Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 63 ... 112 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:28

vliegnerd

Nintendo fan.

SlayaStone schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:40:
Ik ben wel nieuwsgierig, bij mijn nieuwbouwhuis krijgen we een ITHO W/W pomp (5e generatie), met 240L voorraadvat. Op dit moment wonen we in een appartement met ook een (oudere) ITHO W/W met 200L, waar we altijd genoeg aan hebben. Op dit moment doen we het vat 1x per dag naar 58 graden laten opwarmen (eco mode). Is het dan sowieso voordelig om dit zodra we het boilervat met 240L te hebben dit te verlagen naar bv 50 graden (met wel 1x per week de legionella run natuurlijk), met het idee dat dit dan veel energie bespaard? Of spreek je dan echt van een hele kleine besparing. In de praktijk kunnen we dit vast uitproberen, maar ik was benieuwd of een zo laag mogelijke voorraadvat temperatuur altijd een slim idee is.
Ik heb een WPU 5g met 200L vat. Eco mode op 53 graden. Scheelt maar een heel klein beetje tov 58 graden, omdat de COP iets hoger is tijdens het laatste stuk verwarmen (tot 53 ipv tot 58 graden).

Ik heb geen exacte gegevens maar denk aan 0,2 kWh per dag of minder bij gemiddeld 1,2 kWh verbruik voor warmwater. EDIT: Dit kan eigenlijk niet kloppen, dat wil zeggen het is te veel besparing om waar te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 19-11-2022 12:31 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
SlayaStone schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:40:
Op dit moment doen we het vat 1x per dag naar 58 graden laten opwarmen (eco mode).
1x per dag met een warmtepomp je SWW naar 58 graden brengen is niet bepaald eco....
Kan die temperatuur niet naar bijvoorbeeld 48 graden? En dan alleen opnieuw verwarmen als je SWW onder de 38 graden is gekomen, dus niet standaard elke dag SWW maken? Dat gaat enorm in je energieverbruik schelen.
Meer tips voor een laag energieverbruik voor SWW:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 18-11-2022 19:29 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:31
Andrehj schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:29:
[...]

1x per dag met een warmtepomp je SWW naar 58 graden brengen is niet bepaald eco....
Kan die temperatuur niet naar bijvoorbeeld 48 graden? En dan alleen opnieuw verwarmen als je SWW onder de 38 graden is gekomen, dus niet standaard elke dag SWW maken? Dat gaat enorm in je energieverbruik schelen.
Aan onze huidige warmtepomp kunnen we helaas helemaal niks instellen (is ook huur). Linkje is interessant thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:27
Andrehj schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:29:
[...]

Als je zo laag gaat zitten moet je wel legionellaruns gaan doen lijkt me. En als je daarvoor je elektrische element moet gebruiken verdampt dat voordeel heel snel denk ik. En minder dan 10 graden warm water per dag gebruiken? Dat lukt mij niet bij een voorraad van 178 liter.

Je moet ook bedenken dat je meer warm water van een lagere temperatuur nodig hebt omdat je in verhouding minder koud bijmengt bij douchen. Ter vergelijking: volgens deze berekening kun je met water van 58 graden 19 minuten douchen, met water van 48 graden 10.

Mijn WP kan met alleen de compressor water tot 58 graden verwarmen, dat kan volgens mij niet elke WP.

[ Voor 4% gewijzigd door Turrican op 19-11-2022 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
vliegnerd schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:06:
Ik heb een WPU 5g met 200L vat. Eco mode op 53 graden. Scheelt maar een heel klein beetje tov 58 graden, omdat de COP iets hoger is tijdens het laatste stuk verwarmen (tot 53 ipv tot 58 graden).

Ik heb geen exacte gegevens maar denk aan 0,2 kWh per dag of minder bij gemiddeld 1,2 kWh verbruik voor warmwater.
Tof dat je daar data bij hebt :).

Scheelt dus zo'n 15%, zeg je. Dat vind ik nogal wat. (Het is maar wat je een heel klein beetje noemt :P.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Gwaihir schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:10:
[...]

Tof dat je daar data bij hebt :).

Scheelt dus zo'n 15%, zeg je. Dat vind ik nogal wat. (Het is maar wat je een heel klein beetje noemt :P.)
Tja... Ik twijfel daar eigenlijk ook aan. Die 0,2 kWh is eigenlijk enorm veel...

Ik heb dus juist geen echt goeie data, want ik weet nooit precies hoeveel water/warmte erg nog in het vat zit. De twee temperatuursensoren zijn niet voldoende om daar een goed beeld van te krijgen: Op dit moment staan ze beide onder de 14 graden, maar er komt warm water uit de kraan :+ Bovenin het vat zit dus nog warm water. Maar hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Turrican schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 08:16:
[...]

Als je zo laag gaat zitten moet je wel legionellaruns gaan doen lijkt me. En als je daarvoor je elektrische element moet gebruiken verdampt dat voordeel heel snel denk ik. En minder dan 10 graden warm water per dag gebruiken? Dat lukt mij niet bij een voorraad van 178 liter.

Mijn WP kan met alleen de compressor water tot 58 graden verwarmen, dat kan volgens mij niet elke WP.
De Itho WPU 5G doet elke week een legionella run naar 61,5 graad. Of ik het wil of niet :-) Dat kan de WPU op de compressor. Ik heb geen element. Maar zuinig is het niet. (COP 2 ofzo boven de 58 graden).

53 graden met een 200 L vat en Douche WTW is genoeg water om 2 pubers en 2 volwassenen te laten douchen. Daarna is er nog minstens 1 lange douchebeurt over. Typische douchen de volwassenen kort en snel achter elkaar, zodat de DWTW goed werkt. De pubers lang (10 minuten). Ook in de keuken gebruiken het het water, maar ondersteunt door de kokendwaterkraan, dus verwaarloosbaar, denk ik.

Ik verlaag zo nu en dan de temperatuur 1 graad, als ik een tijdje "overleeft" heb zonder dat het vat leeg (koud) is. Dat is overigens nog nooit gebeurt.

Binnenkort maar eens naar 52 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 19-11-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram7100
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-08 22:24
Hallo. Vanaf mei heb ik een Nibe F1255 water/water warmtepomp. We hebben goede isolatie, energielabel A, maar nog wel radiatoren (geen vloerverwarming). Tot deze week hebben we de WP nog weinig nodig gehad voor het verwarmen van de woning. We hebben de kamertemperatuur op de RMU 40 kamerthermostaat op een constante waarde ingesteld op 18,0 graden, geen nachtverlaging. De stooklijn staat ingesteld op 8, geen verschuiving. In menu 4.9.3 "instelling graadminuten" staat start compressor op -60GM.

Tot een buitentemperatuur van ca. 5 graden werkte het zoals ik had verwacht:
- Onder de -60GM gaat de WP verwarmen tot de berekende aanvoer temperatuur (S1)
- Verwarmt daarna nog een half uurtje door zodat de aanvoer temperatuur (BT2) een aantal graden hoger wordt dan de berekende aanvoer temperatuur (S1) waardoor de graadminuten naar 0GM gaan
- De warmtepomp stopt met verwarmen
- De aanvoer temperatuur (BT2) zakt en komt onder de berekende aanvoer temperatuur (S1) waardoor de graadminuten onder de -60GM komen
En dat herhaalt zich dan steeds.

Deze week waren dat ca. 12-14 runs per 24 uur en de kamer bleef dag en nacht mooi op een constante temperatuur tussen de 18,0 en 18,4 (gemeten met een nauwkeurige Aranet4 CO2/temperatuur logger die iedere 5 minuten de temperatuur op 0,05 graden nauwkeurig logt).

Menu 1.9.2 "externe instelling" heb ik laatst eens aangepast. Daar staat: Instelbereik - de gewenste kamertemperatuur indien er een ruimtevoeler is geïnstalleerd.
Deze stond op 20,0, dit heb ik verlaagd naar 18,0 omdat dat de ingestelde kamertemperatuur op de RMU 40 kamerthermostaat is. Bij menu 1.9.4 "instellingen ruimtesensor" staat de factor op 2,0. Ik weet niet of het klopt maar ik denk dat hierdoor de berekende aanvoertemperatuur met 2 x 2,0 graden (20,0-18,0) = 4,0 graden werd verlaagd ten opzichte van de stooklijn.

Sinds gisteren aan het eind van de middag (buitentemperatuur onder de 5 graden) komen de graadminuten echter niet meer boven de 0GM dus de WP verwarmt continu. Zoals ik had verwacht stijgt de berekende aanvoertemperatuur (S1) volgens de stooklijn als de buitentemperatuur daalt, maar de aanvoer temperatuur (BT2) blijft daarna rond de berekende aanvoertemperatuur (S1) hangen en wordt niet/nauwelijks hoger waardoor het aantal graadminuten niet meer op 0GM komt en de WP continu verwarmt. In de grafieken in NibeUplink zie je ook dat de aanvoer temperatuur (BT2) maar een paar tiende graad hoger is dan de berekende aanvoertemperatuur (S1).
De capaciteit van de WP is niet het probleem. Als ik een hogere stooklijn instel, bijv. 12, dan gaat de compressor direct aan de slag om de hogere aanvoer temperatuur die hier bij hoort te bereiken en je merkt meteen dat de aanvoer temperatuur (BT2) hoger wordt. Het probleem is alleen dat de berekende aanvoer temperatuur (S1) ook meteen met evenveel graden verhoogd wordt waardoor ook de nieuwe hogere aanvoer temperatuur (BT2) daarna weer rond de berekende aanvoertemperatuur (S1) blijft hangen en er nog steeds geen graadminuten bij komen en deze zo niet op 0GM komt. De kamertemperatuur wordt bij een hogere waarde voor de stooklijn hoger dan de ingestelde 18,0 graden, deze wordt dan zo 19,0 graden wat volgens mij inhoudt dat de stooklijn op een lagere waarde gezet moet worden.

Heeft iemand misschien een idee wat de oorzaak van dit gedrag kan zijn en wat ik aan zou moeten passen om de aanvoer temperatuur (BT2) hoger te laten worden dan de berekende aanvoertemperatuur (S1) zodat de graadminuten ook bij lagere buitentemperaturen dan ca. 5 graden weer langzaam naar 0GM gaan en er weer een normale start/stop cyclus is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Flinke lijst! Twee kantekeningen.

Voor de hand liggend: pas je deze lijst toe op een W/W WP, dan gaat heetst van de dag niet meer op als voordeligst. Voordeligst voor ons is wanneer je stroom het goedkoopst is (en dat kan dus voorjaar / zomer overdag zijn, uit eigen PV).

En dan deze:
Andrehj schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:05:
Plaats je SWW-temperatuursensor zo hoog mogelijk in het vat. Meestal zit er op ca 1/3 van boven wel een sensorbuis. Dan zit daarboven altijd nog 100 liter warm water, ruim voldoende voor een uitgebreide douchebeurt.
Ik denk niet dat je dat in algemene zin kunt zeggen. Heb je geen sensor onderin, dan moet je voor een betrouwbare legionellarun wel een erg forse marge hanteren (en wellicht ga je dan juist daardoor elektrisch COP=1 verder). En inderdaad slaat met één sensor onderin + bijwarmen op temperatuur je WP waarschijnlijk erg vaak aan. Maar indien je max één cyclus per dag doet, is dat probleem vrijwel weg.

En waarom specifiek op 1/3 van boven? Zijn alle vaten dan altijd te groot ;)? Ik denk dat dit heel situationeel uitpakt. En dan het laatste probleem: bij welke merken kun je zo makkelijk die sensor op verschillende plaatsen uitproberen om je eigen optimum te vinden? Ik heb heel wat plekken waar een sensorbuisje zou kunnen, maar dat moet er dan wel met een leeg vat ingedraaid worden..

[Hier 'n groot vat, hygiëne boiler met zonnespiraal. Hoeft dus inderdaad niet altijd tot onder aan toe heet. WP verwarmt op gemiddelde van drie sensoren, max 1x/dag. Legionellarun gaat alléén op de onderste. E.e.a. via een externe controller, dus niet gehinderd door beperkingen op dit vlak van de WP zelf.]
Turrican schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 08:16:
Bij de legionella runs is dat inderdaad wel 'n ding. Steeds meer WPs halen 'm geheel op compressor maar nog lang niet allemaal / het zit wel aan het randje.

[Net als bij @vliegnerd kan 't hier gelukkig geheel op compressor en heb ik niet eens een elektrisch verwarmingselement. Die legionellaruns gaan trouwens op basis van bijgehouden statistiek i.p.v. automatisch wekelijks. Risico ligt voor een hygiëne boiler sowieso laag.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bram7100 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:30:
Heeft iemand misschien een idee wat de oorzaak van dit gedrag kan zijn
Het is koud buiten :).
en wat ik aan zou moeten passen [..] zodat [..] er weer een normale start/stop cyclus is?
Rustig modulerend het huis warm houden is het normale gedrag.

Wellicht kun je die 12-14x aan/uit per dag niet vermijden wanneer het warmer wordt, doordat je zeer weinig buffering in je systeem hebt. (Bij VVW werkt de vloer zelf als 'n flinke buffer.) Op zich geen probleem; dit aantal starts per dag kan nog prima. Maar 't zou bij mij véél meer kriebelen aan die kant. (Ik zou dus die cyclus van -60 t/m 0 vergroten en kijken of m'n comfort nog prima is.)

Geniet ondertussen lekker van je vloeiende warmtevoorziening :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram7100
  • Laatst online: 14-08 22:24
Gwaihir schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:45:
Rustig modulerend het huis warm houden is het normale gedrag.

Wellicht kun je die 12-14x aan/uit per dag niet vermijden wanneer het warmer wordt, doordat je zeer weinig buffering in je systeem hebt. (Bij VVW werkt de vloer zelf als 'n flinke buffer.) Op zich geen probleem; dit aantal starts per dag kan nog prima. Maar 't zou bij mij véél meer kriebelen aan die kant. (Ik zou dus die cyclus van -60 t/m 0 vergroten en kijken of m'n comfort nog prima is.)

Geniet ondertussen lekker van je vloeiende warmtevoorziening :).
Bedankt voor je reactie! Het is nog steeds lekker warm in huis dus wat dat betreft geen probleem :) . Ik dacht dat het misschien slecht voor de WP zou zijn als deze geen "pauzes" tussendoor kreeg, maar als dat geen probleem is dan zal de WP zelf wel weten wat het het beste gedrag is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie aan kw's (kw verwarmingsvermogen) nodig hebben deze nacht (eerste koude nacht).

Hier nu 4kw (maar wel 21,7 graden binnen....... moet de stooklijn nog beter inregelen). Aanvoer 30 graden, COP 4,7. Retour is 26 graden (denk dat de stooklijn nog omlaag kan).

Huis uit 2010 (1000m3), VVW (niet als hoofdverwarming gelegd) en actieve radiatoren begane grond, boven alleen traditionele radiatoren.

Handig om eens te vergelijken om te kijken of ik enigzins goed zit. Morgen eens kijken wat het gem. van de nacht was.

[ Voor 7% gewijzigd door prettig op 19-11-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
4 kW, warmteproductie of opgenomen elektrisch vermogen?

Instantaan vermogen zegt niet zoveel, je kunt beter kijken naar wat er aan kWh aan warmte geproduceerd is dan wel elektrisch is verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
productie uiteraard, instantaan..... klopt (maar is stabiel, dus redelijke referentie), morgenochtend eens kijken wat er over de nacht nodig was (kwh is uiteraard beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Gwaihir schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:33:
Voor de hand liggend: pas je deze lijst toe op een W/W WP, dan gaat heetst van de dag niet meer op als voordeligst. Voordeligst voor ons is wanneer je stroom het goedkoopst is (en dat kan dus voorjaar / zomer overdag zijn, uit eigen PV).
De lijst is ook geschreven voor L/W en uitgaande van de huidige salderingsregeling. Voor W/W (en een hoge terugleververgoeding van je PV-stroom in piekuren) kan het handig zijn om bijvoorbeeld 's nachts een SWW-run te doen.
Ik denk niet dat je dat in algemene zin kunt zeggen. Heb je geen sensor onderin, dan moet je voor een betrouwbare legionellarun wel een erg forse marge hanteren (en wellicht ga je dan juist daardoor elektrisch COP=1 verder).
Uitgezonderd een R290 warmtepomp gaat elke warmtepomp aan het einde van de legionellacyclus het elektrische element inschakelen. Met R32 of R410a kun je namelijk je SWW niet boven de 60 graden krijgen.
Daarna hangt het van je elementconfiguratie af. Als je het goed doet, heb je een dompelelement onderin je SWW-vat. Dan is automatisch je hele vat boven de ingestelde temperatuur, onafhankelijk van de positie van je sensor.
Er zijn ook warmtepompen die het SWW met een externe warmtewisselaar verwarmen (icm een circulatiepompje. Die hebben daardoor tijdens de SWW-cyclus ook een uniforme temperatuur.
Dan is er nog een grote groep die een erg klein elementvermogen hebben (vaak maar 2 kW). In combinatie met de grote flow tijdens een SWW-run door de spiraal zorgt dat ook automatisch voor een erg gelijkmatig verwarmend vat.
Dan heb je nog de vaten met een spiraal enkel onderin. Die hebben ook tijdens een legionella- of SWW-cyclus altijd een erg uniforme temperatuur.

Tot slot blijft alleen de situatie over met een SWW-vat met spiraal tot bijna bovenin, die wordt verwarmd met elektrische elementen met een erg hoog vermogen (> 6kW). Alleen in die uitzonderlijke situatie kan het voorkomen dat het water onderin iets koeler blijft dan bovenin. Maar ook dan zal dit effect door een hoge flow (en dus kleine dT) uiterst klein zijn.
En inderdaad slaat met één sensor onderin + bijwarmen op temperatuur je WP waarschijnlijk erg vaak aan. Maar indien je max één cyclus per dag doet, is dat probleem vrijwel weg.
Hier heb ik (vooral zomers) vaak dat er wel drie dagen tussen een SWW-run zitten. Die dan elke dag doen kost veel rendement en wil je dus niet.
En waarom specifiek op 1/3 van boven? Zijn alle vaten dan altijd te groot ;)? Ik denk dat dit heel situationeel uitpakt. En dan het laatste probleem: bij welke merken kun je zo makkelijk die sensor op verschillende plaatsen uitproberen om je eigen optimum te vinden? Ik heb heel wat plekken waar een sensorbuisje zou kunnen, maar dat moet er dan wel met een leeg vat ingedraaid worden..
Als je je sensor lager plaatst krijg je veel te veel SWW-runs. En 1/3 van boven blijkt dan aardig optimaal. Maar op 1/4 mag ook, als dat lukt.
Overigens is een sensorbuisje in een vat draaien toch niet zo lastig? Toevoerkraan even dicht, vat iets aftappen (tot net onder die buis) en dan een buisje erin draaien.
Bij de legionella runs is dat inderdaad wel 'n ding. Steeds meer WPs halen 'm geheel op compressor maar nog lang niet allemaal / het zit wel aan het randje.

[Net als bij @vliegnerd kan 't hier gelukkig geheel op compressor en heb ik niet eens een elektrisch verwarmingselement. Die legionellaruns gaan trouwens op basis van bijgehouden statistiek i.p.v. automatisch wekelijks. Risico ligt voor een hygiëne boiler sowieso laag.]
[/quote]
Hoe kun jij een legionellarun alleen op de compressor doen? Je komt toch niet hoger dan 57 of 58 graden? Dat is eigenlijk niet genoeg.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Andrehj schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:14:

Uitgezonderd een R290 warmtepomp gaat elke warmtepomp aan het einde van de legionellacyclus het elektrische element inschakelen. Met R32 of R410a kun je namelijk je SWW niet boven de 60 graden krijgen.

Hoe kun jij een legionellarun alleen op de compressor doen? Je komt toch niet hoger dan 57 of 58 graden? Dat is eigenlijk niet genoeg.
Geen idee welk koudemiddel de Itho WPU 5g gebruikt, maar hij verwarmt tot 62 graden tijdens legionellaruns.
EDIT: R134a koudemiddel.

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 19-11-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvN1IS-2jGAGRwS5sBCrZxSiWVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5mvG9rCliz1L79u8Yi9pQy7V.png?f=fotoalbum_large

Wat is deze waanzin. De wp gaat harder draaien en dan stopt hij ermee omdat retour te warm wordt. En worden geen groepen dichtgestuurd. Ik kan dit niet verklaren. Heeft iemand een idee waar ik moet kijken? Hysterese ruimtetemperatuur staat op 0.2K en hysterese HR op 0.5K. De woonkamer wordt niet te warm, eigenlijk zelfs nog te koud dus daar gaat hij niet op af en hij zou terug moeten moduleren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50
Cpt.Chaos schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:02:
[Afbeelding]

Wat is deze waanzin. De wp gaat harder draaien en dan stopt hij ermee omdat retour te warm wordt. En worden geen groepen dichtgestuurd. Ik kan dit niet verklaren. Heeft iemand een idee waar ik moet kijken? Hysterese ruimtetemperatuur staat op 0.2K en hysterese HR op 0.5K. De woonkamer wordt niet te warm, eigenlijk zelfs nog te koud dus daar gaat hij niet op af en hij zou terug moeten moduleren...
Ik weet te weinig van je installatie af om daar wat zinnigs over te zeggen. Heb je niet een buffervat die op temperatuur is?

@prettig ik ging er vanuit dat het ging om de stukjes waarbij de temperatuur eventjes omhoog gaat en dan weer een stukje zakt.

Die hoge piek is wel heel duidelijk dat het 't tapwater is.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchKel op 20-11-2022 08:42 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Cpt.Chaos schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:02:
[Afbeelding]

Die piek bedoel je neem ik aan: tapwater verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Die piek snap ik wel. Het gaat mij om de kleine pieken en afschakelen en dan na minimum stoptijd weer bij. Geen buffervat, bg en badkamer groepen altijd open dus niks wat dicht kan sturen. Ik snap niet dat de wp dus blijkbaar denkt dat hij in ene veel harder moet lopen waarna hij 0.5K overshoot heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYNraAm0LPPN_Z9-JNxJdwfxUM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PKfEVJW2RqQr1BNbSr7BuwWH.png?f=fotoalbum_large

@Cpt.Chaos zo ziet er mijn elektrisch verbruik uit...

SWW is om 12:00 (middag).
ik snap de pieken ertussenin ook niet (om de 1h20min?). Vlakte ongeveer 340W, piekjes rond de 600W.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
340W zal minimum vermogen zijn en dan moet hij waarschijnlijk af en toe optoeren om de olie goed rond te krijgen. De mijne draait op 55Hz en 26 is minimum dus hij zou terug moeten regelen ipv wat er nu gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Cpt.Chaos Is dat niet tevens het antwoord op je eigen vraag? Dat het noodzakelijke op toeren om de olie goed rond te krijgen, 'm vervolgens ook af doet slaan, omdat hij dan inmiddels al met al te warm zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Niet op mijn vraag want op 50+Hz gaat de olie goed genoeg rond, en het is geen vast interval bij mij itt bij bjp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:14:
De lijst is ook geschreven voor L/W
Uiteraard. Dus daarom even de context aanpassing naar hier..
Uitgezonderd een R290 warmtepomp gaat elke warmtepomp aan het einde van de legionellacyclus het elektrische element inschakelen. Met R32 of R410a kun je namelijk je SWW niet boven de 60 graden krijgen. [..]

Geen idee hoe dat voor L/W zit, maar voor W/W is dat al jaren niet meer zo.

Spec van mijn WP opgezocht om precies te kunnen zijn: die garandeert 63 graden. In de praktijk zie ik ook 65 graden langskomen. (Hoger komt met mijn instellingen sowieso niet voor dus of er nog 'n graadje of twee extra uit te persen valt, zal ik niet ontdekken.) Dat is op R410a en met een fabriek af in te bouwen optie ('HTR') was zelfs 70 graden mogelijk geweest.

Daarnaast is legionellarun op 65 graden een typisch Nederlands ding, mede ingegeven door hoe gemakkelijk de gasketel dat toch wel kan. En ook weer van invloed op hoe gemakzuchtig we vervolgens kunnen zijn, bijvoorbeeld met de plaatsing van sensoren, of het slechts even aantippen van die temperatuur. 55 graden volstaat ook prima, mits je meet dat het hele vat dat ook echt twee uur lang blijft.

Daarom meet ik voor de legionellarun onderin en laat ik die altijd 's nachts doen. Dan weet ik nl. (vrijwel) zeker dat er geen SWW verbruikt wordt en dus niets kouds onderin stroomt tijdens de cyclus. (En mocht dat toch een keertje anders zijn, dan geldt de run als mislukt en doet hij het de volgende nacht opnieuw.) Hygiëneboiler, dus circuleren van de toegevoerde warmte tot onderin gaat prima.

Afijn, met de onjuiste aanname er onderuit dat je voor de legionellarun toch op COP 1 gaat, verspringen vermoedelijk wel wat van je aanbevelingen.
Hier heb ik (vooral zomers) vaak dat er wel drie dagen tussen een SWW-run zitten. Die dan elke dag doen kost veel rendement en wil je dus niet.
Had je dan niet een half zo groot SWW vat moeten kopen?

En / of zou hij met een iets andere instelling van de hysterese die 'overbodige' dagen niet eveneens overslaan?
Overigens is een sensorbuisje in een vat draaien toch niet zo lastig? Toevoerkraan even dicht, vat iets aftappen (tot net onder die buis) en dan een buisje erin draaien.
Dat veronderstelt het een en ander over je opstelling..

Hier staat hij in de kelder, dus zou ik dat water weg moeten pompen. Hygiëneboiler, zoals genoemd, dus als ik 'm weer vul gooi ik ook weer (tot) 800 liter zuurstofrijk water m'n installatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Cpt.Chaos
Als je wp harder gaat draaien omdat je woonkamer niet warm genoeg en daarna afschakelt omdat hij "uit de stooklijn loopt" dan kunnen de volgende dingen aan de hand zijn:
  • Als je retour (waar hij op regelt) snel oploopt kun je naar de flow instellingen van de groepen kijken. Staan die niet te hoog? Ik verwacht het niet want je deltaT is wel groot (4-5K).
  • Misschien staat je HR hysterese te laag. Die stond bij mij ook op 0,5K. Die heb ik opgehoogd naar 1K en dat gaf een veel rustiger beeld.
  • Ook stond bij mij de stooklijn te hoog waardoor steeds groepen in- en uitschakelden, ook hierdoor ging de wp "stuiteren".
De wp gaat bij mij niet zomaar eens per uur optoeren om de olie rond te pompen. Bij mij draait ie makkelijk 12 uur op 20Hz. Hij is nu met een run van meer dan 48 uur bezig.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-09 10:48
bram7100 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:30:
Hallo. Vanaf mei heb ik een Nibe F1255 water/water warmtepomp. We hebben goede isolatie, energielabel A, maar nog wel radiatoren (geen vloerverwarming). Tot deze week hebben we de WP nog weinig nodig gehad voor het verwarmen van de woning. We hebben de kamertemperatuur op de RMU 40 kamerthermostaat op een constante waarde ingesteld op 18,0 graden, geen nachtverlaging. De stooklijn staat ingesteld op 8, geen verschuiving. In menu 4.9.3 "instelling graadminuten" staat start compressor op -60GM.

Tot een buitentemperatuur van ca. 5 graden werkte het zoals ik had verwacht:
- Onder de -60GM gaat de WP verwarmen tot de berekende aanvoer temperatuur (S1)
- Verwarmt daarna nog een half uurtje door zodat de aanvoer temperatuur (BT2) een aantal graden hoger wordt dan de berekende aanvoer temperatuur (S1) waardoor de graadminuten naar 0GM gaan
- De warmtepomp stopt met verwarmen
- De aanvoer temperatuur (BT2) zakt en komt onder de berekende aanvoer temperatuur (S1) waardoor de graadminuten onder de -60GM komen
En dat herhaalt zich dan steeds.

Deze week waren dat ca. 12-14 runs per 24 uur en de kamer bleef dag en nacht mooi op een constante temperatuur tussen de 18,0 en 18,4 (gemeten met een nauwkeurige Aranet4 CO2/temperatuur logger die iedere 5 minuten de temperatuur op 0,05 graden nauwkeurig logt).

Menu 1.9.2 "externe instelling" heb ik laatst eens aangepast. Daar staat: Instelbereik - de gewenste kamertemperatuur indien er een ruimtevoeler is geïnstalleerd.
Deze stond op 20,0, dit heb ik verlaagd naar 18,0 omdat dat de ingestelde kamertemperatuur op de RMU 40 kamerthermostaat is. Bij menu 1.9.4 "instellingen ruimtesensor" staat de factor op 2,0. Ik weet niet of het klopt maar ik denk dat hierdoor de berekende aanvoertemperatuur met 2 x 2,0 graden (20,0-18,0) = 4,0 graden werd verlaagd ten opzichte van de stooklijn.

Sinds gisteren aan het eind van de middag (buitentemperatuur onder de 5 graden) komen de graadminuten echter niet meer boven de 0GM dus de WP verwarmt continu. Zoals ik had verwacht stijgt de berekende aanvoertemperatuur (S1) volgens de stooklijn als de buitentemperatuur daalt, maar de aanvoer temperatuur (BT2) blijft daarna rond de berekende aanvoertemperatuur (S1) hangen en wordt niet/nauwelijks hoger waardoor het aantal graadminuten niet meer op 0GM komt en de WP continu verwarmt. In de grafieken in NibeUplink zie je ook dat de aanvoer temperatuur (BT2) maar een paar tiende graad hoger is dan de berekende aanvoertemperatuur (S1).
De capaciteit van de WP is niet het probleem. Als ik een hogere stooklijn instel, bijv. 12, dan gaat de compressor direct aan de slag om de hogere aanvoer temperatuur die hier bij hoort te bereiken en je merkt meteen dat de aanvoer temperatuur (BT2) hoger wordt. Het probleem is alleen dat de berekende aanvoer temperatuur (S1) ook meteen met evenveel graden verhoogd wordt waardoor ook de nieuwe hogere aanvoer temperatuur (BT2) daarna weer rond de berekende aanvoertemperatuur (S1) blijft hangen en er nog steeds geen graadminuten bij komen en deze zo niet op 0GM komt. De kamertemperatuur wordt bij een hogere waarde voor de stooklijn hoger dan de ingestelde 18,0 graden, deze wordt dan zo 19,0 graden wat volgens mij inhoudt dat de stooklijn op een lagere waarde gezet moet worden.

Heeft iemand misschien een idee wat de oorzaak van dit gedrag kan zijn en wat ik aan zou moeten passen om de aanvoer temperatuur (BT2) hoger te laten worden dan de berekende aanvoertemperatuur (S1) zodat de graadminuten ook bij lagere buitentemperaturen dan ca. 5 graden weer langzaam naar 0GM gaan en er weer een normale start/stop cyclus is?
Ik lees dat je stooklijn ingegesteld staat op 8. Dat is vergelijkbaar met de standaardwaarde 9, welke voor een “koud” land als Zweden geldt. Hier in Nederland wordt een stooklijn 5 aanbevolen. Deze heb ik ook in mijn goed geisoleerde huis van 2020. Dat werkt uitstekend voor mijn Nibe F1155. Edit: zie nu pas dat je radiatoren hebt, ik heb vloerverwarming, dus wellicht gaat mijn aanbeveling niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Eduardo M schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:51:
Ik lees dat je stooklijn ingegesteld staat op 8. Dat is vergelijkbaar met de standaardwaarde 9, welke voor een “koud” land als Zweden geldt. Hier in Nederland wordt een stooklijn 5 aanbevolen. Deze heb ik ook in mijn goed geisoleerde huis van 2020. Dat werkt uitstekend voor mijn Nibe F1155. Edit: zie nu pas dat je radiatoren hebt, ik heb vloerverwarming, dus wellicht gaat mijn aanbeveling niet op.
Dat kan prima het verschil verklaren :).

Hoe dan ook: stooklijn te hoog => het wordt te heet. Maar dat wordt het bij hem niet => stooklijn is prima :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:44
Gwaihir schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:00:
[...]

Dat kan prima het verschil verklaren :).

Hoe dan ook: stooklijn te hoog => het wordt te heet. Maar dat wordt het bij hem niet => stooklijn is prima :).
Ik vind 12 a 14 runs per 24 uur best veel, dan moet de compressor vaak opstarten. Daar gaat ie uiteindelijk vaak kapot van, vandaar dat veel mensen zo lang mogelijke runs willen hebben.
Hier staat de stooklijn op 1 (allerlaagste), om zo het water zo 'koud' mogelijk door de vloer te sturen, en zo langere runs te krijgen. De temperatuur in huis was prima afgelopen winter. Deze winter is de verwarming nog niet aan geweest, dus misschien is jouw huis wat minder geisoleerd ;)
Ik ken niet de details van de graadminuten, of berekende aanvoertemperatuur vs gemeten aanvoertemperatuur, maar volgens mij ben je bang dat de warmtepomp te lange runs maakt, terwijl het dus juist beter is om de warmtepomp de hele dag op een lage stand te laten draaien, dan een paar uur op een hogere stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
KC27 schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:56:
@Cpt.Chaos
Als je wp harder gaat draaien omdat je woonkamer niet warm genoeg en daarna afschakelt omdat hij "uit de stooklijn loopt" dan kunnen de volgende dingen aan de hand zijn:
  • Als je retour (waar hij op regelt) snel oploopt kun je naar de flow instellingen van de groepen kijken. Staan die niet te hoog? Ik verwacht het niet want je deltaT is wel groot (4-5K).
  • Misschien staat je HR hysterese te laag. Die stond bij mij ook op 0,5K. Die heb ik opgehoogd naar 1K en dat gaf een veel rustiger beeld.
  • Ook stond bij mij de stooklijn te hoog waardoor steeds groepen in- en uitschakelden, ook hierdoor ging de wp "stuiteren".
De wp gaat bij mij niet zomaar eens per uur optoeren om de olie rond te pompen. Bij mij draait ie makkelijk 12 uur op 20Hz. Hij is nu met een run van meer dan 48 uur bezig.
Ik zit ook te twijfelen of ik de hysterese op 1 zou moeten zetten. De wp zou het echter zelf moeten kunnen regelen, de regeling staat op snel.
Alpha home regelt de stooklijn +/-1K tov ingesteld op wp en dat lijkt aardig te werken. Nu -20/27.5 om 19.5/19.5.

Ik weet niet welk merk bjp heeft maar sommige doen dit optoeren wel, zeker als ze heel diep terug kunnen moduleren. Ons merk doet dat idd niet weet ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyDejonghe
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-01-2023
Goeie avond allen,
Hopelijk kan hier iemand een leek eventjes helpen enkele knopen door te hakken.
Ik ben bijna 95% zeker om te kiezen voor geothermie met diepte boringen 4x150
Mijn vraag naar jullie is, is het zijn geld waard? Mijn vroegere sanitairman raad het me af omdat hij in een bouw waar hij af en toe werkt een gasketel heeft moeten plaatsen omwille dat ze de woning niet verwarmd kregen met hun geothermische warmtepomp. (Hij is/was voorstander gasketel). Wat is de (ongeveer) jaarlijkse prijskaartje kwa energiefactuur en onderhoud. En welke vragen argumenten of opmerkingen maak is best naar de installateur toe? Welke warmtepomp/merk zouden jullie aanraden en ten sterkste afraden?
Fijne avond Mvg Anthony

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
AnthonyDejonghe schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:06:
Goeie avond allen,
Hopelijk kan hier iemand een leek eventjes helpen enkele knopen door te hakken.
Ik ben bijna 95% zeker om te kiezen voor geothermie met diepte boringen 4x150
Mijn vraag naar jullie is, is het zijn geld waard? Mijn vroegere sanitairman raad het me af omdat hij in een bouw waar hij af en toe werkt een gasketel heeft moeten plaatsen omwille dat ze de woning niet verwarmd kregen met hun geothermische warmtepomp. (Hij is/was voorstander gasketel). Wat is de (ongeveer) jaarlijkse prijskaartje kwa energiefactuur en onderhoud. En welke vragen argumenten of opmerkingen maak is best naar de installateur toe? Welke warmtepomp/merk zouden jullie aanraden en ten sterkste afraden?
Fijne avond Mvg Anthony
4x150 meter?? wat voor kasteel ga je verwarmen? das 600 meter x 25-40 Watt/meter. dus 15000 - 24000 Watt aan verwarmingsvermogen exclusief elektrisch. Met een COP van 4 kun je daar dus nog een derde bij optellen. Als je dit echt nodig hebt, dan valt er vast van alles te isoleren.

Ik zou eerst hier eens goed naar kijken en dan inlezen en beslissingen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik zit wat in de manual van Ecoforest te kijken maar kom er helemaal geen WAR regelingen met stooklijnen in tegen eigenlijk?

Ecoforest lijkt sowieso al een beetje de vreemde eend in de bijt met max rendementen bij compressor snelheden van 20 - 30%.

Iemand een idee van de regeling van het systeem zelf of wat Eplucon met een cloud (?) regeling biedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyDejonghe
PolderPloer! schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:11:
[...]

4x150 meter?? wat voor kasteel ga je verwarmen? das 600 meter x 25-40 Watt/meter. dus 15000 - 24000 Watt aan verwarmingsvermogen exclusief elektrisch. Met een COP van 4 kun je daar dus nog een derde bij optellen. Als je dit echt nodig hebt, dan valt er vast van alles te isoleren.

Ik zou eerst hier eens goed naar kijken en dan inlezen en beslissingen nemen.
En daarom komen we eens polsen bij de mensen die er wel iets van weten 😂
Bewoonbaar opp is ongeveer een 250 vierkante meter.
Volledig nieuwbouw, dus geen oude woning met massa’s verlies, muur isolatie 14cm IPv 12 maar wel met dubbel glas ipv 3dubbelglas

Misschien 🤔 heb ik het verkeerd begrepen bij de uitleg maar Ipv 2x 250 omdat ik dit niet mocht gingen ze er 4 doen 2 neerwaartse stroming 2 opwaartse stroming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:02
Voor de bron en wp experts hier in het topic, wij hebben een bron volgens Duratherm van 4x52 meter met een opgegeven vermogen van 10,5kw. Voordat ik dit wist is er een nieuwe wp gekomen een nibe s1255-12. En ik maak me een beetje zorgen of dat wel goed gaat komen.

Verder nog de vraag hoe lager de stooklijn hoe langer de runs? Of is dat niet zo te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 20:40
Beste allemaal.
Ik heb een Alpha innotec brine Wp in een nieuwbouwwoning. Nu draait deze inmiddels alweer 35 uur en afgelopen week zat ie zelfs iets over de 50 uur heen.
Vraag: is dat 'normaal'? Ik zie dat ie de gewenste retourtemperatuur nog lang niet heeft bereikt. HR hysterese staat vanuit de installatie op 2k

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8YuWe4rrwfERlS_0oDRmoT1C34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlYz4fTiG7ltr18tyxr1FNm3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
AlexanderCP schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:33:
Beste allemaal.
Ik heb een Alpha innotec brine Wp in een nieuwbouwwoning. Nu draait deze inmiddels alweer 35 uur en afgelopen week zat ie zelfs iets over de 50 uur heen.
Vraag: is dat 'normaal'? Ik zie dat ie de gewenste retourtemperatuur nog lang niet heeft bereikt. HR hysterese staat vanuit de installatie op 2k

[Afbeelding]
Hoe kom je erbij dat hij de retour temperatuur niet haalt? De temperatuur is al gehaald in het plaatje wat je stuurt.

Retour berekend is de temperatuur wat hij moet bereiken en Retour is de retour temperatuur wat die op dat moment heeft.

Lange runs zijn overigens heel fijn voor een warmtepomp dus daar is ook niks mis mee. Liever lange runs dan telkens pendelen en de compressor aan en uit zetten. De warmtepomp bepaald zelf wel welk vermogen dat die op moet draaien.

Ook zeg je dat je nieuwbouw hebt waardoor er waarschijnlijk nog veel vocht in de muren zit. Hierdoor moet de warmtepomp ook nog extra zijn best doen om de woning warm te houden. De eerste winter is met een nieuwbouw woning het ergste ivm het bouwvocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
dennismaus schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:09:
Voor de bron en wp experts hier in het topic, wij hebben een bron volgens Duratherm van 4x52 meter met een opgegeven vermogen van 10,5kw. Voordat ik dit wist is er een nieuwe wp gekomen een nibe s1255-12. En ik maak me een beetje zorgen of dat wel goed gaat komen.
Wat is de zorg?
Verder nog de vraag hoe lager de stooklijn hoe langer de runs? Of is dat niet zo te zeggen?
Nee, dat is zo niet te zeggen. Al krijg je inderdaad wel korte runs wanneer hij te hoog staat en allerlei na regeling groep voor groep de vraag weg neemt .

Stooklijn wil je 'precies goed'. Hoge stooklijn => (te) warm in huis. Lage stooklijn => (te) koud in huis. En 't is een lijn, dus het kan zijn dat één eind te hoog/laag staat.

Langere runs krijg je vooral door de hysterese op te voeren = hoe ver mag hij doorschieten (in beide richtingen)? En, als je die optie nog hebt, warmtecapaciteit toe te voegen aan het systeem: (meer) VVW als buffer, en / of een daadwerkelijk buffervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AlexanderCP schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:33:
Gisteravond sloeg de WP hier toch nog voor 1,5 uur af. Vond ik wel een beetje jammer. Kennelijk net wat veel de haard gestookt, dus maar 'n run van 53 uur :P.

Enne @AlexanderCP: zeg nou gewoon hardop dat je je toch nog zorgen maakt. Voelt beter voor wie deze zelfde vraag vorige week al voor je beantwoordden. Ën vergroot de kans dat je nog een aantal extra (vermoedelijk ook geruststellende) reacties krijgt :).

N.B. Let daarbij ook op de 'thumbs-ups', waarmee mensen instemming met posts laten zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 21-11-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ddeklerk79 schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:12:
Ik zit wat in de manual van Ecoforest te kijken maar kom er helemaal geen WAR regelingen met stooklijnen in tegen eigenlijk?
De gebruikershandleiding? Dit laten ze aan de installateur :). (Er zijn nog 'n paar handleidingen bijgeleverd en ook wel online te vinden.)

Het is altijd WAR. (Zonder buitentemperatuursensor kun je 'm niet in gebruik nemen.)
Ecoforest lijkt sowieso al een beetje de vreemde eend in de bijt met max rendementen bij compressor snelheden van 20 - 30%.
Oh? Hoe dat zo? Ik ben heel nieuwsgierig, want er is nog nimmer iemand met vergelijkingsmateriaal gekomen!

(25 - 35%, trouwens.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AnthonyDejonghe schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:06:
Mijn vraag naar jullie is, is het zijn geld waard?
Dat is erg persoonlijk. In dit topic is 't antwoord uiteraard ja.

Dan komt er vast nog wel iemand langs die zegt dat dat alléén komt omdat we missers van die omvang niet aan onszelf toe willen geven ;). Maar toch: ik zou 't zo weer doen :).
Mijn vroegere sanitairman raad het me af omdat hij in een bouw waar hij af en toe werkt een gasketel heeft moeten plaatsen omwille dat ze de woning niet verwarmd kregen met hun geothermische warmtepomp. (Hij is/was voorstander gasketel).
Een tegenvoorbeeld is altijd wel te vinden. Wil je een linkje naar een koolmonoxidevergiftiging door een slechte gasketel? WP is minder dodelijk ;).

Iets specifieker: ruim terug schatte men de benodigde brongrootte nog wel eens te laag in.
Welke warmtepomp/merk zouden jullie aanraden en ten sterkste afraden?
Gut feeling / trouwe lezer van dit topic:
- Kies een echt warmtepomp merk. Die bespreken we hier telkens weer vanuit nieuwsgierigheid, behoefte tot fijnafstelling e.d. Kortom: we worden blij van die apparaten :).
- Vermijd de Nederlandse CV-fabrikanten die inmiddels ook even snel ergens hun naam op geplakt hebben. Met name Itho komt hier nogal eens langs in dubieuze zin, maar ook bijv. Vaillant lijkt uitsluitend verouderde technologie te bieden.
- Remeha zit er op 't oog wat tussenin. Durf ik niet te plaatsen. Heeft het gezond verstand gehad een WP fabrikant volledig over te nemen. Lijkt daardoor stukken beter mee te komen, maar lijkt desondanks toch ook een relatief kleine speler (bij lange na niet zo leidend in bepaalde marktsegmenten als hun CV-ketels waren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
DutchKel schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:38:
[...]

Hoe kom je erbij dat hij de retour temperatuur niet haalt? De temperatuur is al gehaald in het plaatje wat je stuurt.

Retour berekend is de temperatuur wat hij moet bereiken en Retour is de retour temperatuur wat die op dat moment heeft.

Lange runs zijn overigens heel fijn voor een warmtepomp dus daar is ook niks mis mee. Liever lange runs dan telkens pendelen en de compressor aan en uit zetten. De warmtepomp bepaald zelf wel welk vermogen dat die op moet draaien.

Ook zeg je dat je nieuwbouw hebt waardoor er waarschijnlijk nog veel vocht in de muren zit. Hierdoor moet de warmtepomp ook nog extra zijn best doen om de woning warm te houden. De eerste winter is met een nieuwbouw woning het ergste ivm het bouwvocht.
Dan maak ik me geen zorgen meer @Gwaihir :) is mn eerste Wp dus nul ervaring ermee
De gewenste temperatuur is wel behaald maar ik bedoelde dat ie doorverwarmt tot +2 graden door de 2k hysterese.

Fijne dag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
Gwaihir schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:52:
[...]

Oh? Hoe dat zo? Ik ben heel nieuwsgierig, want er is nog nimmer iemand met vergelijkingsmateriaal gekomen!

(25 - 35%, trouwens.)
Alpha Innotec hier, geen gepubliceerde cijfers maar wel een meting: vannacht draaide de compressor urenlang op 27%, toen was de COP 7,1, nu een uurtje op 20%, geeft een COP van 7,4, bij een inkomende brontemperatuur van 9,2 respectievelijk 9,4 °C, Taanvoer is 25,1 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online
Is het zijn geld waard?
-> wss wel. Maar dat is ook een deel natte vinger werk.

Ik reken bijvoorbeeld dat de kosten van de bron op meer dan 1 WP af, twee bijvoorbeeld. Sommige willen het al op 1 pomp 'terugverdient' hebben.

het is wel dubbelzinnig:
- veel opzetkost, weinig kosten daarna - dus het duurt heel lang voor je het 'terug' krijgt.
- je gaat het pas echt weten binnen 10-20 jaar :)
- als je veel wil koelen, zonder zonnepanelen om te compenseren, is het wss zelf vrij voordeliger om W/W te gaan.

Je kan ook de vergelijking doen met een L/W pomp, en financieel wint deze wss. Maar het is ook wat je in de balans legt (is een buitenunit bijvoorbeeld luid voor je? hoe gemakkelijk kan je een boring doen op je locatie), en hoe goed je het natte vinger werk hierboven doet.

Is het goed? ja
Is het betrouwbaar? normaal gezien wel

Complementair op wat @Gwaihir hierboven zegt, kijk ook naar fabrikanten uit Scandinavische landen, daar lijkt de markt al vroeger gestart te zijn. Bijvoorbeeld Thermia.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
AlexanderCP schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:08:
[...]

Dan maak ik me geen zorgen meer @Gwaihir :) is mn eerste Wp dus nul ervaring ermee
De gewenste temperatuur is wel behaald maar ik bedoelde dat ie doorverwarmt tot +2 graden door de 2k hysterese.

Fijne dag!
Volgens mij werkt die juist andersom. Hij zal als de retourtemperatuur is bereikt op een laag vermogen verder verwarmen om de temperatuur te behouden. Soms is het laagste vermogen nog te hoog waardoor dat die verder doorgaat dit mag dan maximaal 2 graden zijn, dan gaat de compressor uit.

100% zeker ben ik hier niet van aangezien ik maar heel af en toe de retourtemperatuur hoger heb gezien dan de berekende retourtemperatuur. Er zit intern een hele berekening achter, maar ik zou me daar niet druk om maken. Je warmtepomp werkt zoals ik het lees prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
[...]

Ja, maar het is niet zo dat hij ook probeert om die 2K te halen. Die denkfout had ik eerst ook.

Hij toert de warmtepomp zover terug of omhoog in vermogen als kan / nodig is om op 0 K verschil te komen. Als bij minimaal vermogen de temperatuur blijft stijgen zal hij uitgaan bij +2 K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dat kun je gerust wat verkleinen. Maar wel puur ter verbetering van comfort.

Die WP vindt dat juist ideaal, zo perfect exact op 't doel doortuffen :).

En voor zover 'm dat lukt, gaat dat verkleinen van die bewegingsruimte jouw runlengte ook niet zo gek veel doen: je koerst immers een zéér groot deel van de run perfect in het midden, tussen de bovengrens en ondergrens in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlexanderCP
Turrican schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:14:
[...]

Ja, maar het is niet zo dat hij ook probeert om die 2K te halen. Die denkfout had ik eerst ook.

Hij toert de warmtepomp zover terug of omhoog in vermogen als kan / nodig is om op 0 K verschil te komen. Als bij minimaal vermogen de temperatuur blijft stijgen zal hij uitgaan bij +2 K.
Ik dacht dus dat ie op vol vermogen doorging tot de +2 graden. Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@AlexanderCP Vol vermogen is er om bij -10 warme voeten te houden ;).

Een moderne warmtepomp bereikt veel extra op het vlak van comfort én energiezuinigheid tegelijk door terug te moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
Gwaihir schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:39:
[...]

Wat is de zorg?

[...]

Nee, dat is zo niet te zeggen. Al krijg je inderdaad wel korte runs wanneer hij te hoog staat en allerlei na regeling groep voor groep de vraag weg neemt .

Stooklijn wil je 'precies goed'. Hoge stooklijn => (te) warm in huis. Lage stooklijn => (te) koud in huis. En 't is een lijn, dus het kan zijn dat één eind te hoog/laag staat.

Langere runs krijg je vooral door de hysterese op te voeren = hoe ver mag hij doorschieten (in beide richtingen)? En, als je die optie nog hebt, warmtecapaciteit toe te voegen aan het systeem: (meer) VVW als buffer, en / of een daadwerkelijk buffervat.
Kort waar ik mee zit.

Wij hadden een warmtepomp van 18 jaar oud een techneco aan uit wp met een 9,5KW vermogen. Onze bronnen zijn ooit geboord door Duratherm voordat de huizen gebouwd werden en volgens hen zitten we op een 10,5KW bron op 2800 draaiuren.

Deze warmtepomp is in overleg met de installateur vervangen voor een Nibe S1255-12kw omdat de nibe S1255-6pc maar tot 8KW gaat.

Ik zelf loop een beetje te vogelen met de juiste instellingen vinden en zoals je kon lezen in het topic was er wat gedoe met de binnen sensor welke nu goed lijkt te gaan. En netjes de temperatuur aangeeft.

De WP staat nu op stooklijn 4 curve -1 maar heb het idee dat dat niet helemaal goed gaat. Vannacht was de WP enorm aan het werken.

Waar ik me vooral zorgen om maak is de BRON, of die de nieuwe WP wel bij kan houden. Vanmorgen vroeg was de bronvloeistof in 4,4 graden. Dat ben ik niet gewend van de oude WP waar het vaak rond de 6 zat.

Ik denk zelf dat de stooklijn naar 5 moet en er verder even niet meer naar om moet kijken. Maar ben bang dat de bron te veel te koud is en we daar problemen mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:57
dennismaus schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:00:
[...]

Waar ik me vooral zorgen om maak is de BRON, of die de nieuwe WP wel bij kan houden. Vanmorgen vroeg was de bronvloeistof in 4,4 graden. Dat ben ik niet gewend van de oude WP waar het vaak rond de 6 zat.

Ik denk zelf dat de stooklijn naar 5 moet en er verder even niet meer naar om moet kijken. Maar ben bang dat de bron te veel te koud is en we daar problemen mee krijgen.
Bij een efficiëntere WP zal, bij een gelijke warmtevraag, er minder energie uit het stroomnet komen en dus meer uit de grond. Wat dat betreft zou het kunnen dat je bron net te krap wordt als ie altijd op het randje zat.

Heb je nog mogelijkheden om de warmtevraag te verlagen?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennismaus
big bang schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:39:
[...]

Bij een efficiëntere WP zal, bij een gelijke warmtevraag, er minder energie uit het stroomnet komen en dus meer uit de grond. Wat dat betreft zou het kunnen dat je bron net te krap wordt als ie altijd op het randje zat.

Heb je nog mogelijkheden om de warmtevraag te verlagen?
Hij zat zeker niet op het randje bij de vorige installatie, maar zie net dat de oude 7,9kw was.

[ Voor 3% gewijzigd door dennismaus op 21-11-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Je zou wellicht de maximale compressorfrequentie kunnen verlagen tot het equivalent van 7,9 kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
Turrican schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:13:
Je zou wellicht de maximale compressorfrequentie kunnen verlagen tot het equivalent van 7,9 kW?
Dat zou kunnen inderdaad als iemand weet wat dat zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
dennismaus schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:44:
[...]

Hij zat zeker niet op het randje bij de vorige installatie, maar zie net dat de oude 7,9kw was.
4,4 graden is ook lang niet op het randje. De warmtepompen die nu te krijgen zijn kunnen over het algemeen tot -5 graden bij de bron-in aan. Daarna schakelen ze pas uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@dennismaus Je huis is niet veranderd en je oude WP + bron was niet te klein, begrijp ik. Dan heb je m.i. geen reden om aan te nemen dat 't met een nieuwe niet ten minste even goed zal gaan.

Trek je met 12kW aan een bron waar je eerst met 9,5kW aan trok, dan kan die eventjes kouder worden, ja. Maar daar staat dan ook een langere herstelpauze tegenover. Puur omwille van de COP zou je die Nibe wat kunnen begrenzen. Je weet immers dat 9,5kW ook zat is.

Als 'te koud' geldt overigens pas een bron die onder nul duikt. Daar ben je nog ver van weg, zowel in praktijk als berekening. Uiteraard is warmer fijner voor de COP. Maar 't standaard rekenwerk gaat bij mijn weten uit van B0W35, 2000 draaiuren/jaar (naar vollast), COP4. Jij krijgt kennelijk in de berekening al 800 uur extra :). En 10,5kW bij COP 4 betekent dat je er 4/3x10,5 = een 14kW WP aan zou mogen hangen, mét echt dat verbruik van 14 x 2800 = 39,2GWh/jaar thermisch. (Terwijl jij dus weet dat je verbruik niet boven 9,5kW x 2800 uur zit..)

[N.B. Dennis postte aanvankelijk in PM, maar wilde ook best delen hier. Ik antwoordde daar al en daardoor loopt mijn antwoord nu achter m.b.t. wie er tussendoor postte. Is niet flauw bedoeld :D.]

[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 21-11-2022 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennismaus
Als ik het goed lees, kan ik met de Vermogen bij DOT instelling aangeven dat 8kw voldoende is voor mijn woning? Menu 7.1.6.3 in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
Gwaihir schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:39:
[...]

Wat is de zorg?

[...]

Mijn installateur is meer de nibe, viesmann etc kant gewend en zei dat die pompen meestal harder draaien. Zijn woorden; hij was verbaasd over de lage snelheden die ik met m'n Ecoforest wil gaan draaien. Vandaar die opmerking.

En dan goed te weten dat er "meerdere" handleidingen zijn ;-). Die zou ik dan wel eens willen bestuderen. Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Ddeklerk79 Geen idee of dat klopt. Dan zou je echt compressoren moeten gaan vergelijken.

Is Nibe een van de merken die het uitdrukt in Hertz? En zo ja, is dat 1:1 aan het toerental gekoppeld?

EcoForest drukt het dus uit in procent van het maximum toerental van de compressor (wat hij overigens nimmer geacht wordt te halen. Begrensd op 80%, van 7200 rpm.)

30% is dan 2160 rpm, oftewel 36 Hz. Het in de interface zichtbare getalletje is dus bij hetzelfde toerental al hoger.

Maar er zit zeker ook verschil in compressoren tussen merken. Ging gister al even over de cyclus voor oliepijl die sommige merken wel vertonen en andere niet. En ik meen hier ook 120 of zelfs 130 Hz langs te hebben zien komen (weet even niet voor welk merk). Dat is dus wellicht 7200 rpm en meer en dat kan 'mijn' compressor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online
ik bevestig, 7200rpm ongeveer de max van mijn EcoForest EcoGEO+ 1-6 PRO.

Ik heb geprobeerd met een verlaagd minimum (15%) en dan zag je nog meer duidelijk die pieken om de 1h20.

Nu wat verhoogd (33%) en hij bromt lekker op 2370rpm (dit is 33% -> 100% is 7200rpm), met een iets hogere instantane COP dan bij 25%. De pieken om het 1h20 zijn minder lang/iets minder hoog.

[ Voor 8% gewijzigd door bjp op 21-11-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
Dat kan natuurlijk ook goed zijn idd. Percentages zijn misschien anders gerelateerd aan toerentallen. Na ja ik ga et meemaken. Bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
bjp schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:04:
ik bevestig, 7200rpm ongeveer de max van mijn EcoForest EcoGEO+ 1-6 PRO.

Ik heb geprobeerd met een verlaagd minimum (15%) en dan zag je nog meer duidelijk die pieken om de 1h20.

Nu wat verhoogd (33%) en hij bromt lekker op 2370rpm (dit is 33% -> 100% is 7200rpm), met een iets hogere instantane COP dan bij 25%. De pieken om het 1h20 zijn minder lang/iets minder hoog.
Bedankt voor de info; dat op toeren is voor de smering begreep ik idd al wel. Blijft de pomp dan wel in de regeling (zodat ie misschien wil afslaan omdat eindwaardes bereikt worden?) en duurt dit lang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqfpdbPNy1FbbOZbqWiF9YYIgm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1afKgZCVTL2F4ZFac93B21Ss.png?f=fotoalbum_large

in de nacht had ik het verlaagd (15% of zelf iets minder dacht ik), daar zie je duidelijk pieken.

Deze morgen rond 8u30 verhoogd naar 33%. Daar zie je veel minder pieken. Rond de middag was het SWW run. Dan later in de namiddag is de pomp terug vertrokken voor verwarming op 33% (met kleine piekjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
Ow ja de loop is Idd een stuk rustiger zo te zien. Met name in de middag.

Super laag vermogen nog steeds, met iets meer dan 400W zit je op iets van 2kWh verwarmend vermogen. Das nog geen 0,2m3 gas equivalent per uur?! En dan blijft he huis warm? Respect.

Ik krijg (na ja, krijgen... Kopen ;-) een 5-22 versie. Huidige woning bedrukt 0,75m3 gas per uur en stond 24 uur aan gisteren. Ik denk wat meer nodig te hebben ;-).

Wat mij nog wel wat bezig houd is hoeveel vermogen je in een 32cm dikke betonnen vloer kwijt kan met 15cm hoh vloerverwarming wanneer de vloer b.v. 3 graden oid kouder is dan de vloerverwarming. Op dit moment gaat de cv normaal gesproken een keer per dag aan ('s nachts uiteraard) wat genoeg is voor de rest van de dag (ook in de winter).

Met de Wp wil ik natuurlijk veel langere runs, maar aan de andere kant ga ik ook voor een variabel energie contract met verschillende prijzen per uur.. Dan kan het fijn zijn om wat harder te draaien wanneer de stroomprijs flink zakt / te draaien wanneer de prijs laag is.

[ Voor 42% gewijzigd door Ddeklerk79 op 21-11-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Oh dear.. nog meer strijdend om de top van m'n todo.. Nu wil ik 't ook plotten! (Heb er geloof ik al wel logs van.)

Die pieken lijken me onvermijdelijk en ze gaan altijd naar (vrijwel) 50% compressorsnelheid. Instellingen worden op dat moment ook genegeerd.

Maar dat langzame dalen daarna, dat is voor zover ik weet z'n normale (best wel) trage regelgedrag. Dat is niet meer 't olie aanvullen. Ik heb geprobeerd dat te versnellen door het maximum toerental van de compressor aan te passen. Helaas mis ik dus nog 'n vergelijkend plotje om te zien wat het uit maakt. (Zo'n beetje, want ik heb 'n 1-9, niet zo'n 1-6 PRO.)

@bjp, @Ddeklerk79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyDejonghe
Alvast bedankt voor de info.

Ik las in een comment dat 4x150m diepte veel te veel zou zijn. Voor mijn woning.
(Ik ga voor zo luchtdicht mogelijk en zoveel mogelijk isoleren dikte 14cm). 250 bewoonbaar oppervlakte.

Zou dit misschien averechts werken als er 600m leidingen zijn? En in welke mate dan? Teveel elektriciteit verbruiken? Of zou de WP te veel moeten werken om het huis te verwarmen?
Of zou dit mogelijks positief kunnen uitdraaien? Dat de warmtepomp minder moet werken?

Alvast men excuses als er vragen tussen zitten die niet veel steek houden. Maar ik wou graag heel zeker zijn.

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online
@Ddeklerk79 de meter zegt 2.7kW warmte productie bij 430W elektrisch vermogen (gemeten door de omvormer) - op de pomp staat COP 7.5... maar dat geloof ik niet. Huisje draait voorlopig rond 2kW idd gemiddeld (WP valt af en toe stil + SWW runs) bij deze 5 graden gemiddeld buiten.

Ik heb niet eens gedaan met isolatiewerken :D

Waar ik wat ongerust mee ben, is dat de brontemperatuur langzaam aan daalt... In het begin een prachtige 12, nu eerder 9, en dat op 2 maanden wat nog niet zo koud waren... Op dit tempo wordt het geen leuke winter.

Totale WP productie zover: 1300kWh.

[ Voor 44% gewijzigd door bjp op 21-11-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
Gwaihir schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:59:
Oh dear.. nog meer strijdend om de top van m'n todo.. Nu wil ik 't ook plotten! (Heb er geloof ik al wel logs van.)

Die pieken lijken me onvermijdelijk en ze gaan altijd naar (vrijwel) 50% compressorsnelheid. Instellingen worden op dat moment ook genegeerd.

Maar dat langzame dalen daarna, dat is voor zover ik weet z'n normale (best wel) trage regelgedrag. Dat is niet meer 't olie aanvullen. Ik heb geprobeerd dat te versnellen door het maximum toerental van de compressor aan te passen. Helaas mis ik dus nog 'n vergelijkend plotje om te zien wat het uit maakt. (Zo'n beetje, want ik heb 'n 1-9, niet zo'n 1-6 PRO.)

@bjp, @Ddeklerk79
Dat op toeren zal voor warm water zijn toch neem ik aan? Of dat dacht ik iig toen ik er naar keek want dat zijn best wel heel lange periodes?!

Even olie rond pompen doe je met een minuut even naar 3000rpm lijkt me. Trouwens met 2000rpm lijkt me het olie toch ook geen probleem? Onder de 1500 of 1000rpm zou een probleem kunnen zijn stel ik me zo voor. Ze zijn toch niet voor niets een scroll compressor met inverter geworden ;-)?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
bjp schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:52:
@Ddeklerk79 de meter zegt 2.7kW warmte productie bij 430W elektrisch vermogen (gemeten door de omvormer) - op de pomp staat COP 7.5... maar dat geloof ik niet. Huisje draait voorlopig rond 2kW idd gemiddeld (WP valt af en toe stil + SWW runs) bij deze 5 graden gemiddeld buiten.

Ik heb niet eens gedaan met isolatiewerken :D

Waar ik wat ongerust mee ben, is dat de brontemperatuur langzaam aan daalt... In het begin een prachtige 12, nu eerder 9, en dat op 2 maanden wat nog niet zo koud waren... Op dit tempo wordt het geen leuke winter.

Totale WP productie zover: 1300kWh.
Nou respect iig. Daar ga ik het niet mee halen.

Wat voor boring heb je? Ik heb 2x160m gekregen. Alles in zand met eentje een heeeeel klein stukje klei (meter of 2). Zou 11kW moeten leveren men ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online
@Ddeklerk79 ik heb 2x 83m met dubbele lus. Grond is wel wat anders (Vlaams-Brabant, regio Leuven). Ik zit 70m boven de zee, met grondwatertafel op 45m boven de zee.

zoals hierboven gemeld, is nu nog heel optimistisch. Bron is nog maar 2 maanden oud.

ik vermoed eens het kouder is buiten (dan moet de temperatuur in de radiatoren iets hoger), en eens de bron wat minder wordt (stel 5C of minder), dan zal de COP ook dalen... Nu draai ik B10W30, maar straks is dat dan B5W35 of zo... En nu zijn er nog wat rusttijden :) Bij vrieskou vermoed ik niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 22-11-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Bron... tja. Ik ben benieuwd. Nieuwbouw huis van maart dit jaar, dus nog het eerste jaar. 150 m lus met 4kW w/w warmtepomp, Itho WPU 5G.

Ik woon in de zuidplaspolder droogmakerij. Een polder 6m onder NAP. Omdat we vrij dicht bij de ringdijk wonen is er veel kwelwater (volgens waterschap).

Mijn bron is in de zomer tijdens koelen vrij snel (begin juli) naar 13,5 graad gestegen en daar gebleven tot eind september. Dit weekend pas voor het eerst verwarmd (maar wel SWW bedrijf elke dag) en de bron is inmiddels al 9,5 graden.

Ik vermoed dat door het kwelwater de bron heel snel de seizoenen volgt.
(klein) voordeel: Ik kan oneindig koelen.
Groot nadeel: Koelen helpt niet voor verhogen COP in de winter. De COP gaat laag (lager) worden als de bron straks 5 graden wordt.
Mogelijk probleem: Ik heb een schoonwater bron, geen brine. De WPU stopt met verwarmen als aanvoer onder 4 graden komt.

Ben benieuwd... fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Even benieuwd naar jullie ervaringen. Is onderstaande condensvorming/hoeveelheid normaal te noemen?

Gaat om een alpha innotec swcv 92k3m.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5G3GWmuxaDSXQreMd1V4kEdtM6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORjEKtyPrarSQ07TxR07MNdp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L29pS4PgX_exx3HH5BR9Nk8HH3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQIPnK0ADzsvg8gDzhlecq58.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
koifim schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:12:
Even benieuwd naar jullie ervaringen. Is onderstaande condensvorming/hoeveelheid normaal te noemen?

Gaat om een alpha innotec swcv 92k3m.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de SWCV 92K3 maar heb nog nooit een plas water onder de warmtepomp gezien. Ik zal dadelijk eens kijken hoe vochtig de compressor is.

Aan je foto te zien lijkt het erop dat het al heel lang zo is bij jou. De tekst begint al te vergaan van de sticker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@koifim
Bij mij komt erbuiten ook geen condens. Maar die box waar de brine pomp en de compressor inzit is bij mij wel goed afgesloten, zodat er geen nieuwe toevoer optreedt van verse vochtige lucht. Zat die box bij jou wel goed afgesloten?

[ Voor 3% gewijzigd door KC27 op 22-11-2022 10:04 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:52
@koifim Hier ook geen condens met een swc 82k3m, is dit de brine bronpomp?

Waar staat jouw warmtepomp in huis?

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Niet online
@DutchKel In de zomer lag er een klein beetje water onder (met koelen), dus inderdaad al langere tijd aan de gang.

@KC27 Ik heb de klep van de behuizing even eraf gehaald om deze foto te maken. Er zit dus nog een metalen klep voor en dan nog de voorkant van de gehele warmtepomp.

@Venxir Het is een brine bronpomp inderdaad. De warmtepomp staat in een aanpandige geïsoleerde garage. Zal tussen de 10-12 graden zijn momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:52
koifim schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:14:
@DutchKel In de zomer lag er een klein beetje water onder (met koelen), dus inderdaad al langere tijd aan de gang.

@KC27 Ik heb de klep van de behuizing even eraf gehaald om deze foto te maken. Er zit dus nog een metalen klep voor en dan nog de voorkant van de gehele warmtepomp.

@Venxir Het is een brine bronpomp inderdaad. De warmtepomp staat in een aanpandige geïsoleerde garage. Zal tussen de 10-12 graden zijn momenteel.
Heb je al eens meegekeken via de webinterface of app zodat je wat data kan zien? Meest logische is een groot temperatuurverschil tussen omgeving en pomp en lange draaiuren.

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Dit lijkt me geen gezonde temperatuur voor een geïsoleerde garage. Mogelijk is dat de oorzaak.

Hier staat de warmtepomp in de keuken en in de ruimte van de warmtepomp zelf zal het zo'n 25-30 graden zijn (dit ivm het buffervat en boilervat). Dat betekend dus dat de lucht veel meer vocht vast kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@KC27 Ik heb de klep van de behuizing even eraf gehaald om deze foto te maken. Er zit dus nog een metalen klep voor en dan nog de voorkant van de gehele warmtepomp
Die metalen klep van de inwendige module moet goed aansluiten op zijn behuizing zodat er weinig tot geen verse lucht in de module kan komen.
Als hij niet goed aansluit kun je overwegen om hem af te tapen of anderszins luchtdicht te maken.
Bij mij staat de wp in een koude kelder met een open ventilatiegat naar buiten. Ik heb wel (zeker in de zomer) last van condens op de afsluiters van de brineleidingen maar in de wp niet.
Ik heb vorig jaar de module kast ook open gehad (verwisselen van een defecte sensor retourtemperatuur bron), maar er kwam pas condens op die pomp toen de module kast open lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Niet online
DutchKel schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:35:
[...]

Dit lijkt me geen gezonde temperatuur voor een geïsoleerde garage. Mogelijk is dat de oorzaak.

Hier staat de warmtepomp in de keuken en in de ruimte van de warmtepomp zelf zal het zo'n 25-30 graden zijn (dit ivm het buffervat en boilervat). Dat betekend dus dat de lucht veel meer vocht vast kan houden.
Hoezo geen gezonde temperatuur? Hij is verder niet verwarmd.

@Venxir
Ik heb de warmtepomp (nog) niet aangesloten op het netwerk en kan dat dus niet bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
Alles wat je in de app / web interface kunt zien kun je ook op de WP zelf zien. Alleen de grafiekjes niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
koifim schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:31:
[...]

Hoezo geen gezonde temperatuur? Hij is verder niet verwarmd.

@Venxir
Ik heb de warmtepomp (nog) niet aangesloten op het netwerk en kan dat dus niet bekijken.
Geïsoleerd in combinatie met een relatief koude temperatuur is over het algemeen een vrij vochtige omgeving. Is de ventilatie in die ruimte wel voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online
op mijn leidingen door de kelder van bron tot WP, heb ik isolatie. Kan je die pomp niet 'inpakken' met was isolatie? (bijvoorbeeld Armacell ACE tape)

dan vermijd je al veel condens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AnthonyDejonghe schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:52:
Ik las in een comment dat 4x150m diepte veel te veel zou zijn. Voor mijn woning.
(Ik ga voor zo luchtdicht mogelijk en zoveel mogelijk isoleren dikte 14cm). 250 bewoonbaar oppervlakte.

Zou dit misschien averechts werken als er 600m leidingen zijn?
Je lijkt 2 lussen van 150 meter elk te bedoelen. Zo heb je die '4x 150m' nu al meermaals beschreven. Maar bij 4x 150m heeft men het doorgaans over vier lussen die elk 150m diep gaan. Die spraakverwarring geeft verkeerde reacties..
Of zou dit mogelijks positief kunnen uitdraaien? Dat de warmtepomp minder moet werken?
Ja, een grotere bron heeft, als hij er eenmaal ligt, alleen maar voordelen, want je COP komt omhoog (= minder energieverbruik voor zelfde warmte). Je kunt dus beter wat aan de ruime dan aan de krappe kan zitten.

Maar 't kost je wel meer in aanleg..

Daarnaast zullen de professionals dit nog voor je nalopen. Het hangt nl. af van huis én bodem ter plaatse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@koifim Dit lijkt me inderdaad niet goed voor jaren lang. Hoor ik waar die staat, dan zou ik er een vochtvreter onderin zetten en 'm dan inderdaad super dicht maken, zodat er niet steeds nieuwe vochtige lucht in komt = zo nodig naden en gaten af tapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ddeklerk79 schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:25:
Dat op toeren zal voor warm water zijn toch neem ik aan? Of dat dacht ik iig toen ik er naar keek want dat zijn best wel heel lange periodes?!
Wil ik weten wie bij jou in huis hele nachten lang doucht? :P
Even olie rond pompen doe je met een minuut even naar 3000rpm lijkt me. [..] Ze zijn toch niet voor niets een scroll compressor met inverter geworden ;-)?!
Eens. Ergens jammer om te zien dat de veel nieuwere pomp van @bjp (ook) zo lang over het weer afzakken in toeren doet. Firmware lijkt beter te kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenewillem
  • Laatst online: 10-12-2022
gac schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:58:
[...]

Hoi,

Tja, keuzes, keuzes.Die TD-energie kende ik nog niet, klinkt ook zeker interessant!
Bij ons heeft de grondboring inmiddels plaatsgevonden en is de warmtepomp geleverd. Over twee weken wordt hij daadwerkelijk aangesloten. Daar staan 3-4 dagen voor ingepland

De grondboring was wel erg interessant om te zien (voor mij nieuw). Er kwam een vrachtwagen van zo'n 18 meter het materieel brengen, en het inrijden van de straat was al een grote uitdaging op zich. Ik had verder een grote blubberpartij verwacht, maar dat viel uiteindelijk best mee. De voorbereidingen namen veel meer tijd in dan het boren zelf. Na afloop alles netjes achtergelaten. Ik ben er erg over te spreken hoe het allemaal gegaan is.

Alles bij elkaar ben ik zo'n 30K armer, maar hoop nog zo'n 4200 euro uit de subsidiepot te mogen ontvangen.
Ik ben wel benieuwd naar het gemiddelde verbruik per jaar. Op dit moment leveren we dankzij de zonnepanelen per jaar 1500 kWh meer terug dan we afnemen, dus dat gaat goed besteed worden.

Succes met het maken van een keuze! Die vloerverwarming lijkt me de eerste stap.
Hoe is dit afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
Gwaihir schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:26:
[...]

Je lijkt 2 lussen van 150 meter elk te bedoelen. Zo heb je die '4x 150m' nu al meermaals beschreven. Maar bij 4x 150m heeft men het doorgaans over vier lussen die elk 150m diep gaan. Die spraakverwarring geeft verkeerde reacties..

[...]

Ja, een grotere bron heeft, als hij er eenmaal ligt, alleen maar voordelen, want je COP komt omhoog (= minder energieverbruik voor zelfde warmte). Je kunt dus beter wat aan de ruime dan aan de krappe kan zitten.

Maar 't kost je wel meer in aanleg..

Daarnaast zullen de professionals dit nog voor je nalopen. Het hangt nl. af van huis én bodem ter plaatse.
Nou ja leek me op eerste gezicht redelijk onzinnig om zo vaak harder te gaan lopen voor zo'n lange tijd. Dus dacht dat et zou zijn om het warmte tapwater in buffer te verwarmen oid.. Maar nu begrijp ik dus dat de pomp regelmatig veel harder loopt dan optimaal voor de cop. Hmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:21
Ik heb het idee dat de meeste pagina's op google die ik vind over warmtepompen eigenlijk offerte websites zijn.

Hebben mensen nog tips over goede leveranciers/merken (die ook installeren) in regio arnhem

[ Voor 4% gewijzigd door Batavia op 23-11-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:53
Batavia schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:09:
Ik heb het idee dat de meeste pagina's op google die ik vind over warmtepompen eigenlijk offerte websites zijn.

Hebben mensen nog tips over goede leveranciers/merken (die ook installeren)
Welke regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:21
Arnhem/achtergoek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Schimmel Barneveld. Boort ook zelf.

[ Voor 32% gewijzigd door KC27 op 23-11-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curtain
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-06 16:34

Curtain

Plannen en Organiseren

Hallo allemaal,
Nieuw in dit topic en (uiteraard) bezig met me verdiepen in de aanschaf van een brine/water warmtepomp, voor onze bestaande woning. We wonen in dit huis sinds juni van dit jaar zijn en zijn nu bezig met isolatie, isolatie en nog meer isolatie. Nieuwe beglazing en zonnepanelen zijn besteld. Omdat er lange levertijden zijn, verdiep ik me toch alvast in dit onderwerp. In de WKOtool heb ik gevonden dat er op mijn adres niet zomaar geboord mag worden. Ook op de website van de gemeente vind ik informatie en een kaart “gebiedsplan grondwaterbeheer” waaruit lijkt te blijken dat er niet lager dan 30 m onder het maaiveld geboord mag worden. Het is het gevolg van “historische grootschalige gevallen van grondwaterverontreiniging”. En hoewel ik een gesloten systeem wil, is men bezorgd dat dieper boren het evenwicht in de bodem zal verstoren en heeft men de maximale diepte op 30m gezet. Uit de tekst van de gemeente: “Aanleg van bodemenergiesystemen (WKO): zowel de aanleg van open als gesloten bodemwarmtewisselaars moet worden gemeld. In het beheergebied is het verboden om de systemen dieper dan 30m minus maaiveld te plaatsen”. We wonen ten nw van Tilburg.
Vraag aan de experts: is mijn wens voor een bodem-energie-warmtepomp nog wel reeel? Ik heb ook contact gehad met een warmtepomp leverancier, die ook boort, maar die doet alleen nieuwbouw want bij bestaande bouw is het te lastig met voorschriften…
Misschien heeft iemand hier al ervaring mee (gehad)?

Weer of geen weer: ik heb de details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinE
  • Laatst online: 07-02 20:57
Sinds de zomer gebruik ik een EcoForest EcoGeo C2 1-9 W/W warmtepomp met een Th-Touch. De Th-Touch stuurt via modbus de warmtepomp aan, en fungeert als internet-gateway. Met deze modbus kan ik meeluisteren. Er zit ook een energiemeter in de meterkast aangesloten op dezelfde modbus. Http-toegang tot de Th-Touch lijkt niet mogelijk te zijn.

In deze thread is een lijst met registers/adressen van de EcoForest modbus gepubliceerd, waarvan ik dankbaar gebruik heb gemaakt. Voor de C2 zijn de adressen niet allemaal hetzelfde als in die lijst.

De Th-Touch en het Eplucon-portal kennen het "actuele stroomverbruik". Dat komt van de energiemeter in de meterkast, via de modbus bij de Th-Touch. Het is het totale actuele elektrisch vermogen dat in huis wordt verbruikt.

Op de display van de warmtepomp kan ik ook het actuele vermogen van het apparaat zelf zien. Dat is het schermpje dat verder ook de "power factor" en de opgewekte warmte toont; "inkomend vermogen maal power factor is geproduceerd warmtevermogen".

De COP en de power factor komen geregeld langs op de modbus, als adressen 30 en 31. De Th-Touch, als client op de modbus, vraagt daar dus om. Het actuele vermogen dat de warmtepomp opneemt lijkt niet langs te komen op de modbus. Omdat de Th-Touch de client is, kan ik alleen meeluisteren met de modbus.

Vraag: is bekend of de EcoForest warmtepompen het actuele vermogen beschikbaar maken via de modbus? Op welk adres is dat? En in welk formaat? als float in 4 bytes of een 2-byte integer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ErwinE schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:49:
In deze thread is een lijst met registers/adressen van de EcoForest modbus gepubliceerd, waarvan ik dankbaar gebruik heb gemaakt. Voor de C2 zijn de adressen niet allemaal hetzelfde als in die lijst.
Oh? Opmerkelijk! Welke wijken af?
Het actuele vermogen dat de warmtepomp opneemt lijkt niet langs te komen op de modbus. Omdat de Th-Touch de client is, kan ik alleen meeluisteren met de modbus.
Dat snap ik niet helemaal. Ik dacht dat 'n modbus altijd één master en meerdere clients kon hebben. En jij hebt er ook inderdaad al drie apparaten (+ een luistervink) op zitten. Is jouw device geen client, die ook berichten kan sturen? En zo niet, want kun je dan met onderstaande?
Vraag: is bekend of de EcoForest warmtepompen het actuele vermogen beschikbaar maken via de modbus? Op welk adres is dat? En in welk formaat? als float in 4 bytes of een 2-byte integer?
Ik begrijp uit je eerdere beschrijving dat je het opgenomen elektrische vermogen bedoeld:
code:
1
81     Power consumption     R     Integer

N.B. Dit betreft uitsluitend het verbruik van de compressor. Verbruik van pompen en elektronica telt voor deze meter niet mee (idem voor COP en PF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinE
  • Laatst online: 07-02 20:57
Oh? Opmerkelijk! Welke wijken af?
Ik moet het iets preciezer zeggen. Ik zie adressen langskomen die niet in de lijst staan, zoals 17 (bovengrens verwarmen water in ketel) en nog een aantal andere, bijvoorbeeld t/m 29. Dit heeft er mee te maken dat de EcoGeo een geintegreerde warmwaterketel heeft. Ook ziin er adressen in de lijst die wel langskomen in het afgeluisterde verkeer, maar altijd waarde 0 hebben. Daarom schreef ik dat de adressen niet helemaal volgens de lijst lijken te worden gebruikt.
Dat snap ik niet helemaal. Ik dacht dat 'n modbus altijd één master en meerdere clients kon hebben.
Edit: Het is modbus RTU waarover het hieronder gaat.
Op een modbus (RTU) kan maar één client zitten. Client = master, want die neemt als enige het initiatief tot communicatie. Bij mij is dat de Th-Touch. De client stelt de vragen. De andere apparaten op de modbus hebben de rol van server, en antwoorden alleen als de client ze een vraag stelt. Zo lang de Th-Touch is aangesloten kan ik alleen meeluisteren met het verkeer op de modbus. Als ik een extra client inschakel, dan meldt de Th-Touch een fout, gaat offline van de modbus en probeert het pas enkele uren daarna opnieuw.

De 81 is dus het opgenomen vermogen, dank. Die komt niet langs in het afgeluisterde verkeer. Wel beschikbaar in de EcoGeo, niet uitgelezen door de Th-Touch. De twee voorgaande adressen wel (79 voor working hours low, 80 voor working hours high), als modbus extended addresses 5080 en 5081.

Dat is wel jammer. De e-meters (P1 van het nutsbedrijf of de Eastron op de modbus) geven het actuele vermogen, ook per fase. De warmtepomp zit samen met een deel van de PV-panelen op één fase. Van de PV-panelen kan ik eigenlijk ook niet veel uitlezen. Nog steeds geen inzicht in de componenten verbruik en teruglevering die het netto opgenomen elektrisch vermogen bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MV3
  • Laatst online: 09-01-2024

MV3

Super interessant topic!

Toch een aantal vraagjes voor de kenners hier mbt mijn instellingen. Heb zelf een NIBE1155-6 PC met een buffervat VPB 300-R.

Via de NIBE app merk ik een temp verschil op tussen sensor BT6 (warmtapw. verwarm.) en BT7 (warmtapwater boven) van +-12K. Huidige waardes: BT6: 44,8 ; BT7: 56,3.

De warmwaterinstelling staat momenteel op ‘zuinig’ met een start op 38graden en een stop op 48graden (=fabrieksinstellingen). MAAR deze 48 graden haalt hij zelfs nooit… . Maximaal behaalde waardes zijn BT6: 45, BT7: 57.

Iemand verklaring / oplossing voor?

Mogelijke oplossing is mijn inziens de ‘zuinige’ stand aanpassen naar lagere waardes. Maar het lijkt me toch vreemd dat mijn warmtepomp niet kan voldoen aan de zuinige stand volgens de fabriekinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
MV3 schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:04:
Super interessant topic!

Toch een aantal vraagjes voor de kenners hier mbt mijn instellingen. Heb zelf een NIBE1155-6 PC met een buffervat VPB 300-R.

Via de NIBE app merk ik een temp verschil op tussen sensor BT6 (warmtapw. verwarm.) en BT7 (warmtapwater boven) van +-12K. Huidige waardes: BT6: 44,8 ; BT7: 56,3.

De warmwaterinstelling staat momenteel op ‘zuinig’ met een start op 38graden en een stop op 48graden (=fabrieksinstellingen). MAAR deze 48 graden haalt hij zelfs nooit… . Maximaal behaalde waardes zijn BT6: 45, BT7: 57.

Iemand verklaring / oplossing voor?

Mogelijke oplossing is mijn inziens de ‘zuinige’ stand aanpassen naar lagere waardes. Maar het lijkt me toch vreemd dat mijn warmtepomp niet kan voldoen aan de zuinige stand volgens de fabriekinstellingen.
Ik zou eerst even kijken of je alle temperaturen goed begrijpt. Ik ken je warmtepomp niet dus kan je daar niet mee helpen.

Als je tapwater nooit tot 65 graden wordt verwarmd en nooit boven de 48 graden komt dan is dat een goede bron voor de legionella bacterie om zich daarin te vermenigvuldigen. Legionella gaat pas dood vanaf 55 graden (langzaam), vandaar dat wordt aangeraden om het buffervat te verwarmen tot 58 graden of elke week een legionella run te doen en te verwarmen tot 65 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 17:58

Matis

Rubber Rocket

@MV3 er loopt daarover een separaat topic: Voorkomen legionella in boilers

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MV3
  • Laatst online: 09-01-2024

MV3

Heb dit topic reeds doorgenomen. Het gaat me niet over het voorkomen van legionella, maar over het feit dat de warmtepomp de ‘zuinige’ stand voor warmwater niet kan nakomen (start 38graden en stop 48graden).
Pagina: 1 ... 63 ... 112 Laatste