Ik legde dat nog niet uit, maar de verwijzing naar de retourtemperatuur was wel heel bewust. (Maar zoals het er staat, snap ik je reactie ook best, eigenlijk. Het gaat om lage temperatuurverwarming, als geheel.)
Er zit natuurlijk een sterke relatie tussen retour- en aanvoertemperatuur, maar ergens hebben die merken die op retourtemperatuur regelen voor mijn gevoel wel 'n punt met de nadruk / aandacht die ze daarmee trekken. (Dat de EU een bepaalde vorm van specificeren verplicht heeft gesteld, doet daar m.i. niet aan af.)
Mijn WP zet graag 5 graden bovenop de retourtemperatuur. Sommigen doen 4. En dat is de variatie dacht ik wel. Krijgt mijn WP water met die T_r van 21,38, dan maakt hij daar dus T_a 26,38 van. Ziet hij dat hij daarmee boven het setpoint van T_a = 25 komt, dan gaat hij omlaag moduleren. Maar als dat niet meer kan, dan laat hij het verder zo. Hij gaat
niet harder pompen.
Inefficiënt, roep je nu? Dat dacht ik ook. Maar nee. Stel dat ik 4,5kW toevoeg, aanvankelijk dus op 21,38 om 26,38. Wanneer ik de instellingen nu zo aanpas dat ik diezelfde 4,5kW toevoeg bij T_a = 25 graden, dan gaat de COP omlaag, niet omhoog. De primaire reden, los van dat stukje energie voor de pompen, lijkt te zijn dat T_r nu naar zo'n 22,5 graden is gekomen door de hogere flow.
Observaties op allerlei momenten geven me de indruk dat de T_r véél bepalender is voor de COP dan de T_a. (N.B. Binnen het bereik van 0 - 5 graden delta-T dat bij mijn WP logischerwijs op kan treden.) Denkend vanuit het tegenstroomprincipe van een warmtewisselaar lijkt me dat ook logisch: je kunt het 'm lastig maken door een delta-T van 12 graden (of zo) te eisen. Maar je maakt 't 'm net zo goed lastig wanneer je aan de andere kant buiten het beoogde optimum gaat.
Zo heeft de moeilijkst te verwarmen ruimte op dat moment toch nog 'bonus' 26,38 op de aanvoer, i.p.v 25

.
Maar kijk vooral naar de ruimtes die sowieso prima warm genoeg te houden zijn met de op behoefte elders ingestelde T_a. Vaak bijv. slaapkamers en hal, maar hier zie ik dat ook met de woonkamer; daar liggen naar verhouding simpelweg véél buizen door de vloer. Dus gooit een standaard zoneverwarming af en toe voor relatief lange tijd de klep flink open. Gevolg: een stoot koud water -> WP profiteert eventjes kort qua COP, maar moduleert ook vooral omhoog totdat de temperaturen 'weer bij het oude' zijn.
Laat je dergelijke zones in huis altijd een stukje open, dan worden ze zelf ook niet al te warm. Maar veroorzaken ze ook niet zo'n vraag ineens en drukken ze de retourtemperatuur van het hele systeem. Dat is inderdaad knijpen van de mogelijke flow (en dat is elke vorm van waterzijdig inregelen) voor een mooiere balans. Het helpt mij daarbij te denken in termen van een lage, relatief constante
retourtemperatuur.