Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 64 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:10
Wat mij vandaag opviel aan mijn boilervat die is aangesloten op de Alpha Innotec 62k3, dat één van de koperen leiding altijd behoorlijk warm is, of er nu wel of niet warmwater getapt wordt. Het vat is volgens mij heel goed geïsoleerd, maar via deze aansluiting lekt toch warmte weg, zo lijkt het. Is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Az0V7sPfrl06UhfC_-JkygQmVrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5c6OcYbj0Uie0HDPu3UjQNB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rl9SeMTadcWAeeuy4nc6GoukK2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0Kofn6XyiDsiZMJgjdpEQuL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
ErwinE schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:28:
Ik moet het iets preciezer zeggen. Ik zie adressen langskomen die niet in de lijst staan, zoals 17 (bovengrens verwarmen water in ketel) en nog een aantal andere, bijvoorbeeld t/m 29. Dit heeft er mee te maken dat de EcoGeo een geintegreerde warmwaterketel heeft. Ook ziin er adressen in de lijst die wel langskomen in het afgeluisterde verkeer, maar altijd waarde 0 hebben. Daarom schreef ik dat de adressen niet helemaal volgens de lijst lijken te worden gebruikt.
Dat heeft er in elk geval mee te maken dat de lijst verre van compleet is ;). We horen het graag als je interessante zaken spot.

Geen idee eigenlijk of het anders is met het vat ingebouwd of ernaast. Zou best eens exact hetzelfde kunnen werken, met dezelfde sensoren op dezelfde ingangen.
Edit: Het is modbus RTU waarover het hieronder gaat.
Op een modbus (RTU) kan maar één client zitten. Client = master, want die neemt als enige het initiatief tot communicatie. Bij mij is dat de Th-Touch. De client stelt de vragen. De andere apparaten op de modbus hebben de rol van server, en antwoorden alleen als de client ze een vraag stelt. Zo lang de Th-Touch is aangesloten kan ik alleen meeluisteren met het verkeer op de modbus. Als ik een extra client inschakel, dan meldt de Th-Touch een fout, gaat offline van de modbus en probeert het pas enkele uren daarna opnieuw.
Ah dank. Master - slave / client - server. Ik raakte toen ik me probeerde uit te drukken al de weg kwijt ;).

Maar je vraagt 't dus inderdaad uit nieuwsgierigheid, zonder er al direct wat mee te kunnen? Je hebt kennelijk wel een device dat ModBus master kan zijn? Dat kun je aansluiten op de BMS aansluiting in de WP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@aartvark013 dat is eenpijpscirculatie, dat voorkom je simpel met een thermosifon.
Beide zoektermen moeten je verder helpen :)
Na een boiler altijd eerst een pijp naar beneden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:38:
Legionella gaat pas dood vanaf 55 graden (langzaam)
Vanaf ca. 50 graden (langzaam - 90% sterft binnen 80-124 minuten). Afhankelijk van hoe zeker je ervan bent dat je de laagste temperatuur in je vat kent én die temperatuur goed vast weet te houden, kun je op 55 graden al behoorlijk effectief legionella doden.
MV3 schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:25:
Heb dit topic reeds doorgenomen. Het gaat me niet over het voorkomen van legionella, maar over het feit dat de warmtepomp de ‘zuinige’ stand voor warmwater niet kan nakomen (start 38graden en stop 48graden).
Ik begrijp uit je eerdere post dat je twee sensoren in je vat hebt. Wellicht kijk je t.a.v. dit 'nakomen' naar de andere sensor dan de WP zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
Proton_ schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:35:
@aartvark013 dat is eenpijpscirculatie, dat voorkom je simpel met een thermosifon.
Beide zoektermen moeten je verder helpen :)
Na een boiler altijd eerst een pijp naar beneden.
Dank! Na wat googelen is me nog niet helemaal duidelijk hoe dit werkt. Ik zou verwachten dat warmte via een koperen leiding zich niks aantrekt van een pijp naar beneden en dan weer omhoog, maar goed dit is totaal niet mijn kennis gebied.

De aannemer gaat voor de kerst opleveren, moet ik de huidige oplossing afwijzen en er op staan dat dit anders wordt opgelost of zijn de verliezen dermate klein dat het de moeite niet is? Ik zie de aannemer/installateur al zeggen “We doen dit altijd zo, nog nooit klachten over gehad….” :? Wil in ieder geval beter beslagen ten ijs komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@aartvark013 de verliezen lopen hard op en ik zou de installateur op dit punt zeker bijscholen.
Zeker ook omdat drinkwaterleidingen niet geïsoleerd worden.

In Nederland zijn we boilers verleerd, dus op het Duitse Einrohrzirkulation vind je meer (ook duidelijke plaatjes voor als je Duits niet zo goed is ;) ).
Bijvoorbeeld https://www.proklima-hann...te_Einrohrzirkulation.pdf is verhelderend.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
aartvark013 schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:53:
Dank! Na wat googelen is me nog niet helemaal duidelijk hoe dit werkt. Ik zou verwachten dat warmte via een koperen leiding zich niks aantrekt van een pijp naar beneden en dan weer omhoog, maar goed dit is totaal niet mijn kennis gebied.
Warmte stijgt omhoog.. warm water ook, want lager soortelijk gewicht dan koud.

Dus als de leiding eerst omlaag gaat, gaat de warmte daar niet in. (10x de leidingdiameter volstaat, dacht ik, maar dan kun je wel terugvinden.)
De aannemer gaat voor de kerst opleveren, moet ik de huidige oplossing afwijzen en er op staan dat dit anders wordt opgelost of zijn de verliezen dermate klein dat het de moeite niet is? Ik zie de aannemer/installateur al zeggen “We doen dit altijd zo, nog nooit klachten over gehad….” :? Wil in ieder geval beter beslagen ten ijs komen.
Tja, laat 'm die buis zelf maar vasthouden. En: gelaagdheid in het vat kent hij toch zeker? Is exact hetzelfde principe.

(Of je dat 'afwijzen' noemt of desnoods 'dat uurtje bijbetalen voor extra goede afwerking': het lijkt me echt wel de moeite waard.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MV3
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-01-2024

MV3

Gwaihir schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:42:
[...]

Vanaf ca. 50 graden (langzaam - 90% sterft binnen 80-124 minuten). Afhankelijk van hoe zeker je ervan bent dat je de laagste temperatuur in je vat kent én die temperatuur goed vast weet te houden, kun je op 55 graden al behoorlijk effectief legionella doden.

[...]

Ik begrijp uit je eerdere post dat je twee sensoren in je vat hebt. Wellicht kijk je t.a.v. dit 'nakomen' naar de andere sensor dan de WP zelf?
De BT6 zit in het midden van de buffertank. De BT7 zit bovenaan de buffertank. De temp is geregeld op basis van BT6.

Op de zuinige stand regelt de WP de temp in het buffervat (BT6) naar 48 graden. Nog mensen met een deltaT van +-12 graden tussen bovenaan en midden buffertank? Welke temperaturen halen jullie in het midden (BT6)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik ga bewust op een delta-T van 10 graden zitten, bij het laatste stukje van de SWW run; de bodem hoeft niet steeds zo warm (groot vat). En bovendien koelt onder (bodem) bij het minst of geringste SWW gebruik snel af. Wellicht tikt hij daar die 48 graden net aan eer hij afslaat, en zit dan al weer net wat lager eer je er erg in hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MV3

MV3

Gwaihir schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:43:
Ik ga bewust op een delta-T van 10 graden zitten, bij het laatste stukje van de SWW run; de bodem hoeft niet steeds zo warm (groot vat). En bovendien koelt onder (bodem) bij het minst of geringste SWW gebruik snel af. Wellicht tikt hij daar die 48 graden net aan eer hij afslaat, en zit dan al weer net wat lager eer je er erg in hebt?
Neen, de 48graden tikt hij zeker niet aan. Maar via mijn NibeUplink heb ik de melding: ‘Hoge uitgaande temp condensor’ staan. Heb hier verder op gezocht. Waaruit blijkt dat de set temperatuur te hoog staat. Ga deze eens verlagen en even opvolgen of we de meldingen nog krijgen, of er nog genoeg SWW is en of de vooropgestelde temperaturen behaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:18
MV3 schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:02:
[...]

Neen, de 48graden tikt hij zeker niet aan. Maar via mijn NibeUplink heb ik de melding: ‘Hoge uitgaande temp condensor’ staan. Heb hier verder op gezocht. Waaruit blijkt dat de set temperatuur te hoog staat. Ga deze eens verlagen en even opvolgen of we de meldingen nog krijgen, of er nog genoeg SWW is en of de vooropgestelde temperaturen behaald worden.
Het is lastig om voor ons te beoordelen, maar wat ik nog zou kunnen bedenken is dat de aangesloten warmtewisselaar aan de bovenzijde van de boiler zit waardoor de onderzijde (daar waar de temperatuur sensor zit) onvoldoende wordt verwarmd waardoor de gewenste temperatuur niet wordt bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvark013
Proton_ schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:16:
@aartvark013 de verliezen lopen hard op en ik zou de installateur op dit punt zeker bijscholen.

In Nederland zijn we boilers verleerd, dus op het Duitse Einrohrzirkulation vind je meer (ook duidelijke plaatjes voor als je Duits niet zo goed is ;) ).
Bijvoorbeeld https://www.proklima-hann...te_Einrohrzirkulation.pdf is verhelderend.
Dank hiervoor. Gelukkig >:) is mijn Duits beter dan mijn kennis over dit onderwerp, ga ik doorlezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-09 21:03
MV3 schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:04:
Super interessant topic!

Toch een aantal vraagjes voor de kenners hier mbt mijn instellingen. Heb zelf een NIBE1155-6 PC met een buffervat VPB 300-R.

Via de NIBE app merk ik een temp verschil op tussen sensor BT6 (warmtapw. verwarm.) en BT7 (warmtapwater boven) van +-12K. Huidige waardes: BT6: 44,8 ; BT7: 56,3.

De warmwaterinstelling staat momenteel op ‘zuinig’ met een start op 38graden en een stop op 48graden (=fabrieksinstellingen). MAAR deze 48 graden haalt hij zelfs nooit… . Maximaal behaalde waardes zijn BT6: 45, BT7: 57.

Iemand verklaring / oplossing voor?

Mogelijke oplossing is mijn inziens de ‘zuinige’ stand aanpassen naar lagere waardes. Maar het lijkt me toch vreemd dat mijn warmtepomp niet kan voldoen aan de zuinige stand volgens de fabriekinstellingen.
Ik heb zelf ook een nibe F1155-06 PC met een aparte boiler. Warm water staat ingesteld op zuinig. Hier een afdruk van de temperatuur BT6 en BT7. Een temperatuur verschil van 12 graden lijkt mij niet ok. De productie van warm water zou volgens mij ergens rond de 48 graden moeten stoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xpqGGRMsRueCk1VuoXZon_MXSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsNjj53u3Nd2CU3JywSPQI4d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Eduardo M op 27-11-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MV3

MV3

Eduardo M schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:18:
[...]

Ik heb zelf ook een nibe F1155-06 PC met een aparte boiler. Warm water staat ingesteld op zuinig. Hier een afdruk van de temperatuur BT6 en BT7. Een temperatuur verschil van 12 graden lijkt mij niet ok. De productie van warm water zou volgens mij ergens rond de 48 graden moeten stoppen.

[Afbeelding]
Thanks! Idd, zoals ik dacht is de deltaT tussen BT6 en BT7 veel kleiner dan de 12 graden bij mij.

Productie van warm water zou inderdaad moeten stoppen op BT6 = 48 graden. In mijn geval is de max BT6 = 45 graden en BT7 = 57 graden. Mogelijks is de temp sonde van BT6 stuk. Morgen mijn installateur bellen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinE
  • Laatst online: 07-02 20:57
We horen het graag als je interessante zaken spot.
Ik hou een lijstje bij, maar het is lastig om te bepalen wat de waarde bij een adres betekent. De eerste vondst is adres 17, de temperatuur van het warm water waabij de opwarming stopt.
Maar je vraagt 't dus inderdaad uit nieuwsgierigheid, zonder er al direct wat mee te kunnen? Je hebt kennelijk wel een device dat ModBus master kan zijn? Dat kun je aansluiten op de BMS aansluiting in de WP.
Het gaat me om het inzicht in energieverbruik en gedrag van de installatie. Het is nieuw geinstalleerd in een bestaand huis, als vervanging van de cv. We moeten dus leren begrijpen hoe het zich allemaal gedraagt. En, er zijn nog wat zaken, zoals de vloerverwarming, die mogelijk nog moeten worden aangepast voor de nieuwe installatie.
Je hebt kennelijk wel een device dat ModBus master kan zijn? Dat kun je aansluiten op de BMS aansluiting in de WP.
Een kleine server (NanoPi R4S) met een Cedel RS-485 (Modbus RTU) converter. Met een Python-script kan ik bij de modbus. Er zijn libraries die client en server mogelijk maken. Maar, in Pyhton met alleen library serial kun je al meeluisteren. Ik heb geen ambities om de installatie met mijn eigen server te gaan besturen.

De server leest ook de P1-poort van de energiemeter uit, via een simpele usb-converter.

Heb de panelen van de EcoGeo nog niet verwijderd. Denk je dat daar een Modbus TCP poort in zit? Is dat met een RJ-45 aanlsuiting? Dan zou ik de server daarop kunnen aansluiten voor toegang tot de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:46
MV3 schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:04:
Super interessant topic!

Toch een aantal vraagjes voor de kenners hier mbt mijn instellingen. Heb zelf een NIBE1155-6 PC met een buffervat VPB 300-R.

Via de NIBE app merk ik een temp verschil op tussen sensor BT6 (warmtapw. verwarm.) en BT7 (warmtapwater boven) van +-12K. Huidige waardes: BT6: 44,8 ; BT7: 56,3.

De warmwaterinstelling staat momenteel op ‘zuinig’ met een start op 38graden en een stop op 48graden (=fabrieksinstellingen). MAAR deze 48 graden haalt hij zelfs nooit… . Maximaal behaalde waardes zijn BT6: 45, BT7: 57.

Iemand verklaring / oplossing voor?

Mogelijke oplossing is mijn inziens de ‘zuinige’ stand aanpassen naar lagere waardes. Maar het lijkt me toch vreemd dat mijn warmtepomp niet kan voldoen aan de zuinige stand volgens de fabriekinstellingen.
Ik heb ook een Nibe F1155-6, met een 400 liter boiler.
Mijn BT6 sensor zit in het midden van de boiler, en BT7 bovenin.
Bij mij is de delta rond de 2 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ErwinE schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:57:
Heb de panelen van de EcoGeo nog niet verwijderd. Denk je dat daar een Modbus TCP poort in zit? Is dat met een RJ-45 aanlsuiting? Dan zou ik de server daarop kunnen aansluiten voor toegang tot de warmtepomp.
Nee, ModBus RTU, net als je nu gebruikt. Aders insteken in klemmen, op de controller.

En 't heet weliswaar de poort voor het BMS (Building Management Systeem), maar je kunt het bij het prima bij het nieuwsgierig opvragen van waarden laten. Het is niet dat hij abrupt in afwachting van externe leiding gaat puur omdat je daar wat aansluit ;).

Wel even de handleidingen opsnorren met Google (of print via installateur), zodat je 't helder hebt.

[ Voor 31% gewijzigd door Gwaihir op 28-11-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Beste water/water warmtepomp adepten, een vraagje over haalbaarheid.

Wij wonen op een woonschip met de huidige setup:
650 liter buffervat voor verwarming met hygiene spiraal voor SWW
10kW houtkachel (7kW waterzijdig) voor verwarming in de winter
7kW dieselbrander om de bovenste helft van het buffervat in de zomer op 55 graden te houden voor SWW gebruik.

Nu willen we graag koeling in de zomer, en hoop ik dat te kunnen combineren met SWW verwaming door een reverse cycle chiller aan te schaffen van ongeveer 12.000 Btu (3.5 kWh). De grootte van de chiller wordt vooral bepaald doordat ik geen koude buffer heb, en ik de volledige capaciteit kwijt moet kunnen.

Nu vraag ik me af hoe warm ik met zo'n ding de buffertank kan krijgen in de periode van Mei - September als het buitenwater >10 C is.

Er zijn niet veel producten op de markt, maar dit is er een.

Zoals je ziet zijn de specs redelijk summier. Ook de leverancier kan er niet veel meer bij vermelden dan dat R410a koelmiddel gebruikt wordt.

Hebben jullie een idee hoe je hiermee kunt uitrekenen wat de delta T van zo'n ding kan zijn, en hoe warm je de uitgang realistisch kan krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Baytep W/W WPs op R410a weten SWW te maken tot zo'n 50 à 63 graden. Op dat zo goed mogelijk SWW maken, lijken ze specifiek ontworpen. Het is door de jaren heen verbeterd en verschilt ook van van merk tot merk.

Van een apparaat dat bedoeld lijkt om op fancoils aan te sluiten, zou ik niet verwachten dat het zo ver komt. (Fancoils kunnen nl. al veel met een lage temperatuur.)

Afijn, ik zou 'n eigen topic beginnen en kijken wie daar op af komt. Dit heeft nl. niet veel gemeen met waar het in dit topic doorgaans over gaat, dus een concrete ervaring zou een pure toevalstreffer zijn. En: zoek contact met de fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justlikethat
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-06-2024
Gwaihir schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:03:
@justlikethat het projectontwikkelaars makkelijk maken is wat Econic levert. Ik kan me niet voorstellen dat een individuele woningverbeterende consument hier terecht komt.

@borft Let erop dat @justlikethat een reactie van een jaar geleden pakt om z'n persoonlijke ervaring eraan toe te voegen. Wat jij opwerpt is toen uitgebreid besproken. Wellicht even de reacties van een jaar geleden doornemen en dan evt. nog vervolgvragen stellen?
Inderdaad voeg ik onze persoonlijke ervaring toe, is dat niet wat we op een forum doen? Bij een lease constructie zit je erg lang vast aan een bedrijf terwijl je misschien niet goed weet of het bedrijf wel kan waar maken wat er wordt beloofd. In dat kader vond ik het zinvol om een reactie toe te voegen. En voor 30 euro per maand mag je op zijn minst verwachten dat de zaken op orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
justlikethat schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:28:
Inderdaad voeg ik onze persoonlijke ervaring toe, is dat niet wat we op een forum doen?
Ja. En een andere gebruiker op weg helpen, die nog niet helemaal door heeft wat de context is / waar al ruim meer info staat, is toch ook wat we op een forum doen?

Zit het je hoog? Zo ja, sterkte dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafV
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-07-2023
Beste tweakers,

Heeft er iemand ervaring met warmtepompen van Ovum?
Is het mogelijk zoals de verkoper zegt om een COP van 5 te halen voor:
- de vloerverwarming aan 30 °C
- de SWW doorstromer aan 48° C
Zijn dit realistische cijfers?

Kent er iemand ook hun PVWatch systeem?
Hiermee zou het mogelijk zijn om 30 a 40 procent van het verbruik met de zonnepanelen te regelen.
Natuurlijk is dit afhankelijk van de installatie van de zonnepanelen en het eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RafV schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:51:
Beste tweakers,

Kent er iemand ook hun PVWatch systeem?
Hiermee zou het mogelijk zijn om 30 a 40 procent van het verbruik met de zonnepanelen te regelen.
Natuurlijk is dit afhankelijk van de installatie van de zonnepanelen en het eigen verbruik.
Heb je een link naar de datasheet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafV
Link datasheet: https://www.manualslib.de/manual/390489/Ovum-Nhwp.html
Maar mijn vraag is anders, is wat daarin belooft word realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:41
Iemand bekend met het merk Warmblauw? Als ik zoek op het typenummer (WMBW 09 EP) vind ik nagenoeg niks, maar ik vermoed dat het gewoon een rebrand is van een grotere producent. Ik heb alleen geen idee hoe ik erachter zou kunnen komen welke.

In verband met dynamische energieprijzen per 1 januari, wil ik onderzoeken of er mogelijkheden zijn om dingen als de doeltemperatuur van de boiler of het buffervat vanuit home assistant bij te regelen, zo dat het apparaat op zo gunstig mogelijke tijden z'n stroom gaat verbruiken. Ik heb al bij de installateur gevraagd (die op hetzelfde adres gevestigd is als het merk Warmblauw, dus direct daar aankloppen is kansloos), maar die reageren dat er geen mogelijkheden tot externe aansturing zijn, terwijl ze me bij de oorspronkelijke installatie wel vroegen om 2 tcp poorten naar het apparaat te forwarden. Ik heb dus wat bedenkingen bij die reactie.

Iemand die me op weg kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:25
anboni schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:08:
Iemand bekend met het merk Warmblauw? Als ik zoek op het typenummer (WMBW 09 EP) vind ik nagenoeg niks, maar ik vermoed dat het gewoon een rebrand is van een grotere producent. Ik heb alleen geen idee hoe ik erachter zou kunnen komen welke.

In verband met dynamische energieprijzen per 1 januari, wil ik onderzoeken of er mogelijkheden zijn om dingen als de doeltemperatuur van de boiler of het buffervat vanuit home assistant bij te regelen, zo dat het apparaat op zo gunstig mogelijke tijden z'n stroom gaat verbruiken. Ik heb al bij de installateur gevraagd (die op hetzelfde adres gevestigd is als het merk Warmblauw, dus direct daar aankloppen is kansloos), maar die reageren dat er geen mogelijkheden tot externe aansturing zijn, terwijl ze me bij de oorspronkelijke installatie wel vroegen om 2 tcp poorten naar het apparaat te forwarden. Ik heb dus wat bedenkingen bij die reactie.

Iemand die me op weg kan helpen?
staat er iets als SmartGrid Ready op (documentatie of logo) ?

indien ja, kan je via wat contacten aansturen of meer/minder te verbruiken.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
bjp schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:41:
[...]

staat er iets als SmartGrid Ready op (documentatie of logo) ?

indien ja, kan je via wat contacten aansturen of meer/minder te verbruiken.
Nee, geen SmartGrid logo op het apparaat. Maar jouw vraag helpt wel, al was het maar omdat het me triggert om op zoek te gaan naar de documentatie. Die blijkt van de oorspronkelijke fabrikant te zijn, PZP. Uiteraard is de handleiding volledig in het Duits, maar misschien dat ik online nog wel 'n vertaling kan vinden. Met mijn zeer gebrekkige Duits denk ik in ieder geval al op te kunnen maken dat het wel degelijk mogelijk is om via de webinterface instellingen aan te passen. Dan hoef ik die communicatie alleen maar even te wiresharken om te weten hoe ik boilertemp en legionellatijd kan aanpassen (veel meer dan dat wil ik er eigenlijk niet mee gaan doen, dit lijken me nog vrij onschuldige settings)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik zag op de link van net slechts een montagehandleiding..

Maar, in z'n algemeenheid, uitgaande van een realistische mix tussen die twee (dus niet puur op SWW): dat ligt aan de brontemperatuur. In de energielabels gaat men uit van een bron van nul graden. In marketing wellicht van wat warmer.

Een goede bron zou in de praktijk ook warmer moeten blijven dan nul. En dan zijn dit prima realistische cijfers, maar zeker niet alleen voor dat merk.

N.B. Ik zou Frischwasserstation niet vertalen met doorstromer. Het is een heel ander concept: je verwarmt niet met stante pede gemaakte warmte, zoals een elektrische doorstroomverwarmer, een geiser, of een combi-gasketel. Je verwarmt met een voorraadvat CV-water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
-- laat maar, las eroverheen dat dit al gevonden is --

[ Voor 89% gewijzigd door Gwaihir op 02-12-2022 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
anboni schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:59:
Dan hoef ik die communicatie alleen maar even te wiresharken om te weten hoe ik boilertemp en legionellatijd kan aanpassen (veel meer dan dat wil ik er eigenlijk niet mee gaan doen, dit lijken me nog vrij onschuldige settings)
De stooklijn iets verschuiven bij dure / goedkope stroom doen hier ook diverse mensen.

Las trouwens in de brochure dat ze wel integratie met een gebouwbesturingssysteem beloven. Misschien daar specifiek om vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Gwaihir schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:13:
[...]

De stooklijn iets verschuiven bij dure / goedkope stroom doen hier ook diverse mensen.
Ah, is dat wat die term inhoudt. Ik kende de term, maar nu weet ik ook dat dat is waar ik op moet zoeken voor wat ik wil :P Thanks
Las trouwens in de brochure dat ze wel integratie met een gebouwbesturingssysteem beloven. Misschien daar specifiek om vragen?
Ja, zag ik in de huidige brochure ook langskomen. Mijn installatie staat er intussen echter al 3.5 jaar en ik heb destijds niet echt de moeite genomen om dingen als datasheets of brochures veilig te stellen. Maar ook uit de toon van de reactie had ik wel het idee dat ze eigenlijk vooral geen zin hebben om het te ondersteunen, dus ik ga zelf wel gewoon wat beunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@anboni Vielleicht ist PZP mit Informationen großzügiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:04
Beste tweakers,

Dat moet wel kunnen ja.
Dat lijkt me dan weer wat minder realistisch. Voorbeeld: gisteren bij mijn AIT begon de SWW run met een COP van 4 (SWW watertemperatuur op dat moment 27,5 °C), bij 48 °C was die inmiddels gedaald tot 2,7.
De bron had een temperatuur van 8,2 °C.

Dit is wel met een COP waarbij ik ook het benodigde hulpvermogen meetel, in de documentatie van de warmtepompfabrikanten wordt de benodigde hulpenergie meestal ten laste van de COP van de verwarming berekend. Dat laat de COP voor SWW dus gunstiger lijken dan hij in werkelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:33
Bij anderen ook alpha Innotec server down? Krijg op mijn systeem melding ‘server niet gevonden’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
austin_77 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:07:
Bij anderen ook alpha Innotec server down? Krijg op mijn systeem melding ‘server niet gevonden’
https://heatpump24.com/ geeft een melding:
code:
1
Failed to connect to database: Too many connections

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:33
Ah ok, dan zal het wellicht een storing of gepland onderhoud zijn 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafV
Turrican schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:51:
[...]

Dat moet wel kunnen ja.

[...]

Dat lijkt me dan weer wat minder realistisch. Voorbeeld: gisteren bij mijn AIT begon de SWW run met een COP van 4 (SWW watertemperatuur op dat moment 27,5 °C), bij 48 °C was die inmiddels gedaald tot 2,7.
De bron had een temperatuur van 8,2 °C.

--> bij ons is een boring voorzien van 87 meter in zandgrond, het zou er volgens de installateur 12 ° C zijn.
Handleding: https://www.js-handelsag....g-NHWP06-S_NHWP12-S-2.pdf
Bij ons zou de 10 kW versie geïnstalleerd worden voor een verwarmbare opp van 170 m² in een nieuwbouw
Hoe het zonnepanelensysteem ongeveer werkt staat er ook in uitgelegd, deze zou de warmwaterbuffer van 500 l ook hoger in temperatuur laten gaan overdag als de zon schijnt om deze als een thermische buffer s'avonds te gebruiken (ten nadele van de COP), maar met een compressorverbruik van 2 kW gaat het capaciteitstarief voor elektriciteit hopelijk in België geen aanslag zijn op het gezinsbudget. En de passieve koeling die wij in een later stadium gaan laten installeren verbruikt maar 500 W. Natuurlijk is de koeling niet te vergelijken met een airco maar het verbruik is ook niet zoals een airco

Dit is wel met een COP waarbij ik ook het benodigde hulpvermogen meetel, in de documentatie van de warmtepompfabrikanten wordt de benodigde hulpenergie meestal ten laste van de COP van de verwarming berekend. Dat laat de COP voor SWW dus gunstiger lijken dan hij in werkelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Gwaihir schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:27:
@anboni Vielleicht ist PZP mit Informationen großzügiger?
Paar dagen ziek geweest, inmiddels weer genoeg hersteld om weer wat nieuwsgierigheid te ontplooien :) Ik kwam een ander topic op tweakers tegen (vergelijkbare vraag, ander model) en daar kwam Modbus TCP voorbij. Uiteraard meteen een simpele modbus tcp client gedownload, en zowaar, die connect. Vervolgens heb ik nog geen idee wat ik daar dan wel en niet mee kan, maar het is weer een stapje verder om te onderzoeken. Zojuist al 'n mailtje gestuurd aan PZP met de vraag of ze kunnen bevestigen dat mijn model Modbus TCP ondersteunt en of ze er wellicht ook documentatie van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:24

JHe

Sinds één van de laatste software updates van mijn Nibe S1155 is ineens in menu 7.5.9.1 een optie beschikbaar "Use external setpoint". Mijn thuis automatiseringssysteem (Loxone) kan een externe setpoint sturen (gewenste aanvoer temperatuur) via modbus TCP. Ik heb contact gehad met Nibe hierover hoe dit te implementeren, maar ik krijg daar geen duidelijk verhaal terug. Volgens de release notes zou je adres 5009 moeten kunnen schrijven. Heeft iemand hier al ervaring mee opgedaan?

Ik lees hier ook veel over COP berekenen en vroeg me af of er mensen zijn die met behulp van Modbus al de COP van hun Nibe warmtepomp hebben weten te berekenen. Ik weet dat je met adres 1577 en 1575 het aantal kWh warmte die gemaakt is eruit kan halen en je hebt adres 2166 om het actuele elektrische vermogen te zien, maar hoe deze data te combineren om zo het COP te berekenen is nog niet gelukt. Hopelijk zijn er mensen die hier al iets moois voor hebben gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:07
JHe schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:15:
Sinds één van de laatste software updates van mijn Nibe S1155 is ineens in menu 7.5.9.1 een optie beschikbaar "Use external setpoint". Mijn thuis automatiseringssysteem (Loxone) kan een externe setpoint sturen (gewenste aanvoer temperatuur) via modbus TCP. Ik heb contact gehad met Nibe hierover hoe dit te implementeren, maar ik krijg daar geen duidelijk verhaal terug. Volgens de release notes zou je adres 5009 moeten kunnen schrijven. Heeft iemand hier al ervaring mee opgedaan?

Ik lees hier ook veel over COP berekenen en vroeg me af of er mensen zijn die met behulp van Modbus al de COP van hun Nibe warmtepomp hebben weten te berekenen. Ik weet dat je met adres 1577 en 1575 het aantal kWh warmte die gemaakt is eruit kan halen en je hebt adres 2166 om het actuele elektrische vermogen te zien, maar hoe deze data te combineren om zo het COP te berekenen is nog niet gelukt. Hopelijk zijn er mensen die hier al iets moois voor hebben gemaakt?
Cop berekening is niet zo moeilijk. Dat is: Opgewekte warmte (in kWh)/werkelijk verbruikte stroom (in kWh). Als het goed is komt daar een getal uit die boven de 1 ligt. Hoe hoger het getal hoe efficiënter de warmte opwekking is. Voor vloerverwarming is een COP van 5-6 normaal en voor tapwater verwarmen dan kan het wel zakken naar 2-3.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

JHe schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:15:
Yep, dat heb ik gedaan. Ik heb een tussenmeter voor de WP en de meterstanden daarvan worden bijgehouden in iungo. Maar dat kun je natuurlijk net zo goed in HA doen. Op die manier weet ik hoeveel het verbruik vandaag is.
En Nibe vertelt me (via modbus) wat de opbrengst van vandaag is.
De rest lijkt me duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSaFp8F1OzmWUFkS_ungntAjLk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtGPXRQrdRMWhpd5WxRIdmZt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 05-12-2022 22:33 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Dit is dus een gecombineerde COP van verwarming en SWW.

Ik zoek nog een eenvoudige manier om de COP van verwarming en SWW apart te bepalen…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:34:
Dit is dus een gecombineerde COP van verwarming en SWW.

Ik zoek nog een eenvoudige manier om de COP van verwarming en SWW apart te bepalen…
Je kunt in HA het gemeten elektra verbruik van je wp uitsplitsen over de diverse "toestanden" van je wp.
Daarvoor maak je een "utility meter" aan in configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
utility_meter:
  daily_wp_consumption:
    source: sensor.youless_meterstand
    name: daily_wp_consumption
    cycle: daily
    tariffs:
      - norequest
      - heating
      - hot_water
      - cooling 

Dus in plaats van hoog/laag tarief geef je de "toestanden" op die je in jouw wp kan uitlezen.
Tenslotte maak je een automatisering aan die zorgt dat die utility meter ook daadwerkelijk switcht als je wp bijvoorbeeld overschakelt van verwarming naar warm water
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: '1641504652914'
  alias: split wp consumption
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.status_wp_new
  condition: []
  action:
  - service: select.select_option
    target:
      entity_id: select.daily_wp_consumption
    data:
      option: '{% if (states(''sensor.status_wp_new'') == ''no request'') %} norequest
        {% elif (states(''sensor.status_wp_new'') == ''heating'') %} heating {% elif
        (states(''sensor.status_wp_new'') == ''hot water'') %} hot_water {% else %}
        cooling {% endif %}'
  mode: single

Tenslotte bereken je dan de cop van bijv "hot water" in een sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- platform: template
  sensors: 
.....
    wp_cop_daily_hot_water:
      value_template: "{{ (states('sensor.daily_heat_production_hot_water') | float(0) /
states('sensor.daily_wp_consumption_hot_water') | float(0)) | round(1) }}"
      unit_of_measurement: 'Cop'
      friendly_name: COP dag. warm water
.....

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
We wonen sinds een paar maanden in een woning met een Stiebel Eltron WPC13 Cool warmtepomp van 2007. Huis van hetzelfde jaar, label A, heeft volledige vloerverwarming voor ongeveer 290m2 vloeroppervlak.

Ik ben me nog in aan het lezen in de materie, brine/water warmtepompen zijn nieuw voor me. Ik schrik echter een beetje van het verbruik in de winter, kan iemand aangeven of dit normaal is?

Mijn totale verbruik per maand:
Verhuisd in augustus.
September: 509 kWh
Oktober: 629 kWh
November: 838 kWh

Met slimme pluggen meet ik sinds dag 1 het verbruik van de meeste apparaten zoals droger, wasmachine, vaatwasser, WTW unit maar heb geen kWh meter voor 3-fase apparaten. Ik kan wel inschatten wanneer de WP aan het werk is a.d.h.v. mijn stroomverbruik in HA: normaal verbruik in de nacht is 350W, 3000W+ als WP 'aan' springt, steeds zo'n 20 minuten, dan 25 minuten uit. Overdag gebeurd dit een stuk minder vaak. Dagelijks verbruik laatste paar dagen nu het koud is buiten is 30-35 kWh, wat me erg hoog lijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiDHpDwfNoRQDR_vLzbcBi727gY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3XucnlXImquFPuNzvGdUESk.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit enigszins normaal of kan hier wat in verbeterd worden? Bediening in woonkamer is al op 18 graden dag & nacht gezet, al begrijp ik dat het vooral om de stooklijn & buitentemperatuur gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-10 01:25
@Flipmo2K Voor Eur 140 heb je een homewizard 3f kWh meter met WiFi.
Is deze WP een “aan/uit” type of modulerend?
Kan je de Ta verlagen? Of bv de stooklijn verlagen?
Hier 170m2 uit 1977 en nageisoleerd
Verbruik van alleen de WP
Sept 30
Okt 50
Nov 320
Nb 20% bij optellen voor verwarming alle m2
Nb2 excl sww

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Flipmo2K
08-2022 59
09-2022 75
10-2022 106
11-2022 168
Totaal 408
Incl SWW en pompenergie
145 m2 bouwjaar 1954, in 2018 nageisoleerd, Rc > 6 m2.K/W
Modulerende wp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3tA46VYYErcRkrZiE-D9NIaUxc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6lmvfnvjXlvrBI87umdSWonH.png?f=user_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:24

JHe

Bedankt voor de HA code, deze heb ik min of meer nagemaakt in mijn systeem. Ik had stiekem gehoopt dat Nibe nog ergens een verborgen register had die het totale verbruik per stand (verwarmen, koelen, SWW, etc.) zou uitspugen. Nu moet ik met een teller gaan werken met het actuele vermogen per stand, iets minder nauwkeurig, maar wel goed te doen.

Weet je toevallig of het mogelijk is om een tijd en datum te schrijven naar de Nibe wanneer hij het legionella programma moet gaan draaien? Of gewoon een register waarbij je kunt zeggen: ga nu maar even je legionella programma doen. Dit wil ik ook zoveel mogelijk gaan doen op zonnige dagen, maar kon geen goede modbus register vinden hiervoor.
KC27 schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:41:
[...]

Je kunt in HA het gemeten elektra verbruik van je wp uitsplitsen over de diverse "toestanden" van je wp.
Daarvoor maak je een "utility meter" aan in configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
utility_meter:
  daily_wp_consumption:
    source: sensor.youless_meterstand
    name: daily_wp_consumption
    cycle: daily
    tariffs:
      - norequest
      - heating
      - hot_water
      - cooling 

Dus in plaats van hoog/laag tarief geef je de "toestanden" op die je in jouw wp kan uitlezen.
Tenslotte maak je een automatisering aan die zorgt dat die utility meter ook daadwerkelijk switcht als je wp bijvoorbeeld overschakelt van verwarming naar warm water
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: '1641504652914'
  alias: split wp consumption
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.status_wp_new
  condition: []
  action:
  - service: select.select_option
    target:
      entity_id: select.daily_wp_consumption
    data:
      option: '{% if (states(''sensor.status_wp_new'') == ''no request'') %} norequest
        {% elif (states(''sensor.status_wp_new'') == ''heating'') %} heating {% elif
        (states(''sensor.status_wp_new'') == ''hot water'') %} hot_water {% else %}
        cooling {% endif %}'
  mode: single

Tenslotte bereken je dan de cop van bijv "hot water" in een sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- platform: template
  sensors: 
.....
    wp_cop_daily_hot_water:
      value_template: "{{ (states('sensor.daily_heat_production_hot_water') | float(0) /
states('sensor.daily_wp_consumption_hot_water') | float(0)) | round(1) }}"
      unit_of_measurement: 'Cop'
      friendly_name: COP dag. warm water
.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik weet helaas weinig van Nibe af, ik heb een Alpha Innotec.
Maar er zijn hier ongetwijfeld mensen die je kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-10 06:23
JHe schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:47:
Bedankt voor de HA code, deze heb ik min of meer nagemaakt in mijn systeem. Ik had stiekem gehoopt dat Nibe nog ergens een verborgen register had die het totale verbruik per stand (verwarmen, koelen, SWW, etc.) zou uitspugen. Nu moet ik met een teller gaan werken met het actuele vermogen per stand, iets minder nauwkeurig, maar wel goed te doen.

Weet je toevallig of het mogelijk is om een tijd en datum te schrijven naar de Nibe wanneer hij het legionella programma moet gaan draaien? Of gewoon een register waarbij je kunt zeggen: ga nu maar even je legionella programma doen. Dit wil ik ook zoveel mogelijk gaan doen op zonnige dagen, maar kon geen goede modbus register vinden hiervoor.

[...]
De loria die ik in een oud huis had die heeft een contact dat positief wordt wanneer de SWW run begint. Dat gebruikte ik om een modbus meter van register te laten wisselen die had daar een input voor) Heeft jouw warmtepomp niet zo iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
anboni schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:08:
Zojuist al 'n mailtje gestuurd aan PZP met de vraag of ze kunnen bevestigen dat mijn model Modbus TCP ondersteunt en of ze er wellicht ook documentatie van hebben.
Google says look here (too): https://www.loxone.com/de...P_HP-v02_16_00-0303-1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Die had ik inderdaad ook al gevonden, maar van PZP krijg ik net datzelfde xlsje toegestuurd maar dan voor precies mijn software versie. Staan wel 'n stuk minder opties in, dus waarschijnlijk toch iets minder uitgebreid te bedienen. En grotendeels alleen in Tsjechisch, maar daar kom ik vast uit met behulp van translate.

Nu nog uitvogelen hoe ik dat ueberhaupt in Home Assistant moet frobelen, geloof dat ik wel weer 'n paar uur lol ga hebben hieraan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:44
Flipmo2K schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 03:41:
We wonen sinds een paar maanden in een woning met een Stiebel Eltron WPC13 Cool warmtepomp van 2007. Huis van hetzelfde jaar, label A, heeft volledige vloerverwarming voor ongeveer 290m2 vloeroppervlak.

Ik ben me nog in aan het lezen in de materie, brine/water warmtepompen zijn nieuw voor me. Ik schrik echter een beetje van het verbruik in de winter, kan iemand aangeven of dit normaal is?

Verhuisd in augustus.

Met slimme pluggen meet ik sinds dag 1 het verbruik van de meeste apparaten zoals droger, wasmachine, vaatwasser, WTW unit maar heb geen kWh meter voor 3-fase apparaten. Ik kan wel inschatten wanneer de WP aan het werk is a.d.h.v. mijn stroomverbruik in HA: normaal verbruik in de nacht is 350W, 3000W+ als WP 'aan' springt, steeds zo'n 20 minuten, dan 25 minuten uit. Overdag gebeurd dit een stuk minder vaak. Dagelijks verbruik laatste paar dagen nu het koud is buiten is 30-35 kWh, wat me erg hoog lijkt.

[Afbeelding]

Is dit enigszins normaal of kan hier wat in verbeterd worden? Bediening in woonkamer is al op 18 graden dag & nacht gezet, al begrijp ik dat het vooral om de stooklijn & buitentemperatuur gaat.
Ik heb exact dezelfde warmtepomp, alleen is de compressor vervangen voor een 10kW variant. Hoe groot buffervat heb je? Ik heb hier 150m2 (alle verdiepingen vloerverwarming). Heb hier tevens in begin november het buffervat laten verwijderen, dus nu aan het kijken hoe ik hem opnieuw kan inregelen.

Ook begin november een warmtemeter en 3-fase kWh meter toegevoegd zodat ik alles wat beter kan meten/regelen.

Mijn verbruik (ter referentie):
September 2020: 382, Okt-2020: 639, Nov-2020: 725, Dec-2020: 914
Sep-2021: 559, Okt-2021: 771 Nov-2021: 810, Dec-2021: 969 (dit jaar had ik een circulatieleiding aan staan, ging verbruik rap van omhoog)
sept-2022: 426, okt-2022: 492, nov-2022: 649

Deze warmtepompen regelen op de retour-temperatuur. In haustekdialog site kan je er wat meer over vinden / optimalisaties.

Je kan de "hystere' aanpassen door Dynamik control o.i.d., dan stook je bij value 30, 3 graden warmer dan nodig. Oftewel: retour-nodig = 21 graden, dan gaat hij stoken tot hij retour 24 graden meet, en dan loopt je vloerverwarming tot retour tot 20 graden is gezakt. Je dT en aanvoertemperatuur wordt bepaald door vermogen uit de bron + flow van het water in je leidingen.

Nu ik mijn buffervat heb weggehaald (kan bij 10kW variant) heb ik een dT van 9 graden. Beetje hoog, maar de vervangen vloerverwarmingspomp kan ik niet sneller laten stromen. Maakt volgens mij ook niks uit, het ligt er aan wta je aan energie haalt uit je bron. De rest is het gewoon hoe je die extracted energie in je huis duwt. Dus langzame flow met hoge dT of snelle flow met kleine dT. Warmte-energie blijft gelijk.

Het gaat inderdaad om je stooklijn, kamerinvloed en ingestelde "ruimtetemperatuur". Als je bij de FEK de kamerinvloed helemaal uit zet (dus niet 0, maar op "-") dan regel je geheel op de stooklijn. Bij mij heb ik hem nu op stooklijn 0.33 en ruimtetemperatuur dag/nacht op 18.6 graden o.i.d.. Ruimteinvloed = "-". Zodra je die ruimteinvloed hoger zet, neemt hij die mee in de regeling. Dan krijg je een superimposed stooklijn over de andere heen. Mijn installateur gaf aan dat ik het best kamerinvloed heel hoog kon zetten, en dan als een ouderwetse kamerthermostaat hem te regelen. Ben ik het niet mee eens, maar, bij mij hangt de thermostaat ook op een verkeerde plek (te laag, in doorgang, boven aanvoerleidingen vloerverwarming).

Lap tekst, maar leuk om eens iemand anders te zien met dezelfde warmtepomp ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Yaldair op 06-12-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
anboni schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:18:
Die had ik inderdaad ook al gevonden, maar van PZP krijg ik net datzelfde xlsje toegestuurd maar dan voor precies mijn software versie. Staan wel 'n stuk minder opties in, dus waarschijnlijk toch iets minder uitgebreid te bedienen. En grotendeels alleen in Tsjechisch, maar daar kom ik vast uit met behulp van translate.
Mwah.. ik denk niet dat er vaak opties wegvallen (of verschuiven) in dat soort software van versie tot versie.

Wel hebben ze vaak 'n beeld van welke paar registers ze 'n klant aan durven laten zitten / willen ze voorkomen dat de boel door onkunde in de war gaat. Oftewel: de rest is er waarschijnlijk ook nog wel, maar je hebt 'n 'let ermee op' signaal gekregen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:46
Flipmo2K schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 03:41:

Verhuisd in augustus.

[Afbeelding]

Ik gok dat je een aan-uit wamtepomp hebt als hij meteen naar 3000 watt springt (totaal gebruik huis).
Ik heb hier een huis met bijna 200 m2 uit 1960, monumentaal, maar zo goed als mogelijk geisoleerd. Mijn huis gebruikt rond de 300-400 watt continue, zonder warmtepomp. Op dit moment zit ik continue zo rond de 1000 watt omdat mijn warmtepomp het huis warm moet houden. Gebruik dus totaal rond de 25kWh per dag. Voor een huis van jouw oppervlakte is het gebruik dus hoog, maar niet heel vreemd.
Je huis is al 15 jaar oud, en een label A van die tijd is niet zo goed geisoleerd als een nieuwbouwhuis van dit jaar. Je zou dus kunnen kijken wat je nog kan doen om de isolatie te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Gwaihir schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:08:
[...]

Mwah.. ik denk niet dat er vaak opties wegvallen (of verschuiven) in dat soort software van versie tot versie.

Wel hebben ze vaak 'n beeld van welke paar registers ze 'n klant aan durven laten zitten / willen ze voorkomen dat de boel door onkunde in de war gaat. Oftewel: de rest is er waarschijnlijk ook nog wel, maar je hebt 'n 'let ermee op' signaal gekregen :D.
Nou, er zitten ook wel echte verschillen tussen, mijn versie heeft een lijst adressen in de 60000 reeks, terwijl die pdf die jij ook linkte vooral veel in de 50000 heeft. Maar inderdaad, ik ga sowieso van dingen afblijven dit ik niet snap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
@fishman dank voor de info, dat stelt me in ieder geval ietwat gerust. Het is inderdaad een aan/uit warmtepomp en isolatie kan zeker wel beter, zeker iets om naar te kijken.

@Yaldair was je naam al een keer tegen gekomen toen ik op WPC13 zocht, merci voor de details! Afgaande op jouw verbruikscijfers lijkt het ook geen ongebruikelijk verbruik, lijkt wel een groot verschil met wat sommige anderen hier hebben met een modulerende WP. Ik zal eens naar die instellingen kijken, heb je ook een link voor die 'haustekdialog site', kan niet echt iets vinden? Heb jij toevallig ook de LAN gateway? Leek me wel handig maar 600 euro om het te koppelen aan een WP van 15 jaar oud vind ik wat gortig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaldair
[b]Flipmo2K in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
@Yaldair was je naam al een keer tegen gekomen toen ik op WPC13 zocht, merci voor de details! Afgaande op jouw verbruikscijfers lijkt het ook geen ongebruikelijk verbruik, lijkt wel een groot verschil met wat sommige anderen hier hebben met een modulerende WP. Ik zal eens naar die instellingen kijken, heb je ook een link voor die 'haustekdialog site', kan niet echt iets vinden? Heb jij toevallig ook de LAN gateway? Leek me wel handig maar 600 euro om het te koppelen aan een WP van 15 jaar oud vind ik wat gortig.
De site is: https://www.haustechnikdialog.de/Forum

Heb de LAN gateway niet, wel eens gekeken of ik misschien op een manier wat kon uitlezen, maar is maar weinig over te vinden. Nu dus trial-en-error weer optimalizeren. Inderdaad groot verschil met sommige modulerende hier.

Nu ik mijn buffervat had verwijderd stelde de monteur voor om "pompcycli" aan te zetten. Dan loopt de vloerverwarmingspomp voor paar minuten, kijkt de WP naar de retourtemperatuur en dan gaat de VV-pomp weer uit. Dit om zodoende energie te besparen (zeg zo'n 1kWh/dag). Alleen had ik de laatste dagen ook ~30kWh verbruik en zo'n 18x dat de WP aan ging.Vandaag net die cycli uitgezet en meteen zitten er pauzes van 2h per run. Alleen koelt de woonkamer nu wat teveel af, dus mag weer verder optimalizeren. Gok stooklijn ietsje omhoog. Maar typisch gevalletje wat ik eerder had moeten proberen, want je kan 1kWh besparen, maar 1 run van de WP is al 1kWh. Dus als je door anders in te stellen 1 of 2 runs van de WP kan voorkomen, bespaar je meer. (Plus minder schakelen is beter voor een aan/uit WP).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhcOvSNaulofS1OdPGHoqJ6IYJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jB8fAFrJMzne4bX5KB5of180.png?f=fotoalbum_large

edit:
Breedte van een run hier volgt dus uit die "dynamik control". Je blijft langer doorverwarmen om +1-3 graden te genereren op de retour, dus dat duurt langer Tijd tussen runs ook, want door een grotere hysterese te kiezen duurt het langer voordat de retourtemperatuur onder het setpoint zakt. Ik heb de dynamik control op gegeven moment vandaag aangepast van 30 naar 25, dus dat zie je in die laatste 2 runs. Flow bij mij is nu 1.1m3/h, dus dT volgt daaruit en heb ik geen invloed op.

[ Voor 19% gewijzigd door Yaldair op 06-12-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:43
Cpt.Chaos schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:27:
Ik gebruik Alpha home en deze doet ook af en toe updaten, maar is dat ook de firmware van de wp? Ik heb namelijk nooit een heatpump24 account gehad en weet niet of de wp zelf actueel is.
Heb je vanaf het begin al Alpha Home, hoe bevalt het? Twijfel om dit ook aan te schaffen. Nu alleen een RBE in de woonkamer en op elke verdieping een standaard vloerverwarming verdeler. Zou graag de boel wat slimmer in willen regelen. Maar is toch weer een aardige investering

Hoor graag je ervaringen, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:46
@firecaps30 ik heb altijd alpha home gehad. Ik ben er wel tevreden mee hoewel de wp soms nog rare dingen doet die ik niet helemaal kan verklaren.
Ik weet niet hoe rbe werkt maar met alpha home kan je per ruimte regelen, met rbe heb je maar 1 thermostaat hangen?
Doordat je met AH per ruimte regelt hoef je waterzijdig niet zo nauwkeurig in te regelen omdat de groep toch wel dicht loopt, en omdat het de stooklijn aanpast adh van temperatuurwisselingen in de ruimte hoeft dit ook niet precies te staan.
Dit zijn op zich zaken die het vooral voor de installateur makkelijker maken maar je kan zelf instellen hoe veel er van de stooklijn afgeweken mag worden dus je kan het best nauw zetten, zodat de retourtemperatuur nooit veel te hoog of laag wordt.
Ik heb wel zo veel mogelijk bedraad want de verbinding tussen gateway en control box is met wifi niet de beste, hemelsbreed zit er hier twee meter en een verdiepingsvloer tussen en het signaal is kwalitatief uitermate teleurstellend, dus zorg voor een touwtje ertussen of geen obstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Iemand die wellicht kan helpen?

Ik heb een Alpha Innotec W/W warmtepomp WZS 100H/K, die had V1.6.1 software, omdat die niet Ethernet ondersteunde heb ik de software geüpgrade naar de op dit moment beschikbare versie op de AI-site. En dat is versie 1.86.
Maar die blijkt een aantal vervelende bugs te bezitten:
- na een SWW run schakelt hij niet terug op normaal verwarmen (ondanks dat ik tapwater dan uitzet) en blijft de circulatiepomp constant het water rondpompen tussen de compressor en de boiler (dat is mijn observatie, maar aanname) waardoor de boilertemperatuur alsmaar zakt uur-na-uur. Alleen een complete reset (uit/aan) helpt.
- de tijdklok (die ik heel hard nodig heb*) werkt niet meer. Wat voor tijd je ook instelt, ze worden totaal genegeerd.

De vraag is daarom: wie weet waar ik oudere software kan downloaden? (natuurlijk kan ik het bij AI vragen, maar wellicht is er een makkelijker weg).

* door een verkeerde installatie van de WP (bij de vorige eigenaar) heeft de warmtepomp haast 150.000 schakelmomenten gehad (hij stond 72 keer per dag aan/uit te gaan!). Dus er is een grote kans dat de WP binnenkort het loodje legt en ik wil deze winter nog doorkomen. Een nieuwe compressor of compleet nieuwe WP hadden beiden een levertijd van 40 weken... Dus ik doe er nu alles aan om 1 max 2 schakelmomenten per dag te hebben (met twee keer 2 uur blijft het netjes warm in huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:43
Cpt.Chaos schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:44:
@firecaps30 ik heb altijd alpha home gehad. Ik ben er wel tevreden mee hoewel de wp soms nog rare dingen doet die ik niet helemaal kan verklaren.
Ik weet niet hoe rbe werkt maar met alpha home kan je per ruimte regelen, met rbe heb je maar 1 thermostaat hangen?
Doordat je met AH per ruimte regelt hoef je waterzijdig niet zo nauwkeurig in te regelen omdat de groep toch wel dicht loopt, en omdat het de stooklijn aanpast adh van temperatuurwisselingen in de ruimte hoeft dit ook niet precies te staan.
Dit zijn op zich zaken die het vooral voor de installateur makkelijker maken maar je kan zelf instellen hoe veel er van de stooklijn afgeweken mag worden dus je kan het best nauw zetten, zodat de retourtemperatuur nooit veel te hoog of laag wordt.
Ik heb wel zo veel mogelijk bedraad want de verbinding tussen gateway en control box is met wifi niet de beste, hemelsbreed zit er hier twee meter en een verdiepingsvloer tussen en het signaal is kwalitatief uitermate teleurstellend, dus zorg voor een touwtje ertussen of geen obstructie.
Bedankt! De RBE+ hangt in de woonkamer en is een soort van thermostaat, maar niet zoals een traditionele thermostaat waarbij je de ruimtetemperatuur instelt en die ook (min of meer) krijgt. Omdat ik ook op de 1e verdieping vloerverwarming heb is het niet als met een radiator een kwestie van dichdraaien op de slaapkamers. Vandaar dat ik naar Alpha Home aan het kijken ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:07
rokas schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:22:
Iemand die wellicht kan helpen?

Ik heb een Alpha Innotec W/W warmtepomp WZS 100H/K, die had V1.6.1 software, omdat die niet Ethernet ondersteunde heb ik de software geüpgrade naar de op dit moment beschikbare versie op de AI-site. En dat is versie 1.86.
Maar die blijkt een aantal vervelende bugs te bezitten:
- na een SWW run schakelt hij niet terug op normaal verwarmen (ondanks dat ik tapwater dan uitzet) en blijft de circulatiepomp constant het water rondpompen tussen de compressor en de boiler (dat is mijn observatie, maar aanname) waardoor de boilertemperatuur alsmaar zakt uur-na-uur. Alleen een complete reset (uit/aan) helpt.
- de tijdklok (die ik heel hard nodig heb*) werkt niet meer. Wat voor tijd je ook instelt, ze worden totaal genegeerd.

De vraag is daarom: wie weet waar ik oudere software kan downloaden? (natuurlijk kan ik het bij AI vragen, maar wellicht is er een makkelijker weg).

* door een verkeerde installatie van de WP (bij de vorige eigenaar) heeft de warmtepomp haast 150.000 schakelmomenten gehad (hij stond 72 keer per dag aan/uit te gaan!). Dus er is een grote kans dat de WP binnenkort het loodje legt en ik wil deze winter nog doorkomen. Een nieuwe compressor of compleet nieuwe WP hadden beiden een levertijd van 40 weken... Dus ik doe er nu alles aan om 1 max 2 schakelmomenten per dag te hebben (met twee keer 2 uur blijft het netjes warm in huis).
Waarom probeer je het niet andersom, de problemen die je hebt te fixen. Je zegt dat het bugs zijn maar wat nou als je wat functies verkeerd hebt begrepen en dat het daarom niet werkt zoals jij denkt dat het werkt?

Beide problemen kunnen namelijk worden veroorzaakt door het klokprogramma verkeerd te begrijpen en/of instellen. Ik heb daar ook in het verleden veel mee zitten klooien maar nu werkt het bij mij wel zoals ik het wil. 's nachts een verlaging van 5 graden op het buffervat en 's nachts geen tapwater verwarmen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyDejonghe
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-01-2023
Gwaihir schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:03:
[...]

Dat is erg persoonlijk. In dit topic is 't antwoord uiteraard ja.

Dan komt er vast nog wel iemand langs die zegt dat dat alléén komt omdat we missers van die omvang niet aan onszelf toe willen geven ;). Maar toch: ik zou 't zo weer doen :).

[...]

Een tegenvoorbeeld is altijd wel te vinden. Wil je een linkje naar een koolmonoxidevergiftiging door een slechte gasketel? WP is minder dodelijk ;).

Iets specifieker: ruim terug schatte men de benodigde brongrootte nog wel eens te laag in.

[...]

Gut feeling / trouwe lezer van dit topic:
- Kies een echt warmtepomp merk. Die bespreken we hier telkens weer vanuit nieuwsgierigheid, behoefte tot fijnafstelling e.d. Kortom: we worden blij van die apparaten :).
- Vermijd de Nederlandse CV-fabrikanten die inmiddels ook even snel ergens hun naam op geplakt hebben. Met name Itho komt hier nogal eens langs in dubieuze zin, maar ook bijv. Vaillant lijkt uitsluitend verouderde technologie te bieden.
- Remeha zit er op 't oog wat tussenin. Durf ik niet te plaatsen. Heeft het gezond verstand gehad een WP fabrikant volledig over te nemen. Lijkt daardoor stukken beter mee te komen, maar lijkt desondanks toch ook een relatief kleine speler (bij lange na niet zo leidend in bepaalde marktsegmenten als hun CV-ketels waren).
Ik kreeg vandaag mijn offerte voor het plaatsen van een bodem/water warmte pomp
Incl btw kwam dit op ongeveer €27000 zonder de boringen.

Nibe Bodem/water warmtepomp
Vloerverwarming gelijkvloers (volledig excl garage)
Vloerverwarming verdiep (volledig excl berging)

F1255-6 modulerende water/water combi warmtepomp 3x400V
En wat andere zaken.

Is dit in jullie ogen een eerlijke prijs. En is een Nibe warmtepomp een betrouwbare warmtepomp kwa gebruiksgemak en verbruik?

Ik hoor het graag. Mvg Anthony

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@AnthonyDejonghe Geen idee wat je aan vloerverwarmingswerk laat doen en 'wat andere zaken'. Dus ik vorm me geen mening over die prijs.

Nibe is een prima merk*.

Met '3x400V' wordt een krachtstroomaansluiting bedoeld (d.w.z. 3 fase, 400V)? Was dat een specifieke wens van jou? Voor een 6kW WP is dat zeker niet noodzakelijk, tenzij er flinke elektrische elementen in zitten. Dat wil je m.i. niet. Als dat nodig geacht wordt, is de WP in mijn ogen te klein gekozen.

*N.B. Let niet teveel op het tagging systeem van Tweakers. Ik zeg dit NIET eerstehands. Ben ook zeer tevreden met mijn EcoForest WP.

[ Voor 12% gewijzigd door Gwaihir op 08-12-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyDejonghe
Gwaihir schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:12:
@AnthonyDejonghe Geen idee wat je aan vloerverwarmingswerk laat doen en 'wat andere zaken'. Dus ik vorm me geen mening over die prijs.

Nibe is een prima merk*.

Met '3x400V' wordt een krachtstroomaansluiting bedoeld (d.w.z. 3 fase, 400V)? Was dat een specifieke wens van jou? Voor een 6kW WP is dat zeker niet noodzakelijk, tenzij er flinke elektrische elementen in zitten. Dat wil je m.i. niet. Als dat nodig geacht wordt, is de WP in mijn ogen te klein gekozen.

*N.B. Let niet teveel op het tagging systeem van Tweakers. Ik zeg dit NIET eerstehands. Ben ook zeer tevreden met mijn EcoForest WP.
Los van de vloerverwarmingswerken enkel wp komt de prijs op een 15500 excl

Dit was zeker geen wens dat ik had doorgegeven, ik heb deze persoon aangesproken om een offerte voor mij op te maken. En had alles doorgegeven van plannen en epb studies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
@AnthonyDejonghe 15.5k excl voor WP + boringen + installatie?

[ Voor 4% gewijzigd door bjp op 08-12-2022 17:35 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyDejonghe
bjp schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:34:
@AnthonyDejonghe 15.5k excl voor WP + boringen + installatie?
Neen 27kincl met installatie vloerverwarming zonder boringen
15k voor de wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@AnthonyDejonghe En wat is je warmteverliesberekening dan, 6kW of minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
@AnthonyDejonghe ik heb iets van 15k WP betaald (incl. installatie met 200L buffervat parallel en thermostaat) voor EcoForest EcoGEO 1-6 PRO (ook 6kW), en dan 6k aan boringen. Prijzen incl en van maart 2022 (geplaatst augustus/september 2022).

Sommigen werken rondom de boring heb ik zelf uitgevoerd. EcoForest is wat goedkoper dan NIBE typisch.

Nota: prijzen zijn wel sindsdien een goeie 10% gestegen zou ik durven zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door bjp op 08-12-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyDejonghe
Gwaihir schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:39:
@AnthonyDejonghe En wat is je warmteverliesberekening dan, 6kW of minder?
Het verlies werd idd berekend op 6kW

De verkoper liet me weten dat hij deze pomp voorstelde omdat deze tot 9kW kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyDejonghe
bjp schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:43:
@AnthonyDejonghe ik heb iets van 15k WP betaald (incl. installatie met 200L buffervat parallel en thermostaat) voor EcoForest EcoGEO 1-6 PRO (ook 6kW), en dan 6k aan boringen. Prijzen incl en van maart 2022 (geplaatst augustus/september 2022).

Sommigen werken rondom de boring heb ik zelf uitgevoerd. EcoForest is wat goedkoper dan NIBE typisch.

Nota: prijzen zijn wel sindsdien een goeie 10% gestegen zou ik durven zeggen.
Warmteopwekker Bodem water warmtepomp (inclusief plaatsing)
Nibe bodem/water warmtepomp 180L interne boiler
F1255-6 modulerende water/water combi warmtepomp 3x400V Installatie warmtepomp op verdieping
Spoel- en vulunit DN25 1" DN25
Drukexpansievat Cv 18 Liter 1,5 Kg
Euro-Console Universeel 3/4
Vuilafsch.+Ext.Magneet Mb3 Spirotr. 22Mm
Ontluchter Rv2 Spirovent Universeel 22Mm
Vulset Cv M.Bolkr.1/2 Mm+Ca(B)Bevei.40Cm
Koper aansluitonderdelen sanitair gedeelte
Koper aansluitonderdelen chauffagegedeelte (per kring) PP/PVC aansluitonderdelen afvoergedeelte Veiligheidsgroep Universeel 3/4
Schroeven, pluggen, diamantboringen, kleine materialen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
@AnthonyDejonghe 15.5k excl, dat is ~18.7k incl. En geen buffervat (ook niet strict nodig). Mijn WP heeft ook een SWW boiler inclusief (165L). Mijn prijs +10% is 16.5k. Dus voor een 2.2k heb je een NIBE, wat typisch een duurder merk is, met nog wat extra ruimte in kW. Prijs is dus min of meer redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
Proton_ schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:16:

Inmiddels een reactie hierop gehad van de installateur. Die zegt dat een thermosifon niet kan vanwege legionella gevaar. Heeft de installateur daar een punt of probeert hij zich er makkelijk van af te maken…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Voordeel van een ecoforest is dat hij verder terug kan moduleren (tot 1kW ipv 2kW). Dus je zou nog een partij voor offerte kunnen vragen (als je nog iemand kan vinden).

Ik kreeg begin dit jaar een offerte van 15k voor puur vervangen van een warmtepomp. Dat was dan een ecoforest. Heb/had de rest al, vandaar puur swappen van een warmtepomp.

Sidenote: Eerlijk gezegd denk ik dat ik dat zelf ook zou moeten kunnen, alleen de vraag hoe het zit met koelmiddel in compressor. Lijkt mij al een gesloten systeem toch? Of moet je dat zelf nog toevoegen en is dat de reden dat je het eigenlijk niet zelf in gebruik mag nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
bij W/W WP zit het koelmiddel al volledig in de gesloten lus van de WP. Geen toevoegen on-site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
@bjp thnx, dus swappen van een warmtepomp zou dus niks anders zijn dan opnieuw koppelen van aanvoer retour aan koude en warme zijde en juist instellen. Hmmm zou je voor kunnen overwegen iets in Duitsland aan te schaffen en dan maar geen subsidie. Handig te weten mocht de mijne het op een gegeven moment begeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Yaldair schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:23:

Sidenote: Eerlijk gezegd denk ik dat ik dat zelf ook zou moeten kunnen, alleen de vraag hoe het zit met koelmiddel in compressor. Lijkt mij al een gesloten systeem toch? Of moet je dat zelf nog toevoegen en is dat de reden dat je het eigenlijk niet zelf in gebruik mag nemen?
Een WW pomp (met interne boiler) is niet veel ingewikkelrder dan een CV qua aansluiten (gewoon een grote cv, volledig gesloten systeem). Waar loop je tegenaan........dikkere leidingen (koper/uponor/draad), dus gereedschap voor nodig (kun je huren).

Verder extra drukvat (bron), filters (beide circuits) en flowmeter. De schema's staan meestal in de handleiding. Ik had hem in een dag aangesloten in mijn eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@aartvark013 Dat is nieuw voor mij, tenzij hij chapter and verse kan geven van een norm, schaar ik het onder bullshit.

@Yaldair een Ecoforest kan inderdaad ver terugmoduleren, maar toen ik het bekeek moet je het niet willen; de hulpenergie van de pompen wegen dan onevenredig zwaar waardoor de COP hard inkakt. Dat is dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvrErFNay2N8nZFwIf3eiCsDHQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dOXol5kgzR732NMsgk10k3Bb.png?f=fotoalbum_large
Is dat intussen verbeterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Yaldair schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:28:
@bjp thnx, dus swappen van een warmtepomp zou dus niks anders zijn dan opnieuw koppelen van aanvoer retour aan koude en warme zijde en juist instellen. Hmmm zou je voor kunnen overwegen iets in Duitsland aan te schaffen en dan maar geen subsidie. Handig te weten mocht de mijne het op een gegeven moment begeven
Als je een alpha innotec hebt...... is een complete service module die er zo uit en in kan. Geen idee hoe dat bij andere merken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Proton_ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:36:
@aartvark013 Dat is nieuw voor mij, tenzij hij chapter and verse kan geven van een norm, schaar ik het onder bullshit.

@Yaldair een Ecoforest kan inderdaad ver terugmoduleren, maar toen ik het bekeek moet je het niet willen; de hulpenergie van de pompen wegen dan onevenredig zwaar waardoor de COP hard inkakt. Dat is dit plaatje:
[Afbeelding]
Van de andere kant gebruik je totaal ook minder energie ook al is de COP slecht. Met een betere COP op hoger vermogen zal die dus denk wel eerder afschakelen. Wat is beter, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@prettig je kunt beter één uur aan / twee uur uit op 40% draaien met cop 4.5 dan drie uur op 20% met cop 3. Je hebt dan uiteindelijk dezelfde warmte. Hiervoor is een traag afgiftesysteem of een grote buffer nodig en een thermostaat met erg kleine hysterese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prodat
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-09 17:34
Iemand enige idee ?

3 weken geleden ons nieuwbouwhuis opgeleverd met een Alpha Innotec WZSV 62K3M, vanaf dag 1 issues met foutmeldingen: 722 en 723, eerst bleek de verdeler op de 2e verdieping dicht gedraaid te staan, sinds gisteren gaat de warmtepomp elke paar uur in storing…

Zojuist weer reset gegeven waarbij het met een behoorlijke kracht water / iets vloeibaars uit een soort kraan bovenop de pomp kwam… heb de stekker er maar snel uit getrokken.

De drama is dat de bouwer zegt, dat de installateur verantwoordelijk is, prima.. maar die zijn zo onderbezet dat elke vorm van urgentie binnen 5!! dagen opgevolgd zal worden, om moedeloos van te worden.

Heb sterk het idee dat de hele pomp gewoon niet goed aangesloten is, en niet goed is ingesteld qua tapwater, toevoer of afvoer…

Volgens de website is melding: 723Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0bCbjAAYXU9NvXZOX6klFIlR2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eX0w1lsRj0g5HBu6EH14x2fn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COyWLwWp9DiLrzmziJwwJH-mlEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scVyiMYPawNGQQfI22oPAuQx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMw82ZyiyftvY-HxO8t09l0s81s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/331tOqsm7zmq0ILVl0IlOPm0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCgpYIfm8jjevUEFU6qCUEkfF3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCoR1xSmeIDb5N7ODaQLqRzI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Hij lekt in iedergeval bij de aansluitingen en dat water komt uit het overdukventiel (van de warmwaterboiler als ik het even uit mijn hoofd doe). Ik heb dezelfde pomp in 9kw en zelf aangesloten en als je dat nog niet kunt als installateur ! Echt niks moeilijks aan.

Rechts is tapwater aanvoer, links retour (dat zijn de voorste waar de roest op zit). Goed aangesloten ?
Aansluitschema staat gewoon boven op de pomp.

[ Voor 33% gewijzigd door prettig op 08-12-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Vraagje:

Tapwater: ongeveer 2x per dag verwarmd die dat (dus 14x per week). 2 persoons huishouden (douchen in de ochtend). Dus zoveel water verbuiken we niet (ingbouwde boiler van ongeveer180l). Alleen douchen, keuken heeft eigen e-boiler.

Tapwater op 58 graden, delta op 5 graden staan.
Pomp staat in garage (15 graden).

Ik vindt dat wat veel verlies. Ik heb geen waterslot op de boiler, maakt dat wat uit ?
Ik dacht van niet omdat er geen flow is als je niet douched, dus zal de thermisch trek wel meevallen dacht ik.... denkfout ?
Andere ideen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
als dat het overdrukventiel is... moet er toch een buisje onder naar de afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
prettig schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:20:
Vraagje:

Tapwater: ongeveer 2x per dag verwarmd die dat (dus 14x per week). 2 persoons huishouden (douchen in de ochtend). Dus zoveel water verbuiken we niet (ingbouwde boiler van ongeveer180l). Alleen douchen, keuken heeft eigen e-boiler.

Ik vindt dat wat veel verlies. Ik heb geen waterslot op de boiler, maakt dat wat uit ?
Ik dacht van niet omdat er geen flow is als je niet douched, dus zal de thermisch trek wel meevallen dacht ik.... denkfout ?
Andere ideen ?
Zelfde installatie (wel 6 kW) maar met een externe boiler (anders kon ie de kelder niet in) van 180 liter voor douchen (wel met wtwt) en keukenwater.
Ook geen waterslot. Er is bij mij geen flow in leiding als er geen warm water wordt afgetapt: de leiding koelt gewoon af. Ik heb wel de warm water leiding geïsoleerd.
Bij mij staat de boiler op 52 °C, met een hysterese van 12 K.
Deze verwarmt eens per dag op (aangestuurd door Home Assistant) als elektra goedkoop is (ik heb dynamische tarieven). Dagelijks elektra verbruik voor warm water ca 1 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Prodat schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:25:
Iemand enige idee ?

3 weken geleden ons nieuwbouwhuis opgeleverd met een Alpha Innotec WZSV 62K3M, vanaf dag 1 issues met foutmeldingen: 722 en 723, eerst bleek de verdeler op de 2e verdieping dicht gedraaid te staan, sinds gisteren gaat de warmtepomp elke paar uur in storing…

Zojuist weer reset gegeven waarbij het met een behoorlijke kracht water / iets vloeibaars uit een soort kraan bovenop de pomp kwam… heb de stekker er maar snel uit getrokken.

De drama is dat de bouwer zegt, dat de installateur verantwoordelijk is, prima.. maar die zijn zo onderbezet dat elke vorm van urgentie binnen 5!! dagen opgevolgd zal worden, om moedeloos van te worden.

Heb sterk het idee dat de hele pomp gewoon niet goed aangesloten is, en niet goed is ingesteld qua tapwater, toevoer of afvoer…

Volgens de website is melding: 723[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het ziet eruit als prutswerk.
Ik zou de eindoplevering en restbetaling opschorten tot alles netjes is gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
aartvark013 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:20:
Inmiddels een reactie hierop gehad van de installateur. Die zegt dat een thermosifon niet kan vanwege legionella gevaar. Heeft de installateur daar een punt of probeert hij zich er makkelijk van af te maken…?
Complete onzin* :|.

Dus ja, hopelijk luiheid, want als 't incompetentie is, wordt het een nog lastiger verhaal.

*Hij zegt dus eigenlijk dat de warmwaterleiding in je woning de maximaal toegestane lengte heeft bereikt; hem verlengen met 20 à 30 cm - want dat doe je met een thermosifon - mag niet wegens legionellavoorschriften. Tja.. leuk verzonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik kreeg begin dit jaar een offerte van 15k voor puur vervangen van een warmtepomp. Dat was dan een ecoforest. Heb/had de rest al, vandaar puur swappen van een warmtepomp.

Zelf mag je het vermoed ik op zich wel en het lijkt inderdaad zo rechttoe rechtaan als in de reacties voor mijne al besproken.

Een professional mag het inderdaad niet zonder (relatief zeldzame) certificering. De consequenties daarvan gaan verder dan alleen de subsidie. Je kunt ook problemen verwachten mocht je ondersteuning nodig hebben, aangezien die volledig op installateurs is ingericht. Bij garantie zal geroepen worden dat er een niet-dealer (en zelfs amateur) aan heeft zitten 'prutsen'. En mocht je al snel je huis verkopen (zonder dat erbij te vertellen), dan kan dat ook daarna je nog achtervolgen, als een verborgen gebrek.

En dat alles om zo wellicht het bedrag te besparen dat de subsidie je anders toch zou terugbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Prima, dan kun je inderdaad met eentje bedoeld voor 6kW toe.
De verkoper liet me weten dat hij deze pomp voorstelde omdat deze tot 9kW kan gaan.
Ze hebben vaak nog wat extra marge. Dat is dus lang niet alleen zo voor dit merk/model.

Het kan tenslotte ook een keertje kouder zijn dan -10.. (En nee, die uitloopruimte wil je niet 'standaard' al gebruiken, want de COP is daar niet best meer en de compressor houdt dat ook niet eeuwig vol.)
Voordeel van een ecoforest is dat hij verder terug kan moduleren (tot 1kW ipv 2kW). Dus je zou nog een partij voor offerte kunnen vragen (als je nog iemand kan vinden).

Inderdaad, als je iemand kunt vinden. En het verschil (in geld en resultaat) zal op de totale klus bescheiden zijn, dus ik zou het algehele gevoel bij een specifieke installateur zwaar laten wegen.
Proton_ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:36:
[Afbeelding]
Dat klopt niet echt, op meerdere punten. Klok en klepel moeten nog even hun plek vinden ;).

Allereerst: heeft iemand al na weten te slaan hoe het exact zit voor die Nibe dan? We weten immers dat die opgegeven ranges (boven én onder) voor alle serieuze merken een soort van aanbevelingen zijn en vaak geen absolute grenzen. Zonder gedetailleerde data van Nibe kunnen we slechts half schattend / gokkend vergelijken.

Voor deze Ecoforest toon je een grafiek over het volledig technisch toegestane bereik van de compressor, van 12,5% tot 100% toeren. Die grafiek begint zeer ruim onder de 1kW thermische output die als praktische ondergrens genoemd werd. (Je kunt dat zien op de grafieken van thermische output aan de linkerzijde van dezelfde pagina van de datasheet.) Af fabriek is de compressor ook niet vrijgegeven voor zulke lage toeren. Want inderdaad: je wilt dat doorgaans niet, zoals je hier noemt en een 20 minuutjes later nog wat nader uitwerkte.

Tot slot: dat zit 'm niet (of nauwelijks?) in de hulpenergie, maar in de compressor zelf. (Pompen die 2x hun minimum draaien gebruiken méér dan 2x zoveel stroom als een pomp die minimaal draait. (Dat komt door de weerstand in de leidingen, lijkt me.) Dus rustig pompen is zelden 't ding.)

Wat m.i. nog wel opgemerkt moet worden in het vergelijk tussen die twee: die Nibe is vermoedelijk met R410a? Die Ecoforest is met propaan als koelmiddel. Dat is milieuvriendelijker, maar het kost wel een stukje COP, vergeleken met recente R410a modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
yup en door dat R290 koelmiddel kan hem ook SWW maken zonder weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:27:
yup en door dat R290 koelmiddel kan hem ook SWW maken zonder weerstand.
Zeker iets om in de specs (van die Nibe) na te zien, met name m.b.t. de legionella run, want nog niet 100% gemeengoed. (Zo'n verwarmingselement daarvoor zou die krachtstroomaansluiting verklaren..)

Evenwel: mijn R410a EcoForest (en diverse anderen van andere merken) lukt dat ook al prima op de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Prodat schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:25:
Iemand enige idee ? [..]

Tja, je zult nu toch even die medewerker(s) mét verstand van zaken moeten hebben.. Sterkte!
KC27 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:35:
Het ziet eruit als prutswerk.
Ik zou de eindoplevering en restbetaling opschorten tot alles netjes is gerepareerd.
Ik houd niet zo van gelijk opstoken, op afstand, via een forum, op basis van een paar foto's. Maar ook @KC27 is daar voor zover ik me herinner niet van. En hier neig ik er toch ook wel naar. Hopelijk zijn 't een paar kleine dingetjes, met een uurtje klaar, maar er moet zeker nog wat gebeuren.

En voor CV-installaties in de winter, is bij mijn weten 'binnen 24 uur' nog altijd de norm. Dus, omkleed met een paar verzachtende woorden als 'ik maak met grote zorgen, dus ik wil toch maar duidelijk hebben dat..', zou ik persoonlijk ook de druk erop willen houden (pun intended).

Want, is het de foto of zit van alles scheef? Dat, incl. dat het duidelijk op diverse plekken lekt - geef het gevoel dat het allemaal niet goed passend is gemaakt, al onder spanning staat vóór het grote opwarmen en weer afkoelen begint, met het bijbehorende uitzetten en krimpen. Is dat zo, dan gaan waarschijnlijk ook nog koppelingen die nu / straks 'even' vast gedraaid zijn, zich toch weer een beetje loswerken.

En wat doet al die roest daar? Die komt vermoedelijk uit het systeem? De warmtewisselaars van een WP zijn daar erg gevoelig voor, dus wanneer er metalen leidingen (e.d.) gebruikt zijn, hoort er ook een (magneet)filter net vóór de warmtepomp te zitten, zodat deze niet verstopt raakt.
bjp schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:27:
als dat het overdrukventiel is... moet er toch een buisje onder naar de afvoer?
Nee, dat is een veiligheidsvoorziening die de doorsnee installatie in z'n hele levensduur nimmer benut. Je wil ook niet dat deze 'stilletjes' telkens weer gebruikt kan worden. Richt 'm niet op elektronica of zo, en dan is 't wel best.

Wel apart dat dit juist tijdens een reset gebeurt. Misschien betekent het weinig; dat bijv. een klep sneller / langzamer op de reset reageert dan een pomp en er even ineens een lokaal drukprobleem ontstaat.

@Prodat De stekker eruit trekken geeft 'm ook niet de beste kansen op foutafhandeling. Wellicht handiger een volgende keer met een opvangbakje erbij even af te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
vannacht, met de vriestemperaturen buiten (tot -2.5C) is mijn WP eindelijk eens wat sneller dan zijn minimum gaan draaien, dus het 'moduleren' werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Gwaihir schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:01:
Dat klopt niet echt, op meerdere punten. Klok en klepel moeten nog even hun plek vinden ;).
Enlighten me :)
Ik reageerde op de stelling dat het naar 1 kW in plaats van 2 kW als voordeel werd gezien. Dat is soms zo, maar er zitten toch wat mitsen en maren aan.
Allereerst: heeft iemand al na weten te slaan hoe het exact zit voor die Nibe dan? We weten immers dat die opgegeven ranges (boven én onder) voor alle serieuze merken een soort van aanbevelingen zijn en vaak geen absolute grenzen. Zonder gedetailleerde data van Nibe kunnen we slechts half schattend / gokkend vergelijken.
Mee eens, mijn reactie is op basis van een specifiek type van een ander merk en conclusies zijn niet zonder meer door te trekken naar andere warmtepompen.
Voor deze Ecoforest toon je een grafiek over het volledig technisch toegestane bereik van de compressor, van 12,5% tot 100% toeren. Die grafiek begint zeer ruim onder de 1kW thermische output die als praktische ondergrens genoemd werd. (Je kunt dat zien op de grafieken van thermische output aan de linkerzijde van dezelfde pagina van de datasheet.) Af fabriek is de compressor ook niet vrijgegeven voor zulke lage toeren. Want inderdaad: je wilt dat doorgaans niet, zoals je hier noemt en een 20 minuutjes later nog wat nader uitwerkte.
Mijn punt was dat een lager modulatieniveau niet altijd wenselijk is. Ik kijk naar
https://ecoforest.com/wp-...eat_pumps_EN_v2022_01.pdf pagina 5 (bladzijde 8 en 9).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLxybAgoLa0dWP8kfVrsAorC5vM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QX9EIjdr6NOi82ewWhGfRRVa.png?f=fotoalbum_large
Ik lees daar Heating power output, B0W35 kW 1,0 to 6,0
Dan kijken we naar de grafiek ernaast: B0W35 op 1 kW is blijkbaar 25% compressor speed
We zien ook dat de maximale COP voor B0W35 bij 40% compressor speed is.
Als het even kan, moet je dus voorkomen onder de 40% te komen. Hier hoort een thermisch vermogen van ~2,1 kW bij.
Dezelfde warmtepomp die maar tot 2,1 kW terugmoduleert (kwestie van software), kan dus - ten koste van mogelijk een (groter) buffervat of meer temperatuurschommelingen - een lagere energierekening opleveren.
Tot slot: dat zit 'm niet (of nauwelijks?) in de hulpenergie, maar in de compressor zelf. (Pompen die 2x hun minimum draaien gebruiken méér dan 2x zoveel stroom als een pomp die minimaal draait. (Dat komt door de weerstand in de leidingen, lijkt me.) Dus rustig pompen is zelden 't ding.)
Dit betoog begrijp ik niet. De grafiek laat COP vs compressortoerental zien, ik neem aan dat dit de COP van het hele systeem is en niet enkel de compressor. Zo niet, dan wordt het nog erger.
Zou je dit toe kunnen lichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
prettig schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:20:
Vraagje:

Andere ideen ?
Ik heb dubbeltarief.

Ik heb een klokprogramma voor tapwater ingesteld zodat hij alleen tussen 23:05 en 5:55 mag opwarmen (in de praktijk doet ie dat dus van 23:05 tot 00:30 - 01:00, afhankelijk van het warmwatergebruik). 's Morgens om 6 uur is het water dan nog 57 graden, dus ca. 1 graad afkoeling per 5 uur. Na het douchen tikt ie de 53 graden wel weer ongeveer aan.

Zonder dat klokprogramma ging hij na het douchen (of een uurtje daarna) weer opwarmen, dus ik had ook 2 runs per dag.

Let wel op dat er bij watergebruik natuurlijk ook weer koud water in het vat komt, dus na het douchen gaat het afkoelen een stuk sneller (afkoelen van 51,6 naar 50,6 duurde nog maar 1 uur en 40 minuten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Oh.. dat hoopte ik eerlijk gezegd met de drie alinea's daaronder al te doen ;).
Ik reageerde op de stelling dat het naar 1 kW in plaats van 2 kW als voordeel werd gezien. [..] Mijn punt was dat een lager modulatieniveau niet altijd wenselijk is.
Niet altijd, inderdaad. Maar je leek toch voluit te stellen dat die 1kW een onwenselijk laag modulatieniveau voor die specifieke WP zou zijn. Dat klopt m.i. niet. En je post suggereerde zelfs dat het om het uiterst linker punt in die COP grafieken zou gaan, en dat klopt zeker niet.
We zien ook dat de maximale COP voor B0W35 bij 40% compressor speed is.
Als het even kan, moet je dus voorkomen onder de 40% te komen. Hier hoort een thermisch vermogen van ~2,1 kW bij.
Dezelfde warmtepomp die maar tot 2,1 kW terugmoduleert (kwestie van software), kan dus - ten koste van mogelijk een (groter) buffervat of meer temperatuurschommelingen - een lagere energierekening opleveren.
Grotendeels eens met deze redenatie.

Alleen moet voorkomen vind ik wat te hard uitgedrukt. Ook iets links van het optimum is de COP nog prima. (Let er ook op dat de verticale as van de grafiek al ruim boven nul begint.) En zo'n buffervat kost ook geld, ruimte, en wellicht stilstandsverlies. Het wordt vanaf een zekere grootte ook niet meer in serie opgesteld, dus ingewikkelder regeling, extra pomp met elektriciteitskosten. Kortom: het is een afweging; er is wat te winnen met een dergelijke aanpak - ik pas hem zelf ook strikt toe - maar er zijn ook nadelen.

Waarom klopt het dan m.i. niet? Ik doe twee andere aannames dan jij. Allereerst van zijn nieuwbouwhuis, verwacht ik op voorhand dat 't, zeker op dat momenten dat omlaag moduleren relevant is, pakweg B8W27 draait, niet B0W35. En dan zit het optimum al bij pakweg 30% toerental. Ga je daar wat onder zitten, nabij 1kW thermisch, dan is de COP nog best aardig, nog boven de 5 waar je op het optimum wellicht net de 6 aantikt.

Mijn tweede aanname, waarmee ik mijn vorige post hierover begon, is dat Nibe net zoiets zal doen: ik acht het niet waarschijnlijk dat die 2kW minimaal die zij opgeven het optimum zal zijn.

Samen, zonder dat we dit - door gebrek aan Nibe data - keihard kunnen maken, is er toch alle reden aan te nemen dat die Ecoforest prettig verder omlaag kan moduleren.
Dit betoog begrijp ik niet. De grafiek laat COP vs compressortoerental zien, ik neem aan dat dit de COP van het hele systeem is en niet enkel de compressor. Zo niet, dan wordt het nog erger.
Zou je dit toe kunnen lichten?
Ik neem ook aan dat dit over het gehele systeem gaat. (O.a. omdat ik op compressor alléén diezelfde grafiek voor mijn Ecoforest WP duidelijk versla.)

Maar je gaf aan dat je verwacht dat vooral de hulpenergie ervoor zorgt dat bij lage output de COP slecht is. Waarom denk je dat? Kun je dat onderbouwen? Ik nl. (juist) niet en daarom vermoed ik dat het vooral de compressor zelf die echt onder z'n ideale punt komt.

(Verbruik van diverse circulatiepompen waarop ik dat kan zien, loopt sterk extra op t.o.v. lineair met toerental. En de compressor (ok, een R410a dus) lijkt minder lekker te lopen, echt laag in de toeren. Beetje als een automotor die liever 'n versnelling hoger had gestaan.)

Edit, nu mijn oog erop valt, vraag ik me af hoe je dit bedoelt / opvatte:
Ik lees daar Heating power output, B0W35 kW 1,0 to 6,0
Dat is dus in zekere zin de versimpeling waarmee ze in de markt gezet worden. Hij kan echt die hele grafieken. Je ziet ze bijv. heel specifiek bij die 12,5% compressor beginnen. En hoewel deze B0W35 specifiek bij die 6 kW stopt, komt hij in veel omstandigheden dus nog wel wat hoger, en, meest relevant in dit gesprek, eigenlijk altijd lager dan 1kW (als je dat perse zou willen).

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 09-12-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Gwaihir "hulpenergie" is een breed gebied. Als ik de Electrical consumption extrapoleer naar 0% kom ik op iets van 80-100W voor de elektronica, display, netfilters, pompen, relaisspoeltjes, sensoren etc.
Dit lijkt me redelijk, maar misschien heb je een betere schatting van hulpenergie :)

Op 40% compressor speed is het totaal 500W, de compressor dus ca 400W-> pure compressor-COP is 2,1/0,4 = 5,25
Op 20% lees ik 150W compressor af met 800W thermisch -> COP 5.33.
Het verschil in totaal-COP zit 'm dan niet in afnemende compressor-efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:06:
Dit lijkt me redelijk, maar misschien heb je een betere schatting van hulpenergie :)
Ik hoop 't ;)

Die 100W is verre van constant. Het overgrote deel zit 'm in de twee circulatiepompen. En dat tuimelt zomaar omlaag naar onder de 10W per pomp. (Ik heb hier displays die 5W beweren op zulke pompen, maar die geloof ik ook niet helemaal.)
Op 40% compressor speed is het totaal 500W, de compressor dus ca 400W-> pure compressor-COP is 2,1/0,4 = 5,25
Op 20% lees ik 150W compressor af met 800W thermisch -> COP 5.33.
Het verschil in totaal-COP zit 'm dan niet in afnemende compressor-efficiëntie.
Bedeel ik op die 20% nog pakweg 215W toe aan de compressor -> COP 3,72.
Het verschil in systeem COP zit 'm dan juist in afnemende compressor-efficiëntie.

Ik stel een excursie naar het testlab in Spanje voor >:).
Oh en dan van 't zomer lekker naar Scandinavie (Nibe) _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyDejonghe
Hoe belangrijk is het voor de optimalisatie van het warmen koelen om op ieder verdiep vloerverwarming te plaatsen? Een verkoper gaat sowieso opteren voor overal vloerverwarming omdat dit duurder uitkomt dan een geothermische radiator. Natuurlijk de theorie zegt ook over het hele huis vloerverwarming. Want zijn jullie ervaring voor een optimale temperatuur voorziening.
Pagina: 1 ... 64 ... 113 Laatste