Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-12-2023
Nadat ik wat vragen heb gesteld kreeg ik de tip een eigen topic te starten, bij deze;)

In ons nieuwbouw project met 20 woningen met allemaal een eigen water/water warmtepomp zijn er veel opstartproblemen geweest. Niet aangesloten thermostaten, verkeerd aangesloten bedrading in de warmtepomp waardoor het koelen in de zomer niet werkte, etc,etc.

Huidige probleem:
Ik heb het idee dat er geen warm water door de leidingen gestuurd wordt ondanks de vraag er is vanuit de thermostaat. In een ander topic heb ik de volgende tekst en plaatjes geplaatst:

Als ik het goed heb regelt de Nibe de temperatuur van het water door de vloerverwarming afhankelijk van de buitentemperatuur?

Nu staat in de Nibe app dat het 20.3 is, in de woonkamer geeft de thermostaat een hogere temperatuur aan. Volgens hangt de sensor van de Nibe op de eerste verdieping en geeft de thermostaat de woonkamer weer?

Zoals je onderstaand ziet wordt er geen verwarmingsicoon weergegeven. Wel de circ pomp afgifte van 23.9.

Is hij dan alsnog aan het 'verwarmen'? De rode ledjes op de vloerverdeler van Watts brand wel dat hij in de woonkamer aan het verwarmen is.

De woonkamertemp is 21.2 en de thermostaat staat nu op 22. Op de thermostaat in de woonkamer brand wel het verwarmingslampje.

(edit: Heb je thermostaat in de woonkamer nu op 24 staan om het verschil groter te maken. Geen enkele schommeling te zien in de aanvoertemp van de Nibe)

Bijgevoegd een zooi foto's ter illustratie van de instellingen:)

https://tweakers.net/i/8c...Hut.png?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/9-...Zxe.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/MP...8X4.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/vi...u5D.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/3c...VzC.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/6C...RVI.jpg?f=fotoalbum_large

Hierop kreeg ik de volgende vraag:
Harry_Nak schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:45:
[...]

Wat staat er nu dan in menu 1.1.1 bij 'temperatuur verwarming' ?

(Misschien kan je beter even een apart topic aanmaken)
Dat is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hty1Vsxn-sb0OnrZmGIY5M03KXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDc1Id16py8IVv3aZAkm6h8x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Hmm, wat vreemd dat je in menu 1.1.1 18 graden hebt staan, volgens mij gaat het dan niet goed.

Inderdaad regelt de Nibe aan de hand van de buitentemperatuur de aanvoertemperatuur. In de stookkromme kan je bij de buitentemperatuur zien wat de aanvoer temperatuur moet zijn. Deze wordt dan weer gecorrigeerd (o.a. met kamertemperatuur) naar een berekende aanvoertemperatuur.

In jouw geval telt de kamertemperatuur voor een factor 2. De gewenste kamertemperatuur is 18 graden, je huidige kamertemperatuur is nu 20.4 graden.
De correctie op de stooklijn wordt dan 20.4-18= -2,4 * factor 2 = -4,8 graden.
De berekende aanvoertemperatuur = waarde stooklijn bij huidige buitentemperatuur - 4,8 graden.
Stel dat bij 10 graden buitentemperatuur volgens de stookkromme de aanvoertemperatuur 25 graden moet zijn, hier gaat dan 4,8 vanaf = 20,2 graad.

Je zou de temperatuur in menu 1.1.1. op de gewenste kamertemperatuur moeten zetten.
(sloom systeem dus gewoon op 20/21 graden zetten en morgen weer eens kijken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Dma0254 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:10:
We hebben gewoon flink onderschat hoe ''complex het systeem is.
Hmm.. het is niet heel complex hoor. Wel echt anders.
Ik denk thermostaat op 21 et voila, hij gaat aan de bak. Maar als ik het goed heb ook weer afhankelijk van de stooklijn icm de buitentemperatuur.
Je hebt geen kamerthermostaat..

"Dit is niet het denkraam dat je zoekt"

Wellicht ook voor jou handig even vanaf hier 'n stukkie bij te lezen :).
Als ik het goed heb regelt de Nibe de temperatuur van het water door de vloerverwarming afhankelijk van de buitentemperatuur?
Ja
Zoals je onderstaand ziet wordt er geen verwarmingsicoon weergegeven. [..] Is hij dan alsnog aan het 'verwarmen'?
Nee
Wel de circ pomp afgifte van 23.9. [..] De rode ledjes op de vloerverdeler van Watts brand wel dat hij in de woonkamer aan het verwarmen is.
Als beantwoord:
PolderPloer! schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:42:
Je vloerverwarmingspomp draait op 30%. Dit is heel normaal, zo houdt Nibe in de gaten of je vloer ook afkoelt. Mocht het buiten veel warmer zijn, dan gaat deze pomp ook uit, omdat de pomp dan zeker weet dat er geen warmtebehoefte ontstaat
De verdeler zal dat inderdaad als verwarmen zien.
De woonkamertemp is 21.2 en de thermostaat staat nu op 22. Op de thermostaat in de woonkamer brand wel het verwarmingslampje.

(edit: Heb je thermostaat in de woonkamer nu op 24 staan om het verschil groter te maken. Geen enkele schommeling te zien in de aanvoertemp van de Nibe)
Je experimenteert echt vanuit ongeldige uitgangspunten. Het helpt je slechts in de war..

Vooral mis je volledig het 'rustig aan' karakter van een WP. Die 'knalt' er niet ineens in (en uit) zoals een gasketel.

De aanvoertemperatuur wordt óók bepaald door een optimale delta tussen retour- en aanvoer. Heeft hij die al, dan kun je de wens omhoog gooien wat je wilt, maar komt (een hele lange aanvankelijk) niet deze temperatuur omhoog.

Een gasketel heeft al een anti-pendel beveiliging. Een WP houdt nog veel minder van pendelen. Heeft die beveiliging tegen te snelle herstart dus ook, ruimschoots, én een hysterese.

Afijn, laat vooral het aan/uit idee van een kamerthermostaat los, en lees je dan rustig wat in. Er gebeurt echt niets geks. Dan kom je er met je stooklijn wel uit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
Gwaihir schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:56:

Je hebt geen kamerthermostaat..
Ok:) Alhoewel ik in elke kamer er een heb hangen, zal ik dit proberen los te laten;)

Zal me weer verder verdiepen, maar zoals ik het nu lees en begrijp zou volgens de stooklijn er een hogere temperatuur door de leidingen gestuurd moeten worden:)

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
Harry_Nak schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:51:
Hmm, wat vreemd dat je in menu 1.1.1 18 graden hebt staan, volgens mij gaat het dan niet goed.
Is de instelling vanuit de installateur geweest.

In jouw geval telt de kamertemperatuur voor een factor 2. De gewenste kamertemperatuur is 18 graden, je huidige kamertemperatuur is nu 20.4 graden.
De correctie op de stooklijn wordt dan 20.4-18= -2,4 * factor 2 = -4,8 graden.
De berekende aanvoertemperatuur = waarde stooklijn bij huidige buitentemperatuur - 4,8 graden.
Stel dat bij 10 graden buitentemperatuur volgens de stookkromme de aanvoertemperatuur 25 graden moet zijn, hier gaat dan 4,8 vanaf = 20,2 graad.
Nu snap ik dit stuk!!! Thanks!

Je zou de temperatuur in menu 1.1.1. op de gewenste kamertemperatuur moeten zetten.
(sloom systeem dus gewoon op 20/21 graden zetten en morgen weer eens kijken)
Done. Nu wachten of er iets gebeurd qua aanvoertemperatuur.

Dank weer!
Danny

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Niet online
Mooi dat het helder is.

Plaats anders eens een foto van menu 3.1, daar zal je nu heel wat anders zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
Door onderstaande reactie even het overzicht hoe het thuis eruit ziet:)

Nieuwbouwwoning met een water/water warmtepomp van Nibe met een wtw installatie.

Indeling:
Woonkamer met ''thermostaat'' waar ik de gewenste temperatuur kan schakelen en kan zien wat de kamertemperatuur is. Hier staat ook de Watts verdeler die de woonkamer en eerste etage behelst.

Eerste verdieping heeft 3 slaapkamers met elk wederom een ''thermostaat''.

De zolder heeft een eigen verdeler voor het verwarmen en koelen, dat was een optie vanuit de bouw.
Gwaihir schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:13:
[...]

Lol! Je hebt vast wel 'ns in een kantoor rondgehangen met van die kastjes voor de verwarming op de muren? En vast wel geleerd die niet als thermostaat op te vatten? Zoiets hangt er nu in je woonkamer.

De meesten zien ze als 'ding dat het niet doet'.. Wie geduld heeft merkt dat het, met een flinke traagheid, toch echt wel invloed uitoefent.

Naregeling per kamer maakt het overigens wel anders. Meestal heb je nog altijd een hoofd-zone, waar dus geen 'thermostaat' als zodanig voor gebruikt wordt, meestal de woonkamer. De andere zones worden dan wel geopend en gesloten door kamerthermostaten. (Gelukkig dan; je hebt er nog :P.)

Soms heb je iets ingewikkelders, waarbij ook elke zone als master kan optreden, maar ook elke zone dan de vraag in stand kan houden..

En af en toe doet je installateur iets wat helemaal niet samenspeelt.. omdat WPs nog altijd wat onbegrepen zijn. Ik zal 'ns meelezen hoe 't in het losse topic verder gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
En welke groepen zijn nageregeld? (D.w.z. op de verdeler voorzien van een motortje dat ze opent/sluit. Liefst ook welk merk/type.)

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 06-11-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
Harry_Nak schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:20:
Mooi dat het helder is.

Plaats anders eens een foto van menu 3.1, daar zal je nu heel wat anders zien.
Zeker!

In de app staat nu ook het verwarmingsicoontje! En zoals onder te zien, stuurt de verdeler gelukkig alleen het warmere water naar de woonkamer, waar ik de vraag heb ingesteld op hoger dan huidige temp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oH0vCHSn40Im7PKR7Sd7EpxiC3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmC1XrrpDCiMdSPsM1f1xDlm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCfKX-vQibAfko3OLULltpko9PY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BeJjPvrb58rbRSD2cpRorZzJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkWh152kO2MIuEZPUQvEArCzcSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjyvwMyQK74ubLI8piCJMoGK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFKK5ipgSaa3Dd6gLSh0LT2z984=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sriJyXP7gik6SxxJSqhkrrzP.png?f=fotoalbum_large
Gwaihir schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:27:
En welke groepen zijn nageregeld? (D.w.z. op de verdeler voorzien van een motortje dat ze opent/sluit. Liefst ook welk merk/type.)
Volgens mij dan toch dat elke kamer apart geregeld kan worden? WK en slaapkamers 1,2 en 3. Zolder heeft eigen naregeling op zolder.

Zoals op de Watts te zien wordt er nu alleen verwarmd naar de WK. Als ik het goed heb:) (slecht te zien excuus, maar lampje verwarmen en WK brand.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjxRVRYStY6U67FZtPijKS64UgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mPqpwNUwWVirPSgsLl4jYZdF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tKzHSTmGQOk7sbdgGu49VFiFlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9pXMRq7sobs9MZYJYeqAxQq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Dma0254 op 06-11-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik meen op die foto 6x een flow meter op nul te zien, verder niet (display is dus niet leesbaar, als het daarom ging).

Watts maakt een rijk assortiment van die dingen.. Het lijkt me dat je geen voeler per kamer hebt als die nergens voor dient. Dus het lijkt me veilig aan te nemen dat tenminste op slaapkamers, zolder en badkamer (tijdens koeling) de VVW door de verdeler gesloten kan worden.

Als dat ook in de woonkamer kan, kan het tricky worden, d.w.z. een installatie alléén voor een installateur die hier echt in thuis is en je startpost hierboven doet vermoeden dat dat niet het geval is. Dus: zie je ook maar enig verschil tussen de woonkamer-groepen en de anderen? Zit daar bijvoorbeeld geen motortje op, of staat in de verdeler ingesteld dat deze nimmer gesloten mogen worden? En staat er iets van een typeaanduiding op de motortjes? Tevens: van welk merk is de voeler/regeling in de woonkamer?

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 06-11-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ah, nieuwe foto zie ik. Allemaal motortjes dus..

Ik zie al meteen iets wat ik jammer vindt: deze motortjes zijn zo te zien allemaal NC = normally closed. Je woonkamer staat even wel 'normaal gesproken open'. Dus die thermische motoren voor je woonkamer staan (vrijwel) het jaar rond elk hun 1,8 Watt te gebruiken. Da's jammer.

En deze thermische motoren kunnen dus alle zones tegelijk afsluiten, wat een WP echt niet leuk vindt.. Ik hoop maar dat ze zo niet zijn afgesteld en dat je wel degelijk een Nibe regeling in de woonkamer hebt hangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Oh wacht.. BIJNA allemaal motortjes: m.u.v. die laatste groep, helemaal rechts. En dat is de badkamer :(.

Heb je geen koeling dan? Anders moet je installateur sowieso terugkomen, want de badkamer mag je niet koelen. Dat geeft nare condensproblemen.

[ Voor 55% gewijzigd door Gwaihir op 06-11-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
Gwaihir schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:03:
Ah, nieuwe foto zie ik. Allemaal motortjes dus..

Ik zie al meteen iets wat ik jammer vindt: deze motortjes zijn zo te zien allemaal NC = normally closed. Je woonkamer staat even wel 'normaal gesproken open'. Dus die thermische motoren voor je woonkamer staan (vrijwel) het jaar rond elk hun 1,8 Watt te gebruiken. Da's jammer.
Dus niet zo energiezuinig als zou kunnen;)
Gwaihir schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:56:
Zit daar bijvoorbeeld geen motortje op, of staat in de verdeler ingesteld dat deze nimmer gesloten mogen worden? En staat er iets van een typeaanduiding op de motortjes?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C20doLpPNLnPrhmtFWCe57Q4S4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQ1QUGcX2loxLWhDu5ra1oTb.jpg?f=fotoalbum_large
Ik hoop maar dat ze zo niet zijn afgesteld en dat je wel degelijk een Nibe regeling in de woonkamer hebt hangen..
Deze? Die hangt in elke kamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3tWTv1w-jNl1dRrtggCZYAoKRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTJqpAJzfu6jyg7SSft1MqMF.jpg?f=fotoalbum_large
Oh wacht.. BIJNA allemaal motortjes: m.u.v. die laatste groep, helemaal rechts. En dat is de badkamer :(.

Heb je geen koeling dan? Anders moet je installateur sowieso terugkomen, want de badkamer mag je niet koelen. Dat geeft nare condensproblemen.
Hebben inderdaad koeling. Laatste 14 dagen van deze zomer gebruik van kunnen maken omdat de installateur wat draden verkeerd had aangesloten:) En zij 6 weken in de bouwvak vonden dat het na de bouwvak wel kon. Ons huis werd net voor de zomervakantie opgeleverd.

De flowmeters staan idd allemaal op 0 denk ik? De motoren op de WK zijn wel warm en de leidingen erodner zijn inderdaad warmer dan de gesloten leidingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rC2gejq2UOU0QbdRfgwR71rBfiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0EZvBtDbaRyDadCfToD1Voj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Dma0254 op 06-11-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Niet online
Dma0254 schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:12:
Aanvullende vraag en dan stop ik voor vandaag om van jullie tijd te pikken;)

Bij menu 1.1.1 gewenste temperatuur op de warmtepomp heb ik nu 21 gezet. Dan gaat het systeem in ieder verwarmen als ik in de kamer de vraag geef.

Nu is het in de woonkamer al 21, als ik daar nu de thermostaat gewoon op 21 zet stop ik de vraag daar lokaal.

Nu blijft de verarming ingeschakeld. Ik neem aan omdat de sensor die de Nibe gebruikt (de BT50) op de eerste verdieping staat en het daar 20.4 is.

B;lijft de warmtepomp nu denken dat hij moet verwarmen? Terwijl er eigenlijk nergens vraag is? (Tenminste, de vraag is er wel omdat ik bij 1.1.1 21 graden anageef en bt50 20.4 is)

[Afbeelding]
Nibe lijkt wel te kloppen zo (stookkromme lijkt me wel wat hoog voor een nieuwbouwhuis).

Rest weet ik niet, daarvoor moet je het hydraulisch schema van de installatie er even bijpakken.

[ Voor 81% gewijzigd door Harry_Nak op 06-11-2022 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Harry_Nak schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:51:
Nibe lijkt wel te kloppen zo (stookkromme lijkt me wel wat hoog voor een nieuwbouwhuis).

Rest weet ik niet, daarvoor moet je het hydraulisch schema van de installatie er even bijpakken.
Hmm.. ik vind 'm erg ver onder die berekende 30,4 graden zitten. Wat weerhoudt hem ervan die te halen (en inderdaad, waarom staat die zo hoog)?

De WP heeft het ook over een Kamertemperatuur 1 (BT50) van 20.0. Dat BT50 geeft mij de indruk dat het de huidige temperatuur zou moeten zijn, zoals gemeten op die sensor ingang. Klopt dat? In de woonkamer zit een unit van Watts, doet die dan die sensor na, of..?

En dit lijkt nogal 'n (na)regeling. Dus vraag ik me onderhand ook af wat Externe afstelling - nee dan betekent bij dit type warmtepomp.

[Mocht er geen kamertemperatuur de WP bereiken, dan is ook die eerder aangepaste instelling van 18 -> 20 graden niet relevant. Betekent de beschikbaarheid van dat menu óók al dat er wel degelijk een kamertemperatuur wordt gemeten?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254

Bij menu 1.1.1 gewenste temperatuur op de warmtepomp heb ik nu 21 gezet. Dan gaat het systeem in ieder verwarmen als ik in de kamer de vraag geef.

Nu is het in de woonkamer al 21, als ik daar nu de thermostaat gewoon op 21 zet stop ik de vraag daar lokaal.

Nu blijft de verarming ingeschakeld. Ik neem aan omdat de sensor die de Nibe gebruikt (de BT50) op de eerste verdieping staat en het daar 20.4 is.

B;lijft de warmtepomp nu denken dat hij moet verwarmen? Terwijl er eigenlijk nergens vraag is? (Tenminste, de vraag is er wel omdat ik bij 1.1.1 21 graden anageef en bt50 20.4 is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npPAPPn48p3NszBahoX5JX0Ch18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BD8nNxz4YwzRmQBHiZ5twNB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Niet online

[Afbeelding]
Haha, wat een vreemd systeem zeg, als BT50 op de bovenverdieping hangt zal hij inderdaad dat als kamertemperatuur zien :?

Je kan BT50 ook uitschakelen in de Nibe, dan regelt hij enkel op buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online

Ah, daar zit die dus. (Snap nog niet waarom.)
Ja, daar lijkt het wel op. En dat is dus 't probleem van zo'n regeling. Dat gaat voor overbodige, zeer korte runs zorgen, héél héél korte als je geen (noemenswaardige) buffer hebt. En dat is echt wel slecht voor je WP.

Daarom noem ik 't alvast alvorens op nog een aantal punten te reageren / door te vragen. Want zo'n situatie zou ik persoonlijk geen weken voort willen laten duren.

Het zou kunnen dat die combinatie met die 18 graden instelling bewust was, om deze situatie te vermijden. Dus mijn advies: let erop dat je nu niet regelmatig zéér korte runs ziet. Zie je die: laat zo'n experiment dan slechts een dagje duren (zo nu en dan). Zet bij twijfel de instelling terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Harry_Nak schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:18:
Je kan BT50 ook uitschakelen in de Nibe, dan regelt hij enkel op buitentemperatuur.
Pas op! Dat hoeft niet te helpen..

Als dit systeem volledig op thermostaten is ingesteld, dan zal het idee zijn dat de Nibe zéér terughoudend is, totdat een thermostaat een warmtevraag aan de WP doorgeeft. Gaat de Nibe 'op eigen houtje' aan in zo'n systeem, dan treft hij véél te weinig afgifte mogelijkheid aan..

Laten we het eerst verder doorgronden, alvorens per ongeluk ondertussen de WP met gezwinde spoed te verslijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Afijn, @Dma0254, je hebt dus een bijzonder systeem. Laten we - all bets are off - maar eens rustig proberen te snappen wat je hebt én wat je nodig hebt. (Waarbij ik trouwens vanmiddag ook nog anders te doen heb en mogelijk pas later in de week (woensdag+) weer wat uitgebreider kan reageren.)

Wat je hebt?
- Heeft je installatie een buffer (voor CV-water, dus NIET je warmwatervat)? Zo ja, hoe groot en hoe is deze aangesloten? (Met name makkelijk te zien: is er een losse circulatiepomp voor de verwarming, buiten de WP?)
- Waar zit die BT50 precies? 'Zo maar' op de overloop van de eerste verdieping?
- Twee verdelers, waarvan je de grootste liet zien? De zolder heeft dus ook zo'n verdeler met motoren en kamerthermostaat?
- Heb je enig idee op welke wijze het Watts systeem aan de Nibe gekoppeld is?

Wat je nodig hebt?
Is de woonkamer (met vermoedelijk open keuken, want die zie ik niet apart) zondermeer de hoofdzone voor jullie? Of werkt er bijv. iemand thuis op een slaapkamer aan thuiswerk / veel huiswerk, terwijl je in de woonkamer je houtkachel stookt?

Die flow meters waren begrijp ik niet wat je bedoelde in 't oog te laten springen. Ik vermoed dat deze alleen een waarde (anders dan nul) aangeven wanneer je die plastic ring eronder naar beneden gedrukt houdt (o.i.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
Gwaihir schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:43:
Afijn, @Dma0254, je hebt dus een bijzonder systeem. Laten we - all bets are off - maar eens rustig proberen te snappen wat je hebt én wat je nodig hebt. (Waarbij ik trouwens vanmiddag ook nog anders te doen heb en mogelijk pas later in de week (woensdag+) weer wat uitgebreider kan reageren.)
Geen haast uiteraard, ben al blij dat er mensen zijn die tijd vrijmaken;) Veel vanuit onze nieuwe wijk zijn bezig met de installateur, en die antwoord 1 x per week. dan vaak ook nog '' ja mevrouwtje, het is geen normale kachel he. Het duurt even'' ;)
- Heeft je installatie een buffer (voor CV-water, dus NIET je warmwatervat)? Zo ja, hoe groot en hoe is deze aangesloten? (Met name makkelijk te zien: is er een losse circulatiepomp voor de verwarming, buiten de WP?)
Werkelijk geen idee....Zie foto's onder van de technische ruimte.
- Waar zit die BT50 precies? 'Zo maar' op de overloop van de eerste verdieping?
Op de overloop inderdaad op de eerste verdieping.
Twee verdelers, waarvan je de grootste liet zien? De zolder heeft dus ook zo'n verdeler met motoren en kamerthermostaat?
Inderdaad. Zie ook foto onder.
Heb je enig idee op welke wijze het Watts systeem aan de Nibe gekoppeld is?
Nee, sorry. Hebben ook zeer weinig info gekregen vanuit de bouwer/installateur.
Is de woonkamer (met vermoedelijk open keuken, want die zie ik niet apart) zondermeer de hoofdzone voor jullie? Of werkt er bijv. iemand thuis op een slaapkamer aan thuiswerk / veel huiswerk, terwijl je in de woonkamer je houtkachel stookt?
Geen houtkachel en woonkamer met open keuken is idd het hoofdverblijf. Kamers boven mogen allemaal best 19 graden zijn.
Ik heb het systeem even terug op 18 gezet bij 1.1.1. En nu, ondanks de vraag vanuit de woonkamer, slaat het systeem weer uit:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NC0JyxfgsqFzhlEaVx-p0QYTXkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6L83dRNdfB4nwIsqqPVr9H6P.jpg?f=fotoalbum_large

De bt50 op de eerste verdieping/overloop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzFCipBghFchb-DjaWuaqQq3bHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Kiah4Wri2VDmdI1YrfKu3PJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSmN4ZXrPn_rps3o4Ds2zXOpowk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJowZlyrfVNycafU91r0a3Kq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3FgxOpyB1JblJGzh1zcQL680aY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZK1wpumOFrZ6gMTOyruBjWj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0VXuKpLBQTJXuVx5O-0gavISgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0AxAgP8jrQRZs52yjTJwYVc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uPfQm7-xT1UlxByby8wN4gROCM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1LWAn6QdhbVnpDa7NKPrYq3m.png?f=fotoalbum_large

Verdeler op zolder, ook daar hangt een eigen ''thermostaat''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
In de weinige stukken die ik heb vanuit de installateur lees ik dit:

Als er een RMU 40 (kamer-display) is opgenomen in de installatie, kun je de instelling handmatig ‘heating’ of ‘cooling’
ook via de RMU instellen. Daarnaast is het mogelijk om tijdens verwarming de ruimtetemperatuur te gebruiken voor
automatische aanpassing van de stooklijn; Zet dan in menu 1.9.4. (Instelling ruimtesensor) een vinkje, de factor
verwarming op 2.0 en koelen op 0.0. Een verschuiving van de koelcurve is immers niet gewenst, koelen doen we met
18°C door de vloer, niet kouder en niet warmer.

Wat is de invloed van de ruimtesensor (BT50 of RMU 40) tijdens verwarmen?
Stel dat de curve (stooklijn 5) zegt dat bij een buitentemperatuur van 10°C een aanvoertemperatuur van 27°C
gewenst is, en je hebt de gewenste ruimtetemperatuur (menu 1.1 of de thermometer in uw RMU) op 20°C staan,
en het is binnen 18°C, dan zit er dus 2 graden verschil tussen gewenst en gemeten ruimte temperatuur.
Met een factor van 2.0 (menu 1.9.4.) wordt dan de gewenste aanvoertemperatuur 2 graden x de factor 2 = 4 graden
verhoogd, dus geen 27 maar 31°C. Dit menu werkt 2 kanten op: als het te warm in de referentie ruimte is dan zal
de gewenste aanvoertemperatuur omlaag gaan.

Als ik dit lees, klopt het dan dat het zegt dat je met de RMU in de kamer wel degelijk die ruimte moet kunnen verwarmen, ondanks de BT50 op de eerste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dma0254 schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:27:
Als ik dit lees, klopt het dan dat het zegt dat je met de RMU in de kamer wel degelijk die ruimte moet kunnen verwarmen, ondanks de BT50 op de eerste?
Niet ondanks. Die RMU dient dan als sensor voor de temperatuur op die plek. En als een stukje afstandsbediening, met name van dat menu wat @Harry_Nak je door hielp.

Hoe staat dat genoemde 1.9.4 vinkje trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
Gwaihir schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:36:
[...]

Niet ondanks. Die RMU dient dan als sensor voor de temperatuur op die plek. En als een stukje afstandsbediening, met name van dat menu wat @Harry_Nak je door hielp.
Die RMU, bv in de woonkamer, hoop je dan toch ook te kunnen bedienen om alleen in die ruimte de temperatuur te verhogen? dat lijkt nu beperkt door de instelling in 1.1.1. die op 18 staat.
Gwaihir schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:36:
[...]

Hoe staat dat genoemde 1.9.4 vinkje trouwens?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LR4p3RUyOJTwCDv6YJ-g_XQ1-pQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDGJtkydzdqPO84tgjDVVMOq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dma0254 schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:44:
Die RMU, bv in de woonkamer, hoop je dan toch ook te kunnen bedienen om alleen in die ruimte de temperatuur te verhogen?
In de basis voor je hele woning.

Maar indien het daardoor te warm er wordt, knijp jij met naregeling de meeste vertrekken dicht.
dat lijkt nu beperkt door de instelling in 1.1.1. die op 18 staat.
Ja. Die instelling is het hart van wat de RMU naar je woonkamer brengt.

Als die sensor gewoon in de woonkamer hing én die groepen altijd open stonden, dan was de constatering van @Harry_Nak volledig geweest en dit topic al klaar :D.

Wellicht voor comfort en experiment nu proberen dat te benaderen? D.w.z. kamerthermostaat woonkamer absurd hoog, zeg 25 graden: je wilt dat de WP z'n warmte zeker weten goed kwijt kan. Dan met die 1.1.1 verder spelen, bijv. 20 graden. (Nu 21 te warm is gebleken.)

Dit experiment lijkt me ongevaarlijk voor de WP (want kan z'n warmte goed kwijt) én helpt je verder begrijpen of er enige koppeling tussen Watts en Nibe is. Indien niet, dan zou je met 19 of 20 graden als instelling (1.1.1) tot een goede temperatuur moeten komen. Indien wel, dan zou hij op basis van die 25 graden vraag in de woonkamer door moeten blijven stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
1.1.1. op 20 gezet ( BT50 geeft nu 20.3 weer op de overloop). Kamerthermostaat op 25 gezet. Waar de Watts verdeler wel aangeeft te verwarmen, de lampjes verwarmen en WK branden direct), lijkt het alsof de Nibe dat niet accepteert oid.

Als ik de 1.1.1. hoger zet dan de BT50 temperatuur start hij direct met verwarmen, nu gebeurd er op de Nibe in ieder geval niets:)

In de woonkamer wordt er dus ondanks de 25 graden vraag niet doorgestookt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dma0254 schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:13:
Geen haast uiteraard, ben al blij dat er mensen zijn die tijd vrijmaken;) Veel vanuit onze nieuwe wijk zijn bezig met de installateur, en die antwoord 1 x per week. dan vaak ook nog '' ja mevrouwtje, het is geen normale kachel he. Het duurt even'' ;)
Oh nou, ik wil 't ook over een week wel zeggen hoor: ja mevrouwtje, het is geen normaal WP systeem he, 't snappen duurt even ;).
Werkelijk geen idee....Zie foto's onder van de technische ruimte.
Ik zie een krachtstroomaansluiting. Die had ik niet verwacht voor nieuwbouw. Welk type is deze WP? Vermoedelijk geen -6 (kW).

Verder een klein buffervat, die UKV, vermoedelijk in serie aangesloten. Heel gebruikelijk voor een modulerende Nibe pomp op VVW. (Sommigen doen het zelfs zonder, maar het lijkt dat Nibe er toch nog graag eentje ziet.) Maar: NIET gebruikelijk of afdoende voor een multi-master regeling.

Wat zit er in die leiding direct links op de foto van die UKV? Ik hoop een overdrukventiel dat aanvoer en retour verbindt? (Evt. foto van dat stukje, liefst incl. de leidingen die nu onder 't vaatje verdwijnen.)
Geen houtkachel en woonkamer met open keuken is idd het hoofdverblijf. Kamers boven mogen allemaal best 19 graden zijn.
Ok, dit is de standaard manier om een WP (in elk geval W/W) aan te sturen, en dat lijkt prima voor jouw situatie:

1. Er is een duidelijke hoofdzone. Deze heeft een behoorlijke omvang (in verhouding tot de totale woning) en de VVW staat hier altijd aan. Hier hangt meestal ook een temperatuurvoeler voor terugkoppeling naar de WP (die BT50), soms doet men het zelfs geheel zonder.

Best vaak hangt er een uitgebreidere unit (bij Nibe die RMU). Maar dat is vooral omdat men gewend is dat er daar een kastje hangt. Dat is nog altijd géén kamerthermostaat maar meer een afstandsbediening van een deel van de functies van de WP.

Juiste temperatuur wordt bereikt door een goede stooklijn + de terugkoppeling uit de woonkamer (bijv. zoninval, veel gasten, of juist gure wind) + evt. de bijstelling die gedaan is. (Bij Nibe dus via die 1.1.1 die je kunt aanpassen op je WP en/of RMU.)

N.B. Sluiten van de hoofdzone is NIET toegestaan (en al helemaal niet met een PWM sturing), want de beschikbare buffer is in zo'n systeem veel te klein om de WP onder die omstandigheden nog goed te laten functioneren. Doe je dat toch, reken er dan op de compressor in je WP - het duurste onderdeel - in bijzonder korte tijd af te schrijven.

2. Overige ruimtes kunnen nageregeld worden. D.w.z. zet er een kamerthermostaat neer en een motortje dat bij bereiken van de gewenste temperatuur de groep sluit. (Voor wie luxe wil doen: ik heb motortjes die ook tussenstanden kennen in gebruik.)

3. Waarbij opgemerkt dat de badkamer altijd naregeling behoeft: bij verwarmen staat hij wellicht altijd open (scheelt je mogelijk vochtgevoelig kastje in die vochtige ruimte), maar bij koelen MOET hij altijd dicht.

Wat dit betekent voor jou installatie:
Ik kan niet volgen waarom de woonkamer ooit dicht zou moeten, of wat dit tot anders dan gevaarlijk maakt voor de WP. Dan is goede koppeling met de WP keiharde noodzaak en die heb je klaarblijkelijk niet (tenzij het experiment nog anders vertelt*). Dus op basis van wat ik tot dusverre hoor, lijkt me dat:
  • de BT50 in de woonkamer thuis hoort. (RMU heb je niet nodig; je weet de instelling toch al te vinden en blijft er echt niet lang mee spelen.)
  • de naregelingsmotoren van de woonkamergroepen af moeten. Deze groepen moeten altijd open staan
  • de woonkamerthermostaat naar keuze kan blijven hangen - geeft de temperatuur weer - maar bedient dan echt niets meer
  • de badkamer een motor moet krijgen. Deze moet in koelbedrijf gesloten zijn, in verwarmingsbedrijf open. Dit is op 't oog het enige waar je echt de kennis van je installateur voor nodig hebt (kennis van die Watts spullen)
  • je vervolgens met de nu gevonden instelling (en evt. de stooklijn) jij je huis prima naar wens krijgt
Aanvullend zou ik geneigd zijn voor de koeling nog wat verder met die ventielen te spelen: in koelbedrijf wil je eigenlijk juist / óók het plafond benutten. Dus voor koeling van je eerste verdieping ook je zolder open, en voor koeling van je woonkamer ook je eerste verdieping. Ik betwijfel sterk dat Watts zelf dit ondersteunt, maar een paar tactisch ingezette relais zouden dit als nog kunnen regelen. (En dan heeft die woonkamerthermostaat ook weer nut :).)

Wellicht biedt de installateur aan verder te sleutelen aan die naregeling voor de woonkamer. Heeft hij tenslotte verkocht. Ik zou daar uiterst kritisch op zijn: welk potentieel gewin? Ik zie alleen nodeloos risico.

*Laat 't lekker op 25 staan zo: er zitten veel vertragingen in zo'n systeem en het kan zo geen kwaad. Krijg je het hierdoor toch nog veel te warm, dan heb je iets belangrijks geleerd (en is 't daarna snel teruggezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
''de BT50 in de woonkamer thuis hoort.''

Kan je niet kiezen dat een RMU, die nu in de woonkamer hangt, gebruikt gaat worden als de BT50?

Ik ga hem even latsen staan op 25 zoals je zegt en alles laten bezinken:)

Veel geleerd vandaag, dank voor nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dma0254 schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:56:
Kan je niet kiezen dat een RMU, die nu in de woonkamer hangt, gebruikt gaat worden als de BT50?
Eh.. wat hangt er nu allemaal in je woonkamer?

Je zei toch overal in huis diezelfde Watts kastjes? Hangt daar in de woonkamer een RMU naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
Gwaihir schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:04:
[...]

Eh.. wat hangt er nu allemaal in je woonkamer?

Je zei toch overal in huis diezelfde Watts kastjes? Hangt daar in de woonkamer een RMU naast?
Nee sorry!

De BT50 hangt alleen op de overloop. In de woonkamer en alle andere kamers een RMU van Watts.

Ik wilde spelen met de gedachte om de BT50 uit te zetten en de RMU in de woonkamer te gebruiken als hoofd BT50 variant:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dit is de Nibe RMU 40. Naar ik begreep heb jij die niet. Nergens. Correct?
(Beetje flauw trouwens dat ze 'm op de website echt kamerthermostaat noemen. Dat klopt m.i. niet en houdt wel enorm de gedachte vast dat de WP direct uit moet slaan als de temperatuur bereikt is.)

Die dingen van Watts lijken me kamerthermostaten. Dat is niet wat Nibe met een RMU bedoelt en, zoals we tot dusverre uitvonden, is het bijzonder de vraag of ze (effectief) met de Nibe (kunnen) communiceren..
Ik wilde spelen met de gedachte om de BT50 uit te zetten en de RMU in de woonkamer te gebruiken als hoofd BT50 variant:)
Hoe dan? Dat Watts ding spreekt toch geen Nibe?
Het kan zijn dat die Watts units simpele merk-uitwisselbare kamerthermostaten zijn (aan/uit en/of opentherm) maar zo'n RMU is dat niet. Dat is een merk specifieke digitale signaal uitwisseling.

[Veelal wel te reverse engineeren als je perse wilt. Bij EcoForest is 't bijvoorbeeld een API in ModBus en dat zou bij Nibe ook best wel 'ns kunnen. Maar dat schiet 't punt nogal voorbij.

En nog 'n aanvulling: wat zou moeten gebeuren, bij een dergelijke regeling, is dat de verdeler van Watts, in het hart van dat systeem, een signaal aan de WP afgeeft. Dat werkt prima voor een gasketel. Maar slecht voor een WP, omdat die zo afhankelijk is van z'n hoofdzone. Voor een WP zie ik 't hooguit de schakeling tussen verwarmen en koelen effectief omzetten.]

[ Voor 69% gewijzigd door Gwaihir op 06-11-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
Zoals een echte noob gooi ik soms met termen die kant nog wal raken...

Heb GEEN RMU, alleen de Watts kamerthermostaten. Excuus. In mijn mijn gedachten was RMU de standaard afkoring voor een standaard kamerthermostaat......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Geen idee waar het eventueel voor staat, ben puur persoonlijk geneigd dit te lezen als "ReMote Unit". Maar ach.. bij een ander merk heet hij RBE, bij EcoForest weer anders - heb ik ook niet kunnen onthouden.

Voor een middagje stoeien met waar de professionals duidelijk ook zo maar steken laten vallen, komen we er m.i. best aardig. Dank voor het weer plat slaan van de plotseling toch weer opstekende spraakverwarring, want die zou maar tot verkeerde conclusies leiden.

En bovenal: 't lijkt inderdaad niet te kloppen bij die 20 huizen van jou en je buren, maar ook niet dramatisch lastig om prima in orde te maken :D. Dat vond ik dan toch wel geinig puzzelen voor de zondagmiddag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
@Gwaihir , na alles een paar keer gelezen te hebben ga ik het steeds meer snappen:)
Inmiddels een paar dagen met dezelfde instellingen op de Nibe en begrjip ik ook waarom hij aanslaat en wanneer niet. Nogmaals dank daarvoor!

Heb uiteraard nog wel een vraag;)

(Als ik het goed he) De instelling op de NIbe heb ik staan op 20 graden, met een stooklijn die tot nu toe uitstekend werkt. De BT50 is het referentiepunt waar de Nibe naar kijkt. Die BT50 hangt zoals je weet op de overloop. De eerste verdieping en de woonkamer schelen ongeveer 1.2 C.

Nu is het huis zo goed geisoleerd dat het op de eerste verdieping, waar de slaapkamers zitten, te warm naar onze wens. De kamerthermostaten staan daar laag, en de verdelers gaan niet open als het warme water door het CV systeem gepompt wordt. Behale ind e badkamer, die heeft geen naregelaar.

Nu hebben we dus vaak de ramen open op de eerste verdieping, wat zorgt voor een lagere temperatuur, en wellicht in de komende koudere periode, dat de Nibe vaker gaat verwarmen dan gewenst. Nu is het goed te managen, maar blijft dat zo?

Zou het niet veel handiger zijn om de BT50 in de belangrijkste kamer te plaatsen, de woonkamer? Dat is voor ons de belangrijkste ruimte. Zou dat kunnen? Alle leidingen zijn nu zo aangelegd dat de BT50 mooi op de overloop hang. Zomaar verplaatsten zal vast een klusje zijn.

Hoor graag je mening:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dma0254 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:07:
Inmiddels een paar dagen met dezelfde instellingen op de Nibe en begrjip ik ook waarom hij aanslaat en wanneer niet. [..]
De instelling op de NIbe heb ik staan op 20 graden, met een stooklijn die tot nu toe uitstekend werkt.
Fijn dat het al tot flink meer duidelijkheid en een goede workaround heeft geleid :).
Zou het niet veel handiger zijn om de BT50 in de belangrijkste kamer te plaatsen, de woonkamer? Dat is voor ons de belangrijkste ruimte.
Uiteraard, daar hoort hij.
Gwaihir schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:37:
Dus op basis van wat ik tot dusverre hoor, lijkt me dat:
  • de BT50 in de woonkamer thuis hoort. (RMU heb je niet nodig; je weet de instelling toch al te vinden en blijft er echt niet lang mee spelen.)
Dma0254 schreef:
Zou dat kunnen? Alle leidingen zijn nu zo aangelegd dat de BT50 mooi op de overloop hang. Zomaar verplaatsten zal vast een klusje zijn.
Je hebt vanaf de woonkamer de leiding vanaf de kamerthermostaat naar Watts verdeler, toch? Ik zou 't gek vinden als vanaf daar geen enkele communicatieleiding naar de WP is voorzien. Dus ik gok / hoop dat 't wel mee valt.

Maar hoe dan ook: het is aan de installateur om op te lossen en die moet je toch aan het werk zetten (met 't lijstje waarnaar de quote hierboven terug linkt). Dat van die koeling op de badkamervloer kan in elk geval niet zo blijven en het lijkt me voor zo'n nieuwbouw installatie (met al wat verwarde installateur) in dit stadium niet handig er zelf (deels) wat aan te gaan doen; voor je het weet gaat de vinger juist naar jou..

Dus.. tja.. inderdaad moet je nu waarschijnlijk per weertype de instelling aanpassen, om de redenen die je hierboven noemde. Maar da's best in goed comfort op de installateur wachten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dma0254
De installateur heb ik inmiddels een bericht gestuurd. Nu even afwachten:)

Ik houd je op de hoogte!

Dank.
Danny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@Dma0254 de handleiding van Nibe is best slecht, maar ze hebben een FAQ op hun website staan die goed uitlegt wat welke instellingen doen.

https://www.nibe.eu/downl...n_1145_1245_1155_1255.pdf

Verder is het Nibe L/W topic nuttige bron van informatie. Behalve de bron van de warmte zijn de instellingen/sensoren gelijk.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Al’s het goed is zit er op de badkamergroep een koelstop. Een beetje vergelijkbaar met een thermostaat kraan op een radiator. Als het water onder de 18 graden is wordt de groep vanzelf gesloten. Geen marge heling nodig.
Pagina: 1