Advies Offerte Warmtepomp Thermia Calibra 7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-06 22:36
Hoi,

In deze gekke markt heb ik een offerte gekregen voor aanleggen bodemwarmtepomp.
In onze buurt was een initiatief gestart om hier gezamenlijk naar te kijken en dat heeft er in ieder geval voor gezorgd dat er offerte is met een gecommitteerde levertijd voor Juli 2023.

Situatie:
Twee onder een kap woning.2007 met label A. HR++ ramen
3 verdiepingen 200m2.
gasverbruik laatste jaren tussen 1100-1400 M3
Normaal gesproken verwarmen we alleen woonkamer en soms zolder (werk/slaapkamer)
Afgifte systeem : convector put in woonkamer met Jabra vlakke plaat convectors in keuken en woonkamer.
Jabra convectors in slaapkamers (4)
CV water temperatuur staat normaal op 50graden.
4 personen die normaal 5 minuten douchen
CV staat meestal aan tussen (eind) Oktober en Maart. (Nu nog niet)
4900Wp zonnepanelen (maar prive electrische auto)

Offerte:
Thermia Calibra 7 incl installatie 16,5K
Gesloten Bronsysteem 12,7 K
188 liter boiler ingebouwd.
Afgifte temperatuur is volgens offerte 55graden

Graag hoor ik overwegingen, opmerking en tips waar ik aan zou moeten denken?
Prijs ? afgifte? Is het systeem ook efficient met 55graden afgifte temperatuur? Of heb ik dat alleen in uitzonderlijke situaties nodig?
Het type / vermogen warmtepomp 1,5 - 7 kW, SCOP 5,77 - 4,12

Het is een groot bedrag en wil daarom zoveel mogelijk info/advies inwinnen

Hartelijk dank
Michel

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:28
Hoeveel boringen? Want jouw boringen (bronsysteem) zijn circa dubbel zo duur als die van mij. Ik heb een offerte liggen voor 2 boringen op circa 75m diepte voor 7K en verder is de offerte redelijk gelijklopend. Zal ze seffens even ophalen.

Heb verder exact dezelfde offerte.
Wel iets beter/modernere woning + vloerverwarming hier en een gasverbruik van 11000kWh. Hoeveel kWh is je gasverbruik (kuub omzetten naar kWh graag :) ).

[ Voor 46% gewijzigd door HyperBart op 07-10-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Tapwater:

4 personen x 5 minuten x 9 liter per minuut = 180 liter (bij een temperatuur van 40 °C. Boiler heeft dus ruim voldoende capaciteit, ook als je een keer iets langer wilt douchen.

Je tapwatervraag is ongeveer 8 GJ (netto) en komt overeen met ruim 300 m3 aardgas. De vraag zal iets hoger worden doordat je een buffervat met verlies gaat krijgen. Reken op 10 GJ netto. met een COP van 3.5 voor tapwateropwekking kom je dan uit op een elektriciteitsgebruik van 800 kWh.

1100 m3 per jaar voor verwarming komt ruwweg neer op 35 GJ aan netto warmtevraag. Een warmtepomp met een COP van 5 gemiddeld gebruikt hiervoor net geen 2.000 kWh per jaar. Ik kom tussen de 7 en 9 kW aan benodigd vermogen uit, dus vind het type warmtepomp wel wat krap gekozen.

Kies in ieder geval voor een stooklijn. In het voor- en najaar kunnen de convectoren best wel met 40 °C overweg.

Je gaat dus in totaal van 1.400 m3 naar 2.800 kWh per jaar. Pak je energietarieven erbij en je weet wat je bespaard.

Je werkt met convectoren op 50 °C, dus je vollasturen liggen lager dan de 'koevlaasformule'. Daardoor is het werkelijke vermogen wat je nodig hebt hoger dan waar deze formule op uit komt.

Het gesloten bronsysteem vind ik te kostbaar voor het gegeven vermogen (7 kW). Dat zal veel meer in de lijn moeten liggen van de prijs die @HyperBart noemt, tenzij er hele specifieke kosten gemaakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
michels911 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:15:
CV water temperatuur staat normaal op 50graden.
Bedoel je dan de ketelthermostaat - dus 't gaat nooit boven 55 graden - of de temperatuur die je doorsnee ziet?

Dat beantwoord nl. mede deze vraag:
Is het systeem ook efficient met 55graden afgifte temperatuur? Of heb ik dat alleen in uitzonderlijke situaties nodig?
Vermoedelijk dat laatste, maar da's van hieruit wel een blinde gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:36

bjp

ik heb hier nog enkele offertes, België, eind vorig jaar, rond de 12-14k voor de Calibra 7 in gelijkaardige opstelling (SWW inclusief).

Deze pomp is wel nog met R410a. Ze hebben ook al de Calibra Eco 8 (voor een 500eur meer dacht ik) wat op R452 draait. Deze is minder schadelijk stel dat het ooit zou lekken. Je krijgt er ook 1kW meer vermogen bij. Het rendement voor SWW is ook op spec-pagina beter.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
@bjp totaalprijs?? Splits eens uit als je wil.

Dit was mijn offerte:

A. Verwarmen en SWW 20797 EUR
  1. Subkost Boringen 6974 EUR
  2. Subkost Warmtepomp 9669 EUR
  3. Subkost Installatie 3804 EUR
B. Passieve koeling VVW 2698 EUR

TOTAAL ex btw 23.495,66
TOTAAL in btw 6% 24904,7

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 07-10-2022 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:36

bjp

nee prijs pomp + installatie, excl bron.

er was geen koeling meestal. Degene net boven14k was met koel.

als ik je offerte zie:
- installatiekost licht gestegen (tegenover mijn offertes)
- pomp +1-2k.

ze gaven mijn meestal wel aan dat vanaf 1-januari de pompprijzen iets van 10% zouden stijgen (waren blijkbaar al een hele tijd dezelfde gebleven).

[ Voor 99% gewijzigd door bjp op 07-10-2022 12:06 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:14
hoeveel bronnen worden er "in onze buurt" geboord, hoe dicht zitten ze op elkaar, en beïnvloeden ze elkaar hierdoor?

gebrek aan info hierover was voor ons een reden om een lucht/water warmtepomp te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@MSXBas denk dat dat echt te verwaarlozen is. Je zit op zo een dieptes en geleidelijke afgifte/opname van warmte/koude.

Als je nu met honderden of duizenden huizen op héél beperkte oppervlakte van die boringen zit te doen dan zal je de aardkorst wel wat afkoelen maar dat zijn druppels op een hete plaat.

Wel drastisch dat je voor die concerns geothermie volledig aan de kant gezet hebt? Geothermie is namelijk ZO constant dat die COP een L/W ruim voorbij steekt qua efficientie/minder verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:14
@HyperBart Meer feiten als "denk dat..." kon ik niet vinden, en in een nieuwbouwwijk zonder gas is het risico van veel bronnen dicht bij elkaar groter dan in een bestaande wijk.

De extra 10-15K investering voor de grondbron konden we niet echt meer ophoesten voor het bouwen van ons huis, anders moesten we op andere vlakken teveel concessies doen. Dus ja, bewust de lagere (S)COP geaccepteerd. Na bijna een jaar bewoning kan ik melden dat onze Nibe prima verwarmt en koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik snap je volledig. Zit nu 6 jaar in een nieuwbouw woning. Indertijd ook met volle verstand gas gekozen, heel lang kunnen geniet van dirt dirt dirt cheap gas. Kijk, nu ligt het wat hoger, dan moet je ook durven blijven zitten.

Maar ik ben jong genoeg en er is budget voor om het op lange termijn terug te verdienen (ondanks dat er hier ook nog héél wat kleine dingetjes moeten gebeuren, zolder volledig afwerken met plintjes, schilderwerken in een paar overblijvende kamers en nog wat lampen in de woonkamer) etc.

Had ik toen geweten wat ik nu wist dan had ik de LLWP direct in de grond geduwd en de leidingen netjes naar binnen. Nu zal het wat boren zijn en in een kast wat leidingen over de vloer laten gaan, maar goed, het kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
MSXBas schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:17:
hoeveel bronnen worden er "in onze buurt" geboord, hoe dicht zitten ze op elkaar, en beïnvloeden ze elkaar hierdoor?
Iedereen die na jou komt en in de buurt zit, moet bij z'n melding bij de gemeente laten zien dat er geen (noemenswaardige) interferentie zal optreden. 'Vol is vol' dus.

Is wel mijn indruk dat dit nog in de kinderschoenen staat, dus geen idee hoe doortastend en deskundig het 'nee' van gemeentes t.z.t. gaat zijn.

N.B. Situatie in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
HyperBart schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:22:
Hoeveel boringen? Want jouw boringen (bronsysteem) zijn circa dubbel zo duur als die van mij. Ik heb een offerte liggen voor 2 boringen op circa 75m diepte voor 7K en verder is de offerte redelijk gelijklopend. Zal ze seffens even ophalen.

Heb verder exact dezelfde offerte.
Wel iets beter/modernere woning + vloerverwarming hier en een gasverbruik van 11000kWh. Hoeveel kWh is je gasverbruik (kuub omzetten naar kWh graag :) ).
Volgens offerte 1 boring van ong. 150-160 meter diep.
Ik reken met ong. 1250 kuub gemiddeld is 14500 kWh (volgens berekening)
Ze boren volgens plan in de voortuin op oprit.

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
Skyaero schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:32:
Tapwater:

4 personen x 5 minuten x 9 liter per minuut = 180 liter (bij een temperatuur van 40 °C. Boiler heeft dus ruim voldoende capaciteit, ook als je een keer iets langer wilt douchen.

Je tapwatervraag is ongeveer 8 GJ (netto) en komt overeen met ruim 300 m3 aardgas. De vraag zal iets hoger worden doordat je een buffervat met verlies gaat krijgen. Reken op 10 GJ netto. met een COP van 3.5 voor tapwateropwekking kom je dan uit op een elektriciteitsgebruik van 800 kWh.

1100 m3 per jaar voor verwarming komt ruwweg neer op 35 GJ aan netto warmtevraag. Een warmtepomp met een COP van 5 gemiddeld gebruikt hiervoor net geen 2.000 kWh per jaar. Ik kom tussen de 7 en 9 kW aan benodigd vermogen uit, dus vind het type warmtepomp wel wat krap gekozen.

Kies in ieder geval voor een stooklijn. In het voor- en najaar kunnen de convectoren best wel met 40 °C overweg.

Je gaat dus in totaal van 1.400 m3 naar 2.800 kWh per jaar. Pak je energietarieven erbij en je weet wat je bespaard.

Je werkt met convectoren op 50 °C, dus je vollasturen liggen lager dan de 'koevlaasformule'. Daardoor is het werkelijke vermogen wat je nodig hebt hoger dan waar deze formule op uit komt.

Het gesloten bronsysteem vind ik te kostbaar voor het gegeven vermogen (7 kW). Dat zal veel meer in de lijn moeten liggen van de prijs die @HyperBart noemt, tenzij er hele specifieke kosten gemaakt moeten worden.
Douche voldoende da's prettig. :)
Capaciteit van 7kW ga ik verder uitzoeken en navragen. Er is in de wijk naar referentie woningen gekeken en daar komt warmteverlies berekening uit tussen 6,3 -9,7 kW maar voor allen wordt de Thermia 7kW geadviseerd,
Boren zal enkele boring ergens tussen 150-170 meter worden volgens referentie raamofferte. En bevat overigens ook het binnen brengen van de leidingen naar berging. Binnenwerk verder is apart gespecificieerd. Ik heb een andere offerte in dezelfde wijk mogen inzien en die zat op ong. 12,1 K voor aanleg 'gesloten bronsysteem' .
Volgens offerte is prijs tot 1 juli 2023 vast en kan er ook voor die tijd geleverd (mits ik voor eind oktober teken)
Dat de business case financieel niet echt rond komt a.h.v. de besparing is wel duidelijk, maar ik heb beter gevoel bij w/w dan l/w op langere termijn en wellicht woningwaarde,
Maar mijn tuin verdien ik ook niet terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
Gwaihir schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:09:
[...]

Bedoel je dan de ketelthermostaat - dus 't gaat nooit boven 55 graden - of de temperatuur die je doorsnee ziet?

Dat beantwoord nl. mede deze vraag:

[...]

Vermoedelijk dat laatste, maar da's van hieruit wel een blinde gok.
Ik heb de cv watertemperatuur ingesteld op 50gr en zie deze ook vrijwel nooit hoger dan dat.
Zou goed moeten kunnen dus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
michels911 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:01:
[...]

Douche voldoende da's prettig. :)
Capaciteit van 7kW ga ik verder uitzoeken en navragen. Er is in de wijk naar referentie woningen gekeken en daar komt warmteverlies berekening uit tussen 6,3 -9,7 kW maar voor allen wordt de Thermia 7kW geadviseerd,
Boren zal enkele boring ergens tussen 150-170 meter worden volgens referentie raamofferte. En bevat overigens ook het binnen brengen van de leidingen naar berging. Binnenwerk verder is apart gespecificieerd. Ik heb een andere offerte in dezelfde wijk mogen inzien en die zat op ong. 12,1 K voor aanleg 'gesloten bronsysteem' .
Volgens offerte is prijs tot 1 juli 2023 vast en kan er ook voor die tijd geleverd (mits ik voor eind oktober teken)
Dat de business case financieel niet echt rond komt a.h.v. de besparing is wel duidelijk, maar ik heb beter gevoel bij w/w dan l/w op langere termijn en wellicht woningwaarde,
Maar mijn tuin verdien ik ook niet terug ;)
Sorry maar die boring blijf ik te duur vinden, ook/ondanks “naar binnen brengen”. Doen ze hier voor die 3K installatie.

Moet je ook gewoon imo eens voorleggen: “2 boringen 75m kosten normaal rond de 7K BE/NL, hoe verklaren jullie 12k voor 1 diepere boring?”
Omdat die dieper is?!

Oh doe dan maar 2 boringen 75m.

Naar binnen brengen doet normaal het WP bedrijf, niet het boorbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-07 22:30

JayPe

Ondertitel

-edit - verkeerde topic -

[ Voor 96% gewijzigd door JayPe op 10-10-2022 14:36 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenewillem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-12-2022
Wat zit er allemaal precies in de offerte? Vindt het allemaal vrij prijzig, ondanks de inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenewillem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-12-2022
Hoe is dit afgelopen,?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
Ik zie nu pas laatste berichten. sorry!
Uiteindelijk ook nog vergeleken met een paar anderen in de buurt en knoop doorgehakt.
Hartstikke prijzig maar we gaan het toch doen en dus offerte met zeer kleine wijzigingen geaccepteerd.
Er zijn er nog een paar in de buurt met eenzelfde beslissing maar niet zoveel,
Nu kijken wanneer e.e.a. ingepland wordt.

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Het is sowieso the best keuze als je het financieel aan kan. Je moet rekenen dat bijvoorbeeld nu bij deze temperaturen het meer dan de helft scheelt in verbruik.

En een hele grote plus is dat je passief kan koelen. Rekenen in de praktijk dat je je woning daar 1-1,5 C° mee gekoeld krijg als het buiten warmer is dan binnen.
Pagina: 1