Misschien is er iemand in mijn verhaal geïnteresseerd dus hierbij:
Ik ben overgegaan (en nog steeds bezig) van de Alpha Innotec RBE (ruimtebedieningseeheid) thermostaat naar het Alpha Home systeem zodat ik per ruimte de temperatuur kan regelen. De warmtepomp is een Alpha Innotec WZSV 62K3M brine/water. De begane grond en 1e verdieping hebben elk een eigen vloerverwarming verdeler, en de RBE hangt in de woonkamer.
Het idee om voor bediening per ruimte te gaan zat al vanaf de bouw in mijn hoofd maar bij de aannemer wilde men er niet echt aan (niet nodig, niet aan beginnen) en uiteindelijk niet voor gekozen.
Met de RBE was ik niet zo blij, die werkt toch anders als een traditionele thermostaat en bij een ingestelde temperatuur van 20 graden was het vaak genoeg 20,5 of zelfs 21 graden binnen. Ik heb nog geprobeerd met de stooklijn en andere instellingen te spelen maar ik kreeg het niet naar mijn zin.
Ook worden er ruimtes zoals overloop en slaapkamers verwarmd terwijl dat niet nodig is. Natuurlijk kun je dan handmatig de kranen op de verdeler dicht draaien maar wat is daar leuk aan?

.
Dus toen ik op Marktplaats een set voorbij zag komen was de knoop snel doorgehakt. Na wat problemen met de Gateway die niet wilde booten (zie eerdere posts) kon ik eindelijk aan de slag.
Dus de Control Box en Gateway geconfigureerd, vloerverwarming aansturing opgehangen en de aandrijvnigen aangesloten en de boel gekoppeld. Dat ging eigenlijk allemaal best soepel. Het enige wat ik onduidelijk vind is de betekenis van sommige instellingen in de Control Box en in de handleiding. Het lijkt wel alsof er in de vertaling wat dingen missen maar ook zijn weggelaten. Omdat Alpha Home ongeveer gelijk is aan Heatapp (op de software na, de hardware komt van EbV gmbh) heb ik die handleiding er ook bij gepakt. Daar staan een hoop instellingen duidelijker in beschreven.
Tot nu toe bevalt het systeem wel, de ingestelde temperatuur in de woonkamer is ook echt de kamertemperatuur en niet 0,5-1 graad hoger. De nachtverlaging ben ik gauw mee gestopt omdat het op temperatuur krijgen in de ochtend lang duurt en veel stroom verbruikt. Zo te zien is in mijn geval een constante temperatuur voor de woonkamer het best.
Ik wacht nog op de 2e aansturing voor de verdeler boven, deze had levertijd, en de ruimtesensoren zijn ook onderweg.
Wat ik nog mis is een mogelijkheid om in een kamer zelf de temperatuur aan te passen in plaats van via de app. Heatapp schijnt zo een apparaat van Danfoss te ondersteunen maar deze is uit productie:Danfoss
Z-Wave RS-Z 014G0160.Ik ga daar later nog eens naar kijken.
Foto's van de aansturing en de verdeler beneden: