@bjp Maar meeverhuizen is wel ongebruikelijk, toch?
oeps
[ Voor 119% gewijzigd door ouhaha op 04-10-2022 10:15 ]
ach ja, verkeerd gelezen sorry, ik dacht dat het om upgrade ging, niet nieuwbouwGwaihir schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:41:
@bjp Maar meeverhuizen is wel ongebruikelijk, toch?
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Nergens schrijf ik dat we de WP in onze huidige woning gaan vervangen. Je hebt ook gelijk, want die WP'en worden veel te gemakkelijk vervangen door installateurs. Ik ben ik voorstander van repareren en eventueel componenten vervangen.bjp schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:56:
[...]
ik zou eigenlijk niet weten waarom je een werkende WP zou willen vervangen. Typisch gaan ze echt lang mee.
De keuze voor de nieuwe is voor een nieuwe woning.
(Dit is min of meer een terugvindpost)
Frustratie:
- Alpha Innotec -> woning te oud/slecht geisoleerd/partikulier/geen-projectbouw
- Nefit/Bosch -> beren op de weg, installateur geeft 't op
- Levertijd 3 fase aansluiting: +/- 8 a 9 maanden
- Levertijd warmtepomp-installatie: lijkt ook alleen maar op te lopen
Deze winter komt er nog wel gas uit de pijp in huize JayPe. Ik ga dit topic (terug)lezen en volgen. Verwacht van mij de komende tijd opmerkingen en vragen.
Frustratie:
- Alpha Innotec -> woning te oud/slecht geisoleerd/partikulier/geen-projectbouw
- Nefit/Bosch -> beren op de weg, installateur geeft 't op
- Levertijd 3 fase aansluiting: +/- 8 a 9 maanden
- Levertijd warmtepomp-installatie: lijkt ook alleen maar op te lopen
Deze winter komt er nog wel gas uit de pijp in huize JayPe. Ik ga dit topic (terug)lezen en volgen. Verwacht van mij de komende tijd opmerkingen en vragen.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
@JayPe wat is het berekende vermogen dat je nodig hebt?
Mijn WP is enkelfazig (ze maken ze niet in 3), en zuipt tot 2kW piek (typisch minder) van het net.
Mijn WP is enkelfazig (ze maken ze niet in 3), en zuipt tot 2kW piek (typisch minder) van het net.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
@JayPe Had hier al 'n driefase aansluiting en heb daar dus de WP op besteld. (Was zelfs een kleine meerprijs voor dit model.)
Maar ik kom daar ergens een beetje van terug. Wil ik t.z.t. ook een thuisaccu in de mix (en liefst eilandbedrijf) dan was 1-fase zó veel makkelijker geweest..
[Ons huis zal nooit zoiets worden, maar het geeft wel aan wat er mogelijk is.]
Maar ik kom daar ergens een beetje van terug. Wil ik t.z.t. ook een thuisaccu in de mix (en liefst eilandbedrijf) dan was 1-fase zó veel makkelijker geweest..
[Ons huis zal nooit zoiets worden, maar het geeft wel aan wat er mogelijk is.]
ik heb een 3-fazig omvormer en batterij, maar mijn omvormer doet aan balacing per faze (tot 16A max per faze).
ik had liever ook 3-fazige warmtepomp, maar dit model bestaat niet.
ik had liever ook 3-fazige warmtepomp, maar dit model bestaat niet.
Mijn wp was ook "3 fasen", maar dat bleek achteraf onnodig. Compressor zit op 1 fase en vraagt max 2 kW. De pompen en de overige elektronica zit op fase 2 (max 200 W). De derde fase was bedoeld voor het elektrische element, maar die heb ik niet aangesloten.
Dus ik had gemakkelijk met 1 fase kunnen volstaan.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ik zat een beetje te zoeken naar minimale run time voor de compressor in mijn warmtepomp (Stiebel Eltron WPC10C, aan-uit). Dit was oorspronkelijk een 13kW warmtepomp (overgedimensioneerd) dus toen de compressor faalde/kapot ging is hij vervangen voor een 10kW compressor, type: Copeland scroll ZP41K3E-TFD. Als je dan daar op zoekt, blijkt dat de minimale run-time i.t.t. wat op warmtepompweetjes staat (ISSO 72), alleen gebaseerd is op dat de olie in de compressor volledig is rondgepompt:
Bij een installatie ontwerp temperatuur / delta T van 10°C:
(10.000 Watt : (998 x 4190 x 10)) x (3600 seconden) = 0,86 m³ per uur
= 860 liter per uur, 5 minuten = 1/12 van een uur. Dus 860 liter : 12 = 72 liter voor 10 kW.
Of bij een dT van 5 graden --> 143L.
Dan snap ik ook waarom de boiler-runs OK zijn met een inhoud van 163L --> dan draait je pomp nog steeds meer dan 5 minuten waardoor de olie in de compressor is rondgepompt.
Klopt deze redenatie dan? Is de ISSO72 dan te scherp gesteld o.i.d.? Waar volgt die 10 minuten minimale run-time van (en de reden dat veel mensen buffervaten installeren)
Dit volgt ook een beetje uit kijken naar de compressoren in mijn koelkast/vriezer. Die gaan ook behoorlijk vaak aan met lange levensduren. Waarom zou de compressor levensduur dan bij een warmtepomp lager liggen? En minder starts aan kunnen?
5.12 Minimum run time
Emerson recommends a maximum of 10 starts per hour. There is no minimum off time because
scroll compressors start unloaded, even if the system has unbalanced pressures. The most critical
consideration is the minimum run time required to return oil to the compressor after start-up. To
establish the minimum run time, obtain a sample compressor equipped with a sight tube (available
from Emerson) and install it in a system with the longest connecting lines that are approved for the
system. The minimum on time becomes the time required for oil lost during compressor start-up to
return to the compressor sump and restore a minimal oil level that will ensure oil pick-up through
the crankshaft. Cycling the compressor for a shorter period than this, for instance to maintain very
tight temperature control, will result in progressive loss of oil and damage to the compressor.
Oftewel, in ongeveer 3 minuten is de olie rondgepompt. Dit verklaart ook waarom er in de specs bij mijn warmtepomp geen vermelding staat van minimale systeem inhoud. Er staat alleen een minimaal debiet (18-20L/min). Verder regelt hij alles op retour-temperatuur. De aanvoer mag dus vrij omhoog gegooid worden. Zeg even dat het dan minimaal 5 minuten duurt -->What is the recommended minimum run time from startup to shutdown for scroll compressors?
The recommended minimum run time from startup to shutdown is 3 minutes. In systems with extended line sets a qualification test may be required to ensure the system is running long enough to bring the compressor oil back to the sump.Constant short cycles may log additional oil out into the system.
= 860 liter per uur, 5 minuten = 1/12 van een uur. Dus 860 liter : 12 = 72 liter voor 10 kW.
Dan snap ik ook waarom de boiler-runs OK zijn met een inhoud van 163L --> dan draait je pomp nog steeds meer dan 5 minuten waardoor de olie in de compressor is rondgepompt.
Klopt deze redenatie dan? Is de ISSO72 dan te scherp gesteld o.i.d.? Waar volgt die 10 minuten minimale run-time van (en de reden dat veel mensen buffervaten installeren)
Dit volgt ook een beetje uit kijken naar de compressoren in mijn koelkast/vriezer. Die gaan ook behoorlijk vaak aan met lange levensduren. Waarom zou de compressor levensduur dan bij een warmtepomp lager liggen? En minder starts aan kunnen?
interessant om te weten eigenlijkKC27 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:16:
Mijn wp was ook "3 fasen", maar dat bleek achteraf onnodig. Compressor zit op 1 fase en vraagt max 2 kW. De pompen en de overige elektronica zit op fase 2 (max 200 W). De derde fase was bedoeld voor het elektrische element, maar die heb ik niet aangesloten.
daarom dat de mijne mss niet bestaat in 3-faze, gewoon omdat er geen weerstand in zit (voor SWW of als back-up).
Ik heb ook een aan/uit pomp (nibe 1245 8kW). Mijn runs zijn veel langer. Ik heb 200 vierkante meter vloerverwarming, zonder naregeling en verwarm de bgg en 1e verdieping ermee op een constante temperatuur.Yaldair schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:41:
Ik zat een beetje te zoeken naar minimale run time voor de compressor in mijn warmtepomp (Stiebel Eltron WPC10C, aan-uit). Dit was oorspronkelijk een 13kW warmtepomp (overgedimensioneerd) dus toen de compressor faalde/kapot ging is hij vervangen voor een 10kW compressor, type: Copeland scroll ZP41K3E-TFD. Als je dan daar op zoekt, blijkt dat de minimale run-time i.t.t. wat op warmtepompweetjes staat (ISSO 72), alleen gebaseerd is op dat de olie in de compressor volledig is rondgepompt:
[...]
[...]
Oftewel, in ongeveer 3 minuten is de olie rondgepompt. Dit verklaart ook waarom er in de specs bij mijn warmtepomp geen vermelding staat van minimale systeem inhoud. Er staat alleen een minimaal debiet (18-20L/min). Verder regelt hij alles op retour-temperatuur. De aanvoer mag dus vrij omhoog gegooid worden. Zeg even dat het dan minimaal 5 minuten duurt -->
stats sinds plaatsing februari 2016:
aantal starts: 14894
bedrijfstijd compressor: 9267h
bedrijfstijd compressor warm water: 2344h
Heb jij ook voor de EVA zoneregeling gekozen?Maarren schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:19:
[...]
Mijn ervaringen zijn nog steeds zoals in die post.
Kort samengevat.
-Het systeem draait goed en zuinig en zonder storingen.
-Draaiuren en stroom verbruik zijn uit te lezen per modus. (verwarmen, warm water, koelen etc.)
-Gemiddeld gebruik ik 1600kWh E voor verwarming inclusief tapwater per jaar (1150kWh verwarming, 450 kWh tapwater, voor vrijstaand/767m3/185m2 ). Hiermee houd ik het hele huis tot en met de zolder op circa 20 tot 21 graden en warm tapwater gebruik is van een gezin.
-Het principe van geavanceerdere bediening via een webportal ben ik nog steeds geen fan van. Wat als support stopt?.
-Het is een simpele aan/uit warmtepomp, hier moet je rekening mee houden, met name als je dingen als ruimte naregeling overweegt. (voordeel is minder elektronische zaken zoals frequentieregelaar die kapot kunnen gaan)
-Waar ik inmiddels ook over na zou denken. Het is een apparaat op de markt gebracht door Techneco in volgens mij 2013-2014 en inmiddels is Techneco overgenomen door Remeha. Dus hoe groot is de kans dat er op korte termijn een nieuw type komt en de toros vision end of life is?
https://www.remeha.nl/product/vloerverwarming
Onze huidige warmtepomp is ook een aan-uit regeling zonder frequentieregelaar etc. We hebben ook geen 'CV' waterbuffervat. En het warmtapwater wordt met dezelfde compressor bereid.
Het stroomverbruik voor de warmtepomp lijkt wel een stuk minder te zijn bij jou.
Zie eerdere post.Deem007492 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:25:
[...]
Heb jij ook voor de EVA zoneregeling gekozen?
https://www.remeha.nl/product/vloerverwarming
....
Voor de bezitters van een Nibe warmtepomp die gebruik maken van Home Assistant:
Er is vanaf versie 2022.10 van Home Assistant een complete directe integration voor de Nibe warmtepomp:
https://www.home-assistant.io/integrations/nibe_heatpump
Er is vanaf versie 2022.10 van Home Assistant een complete directe integration voor de Nibe warmtepomp:
https://www.home-assistant.io/integrations/nibe_heatpump
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
ik zoek een integratie voor EcoForest
'k heb al Home Assistant
Ben je tevreden van Thermia? Heb je ooit het elektriciteitsverbruik in kaart gebracht van je warmtepomp?Mee_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:55:
[...]
Dit bericht gemist. Ik heb een Thermia Inverter Mini, volgens mij is de Calibra dezelfde maar dan een andere naam, zal alleszins niet veel schelen
. Staat er nu 3 jaar, werkt alleszins nog perfect. Goed geïsoleerd huis dus zelfs als het goed vriest buiten moet ze amper werken (vloerverwarming).
Het enige nadeel aan deze warmtepompen vind ik - als Tweaker zijnde - dat er weinig integratiemogelijkheden zijn met domoticasystemen. Als ik zie wat voor informatie/grafiekjes hier van andere merken warmtepompen worden getoond ben ik wel wat jaloers. Het enige wat mij is gelukt is via 2 contacten de warmtepomp extra warm water laten maken als de zon schijnt: https://www.geotherma.be/slimme-sturing-van-warmtepomp/ Je kan wel met Modbus bepaalde dingen uitlezen, maar goed werkt dat allemaal niet bij mij.
Een of andere api zou leuk zijn. Misschien is die er wel, maar het andere nadeel aan de Thermia's zijn dat er heel weinig online over te vinden is. Zeker qua technische zaken betreffen, ofwel vind ik het gewoon niet. Dan zit je beter bij een 'grotere' fabrikant.
Zit hier namelijk met een heel jonge woning van 6 jaar, indertijd met volle verstand voor gas gekozen en lekker kunnen profiteren van supergoedkoop gas de laatste jaren. Vandaag dient een correctie zich aan en in combinatie met een subsidie van 4.000 EUR ben ik toch even naar een geothermie WP aan het kijken.
Omdat 2 installateurs onafhankelijk van elkaar hier ook Thermia voorstellen ben ik wat op zoek gegaan. Vond er ook niet veel van, hier al helemaal niet maar je kan via ModBus wel heel wat uitlezen:
https://zupah.be/2020/10/...zen-en-sturen-met-loxone/
Indien je beschikt over een recente Thermia Mega, Atlas, Calibra of Diplomat warmtepomp, dan kan je deze uitlezen en aansturen via Loxone door middel van het Modbus prototol.
Deze modellen van Thermia beschikken namelijk over de Thermia Online (Genesis) webinterface. Alsook hebben deze modellen twee Modbus-protocollen ter beschikking:
Modbus RTU (aansluiten op de BM-kaart)
Modbus TCP / IP (aansluiten via RJ45-poort op de unit)
In de warmtepomp instellingen en handleidingen zal je regelmatig de afkorting BMS terugvinden, dit staat voor Building Management System. Wat wil zeggen dat ze integreerbaar zijn met smart homes.
Aansluiten via Modbus RTU
Om van start te gaan moet je uiteraard ook beschikken over de Loxone Modbus Extension, anders zal het niet mogelijk zijn deze aan te sluiten via Modbus RTU.
⚠️ Schakel je Loxone installatie en Thermia warmtepomp volledig uit.
Sluit de Modbus kabel eerst aan op je Loxone Modbus Extension.
Open het front-paneel van je warmtepomp
Je Thermia warmtepompen heeft een groene 3-delige connector met de tekst BMS/MBe.
Sluit de kabel aan op de MBe connector
Loxone Modbus A connector = Thermia D+ connector
Loxone Modbus B connector = Thermia D- connector
Schakel je Loxone installatie en warmtepomp terug in.
In de “display settings” van je Thermia moet je nu nog de BMS (Building Management System) optie activeren. Controleer of je de volgende instellingen hebt:
Modbus mode: RTU
Address: 1
Baudrate: 19200
Parity : Even
Stop bits: 1
In Loxone kan je nu een Modbus apparaat toevoegen onder je Modbus Extension. Je Thermia Warmtepomp heeft standaard Modbus-Adres 1, waaronde rje de verschillende registers kan toevoegen.
Aansluiten via Modbus TCP/IP
Het aansluitem van je Thermia warmtepomp via Modbus TCP gebeurd via de gewone Ethernet kabel.
In de “display settings” van je warmtepomp moet je de BMS optie activeren. Controleer of je de volgende instellingen hebt:
Modbus mode: TCP/IP
Port: 502
Volg nu de volgende stappen in je Loxone Config:
Maak je bij “Miniserver Communicatie” een nieuwe modbusserver aan.
Geef deze de benaming “Thermia Modbus Server”.
Vul het IP-Adres van je Thermia warmtepomp in bij “Adres” samen met poort 502
Maak een Modbus Apparaat aan met de naam van je Thermia Warmtepomp
Nu kan je de verschillende Modbus registers toevoegen in Loxone.
Thermia’s Modbus Register
Na contact te hebben met support van Thermia Sweden heb ik van hun de volgende handleiding gekregen. Deze bevat alle informatie om de warmtepomp uit te lezen of aan te sturen.
Thermia Modbus protocol for Genesis platform v10 (442kB – English)
In deze handleiding zal je tabellen terugvinden met de verschillende modbus registers. In deze tabellen zal je enkel een kolom Mega en Diplomat terugvinden. De kolom van Diplomat is ook geldig voor Atlas en Calibra warmtepompen.
[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 06-10-2022 09:53 ]
@HyperBart Je lange quote corrigeert zichzelf halverwege al, maar voor de duidelijkheid nog even: voor ModBus TCP heb je dus bij een reeds op internet aangesloten WP doorgaans geen speciale hardware nodig.
@bjp De EcoForest EcoGEO is op soortgelijke wijze ontsloten via ModBus. Aangezien deze standaard niet aan het internet wordt gehangen, heb je daar wel hardware voor nodig. Hangt hij wel aan het net, d.m.v. een optiekaart, dan werkt ModBus TCP vermoedelijk ook, omdat het wel in de gebruikte Carel controller ingebouwd zit. In dit topic vind je ook diverse registers die door EcoForest niet zijn gepubliceerd.
@bjp De EcoForest EcoGEO is op soortgelijke wijze ontsloten via ModBus. Aangezien deze standaard niet aan het internet wordt gehangen, heb je daar wel hardware voor nodig. Hangt hij wel aan het net, d.m.v. een optiekaart, dan werkt ModBus TCP vermoedelijk ook, omdat het wel in de gebruikte Carel controller ingebouwd zit. In dit topic vind je ook diverse registers die door EcoForest niet zijn gepubliceerd.
Er hangt een Eplucon TH-touch aan, welke dan WiFi heeft (waarbij ook een beperkte online app). Ik dacht dat de 4-draadse verbindingen tussen TH-touch en WP ModBus was, maar ik kan me vergissen.Gwaihir schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:05:
@HyperBart Je lange quote corrigeert zichzelf halverwege al, maar voor de duidelijkheid nog even: voor ModBus TCP heb je dus bij een reeds op internet aangesloten WP doorgaans geen speciale hardware nodig.
Ik heb geen probleem met extra hardware toevoegen, ik heb hier wel Raspberry-Pi's of beter, ESP bordjes met WiFi. ESPHome zou dan ook kunnen (ik dacht eraan om daarmee de smart-grid functies aan te sturen). Ik zal eens zoeken naar je registers, hopelijk matchen die met mijn WP.
Ja, maar dat is wel een andere aansluiting dan voor het 'BMS'. (Het hele ding hangt van binnen met ModBus bij elkaar.) De twee kunnen dus probleemloos naast elkaar bestaan.bjp schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:28:
Er hangt een Eplucon TH-touch aan, welke dan WiFi heeft (waarbij ook een beperkte online app). Ik dacht dat de 4-draadse verbindingen tussen TH-touch en WP ModBus was, maar ik kan me vergissen.
Ik kan me uit ons selectietraject niet herinneren dat de TH-touch dan WiFi geeft. Ik dacht dat je daarvoor een insteekkaartje in de WP zelf (nodig) hebt. Het is via monitoren van wat die online app doet, dat een andere gebruiker hier tal van registers in kaart heeft gebracht. (Ik weet niet of die ModBus TCP met de WP spreekt, maar hij wisselt in elk geval de info 1:1 uit in die registernummers.) Je vind ze inderdaad wel via o.a. mijn posts, maar ik zat meer aan de bedelende kant van dat gesprek
Allerlei opties, inderdaad. Als 't ModBus RTU wil spreken met de WP, dan zit je goed.Ik heb geen probleem met extra hardware toevoegen, ik heb hier wel Raspberry-Pi's of beter, ESP bordjes met WiFi. ESPHome zou dan ook kunnen (ik dacht eraan om daarmee de smart-grid functies aan te sturen). Ik zal eens zoeken naar je registers, hopelijk matchen die met mijn WP.
Zelf gebruik ik Loxone met de ModBus Extension. Dat werkt goed. Enige nadeel, bij deze beperkte EcoForest documentatie, is dat ik door de wijze waarop je in Loxone programmeert niet makkelijk 'ns vele registers kan scannen. (Kan slechts stuk voor stuk trial en error doen, à enkele minuten werk per register.) Misschien kun jij dat nog ooit voor ons doen
nog een optie: er is een webpage van de thermostaat (gewoon lokaal netwerk http://<localIP>). Maar dat ding vraagt user/password. Ik zoek contact via installateur met Eplucon om dat te kunnen bereiken.
Hoi,
Ik heb een offerte ontvangen voor aanleg bodemwarmtepomp Thermia Calibra 7..
Ik zou graag tips/advies/opmerkingen/bedenkingen ontvangen.
Volgens advies een apart topic gestart met een: link vanuit hier.
Alvast hartelijk dank.
Michel
Ik heb een offerte ontvangen voor aanleg bodemwarmtepomp Thermia Calibra 7..
Ik zou graag tips/advies/opmerkingen/bedenkingen ontvangen.
Volgens advies een apart topic gestart met een: link vanuit hier.
Alvast hartelijk dank.
Michel
Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets
Heeft iemand hier @Gwaihir ? wel eens gemeten wat zijn EcoForest in rust gebruikt?
In een recente zoektocht naar sluipverbruikers kwam ik er achter dat onze EcoGeo B2 3-12 zo'n 60W verbruikt.
Het is vooral de ED3 inverter van Emerson die warm blijft, dus ik denk dat daar de meeste verliezen zitten..
In een recente zoektocht naar sluipverbruikers kwam ik er achter dat onze EcoGeo B2 3-12 zo'n 60W verbruikt.
Het is vooral de ED3 inverter van Emerson die warm blijft, dus ik denk dat daar de meeste verliezen zitten..
Bijzondere data. Weet je zeker dat je geen waardes verwisseld hebt? Want hoe kan een WP die op een fase continu 16W verbruikt nu in een dag of een jaar op diezelfde fase helemaal niks verbruikt hebben?superyupkent schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:25:
Bij mij ecogeo b2 1-9kW is het 16W
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 08-10-2022 09:17 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nee, ik heb hier 'n 3-fase exemplaar en niets wat 'echt' 3-fase gebruik meet. (Ik meet wel het verbruik van de kookplaat. Kookplaten gebruiken altijd fase t.o.v. nul, de compressor naar ik aanneem niet.) Ik lees de eigen rapportage van de WP (compressor) en corrigeer met waarden die @superyupkent me ooit gaf (voor elektronica en pompen).stegen schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:55:
Heeft iemand hier @Gwaihir ? wel eens gemeten wat zijn EcoForest in rust gebruikt?
@superyupkent Wat dat betreft dus ook zeer geïnteresseerd hoe die plaat van je precies te lezen. En fijn dat je gelijk op dit onderwerp inhaakt
Oh! Dat vind ik (te) veel! Dat is in volkomen ruste en met een echte 3-fase meter? (Ik kan me voorstellen dat die inverter wat eerder inschakelt en later uit dan de compressor zelf.)In een recente zoektocht naar sluipverbruikers kwam ik er achter dat onze EcoGeo B2 3-12 zo'n 60W verbruikt.
Ik verdenk eerder een waterpomp die blijft lopen. Heb je dat gecheckt en kun je die niet uitzetten?stegen schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:55:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Jawel hoor. De (slimme) meter in je meterkast is daar zelfs speciaal voor gemaakt. Even alle andere groepen uitschakelen (kun je mooi combineren met het testen van de aardlekschakelaars bij het aanstaande einde van de zomertijd) en alleen de groep van de WP aan laten. Dan krijg je op de slimme meter mooi het verbruik van je WP te zien.Gwaihir schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:16:
Nee, ik heb hier 'n 3-fase exemplaar en niets wat 'echt' 3-fase gebruik meet.
Het is inderdaad een normaal verbruik voor het moment waarop de machine niet in volledige rust is, maar meet of de compressor aan moet slaan. Dan zou de inverter nog warm zijn van de net beëindigde run. En dat lijkt mij eerlijk gezegd ook logischer dan 45W daar weg te stralen, alleen al in rust. (Dat ding heeft weliswaar een mooi koelelement, maar er is bijv. niet in airflow voorzien..)Andrehj schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:21:
Ik verdenk eerder een waterpomp die blijft lopen. Heb je dat gecheckt en kun je die niet uitzetten?
Die pomp gaat (default) vervolgens wel automagisch uit, overigens, als hij niet nodig is.
Fair enough.. ander keertjeAndrehj schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:24:
Jawel hoor. De (slimme) meter in je meterkast is daar zelfs speciaal voor gemaakt. Even alle andere groepen uitschakelen (kun je mooi combineren met het testen van de aardlekschakelaars bij het aanstaande einde van de zomertijd) en alleen de groep van de WP aan laten. Dan krijg je op de slimme meter mooi het verbruik van je WP te zien.
[ Voor 25% gewijzigd door Gwaihir op 08-10-2022 11:39 ]
Sorry voor wat verlate reactie.
Jazeker! Bij het programmeren (eerste keer instellen) van de zones kun je aangeven of een zone alleen verwarmt of verwarmt én koelt.
Maar zelfs als je alle zones geschikt zou maken voor koelen, dan kun je de badkamerzone toch altijd op 30 ºC instellen, zodat die niet gaat koelen?
Neem eens contact op met Honeywell. Ik verwacht dat als je ze belt dat je een heel welwillende adviseur aan de lijn krijgt die al je vragen kan beantwoorden en je van goed advies voorziet.
@VerrekteZakStroVerrekteZakStro schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 00:35:
Nee, alleen nu even vluchtig. Kan je met evohome zones apart blokkeren om te koelen? In de badkamer zone wil ik sowieso niet koelen namelijk i.v.m. vocht.
Jazeker! Bij het programmeren (eerste keer instellen) van de zones kun je aangeven of een zone alleen verwarmt of verwarmt én koelt.
Maar zelfs als je alle zones geschikt zou maken voor koelen, dan kun je de badkamerzone toch altijd op 30 ºC instellen, zodat die niet gaat koelen?
Yep, er zit een voeler in de centrale unit met touch screen en die kun je gebruiken als thermostaat voor een van de zones.@Hippe Lip /edit:: nog een extra vraag, Werkt de hoofdunit ook als als een thermostaat voor 1 zone, bijvoorbeeld de woonkamer. Ma.w. heb je daar voldoende aan voor in de woonkamer of moet je dan ook nog een losse 'Honeywell round' hebben voor de woonkamer?
Het is allemaal opbouw, dus nix IN een inbouwdoos. Zie ook de plaatjes van de verschillende onderdelen op internet.En welk thermostaat systeem past in een standaard inbouwdoos en afdekplaat? Want heb nu vaak bijvoorbeeld nog een CO2 sensor die in inbouwdoos past er langs zitten
Tja, smaken verschillen. Voor zover ik weet kan alleen het ‘gewone’ touch screen paneel als centrale unit gebruikt worden en is de RMU een add-on. Maar dat laatste weet ik niet zeker.edit3/ Is het ook mogelijk om 'gewoon' de RMU S40 - NIBE kamerthermostaat (Nibe S serie kamerthermostaat) te gebruiken als 'hoofdbedieningspaneel' i.c.m. met een bedraad kamerthermostaat systeem van Honeywell? (Bijv. de HCE 20). Ik vind het bedieningspaneel van honeywell niet fraai namelijk (groot en lomp)
Neem eens contact op met Honeywell. Ik verwacht dat als je ze belt dat je een heel welwillende adviseur aan de lijn krijgt die al je vragen kan beantwoorden en je van goed advies voorziet.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dat is een goeie, maar gelijk geprobeerd. Inderdaad de gemeten waarde door de slimme meter kwam uit op ~18W.Andrehj schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:24:
[...]
Jawel hoor. De (slimme) meter in je meterkast is daar zelfs speciaal voor gemaakt. Even alle andere groepen uitschakelen (kun je mooi combineren met het testen van de aardlekschakelaars bij het aanstaande einde van de zomertijd) en alleen de groep van de WP aan laten. Dan krijg je op de slimme meter mooi het verbruik van je WP te zien.
Dus loos alarm.
Bedankt voor jullie reacties
Goedemorgen @Andrehj @Gwaihir,
Was een snelle screenshot :-) Jullie zagen de gateway van mijn 2-wire energiemonitoring. Ik heb een 3 fase warmtepomp en de 3 fase meters van 2-wire laten het totaalverbruik zien op L1. Daarnaast is het operationele verbruik van de Ecogeo kennelijk op L2.
Hieronder een screenshot met wat meer context en daarbij een overzicht van jaarverbruik zoals de Ecogeo die rapporteert (zonder pompen etc.) en het echte verbruik van de 2wire meters in de groepenkast.
/f/image/dhoRZaHZbtghYrcDLwwkPH3n.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Hit8rPOszTvSPzRM0IXxzHx0.png?f=fotoalbum_large)
Was een snelle screenshot :-) Jullie zagen de gateway van mijn 2-wire energiemonitoring. Ik heb een 3 fase warmtepomp en de 3 fase meters van 2-wire laten het totaalverbruik zien op L1. Daarnaast is het operationele verbruik van de Ecogeo kennelijk op L2.
Hieronder een screenshot met wat meer context en daarbij een overzicht van jaarverbruik zoals de Ecogeo die rapporteert (zonder pompen etc.) en het echte verbruik van de 2wire meters in de groepenkast.
/f/image/dhoRZaHZbtghYrcDLwwkPH3n.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Hit8rPOszTvSPzRM0IXxzHx0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gCAJ3NriEsyd6NMB0RqfyARr.png?f=fotoalbum_large)
Wij hebben recent Magnum thermostaten opgehangen. Hoort een centrale regelunit bij, die je op de servomotoren aansluit. Met een "Normally-Open" contact kan de warmtepomp laten weten of die gaat verwarmen of koelen.VerrekteZakStro schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:02:
Welke kamerthermostaten raden jullie dus aan voor de overige ruimtes?
https://www.magnumheating.nl/thermostaten/
Van nederlandse makelij, ziet er wmb degelijk uit.
Ik begrijp, dat niet alle Water/Water warmtepompen een 3 fase aansluiting vereisen? Ik heb nog niet de tijd genomen om mij verder te verdiepen in de opties, aangezien ik in eerste instantie voor een Alpha Innotec wilde gaan, en/of een Nefit/Bosch Compress 7800i.. maar beiden zijn 3 fasen.
Krijg nu net een brief van Liander dat mijn huidige meter verouderd is ( DSMR 2.x ) en dat ik binnenkort een nieuwe krijg.. gewoon een 1-fse. Stupido, want dat is een gewone vervanging van een 1fase naar een 1fase meter.
Als er echter een goeie W/W warmtepomp bestaat, op 1 fase, die ook nog eens gekoppeld kan worden aarn HomeAssistant .. NIBE? dan heb ik heel die 3 fase meter niet nodig..
--
On a side note: aangezien apparatuur allemaal op backorder lijkt te staan: kan je ook subsidie krijgen op alleen de boring? Dan kan ik die desnoods alvast laten uitvoeren, zeker nu er hier in de wijk nog niet zoveel boringen zijn, maar 't nog wel is toegestaan met een melding ( vanaf 1 januari, omgevingswet => gaat de eerste maaaanden vast veel ellende geven) Misschien dat ik dan de boring wel alvast laat zetten...
( @Gwaihir & @bjp )
Krijg nu net een brief van Liander dat mijn huidige meter verouderd is ( DSMR 2.x ) en dat ik binnenkort een nieuwe krijg.. gewoon een 1-fse. Stupido, want dat is een gewone vervanging van een 1fase naar een 1fase meter.
Als er echter een goeie W/W warmtepomp bestaat, op 1 fase, die ook nog eens gekoppeld kan worden aarn HomeAssistant .. NIBE? dan heb ik heel die 3 fase meter niet nodig..
--
On a side note: aangezien apparatuur allemaal op backorder lijkt te staan: kan je ook subsidie krijgen op alleen de boring? Dan kan ik die desnoods alvast laten uitvoeren, zeker nu er hier in de wijk nog niet zoveel boringen zijn, maar 't nog wel is toegestaan met een melding ( vanaf 1 januari, omgevingswet => gaat de eerste maaaanden vast veel ellende geven) Misschien dat ik dan de boring wel alvast laat zetten...
( @Gwaihir & @bjp )
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
vermoedelijk is de premie eerder voor mensen welke effectief hun huis met de warmtepomp verwarmen. Dus de bron alleen zal het niet doen. Kijk eens naar de voorwaarden. Hier in Vlaanderen is het alvast zo.JayPe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:38:
Ik begrijp, dat niet alle Water/Water warmtepompen een 3 fase aansluiting vereisen? Ik heb nog niet de tijd genomen om mij verder te verdiepen in de opties, aangezien ik in eerste instantie voor een Alpha Innotec wilde gaan, en/of een Nefit/Bosch Compress 7800i.. maar beiden zijn 3 fasen.
--
( @Gwaihir & @bjp )
EcoForest doet aan enkel-fazig, maar de koppeling naar HA zoek ik nog
@Gwaihir en ikzelf hebben specifiek gevraagd om een 3 fase variant van onze EcoGeo. De leverancier heeft destijds enorm zijn best gedaan om me daarvan af te praten. Inmiddels hoorde ik van vrienden die bij dezelfde leverancier shoppen, dat ze alleen nog de 1 fase versie leveren. Dus het moet zeker te doen zijn. Misschien ook omdat ze de bronnen dusdanig boren dat je eigenlijk nooit boven de 3,6kW aan electra verbruik komt (zonder electrisch element natuurlijk)JayPe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:38:
Je kan een modbus kabel aansluiten op de printplaat in de ecogeo en zelf een dashboard maken in HA.bjp schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:56:
EcoForest doet aan enkel-fazig, maar de koppeling naar HA zoek ik nog
/f/image/qcIv24xFQ4f4WlRbMsh1A1HS.png?f=fotoalbum_large)
@superyupkent top! kan je me misschien wat info delen (eventueel via MP)?
ik was aan het denken, een ESP node via ESPHome aan te sluiten op BMS2.
Klopt. Dat ligt aan het vermogen van de WP en of er elektrische elementen gebruikt worden. Dat laatste hoeft eigenlijk niet meer (want ze halen zelf ook SWW temperatuur). Daarmee zijn warmtepompen tot zo'n 9 à 10 kW doorgaans eenfasig.JayPe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:38:
Ik begrijp, dat niet alle Water/Water warmtepompen een 3 fase aansluiting vereisen?
Voor zover ik weet niet. Maar je krijgt als t.z.t. de WP er staat als nog de subsidie.On a side note: aangezien apparatuur allemaal op backorder lijkt te staan: kan je ook subsidie krijgen op alleen de boring?
Hetzelfde hier, ik was bang dat anders een fase te veel belast zou worden, en met een al electric huis en een EV leek mij 3 fase ook wel handiger.superyupkent schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:36:
[...]
@Gwaihir en ikzelf hebben specifiek gevraagd om een 3 fase variant van onze EcoGeo.
Ik heb geen idee van het elektriciteitsverbruik; ik heb een 3-fase model en om daarvoor nu een 3-fasemeter te kopen... Dat is er nog niet van gekomenHyperBart schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:50:
[...]
Ben je tevreden van Thermia? Heb je ooit het elektriciteitsverbruik in kaart gebracht van je warmtepomp?
Zit hier namelijk met een heel jonge woning van 6 jaar, indertijd met volle verstand voor gas gekozen en lekker kunnen profiteren van supergoedkoop gas de laatste jaren. Vandaag dient een correctie zich aan en in combinatie met een subsidie van 4.000 EUR ben ik toch even naar een geothermie WP aan het kijken.
Omdat 2 installateurs onafhankelijk van elkaar hier ook Thermia voorstellen ben ik wat op zoek gegaan. Vond er ook niet veel van, hier al helemaal niet maar je kan via ModBus wel heel wat uitlezen:
https://zupah.be/2020/10/...zen-en-sturen-met-loxone/
[...]
Ondertussen Home Assistant-code gevonden waardoor ik nu wél alles kan uitlezen/aansturen wat ik wil (via Modbus TCP), dus ik ben blij.
@superyupkent Ik heb net een offerte gekregen voor een ecoforest ecoGEO B2 1-6kw PRO basic. Die data zou ik graag in HA zien verschijnen dus mocht je tips of tricks hebben mag je die zeker deze kant op sturen.bjp schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:41:
@superyupkent top! kan je me misschien wat info delen (eventueel via MP)?
[COLOR="Red"][SIZE="4"]Easily calculate your fuelcost: Download Split the Gas Bill [/SIZE][/COLOR]
Voor de mensen met een Itho Daalderop WPU 5g, draaien jullie meestal vanuit de thermostaat in Comfort modus of in Eco?
Met Eco kwam het bij ons net iets te vaak voor dat er iemand koud water kreeg. Maar ik heb het idee dat we met comfort ruimte over houden. Zou er iets op tegen zijn om de "Setpoint DHW comfort (°C)" van 55 naar 52 graden te zetten? (ja, ik heb een Wifi control add-on module)
Met Eco kwam het bij ons net iets te vaak voor dat er iemand koud water kreeg. Maar ik heb het idee dat we met comfort ruimte over houden. Zou er iets op tegen zijn om de "Setpoint DHW comfort (°C)" van 55 naar 52 graden te zetten? (ja, ik heb een Wifi control add-on module)
[ Voor 3% gewijzigd door feelthepower op 12-10-2022 13:23 ]
Als je de temperatuur op 52 graden zet dan dien je de legionella run ook periodiek uit te voeren waardoor je weer meer stroom verliest en netto misschien net zo veel stroom verbruikt.feelthepower schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:21:
Voor de mensen met een Itho Daalderop WPU 5g, draaien jullie meestal vanuit de thermostaat in Comfort modus of in Eco?
https://www.installatiepr...bruikers-warmtepompboiler
Tenminste ik neem aan dat je die nu uit hebt staan. 55 graden is echt de minimale temperatuur voor legionella bestrijding maar eigenlijk is dat nog te weinig. Hier staat de boiler daarom op 58 graden.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Bij mij staat de boiler op de eco stand. De legionella preventie zorgt er voor dat het water 1 keer per week naar 60 graden wordt opgewarmd.DutchKel schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:36:
[...]
Als je de temperatuur op 52 graden zet dan dien je de legionella run ook periodiek uit te voeren waardoor je weer meer stroom verliest en netto misschien net zo veel stroom verbruikt.
https://www.installatiepr...bruikers-warmtepompboiler
Tenminste ik neem aan dat je die nu uit hebt staan. 55 graden is echt de minimale temperatuur voor legionella bestrijding maar eigenlijk is dat nog te weinig. Hier staat de boiler daarom op 58 graden.
De rest van de week profiteer je m.i. van lagere stilstandverliezen, omdat het temperatuur verschil tussen het water en de omgeving kleiner is.
En volgens mij werkt je warmtepomp ook efficiënter, omdat het temperatuur verschil tussen het koude water en het opgewarmde water kleiner is.
Ik heb het niet gemeten, maar het lijkt me logisch dat je energieverbruik lager is als je 52 graden in stelt (met 1 keer per week naar 60 graden), dan dat je 58 graden continu hanteert.
[ Voor 4% gewijzigd door roltor op 12-10-2022 17:35 ]
Het ging om het verschil van 55 graden naar 52 graden, niet van 58 graden naar 52 graden. Dat is een veel kleiner verschil.roltor schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:35:
[...]
Bij mij staat de boiler op de eco stand. De legionella preventie zorgt er voor dat het water 1 keer per week naar 60 graden wordt opgewarmd.
De rest van de week profiteer je m.i. van lagere stilstandverliezen, omdat het temperatuur verschil tussen het water en de omgeving kleiner is.
En volgens mij werkt je warmtepomp ook efficiënter, omdat het temperatuur verschil tussen het koude water en het opgewarmde water kleiner is.
Ik heb het niet gemeten, maar het lijkt me logisch dat je energieverbruik lager is als je 52 graden in stelt (met 1 keer per week naar 60 graden), dan dat je 58 graden continu hanteert.
Ik kan mijn boiler niet lager zetten want dan lever ik wel in op comfort omdat we een bad en een douche hebben.
Mijn boiler doet ook bij de 55 graden stand een legionella preventie run naar 60 graden, dus misschien bespaart het wel energie. Niet heel veel inderdaad.DutchKel schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:41:
[...]
Het ging om het verschil van 55 graden naar 52 graden, niet van 58 graden naar 52 graden. Dat is een veel kleiner verschil.
Ik kan mijn boiler niet lager zetten want dan lever ik wel in op comfort omdat we een bad en een douche hebben.
ik twijfel of ik niet HA direct met een USB-RS485 converter aan de warmtepomp zou hangen, de tussenstap via ESPHome is mss vervelend te doen.Sh4d0wDr4g0n2 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:23:
[...]
@superyupkent Ik heb net een offerte gekregen voor een ecoforest ecoGEO B2 1-6kw PRO basic. Die data zou ik graag in HA zien verschijnen dus mocht je tips of tricks hebben mag je die zeker deze kant op sturen.
Ik heb zelf HA voorzien van een eenvoudige RTU USB RS485 stick. Verder geen tussenstappen. Mijn HA heeft op raspberry en andere varianten gedraaid. Nu op een VMware esxi vm. Ging overal goed.bjp schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:07:
[...]
ik twijfel of ik niet HA direct met een USB-RS485 converter aan de warmtepomp zou hangen, de tussenstap via ESPHome is mss vervelend te doen.
Sinds juni dit jaar onze nibe in gebruik, we kwamen van een Techneco aan uit. Maar wat een wereld van verschil al, zoveel minder stroom verbruik bij verwarmen water en nu ook met de verwarming weer aan. Deze maand tot nu toe COP ruim boven de 6, zal wel met nog niet echt koud te maken hebben.
Wat vooral een verschil maakt zijn de pompen die veel minder energie gebruiken en de compressor die natuurlijk veel rustiger draaid en niet altijd vol gas zoals bij de techneco het geval was.
Wat vooral een verschil maakt zijn de pompen die veel minder energie gebruiken en de compressor die natuurlijk veel rustiger draaid en niet altijd vol gas zoals bij de techneco het geval was.
Computer games don't affect kids. If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
Wij zijn voornemens een Toros Vision WP aan te schaffen. De installateur heeft aanvullend de optie aangeboden voor een drietal zonnecollectoren voor circa € 6k. Heb jij @Maarren of iemand anders daarmee ervaring opgedaan? Ik kan op dezelfde plaats op het plattedak van de aanbouw ook circa 6-8 PV panelen plaatsen i.p.v. de 3 of 4 zonnecollectoren. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen of meningen zijn?
Stel de besparing is 1500kWh/jaar aan compressordraaiuren a € 0,40 dan levert dat circa € 600,- per jaar besparingen op. De terugverdientijd bedraagt dan circa 10 jaar. Mocht salderen ooit stoppen dan zie ik het voordeel hier wel van in.
Toros Vision met zonnecollectoren
De Remeha Toros Vision is ook geschikt voor een combinatie met zon thermische energie (zonnecollectoren). De slimme regeling bepaalt of de beschikbare energie voor tapwater, verwarming of regeneratie van de bron wordt gebruikt. Dit is afhankelijk van beschikbaarheid van energie, temperaturen en de vraag. Op deze manier wordt de beschikbare ‘gratis’ zonne-energie optimaal benut.
Tapwater
De zonnecollectoren zorgen voor 40% tot 50% van de energie voor warm tapwater. De COP voor de tapwaterproductie zal daardoor een grote sprong maken naar een COP van 6 of hoger. Als er geen tapwatervraag is dan kan de warmte worden gebruikt om de bron te regenereren of het huis te verwarmen.
Verwarming (CV)
In de koudere maanden is het vanwege lagere temperaturen lastiger om tapwater te maken, maar nu kan de energie van de zon nog goed worden gebruikt om de woning te verwarmen. Circa 15% van de warmtevraag kan door de zonnecollectoren worden geleverd. Dit gebeurd dan “passief”, dus zonder tussenkomst van de warmtepomp.
Regeneratie van de bron
In de wintermaanden als het buiten erg koud is dan kan er zelfs nog warmte uit de lucht worden onttrokken om de bron regenereren. Het regenereren van de bron kan dus bijna door het hele jaar heen, waardoor je optimaal gebruik maakt van de zonnecollectoren. Door die koppeling met zonnecollectoren kan de brontemperatuur over het hele jaar gemeten 3 tot 5 graden hoger liggen. De SCOP van het systeem kan daarmee op jaarbasis alleen met de regeneratie al een halve punt stijgen.
Stel de besparing is 1500kWh/jaar aan compressordraaiuren a € 0,40 dan levert dat circa € 600,- per jaar besparingen op. De terugverdientijd bedraagt dan circa 10 jaar. Mocht salderen ooit stoppen dan zie ik het voordeel hier wel van in.
Toros Vision met zonnecollectoren
De Remeha Toros Vision is ook geschikt voor een combinatie met zon thermische energie (zonnecollectoren). De slimme regeling bepaalt of de beschikbare energie voor tapwater, verwarming of regeneratie van de bron wordt gebruikt. Dit is afhankelijk van beschikbaarheid van energie, temperaturen en de vraag. Op deze manier wordt de beschikbare ‘gratis’ zonne-energie optimaal benut.
Tapwater
De zonnecollectoren zorgen voor 40% tot 50% van de energie voor warm tapwater. De COP voor de tapwaterproductie zal daardoor een grote sprong maken naar een COP van 6 of hoger. Als er geen tapwatervraag is dan kan de warmte worden gebruikt om de bron te regenereren of het huis te verwarmen.
Verwarming (CV)
In de koudere maanden is het vanwege lagere temperaturen lastiger om tapwater te maken, maar nu kan de energie van de zon nog goed worden gebruikt om de woning te verwarmen. Circa 15% van de warmtevraag kan door de zonnecollectoren worden geleverd. Dit gebeurd dan “passief”, dus zonder tussenkomst van de warmtepomp.
Regeneratie van de bron
In de wintermaanden als het buiten erg koud is dan kan er zelfs nog warmte uit de lucht worden onttrokken om de bron regenereren. Het regenereren van de bron kan dus bijna door het hele jaar heen, waardoor je optimaal gebruik maakt van de zonnecollectoren. Door die koppeling met zonnecollectoren kan de brontemperatuur over het hele jaar gemeten 3 tot 5 graden hoger liggen. De SCOP van het systeem kan daarmee op jaarbasis alleen met de regeneratie al een halve punt stijgen.
Hoeveel verschilt het dan precies? Weet je wat het verbruik was met die techneco per run oid? Wat was de reden om te vervangen, want die kosten verdien je nooit terug lijkt me (al hoeft dat natuurlijk niet te moeten)dennismaus schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:19:
Sinds juni dit jaar onze nibe in gebruik, we kwamen van een Techneco aan uit. Maar wat een wereld van verschil al, zoveel minder stroom verbruik bij verwarmen water en nu ook met de verwarming weer aan. Deze maand tot nu toe COP ruim boven de 6, zal wel met nog niet echt koud te maken hebben.
@Deem007492 geen zonnecollectoren nemen. Die zijn handig om water te verwarmen maar dat heb je in de zomer minder nodig. PV’s zijn daarom veel gunstiger.
@DutchKel de regeling kan meer dan alleen tapwater verwarmen. Naast tapwater verwarmen kunnen de zonnecollectoren ook het huis verwarmen en de bronnen extra opladen. Zie de toelichting in mijn post. Het levert dus meer op dan alleen warm tapwater.
Zie het principe schema voor meer details.
Zie het principe schema voor meer details.
:strip_exif()/f/image/pnCa5XpLw0wPOtjJvxThezfq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Deem007492 op 15-10-2022 10:40 ]
PV levert veel meer op dan een zonnecollector, is veel minder complex en veel goedkoper in aanleg. En in de winter (als het grijs en mistig is) doen die collectoren ook niks.Deem007492 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:44:
Wij zijn voornemens een Toto Vision WP aan te schaffen. De installateur heeft aanvullend de optie aangeboden voor een drietal zonnecollectoren voor circa € 6k. Heb jij @Maarren of iemand anders daarmee ervaring opgedaan? Ik kan op dezelfde plaats op het plattedak van de aanbouw ook circa 6-8 PV panelen plaatsen i.p.v. de 3 of 4 zonnecollectoren. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen of meningen zijn?
Als je al een WP hebt is meer PV (en geen zonnecollector) wat mij betreft echt een no-brainer.
Ik had het helemaal niet over tapwater, ik had het over algemeen water verwarmen. Dat is tapwater, vloerverwarming en eventueel ook een zwembad. Alleen met het laatste heb je er echt veel profijt van.Deem007492 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:39:
@DutchKel de regeling kan meer dan alleen tapwater verwarmen. Naast tapwater verwarmen kunnen de zonnecollectoren ook het huis verwarmen en de bronnen extra opladen. Zie de toelichting in mijn post. Het levert dus meer op dan alleen warm tapwater.
Zie het principe schema voor meer details. [Afbeelding]
Verder heb je in de zomer niet veel warm water nodig en dan is het rendement juist het hoogste. Ik neem aan dat je in de zomer niet je huis gaat verwarmen toch?
Daarom heb je ook veel meer aan PV’s. Ik ken zo ook geen enkel bedrijf die zonnecollectoren aanraad. Heel sporadisch zie je ze hier in deze topic ertussen maar ik heb meer het idee dat het is om extra winst te maken.
Edit: bronnen opladen doe je in de zomer overigens door je huis te koelen. Er gaat dan koel water door je vloer heen wat wordt opgewarmd en dat warmere water gaat dan de grond in.
[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 15-10-2022 11:03 ]
@Deem007492 Aanvullend op wat reeds gezegd is: of je met collectoren de bron kunt regenereren is, wat ik er over gelezen heb, sterk afhankelijk van de bron of beter gezegd de bodem waar deze bron zich in bevindt. Dus om hier enige waarde aan te kunnen geven zul je denk ik moeten uitzoeken hoe dit bij jullie zit.
Ja, minder techniek maakt het inderdaad ook minder complex. Echter zegt het niks over het rendement van het gehele systeem. Het betreft nieuwbouw.
Op 1 dakdeel kunnen ca. 28 a 30 PV panelen geplaatst worden. Op het platte dak van de aanbouw kunnen we aanvullend 3 a 4 zonnecollectoren plaatsen of 6 tot 8 PV panelen.
En de vraag is wat levert meer rendement op? De zonnecollectoren of de extra pv panelen? Ook rekening houdend met afschaffing van salderingsregeling.
Als ik jullie reacties begrijp dan kun je dus beter kiezen voor PV panelen dan voor zonnecollectoren.
Op 1 dakdeel kunnen ca. 28 a 30 PV panelen geplaatst worden. Op het platte dak van de aanbouw kunnen we aanvullend 3 a 4 zonnecollectoren plaatsen of 6 tot 8 PV panelen.
En de vraag is wat levert meer rendement op? De zonnecollectoren of de extra pv panelen? Ook rekening houdend met afschaffing van salderingsregeling.
Als ik jullie reacties begrijp dan kun je dus beter kiezen voor PV panelen dan voor zonnecollectoren.
:strip_exif()/f/image/LcAiPqa1xIymUxhz7jJpFwAH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Deem007492 op 15-10-2022 11:06 ]
Jij moet eens gaan rekenen. Want ik snap je hele doel niet. Wat wil je in met die collector bereiken?Deem007492 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:04:
Ja, minder techniek maakt het inderdaad ook minder complex. Echter zegt het niks over het rendement van het gehele systeem. Het betreft nieuwbouw.
Vanaf half februari t/m half november kun je met je PV je WP voorzien van stroom. Dat totaalrendement is al hoger dan je met een collector kan bereiken.
De 3 maanden daar tussen doet je PV nog iets, maar je collector helemaal niks meer, en zeker veel te weinig om je SWW te kunnen verwarmen. Dus dan moet je sowieso al met je WP je SWW maken.
Zelfs op variabele kosten (energie) wint PV het dus ruim van de zonnecollector. En dan moet je dat dure systeem zelf ook nog gaan afschrijven. Dat kan dus nooit uit.
En dan heb ik het nog niet eens over de vele andere problemen met een ZC:
- In de zomer is je SWW altijd heet, en gebruik je misschien 5% van de ZC capaciteit. Met PV kun je de stroom tenminste nog verkopen.
- Bij bewolkt en regenachtig weer (zoals de afgelopen twee dagen) doet een ZC eigenlijk niks (komt hooguit lauw water uit, veel te koud om je SWW te verwarmen), terwijl PV dan altijd nog iets doet, en je de stroom nuttig kunt gebruiken.
Mijn doel is bereikt.👍 Door een open vraag te stellen hier in dit forum met alle specialisten en ervaringsdeskundigen inhoudelijke antwoorden te krijgen wat de beste keuze is. En dankzij jouw laatste reactie @Andrehj met goede argumenten en het argument van @Franciesco ben ik overtuigd. We gaan voor de PV panelen. Hartelijk dank!
@Deem007492 Hardste schreeuwers == specialisten. Hmm..
M.i. is er best iets voor te zeggen. Maar zeker ook iets voor te zeggen dat 't wel veel complexiteit toevoegt.
Maar waar niemand dan iets van zegt: waarom anno 2023 nog een aan/uit WP plaatsen?
M.i. is er best iets voor te zeggen. Maar zeker ook iets voor te zeggen dat 't wel veel complexiteit toevoegt.
Maar waar niemand dan iets van zegt: waarom anno 2023 nog een aan/uit WP plaatsen?
[ Voor 64% gewijzigd door Gwaihir op 15-10-2022 11:51 ]
Ik bedacht me net tijdens het douchen nog een (makkelijk te berekenen) argument:Deem007492 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:42:
Mijn doel is bereikt.👍 Door een open vraag te stellen hier in dit forum met alle specialisten en ervaringsdeskundigen inhoudelijke antwoorden te krijgen wat de beste keuze is. En dankzij jouw laatste reactie @Andrehj met goede argumenten en het argument van @Franciesco ben ik overtuigd. We gaan voor de PV panelen. Hartelijk dank!
Jij het over een besparing van 1500 kWh elektrisch per jaar. Dat is veel te hoog. Hier verbruiken we met een gezin van 4 personen slechts zo'n 330 kWh elektrisch per jaar voor SWW.
En PV op dat platte dak zal minimaal 8 x 250 = 2000 kWh elektrisch opbrengen.... (Zelf even modelleren in Sunny Design, maar het zal die kant wel op gaan).
Je kunt die 6 k€ echt veel beter investeren in het energiezuinig maken van je woning door te investeren in (op volgorde van energiebesparing en comfortwinst):
- WTW ventilatie
- Drievoudig glas
- Zonwering
- Dikkere isolatie
Meer tips:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Kun je dat met een berekening hard maken?Gwaihir schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:45:
@Deem007492 Hardste schreeuwers == specialisten. Hmm..
M.i. is er best iets voor te zeggen.
Dat zou ook niet mijn keus zijn. Inverters zijn al tientallen jaren terug uitgevonden. Aan de andere kant, met voldoende buffer (dus vloerverwarming in zoveel mogelijk betonmassa) is het niet eens een groot probleem. In mijn woning zou ik er wel mee weg komen, praktisch gezien wordt mijn L/W WP door de constante Ta van 25 graden nu ook bijna aan/uit bestuurd, maar wel met runs die soms dagenlang duren.Maar zeker ook iets voor te zeggen dat 't wel veel complexiteit toevoegt.
Lees je gerust 'ns in..Andrehj schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:16:
Kun je dat met een berekening hard maken?
De wkotool maakt dat bijv. hard voor me. Die adviseert standaard al jaren het gebruik van een warmtecollector voor regeneratie van de bron.
De prijzen van elektriciteit zijn erg in beweging. Je kunt niet voort op de prijzen t/m 2019, inclusief de salderingsregeling en de netbeheerkosten. Waar is jouw berekening dan, die daar óók op in gaat?
Ik zie je vooral maar wat roepen:
In de verwarmingsmaanden verwarm je dus je huis, of je bron. Daar kun je die warmte met groot gemak kwijt. En dat stond al in de post van @Deem007492. Koude winterdagen zijn in Nederland vaak behoorlijk zonnigAndrehj schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:22:
De 3 maanden daar tussen doet je PV nog iets, maar je collector helemaal niks meer, en zeker veel te weinig om je SWW te kunnen verwarmen.
Tegen de waarschijnlijk negatieve tarieven op die uren? Wat is daar aantrekkelijk aan?In de zomer is je SWW altijd heet, en gebruik je misschien 5% van de ZC capaciteit. Met PV kun je de stroom tenminste nog verkopen.
Regeneratie is seizoensopslag.. probeer dat maar 'ns met een thuisaccu..
Maar het is best wel warm, dus lauw water is prima voor de verwarming (en anders de bron).Bij bewolkt en regenachtig weer (zoals de afgelopen twee dagen) doet een ZC eigenlijk niks (komt hooguit lauw water uit, veel te koud om je SWW te verwarmen)
Het ruwe rendement van een warmtecollector is meerdere malen dat van PV. En warmte weten we vooralsnog veel beter op te slaan dan elektriciteit. Helaas gaat veel van dat potentieel verloren in slecht uitgevoerde installaties. De complexiteit werkt ontegenzeglijk tegen de warmtecollector. Maar de meeste andere zaken die ik even snel langs zien komen, geven m.i. vooral onbegrip aan.
@Deem007492 Regeneratie kwam in de afgelopen maanden al regelmatig langs in dit topic. Daarbij kwam naar voren dat inmiddels van verschillende locaties óók bekend is of er diepe grondwaterstroming is die het overbodig maakt. In het algemeen heeft regeneratie nl. zin, maar jouw omgeving kan net de uitzondering zijn..
Beste allemaal.
Ik heb een Alpha innotec brine warmtepomp in ene nieuwbouwwoning met een RBE in de woonkamer. De RBE stond op 21maar ik vond het iets te koel in huis. Ik merk dat het ook zomaar tussen de 20 en 21 graden kan zijn in de woonkamer zo dat dat de warmtepomp gaat werken. Zit daar standaard een vertraging op ofzo? Ik heb 'm net naar 21.5 graden gezet
En ik heb de monteur volgens mij horen zeggen dat de RBE niet vergeleken moet worden met een ouderwetse thermostaat en dat de RBE eigenlijk niet nodig is. Aanpassingen van temperatuur kunnen op de warmtepomp.
:strip_exif()/f/image/38ttYTcVAL8CmQzNKMzoA0X7.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag: hoe krijg ik het iets warmer in huis?
Edit:
Ligt het aan de hysterese HR? Begrijp ik het goed dat ie pas gaat verwarmen als ie 2 graden onder de gewenste temperatuur komt?
Ik heb een Alpha innotec brine warmtepomp in ene nieuwbouwwoning met een RBE in de woonkamer. De RBE stond op 21maar ik vond het iets te koel in huis. Ik merk dat het ook zomaar tussen de 20 en 21 graden kan zijn in de woonkamer zo dat dat de warmtepomp gaat werken. Zit daar standaard een vertraging op ofzo? Ik heb 'm net naar 21.5 graden gezet
En ik heb de monteur volgens mij horen zeggen dat de RBE niet vergeleken moet worden met een ouderwetse thermostaat en dat de RBE eigenlijk niet nodig is. Aanpassingen van temperatuur kunnen op de warmtepomp.
:strip_exif()/f/image/38ttYTcVAL8CmQzNKMzoA0X7.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Ligt het aan de hysterese HR? Begrijp ik het goed dat ie pas gaat verwarmen als ie 2 graden onder de gewenste temperatuur komt?
:strip_exif()/f/image/gNK97D7Yki1AHRl8xZriHCJR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door AlexanderCP op 15-10-2022 15:09 ]
@GwaihirGwaihir schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:23:
@Deem007492 Regeneratie kwam in de afgelopen maanden al regelmatig langs in dit topic. Daarbij kwam naar voren dat inmiddels van verschillende locaties óók bekend is of er diepe grondwaterstroming is die het overbodig maakt. In het algemeen heeft regeneratie nl. zin, maar jouw omgeving kan net de uitzondering zijn..
Hoe kom ik aan die info mbt grondwaterstroming? Heb jij wellicht een link naar een kaart of andere info beschikbaar voor mij?
@Andrehj
De vloerdikte in de kelder (fundering op staal) is 300mm beton exclusief 70 mm cementdekvloer. De keldervloer is aan de onderkant geïsoleerd. De begane grond en verdiepingsvloer is 250 mm excl 70 mm cementdekvloer. Daar zit een traagheid en energieopslag in. Verder is het een BENG woning met veel goede isolatie. De thermische warmtevraag bedraagt ca. 25W/m2.
WTW en tripleglas wordt toegepast. Zonwering niet. We houden van een licht en warmhuis! En het is zodanig ontworpen dat er wel veel glas aanwezig is, maar door met overkappingen te werken is de instraling beperkt.
Ik ben goed bekend met een waterwarmtepomp en heb nu ook een 0 op de meter woning sinds 2013.
Onze huidige woning bevat een Waterkotte waterwarmtepomp sinds 2006. De enige klacht die sommige bewoners en bezoekers bij ons hebben is koude voeten door de passieve bronkoeling. Vooral op de plavuizenvloer.
Mij sprak de combinatie van regenereren en het verwarmen van warm tap en cv water juist erg aan. Het afdak kan echter ook in de schaduw komen bij een laagstaande zon door het huis van de linker buren. Daardoor twijfelde ik al eerder. Maar ik blijf het idee wel goed vinden. De meerprijs van 3-4 zonecollectoren tov 8 PV panelen is acceptabel. Het zit hem juist in het rendement en de opslag. Vooral als de saldering straks stopt.
Onze huidige Waterkotte warmtepomp is gedimensioneerd op 41W/m2. Het verbruik sinds 2006 komt neer op circa 2000 draaiuren per jaar a 2kW. Oftewel 4000kWh voor het verbruik van de compressor (verwarmen en warmtapwater maken). Exclusief transportpompen voor bron en distributie naar het huis. En het systeem werkt zonder storingen super goed.
Wat anderen bovenstaand ook aangegeven hebben, was ook mijn conclusie destijds. Ik kon toen het geld, als ik eraan rekende, beter uitgeven aan extra PV, dat was (en is nog steeds) voordeliger voor mijn situatie en je installatie blijft veel simpeler.Deem007492 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:44:
Wij zijn voornemens een Toto Vision WP aan te schaffen. De installateur heeft aanvullend de optie aangeboden voor een drietal zonnecollectoren voor circa € 6k. Heb jij @Maarren of iemand anders daarmee ervaring opgedaan? ...
Dat was destijds overigens mijn conclusie voor nagenoeg alles. Bij nieuwbouw volgens bouwbesluit met een warmtepomp is je warmtevraag al zo laag dat bij de keuze tussen extra maatregelen voor verdere verlaging warmtevraag (E gebruik) of extra PV om het elektriciteit gebruik te compenseren, het laatste bijna altijd het voordeligst was.
Misschien dat er ook nog niet financiele redenen kunnen zijn om toch zonnecollectoren te willen?
Als het puur om extra regenereren van de bron gaat, dan zou ik eerder investeren in meer meters bron, daarmee blijft de bron ook beter op temperatuur.
[ Voor 15% gewijzigd door Maarren op 15-10-2022 16:40 ]
Ik ken de Alpha innotec en RBE niet. Maar de systemen die ik ken hebben allemaal een wachtijd tussen koelen en verwarmen om heen en weer jengelen te voorkomen in voor- en najaar. Je wil ook niet de ene dag je huis op een zonnige dag koelen en de volgende dag weer stoken om vervolgens de andere dag weer te koelen. Mijn Itho wacht 24 uur voordat er gekoeld wordt na verwarmen en wacht 120 uur (=5 dagen) met verwarmen na koelen. Dat werkt in dit seizoen gewoon niet goed genoeg. Ik weet geen oplossing. Mijn probleem is wel andersom: Ik wil koeling uitschakelen, maar punt is hetzelfde.AlexanderCP schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:33:
Uiteindelijk zijn dit natuurlijk kunstgrepen om iets "automatisch" te laten werken dat niet automatisch is.
Ik kan dus eigenlijk je vraag "hoe krijg ik het iets warmer" niet beantwoorden... Een appeltaart bakken? Wasdroger aan? (Onzin natuurlijk, maar soms lijkt dit wel de realiteit van "automatische" "moderne" systemen)
EDIT: Ik zie net je edit. Ik zou die hysterese eens op nul zetten en kijken wat er gebeurt. (Alleen om te kijken of het inderdaad zo is als je stelt, daarna weer terug zetten).
[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 15-10-2022 15:19 ]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Zo te zien is het buiten 15 graden. De normale stooklijn gaat dan nog niet veel actief verwarmen. Je dient de warmte die in huis is daarvoor te gebruiken en als de zon schijnt deze naar binnen laten schijnen zodat je zo min mogelijk de warmtepomp hoeft te gebruiken.AlexanderCP schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:33:
Beste allemaal.
[Afbeelding]
Edit:
[Afbeelding]
Het kan best zijn dat volgens de stooklijn het water een temperatuur van 21 graden dient te hebben.
@Deem007492 vind je het zelf niet zonde om de koelte van de bron via zonnecollectoren weg te gooien? Zoals ik al eerder zei kun je in alle gevallen beter regenereren door de koelte in huis te gebruiken waarmee je geen airco nodig hebt. In huis wordt het dan koel en in de bron wordt het dan warm.
Duidelijk verhaal. Ik zou zonwering heroverwegen, want zonder zonwering wordt een moderne goed geïsoleerde woning met veel glas in de zomer veel te warm.Deem007492 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:55:
[...]
@Gwaihir
Hoe kom ik aan die info mbt grondwaterstroming? Heb jij wellicht een link naar een kaart of andere info beschikbaar voor mij?
@Andrehj
De vloerdikte in de kelder (fundering op staal) is 300mm beton exclusief 70 mm cementdekvloer. De keldervloer is aan de onderkant geïsoleerd. De begane grond en verdiepingsvloer is 250 mm excl 70 mm cementdekvloer. Daar zit een traagheid en energieopslag in. Verder is het een BENG woning met veel goede isolatie. De thermische warmtevraag bedraagt ca. 25W/m2.
WTW en tripleglas wordt toegepast. Zonwering niet. We houden van een licht en warmhuis! En het is zodanig ontworpen dat er wel veel glas aanwezig is, maar door met overkappingen te werken is de instraling beperkt.
Ik ben goed bekend met een waterwarmtepomp en heb nu ook een 0 op de meter woning sinds 2013.
Onze huidige woning bevat een Waterkotte waterwarmtepomp sinds 2006. De enige klacht die sommige bewoners en bezoekers bij ons hebben is koude voeten door de passieve bronkoeling. Vooral op de plavuizenvloer.
Mij sprak de combinatie van regenereren en het verwarmen van warm tap en cv water juist erg aan. Het afdak kan echter ook in de schaduw komen bij een laagstaande zon door het huis van de linker buren. Daardoor twijfelde ik al eerder. Maar ik blijf het idee wel goed vinden. De meerprijs van 3-4 zonecollectoren tov 8 PV panelen is acceptabel. Het zit hem juist in het rendement en de opslag. Vooral als de saldering straks stopt.
Onze huidige Waterkotte warmtepomp is gedimensioneerd op 41W/m2. Het verbruik sinds 2006 komt neer op circa 2000 draaiuren per jaar a 2kW. Oftewel 4000kWh voor het verbruik van de compressor (verwarmen en warmtapwater maken). Exclusief transportpompen voor bron en distributie naar het huis. En het systeem werkt zonder storingen super goed.
Overstekken werken namelijk alleen redelijk op een zuid-gevel, en dan ook alleen als ze erg groot zijn. Aan oost- en westkant doen ze vanwege de laagstaande zon bijna niets.
Je stukje over regenereren van de bron had ik in mijn overweging overigens niet meegenomen (sorry @Gwaihir), ik had het idee dat het enkel over SWW ging. Met regenereren van een bron wordt een zonneboiler weliswaar iets interessanter, maar ook dan denk ik dat de investering dan ook nog niet uit kan en PV meer opbrengt.
Ik zou hopen dat er 'nu of ooit' rekening mee gehouden wordt in de wkotool. Daar zit immers al zo veel over de aardlagen in. Maar ik ben bang van (nog) niet.Deem007492 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:55:
@Gwaihir
Ik was vooral aangenaam verrast hier in het topic van twee (dacht ik) verschillende posters (in de laatste paar maanden) te lezen dat hun boorder hier wel degelijk iets van bleek te weten. Waarvan tenminste een van beiden al jaren terug. Wellicht opzoeken en hen oproepen er meer over te zeggen?
Hier overstek aan de grote ZZW gevel (en voor het grootste deel inderdaad fors), aangevuld met loofbomen die 's zomers flink wat zon van de (kortere) zijgevels houden. Ik vind het een prachtig passief systeem.Andrehj schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:38:
Duidelijk verhaal. Ik zou zonwering heroverwegen, want zonder zonwering wordt een moderne goed geïsoleerde woning met veel glas in de zomer veel te warm.
Overstekken werken namelijk alleen redelijk op een zuid-gevel, en dan ook alleen als ze erg groot zijn. Aan oost- en westkant doen ze vanwege de laagstaande zon bijna niets.
AlexanderCP schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:33:
Ik merk dat het ook zomaar tussen de 20 en 21 graden kan zijn in de woonkamer zo dat dat de warmtepomp gaat werken. Zit daar standaard een vertraging op ofzo?
Ja, de hysterese geeft een vertraging. Bewust, want een WP houdt echt niet van pendelen. Die twee graden zit niet op je kamertemperatuur, maar op de watertemperatuur t.o.v. het beoogde. Lijkt me dus geen gekke waarde, al kun je best iets kleiner proberen. Dan zou de temperatuur wat constanter moeten worden.Ligt het aan de hysterese HR? Begrijp ik het goed dat ie pas gaat verwarmen als ie 2 graden onder de gewenste temperatuur komt?
Klopt. Zo'n ding stuurt niet aan (zoals je kamerthermostaat) maar een beetje bij.En ik heb de monteur volgens mij horen zeggen dat de RBE niet vergeleken moet worden met een ouderwetse thermostaat en dat de RBE eigenlijk niet nodig is. Aanpassingen van temperatuur kunnen op de warmtepomp.
In principe door de stooklijn iets bij te stellen, maar waarschijnlijk heeft je actie met de RBE dat al wel bereikt.Vraag: hoe krijg ik het iets warmer in huis?
Vergeet ook niet dat dit trage systemen zijn. Neem steeds een 24 uur om het effect van je ingrepen te beoordelen.
Het gekke is dat als ik de RBE aanpas de stooklijn niet veranderd. Die blijft staan op 33 bij - 20 en 18 bij 18 graden.Gwaihir schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:05:
[...]
[...]
Ja, de hysterese geeft een vertraging. Bewust, want een WP houdt echt niet van pendelen. Die twee graden zit niet op je kamertemperatuur, maar op de watertemperatuur t.o.v. het beoogde. Lijkt me dus geen gekke waarde, al kun je best iets kleiner proberen. Dan zou de temperatuur wat constanter moeten worden.
[...]
Klopt. Zo'n ding stuurt niet aan (zoals je kamerthermostaat) maar een beetje bij.
[...]
In principe door de stooklijn iets bij te stellen, maar waarschijnlijk heeft je actie met de RBE dat al wel bereikt.
Vergeet ook niet dat dit trage systemen zijn. Neem steeds een 24 uur om het effect van je ingrepen te beoordelen.
Nou vooral dat de techneco steeds kapot ging rn al ruim 18 jaar oud was. Afgelopen winter aantal keer stuk, en met sinds juni een gezins uitbreiding wilde ik dit jaar geen gedoe en heb besloten de pomp te vervangen. Ik moet nog de verbruiken gaan vergelijken maar de oude gebruikte per run veel stroom.Yaldair schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:34:
[...]
Hoeveel verschilt het dan precies? Weet je wat het verbruik was met die techneco per run oid? Wat was de reden om te vervangen, want die kosten verdien je nooit terug lijkt me (al hoeft dat natuurlijk niet te moeten)
Computer games don't affect kids. If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
Dankjulliewel
Misschien een stomme vraag. Draait de circulatiepomp van de warmtepomp altijd?
Maw: is het water in de vloerverwarming altijd in beweging?
En slaat de verwarming van de warmtepomp pas aan als de retourtemperatuur onder de gewenste retourtemperatuur komt?
Ik heb een Alpha innotec brine
En slaat de verwarming van de warmtepomp pas aan als de retourtemperatuur onder de gewenste retourtemperatuur komt?
Ik heb een Alpha innotec brine
[ Voor 32% gewijzigd door AlexanderCP op 16-10-2022 10:37 ]
Hangt van je configuratie af. Ik heb een Grundfoss Magna3 pomp (beetje overkill, maar ach) die buffervat en daarmee volledige de CV zijde voor zijn rekening neemt. Die draait continu, waarbij bij alle groepen dicht het verbruik een miezerige 9 watt is. Alle groepen open is max 15 watt.AlexanderCP schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:08:
Dankjulliewel
De CV zijdige pomp in mijn Alpha Innotec komt (afhankelijk van instellingen, dus kan varieren per gebruiker en situatie) 1x per x tijd 5 minuten in, om vastlopen te voorkomen en ook de watertemp actueel te houden bij de sensoren.
[ Voor 17% gewijzigd door austin_77 op 16-10-2022 10:18 ]
Primair zorgt de instelling van je stooklijn of je het warmer of kouder krijgt in huis. Je kunt de stooklijn aanpassen op het display van je wp. Met behulp van de ingestelde stooklijn berekent je wp de optimale RETOUR temperatuur afhankelijk van de buitentemperatuur. Bij mij staat hij op 29 °C (bij -20 °C buiten) en 19 °C (bij 19°C buiten). Maar dat is afhankelijk van de isolatie van je woning en de warmteafgifte capaciteit van je (vloer)verwarming.AlexanderCP schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:33:
Beste allemaal.
[Afbeelding]
Edit:
[Afbeelding]
Een RBE beïnvloedt die stooklijn enigszins, maar die invloed kun je instellen op je RBE (zie handleiding).
Een hysterese van 2 K is heel veel. Want dat betekent dat je wp pas inkomt als de retourtemperatuur 2 graden onder de berekende temperatuur komt. Idem dito stopt ie pas als ie 2 K boven die berekende temperatuur komt. Bij mij stond ie op 0,5K, maar dat was heel onrustig (veel aan/uit). En nu staat hij op 1K.
is hysterese niet gedefinieerd als het verschil tussen de extremen? dus 2K is 2 graden tussen starten en stoppen. Dan komt nog de vraag is, het van +1K tot -1K of +0K tot -2K, of zelf +2K tot 0K tegenover het referentiepunt.KC27 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:41:
[...]
Primair zorgt de instelling van je stooklijn of je het warmer of kouder krijgt in huis. Je kunt de stooklijn aanpassen op het display van je wp. Met behulp van de ingestelde stooklijn berekent je wp de optimale RETOUR temperatuur afhankelijk van de buitentemperatuur. Bij mij staat hij op 29 °C (bij -20 °C buiten) en 19 °C (bij 19°C buiten). Maar dat is afhankelijk van de isolatie van je woning en de warmteafgifte capaciteit van je (vloer)verwarming.
Een RBE beïnvloedt die stooklijn enigszins, maar die invloed kun je instellen op je RBE (zie handleiding).
Een hysterese van 2 K is heel veel. Want dat betekent dat je wp pas inkomt als de retourtemperatuur 2 graden onder de berekende temperatuur komt. Idem dito stopt ie pas als ie 2 K boven die berekende temperatuur komt. Bij mij stond ie op 0,5K, maar dat was heel onrustig (veel aan/uit). En nu staat hij op 1K.
Hier twijfelde ik eerst over maar ik heb geconstateerd dat de wp het echt interpreteert als het maximale verschil tussen de gemeten waarde en de berekende waarde.bjp schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:20:
[...]
is hysterese niet gedefinieerd als het verschil tussen de extremen? dus 2K is 2 graden tussen starten en stoppen. Dan komt nog de vraag is, het van +1K tot -1K of +0K tot -2K, of zelf +2K tot 0K tegenover het referentiepunt.
Toevallig kijk ik in dit topic en zie dat er, sinds ik destijds aan het zoeken ben geweest, veel meer gebruikers met een Ecoforest.
Veel van hun zijn ook bezig geweest met het uitlezen van de Ecoforest via Modbus.
Destijds heb ik modbus adressen bij eplucon opgevraagd. Ik zal hem even delen, want misschien heeft iemand er nog wat aan: https://drive.google.com/...d0jH6yOD/view?usp=sharing
Daarnaast zijn er nog meer adressen, welke niet geregistreerd zijn:
176 - setpoint termostaat
185 - temp gemeten op termostaat
189 - RH (relatief luchtvochtigheid)
5083 - Termisch vermogen
Mocht er nog interesse zijn dan kan ik ook de node-red flows delen om de waardes in Domoticz/Grafana te krijgen. B.v een pushmelding op telefoon wanneer de warmtepomp in storing gaat.
@Gwaihir @xavier_82 @DeV0uReR @superyupkent
Veel van hun zijn ook bezig geweest met het uitlezen van de Ecoforest via Modbus.
Destijds heb ik modbus adressen bij eplucon opgevraagd. Ik zal hem even delen, want misschien heeft iemand er nog wat aan: https://drive.google.com/...d0jH6yOD/view?usp=sharing
5083 - Termisch vermogen
Mocht er nog interesse zijn dan kan ik ook de node-red flows delen om de waardes in Domoticz/Grafana te krijgen. B.v een pushmelding op telefoon wanneer de warmtepomp in storing gaat.
@Gwaihir @xavier_82 @DeV0uReR @superyupkent
[ Voor 17% gewijzigd door grote_oever op 16-10-2022 19:49 ]
Je drive bestand staat niet op openbaar?grote_oever schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:45:
5083 - Termisch vermogen
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik ben nieuw op het forum en was anderhalve maand geleden een eigen topic gestart over mijn ervaringen/problemen met m'n warmte pomp. @Proton_ adviseerde me om het topic hier te delen met een vraag om input.
Hierbij: Vaillant warmtepomp VWS 36/4 in stand alone modus start niet
Reacties zijn welkom!
Hierbij: Vaillant warmtepomp VWS 36/4 in stand alone modus start niet
Reacties zijn welkom!
Waarschijnlijk niet, als je een modulerende WP hebt doet die instelling helemaal niks. Ik heb hier laatst al een afbeelding geplaatst over de regeling bij een modulerende WP, afkomstig uit de handleiding van de Luxtronik (de regeleenheid van de WP).AlexanderCP schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:33:
De gewenste temperatuur is overigens niet wat je instelt op de RBE. Die instelling beïnvloedt alleen maar de stooklijn, met hoeveel is instelbaar.
De regeling regelt op retourtemperatuur. Op de WP kun je de stooklijn bekijken, je kunt zien wat de retourtemperatuur is bij de buitentemperatuur. Let op dat hij daar de gemiddelde buitentemperatuur voor gebruikt (afgelopen 24 uur). Dat klopt niet,sorry, dat is alleen voor het bepalen of er gekoeld gaat worden. Voor de stooklijn pakt hij de actuele ruimtetemperatuur.
[ Voor 7% gewijzigd door Turrican op 07-11-2022 10:04 ]
AlexanderCP schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:17:
Het gekke is dat als ik de RBE aanpas de stooklijn niet veranderd. Die blijft staan op 33 bij - 20 en 18 bij 18 graden.
KC27 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:41:
@AlexanderCP Ik lees dat @KC27 en @Turrican dat 'beïnvloedt de stooklijn' vrijwel net zo verwoorden als ik deed. Aangezien je dat kennelijk nog helder als modder was, probeer ik 't nog een keer met wat meer detail.Turrican schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:52:
De gewenste temperatuur is overigens niet wat je instelt op de RBE. Die instelling beïnvloedt alleen maar de stooklijn, met hoeveel is instelbaar.
De stooklijn zelf verander je inderdaad niet met die gradeninstelling op de RBE. Het gaat om beïnvloeding 'achteraf', in een late stap van de regeling. Hij bepaalt eerst aan de hand van de buitentemperatuur een punt op de stooklijn. Daar komt bijv. een retourtemperatuur van 21 graden uit. Jij hebt bijv. je RBE op 21,5 graden ingesteld staan, maar het is slechts 20,5 in de kamer. Eén graad lager dus. Hoeveel invloed dat heeft is instelbaar. Stel dat staat op 0,5. Dan streeft je WP een retourtemperatuur na van 21 + 0,5 x 1 graad verschil = 21,5 graden. (Omgekeerd, stel je ruimte is een graad te warm, dan gaat hij dus 0,5 graad onder de stooklijn zitten.)
Er schakelt dus niet - zoals bij een kamerthermostaat - iets echt in en uit op basis van 'temperatuur gehaald', maar hij regelt doorlopend een klein beetje bij t.o.v. de stooklijn. Zit je systematisch (te) laag, dan zou ik dus die stooklijn bijstellen. (Dat is simpelweg niet het eerste dat we hier roepen omdat het fijn is voor die tijd e.e.a. wat beter te begrijpen, d.w.z. zowel WP als het gedrag van je huis.)
Verder, qua vergelijk met wat er zoal in dit topic geroepen wordt: je Alpha Innotec regelt dus op de retourtemperatuur. Diverse andere merken op de aanvoertemperatuur. Verbaas je er dus niet over dat je zo'n vijf graden onder hun voorbeelden zit (inclusief wat ik kan roepen over mijn Ecoforest).
En aansturengrote_oever schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:45:
Ik weet niet hoe je die ongepubliceerde registers hebt achterhaald? Heb je er nog veel meer?Daarnaast zijn er nog meer adressen, welke niet geregistreerd zijn
Ik zou nog altijd graag het register weten van de Dt Warm Water.
Gwaihir in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
(Workaround momenteel: maximum van de pomp omlaag, waardoor deze delta-t ook wel oploopt.)
Om eerlijk antwoord te geven:Gwaihir schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:14:
[...]
Een aansturen.
[...]
Ik weet niet hoe je die ongepubliceerde registers hebt achterhaald? Heb je er nog veel meer?
Ik zou nog altijd graag het register weten van de Dt Warm Water.
Gwaihir in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
(Workaround momenteel: maximum van de pomp omlaag, waardoor deze delta-t ook wel oploopt.)
Ik heb in nodered gewoon een opvraag gedaan van 99 adressen. Dus adres 1 t/m 99 (bij 100 adressen vindt de Ecoforest het niet leuk) en dit naar een debug gestuurd. Vervolgens tegelijk, bij het opvragen, een foto gemaakt van de waardes op het display. En toen was het vergelijken. Setpoint van thermostaat was toen makkelijk te achterhalen. verwarming op 20,5 zetten en kijken welk adres. Vervolgens thermostaat op 23 graden zetten en kijken of de waarde mee gaat.
Zelf heb ik nog geen behoefte gehad om meer adressen te achterhalen. Maar de wens is er wel om zoveel mogelijk adressen te achterhalen. Nadeel is dat heel veel adressen 1tjes en 0tjes zijn.
Het document wat ik beschikbaar heb gesteld is een document van Ecoforest/Eplucon. Dit heb ik niet zelf uitgevonden.
Dit staat nog wel op mijn wensenlijst, maar heb tot nu toe weinig toepassingen gehad. Wat schrijf je weg via modbus naar Ecoforest?
[ Voor 13% gewijzigd door grote_oever op 17-10-2022 10:31 ]
Ja, super! Dat kan ik in mijn ModBus client dus (helaas) niet. Ik ben ca. 1 minuut per adres aan 't werk.grote_oever schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:28:
Ik heb in nodered gewoon een opvraag gedaan van 99 adressen. Dus adres 1 t/m 99 (bij 100 adressen vindt de Ecoforest het niet leuk) en dit naar een debug gestuurd. Vervolgens tegelijk, bij het opvragen, een foto gemaakt van de waardes op het display. En toen was het vergelijken. Setpoint van thermostaat was toen makkelijk te achterhalen. verwarming op 20,5 zetten en kijken welk adres. Vervolgens thermostaat op 23 graden zetten en kijken of de waarde mee gaat.
Inderdaad is het fijn jezelf waarden te geven die te spotten zijn. Ik heb heel wat 5.0's naar net omliggende waarden gezet (4.7 t/m 5.3) tijdens mijn zoeken.
Mocht je nog 'n keer in de mood zijn om die Dt na te jagen die ik nog mis: graag!!
Ik heb de aansturing verregaand in het BMS gelegd. Dat maakt een betere combinatie in een systeem waarin een CV-haard en een warmtecollector ook een grote rol spelen. Ben daar onbezonnen ingesprongen en constateer achteraf dat het echt wel moeite kost de 'default' prestaties te overtreffen. (Zeker niet op voorhand aan te raden dus.) Maar het is te doen en voor onze installatie ook de logische keuze gebleken.Dit staat nog wel op mijn wensenlijst, maar heb tot nu toe weinig toepassingen gehad. Wat schrijf je weg via modbus naar Ecoforest?
Ik beslis dus extern of het tijd is om te verwarmen, koelen, of SWW maken, en zo ja met welk setpoint. Daarnaast pas ik zo nu en dan ook instellingen aan voor een betere match met de omstandigheden.
Het SWW vat bijvoorbeeld is groot, primair op zonneboiler en haard afgestemd. Met de WP maak ik dat daarom niet tot de bodem toe erg warm (m.u.v. de legionella runs). De COP lijkt ook vooral bepaald door de temperatuur WP in. Dus als het water eenmaal 40 graden is, kan hij beter een deel van het vat ineens naar 50 graden gooien, dan eerst het hele vat naar 45 en dan nog 'n stukkie.
Ja hoor. Ik wil wel even kijken. Welke zoek je precies? Dt Warm Water zoals in de afbeelding? Wat doet deze instelling precies? Want ik zie dat deze bij mij op 1 graad staat.Gwaihir schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:44:
[...]
Ja, super! Dat kan ik in mijn ModBus client dus (helaas) niet. Ik ben ca. 1 minuut per adres aan 't werk.
Inderdaad is het fijn jezelf waarden te geven die te spotten zijn. Ik heb heel wat 5.0's naar net omliggende waarden gezet (4.7 t/m 5.3) tijdens mijn zoeken.
Mocht je nog 'n keer in de mood zijn om die Dt na te jagen die ik nog mis: graag!!
Ik heb btw geen water/water warmtepomp, maar een water/lucht warmtepomp.
Super!grote_oever schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:51:
Ja hoor. Ik wil wel even kijken. Welke zoek je precies? Dt Warm Water zoals in de afbeelding? Wat doet deze instelling precies? Want ik zie dat deze bij mij op 1 graad staat.
Deze instelling betekent - voor zover ik begrepen heb - dat als SWW met bijv. 40 graden de WP in komt, hij ernaar streeft het er met 45 weer uit te gooien. Bij SWW draait de compressor altijd op het (voor SWW) ingestelde maximum, dus dat temperatuurverschil wordt behaald door de productiepomp bij te regelen.
Eén graad vind ik wel opmerkelijk weinig, al weet ik niets van lucht/water exemplaren. Ik vermoed dat de ondergrens van de pomp dan als nog voor een hoger verschil zorgt bij jou.
Inderdaad die uit de afbeelding, die er op zo'n schermpje 'speciale instelling' achteraan hangt. (Om het zoeken spannend houden heet de hysterese op SWW bijna hetzelfde
Ja, hij staat toch echt op 1 graadGwaihir schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:13:
[...]
Super!
Deze instelling betekent - voor zover ik begrepen heb - dat als SWW met bijv. 40 graden de WP in komt, hij ernaar streeft het er met 45 weer uit te gooien. Bij SWW draait de compressor altijd op het (voor SWW) ingestelde maximum, dus dat temperatuurverschil wordt behaald door de productiepomp bij te regelen.
Eén graad vind ik wel opmerkelijk weinig, al weet ik niets van lucht/water exemplaren. Ik vermoed dat de ondergrens van de pomp dan als nog voor een hoger verschil zorgt bij jou.
Inderdaad die uit de afbeelding, die er op zo'n schermpje 'speciale instelling' achteraan hangt. (Om het zoeken spannend houden heet de hysterese op SWW bijna hetzelfde: A[15] DT Start van SWW. Die bedoel ik dus niet.)
Verschil tussen in en out is wel iets hoger dan 1 graad btw:
:strip_exif()/f/image/cPSOjS59YkyA2gBCppgK51da.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan dus maar zo zijn dat het eerder hoger stond. Ik heb de instelling gevonden. Goed dat ik vanavond even kijk?
[ Voor 14% gewijzigd door grote_oever op 17-10-2022 12:15 ]
Geen idee of ik een eigen topic moet openen, of dat het hier mag:)
Ik heb een nieuwbouw woning sinds juli 2022 met een Nibe F1155-6 PC water/water warmtepomp. Na veel lezen blijft het als leek best complex moet ik zeggen:)
Mijn vraag:
Kan ik in 1 bepaalde ruimte de koeling laten werken?
Het is zo goed geïsoleerd dat het in de woonkamer nu nog 22 graden is wat helemaal prima is! In de slaapkamer is het helaas te warm, een 21 graden, met raam open s nachts daalt het iets, maar nooit onder de 20,6.
De koeling gaat pas werken bij een buitentemperatuur van 21 graden, dat is nu zo ingesteld vanuit de installateur. Ik kan(denk ik) instellen dat hij ook gaat koelen bij deze koudere buitentemperaturen.
Ik wil dus alleen de slaapkamer(s) laten koelen, maar niet de woonkamer.
Iemand tips qua instellingen?
Dank!
Danny
Ik heb een nieuwbouw woning sinds juli 2022 met een Nibe F1155-6 PC water/water warmtepomp. Na veel lezen blijft het als leek best complex moet ik zeggen:)
Mijn vraag:
Het is zo goed geïsoleerd dat het in de woonkamer nu nog 22 graden is wat helemaal prima is! In de slaapkamer is het helaas te warm, een 21 graden, met raam open s nachts daalt het iets, maar nooit onder de 20,6.
De koeling gaat pas werken bij een buitentemperatuur van 21 graden, dat is nu zo ingesteld vanuit de installateur. Ik kan(denk ik) instellen dat hij ook gaat koelen bij deze koudere buitentemperaturen.
Dank!
Danny
Ja, dat kan alleen als er in de andere ruimtes geen warmtevraag is. En om de andere ruimtes niet te koelen moet je met na-regeling werken.Dma0254 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:42:
Geen idee of ik een eigen topic moet openen, of dat het hier mag:)
Mijn vraag:
Dank!
Danny
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Dank!Consulectro schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:54:
[...]
Ja, dat kan alleen als er in de andere ruimtes geen warmtevraag is. En om de andere ruimtes niet te koelen moet je met na-regeling werken.
Hoe?
Mijn idee erbij is dan om de buitentemperatuur(vanaf wanneer hij mag koelen) lager te zetten dan de buitentemperatuur. De thermostaat in de ruimten waar geen koeling gewenst is houden op de huidige temperatuur.
Klopt dit?
En wat bedoel je met na-regeling?
Dat zijn thermische motoren op de vloerverdeler die dan door de verschillende ruimtethermostaten aangestuurd worden (zoneregeling van o.a. Honeywell: Evohome).Dma0254 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:58:
[...]
Dank!
Hoe?
Mijn idee erbij is dan om de buitentemperatuur(vanaf wanneer hij mag koelen) lager te zetten dan de buitentemperatuur. De thermostaat in de ruimten waar geen koeling gewenst is houden op de huidige temperatuur.
Klopt dit?
En wat bedoel je met na-regeling?
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Ik heb ook een Toros Vision, nu een jaar of 2 in bedrijf, icm een Techneco EVA voor zoneverwarming, met op all verdiepingen vloerverwarming (en koeling).Deem007492 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 00:08:
[...]
Wij overwegen deze Toros Vision WP ook aan te schaffen voor onze nieuwe woning. Hoe zijn je ervaringen tot nu toe?
We hebben in onze huidige woning een Waterkotte warmtepomp. Deze draait sinds 2006 vrijwel storingsvrij. En daar zijn we ook super tevreden over.
Zijn de draaiuren van de compressor uit te lezen van de Toros, zodat je bijvoorbeeld de eenheid kWh/m2/jaar (stroomverbruik van de compressor) kunt uitrekenen? Ik ben ook wel benieuwd of je dit met andere woningen kunt vergelijken. De Waterkotte warmtepomp verbruikt ca. 20kWh/m2/jaar stroom voor het maken van warmtapwater en LT vloerverwarming door het gehele transport pompverbruik etc valt hierbuiten. Alleen de compressor draaiuren. Voor een woning van 2006 met mechanische afzuiging.
Wat van mijn indrukken:
- het is ontzettend black box. Configuratie gaat via proprietary opentherm parameters (MessageID > 128), documentatie is er nauwelijks. Remeha/techneco deelt hier niets over. Zelfs de installateur lijkt vrij weinig te weten.
- er zit geen display / bediening op, dus je kunt aan het ding zelf niet zien wat ie doet en waarom
- monitoring verloopt via Remeha. Die hebben een portal, waarin je dingen als temperaturen, en energieverbruik kunt zien. Portal is niet super betrouwbaar, en loopt vaak achter. Daarnaast kan je heel simpele instellingen veranderen, maar het doet erg jaren 90 aan. (en ze hebben hun ssl niet goed geconfigd, er mist een chain certificaat). Volgens de klantenservice wordt er binnenkort een nieuwe versie uitgerold.
- Als je gebruik maakt van de monitoring van Remeha, moet de WP dus permanent aan het Internet hangen.
- modulatie doet ie niet aan, het is compressor volle bak aan, of uit. Dus dat kan in sommige omstandigheden tot sneller pendelen leiden, afhankelijk van de warmtevraag en warmteverlies.
Ik heb een scrapertje gemaakt voor de portal van Remeha: https://github.com/borft/py-remeha.
Kwa werking ben ik tevreden, koeling in de zomer is nice, verwarming is comfortabel, maar ik had graag wat meer controle over het apparaat gehad.
Mocht je nog specifieke vragen hebben, just shoot!
@superyupkent hier al een jaar of 3 een ecogeo B2 1-9 kw in combinatie met Loxone. Voorlopig maar een beperkte integratie via potentiaalvrije contacten. Vraag/geen vraag en koeling/warmen. Werkt goed om de comfort temperatuur te halen maar zou graag wel wat meer intergatie hebben met de warmtepomp. Uitlezen van data zou al een grote plus zijn. En later eventueel activeren van de SWW productie bij overschot van zonneenergie als de terugdraaiende meter wegvalt. Heb je wat meer info over jouw modbus oplossing want vind amper info bij de fabrikant. Op welke poort, welke waardes kan je uitlezen, welke modbus module gebruik je, ... ?superyupkent schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:40:
[...]
Je kan een modbus kabel aansluiten op de printplaat in de ecogeo en zelf een dashboard maken in HA.
[Afbeelding]
Duh! Dat zou helemaal te wauw zijn. Ik mis 'm al twee jaar..grote_oever schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:14:
Kan dus maar zo zijn dat het eerder hoger stond. Ik heb de instelling gevonden. Goed dat ik vanavond even kijk?
Ik gebruik de ModBus extensie van Loxone zelf. EcoGeo B2 1-9, 3 fase.PierreG schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:18:
@superyupkent hier al een jaar of 3 een ecogeo B2 1-9 kw in combinatie met Loxone. Voorlopig maar een beperkte integratie via potentiaalvrije contacten. Vraag/geen vraag en koeling/warmen. Werkt goed om de comfort temperatuur te halen maar zou graag wel wat meer intergatie hebben met de warmtepomp. Uitlezen van data zou al een grote plus zijn. En later eventueel activeren van de SWW productie bij overschot van zonneenergie als de terugdraaiende meter wegvalt. Heb je wat meer info over jouw modbus oplossing want vind amper info bij de fabrikant. Op welke poort, welke waardes kan je uitlezen, welke modbus module gebruik je, ... ?
En gister postte @grote_oever hier de basislijst van door Ecoforest publiek gemaakte registers.