Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 65 ... 112 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@AnthonyDejonghe Wat doe je boven? Hoe warm moet het daar zijn?

Of eigenlijk: hoe koel, 's zomers? Dan ga je waarschijnlijk het 't meest genieten van ruim VVW op hogere verdiepingen.

Ik heb hier boven alleen in de badkamer VVW en overweeg stukken klimaatplafond in de slaapkamers te gaan aanbrengen. (Moet toch nog veel gebeuren, m.b.t. isolatie aan binnenzijde dak.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:10
@Cpt.Chaos Nog 1 vraag over Alpha Home, koel je er ook mee? Ik neem aan dat je het zo in kunt stellen dat je een of meerdere ruimtes (groepen) kunt koelen, en andere niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat is een geothermische radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Gwaihir schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:20:
[...]
Die 100W is verre van constant. Het overgrote deel zit 'm in de twee circulatiepompen.
[...]
Je neemt dus aan dat het vooral uit de pompen komt en in de folder de circulatiepompen voluit staan en het dus een worst-case is? Dit lijkt me iets waar de Tweakers met een kWh-meter aan hun warmtepomp eenvoudig uitsluitsel kunnen geven, al mag je me zeker meenemen op excursie naar Spanje ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:00
AnthonyDejonghe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:28:
Hoe belangrijk is het voor de optimalisatie van het warmen koelen om op ieder verdiep vloerverwarming te plaatsen?
Hier op alle verdiepingen vloerverwarming aan laten leggen, ook op de hele zolder. Bouwer stelde eerst alleen de slaapkamer daar voor, maar het leek mij beter om het oppervlak zo groot mogelijk te maken. Vooral vanwege de extra koelcapaciteit in de zomer, niet zozeer voor de verwarming (staat uit in de slaapkamers).

Op de begane grond en de 1e verdieping heb je dan plafond- en vloerkoeling.

Het was hier afgelopen zomer heerlijk koel, op zolder is het niet warmer geweest dan 23 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door Turrican op 09-12-2022 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
firecaps30 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:36:
@Cpt.Chaos Nog 1 vraag over Alpha Home, koel je er ook mee? Ik neem aan dat je het zo in kunt stellen dat je een of meerdere ruimtes (groepen) kunt koelen, en andere niet?
Ik heb globale koeling aan staan op vaste temperatuur. Boven de 17 graden staat verwarmingsmodus uit en boven de 19 gaat koeling aan met vaste aanvoertemperatuur van 19 graden. Je kan met alpha home wel instellen welke ruimtes gekoeld mogen worden en welke niet. Badkamergroep kan bijvoorbeeld niet koelen, maar hier hebben we geen stelmotor meer op zitten, deze staat samen met de benedenverdieping altijd open en in de zomer gaat hij met de hand dicht.

Buiten welke ruimtes dus gekoeld mogen worden regelt de wp volgens mij de rest. Ik kan er verder niet veel over zeggen want als koeling aan gaat is het in elke ruimte te warm dus alles gaat sowieso open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Proton_ Is wel iets meer dan een aanname. Weliswaar niet exact allemaal, maar wel gebaseerd op observaties van mezelf en anderen in dit topic, waaronder o.a. inderdaad ook stroommetingen en een behoorlijke dosis technische kennis.

Zo heb ik hier zelf bijv. vijf circulatiepompen (van drie verschillende fabrikanten) in en om het huis die stroomverbruik op hun display weergeven, praten er in dit topic ook techneuten met verstand van pompen en compressoren mee, en heb ik zelf voldoende achtergrond (BSc Werktuigbouwkunde) om hun input op waarde te schatten en te onthouden.

En uiteindelijk maakt 't ook helemaal niet uit wat de COP goed of slecht maakt, zolang we maar weten wanneer hij dat is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Turrican schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:26:
[...]

Ik heb dubbeltarief.

Ik heb een klokprogramma voor tapwater ingesteld zodat hij alleen tussen 23:05 en 5:55 mag opwarmen (in de praktijk doet ie dat dus van 23:05 tot 00:30 - 01:00, afhankelijk van het warmwatergebruik). 's Morgens om 6 uur is het water dan nog 57 graden, dus ca. 1 graad afkoeling per 5 uur. Na het douchen tikt ie de 53 graden wel weer ongeveer aan.

Zonder dat klokprogramma ging hij na het douchen (of een uurtje daarna) weer opwarmen, dus ik had ook 2 runs per dag.

Let wel op dat er bij watergebruik natuurlijk ook weer koud water in het vat komt, dus na het douchen gaat het afkoelen een stuk sneller (afkoelen van 51,6 naar 50,6 duurde nog maar 1 uur en 40 minuten).
Slim, ga ik ook proberen. Ik ga ook eens kijken wat een hogere delta doet (zal hem eens op 8 graden zetten). Maar goed is dus vrij normaal gedrag schijnbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robzen
  • Laatst online: 17-09 16:45
Prodat schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:25:
Iemand enige idee ?

3 weken geleden ons nieuwbouwhuis opgeleverd met een Alpha Innotec WZSV 62K3M, vanaf dag 1 issues met foutmeldingen: 722 en 723, eerst bleek de verdeler op de 2e verdieping dicht gedraaid te staan, sinds gisteren gaat de warmtepomp elke paar uur in storing…

Zojuist weer reset gegeven waarbij het met een behoorlijke kracht water / iets vloeibaars uit een soort kraan bovenop de pomp kwam… heb de stekker er maar snel uit getrokken.

De drama is dat de bouwer zegt, dat de installateur verantwoordelijk is, prima.. maar die zijn zo onderbezet dat elke vorm van urgentie binnen 5!! dagen opgevolgd zal worden, om moedeloos van te worden.

Heb sterk het idee dat de hele pomp gewoon niet goed aangesloten is, en niet goed is ingesteld qua tapwater, toevoer of afvoer…

Volgens de website is melding: 723[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Foutmelding 722 en 723 had ik ook continu. Alpha Innotec heeft bij veel apparaten de sensor (722 en 723 komen van de zelfde sensor) te strak met een tyrap vast getrokken. Bekend probleem die Nathan gratis komt repareren. Was hier in no-time gefixed, daarna geen meldingen meer gehad. De installateur moet dit ter plekke bij Nathan aanmelden.
De overdrukreactie is waarschijnlijk omdat ergens de temperatuur te hoog opliep door de sensorfout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLwPO5KvtKAt1tQlCO_ds_M5_xc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AvjiuvI1oBuZ6FEQyGVLcU8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prodat
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-09 09:10
robzen schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:11:
[...]

Foutmelding 722 en 723 had ik ook continu. Alpha Innotec heeft bij veel apparaten de sensor (722 en 723 komen van de zelfde sensor) te strak met een tyrap vast getrokken. Bekend probleem die Nathan gratis komt repareren. Was hier in no-time gefixed, daarna geen meldingen meer gehad. De installateur moet dit ter plekke bij Nathan aanmelden.
De overdrukreactie is waarschijnlijk omdat ergens de temperatuur te hoog opliep door de sensorfout.

[Afbeelding]
Monteur is geweest vanuit de installateur, inderdaad sensoren defect, zoals hij mij liet weten een veel voorkomend probleem met dit type warmtepomp, hij heeft de WP in een andere bedrijfmodus gezet zodat het de komende dagen verwarmd zal worden via het elektrisch element, hier kunnen we in ieder geval het huis op temperatuur houden, sensoren worden begin komende week vervangen.

De lekkende kraan was een noodventiel, er zat teveel water in het systeem (boven de 2.5 bar ) dat dit een soort beveiliging is, dit heeft hij naar 1.8 bar terug gezet, waarom het zo hoog was weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:30
als er ergens een grote blaas lucht in het systeem zit, als je echt begint te verwarmen, zet die lucht uit, en stijgt de druk.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Prodat schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:41:
er zat teveel water in het systeem (boven de 2.5 bar ) dat dit een soort beveiliging is, dit heeft hij naar 1.8 bar terug gezet, waarom het zo hoog was weet ik niet.
Beetje slordig. Je hebt uiteindelijk aan 1 à 1,5 bar wel genoeg. En je begint wat hoger, omdat er nog lucht (automatisch) uit het systeem gaat. Maar dan per ongeluk door het maximum heen gaan is niet zo handig..

(Misschien dacht hij dat 3 bar pas het maximum was. Dat is in Nederlandse CV-installaties vrij gebruikelijk.)

@bjp Lijkt mij niet heel waarschijnlijk dat het door lucht komt. Want zo lang die lucht gewoon mee circuleert, gaat hij er bij de automatische onluchter(s) wel uit.

En fijn dat 't allemaal reuze mee valt :).

Zijn die aansluitingen nu verder goed aangetrokken? Ik zou die roestplekken even wegpoetsen. Sowieso omdat zich onder roest makkelijker roest vormt, maar ook om te zien dat ze niet meer terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Gwaihir schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:34:
[...]

@bjp Lijkt mij niet heel waarschijnlijk dat het door lucht komt. Want zo lang die lucht gewoon mee circuleert, gaat hij er bij de automatische onluchter(s) wel uit.
je hebt een punt. (Automatische) ontluchters kunnen niet altijd op de hoogste/beste plaats gezet worden. Ik zit hier met radiatoren en daar moet ik voorlopig af en toe een toertje doen. Het betert, de opgeloste gassen geraken er stilaan allemaal uit :) De eerste keer na installatie dat het 'echt' moest verwarmen, ging de druk ook omhoog. In het begin hebben de ontluchters wel werk gehad.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@bjp Ik heb er niet eens op het hoogste punt (in de badkamer - zou geen gezicht zijn en maar wegroesten). Dus ik maakte nadat alles leeg was geweest meerdere handmatige ontluchtingsrondes.. eigenlijk voor niets.

Verklaring van mijn installateur: de lucht komt vrij bij het opwarmen van het water. Daarom werken automatische ontluchters in de ketel / WP prima voor de hele installatie. En inderdaad heeft de automatische ontluchter op de CV-haard nog altijd wat te doen, maar wordt elk beetje lucht dat toch nog elders komt te zitten, probleemloos weer door het water meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Iemand enig idee? Ik heb een tweedehands Alpha Home set opgehaald vandaag. Alleen de gateway start niet op. Witte LED, dan gele LED en die blijft branden.

Volgens de handleiding is dit startsequentie stap 2 - besturingssysteem starten.

Gateway is niet benaderbaar via eigen netwerk of de geleverde USB-ethernet stick.
Ook een reset geeft niks uitgehaald, lampjes knipperen maar uiteindelijk weer terug op geel. Heb zelfs een andere voeding geprobeerd.

Is het mogelijk de gateway te flashen met firmware?

De Control Box heb ik wel succesvol kunnen instellen. Ben ook nog met de verkoper in gesprek, maar dat wil ik hier buiten laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
firecaps30 schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:46:
Iemand enig idee? Ik heb een tweedehands Alpha Home set opgehaald vandaag. Alleen de gateway start niet op. Witte LED, dan gele LED en die blijft branden.

Volgens de handleiding is dit startsequentie stap 2 - besturingssysteem starten.

Gateway is niet benaderbaar via eigen netwerk of de geleverde USB-ethernet stick.
Ook een reset geeft niks uitgehaald, lampjes knipperen maar uiteindelijk weer terug op geel. Heb zelfs een andere voeding geprobeerd.

Is het mogelijk de gateway te flashen met firmware?

De Control Box heb ik wel succesvol kunnen instellen. Ben ook nog met de verkoper in gesprek, maar dat wil ik hier buiten laten.
Het zijn beide Linux dozen. Krijgt de gateway wel een ip adres op je router?
Als je wel een ip adres hebt kun je proberen via de browser: http://<ipadres>/admin/rf_modules/index
Succes!

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:57
robzen schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:11:
[...]

[Afbeelding]
Goh, ik ook, 723 dan vooral. Duurde even voordat de monteur van Nathan langskwam, maar toen was het inderdaad snel gefixed. Vond het zo'n raar verhaal met losse/trillende draadjes, maar deze info maakt het plaatje wel helderder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@firecaps30
Je kunt ook nog proberen te resetten naar de fabrieksinstellingen. Zie pag 54 van de handleiding.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
KC27 schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:29:
@firecaps30
Je kunt ook nog proberen te resetten naar de fabrieksinstellingen. Zie pag 54 van de handleiding.
Heb ik al gedaan, dat bedoelde ik met reset. Ik had even duidelijker moeten zijn. Die procedure heb ik eerst met de Control Box uitgevoerd en dat ging zonder problemen.

Bedankt voor die URL, helaas kom ik nergens. Overigens krijgt de gateway wel gewoon een IP adres, zowel via de eigen stick als via mijn eigen netwerk. Maar de webinterface is niet bereikbaar.

De reset van de Gateway net nog eens geprobeerd. Stekker er in, USB stick aansluiten. LED gaat van wit naar geel, en vervolgens geel knipperend met tussendoor heel kort om en om rood en groen. Geen idee wat dat betekent. Beeld zegt meer dan 1000 woorden:

[YouTube: Alpha Home Gateway]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56
firecaps30 schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:49:
[...]

Heb ik al gedaan, dat bedoelde ik met reset. Ik had even duidelijker moeten zijn. Die procedure heb ik eerst met de Control Box uitgevoerd en dat ging zonder problemen.

Bedankt voor die URL, helaas kom ik nergens. Overigens krijgt de gateway wel gewoon een IP adres, zowel via de eigen stick als via mijn eigen netwerk. Maar de webinterface is niet bereikbaar.

De reset van de Gateway net nog eens geprobeerd. Stekker er in, USB stick aansluiten. LED gaat van wit naar geel, en vervolgens geel knipperend met tussendoor heel kort om en om rood en groen. Geen idee wat dat betekent. Beeld zegt meer dan 1000 woorden:

Probeert dat ding niet op te starten vanaf de usb stick en heb je daar niet de juiste update/boot bestanden op staan?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
DutchKel schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:26:
[...]

Probeert dat ding niet op te starten vanaf de usb stick en heb je daar niet de juiste update/boot bestanden op staan?
Heb de handleiding gevolgd, dat werkte wel voor de Control Box. Het is simpelweg een usb stick met een leeg reset.txt bestand er op.

De reset van de alpha home Gateway wordt analoog uitgevoerd.
d. Zet de alpha home Gateway onder stroom.
e. Sluit de USB-stick met het Reset.txt-bestand op de alpha home Gateway aan.
f. Wacht tot de LED rood is.

De LED wordt alleen niet rood..

Ik neem aan dat een eventuele update procedure vergelijkbaar werkt maar er is online weinig te vinden. Morgen eens met Nathan bellen, hopelijk kunnen (en willen) ze mij helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door firecaps30 op 11-12-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@firecaps30
En heb je deze procedure al geprobeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTYRqY9_LO7-h-xDDat7xpJGG_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MsMzM9AvKUI0DM1F1eWpjq9G.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben benieuwd of je überhaupt het inlogscherm krijgt en zo ja heb je de inloggegevens van de leverancier/vorige eigenaar ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
KC27 schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:27:
@firecaps30
En heb je deze procedure al geprobeerd:
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd of je überhaupt het inlogscherm krijgt en zo ja heb je de inloggegevens van de leverancier/vorige eigenaar ontvangen?
Nee, ik kom niet eens bij de webinterface. Die procedure van het plaatje heb ik als eerst geprobeerd. Daarna heb ik de gateway aan m’n eigen netwerk gehangen, en via lokaal IP geprobeerd te benaderen wat ook niet lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56
firecaps30 schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:36:
[...]

Heb de handleiding gevolgd, dat werkte wel voor de Control Box. Het is simpelweg een usb stick met een leeg reset.txt bestand er op.

De reset van de alpha home Gateway wordt analoog uitgevoerd.
d. Zet de alpha home Gateway onder stroom.
e. Sluit de USB-stick met het Reset.txt-bestand op de alpha home Gateway aan.
f. Wacht tot de LED rood is.

De LED wordt alleen niet rood..

Ik neem aan dat een eventuele update procedure vergelijkbaar werkt maar er is online weinig te vinden. Morgen eens met Nathan bellen, hopelijk kunnen (en willen) ze mij helpen.
Let hierbij wel op dat de usb stick mogelijk in fat32 geformatteerd moet zijn. Ik weet niet of dat ook in de handleiding staat. De meeste Linux boxjes begrijpen ntfs en exfat niet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
@DutchKel Had ik gedaan, met de reset van de Control Box is het wel gelukt met dezelfde USB stick. Daarna ook nog die usb stick opnieuw geformatteerd voor de zekerheid.

Zijn de Alpha Home componenten identiek aan die van Heatapp, of zit er andere software op? Ik kan waarschijnlijk aan een andere Gateway komen maar dan van Heatapp maar of dat zal werken geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 20:40
Ik heb een vraag over de stooklijn. Ik woon in een nieuwbouwhuis met vloerverwarming. Normaal is de woonkamer ongeveer 20.5 graden, precies zoals ik het wil. Maar het valt me op dat als ik in de ochtend beneden kom terwijl het heeft gevroren de temperatuur op of iets boven de 21 graden staat. De stook lijn zie ik op 33 graden bij -20 staan. Kan het helpen als ik deze naar 32,5 of 32 graden zet? Of oet ik daar lekker vanaf blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:34
AlexanderCP schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:51:
Ik heb een vraag over de stooklijn. Ik woon in een nieuwbouwhuis met vloerverwarming. Normaal is de woonkamer ongeveer 20.5 graden, precies zoals ik het wil. Maar het valt me op dat als ik in de ochtend beneden kom terwijl het heeft gevroren de temperatuur op of iets boven de 21 graden staat. De stook lijn zie ik op 33 graden bij -20 staan. Kan het helpen als ik deze naar 32,5 of 32 graden zet? Of oet ik daar lekker vanaf blijven?
Je kan de stooklijn iets verlagen. Mocht je het te koud vinden kun je hem altijd weer terug zetten.
Hier heb ik de stooklijn ook flink lager gezet. In combinatie met een kamerthermostaat die de aanvoertemperatuur compenseert op basis van de woonkamer temperatuur werkt dit goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik vrees dat Alpha Home eenkennig is en niet wenst samen te werken met andere merken en protocollen.
Alpha Home werkt met zwave en de gateway is de enige master in het zwave netwerk. De communicatie tussen de controlbox en de gateway verloopt via ethernet (of wifi).
Je kunt een nieuwe gateway kopen bij o.a. Rensa:
https://rensa.nl/Product/0DR9635
Is wel een groothandel dus levert alleen aan installateurs.
Je kunt het ook proberen via Warmteservice of misschien willen ze leveren als jij (of een vriendje) een BTW nummer hebt/heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AlexanderCP schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:51:
Ja, dan kan helpen (en is een preciezere ingreep dan de hele lijn verschuiven).

Je kunt daar gerust mee experimenteren. Houdt er wel rekening mee dat het allemaal super traag z'n effect heeft en dat je alleen temperatuur meet als input. Oftewel: als het een latere keer niet alleen kouder wordt, maar er ook nog stevig bij waait, dan zet je 'm wellicht daarna weer terug, afhankelijk van hoe gevoelig je huis daarvoor blijkt. (Maar dat merk je dan wel weer.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
KC27 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:06:
Ik vrees dat Alpha Home eenkennig is en niet wenst samen te werken met andere merken en protocollen.
Alpha Home werkt met zwave en de gateway is de enige master in het zwave netwerk. De communicatie tussen de controlbox en de gateway verloopt via ethernet (of wifi).
Je kunt een nieuwe gateway kopen bij o.a. Rensa:
https://rensa.nl/Product/0DR9635
Is wel een groothandel dus levert alleen aan installateurs.
Je kunt het ook proberen via Warmteservice of misschien willen ze leveren als jij (of een vriendje) een BTW nummer hebt/heeft.
Alpha home schijnt qua hardware gelijk te zijn aan Heatapp. Als je de ‘smart’ sticker er af trekt zie je het Heatapp logo maar dat zegt niks over de software.

Ik heb bevestigd gekregen dat de Gateway vastloopt tijdens het boot proces en ze gaan kijken of ze wat kunnen sturen zodat ik hem opnieuw kan flashen. Wordt vervolgd…

Voor de zekerheid ook al bij warmteservice geïnformeerd naar prijs en levertijd: 236 in de BTW met 1-2 weken levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 21:56
Goedenavond,
Met een aparte kwh meter in de meterkast op de groep van de warmtepomp meet ik momenteel het energieverbruik van mijn NIBE F1155-06 PC. Wat ik echter niet kan zien is of de pompen (bronpomp en circulatiepomp) ook hun energie van dezelfde elektragroep halen. Met name de laatste dagen met het koude weer loopt het energieverbruik overig (wat te bepalen is door verbruik slimme meter -/- verbruik warmtepomp) aardig op, dus ik vermoed dat die pompen misschien op een andere elektragroep zitten. Hoe kan ik daar achter komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Eduardo M
De voedingskabels van de pompen volgen:
  • zitten ze op dezelfde werkschakelaar als de wp: zelfde groep
  • zitten ze met een stekker op een wcd: waarschijnlijk andere groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:10
@Eduardo M Bij mij zitten er twee stekkers op de warmtepomp. 1tje voor krachtstroom (meet ik met kwh-meter in meterkast) en 1tje in een standaard stopcontact die ik met een Shelly meet. Ik kan dan mooi zien wat verbruik is per pomp in de warmtepomp, en wat aan de compressor is toe te wijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 21:56
KC27 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:00:
@Eduardo M
De voedingskabels van de pompen volgen:
  • zitten ze op dezelfde werkschakelaar als de wp: zelfde groep
  • zitten ze met een stekker op een wcd: waarschijnlijk andere groep
Ok, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar die kabels zitten, weet jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik heb geen Nibe maar wel een wp met twee pompen (vloerverwarming en bronwater). Iedere pomp krijgt zijn elektra via een kabel. Dus je begint aan het einde bij de pomp en volgt de kabel naar zijn begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyDejonghe
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-01-2023
Beste

Wat is jullie mening over deze boringen? Zou dit nog voldoende zijn of beter kijken voor een andere optie?

Dieptecriterium 64m
Warmteverliezen 9,11 kw
Thermvermogen 6(8)kw spf 5
Verwarming 13,89 MWh/j
Verkoeling nvt
Sanitair warm water 3,71 MWh/j

7800€Excl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderCP
Gwaihir schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:44:
[...]

Ja, dan kan helpen (en is een preciezere ingreep dan de hele lijn verschuiven).

Je kunt daar gerust mee experimenteren. Houdt er wel rekening mee dat het allemaal super traag z'n effect heeft en dat je alleen temperatuur meet als input. Oftewel: als het een latere keer niet alleen kouder wordt, maar er ook nog stevig bij waait, dan zet je 'm wellicht daarna weer terug, afhankelijk van hoe gevoelig je huis daarvoor blijkt. (Maar dat merk je dan wel weer.)
Dan zet ik 'm op 32 graden ipv 33 graden. Als ie moeite krijgt om het huis warm te houden zet ik 'm terug.
Want hoe lager de stooklijn hoe minder energie de Wp gebruikt toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
met de -8.2C graden buiten vorige nacht, heeft mijn WP effe na een SWW run zo goed als haar maximaal vermogen van 6-7kW gedraaid voor een halfuurtje. Gemiddeld zitten we wel stilaan richting de 4-4.5kW op 24u.

Het is wel lekker warm gebleven binnen, toch effe spannend omdat het mijn eigen warmteverliesberekening was! De bron koelt wel verder af... nu 6.4-6.5C (brine-in, brine-out is nog 3 graden lager).

Mijn WAR zorgt voor 38C uit, 33C in naar het buffervat bij -8C. B6W38 dus.

Hoog tijd om mijn beetje isolatie verder af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Laatste 48 uur was 7,2Kw gemiddeld (max was bijna 9Kw). Klopt aardig met de verliesberekening. Moeten nog wat extra isoleren (met name kruipruimte) en de mechanische ventilatie vervangen. Dan zou er nog paar Kw af kunnen. Is hier 21+ graden, slaapkamers 18 graden en badkamer op 24 graden.

Mijn bron is nu paar graden (wisselaars in het water op 1 m diepte) en die liggen nu onder het ijs. Ook dat was maar afwachten, maar gaat prima. COP loopt wel terug naar 3,5, met name doordat de compressor nu minder efficient is (minder Kw per hz) en de verwarmingspomp continue op 100% draait (1800 l/h). Bron pomp draait op minimum. Aanvoer is z'n 35 graden (delta 4 tot 4,6 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:43

thommich

Belg

Wij hebben ongeveer 10maand moeten wachten op onze Nibe s1155-6 PC

Vandaag geleverd maar tot mijn verbazing staat op de verpakking dat dit de 3x400V versie is.

ik hebben enkel 3x230V of 2x230V.
Weet iemand hier of dat een ander toestel moet zijn of kan dat ook aangesloten worden mits een ander schema?

De installateur komt morgen maar maak me toch zorgen nu ik dat zonet zag...

De installateur wist heel duidelijk dat wij 3x230 of 2x230 hebben maar ik hoop dat hij niet verkeerd besteld heeft en we dan weer 10maand moeten wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
thommich schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:41:
Wij hebben ongeveer 10maand moeten wachten op onze Nibe s1155-6 PC

Vandaag geleverd maar tot mijn verbazing staat op de verpakking dat dit de 3x400V versie is.

ik hebben enkel 3x230V of 2x230V.
Weet iemand hier of dat een ander toestel moet zijn of kan dat ook aangesloten worden mits een ander schema?

De installateur komt morgen maar maak me toch zorgen nu ik dat zonet zag...

De installateur wist heel duidelijk dat wij 3x230 of 2x230 hebben maar ik hoop dat hij niet verkeerd besteld heeft en we dan weer 10maand moeten wachten...
3x230V komt niet in Nederland voor maar wel in België voor. Klopt dat?
In Nederland is 3 fasen altijd 3 x 400 V (tussen de drie fasen) of 230V tussen elke fase en de nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:43

thommich

Belg

Gaat inderdaad over België. Hier heb je op sommige locaties nog een verouderd net van 3x230V. Dan heb je geen N maar tussen de fases 230V...

Vraag me nu dus af of het geleverde toestel wel kan aangesloten worden. In de handleidingen van Nibe is sprake van 1x230 of 3x230 of 3x400 maar ik vraag me af of dat specifiek andere toestellen zijn of hetzelfde toestel dat anders aangesloten wordt. Zeker omdat op de verpakking duidelijk 3x400 vermeld staat naast het typenummer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Als hij niet aangesloten kan worden en je niet wilt wachten:
https://www.toolsnmore.nl...8omkeerbaar%29%3C~%7Cp%3E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Die is maar 3 kW, is dat genoeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ook leverbaar in grotere en kleinere vermogens.
Ook bij andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
oppassen met zo'n transfomatoren... die hebben soms vrij hoog 'statisch' verbruik. Een vriend van mij had zoiets voor zijn zwembadwarmtepomp, en dat ding verbruikte rond de 130W zelf als de WP niet aan het draaien was, wat ongeveer 99% van de tijd op een jaar was. Nu zet hem de zekering van die groep uit wanneer niet nodig.

130W * 24h/dag * 365 dagen/jaar = 1139kWh/jaar verlies... En die transfo stond gewoon in het tuinhuisje, dus dat was ook verloren warmte.

Tweede ding dat je moet weten: redelijk wat warmtepompen zijn niet al te goed gebalanceerd op de 3 fases (soms de compressor op 1, de rest op een andere), die transformatoren gaat dus niet ideaal kunnen werken.

Werkt het? ja! Is het goed? nee.

Het zou kunnen dat je WP instelbaar is (3x230 of 3x400), afhankelijk hoe je hem verbind. Zie manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Misschien is er iets voor te zeggen, @thommich, en om in elk geval bij de netbeheerder een balletje op te gooien.

Toen ik vanochtend Google op dit issue los liet, kreeg ik de indruk dat die liever geen 3x230V in gebruik genomen ziet, maar dan het liefst gelijk de toch vroeg of laat noodzakelijke wijziging naar 3x400V doorvoert vóór hij daar ook weer protest op gaat krijgen.

Kan dus zo maar zijn dat die je zo'n trafo laat huren (op hun kosten zelfs) en vervolgens eerweeks het net in je straat omgooit in de trafo kast.

[@KC27 Heeft NL een dergelijk net niet ook nog altijd, in een paar stukken van het centrum van Amsterdam?]

[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 14-12-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Gwaihir
Kan best zo zijn, is mij niet bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Dit bericht is bedoeld voor bezitters van een Alpha Innotec wp, die gebruik make van de Home Assistant integratie "Luxtronik" (custom component).
Enkele dagen terug is daarvan een nieuwe versie (no 2022.12.02) uitgekomen die - na installatie - (eventueel via HACS) je hele systeem overhoop gooit: er is afscheid genomen van de domeinnaam "luxtronik" en alle entiteiten zijn verhuisd naar het domein "sensor". Dus had je eerst een entiteit "luxtronik.bron_in" dan heet deze na installatie van die versie "sensor.bron_in".
Dat heeft flinke gevolgen voor je installatie: alle verwijzingen in lovelace, diverse automatiseringen en templates moeten worden geüpdatet.
De ontwerpers van deze nieuwe versie hebben niet voorzien dat deze "kleine" wijzigingen zou moeten worden voorzien van een label (en een toelichting) met "breaking changes".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
KC27 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:51:
Dus had je eerst een entiteit "luxtronik.bron_in" dan heet deze na installatie van die versie "sensor.bron_in".
Verplicht, niet alleen 'default'?

De naam sensor is zo generiek, dat moet toch vroeg of laat problemen opleveren met andere HA integraties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Gwaihir
Bij Home Assistant beginnen heel veel entiteiten met sensor of switch. of binary_sensor. Het zegt veel over het soort entiteit. luxtronik was een vreemde eend in de bijt. Met de oude domeinnaam was het ook niet mogelijk om een luxtronik entiteit in het energiedashboard op te nemen.
Dat hebben ze nu geprobeerd recht te zetten, met alle gevolgen van dien. O.a. @Tetsuo55 moet nu zijn influxdb omzetten ☹️. Ik ben zelf twee uur bezig geweest om alles weer aan de praat te krijgen.
Maar je hoeft de nieuwe versie niet te installeren; de keuze is aan de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyDejonghe
Wat is volgens jullie de ideale bron diepte? En hoeveelheid kwa meters?
Ik kreeg onlangs van de firma waar ik een offerte vroeg de offerte binnen voor de boringen. Een kleine wijziging bij 2j geleden toen mocht ik 150m diep en ging men 2 boringen doen. Nu zijn de regels gewijzigd omdat de gemeente waar ik aan het bouwen ben redelijk streng is op grondwater ontwinning en boring en mag ik slechts tot 64m diepte boren. Men zou nu 3 boringen doen dit komt dan op 192m IPv 300

Maar men spreekt over 13,9MWh/jaar
Volgens het epb verslag heb ik een warmteverlies van 6KW
Zouden deze boringen voldoende zijn? Om toch nog energie zuinig te verwarmen? Zonder extra stookkosten omwille dat de bron te klein is? Of werd ik in het verleden iets wat misgeinformeerd? Want het word tijd dat ik beslissingen neem en wens niet de verkeerde beslissing te nemen om dan zoals een collega van mij zei na een geothermische installatie te plaatsen toch nog een gasketel te moeten plaatsen omdat de geothermie het niet aan kon. En ook omwille van de 9maand levertijd van de warmtepomp

Met vriendelijke groet
Anthony

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
KC27 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:51:
Dit bericht is bedoeld voor bezitters van een Alpha Innotec wp, die gebruik make van de Home Assistant integratie "Luxtronik" (custom component).
Ouch. Ik gebruik zelf al een tijdje deze custom component: https://github.com/BenPru/luxtronik.
Die gebruikt luxtronik2 als prefix, en maakt zelf al heel veel entiteiten aan op basis van detectie.

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:22
*wrong topic*

[ Voor 98% gewijzigd door refused81 op 15-12-2022 09:15 ]

iRacing Profiel

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:27
refused81 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:08:
mijn 3 units lopen lekker te draaien.....

Ze de-frosten om de zoveel tijd, prima...

Ik zag wel heel veel ijsvorming (zeker bij de een die onder de ander hangt).

Is het verstandig om hier iets mee te doen?
Of gewoon laten zitten en wachten tot het gaat dooien?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij zit je in het verkeerde topic, met een water/water warmtepomp heb je niets te doen met de-frost.

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:22
deejeebv schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:14:
[...]

Volgens mij zit je in het verkeerde topic, met een water/water warmtepomp heb je niets te doen met de-frost.
oops :) excuus |:(

iRacing Profiel

• Gwaihir
  • Niet online
AnthonyDejonghe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:56:
Maar men spreekt over 13,9MWh/jaar
Volgens het epb verslag heb ik een warmteverlies van 6KW
Vuistregels zoals ik ze heb gehoord:
- WP conform warmteverlies -> 6 kW dus.
- Vervolgens rekenen met 2000 vollast draaiuren per jaar -> 12.000kWh thermisch.
- Daarvan wordt een deel elektrisch aangevoerd, zeg 1/5 (COP 5) -> bron 9,6MWh/jaar
Dus een bron van 13,9MWh/jaar is bepaald niet krap bemeten.

Wil je een eigen indruk opdoen of 3x 64m op jouw locatie dat vermogen zal leveren, gebruik dan de WKO tool. Met enig puzzelen zou je daarmee tenminste kunnen uitvinden welke brondiepte hij berekent voor een bron van 2 kW. (Ik heb er alleen maar enkelvoudige bronnen uit zien komen (één (diepe) boring), vandaar de tip met 1/3 te rekenen.)

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:48

Rayzman

+31 Rayzman

De wkotool berekend met meervoudige bronnen wanneer er een restrictie kwa diepte bekend is. Voor mijn adres kreeg ik 5x40m eruit toen ik de tool probeerde.

specs pc

• AnthonyDejonghe
Gwaihir schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:25:
[...]

Vuistregels zoals ik ze heb gehoord:
- WP conform warmteverlies -> 6 kW dus.
- Vervolgens rekenen met 2000 vollast draaiuren per jaar -> 12.000kWh thermisch.
- Daarvan wordt een deel elektrisch aangevoerd, zeg 1/5 (COP 5) -> bron 9,6MWh/jaar
Dus een bron van 13,9MWh/jaar is bepaald niet krap bemeten.

Wil je een eigen indruk opdoen of 3x 64m op jouw locatie dat vermogen zal leveren, gebruik dan de WKO tool. Met enig puzzelen zou je daarmee tenminste kunnen uitvinden welke brondiepte hij berekent voor een bron van 2 kW. (Ik heb er alleen maar enkelvoudige bronnen uit zien komen (één (diepe) boring), vandaar de tip met 1/3 te rekenen.)
Oké bedankt zal ik eens checken

• KC27
  • Niet online
@AnthonyDejonghe
Oh ja en zorg dat de drie boringen minimaal 8 meter uit elkaar liggen om interferentie te voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Turrican
Turrican schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:32:
[...]
Ik gebruik zelf al een tijdje deze custom component: https://github.com/BenPru/luxtronik.
Die gebruikt luxtronik2 als prefix, en maakt zelf al heel veel entiteiten aan op basis van detectie.
Hier het dashboard dat ik gemaakt heb voor mijn WP, met deze integratie en nog wat extra template sensors:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiSIL7hIjoWCkkbp63nIhaVQZOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYiL0tvtzlM09pU5cVoCKVI3.jpg?f=fotoalbum_large

• AnthonyDejonghe
KC27 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:39:
@AnthonyDejonghe
Oh ja en zorg dat de drie boringen minimaal 8 meter uit elkaar liggen om interferentie te voorkomen.
Best dat je het zegt want ze spraken over minimum 7m uit elkaar zal vragen voor 8m te respecteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• firecaps30
firecaps30 schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:49:
[...]

Uiteindelijk van de fabrikant (EbV gmbh) een firmware bestand gekregen die de Gateway hersteld en ge-update heeft! Gateway werkt dus, vandaag verder met de rest van de componenten aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:13
KC27 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:11:
@Gwaihir
Bij Home Assistant beginnen heel veel entiteiten met sensor of switch. of binary_sensor. Het zegt veel over het soort entiteit. luxtronik was een vreemde eend in de bijt. Met de oude domeinnaam was het ook niet mogelijk om een luxtronik entiteit in het energiedashboard op te nemen.
Dat hebben ze nu geprobeerd recht te zetten, met alle gevolgen van dien. O.a. @Tetsuo55 moet nu zijn influxdb omzetten ☹️. Ik ben zelf twee uur bezig geweest om alles weer aan de praat te krijgen.
Maar je hoeft de nieuwe versie niet te installeren; de keuze is aan de gebruiker.
Ik heb hem snel teruggedraaid want ook bij mij werkte er niets meer. Geen zin om het uit te zoeken, zeker omdat Bouni er wellicht mee kapt en er een merge met die andere repository van Ben aan zit te komen wacht ik die wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:17

TMC

Ik heb een NOM-woning uit 2019 met w/w warmtepomp (Itho Daalderop) en natuurlijk ook vloerverwarming. Op onze slaapkamer is het altijd warm (22 graden) zelfs als de thermostaat in de slaapkamer uit staat en er in theorie nooit warmtevraag zou moeten zijn. Bij oplevering van ons huis heb ik dit gemeld maar destijds stond alles goed afgesteld/aangesloten volgens de monteur. Toch vind ik het vreemd. Het huis is weliswaar zeer goed geïsoleerd maar zelfs met -5 buiten blijft het 22 graden.

Heeft iemand enig idee of dit normaal is en wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
TMC schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:52:
Ik heb een NOM-woning uit 2019 met w/w warmtepomp (Itho Daalderop) en natuurlijk ook vloerverwarming. Op onze slaapkamer is het altijd warm (22 graden) zelfs als de thermostaat in de slaapkamer uit staat en er in theorie nooit warmtevraag zou moeten zijn. Bij oplevering van ons huis heb ik dit gemeld maar destijds stond alles goed afgesteld/aangesloten volgens de monteur. Toch vind ik het vreemd. Het huis is weliswaar zeer goed geïsoleerd maar zelfs met -5 buiten blijft het 22 graden.

Een snelweg van vloerverwarmingsleidingen door de slaapkamer? Zo'n akkevietje was er laatst ook in een WP-topic.
Even zoeken met een infraroodcamera levert al snel veel duidelijkheid.
Overigens zeg je niet wat de temperatuur in de rest van de woning is. Hier wordt ook geen enkele kamer meer dan 1.5 graden kouder dan de woonkamer.
Dus als je de rest van de keet op 24 graden stookt is het allemaal niet zo gek.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 16-12-2022 20:01 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:17

TMC

Andrehj schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:00:
[...]

Een snelweg van vloerverwarmingsleidingen door de slaapkamer? Zo'n akkevietje was er laatst ook in een WP-topic.
Even zoeken met een infraroodcamera levert al snel veel duidelijkheid.
Overigens zeg je niet wat de temperatuur in de rest van de woning is. Hier wordt ook geen enkele kamer meer dan 1.5 graden kouder dan de woonkamer.
Dus als je de rest van de keet op 24 graden stookt is het allemaal niet zo gek.
Op de eerste verdieping staat de thermosstaat overal uit of <21 graden. Beneden is het 21 graden. Dus eigenlijk verwarm ik nergens tot boven de 22 graden.

Inderdaad kan je alleen zekerheid krijgen met een IR-camera, maar die heb ik niet. En zelfs als zie je dan dat het niet goed is, moet het nog gefixt worden. Enige oplossing is iemand er naar laten kijken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
heb je geen schema gekregen over hoe de vv is gelegd? je kan eenvoudig bij de verdeler kijken of je slaapkamer openstaat als het 21 graden is

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Hee, eindelijk zie ik iemand die hetzelfde verschijnsel heeft als wat er hier in huis speelt. Wij stoken alleen de BG (20ºC) en toch is de slaapkamer boven ook bijna die temperatuur. Ik heb die liever op ca. 16ºC, maar dat lukt niet. Zelfs niet met raam open met dit weer…

Ik heb het vermoeden dat dit komt door de balansventilatie met WTW.

@TMC Heb jij ook WTW in huis? Waarschijnlijk wel, want NOM. Zou het kunnen dat die de boosdoener is omdat die overal die zelfde voorverwarmde lucht het huis inblaast?

Dan weet je wel de reden (als dat het is), maar nog niet de oplossing…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:47
TMC schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:33:
[...]
Op de eerste verdieping staat de thermosstaat overal uit of <21 graden. Beneden is het 21 graden. Dus eigenlijk verwarm ik nergens tot boven de 22 graden.

Inderdaad kan je alleen zekerheid krijgen met een IR-camera, maar die heb ik niet. En zelfs als zie je dan dat het niet goed is, moet het nog gefixt worden. Enige oplossing is iemand er naar laten kijken denk ik.
Schijnt de zon naar binnen?
Bij mij schijnt de zon 's ochtends naar binnen in o.a. de slaapkamer. Dat zorgt al voor flinke opwarming, zelfs in de winter.

En de thermosstaat lager zetten, betekent volgens mij niet perse dat de temperatuur ook lager wordt. Mijn warmtepomp kijkt eerst naar de buitentemperatuur, met de ingestelde temperatuur op de thermostaat beneden stuurt hij alleen wat bij in de watertemperatuur voor de vloerverwarming. De thermostaten boven bepalen alleen of de groep open of dicht staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
TMC schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:33:
[...]

Ik zou eerst bij de verdeler voelen of de groepen daadwerkelijk dicht gaan. In ons project zijn heel veel verdelers verkeerd aangesloten, waardoor ze dus niet dicht gingen.
Wij hebben op zolder vloerverwarming. Als die uit staat zakt de temperatuur langzaam tot de ingestelde waarde 18 op de thermostaat. Zelfs in de kamer waar de verdeler voor de 1e verdieping staat zakt de temperatuur tot 18 ondanks dat de slaapkamers op 19 en woonkamer op 20,5 staan. Dus met WTW alleen krijg je denk ik niet de kamers op 22 graden.
Als het niet de verdeler is denk ik dat het eerder zon instelling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
WTW wint warmte terug, kan per definitie niet warmere lucht inblazen dan wat hij aanzuigt. Plus er zijn altijd verliezen.
Enige zou kunnen zijn dat die van jou de aangevoerde lucht verwarmt met een elektrisch element om bevriezing van de warmtewisselaar te voorkomen (die van mij doet dat door de hoeveelheid aangevoerde lucht te verminderen).
Oh ja, en die WTW voert lucht aan op alle verdiepingen, niet alleen de te warme.

Ik denk dat het warmteverlies in die specifieke kamer gewoon minder is dan in andere kamer, of er komt daar meer warmte binnen uit een andere bron.

Directe zoninstraling maakt sowieso een flink verschil bij een NOM-woning. Er zit bij ons op een zonnige winterdag wel 2 graden verschil tussen de kamers op het zuiden en die op het noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Warmetwisselaars in het water.

Die liggen nu onder het ijs en de pomp geeft -7 retour (dus ze bevriezen) en nog steeds verwarmt die het huis...... ben zelf onder de indruk (ga wel een de-icer erin zetten om de boel ijsvrij te houden zodra het gaat vriezen, dan zal die hogere aanvoer hebben.......maar is hooguit een week in NL, dat weekje minder efficient is ook niet spannend).

Is nu een week vorst en cv is nog niet bijgesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
prettig schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:23:
Warmetwisselaars in het water.

Die liggen nu onder het ijs en de pomp geeft -7 retour (dus ze bevriezen) en nog steeds verwarmt die het huis...... ben zelf onder de indruk (ga wel een de-icer erin zetten om de boel ijsvrij te houden zodra het gaat vriezen, dan zal die hogere aanvoer hebben
Wat doet een de-icer dan? Ik stel me voor: voor stroming zorgen rondom de wisselaar, zodat deze niet één klomp ijs wordt, maar van de algemene 0-4 graden watertemperatuur blijft profiteren.

Maar.. ik meen me ook te herinneren dat dat ontwerp wisselaar standaard al voor een dergelijke stroming zorgt, jaar rond. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Gwaihir schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:59:
[...]

Wat doet een de-icer dan? Ik stel me voor: voor stroming zorgen rondom de wisselaar, zodat deze niet één klomp ijs wordt, maar van de algemene 0-4 graden watertemperatuur blijft profiteren.

Maar.. ik meen me ook te herinneren dat dat ontwerp wisselaar standaard al voor een dergelijke stroming zorgt, jaar rond. Toch?
Ja hij blijft stromen, ook al is die bevroven is.

De-icer, soort propeller die de boten vrij houdt. Die hang ik er dan tussen (of ernaast).
Zoiets: https://kascomarine.com/product/de-icers/

Luchtpomp zo ook nog kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
prettig schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:02:
De-icer, soort propeller die de boten vrij houdt. Die hang ik er dan tussen (of ernaast).
Zoiets: https://kascomarine.com/product/de-icers/

Luchtpomp zo ook nog kunnen.
Ik betwijfel of dergelijke dingen je bron ten goede komen, zo lang de stroming onder het ijs rondom de wisselaars goed is. Het ijs vormt nl. juist een afsluitende laag t.o.v. de koude erboven.

Je gaat dan een fors water oppervlak ijsvrij houden, d.m.v. de onder het ijs beschikbare warmte. En die wilde je juist graag je boot in pompen..

Je zou er hooguit wat aan hebben als de dooi al ruim is ingezet, maar er nog een dikke ijslaag ligt; dan isoleert die de verkeerde kant op. Maar da's een dag in de twee jaar of zo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Op onze slaapkamer is het altijd warm (22 graden) zelfs als de thermostaat in de slaapkamer uit staat en er in theorie nooit warmtevraag zou moeten zijn.

Ik zou beginnen met grondig na te lopen of alles goed is aangesloten. Dat zou ik doen door één (slaap)kamer tegelijk de thermostaat flink hoog te zetten, zeg 24 graden, beginnend met de kamer met het probleem. Dan uiteraard steeds rustig afwachten wat er gebeurt. Zo stel je vast of elke groep opent / sluit en af deze dat doet in reactie op de juiste thermostaat.

Een WTW kan in een goed geïsoleerd huis zeker de slaapkamers relatief warm houden. Ik, bezig met isolatie en een WTW regelen, maak me ook zorgen of de optimale 16-18 graden dan nog wel haalbaar is op de slaapkamers.

Maar een WTW voegt zoals gezegd geen warmte toe. Dus is het elders 21 graden in huis, dan zal de WTW lucht van minder dan 21 graden aanvoeren. Dus zeg 19 of 20 graden. (Een eventueel verwarmingselement dat de wisselaar dooi houdt doet daar niets aan af; zo warm maakt dat niet.)
Andrehj schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:00:
Een snelweg van vloerverwarmingsleidingen door de slaapkamer?
Dat zou ik dom vinden, maar maakt zeker veel uit. Onze keuken heeft dat. Daar lopen alle groepen doorheen, samen meer dan de helft van de vloer. Dus dat groepie 'keuken' wat daar nog naast zit, maakt niet de hoofdmoot uit. Ach, in de keuken is dat wel best :).

Waar een VVW leiding van pakweg 30 graden door een vloer loopt, voel je dat ook met blote voeten wel t.o.v. een vloer die elders (hooguit) 22 graden is. Dus, @TMC, als tweede stap troubleshooting: zet alle thermostaten op die verdieping hoog behalve de betreffende slaapkamer, en ga dan 15 minuten later op blote voeten grondig die kamer rond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Gwaihir schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:07:
[...]

Ik betwijfel of dergelijke dingen je bron ten goede komen, zo lang de stroming onder het ijs rondom de wisselaars goed is. Het ijs vormt nl. juist een afsluitende laag t.o.v. de koude erboven.

Je gaat dan een fors water oppervlak ijsvrij houden, d.m.v. de onder het ijs beschikbare warmte. En die wilde je juist graag je boot in pompen..

Je zou er hooguit wat aan hebben als de dooi al ruim is ingezet, maar er nog een dikke ijslaag ligt; dan isoleert die de verkeerde kant op. Maar da's een dag in de twee jaar of zo..
De de-icer zorgt voor hogere watertemperatuur om de wisslaar. Maar we gaan het zien, hang hem erin. De isolatielaag heb ik liever niet, het mooiste is als ze nog dieper liggen (kan hier niet) dan is het altijd 4 graden. Dat wil ik met de de-icer "simuleren", gewoon vlak boven de bodem en dan warmer water omhoog stuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
prettig schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:04:
[...]

De de-icer zorgt voor hogere watertemperatuur om de wisslaar. Maar we gaan het zien, hang hem erin. De isolatielaag heb ik liever niet, het mooiste is als ze nog dieper liggen (kan hier niet) dan is het altijd 4 graden. Dat wil ik met de de-icer "simuleren", gewoon vlak boven de bodem en dan warmer water omhoog stuwen.
Je hebt zo wel veel “pompen” die in je COP hakken. Wat verbruikt dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
Ik heb een warmtepomp met vloerverwarming in een nieuwbouwwoning. Een brine alpha innotec. Nu ben ik benieuwd of ik de pomp energiezuiniger kan laten verwarmen. Aan welke 'knoppen' kan ik daarvoor dan het beste draaien?

Ik kan de aantal graden afwijking van de stooklijn natuurlijk omlaag zetten en kijken of het dan comfortabel blijft.

Maar kan ik ook, of misschien wel beter, de stooklijn aanpassen? Of is dat om het even. De stooklijn staat nu op
33 / - 20
18 / +18

Andere vraag:
Op basis waarvan bepaalt de warmtepomp de aanvoertemperatuur? Is dat een standaard x aantal graden boven de berekende retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
bbbrumbrum schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:07:
[...]

Je hebt zo wel veel “pompen” die in je COP hakken. Wat verbruikt dat ding?
Yep, maar de warmtepomp verbruikt nu ook meer (koudere aanvoer, COP nu 3, normaal 4-5), meerverbruik zal dus wel meevallen.
En misschien maakt het per saldo niks uit. Is meer een test, want een week goede vorst gaat prima.

Wordt dus wachten op de volgende vorstperiode (als we die krijgen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-12-2023

De vloerverwarming in de slaapkamer('s) hebben vast een eigen aanvoer van de verdeler. Uitvinden welke dat is / zijn en dicht zetten. Als er van die automaten op zitten, die zelf open en dicht gaan: vervangen en dicht zetten...

Dan heb je in de slaapkamer iig geen actieve verwarming meer.

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
AlexanderCP schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:28:
Ik heb een warmtepomp met vloerverwarming in een nieuwbouwwoning. Een brine alpha innotec. Nu ben ik benieuwd of ik de pomp energiezuiniger kan laten verwarmen. Aan welke 'knoppen' kan ik daarvoor dan het beste draaien?

Ik kan de aantal graden afwijking van de stooklijn natuurlijk omlaag zetten en kijken of het dan comfortabel blijft.

Maar kan ik ook, of misschien wel beter, de stooklijn aanpassen? Of is dat om het even. De stooklijn staat nu op
33 / - 20
18 / +18

Andere vraag:
Op basis waarvan bepaalt de warmtepomp de aanvoertemperatuur? Is dat een standaard x aantal graden boven de berekende retour?
Je kunt de stooklijn aanpassen door de de waarde bij -20 en 18 °C aan te passen, maar dat heeft geen directe invloed op je pomp. Wel is het zo: een hogere stooklijn betekent meer warmte naar je woning dus de pomp moet harder werken, maar ook je warmtepomp. Dus probeer de stooklijn zo in te stellen dat het niet warmer wordt dan nodig, maar nog wel comfortabel. Dat is voor iedereen anders. Wij zijn blij met 20 °C in de woonkamer.
De stooklijn berekent de gewenste retourtemperatuur en de meeste wp van Alpha Innotec zijn ingesteld op een deltaT van 4K. Dus de aanvoer ligt dan 4K boven de berekende retourtemperatuur.
Gaat deze erboven (dus de deltaT is groter dan 4K) dan gaat de pomp harder draaien. Het water in de vloerverwarming heeft dan minder tijd om af te koelen en dus zal de retourtemperatuur stijgen.
Net zo gaat de pomp langzamer draaien als de deltaT onder de 4 K zakt.
Het zelfde principe wordt ook toegepast bij de bronpomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
Turrican schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:45:
WTW wint warmte terug, kan per definitie niet warmere lucht inblazen dan wat hij aanzuigt. Plus er zijn altijd verliezen.
Enige zou kunnen zijn dat die van jou de aangevoerde lucht verwarmt met een elektrisch element om bevriezing van de warmtewisselaar te voorkomen (die van mij doet dat door de hoeveelheid aangevoerde lucht te verminderen).
Oh ja, en die WTW voert lucht aan op alle verdiepingen, niet alleen de te warme.

Ik denk dat het warmteverlies in die specifieke kamer gewoon minder is dan in andere kamer, of er komt daar meer warmte binnen uit een andere bron.

Directe zoninstraling maakt sowieso een flink verschil bij een NOM-woning. Er zit bij ons op een zonnige winterdag wel 2 graden verschil tussen de kamers op het zuiden en die op het noorden.
ja maar de WTW neemt ook van verschillende plekken lucht af (typisch: vochtige ruimtes zoals een badkamer), en blaast nieuwe lucht in verschillende plekken (typisch droog, zoals kamers). Heb je dus een warme badkamer of een keuken aan de zonnige kant, kan je dus gerust 'warme' lucht inblazen op de kamers...

Je kan dus niet warmer inblazen dan de warmste afvoer, dat is al correcter uitgedrukt :)

Heb je dus 24C in je badkamer, kan het zijn dat je bijna 24C in je kamers blaast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AlexanderCP schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:28:
Ik gok dat het je om de WP als geheel gaat, niet specifiek om de circulatiepomp(en) erin. Vanuit die aanname vul ik het eerder gegeven antwoord aan.
33 / - 20
18 / +18
Ja, de stooklijn is de primaire manier om de WP vloeiend en zuinig te laten lopen. Probeer die zo goed mogelijk op je huis en gewenste temperatuur af te stemmen.
De hysterese = hoe ver de warmtepomp mag doorschieten naar te koud en te warm in huis, gebruik je vooral om niet al te korte runs te krijgen. Als ik me goed herinner niet je probleem ;).

Wanneer de warmtepomp op z'n minimaal (praktische) vermogen al snel weer af slaat, helpt het om 'm later aan én later af te laten slaan. Dit speelt het meest bij aan/uit warmtepompen en enigszins bij warmtepompen die relatief ruim bemeten zijn of een huis verwarmen met erg weinig warmtecapaciteit (bijvoorbeeld: houtskeletbouw met alleen radiatoren (gewone of LTV)).

Hierbij geldt dat hoe minder afwijking je toestaat, hoe beter je comfort in huis, maar hoe korter de runs.
Andere vraag:
Ja, standaard. Per merk: soms 4, soms 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
Dankjewel @Gwaihir

Kan ik de stooklijn nu op 32/-20 zetten en kijken hoe dat voelt? Of heeft het de voorkeur om in het hoofdmenu m bijvoorbeeld op -0,5 graden te zetten, waarmee je realiseert dat de retour berekend een halve graad daalt? daarmee bedoel ik niet de hysterese hoor, daar blijf ik vanaf

Je kan daarmee volgens mij dus op 2 manieren de stooklijn beïnvloeden. Heb ik dat juist?

Ik ben even opzoek naar de juiste

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AlexanderCP schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:20:
Kan ik de stooklijn nu op 32/-20 zetten en kijken hoe dat voelt?
Ja
Of heeft het de voorkeur om in het hoofdmenu m bijvoorbeeld op -0,5 graden te zetten, waarmee je realiseert dat de retour berekend een halve graad daalt?
Klopt, maar daar je die eerste toch al gevonden hebt..
Je kan daarmee volgens mij dus op 2 manieren de stooklijn beïnvloeden. Heb ik dat juist?
Ik zie die eerste, waar je ook beide einden los van elkaar kunt verzetten, als de 'master' instelling en die tweede als een correctie daar overheen.

Afhankelijk van merk WP en type regeling in de woonkamer, is het vaak zo dat je met die tweede manier als gebruiker een beperkte naregeling mag doen, terwijl de installateur met die eerste manier 'm al min of meer goed zou moeten hebben staan (maar uiteraard zonder de voorkeuren van de bewoners zo goed te kennen als jij ;)).

Met die eerste manier kun je dus meer (ten goede én als je het overdrijft ook ten kwade). En je bespaart je de moeite van in twee slagen denken (basis + correctie).

Je kunt die tweede manier later dan bijvoorbeeld gebruiken voor een tijdelijke correctie in een koude stormachtige week, of week met bijzonder veel zon inval (mocht je huis voor één van beide, of beide gevoelig zijn).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• firecaps30
Misschien is er iemand in mijn verhaal geïnteresseerd dus hierbij:

Ik ben overgegaan (en nog steeds bezig) van de Alpha Innotec RBE (ruimtebedieningseeheid) thermostaat naar het Alpha Home systeem zodat ik per ruimte de temperatuur kan regelen. De warmtepomp is een Alpha Innotec WZSV 62K3M brine/water. De begane grond en 1e verdieping hebben elk een eigen vloerverwarming verdeler, en de RBE hangt in de woonkamer.

Het idee om voor bediening per ruimte te gaan zat al vanaf de bouw in mijn hoofd maar bij de aannemer wilde men er niet echt aan (niet nodig, niet aan beginnen) en uiteindelijk niet voor gekozen.

Met de RBE was ik niet zo blij, die werkt toch anders als een traditionele thermostaat en bij een ingestelde temperatuur van 20 graden was het vaak genoeg 20,5 of zelfs 21 graden binnen. Ik heb nog geprobeerd met de stooklijn en andere instellingen te spelen maar ik kreeg het niet naar mijn zin.

Ook worden er ruimtes zoals overloop en slaapkamers verwarmd terwijl dat niet nodig is. Natuurlijk kun je dan handmatig de kranen op de verdeler dicht draaien maar wat is daar leuk aan? :+ .

Dus toen ik op Marktplaats een set voorbij zag komen was de knoop snel doorgehakt. Na wat problemen met de Gateway die niet wilde booten (zie eerdere posts) kon ik eindelijk aan de slag.

Dus de Control Box en Gateway geconfigureerd, vloerverwarming aansturing opgehangen en de aandrijvnigen aangesloten en de boel gekoppeld. Dat ging eigenlijk allemaal best soepel. Het enige wat ik onduidelijk vind is de betekenis van sommige instellingen in de Control Box en in de handleiding. Het lijkt wel alsof er in de vertaling wat dingen missen maar ook zijn weggelaten. Omdat Alpha Home ongeveer gelijk is aan Heatapp (op de software na, de hardware komt van EbV gmbh) heb ik die handleiding er ook bij gepakt. Daar staan een hoop instellingen duidelijker in beschreven.

Tot nu toe bevalt het systeem wel, de ingestelde temperatuur in de woonkamer is ook echt de kamertemperatuur en niet 0,5-1 graad hoger. De nachtverlaging ben ik gauw mee gestopt omdat het op temperatuur krijgen in de ochtend lang duurt en veel stroom verbruikt. Zo te zien is in mijn geval een constante temperatuur voor de woonkamer het best.

Ik wacht nog op de 2e aansturing voor de verdeler boven, deze had levertijd, en de ruimtesensoren zijn ook onderweg.

Wat ik nog mis is een mogelijkheid om in een kamer zelf de temperatuur aan te passen in plaats van via de app. Heatapp schijnt zo een apparaat van Danfoss te ondersteunen maar deze is uit productie:Danfoss
Z-Wave RS-Z 014G0160.Ik ga daar later nog eens naar kijken.

Foto's van de aansturing en de verdeler beneden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYiU4OxF16bfUx6O4Mm1ZmrkI04=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYVi2jn75M3dQyPggrOhWqgM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGh5yx2H9DPk3kAqm_RUQvLvLr0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yb9kSBbvMp183hTlgAE1qPXe.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-12-2023
Bedankt voor het delen van je ervaring. Interessant om te lezen.

Stooklijnen is toch eigenlijk maar een halve regeling en dus kan ik me je overgang chief voorstellen.

Regelen op buitentemp is een goed concept maar er worden een paar zaken niet meegenomen; afkoelen door harde wind, warmte instraling zon.

En waarom wordt de binnen temp niet echt meegenomen. Toch best handige informatie alleen al om voor boven genoemde ontbrekende kennis te compenseren..

Om maar es wat te noemen.

Maar denk je met het nieuwe systeem ook echt te besparen op energie? En denk je dat de extra regeling nog invloed kan hebben op aantal starts van de compressor op jaarbasis?

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Heb ook met de invloedsfactor buitentemperatuur gespeeld maar zoals je zegt @Ddeklerk79 hangt het niet alleen van de temperatuur af.

Overigens neemt de warmtepomp volgens mij ook de temperatuur van de RBE mee. Maargoed, die staat nu uit :)

Primair gaat het voor ons om het beter kunnen controleren van de temperatuur in huis. Besparen zou mooi meegenomen zijn, de warmtepomp is de grootste verbruiker in huis. In theorie zit er besparing in; de ruimtes worden niet meer verwarmd dan nodig en er circuleert minder water voor het systeem als de ventielen dicht zitten.

Het aantal compressor starts heb ik me niet in verdiept, deze staat nu op 641 impulsen en 2730 uur sinds installatiedatum eind februari dit jaar. Is dat veel of weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
firecaps30 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:40:
Met de RBE was ik niet zo blij, die werkt toch anders als een traditionele thermostaat en bij een ingestelde temperatuur van 20 graden was het vaak genoeg 20,5 of zelfs 21 graden binnen. Ik heb nog geprobeerd met de stooklijn en andere instellingen te spelen maar ik kreeg het niet naar mijn zin.
Tja, het is ook anders dan een traditionele thermostaat. Je had dat evt. wel meer kunnen benaderen door het gewicht wat je aan de meting van de RBE toekent te verhogen.

En iets dergelijks zou je nog steeds moeten doen: best mogelijke stooklijn + correctie op woonkamertemperatuur. Afijn, je hebt gelukkig de zoneverwarming van de WP-fabrikant zelf. Hopelijk dwingt die dat grotendeels af.

Want zoals je het nu beschrijft, probeer je de WP te stoken als een CV-ketel en dat zul je voelen in
energierekening en levensduur.
Ddeklerk79 schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:26:
Regelen op buitentemp is een goed concept maar er worden een paar zaken niet meegenomen; afkoelen door harde wind, warmte instraling zon.

En waarom wordt de binnen temp niet echt meegenomen. Toch best handige informatie alleen al om voor boven genoemde ontbrekende kennis te compenseren..
Daarom wordt dat ook wel degelijk meegenomen. (En hoe evt. bij te stellen bij zo'n RBE is onlangs nog in detail besproken in dit topic.)

En ook zonder zo'n unit in de woonkamer wordt het al enigszins meegenomen. De regeling is immers op basis van een berekende temperatuur, niet op een berekend vermogen. Dus hij reageert al op het warmer worden van de retour door minder vermogen te gebruiken.
En denk je dat de extra regeling nog invloed kan hebben op aantal starts van de compressor op jaarbasis?
Ja, de meeste zoneregelingen waardoor ook de woonkamer open en dicht gaat voor zo'n kamerthermostaat-geregelde temperatuur, leiden tot erg korte runs op nodeloos hoog vermogen. Hoop in deze: het is zoneverwarming van de WP fabrikant zelf..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik heb zelf ook Alpha Home. Het wordt verkocht als een regeling met een "master-master" regime i.t.t. "master-slave". Maar in de praktijk werkt het veel fijner om de vloerverwarming van de woning/keuken (met 10 cm betonvloer) altijd open te hebben staan en daar de stooklijn op af te stemmen.
Dit heeft twee grote voordelen: je hebt lange runs (dus minder start/stops) en je stookt met een lagere circuittemperatuur (dus hogere cop).
Dus dan wordt je woonkamer toch de enige master en de andere vertrekken moeten het doen met de aanvoer/retour van de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ddeklerk79 schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:26:

Gr
Hij hangt hier buiten aan de gevel (noord aan de garage en daar is het 14 graden) en geeft continue een veel te hoge buitentemperatuur aan (was hier -8 en dat was dan -1,5 volgens de sensor).

Geen idee of dat invloed heeft, maar bv. cv bijschakelen op -10 buitentemp. (als die het niet meer haalt), moet dan naar -2. Sensor zou dus eigenlijk ergens anders moeten hangen (huis geeft denk ik nog teveel warmte af, zodat de sensor een veel te hoge buitentemperatuur geeft of de sensor is ook niet goed).

Ga een Shelly gebruiken om de echte temperaturen eens te vergelijken (en loggen) met wat die aangeeft.

Overigens zijn de sensoren redelijk bagger in de Alpha innotec (al 1 stuk) en de bronsensoren geven ook te hoge waardes bij lage temeraturen (scheelt paar graden.... nagemeten met digitale meter met <0,1 graad nauwkeurigheid.

Is nautuurlijk erg stom......je wilt de juiste waardes hebben en een fatsoenlijk weersafhankelijke regeling (internet based). Maar goed die Luxtronik is inmiddels ook al antiek (heb nu paar maanden data en zo brilliant regelt die niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
prettig schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:30:
Ga een Shelly gebruiken om de echte temperaturen eens te vergelijken (en loggen) met wat die aangeeft.
Precies! Hang er een andere thermometer / sensor naast en vergelijk :).
Overigens zijn de sensoren redelijk bagger in de Alpha innotec (al 1 stuk) en de bronsensoren geven ook te hoge waardes bij lage temeraturen (scheelt paar graden.... nagemeten met digitale meter met <0,1 graad nauwkeurigheid.
Precisie of (ook) juistheid? D.w.z. weet je zeker dat die meter geen systematische afwijking heeft?

Een paar graden vind ik een erg hoge afwijking. Hoe regelt 't ding dan een delta-T netjes op (bijv.) drie graden? Ik heb sommige sensoren van mijn EcoForest met de kalibratie instelling één of twee tiende graad bijgesteld (voor nauwkeurigere COP e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:31
Turrican schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:15:
[...]

Hier het dashboard dat ik gemaakt heb voor mijn WP, met deze integratie en nog wat extra template sensors:

[Afbeelding]
Die van BenPru kende ik nog niet, ik draai al tijden die van Bouni https://github.com/Bouni/luxtronik
Laatst moest ik wel overal "luxtronic" verwijderen van de entities anders kwam niks meer door in HA. Wat is het voordeel van de repo die jij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Gwaihir schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:04:
[...]
Precies! Hang er een andere thermometer / sensor naast en vergelijk :).

[...]

Precisie of (ook) juistheid? D.w.z. weet je zeker dat die meter geen systematische afwijking heeft?

Een paar graden vind ik een erg hoge afwijking. Hoe regelt 't ding dan een delta-T netjes op (bijv.) drie graden? Ik heb sommige sensoren van mijn EcoForest met de kalibratie instelling één of twee tiende graad bijgesteld (voor nauwkeurigere COP e.d.).
Mijn meter klopt. De sensoren voor de bron hebben beide dezelfde afwijking, dus delta klopt. Maar met name als de temperatuur laag is dan wijken ze flink af van de werkelijke temperatuur. Ik denk dat de sensoren gewoon de verkeerde curve hebben. Hier kan de bron gewoon -5 graden worden, wisselaars in het water. Overigens is het bizar dat ze gewoon blijven werken (onder het ijs en een blok ijs geworden).

Maar goed ik ga eerst maar eens zelf meten (op dezelfde plek) en loggen en als het dan blijft afwijken mogen ze weer terugkomen om het op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
Turrican schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:15:
[...]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Wil je dit dashboard delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Dacuuu schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:09:
[...]
Die van BenPru kende ik nog niet, ik draai al tijden die van Bouni https://github.com/Bouni/luxtronik
Laatst moest ik wel overal "luxtronic" verwijderen van de entities anders kwam niks meer door in HA. Wat is het voordeel van de repo die jij gebruikt?
Voordelen van die van BenPru:
• Hij wordt actief onderhouden, hij gebruikt bijvoorbeeld nieuwere Home Assistant sensor entity classes bijvoorbeeld, zodat de metingen ook rechtstreeks in de statistieken belanden zonder dat je daar zelf eerst template sensors voor moet maken.
• Integratie heeft een UI configuratie, en maakt devices aan, je kunt namen en iconen aanpassen via de UI.
• De meeste entiteiten worden automatisch aangemaakt.

Ook wel een nadeel: hij maakt nog wel eens iets stuk, of wijzigt de naam van een entity. Er zijn helaas nog geen geautomatiseerde testen (maar dat geldt ook voor Bouni).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
firecaps30 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:29:
[...]

Ziet er goed uit! Wil je dit dashboard delen?
Sure.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
title: Thuis
views:
  - theme: Backend-selected
    title: Warmtepomp
    path: warmtepomp
    icon: mdi:heat-pump
    badges: []
    cards:
      - type: history-graph
        entities:
          - entity: sensor.luxtronik2_status
          - entity: binary_sensor.luxtronik2_circulation_pump_heating
          - entity: binary_sensor.luxtronik2_circulation_pump_domestic_water
          - entity: binary_sensor.luxtronik2_pump_flow
          - entity: binary_sensor.luxtronik2_compressor
          - entity: binary_sensor.luxtronik2_compressor_heater
        title: Status
      - type: custom:mini-graph-card
        entities:
          - entity: sensor.daily_heat_amount
            name: Warmte totaal
          - entity: sensor.daily_heat_amount_domestic_water
            name: Warmte SWW
          - entity: sensor.daily_heat_amount_heating
            name: Warmte verwarming
        name: Geproduceerde warmte per dag
        hours_to_show: 168
        aggregate_func: max
        group_by: date
        hour24: true
        cache: false
        show:
          graph: bar
      - type: custom:mini-graph-card
        entities:
          - entity: sensor.heatpump_daily_energy
        name: Energieverbruik per dag
        hours_to_show: 168
        aggregate_func: max
        group_by: date
        hour24: true
        cache: true
        show:
          graph: bar
      - type: entities
        entities:
          - entity: sensor.luxtronik2_status
            name: Bedrijfstoestand
          - entity: sensor.luxtronik2_compressor_impulses
          - entity: sensor.luxtronik2_pump_frequency
          - entity: sensor.luxtronik2_id_web_hzio_pwm
          - entity: sensor.vbo_delta_calculated
          - entity: sensor.vbo_delta
          - entity: sensor.luxtronik2_circulation_pump
          - entity: sensor.hup_delta_calculated
          - entity: sensor.hup_delta
          - entity: sensor.luxtronik2_high_pressure
          - entity: sensor.luxtronik2_low_pressure
          - entity: sensor.heatpump_hup_flow
          - entity: sensor.hr_delta
          - entity: climate.luxtronik2_cooling
          - entity: climate.luxtronik2_domestic_water
          - entity: climate.luxtronik2_heating
        title: Warmtepomp
        state_color: true
        show_header_toggle: false
        entities:
          - entity: sensor.luxtronik2_flow_in_temperature
          - entity: sensor.luxtronik2_flow_out_temperature
          - entity: sensor.luxtronik2_flow_out_temperature_target
          - entity: sensor.luxtronik2_hot_gas_temperature
          - entity: sensor.luxtronik2_outdoor_temperature
          - entity: sensor.luxtronik2_domestic_water_temperature
          - entity: number.luxtronik2_domestic_water_target_temperature
          - entity: sensor.luxtronik2_heat_source_input_temperature
          - entity: sensor.luxtronik2_heat_source_output_temperature
          - entity: sensor.luxtronik2_id_web_temperatur_tfb2
          - entity: sensor.luxtronik2_id_web_sollwert_tvl_mk2
          - entity: sensor.luxtronik2_suction_compressor_temperature
          - entity: sensor.luxtronik2_compressor_heating_temperature
          - entity: sensor.luxtronik2_overheating_temperature
          - entity: sensor.luxtronik2_room_temperature
          - entity: sensor.luxtronik2_room_target_temperature
        title: Temperaturen
        entities:
          - entity: sensor.luxtronik2_operation_hours_cooling
          - entity: sensor.luxtronik2_operation_hours
          - entity: sensor.luxtronik2_operation_hours_domestic_water
          - entity: sensor.luxtronik2_operation_hours_heating
          - entity: sensor.luxtronik2_operation_hours_additional_heat_generator
        title: Bedrijfsuren
        entities:
          - entity: sensor.luxtronik2_heat_amount_counter
          - entity: sensor.luxtronik2_heat_amount_domestic_water
          - entity: sensor.luxtronik2_heat_amount_heating
          - entity: sensor.luxtronik2_additional_heat_generator_amount_counter
          - entity: sensor.heatpump_total_energy
          - entity: sensor.heatpump_auxiliary_energy
          - entity: sensor.heatpump_heat_generation_energy
          - entity: sensor.current_cop_for_dhw
          - entity: sensor.current_cop_for_heating
        title: Energie
        entities:
          - entity: sensor.luxtronik2_current_heat_output
            name: Warmteproductie
          - entity: sensor.heatpump_total_power
            name: Opgenomen vermogen
          - entity: sensor.heatpump_auxiliary_power
            name: Opgenomen vermogen pompen en besturing
          - entity: sensor.heatpump_heat_generation_power
            name: Opgenomen vermogen warmteopwekker
        title: Vermogen
        entities:
          - entity: binary_sensor.luxtronik2_circulation_pump_heating
          - entity: binary_sensor.luxtronik2_circulation_pump_domestic_water
          - entity: binary_sensor.luxtronik2_pump_flow
          - entity: binary_sensor.luxtronik2_compressor
          - entity: binary_sensor.luxtronik2_compressor_heater
        title: Uitgangen
        show_header_toggle: false
        state_color: true

Ik heb voor de daily heat amount entities een aantal utility meter helpers aangemaakt.

Verder meet ik het opgenomen vermogen van de pompen en elektronica met een Aqara EU smart plug, en het verbruik van de warmteopwekkers (compressor en elektrisch verwarmingselement) met een SDM630 Modbus kWh-meter.

De configuratie voor de extra Luxtronik2 sensors en bijbehorende template sensors, plus wat config om de logging uit te zetten voor de unknown metingen:

Ik heb met behulp van de web interface van de warmtepomp uitgevogeld wat een aantal van de unknown-metingen waren, maar het is afhankelijk van de firrmwareversie van Luxtronik of die bestaan of niet. Het zou dus kunnen dat het voor jouw besturing niet werkt.

De logging voor de unknown calculation sensors zet ik uit omdat anders je voor elke wijziging van de waarde van die sensoren een logregel krijgt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
sensor:
  - platform: luxtronik2
    sensors:
      - group: calculations
        id: ID_WEB_Temperatur_TFB2
        friendly_name: Temperatuur menggroep 2 aanvoer
        icon: mdi:thermometer
        state_class: measurement
        id: ID_WEB_Sollwert_TVL_MK2
        friendly_name: Temperatuur menggroep 2 gewenst
        icon: mdi:thermometer
        id: ID_WEB_HZIO_PWM
        id: Circulation_Pump
        id: ID_WEB_Durchfluss_WQ
        id: Unknown_Calculation_239
        id: Unknown_Calculation_240
        id: Unknown_Calculation_242
        id: Unknown_Calculation_243

template:
  - sensor:
    - name: "VBO delta calculated"
      unique_id: "ait_hup_vbo_calculated"
      state: "{{ states('sensor.luxtronik2_unknown_calculation_239')|float / 10 }}"
      availability: "{{ states('sensor.luxtronik2_unknown_calculation_239') != None }}"
      device_class: temperature
      unit_of_measurement: K
    - name: "VBO delta"
      unique_id: "ait_vbo_delta"
      state: "{{ states('sensor.luxtronik2_unknown_calculation_240')|float / 10 }}"
      availability: "{{ states('sensor.luxtronik2_unknown_calculation_240') != None }}"
    - name: "HUP delta calculated"
      unique_id: "ait_hup_delta_calculated"
      state: "{{ states('sensor.luxtronik2_unknown_calculation_242')|float / 10 }}"
      availability: "{{ states('sensor.luxtronik2_unknown_calculation_242') != None }}"
    - name: "HUP delta"
      unique_id: "ait_hup_delta"
      state: "{{ states('sensor.luxtronik2_unknown_calculation_243')|float / 10 }}"
      availability: "{{ states('sensor.luxtronik2_unknown_calculation_243') != None }}"
    - name: "HR delta"
      unique_id: "ait_hr_delta"
      state: "{{ (states('sensor.luxtronik2_flow_out_temperature')|float - states('sensor.luxtronik2_flow_out_temperature_target')|float) | round(1) }}"
      availability: "{{ states('sensor.luxtronik2_flow_out_temperature') != None and states('sensor.luxtronik2_flow_out_temperature_target') != None }}"
    - name: "Current COP for heating"
      unique_id: "ait_current_cop_heating"
      state: "{{ (states('sensor.luxtronik2_current_heat_output')|float / states('sensor.heatpump_total_power')|float) | round(1) }}"
      availability: "{{ states('sensor.luxtronik2_current_heat_output') != None and states('sensor.heatpump_total_power') | is_number and states('sensor.heatpump_total_power')|float > 0 and is_state('sensor.luxtronik2_status', 'heating') }}"
    - name: "Current COP for DHW"
      unique_id: "ait_current_cop_dhw"
      state: "{{ (states('sensor.luxtronik2_current_heat_output')|float / states('sensor.heatpump_total_power')|float) | round(1) }}"
      availability: "{{ states('sensor.luxtronik2_current_heat_output') != None and states('sensor.heatpump_total_power') | is_number and states('sensor.heatpump_total_power')|float > 0 and is_state('sensor.luxtronik2_status', 'hot water') }}"
    - name: "Heatpump HUP flow"
      unique_id: "ait_hup_flow"
      state: "{{ states('sensor.luxtronik2_id_web_durchfluss_wq') }}"
      availability: "{{ states('sensor.luxtronik2_id_web_durchfluss_wq') != None }}"
      unit_of_measurement: l/h
    - name: "Heatpump total energy"
      unique_id: "ait_energy"
      state: "{{ (states('sensor. heatpump_auxiliary_energy')|float + states('sensor.heatpump_heat_generation_energy')|float) | round(2) }}"
      availability: "{{ states('sensor.heatpump_auxiliary_energy') | is_number and states('sensor.heatpump_heat_generation_energy') | is_number }}"
      device_class: energy
      unit_of_measurement: kWh
      state_class: total
    - name: "Heatpump total power"
      unique_id: "ait_power"
      state: "{{ (states('sensor. heatpump_auxiliary_power')|float + states('sensor. heatpump_heat_generation_power')|float) | round(2) }}"
      availability: "{{ states('sensor. heatpump_auxiliary_power') | is_number and states('sensor. heatpump_heat_generation_power') | is_number }}"
      device_class: power
      unit_of_measurement: W

logbook:
  exclude:
    entities:
      - sensor.luxtronik2_unknown_calculation_239
      - sensor.luxtronik2_unknown_calculation_240
      - sensor.luxtronik2_unknown_calculation_242
      - sensor.luxtronik2_unknown_calculation_243

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prodat
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-09 09:10
Prodat schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:41:
[...]

Monteur is geweest vanuit de installateur, inderdaad sensoren defect, zoals hij mij liet weten een veel voorkomend probleem met dit type warmtepomp, hij heeft de WP in een andere bedrijfmodus gezet zodat het de komende dagen verwarmd zal worden via het elektrisch element, hier kunnen we in ieder geval het huis op temperatuur houden, sensoren worden begin komende week vervangen.

De lekkende kraan was een noodventiel, er zat teveel water in het systeem (boven de 2.5 bar ) dat dit een soort beveiliging is, dit heeft hij naar 1.8 bar terug gezet, waarom het zo hoog was weet ik niet.
Vervolg update, sensoren zouden vandaag gewisseld worden, monteur niet opkomen dagen, lang verhaal kort; morgen komen ze…

Waar ik mee zit, is doordat de monteur de WP soort van als bypass heeft ingeregeld door te stoken op het elektrisch element de energie rekening sky high gaat.

Hij moest dit zo instellen anders zou mijn huis afkoelen tot buitentemperatuur… de levering van sensoren hebben tot nu toe 12! dagen geduurd waar eerst werd aangegeven 2 dagen.

Snelle som +250 euro aan kosten volgens mijn verbruiksoverzicht, waarbij mijn nieuwbouw was ingeschat op 130 euro maandelijkse kosten.

Kan ik dit verhalen bij de aannemer / installateur ?
Punt is, WP heeft vanaf dag van oplevering niet gefunctioneerd met juiste onderdelen…

Gedoe zeg, als t werkt is t echt top, maar dit pff
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEzhIHYSq3RSX-OY8q_W8c_m8gc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2ulFLGVWLbH6MH8KGndN1h5n.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJlYu9mEB7u62qKqhWoeR-qRDy8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TkyrFIj4sZVZSKXyAJQzhAOi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Prodat op 21-12-2022 23:32 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 112 Laatste