): wie gaat dan voor de flow in de brineleiding zorgen? En als je daarvoor een extra pomp opneemt, hoe zorg je dan dat de brine niet achteruit door de WP stroomt als daar de pomp niet aan staat?
- via klep & regelaar kunnen we verder overschakelen naar de warme kant v.d. Warmtepomp voor verwarmen.

Zo kan er zowel mee gekoeld worden (zeg 13degC aanvoer) en verwarming maar temp v.d. Vloerverwarming.
We schakelen dan deze klep voor de seizoenen in lente en herfst.
Dan heb je idd wel een warmtewisselaar nodig. Je kunt niet wisselen tussen brine en CV-water. 🤷‍♂️
Hopelijk helpt het je verder. Ow en een fancoil koop je prima met condens bakje en pomp voor condenserend koelen wat misschien gebeurt met 13degC aanvoer.
Ja, dat gaat wel lukken. Condenseren zal het vast wel en die Jaga’s hebben standaard een condensopvang, als ik het goed lees.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Laatst online: 13-09 14:47
Ik heb een vreemd probleem met mijn nieuwe Nibe S1255-12, nu al twee keer voorgekomen dat de ruimte sensor BT50 vast blijft hangen. Temperatuur op WP staat dan bijvoorbeeld op 21,1 en springt steeds naar 21,2 en weer terug. Terwijl de werkelijk temperatuur in de woonkamer 23,5 is geworden doordat de WP veel harder is gaan verwarmen omdat de tempertauur niet omhoog gaat volgens de sensor. Keertje aan de de sensor voelen en ineens doet de sensor het weer goed.

Rare is dat het sinds de laatste software update is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
Over grappig gesproken: precies dat was ook mijn eerste plan: een aftakking op de brineleiding en daar een warmtewisselaar op aansluiten. Op de secundaire kant dan een pompje met fancoil-achtig geval voor de koeling.Maar ik werd gewaarschuwd: kies niet zomaar een voordelige (lees: goedkope) wisselaar, want de afdichtingen van de eenvoudigere modellen kunnen niet tegen de brine. Zo’n ding kan na een paar jaar gaan lekken (primair<>secundair) waarna je de poppen aan het dansen hebt. Dus kreeg ik eerst een voorstel voor een geschikte professionele wisselaar. Die kost ook al snel 250 euro.
Ja idd, de warmtewisselaar die ik geïnstalleerd krijg is Idd die orde grootte.. De fancoils zijn echter stuk goedkoper, dus zou elkaar wat moeten opheffen. Zeker net 4 units..!
Toen een collega (van die installateur) er ook naar keek kwam die met de Jaga Briza aanzetten: geen wisselaar nodig, geen pompje waarschijnlijk en ingebouwde logica voor temperatuurwisseling.
Zijn ook mooi om te zien, maar dan sluit he hier de vloerverwarming op aan toch? Die doet bij mij 18degC in de zomer voor de vloer. Dus daarom wil ik dan graag ook de brine warmtepomp om in de zomer steviger te kunnen koelen..
En omdat die dingen ook een WiFi-koppeling hebben kan ik de boel dan meteen met Home Assistant monitoren en zonodig bijsturen.
Ja dat is super gaaf natuurlijk! Nice...

[...]
Tja, dat klinkt een stuk groter dan mijn projectje. Dat gaat over een provisiekast van een paar kuub… 8)
Mijn aftakking is overigens serieel opgenomen in de brineleiding. Er zit in de leiding die uit de grond komt een Ballorex Venturi in serie met een aftakking ervoor en erna. Zo kan ik de serieweerstand in de leiding regelen en daarmee de flow door de warmtewisselaar of de Briza. Geen pomp nodig.
Uhh nu ben ik je even kwijt.. Dan heb je dus wel een wisselaar of gebruik je het glycol medium direct in de Jaga?!
Let wel op als je een parallelaftakking maakt (dus een aftakking in aanvoer en een in retour): wie gaat dan voor de flow in de brineleiding zorgen? En als je daarvoor een extra pomp opneemt, hoe zorg je dan dat de brine niet achteruit door de WP stroomt als daar de pomp niet aan staat?
Ja dit is Idd nu nog de puzzel. In ieder geval een eigen pomp voor de koeling. Dan is de stroming v.d. Vloerverwarmingleidingen afgesloten van de fancoils. We kijken of voor verwarming de pomp van de vloerverwarming dan weer genoeg is. De pomp v.d. Koeling is dan uit (en afgesloten).

[...]
Dan heb je idd wel een warmtewisselaar nodig. Je kunt niet wisselen tussen brine en CV-water. 🤷‍♂️
[...]
Ja, dat gaat wel lukken. Condenseren zal het vast wel en die Jaga’s hebben standaard een condensopvang, als ik het goed lees.
Top, maar ik begrijp niet helemaal hoe koel / koud je aanvoer zal zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Ddeklerk79 op 31-10-2022 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Ddeklerk79 Hmm.. heb je tijd voor wat 'quote' tags? Dit leest niet meer lekker mee, helaas.

Edit: dank :)

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 01-11-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ddeklerk79 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:27:
[...]
Zijn ook mooi om te zien, maar dan sluit he hier de vloerverwarming op aan toch? Die doet bij mij 18degC in de zomer voor de vloer. Dus daarom wil ik dan graag ook de brine warmtepomp om in de zomer steviger te kunnen koelen..
[...]
Uhh nu ben ik je even kwijt.. Dan heb je dus wel een wisselaar of gebruik je het glycol medium direct in de Jaga?!
Ik heb een provisiekast midden in huis die ik, zeker in de zomer maar ook in de winter als er gestookt wordt, een beetje koel wil houden. Dat betekent dat ook als de WP op verwarmen staat, ik dáár nog steeds wil koelen. Huis gestookt op –zeg– 21ºC, en de provisiekast op permanent 18ºC houden bijvoorbeeld.

De eenvoudigste manier die ik daarvoor kon vinden is een parallel-aftakking van de brineleiding maken. Aanvankelijk wilde ik die dus aansluiten op een warmtewisselaar. Door de secundaire kant daarvan zou dan koelwater lopen voor zoiets als een Brise in de provisiekast.
Maar nu gaat die aftakking van de brineleiding rechtreeks naar die Brise en heb ik verder helemaal nix aan warmtewisselaar of extra pomp, terugslagkleppen (en meer?) nodig. Scheelt behoorlijk in complexiteit en materiaal en dus ook in de kosten.
Ja dit is Idd nu nog de puzzel. In ieder geval een eigen pomp voor de koeling. Dan is de stroming v.d. Vloerverwarmingleidingen afgesloten van de fancoils. We kijken of voor verwarming de pomp van de vloerverwarming dan weer genoeg is. De pomp v.d. Koeling is dan uit (en afgesloten).

[...]

Top, maar ik begrijp niet helemaal hoe koel / koud je aanvoer zal zijn?
Dat is dus de temperatuur van de brine. Ergens tussen de 8 en 15 ºC, schat ik?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Hippe Lip schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:27:
Ik heb een provisiekast midden in huis die ik, zeker in de zomer maar ook in de winter als er gestookt wordt, een beetje koel wil houden. Dat betekent dat ook als de WP op verwarmen staat, ik dáár nog steeds wil koelen. Huis gestookt op –zeg– 21ºC, en de provisiekast op permanent 18ºC houden bijvoorbeeld.
Heb je die provisiekast dan ook thermisch geïsoleerd van de rest van je huis? Anders ben je op deze manier veel energie aan het weggooien. Reken maar eens uit hoeveel warmte je door een halfsteensmuurtje (Rc waarde 0.1) naar zo'n kast verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Andrehj schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:57:
[...]
Heb je die provisiekast dan ook thermisch geïsoleerd van de rest van je huis? Anders ben je op deze manier veel energie aan het weggooien. Reken maar eens uit hoeveel warmte je door een halfsteensmuurtje (Rc waarde 0.1) naar zo'n kast verliest.
@Andrehj
Nee, dat heb ik niet. Maar het gaat niet om heel grote verschillen. Ik dacht er over om die provisiekast op zo’n 18ºC te houden.

Maar je hebt gelijk, je verliest wat. Isoleren van de muren is nog wel een optie waar ik aan gedacht heb, maar omdat 3 muren vol met planken zitten is dat niet in een regenachtige zondagmiddag gedaan en kijk ik het eerst even aan.

Denk je dat met die 3 graden er veel verliezen zullen zijn?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
ik heb daar een kelder voor :) droog en altijd rond de 15 graden. met plafondisolatie ( = vloerisolatie van het verdiep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
[...]

De eenvoudigste manier die ik daarvoor kon vinden is een parallel-aftakking van de brineleiding maken. Aanvankelijk wilde ik die dus aansluiten op een warmtewisselaar. Door de secundaire kant daarvan zou dan koelwater lopen voor zoiets als een Brise in de provisiekast.
Maar nu gaat die aftakking van de brineleiding rechtreeks naar die Brise en heb ik verder helemaal nix aan warmtewisselaar of extra pomp, terugslagkleppen (en meer?) nodig. Scheelt behoorlijk in complexiteit en materiaal en dus ook in de kosten.

[...]

Ahh helemaal duidelijk zo. Zelfde idee maar net andere touch / toepassing idd. Nou ik lees graag je ervaring na voltooiing. Zal ik ook doen. Maar dat zal februari worden ben ik bang. Alles staat nog in de steigers hier..

Gr en bedankt voor het meedenken en de suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Hippe Lip schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:11:
[...]

@Andrehj
Nee, dat heb ik niet. Maar het gaat niet om heel grote verschillen. Ik dacht er over om die provisiekast op zo’n 18ºC te houden.

Maar je hebt gelijk, je verliest wat. Isoleren van de muren is nog wel een optie waar ik aan gedacht heb, maar omdat 3 muren vol met planken zitten is dat niet in een regenachtige zondagmiddag gedaan en kijk ik het eerst even aan.

Denk je dat met die 3 graden er veel verliezen zullen zijn?
Dat kun je aan de hand van het uitwisselingsoppervlak en bovengenoemde Rc makkelijk zelf uitrekenen.
Dat zul je ook wel moeten, want hoe wil je anders het vermogen van het afgiftesysteem in die kast berekenen? :?
Welk afgiftesysteem wilde je in die kast gebruiken trouwens? En wat doe je tegen condens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Andrehj schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:04:
[...]

Dat kun je aan de hand van het uitwisselingsoppervlak en bovengenoemde Rc makkelijk zelf uitrekenen.
Dat zul je ook wel moeten, want hoe wil je anders het vermogen van het afgiftesysteem in die kast berekenen? :?
Het is een provisiekast van maar een paar kuub. Het afgiftesysteem zal sowieso te groot zijn, dus daarover maak ik me niet zo druk.

Dat verlies zal ik idd eens uitrekenen, want daar had ik nog niet zo precies aan gedacht.
Welk afgiftesysteem wilde je in die kast gebruiken trouwens? En wat doe je tegen condens?
De kleinste Jaga Briza dacht ik op te gaan hangen.
En tegen condens? In die Briza zit een condensopvang en als ik koel tot 18ºC, blijf ik dan niet boven het condensatiepunt?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:19:
als ik koel tot 18ºC, blijf ik dan niet boven het condensatiepunt?
Nee, want:
en die 8 - 15 graden ligt niet boven het dauwpunt. (Dat zal inderdaad tot zo'n 17 - 18 graden oplopen, bij tijd en wijle.)

Overigens wil je denk ik juist condenserend koelen, om de luchtvochtigheid te beperken. Voor veel zaken die je niet te warm wilt laten worden geldt 'niet in de koelkast' vooral omdat het daar zo verrekte vochtig is, niet zozeer omdat ze niet tegen 7 graden zouden kunnen. Dus, regel 'n condens afvoer.
Pagina: 1 ... 61 ... 112 Laatste