Jaren 70 hoekwoning verduurzamen; w/w warmtepompadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:16
Dag allen,

na flink rondneuzen in het w/w topic en de tips voor het optimaliseren van de afgifte, isolatie en SWW verbruik, etc. toch een paar vragen. Het gaat om een huis wat ik heb gekocht en ga verduurzamen: Hoekwoning van 134 m2 (wordt ong.145 m2) uit '68 in Zwolle.

Historisch gasverbruik: nog onbekend, warmtevraag was voor isolatie: 320,98 kWh/m² per jaar, wordt drastisch anders na verduurzamen:

Isolatie: beneden: schuimbeton + dekvloer, spouwmuur, voorzet isolatie wanden, alle glas naar triple glas, buitendeuren geïsoleerd.
Boven: Dakisolatie + 10-12 zonnepanelen. Mogelijk later ook zonnepanelen op dak garage.
Ventilatie: natuurlijk via rooster in kozijn, evt WTW in en suite deuren inbouwen beneden. Ventilatie op zolder bij nog te plaatsen bad moet ik nog bedenken.
Afgiftesysteem
:
- +/- 82 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, twijfel over groepen.
- 5 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden ? kW, waterinhoud in totaal ? liter.
Boven hebben we weinig verwarming nodig, staan in oude huis ook zelden aan. IR paneel op werkkamer. Radiatoren zijn wel grote/ dikke, kunnen vervangen worden door lage temp verwarming radiator.
SWW:
- plek voor boiler: bij warmtepomp (zie foto hieronder; kan mogelijk in trapkast (ruimte ernaast kan erbij getrokken worden) of in garage die wordt omgebouwd tot werk/speelkamer voor kind (wordt geïsoleerd (dak / voorzetwand) (groene deel) + vloerverwarming; hele garage)
- 300? liter nodig; 1 douche (waterbesparende kop)
keuken: Komt ook een howat 2,4 liter quooker alternatief
bad op 2e verdieping (komt nog).
- DWTW niet aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
W/W, stil, zuinig, verkrijgbaarheid, koelmogelijkheid, kosten, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, design.
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ioUoABtE4hz7oWb9VuBuTSWN4M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6GU9RmRDXFlTfQ0NWi9LkQtY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ex4iSCJ1swJ4NnqH1yZpy-3iqyY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/816Vwh5pryoPZt7HgF50ZxU2.png?f=user_large

Concrete vragen:
1. Hoeveel vermogen raden jullie aan voor een w/w warmtepomp?
2. Hoe groot vat SWW bij bad, douche, wastafel boven en keuken (- nep quooker).
3. Is er voldoende ruimte om te boren in de voortuin 6*8 meter)? Voortuin moet nog helemaal worden aangepakt, dus mag rommel worden.
4. Waar is de beste plek om te plaatsen? Onder de trap? Hier komt nog extra ruimte naast vrij; de huidige gangdeur gaat eruit, komt nieuw muurtje in (zie tekening 1). Of in de oude garage? Het laatste stukje (zie tekening 2) biedt plek; dit wordt deels geïsoleerd en komt beetje vloerverwarming onder zodat het niet bevriest.
5. Wat raden jullie aan qua groepen verdeling? 1 groep zal wat veel van het goede zijn, maar wil voor optimale SOC zo min mogelijk poespas in het systeem.
6. Welke warmtepomp zou passend zijn (gezien eigen ervaringen of die van andere die je hebt gelezen)?
7. Aanraders qua installateurs? Ik hoor positieve dingen over Nathan. Heb via de aannemer en zelf nog 1 ander lijntje lopen (SV installatie Urk).

Andere tips/ adviezen zijn meer dan welkom. Als je nog iets mist ; geef gerust aan. Ik kan helaas geen oude gegevens

Budget 20-30k voor pomp, boring en leidingwerk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Mooi huis. Weet je zeker dat je je adres publiek wil hebben?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
Bedankt voor de tip, van de vrouw hoefde t ook niet zo nodig.

[ Voor 73% gewijzigd door Hubobo op 27-10-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:17
Paar korte opmerkingen:
- Warmtevraag in kWh/m2 zegt niks. Wat was het in kWh? En wat verwacht je dat het wordt? Als jij dat al niet weet (of niet opschrijft), hoe moeten wij dan adviseren over het WP-vermogen?
- Waarom specifiek W/W? Techniek is mooi, maar de prijs.... Ik zou altijd (weer) gaan voor L/W.
- VVW: Groepen 80 meter lengte met slang 18x2. In jouw geval dus 10 groepen.
- Je vraagt of er voldoende ruimte is in de voortuin, maar zegt niet hoe groot die is...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Hubobo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:30:
Dag allen,

na flink rondneuzen in het w/w topic en de tips voor het optimaliseren van de afgifte, isolatie en SWW verbruik, etc. toch een paar vragen. Het gaat om een huis wat ik heb gekocht en ga verduurzamen: Hoekwoning van 134 m2 (wordt ong.145 m2) uit '68 in Zwolle.

Historisch gasverbruik: nog onbekend, warmtevraag was voor isolatie: 320,98 kWh/m² per jaar, wordt drastisch anders na verduurzamen:

Isolatie: beneden: schuimbeton + dekvloer, spouwmuur, voorzet isolatie wanden, alle glas naar triple glas, buitendeuren geïsoleerd.
Boven: Dakisolatie + 10-12 zonnepanelen. Mogelijk later ook zonnepanelen op dak garage.
Ventilatie: natuurlijk via rooster in kozijn, evt WTW in en suite deuren inbouwen beneden. Ventilatie op zolder bij nog te plaatsen bad moet ik nog bedenken.
Afgiftesysteem
:
- +/- 82 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, twijfel over groepen.
- 5 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden ? kW, waterinhoud in totaal ? liter.
Boven hebben we weinig verwarming nodig, staan in oude huis ook zelden aan. IR paneel op werkkamer. Radiatoren zijn wel grote/ dikke, kunnen vervangen worden door lage temp verwarming radiator.
SWW:
- plek voor boiler: bij warmtepomp (zie foto hieronder; kan mogelijk in trapkast (ruimte ernaast kan erbij getrokken worden) of in garage die wordt omgebouwd tot werk/speelkamer voor kind (wordt geïsoleerd (dak / voorzetwand) (groene deel) + vloerverwarming; hele garage)
- 300? liter nodig; 1 douche (waterbesparende kop)
keuken: Komt ook een howat 2,4 liter quooker alternatief
bad op 2e verdieping (komt nog).
- DWTW niet aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
W/W, goedkoop, stil, zuinig, verkrijgbaarheid, koelmogelijkheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, design.
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Concrete vragen:
1. Hoeveel vermogen raden jullie aan voor een w/w warmtepomp?
2. Hoe groot vat SWW bij bad, douche, wastafel boven en keuken (- nep quooker).
3. Is er voldoende ruimte om te boren in de voortuin? Voortuin moet nog helemaal worden aangepakt, dus mag rommel worden.
4. Waar is de beste plek om te plaatsen? Onder de trap? Hier komt nog extra ruimte naast vrij; de huidige gangdeur gaat eruit, komt nieuw muurtje in (zie tekening 1). Of in de oude garage? Het laatste stukje (zie tekening 2) biedt plek; dit wordt deels geïsoleerd en komt beetje vloerverwarming onder zodat het niet bevriest.
5. Wat raden jullie aan qua groepen verdeling? 1 groep zal wat veel van het goede zijn, maar wil voor optimale SOC zo min mogelijk poespas in het systeem.
6. Welke warmtepomp zou passend zijn (gezien eigen ervaringen of die van andere die je hebt gelezen)?
7. Aanraders qua installateurs? Ik hoor positieve dingen over Nathan. Heb via de aannemer en zelf nog 1 ander lijntje lopen (SV installatie Urk).

Andere tips/ adviezen zijn meer dan welkom. Als je nog iets mist ; geef gerust aan. Ik kan helaas geen oude gegevens
Als je kiest voor een w/w waterpomp die ook nog eens goedkoop is (zie vetgedrukt) kom je bedrogen uit.
als ik even zoek op het W/W WP Topic zit ik al snel op €35K, boring alleen snel €15K
Wat is jou budget?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
W/w lijkt mij een mooie duurzame oplossing waarbij je geen herrie makende unit hebt buiten. Bij l/w zal de buitenunit in een kleine achtertuin of op dak garage moeten. Energie behoefte zal ik morgen proberen inschatting van te maken. Overige vragen verwerkt in begin tekst. Goedkoop hoeft niet, budget mag ruimer zijn. Heb m op ong 30k gezet. Tuin is ongeveer 8* 6 + gedeelde oprit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-05 21:36
Heb je al gekeken op https://wkotool.nl/ of verticale boringen toegestaan zijn op jouw woonlocatie? Die website toont ook info over eventuele beperkingen qua boordiepte, onderlinge boorafstand en geeft uiteindelijk een rapport van je situatie etc.

Voor zover ik begrepen heb worden boringen meestal minimaal op 3 meter afstand van de woning/fundering/buren gedaan. Dichterbij kan soms ook, maar daar is dan vaak extra (bodem)onderzoek voor nodig.

Bovenstaande helpt je wellicht een stapje op weg om er achter te komen of (voldoende) boringen in de (voor)tuin haalbaar zijn.

PS: begin dit jaar ben ik ook bezig geweest met offertes voor oa een brine warmtepomp: ca €30-€35k. Bij een familielid elders in het land soortgelijke prijzen. Ik vond het prijsverschil t.o.v. een lucht/water warmtepomp veel te groot om de mijn inziens beperkte voordelen van een brine systeem te rechtvaardigen. Maar ieder zijn keuze en situatie uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Hubobo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:13:
W/w lijkt mij een mooie duurzame oplossing waarbij je geen herrie makende unit hebt buiten. Bij l/w zal de buitenunit in een kleine achtertuin of op dak garage moeten. Energie behoefte zal ik morgen proberen inschatting van te maken. Overige vragen verwerkt in begin tekst. Goedkoop hoeft niet, budget mag ruimer zijn. Heb m op ong 30k gezet. Tuin is ongeveer 8* 6 + gedeelde oprit.
Vergeet vooral niet om met die 30k en de huidige energieprijzen de terugverdientijd uit te rekenen.... Ik denk dat je de W/W WP niet binnen zijn levensduur terugverdiend krijgt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hubobo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:30:
Warmtepompvoorkeur:
W/W, stil, zuinig, verkrijgbaarheid, koelmogelijkheid, kosten, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, design.
Propaan is momenteel denk ik de milieuvriendelijkste optie, maar slechts tot 6kW beschikbaar.
(Mag niet meer in één apparaat, want je zet toch 'n gastank in huis..)

Zie zo niet of dat volstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Hubobo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:13:
ik zou eerst maar eens gaan kijken hoeveel geluid een L/W warmtepomp echt maakt. helemaal als je dat ding achterin de tuin mikt. ik denk dat het je nog zal verbazen hoe weinig het is.

en met 30k ga je het niet meer redden vandaag de dag, doe daar nog maar 10 bij voor een W/W systeem. een L/W kost een kwart a derde daarvan als je het uitbesteed. die W/W zal je van je leven niet terugverdienen tegenover een L/W systeem.
Gwaihir schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:37:
[...]

Propaan is momenteel denk ik de milieuvriendelijkste optie, maar slechts tot 6kW beschikbaar.
(Mag niet meer in één apparaat, want je zet toch 'n gastank in huis..)

Zie zo niet of dat volstaat.
de meest miljeuvriendelijke gassoort is de meest efficiente. en laat propaan nu juist de minst efficenstie zijn van alle (ganbare) gassen op de markt. het is op in de linkerhand wel "groen" maar in de rechterhand kost het fysiek meer energie wat het dus juist meer vervuilding oplevert. nog afgezien van de beperkte vermogens en kinderschoenen qua ontwerpen. wacht maar lekker tot de 2e of derde generatie en de kinderziektes eruit zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door flippy op 28-10-2022 23:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubobo
Bedankt iedereen! Ik ga m’n topic ombouwen naar een L/w topic en opnieuw plaatsen. De kosten lopen met 30-40k wel erg de pan uit inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Blader dan eerst onder anderen dit topic maar eens door: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

De ontwikkelingen in de wp wereld gaan nu snel, volgend jaar brengt Panasonic de K serie warmtepomp uit, volg ook de andere merken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
Die had ik gevonden ;). Ik begrijp uit je opmerking goed dat de nieuwe serie l/w waterpomp een behoorlijke verbetering zal zijn? Dan moet ik vooral goed nadenken over waar het komt met alle verbouwplannen. En hoe ik zorg dat de aansluitingen etc alvast goed zijn voorbereid, omdat de vloer straks wordt volgestort met schuimbeton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Hubobo schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:19:
Die had ik gevonden ;). Ik begrijp uit je opmerking goed dat de nieuwe serie l/w waterpomp een behoorlijke verbetering zal zijn? Dan moet ik vooral goed nadenken over waar het komt met alle verbouwplannen. En hoe ik zorg dat de aansluitingen etc alvast goed zijn voorbereid, omdat de vloer straks wordt volgestort met schuimbeton.
Mijn Mitsubishi (serie xAA, uitgekomen in 2018) is ook al erg stil. Bij de bekende A-merken hoef je je over werkelijk geluid niet meer erg druk te maken. Alleen het halen van de (theoretische) 40 dB op de erfgrens kan (nogal afhankelijk van hoe je rekent) wel soms een issue zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
Waar zouden jullie de binnen/ buiten unit plaatsen? Ik ga het dak v.d. garage nog isoleren (wordt speelkamer). De achtertuin lijkt mij wat klein, die is nu al vrij klein (6x6). Ik denk dan aan of de voortuin (die moet nog worden aangepakt met o.a. hegje erom heen), op t dak v.d. garage of wanneer de binnenunit op de cv plek komt op zolder, de buitenunit daar naast of op de nog te plaatsen dakkapel.

De binnenunit zou op 3 plekken kunnen, incl 300 liter sww vat; in de garage (zie 2e foto), onder de trap + ruimte ernaast (ziet foto 2) of op zolder. (Berging op laatste foto van deze post).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaAO2JmkFuQJ-p9-oyYTj3ehh_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fiz5Z4H6UlvOIwBWAjxvDug3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wG97Wv4lh4ujkFVes77PWTJ56hE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKvPIFEDmFV8TL5dYaCHDVdP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZS3kwZ9C7IYn9fttjobpWWVO1AI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/az4fs1nxAq6ZojVmcN7r9f8I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lley1tJqUWvwJ1tlZIhOTf6xLUk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NsTj6m5HythQIb3c0WW4pQQO.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7o94mZFTOONT0zgZq-QbTfNmTik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O5Wg6VRO3lX8IWmd7CrbkI2g.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Hubobo op 29-10-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

natural colour schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:05:
Blader dan eerst onder anderen dit topic maar eens door: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

De ontwikkelingen in de wp wereld gaan nu snel, volgend jaar brengt Panasonic de K serie warmtepomp uit, volg ook de andere merken.
De verschillen in specs zijn niet echt groot ten opzichte van de huidige modellen. Niet een reden om te wachten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Hubobo schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:42:
Waar zouden jullie de buiten unit plaatsen?
Gezien de diepte van je voortuin: In de voortuin.

Pagina: 1