Ddeklerk79 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:15:
[...]
Wat grappig, mijn installateur kwam ook met deze oplossing. Heel goede kwaliteit gaf hij daarbij aan, dus je zult er zeker niet verkeerd aan doen! Ik vind ze wel wat duur en denk aan een wat "dommer" apparaat.
@
Ddeklerk79
Over grappig gesproken: precies dat was ook mijn eerste plan: een aftakking op de brineleiding en daar een warmtewisselaar op aansluiten. Op de secundaire kant dan een pompje met fancoil-achtig geval voor de koeling.
Maar ik werd gewaarschuwd: kies niet zomaar een voordelige (lees: goedkope) wisselaar, want de afdichtingen van de eenvoudigere modellen kunnen niet tegen de brine. Zo’n ding kan na een paar jaar gaan lekken (primair<>secundair) waarna je de poppen aan het dansen hebt. Dus kreeg ik eerst een voorstel voor een geschikte professionele wisselaar. Die kost ook al snel 250 euro.
Toen een collega (van die installateur) er ook naar keek kwam die met de Jaga Briza aanzetten: geen wisselaar nodig, geen pompje waarschijnlijk en ingebouwde logica voor temperatuurwisseling.
En omdat die dingen ook een WiFi-koppeling hebben kan ik de boel dan meteen met Home Assistant monitoren en zonodig bijsturen.
Het plan is nog in ontwikkeling maar we gaan waarschijnlijk:
- eigen koel circuit bouwen met warmtewisselaar direct op brine en eigen pomp naar de fancoils (4 stuks inmiddels).
Tja, dat klinkt een stuk groter dan mijn projectje. Dat gaat over een provisiekast van een paar kuub…
Mijn aftakking is overigens serieel opgenomen in de brineleiding. Er zit in de leiding die uit de grond komt een Ballorex Venturi in serie met een aftakking ervoor en erna. Zo kan ik de serieweerstand in de leiding regelen en daarmee de flow door de warmtewisselaar of de Briza. Geen pomp nodig.
Let wel op als je een parallelaftakking maakt (dus een aftakking in aanvoer en een in retour): wie gaat dan voor de flow in de brineleiding zorgen? En als je daarvoor een extra pomp opneemt, hoe zorg je dan dat de brine niet achteruit door de WP stroomt als daar de pomp niet aan staat?
- via klep & regelaar kunnen we verder overschakelen naar de warme kant v.d. Warmtepomp voor verwarmen.
Zo kan er zowel mee gekoeld worden (zeg 13degC aanvoer) en verwarming maar temp v.d. Vloerverwarming.
We schakelen dan deze klep voor de seizoenen in lente en herfst.
Dan heb je idd wel een warmtewisselaar nodig. Je kunt niet wisselen tussen brine en CV-water. 🤷♂️
Hopelijk helpt het je verder. Ow en een fancoil koop je prima met condens bakje en pomp voor condenserend koelen wat misschien gebeurt met 13degC aanvoer.
Ja, dat gaat wel lukken. Condenseren zal het vast wel en die Jaga’s hebben standaard een condensopvang, als ik het goed lees.