Gwaihir schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:33:
Voor de hand liggend: pas je deze lijst toe op een W/W WP, dan gaat
heetst van de dag niet meer op als voordeligst. Voordeligst voor ons is wanneer je stroom het goedkoopst is (en dat
kan dus voorjaar / zomer overdag zijn, uit eigen PV).
De lijst is ook geschreven voor L/W en uitgaande van de huidige salderingsregeling. Voor W/W (en een hoge terugleververgoeding van je PV-stroom in piekuren) kan het handig zijn om bijvoorbeeld 's nachts een SWW-run te doen.
Ik denk niet dat je dat in algemene zin kunt zeggen. Heb je geen sensor onderin, dan moet je voor een betrouwbare legionellarun wel een erg forse marge hanteren (en wellicht ga je dan juist daardoor elektrisch COP=1 verder).
Uitgezonderd een R290 warmtepomp gaat elke warmtepomp aan het einde van de legionellacyclus het elektrische element inschakelen. Met R32 of R410a kun je namelijk je SWW niet boven de 60 graden krijgen.
Daarna hangt het van je elementconfiguratie af. Als je het goed doet, heb je een dompelelement onderin je SWW-vat. Dan is automatisch je hele vat boven de ingestelde temperatuur, onafhankelijk van de positie van je sensor.
Er zijn ook warmtepompen die het SWW met een externe warmtewisselaar verwarmen (icm een circulatiepompje. Die hebben daardoor tijdens de SWW-cyclus ook een uniforme temperatuur.
Dan is er nog een grote groep die een erg klein elementvermogen hebben (vaak maar 2 kW). In combinatie met de grote flow tijdens een SWW-run door de spiraal zorgt dat ook automatisch voor een erg gelijkmatig verwarmend vat.
Dan heb je nog de vaten met een spiraal enkel onderin. Die hebben ook tijdens een legionella- of SWW-cyclus altijd een erg uniforme temperatuur.
Tot slot blijft alleen de situatie over met een SWW-vat met spiraal tot bijna bovenin, die wordt verwarmd met elektrische elementen met een erg hoog vermogen (> 6kW). Alleen in die uitzonderlijke situatie kan het voorkomen dat het water onderin iets koeler blijft dan bovenin. Maar ook dan zal dit effect door een hoge flow (en dus kleine dT) uiterst klein zijn.
En inderdaad slaat met één sensor onderin + bijwarmen op temperatuur je WP waarschijnlijk erg vaak aan. Maar indien je max één cyclus per dag doet, is dat probleem vrijwel weg.
Hier heb ik (vooral zomers) vaak dat er wel drie dagen tussen een SWW-run zitten. Die dan elke dag doen kost veel rendement en wil je dus niet.
En waarom specifiek op 1/3 van boven? Zijn alle vaten dan altijd te groot

? Ik denk dat dit heel situationeel uitpakt. En dan het laatste probleem: bij welke merken kun je zo makkelijk die sensor op verschillende plaatsen uitproberen om je eigen optimum te vinden? Ik heb heel wat plekken waar een sensorbuisje zou kunnen, maar dat moet er dan wel met een leeg vat ingedraaid worden..
Als je je sensor lager plaatst krijg je veel te veel SWW-runs. En 1/3 van boven blijkt dan aardig optimaal. Maar op 1/4 mag ook, als dat lukt.
Overigens is een sensorbuisje in een vat draaien toch niet zo lastig? Toevoerkraan even dicht, vat iets aftappen (tot net onder die buis) en dan een buisje erin draaien.
Bij de legionella runs is dat inderdaad wel 'n ding. Steeds meer WPs halen 'm geheel op compressor maar nog lang niet allemaal / het zit wel aan het randje.
[Net als bij @
vliegnerd kan 't hier gelukkig geheel op compressor en heb ik niet eens een elektrisch verwarmingselement. Die legionellaruns gaan trouwens op basis van bijgehouden statistiek i.p.v. automatisch wekelijks. Risico ligt voor een hygiëne boiler sowieso laag.]
[/quote]
Hoe kun jij een legionellarun alleen op de compressor doen? Je komt toch niet hoger dan 57 of 58 graden? Dat is eigenlijk niet genoeg.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.