Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 62 ... 112 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Gwaihir schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:04:
[...]

Nee, want:

[...]

en die 8 - 15 graden ligt niet boven het dauwpunt. (Dat zal inderdaad tot zo'n 17 - 18 graden oplopen, bij tijd en wijle.)

Overigens wil je denk ik juist condenserend koelen, om de luchtvochtigheid te beperken. Voor veel zaken die je niet te warm wilt laten worden geldt 'niet in de koelkast' vooral omdat het daar zo verrekte vochtig is, niet zozeer omdat ze niet tegen 7 graden zouden kunnen. Dus, regel 'n condens afvoer.
Maar dat zei ik toch al?
Hippe Lip schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:19:
[...]
En tegen condens? In die Briza zit een condensopvang […]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Hippe Lip Ik heb 't beeld dat een 'opvang' een interne opvangbak van beperkte omvang is, waarna het apparaat (hopelijk) stopt als deze vol is. En dat jij dacht daar wel voldoende aan te hebben, omdat hij toch vrijwel nooit nodig zou zijn.

Doorgaans lenen ze zich er dan ook voor deze over te slaan en een permanente afvoer te gebruiken. Die aanleggen gaat het makkelijkst als je installateur er toch is. En ik denk dat je het 'bakje legen' snel zat zult zijn omdat er wel degelijk flink condensatie op zal treden (gelukkig dus, want dat houdt je voorraadkast echt aangenaam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Gwaihir schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:51:
@Hippe Lip Ik heb 't beeld dat een 'opvang' een interne opvangbak van beperkte omvang is, waarna het apparaat (hopelijk) stopt als deze vol is. En dat jij dacht daar wel voldoende aan te hebben, omdat hij toch vrijwel nooit nodig zou zijn.
Nee nee, dit is een opvang met afvoer. Dat er dáár condensatie optreedt is me wel duidelijk.
Ik dacht bij condensatie meer aan condensvorming in de provisiekast. Als je naar bijvoorbeeld 12 graden gaat koelen, krijg je dan geen condensatie bijvoorbeeld in (op?) de muren? DAT lijkt me een vervelend probleem.
Doorgaans lenen ze zich er dan ook voor deze over te slaan en een permanente afvoer te gebruiken. Die aanleggen gaat het makkelijkst als je installateur er toch is. En ik denk dat je het 'bakje legen' snel zat zult zijn omdat er wel degelijk flink condensatie op zal treden (gelukkig dus, want dat houdt je voorraadkast echt aangenaam).
Nee, van ‘bakje legen’ is dus geen sprake. Permanente afvoer zat vanaf het begin in het ontwerp. De kruipruimte zit eronder en daar kan het gewoon in druppelen. Geen problemen te verwachten. En als het naar een afvoer moet kan dat ook, want die loopt in de buurt.

Maar het punt ‘energieverlies’ zal ik toch nog eens door moeten rekenen. Daar komt die condensatie dus ook nog bij? Want telkens als de deur opengaat komt er ‘vochtige’ lucht binnen en gaat er droge lucht uit?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:58:
Ik dacht bij condensatie meer aan condensvorming in de provisiekast. Als je naar bijvoorbeeld 12 graden gaat koelen, krijg je dan geen condensatie bijvoorbeeld in (op?) de muren? DAT lijkt me een vervelend probleem.
Ja, dergelijke problemen mag je dan wel verwachten. Niet doen dus ;).

(Waarschijnlijk niet op de binnenkant van de muren trouwens, daar je die met de rest van je huis verwarmt, als ik het goed begrijp. En je zou zo misschien zo ver door kunnen koelen als de ruimte echt goed gesloten blijft, want de condensatie vormt zich dan immers in de unit, die 't afvoert. Maar je opent toch de deur, ventileert er een beetje.. en bovenal: wilt ook geen condens op de buitenkant van die muren = in je huis rondom die ruimte.)

Verder: spraakverwarring opgelost, lijkt me.

In de zomer is dat stukje extra ontvochtiging van je huis door het openen van die deur een bonus. In de winter is 't wel verspilling, ja.

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 03-11-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 20:40
Ik heb een bine warmtepomp in een nieuwbouwwoning met vloerverwarming. Nu zie ik in de instellingen dat 'ie op RAD' staat en niet op fbh, vloerverwarming.
Wat is het verschil? Wat kan hier de reden van zijn dat de monteur dit heeft gedaan. Of is dit een foutAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odlWP_h14-035mK5KY0bTIWHcfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fax9r0LBPryTeXHomc4mXL98.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-12-2023
Vraagje:) kan het niet vinden in de beschrijving. Iemand een idee wat onderstaand inhoud? Is hij met iets bezig? NErgens staat er een thermostaat aan die ergens om vraagt.

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVYxHhI_mEhQyXWq5vlxAblGsis=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b7OZBbzfRIwoiuFxEBxOWe8u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:12
Dma0254 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:56:
Vraagje:) kan het niet vinden in de beschrijving. Iemand een idee wat onderstaand inhoud? Is hij met iets bezig? NErgens staat er een thermostaat aan die ergens om vraagt.

Dank!

[Afbeelding]
Je vloerverwarmingspomp draait op 30%. Dit is heel normaal, zo houdt Nibe in de gaten of je vloer ook afkoelt. Mocht het buiten veel warmer zijn, dan gaat deze pomp ook uit, omdat de pomp dan zeker weet dat er geen warmtebehoefte ontstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 17:58

Matis

Rubber Rocket

Bovenstaande klinkt veel logischer...

[ Voor 73% gewijzigd door Matis op 03-11-2022 18:44 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:27
AlexanderCP schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:51:
Ik heb een bine warmtepomp in een nieuwbouwwoning met vloerverwarming. Nu zie ik in de instellingen dat 'ie op RAD' staat en niet op fbh, vloerverwarming.
Wat is het verschil? Wat kan hier de reden van zijn dat de monteur dit heeft gedaan. Of is dit een fout[Afbeelding]
Stond bij mij ook op RAD, is de default volgens mij. ZIjn ze waarschijnlijk gewoon vergeten. De RBE installatie- en gebruikershandleiding zegt er dit over:

Door de parameter warmteverdeelsysteem wordt de maximale aanpassing van de ingestelde retourtemperatuur van de warmtepompregeling begrensd:
• Vloerverwarming max. +/- 2 K
• Radiatoren/ventilatorconvectoren max. +/- 4 K

Het idee is denk ik dat vloerverwarming traag is en de aanpassing vanuit de RBE dan ook niet al te groot moet zijn want dan krijg je eerder last van overshoot / undershoot.

[ Voor 9% gewijzigd door Turrican op 03-11-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Matis schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:43:
Volgens mij is jouw pomp "gewoon" aan het verwarmen om tot de setpoint van 23.3 retourtemperatuur te komen.
Niet waar, dan staat het compressor pictogram erbij. (Zuiger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 17:58

Matis

Rubber Rocket

PolderPloer! schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:44:
[...]

Niet waar, dan staat het compressor pictogram erbij. (Zuiger)
Ik had me al gecorrigeerd d:)b

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
PolderPloer! schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:42:
[...]

Je vloerverwarmingspomp draait op 30%. Dit is heel normaal, zo houdt Nibe in de gaten of je vloer ook afkoelt. Mocht het buiten veel warmer zijn, dan gaat deze pomp ook uit, omdat de pomp dan zeker weet dat er geen warmtebehoefte ontstaat
Dank je! Zou handig zijn als er ( in lekentaal) wat betere handleidingen zijn vanuit Nibe:) in heel ons blok heeft iedereen zoveel vragen steeds..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyDejonghe
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-01-2023
Beste

Hopelijk post ik in het correcte topic.
Wij zijn volop aan de afwerking bezig van de ruwbouw. De tijd komt om knopen door te hakken.

Graag had ik van jullie eens jullie ervaring verkregen, of de keuze of overstap naar water/water geothermie de juiste keuze was en tevredenheid.
Wat de ervaring is naar energie verbruik/factuur.

Is de investering zen geld waard? En waar moet ik opletten bij het zoeken naar een goeie installateur, en ervaring of referenties regio west vlaanderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Dma0254 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:36:
[...]

Dank je! Zou handig zijn als er ( in lekentaal) wat betere handleidingen zijn vanuit Nibe:) in heel ons blok heeft iedereen zoveel vragen steeds..
Vraag maar raak, of open een nieuw topic voor specifieke Nibe besturingen. Maar de handleiding is toch vrij duidelijk? Zie onderstaande voor de 1245, pagina 51 geeft de verklaring van de icoontjes

https://www.nibe.eu/assets/documents/19719/231628-4.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 14:47
Vraag aan de Nibe s bezitters, hebben jullie ook wel eens dat de wp blijft verwarmen ondanks dat de gewenste binnen temperatuur all lang is gehaald? Vanmorgen bleef de wp maar verwarmen ondanks dat de ik al 0,6 boven gewenste temperatuur zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
dennismaus schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:43:
Vraag aan de Nibe s bezitters, hebben jullie ook wel eens dat de wp blijft verwarmen ondanks dat de gewenste binnen temperatuur all lang is gehaald? Vanmorgen bleef de wp maar verwarmen ondanks dat de ik al 0,6 boven gewenste temperatuur zat.
Een WP werkt (doorgaans) niet met een kamerthermostaat, maar met een stooklijn + eventuele naregeling.

Regelmatig terugkerend onderwerp. Wellicht vanaf hier even bijlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
Turrican schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:43:
[...]

Stond bij mij ook op RAD, is de default volgens mij. ZIjn ze waarschijnlijk gewoon vergeten. De RBE installatie- en gebruikershandleiding zegt er dit over:

Door de parameter warmteverdeelsysteem wordt de maximale aanpassing van de ingestelde retourtemperatuur van de warmtepompregeling begrensd:

Het idee is denk ik dat vloerverwarming traag is en de aanpassing vanuit de RBE dan ook niet al te groot moet zijn want dan krijg je eerder last van overshoot / undershoot.
Dat dacht ik dus ook. Misschien dat er een goede reden voor zou zijn ma die zie ik niet. Alleen snap ik die parameters nog niet helemaal. Wordt daarmee bedoeld dat de marge (zowel warmer als kouder) van 2 graden wordt gehanteerd? Dat vind ik al best veel, laat staan een 4 graden marge bij RAD.
Of moet ik dat anders zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
PolderPloer! schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:40:
[...]

Vraag maar raak, of open een nieuw topic voor specifieke Nibe besturingen. Maar de handleiding is toch vrij duidelijk? Zie onderstaande voor de 1245, pagina 51 geeft de verklaring van de icoontjes

https://www.nibe.eu/assets/documents/19719/231628-4.pdf
Thanks!

We hebben gewoon flink onderschat hoe ''complex het systeem is. Ik denk thermostaat op 21 et voila, hij gaat aan de bak. Maar als ik het goed heb ook weer afhankelijk van de stooklijn icm de buitentemperatuur.

Als ik het goed heb regelt de Nibe de temperatuur van het water door de vloerverwarming afhankelijk van de buitentemperatuur?

Nu staat in de Nibe app dat het 20.3 is, in de woonkamer geeft de thermostaat een hogere temperatuur aan. Volgens hangt de sensor van de Nibe op de eerste verdieping en geeft de thermostaat de woonkamer weer?

Zoals je onderstaand ziet wordt er geen verwarmingsicoon weergegeven. Wel de circ pomp afgifte van 23.9.

Is hij dan alsnog aan het 'verwarmen'? De rode ledjes op de vloerverdeler van Watts brand wel dat hij in de woonkamer aan het verwarmen is.

De woonkamertemp is 21.2 en de thermostaat staat nu op 22. Op de thermostaat in de woonkamer brand wel het verwarmingslampje.

(edit: Heb je thermostaat in de woonkamer nu op 24 staan om het verschil groter te maken. Geen enkele schommeling te zien in de aanvoertemp van de Nibe)

Bijgevoegd een zooi foto's ter illustratie van de instellingen:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cGZLLLvD11rio4kti431HTCAIM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yLf8FX8IGX4HvLf8CNDs2Hut.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-dve1p0otDV49tHgp0LuIH2Jug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1JGhHR506ENLGrYBhRCjZxe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPpQ3bcFyYOqqTwzDjCgil5apxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83vIJsd97uilPHRCxyIm88X4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viMeUN7Tjg4WI9Akqrrg7-G6dG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBUVB4CdC5R43mwLf90Ouu5D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cInT0b8gjRSi3XUnXkES3y-GpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ri3wHcUENXnWqQaeai86vVzC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CHcWomCvt8h4Y9Y-AmtPVgP32c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOpKmwIisQozCQsy6OU0FRVI.jpg?f=fotoalbum_large

Wederom dank!

danny

[ Voor 3% gewijzigd door Dma0254 op 05-11-2022 21:45 . Reden: change ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Wat staat er nu dan in menu 1.1.1 bij 'temperatuur verwarming' ?

(Misschien kan je beter even een apart topic aanmaken)

[ Voor 13% gewijzigd door Harry_Nak op 05-11-2022 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
AlexanderCP schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:00:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Misschien dat er een goede reden voor zou zijn ma die zie ik niet. Alleen snap ik die parameters nog niet helemaal. Wordt daarmee bedoeld dat de marge (zowel warmer als kouder) van 2 graden wordt gehanteerd? Dat vind ik al best veel, laat staan een 4 graden marge bij RAD.
Of moet ik dat anders zien?
Ik lees het als de maximale afwijking ten opzichte van de berekende retourtemperatuur vanuit de stooklijn. Dat is wat je kunt beïnvloeden met de RBE. Dus stel de kamer heeft een temperatuur van 20 graden, invloedsfactor staat op 100%, je stelt de gewenste temperatuur in op 25, dan wordt bij de RAD de retourtemperatuur 4 graden hoger gezet en bij VLV 2.

Wil/moet je een grotere aanpassing dan moet je de stooklijn aanpassen.

Voor het gemak gaat dit verhaal even alleen over verwarmen, bij koelen heb je natuurlijk geen stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
Harry_Nak schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:45:
[...]

Wat staat er nu dan in menu 1.1.1 bij 'temperatuur verwarming' ?

(Misschien kan je beter even een apart topic aanmaken)
Dank je!

done:
Nibe w/w F1155 warmtepomp vragen nieuwbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
Hoi!

Ik heb een vraag over de nachtverlaging. Ik heb een Brine warmtepomp van Alpha Innotec. Nieuwbouwhuis en dus goed geïsoleerd met vloerverwarming. Een RBE en een buitensensor. Ik snap dat as je alleen een kamerthermostaat hebt, je beter deze op 1 temperatuur kan laten maar is dat bij een buitensensor ok het geval?

Nu zie ik dat de warmtepomp nu voornamelijk in de nacht aan het werk is, soms al vanaf een uur of 2200. Logisch want dan daalt de buitentemperatuur en daar past hij zijn retourtemperatuur op aan. De Hysterese staat sinds oplevering ingesteld op 2k dus verwarmt ie normaal gesproken vier graden bij. Maar omdat de temperatuur gedurende de avond/nacht daalt, is de 'gap' groter die de pomp moet verwarmen. In de ochtend stijgt de buitentemperatuur natuurlijk en hoeft ie niet meer te verwarmen.

Afijn. Is het een idee om een nachtverlaging van bijvoorbeeld 1 graad in te stellen van 2100 tot 0600? Dan zal de retourtemperatuur nog steeds moeten worden verwarmd, maar wel wat minder. En we liggen toch te slapen.
Heeft iemand hier een idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dma0254 schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:02:
Ok:) Alhoewel ik in elke kamer er een heb hangen, zal ik dit proberen los te laten;)
Lol! Je hebt vast wel 'ns in een kantoor rondgehangen met van die kastjes voor de verwarming op de muren? En vast wel geleerd die niet als thermostaat op te vatten? Zoiets hangt er nu in je woonkamer.

De meesten zien ze als 'ding dat het niet doet'.. Wie geduld heeft merkt dat het, met een flinke traagheid, toch echt wel invloed uitoefent.

Naregeling per kamer maakt het overigens wel anders. Meestal heb je nog altijd een hoofd-zone, waar dus geen 'thermostaat' als zodanig voor gebruikt wordt, meestal de woonkamer. De andere zones worden dan wel geopend en gesloten door kamerthermostaten. (Gelukkig dan; je hebt er nog :P.)

Soms heb je iets ingewikkelders, waarbij ook elke zone als master kan optreden, maar ook elke zone dan de vraag in stand kan houden.. (Makkelijkste manier om dit te zien: heb je motoren op de VVW-verdelers, en dan voor alles behalve je woonkamer?)

En af en toe doet je installateur iets wat helemaal niet samenspeelt.. omdat WPs nog altijd wat onbegrepen zijn. Ik zal 'ns meelezen hoe 't in het losse topic verder gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 06-11-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
AlexanderCP schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:46:
Hoi!

Ik heb een vraag over de nachtverlaging. Ik heb een Brine warmtepomp van Alpha Innotec. Nieuwbouwhuis en dus goed geïsoleerd met vloerverwarming. Een RBE en een buitensensor. Ik snap dat as je alleen een kamerthermostaat hebt, je beter deze op 1 temperatuur kan laten maar is dat bij een buitensensor ok het geval?

Nu zie ik dat de warmtepomp nu voornamelijk in de nacht aan het werk is, soms al vanaf een uur of 2200. Logisch want dan daalt de buitentemperatuur en daar past hij zijn retourtemperatuur op aan. De Hysterese staat sinds oplevering ingesteld op 4k dus verwarmt ie normaal gesproken vier graden bij. Maar omdat de temperatuur gedurende de avond/nacht daalt, is de 'gap' groter die de pomp moet verwarmen. In de ochtend stijgt de buitentemperatuur natuurlijk en hoeft ie niet meer te verwarmen.

Afijn. Is het een idee om een nachtverlaging van bijvoorbeeld 1 graad in te stellen van 2100 tot 0600? Dan zal de retourtemperatuur nog steeds moeten worden verwarmd, maar wel wat minder. En we liggen toch te slapen.
Hier dezelfde pomp. Gewoon testen (nachtverlaging is van 23:00-6:00). Ik heb het getest, duurde 1 dag voor de graad er weer bij was (op hogere vermogens). Dus zinloos voor ons. Maar iso-waardes huis uit 2010. Dus gewoon testen en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AlexanderCP schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:46:
Hoi!

Ze hebben altijd een buitensensor..
Alhier (oud huis) eigenwijs gedaan, slechts 0,5 graad. Vergelijkbare ervaring als @prettig: WP sloeg véél later aan (miste dus grotendeels de nachtstroom) en was de hele ochtend op extra vermogen (= minder efficiënt) weer aan het bijtrekken. Ik was dus te eigenwijs ;).

Wel is er wat anders voor:
Nu zie ik dat de warmtepomp nu voornamelijk in de nacht aan het werk is, soms al vanaf een uur of 2200. Logisch want dan daalt de buitentemperatuur en daar past hij zijn retourtemperatuur op aan. De Hysterese staat sinds oplevering ingesteld op 4k dus verwarmt ie normaal gesproken vier graden bij. Maar omdat de temperatuur gedurende de avond/nacht daalt, is de 'gap' groter die de pomp moet verwarmen. In de ochtend stijgt de buitentemperatuur natuurlijk en hoeft ie niet meer te verwarmen.
Hierom volgt hij de buitentemperatuur als het goed is niet rechtstreeks, maar in een soort van gewogen gemiddelde. Dat vlakt die piek eruit. Ik meen dat AI dat ook doet en dat de details van waar je het instelt terug te vinden zijn in de recentste maanden van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 14:47
Gwaihir schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:54:
[...]

Een WP werkt (doorgaans) niet met een kamerthermostaat, maar met een stooklijn + eventuele naregeling.

Regelmatig terugkerend onderwerp. Wellicht vanaf hier even bijlezen?
Ik snap de stooklijn maar als de instelling 22,5 graden is voor temperatuur binnen dat de pomp maar door blijft verwarmen het is ondertussen 23,3 graden binnen en hij staat nog te verwarmen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
dennismaus schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:03:
Ik snap de stooklijn maar als de instelling 22,5 graden is voor temperatuur binnen dat de pomp maar door blijft verwarmen het is ondertussen 23,3 graden binnen en hij staat nog te verwarmen….
Wat snap je dan (niet)?

- Hij gaat niet specifiek uit omdat hij de temperatuur overschrijdt, hij gaat rustiger aan..
- Verkijk je je wellicht ook hierop? PolderPloer! in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

- Is het de stooklijn of is je sensor (software of hardware) kapot, zoals je onlangs schreef? Als dat is wat je ziet, dan zal dat ook zo zijn. Begin een logboek en trek aan de bel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@AlexanderCP
Ik heb een heel goed nageïsoleerd oud huis (1954).
Als je een aan/uit warmtepomp hebt is 2-4 K een redelijke waarde voor de hysterese.
Ik heb een modulerende wp, geen RBE maar Alpha Home en geen nachtverlaging.
Ik heb de hysterese op 1 K staan waardoor de wp lange rustige runs maakt (20 Hz, hoge COP).
Omdat ik vanaf 1 september een dynamisch energiecontract heb speel ik wel met de stooklijn: bij hoge prijzen gaat de stooklijn omlaag en en bij lage prijzen gaat de stooklijn omhoog. Dit gaat niet ten koste van mijn comfort maar ik heb wel een veel lagere elektrarekening.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
AlexanderCP schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:46:. De Hysterese staat sinds oplevering ingesteld op 4k dus verwarmt ie normaal gesproken vier graden bij.
Welk type warmtepomp heb je? Als het een modulerende is kijkt hij niet naar de hysterese-instelling namelijk. Hij probeert dan zo goed mogelijk de berekende retourtemperatuur te bereiken door het vermogen van de compressor te regelen. Pas als er een overshoot van 4K ontstaat zal hij volledig uitschakelen. Hij gaat dan weer aan zodra de temperatuur weer onder de berekende retourtemperatuur zakt.

Zie https://docplayer.nl/4651...ebruikershandleiding.html, pagina 41.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
Gwaihir schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:56:
[...]
Ze hebben altijd een buitensensor..

[...]

Alhier (oud huis) eigenwijs gedaan, slechts 0,5 graad. Vergelijkbare ervaring als @prettig: WP sloeg véél later aan (miste dus grotendeels de nachtstroom) en was de hele ochtend op extra vermogen (= minder efficiënt) weer aan het bijtrekken. Ik was dus te eigenwijs ;).

Wel is er wat anders voor:

[...]

Hierom volgt hij de buitentemperatuur als het goed is niet rechtstreeks, maar in een soort van gewogen gemiddelde. Dat vlakt die piek eruit. Ik meen dat AI dat ook doet en dat de details van waar je het instelt terug te vinden zijn in de recentste maanden van dit topic.
Bij koelen gebruikt ie een gemiddelde van de afgelopen 6 uur, dat is instelbaar. Bij verwarmen gebruikt ie de huidige buitentemperatuur. Daar baseert ie zn retourtemperatuur op.

Ook de afgelopen nachten was de warmtepomp aan het verwarmen. Omdat de buitentemperatuur laag is. Ik ga toch eens experimenteren met een nachtverlaging want dit is natuurlijk zonde van de energie. Eergisteren heeft de warmtepomp iets van 28 uur in bedrijf gestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AlexanderCP schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:57:
Bij koelen gebruikt ie een gemiddelde van de afgelopen 6 uur, dat is instelbaar. Bij verwarmen gebruikt ie de huidige buitentemperatuur. Daar baseert ie zn retourtemperatuur op.
Hmm.. Turrican zei je onlangs nog wat anders: Turrican in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Ik weet niet of dat een instelling is, type specifiek, of dat één van jullie beide het gewoon fout heeft. Dat laat ik verder aan de Alpha Innotec gebruikers onder elkaar ;).

Oh, en toen ik dit net nazocht zag ik @Andrehj's opmerking dat mijn warmtepomp dit niet zou hebben (een EcoForest): ik zou het niet weten; simpelweg nooit naar gekeken, want ik gebruik een stooklijn van elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
Dat zou ook logisch zijn denk ik maar in dit menu zie ik dat de retourtemperatuur direct wordt aangepast als de buitentemperatuur wijzigt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nekPHSCIUhtz8Mo9Oqlapb_8QTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcTFSGvQaPf2mkD1bjMhVRZM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50
Gwaihir schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:15:
[...]

Hmm.. Turrican zei je onlangs nog wat anders: Turrican in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Ik weet niet of dat een instelling is, type specifiek, of dat één van jullie beide het gewoon fout heeft. Dat laat ik verder aan de Alpha Innotec gebruikers onder elkaar ;).

Oh, en toen ik dit net nazocht zag ik @Andrehj's opmerking dat mijn warmtepomp dit niet zou hebben (een EcoForest): ik zou het niet weten; simpelweg nooit naar gekeken, want ik gebruik een stooklijn van elders.
Ik lees bij beide ongeveer hetzelfde alleen in een andere uitleg.

Per fabrikant zal het misschien iets anders werken, maar bij Alpha Innotec werkt het als volgt:

Koelen: Wordt gedaan nadat de buitentemperatuur een bepaalde tijd boven een aantal graden is. Beide waardes zijn instelbaar. Bijvoorbeeld bij 6 uur boven de 18 graden dan wordt koelen aangezet. Ook is er een instelling die bepaald hoe lang het koelen moet doorgaan, bijvoorbeeld bij 1 uur onder de 18 graden dan moet koelen worden uitgeschakeld.

Verwarmen wordt gedaan als koelen uit staat, echter verwarmt hij standaard aan de hand van een stooklijn. Deze stooklijn zorgt ervoor dat het water in de vloer op een bepaalde temperatuur is bij een bepaalde buitentemperatuur. Bijvoorbeeld het is buiten 10 graden dan bepaald de stooklijn dat het water in de vloer 25 graden is. Dit is ook in te stellen. Als je een RBE hebt dan kan deze beperkt hierop invloed uitoefenen, ook op de warmtepomp zelf kun je de stooklijn op een makkelijke manier maximaal 5 graden omlaag of 5 graden omhoog zetten.

Het is overigens mogelijk om een nachtverlaging in te stellen waarbij de stooklijn bijvoorbeeld na 23u automatisch 5 graden omlaag gaat. Let echter op dat het 's nachts afkoelt en dat het dus kan zijn dat de vloer uiteindelijk warmer is dan overdag omdat het 's nachts buiten te veel is afgekoeld.

Ik zal strakjes wel even wat foto's maken over hoe je het kunt instellen. Overigens heb ik deze herfst de warmtepomp nog helemaal niet op verwarmen staan. Ik heb het verwarmen nog permanent uit staan.

PS als je een netwerkkabel hebt aangesloten op de Alpha Innotec dan kun je ook beperkte instellingen via de App van Alpha Innotec instellen.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchKel op 07-11-2022 09:33 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
Gwaihir schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:15:
[...]

Sorry, wat ik daar schreef klopt inderdaad niet voor de stooklijn. Daar gebruikt hij inderdaad de actuele buitentemperatuur voor. Ik heb het bericht aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Aquathermie: warmtepomp met WET (Frank gmbh) warmtewisselaars in het water.

Uitdaging: Flow management van de warmtewisselaar in het water.
- Op lage vermogens moet ik eigenlijk minder flow hebben (bron pomp gaat naar 1% maar nog teveel flow,
delta-T te laag).
- Op hogere vermogens heeft die juist meer flow nodig (bron pomp op 100%, te weinig flow, delta-T te hoog).
Even geforceerd in piek gezet voor de grafiek. COP stort in.
- Gevolg de WP kan zijn delta-T over de bron gewoon niet regelen om de compressor optimaal te laten
draaien.

Wil daar geregeld ventiel voor maken (aan bron pomp gekoppeld, want die regelt de WP al.... de logica heb ik al uitgewerkt).

Alleen nog de “juiste” gemotoriseerde klep vinden: Iemand ideeën ? Of andere ideeën….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBJXS3JJbxbWOyhoW6b0jBUgdqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjcL1kYIUVx7K4zPfpBmuVxS.jpg?f=fotoalbum_large

Als test: Handmatig de ventielen al verder opengezet op hogere vermogens en dan meet ik ook COP waardes van 5,5 en hoger. Lage vermogens en draai ik ze dichter, zelfde hogere COP.

Optimaal is een delta-T over de bron van 5,5-6,3K dan is de COP 5,5-5,7. (de pomp rekent echter met 4,8K, maar is niet optimaal, kom je iets lager uit).

WP: Alpha Innotec WZSV 92K3M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:00
is dat echt zo dat 1% kan met de pomp? de meeste lopen dan met een minimum van bijvoorbeeld 30%.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
bjp schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:26:
is dat echt zo dat 1% kan met de pomp? de meeste lopen dan met een minimum van bijvoorbeeld 30%.
Ja, zie het iedere dag. Bron pomp op 1%, maar is 100m horizontaal rondpompen en een thermisch flow van de wisselaars van bijna 1 kelvin. Dus kan makkelijk naar 1% en toch nog zat flow hebben (teveel zelfs in mijn geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
wat ik bedoelde: als je 1% vraagt aan de pomp, draait hem toch op equivalent van 30%. Omdat hij niet trager kan. Dus alles waardes boven 0 en onder de 30%, is feitelijk hetzelfde als 30%.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@bjp Nee, veel systemen / pompen geven in hun interface niet 0% - 100% echt toerental weer, maar 0-100% van de mogelijke toerental range.

D.w.z.
- 0% = 0
- 0,0001% van de range is 30% van het max toerental
- ...
- 100% van de range is 100% van het max toerental

(Het spreekt mij ook niet aan, maar ja..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
@Gwaihir ah ja dat kan ook natuurlijk. Ik dacht zoals PWM van ventilatoren, die doen eerder wat ik melde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ok, ik zie in de webserver gewoon 1% staan, maar als dat 30% is.... dan is er ruimte om nog verder omlaag te regelen (Nathan maar eens gaan vragen).

Maar de BOVENKANT op 100% is het probleem, daar verlies ik het meeste. Kan gewoon zijn flow niet kwijt (open ik de klep dan wel, maar dan is het bagger zodra die terug regelt). WP kan gewoon niet de bronflow correct regelen met deze wisselaars.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBJXS3JJbxbWOyhoW6b0jBUgdqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjcL1kYIUVx7K4zPfpBmuVxS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door prettig op 07-11-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@prettig T.a.v. onderkant: helaas, nee. Pakweg 30% minimaal is wat dit soort pompen nodig heeft. Ze kunnen niet langzamer (m.u.v. uit natuurlijk). Dat is wat @bjp eerder vandaag bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:59
Wat zou de cop verbeteren dan als de bronpomp nog langzamer gaat? Een hogere ta van de bron zorgt voor de betere cop, niet de grotere delta t (verminderd stroomverbruik bronpomp niet meegenomen). Het stroomverbruik van de bronpomp op 30% rpm is maar 9% van max dus iets van 13W. Hier vanaf snoepen zal de cop niet omhoog stuwen.
Meet je de cop met warmtemeters of haal je het uit de wp zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Cpt.Chaos schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:31:
Wat zou de cop verbeteren dan als de bronpomp nog langzamer gaat? Een hogere ta van de bron zorgt voor de betere cop, niet de grotere delta t (verminderd stroomverbruik bronpomp niet meegenomen). Het stroomverbruik van de bronpomp op 30% rpm is maar 9% van max dus iets van 13W. Hier vanaf snoepen zal de cop niet omhoog stuwen.
Meet je de cop met warmtemeters of haal je het uit de wp zelf?
Onderkant gaat wel, maar op hoog vermogen zakt de COP flink in. Meer flow geeft veel betere efficientie.
De KW warmte komt van de pomp (een van de parameters), ga ervan uit dat dat redelijk klopt of is dat onbetrouwbaar ?

Maar zelfs dan..... duidelijk dat de delta-T veel te hoog wordt. WP zou veel meer moeten kunnen leveren en dat doet die ook als ik zelf de flow aanpas. Ta is nu 11 graden (bron is 12kw bij 4,4 graden van het water waar die in hangt, nu dus veel meer).

Kw electra is shelly 3-fase meter direct op de pomp. Die overigens op 1 fase niet goed meet (ruim 100w teveel, dat kon ik wel zelf meten met ampere tang).

Ik zit gewoon te denken aan een ventiel dat de flow wat openzet indien nodig. Pomp is PWM gestuurt, arduino eraan en klep sturen...... de logica is vrij eenvoudig te maken..... de juiste "betaalbare" klep vinden nog niet zo eenvoudig.

Heimeier heeft bv radiatorknoppen (die je volledig kunt sturen) en 1" lage weerstand ventielen. Wellicht oplossing, gewoon aan het uitzoeken (leverancier is nu ook aan het kijken naar de data).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@prettig Ik snap er eigenlijk heel weinig van. Je hebt iets wat je open kunt zetten en dan heb je meer (en wel voldoende) flow over je bron. Waarom zou je dat dan ooit dicht willen zetten?

Minimum van die pomp is minimum. Dat die daar dan desnoods 90% van z'n bedrijf op draait: zal wel, is toch verder niets aan te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
De wp regelt de flow door de frequentie van de bronpomp aan te passen. Nu wil je zelf nog regelen met een klep? Twee regelingen voor een parameter (debiet) werkt niet. De pomp en klep gaan elkaar tegenwerken.
Zorg gewoon dat de twee wisselaars hetzelfde debiet/leidingweerstand hebben met een tichelmann systeem en probeer verder niks te veranderen. Dat zou iets van 1500l/h per wisselaar moeten zijn bij de 9kW versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-08 10:02
prettig schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:59:
[...]
Ik zit gewoon te denken aan een ventiel dat de flow wat openzet indien nodig. Pomp is PWM gestuurt, arduino eraan en klep sturen...... de logica is vrij eenvoudig te maken..... de juiste "betaalbare" klep vinden nog niet zo eenvoudig.
Het klinkt alsof je ergens je bron aan het knijpen bent om een hogere dT te krijgen op lage vermogens. Dat lijkt me niet heel nuttig, aangezien je bron-in temperatuur heel constant is. Gewoon maximale flow door die bron en je pomp laten regelen geeft volgens mij het beste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Bij mij regelt wp de delta T (ingesteld op 4K) van de bron perfect. Bij een lage inzet van de wp (ca 20 Hz) gaat de pomp inzet naar 1%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxjxykIP7H6X5Z_ZYvAqxBQckeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J9JwUAf3rde1lR0I94VkMfjV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErgIE-h76q4oYxRb20GmBlW1t8c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hwj0QY4FpoVoKB0JnAp9Oryd.png?f=fotoalbum_large
Uiteindelijk verbruikt in deze situatie het hele apparaat (compressor, pompen en elektronica) maar 225 W.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Bastardi schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:36:
[...]

Het klinkt alsof je ergens je bron aan het knijpen bent om een hogere dT te krijgen op lage vermogens. Dat lijkt me niet heel nuttig, aangezien je bron-in temperatuur heel constant is. Gewoon maximale flow door die bron en je pomp laten regelen geeft volgens mij het beste resultaat.
Snap de opmerkingen, was ook mijn idee.

Maar vol open: delta-t is dan 2K (laag tot hoog vermogen). Zitten debietregelaars op de bron. Lage vermogens is niet z'n probleem, hoge vermogens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Cpt.Chaos schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:22:
De wp regelt de flow door de frequentie van de bronpomp aan te passen. Nu wil je zelf nog regelen met een klep? Twee regelingen voor een parameter (debiet) werkt niet. De pomp en klep gaan elkaar tegenwerken.
Zorg gewoon dat de twee wisselaars hetzelfde debiet/leidingweerstand hebben met een tichelmann systeem en probeer verder niks te veranderen. Dat zou iets van 1500l/h per wisselaar moeten zijn bij de 9kW versie.
De pomp is wpm gestuurd: dat signaal gebruik ik dan (dus geen extra regeling). In feite ga ik het regelbereik van de pomp vergroten (dat is niet echt een 2e regelkring).

Debiet is al afgeregeld (zitten debietregelaars op), maar dat gaat vrij grof, dus wellicht eens flow meter op de leidingen zetten. Dat tichelmann systeem........ ga ik eens naar kijken.

Debiet "1500l/h per wisselaar", Nathan vondt 1200 l/h totaal (maar dat werkte dus niet goed), pomp kan 2000 l/h (nominaal 1050 l/h).

Of de pomp kan het niet aan (wat ik nog steeds gek vindt) of het syteem is voor geen meter in balans !

Ik denk dat ik eens ga testen met 1 wisselaar (uitsluiten onbalans), want als ik het hier zo lees dan moet het gewoon goed gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 08-11-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
ik merk dat mijn WP in dit tussenseizoen wat zit te pendelen. 4-5 runs per dag, van elk 3u ongeveer. Dat is dus ongeveer halftijds.

ik heb een parallel buffervat van 200L naast de WP, en de CV circulatiepomp draait meestal altijd, wat op zich ok is (laag verbruik). Het is een modulerende WP. Runs op minimale snelheid (kan niet lager dan 25% dacht ik in de thermostaat instellingen). Ik zal kijken of ik dit nog lager kan zetten op de interface van de WP zelf (EcoForest EcoGEO+ 1-6 PRO)

Ik denk dat de WAR regeling nu een bepaalde WAR-berekende temperatuur probeert aan te houden in dat buffervat (dus een typisch iets hogere temperatuur 's nachts, en lager overdag). Mijn vermoede is dat de hysterese op die temperatuur te klein is. Is dit de correcte parameter om aan te passen? Kortom, laat het buffervat wat langer afkoelen voordat je er terug aan begint, of ga iets langer door voordat je stop.

Nota: het is met (oversized) radiatoren, die ik zo laag mogelijk in temperatuur wil laten draaien, om een hoge COP te halen. Ze zijn dus *heel* traag, maar ze houden het huis wel op temperatuur. Met 27-30 graden lukt ongeveer voorlopig, en zal wel iets stijgen in koude winterweken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:55
bjp schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:13:
ik merk dat mijn WP in dit tussenseizoen wat zit te pendelen. 4-5 runs per dag, van elk 3u ongeveer. Dat is dus ongeveer halftijds.

ik heb een parallel buffervat van 200L naast de WP, en de CV circulatiepomp draait meestal altijd, wat op zich ok is (laag verbruik). Het is een modulerende WP. Runs op minimale snelheid (kan niet lager dan 25% dacht ik in de thermostaat instellingen). Ik zal kijken of ik dit nog lager kan zetten op de interface van de WP zelf (EcoForest EcoGEO+ 1-6 PRO)

Ik denk dat de WAR regeling nu een bepaalde WAR-berekende temperatuur probeert aan te houden in dat buffervat (dus een typisch iets hogere temperatuur 's nachts, en lager overdag). Mijn vermoede is dat de hysterese op die temperatuur te klein is. Is dit de correcte parameter om aan te passen? Kortom, laat het buffervat wat langer afkoelen voordat je er terug aan begint, of ga iets langer door voordat je stop.

Nota: het is met (oversized) radiatoren, die ik zo laag mogelijk in temperatuur wil laten draaien, om een hoge COP te halen. Ze zijn dus *heel* traag, maar ze houden het huis wel op temperatuur. Met 27-30 graden lukt ongeveer voorlopig, en zal wel iets stijgen in koude winterweken.
4 a 5 runs van een uur of 3 valt niet in de categorie pendelen hoor. Dat is gewoon netjes met deze etmaalgemiddelden qua buitentemp. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:13:
ik merk dat mijn WP in dit tussenseizoen wat zit te pendelen. 4-5 runs per dag, van elk 3u ongeveer.
Ik herken de kriebel wel, maar runs van 3 uur zijn al heel prima hoor. Da's echt geen pendelen.
Het is een modulerende WP. Runs op minimale snelheid (kan niet lager dan 25% dacht ik in de thermostaat instellingen). Ik zal kijken of ik dit nog lager kan zetten op de interface van de WP zelf (EcoForest EcoGEO+ 1-6 PRO)
EcoForest publiceert (als enige?) de curves met de COP naar toerental. Zoek ze maar eens op voor jouw WP. Denk dat je dan eerder ietsje omhoog komt ;).
Dat kan zeker, ja.
Doordat je radiatoren gebruikt (geen VVW), heb je beduidend minder buffering in je afgiftesysteem dan de meeste WP gebruikers. Dan zijn runs van 3 uur zeker al heel netjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
Aquathermie project met de WET's.

Met dank aan wat input hier en bespreken met Nathan: nu strakke horizontale lijnen qua regeling en temperaturen.

Ta is inderdaad belangrijk. Delta-T van rond de 4 is schijnbaar optimaal voor de compressor, maar paar graden eronder doet niks (mijn denkfout 8)7 en ook bij Nathan waren/zijn de meningen verdeeld) er boven ook niet. Echter heel veel erboven schijbaar wel en dat gebeurde omdat er te weinig flow was (te ver dicht gezet).

Nog vraag uitstaan bij Innotec/Nathan (is een pilot, dus directere lijntjes) over wat het beste is voor de compressor en ze gaan ook bespreken wat ze met dit soort flows moeten (deze bronnen hebben schijnbaar heel weinig weerstand en een eigen thermisch trek van bijna 1 Kelvin). Ook nieuw voor ze.

Ze gaan het bespreken met de fabrikant. Denk overigens dat die niks doen, die kunnen ze nu al niet aanslepen en Duitsland gaat nu ook massaal over op warmtepompen.

Dus flow opnieuw ingeregeld en nu delta-T van 2-2,5 (bron) met cop van 5,3-5,5. Hogere vermogens loopt de delta-T iets op.
Debiet in huis is nu 600-700 l/h (45%) en delta-T afgifte is 4 graden, bronpomp op 1% (30% dus).

De piek is tapwater verwarmen....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gr8OKwyXgMso1wrobMkyt6h0vPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0bau1c3yWASeakHArDCtlbY.jpg?f=fotoalbum_large

• Cpt.Chaos
Mooi dat het beter is nu. De bronpomp zal veel te zwaar zijn, is 140W, misschien kunnen ze deze wel voor een kleinere vervangen zonder firmware aan te passen?

Ik heb van de week een thermosifon in mijn warm water leiding gezet, deze liep recht omhoog vanuit de wp en de vloer boven was altijd warm waar de leiding liep. Helaas merk ik geen verlaging in stilstandverlies, dit is nog steeds rond de 55W bij 56-52 graden.
Hoeveel stilstandverlies hebben jullie?

• AlexanderCP
Turrican schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:43:
[...]

Ik snap het verschil niet. Warmt de vloer bij de optie Vloerverwarming langzamer op dan bij RAD? Dat kan toch niet want de warmtepomp heeft toch geen verschillende snelheden? Is de ene optie energiezuiniger dan de ander?
Mn warmtepomp acteert op de buitentemperatuur. Maakt hhet dan wat uit op welke optie de RBE staat?

• prettig
Cpt.Chaos schreef op donderdag 10 november 2022 @ 06:56:
Mooi dat het beter is nu. De bronpomp zal veel te zwaar zijn, is 140W, misschien kunnen ze deze wel voor een kleinere vervangen zonder firmware aan te passen?
Dat was een van de conclusies........... ding zit alleen niet echt op een makkelijke plek (hele compressor-unit moet er dan uit).

• prettig
Ik heb van de week een thermosifon in mijn warm water leiding gezet, deze liep recht omhoog vanuit de wp en de vloer boven was altijd warm waar de leiding liep. Helaas merk ik geen verlaging in stilstandverlies, dit is nog steeds rond de 55W bij 56-52 graden.
Geen idee nog, althans niet gemeten.
Water is 58 graden en bij 50 graden laat ik weer opwarmen, neem ik 53 graden dan gaat die:
- vaker tapwater verwarmen (zonder douchen), nu eigenlijk alleen gelijk na het douchen
- Slaat niet meer af, want dat deed die wel na het tapwater verwarmen

• Turrican
AlexanderCP schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:25:
[...]

Ik snap het verschil niet. Warmt de vloer bij de optie Vloerverwarming langzamer op dan bij RAD? Dat kan toch niet want de warmtepomp heeft toch geen verschillende snelheden? Is de ene optie energiezuiniger dan de ander?
Mn warmtepomp acteert op de buitentemperatuur. Maakt hhet dan wat uit op welke optie de RBE staat?
Zie mijn reactie hier, het gaat om de invloed van de RBE op de retourtemperatuur die volgt uit de stooklijn. Het maakt dus wel degelijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AlexanderCP schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:25:
Ik snap het verschil niet. Warmt de vloer bij de optie Vloerverwarming langzamer op dan bij RAD? Dat kan toch niet want de warmtepomp heeft toch geen verschillende snelheden?
Klopt.
Is de ene optie energiezuiniger dan de ander?
Ja, indirect.

Die optie in de woonkamer is bedoeld voor 'even corrigeren'. Bijv: het huis staat vol gasten, of de tuindeur heeft per ongeluk lang open gestaan. Door de traagheid van VVW heeft een erg grote correctie evenwel geen zin. Dat zou alleen slecht zijn voor het comfort en / of de energierekening. En wellicht nog onduidelijk ook, wanneer de reden al lang weer voorbij is, en misschien zelfs degene die het deed het huis al weer verliet. Dus mag je minder corrigeren wanneer je instelt op VVW.

De optie doet dus niet meer dan je in bescherming nemen tegen onbegrip van wie er aan die bijregeling in de woonkamer zit.

• Gwaihir
  • Niet online
Helaas merk ik geen verlaging in stilstandverlies, dit is nog steeds rond de 55W bij 56-52 graden.
Zo'n 40 Watt, is mijn indruk.

Daarvoor heb ik:
- Een groot (800 liter, klasse A) vat met 51 Watt als spec (bij 85 vs. 20 graden dus)
- wat altijd wel kouder is dan spec
- warmtesloten op de (meeste) leidingen
- zo'n isolerende onderplaat onder het vat
- een bescheiden extra isolatie aan de bovenzijde
- alle openingen in de isolatie dichtgestopt (rondom leidingen, waar leidingen hadden kunnen zitten, onderzijde)

En dan zit ik dus nog ietsje boven wat 't wellicht zou moeten zijn, maar niet voldoende om me druk over te maken. Nauwkeurig meten (en dus bewust langere tijd geen water verbruiken of opwarmen) valt ook onder druk maken, dus ik kan er tot 10 Watt naast zitten.)

• AlexanderCP
Gwaihir schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:04:
[...]

Klopt.

[...]
Ja, indirect.

Die optie in de woonkamer is bedoeld voor 'even corrigeren'. Bijv: het huis staat vol gasten, of de tuindeur heeft per ongeluk lang open gestaan. Door de traagheid van VVW heeft een erg grote correctie evenwel geen zin. Dat zou alleen slecht zijn voor het comfort en / of de energierekening. En wellicht nog onduidelijk ook, wanneer de reden al lang weer voorbij is, en misschien zelfs degene die het deed het huis al weer verliet. Dus mag je minder corrigeren wanneer je instelt op VVW.

De optie doet dus niet meer dan je in bescherming nemen tegen onbegrip van wie er aan die bijregeling in de woonkamer zit.
@Turrican dankjulliewel. Dus het is een fout van de monteur dat de RBE nog op RAD staat? En hij hoort gewoon op Vloerverwarming te staan? Of kan het een reden hebben (sneller verwarmen)

Heeft het iets te maken met het volgende? Stel de berekende retourtemperatuur is 20 graden, met een hysterese van 2K zal de warmtepomp tot 22 graden verwarmen.
Nu zal hij een hogere temperatuur de leidingen inpompen om de 22 graden retour te halen. Doet ie dat bij VVW met 24 graden (dus 2 hoger) en bij RAD met 26 graden (4 hoger). Of heeft dat niks met elkaar te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@AlexanderCP Fout / luiheid gok ik; vond het wellicht niet 't werk waard. Staat los van de hysterese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
Duidelijk. Dan zet ik 'm gewoon op vloerverwarming ipv RAD.

Hoe wordt de aanvoertemperatuur bepaald. De warmte pomp staat soms wel meer dan tien uur te draaien. Als de aanvoer hoger zou zijn zou ie eerder de gewenste retour bereiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_4vda6a83IIFKnzUm7cOT4XPUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Jq7sMsGcGC1TkB0jgYcI0ar.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:45

Church of Noise

Drive it like you stole it

Anderzijds is het voor VVW wenselijk om gestaag een kleine hoeveelheid warmte toe te voegen in plaats van kort veel warmte toe te voegen.
Vergelijk het met een auto: op cruise aan een zekere snelheid rijden verbruikt een pak minder dan telkens gas te geven, te lossen, en terug gas te geven etc om dezelfde gemiddelde snelheid te halen.

Bij een continue draaien zal je een lagere aanvoertemperatuur hebben dan bij kortstondig snel verwarmen, en dat laat dan weer een lagere retourtemperatuur toe.

[ Voor 37% gewijzigd door Church of Noise op 11-11-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
AlexanderCP schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:54:
Duidelijk. Dan zet ik 'm gewoon op vloerverwarming ipv RAD.

Hoe wordt de aanvoertemperatuur bepaald. De warmte pomp staat soms wel meer dan tien uur te draaien. Als de aanvoer hoger zou zijn zou ie eerder de gewenste retour bereiken.
[Afbeelding]
Hij regelt aan de hand van de berekende retourtemperatuur. Deze wordt berekend aan de hand van de gemeten buitentemperatuur en de stooklijn. De instellingen van je stooklijn maak je op de warmtepomp. De warmtepomp stopt met lopen als de gemeten retourtemperatuur hoger is dan de gemeten retourtemperatuur plus de ingestelde hysterese. Hij begint weer te lopen als de gemeten retourtemperatuur lager is dan de berekende retourtemperatuur minus diezelfde hysterese. Als je binnentemperatuur teveel fluctueert kun je de hysterese kleiner zetten. Als de wp teveel in/uitschakelt kun je de hysterese wat hoger zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AlexanderCP schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:54:
De warmte pomp staat soms wel meer dan tien uur te draaien. Als de aanvoer hoger zou zijn zou ie eerder de gewenste retour bereiken.
.. maar dat hoeft dus niet want hij heeft nog uren in de dag over :)

Hij mag rustig het hele etmaal draaien, straks in de koudste maanden. Als het comfort verder prima is, geeft dat slechts aan dat huis en WP goed op elkaar zijn afgestemd.

T.a.v. hoe @Church of Noise het beschrijft: beeld je dan vooral de luchtweerstand in en wat dat pieken je aan (extra) brandstof kost :). (En z'n laatste opmerking lijkt ineens over een gasketel te gaan..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:45

Church of Noise

Drive it like you stole it

Gwaihir schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:21:
[...]

Hij mag rustig het hele etmaal draaien, straks in de koudste maanden. Als het comfort verder prima is, geeft dat slechts aan dat huis en WP goed op elkaar zijn afgestemd.

T.a.v. hoe @Church of Noise het beschrijft: beeld je dan vooral de luchtweerstand in en wat dat pieken je aan (extra) brandstof kost :). (En z'n laatste opmerking lijkt ineens over een gasketel te gaan..)
Excuses, laatste ging over een gasketel inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
Gwaihir schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:21:
[...]

Dankjulliewel!
Dus het is niet gek dat een warmtepomp nu al 30 uur in bedrijf is? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 13:22
Voor de gebruikers van Alpha Innotec, is er inmiddels al een changelog beschikbaar van de firmware update? Heb een paar jaar geleden hier bij AIT om gevraagd ook bij Nathan eens aangekaart die hebben wel een changelog.

Zit zelf op V3.85.5 en heb ook geen behoefte om te upgraden zonder changelog omdat mogelijk de integratie met HA dan breekt. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:32:
Voor de gebruikers van Alpha Innotec, is er inmiddels al een changelog beschikbaar van de firmware update? Heb een paar jaar geleden hier bij AIT om gevraagd ook bij Nathan eens aangekaart die hebben wel een changelog.

Zit zelf op V3.85.5 en heb ook geen behoefte om te upgraden zonder changelog omdat mogelijk de integratie met HA dan breekt. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik heb wel regelmatig nieuwe versies geïnstalleerd maar heb nog nooit problemen met de HA integratie gehad erna.

Volgens mij zijn het ook geen grote wijzigingen die ze telkens erin doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
ik zou er ook vanuit gaan dat de register map niet telkens anders is. En dus HA integratie zal blijven werken.

register map updaten is een hoop tools aanpassen (van hun) + documentatie overal aanpassen en zo... als dat niet echt hoeft (zoals toevoegen/verwijderen van registers) zou ik ze ook gelijk houden.

[ Voor 47% gewijzigd door bjp op 14-11-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:58:
[...]

Ik heb wel regelmatig nieuwe versies geïnstalleerd maar heb nog nooit problemen met de HA integratie gehad erna.

Volgens mij zijn het ook geen grote wijzigingen die ze telkens erin doen.
Maar zonder changelog? Want ik hou er niet van om zomaar te proberen of iets werkt. Het is wel een belangrijk apparaat in huis. Ik heb nog nachtmerries van eerdere upgrade waar JWS werd vervangen door een HTML webserver. Dat was een major upgrade en heeft me best wel veel tijd gekost om het weer in HA te krijgen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:37:
[...]

Maar zonder changelog? Want ik hou er niet van om zomaar te proberen of iets werkt. Het is wel een belangrijk apparaat in huis. Ik heb nog nachtmerries van eerdere upgrade waar JWS werd vervangen door een HTML webserver. Dat was een major upgrade en heeft me best wel veel tijd gekost om het weer in HA te krijgen. :D
Ja zonder changelog aangezien ik ook geen idee heb waar dat die staat. Maar ik heb die wijziging ook niet meegemaakt. Bij mij was alles al html toen ik de warmtepomp in gebruik nam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 13:57
Bastardi schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:23:
Is er hier iemand met een NIBE S serie warmtepomp die de MyUplink integratie met de Tibber app werkend heeft? Tibber is een stroomleverancier o.b.v. uurprijzen en zegt de warmtepomp te kunnen aansturen o.b.v. de stroomprijzen.

Ik kan de warmtepomp wel koppelen in de Tibberapp, maar aansturing werkt nog niet.
Hier ben ik ook benieuwd naar. Is dit inmiddels gelukt? Ik heb zelf een Nibe F2120 l/w met SMO 40, en dus Nibe Uplink ipv MyUplink, maar ik ben ben op zoek naar ervaringen met de Tibber integraties voordat ik overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkx
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 21:25
Heeft iemand ervaring met het aansluiten/gebruik van Alpha Home (van Alpha Inotec) in combinatie KNX temperatuur-voelers.

Volgende week wordt namelijk onze warmtepomp (een Inotec WZSV92K3M) geinstalleerd en ik ben me aan het orienteren op Alpha Home voor de regeling van de temperatuur in verschillende ruimtes. Ik ben ook bezig met een bedraad KNX Domotica systeem, waarbij ik al in de afzonderlijke ruimtes van ons huis, KNX temperatuur-sensors heb

Ik begrijp dat Alpha Home is gebaseerd om Z-Wave en tussen die 2 protocollen zal ik een Gateway moeten plaatsen. Dat zou moeten kunnen met een van de volgende oplossingen:
1) Logic Machine (die ik al heb) - https://openrb.com/z-wave-integration-in-logicmachine/ of met
2) ThinKNX, http://www.thinknx.com/v4/en/micro-zwave.html

Is er een Inotec warmtepomp gebruiker hier in dit topic, die dit probleem ook al eens heeft aangepakt? ik heb nog niets hierover kunnen vinden op dit en andere fora. Ik zal toch niet de enige zijn heir met een Inotec warmtepomp en een Domotica installatie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
henkx schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:32:
Heeft iemand ervaring met het aansluiten/gebruik van Alpha Home (van Alpha Inotec) in combinatie KNX temperatuur-voelers.

Volgende week wordt namelijk onze warmtepomp (een Inotec WZSV92K3M) geinstalleerd en ik ben me aan het orienteren op Alpha Home voor de regeling van de temperatuur in verschillende ruimtes. Ik ben ook bezig met een bedraad KNX Domotica systeem, waarbij ik al in de afzonderlijke ruimtes van ons huis, KNX temperatuur-sensors heb

Ik begrijp dat Alpha Home is gebaseerd om Z-Wave en tussen die 2 protocollen zal ik een Gateway moeten plaatsen. Dat zou moeten kunnen met een van de volgende oplossingen:
1) Logic Machine (die ik al heb) - https://openrb.com/z-wave-integration-in-logicmachine/ of met

Is er een Inotec warmtepomp gebruiker hier in dit topic, die dit probleem ook al eens heeft aangepakt? ik heb nog niets hierover kunnen vinden op dit en andere fora. Ik zal toch niet de enige zijn heir met een Inotec warmtepomp en een Domotica installatie? :)
Exact dezelfde pomp staan, maar voorlopig afgezien van alpha home. Huis is 20-21 graden (wacht nog op de RBE+ voor de woonkamer). Boven staat eigenlijk nog alles dicht (thermostaatkranen), maar warm zat. Beneden is vloer en radiatoren.

Enige wat ik gedaan heb is de pomp aan openhab gehangen, zodat ik exact kan zien hoe die regelt en de boel beter kan afstellen. Zo te zien heb ik geen zoneregeling nodig.

Ben wel heel benieuwd of de alpha home wat gaat toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
@henkx Weet je zeker dat je alpha home wilt? Het is niet meer dan een aanpassing aan de stooklijn gebaseerd op de binnentemperatuur en het verloop daarvan en een verwarmingsstop als alle ruimtes op temperatuur zijn, denk aan zoninstraling of koken. Dit geeft dus ruimte om de stooklijn beter aan te laten sluiten bij de woning. Uiteraard kan je op de wp zelf aangeven wat de maximale afwijking van de stooklijn mag zijn

Lijkt me dat je de wp wel aan de domotica moet kunnen hangen en dan zelf iets maken. Als je knx hebt ga ik er vanuit dat je hier wel bekneisd in bent.
Wij hebben alpha home omdat we verder geen domotica hebben dus is het een degelijke oplossing.

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-08 10:02
Raling schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:06:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar. Is dit inmiddels gelukt? Ik heb zelf een Nibe F2120 l/w met SMO 40, en dus Nibe Uplink ipv MyUplink, maar ik ben ben op zoek naar ervaringen met de Tibber integraties voordat ik overstap.
Yes, ik heb m inmiddels aan de praat. De opzet is wel heel eenvoudig. Je kunt aangeven binnen welke tijdvakken overdag en 'snachts of je het oke vindt om de temperatuur wat onder het setpoint te laten zakken, bijvoorbeeld omdat je in bed ligt of niet thuis bent. Dan kiest Tibber het goedkoopste moment om je huis op temperatuur te houden of terug te brengen voor de momenten dat je het wél warm wilt hebben. Ze zeggen daarbij rekening te houden met weersvoorspellingen, stroomprijzen en de isolatie van je huis.

In de praktijk zie ik dat hij vooral het huis opwarmt voor de ochtendpiek. In de avond zie ik nog minder verschil, maar dat is waarschijnlijk door natuurlijke opwarming / zoninval waardoor hij niet extra gaat stoken in de middag.

Met tapwaterbereiding doet hij volgens mij niets. Die heb ik zelf handmatig ingesteld in de warmtepomp om 15:00 's middags.

• KC27
  • Niet online
henkx schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:32:

Ik heb Alpha Home, maar je kunt geen tweede master op een zwave netwerk hebben. Dat staat zwave niet toe. Alles gaat via de gateway en die wordt aangestuurd door de controller. Die controller praat alleen met de (ietwat gedateerde) app. Ik ben aan het hacken geweest om dat protocol te onderscheppen, maar tot nu toe kan ik alleen maar data ophalen (setpoints, batterij level sensors enz), maar setpoints veranderen is me nog niet gelukt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhrpaed2lQO5DIm6MlVzrP9Td8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mzyw981dPevXup62UAa1gVd.jpg?f=fotoalbum_large
Als je al knx sensoren hebt zou ik afzien van Alpha Home want die gaan nooit praten met de gateway of de controller. Die praten alleen met de sensoren van Alpha Home. Dan zou ik zelf met een "open" regelbox per verdeler de ventielen aansturen.

• henkx
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 21:25
@prettig ik heb hier posts gelezen over het uitlzen van de alpha warmtepomp en ga dat ook zeker doen. Goed om te horen dat die info helpt bij het afstellen van de pomp. Zone-regeling hebben we in ons huis wel nodig, omdat het net te groot is om geheel te verwarmen op 1 temperatuur. Onze slaapkamers (dus geen werkkamers) worden (uiteraard) niet verwarmd.
Na het lezen van de reacties, raak ik er van overtuigd dat Alpha Home, geen bijzondere functies kan gaan toevoegen naa ons KNX-systeem.

@Cpt.Chaos alpha home kan meer dan alleen de stooklijn aanpassen het kan ook groepen van je vloerverwarming regelen en daarmee de temp in een ruimte. Dat laatste kan natuurlijk ook dmv KNX, Ik vermoed dat de Alpha Home bij wijzigen van de thermostaat in een ruimte/zone, die wijziging ook doorgeeft aan de WP zodat die de warmte vraag al kan bijregelen, Dat werkt sneller dan dat de WP de warmte-vraag verandering afleidt uit een venadering in de flow omdat er een verwarmingsgroep open/dicht gaat.
Mijn hoop was dat ik met KNX via de Alpha Home gateway de WP kan voorzien van die informatie en aanpassen van allerhande parameters voor meest optimale werking.

@KC27 ik had je posts over het uitlezen hier op het forum gelezen, zeer interessant, en petje af vor wat je hebt weten te achterhalen en hebt gedeeld hier. Jammer dat bedrijven nog zo 'ouderwets' denken en hun eigen gesloten oplossingen op de markt brengen, voor enkel economisch gewin.
Ik ben het met je eens dat de Alpha Home functies en componenten overlappen met die van KNX voor wat betreft de temp regeling van een ruimte. Het heeft daarom geen/weinig meerwaarde om beide systemen aan te schaffen en dat ga ik dan ook niet doen.
Ik ben wel heel benieuwd of je nog mogelijkheden ziet om informatie te veranderen in de Alpha WP, en of je een manier vindt om dat te doen. Want dat zou de mogelijkheden geven om dmv wat software de info van KNX-sensors door te geven aan de WP.

Allen heel erg bedankt voor jullie reactie en het toont maar weer de meerwaarde van een forum aan.

• Turrican
Nu dat ik de verwarming van de Alpha Innotec op automatisch heb gezet zie ik toch wel wat dingen die anders zijn dan in de handleiding beschreven.

Ik heb "Pompoptimalisatie" aanstaan. De optimalisiatietijd staat op 10 minuten. Volgens de handleiding zou dit betekenen dat de circulatiepomp 10 minuten na warmtevraag voor verwarming over moet gaan op een ritme van 5 minuten draaien, 30 minuten uit. Over de snelheid waarop de pomp draait wordt niets gezegd. Wat ik zie is dat na een lange run dit inderdaad is gebeurd, waarbij de pomp op 20% vermogen draaide. Toen is er een run voor warm water gedaan (doe ik 1 keer per dag, om 23:05). Daarna ging de circulatiepomp op 50% vermogen draaien. Toen is er de volgende dag om 23:05 weer een warm water run geweest, toen is het 5 minuten op, 30 minuten af ritme nog even volgehouden en daarna is de circulatiepomp continu blijven draaien, met nog een paar keer een korte onderbreking. Er zijn dus meer factoren die het gedrag beïnvloeden, maar ik ben er nog niet achter welke.

Verder staat in de handleiding dat bij een vermogensgeregelde warmtepomp de Hysterese HR niet gebruikt wordt, maar dat deze gelijk gaat draaien als de gemeten retourtemperatuur onder de berekende retourtemperatuur komt. Dat lijkt niet zo te zijn. Ik heb nu een verschil van 0,5 K en de compressor blijft uit. Maar of hij hiervoor nu de Hysterese HR gebruikt weet ik niet (die staat op 2.0 K). Maar eens kijken wanneer hij aangaat.

• DutchKel
henkx schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:31:
@prettig ik heb hier posts gelezen over het uitlzen van de alpha warmtepomp en ga dat ook zeker doen. Goed om te horen dat die info helpt bij het afstellen van de pomp. Zone-regeling hebben we in ons huis wel nodig, omdat het net te groot is om geheel te verwarmen op 1 temperatuur. Onze slaapkamers (dus geen werkkamers) worden (uiteraard) niet verwarmd.
Na het lezen van de reacties, raak ik er van overtuigd dat Alpha Home, geen bijzondere functies kan gaan toevoegen naa ons KNX-systeem.

@Cpt.Chaos alpha home kan meer dan alleen de stooklijn aanpassen het kan ook groepen van je vloerverwarming regelen en daarmee de temp in een ruimte. Dat laatste kan natuurlijk ook dmv KNX, Ik vermoed dat de Alpha Home bij wijzigen van de thermostaat in een ruimte/zone, die wijziging ook doorgeeft aan de WP zodat die de warmte vraag al kan bijregelen, Dat werkt sneller dan dat de WP de warmte-vraag verandering afleidt uit een venadering in de flow omdat er een verwarmingsgroep open/dicht gaat.
Mijn hoop was dat ik met KNX via de Alpha Home gateway de WP kan voorzien van die informatie en aanpassen van allerhande parameters voor meest optimale werking.

@KC27 ik had je posts over het uitlezen hier op het forum gelezen, zeer interessant, en petje af vor wat je hebt weten te achterhalen en hebt gedeeld hier. Jammer dat bedrijven nog zo 'ouderwets' denken en hun eigen gesloten oplossingen op de markt brengen, voor enkel economisch gewin.
Ik ben het met je eens dat de Alpha Home functies en componenten overlappen met die van KNX voor wat betreft de temp regeling van een ruimte. Het heeft daarom geen/weinig meerwaarde om beide systemen aan te schaffen en dat ga ik dan ook niet doen.
Ik ben wel heel benieuwd of je nog mogelijkheden ziet om informatie te veranderen in de Alpha WP, en of je een manier vindt om dat te doen. Want dat zou de mogelijkheden geven om dmv wat software de info van KNX-sensors door te geven aan de WP.

Allen heel erg bedankt voor jullie reactie en het toont maar weer de meerwaarde van een forum aan.
Je kunt de Alpha Innotec helemaal via home assistant uitlezen en instellen. Hier is een plug-in voor die via hacs geïnstalleerd kan worden. De plug-in staat op GitHub en het staat je natuurlijk vrij om deze te analyseren hoe die werkt en de werking daarvan om te zetten naar iets wat KNX begrijpt.

Edit: het enige wat je nodig hebt hiervoor is een netwerkkabel vanuit een switch/router naar de warmtepomp

• Cpt.Chaos
@henkx uiteraard kan alpha home een groep open sturen, dat is zo evident dat het niet in het verhaal hoeft. Het "speciale" aan alpha home is dus bijregelen van de stooklijn als reactie op invloeden anders dan buitentemperatuur. Als het in een ruimte onder het setpoint komt met x hysterese dan zal de groep open gaan, alpha home heeft daarbij een retourtemperatuur berekend en die wordt doorgegeven aan de warmtepomp. Deze gaat niet in ene harder lopen omdat alpha home dat wilt, deze gaat vanzelf harder lopen omdat de doeltemperatuur niet behaald is/wordt. Dit ijlt dus na, idem vice versa als er een groep dichtgestuurd wordt, dan zal de warmtepomp terug regelen omdat de temperatuur overschreden wordt. Deze snelheid is weer in te stellen met regeling mengroep op langzaam/midden/snel. @Turrican Komt de retourtemperatuur x hysterese boven gevraagde retourtemperatuur dan slaat de warmtepomp af, dus ja, ook een frequentiegeregelde gaat op deze instelling af. Als een ruimte doorwarmt zal alpha home de gevraagde temperatuur naar beneden bijstellen en dan blijft de wp eventueel langer af dan normaal het geval zou zijn, maar dit is niet iets wat knx niet zou kunnen.

Het is dus kiezen, of enkel alpha home, of een andere regeling.

@Turrican Gebruik je ook alpha home? Dan gaat de wp weer aan als de ruimtetemperatuur dus x onder setpoint is en regelt hij niet op hysterese onderschrijding retourtemperatuur, alleen uit bij overschrijding

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:05
Turrican schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:54:
Nu dat ik de verwarming van de Alpha Innotec op automatisch heb gezet zie ik toch wel wat dingen die anders zijn dan in de handleiding beschreven.

Ik heb "Pompoptimalisatie" aanstaan. De optimalisiatietijd staat op 10 minuten. Volgens de handleiding zou dit betekenen dat de circulatiepomp 10 minuten na warmtevraag voor verwarming over moet gaan op een ritme van 5 minuten draaien, 30 minuten uit. Over de snelheid waarop de pomp draait wordt niets gezegd. Wat ik zie is dat na een lange run dit inderdaad is gebeurd, waarbij de pomp op 20% vermogen draaide. Toen is er een run voor warm water gedaan (doe ik 1 keer per dag, om 23:05). Daarna ging de circulatiepomp op 50% vermogen draaien. Toen is er de volgende dag om 23:05 weer een warm water run geweest, toen is het 5 minuten op, 30 minuten af ritme nog even volgehouden en daarna is de circulatiepomp continu blijven draaien, met nog een paar keer een korte onderbreking. Er zijn dus meer factoren die het gedrag beïnvloeden, maar ik ben er nog niet achter welke.

Verder staat in de handleiding dat bij een vermogensgeregelde warmtepomp de Hysterese HR niet gebruikt wordt, maar dat deze gelijk gaat draaien als de gemeten retourtemperatuur onder de berekende retourtemperatuur komt. Dat lijkt niet zo te zijn. Ik heb nu een verschil van 0,5 K en de compressor blijft uit. Maar of hij hiervoor nu de Hysterese HR gebruikt weet ik niet (die staat op 2.0 K). Maar eens kijken wanneer hij aangaat.
Geen antwoord op je vraag, maar waarom je warm water run om 23u05? Dit zou je beter 's morgens om 6u kunnen doen zodat je boiler met een hoge temperatuur aan de dag begint. Zo voorkom je ook onnodige stilstand verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
Gwaihir schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:16:
[...]

EcoForest publiceert (als enige?) de curves met de COP naar toerental. Zoek ze maar eens op voor jouw WP. Denk dat je dan eerder ietsje omhoog komt ;).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ot-9PX7j11kYWDEBanqI1DXGeJI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Je9BrT24C7k7wUyCRyOBbq6s.png?f=user_large

25% minimum valt nog mee voorlopig. Maakt water voorlopig rond de 28-32C (WAR afhankelijk) en bron levert 9-10C. Dus de curve B15W35 (of B10W35, maar deze is wat 'verder') is net leuk vanaf 25%. De pomp kan in theorie nog lager, maar de thermostaat kan niet onder de 25%. Grappig.

Het is een R290 model en die curves zijn wat anders dan de rest van het gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Cpt.Chaos schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:21:
@Turrican Komt de retourtemperatuur x hysterese boven gevraagde retourtemperatuur dan slaat de warmtepomp af, dus ja, ook een frequentiegeregelde gaat op deze instelling af.
Volgens de handleiding is de hysterese aan de bovenkant 4K, en niet instelbaar, bij een frequentiegeregelde warmtepomp.
@Turrican Gebruik je ook alpha home? Dan gaat de wp weer aan als de ruimtetemperatuur dus x onder setpoint is en regelt hij niet op hysterese onderschrijding retourtemperatuur, alleen uit bij overschrijding
Nee, alleen de basisregeling, en een simpele naregeling in 1 ruimte die de verdeler aanstuurt op basis van een kamerthermostaat daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
its_me_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:13:
Geen antwoord op je vraag, maar waarom je warm water run om 23u05? Dit zou je beter 's morgens om 6u kunnen doen zodat je boiler met een hoge temperatuur aan de dag begint. Zo voorkom je ook onnodige stilstand verliezen.
6 uur is te laat, dan staan we al op, maar je hebt wel een goed punt ja. Wat ik nu doe is de vaatwasser laten draaien om 1 uur 's nachts, die is namelijk hot fill aangesloten op de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
De hysterese is zeker instelbaar en ik heb hem op 0.5K staan en daar gaat hij op af. Ik zie ook wel in de handleiding staan dat er een 4K overschrijding kan zijn maar zo werkt het niet. Als je hysterese HR in de instelling hebt staan is hij ook te veranderen.
Stel je voor dat de WP aan gaat op dagen zoals nu/vorige week, en hij blijft draaien tot hij op +4K staat, dan heb je het binnen zo 25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Ja, ik vond het ook al een vreemd verhaal dat het niet in te stellen is.

Hysterese staat ingesteld op 2 K, maar de verwarming ging aan toen de ΔT op de regeling -1 K was, en weer uit toen de ΔT 2 K was. dus helemaal snappen doe ik het niet.

Niet goed gekeken, hysterese staat ingesteld op 2 K en hij ging aan bij een ΔT op de regeling van -2 K, en weer uit toen de ΔT 2 K was.

En ik had toen ook inderdaad een overshoot van 1 K in de kamer met de RBE. Dus ik ga de hysterese denk ik ook op 0,5 K zetten (alleen vloerverwarming hier).

[ Voor 39% gewijzigd door Turrican op 18-11-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:02:
Maakt water voorlopig rond de 28-32C (WAR afhankelijk) en bron levert 9-10C. Dus de curve B15W35 (of B10W35, maar deze is wat 'verder') is net leuk vanaf 25%.
Dat meen ik ook te zien, ja. Het optimum schuift wat naar rechts, naarmate het temperatuurverschil oploopt. En de B10W30 curve zal dicht bij de ingetekende B15W35 liggen - ietsje eronder, ietsje naar rechts.
De pomp kan in theorie nog lager, maar de thermostaat kan niet onder de 25%. Grappig.
Ook echt wel hoor. Denk dat hij de gehele grafiek daadwerkelijk kan bestrijken. Maar dat moet je vrij schakelen in een (installateurs)menu.

Vind ik wel een slimme zet: jij had 'm ook zo omlaag gegooid als die optie gemakkelijk beschikbaar was. En nu wordt je even gedwongen erover te denken of 't echt wel verstandig is ;).
Het is een R290 model en die curves zijn wat anders dan de rest van het gamma.
Yep, en de mijne valt onder die 'rest', dus daarom als opzoekvraag i.p.v. uit m'n hoofd wat 'net niet' getallen gooien :P.

Dat propaan kost vooralsnog wel 'n half punt COP trouwens. Toch de moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
its_me_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:13:
waarom je warm water run om 23u05? Dit zou je beter 's morgens om 6u kunnen doen zodat je boiler met een hoge temperatuur aan de dag begint. Zo voorkom je ook onnodige stilstand verliezen.
Wellicht omdat dat zo'n beetje het koudste punt in het etmaal is, net voordat je opstaat (en de nachtstroom ophoudt) => WP aan het verwarmen s.v.p. :).

Het verschil in stilstandsverlies lijkt me klein. Want je warmt neem ik aan maar 'n beetje bij. Draai je daardoor langer door op dagstroom, dan ben je dat vast ruim weer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
mijn perceptie was vooral dat de eerst volgende EcoForest in de reeks te groot was, en niet 'genoeg' kon terug moduleren voor mijn noden. Alternatief was NIBE of zo. Persoonlijk wou ik ook geen R410A, hoewel er ook retrofit alternatieve gassen zijn (R452B bijvoorbeeld). Er is idd een kost in directe COP, maar de vormen van de curves lijken (vlakker) bij modulatie betere SCOP te geven, soort gemiddelde. Ook kan het ding mijn SWW maken met COP 3-4, zonder weerstand.

Ik heb een redelijke 'sweet spot', match tussen huis en pomp. We zien wel (alles staat er geen 2 maanden) wat het in de winter is.

je kan idd in de installateurs' menu zakken tot 11.6% minimum. 25% is ok voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik heb momenteel een RBE en zag dat de RBE+ beschikbaar is. Heeft iemand ervaring met vervanging? Volgens de handleiding is het compatibel met water/water wp van alpha innotec luxtronic 2.1

https://www.warmteservice...ijnverstelling/p/03251110

Lijkt me een leuke upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Ik zie het voordeel eerlijk gezegd niet, in elk geval niet qua regeling. Die blijft volgens mij gewoon hetzelfde.
Je kunt ook niks extra's instellen. Het enige verschil lijkt te zijn dat het een touch screen is en dat er een luchtvochtigheidsmeting inzit.

Ik zou er in elk geval geen EUR 252 voor over hebben als je nu al een RBE hebt.

Zie ook de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Vaevictis_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:22:
Ik heb momenteel een RBE en zag dat de RBE+ beschikbaar is. Heeft iemand ervaring met vervanging? Volgens de handleiding is het compatibel met water/water wp van alpha innotec luxtronic 2.1

https://www.warmteservice...ijnverstelling/p/03251110

Lijkt me een leuke upgrade.
Is ook niet leverbaar ....... kan nog wel even duren (geen chips).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:20:
mijn perceptie was vooral dat de eerst volgende EcoForest in de reeks te groot was, en niet 'genoeg' kon terug moduleren voor mijn noden. Alternatief was NIBE of zo.
EcoForest lijkt er inderdaad laat bij te zijn geweest met die maat WP. Daarvoor in ruil dan vroeg met propaan. (Wet van remmende voorsprong wellicht ;).)

Inderdaad moet de WP gewoon bij je huis / warmtebehoefte passen. Installateur stelde hier de 3-12 voor. Prijsverschil vrijwel nihil. Toch blij het niet gedaan te hebben. (Nu dus 1-9.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:31
Ik ben wel nieuwsgierig, bij mijn nieuwbouwhuis krijgen we een ITHO W/W pomp (5e generatie), met 240L voorraadvat. Op dit moment wonen we in een appartement met ook een (oudere) ITHO W/W met 200L, waar we altijd genoeg aan hebben. Op dit moment doen we het vat 1x per dag naar 58 graden laten opwarmen (eco mode). Is het dan sowieso voordelig om dit zodra we het boilervat met 240L te hebben dit te verlagen naar bv 50 graden (met wel 1x per week de legionella run natuurlijk), met het idee dat dit dan veel energie bespaard? Of spreek je dan echt van een hele kleine besparing. In de praktijk kunnen we dit vast uitproberen, maar ik was benieuwd of een zo laag mogelijke voorraadvat temperatuur altijd een slim idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@SlayaStone Als je daarmee toe kunt, vermoed ik dat het best wat scheelt. En dan niet zozeer vanwege de besparing op stilstandsverlies over die 8 graden, maar vooral vanwege de winst in COP doordat je WP voortdurend 8 graden lager werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@SlayaStone als je geen bad hebt dan is dat vast wel te doen. Mocht je wel een bad hebben dan heb je wellicht te weinig warm water.

Pagina: 1 ... 62 ... 112 Laatste